KIO 3201/20 WYROK dnia 21 grudnia 2020r. Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: Przewodnicząca: Monika Kawa-Ogorzałek Protokolant: Szymon Grzybowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2020r. w Warszawie odwołania wniesionego do Preze sa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 grudnia 2020 r. przez wykonawców

Stan prawny na dzień: 15.02.2021

WYROK 

z dnia 21 grudnia 2020r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Monika Kawa-Ogorzałek 

Protokolant:             Szymon Grzybowski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2020r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Preze

sa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  grudnia  2020  r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia PKS Tarnobrzeg Sp. z o.o. z siedzibą  

w  Tarnobrzegu, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  "Koleje  Mazowieckie  -  KM"  sp.  z 

o.o. z siedzibą w Warszawie 

orzeka: 

1. oddala odwołanie; 

2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

2.2.  zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego kwotę  3600  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  złotych)  tytułem  zwrotu  kosztów  poniesionych  przez  Zamawiającego  jako 

wynagrodzenie pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnic

zący : ……………………………….. 


UZASADNIENIE 

Zamawiający - „Koleje Mazowieckie- KM" Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie prowadzi 

na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  z  2019r.,  poz.  1843  ze  zm.;  dalej:  „Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.    „Autobusowy  przewóz  osób  na 

odcinku  Warka-Radom-Warka,  zadanie  nr  1- 

obsługa  przewozów  zastępczych  autobusami 

niskopodłogowymi lub niskowejściowymi o charakterze międzymiastowym”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 16 października 2020r., pod numerem 2020/S 202-491702. 

Odwołujący – PKS Tarnobrzeg sp. z o.o. z siedzibą  w Tarnobrzegu w dniu 4 grudnia 

2020r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wobec  czynności 

Zamawiającego  polegającej  na  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  spółki  Transport  and 

Infrastructure Management Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „TIM”). 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

a) 

art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  TIM  z 

postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia, pomimo, iż nie potwierdził on braku 

podstaw  do  wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zaświadczenia  właściwej 

t

erenowej  jednostki  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych,  lub  też  innego 

dokumentu  potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na 

ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne; 

b) 

art.  90  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania 

wykonawcy  TIM  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  oferty,  mimo  że  w 

postępowaniu zaistniały okoliczności przemawiające za koniecznością dokonania czynności 

wezwania; 

c) 

art.  89  ust.  4  Pzp,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia 

oferty  TIM,  pomimo  iż 

oferta  złożona  przez  niego  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia; 

d) 

Art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 

1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (tj.  Dz.  U.  z  20

18  poz.  419;  dalej:  „u.z.n.k.”), 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  TIM,  pomimo  iż  złożenie  oferty  przez  tego 

wykonawcę stanowi czyn nieuczciwej konkurencji z uwagi na utrudnianie dostępu do rynku 

innym przedsiębiorcom poprzez zamiar świadczenia usług poniżej kosztów. 

W oparciu o tak  postawione zarzuty  Odwołujący wniósł  o nakazanie Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  polegającej  na  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  TIM,  a 

następnie  nakazanie  Zamawiającemu  wykluczenie  tej  spółki  z  udziału  w  postępowaniu  na 


podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  i  uznanie  złożonej  przez  nią  oferty  za  odrzuconą,  a 

następnie  powtórzenie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  (ponownego  badania  i 

oceny ofert), alternatywnie, wniósł o nakazanie Zamawiającemu wezwania TIM do złożenia 

wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp,  a  następnie  nakazanie  Zamawiającemu  odrzucenia 

oferty TIM na podstawie art. 89 ust. 4 i/lub art. 89 ust. 3 i uznanie złożonej przez niego oferty 

za odrzucona, a następnie powtórzenie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Uzasadniając  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp,  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia  TIM  z  postępowania  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający,  zgodnie  z 

rozdziałem VII pkt. 9 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ”) wskazał, 

iż  przed  udzieleniem  zamówienia  wezwie  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej 

oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień 

złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 

25 ust. 1 Pzp.  

Pismem  z  dnia  6  listopada  2020  r.  Zamawiający  na  podstawie  art.  26  ust.  1  Pzp 

wezwał  TIM  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia  dokumentów  i  oświadczeń,  w  tym 

m.in.  zaświadczenia  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń 

Społecznych  lub  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  albo  innego  dokumentu 

potwierdzającego,  że  wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia 

społeczne  lub  zdrowotne,  a  także  oświadczenia  wykonawcy  o  braku  wydania  wobec  niego 

prawomocnego  wyroku  sądu  lub  ostatecznej  decyzji  administracyjnej  o  zaleganiu  z 

uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, a także 

oświadczenia wykonawcy o braku orzeczenia wobec niego tytułem środka zapobiegawczego 

zakazu  ubiegania  się  o  zamówienie  publiczne  celem  potwierdzenia  braku  podstaw  do 

wykluczenia Wykonawcy z udziału w postępowaniu. 

W  dniu  17  listopada  2020  r.  TIM  złożył  ww.  oświadczenia  oraz  dokumenty, 

przedkładając  jednak  zaświadczenie  z  ZUS  o  niezaleganiu  w  opłacaniu  składek  z  dnia  11 

sierpnia  2020  r.,  podczas  gdy  przedmiotowe  zaświadczenie  ma  3-miesięczny  termin 

ważności.  Tym  samym,  zdaniem  Odwołującego,  należy  uznać,  iż  na  dzień  składania 

dokumentów  i  oświadczeń  Zamawiającemu,  przedmiotowe  zaświadczenie  było  już 

nieaktualne  dlatego,  że  termin  ważności  upłynął  w  dniu  11  listopada  2020r.  Podkreślił,  że 

zgodnie z poglądami doktryny przedłożony dokument musi być „aktualny" w tym rozumieniu, 

że  na  dzień  jego  przedłożenia  nie  zachodzi  wobec  wykonawcy  podstawa  wykluczenia.  Z 

uwagi na powyższe, na tym etapie postępowania zachodziła konieczność wykluczenia TIM z 

przedmiotowego postępowania lub wezwania go do przedłożenia aktualnego zaświadczenia. 

Uzasadniając zarzut  naruszenia art.  90  ust.  1  Pzp w  zw.  z  art.  7  ust.  1 Pzp,  poprzez 

zaniechanie wezwania wykonawcy TIM do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny 


oferty,  Odwołujący  wskazał,  że  cena  oferowana  przez  tego  wykonawcę  budzi  obiektywne 

wątpliwości  co  do  tego,  czy  oferta  jest  zrównoważona  pod  względem  gospodarczym  i  czy 

wybór tego wykonawcy może doprowadzić do zrealizowania przedmiotowego zamówienia w 

należyty  sposób.  Tym  samym  w  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  winien  wdrożyć 

procedurę weryfikacji ceny oferty TIM zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp. Odwołujący wyjaśnił, że 

cena  zaoferowana  przez  TIM  jest  niższa  o  23  %  niż  szacunkowa  ustalona  przez 

Zamawiającego  wartość  zamówienia  powiększona  o  należny  podatek  VAT.  Oferta  ta  jest 

jednocześnie  o  25  %  niższa  od  średniej  arytmetycznej  pozostałych  złożonych  ofert  oraz  o 

36%  niższa  od  najdroższej  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu.  W  przedmiotowej 

sprawie  nie  ulega  wątpliwości,  iż  oferta  TIM  jest  ofertą  z  rażąco  niską  ceną,  co  powoduje 

zagrożenie  dla  realizacji  świadczenia  komunikacji  autobusowej  dla  Zamawiającego  i  może 

skutkować jego nienależytym wykonaniem lub całkowitym niewykonaniem. 

Odwołujący  wskazał,  iż  posiada wieloletnie doświadczenie  w  branży  transportu osób, 

które  pozwala  mu  skalkulować  rzeczywiste  koszty  realizacji  zamówienia  objętego 

przedmiot

owym postępowaniem, co pozwala na wyciągnięcie ww. wniosków co do rażącego 

zaniżenia ceny zaoferowanej przez TIM. Realne koszty – zdaniem Odwołującego – realizacji 

zamówienia przedstawiają się następująco: 

a) 

Koszt zatrudnienia kierowców autobusów — co najmniej 150.000 zł. 

Wyjaśnił, że Zamawiający w SIWZ wskazał, iż wymaga zatrudnienia przez wykonawcę 

na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności kierowców.  

Odwołujący  stwierdził,  iż  biorąc  pod  uwagę  wskazany  przez  Zamawiającego  rozkład 

oraz  obowiązujące  przepisy  w  zakresie  czasu  pracy  kierowców  (ustawa  z  dnia  16  kwietnia 

2004r. o czasie pracy kierowców) koniecznym jest zatrudnienie do realizacji przedmiotowego 

zamówienia  10  kierowców,  których  koszt  zatrudnienia  w  okresie  realizacji  przedmiotu 

zamówienia  (3  miesiące)  wyniesie  150.000,00  zł.  Wykonawca  zobowiązany  jest  zatrudnić 

każdego  z kierowców  na  podstawie umowy  o pracę,  przeciętne miesięczne  wynagrodzenie 

kierowcy  za  pracę  wynosi  ok.  3.150,00  zł  netto,  co  dla  pracodawcy  oznacza  rzeczywisty 

koszt 

5.000,00  zł  brutto  miesięcznie.  Niezależnie  od  powyższego  Odwołujący  zauważył,  iż 

zawód  kierowcy  jest  zawodem  poszukiwanym  przez  pracodawców  na  polskim  rynku,  w 

związku  z  czym  przyjmowanie  kwoty  minimalnego  wynagrodzenia  do  kalkulacji  nie 

odpowiadałoby  rzeczywistym  kosztom,  jakie  ponosi  podmiot  realizujący  tego  typu 

zamówienie,  jak  to  stanowiące  przedmiot  niniejszego  postępowania.  Minimalnym 

wynagrodzeniem  wymaganym  przez  kierowców,  którzy  wykonują  pracę  w  obrębie  miejsca 

zamieszkania, bez konieczności przebywania w delegacji jest stawka około 250,00 zł brutto 

za  dzień  pracy.  Dlatego  realny  miesięczny  koszt  zatrudnienia  jednego  kierowcy  to  średnio 

kwota 5.000,00 zł brutto, co stanowi w odniesieniu do przedmiotowego zamówienia koszt na 

poziomie 150.0 

00 zł. 


b) 

Koszt  bieżących  napraw-  koszt  zatrudnienia  co  najmniej  1  elektromechanika 

do obsługi technicznej taboru - 15.000,00 zł. 

Niezakłócona  i  sprawna  realizacja  przedmiotu  zamówienia  wymaga  zatrudnienia  co 

najmniej  1  elektro-

mechanika,  w  wymiarze  1  etatu,  który  będzie  przeprowadzał  przeglądy 

autobusów  i  dokonywał  ich  okresowych  napraw  eksploatacyjnych.  Do  kalkulacji  przyjęto 

koszt  pracodawcy  wynikający  z  zatrudnienia  1  elektro-mechanika  przez  okres  realizacji 

zamówienia  (3  miesiące)  w  wymiarze  1  etatu  przy  założeniu  zatrudnienia  za  niezawyżone 

wynagrodzenie  dla  osoby  z  kilkuletnim,  niezbędnym  w  tej  pracy  doświadczeniem  w 

wysokości  3.150,00  zł  netto,  co  przy  umowie  o  pracę  stanowi  dla  pracodawcy  łączny 

miesięczny  koszt  w  wysokości  5.000,00  zł.  Są to niezawyżone koszty, mając  na  względzie 

komunikację  autobusową  (kapeć,  oberwane  lusterka,  uszkodzone  drzwi,  niedziałający 

wyświetlacz,  spalona  żarówka,  ubytki  oleju  czy  płynu  chłodzącego,  kontrolka  na 

wyświetlaczu itp.). 

c) 

Koszt  obsługi  biurowej  i  dyspozytorskiej:  15.000,00  zł  (sprostowane  przez 

Odwołującego pismem procesowym z dnia 17 grudnia 2020r.). 

W trakcie realizacji zamówienia Wykonawca musi zatrudnić pracownika, którego praca 

(obsługa  biurowa)  polegać  będzie  na  koordynowaniu  całego  zadania  podczas  zmian 

spowodowa

nych  awariami  autobusów,  zmian  godzin  odjazdów,  wydłużenia  kursu,  czy 

konieczności  podstawienia  dodatkowego  autobusu.  Zatrudniony  koordynator  jest 

odpowiedzialny za tworzenie grafików kierowców, rozliczanie czasu ich pracy, odpowiadanie 

na  skargi  i  zażalenia,  druk  i  rozwieszanie  rozkładów  jazdy  na  przystankach,  wymianę 

uszkodzonych tabliczek  przystankowych,  sprawdzanie jakości świadczonych usług,  a także 

zobowiązany jest do pozostawania w stałym kontakcie z dyspozytorem Zamawiającego, by 

na bieżąco móc informować kierowców o zaistniałych na drodze sytuacjach. Analogicznie jak 

w przypadku kosztów zatrudnienia elektro-mechanika przyjęto koszt pracodawcy wynikający 

z zatrudnienia 1 dyspozytora w wymiarze pełnego etatu przez okres realizacji zamówienia (3 

miesiące)  przy  założeniu  zatrudnienia  za  kwotę  3.150.00  zł  netto  realizowanego  w  ramach 

umowy o pracę, co stanowi łączny koszt Wykonawcy na poziomie 5.000,00 zł miesięcznie. 

Odwołujący  wskazał,  iż  istnieje  alternatywnie  możliwość  powierzenia  ww.  zadań  z 

zakresu 

obsługi  logistyczno-dyspozytorskiej  kilku  obecnie  zatrudnionym  pracownikom  za 

dodatkowym  wynagrodzeniem  w  postaci  premii,  która  w  okresie  wykonywania 

przedmiotowego zamówienia, łącznie także kształtuje się na poziomie 15.000 zł.  

d) 

Koszty paliwa: 306.250,

00 zł. 

Ta  pozycja  (obok  wynagrodzenia  kierowców  i  kosztów  leasingu/amortyzacji) 

generować  będzie  po  stronie  wykonawcy  największe  koszty  związane  z  obsługą 

zamówienia. Zgodnie z SIWZ przewidywany przebieg autobusów w okresie obowiązywania 

umowy  wyniesie  ok. 

250.000,00  wozokilometrów  (doliczone  zjazdy  i  podjazdy).  Przyjęta 


średnia norma spalania dla wymaganego przez Zamawiającego taboru to około 35l/100km. 

Średnia  cena  oleju  napędowego  z  dnia  3  grudnia  2020  r.  (dzień  poprzedzający  termin 

składania odwołania) zakupionego w hurcie wynosiła 3,50 zł/l netto. Iloczyn kilometrów, które 

zostaną  wykonane  przez  autobusy  w  okresie  realizacji  zamówienia  (250.000  km)  oraz 

średniego spalania (35 1/100 km) daje wynik 87.500,00 litrów potrzebnych do prawidłowego 

wykonania za

dania, co przy średniej cenie 3,50 zł/l oleju napędowego daje kwotę 306.250,00 

zł. 

W tym miejscu należy podkreślić, iż z powodu ogłoszonego w Polsce w marcu 2020 r. 

stanu  epidemii  wywołanego  koronawirusem  oraz  nakładanych  restrykcji,  które  skutkowały 

m.in. 

czasowym „zamrożeniem" całych sektorów gospodarek, obecne ceny paliw należą do 

relatywnie  niskich.  Jednakże  w  najbliższym  czasie  należy  spodziewać  się  podwyżek  cen 

paliw. Naturalny i zauważony na przestrzeni wielu lat poziom cen paliwa ON kształtuje się na 

poziomie  4,00-

4,50  zł  netto  za  litr,  a cena ta ma kolosalny  wpływ  na  koszty  działalności  w 

branży komunikacyjnej. 

e) 

Części  zamienne,  opony,  wymiany  olejów,  części  zużywające  się:  86.160,00 

zł. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  ilość  kilometrów  jaka  musi  zostać  przewidziana  do 

zrealizowania  w  okresie  trwania  zamówienia  wynosi  ok.  250.000  wzkm.  W  zależności  od 

rodzaju  autobusu  oraz  rodzaju  zastosowanego  oleju,  wymiany  olejów  dokonuje  się 

przeciętnie  co  40.000  km  w  jednostkach  wymaganych  przez  Zamawiającego  w  SIWZ.  W 

kalkulacji  został  zatem  przyjęty  średni  przebieg  40.000  km,  co  przy  ilości  zakładanych  do 

zrealizowania  wozokilometrów  (250.000)  wskazuje na konieczność  przeprowadzenia  w  tym 

okresie 6 wymian oleju. Do jednej wymiany w zależności od jednostki zużywa się przeciętnie 

ok. 30 litrów oleju. Do kalkulacji przyjęto średnio 30 I oleju na jedną wymianę, co przy ilości 

wymaganych 6 wymian daje wynik w postaci 180 I oleju. Średnia stawka za 1 I oleju wynosi 

12,00  zł  netto co przy  uwzględnieniu  wymaganych 180 I  oleju  daje koszt  2.160,00  zł.  Przy 

każdej  wymianie  oleju  należy  także  wymienić  filtry  oleju,  powietrza,  paliwa,  co  średnio  na 

jedną  wymianę  daje  kwotę  ok.  1.000,00  zł.  Powyższe  przy  uwzględnieniu  konieczności 

przeprowadzenia  6  wymian  oleju  rodzi  koszt  na  poziomi

e  ok.  6.000,00  zł.  Producenci  i 

sprzedawcy  opon  nie  są  w  stanie  stwierdzić  ile  kilometrów  może  przejechać  autobus  na 

danej  oponie.  Jest  to  uzależnione  od  wielu  czynników,  m.in.  stylu  jazdy,  mocy  silnika, 

geometrii  zawieszenia,  temperatury  otoczenia  czy  też  nawierzchni,  po  której  porusza  się 

pojazd.  Odwołujący  wskazuje  jednak,  iż  znając  warunki  drogowe  oraz  mając 

kilkudziesięcioletnie  doświadczenie  w  branży  (spółka  PKS  Tarnobrzeg  działa  na  rynku  od 

2004 r.), założyć należy żywotność opony na poziomie max 80.000 km. Oznacza to, że przy 

założeniu  łącznej  i  koniecznej  do  zrealizowania  liczby  kilometrów  (250.000  km)  oraz 

żywotności opony konieczne będzie przeprowadzenie w okresie realizacji zamówienia ok. 3 


wymian.  Średnią  cenę  za  jedną  oponę  należy  przyjęć  na  poziomie  1000  zł.  W  większości 

autobusów  w  komplecie  występuje  6  kół,  czyli  6  opon  do  wymiany.  Uwzględnienie 

powyższych  wskaźników  (1000  zł  cena  1  opony  x  18  opon  =  18.000  zł  na  1  wymianę  x  3 

wymiany  w  czasie  trwania  zamówienia)  wskazuje,  iż  z  tytułu  wymiany  opon  wykonawca 

poniesie  koszt  około  54.000,00  zł.  W  sumie  koszty  wskazanych  wyżej  części  zamiennych 

wyniosą w okresie realizacji zamówienia ok. 86.160,00 zł i to przy założeniu, iż nie dochodzi 

do  żadnych  awarii  autobusów,  co  już  samo  w  sobie  jest  wariantem  aż  nazbyt 

optymistycznym.  Odwołujący,  jako  profesjonalny  i  racjonalny  podmiot,  który  prowadzi 

działalność  w  zakresie  świadczenia  usług  transportowych  musi  brać  pod  uwagę  ryzyko 

wystąpienia  sytuacji  nieprzewidzianych,  na  które  nie  ma  wpływu  jak  np.  nagłe  awarie  (np. 

wystrzelenie  opony),  uszkodzenia  lub  też  inne  okoliczności  zewnętrzne,  które  wiążą  się  z 

dodatkowymi  kosztami.  Odwołujący  skalkulował  te  koszty  w  wysokości  po  1.000,00  zł 

miesięcznie  na  każdy  z  10  autobusów,  co  łącznie  daje  kwotę  30.000,00  zł  na  cały  okres 

wykonywania przedmiotowego zamówienia (3 miesiące). 

f)  

Amortyzacja/leasing: 156.000,00 zł 

W  kalkulacji  kosztów  wykonania  zamówienia  winny  zostać  uwzględnione  przez 

wykonawcę  także  koszty  leasingu  lub  amortyzacji  autobusów,  które  zostaną  wykorzystane 

do  realizacji  zamówienia.  Do  kalkulacji  kosztów  wykonania  zamówienia  Odwołujący  przyjął 

zatem  koszt  leasingu  (ewentualnie  koszt  amortyzacji)  10  autobusów,  gdyż  zgodnie  z 

wymaganiami  Zamawiającego  do  realizacji  zamówienia  należało  przeznaczyć  właśnie  taką 

ilość autobusów. 

Obliczając  koszty  leasingowania  lub  najmu  autobusów,  względnie  ich  amortyzacji 

Odwołujący wyjaśnił, że uśredniając przyjmuje cenę 1 autobusu na kwotę 250.000,00 zł, co 

za 10 autobusów daje łącznie kwotę 2.500.000,00 zł. Ustalając koszt amortyzacji wskazał, że 

okres,  na  jaki  przeciętnie  rozkłada  się  amortyzację  to  48  m-cy,  a  zatem  łączny  koszt 

pojazdów  podzielony  na  średni  czas amortyzacji  (2.500.000,00  zł:  48 miesięcy)  daje kwotę 

52.000,00  zł  na  miesiąc.  Kwotę  tą  należy  pomnożyć  przez  3  miesiące  (czas  wykonywania 

przedmiotowego  zamówienia),  co  przekłada  się na  fakt,  iż Wykonawca  powinien  do  swojej 

kalkulacji  przyjąć  koszt  amortyzacji  w  kwocie  156.000,00  zł.  Odwołujący  wskazał  także,  iż 

ww.  koszty  będą  odpowiednio  wyższe,  gdyż  do  stałego  kosztu  amortyzacji  należy  dodać 

marżę leasingodawcy, co tym bardziej podnosi koszty korzystania z autobusów. 

g) 

Podatek od środków transportowych: ok. 13.000 zł 

Zgodnie  z  uchwałą  Rady  Miasta  Stołecznego  z  dnia  19  listopada  2020  r.  (miejscu 

zarejestrowa

nia autobusów Wykonawcy) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od 

środków  transportowych  wprowadzone  zostały  następujące  stawki  obowiązujące  dla 

autobusów w  wysokości 1.296,00 zł dla autobusów  w których liczba miejsc siedzących jest 

równa  bądź  wyższa  jak  30.  Zamawiający  zgodnie  z  SIWZ  wymaga  do  wykonania 


zamówienia 10 autobusów, które powinny umożliwiać przewóz co najmniej 70 osób, w tym 

co najmniej 35 osób na miejscach siedzących. Stanowi to dla Wykonawcy koszt w wysokości 

ok. 13.000,00 zł. 

h) 

Ubez

pieczenie autobusów; 55.000,00 zł 

Zamawiający  w  treści  SIWZ  wymaga,  aby  wszystkie  autobusy  posiadały  przez  cały 

okres  realizacji  zamówienia  ubezpieczenie  OC.  Odwołujący  wskazuje,  że  średnie  ceny 

ubezpieczenia  OC+NNW  autobusu  kształtują  się  na  poziomie  2.000,00  zł  rocznie  za  1 

autobus.  W  przypadku  leasingu  obligatoryjne  jest  także  ubezpieczenie  Autocasco 

autobusów, dlatego podstawowe ubezpieczenie OC+NNW na poziomie 2.000,00 zł za każdy 

autobus  należy  powiększyć  o  AC  od  minimalnej  wartości  250.000,00  zł  i  średnim 

oprocentowaniem na poziomie 1,4 (250.000,00 zł x 1,4= 3.500,00 zł) co łącznie daje kwotę 

5.500,00 zł za każdy z autobusów za rok. Kwota ta stanowi dla Wykonawcy łączny koszt w 

wysokości 55.000,00 zł. 

i)  

Przeglądy pojazdów: 2.000,00 zł 

Podobnie  jak  w 

przypadku  ubezpieczenia  Zamawiający  wymaga,  aby  autobusy 

przeznaczone  do  realizacji  zamówienia  posiadały  ważne  przeglądy  techniczne.  Powyższy 

koszt  to  suma  ilości  przeglądów  potrzebnych  do  wykonania  przypadająca  na  każdy 

wymagany  autobus  w  okresie  trwania 

zamówienia.  Koszt  wykonania  jednego  przeglądu 

kształtuje  się  na  poziomie  200,00  zł,  co  za  10  autobusów,  których  wymagał  Zamawiający 

daje łącznie koszt w wysokości 2.000,00 zł. 

j)  

Koszt  wynajmu/utrzymania  bazy  w  tym  biura,  zaplecza  technicznego, 

pomieszcz

enia socjalnego, ew. wynajęcia mieszkania dla kierowców: 30.000 zł 

We  wskazanym  wyżej  koszcie  Odwołujący  każdorazowo  uwzględnia  koszty  najmu 

biura (ewentualnie podatku od nieruchomości w przypadku tytułu własności), koszty mediów 

w  tym  także koszty  zużycia  wody  potrzebnej  do mycia autobusów)  oraz koszty  związane  z 

utrzymaniem placu parkingowego dla autobusów. Odwołujący na potrzeby ww. zamówienia 

przyjmuje  kwotę  10.000,00  zł  miesięcznie,  co  i  tak  w  praktyce  mogłoby  okazać  się  kwotą 

niewystarczającą.  Przez  okres  3  miesięcy  wykonywania  zamówienia,  daje  to  kwotę 

30.000,00 zł. 

k) 

Rejestracja pojazdów - 5.000,00 zł 

Koszt  rejestrami  jednego  pojazdu  to  kwota  500,00  zł.  Dla  10  autobusów  stanowi  to 

łączny koszt Wykonawcy na poziomie 5.000,00 zł. 

l)  

Inne koszty związane z działalnością wykonawcy (m.in. kary umowne): 15.000 

zł. 

Kwota  5,000,00  zł  miesięcznie  zawiera  w  sobie  koszty  ewentualnych  kar  umownych, 

które  pojawiają się w  działalności Wykonawcy  i  Odwołującego.  Zamawiający  w  specyfikacji 

przewidział bowiem bogaty katalog kar umownych i np. nalicza karę pieniężną w wysokości 


krotności stawki bazowej za opóźnienie odjazdu z dowolnego przystanku wyznaczonego 

obowiązującym rozkładem jazdy powyżej 5 minut, czy też przyspieszenie odjazdu względem 

obowiązującego  rozkładu  jazdy  z  przystanku  wskazanego  w  obowiązującym  rozkładzie 

jazdy.  Zamawiający  żąda  wyposażenia  każdego  z  autobusów  w  system  GPS,  a  zatem  na 

bieżąco będzie mógł monitorować co się dzieje z pojazdami i jak kursują. Nieuniknionym jest 

zatem, że podczas licznych kursów któryś z kierowców „zagapi się" i odjedzie z przystanku 

przed  czasem  bądź  po  czasie.  Takie  rzeczy  są  naturalne  w  komunikacji  miejskiej  i 

Wykonawca  powinien  mieć  to  na  uwadze  oraz  uwzględniać  takie  okoliczności  w  swojej 

kalkulacji cenowej. 

Podsu

mowując  powyższe  czynniki  kosztotwórcze  Odwołujący  wskazał,  że  łączne 

koszty  kształtują  się  na  poziomie  954.410,00  zł  netto  (1.173.924,30  zł  brutto).  Przy 

uwzględnieniu kosztu realizacji zamówienia na takim poziomie, wykonawca winien znacznie 

wyżej  skalkulować swoją ofertę. Tym  samym  wskazanie przez Wykonawcę oferty  realizacji 

zamówienia za kwotę 1.130.498,21 zł brutto, to jest kwotę znacznie poniżej poziomu samego 

kosztu  jego  wykonania,  bez  uwzględnienia  zysku  TIM,  stanowi  zaoferowanie  ceny  rażąco 

niskiej 

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  co  winno  skutkować  odrzuceniem  oferty 

Wykonawcy.  W  przeliczeniu  na  1  miesiąc  świadczenia  usługi  jest  to  stawka  na  poziomie 

376.832,74  zł  brutto  (1.130.498,21  zł-  oferta  Wykonawcy),  podczas  gdy  z  kalkulacji 

wydatków  wynika  miesięczny  koszt  dla  Wykonawcy  w  wysokości  391.308,10  zł  brutto 

(1.173.924,30  zł-  łączne  koszty).  Zauważył,  iż  biorąc  pod  uwagę  ww.  koszty  wykonania 

przedmiotowego zamówienia (954.410,00 zł netto) podzielone przez ilość szacunkową ilość 

kilometrów  do  wykonania  (225  400  km)  daje  wynik  w  postaci  4,23  zł  jako  koszt  za  1  km, 

podczas gdy cena wskazana przez Wykonawcę w ofercie za 1 wozokilometr wynosi 3,87 zł 

netto.

W ocenie  Odwołującego  ww.  okoliczności  powinny  budzić  uzasadnione wątpliwości  u 

Zamawiającego,  który  powinien  wezwać  Wykonawcę  do  wyjaśnienia,  co  spowodowało 

możliwość  obniżenia  ceny  wykonawcy  oraz  wskazania  czynników,  dzięki  którym  cena 

została obniżona. 

Uzasadniając zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp Odwołujący wyjaśnił, że zarzut 

ten  ma 

charakter  wynikowy  w  stosunku  do  wcześniejszego  zarzutu.  Gdyby  Zamawiający 

prawidłowo ocenił ofertę TIM, ulegałaby ona odrzuceniu jako oferta zawierająca rażąco niską 

cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Ponadto,  jak  wskazał  Odwołujący,  ocena  działania  TIM  w  przedmiotowym 

postępowaniu  pozwala  uznać,  iż  zaoferowanie  przez  niego  ceny  za  wykonanie  usługi  na 

poziomie 376.832,74 zł brutto za okres jednego miesiąca wykonywania usługi stanowi czyn 

nieuczciwej  konkurencji.  TIM  dążąc  do  uzyskania  zamówienia,  a  także  wyeliminowania  z 


rynku  konkurentów,  zaoferował  wykonanie  usługi  poniżej  kosztów  niezbędnych  do 

prawidłowej  realizacji  zamówienia.  Działanie  to  w  opinii  Odwołującego  ma  charakter 

zamierzony,  o  czym  świadczy  fakt,  iż  w  bardzo  zbliżonych  postępowaniach  o  udzielenie 

zamówienia  ten  sam  Wykonawca  oferował  ceny  dużo  wyższe  za  wykonanie  analogicznej 

usługi  (okoliczność  ta  zostanie  wykazana  stosownym  wnioskiem  dowodowym  złożonym  w 

późniejszym  terminie).  Złożenie  przez  Wykonawcę  w  przedmiotowym  postępowaniu  oferty 

zawierającej  rażąco  niską  cenę  skutkuje  w  opinii  Odwołującego  dopuszczeniem  się  przez 

Wykonawcę czynu nieuczciwej konkurencji. 

W  piśmie  procesowym  z  dnia  17  grudnia  2020r.  Odwołujący  na  podstawie  art.  381 

kodeksu  postępowania  cywilnego  w  zw.  z  art.  190  ust.  1  Pzp,  wniósł  o  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie dowodów: 

z informacji z otwarcia ofert z dnia 12 czerwca 2019 r. złożonych w postępowaniu o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Autobusowy  przewóz  osób  na  odcinku  Warka-

Radom-Warka", 

-  z  informacj

i  z  otwarcia  ofert  z  dnia  3  lipca  2019  r.  złożonych  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Autobusowy  przewóz  osób  na  odcinku  Otwock- 

Dęblin -Otwock", 

z  informacji  z  otwarcia  ofert  z  dnia 19 grudnia 2019 r.  złożonych  w  postępowaniu o 

udzi

elenie  zamówienia  publicznego  na  „Autobusowy  przewóz  osób  na  odcinku  Warka-

Radom-Warka", 

z  informacji  z  otwarcia  ofert  z  dnia  21  maja  2020  r.  złożonych  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Autobusowy  przewóz  osób  na  odcinku  Warka-

Radom-Warka", 

z  informacji  z  otwarcia  ofert  z  dnia  12  maja  2020  r.  złożonych  w  postępowaniu  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Autobusowy  przewóz  osób  na  odcinku  Warszawa- 

Pilawa-

Warszawa" wraz z informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 29 czerwca 

2020 r. 

na  okoliczność  złożenia  przez  TIM  oferty  stanowiącej  czyn  nieuczciwej  konkurencji  z 

uwagi na utrudnianie dostępu do rynku innym przedsiębiorcom poprzez zamiar świadczenia 

usług  minimalnie  powyżej  poziomu  kosztów,  wykazania,  iż  przy  wcześniejszych, 

analogicznych  postępowaniach  u  tego  samego  Zamawiającego,  przy  jego  niższych 

wymogach  (starsze  autobusy)  stawki  zaoferowane  przez  tego  wykonawcę  w  ofertach  były 

znacząco  wyższe,  aniżeli  w  przedmiotowym  zamówieniu.  Podkreślił,  że  z  porównania  ofert 

sk

ładanych przez TIM w przetargach dla Zamawiającego wynika, iż przy niższych wymogach 

wynikających  z  SIWZ  we  wcześniejszych  postępowaniach  (np.  starszy  wiek  autobusów), 

stawki  wykonawcy  TIM  były  znacząco  wyższe,  aniżeli  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Z 


infor

macji  z  otwarcia  ofert  z  dnia  21  maja  2020  r.  wynika,  iż  TIM  w  analogicznym 

postępowaniu,  już  w  czasach  pandemii,  a  więc  załamania  na  rynku  transportu  osób  i 

radykalnego obniżenia cen wykonawców za oferowane usługi, zaoferował cenę 6,72 zł netto 

za  1  wozok

ilometr.  Stawka  zaoferowana  przez  tego  wykonawcę  w  analogicznym 

postępowaniu  z  2019  r.  (informacja  z  otwarcia  ofert  z  dnia  12  czerwca  2019  r.)  wynosiła 

natomiast  5,70  zł  netto  za  1  wozokilometr.  Z  informacji  natomiast  z  otwarcia  ofert  z  dnia  3 

lipca  2019  r

.  wynika,  iż  dla podobnego  postępowania (autobusowy  przewóz  osób na  trasie 

Otwock-

Dęblin-Otwock)  stawka  oferowana  przez  TIM  wyniosła  6,22  zł  netto  za  1 

wozokilometr.  W  ostatnim  postępowaniu  w  2019  r.  dla  Zamawiającego  wykonawca 

zaoferował  za  wykonanie  przedmiotu  umowy  (analogiczną  do  przedmiotowego 

postępowania) stawkę 6,90 zł netto za 1 wozokilometr. 

Wskazując na dowód z informacji z otwarcia ofert z dnia 12 maja 2020 r. złożonych w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  „Autobusowy  przewóz  osób  na 

odcinku Warszawa- Pilawa-Warszawa" wraz z informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty 

z  dnia  29  czerwca  2020  r..  Odwołujący  podkreśla,  iż  składający  w  tym  postępowaniu 

najkorzystniejsza ofertę - Pan M. F., którego cena ofertowa została złożona na poziomie 3,89 

zł netto za 1 wozokilometr. został wezwany przez Zamawiającego do złożenia wyjaśnień, w 

odpowiedzi  na  które  wskazał,  iż  rzeczywiście  zaoferowana  cena  3,89  zł  netto  za  1 

wozokilometr nie uwzględniała pewnych kosztów, które należało przyjąć w kalkulacji. Z tego 

względu  oferta  tego  wykonawcy  nie  została  w  postępowaniu  uznana  za  najkorzystniejsza. 

Zamawiający nie dokonał oceny tej oferty.  

Odwołujący  wskazał  na  błąd  dotyczący  kalkulacji  kosztów  w  zakresie  pozycji  części 

zamienne,  opony, 

wymiany  olejów,  części  zużywające  się,  które  przyjął  na  poziomie 

86.160,00  zł,  podczas  gdy  jest  to  kwota  56.160,00  zł.  Na  kwotę  tą  składa  się  jednokrotna 

wymiana  opon,  której  koszt  stanowi  18.000,00  zł,  nieprzewidziane  wydatki  w  kwocie  po 

1.000,00  zł  miesięcznie  na  każdy  z  autobusów  przez  cały  okres  realizacji  zadania  (3 

miesiące), co łącznie daje kwotę 30.000,00 zł, wymiana oleju w kwocie 2.160,0  zł.  Średnia 

stawka  za  1  I  oleju  wynosi  12,00  zł  netto,  a  ilość  oleju  do  wymiany  to ok.  180 I. Wymiana 

pasków i filtrów przy jednokrotnej wymianie oleju silnikowego to koszt ok. 6.000,00 zł. 

Odwołujący  wskazuje,  iż  w  pozostałej  części  czynniki  kosztotwórcze  przywołane  w 

odwołaniu  są  poprawne  jednak  nie są  uwzględnione  wszystkie  koszty,  gdyż  nie  uwzględnił 

kosztów montażu urządzeń GPS, które są wymogiem obligatoryjnym Zamawiającego. Koszt 

montażu  i  utrzymania  takich  urządzeń  dla  przedmiotowego  zadania  wg  bardzo  aktualnej 

oferty otrzymanej od firmy Genesismobo to koszt rzędu 30.200,00 zł - oferta załączona jako 

dowód. 

Dodatkowo podniósł,  iż  niedoszacowanym  okazuje się koszt  leasingu/amortyzacji  czy 

najmu  pojazdów  ponieważ  jak  ustalił  TIM  posiada jedynie  1  pojazd  spełniający  wymagania 


Zamawiającego.  W  jego  ocenie  nierozsądnym  byłoby  kupowanie  pojazdów  spełniających 

wymag

ania  Zamawiającego  oraz  spełniający  deklarację  TIM  co  do  roczników,  które  były 

punktowane. Wykonawca zadeklarował do świadczenia 10 pojazdów z czego jeden autobus 

z roku 2010, trzy autobusy z roku 2011, cztery autobusy z roku 2012, jeden autobus z roku 

3 i jeden z roku 2018r. Dla pojazdów z roczników 2010-2013 przyjęta kwota w pierwotnej 

kalkulacji wydaje się być prawidłowa i do przyjęcia. Natomiast z całą pewnością dla pojazdu 

z  roku 2018  przyjęta  wcześniej kalkulacja  jest  niewłaściwa.  Zakup  takiego  autobusu z roku 

2018 to około pół miliona zł. Innym wariantem jest najem takiego autobusu a to wiąże się z 

dużymi kosztami, ok. 950 zł. 

Podsumowując,  wskazane  wyżej  przez  Odwołującego  łączne  koszty  kształtują  się  na 

poziomie  919.735,00  zł  netto  (993.313,80  zł  brutto).  Przy  uwzględnieniu  kosztu  realizacji 

zamówienia  na  takim  poziomie,  TIM  winien  znacznie  wyżej  skalkulować  swoją  ofertę.  Tym 

samym wskazanie przez Wykonawcę oferty realizacji zamówienia za kwotę 1.130.498,21 zł 

brutto  (z  prawem  opcji)  natomiast  942

.172  za  zamówienie  podstawowe,  to  jest  kwotę 

znacznie  poniżej  poziomu  samego  kosztu  jego  wykonania,  stanowi  zaoferowanie  ceny 

rażąco  niskiej  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  co  winno  skutkować  co  najmniej 

podjęciem  wątpliwości  przez  Zamawiającego  co  do  możliwości  prawidłowego  wykonania 

usługi  oraz  wezwaniem  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  wyliczenia  ceny  i 

przyjętych  składników  składających  się  na  ostateczna  kwotę  oferty.  W  tym  miejscu  należy 

także  zauważyć,  iż  biorąc  pod  uwagę  ww.  przez  Odwołującego  koszty  wykonania 

przedmiotowego zamówienia (919.735,00 zł netto) podzielone przez ilość szacunkową ilość 

kilometrów  do  wykonania  (225  400  km)  daje  wynik  w  postaci  4,08  zł  jako  koszt  za  1  km, 

podczas gdy cena wskazana przez Wykonawcę w ofercie za 1 wozokilometr wynosi 3,87 zł 

netto. Jest to strata na poziomie 0,21 groszy za 1 wozokilometr czyli 47.334,00 zł netto za 

całość zamówienia. 

Odnosząc się  do  zarzutu  naruszenia przez  Zamawiającego  art.  24  ust. 1 pkt  12  Pzp, 

poprzez  zaniechanie  wykluczenia  TI

M  z  postępowania  Odwołujący  wskazał  na  aktualne 

stanowisko  Urzędu  Zamówień  Publicznych,  gdzie  stwierdza  się,  że:  „  Art.  26  ust.  1  lub  2 

ustawy  Pzp  stanowią,  że  oświadczenia  lub  dokumenty  winny  być  aktualne  na  dzień  ich 

złożenia i mają potwierdzać okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1. Oświadczenia lub 

dokumenty  przekazywane  przez  wykonawcę  na  podstawie  wezwania  zamawiającego  w 

trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp mają stanowić potwierdzenie wstępnego domniemania 

o  spełnieniu  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  braku  podstaw  do 

wykluczenia.  Uznać  zatem  należy,  że  warunki  udziału  w  postępowaniu  i  okoliczność 

niepodlegania  wykluczeniu  z  postępowania  winny  być  spełnione  przez  wykonawcę  przez 

cały okres trwania postępowania o zamówienie publiczne, nie zaś tylko w konkretnym dniu 

(dniu składania ofert lub wniosków, dniu złożenia konkretnego oświadczenia lub dokumentu 


etc.). Zatem oświadczenia tub dokumenty „aktualne" to takie, które oddaję rzeczywistość w 

momencie  ich  złożenia,  innymi  słowy  potwierdzają  okoliczność,  co  do  której  wykonawca 

wcześniej złożył wstępne oświadczenie, i która obecnie (w czasie teraźniejszym) występuje. 

Wezwanie zamawiającego o przedłożenie oświadczenia lub dokumentu implikuje odpowiedź 

wykonawcy,  która  ma  być  w  czasie  teraźniejszym  prawdziwa  i  potwierdzać  prawdziwe 

okoliczności  -  adekwatnie  do  całego  toku  postępowania.  Pojęcia  aktualności  dokumentów 

nie  należy  utożsamiać  z  datą  wystawienia  tych  dokumentów.  Zamawiający,  otrzymując  od 

wykonawcy  dokumenty,  powinien  uzys

kać  aktualne  informacje  na  temat  zdolności 

wykonawcy  do  realizacji  zamówienia,  którego  oferta  została  oceniona  najwyżej,  a  więc 

informacji  zgodnych  z  istniejącym  stanem  faktycznym.  Data  wystawienia  dokumentu,  o  He 

dokument  ten  potwierdza  istniejący  stan  rzeczy,  nie  ma  zatem  znaczenia  dla  uznania  tego 

dokumentu  przez  zamawiającego  za  nieaktualny.  Wykonawca,  pozyskawszy  wcześniej 

wskazane dokumenty, może się nimi posłużyć na wezwanie zamawiającego, o ile oczywiście 

pozostają  aktualne  -  jak  wskazano  powyżej  -  nie  co  do  daty  ich  wystawiania,  ale  co  do 

konkretnych  podmiotowych  kwestii,  wstępnie  potwierdzonych  w  ramach  oświadczeń 

złożonych wraz z ofertą łub wnioskiem. W ce/u precyzyjnego wyjaśnienia tej kwestii należy 

wskazać na okoliczności, które pozwolą w konkretnych stanach faktycznych przesądzać, czy 

przedłożone  przez  wykonawcę  oświadczenia  łub  dokumenty  dotyczące  braku  podstaw  do 

wykluczenia i spełniania warunków udziału w postępowaniu są „aktualne" w świetle treści art. 

26 ust. 1 lub 2 Pzp." 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  jego  odwołanie  stwierdzając,  że 

podniesione przez Odwołującego zarzuty są niezasadne. 

Zamawiający zakwestionował ponadto interes Odwołującego we wniesieniu odwołania. 

Odwołujący  słusznie  zauważa,  że  interes  do  wniesienia  odwołania  polega  na  potencjalnej 

możliwości  uzyskania  przez  niego  zamówienia.  Jednak  w  sytuacji,  w  której  oferta 

Odwołującego uzyskała dopiero trzecie miejsce w rankingu, to oferent, którego oferta zajęła 

w  rankingu  drugie  miejsce,  miałby  potencjalną  szansę  na  uzyskanie  zamówienia. 

Odwołujący  miałby  interes  prawny  we  wniesieniu  odwołania,  jeśli  domagałby  się  także 

odrzucenia oferty wykonawcy, którego oferta zajęła drugie miejsce w rankingu, lecz takiego 

żądania Odwołujący nie sformułował.  

Odnosząc się do zarzutu dotycząc ego zaniechania wykluczenia TIM z postępowania 

wskazał, że zgodnie z rozdziałem VII ust. 12 pkt 5 lit. c SIWZ, Zamawiający może żądać, aby 

wyko

nawca  przedstawił  „zaświadczenie  właściwej  terenowej  jednostki  organizacyjnej 

Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  lub  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  albo 

inny  dokument  potwierdzający,  że  Wykonawca  nie  zalega  z  opłacaniem  składek  na 

ubezpieczenia  spo

łeczne  lub  zdrowotne,  wystawione  nie  wcześniej  niż  3  miesiące  przed 


upływem  terminu  składania  ofert  lub  inny  dokument  potwierdzający,  że Wykonawca  zawarł 

porozumienie  z  właściwym  organem  w  sprawie  spłat  tych  należności  wraz  z  ewentualnymi 

odsetkami  lub  grz

ywnami,  w  szczególności  uzyskał  przewidziane  prawem  zwolnienie, 

odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania 

decyzji właściwego organu”. W przedmiotowej sprawie, termin składania ofert upływał w dniu 

29 października 2020 r., a zaświadczenie ZUS zostało wystawione w dniu 11 sierpnia 2020r., 

a zatem nie było starsze niż trzy miesiące przed upływem terminu składania ofert. Należy też 

przede  wszystkim  zauważyć,  że  składane  przez  Wykonawcę  dokumenty  powinny 

potwierdza

ć  złożone  wcześniej  wstępne  oświadczenia  w  Jednolitym  Europejskim 

Dokumencie  Zamówienia  (JEDZ).  Ponadto,  zgodnie  z  art.  26  ust.  1  Pzp  dokumenty  i 

oświadczenia powinny być aktualne na dzień złożenia i potwierdzać okoliczności, o których 

mowa  w  art.  25  ust. 

1  Pzp.  Oświadczenia  lub  dokumenty  „aktualne”  to  takie,  które  oddają 

rzeczywistość w momencie ich złożenia, innymi słowy potwierdzają okoliczność, co do której 

wykonawca  wcześniej  złożył  wstępne  oświadczenie,  i  która  obecnie  występuje.  Pojęcia 

„aktualności” dokumentów nie należy utożsamiać z datą wystawienia tych dokumentów. Data 

wystawienia  dokumentu,  o  ile  dokument  ten  potwierdza  istniejący  stan  rzeczy,  nie  ma  za 

zatem  znaczenia  dla  uznania  tego  dokumentu  przez  zamawiającego  za  nieaktualny. 

Wykonawca,  pozy

skawszy  wcześniej  wskazane  dokumenty,  może  się  nimi  posłużyć  na 

wezwanie  zamawiającego,  o  ile  oczywiście  pozostają  aktualne  -  nie  co  do  daty  ich 

wystawienia,  ale  co  do  konkretnych  podmiotowych  kwestii,  wstępnie  potwierdzonych  w 

ramach  oświadczeń  złożonych  wraz  z  ofertą  lub  wnioskiem  (por.  „Dokumenty  na 

potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  braku  podstaw  do 

wykluczenia.  Aktualność  dokumentów  w  świetle  nowelizacji  ustawy  Pzp”;  opinia 

zamieszczona na stronie UZP). 

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny, Zamawiający podkreślił, że 

nie  miał  obowiązku  wezwania  TIM  do  udzielenia  wyjaśnień  ze  względu  na  występowanie 

okoliczności  opisanych  w  art.  90  ust.1a  Pzp.  Ponadto  w  ocenie  Zamawiającego, 

zaoferowana  przez  TIM  cena,  nie  w

ydaje  się  również  rażąco  niska  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  oraz  nie  budzi  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

Zamawiającego.  W  tej  sytuacji  nie  zachodziły  podstawy  do  zastosowania  przez 

Zamawiającego art. 90 ust. 1 Pzp.  

Odnosząc się do poczynionych przez Odwołującego w odwołaniu wliczeń stwierdził, że 

przedstawiają zawyżone koszty realizacji przedmiotowego zamówienia. Odnosząc się do: 

a) 

kosztów zatrudnienia kierowców autobusów, wskazał, że w obecnych realiach 

gospodarczych  związanych  z  występowaniem  epidemii  COVID-19  i  związanym  z  nią 


spadkiem zapotrzebowania na przewozy osób, sytuacja na rynku pracy zmieniła się na tyle, 

że  obecnie  w  branży  przewozów  autobusowych  to  kierowcy  poszukują  pracy,  a  nie,  jak 

wcześniej,  pracodawcy  poszukują  pracowników.  Należy  mieć  równie  na  uwadze  to,  że 

obecnie sytuacja dla kierowców w dużych miastach przedstawia się dużo gorzej, ponieważ w 

takich  miastach  jest  dużo  więcej  kierowców  pozostających  bez  pracy,  z  uwagi  na  przestój 

znacznej  ilości  skupionych  tam  firm  transportowych  oraz  skłonność  kierowców 

zamiejscowych  do  podjęcia  pracy  poza  swoim  dotychczasowym  miejscem  zamieszkania  i 

pracy.  W  związku  z  tym,  uzasadnione  jest  przyjęcie  za  podstawę  wyliczenia  kosztów 

zatrudnienia  kierowców  autobusów  kwoty  wynagrodzenia,  które  wynosi  obecnie  3.000  zł 

netto, tj. 4.130 zł brutto (całkowity koszt pracodawcy z narzutami wynosi natomiast 4.975,44 

zł  miesięcznie),  co  przy  zatrudnieniu  10  kierowców  przez  3  miesiące  daje  łącznie  kwotę: 

149.263,20 zł. 

b) 

kosztów  zatrudnienia  1  elektromechanika  do  obsługi  technicznej  taboru 

stwierdził, że również w tej sytuacji można przyjąć wynagrodzenie na poziomie 3.000 zł netto 

tj.  4.130  zł  brutto  (całkowity  koszt  pracodawcy  z  narzutami  wynosi  natomiast  4.975,44  zł 

miesięcznie),  co  przy  zatrudnieniu  przez  3  miesiące  daje  łącznie  kwotę:  14.926,32  zł.  i  to 

przy  założeniu,  że  osoba  to  poświęca  cały  swój  czas  pracy  na  obsługę  tylko  tego  jednego 

kontraktu, co raczej nie będzie miało miejsca. 

c) 

kosztów  obsługi  biurowej  i  dyspozytorskiej  wskazał,  że  wyliczenie  tych 

kosztów  przedstawione  przez  Odwołującego  jest  znacznie  zawyżone.  Zakres  obowiązków, 

które  w  ramach  realizowania  zamówienia,  spoczywałby  na  dyspozytorach  (weryfikacja  10 

kart  drogowych dziennie, koordynowanie działaniami w  przypadku zdarzeń  losowych, które 

występują sporadycznie, comiesięczne przygotowanie grafiku pracy kierowców i ewentualnej 

korekty  rozkładu  jazdy)  uzasadnia  wniosek,  że  wystarczającym  jest  przyjęcie  kosztów 

zatrudnienia najwyżej pięciu dyspozytorów, aby zapewnić całodobowe działanie dyspozytury. 

Jeśli  natomiast  dyspozytor  miałby  wykonywać  także  czynności  niezwiązane  z  realizacją 

przedmiotowego  zamówienia,  to  nie  można  przypisywać  całości  jego  wynagrodzenia  do 

kosztów  realizacji  przedmiotowego  zamówienia.  Dodatkowo  Zmawiający  przyjął  dodatkowe 

0,5  etatu,  na  prace  związane  z  obsługą  kontraktu  na  prace  dodatkowe  (np.  księgowość, 

rozliczenia,  dodatkowa obsługa itp.).  Ponieważ  to Zamawiający  ma przygotowywać gotowe 

rozkłady  jazdy  podzielone na  brygady,  nie  ma konieczności,  aby  występował  u wykonawcy 

zamówienia  odrębny  dział  przewozów,  który  by  te  rozkłady  jazdy  przepisywał,  jeśli  wystąpi 

taka  konieczność.  Zamawiający  nie  wymaga  także  wywieszania  rozkładów  jazdy  na 

przystankach  przez  Wykonawcę  zamówienia.  Mając  te  okoliczności  na  uwadze, 

Zamawiający  stoi  na  stanowisku,  że  łączny  koszt  obsług  biurowej  i  dyspozytorskiej 

przypadający na realizację przedmiotowego zamówienia powinien odpowiadać nie więcej niż 

wynagrodz

eniu  odpowiadającemu  pięć  i  pół  etatu,  i  przy  uwzględnieniu  obecnie 


obowiązujących wynagrodzeń za pracę oraz czasu realizacji zamówienia, powinien wynieść 

82.094,76  zł  (przy  założeniu,  że  koszt  jednego  etatu  to  3.000  zł  netto,  tj.  4.130  brutto,  a 

całkowity miesięczny koszt pracodawcy z narzutami to 4.975.44 zł). 

d) 

kosztów  paliwa  -  w  ocenie  Zamawiającego,  wartość  przedstawionych  przez 

Odwołującego kosztów paliwa jest również znacznie zawyżona. Zamawiający, z posiadanych 

przez  siebie  informacji  pozyskanych  z 

ogólnie  dostępnych,  w  tym  od  producentów 

autobusów,  szacuje  zużycie  paliwa  na  poziomie  27  -  30  l/100  km  przy  uwzględnieniu 

warunków  zimowych,  w  tym  używania,  tzw.  ogrzewania  postojowego.  Cena  paliwa  z  dnia 

złożenia oferty kształtowała się na poziomie 3,27 zł netto za litr (dane ze strony internetowej 

www.orlen.pl),  przy  czym  firmy  transportowe  otrzymują  jeszcze  dodatkowy  rabat  od  cen 

hurtowych  na  poziomie  około  10%,  co  oznacza,  że faktyczna  cena  zakupu  paliwa  to  około 

3,00  zł  za  litr.  Ponadto  zdaniem  Zamawiającego,  nie  ma  podstaw,  żeby  uznać 

przewidywania  Odwołującego  co  do  wzrostu  cen  za  uzasadnione.  Obecna  cena  paliwa 

wynika ze zmniejszonego zapotrzebowania na paliwo w związku z sytuacją epidemiczną, a 

w związku z dalszymi ograniczeniami wprowadzonymi w życiu społecznym (np. kwarantanna 

narodowa), okresem ferii, spadkiem kursu dolara, zarówno zapotrzebowanie na paliwo, jak i 

jego cena nie powinny wzrosnąć. Należałby nawet przewidywać spadek cen paliw. Niemniej 

jednak do oceny oferty, pod kątem rażąco niskiej ceny Zamawiający wyjaśnił, że przyjął cenę 

1 litra paliwa na poziomie 3,00 zł. Uwzględniając zatem, że zużycie paliwa wynosi około 28 

l/100  km,  do  wykonania  założonej  pracy  przewozowej  niezbędne  jest  75.600  litrów  paliwa. 

Oznacza to, że na koszty paliwa należy przeznaczyć kwotę 226.800 zł netto. 

e) 

kosztów eksploatacji (części zamienne, opony, itd.) wskazał, że w przypadku 

oleju  silnikowego,  opakowanie  o  pojemności  1000l  kosztuje  około  9  600  zł  netto. 

Uwzględniając rabat 10%, cena za 1 litr oleju to około 8,50 zł netto. Przyjmując, że w czasie 

wykonania  umowy  potrzebne  jest  180  l  oleju,  jego  koszt  wynosi  1.530  zł  netto.  Do  tego 

należy dodać filtry w kwocie 1.000 zł netto, co daje kwotę 6.000 zł netto (za 6 kompletów). 

Przyjmując,  że  w  okresie  realizacji  zamówienia  wykonawca  będzie  musiał  wymienić  3 razy 

koła w autobusach, co będzie oznaczało wymianę 18 szt. Opon, to koszty ich wymiany (o ile 

będą  to  opony  nowe)  wyniosą  18.000  zł  netto,  a  nie  jak  wskazuje  Odwołujący  54.000  zł. 

netto Podobny koszt opon wyjdz

ie w przypadku obliczenia go przy przyjęciu 60 opon (6 opon 

x  10  autobusów)  i  zużyciu  każdej  opony  w  30%  (żywotność  opony  około  80.000  km.  a 

przebieg  jednego  autobusu  w  trakcie  wykonania  umowy  ok.  27.000  km).  Dodatkowo 

Zamawiający  przyjmuje  kwotę  30.000  zł  netto  na  poczet  kosztów  ewentualnych  napraw 

autobusów w czasie realizacji przedmiotu zamówienia. Łącznie daje to zatem kwotę 55.530 

zł netto. 

f)  

kosztów  amortyzacji,  wyjaśnił,  że  także  ten  koszt  jest  zawyżony.  Dobry 

autobus  z  rocznika  wskazanego  w  oferci

e  można  kupić  za  około  150  000  zł  netto 


(www.otomoto.pl).  Niezależnie  od  tego,  należy  wskazać,  że  rok  produkcji  pojazdów 

Wykonawcy  wymienionych  w  ofercie  (w  przeważającej  części  2010  -  2012)  wskazuje,  że 

pojazdy te są już zamortyzowane (wykonawca wykazał tylko jeden pojazd z 2013r. i jeden z 

2018r.,  który  może  podlegać  jeszcze  amortyzacji).  Natomiast  Odwołujący  zadysponował 

pojazdy nowsze (z lat 2013 - 

2018), co powoduje, że musiał on skalkulować koszty leasingu, 

bądź amortyzacji w swojej ofercie. Uwzględniając jednak, pomimo powyższych okoliczności, 

za  zasadne  koszty  amortyzacji  oraz  fakt,  że  zgodnie  z  przepisami  okres  amortyzacji 

autobusu  wynosi  zwykle  60  miesięcy    Zamawiający  wyjaśnił,  że  przyjął  za  wszystkie 

autobusy (w tym te z lat 2010 - 

2012) kwotę 75.000 zł (1.500.000 zł/60 miesięcy = 25.000 zł 

x 3 miesiące). 

g) 

podatku  od  środków  transportu,  wyjaśnił,  że  podatek  od  środków 

transportowych  jest  podatkiem,  którego  wysokość  będzie  różnić  się  w  poszczególnych 

gminach,  a  Zamawiający  nie  zna  dokładnego  miejsca  rejestracji  pojazdów  TIM,  w 

szczególności  TIM  nie  wskazywał,  że  wszystkie  jego  pojazdy  zarejestrowane  są  w 

Warszawie. Nawet przy założeniu, że są one zarejestrowane w Warszawie, wskazana przez 

Odwołującego kwota jest zawyżona. Czas realizacji zamówienia wynosi 3 miesiące, a zatem 

tylko za ten  okres  Zamawiający  przyjął  do  kalkulacji  podatek.  Koszt  ten będzie  wynosił  1/4 

kwoty wskazanej przez Odwołującego, a zatem 3.250 zł. 

h) 

kosztów ubezpieczenia pojazdów stwierdził, że Zamawiający nie wymagał od 

wykona

wców posiadania ubezpieczenia AC. Zamawiający przyjął ubezpieczenie OC i NNW 

w  kwocie  2.000  zł  za  każdy  pojazd,  a  zatem  łącznie  20.000  zł  rocznie.  Przeliczając  to  na 

okres realizacji umowy, do kalkulacji należało przyjąć kwotę 5.000 zł. 

i)  

kosztów  przeglądów  wskazał,  że  koszty  te  mają  marginalne  znaczenie  w 

kosztach  całego  zamówienia  i  Zamawiający  przyjął  je  w  kwocie  takiej  jak  zrobił  to 

Odwołujący, z tym że wobec okresu trwania umowy (3 miesiące) rozliczył je proporcjonalnie, 

co daje kwotę 1.000 zł netto. 

j)  

Zamawiający  wyjaśnił  także,  że przyjął  koszty  wynajmu i  organizacji  bazy  (w 

tym  biura,  zaplecza  technicznego  i  socjalnego  itp.)  na  poziomie  30.000  zł  netto.  Wynajem 

mieszkania dla kierowców nie jest elementem niezbędnym do realizacji usługi. 

j)  

koszt

ów rejestracji pojazdów  – stwierdził, że z uwagi, że koszty tego rodzaju 

ponosi  się  jednokrotnie  to  nie  ma  podstaw,  aby  uznawać  je  za  koszt  wykonania 

przedmiotowego  zamówienia,  które  jest  realizowane jedynie  w  okresie  3  miesięcy.  Średnia 

żywotność autobusu wynosi od 10 do 20 lat, co dzieląc koszty rejestracji daje kwotę zupełnie 

nieistotną. 

k) 

kar  umownych  wyjaśnił,  że  kary  umowne  są  ryzykiem  związanym  z 

prowadzoną przez wykonawców działalnością i są trudne do oszacowania.  


Podsumowując Zamawiający  wskazał,  że sumowanie powyżej  wskazanych kwot  daje 

łączną  kwotę  kosztów  wykonania  zamówienia  na  poziomie  651.864,28  zł  netto,  co  w 

przeliczeniu  na  pojazdokilometr  (zgodnie  z  zamówieniem  liczba  przejechanych  kilometrów 

powinna  wynieść  maksymalnie  270.000  km)  daję  koszty  w  wysokości  2.41  zł  netto  na 

pojazdokilometr. Nawet przy założeniu, że część kosztów została oszacowana w wysokości 

niższej  niż  przedstawia  to  Odwołujący,  to  i  tak  pomiędzy  wyliczonymi  kosztami,  a  ofertą 

Wykonawcy  istnieje  na  tyle  duża  różnica,  że  nie  można  zakwalifikować  zaoferowanej  ceny 

jako  ceny  rażąco  niskiej,  w  szczególności  jako niższej  od  kosztów  wykonania  zamówienia. 

Słusznie  zatem,  w  jego opinii,  nie  miał  wątpliwości,  co  do  ceny  wskazanej  w  ofercie  przez 

TIM.   

Podkreślił, że Odwołujący stwierdził w uzasadnieniu swojego odwołania, że usługa nie może 

być  świadczona  za  cenę  niższą  niż  983.410  zł  netto (suma kosztów  z  odwołania),  co  daje 

kwotę 3,64 zł netto za 1 pojazdokilometr. Tymczasem Wykonawca zaoferował cenę za 3.87 

zł za 1 pojazdokilometr, a wykonawca (POLONUS), którego oferta uzyskała drugie miejsce w 

rankingu  sporządzonym  przez  Zamawiającego  zaproponował  świadczenie  usługi  za  cenę 

3,95 zł netto za pojazdokilometr. Oznacza to, że Ci wykonawcy zaoferowali cenę wyższą niż 

cena  obliczona  prz

ez  samego  Odwołującego.  Skoro  tak,  to  jest  oczywistym,  że  już  z  tego 

powodu zarzut rażąco niskiej ceny jest niezasadny. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  jak  również  oświadczenia, 

stanowiska stron złożone w trakcie rozprawy, ustaliła i zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek 

ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp.  

Następnie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

zarzucane  naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować 

poniesienie  przez  niego  szkody,  polegającej  na  nieuzyskaniu  zamówienia.  Izba  podzieliła 

pogląd wyrażony z wyroku z dnia 18 lutego 2020r., sygn. akt KIO 188/20, zgodnie z którym 

wykonawcy  z  miejsca  trzeciego,  który  zaskarża  ofertę  z  miejsca  pierwszego,  nie  można 

odmówić  interesu  nawet  w  sytuacji,  gdy  nie  zaskarża  oferty  drugiej,  jeżeli  w  stosunku  do 

oferty  drugiej  nie  można  było  sformułować  zarzutów  dotyczących  niespełnienia  warunków 

przez oferenta, który ją złożył, wskutek zastosowania przez zamawiającego tzw. „procedury 

odwróconej”. Jak ustaliła Izba niniejsze postępowanie prowadzone jest właśnie w procedurze 


odwróconej,  a  tym  samym  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  Zamawiającego  co  do  braku 

interesu Odwołującego do wniesienia odwołania. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  wykluczenia  TIM  z  postępowania 

poprzez złożenie nieaktualnego zaświadczenia z ZUS potwierdzającego, że wykonawca nie 

zalega  z  opłacaniem  składek  na  ubezpieczenia  społeczne  lub  zdrowotne  Izba  ustaliła,  że 

przedłożone na wezwanie Zamawiającego w dniu 17 listopada 2020 r. zaświadczenie z ZUS 

było datowane na dzień 11 sierpnia 2020r. 

Podkreślić  należy,  że  stanowisko  Odwołującego  w  zakresie  „aktualności” 

sprowadzało się jedynie do tego, że powyższy dokument nie był aktualny, ponieważ zostały 

wystawiony wcześniej niż 3 miesiące od jego złożenia. Innymi słowy, aktualność dokumentu 

Odwołujący uzależniał od daty jego wystawienia. 

W ocenie składu orzekającego powyższe stanowisko jest nieprawidłowe. 

Skład  orzekający  Izby  podziela  argumentację  Zamawiającego  zaprezentowaną  w 

odpowiedzi  na  odwołanie,  opartą  o  Opinię  Prezesa  Urzędu  Zamówień  Publicznych 

„Dokumenty  na  potwierdzenie  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  braku 

podstaw  do  wykluczenia.  Aktual

ność  dokumentów  w  świetle  nowelizacji  ustawy  Pzp”, 

zgodnie  z  którą:  „Artykuły  26  ust.  1  lub  2  ustawy  Pzp  stanowią,  że  oświadczenia  lub 

dokumenty  winny  być  aktualne  na  dzień  ich  złożenia  i  mają  potwierdzać  okoliczności,  o 

których  mowa  w  art.  25  ust.  1.  (...)  Oświadczenia  lub  dokumenty  przekazywane  przez 

wykonawcę na podstawie wezwania zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp 

mają  stanowić  potwierdzenie  wstępnego  domniemania  o  spełnieniu  przez  wykonawcę 

warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia. Uznać zatem należy, że 

warunki  udziału  w  postępowaniu  i  okoliczność  niepodlegania  wykluczeniu  z  postępowania 

winny być spełnione przez wykonawcę przez cały okres trwania postępowania o zamówienie 

publiczne, nie zaś tylko w konkretnym dniu (dniu składania ofert lub wniosków, dniu złożenia 

konkretnego  oświadczenia  lub  dokumentu  etc.).  Zatem  oświadczenia  lub  dokumenty 

„aktualne"  to  takie,  które  oddają  rzeczywistość  w  momencie  ich  złożenia,  innymi  słowy 

potwierdzają okoliczność, co do której wykonawca wcześniej złożył wstępne oświadczenie, i 

która obecnie (w czasie teraźniejszym) występuje. Wezwanie zamawiającego o przedłożenie 

oświadczenia  lub  dokumentu  implikuje  odpowiedź  wykonawcy,  która  ma  być  w  czasie 

teraźniejszym prawdziwa i potwierdzać prawdziwe okoliczności - adekwatnie do całego toku 

postępowania.  Pojęcia  aktualności  dokumentów  nie  należy  utożsamiać  z  datą  wystawienia 

tych  dokumentów.  (...)  W  odniesieniu  do  oświadczeń  lub  dokumentów  składanych  w  celu 

potwierdzenia  braku  podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  26  ust.  1  lub  2  ustawy  Pzp 

stwierdzić  należy,  że  „aktualne"  oświadczenia  lub  dokumenty  potwierdzają  okoliczność 

niepodlegania  wykluczeniu  na  podstawie  odpowiedniego  przepisu  z  art.  24  ust.  1  lub  5 


ustawy  Pzp  w  dniu  złożenia  go  przez  wykonawcę.  Oświadczenia  lub  dokumenty  powinny 

potwierdzać, że „teraz" (w czasie teraźniejszym) stan faktyczny jest taki, o jakim zaświadcza 

dokument. Złożenie przez wykonawcę takiego oświadczenia lub dokumentu wskazuje, że ten 

stan,  o  którym  zaświadcza  dane  oświadczenie  lub  dokument,  nie  uległ  zmianie  od  dnia 

składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Drugorzędna jest 

przy  tym  data  wystawienia  oświadczenia  lub  dokumentu,  która  może  wskazywać  na  dzień 

ich  złożenia  w  trybie  art.  26  ust.  1  lub  2  ustawy  Pzp  lub  inny  dzień  wcześniejszy.  W  tym 

przypadku  na  uwadze  mieć  jednak  należy  terminy  określone  w  rozporządzeniu  o 

dokumentach,  w  szczególności  ustalone  na  gruncie  §  5  tego  rozporządzenia,  które  to 

terminy samodzielnie określają wstecz maksymalną „ważność” oświadczenia lub dokumentu 

składanego na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu z postępowania (np. na 6 miesięcy 

przed  dniem  składania  i  otwarcia  ofert).  Rozporządzenie  zatem  stwarza  kolejne 

domniemanie  aktualności  oświadczeń  lub  dokumentów,  wynikające  wprost  z  terminów 

wskazanych w rozporządzeniu. Oznacza to zatem, że na gruncie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy 

Pzp  (a  także  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp)  prawidłowe  będzie  złożenie  oświadczeń  lub 

dokumentów,  wystawionych  zgodnie  z  terminami  wynikającymi  z  rozporządzenia  liczonymi 

wstecz  od  daty  składania  ofert  (wniosków),  o  ile  dokumenty  te  są  nadal  aktualne,  tj.  stan 

potwierdzony tymi oświadczeniami lub dokumentami nie uległ zmianie. 

(...)  Złożenie  przez  wykonawcę  oświadczeń  lub  dokumentów,  o  jakich  mowa  w 

rozporządzeniu  o  dokumentach,  jako  środków  dowodowych  na  dowolnym  etapie 

postępowania  ma  na  celu  wykazanie,  że  wykonawca  spełnia  określone  przez 

zamawiającego warunki udziału w postępowaniu (brak podstaw do wykluczenia, czy kryteria 

s

elekcji)  przez  cały  czas  trwania  postępowania.  Złożone  na  wcześniejszym  etapie 

postępowania oświadczenie lub dokument (środek dowodowy) pozostają zatem aktualne do 

czasu  ich  ewentualnej  weryfikacji  i  zmiany  przez  wykonawcę.  Brak  weryfikacji  powyższego 

ze  s

trony  wykonawcy  oznacza,  że  dana  okoliczność  potwierdzająca  spełnienie  warunku 

udziału  w  postępowaniu,  brak  podstaw  do  wykluczenia  lub  kryteria  selekcji  nie  uległa 

zmianie”. 

Ponadto  wskazać  należy,  ponownie  odwołując  się  do  treści  ww.  opinii,  że  „Przepis 

a

rt.  26  ust.  2f  ustawy  Pzp  umożliwia  wezwanie  wykonawcy  do  złożenia  aktualnych 

oświadczeń  lub  dokumentów.  (...)  Skorzystanie  w  tym  celu  z  art.  26  ust.  2f  ustawy  Pzp 

również  możliwe  jest  tylko  wtedy,  gdy  jest  to  niezbędne  do  zapewnienia  odpowiedniego 

przebie

gu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Zamawiający,  wyrażając 

zamiar  skorzystania  z  przepisu,  winien  mieć  uzasadnione  wątpliwości  co  do  aktualności 

przedłożonych  wcześniej  przez  wykonawcę  dokumentów.  Uzasadnioną  wątpliwość,  w 

zależności od konkretnego stanu faktycznego, może wywołać, np. informacja medialna, czy 

informacja  pozyskana  od innych wykonawców  itp.  Skutkiem  powzięcia wiadomości  o  braku 


aktualności  dokumentu  jest  konieczność  dokonania  oceny,  czy  wezwanie  wykonawcy  o 

dokument  aktualny 

jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania 

o  udzielenie  zamówienia.  Taka  niezbędność  zaistnieje  niewątpliwie  wtedy,  gdy  pojawia  się 

ryzyko  udzielenia  zamówienia  wykonawcy,  który  w  toku  postępowania  przestał  spełniać 

warunki udziału w postępowaniu lub zaszły wobec niego przesłanki wykluczenia. Z tego też 

tytułu  zamawiający  może  na  każdym  etapie  postępowania  wezwać  wykonawcę  do 

przedłożenia oświadczenia lub dokumentu aktualnego". 

Reasumując  powyższe,  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  złożenie  przez  TIM  na  wezwanie  Zamawiającego  w  trybie  art.  26  ust.  1  Pzp  - 

jako potwierdzenie wstępnego oświadczenia z JEDZ, dokumentu z ZUS „nie starszego” niż 3 

miesiące przed upływem terminu składania ofert, przy braku twierdzenia Odwołującego (tym 

bardziej  wykazania),  że  złożony  dokumentu  nie  odzwierciedla  zgodnego  z  prawdą  stanu 

faktycznego  uznać  należało  za  prawidłowe,  co  jednocześnie  przesądza  o  niezasadności 

zarzutu  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp.  Nie  mniej  jednak,  na  margin

esie  zauważyć  należy,  że 

nawet uznając, że dokument był nieaktualny – co zdaniem Izby nie miało miejsca, to zarzut 

art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp jest zarzutem przedwczesnym, gdyż Zamawiający nie wzywał TIM 

do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. 

Przechodz

ąc  do  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  wezwania  Zamawiającego  do 

wezwania TIM do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny, wskazać należy, że zgodnie z art. 89 

ust. 1 pkt 4 Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w 

stosunku do 

przedmiotu zamówienia. Przepisy Pzp nie definiują pojęcia rażąco niskiej ceny, 

jednak w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej za ofertę z rażąco  niską ceną uznaje się 

taką,  która  zawiera  cenę  niewiarygodną,  nierealistyczną  w  porównaniu  do  cen  rynkowych 

podobnych zamówień, tj. cenę wskazującą na  fakt  wykonania  zamówienia poniżej kosztów 

wytworzenia  przedmiotu  zamówienia.  Co  istotne,  o  tym,  czy  mamy  do  czynienia  z  ceną 

rażąco  niską,  decyduje  każdorazowo  badanie,  czy  jest  ona  realna,  tj.  każdorazowe 

odni

esienie  danej  ceny  do    konkretnego  przedmiotu    zamówienia,    jego    specyfiki    oraz  

rynku    danego    rodzaju  zamówienia.  Zamawiający  zatem,  zanim  podejmie  decyzję  o 

odrzuceniu  oferty,  zobligowany  jest  wezwać    wykonawcę    w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp  do 

złożenia    wyjaśnień  w  zakresie  wyliczenia  ceny.  Zgodnie  z  powyższym  przepisem,  jeżeli 

zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  

stosunku    do    przedmiotu    zamówienia  i    budzą    wątpliwości    Zamawiającego,    co    do 

możliwości    wykonania    przedmiotu    zamówienia  zgodnie    z    wymaganiami    określonymi  

przez  Zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych przepisów,  Zamawiający  zwraca  

się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub 

kosztu. Z kolei obowiązek wezwania do wyjaśnień, zgodnie z  art.  90  ust.  1a  pkt  1  Pzp  

zachodzi,    gdy    cena    całkowita    oferty    jest    niższa    o    co  najmniej  30%  od  wartości 


zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług,  ustalonej    przed  

wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art. 35  ust.  1 i 2 Pzp lub średniej arytmetycznej cen 

wszystkich złożonych ofert,  chyba  że rozbieżność  wynika z  okoliczności  oczywistych,  które 

nie  wymagają  wyjaśnienia.  Przepis  art.  90  ust.  3  Pzp  wprowadza  zasadę,  że  zamawiający 

odrzuca  ofertę  wykonawcy,  który    nie    udzielił    wyjaśnień    lub    jeżeli    dokonana    ocena  

wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  

cenę  lub  koszt  w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Uwzględniając    powyższe    rozważania  w  pierwszej  kolejności  wskazać  należy,  że 

skład  orzekający  uznał  za  przedwczesny  zarzut  dotyczący  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  4 

Pzp, bowiem zastosowanie sankcji wynikającej z powyższego przepisu możliwe jest dopiero 

po  uprzednim  wezwaniu  wykonawcy  do  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej  ceny  w  celu 

ustalenia w sposób niebudzący wątpliwości, że cena jest ceną rażąco niską. Taka procedura 

natomiast w niniejszym postępowaniu nie miała miejsca.  

Izba  uwzględniając  poczynione  wyżej  ustalenia  stwierdziła,  że  w  rozpoznawanej 

sprawie nie zaszły okoliczności, które obligowały Zamawiającego do wezwania do wyjaśnień, 

zgodnie z art. 90 ust. 1a Pzp, bowiem cena zaoferowana przez TIM jest niższa o 23 % od 

szacunkowej wartości zamówienia ustalonej przez Zamawiającego oraz jest jednocześnie o 

25 % niższa od średniej arytmetycznej pozostałych złożonych ofert. W związku z powyższym 

należało  ustalić,  czy  w  okolicznościach  rozpoznawanej  sprawy  po  stronie  Zamawiającego 

winny  pojawić  się  wątpliwości  co  do  wysokości  zaoferowanych  ceny  oferty  złożonej  przez 

TIM, co wiązałoby się z koniecznością skierowania wezwania w trybie art. 90 ust. 1 Pzp.  

Na  powyższe pytanie należało odpowiedzieć przecząco.  

Zauważyć  należy,  że Odwołujący  w  odwołaniu wskazywał,  że koszt  zatrudnienia 10 

kierowców w okresie 3 miesięcy wygeneruje dla wykonawcy koszty na poziomie 150.000 zł.  

Podkreślić  należy,  że  w  Rozdziale  III  pkt  8  SIWZ  Zamawiający  wymagał,  aby 

wykonawcy  realizowali  zamówienie  pracownikami  zatrudnionymi  na  podstawie  umowy  o 

pracę.  Odwołujący  wskazywał,  że  wynagrodzenie  kierowców  wymaga  zaoferowania  im 

wynagrodzenia  na  poziomie  ok.  3150  zł  netto,  co  oznacza  dla  pracodawcy  koszt  5000  zł 

brutto  miesięcznie/pracownika.  Zauważyć  jednak  należy,  że  minimalna  płaca  w  2020r.  to 

2600  zł  brutto  (koszt  pracodawcy  3132,48),  a  w  2021  r.  koszt  pracodawcy  będzie  wynosił 

3373,44 zł, przy wzroście pensji minimalnej do 2800 zł. Minimalna więc kwota konieczna do 

przewidzenia przez wykonawcę do zatrudnienia 10 kierowców to  ok. 100 zł, a więc o ok. 50 

tyś zł mniej niż  wskazywana przez Odwołującego. Już więc tylko ta różnica w obliczeniach 

Odwołującego  pokrywa  prognozowaną  przez  Odwołującego  stratę  wykonawcy  TIM  w 

wysokości ok. 47 tyś. zł.  

Niezależnie  od  powyższego  wskazać  także  należy,  że  Odwołujący  nie  zdołał 

wykazać,  iż  nie  mam  możliwości  zatrudnienia  personelu  za  minimalną  stawkę 


wynagrodzenia. W konsekwencji Izba w składzie orzekającym stwierdziła, że Odwołujący w 

sposób  zawyżony  dokonał  wyceny  tej  pozycji.  Odwołujący  nie  wykazał,  a  tym  bardziej  nie 

udowodnił, że niemożliwe jest pozyskanie pracowników za kwotę niższą niż wynagrodzenie 

minimalne  (kierowców,  pracowników  obsługi  biurowej,  elektromechanika).  Natomiast  skoro 

Zamawiający  w  zakresie  zatrudnienia  wymagał  jedynie  zatrudnienia  pracowników  na 

podstawie  umowy  o  pracę,  to  nie  sposób  zakwestionować,  że  TIM  mógł  skalkulować  cenę 

oferty  przy  uwzględnieniu  wynagrodzenia  minimalnego  wynikającego  z  ustawy  z  dnia  10 

października 2002r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.  

Tym  sam

ym,  Izba  za  zawyżone  uznała  również  kalkulacje  przedstawione  przez 

Odwołującego w zakresie kosztów zatrudnienia elektromechanika, czy też obsługi biurowej, 

dyspozytorskiej. Zauważyć ponadto należy, że Odwołujący nie wskazywał, że Zamawiający 

wymagał od wykonawców zatrudnienia tylko i wyłącznie dla tego konkretnego postępowania 

odrębnych  pracowników,  tj.  mechanika,  czy  pracowników  biurowych  bądź  obsługujących 

dyspozytornię.  Z  powyższego  wywieść  więc  można,  że  obsługę  biurową  będą  wykonywać 

dotychczasowi, już zatrudnieni pracownicy, a Odwołujący nie wykazał, że TIM będzie musiał 

zatrudnić nowych pracowników.  

Odwołujący nie wykazał także, pomimo obciążającego go ciężaru dowodowego (art.  

6 k.c.), że spalanie pojazdów autobusowych wynosi 35l/100 km. Zamawiający wskazywał, że 

spalanie takie kształtuje się na poziomie 27-30l/100km, a ponadto zauważył, że do wyliczeń 

kosztów paliwa Odwołujący przyjął zawyżoną liczbę km, bowiem przewidywana w SIWZ ilość 

kilometrów  do    wykonania to  225 400.  Uwzględniając powyższe Izba uznała,  że również  ta 

pozycja wyliczeń Odwołującego została zawyżona. 

Nie sposób również uznać, że koszty amortyzacji pojazdów/leasingu, ubezpieczenia, 

podatku  od  środków  transportowych,  rejestracji  pojazdów  przy  uwzględnieniu,  że 

zamówienie  ma  być  realizowane  przez  okres  ok.  trzech  miesięcy  wykonawca  w  całości 

wkalkuluje  w  cenę  ofertową  niniejszego  postępowania.  Dlatego  też  Izba  podzieliła 

stanowisko  Zamawiającego  o  konieczności  proporcjonalnego  ich  rozliczenia,  co  w  sposób 

znaczący  wpłynie  na  możliwość  obniżenia  kosztów  wskazywanych  w  odwołaniu  w  tym 

zakresie.  

Izba  za  spóźnione  uznała  zawarte  w  piśmie  procesowym  argumenty  odnośnie 

konieczności  kalkulacji  w  cenie  oferty  GPS  w  oferowanych  autobusach.  Odwołujący  nie 

udowodnił  też,  że  wykonawca  TIM  będzie  wynajmował  autobus  za  wskazaną  w  dowodach 

kwotę 950 zł za dzień. Fakt natomiast, że Odwołujący w taki sposób realizuje zamówienie, 

może  powodować,  iż  w  niniejszym  postępowaniu  zaoferował  wyższą  cenę  oferty,  poprzez 

konieczność pokrycia kosztów związanych z wynajmem tego środka transportowego. 

Skład orzekający stwierdził ponadto, że nie mogą potwierdzać zaniżenia ceny oferty 

stawki  oferowane  przez  wykonawcę  w  innych  postępowaniach.  Należy  zauważyć,  że 


kalkulacja  ceny  oferty  w każdym  postępowaniu jest  inna,  bowiem  uwzględnia ona nie tylko 

warunki  realizacji  danego  zamówienia  i  wymogi  SIWZ,  ale  także  panujące  warunki 

gospodarcze.  Uwzględniając  więc  okoliczność  istniejącego  w  kraju  stanu  epidemii,  należy 

uznać,  że  sytuacja  ta  mogła  w  znaczący  sposób  wpłynąć  na  cenę  oferty,  np.  w  zakresie 

związanym z zatrudnieniem pracowników.  

Uwzględniając  powyższe  rozważania  Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  dążył  do 

podważenia  ceny  oferty  TIM,  poprzez  posługiwanie  się  zawyżonymi  stawkami 

wynagrodzenia  pracowników,  zawyżoną  liczbą  kilometrów  koniecznych  do  wykonania,  czy 

np.  zawyżonym  zużyciem  paliwa.  Ponadto  Odwołujący  konstruując  zarzuty  odwołania 

dokonał  wliczenia  do  ceny  oferty  wszystkich  kosztów  stałych  wynikających  z  prowadzenia 

przedsiębiorstwa wykonawcy, pomimo, że zamówienie będzie realizowane jedynie przez ok. 

3 miesiące. 

Reasumując,  Izba  uznała,  że  Odwołujący  nie  był  w  stanie  wykazać,  że  oferta  TIM 

powinna  była  budzić  na  tyle  istotne  wątpliwości,  że  Zamawiający  powinien  wezwać  tego 

wykonawcę  do  złożenia  odpowiednich  wyjaśnień.  Odwołujący  nie  przedstawił  bowiem 

żadnego dowodu, że za zaoferowaną przez tych wykonawców cenę nie da się zrealizować 

zamówienia.  Fakt  natomiast,  że  cena  oferty  Odwołującego  jest  wyższa,  niż  zaoferowana 

przez  TIM  nie  może  stanowić  potwierdzenia  rażąco  niskiej  ceny.  Podkreślić  należy,  że 

okolicznością notoryjną, a więc nie wymagającą żadnego dowodu jest fakt, że na każdą cenę 

ma  wpływ  cały  szereg  okoliczności  i  czynników  indywidualnie  dotyczących  każdego 

przedsiębiorcy.  Tak  jak  zestawienie  różnych  cen  nie  może  stanowić  dowodu,  że  cena 

jednego  przedsiębiorcy  jest  realna,  a  każda  niższa  cena  jest  ceną  nierynkową,  ponieważ 

różne  podmioty,  o  różnej  historii  na  rynku,  różnej  wiarygodności  finansowej,  różnych 

relacjach  handlowych,  odmiennej  siatce  podwykonawc

ów  i  innej  specyfice  pracy  oraz 

doświadczeniu, uzyskają różne ceny ofertowe w zakresie oferowanego towaru. Nie świadczy 

to  natomiast  o  oferowaniu  ceny  rażąco  niskiej,  a  o  prawidłowym  funkcjonowaniu 

konkurencyjnej  gospodarki  rynkowej  i  zawsze  w  na  rynku  kon

kurencyjnym  znajdą  się 

podmioty, które oferują wykonanie danej usługi w znacznie wyższej cenie niż ich konkurent. 

Podkreślić  należy,  że  każdy  z  wykonawców  będących  profesjonalistą  kalkuluje  cenę  oferty 

uwzględniając sprzyjające jemu okoliczności i uwzględniając stosowaną przez siebie politykę 

cenową.  

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

Pzp oraz § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w 

sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 2018 r. Nr 41, poz. 972). 


Przewodniczący: ……………………………………………