KIO 3225/20 WYROK dnia 28 grudnia 2020 r.

Stan prawny na dzień: 16.02.2021

WYROK 

z dnia 28 grudnia 2020 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski 

Protokolant: Konrad Wyrzykowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  23  grudnia  2020  r.  w  Warsz

awie  odwołania  wniesionego 

7 grudnia 2020 r. do Prezesa Krajowe

j Izby Odwoławczej  

przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Rokom 

sp. z 

o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Rokom  Infrastruktura  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z  siedzibą 

w Warszawie 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  pn.  Poprawa  bezpieczeństwa 

wybranych  obiektów  MPWiK  w  m.st.  Warszawie  S.A.  –  ogrodzenie  Zakładu  Północnego 

w Wieliszewie przy ul. 600-lecia 20 (nr 

postępowania 01001/WS/PW/PZP-DRZ-WRI/B/2020) 

p

rowadzonym 

przez 

zamawiającego: 

Miejskie 

Przedsiębiorstwo 

Wodociągów 

i Ka

nalizacji w m. st. Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie 

przy udziale wykonawcy: A. P. 

– Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „ANPOL”, Oleszyce – 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20000 zł 00 gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  –  z  tytułu  uzasadnionych 

kosztów postępowania odwoławczego w postaci wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1843  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  7  dni 


od 

dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 


U z a s a d n i e n i e 

Miejski

e  Przedsiębiorstwo  Wodociągów  i  Kanalizacji  w  m.  st.  Warszawie  S.A. 

siedzibą  w  Warszawie  {dalej:  „Zamawiający”}  prowadzi  na  podstawie  ustawy  z  dnia  29 

stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843 ze zm.) {dalej 

również:  „ustawa  pzp”  lub  „pzp”}  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  publicznego  na  roboty  budowlane  pn.  Poprawa  bezpieczeństwa 

wybranych  obiektów  MPWiK  w  m.st.  Warszawie  S.A.  –  ogrodzenie  Zakładu  Północnego 

w Wieliszewie przy ul. 600-lecia 20 (nr 

postępowania 01001/WS/PW/PZP-DRZ-WRI/B/2020). 

Ogłoszenie  o  tym  zamówieniu  28  lipca  2020  r.  zostało  zamieszczone  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej nr 2020/S_144 pod poz. 355556.  

Wartość  przedmiotowego  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp. 

27  listopada  2020 

r.  Zamawiający  zawiadomił  drogą  elektroniczną  wykonawców 

uczestniczących w powyższym postępowaniu o jego rozstrzygnięciu w części III zamówienia 

–  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  A.  P.  –  Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe „ANPOL”, Oleszyce {dalej również w skrócie: „Anpol”}. 

7  grudnia  2020  r.  wykonawcy 

wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Rokom sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Rokom Infrastruktura sp. z o.o. sp. k. z siedzibą 

w Warszawie 

{dalej:  „Odwołujący”  lub  „Konsorcjum”}  wnieśli  w  stosownej  formie 

elektronicznej  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  (zachowując  wymóg 

przekazan

ia  jego  kopii  Zamawiającemu)  od  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

Anpol. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  następujące  naruszenia przepisów  ustawy  pzp 

{lista zarzutów}: 

1.  Art.  89  ust.  1  pkt  4 

–  przez  zaniechanie odrzucenia oferty Anpolu,  pomimo że zawiera 

rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

2.  Art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  36a  ust  2  pkt  1 

–  przez  zaniechanie odrzucenia oferty 

Anpolu,  pomimo 

że  treść  złożonych  przez  niego  wyjaśnień  potwierdza  niezgodność 

oferty  ze  specy

fikacją  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej:  „SIWZ”)  w  zakresie 

udziału podwykonawców w realizacji robót. 

3.  Art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust 1 

– przez wadliwy wybór najkorzystniejszej oferty.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i nakazanie  Zamawiającemu  {lista 


żądań}: 

Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty. 

2.  Odrzucenia oferty Anpolu. 

Powtórzenia  badania  i  oceny  ofert  w  taki  sposób,  aby  spowodowało  to  wybór  oferty 

Konsorcjum jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący  sprecyzował  zarzuty  przez  podanie  następujących  okoliczności 

faktycznych i 

prawnych uzasadniających wniesienie odwołania. 

{ad pkt 1. 

listy zarzutów} 

Odwołujący  zrelacjonował  następujące  okoliczności  dotyczące  treści  SIWZ  oraz 

przebiegu badania ceny oferty złożonej przez Anpol. 

Przedmiot  zam

ówienia  obejmuje  wykonanie  robót  budowlanych  dotyczących 

wykonania  ogrodzenia  terenu  Zakładu  Północnego  MPWiK.  W  części  lll  SIWZ  pn.  „Opis 

przedmiotu zamówienia” wskazano, że integralnym elementem składowym opisu przedmiotu 

z

amówienia  jest  w  szczególności  specyfikacja  techniczna  wykonania  i  odbioru  robót  (dalej: 

„STWiORB”)  a  także  przedmiar  robót  dla    branży  budowlanej  oraz  branży  elektrycznej. 

Zakres robót został określony w załączonej do SIWZ dokumentacji projektowej.  

STWiORB  prace  związane  z  wycinką  drzew  zostały  zakwalifikowane  do  robót 

budowlanych. 

5.  Wymagania  dotyczące  wykonania  robót  budowlanych  (sposób  wykończenia,  tolerancje 

wymiarowe, szczegóły technologiczne) 

5.1. Wycinka drzew 

Drzewa zakwalifikowane do wycinki wskazano w Inwentaryzacji dendrologicznej. 

Do wykonywania robót związanych z usunięciem drzew i krzaków należy stosować: 

piły mechaniczne, 

specjalne  maszyny  przeznaczone  do  karczowania  pni  oraz  ich  usunięcia  z  pasa 

drogowego, 

sprzęt ręczny do prowadzenia prac związanych z wyrębem drzew. 

Roboty związane z usunięciem drzew i krzaków obejmują wycięcie i wykarczowanie drzew, 

wywiezienie pni, karpiny i gałęzi poza teren budowy na wskazane miejsce, zasypanie dołów 

oraz ewentualne spalenie na miejscu pozostałości po wykarczowaniu. 

An

alogicznie  w  treści  przedmiarów  prace  te  zostały  również  zaliczone  do  robót 

budowlanych jako dział pn. „Zabezpieczenie i usunięcie drzew” {w odwołaniu wklejono poz. 

1., 3., 4. i 6. przedmiarów}. 

W  postępowaniu  przyjęto  wynagrodzenie  ryczałtowe,  stąd  na  potrzeby  oferty 


obowiązkiem  wykonawców  była  prezentacja  łącznej  ceny.  Wykonawcy  mieli  obowiązek 

złożyć  wraz  z  ofertą  wypełniony  „Formularz  oferty”,  stanowiący  załącznik  nr  1  do  Instrukcji 

dla wykonawców (dalej: „IDW), stanowiącej część I SIWZ. 

12. OPIS SPOSOBU OBLICZENIA CENY 

Podana  przez  Wykonawcę  cena  oferty  (wynagrodzenie)  będzie  wynagrodzeniem 

umownym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. 

Cena oferty (wynagrodzenie) musi być skalkulowana w sposób jednoznaczny, powinna 

zawierać  wszelkie  koszty  związane  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia,  ze  szczególnym 

uwzględnieniem warunków realizacji przedmiotu zamówienia opisanych w Opisie Przedmiotu 

Zamówienia oraz projekcie umowy. 

Cena  oferty  winna  być  podana  w  PLN  i  winna  obejmować  cały  zakres  zamówienia 

zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. 

Projekt umowy potwierdza przyjęty sposób rozliczenia – patrz § 3 ust. 2:  

Wynagrodzenie, określone w ust. 1 pkt. 3) jest stałe i obejmuje koszty wykonania wszelkich 

czynności związanych z realizacją przedmiotu umowy, w tym między innymi: koszt urządzeń 

i  materiałów  zastosowanych  do  realizacji  przedmiotu  umowy,  koszt  robót,  koszt 

zabezpieczenia  terenu,  koszt  udzielenia  Zamawiającemu  gwarancji  i  rękojmi  na  przedmiot 

umowy,  koszty  opraco

wania  wszelkich  dokumentów  (oraz  ich  ewentualną  zmianę),  które 

będą przekazane w czasie odbioru, koszty wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich 

majątkowych  do  utworów  wchodzących  w  skład  dokumentacji  powykonawczej  oraz 

przeniesienie  praw  do  wykonywa

nia  praw  zależnych,  koszt  zajęcia  terenu,  koszt 

opracowania  projektu  organizacji  ruchu,  koszt  uzyskania  decyzji  administracyjnych  (w 

przypadku  konieczności),  koszt  dostępu  do  energii  elektrycznej  i  wody,  koszt  wszelkich 

niezbędnych  badań,  prób,  rozruchów,  testów,  odbiorów  wszystkie  wymagane  uzgodnienia, 

ubezpieczenia,  należny  podatek  VAT,  narzuty,  ewentualne  opusty  oraz  pozostałe  czynniki 

cenotwórcze. Wykonawca nie jest uprawniony do żądania jakiejkolwiek dodatkowej płatności 

od  Zamawiającego  również  z  tytułu  sporządzenia  Protokołu  inwentaryzacyjnego,  o  którym 

mowa w § 10 ust. 6. 

{W  odwołaniu  zamieszczono  tabelę  zawierającą  zestawienie  cen  8  złożonych  ofert, 

wyliczenie  średniej  arytmetycznej  z  tych  cen,  wartość  zamówienia  brutto  oraz  wyliczenie, 

w jakim sto

sunku do nich pozostają ceny poszczególnych ofert.} 

Powyższe zestawienie wskazuje, że cena oferty Anpolu jest niższa ponad 30% od wartości 

zamówienia  i  ponad  13%  od  średniej  arytmetycznej  cen  ofert,  co  uzasadniało  wezwanie 

Anpolu do wyjaśnień dotyczących ceny jego oferty. 

Za

mawiający 7.10.2020 r. wezwał Anpol do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oferty na 


podstawie art. 90 ust. 1a pkt 1 pzp. 

Zamawiający wskazał w szczególności, że cena ta budzi 

jego wątpliwości co do możliwości wykonania przez wykonawcę przedmiotu zamówienia. 

Zamawiający wymagał w szczególności podania następujących informacji:  

Zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Przedstawione wyjaśnienia i dowody 

będą  przez  Zamawiającego  oceniane,  w  szczególności  w  kontekście  tego, 

że zaproponowana  przez  Państwa  cena  musi  dotyczyć  pełnego  zakresu  obejmującego 

wszystkie  wymagania  wskazane  w  SIWZ

,  wyjaśnieniach  treści  SIWZ  jeśli  miały  miejsce, 

szczególności w Opisie Przedmiotu Zamówienia i Projekcie umowy. 

Zamawiający wymaga, aby złożone wyjaśnienia obejmowały co najmniej /nie jest to katalog 

zamknięty/: 

Sporządzenie kalkulacji, która będzie zawierać co najmniej elementy, wymienione zgodnie 

z załącznikiem nr 1 do niniejszego pisma; 

Wyjaśnienia Wykonawcy (wraz z dowodami) powinny w szczególności dotyczyć wysokości 

cen 

materiałów, sprzętu, robocizny oraz wartość narzutów, w tym kosztów pośrednich. 

Przedstawienie  ofert  cenowych  materiałów  przewidzianych  do  budowy  inwestycji 

umożliwiających  weryfikację  zgodności  z  dokumentacją  projektową  i  wymaganiami 

Zamawiającego. 

Wskazanie  przyjętych  założeń  ujętych  w  złożonej  ofercie  umożliwiających  weryfikację 

przyjętych technologii wykonania inwestycji z założeniami zawartymi w dokumentacji. 

Wyjaśnienia powinny zawierać wykaz załączanych dowodów. 

W  wyjaśnieniu  Wykonawca  powinien  przedstawić  wraz  z  dowodami  wszelkie  obiektywne, 

merytoryczne czynniki wpływające na wartość oferty. 

Dodatkowo w odniesieniu do kosztów pracy Zamawiający dodał: 

Zamawiający  wskazuje,  że  koszty  pracy  to  suma  wynagrodzeń  (brutto)  i  pozostałych 

wydatków,  w  tym  także  m.  in.  składek  na:  ubezpieczenia  społeczne,  Fundusz  Pracy 

Fundusz  Gwarantowanych  Świadczeń  Pracowniczych,  poniesionych  przez  pracodawcę 

w celu pozyskania, utrzymania, przekwalifikowania i doskonalenia kadr, dodatki oraz nagrody 

i  premie.  Koszty  pracy,  których  wartość  została  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie  mogą  być 

niższe  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki  godzinowej, 

ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177). 

Jednocześnie Zamawiający wskazał, że ustawa pzp zawiera dwukrotne odesłanie do 

sankcji odrzucenia oferty w z

wiązku z rażąco niską ceną:  pierwszy z nich, tj. przepis art. 89 

ust  1  pkt  4  ustawy  Pzp  zawiera  bardziej  kategoryczne  stwierdzenie,  tj.  wystąpienie  rażąco 

niskiej  ceny,  drugi  zaś  jest  bardziej  formalno-proceduralny  i  wskazuje  na  brak  złożenia 


wyjaśnień oraz ich negatywną ocenę przez Zamawiającego. W przepisie art. 90 ust 3 ustawy 

Pzp  wskazano  bowiem,  że  Zamawiający  odrzuca  ofertę  Wykonawcy;  który  nie  udzielił 

wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana  ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  potwierdza, 

że oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia. 

Podkreślić  w  tym  miejscu  należy;  iż  w  świetle  licznego  orzecznictwa  KIO  nieudzieleniem 

wyjaśnień,  o  którym  mowa  w  przepisie  art.  90  ust  3  ustawy  Pzp,  jest  nie tylko  brak  reakcji 

Wykonawc

y  na  wezwanie  Zamawiającego,  ale  też  co  prawda  przedstawienie  pisma  typu 

„wyjaśnienia”,  lecz  nie  zawierającego  żadnych  szczególnych  merytorycznych  informacji 

danych  (tzw.  „merytorycznej  treści")  wraz  z  dowodami  –  przy  czym  w  zależności 

od rozmiaru  braku 

owych  informacji  i  danych  konkretną  sytuację  albo  uznaje  się  za  brak 

złożenia  wyjaśnień  w  ogóle,  albo  za  brak  wykazania  prawidłowości  zaoferowanej  ceny 

pozwalającej  na  pozytywną  ocenę  przez  Zamawiającego,  czyli  niedopełnienie  obowiązku 

wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, o którym mowa w art. 90 ust 2 ustawy 

Pzp. 

Ponadto  mając  na  względzie  fakt,  że  wycena  ofertowa  miała  charakter  ryczałtowy 

Zamawiający nie posiadał w ofercie wykonawców kosztorysów, stąd wymagał złożenia wraz 

z wyjaśnieniami dodatkowo wypełnionej tabeli pn. „Wzór Kalkulacji”, zastrzegając, że Tabela 

przedstawia  minimalne  rozbicie  i  jest  uogólnionym  określeniem  zakresu  prac,  które  może 

zostać  przez  poszczególnych  wykonawców  opisane  bardziej  szczegółowo  i  rozszerzone. 

Także  sama  tabela  zawiera  precyzyjne  oczekiwanie  Zamawiającego,  aby  przedstawiając 

kalkulację, wykonawca odnosił się każdorazowo do konkretnych dowodów i wyjaśnień, jakie 

składa  Zamawiającemu  –  wg  instrukcji  należało  podać  konkretnie:  Okoliczności  mające 

wpływ  na  zaoferowaną  cenę  wraz  z  dowodami,  (określić,  wskazać  gdzie  się  znajdują,  np. 

który załącznik, strona lub inne jednoznaczne określenie do dowodu lub jego części). 

Anpol w wyjaśnieniach odnośnie kosztów pracy:  

oświadczył,  że  w  jego  ocenie  decydujące  znaczenie  ma  kwestia  zatrudnienia 

podwykon

awców; 

pracownicy  zatrudnieni  w  jego  firmie  otrzymują  wynagrodzenie  ustalone  na  poziomie 

najniższego  wynagrodzenia  krajowego,  na  dowód  czego  załącza  kopie  informacji  dla  osób 

ubezpieczonych w ZUS (załącznik nr 1 do wyjaśnień ceny); 

- w kosztorysach 

przyjął stawkę 23,10 zł/godz. 

wskazał,  że:  Przedsiębiorstwo  jest  zarejestrowane  w  województwie  podkarpackim  – 

p

osiadamy  własną  bazę  sprzętową  i  socjalną  wraz  z  miejscami  noclegowymi  dla 

pracowników  w  województwie  mazowieckim  w  miejscowości  Stara  Iwiczna  –  co  ogranicza 

koszty  prowadzonej  działalności  i  koszty  utrzymania  pracowników;  na  potwierdzenie  czego 


załączam kopię Wypisu z Rejestru Gruntów i Kartoteki Budynków

Anpol z

łożył również szczegółowe kosztorysy opracowane wg tych samych KNR-ów, 

które zastosował Zamawiający w przedmiarach. 

Odnośnie kosztów pracy sprzętu Anpol: 

złożył wykaz środków trwałych i wskazał, które pozycje wykazu zamierza przeznaczyć do 

wykonania przedmiotu zamówienia; 

oświadczył, że:  …pozwala nam obniżyć koszty dotyczące zakresu wykorzystania sprzętu w 

taki  sposób;  iż  obciążają  nas  jedynie  koszty  związane  z  zaangażowaniem  obsługi 

do 

każdego  z  nich,  amortyzacji  i  ewentualnie  paliwa  niezbędnego  do  pracy  niektórych 

sprzętów. Koszty wynajmu sprzętu jak chociażby np. koparki (wg cen rynkowych ok 100zł/h) 

w tej sytuacji nas nie dotyczą. W mojej ocenie powyższe pozwala na wygenerowanie dużych 

oszczędności w wykonaniu przedmiotu zamówienia. 

Odnośnie kosztów materiałów Anpol: 

zapewnił o posiadaniu rabatów handlowych na poziomie do 40-50% od cen katalogowych, 

co bezpośrednio przekłada się na wysokość cen jednostkowych; 

załączył oferty na materiały (załączniki 8.-11. do wyjaśnień). 

W  ocenie  Odwołującego  złożone  przez  Anpol  wyjaśnienia,  jako  lakoniczne 

ograniczające  się  do  podania  ogólnych  kosztów,  nie  obalają  domniemania  rażąco  niskiej 

ceny, a wręcz potwierdzają, że wycena w ofercie Anpolu ma zaniżony, nierealny i nierynkowy 

charakter. 

Zdaniem Odwołującego Anpol nie uwzględnił tego, że faktycznie całość robót będzie 

realizowana  w  2021  r.,  w  terminie  24  tygodni  od  daty  przekazania  terenu  budowy. 

Tymczasem w 2021 r. minimalne wynagrodzenie zasadnicze wyniesie  

2800 zł (wzrost o 200 

zł w porównaniu z 2020 r.), a minimalna stawka godzinowa wzrośnie do 18,30 zł. 

Przy  czym  po 

uwzględnieniu  kosztów  pracodawcy  stawka  ta  powinna  wynosić  co 

najmniej 23,43 zł {w odwołaniu zamieszczono sposób wyliczenia stawki} (w 2020 r. – 21,65 

zł).  

Ponadto według Odwołującego do tych kosztów pracy należy doliczyć koszt delegacji 

(pracownikom zapewniono miejsca noclegowe, firma zarejestrowana w woj. podkarpackim), 

która  wynosi  30  zł/dzień.  Zatem  minimalna  stawka  wyniesie  w  przypadku  pracowników 

Anpolu 27,18 zł/godz. (21 dni x 30 zł = 630 zł, 630 zł / 168 godz. = 3,75 zł/godz.). 

Odwołujący  dodał,  że  argumentacja  wyjaśnień  odnośnie  kosztów  zakwaterowania 

personelu całkowicie pomija koszty transportu personelu na plac budowy, w tym przypadku 

na odległość 69,4 km, którą trzeba wszyscy pracownicy muszą pokonać dwukrotnie w ciągu 

jednego dnia, co daje 138,8 km.  


Odwołujący wyliczył, że takie dojazdy generują samych kosztów paliwa w okresie 24 

tygodni  (120  dni  roboczych) 

9,5 tys.  zł  (2  busy o średnim  spalaniu  8l/km  to  22,21  litrów  na 

dzień,  co  przy  cenie  hurtowej  paliwa  3,5  zł/litr,  daje  77,73  zł/dzień  pracy),  nie  mówiąc 

kosztach  utrzymania  pojazdów:  ubezpieczenia,  niezbędnej  obsługi  warsztatowej,  części 

zamiennych   

i  innych  związanych  z  amortyzacją  pojazdów  własnych  lub  wynajmem  busów 

pracowniczych.  

Według Odwołującego zupełnie pominięte zostały również niemałe koszty utrzymania 

tego  budynku 

–  mediów  (woda,  prąd,  gaz,  kanalizacja),  podatków  i  innych  opłat,  obsługi 

(administracja, sprzątanie, pranie pościeli) i związane z wynajmem lokali. 

Niezależenie od powyższego Odwołujący zarzucił na podstawie analizy kosztorysów 

Anpolu 

w zakresie faktycznie przyjętych nakładów, że w sumie zaniżenie kosztów nakładów 

robocizny oraz materiałów w stosunku do tych, które powinny zostać wyliczone wg podanych 

w  przedmiarach  KNR-

ów  wynosi  ponad  245.792  zł,  co  oznacza,  że zamiast  prawidłowo 

wycenić na 2.567.740,04 zł zaniżono wycenę do 2.321.947,56 zł. 

Odwołujący  sprecyzował,  że  w  poniżej  wyszczególnionych  pozycjach  kosztorysu 

robót  budowalnych  zaniżenie  ich  wartości  wynikło  z  następujących  zmniejszeń  nakładów 

robocizny  (z wyj.  pkt  4.,  gdzie  chodzi  o 

robociznę  i  materiały,  i  pkt  7.,  gdzie  chodzi 

materiały): 

1)  poz. 1. 

– zamiast 4,3739 wstawiono 1,91, stąd zamiast 15.405,04 zł jest 8.745,87 zł; 

2)  poz. 2. 

– zamiast 5,4435 wstawiono 1,91, stąd zamiast 23.320,35 zł jest 10.117,23 zł; 

3)  poz. 9. 

– zamiast 1,3 wstawiono 0,8, stąd zamiast 5.841,20 zł jest 5.841,20 zł; 

4)  poz. 18. zamiast 0,199 wstawiono 0,1 (r-g/1m

) oraz zamiast 0,0189 wstawiono 0,011118 

(m

/m

); stąd zamiast 56.519,79 zł jest 39.772,38 zł; 

5)  poz. 21. 

– zamiast 0,98 wstawiono 0,5, stąd zamiast 11.037,68 zł jest 8745,87 zł; 

6)  poz. 22. 

– zamiast 0, 69 wstawiono 0,5, stąd zamiast 7.770,17 zł jest 5.630,29 zł zł; 

7)  poz. 24. 

– zamiast 1,9 wstawiono 1,5 (kg/m

), stąd zamiast 7.843,60 zł jest 7.096,21 zł; 

8)  poz.  25. 

–  zamiast  0,16  wstawiono  0,08  (r-g/dm

)  oraz  zamiast  2,06  wstawiono  2,0 

(kg/dm

), stąd zamiast 72.955,17 zł jest 53.864,10 zł; 

9)  poz. 30. 

– zamiast 1,3 jest 0,8, stąd zamiast 4.522,23 zł jest 2.783,16 zł; 

10)  poz.  92. 

–  zamiast  0,16  wstawiono  0,08  (r-g/dm

)  oraz  zamiast  2,06  wstawiono  2,0 

(kg/dm

), stąd zamiast 74.562,33 zł jest 48.135,85 zł. 

Odwołujący sprecyzował również, że w poz. 15. nastąpiło zaniżenie liczby elektrod do 

spawania 

– zamiast 0,097 spoiny jest 0,060625 (dla 100 szt. elektrod na 1 m spoiny), stąd 

zamiast 22.039,32 jest 21.680,43 zł. 

Dodatkowo  w  tej  poz.  jest 

błąd  przy  przeliczeniu  ilości  z  kg  (według  nakładu 


oryginalnego)  na  100  szt,  gdyż  zgodnie  z  masami  jednostkowymi  stosowanymi  do 

przeliczenia jednostek masa 100 szt. 

elektrod śr. 5,00 mm wynosi 10 kg, co daje: nakład wg. 

KNR 4-01 1304 -

04 elektrody stalowe do spawania stali węglowych i niskostopowych śr. 2.5-

6  mm  0,97  kg/m  spoiny, 

Anpol  przyjął  elektrody  śr.  5  mm,  czyli  przelicznik  kształtuje  się 

następująco 0,97 kg/ m spoiny /(10 [kg]/l [100 szt]) = 0,097 [100 szt.] 

Jednocześnie  ponieważ  jako  podstawę  wyceny  przyjęto  bezpośrednio  KNR  4-01  1304-

nie  można  zmieniać  nakładów  (jedynie  podczas  wyceny  dopuszczalna  jest  zmiana 

jednostek z uwagi na zastosowaną jednostkę do wyceny, jednak nie można robić dowolnie i 

wydawca  programu  Norma  opublikował  przeliczniki),  a  nie  poprzez  analogię  lub  kalkulację 

własną. 

W  zakresie  kosztów  sprzętu  Odwołujący  zarzucił,  że  poza  {przywołanym  powyżej} 

ogólnikowym  oświadczeniem  w  wyjaśnieniach  nie  przedstawiono  szczegółowych  kosztów 

pracy  poszczególnych  jednostek  sprzętu  ani  w  jaki  sposób  ich  zastosowanie  pozwala 

faktycznie na obniżenie kosztów wykonania. 

W  opinii  Odwołującego  w  tym  zakresie  wyjaśnienia  nie  wskazują  ani  na  faktyczne 

koszty pracy sprzętu ani na powody obniżenia tych kosztów w wycenie. 

Odnośnie załączonych ofert na materiały Odwołujący zarzucił, że: 

jedna z nich nie ma daty ich sporządzenia (załącznik nr 8); 

kilka z nich (załączniki nr 9-11) zostało wystawionych blisko miesiąc po terminie składania 

ofert, 

co wyklucza możliwość ich uwzględnienia w kalkulacji ofertowej; 

w  załączniku  nr  10  w  poz.  9.  Montaż  jako  opcja  został  wyceniony  kompleksowo  montaż 

całego  ogrodzenia,  wraz  z  przęsłami  ogrodzeniowymi  wycenionymi  na  1  grosz;  ważność 

oferty 3 dni, 

w załączniku nr 11 – brak identyfikacji inwestycji i, jak wynika z uwag pod ofertą, składający 

ją  nawet  nie  wie,  co  jest  przedmiotem  zamówienia  [Uwagi:  oferta  ważna  7  dni  na  kable 

rozbudowa oprogramowania (nie wiem o co chodzi)]; 

załącznik  nr  13  –  zgodnie  z  treścią  dokumentu  ma  ona  dotyczyć  wyłącznie  robocizny 

(a 

brak  podwykonawstwa  miał  obniżać  cenę  oferty):    Oferta  uwzględnia  wykonanie  prac  w 

terminie  3  miesięcy.  OFERTA  obejmuje  całość  kosztów  WYKONANIA  TJ.  SAMEJ 

ROBOCIZNY. 

Odwołujący  podsumował,  że  przedstawione  w  wyjaśnieniach  wyceny  są 

niekompletne i nie mogą stanowić wymaganego przez Zamawiającego dowodu na  rzetelną 

kalkulację ceny oferty Anpolu. 


{ad pkt 2

. listy zarzutów} 

Odwołujący podał, że w SIWZ następująco określono zakres zamówienia wyłączony 

z podwykonawstwa: 

Zgodnie  z  art.  36a  ust.  2  pkt  1  ustawy  Zamawiający  zastrzega  obowiązek  osobistego 

wykonania  przez  Wykonawcę  kluczowych  części  zamówienia  tj.  wskazanych w  §  13  ust.  2 

projektu  umowy, w  pozostałych częściach  Zamawiający  dopuszcza udział  podwykonawców 

[pkt 3.6. SIWZ]; 

Zamawiający  zastrzega  do  osobistego  wykonania  przez  Wykonawcę  robót  z  branży 

budowlanej [§ 13 ust. 2 wzoru umowy]. 

Odwołujący podał, że Anpol: 

w treści oferty złożył oświadczenie o braku zamiaru powierzenia podwykonawcom; 

odnośnie pozycji tabeli – Zabezpieczenie i usunięcie drzew w ramach cięć pielęgnacyjnych 

wskazał  w  wyjaśnieniach:  Wykonawca  przed  złożeniem  oferty  zwrócił  się  do  kilku 

potencjalnych  wykonawców  o  sporządzenie  oferty  cenowej  na  podstawie  przedmiaru  robót 

dziale pod nazwą „Zabezpieczenie i usunięcie drzew” oraz Inwentaryzacji dendrologicznej. 

W załączeniu przedkładam przykładowa ofertę TW Projekt na wykonanie ww. orać na kwotę 

łączną 50 430.00 zł netto (załącznik nr 7 do pisma)

wskazał  również  w  wyjaśnieniach  na  pozyskanie  oferty  od  potencjalnego  podwykonawcy 

robót  elektrycznych  firmy  Energo-Technika  L.  J.,  co  ma  uwiarygodnić  poziom  cen 

przedstawianym kosztorysie robót elektrycznych. 

Odwołujący  zarzucił,  że  tak  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  wskazują 

na zamiar  powierzenia  przez  Anpol 

podwykonawcom  robót  związanych  z  wycinką  drzew 

oraz  robót  elektrycznych,  co  przesądza  o  niezgodności  oferty  Anpolu  z  SIWZ  i  obliguje 

Zamawiającego do jej odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 pzp, gdyż jak wskazuje 

orzecznictwo Izby

, zaoferowanie świadczenia z udziałem podwykonawcy w zakresie objętym 

wyłączeniem podwykonawstwa w trybie art. 36a pzp obliguje zamawiającego do odrzucenia 

oferty na podstawie art. 89 ustl pkt 2 pzp. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  A.  P.  – 

Przedsi

ębiorstwo  Wielobranżowe  „ANPOL”  w  Oleszycach  {dalej  również:  „Przystępujący”}, 

który wniósł o oddalenie odwołania jako niezasadnego. 

Ponieważ  odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  a  wpis  od  niego  został 

uiszczony 

– podlegało rozpoznaniu przez Izbę. 

W  toku  czynności  formalnoprawnych  i  sprawdzających  Izba  nie  stwierdziła, 


aby 

odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2 

pzp. Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków. 

Z  uwagi  na  brak  podstaw  do  odrzucenia  odwołania  lub  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  sprawa  została  skierowana  do  rozpoznania  na  rozprawie,  podczas  której 

Odwołujący podtrzymał dotychczasowe stanowisko. 

Natomiast Zamaw

iający wniósł o oddalenie odwołania. 

Zamawiający  stwierdził,  że  z  zestawienia  na  str.  7.  odwołania  wynika,  że  oferta 

Przystępującego nie odbiega znacząco od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych 

ofert,  a  to  ona  powinna  być  brana  pod  uwagę  jako  obrazująca  cenę  rynkową,  za  którą 

niekoniecznie  nadąża  wartość  szacunkowa.  Zdaniem  Zamawiającego  w  okresie  pandemii 

obserwujemy  spadek  cen  robót  budowlanych,  co  nie  zostało  jeszcze  uwzględnione  przy 

szacowaniu wartości tego zamówienia.  

W  ocenie  Zamawiającego  koszty  pracy  zostały  wskazane  w  wyjaśnieniach 

prawidłowo, a Odwołujący dolicza zbyt wiele nakładów.  

Podkreślił,  że  z  uwagi  na  ryczałtowy  charakter  wynagrodzenia  przedmiary  miały 

charakter  wyłącznie  pomocniczy.  Do  wyjaśnień  załączono  kosztorysy,  a  zdaniem 

Zamawiającego wykonawca nie miał obowiązku omawiania różnic stosunku do przedmiarów. 

Zdaniem  Zamawiającego  załączone  do  wyjaśnień  oferty  powinny  być  brane  pod 

uwagę  jako  dowody  niezależnie  od  tego,  czy  zostały  sporządzone  do  upływu  terminu 

składania  ofert,  gdyż  wykonawca  mógł  bazować  przy  kalkulacji  ceny  oferty  na  ustnych 

ofertach, a dopiero na etapie wyjaśnień pozyskać je w formie pisemnej. 

Zamawiający  dodał,  że  potraktował  załączone  do  wyjaśnień  oferty  dotyczące 

zakresów wyłączonych z podwykonawstwa jako dowody na potwierdzenie, że wartość robót 

w tych zakresach została skalkulowana przez Przystępującego na poziomie rynkowym.  

Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego.  

Dodał,  że  gdyby  wszyscy  wykonawcy  brali  pod  uwagę  średnie  wynagrodzenie 

i na

kłady  według  KNR-ów,  ceny  oferty  nie  różniłyby  się.  W  przekonaniu  Przystępującego 

przedstawił  szczegółowy  kosztorys  obrazujący  sposób  kalkulacji,  a  odbieganie  niektórych 

pozycji w zakresie nakładów od KNR-ów nie oznacza, że jest ona nieprawidłowa.  

Poniew

aż punktem odniesienia jest wartość szacunkowa ustalona w 2020 r., również  

w  wyjaśnieniach  należało  uwzględnić  stawkę  minimalną  na  ten  rok.  Niezależnie  od  tego 

zakwestionował adekwatność wyliczenia stawki według zestawienia z odwołania, gdyż  jego 

zdaniem 

wykracza  ono  poza  przewidziany  w  ustawie  pzp  punkt  odniesienia,  którym  jest 

wynagrodzenie  wynikające  z  przepisów  dot.  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę.  Jak 


wy

nika  z  omówień  dostępnych  na  stronie  internetowej  GUS,  w  wynagrodzeniu  tym 

uwzględnia  się  zarówno  absencję  chorobową,  jak  i  urlopy  wypoczynkowe,  więc  nie  ma 

powodów,  aby  jeszcze  raz  to  doliczać.  Z  kolei  według  tych  omówień  takie  elementy,  jak 

ekwiwalent  za  odzież  roboczą  czy  delegacje  nie  podlegają  wliczeniu  do  wynagrodzenia 

minimalnego.  Zdaniem  Przy

stępującego  nie  musiał  w  stawce  wynagrodzenia  wskazanych 

wyjaśnieniach uwzględniać tych elementów, a mogły być one skalkulowane gdzie indziej.  

Podkreślił, że na pierwszej stronie wyjaśnień kategorycznie wskazał, że w przypadku 

tego zamówienia nie przewiduje korzystania z podwykonawców. 

Po  przeprowadzeniu  rozp

rawy  z  udziałem  Stron  i  Przystępującego,  uwzględniając 

zgr

omadzony  materiał  dowodowy,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia 

stanowiska  wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  Izba  ustaliła 

zważyła, co następuje: 

Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia 

odwołania,  gdy  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść  szkodę 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.  

W  ocenie  Izby  Odwołujący  wykazał,  że  ma  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego 

zamówienia,  gdyż  złożył  ofertę  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego. 

Jednocześnie Odwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu 

naruszeni

ami  przepisów  ustawy  pzp,  gdyż  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Przystępującego 

uniemo

żliwia  Odwołującemu  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia,  na  co  mógłby 

w p

rzeciwnym razie liczyć. 

{rozpoznanie zarzutu z pkt 1. 

listy zarzutów} 

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne: 

O  ile  treść  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  została  niemal  w  całości  przytoczona 

odwołaniu, o tyle treść wyjaśnień złożonych przez Anpol pismem z 12 października 2020 r. 

została przedstawiona jedynie fragmentarycznie. 

W  odpowie

dzi  na  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  złożonej  ceny, 

poniżej przedstawiam dowody i wyjaśnienia na potwierdzenie, iż  zaoferowana cena nie jest 

rażąco  niska  i  obejmuje  wszystkie  wymagania  wskazane  w  SIWZ,  OPZ  oraz  projekcie 

umowy.  

I. Wyjaśnienia ogólne.  


1. Koszty pracy 

– Zdecydowaną większość przedmiotu zamówienia zamierzamy zrealizować 

bez  udziału  podwykonawców,  co  w  mojej  ocenie  znacząco  wpływa  na  koszt  realizacji 

zamówienia.  Jak  wiadomo  podwykonawca  świadczy  usługę,  z  której  to  oczekuje  osiągnąć 

zysk, generalny wykonawca również jest nastawiony na osiągnięcie zysku, co w zestawieniu 

generalny  wykonawca 

–  podwykonawca/cy  podraża  cenę  oferty  dla  zamawiającego. 

odniesieniu  do  ww.  zamówienia  nie  została  wzięta  pod  uwagę  realizacja  z  udziałem 

pod

wykonawców, co tym samym stanowi obniżenie kosztów jego realizacji.  

Moja firma nie posiada rozbudowanej kadry nieprodukcyjnej, a co za tym idzie nie generuje 

znaczących  kosztów  stałych.  Pracownicy  zatrudnieni  w  naszej  firmie  otrzymują 

wynagrodzenie  ustalo

ne  na  poziomie  najniższego  wynagrodzenia  krajowego,  na  dowód 

czego  załączam  kopię  Informacji  dla  osoby  ubezpieczonej  ZUS  (załącznik  nr  1 

do 

niniejszego  pisma,  dalej  „pisma”).  Ponadto  –  pomimo  iż  Przedsiębiorstwo  jest 

zarejestrowa

ne  w  województwie  podkarpackim  –  posiadamy  własną  bazę  sprzętową 

socjalną  wraz  z  miejscami  noclegowymi  dla  pracowników  w  województwie  mazowieckim 

miejscowości  Stara  Iwiczna  –  co  ogranicza  koszty  prowadzonej  działalności  i  koszty 

utrzymania  pracowników,  na  potwierdzenie  czego  załączam  kopię  Wypisu  z  Rejestru 

Gruntów i Kartoteki Budynków (załącznik nr 2 do pisma).  

Sprzęt:  w  załączeniu  przedkładam  Wykaz  Środków  Trwałych,  stan  na  wrzesień  2020  r. 

(załącznik nr 3 do pisma).  

W przypadku tego konkretnego zamówienia posiadany przez moją firmę sprzęt w postaci: 

kompresor  spalinowy  XAS  88  producent  ATLAS  COPCO  (pozycja  29  Wykazu  Środków 

Trwałych),   

- piaskarka do czyszczenia konstrukcji stalowych, (pozycja 

11 Wykazu Środków Trwałych), 

agregaty malarskie (pozycje 1, 2, 3 Wykazu Środków Trwałych),  

mini koparka BOBCAT (pozycja 19 Wykazu Środków Trwałych),  

mini ładowarka BOBCAT (pozycja 21 Wykazu Środków Trwałych),  

młot pneumatyczny (pozycja 22 Wykazu Środków Trwałych),  

samochody  ciężarowe  (pozycje  32-36  Wykazu  Środków  Trwałych),  w  tym  pojazd 

skrzyniowy wywrotka (pozycja 35 Wykazu Środków Trwałych),  

pozwala  nam  obniżyć  koszty  dotyczące  zakresu  wykorzystania  sprzętu  w  taki  sposób, 

iż obciążają  nas  jedynie  koszty  związane  z  zaangażowaniem  obsługi  do  każdego  z  nich, 

amortyzacj

i  i  ewentualnie  paliwa  niezbędnego  do  pracy  niektórych  sprzętów.  Koszty 

wynajmu sprzętu jak chociażby np. koparki (wg cen rynkowych ok 100zł/h) w tej sytuacji nas 

nie  dotyczą.    W  mojej  ocenie  powyższe  pozwala  na  wygenerowanie  dużych  oszczędności 

w wykonani

u przedmiotu zamówienia.   

3. Materiały – Materiały nabywamy w większości bezpośrednio od producentów, bądź przez 


dystrybutorów. Ponadto wieloletnia współpraca z dostawcami pozwala nam uzyskać wysokie 

rabaty  handlowe na poziomie do 40-50%  od cen katalogo

wych, co bezpośrednio przekłada 

się na wysokość cen jednostkowych zaoferowanych przez nas materiałów.  

II. Wyjaśnienia szczegółowe do zaoferowanej ceny.  

Nasza  cena  została  sporządzona  w  oparciu  o  otrzymane  na  etapie  przetargu  przedmiary 

robót,  a  także  o  udostępnioną  dokumentację  projektową  dla  powyższego  zadania. 

załączeniu  przedkładam  zatem  uzupełnioną  „Kalkulację”  przesłaną  wraz  z  wezwaniem 

do 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  (załącznik  nr  4  do  pisma),  a  także  szczegółowe 

kosztorysy zawierające zestawienia materiału oraz sprzętu z tabelami elementów scalonych 

dla branży budowlanej (załącznik 5 do pisma) i elektrycznej (załącznik nr 6 do pisma).   

Już  wstępna  ocena  kosztorysów  pozwala  stwierdzić,  iż  przyjęte  stawki  roboczogodzin  oraz 

narzuty kosztów pośrednich i zysku są stawkami średnimi dla województwa mazowieckiego 

według  stawek  SEKOCENBUD  na  II  kwartał  2020  r.  Również  większość  materiałów,  poza 

materiałami  kluczowym  –  mającymi  największy  udział  w  łącznej  cenie  ofertowej,  zostały 

przyjęte na podstawie stawek SEKOCENBUD na II kwartał 2020 r.  

Poniżej  przedstawiamy  wyjaśnienia  szczegółowe  dla  poszczególnych  zakresów  robót 

wymienionych w otrzymanej od Państwa „Kalkulacji” .  

Zabezpieczenie i usunięcie drzew w ramach cięć pielęgnacyjnych.  

Wykonawca  przed 

złożeniem  oferty  zwrócił  się  do  kilku  potencjalnych  wykonawców 

sporządzenie  oferty  cenowej  na  podstawie  przedmiaru  robót  w  dziale  pod  nazwą 

„Zabezpieczenie  i  usunięcie  drzew”  oraz  Inwentaryzacji  dendrologicznej.  W  załączeniu 

przedkładam  przykładową  ofertę  TW  Projekt  na  wykonanie  ww.  prac  na  kwotę  łączną 

430,00  zł  netto  (załącznik  nr  7  do  pisma).  Porównując  zaoferowaną  cenę  do  przyjętej 

naszym kosztorysie ofertowym kwoty 53 385,48 zł netto (bez 12% zysku od R i S) nie ma 

podstaw do twierdzenia, że zaproponowana przez nas cena jest rażąco niska.   

Remont bram:   

2.1. Remont bram 1, 2, 3, 4, 8 

– Najistotniejszym składnikiem wpływającym na cenę w tym 

przypadku  jest  koszt  dostawy  bram.  Koszt  materiałów  w  postaci  kompletnych  bram 

wykonanych  na  podstawie  rysunków  zawartych  w  dokumentacji  projektowej  stanowi  około 

2/3  całkowitych  nakładów  dla  tego  zakresu  robót.  Jako  załącznik  nr  8  do  pisma 

przedk

ładamy  Ofertę  dostawcy  ogrodzeń  prefabrykowanych  firmy  MetalMontaż  J.  K.  .  W 

pozycji nr 3 tejże oferty została zaoferowana dostawa kompletnych bram za cenę łączną 21 

864,00  zł  netto.  Natomiast  w  naszym  kosztorysie  ofertowym  przyjęte  zostało  29  287,41  zł 

netto (pozycja 38 zestawienia materiałów do kosztorysu budowlanego). Pozostałe materiały, 

normy  ich  zużycia,  a  także  nakłady  sprzętu  i  roboczogodzin  nie  odbiegają  od  przyjętych  w 

KNR. Zatem brak jest podstaw, aby ocenić ten zakres robót jako rażąco niski.  


2.2.  Remont  bram  nr  5,  6,  7,  9,  10.  Dla  tego  zakresu  prac  również  istotnym  czynnikiem 

cenotwórczym są koszty materiałów. Mowa tu o przęsłach ogrodzeniowych oraz ceownikach 

C100, które stanowią 80% łącznych kosztów materiałów. Materiały zaś stanowią około 60% 

wartości całego zakresu remontu bram. W posiadanej ofercie dostawcy bram (załącznik nr 8 

do  pisma)  w  pozycji  1  dostawca  oferuje  przęsła  ogrodzeniowe  w  standardzie  zgodnym 

dokumentacją projektową  za cenę 227,61  zł w przeliczeniu na m². W naszym kosztorysie 

ofertowym  cena  1  m²  tego  przęsła  ogrodzeniowego  została  przyjęta  na  poziomie  245,00 

zł/m².  W  pozycji  2  tej  oferty  dostawca  oferuje  dostawę  ceownika  za  cenę  8,00  zł  netto  za 

kg, natomiast w naszym kosztorysie jest to 15 zł za kg wraz z jego malowaniem. Pozostałe 

materiały,  a  także  normy  ich  zużycia  oraz  nakłady  sprzętu  i  roboczogodzin  nie  odbiegają 

od 

przyjętych  w  KNR.  Zatem  brak  jest  podstaw,  aby  ocenić  również  ten  zakres  robót  jako 

rażąco niski.  

3. Modernizacja ogrodzenia 

– pozostałe prace – branża budowlana.   

Jak  zostało  nakreślone  na  wstępie  posiadamy  własną  bazę  sprzętową,  niezbędną 

do 

realizacji  tego  przedmiotu  zamówienia.  Ponieważ  jedną  z  prac,  które  należy  wykonać 

ramach  tego  zamówienia,  jest  czyszczenie  strumieniowo-ścierne  ogrodzenia  oraz  jego 

gruntowanie i malowanie jesteśmy w stanie w pełni  zaangażować wyłącznie własny sprzęt. 

Biorąc  pod  uwagę  posiadaną  bazę  sprzętową  jesteśmy  w  stanie  ograniczyć  koszty 

eksploatacji  jedynie  do  obsługi  tych maszyn  oraz  kosztów  paliwa.  Mowa  tu  o  kompresorze 

spalinowym atlas COPCO XAS88 (pozycja 29 Wykazu Środków Trwałych) oraz o piaskarce 

do czyszczenia konstrukcji stalowych, (pozycja 11 Wykazu Środków Trwałych). Analogicznie 

wygląda  sytuacja  z  odtłuszczaniem  i  malowaniem  części  ogrodzenia  planowanego  do 

remontu.  Dysponujemy  bowiem  własnymi  agregatami  malarskimi  (pozycja  1,  2,  3  Wykazu 

Środków  Trwałych).  Tym  samym  posiadanie  własnego  sprzętu  pozwala  nam  uniknąć 

dodatkowych kosztów związanych z kosztem wynajmu maszyn.   

W  przypadku  prac  związanych  z  remontem  podmurówek  betonowych  również  atutem  jest 

posiadanie  własnego  kompresora  oraz  młota  pneumatycznego  z  nim  współpracującego 

(pozycja 22 Wykazu Środków Trwałych). Posiadanie tego rodzaju sprzętu we własnej bazie 

pozwala  na  prowadzenie  prac  rozbiórkowych  w  terenie  szybko,  bez  konieczności  dostępu 

do 

energii  elektrycznej,  co  w  przypadku  prac  na  otwartym  terenie  jest  czynnikiem  dość 

istotnym.  Ponadto  w  odniesieniu  do  remontu  części  betonowych  ogrodzenia  dysponujemy 

korzystnymi  cenami  materiałów  firmy  CERESIT  –  oferta  handlowa  firmy  ESPOLBUD  wraz 

kartami  technicznymi  przyjętych  do  kalkulacji  materiałów  (załącznik  nr  9  do  pisma), 

co pozwala nam na zaoferowanie konkurencyjnej ceny jednostkowej w naszym kosztorysie. 

Przykładowo  pozycja  23  zestawienia  materiałów  kosztorysu  budowlanego  –  zaprawa  PCC 

CERESIT CD25 

– w naszym kosztorysie ofertowym została przyjęta w kwocie 3,30 zł netto 


za 1 kg, natomiast kwota zaoferowana przez ESPOL-

BUD to 2,96 zł netto za 1 kg. Ponadto 

należy  zauważyć,  iż  przyjęte  w  naszym  kosztorysie  ofertowym  zużycie  tego  materiału  jest 

zgodne  ze  zużyciem  określonym  przez  producenta  (2kg/dm³).  Chciałbym  zwrócić  uwagę, 

iż łączny  udział  procentowy  tego  materiału  w  odniesieniu  do  całej  kwoty  kosztorysu 

budowlanego  wynosi  około  10  %.  W  związku  z  tym  posiadanie  konkurencyjnej  ceny  tego 

materiału ma istotny wpływ na kształt całej kwoty kosztorysu.   

W odniesieniu do pozostałych materiałów z oferty firmy ESPOLBUD (powłoka antykorozyjna 

i warstwa kontaktowa CERESIT CD30 oraz szpachlówka CERESIT CD24) – ich zużycie oraz 

cena  jednostkowa w  zestawieniu  z  cenami  przyjętymi  w  naszym  kosztorysie  nie  pozwalają 

na twierdzenie jakoby były rażąco niskie.   

Najistotniejszym  czynnikiem  cenotwórczym  jest  dostawa  nowych  przęseł  ogrodzeniowych. 

Jak zostało wspomniane wyżej przyjęta jako podstawa naszej  wyceny oferta Metal-Montaż 

(załącznik  nr  8  do  pisma)  zakłada  dostarczenie  nam  przęseł  ogrodzeniowych  zgodnych 

opisem  i  częścią  rysunkową  dokumentacji  projektowej  za  cenę  w  przeliczeniu  na  m²  na 

poziomie 227,61 zł (956,00 zł netto/szt. o wymiarach ok. 1500x2800). W naszej ofercie zaś 

zostały one przyjęte na poziomie 245,00 zł/m².   

W  przypadku  dostawy  zasieków  z  drutu  kolczastego  typu  CONCERTINA  przedstawiamy 

ofertę handlową firmy GC Metal (załącznik nr 10 do pisma). Wynika z niej, iż koszt dostawy 

tego  materiału  zgodnie  z  przyjętym  w  dokumentacji  projektowej  założeniem  (9  drutów 

ostrzowych  prostych  +  drut  ostrzowy  typu  CONCERTINA  o  średnicy  zwoju  35  cm), 

przeliczeniu  na  metr  bieżący  to  około  13  zł  netto  z  dostawą  do  Warszawy.  W  naszym 

kosztorysie  ofertowym  w  przeliczeniu  na  metr  bieżący  to  17  zł  netto.  Pozostałe  ceny 

materiałów  zostały  oszacowane  na  podstawie  SECOCENBUD  II  kwartał  2020  r.  Normy  ich 

zużycia  oraz  nakłady  sprzętu  i  roboczogodzin  nie  odbiegają  od  przyjętych  w  KNR.  Biorąc 

powyższe  pod  uwagę  brak  jest  podstaw,  aby  ocenić,  iż  zakres  robót  pod  nazwą 

„Modernizacja ogrodzenia – pozostałe prace – branża budowlana” jest rażąco niski.  

Branża elektryczna.  

Nieodzownym  w  tym  zakresie  jest  oczywiście  praca  sprzętu,  który  posiadamy  we  własnej 

bazie. Są to minikoparka BOBCAT (pozycja 19 Wykazu Środków Trwałych), mini ładowarka 

BOBCAT  (pozycja  21  Wykazu  Środków  Trwałych).  Wymienione  maszyny  byłyby 

wykorzystane  w  odniesieniu  do  prac  związanych  z  układaniem  nowych  kabli  zasilających 

oraz  zasypywaniem  rowów  dla  kabli.  Ma  to  bardzo  duży  wpływ  na  ograniczenie  kosztów 

sprzętu  przy  wykonywaniu  powyższych  prac..  Ponadto  posiadana  baza  pojazdów 

ciężarowych figurująca w Wykazie Środków Trwałych zwłaszcza pojazd skrzyniowy z funkcją 

wywrotki  RENAULT  MASTER  99WF  (pozycja  35  Wykazu  Środków  Trwałych)  pozwoli 

na 

szybkie  poruszanie  się  po  terenie  zakładu,  przewóz  kabli,  dowóz  i  wywóz  ziemi,  piasku 


itp. co przyczyni się do obniżenia kosztów realizacji całego zamówienia. 

4.1.  Kable,  przew

ody,  osprzęt  –  wartość  tych  prac  oszacowana  w  naszym  kosztorysie 

ofertowym  to  około  350  000,00  zł  netto,  z  czego  około  40%  stanowi  koszt  materiałów 

postaci  kabli  ziemnych. W  załączeniu przedkładam  ofertę  dostawcy firmy  SEA  (załącznik 

nr 11 do pisma). W p

ozycjach np. nr 11, 12, 13 zostały zaoferowane ceny na poziomie 12,05 

zł/mb kabla YKY 4x10 0,6/1kV, 22,00 zł/mb netto za kable YKY 5x16, oraz 49,25 zł/mb netto 

za kabel YKY 5x35. W naszym kosztorysie ofertowym branży elektrycznej ceny jednostkowe 

tych  kabl

i  zostały  ustalone na  poziomie  odpowiednio:  16,50  zł/mb netto, 28,60  zł/mb netto, 

64,90  zł/mb  netto.  W  tym  miejscu  warto  nadmienić,  iż  materiały  te  (kable)  w  strukturze 

kosztów dla całego kosztorysu elektrycznego stanowią około 18%. 

W przypadku dostawy kom

pletnych słupów oświetleniowych wraz z oprawami, wysięgnikami 

oraz  pozostałym  niezbędnym  wyposażeniem  określonym  w  dokumentacji  projektowej 

dla 

branży  elektrycznej  wartość  całego  tego  materiału  w  naszym  kosztorysie  ofertowym  to 

około  276  560,56  zł  netto  (poz.  18,  21,  22,  28,  29,  Zestawienia  materiałów  kosztorysu 

elektrycznego). W porównaniu z ofertą firmy SEA (załącznik nr 12 do pisma) na dostawę ww. 

materiałów,  która  opiewa  na  kwotę  254  147,97  netto,  stwierdzić  należy,  iż  cena  tych 

materiałów ujęta w naszym kosztorysie jest jak najbardziej realna. 

Ceny  jednostkowe  pozostałych  materiałów    zostały  oszacowane  na  poziomie  otrzymanej 

od 

SEA oferty (załącznik nr 11 do pisma), bądź cen średnich SEKOCENBUD II kwartał 2020 

r. Biorąc powyższe argumenty pod uwagę w naszej ocenie brak jest podstaw, by określić ten 

zakres prac jako rażąco niski. 

4.2.  Rozdzielnice 

–  w  załączeniu  przedkładam  ofertę  na  dostawę  trzech  szt.  kompletnych 

prefabrykowanych  rozdzielnic  elektrycznych,  (załącznik  nr  11  do  pisma,  poz.  Nr  26  oferty 

SE

A). Dla porównania nasza cena łączna przyjęta dla trzech sztuk rozdzielnic to 16 382,88 

zł  netto.  W  ofercie  firmy  SEA  jest  to  kwota  rzędu  9  984,00  zł  netto.  Ceny  jednostkowe 

pozostałych  materiałów    zostały  oszacowane  na  poziomie  otrzymanej  od  SEA  oferty 

(z

ałącznik  nr  11  do  pisma),  bądź  cen  średnich  SEKOCENBUD  II  kwartał  2020  r.  Normy 

roboczogodzin, nakłady sprzętu oraz ich wartości zostały przyjęte na podstawie KNR, a ich 

średnie  ceny  jednostkowe  również  zostały  oszacowane  na  podstawi  SEKOCENBUD  II 

kwartał.  

4.3. Pozostałe prace. Ich wartość jest marginalna do całości prac związanych z wykonaniem 

części zamówienia dotyczącego branży elektrycznej.  

Dodatkowo  nadmieniamy,  iż  w  ramach  rozeznania  rynku  zwróciliśmy  się  do  potencjalnych 

podwykonawców  z  prośbą  o  sporządzenie  oferty  na  realizację  całości  prac  elektrycznych 

przy wykorzystaniu naszych materiałów. Otrzymaliśmy ofertę od firmy Energo-Technika L. J. 


na kwotę netto 180 000,00 zł (załącznik nr 13 do pisma ). Porównując tę kwotę do przyjętej w 

naszym k

osztorysie robocizny (218 405,00 netto) stwierdzić należy, iż wartość jednostkowa 

robocizny dla całej branży elektrycznej nie jest zaniżona. 

5.  Roboty  tymczasowe  i  towarzyszące.  Oszacowane  zostały  one  na  poziomie  netto  60 

000,00 zł. Jest to kwota w zupełności pokrywająca koszty związane z uzyskaniem gwarancji 

należytego wykonania prac (ok. 0.5% wartości kontraktu), ubezpieczeń (ok. 7000zł) itp. Moja 

firma  posiada  własne  kontenery  socjalno-magazynowe  (pozycja  13  i  14  Wykazu  Środków 

Trwałych) w związku z czym koszty związane z organizacją zaplecza budowy są ograniczone 

jedynie do transportu 

tych kontenerów do Wieliszewa. 

Rozpatrując zakładany poziom zysku na poziomie 152 078,77zł warto wspomnieć, że został 

on wyliczony  jedynie  od  R  i  S.  Dodatkowym, wymiernym  z

yskiem będzie różnica pomiędzy 

cenami  zakupu  materiałów  a  przyjętymi  w  kosztorysach  ofertowych  co  zostało  wykazane 

treści pisma. 

Biorąc  przytoczone  powyżej  argumenty  pod  uwagę  stwierdzam,  że  zaoferowana  przeze 

mnie  w  w/w  postępowaniu  cena  łączna  nie  jest  w  żadnym  stopniu  rażąco  niska,  spełnia 

wszystkie wymagania Zamawiającego i w pełni pozwala zrealizować przedmiot zamówienia 

zgodnie ze sztuką budowlaną oraz otrzymaną dokumentacją projektową i STWiOR. 

Izb

a  stwierdziła,  że  zakres  wyjaśnień  Anpolu  nie  tylko  czyni  zadość  zakresowi 

wezwaniu,  a  nawet  wyk

racza  poza  wymagane  minimum.  O  ile  Zamawiający  wymagał 

przedstawienia jedynie bardzo uproszczonej kalkulacji w rozbiciu na 6 elementów (w tym 5 

dotyczących  kosztów  realizacji  poszczególnych  zakresów  prac),  o  tyle  Anpol  w  ramach 

wyjaśnień  złożył  również  kalkulację  szczegółową  opartą  na  przedmiarach  załączonych 

do s.i.w.z. w 

zakresie robót budowlanych i elektrycznych.  

Zwrócić  przy  tym  należy  uwagę,  że  zgodnie  z  zastrzeżeniem  zawartym  w  s.i.w.z. 

przedmiary  miały  jedynie  pomocniczy  charakter,  w  przeciwieństwie  do  projektu 

wykonawczego oraz specyfikacji technicznych 

wykonania i odbioru robót {dalej: „STWiORB}. 

Nie  ma  zatem  podstaw,  aby  z  rozbieżności  nakładów  przewidzianych  przez  Anpol 

stosunku  do  wynikających  z  KNR-ów  wyciągać  tak  dalece  idące  wnioski,  jak  chciałby 

Odwołujący.  Co  najwyżej  mogłoby  to  być  podstawą  faktyczną  do  wezwania  przez 

Zamawiającego  do  wyjaśnienia,  gdyby  wzbudziło  jego  wątpliwości,  czy  takie  obniżenie 

nakładów  rzeczowych  czy  materiałowych  zagrażało  wykonaniu  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie z dokumentacją projektową i STWiORB. 

Odwołujący,  choć  to  na  nim  z  mocy  art.  190  ust.  2  pzp  spoczywał  ciężar 

udowodnienia  w  tym  zakresie, 

nie  tylko  nie  wykazał,  że  obiektywnie  rzecz  biorąc 

Zamawiający powziąć takie wątpliwości, ale nie sprecyzował nawet w tym kierunku zarzutu, 


poprzestając  na  domaganiu  się  uznania  niejako  automatycznie  wyjaśnień  za  nierzetelne 

i niewiarygodne  z  racji  samego faktu 

występowania tych rozbieżności. Na podstawie trzech 

wnioskowanyc

h  przez  Odwołującego  na  rozprawie  dowodów  dotyczących  zaledwie  trzech 

pozycji z kosztorysów Anpolu nie sposób wywieść wniosku, że obiektywnie niemożliwe jest, 

aby wykonać przy mniejszym nakładzie robocizny niż wskazany w KNR-ach czy mniejszym 

zużyciu materiału niż  zalecane  przez  jego  producenta  nie jest  możliwe należyte wykonanie 

danych prac. 

W  odniesieniu  do  KNR-

ów,  które  nie  mają  wiążącego  charakteru,  okolicznością 

notoryjną  jest,  że  nierzadko,  szczególnie  w  zakresie  nakładów  robocizny  i  sprzętu,  są  one 

nieaktualne w tym sensie, że z uwagi na postęp w wydajności i organizacji pracy oraz postęp 

techniczny,  dane  prace  można  współcześnie  wykonać  efektywniej  przy  pomocy  mniejszej 

liczby osób i szybciej dzięki nowocześniejszemu sprzętowi. 

Z tego względu nie przedstawia większej wartości dowodowej złożone na rozprawie 

drobiazgowe  porównanie  kalkulacji  Anpolu  do  nakładów  wg  KNR  i  producenta  technologii 

Ceresit,  abstrahując  nawet  od  okoliczności,  że  wykracza  ono  poza  zakres  niezgodności 

podniesionych w odwołaniu. 

W  odniesieniu  do  kosztów  pracy  Anpol  nie  tyle  powołał  się  na  to,  że  zatrudnia 

pracowników za minimalnym wynagrodzeniem wynikającym z powszechnie obowiązujących 

przepisów,  ale  to  udowodnił  za  pomocą  stosownych  dokumentów  z  ZUS-u  (załącznik  nr  1 

do 

wyjaśnień), co nie zostało zakwestionowane przez Odwołującego. 

Natomiast  nie  ma  większego  znaczenia,  że  w  ramach  kalkulacji  wykazano  stawkę 

godzinową 23,10 zł, czyli niższą o 33 gr od wskazywanej przez Odwołującego jako właściwa 

w 2021 r

., gdyż jest to znikoma różnica.  

Przede  wszystkim  stawka  ta  jest  wyższa  niż  obowiązująca  w  2021  r.  według 

przepisów minimalna stawka godzinowa, która wynosi stawka 18,30 zł.. 

Nie  ma  ani  podstaw  prawnych,  ani  faktycznych  dla  uznania  za  adekwatny  punkt 

odniesienia  dla  oceny  stosow

ania  się  przez  Anpol  do  przepisów  o  minimalnym 

wynagrodzeniu  o  pracę  „Wyliczenia  minimalnej  kalkulacyjnej  stawki  wynagrodzenia 

budownictwie  dla  robót  budowlano-montażowych  (…)  w  Polsce  w  2021  r.”  na  23,43  zł, 

gdyż  jest  to  jedynie  stawka  rekomendowana  przez  niektóre  organizacje  pracodawców, 

związki zawodowe i tzw. organizacje wspierające. 

Z  kolei  nawet  w  tym  wyliczeniu  nie  przewiduje  się  wliczania  do  stawki  godzinowej 

kosztów delegacji, jak chciałby Odwołujący. 

Co istotniejsze koszty delegacji i pozostałe koszty zaliczone w odwołaniu do kosztów 

pracowniczych  opiewają  na  kwotę,  która jest  znikoma  nie  tylko  w  stosunku  do  ceny  oferty, 

ale nieznaczna w zestawieniu do skalkulowanego przez Anpol zysku. 


Odnośnie  kosztów  użycia  sprzętu  Odwołujący  pomija  okoliczność,  że  oprócz 

przedstawienia  wykazu  sprzętu  (załącznik  nr  3  do  wyjaśnień)  koszt  użycia  tego  sprzętu 

dwóch zasadniczych branżach wynika z kosztorysów.  

Wbrew  subiektywnemu  poglądowi  Odwołującego  nie  uchylają  wartości  dowodowej 

załączonych do  wyjaśnień  ofert  (załączniki  nr  7-13) takie okoliczności,  jak  brak  daty,  upływ 

terminu  związania  ofertą  czy  użycie  niefortunnego  sformułowania.  Natomiast  okoliczność, 

że niektóre  z  ofert  zostały  opatrzone  datą  po  wezwaniu  do  wyjaśnień,  może  wręcz 

wskazywać  na  to,  że  prezentują  bardziej  aktualny  stan  rzeczy  niż  na  chwilę  sporządzania 

oferty. 

Natomiast  zarzutu  co  do  nierealnego  poziomu  cen  wynikających  z  tych  ofert 

odwołanie nie zawiera.  

Reasumując, wyjaśnienia złożone przez Anpol obejmują wystraczająco szczegółową 

ka

lkulację kosztów, których wysokość nie jest niewiarygodna lub wręcz poparta załączonymi 

do 

tych wyjaśnień dowodami. 

Niezależenie  od  tego  okoliczności  podniesione  w  odwołaniu  nie  wskazują  na  to, 

że cena  oferty Anpolu  nie  pozwala  wykonać  tego  zamówienia  bez  ponoszenia  strat,  a  tym 

samym  nie  znajduje  oparcia  faktycznego  zarzut,  że  jest  ona  zaniżona  w  stosunku 

do 

przedmiotu zamówienia 

W tych okolicznościach zarzut odwołania jest niezasadny. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  niezasadnie  domaga  się  odrzucenia  oferty  Anpolu 

na podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  w  zw

.  z  art.  90  ust.  3, gdyż  nie wykazał,  że Zamawiający 

bezpodstawnie  ocenił  złożone  w  trybie  art.  90  ust.  1  i  3  przez  Anpol  wyjaśnienia  jako 

potwierdzające,  że  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia. 

Zgodnie z  art.  90  ust.  1  pzp,  jeżeli  cena oferty  wydaje się rażąco  niska w  stosunku 

do 

przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego 

lub 

wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  w  szczególności  jest  niższa  o  30%  od  wartości 

zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca 

się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących  elementów  oferty 

mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  w  szczególności  w  zakresie:  1)  oszczędności  metody 

wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych,  wyjątkowo  sprzyjających 

warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy,  oryginalności  projektu 

wykonawcy, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa 


od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  ustalonego  na  podstawie  art.  2  ust.  3-5  ustawy 

dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U, Nr 200, poz. 

1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314); 2) pomocy publicznej 

udzielonej  na  podstawie  odrębnych  przepisów;  3)  wynikającym  z  przepisów  prawa  pracy 

przepisów o zabezpieczeniu społecznym, obowiązujących w miejscu, w którym realizowane 

jest  zamówienie;  4)  wynikającym  z  przepisów  prawa  ochrony  środowiska;  5)  powierzenia 

wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

Według  normy  zawartej  w  art.  90  ust.  2  pzp  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie 

zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.  

Art. 90 ust. 3 pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył 

wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, 

że oferta zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Z kolei 

zgodnie z  art.  89  ust.  1 pkt  4  pzp zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera  rażąco  niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Ponadto  na  mocy  art.  190  ust.  1a  pkt  1  pzp  ciężar  dowodu,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco  niskiej  ceny,  spoczywa  na  wykonawcy,  który  ją  złożył,  jeżeli  jest  stroną  albo 

uczestnikiem postępowania odwoławczego. 

W pierwszej kolejności należy rozważyć co oznacza „rażąco niska cena”. Jak trafnie 

wskazano w  wyroku Sądu Okręgowego  w  Katowicach  z  28 kwietnia 2008  r.  (sygn.  akt XIX 

Ga 128/08) przepisy ustawy pzp nie określają definicji pojęcia rażąco niskiej ceny. Punktem 

odniesienia  do  jej  określenia  jest  przedmiot  zamówienia  i  przyjąć  można,  że cena  rażąco 

niska  to  taka,  która  jest  nierealistyczna,  niewiarygodna  w  porównaniu  do  cen  rynkowych 

podobnych zamówień i ewentualnie innych ofert złożonych w toku postępowania o udzielenie 

zamówienia publicznego. 

Przy  braku  takiej  legalnej  definicji  „rażąco  niskiej  ceny”  orzecznictwo  sądów 

okr

ęgowych  oraz  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  a  wcześniej  orzecznictwo  arbitrażowe, 

wypracowało  pewne  cząstkowe  lub  opisowe  rozumienie  tego  pojęcia.  I  tak  w  wyroku  Izby 

28  marca  2013  r.  (sygn.  akt  KIO  592/13)  zauważono,  że  o  cenie  rażąco  niskiej  można 

mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy 

przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego  nieopłacalne.  Ponadto  w  wyroku  z  4  sierpnia  2011  r. 

(sygn.  akt  KIO  1562/11)  wskazano,  że  cena  rażąco  niska  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia  będzie  ceną  odbiegającą  od  jego  wartości,  a  rzeczona  różnica  nie  będzie 

uzasadniona  obiektywnymi  względami  pozwalającymi  danemu  wykonawcy,  bez  strat 

finansowania  wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż  wynagrodzenie  umowne, 

zamówienie  to  wykonać.  W  podsumowaniu  stwierdzono,  że  cena  rażąco  niska  jest  ceną 

nierealistyczną, nieadekwatną do zakresu i kosztów prac składających się na dany przedmiot 


zamówienia,  zakładającą  wykonanie  zamówienia  poniżej  jego  rzeczywistych  kosztów 

i w 

takim sensie nie jest ceną rynkową, tzn. generalnie niewystępującą na rynku, na którym 

ceny  wyznaczane są m.in.  poprzez  ogólną  sytuację gospodarczą panującą w  danej  branży 

jej  otoczeniu  biznesowym,  postęp  technologiczno-organizacyjny  oraz  obecność 

i funkcjonowanie uczciwej konkurencj

i podmiotów racjonalnie na nim działających. Podobnie 

według  powszechnie  przywoływanej  w  doktrynie  i  orzecznictwie  definicji  zawartej 

uzasadnieniu wyroku Sądu Okręgowego w Katowicach z 30 stycznia 2007 r. (sygn. akt XIX 

Ga  3/07)  o  cenie  rażąco  niskiej  można  mówić  wówczas,  gdy  oczywiste  jest,  że  przy 

zachowaniu  reguł  rynkowych  wykonanie  umowy  przez  wykonawcę  byłoby  dla  niego 

nieopłacalne.  Rażąco  niska  cena  jest  to  cena  niewiarygodna,  oderwana  całkowicie 

od 

realiów  rynkowych.  Przykładem  może  być  oferowanie  towarów  poniżej  kosztów  zakupu 

lub  wytworzenia  albo  oferowanie  usług  za  symboliczną  kwotę.  Natomiast  Sąd  Okręgowy 

Krakowie w uzasadnieniu wyroku z 23 kwietnia 2009 r. (sygn. akt XII Ga 88/09) wskazał 

następujące kryteria określające cenę rażąco niską: odbieganie całkowitej ceny oferty od cen 

obowiązujących na danym rynku w taki sposób, że nie ma możliwości realizacji zamówienia 

przy  założeniu  osiągnięcia  zysku;  zaoferowanie  ceny,  której  realizacja  nie  pozwala 

na 

utrzymanie  rentowności  wykonawcy  na  tym  zadaniu;  niewiarygodność  ceny  z  powodu 

oderwania jej od realiów rynkowych. 

Ponadto  w  opinii  prawnej  Urzędu  Zamówień  Publicznych  dotyczącej  ceny  rażąco 

niskiej  (opublikowanej  w  serwisie  internetowym  UZP)  zbieżnie  z  powyższym  wskazano, 

m.in.,  że  ustawa  pzp  wprowadzając  możliwość  odrzucenia  oferty  przez  zamawiającego 

powodu  rażąco  niskiej  ceny,  nie  precyzuje  jednak  tego  pojęcia.  Nie  definiują  go  również 

przepisy  dyrektyw  Unii  Europejskiej  będące  u  podstaw  przedmiotowej  regulacji.  Znaczenia 

tego wyrażenia nie wyjaśnia również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. 

Mając na względzie cel przedmiotowej regulacji wydaje się, iż za ofertę z rażąco niską ceną 

można uznać ofertę z ceną niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych 

podobny

ch  zamówień.  Oznacza  to  cenę  znacząco  odbiegającą  od  cen  przyjętych, 

wskazującą  na  fakt  realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  wytworzenia  usługi,  dostawy, 

roboty budowlanej. 

Pomimo  generalnej  adekwatności  powyższych  definicji,  występowanie  w  nich, 

po pierwsze 

–  nieostrych  terminów  definiujących  (takich  jak  „nierealistyczność”, 

„niewiarygodność”,  „nieadekwatność”,  „znaczne  odbieganie”  etc.),  po  drugie  –  terminów 

niewyraźnych  (takich  jak  „nieopłacalność”,  „koszt  wytworzenia”,  „rentowność  na  zadaniu”), 

powodu

je,  że  mają  one  ograniczoną  przydatność  przy  rozstrzyganiu  konkretnych 

przypadków  wystąpienia  rażąco  niskiej  ceny.  W  szczególności  powyższe  definicje  nie 

wyjaśniają,  jakiego  rodzaju  koszty  przedsiębiorstwa  ma  pokrywać  cena  ofertowa  ani  nie 


wskazują  do  jakich  wskaźników  lub  progów  rentowności  postulat  opłacalności  ceny  się 

odnosi  (np.  w  jakim  stopniu  zaoferowana  cena  ma  wpływać  na  wynik  finansowy  całej 

jednostki  lub  jej  inne  wskaźniki  ekonomiczne,  chociażby  wskaźniki  płynności  finansowej). 

Wydaje  się,  że  co  do  zasady  rażąco  niską  będzie  cena  niepokrywająca  średniego 

jednostkowego  kosztu  zmiennego  wykonania,  czyli  pogarszająca  wynik  finansowy 

przedsiębiorstwa.  Zawsze  jednak  konieczne  jest,  aby  cena  oferty  była  rażąco  niska 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  a  dokładniej  –  jak  wynika  z  przywołanych  powyżej 

wypowiedzi  orzecznictwa  i  opinii  UZP 

–  jego  wartości  rynkowej.  W  konsekwencji  wartość 

rynkowa  przedmiotu  zamówienia,  obejmująca  jego  pełny  zakres  i  wszystkie  konieczne 

do 

jego  wykonania  nakłady  kosztowe,  ustalana  przez  porównanie  cen  występujących 

danej  branży  dla  określonego  asortymentu,  stanowić  będzie  punkt  odniesienia  dla  ceny 

rażąco niskiej. 

W  tej  sprawie  poza  wszelkim  sporem  jest  okoliczność,  że  cena  oferty  Anpolu 

odbiegała  jedynie  od  ustalonej  przez  Zamawiającego  ubruttowionej  wartości  zamówienia 

nieco więcej niż wynikająca z przywołanego powyżej przepisu granica 30%, natomiast już 

znacznie mniej (około 13%) od średniej cen wszystkich ośmiu złożonych ofert, co wydaje się 

być  wystarczającą  liczbą  dla  uznania,  jak  rynek  wykonawców  wycenia  realizację  tego 

zamówienia. 

W drugiej kolejności Izba uznała za celowe rozważenie ciężaru dowodu w przypadku 

zarzutu  dotyczącego  rażąco  niskiej  ceny  w  kontekście  granic  kognicji  Izby,  a  więc  relacji 

przepisów art. 190 ust. 1 i 1a oraz art. 192 ust. 7 pzp. 

Według  art.  190  ust.  1  pzp  strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  są 

obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne, 

przy  czym  dowody  na  poparcie  swoich  twierdzeń  lub  odparcie  twierdzeń  strony  przeciwnej 

można  przedstawiać  do  zamknięcia  rozprawy.  Jednakże    zgodnie  z  art.  190  ust.  1a  pzp 

ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który ją 

złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania odwoławczego (pkt 1), a jeżeli nie 

jest 

–  na  zamawiającym  (pkt  2).  Zdaniem  składu  orzekającego  Izby  powyższa  regulacja 

wprowadzająca  szczególny  rozkładu  ciężaru  dowodu  w  toku  postępowania  odwoławczego 

odniesieniu  do  rażąco  niskiej  ceny  oferty,  musi  być  odczytywana  w  powiązaniu 

poprzedzającym art. 190 ust. 1 pzp, a także z uwzględnieniem normy art. 192 ust. 7 pzp. 

Zgodnie z tym ostatnim przepisem Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie 

były zawarte w odwołaniu. Oznacza to, że niezależnie od  wskazania w odwołaniu przepisu, 

którego  naruszenie  jest  zarzucane  zamawiającemu,  Izba  jest  uprawniona  do  oceny 

prawidłowości zachowania zamawiającego (podjętych czynności lub zaniechania czynności), 

jedynie  przez  pryzmat  sprecyzowanych  w  odwołaniu  okoliczności  faktycznych  i  prawnych 


uzasadniających  jego  wniesienie.  Mają  one  decydujące  znaczenie  dla  ustalenia  granic 

kognicji  Izby  przy  rozpoznaniu  sprawy,  gdyż  konstytuują  zarzut  podlegający  rozpoznaniu. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  wielokrotnie  wypowiadała  się  w  tym  przedmiocie. 

szczególności w wyroku z 1 grudnia 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 1633/09) Izba wskazała, 

że zarzut odwołania stanowi wskazanie czynności lub zaniechanej czynności zamawiającego 

(arg.  z  art.  180  ust.  1  p

zp)  oraz  okoliczności  faktycznych i  prawnych uzasadniających jego 

wniesienie. 

Trafność  takiego  stanowiska  została  potwierdzona  w  orzecznictwie  sądów 

okręgowych,  w  szczególności  w  wyroku  z  25  maja  2012  r.  (sygn.  akt  XII  Ga  92/12)  Sąd 

Okręgowy  w  Gdańsku  wywiódł,  że  Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były 

zawarte  w  odwołaniu,  przy  czym  stawianego  przez  wykonawcę  zarzutu  nie  należy 

rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale również jako wskazane 

okoliczności  faktyczne,  które  podważają  prawidłowość  czynności  zamawiającego  i  mają 

wpływ na sytuację wykonawcy. 

W  konsekwencji  o  ile  dowody  na  mocy  art.  190  ust.  1  pzp  odwołujący  może 

przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy, o tyle okoliczności, z których chce wywodzić skutki 

prawne musi uprzednio zawrzeć w odwołaniu, pod rygorem ich nieuwzględnienia przez Izbę 

z  uwagi  na  art.  192  ust.  7  pzp. 

Należy  bowiem  rozgraniczyć  okoliczności  faktyczne 

konstytuujące zarzut, czyli określone twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki 

prawne,  od  dowodów  na  ich  poparcie.  Wprowadzony  w  art.  190  ust.  1a  pzp  szczególny 

rozkład  ciężaru  dowodu,  nie  zmienia  tego,  że  wpierw  muszą  zaistnieć  w  postępowaniu 

odwoławczym  fakty,  z  których  wywodzone  są  skutki  prawne.  Stąd  odwołanie,  które  inicjuje 

postępowanie  odwoławcze,  zawsze  musi  zawierać  okoliczności  uzasadniające  zarzucenie 

zamawiającemu naruszenia przepisów ustawy pzp, również gdy chodzi o art. 89 ust. 1 pkt 4 

lub art. 90 ust. 3 ustawy pzp. Przy czym nie może się to sprowadzać do samego twierdzenia, 

że cena oferty (nie) jest rażąco niska, czy też twierdzenia, że ocena wyjaśnień (nie) powinna 

prowadzić  do  takiej  oceny,  gdyż  należy  skonkretyzować  okoliczności  faktyczne,  które 

danej sprawie pozwalają na wyprowadzenie takiego wniosku. 

Reasumując,  Izba  zważyła,  że  w  powyżej  ustalonych  okolicznościach  nie  budzi 

zasadniczych 

zastrzeżeń  prawidłowość  dokonanej  przez  Zamawiającego  oceny  złożonych 

mu  przez Anpol 

wyjaśnień,  gdyż  nawet  w  świetle  okoliczności  podniesionych  w  odwołaniu 

nie  ma  podstaw  do  uznania,  że  Przystępujący  nie  sprostał  ciężarowi  wykazania,  że  cena 

jego oferty nie 

jest rażąco zaniżona w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Izba  zważyła,  że  w  okolicznościach  tej  sprawy,  gdyby  u  Zamawiającego  złożone 

przez Anpol wyjaśnienia zrodziły wątpliwości takie jak u Odwołującego, byłby uprawniony do 

wezwania Anpolu do ich wyjaśnienia. Przepisy ustawy pzp  – w tym art. 90 ust. 1 i art. 90 ust. 

3  pzp  rozpatrywanych  w  kontekście  wyrażonych  w  art.  7  ust.  1  pzp  zasad  prowadzenia 


postępowania  o  udzielenie  zamówienia  z  poszanowaniem  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców – nie stałyby temu na przeszkodzie. Przy stosowaniu art. 90 ust. 3 

pzp należy mieć bowiem na uwadze, że zgodnie z art. 69 ust. 3 zd. 1 dyrektywy Parlamentu 

Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w spr

awie zamówień publicznych, 

uchylająca  dyrektywę  2004/18/WE  {dalej:  „dyrektywa  klasyczna”}  –  czyli  przepisem,  który 

podlegał  implementacji  do  krajowego  porządku  prawnego    instytucja  zamawiająca  ocenia 

dostarczone  informacje  w  drodze  konsultacji  z  oferentem 

(analogiczny  przepis  zawierała 

również  uchylona  dyrektywa  2004/18/WE).  Stąd  procedura  wyjaśniająca  cenę  oferty  nie 

zawsze  musi  ograniczać  się  do  jednokrotnego  wezwania  do  wyjaśnień  i  ich  oceny  przez 

zamawiającego. Użycie sformułowania „konsultacje” wskazuje bowiem nie tylko na większą 

aktywność obydwu stron, ale i na dopuszczenie etapowego przebiegu tej procedury. 

Mo

żliwość  wielokrotnego  wzywania  do  udzielenia  wyjaśnień  potwierdzają  też  opinie 

prawne  Urzędu  Zamówień  Publicznych  (np.  zawarte  w  Informatorze  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  nr  11  z  2013  r.)  oraz  wyroki 

sądów  okręgowych  (np.  Sądu  Okręgowego 

w Warszawie  z  5  lipca  2007  r.  sygn.  akt  V  Ca  2214/06, 

Sądu Okręgowego w Olsztynie z 9 

grudnia 2010 r. sygn. akt 

V Ga 122/10), w których sądy jednoznacznie wskazały, że brak jest 

przeszkód  do  ponownego  wzywania  wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień,  jeżeli  pierwotne 

wyjaśnienia  zamawiającego  nie  rozwiały  wątpliwości  zamawiającego  związanych  z  rażąco 

niską ceną. Stanowisko to nie jest również oczywiście kwestionowane w wyrokach Krajowej 

Izby Odwoławczej, która wielokrotnie wskazywała, że po pierwsze  gdy pierwotne wezwanie 

Zamawiającego  jest  zbyt  ogólne,  to  wykonawca  nie  może  ponosić  negatywnych 

konsekwencji  takiego  wezwania,  a  co  za  tym  idzie,  zamawiający  winien  ponownie  wezwać 

wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień,  wskazując,  które  kwestie  wymagają  uszczegółowienia, 

a po drugie  

że nie ma żadnych przeszkód, aby ponownie wezwać wykonawcę do złożenia 

wyjaśnień,  gdy  pierwotnie  złożone  wyjaśnienia  budzą  jeszcze  wątpliwości  (np.  wyrok  z  23 

czerwca 2015 r. sygn. akt KIO 1143/15 oraz wyrok z 18 lutego 2016 r. sygn. akt KIO 150/16). 

Wobec tego, rozpoznając sprawę w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, które 

nie obejmuje zarzutu zaniechania wezwania do wyjaśnień odnośnie wątpliwości, które mogły 

się  zrodzić  złożone  przez  Anpol  wyjaśnienia,  odwołanie  tym  bardziej  należy  uznać  za 

bezzasadne. 

{rozpatrzenie zarzutu z pkt 2. lis

ty zarzutów} 

Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne: 

Z oferty jednoznacznie wynika, że Anpol nie przewiduje wykonania tego zamówienia 


z  udziałem  podwykonawców,  a  złożone  wyjaśnienia  i  załączone  do  nich  dowody  nie 

podważają wiarygodności tego oświadczenia. 

Zarzut  postawiony  w  odwołaniu  opiera  się  na  zupełnie  dowolnej  interpretacji 

fragmentów  wyjaśnień  dotyczących  powołania  się  na  oferty  podwykonawców  w  zakresie 

zamówienia  zastrzeżonym  do  osobistego  wykonania  przez  wykonawcę,  które  zostały  

wyrwane z 

kontekstu. Oferty te służyły wyłącznie dodatkowemu uwiarygodnieniu, że wycena 

wykonania tego zakresu 

zamówienia przez Anpol nie odbiega od realiów rynkowych. 

W tych okolicznościach zarzut odwołania jest oczywiście niezasadny. 

Skoro  ani  z  oferty Anpolu,  ani  ze  złożonych  przez  niego  wyjaśnień  nie wynika  wola 

powierzenia  podwykonawcy  jakiegokolwiek  zakre

su  zamówienia,  bezprzedmiotowy  jest 

zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 36a pzp. 

Ponieważ  zarzut  naruszenia  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  pzp  ma 

charakter wtórny i nie opiera się na żadnych odrębnych okolicznościach faktycznych, jest on 

również bezzasadny. 

Niezależnie  od  tego  odwołanie  nie  zawiera  żadnych  okoliczności  wskazujących, 

na 

czym  miałoby  polegać  nierówne  traktowanie  wykonawców  i  niezachowanie  uczciwej 

konkurencji. 

Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy 

pzp 

– orzekła, jak w pkt 1. sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego w tej sprawie, na które złożył się uiszczony 

wpis  oraz  koszty  za

stępstwa  przez  Izbą  Zamawiającego  (potwierdzone  złożonym  do 

zam

knięcia  rozprawy  rachunkiem),  orzeczono  –  w  pkt  2.  sentencji  –  stosownie  do  wyniku 

sprawy na 

podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w zw. z § 3 pkt 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 3 pkt 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  972),  obciążając  nimi 

Odwołującego.