Sygn. akt KIO 3231/20
WYROK
z dnia 23 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu w Warszawie na rozprawie w dniu 23 grudnia 2020 r.
odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 grudnia 2020 r. przez
odwołującego: Arenella Sp. z o.o. z siedzibą w Strawczynku (ul. Turystyczna 78, 26-067
Strawczynek) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Godziszów
Godziszów Trzeci 121A, 23-302 Godziszów),
przy udziale:
A. wykonawcy
FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Kudrowicach
(Kudrowice 12, 95-200 Kudrowice;
B. wykonawcy
Sanito Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Puławska 476, 02-884
Warszawa),
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie;
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: Arenella Sp. z o.o. z siedzibą w
Strawczynku (ul. Turystyczna 78, 26-067 Strawczynek) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
2.2. z
asądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Gmina Godziszów (Godziszów
Trzeci 121A, 23-
302 Godziszów) kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zamościu.
………………………………
Sygn. akt KIO 3231/20
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione przez wykonawcę: Arenella Sp. z o.o. ze Strawczynka
(Odwołujący) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez
Zamawiającego: Gminę Godziszów, wyznaczoną na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy Pzp do
przeprowadzenia Postępowania w imieniu i na rzecz następujących zamawiających: Gmina
Godziszów i Gmina Batorz w przedmiocie zamówienia publicznego na: „Dostawę nowych
opraw
oświetleniowych
w
technologii
LED”.
Numer
referencyjny:
ZDM/UM/DZP/61/PN/53/200.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE
2020/S 170-410908 w dniu 2
września 2020 r. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu
naruszenie w Postępowaniu przepisów ustawy Pzp wobec czynności badania, oceny oraz
wyboru w Postępowaniu w zakresie części 1 jako najkorzystniejszej oferty polegających na:
czynności wykluczenia Odwołującego z udziału w Postępowaniu i uznaniu jego oferty za
odrzuconą,
zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
W związku z powyższym Odwołujący wskazał na naruszenie przepisów ustawy Pzp:
art. 24 ust. 1 pkt 12 i art. 24 ust. 4 ustawy Pzp poprzez wykluczenia Odwołującego z
Postępowania w zakresie części 1 i uznanie jego ofert za odrzuconą błędnie uznając, że
nie spe
łnił on warunku udziału w postępowaniu określonych w pkt. 6.2.3. lit. a SIWZ tj.
nie wykazał, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie), wykonał (a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonuje) należycie: w zakresie części 1
zamówienia: zamówienie polegające na dostawie wraz z montażem instalacji
fotowoltaicznych na budynkach w ilości min. 200 instalacji - w ramach maksymalnie
trzech kontraktów, pomimo, że Odwołujący spełnia powyżej wskazany warunek udziału
w postępowaniu i złożył na wezwanie z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp wszystkie wymagane
oświadczenia i dokumenty określone w pkt. 8.7.1 SIWZ, które potwierdzają spełnienie
przez Odwołującego warunki udziału w Postępowaniu dotyczące zdolności technicznych
i zawodowych określonych w pkt. 6.2.3. lit. a SIWZ;
§ 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie
rodzajów dokumentów, jakich może żądać zmawiający od wykonawców w postępowaniu
o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2020, poz. 1282 z poźn. zm.), zwanego dalej
Rozporządzeniem w sprawie dokumentów, polegające na nieuwzględnieniu przez
Zamawiającego przedłożonych przez Odwołującego: wykazu wykonanych dostaw wraz
z montażem 134 mikroinstalacji fotowoltanicznych w budynkach realizowanych na rzecz
EKO PRIME H.S i EKO PRIME Inwestycje sp. z o.o. oraz referencji w ww. zakresie
wystawionych przez EKO PRIME H.S i EKO PRIME Inwestycje sp. z o.o. podczas gdy
ww. oświadczenia i dokumenty są zgodne z wymogami określonymi w ww. przepisach
Rozporządzenia w sprawie dokumentów.
Wskazując na powyższe, wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności: oceny spełnienia warunków udziału w Postępowaniu i
wykluczenia Odwołującego z udziału w Postępowaniu w zakresie części 1 oraz uznania
jego oferty za odrzuconą;
powtórzenie czynności oceny spełnienia przez Odwołującego warunków udziału w
Postępowaniu w zakresie części 1;
wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego w zakresie części 1 Postępowania.
Odwołujący stwierdził, że jego interes prawny został naruszony przez Zamawiającego w
niniejszym Postępowaniu, ponieważ Odwołujący spełnia warunki udziału w Postępowaniu i
złożona przez Odwołującego prawidłowa oferta powinna być uznana za najkorzystniejszą
według określonych w SIWZ kryteriów oceny ofert, a tylko wskutek naruszenia przez
Zamawiającego ww. przepisów Odwołujący został nieprawidłowo wykluczony z
Postępowania i w związku z tym nie może uzyskać zamówienia. Szkoda, którą poniesie
Odwołujący polega na utraceniu korzyści, jakie mógłby osiągnąć z realizacji zamówienia.
W uzasadnieniu wskazał w szczególności:
Odwołujący został wezwany w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia aktualnych na
dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności spełnienia
warunku udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia określonych przez
Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).
P
ostanowienie pkt. 6.2.3.lit. a) SIWZ stanowi, że (…) o udzielenie zamówienia mogą ubiegać
się Wykonawcy, którzy spełniają m.in. warunki dotyczące: zdolności technicznej lub
zawodowej, jeśli Wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie), wykonał
(a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonuje) należycie: w zakresie
części 1 zamówienia: zamówienie polegające na dostawie wraz z montażem instalacji
fotowoltaicznych na budynkach w ilości min. 200 instalacji - w ramach maksymalnie trzech
kontraktów”.
Zgodnie z pkt. 8.7.1. SIWZ na wezwanie Zamawiającego z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp,
Wykonawca zobowiązany był złożyć w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę ww.
warunku udziału w Postępowaniu (…) wykaz dostaw wykonanych, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wraz z podaniem, przedmiotu, da
t wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały
wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub
są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty wystawione przez p
odmiot, na rzecz którego dostawy były wykonywane, a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej
przyczyny o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych
dokumentów - oświadczenie Wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych
nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert.”
Mając na uwadze ww. postanowienia SIWZ, Odwołujący złożył wymagany wykaz trzech
kontraktów wykonywanych w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert
wraz z referencjami.
W ww. wykazie zostały wskazane informacje dotyczące kontraktów, w
ramach których wykonano budowę:
1) 18 mik
roinstalacji fotowoltaicznych na terenie gminy Łubianka z datą wykonania 17
września 2020 r. na rzecz Gminy Łubianka;
56 mikroinstalacji fotowoltaicznych na terenie Gminy Orla z datą wykonania 11 lipca 2019
r. na rzecz Gminy Orla;
3) 134 mikroinstalacji fotow
oltaicznych na terenie Polski z datą wykonania 08.09.2020 r. na
rzecz Eko Prime H. S. oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o..
Zamawiający podjął bezpodstawne wątpliwości co do informacji dotyczących kontraktu nr 3,
albowiem z treści referencji wystawionych przez Eko Prime H. S. oraz Eko Prime Inwestycje
sp. z o.o. wynika, że umowa w dniu ich wystawienia była nadal realizowana, przez co
zdaniem Zamawiającego nie pozwala to na stwierdzenie spełnienia warunku należytego
wykonania dostaw. Ponadto Zamawiający stwierdził, że z ww. wykazu i referencji nie wynika,
aby przedmiotem umowy z Eko Prime H. S.
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. było
świadczenie okresowe lub ciągłe.
Zamawiający działając na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wezwał Odwołującego do:
wyjaśnienia, czy umowa zawarta pomiędzy Odwołującym a Eko Prime H.S oraz Eko
Prime Inwestycje sp. z o.o. jest umową o świadczenie ciągłe lub okresowe;
jeżeli umowa zawarta pomiędzy Odwołującym a Eko Prime H.S oraz Eko Prime
Inwestycje sp. z o.o. miała charakter zamknięty czasowo i dotyczyła określonej liczby
instalacji -
wówczas szczegółowego wyjaśnienia jej charakteru, wskazania zakresu
obowiązków stron, wskazania sposobu zlecenia wykonania i rozliczania wykonania
poszczególnych instalacji oraz wskazania jej obowiązywania (zgodnie z jej treścią) oraz
przedstawienia dowodów należytego wykonania tej umowy zgodnie z wymaganiami
SIWZ;
3) w przypadku, gdyby dostawy realizowane na rzecz Eko Prime H.S oraz Eko Prime
Inw
estycje sp. z o.o. nie będą mogły stanowić podstawy potwierdzenia doświadczenia
Odwołującego zgodnie z wymogami SIWZ, Wykonawca może wykazać inne dostawy
potwierdzające spełnienie warunku udziału w postępowaniu wraz z dowodami, o których
mowa w pkt. 8.7.1 SIWZ.
Odwołujący, mając na uwadze, że wezwanie do wyjaśnień nie dotyczy treści
przedstawionych referencji,
a dotyczy jedynie treści kontraktu, którego żądanie nie jest
dopuszczalne w świetle przepisów ustawy Pzp, w odpowiedzi na ww. wezwanie wyjaśnił, że
wskazała w wykazie usług wszystkie niezbędne informacje pozwalające na weryfikację
spełnienia warunku udziału w postępowaniu wskazane w § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia o
dokumentach tj. przedmiot, daty wykonania i podmioty, na rzecz których zostały
zrealiz
owane dostawy. Ponadto do wykazu zostały dołączone referencje potwierdzające ww.
informacje z wykazu oraz dodatkowe informacje nt. zakresu wykonanych dostaw oraz
oświadczanie potwierdzające należyte wykonanie prac. Dochowując należytej staranności,
mając na uwadze, że kontrakt na rzecz EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o.,
Odwołujący poinformował Zamawiającego, że wskazany w wykazie dostaw kontrakt nie
został jeszcze zakończony, dlatego też list referencyjny został wydany nie wcześniej niż 3
m
iesiące przed upływem terminu składania ofert. Zamawiający nie uwzględnił wykazu i
referencji w zakresie zrealizowanych przez Odwołującego dostaw w ramach kontrakt na
rzecz EKO Prime H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. oraz złożonych wyjaśnień i w
zwi
ązku z tym wykluczył Odwołującego z Postępowania.
I. Zarzut bezpodstawnego wykluczenia wykonawcy z udzia
łu w postępowaniu i uznaniu jego
oferty za odrzu
coną
Zamawiający nieprawidłowo dokonał oceny spełnienia warunków udziału w Postępowaniu w
zakresie instalacji wykonanych w ramach kontraktu realizowanego na rzecz EKO Prime H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o.. Odwołujący bowiem spełnił warunek udziału w
postępowaniu, o którym mowa w pkt. 6.2.3. lit. a) SIWZ ponieważ wykazał zgodnie z ustawą
Pzp i postanowieniami SIWZ,
że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania
ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie), należycie wykonał
(a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonuje) należycie: w zakresie
części 1 zamówienia: zamówienie polegające na dostawie wraz z montażem instalacji
fotowoltaicznych na budynkach w ilości min. 200 instalacji - w ramach maksymalnie trzech
kontraktów. O spełnieniu ww. warunku świadczą następujące okoliczności faktyczne i
prawne.
W
zakresie zakwestionowanego przez Zamawiającego kontraktu realizowanego na rzecz
EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o.,
Odwołujący wskazał w wykazie
dostaw, że do 8 września 2020 r. wykonał 134 mikroinstalacje fotowoltaiczne. Co istotne w
niniejszej sprawie, Odwołujący do wykazu dostaw załączył list referencyjny wystawiony w
dniu 8 września 2020 r. przez zleceniodawców ww. dostaw tj. EKO Prime H.S oraz Eko
Prime Inwestycje sp. z o.o.,
który zawierał następujące informacje:
1. istnienie
trójstronnej umowy o współpracy, w ramach której zlecającymi są EKO Prime
H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. a Odwołujący jest podwykonawcą;
ww. umowa jest realizowana od dnia jej zawarcia, tj. od dnia 1 października 2018 r.;
3. w ramach ww. umowy
Zlecający zlecają Odwołującemu prace, polegające na budowie
mikroinstalacji fotowoltaicznych na dachach prywatnych budynków mieszkalnych, a
Odwołujący je realizuje;
w okresie obowiązywania ww. umowy współpracy, tj. od 1 października 2018 r. do dnia 8
września 2020 r. Odwołujący zrealizował 134 mikroinstalacje fotowoltaiczne;
w ramach zleceń Odwołujący wykonywał szczegółowo określony zakres prac, w tym
kompleksową dostawę i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznych;
Zlecający potwierdzają, że prace zostały wykonane należycie.
Innymi słowy przedstawione referencje od EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp.
z o.o. jednoznacznie wskazują, że:
Odwołujący, przed upływem 5 lat od dnia upływu składania ofert, wykonał dla EKO Prime
H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. 134 mikroinstalacje fotowoltaiczne (patrz ww.
pkt. 2 i 4);
łącząca Odwołującego umowa ma charakter bezterminowy i okresowy albowiem w
ramach umowy EKO Prime H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. zlecają prace
polegających na budowie i montażu mikroinstalacje fotowoltaiczne na dachach
prywatnych budynków mieszkalnych, tym samym łączący Odwołującego i Zlecających
stosunek prawny ma charakter okresowy albowiem nie dotyczył określonej z góry liczby
mikroinstalacji fotowoltaicznych ale polega na realizacji instalacji na podstawie
sukcesywnych zleceń (patrz ww. pkt 1 i 3);
Odwołujący należycie wykonał w ramach sukcesywnych zleceń prace, które obejmowały
m.in. dostawę wraz z montażem 134 mikroinstalacji fotowoltaicznych na budynkach (patrz
ww. pkt. 3, 4, 5, 6).
Dowody (znajdujące się w aktach Postępowania): 1) złożony przez Odwołującego Wykaz
dostaw wykonanych w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert; 2) list
referencyjny EKO Prime H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. z dnia 8 września 2020 r..
W ocenie Odwołującego powołanie się w Postępowaniu na doświadczenie zdobyte w
ramach kontraktu z EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. jest zgodne z
postanowieniami SIWZ i ustawy Pzp albowiem dotyczy umowy okresowej wykonywanej
przed upływem 5 lat od dnia składania ofert oraz dotyczy już zrealizowanych instalacji
fotowoltaicznych. Tym samym Odwołujący posiada wymagane przez Zamawiającego
doświadczenie, o którym mowa w pkt. 6.2.3. lit. a SIWZ. Stwierdził, że powyższe stanowisko
znajduje potwierdzenie w stanowisku KIO wyrażonym w wyroku KIO 942/11, który wskazuje,
że wydaje się, że w przypadku zamówień publicznych definicja świadczenia okresowego
powinna być rozpatrywana raczej podobnie do „dostaw i usług powtarzających się okresowo"
i usługi/ dostawy powtarzające się stale, lecz z przerwami (np. 3 godziny dziennie od
poniedziałku do piątku), należałoby nadal nazywać okresowymi, a trwające nieprzerwanie -
ciągłymi. KIO w tym wyroku potwierdza, że świadczenia okresowe nie odnoszą się jedynie
do pieniędzy lub innych rzeczy zamiennych, jak renty i świadczenia alimentacyjne, czynsze,
odsetki od kapitału, czy wynagrodzenie w stosunku pracy, więc co do zasady nie dotyczą
tego rodzaju usług i dostaw, które są przedmiotem zamówień publicznych.
Podał, że kontrakt Odwołującego z EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. ma
charakter okresowych zleceń, co jednoznacznie wynika z przedłożonego Zamawiającemu
listu referencyjnego. Tym samy
m w celu spełnienia warunków udziału w Postępowaniu,
Odwołujący jest uprawniony wykazać się doświadczeniem już wykonanych 134
mikroinstalacji fotowoltaicznych na rzecz EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z
o.o. Podniósł, że umowa, łącząca Odwołującego z EKO Prime H.S oraz Eko Prime
Inwestycje sp. z o.o., nie ma charakteru zamkniętego czasowo i ograniczonego do
określonej liczby instalacji, to tym samym zgodnie z literalnym brzmieniem wezwania do
wyjaśnień, Odwołujący nie był zobowiązany wskazywać szczegółowego charakteru umowy z
EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. Zaznaczy
ł, że konieczne informacje
wskazujące na okresowy charakteru dostaw realizowanych na rzecz EKO Prime H.S oraz
Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. zostały przedstawione w liście referencyjnym, o czym
poinformował Odwołujący w złożonych wyjaśnieniach. Natomiast szczegółowe informacje i
wyjaśnienia dotyczące samej umowy nie powinny być przedmiotem badań Zamawiającego
albowiem nie są niezbędne do przeprowadzenia Postępowania, a w szczególności nie były
potrzebne do wykazania spełnienia warunku udziału w Postępowaniu. Mając na uwadze
powyższe, w ocenie Odwołującego wyjaśnienia udzielone Zamawiającemu odpowiadają
merytorycznie treści wezwania, a Odwołujący nie był zobowiązany do przedstawienia innych
referencji niż te złożone na wezwanie z art. 26 ust. 1ustawy Pzp.
II. Zarzut dotyczący złożonego Wykazu dostaw i referencji
W ocenie Odwołującego, informacje wskazane: w wykazie usług i liście referencyjnym
wystawionym przez EKO Prime H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o., spełniają
wszystkie wymogi przewidziane w: § 2 ust. 4 pkt Rozporządzenia w sprawie dokumentów
oraz pkt. 8.7.1. SIWZ i
potwierdzają spełnienie warunku udziału w Postępowaniu. Świadczą
o tym następujące okoliczności:
kontrakt na rzecz EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. wskazany w
wykazie dostaw nie został jeszcze zakończony, a tym samym Odwołujący posłużył się
listem referencyjnym, który został wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem
termi
nu składania ofert.
treść referencji wystawionych przez EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o.
jednoznacznie wskazuje, na fakt wystawienia takiego dokumentu jeszcze przed
zakończeniem realizacji umowy oraz jednocześnie wskazuje jaka ilość instalacji została
już należycie zrealizowana w ramach okresowych zleceń realizowanych w ramach
kontraktu.
Tym samym przedstawione w liście referencyjnym informacje wykazują spełnienie warunku
udziału w Postępowaniu określonego w pkt 6.2.3. lit. a SIWZ. Odwołujący wskazał na
stanowisko KIO wyrażone w wyroku 2379/12, że referencje służą udokumentowaniu
doświadczenia wykonawcy. Zaś posiadanie przez wykonawcę niezbędnego doświadczenia
należy rozumieć jako praktyczną umiejętność zdobytą i ugruntowaną w tracie realizacji
podobnego zamówienia. Doświadczenie jest to zbiór niewyuczonych, automatycznych
reakcji wynikających z już nabytych praktycznych umiejętności. Proces zdobywania
praktycznych umiejętności kształtowany jest przez czynnik czasu czego efektem jest
biegłość i wprawa przy wykonywaniu określonych czynności wynikająca z uprzedniego
wykonywania analogicznych prac. Jego zdaniem
, Zamawiający powinien uznać, że
Odwołujący spełnił warunki udziału w postępowaniu na podstawie złożonego wykazu
dostawa i referen
cji albowiem Odwołujący wykazał się doświadczeniem w wykonaniu min.
200 instalacji fotowoltaicznych, które stanowią odrębną i zamkniętą całość.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie wskazując w
szczególności, że Odwołujący nie potwierdził warunku z pkt 6.2.3. lit. a) SIWZ z
następujących powodów:
zgodnie z dyspozycją wymagania o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają m.in. warunki dotyczące: zdolności technicznej lub zawodowej
jeśli Wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert
(a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie), wykonał (a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonuje) należycie w zakresie części
1 zamówienia: zamówienie polegające na dostawie wraz z montażem instalacji
fotowoltaicznych na budynkach w ilości min. 200 instalacji - w ramach maksymalnie trzech
kontraktów;
2. zgodnie z
pkt 8.7.1. SIWZ na wezwanie Zamawiającego z art. 26 ust. 1 Pzp
wykonawca zobowiązany był złożyć w celu potwierdzenia spełnienia przez wykonawcę ww.
warunku udziału w Postępowaniu wykaz dostaw wykonanych, a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie,
wraz z podaniem przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy zostały
wykonane oraz załączenie dowodów określających czy te dostawy zostały wykonane lub są
wykonywane należycie (. . . ),
Odwołujący na potwierdzenie warunku przedstawił dokumenty wymienione w pkt 1-
3 str. 5 odwołania, jednakże Zamawiający powziął wątpliwości co do spełnienia wymogu
zdolności technicznej lub zawodowej w stosunku do budowy 134 mikroinstalacji
fotowoltaicznych na rzecz dwóch podmiotów: EKO PRIME H.S oraz EKO PRIME Inwestycje
Sp. z o.o.;
4. zgodnie z art. 7 ust. 1 Pzp
, Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości, zatem, Zamawiający dokonał pogłębionej analizy referencji przedstawionych
przez Odwołującego;
Zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp pismem z dnia 16.11.2020 r., wezwał
Odwołującego do wyjaśnienia treści wykazu dostaw w zakresie części 1 oraz referencji
wystawionych przez EKO PRIME H.S oraz EKO PRIME Inwestycje Sp. z o.o. wskutek
powzięcia następujących wątpliwości:
a)
z treści referencji wynikało, że umowa w dniu ich wystawienia była nadal realizowana,
zatem dostawa i montaż instalacji nie zostały zakończone (wykonane);
b)
z treści wykazu i referencji nie wynikało, że przedmiotem umowy z EKO PRIME H.S oraz
EKO PRIME Inwestycje Sp.
z o.o. były świadczenia okresowe lub ciągłe;
wezwanie Zamawiającego było precyzyjne oraz jasno sprecyzowane i dotyczyło
tylko jednej kwestii z zakresu niezgodności oświadczenia Odwołującego z treścią SIWZ;
wyjaśnienia Odwołującego ograniczyły się jedynie do podtrzymania stanowiska
jakoby w sposób wystarczający wykazał spełnienie warunków świadczenia i potwierdzenia,
że dostawy te nie zostały jeszcze zakończone, bez odniesienia się do wątpliwości
Zamawiającego i odpowiedzi na postawione pytania i wymogi:
a)
czy urnowa zawarta pomiędzy Odwołującym a EKO PRIME H.S oraz EKO PRIME
Inwestycje Sp. z o.o. jest umową o świadczenie ciągłe lub okresowe?
b)
Jeżeli odpowiedź na powyższe byłaby przecząca, to Zamawiający wezwał Odwołującego
do szczegółowego wyjaśnienia charakteru umowy, wskazania zakresu obowiązków stron,
sposobu zlecania wykonania i obowiązywania (zgodnie z jej treścią) oraz przedstawienia
dowodów należytego wykonania te umowy zgodnie z wymaganiami słwz;
c)
nadto, Zamawiający pouczył Odwołującego, iż w przypadku gdyby powyższe dostawy nie
mogły stanowić podstawy potwierdzenia doświadczenia Odwołującego zgodnie z wymogami
SIWZ, może on wykazać inne dostawy potwierdzające spełnienie warunku udziału w
Postępowaniu wraz z dowodami, o których mowa w pkt 8.7.1. lit a) SIWZ;
wydaje się, że odpowiedź na zadane przez Zamawiającego pytania nie
stanowiłaby trudności gdyby przedmiotem opisanej przez Odwołującego umowy były
świadczenia okresowe lub ciągłe, co znalazłoby potwierdzenie w treści tejże umowy, a nawet
więcej gdyby Odwołujący powołał się na treść umowy w samym odwołaniu (czego również
nie uczynił) - tymczasem Odwołujący przedstawił jedynie lakoniczne informacje
(powtarzające treść z wykazu dostaw);
Odwołujący zatem nie skorzystał, ani z możliwości udzielenia wyjaśnień w trybie
art. 26 ust. 3 Pzp,
ani także z możliwości potwierdzenia doświadczenia za pomocą wykazu
innych dostaw, ignorując tym samym konsekwencje niezastosowania się do wezwania
Zamawiającego;
Zamawiający stał się nie tylko uprawniony, ale wręcz zobowiązany do uznania, iż
Odwołujący nie wykazał spełnienia warunku należytego „wykonania” dostaw i montażu
instalacji fotowoltaicznych, a w konse
kwencji do wykluczenia Odwołującego z Postępowania
i odrzucenia jego oferty;
. przyjęcie odmiennego stanowiska mogłoby stanowić nie tylko podstawę
pociągnięcia Zamawiającego do odpowiedzialności, ale także mogłoby naruszyć zasadę
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, gdyż pozycja Odwołującego
byłaby uprzywilejowana względem innych wykonawców.
Podkreślił, że brak udzielenia odpowiedzi na pytania Zamawiającego nie pozwalało na
uznanie,
że Odwołujący wykazał posiadanie doświadczenia. SIWZ co prawda nie zabrania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu poprzez powoływanie się na kontrakty jeszcze
niezakończone, jednakże dotyczy to wyłącznie umów, których przedmiotem jest świadczenie
okresowe lub ciągle. Jeżeli zaś kontrakt nie dotyczy stosunku prawnego o takim charakterze,
to wykazanie w oparciu o niego niezbędnego doświadczenia jest możliwe jedynie w
przypadku wypełnienia kontraktu w pełni (wykonawca musi wykazać, że wykonał, a w
przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonuje należycie zamówienie).
Powyższe wynika nie tylko z literalnego brzmienia pkt 6.2.3. lit. a) SIWZ, ale również z samej
istoty świadczenia okresowego lub ciągłego. Albowiem, świadczenie ciągłe polega na
określonym, stałym zachowaniu się dłużnika przez czas trwania stosunku prawnego. Jego
cech
ą charakterystyczną jest to, że nie da się w nim wyodrębnić poszczególnych zachowań
się dłużnika, które mogłyby być potraktowane jako samoistne świadczenia albo części
świadczenia (...). Do uznania świadczenia za ciągłe wystarcza, jeżeli składa się ono z
pewnych powtarzających się stale, następujących po sobie psychofizycznych aktów dłużnika
tworzących razem funkcjonalną całość, a interes wierzyciela jest zaspokajany dlatego
właśnie, że odpowiednie zachowanie się dłużnika ma charakter trwały. Z kolei, świadczenia
okresowe pole
gają na stałym dawaniu przez czas trwania prawnego„ w określonych
regularnych odst
ępach czasu, pewnej ilości pieniędzy lub innych rzeczy zamiennych, jak
rent
y i świadczenia alimentacyjne, czynsze, odsetki od kapitału, wynagrodzenie w stosunku
pracy. Niekiedy za cechę charakterystyczną świadczeń okresowych uznaje się to, iż
świadczenia te nie składają się na całość określoną z góry co do wielkości, przynajmniej przy
umowach zawartych na czas nieo
znaczony. Ze względu na następstwo w czasie
świadczenia okresowe mogą być podobne do świadczeń ratalnych, jednakże w
przeciwieństwie do rat świadczenie okresowe jest samodzielnym świadczeniem, a nie
częścią jednego większego świadczenia, którego wielkość została oznaczona bez udziału
czynnika czasu. Samoist
ny charakter poszczególnego świadczenia okresowego nie oznacza
jednak, że jest ono świadczeniem jednorazowym. Świadczenia okresowe są bowiem
usytuowane względem siebie swoistym układzie strukturalnym, wyznaczonym przez czynnik
czasu. Obowiązek spełniania powtarzających się świadczeń jest rozłożony w czasie i istnieje
przez okres trwania stosunku zobowiązaniowego. To z kolei sprawia, że osłateczny rozmiar
świadczeń otrzymanych przez wierzyciela zależy od długości okresu, częstotliwości
spełniania świadczeń w tym okresie oraz wysokości poszczególnych świadczeń (vide: KIO
942/11 oraz KIO 866/20). Innymi słowy, istotną cechą tak ukształtowanego świadczenia jest
to, że rozmiar świadczenia nie jest od razu z góry określony, wobec czego skutek w postaci
jego spełnienia nie może zostać osiągnięty jednorazowo, od razu. Spełnienie świadczenia
następuje po określonym upływie czasu lub ciągu wykonanych świadczeń. W konsekwencji
świadczenie ciągle lub okresowe nie jest wykonane aż do upływu określonych w umowie
zdarzeń.
Podkreślił, że Zamawiający jest zobowiązany do rzetelnego zbadania treści oferty. Jeśli
budzi ona wątpliwości - powinny zostać wyjaśnione jednakże zastosowany przez
Zamawiającego przepis art. 26 ust. 3 Pzp należy traktować jako wyjątek i dlatego trzeba
interpretować go ściśle dopuszczając możliwość jego jednokrotnego zastosowania w
określonym przypadku (wyrok KIO 1980/20). Odwołujący jako podmiot profesjonalny winien
liczyć się z konsekwencjami nieudzielania odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego.
Powyższa zasada znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanej już linii orzeczniczej, Dla
przykładu: „przepis art. 26 ust. 3 Pzp przewiduje możliwość jednokrotnego wezwania
wykonawcy do uzupełnienia danych dokumentów. Jeśli zatem wykonawca, na wezwanie
zamawiającego, nie składa dokumentów lub składa dokumenty w dalszym ciągu nie
potwierdzające spełniania warunków lub wymagań zamawiającego określonych w SIWZ
wówczas, w zależności od rodzaju dokumentów, obowiązkiem zamawiającego jest
wykluczenie takiego wykonawcy lub odrzucenie jego oferty. Izba wielokrotnie w swoich
orzeczeniach podkreślała, że przyjęcie kolejnej wersji dokumentów, które wcześniej zostały
uzupełnione na wezwanie zamawiającego, w toku postępowania odwoławczego, mogłoby
narusza
ć zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, gdyż pozycja
tego wykonawcy byłaby uprzywilejowana względem innych wykonawców ” (vide: wyrok KIO
1598/20 i KIO1621/20).
Co istotne, Zamawiający nie może domyślać się treści wyjaśnień, ani też istnienia dowodów
potwierdzających prawidłowość oferty. Wykonawca, który nie składa zamawiającemu
wyjaśnień wykazujących poważny charakter jego oferty, ani posiadanych dowodów, czyni to
na własne ryzyko i ponosi konsekwencje takiego zaniechania (tak wyrok KIO 1212/13).
Reasumując, Zamawiający nie mógł postąpić inaczej jak wykluczyć Odwołującego z
postępowania, skoro ten — przy uwzględnieniu formalizmu Postępowania i zasady równego
traktowania wykonawców — nie pokusił się nawet o wyjaśnienie wątpliwości
Zamawiającego.
Podał także, że przedstawione argumenty znajdują zastosowanie również do uzasadnienia
braku naruszenia przez Zamawiającego 2 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia oraz pkt 8.7. 1 SIWZ.
Podkreślił, że:
1) z referencji wystawionych przez EKO PRIME H.S oraz EKO PRIME Inwestycje Sp. z o.o.
wynika, iż kontrakt nie został jeszcze zakończony (co wskazuje na brak wykazania
„wykonania” zamówienia);
z ww. referencji nie wynika aby świadczenie będące przedmiotem umowy miało charakter
okresowy lub ciągły, a ilość rzekomo zrealizowanych przez Odwołującego zleceń nie
może zostać zakwalifikowana jako ich „wykonanie”;
uznając nawet pomocniczy charakter referencji w stosunku do wykazu dostaw złożonego
przez Odwołującego, nie sposób przyjąć aby Odwołujący — przy braku udzielenia
wyjaśnień na wezwanie Zamawiającego wykazał w sposób prawidłowy warunek
doświadczenia.
Zamawiający posiada zarówno obowiązek dokładnego zbadania oferty, jak również
możliwości zbadania lub potwierdzenia prawdziwości oświadczeń w niej złożonych, co też
Zamawiający uczynił w przedmiotowym postępowaniu. Brak reakcji ze strony Odwołującego
nie pozostawił Zamawiającemu innej możliwości, aniżeli wykluczenie wykonawcy z
Postępowania.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. z Kudrowic oraz wykonawca Sanito Sp. z o.o.
z Warszawy wnosząc o oddalenie odwołania.
Rozpoznając odwołanie Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega oddaleniu.
Stosownie do decyzji
Zamawiającego według pisma z dnia 26 listopada 2020 r.
Odwołujący Aranella sp. z o.o. został wykluczony z postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na podstawie art. 24 ust.1 pkt 12 ustawy Pzp, albowiem (…) Wykonawca nie
wykazał doświadczenia niezbędnego do uznania, że spełnia warunek polegający na
wykonaniu (a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonywaniu) należycie
zamówienia polegającego na dostawie wraz z montażem instalacji”. Powyższy warunek
dotyczy postanowienia z punktu 6.2.3.lit.a)
specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(SIWZ). Zamawiający w uzasadnieniu wskazał, że „Wykonawca w złożonych wyjaśnieniach
nie wyjaśnił, czy umowa łącząca go z EKO Prime H.S i Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. jest
umową o świadczenie ciągłe lub okresowe. Wykonawca nie wskazał również, czy jest to
świadczenie o charakterze jednorazowym oraz nie wskazał innych dostaw, które
potwierdziłyby jednoznacznie posiadane przez niego doświadczenie. Zamawiający zauważa,
że w przypadku jednorazowego stosunku prawnego łączącego Wykonawcę z ww.
podmiotami, wykonanie wymaganej ilości pojedynczych dostaw nie może stanowić podstawy
wykazania tego doświadczenia, gdyż nie stanowi wykonania kontraktu jako całości. Za
bezzasadne Zamawiający uznaje również powołanie się Wykonawcy na tajemnicę
przedsiębiorstwa jaką rzekomo objęte są informacje na temat kontraktu łączącego go z EKO
Prime H.S
i Eko Prime Inwestycje sp. z o.o.. W przypadku objęcia tych dokumentów
tajemnicą przedsiębiorstwa któregokolwiek z podmiotów, Wykonawca powinien przekazać te
dokumenty Zamawiającemu korzystając jednocześnie z uprawnienia jakie daje mu art. 8 ust
3 ustawy Prawo zamówień publicznych”.
Zgodnie ze wskazywanym punktem 6.2.3.lit.a) SIWZ (
cytowanym w odwołaniu)
potwierdzeniem warunku realizacji instalacji
było wykazanie przez wykonawcę należytego
wykonania
(dostawa wraz z montażem instalacji fotowoltaicznych), a w przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych – należytego wykonywania nadal - w ramach maksymalnie trzech
kontraktów - minimum 200 instalacji w wymaganym 5-letnim okresie. Na potwierdzenie tego
wymagania wykonawca złożył (zgodnie z punktem 8.7.1. SIWZ) Wykaz dostaw. W kolumnie
2 tego wykazu wymagano: „Przedmiot dostawy (podanie nazwy zadania i miejsca jego
realizacji z opisem pozwalającym na ocenę spełniania warunku udziału w postępowaniu)”.
W tym przypadku wykonawca wskazał na liczbę wykonanych (jako budowa) instalacji oraz
teren ich budowy; w pozycji 1 -
gmina Łubianka, w pozycji 2 - gmina Orla, a w pozycji 3
(której dotyczy spór) – cała Polska. W kolejnej kolumnie (Daty wykonania dostawy (dd-mm-
rrrr)) wskazał jedną datę dla każdej z pozycji: odpowiednio: 17 września 2020 r.; 11 lipca
2019 r.; 8 września 2020 r. Z referencji przedłożonych od podmiotów wskazanych jako
(zgodnie z opisem
kolumny) „Podmiot, na rzecz którego dostawa została wykonana” wynika,
że w przypadku wymienionych w pozycjach 1 i 2 listów referencyjnych, których wystawcą są
gminy wskazana w Wykazie data dotyczy zakończenia realizacji zadań. W odniesieniu do
pozycji 3,
w przypadku której Odwołujący jako Podmiot, na rzecz którego dostawa została
wykonana wskazał EKO PRIME H.S oraz EKO PRIME Inwestycje Sp. z o.o. wynika, że: (…)
w ramach trójstronnej umowy o współpracy, w której EKO PRIME H.S oraz EKO Prime
Inwestycje sp. z o.o. są Zlecającymi („Zlecający"), zawartej z Arenella spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością („Podwykonawca”), Podwykonawca realizuje od dnia zawarcia umowy
(tj. od dnia 1 października 2018 r.), zlecane przez Zlecających prace, polegające na budowie
mikroinstalacji fotowoltaicznych na dachach prywatnych budynków mieszkalnych
zlokalizowanych na obszarze prowadzenia działalności gospodarczej przez Zlecających. W
okresie obowiązywania umowy do dnia 8 września 2020 r. Podwykonawca zrealizował
budowę 134 mikroinstalacji fotowoltaicznych”.
W wezwaniu z dnia 18 listopada 2020 r. Zamawiający wskazał na dwa kluczowe
zagadnienia wymagające wyjaśnienia:
1) str 2: (…) czy umowa zawarta pomiędzy Wykonawcą a EKO PRIME H.S i EKO PRIME
Inwestycje sp. z o.o. jest umową o świadczenie ciągłe lub okresowe”.
2) str 4: „Jeżeli umowa zawarta z EKO PRIME H.S i EKO PRIME Inwestycje sp. z o.o. miała
charakter zamknięty czasowo i dotyczyła określonej liczby instalacji wówczas wzywa się
wykonawcy do
szczegółowego wyjaśnienia jej charakteru, wskazania zakresu obowiązków
stron, wskazania sposobu zlecania wykonania i rozliczania wykonania poszczególnych
instalacji oraz wskazania dat jej obowiązywania (zgodnie z jej treścią) oraz przedstawienia
dowodów należytego wykonania tej umowy zgodnie z wymaganiami SIWZ”.
Odwołujący w odpowiedzi z dnia 18 listopada 2020 r. nie odniósł się do tych
zagadnień. Stwierdził przede wszystkim, że: „W szczególności, Arenella sp. z o.o. wskazała
w wykazie usług wszystkie niezbędne informacje pozwalające na weryfikację spełnienia
warunku udziału w postępowaniu wskazane w § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia o
dokumentach tj. przedmiotu, daty wykonania i podmiotów, na rzecz których zostały
zrealizowane dostawy. Ponadto do wykazu zo
stały dołączone referencje potwierdzające ww.
informacje z wykazu oraz dodatkowe informacje nt. zakresu wykonanych dostaw oraz
oświadczanie potwierdzające należyte wykonanie prac. Dochowując należytej staranności,
mając na uwadze, że kontrakt na rzecz EKO Prime H.S oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o.
wskazany w wykazie dostaw nie został jeszcze zakończony, list referencyjny został wydany
nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert”.
Zatem Zamawiający podejmując decyzję z dnia 26 listopada 2020 r. o wykluczeniu
Odwołującego z przedmiotowego postępowania zgodnie z ustaleniami prawidłowo podał, że
wykonawca w złożonych wyjaśnieniach nie wyjaśnił, czy umowa łącząca go z EKO Prime
H.S
i Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. jest umową o świadczenie ciągłe lub okresowe.
Wykonawca nie wskazał również, czy jest to świadczenie o charakterze jednorazowym oraz
nie wskazał innych dostaw, które potwierdziłyby jednoznacznie posiadane przez niego
doświadczenie”. Tym samym Zamawiający nie mógł uznać, że wykonawca potwierdził
warunek wskazany w punkcie 6.2.3.lit.a) SIWZ. Izba dodatkowo zwraca uwagę, że w
odwołaniu powołano się na doświadczenie zdobyte w ramach kontraktu z EKO Prime H.S
oraz Eko Prime Inwestycje sp. z o.o. jako umowy okresowej, jednakże m.in. takiej klasyfikacji
charakteru tej umowy trójstronnej nie potwierdzano w toku rozprawy klasyfikując realizację
każdej budowy instalacji ze 134, jako samodzielną realizację
Izba stwierdza, że za
prawidłowe należy uznać konkluzje Zamawiającego, że z referencji nie wynika aby
świadczenie będące przedmiotem umowy miało charakter okresowy lub ciągły, a podana
ilość zrealizowanych przez Odwołującego zleceń – opisana jako „zlecane przez Zlecających
prace, polegające na budowie mikroinstalacji fotowoltaicznych na dachach prywatnych
budynków mieszkalnych zlokalizowanych na obszarze prowadzenia działalności
gospodarczej przez Zlecających” (czytaj: cała Polska – według Wykazu) nie może zostać
zakwalifikowana jako jego „wykonanie”. Izba dodatkowo zwraca uwagę, że przedmiotem
tego zamówienia jest: ”Dostawa i montaż instalacji fotowoltaicznych na terenie Gmin
Godziszów i Batorz”, obejmująca: dostawę i montaż w oparciu o posiadaną przez
Zamawiającego dokumentację techniczną 287 zestawów instalacji fotowoltaicznych, każdy o
mocy min, 3,1 kWp wraz z konstrukcją dostosowaną do miejsca montażu (….). Zatem
wskazany warunek
w kontekście tego przedmiotu zamówienia, miał niewątpliwie na celu
wykazanie doświadczenia wykonawcy w realizacji
dostawy
wraz z montażem instalacji
fotowoltaicznych
na rzecz większych odbiorców aniżeli doświadczenie w pojedynczych
dostawach, których odbiorcami – jak wskazuje referencja) – są właściciele prywatnych
budynków mieszkalnych zlokalizowanych na obszarze prowadzenia działalności
gospodarczej w całej Polsce. Stąd wprowadzone w warunku ograniczenie do trzech
kontraktów na podstawie których realizowana była dostawa i montaż 200 instalacji.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp
stosownie do wyniku sprawy uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
……………………………………..