POSTANOWIENIE
z dnia 30 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego 30 grudnia 2020 r. w Warszawie odwołania wniesionego 7 grudnia 2020 r.
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przez wykonawcę: ARPOL Narzędzia Profesjonalne sp. z o.o. z siedzibą w Osielsku
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa zestawów narzędzi
i w
yposażenia do napraw urządzeń zasilających (nr postępowania 99/2020)
prowadzonym przez zamawiającego: Skarb Państwa – 13. Wojskowy Oddział
Gospodarczy z siedzibą w Grudziądzu
przy udziale wykonawcy: KDE K. H.
, Grudziądz – zgłaszającego przystąpienie do
pos
tępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Znosi wzajemnie koszty postępowania.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 7500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
– uiszczonej przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w term
inie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Toruniu.
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – 13. Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Grudziądzu {dalej:
„Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.)
{dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”}
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na dostawy pn.
Dostawa zestawów narzędzi i wyposażenia do napraw urządzeń zasilających
(nr postępowania 99/2020). Ogłoszenie o tym zamówieniu 5 listopada 2020 r. zostało
zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr 606459-N-2020. Wartość
przedmiotow
ego zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
7 grudnia 2020 r.
ARPOL Narzędzia Profesjonalne sp. z o.o. z siedzibą w Osielsku
{dalej
również: „Arpol” lub „Odwołujący”} wniósł w formie elektronicznej do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie od zaniechania odrzucenia oferty złożonej przez KDE K. H. z
Grudziądza {dalej również: „KDE”}.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp przez
zaniechanie odrzucen
ia oferty KDE jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia {dalej: „SIWZ”} z uwagi na zaoferowanie w poz. 78. produktu, który
dwa lata temu został wycofany z produkcji, przy czym nowy produkt funkcjonujący pod tym
samym oznaczeniem
ma zmienione parametry i nie spełnia parametrów opisu przedmiotu
zamówienia (za co została odrzucona oferta Arpolu).
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty KDE
i
unieważnienia prowadzonego postępowania w związku z brakiem ważnych ofert.
Do postępowania odwoławczego w tej sprawie skutecznie przystąpił po stronie
Zamawiającego KDE K. H. {dalej również: „Przystępujący”}, który w zgłoszeniu przystąpienia
wniósł o oddalenie odwołania jako bezzasadnego wobec możliwości dostarczenia
Zamawi
ającemu produktu zgodnego z jego wymaganiami.
22 grudnia
2020 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
oświadczył, że działając na podstawie art. 186 ust. 1 i 2 ustawy pzp uwzględnia powyższe
odwołanie.
Jednocześnie Zamawiający poinformował, że ponieważ 3 grudnia 2020 r. zawarł
umowę w sprawie tego zamówienia publicznego, w związku z uwzględnieniem odwołania
grudnia 2020 r. uchylił się w całości od skutków prawnych jej zawarcia, składając
stosowne oświadczenie Wykonawcy KDE K. H., przy czym umowa ta nie została w ogóle
zrealizowana.
30 grudnia
2020 r. na posiedzeniu, o którego terminie zarówno Strony,
jak i
Przystępujący zostali prawidłowo powiadomieni, stawił się tylko Odwołujący.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z
przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego, względnie
częściowego uznania zarzutów odwołania przez zamawiającego przy jednoczesnym
wycofaniu pozostałych zarzutów przez odwołującego) powoduje zakończenie postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 3 u
stawy pzp jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba
umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W
rozpatrywanym postępowaniu zaistniała sytuacja odpowiadająca hipotezie
przywołanego przepisu.
Po pierwsze
– Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w sposób niebudzący
wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Po drugie
– Izba uznała, że skoro Przystępujący KDE K. H. został prawidłowo
powiadomiony o terminie posiedzenia, na którym miało zostać rozpatrzone odwołanie, miał
możliwość reprezentowania swoich interesów na posiedzeniu, na które jednak się nie stawił
ani nie złożył wniosku o zmianę jego terminu, co należy poczytać za równoznaczne
z
brakiem zgłoszenia sprzeciwu.
Zgodnie z § 21 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca
2010 r.
w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań {t.j. Dz. U.
z 2018 r. poz. 1092 ze zm.
} niestawiennictwo strony oraz uczestnika postępowania
odwoławczego prawidłowo zawiadomionego o terminie rozprawy nie wstrzymuje
rozpoznania odwołania. Przy czym § 3 rozporządzenia stanowi, że przepisy dotyczące
rozprawy stosuje się odpowiednio do posiedzeń, w których dopuszcza się udział stron,
świadków lub biegłych. W związku z tym należy uznać, że wyznaczone do rozpoznania
sprawy posiedzenie z
udziałem stron stanowi fazę postępowania odwoławczego, w której
następuje koncentracja czynności, wniosków i oświadczeń stron oraz uczestników
postępowania zmierzająca do zakończenia postępowania toczącego się na skutek
wniesienia odwołania. Następuje ona już po fazie posiedzenia niejawnego bez udziału stron,
na którym dokonywane są czynności formalnoprawne i sprawdzające warunkujące
skierowanie odwołania na posiedzenie z udziałem stron, o czym mowa w § 13 ust. 1 i 2
przywołanego rozporządzenia. Wobec tego po skierowaniu odwołania na posiedzenie z
udziałem stron i uczestników lub na rozprawę co do zasady będzie ono rozpatrzone na tym
wyznaczonym posiedzeniu lub rozprawie, na
którym rozpatrzone zostaną również
ewentualne zgłoszone wnioski i oświadczenia stron, takie jak oświadczenie co do
uwzględnienia odwołania przez zamawiającego czy ewentualny sprzeciw co do
uwzględnienia odwołania.
Skoro uwzględnienie odwołania przez zamawiającego może nastąpić najpóźniej
do
ostatecznego rozstrzygnięcia w przedmiocie wniesionego odwołania, co – w razie
wyznaczenia posiedzenia lub rozprawy mających na celu rozpatrzenie odwołania – ma
miejsce na wyznaczonym terminie posiedzenia lub rozprawy, ewentualny sprzeciw w tym
zakresie również można i należy zgłosić w tym terminie. W warunkach prawidłowego
powiadomienia przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
o terminie posiedzenia, na którym ma zostać rozpatrzone odwołanie, na tym posiedzeniu
przystępujący ten może i powinien zgłosić ewentualny sprzeciw co do uwzględnienia
odwołania. Niestawiennictwo przystępującego należy uznać za rezygnację z uprawnień
do
reprezentowania swoich interesów, tożsame z niezłożeniem sprzeciwu co do
uwzględnienia odwołania.
Za słusznością powyższego rozumowania przemawia dodatkowo, wyrażona
w
ustawie Prawo zamówień publicznych {w art. 189 ust. 1} zasada szybkości i efektywności
tego postępowania – rozpoznanie odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą powinno
nastąpić w ciągu 15 dni. Temu celowi służą także przewidziane w ustawie pzp oraz
przywołanym rozporządzeniu wykonawczym instrumenty zmierzające do koncentracji
postępowania odwoławczego, w szczególności poprzedzające rozpatrzenie odwołania
posiedzenie niej
awne dla dokonania czynności formalnoprawnych i sprawdzających,
na
którym można dokonać odpowiednich zawiadomień i wezwań stron i uczestników
postępowania. W szczególności przewidziany w § 13 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia
dniowy termin na wyrażenie przez przystępującego po stronie zamawiającego sprzeciwu
co do uwzględnienia w całości zarzutów odwołania, znajduje zastosowanie na etapie
postępowania odwoławczego przed wyznaczeniem posiedzenia z udziałem stron
i
uczestników.
Izba podzieliła w powyższym zakresie stanowisko wyrażone uprzednio w zbliżonych
stanach faktyc
znych przez Izbę m.in. w postanowieniach wydanych: 9 czerwca 2010 r.
(sygn. akt KIO 991/10), 11 sierpnia 2010 r. (sygn. akt KIO 1575/10), 27 czerwca 2012 r.
(sygn. akt KIO 1264/12),
4 września 2014 r. (sygn. akt KIO 1710/14), 21 września 2015 r.
(sygn. akt KIO 1963/15), 1 grudnia 2015 r. (sygn. akt KIO 2534/15).
Po trzecie,
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego w tej sprawie konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Zamawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności,
które Zamawiający podejmuje w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają
poza oceną Izby w ramach ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania
odwoławczego.
Wobec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu, a Przystępujący po jego stronie nie zgłosił co do tej czynności sprzeciwu, Izba
– działając na podstawie art. 186 ust. 3 w zw. z art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy pzp – umorzyła
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników
postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołania nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, co oznacza, że nie
mógł zostać uwzględniony wniosek Odwołującego o zasądzenie kosztów zastępstwa,
pomimo złożenia w tym zakresie stosownego rachunku do zamknięcia posiedzenia.
J
ednocześnie nakazano dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu kwoty uiszczonej tytułem
wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca
2010 r. w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.