Sygn. akt: KIO 3281/20
WYROK
z dnia 28 grudnia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 22 grudnia
2020 r. odwołania wniesionego
do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 10 grudnia 2020r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo
Robót
Drogowych
„Drobud”
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Wąbrzeźnie, ul. 1 Maja 61 w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Województwo Kujawsko-Pomorskie – Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 2
orzeka :
1. uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu naruszenia przez zamawiającego art. 26
ust. 3 ustawy i art. 7 ust. 1 ustawy i nakazuje
zamawiającemu skierowanie do M. W.
prowadzącego działalność pod firmą FHUT SPEED-MAR M. W.wezwania w trybie art.
26 ust. 3 ustawy do wyjaśnienia:
w jaki sposób i przez kogo został podpisany dokument referencji z dnia 1 wrze-
śnia 2020r. i uzupełnienia braku pochodzenia dokumentu,
powodów, dla których w wykazie w poz. 1 wykonawca wskazał zakres czasowy
usługi zimowego utrzymania dróg jako 1 listopada – 31 marca 2016r. podczas,
gdy z referencji z dnia 1 września 2020r. wynika, że usługi o wartości 820 000zł.
zostały mu zlecone w latach 2016-2017 oraz wyjaśnienia czy wskazana wartość
usług została wykonawcy zlecona w ramach jednego czy dwóch sezonów zi-
mowego utrzymania dróg i w zależności od złożonych wyjaśnień ewentualnego
poprawienia lub złożenia prawidłowego wykazu lub odpowiadającej mu refe-
rencji,
jakie wartości miały usługi świadczone przez niego w związku ze zleceniem
przez P. N.
usług zimowego odśnieżania dróg w rozbiciu na drogi Gminy Bo-
browo, drogi Gminy Jabłonowo Pomorskie i drogi powiatowe Powiatu Brodnica
w sezonie/sezonach podzleconych mu przez P. N.
i z czego wynika oświadcze-
nie Gminy Bobrowo i Gminy Jabłonowo Pomorskie, że w sezonie 2016/17 P. N.
nie świadczył usług zimowego odśnieżania dróg na ich rzecz,
w pozostałym zakresie odwołanie oddala,
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Województwo Kujawsko-Pomorskie –
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 2 i:
2.1. zalicza na poczet postępowania odwoławczego kwotę 15 000zł. 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Przedsiębiorstwo
Robót Drogowych „Drobud” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Wąbrzeźnie, ul. 1 Maja 61 tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Województwo Kujawsko-Pomorskie – Zarząd Dróg
Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 2 na rzecz wykonawcę Przedsiębiorstwo
Robót Drogowych „Drobud” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Wąbrzeźnie, ul. 1 Maja 61 kwotę 19 932 zł. 58 gr. (słownie: dziewiętnaście tysięcy
dziew
ięćset trzydzieści dwa złote pięćdziesiąt osiem groszy) tytułem zwrotu kosztów wpisu,
zastępstwa prawnego i dojazdu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 27 września 2019 r. poz. 1843) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący: …………………….
Sygn. akt KIO 3281/20
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
u
sługi zimowego utrzymania dróg administrowanych przez jednostki należące do struktu-
ry Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w sezonach zimowych 2020/2021,
2021/2022, 2022/2023 roku zost
ało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia za numerem 2020/S 168-407452.
W dniu 30 listopada
2020r. zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniej-
szej.
W dniu 10 grudnia 2020r. wykonawca Przedsiębiorstwo Robót Drogowych „Drobud”
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Wąbrzeźnie wniósł odwołanie.
Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie pełnomoc-
nictwa z dnia 10 grudnia 2020r. udzielonego przez prezesa zarządu ujawnionego w KRS
i upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Kopia odwo-
łania została przekazana zamawiającemu w dniu 10 grudnia 2020r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 24 ust. 1 pkt 12) w związku z art. 24 ust. 1 pkt 16) lub 17) ustawy w zw. z art. 22 ust. 1
pkt 3) ustawy w zw. z art. art. 26 ustawy w tym w
szczególności w ust. 3 i 4 oraz art. 87 ust. 1
ustawy, a w konsekwencji art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy
, polegające na zaniechaniu wyklucze-
nia z p
ostępowania M. W. mimo, iż wykonawca ten wprowadził zamawiającego w błąd co do
spełnienia warunków udziału w postępowaniu poprzez podanie informacji mogących mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
z
amówienia, zatajenie tych informacji lub brak możliwości przedstawienia wymaganych do-
kumentów i` zaniechaniu odrzucenia jego oferty, a w konsekwencji naruszenie art. 92 ust. 1
pkt 1) ustawy przez dokonanie wyboru i zawiadomienie w dniu 30.11.2020 r. o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty M. W.
– w zakresie zadania nr 11;
- art. 7 ust. 1 ustawy
polegające na niezgodnym z przepisami ustawy wyborze oferty M. W. –
w zakresie zadania nr 11, w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego trak-
towania wykonawców.
Wniósł o:
1) unieważnienia czynności zamawiającego polegającej na badaniu i ocenie ofert, w tym w
szczególności na wyborze jako najkorzystniejszej w zakresie zadania nr 11 oferty M. W. oraz
zanie
chaniu jej odrzucenia, jako złożonej przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu,
2) nakazania z
amawiającemu ponownego przeprowadzenia czynności badania i oceny ofert
z pominięciem oferty M. W., jako oferty podlegającej odrzuceniu, w tym jako złożonej przez
wykonawcę podlegającego wykluczeniu, bądź ewentualnie z wezwaniem M. W. do złożenia
wyjaśnień mających na celu ustalenia zakresu doświadczenia, którym wykazuje się ww. wy-
konawca, a także dokładnego przedmiotu i wartości faktycznie wykonanych usług w ramach
zdobytego
doświadczenia, a to na podstawie art. 26 ustawy (we właściwych ustępach – jeżeli
znajdowałyby zastosowanie) lub art. 87, a po udzieleniu wyjaśnień, wykluczenie z postępo-
wania wykonawcy, który złożył ww. ofertę, a następnie ogłoszenie o wyborze w postępowa-
niu najkorzystniejszej oferty,
3) wyboru jako najkorzystniejszej oferty o
dwołującego.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, gdyż jest wy-
konawcą zdolnym do jego wykonania, który złożył ofertę, która powinna zostać uznana za
najkorzystniejszą w postępowaniu spośród ofert niepodlegających odrzuceniu.
Odwołujący domaga się nakazania zamawiającemu dokonania czynności, w wyniku których
zostanie ponownie zbadana i oceniona oferta złożona przez M. W., która została wybrana w
p
ostępowaniu (w zakresie zadania nr 11) jako najkorzystniejsza zgodnie z zawiadomieniem
z
amawiającego z dnia 30 listopada 2020 r.
Tym czasem w ocenie o
dwołującego oferta ta została błędnie uznana za najkorzystniejszą,
ponieważ wykazane przez ww. doświadczenie jest nierealne, a wystawione listy referencyjne
są nierzetelne.
Odwołujący domaga się nakazania zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny
ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej z pomin
ięciem oferty M. W. po uprzednim wyklu-
czeniu z p
ostępowania M. W. i odrzuceniu oferty złożonej przez M. W. .
W konsekwencji korzystniejsza od aktualnie zwycięskiej pod względem kryteriów oceny ofert
w zadaniu nr 11 oferta o
dwołującego, która nie podlega odrzuceniu, winna była zostać uzna-
ną za najkorzystniejszą.
Oznacza to, że odwołujący, w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy,
może ponieść realną szkodę w postaci nie uzyskania zamówienia, które miał możliwość uzy-
skać. Odwołujący odwołał się do wyroku z dnia 20 lipca 2017 r. Krajowej Izby Odwoławczej
(KIO/UZP 1364/17 i 1365/17).
Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej oferty M. W. w dniu 30 listopa-
da 2018 r. w zakresie zadania nr 11.
Na podstawie złożonych wraz z przedmiotową ofertą
dokumentów zamawiający uznał, iż M. W. należycie wykonał usługi zimowego utrzymania
dróg, pomimo, że zgodnie z warunkiem udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i do-
świadczenia w celu zweryfikowania przez zamawiającego zdolności wykonawcy do należy-
tego wykonania udzielanego
zamówienia oraz oceny spełnienia warunku wykonawca musiał
wykazać, że w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał lub wykonuje należycie
przynajmniej jedno zamówienie polegającą na wykonaniu usługi w zakresie zimowego
utrzymania dróg o łącznej wartości usług minimum: dla części nr 11: 1.600.000,00 zł brutto.
M. W.
przedstawił wykaz usług, i załączył dwa listy referencyjne mające poświadczać, że
spełnił ww. warunek udziału w postępowaniu. Dokumenty te pozostają ze sobą w sprzeczno-
ści i ich oczywiście nieprawdziwe treści winny skutkować poszerzeniem czynności badania i
oceny ofert, albowiem wartości wykonanych usług są w połączeniu z podmiotami, na rzecz
których usługi te miałyby być wykonane prowadzą do wniosku, że podane informacje są
oczywiście nieprawdziwe.
Wykazane doświadczenie oraz listy referencyjne świadczą jednoznacznie, że wykonawca nie
wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, a złożone przez niego dokumenty
wprowadzają zamawiającego w błąd. Podane przez ww. wykonawcę kwoty wynagrodzenia
są nierealne w warunkach rynkowych zamówień na zimowe utrzymanie dróg w gminie Bo-
browo, Gminie Jabłonowo Pomorskie i na drogach powiatowych powiatu Bródnica oraz w
zakresie bliżej niesprecyzowanych co do instytucji zamawiającej usług zimowego utrzymania
dróg na zlecenia P. W. (WEGTRANS P. W.), który – według wiedzy odwołującego – sam nie
wykonywał zamówień publicznych o tej wartości na zimowe utrzymanie dróg w deklarowa-
nym okresie czasu. W tym zakresie
zamawiający winien zażądać od M.W. dowodów w po-
staci k
opii zawartych umów / zleceń, wystawionych faktur i dowodów ich rozliczenia, a także
ustalić które konkretnie drogi w okresie zimowym utrzymywał P. W. (i P. N.) i jaka była war-
tość zawartych z nim umów w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego na zimowe
utrzymanie dróg.
Nadto ustalenia wymaga kwestia okresu wykonywania zadeklarowanych usług. W listach
referencyjnych ogólnie wskazano na okres wykonywania usług: „w latach 2016 – 2017” oraz
„od 2018 do 2019”. Natomiast w wykazie doświadczenia wskazano na: „Daty wykonywania”
w sposób nierealny, tj. „01.11 – 31.03.2016” i „01.11 – 31.03.2017” oraz „01.11 – 30.04.2018”
i „01.11 – 30.04.2019”. Prawdopodobnie intencją M. W. było wykazanie okresów zimowych
trwających faktycznie od 01 listopada (lub 01 października) poprzedniego roku do końca
marca lub kwietnia kolejnego roku, ale
tak opisane doświadczenie nie koreluje z treścią wy-
stawionych referencji, które nie wskazują na fakt wykonania usług o danej wartości w okre-
sach, odpowiednio: 2015 roku
– dla referencji P. N. i 2017 roku – dla referencji P. W. . Zmia-
na
zadeklarowanych okresów czasu wykonywania opisanych usług musi prowadzić do zmia-
ny ich wartości (gdyby w ogóle przyjmować, że są realne) w wykazywanym okresie czasu.
Okoliczność ta nie została zweryfikowana przez zamawiającego w toku badania i oceny
ofert. W tym zakresie
zamawiający nie skorzystał ani z możliwości wyjaśnienia treści doku-
mentów podmiotowych w trybie art. 26 ani treści oferty w trybie art. 87 ustawy . Kolejną kwe-
stią pozostaje przedmiotu wykazanych usług. W referencji P. N. wyraźnie wskazuje się na
doświadczenie w wykonywaniu robót, a nie usług. Nadto zakres opisanych usług jest niejed-
noznaczny i nie obejmuje czynności wymaganych przez zamawiającego, zgodnie ze sformu-
łowanym warunkiem udziału w postępowaniu. W zakresie zimowego utrzymania dróg pozo-
staje znacznie więcej obowiązków niż tylko enigmatycznie opisane: „odśnieżanie, zapobie-
ganie powstawaniu śliskości i likwidowanie śliskości na drodze”.
Powyższe w ocenie odwołującego jednoznacznie świadczy o przedstawieniu przez M. W.
informacji wprowadzających w błąd zamawiającego, a mogących mieć istotny wpływ na de-
cyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu, a w konsekwencji na nieprawi-
dłowym przeprowadzeniu badania zwycięskiej oferty przez zamawiającego, w ramach które-
go nie wyjaśniono wątpliwości dotyczących dokumentów związanych z okolicznościami, o
których mowa w art. 22 ustawy. Zaniechanie wyjaśnień wskazanych okoliczności bezpośred-
nio skutkowało błędnym wyborem jako najkorzystniejszej w zadaniu nr 11 oferty M. W. . W
powyższych okolicznościach dla odwołującego nie ulega wątpliwości, że zamawiający naru-
szył art. 24 ust. 1 pkt 16) lub 17) oraz art. 26 ustawy , w tym w szczególności w ust. 3 i 4 oraz
art. 87 ust. 1 ustawy , a to przez zaniechani
e ich zastosowania i wybór jako najkorzystniej-
szej oferty M. W., nie poprzedzony wezwaniem
zwycięskiego oferenta (M. W.) na etapie ba-
dania wybranej oferty do
wyjaśnień dotyczących dokumentów mających wykazać doświad-
czenie w sposób pozwalający na uznanie, że wykonawca ten umie wykonać zamówienie,
czemu służą sformułowane warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający naruszył także
art. 24 ust. 1 pkt 16) lub 17) ustawy przez
zaniechanie wykluczenia wykonawcy, który podał
informacje na temat swojego
doświadczenia. Powyższe wprost świadczy o tym, że ww. wy-
konawca w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w
błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawia-
jącego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a tym samym wypełnił wskazaną w art. 24
ust. 1 pkt 16) lub 17) ustawy
przesłankę wykluczenia z postępowania.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12) ustawy
z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się
wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu. Stosownie zaś
do art. 24 ust. 1 pkt 16) ustawy , z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wy-
konawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził za-
mawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej
"kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaga-
nych dokumentów. W orzecznictwie nie podlega dyskusji, iż wezwanie na podstawie art. 26
ust. 3 ustawy
może nastąpić jedynie jednokrotnie, ale nie miało ono miejsca. Nie ulega jed-
nak wątpliwości, iż wykonawca ten powinien zostać wykluczony z postępowania na wyżej
przytoczonych podstawach, czego
zamawiający bezzasadnie zaniechał.
Odwołujący przedstawi podczas rozprawy dowody potwierdzające opisane wyżej okoliczno-
ści.
Nadto,
odwołujący wniósł o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, zgodnie z
treścią rachunków przedłożonych na rozprawie.
Z ostrożności, odwołujący oświadczył, że niniejszym pismem przedłuża termin związania
ofertą o kolejnych 60 dni.
Zamaw
iający w dniu rozprawy złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o :
l. oddalenie z uwagi na brak interesu prawnego o
dwołującego się do wniesienia odwołania,
ewentualnie
, a na posiedzeniu z udziałem stron z ostrożności sformułował wniosek o odrzu-
cenie
odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy jako wniesionego przez podmiot
nieuprawniony
, w razie nieuwzględnienia tego zarzutu -
II. o
ddalenie odwołania z przyczyn wskazanych niżej w uzasadnieniu i przyznanie kosztów
postępowania odwoławczego od odwołującego na rzecz zamawiającego, zgodnie z załączo-
nymi rachunkami.
Zamawiający wskazał, iż odwołanie winno ulec oddaleniu z uwagi na brak interesu prawnego
po stronie o
dwołującego, a to z uwagi na to, iż w momencie złożenia odwołania odwołujący
nie był związany swoją ofertą. Termin związania ofertą liczył w przedmiotowym postępowaniu
(patrz pkt 5 formularza ofert) 60 dni od daty składania ofert, a zatem skoro termin składania
ofert upłynął z dniem 05-10-2020 godziną 09:45:00, to z upływem dnia 04.10.2020r. odwołu-
jący przestał być związany ofertą. Odwołanie zostało sporządzone dnia 10.12.2020r., a tym-
czasem termin związania ofertą upłynął z dniem 04.12.2020 i odwołujący nie przedłużył go.
Jak wskazuje utrwalone orzecznictwo w tym zakresie,
choćby Wyrok Krajowej Izby Odwo-
ławczej z dnia 22 lipca 2019 r. KIO 1294/19.
W wyroku tym wskazano wyraźnie, iż nie ma znaczenia fakt iż odwołujący się nie został we-
zwany do przedłużenia terminu związania ofertą. Zresztą takie wezwanie, zgodnie z treścią
art. 85 ustęp 2 pzp nie jest wymagane, albowiem „Wykonawca samodzielnie lub na wniosek
zamawiającego może przedłużyć termin związania ofertą”. Zgodnie z treścią art. 182 ustęp 6
„W przypadku wniesienia odwołania po upływie terminu składania ofert bieg terminu związa-
nia ofe
rtą ulega zawieszeniu do czasu ogłoszenia przez Izbę orzeczenia.” — dotyczy to jed-
nak jedynie terminów biegnących, czyli istniejących , a nie terminów które już upłynęły. Za-
wieszony może być bowiem jedynie bieg terminu istniejącego, a nie terminu którego bieg się
skończył — innymi słowy instytucja zawieszenia biegu terminu zawiesza jego bieg, a nie do-
konuje przywrócenia tego terminu. W niniejszym stanie po stronie odwołującego doszło do
zaniechania, które doprowadziło faktycznie do utraty możliwości uzyskania zamówienia przy
założeniu, że podniesione zarzuty okazałyby się zasadne. Samo złożenie odwołania już po
upływie terminu związania ofertą nie mogło wpłynąć na sytuacje prawą, jaka wynika z braku
przedłużenia terminu związania ofertą, a która istotnie zmienia pozycję odwołującego w po-
stępowaniu. Po pierwsze złożenie odwołania nie zawiesiło terminu związania ofertą, gdyż ten
już upłynął. Po drugie zamawiający zobowiązany jest na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7a
u
stawy odrzucić ofertę wykonawcy, który nie wyraził zgody, o której mowa w art. 85 ust. 2
u
stawy. Należy zatem w ocenie zamawiającego uznać, iż oferta, co do której nie ma oświad-
czenia wykonawcy wskazującego na stan związania ofertą, nie może być poddana ocenie i
wybrana jako najkorzystniejsza. Taka
sytuacja zachodzi w niniejszej sprawie, gdyż na skutek
zaniechania w złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 85 ust. 2 ustawy zamawiający
nie mógłby oferty odwołującego ocenić i wybrać. Tym samym nie było możliwe stwierdzenie
na moment wniesienia odwołania, że to wyłącznie na skutek czynności zamawiającego wy-
konawca poniósł lub może ponieść szkodę. Zamawiający zauważył i podkreślił. że powyższa
linia orzecznicza jest dobrze utrwalona
w orzecznictwie KIO na co należy wskazać odnosząc
się do następujących orzeczeń : Wyrok KIO z dnia 24 lipca 2017 r., KIO 1395/17, wyrok z 26
maja 2014 r., KIO 883/14, KIO 900/14, KIO 905/14), Wyrok KIO z 13 listopada 2013 r. (KIO
2537/13), Wyrok KIO z 26 maja 2014 r. (KIO 904/14), Wyrok KIO z 28 lutego 2014 r. (KIO
255/14), Wyrok KIO
z dnia 31 marca 2015r. KIO 520115, a także wyrok KIO z dnia 06 grud-
nia 2016r. KIO 2206/16
Z
amawiający zwrócił uwagę także na to, iż przedmiotowa kwestia była przedmiotem opinii
wydanej przez Urząd Zamówień Publicznych. (patrz INFORMATOR URZĘDU ZAMÓWIEŃ
PUBLICZNYCH lipiec-
wrzesień 2017r.)
Tym samym, odwołanie winno ulec oddaleniu, i to nawet bez badania jego treści merytorycz-
nej.
Jedynie
zatem z ostrożności procesowej zamawiający wskazał:
Odwołujący, zgodnie z regułami dowodowymi w postępowaniu, winien przytoczyć dowody na
potwierdzenie zarzutów zawartych w odwołaniu.
Tymczasem w odwołaniu odwołujący stwierdza że : „Wykazane doświadczenie oraz listy
referencyjne świadczą jednoznacznie, że wykonawca nie wykazał spełniania warunków
udziału w postępowaniu, a złożone przez niego dokumenty wprowadzają zamawiającego w
błąd. Podane przez ww. wykonawcę kwoty wynagrodzenia są nierealne w warunkach rynko-
wych zamówień na zimowe utrzymanie dróg w gminie Bobrowo, Gminie Jabłonowo Pomor-
skie i na drogach powiato
wych powiatu Bródnica, oraz w zakresie bliżej niesprecyzowanych
co do instytucji Zamawiającej usług zimowego utrzymania dróg na zlecenia P. W.
(WEGTRANS P. W.
), który - według wiedzy odwołującego — sam nie wykonywał zamówień
publiczn
ych o tej wartości na zimowe utrzymanie dróg w deklarowanym okresie czasu.” —
przy czym o
dwołujący nie tylko nie przedstawia na to twierdzenie żadnego dowodu, ale na-
wet nie pokusił się o wskazanie. z jakich przyczyn uważa że podane kwoty wynagrodzenia
są nie przedstawił żadnych wyliczeń, wykazania w odniesieniu do jakich cen rynkowych
uważa że referencją wykonawcy wskazuje na nierealne ceny.
Niezrozu
miały jest tym bardziej zarzut odwołującego, iż „W tym zakresie Zamawiający winien
zażądać od M. W. dowodów w postaci kopii zawartych umów / zleceń, wystawionych faktur i
dowodów ich rozliczenia, a także ustalić które konkretnie drogi w okresie zimowym utrzymy-
wał P. W. (i P. N.) i jaka była wartość zawartych z nim umów w sprawach o udzielenie zamó-
wienia publicznego na zimowe utrzymanie dróg.”
Zarzut o
dwołującego nie znajduje żadnego uzasadnienia zarówno w orzecznictwie jak i w
przepisa
ch ustawy i aktów wykonawczych. Zamawiający wskazał wyrok KIO z 30 marca
2018 roku. o sygn. KIO 497/18,
wyrok z dnia 22 października 2018 r.. KIO 2038/18. Niezro-
zumiały jest także dla zamawiającego zarzut odwołującego, iż „zakres opisanych usług jest
niejednoznaczny i nie obejm
uje czynności wymaganych przez zamawiającego, zgodnie ze
sformułowanym warunkiem udziału w postępowaniu. W zakresie zimowego utrzymania dróg
pozostaje znacznie więcej obowiązków niż tylko enigmatycznie opisane: „odśnieżanie, zapo-
bieganie powstawaniu śliskości i likwidowanie śliskości na drodze”(sic!). : ”
Tymczasem w wyroku KIO z 4 sierpnia 2015 r. (sygn. akt KIO 1543/15)
— czytamy iż „refe-
rencja nie musi określać czasu ani miejsca realizacji usługi” — a w wyroku KIO z 6 lipca
2017 r. (sygn. akt KIO 1216/17) -
„referencja nie musi potwierdzać wszystkich wykonanych
czynności.”
Co do zasady, badanie referencji nie obejmuje badania t
akich szczegółów jakie wylicza od-
wołujący, czyli badanie „dowodów w postaci kopii zawartych umów / zleceń, wystawionych
faktur i dowodów ich rozliczenia, a także ustalić które konkretnie drogi w okresie zimowym
utrzymywał P. W. (i P. N.) i jaka była wartość zawartych z nim umów w sprawach o udzielenie
zamówienia publicznego na zimowe utrzymanie dróg”
Z
amawiający zwrócił uwagę, iż żądanie takich dokumentów byłoby sprzeczne z treścią
SIWZ
. Zgodnie z treścią części VI SIWZ, pkt 1 — „Informacje zawarte w jednolitym doku-
mencie stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz speł-
nia warunki udziału w postępowaniu.” Zgodnie z treścią pkt 8.1. części VI SIWZ, „W celu po-
twierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postepowaniu oprócz oświad-
czenia złożonego w formie JEDZ także:
a) wykaz wymaganych w dziale V pkt 23.2. ppkt a) SIWZ usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 7 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w
tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz
których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zo-
stały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa są re-
ferencie bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wy-
konywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z
uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów — oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub cią-
głych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert.”
Skoro zatem w
ykonawca przedłożył zarówno oświadczenie w JEDZ, wykaz wykonanych
usług oraz potwierdzające je referencje, żądanie dokumentów w postaci „kopii zawartych
umów / zleceń, wystawionych faktur i dowodów ich rozliczenia, a dokonywanie ustaleń które
konkretnie drogi w okresie zimowym utrzymywał P. W. (i P. N.) i jaka była wartość zawartych
z
nim umów w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego na zimowe utrzymanie dróg”
byłoby zupełnie nieuzasadnione. Dopiero gdyby wykazy, oświadczenia lub inne złożone
przez wykonawcę dokumenty budzą wątpliwości zamawiającego, może on zwrócić się bez-
pośrednio do właściwego podmiotu, na rzecz którego usługi były wykonane, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, o dodatkowe informacje lub dokumenty
w tym zakresie
— zdaniem zaś zamawiającego żadnych wątpliwości one nie budzą, a twier-
dzenia o
dwołującego, jako nie poparte żadnymi dowodami, wątpliwości takich nie wywołują.
Referencie, jako
oświadczenie wiedzy zawierające ocenę współpracy. może podpisać każda
osoba. która takową wiedze posiada w ramach wykonywanych przez siebie obowiązków.
Do
kument referencji służy jedynie potwierdzeniu należytego wykonania zamówienia. Doko-
nując oceny treści referencji. za wystarczające należy zatem uznać istnienie możliwości
przyporządkowania złożonych referencji do jednego spośród zamówień wskazanych w wy-
kazie. oraz zawarcie w jej
treści stwierdzenia. że zamówienie to zostało wykonane należycie.
Zamawiający nie ma żadnego obowiązku badania dla kogo (czyli jakiej instytucji Zamawiają-
cej zimowe utrzymanie
dróg) wykonywał usługi podmiot który wystawił referencje dla wyko-
nawcy, ani badania jakie
konkretnie drogi utrzymywał podmiot wystawiający referencie czy
w
ykonawca, nie ma podstaw do żądania w tym zakresie kopii umów zleceń, faktur czy innych
dowodów rozliczeniowych.
Aktualne referencje mogą być wystawione zarówno przed jak i po dniu składania ofert, o ile
potwierdzają, że wykazywane świadczenia zostały zrealizowane przed upływem tego termi-
nu.
Wykonawca jest upoważniony do korzystania z referencji dostawców bez obowiązku wyka-
zywania ich jako podwykonawców.
W przedstawio
nych referencjach wskazano, iż wykonawca wykonał „roboty” z zakresu
utrzymania zimowego należycie, terminowo i z najwyższą jakością. W „latach 2016-2017
wykonywał na naszą rzecz zlecenia o wartości przekraczającej 800.000 zł netto.
Nie ma żadnego znaczenia, wbrew podnoszonym przez odwołującego zarzutom, iż wykony-
wane przez Wykonawcę czynności nazywane są „robotami” — w przedstawionej referencji
są one bowiem raz nazywane zleceniem, raz usługą, raz robotami — w wypadku osoby bez
specjalistycznego wyk
ształcenia prawniczego (a według wiedzy zamawiającego taką osobą
był wystawiający referencje) ścisłe rozróżnienie tych pojęć nie jest powszechne. Z referencji
wynika jasno o jakiego typu czynności chodziło — czynności utrzymania zimowego dróg.
Nie ma też żadnej niezgodności w datach, wbrew temu co pisze odwołujący, iż „tak opisane
doświadczenie nie koreluje z treścią wystawionych referencji, które nie wskazują na fakt wy-
konania usług o danej wartości w okresach, odpowiednio: 2015 roku — dla referencji P. N. i
2017 roku
— dla referencji P. W. .”
Przeciwnie
— referencje od P. N. wskazują iż wykonawca wykonywał usługi w latach 2016-
2017 na kwotę o wartości przekraczającej 800.000 zł netto, a wskazał wykonawca w swoim
oświadczeniu iż świadczył takie usługi od 01.11 w domyśle 2015r.) do 31.03.2016 i od 01.11
(w domyśle 2016r.) do 31.03.2017r. — zakres czasowy wskazany przez wykonawcę więc się
pokrywa, i koresponduje z treścią referencji w których wskazano iż współpraca z wykonawca
trwa od 2012r.
Podobnie referencje wystawione przez P. W.
wskazują na lata od 2018 do 2019, a wykaz
przedstawionych usług przez Wykonawcę na terminy 01.11 (w domyśle 2017) do 31.03.2018
i od 01.11 w domyśle 2018) do 31.03.2019r.
Zamawiający nie ma żadnych podstaw aby uznać, że wykonawca nie mógł otrzymać takich
referencji.
Zamawiający przypomniał, iż wymagał wykazania się doświadczeniem w okresie ostatnich 7
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krót-
szy
— w tym okresie, i wykazania — wykonał lub wykonuje należycie przynajmniej jedno
zamówienie polegającą na wykonaniu usługi w zakresie zimowego utrzymania dróg o łącznej
wartości usług minimum dla CZĘŚCI NR 11: 1.600.000,00 zł brutto.
Zatem, nawet gdy
by przyjąć iż znajduje się jakikolwiek błąd w oświadczeniu — załączniku nr
6 wykaz usług, to wobec faktu iż zarówno referencje jak i ww. wykaz usług wskazują na wy-
konanie usług o łącznej wartości ponad 1.600.000,00 zł brutto w okresie ostatnich 7 lat przed
upływem terminu składania ofert, to pomyłka taka nie ma żadnego znaczenia i wykonawca
wykazał się iż spełnia warunki udziału w postępowaniu, określone przez zamawiającego w
ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ.
N
awet gdyby przyjąć rozumowanie odwołującego iż na podstawie powyższych rzekomych
rozbieżności między wykazem a referencjami powinna nastąpić „Zmiana zadeklarowanych
okresów czasu wykonywania opisanych usług” co musi jego zdaniem „prowadzić do zmiany
ich wartości (gdyby w ogóle przyjmować, że są realne) w wykazywanym okresie czasu.” —
kłóci się to bowiem z treścią samych referencji gdzie wyraźnie wskazano w referencji wysta-
wionej przez P. N.
iż „w latach 2016-2017 wykonywał na naszą rzecz zlecenia o wartości
przekraczającej 800.000 zł netto” i w referencji wystawionej przez P. W. iż „Firma SPEED-
MAR M. W. w latach 2018-
2019 wykonywała na naszą rzecz zlecenia o wartości 860.000 zł.'
Tym samym, treść referencji wskazuje wyraźnie za jakie lata i za jaki okres i na jaką kwotę
wykonano us
ługi. Tym samym potwierdzają, iż we wskazanych w nich okresach wykonawca
wykonał usługi o takiej wartości — to że zaś usługi te wykonywane były także w dłuższym
okresie, nie zaprzecza temu że w okresie wskazanym w referencjach wykonano je za taką a
nie inną kwotę.
Wskaz
ał na wyrok KIO 497/18 z dnia 30-03-2018.podnosząc, że sytuacja opisana w tym
wyroku nie ma w przedmiotowej sprawie miejsca.
Zgodnie z treścią części VI SIWZ, pkt 1 — „Informacje zawarte w jednolitym dokumencie
stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu oraz spełnia wa-
runki udziału w postępowaniu.” Zgodnie z treścią pkt 8.1. części VI SIWZ, W celu potwier-
dzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postepowaniu oprócz oświadczenia
złożonego w formie JEDZ także:
a) wykaz wymaganych w dziale V pkt 23.2. ppkt a) SIWZ usług wykonanych, a w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 7 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w
tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz
których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zo-
stały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa są re-
ferencie bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wy-
konywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z
uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca ni
e jest w stanie uzyskać
tych dokumentów — oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub cią-
głych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte
wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert;
Nie ma, poza oświadczeniem zawartym w treści odwołania, żadnego dowodu na wprowa-
dzenie przez w
ykonawcę zamawiającego w błąd, że wykonawca nie spełnił warunków udzia-
łu w postępowaniu, jakichkolwiek podstaw faktycznych i prawnych wskazujących że zama-
wiający zobowiązany był dokonać badania przedstawionych referencji w zakresie wskaza-
nym przez o
dwołującego.
Tym samym
w ocenie zamawiającego zarzuty odwołującego, iż zamawiający naruszył art. 24
ust. 1 pkt 12) w związku z art. 24 ust. 1 pkt 16) lub 17) ustawy w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3)
ustawy, w zw. z art. art. 26 ustawy
w tym w szczególności w ust. 3 i 4 oraz art. 87 ust. 1
ustawy, a w konsekwencji art. 89 ust. 1 pkt 5) ustawy
są bezpodstawne.
Odwołujący złożył pisemne stanowisko odnosząc się do zarzutów zamawiającego przeciwko
żądaniom odwołania wskazujących, że odwołujący nie ma interesu prawnego w uzyskaniu
z
amówienia, wobec tego, że jego oferta na chwilę obecną nie jest zabezpieczona wadium, a
w konsekwencji odwołanie winno zostać oddalone. Powyższe stanowisko zamawiającego
jest jednak
w ocenie odwołującego bezzasadne.
Zamawiający winien jednak zauważy, że w odwołaniu z dnia 10 grudnia 2020 r. (a konkretnie
jego ostatnim akapicie) zawarto oświadczenie odwołującego o przedłużeniu terminu związa-
nia ofertą o kolejnych 60 dni. Zatem w przedmiotowej sprawie odwołujący składając odwoła-
nie złożył oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą. Dalej odwołujący podniósł
wywody o wpływie na możliwość wniesienia odwołania sytuacji nieprzedłużenia wadium,
czego jednak zamawiający nie poruszał stąd tę część argumentacji Izba pominęła.
Dodatkowo
odwołujący zaznaczył, iż w orzecznictwie wykształciła się linia wskazująca na to,
że nawet w przypadku, gdy wykonawca, bez wezwania zamawiającego, nie przedłuży termi-
nu związania ofertą, to okoliczność taka nie stanowi negatywnej przesłanki o charakterze
formalnym uniemożliwiającej takiemu wykonawcy wniesienia odwołania. Powyższe należy
odnieść również do przedłużenia ważności wadium. Obie te instytucje (związanie ofertą i
wadium) są ze sobą powiązane (choćby przepisem art. 85 ust. 4 ustawy ), mają podobny cel
i służą generalnie zabezpieczeniu interesów zamawiającego. Nadto stwierdził, iż zazwyczaj z
brakiem złożenia przez wykonawcę oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą
wiąże się brak przedłużenia ważności wadium. Trudno bowiem przewidywać, że skoro wy-
konawca
— w sytuacji braku odpowiedniego wezwania skierowanego przez zamawiającego
— nie składa oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą (co — co do zasady —
dokonywane jest bez kosztów), przedłuży ważność wadium (co wiąże się z poniesieniem
kosztów). Wobec powyższego odwołujący uznał, iż wyżej opisana linia orzecznicza dotyczy
również przypadków braku przedłużenia ważności wadium. Odwołujący stoi na stanowisku,
iż z powyższych względów i na zasadzie analogii (zwłaszcza co do możliwości odrzucania
oferty wykonawcy na podstawie art. 89 ustawy ) wyżej opisana linia orzecznicza powinna
mieć zastosowanie również w niniejszej sprawie.
Jako przykłady wyżej opisanej linii orzeczniczej podał:
wyrok KIO z dnia 26.08.2020 r., KIO 1554/20, LEX nr 3059954
wyrok KIO z dnia 13.07.2020 r., KIO 1063/20, LEX nr 3044314,
wyrok KIO z dnia 01.07.2020 r., KIO 815/20, LEX nr 3042067,
wyrok KIO z dnia 30.10.2019 r., KIO 2104/19, LEX nr 2749704
wyrok KIO z dnia 31.10.2017 r., KIO 2181/17, SIP LEX,
wyrok KIO z dnia 24.07.2017 r., KIO 1395/17, LEX nr 2339166,
wyrok KIO z dnia 11.01.2017 r., KIO 2431/16,
wyrok KIO z dnia 22.11.2016 r., KIO 2099/16.
Odnosząc się zatem do kwestii interesu prawnego odwołującego w uzyskaniu zamówienia,
stwierdzić należy, że odwołujący zarówno swój interes prawny w uzyskaniu zamówienia, jak i
możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przepisów ustawy przez zamawiającego
opisał w odwołaniu, gdzie podano, iż zamawiający z niezrozumiałych powodów — nie wyja-
śnił w toku postępowania treści ofert konkurencyjnego wykonawcy i dał wiarę dokumentom
referencji, które co najmniej powinny wzbudzić jego wątpliwości. Wybór oferty konkurenta w
p
ostępowaniu odbył się zatem z naruszeniem przepisów ustawy , negatywnie skutkującym w
sferze interesów odwołującego, który nie może uzyskać zamówienia w wyniku naruszenia
przez z
amawiającego przepisów ustawy .
Oddalenie (odrzucenie) odwołania ze względu na kwestie dotyczące wadium czy związania
ofertą, niezależnie od tego, że byłoby bezpodstawne, stałoby również w sprzeczności z pod-
stawowym
i zasadami wyrażonymi w ustawie. Jedną ze wspomnianych zasad rządzących
ustawą jest wywiedziona z prawodawstwa unijnego zasada proporcjonalności, zgodnie z
którą, działania instytucji zamawiających muszą być odpowiednie i konieczne do osiągnięcia
celów, których realizacja dopuszczalna jest przy pomocy danej regulacji, przy czym w razie
istnienia kilku odpowi
ednich środków należy wybrać te, które są najmniej uciążliwe, nadto
nałożone obciążenia muszą pozostawać w odpowiednim stosunku do zamierzonych celów.
Jak już wcześniej wspomniano, celem zastrzeżenia wadium jest zabezpieczenie interesów
zamawiających przed niesumiennym postępowaniem wykonawców. W sytuacji, gdy odwołu-
jący ubiega się o przedmiotowe zamówienia nie ma możliwości, by odwołujący niesumiennie
postępował i by w obecnym okresie zaistniała jakakolwiek z przesłanek zatrzymania wadium.
Powyższe ulegnie zmianie dopiero w wyniku uwzględnienia odwołania przez KIO względnie
jego uznania przez zamawiającego. Wówczas jednak zamawiający. działający na podstawie
art. 46 ust. 3 ustawy
zażąda ponownego wniesienia wadium w terminie określonym przez
zamawiającego. Oznacza to wprost, że ustawodawca dopuścił sytuacje braku zabezpiecze-
nia wadium oferty wykonawcy, k
tóry złożył odwołanie w toku postepowania. Gdyby bowiem
było inaczej. to Ustawodawca nie zobowiązywałby zamawiającego do żądania ponownego
wniesienia wadium.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. treści siwz w brzmieniu ustalonym
po modyfikacjach na dzień 20 września 2020r. wyjaśnień treści siwz oraz dokumentów M. W.
złożonych na wezwanie zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 ustawy tj. wykazu i referencji.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
W dziale V siwz zamawiający określił swoje wymagania co do warunków udziału w postępo-
waniu:
2.3.2. W zakresie zdolności zawodowej:
a) Doświadczenie zawodowe:
O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy posiadający wiedzę i doświadczenie z zakresu
objętego zamówieniem. Wykonawca w celu zweryfikowania przez Zamawiającego jego zdol-
ności do należytego wykonania udzielanego zamówienia oraz oceny spełnienia warunku
musi wykazać, że w okresie ostatnich 7 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał lub wykonuje należy-
cie przynajmniej jedno zamówienie polegającą na wykonaniu usługi w zakresie zimowego
utrzymania dróg o łącznej wartości usług minimum:
−
dla CZĘŚCI NR 11: 1.600.000,00 zł brutto,
Wartości podane w dokumentach potwierdzających spełnienie warunku w walutach innych
niż wskazane przez Zamawiającego Wykonawca przeliczy wg średniego kursu NBP na dzień
zawarcia danej umowy.
Jako wykonanie usługi należy rozumieć doprowadzenie co najmniej do wystawienia Protoko-
łu odbioru usługi lub równoważnego dokumentu.
Za drogę lub ulicę Zamawiający uzna drogę lub ulicę w rozumieniu Ustawy z dnia 21 marca
1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 470 ze zm.).
W dziale VI zamawiający określił katalog wymaganych dokumentów:
Na wezwanie zamawiającego wykonawca zobowiązany jest do złożenia następują-
cych dokumentów lub oświadczeń:
W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowa-
niu oprócz oświadczenia złożonego w formie JEDZ także:
b)
wykaz wymaganych w dziale V pkt 2.3.2. ppkt a) SIWZ usług wykonanych, a w przy-
padku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 7 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy –
w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na
rzecz których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów określających czy te
usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mo-
wa są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi
były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a
jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie
uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych
lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich nale-
żyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu
składania ofert;
Z wykazu usług M. W. wynika:
Poz. 1 Zimowe utrzymanie dróg w okresie 01.11-31.03.2016 na rzecz PHU WULKAN P. N.
na kwotę 820 000zł.
Poz. 2 Zimowe utrzyman
ie dróg w okresach 01.11-30.04.2018r. i 01.11-30.04.2019r. na rzecz
Wegtrans P. W.
na kwotę 860 000zł.
Z załączonych referencji wynika:
Referencje firmy Wulkan z dnia 1 września 2020r.:
Wynika z nich, że firma FHUT Speed-Mar M. W., Paliwodzizna 413, 87-400 Golub Dobrzyń,
jest stałym kontrahentem WULKAN wykonującym zlecone prace polegające na:. odśnieża-
niu, zapobieganiu powstawania śliskości, likwidowaniu śliskości na drodze. Współpracujemy
razem od roku 2012 i nigdy nie było zastrzeżeń co do jakości wykonywanych usług. Zimowe
utrzymanie dróg jak co roku prowadzone było na terenie:
- Gmina Bobrowo
Gmina Jabłonowo Pomorskie
- Drogi Powiatowe Powiatu Brodnica
Firma WULKAN bardzo ce
ni sobie współpracę z firmą FHUT Speed-Mar M. W.
Wszystkie zlecone roboty wykonywane zostały terminowo i z zachowaniem najwyższej jako-
ści. Firma jest rzetelnym wykonawcą wszystkie prace wykonywane są solidnie, fachowo oraz
z zgodnie z wymaganiami i oczekiwaniami. W latach 2016-
2017 wykonywał na rzecz WUL-
KAN
zlecenia o wartości przekraczającej 800 000zl netto (osiemset tysięcy 00/1 00 netto).
WULKAN
poleca firmę Fhut Speed-Mar M. W. jako solidnego wykonawcę robót z zakresu
zimowego utrzymania dróg.
Na referencji brak jest odręcznego podpisu wystawcy dokumentu, nie można też ustalić, czy
dokument ten został opatrzony podpisem elektronicznym przez wystawcę dokumentu, nie
ma na nim także odręcznego poświadczenia za zgodność z oryginałem przez M. W., zaś
pismo przewodnie nosi zn
amiona podpisu własnoręcznego podobnie jak dokumenty oferty
spakowane rar-em.
Na podstawie dokumentacji nadesłanej przez zamawiającego nie można
zweryfikować oświadczenia zamawiającego złożonego na rozprawie, że referencja WULKAN
została poświadczona za zgodność z oryginałem podpisem elektronicznym wykonawcy.
Z referencji firmy WEGTRANS z dnia 20
października 2020r. wynika, że:
Firma WEGTRANS P. W.
współpracowała z firmą F.H.U.T. SPEED-MAR M. W. Paliwodzizna
4b, 87-400 Golub-
Dobrzyń od 2018 do 2019 roku . W tym czasie firma F.H.U.T. SpeedMar M.
W.
wykonywała dla nich zlecenia na odśnieżanie, usuwanie śliskości na drodze i jej zapobie-
ganiu.
Firma „Speed-Mar” M. W. sumiennie i terminowo wywiązywała się z obowiązków. Jej działa-
nia charakteryzowały się profesjonalizmem i kompleksowym podejściem do każdego z po-
wierzonych zadań. Duże doświadczenie i wysokie kwalifikacje pracowników przełożyły się na
efekty,
które całkowicie spełniły oczekiwania WEGTRANS. Firma Speed-Mar M. W. w latach
2019 wykonywała na rzecz WEGTRANS zlecenia o wartości 860 000,00 zł.(osiemset
sześćdziesiąt tysięcy zł)
W
spółpraca przebiegła sprawnie i z dużym zaangażowaniem, dlatego WEGTRANS reko-
menduje
firmę SPEED-MAR M. W. jako solidnego wykonawcę robót w zakresie zimowego
utrzymania dróg.
Z dowodów przedłożonych przez odwołującego Izba ustaliła, że :
W dniu 17 grudnia 2020r. pełnomocnik odwołującego wystąpił do Zarządu Dróg Powiatowych
w Brodnicy o
udostępnienie informacji publicznej w postaci:
Wartości umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe utrzymanie
dróg w roku: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020;
Wartości wykonania umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe
utrzym
anie dróg w roku: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020;
Informacji czy wykonawca PHU WULKAN P. N.
korzystał z
podwykonawstwa podmiotów: WEGTRANS P. W. oraz FHUT SPEED MAR M. W. w celu
wykonania
umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe utrzymanie dróg
w roku: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020;
Jaka była ewentualnie wartość umów zawartych z WEGTRANS P. W. oraz FHUT
SPEED MAR M. W.
w celu wykonania umów zawartych z wykonawcą PFIU WULKAN P. N.
na zimowe utrzymanie dróg w roku: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020;
Jaka była ewentualnie wartość wykonanych umów z WEGTRANS P. W. oraz FHUT
SPEED MAR M. W.
w celu wykonania umów zawartych z wykonawcą PFIU WULKAN P. N.
na zimowe utrzymanie dróg w roku: 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020,
który następnie zmodyfikował
o udostępnienie informacji publicznej w postaci:
Wartości umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe utrzymanie
dróg na lata: 2016 — 2017;
Wartości wykonania umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe
utrzymanie dróg na lata: 2016 — 2017;
Informacji czy wykonawca PHU WULKAN P. N.
korzystał z
podwykonawstwa podmiotu: FHUT SPEED MAR M. W. w celu wykonania
umów zawartych z
wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe utrzymanie dróg na lata: 2016 — 2017;
Jaka była ewentualnie wartość umów zawartych z FHUT SPEED MAR M. W. w celu
wykonania
umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe utrzymanie dróg
na lata: 2016
— 2017;
Jaka była ewentualnie wartość wykonanych umów z FHUT SPEED MAR M. W. w
celu wykonania umów zawartych z wykonawcą PHU WULKAN P. N. na zimowe utrzymanie
dróg na lata: 2016 — 2017.
Odwołujący nie otrzymał na to żądanie odpowiedzi do daty rozprawy, natomiast przedstawił
ogłoszenia o udzieleniu zamówienia:
Zarząd Dróg Powiatowych w Brodnicy: Zimowe utrzymanie dróg powiatowych na terenie
Powiatu Brodnickiego w sezonie zimowym 2017/2018
— VI zadań, z którego wynika, że za-
mówienie było podzielone na 6 zadań i obejmowało:
Usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiatowych admini-
strowanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Brodnicy w sezonie zimowym 2017/2018
obejmującym swym zasięgiem następujące gminy: Miasto i gmina Brodnica, Bartniczka, Bo-
browo, Brzozie, Jabłonowo Pomorskie, Górzno, Świedziebnia, Osek, Zbiczno. Zamówienie
podzielone jest na 6 zadań: ZADANIE 1 — usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem
oblodzeń na drogach powiatowych na terenie gmin: Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo ZADA-
NIE 2
— usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiatowych na
terenie gmin: Świedziebnia, cz. Górzno, cz- Osiek, cz. Brodnica, cz.
Bartniczka ZADANIE 3
— usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na dro-
gach powiatowych na terenie gmin: Brzozie, cz. Bartniczka, cz. Górzno ZADANIE 4 — usługi
związane z odśnieżaniem dróg sprzętem ciężkim na drogach powiatowych na terenie gmin:
Miasto i gmina Brodnica, Bartniczka, Bobrowo, Brzozie, Jabłonowo Pomorskie, Górzno,
Świedziebnia, Osiek, Zbiczno. ZADANIE 5 — usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem
oblodzeń na ulicach i chodnikach będących w ciągach dróg powiatowych na terenie miasta
Górzno ZADANIE 6 usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na chodnikach
będących w ciągach dróg powiatowych na terenie miasta Jabłonowo Pomorskie
Zadanie 1 uzyskał wykonawca PHU WULKAN P. N. za cenę 183 902,40zł. z oświadczeniem,
że nie będzie korzystał z podwykonawców - sekcja IV.7
Zadanie 2 uzyskał wykonawca Przedsiębiorstwo Handlowo-Gastronomiczne GABAR A. B.
za cenę 183 902,40zł. bez udziału podwykonawców,
Zadanie 3 uzyskał wykonawca Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna Nowe Pole za cenę 98
647,20zł. bez udziału podwykonawców
Zadanie 4 uzyskał PHU WULKAN P. N. za 27000zł. bez udziału podwykonawców,
Zadanie 5 unieważniono
Zadanie 6 uzyskało Miasto i Gmina Jabłonowo Pomorskie Zakład Gospodarki Komunalnej i
Mieszkaniowej za cenę 19 872zł. bez udziału podwykonawców.
Z ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Zarząd Dróg Powiatowych w Brodnicy: Zimowe
utrzymanie dróg powiatowych na terenie Powiatu Brodnickiego w sezonie zimowym
— VI zadań wynika, że przedmiotem zamówienia są usługi związane z odśnieża-
niem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiatowych administrowanych przez Zarząd Dróg
Powałowych w Brodnicy w sezonie zimowym 2018/2019 obejmującym swym zasięgiem na-
stępujące gminy: Miasto i gmina Brodnica, Bartniczka, Bobrowo, Brzozie, Jabłonowo Pomor-
sk
ie, Górzno, Świedziebnia, Osiek, Zbiczno. Zamówienie podzielone jest na 6 zadań:
ZADANIE 1
— usługi z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powałowych na
terenie gmin: Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo
ZADANIE 2
— związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiatowych na
terenie gmin: Świedziebnia, cz. Górzno, cz. Osiek, Brodnica, cz. Bartniczka
ZADANIE 3
— usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiato-
wych na tere
nie gmin: Brzozie, cz. Bartniczka, cz. Górzno
ZADANIE 4
— usługi związane z odśnieżaniem dróg sprzętem ciężkim na drogach powiato-
wych na terenie gmin: Miasto i gmina Brodnica, Bartniczka, Bobrowo, Brzozie, Jabłonowo
Pomorskie, Górzno, Świedziebnia, Osiek, Zbiczno,
ZADANIE 5
— usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na ulicach i chodni-
kach będących w ciągach dróg powiatowych na terenie miasta Górzno
ZADANIE 6 -
usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na chodnikach będą-
cych w ciągach dróg powiatowych na terenie miasta Jabłonowo Pomorskie
i powyższe zadania zostały pozyskane przez :
Zadanie 1 - PHU WULKAN P. N.
za cenę 205 109,82zł. bez podwykonawców,
Zadanie 2 -
Przedsiębiorstwo Handlowo-Gastronomiczne GABAR A. B. bez podwykonaw-
ców,
Zadanie 3 Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna Nowe Pole za cene 115 581,60 z udziałem
podwykonawców,
Zadanie 4 PHU WULKAN P. N.
za cenę 30 529,98zł. bez podwykonawców,
Zadanie 5 Gmina Górzno Zakład Usług Komunalnych za cen e 24 010,92zł. bez udziału
podwykonawców,
Zadanie 6 Gmina Jabłonowo Pomorskie ZGKiM za cenę 21 600zł. bez udziału podwykonaw-
ców
Z ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Zarząd Dróg Powiatowych w Brodnicy: Zimowe
utrzymanie dróg powiatowych na terenie Powiatu Brodnickiego w sezonie zimowym
— VI zadań wynika, że przedmiotem zamówienia są usługi związane z odśnieża-
niem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiatowych administrowanych przez Zarząd Dróg
Powiatowych w Brodnicy w sezonie zimowym 2020/2021 obejmującym swym zasięgiem na-
stępujące gminy: Miasto i gmina Brodnica, Bartniczka, Bobrowo, Brzozie, Jabłonowo Pomor-
skie, Górzno, Swiedziebnia, Osiek, Zbiczno. Zamówienie podzielone jest na 6 zadań:
ZADANIE 1
— usługi z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powałowych na
terenie gmin: Jabłonowo Pomorskie, Bobrowo
ZADANIE 2
— związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiatowych na
terenie gmin: Świedziebnia, cz. Górzno, cz. Osiek, Brodnica, cz. Bartniczka
ZADANIE 3
— usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na drogach powiato-
wych na terenie gmin: Brzozie, cz. Bartniczka, cz. Górzno
ZADANIE 4
— usługi związane z odśnieżaniem dróg sprzętem ciężkim na drogach powiato-
wych na terenie gmin: Miasto i gmina Brodnica, Bartniczka, Bobrowo, B
rzozie, Jabłonowo
Pomorskie, Górzno, Świedziebnia, Osiek, Zbiczno,
ZADANIE 5
— usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na ulicach i chodni-
kach będących w ciągach dróg powiatowych na terenie miasta Górzno
ZADANIE 6 -
usługi związane z odśnieżaniem i usuwaniem oblodzeń na chodnikach będą-
cych w ciągach dróg powiatowych na terenie miasta Jabłonowo Pomorskie
i w zadaniach tych wybrano następujących wykonawców:
Zadanie 1 PHU WULKAN P. N.
za cenę 242 352zł. bez podwykonawców,
Zadanie 2 Prze
dsiębiorstwo Handlowo-Gastronomiczne GABAR A. B. za cenę 242 352zł.
bez podwykonawców,
Zadanie 3 Przedsiębiorstwo Handlowo-Gastronomiczne GABAR A. B. za cenę 153 252zł.
bez
podwykonawców,
Zadanie 4 PHU WULKAN P. N.
za cenę 37 260zł, bez podwykonawców,
Zadanie 5 nie można ustalić podmiotu wykonawczego, który uzyskał zamówienie za cenę 27
734,40zł., bez podwykonawców,
Zadanie 6 nie można ustalić podmiotu wykonawczego, który uzyskał zamówienie za cenę 28
080zł. bez podwykonawców.
W dniu 17 grudnia 2020r., pełnomocnik odwołującego wystąpił o dostęp do informacji pu-
blicznej do Gminy Bobrowo o treści i modyfikacji identycznej, jak w przypadku Zarządu Dróg
Powiatowych w Brodnicy i uzyskał następującą informację:
„informuję że w okresie lat 2016 i 2017 Gmina Bobrowa (87-327 Bobrowo 27 NIP 874-168-
36*05) nie miała zawartych żadnych umów na zimowe utrzymanie dróg gminnych z firmą
PHU WULKAN P. N. -
W związku z powyższym na pozostałe pytania nie możemy udzielić
informacji, gdy
ż takiej nie posiadamy.”
W dniu 17 grudnia 2020r. pełnomocnik odwołującego wystąpił o udostępnienie informacji
publicznej do Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie o treści identycznej jak w przypadku
ZDP w Brodnicy ale bez modyfikacji
i uzyskał następującą odpowiedź:
Wykonawca, tj. P.H.U.”WULKAN” P. N. z siedzibą w miejscowości Piecewo, NIP
8741616201, świadczył usługi zimowego utrzymania dróg dla Miasta i Gminy Jabłonowo
Pomorskie zgodnie z poniższym:
Zimowe utrzymanie dróg gminnych na Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie w sezo-
nie 2018/2019
(odśnieżanie) w okresie od 28.11.2018 r. - 31.03.2019 r. za cenę 43.563,25 71
brutto brak danych o podwykonawcach,
Dostawa mieszanki piasku i soli do zi
mowego utrzymania dróg gminnych w okresie
10.12.2018 r.-31.01.2019r
. za cenę 33.652,80 zł brutto Brak danych o podwykonawcach
Zimowe utrzymanie dróg gminnych na terenie Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie
w roku 2014 (odśnieżanie) 2014 r. za cenę 24.759,90 zł brutto Brak danych o podwykonaw-
cach
Zimowe utrz
ymanie dróg gminnych na terenie Miasta i Gminy Jabłonowo Pomorskie
w sezonie 2020/2021
(odśnieżanie) Od dnia zawarcia umowy do 30.04.2021 r, (Umowa nie
została jeszcze zawarta)
Do tej informacji dołączono faktury rozliczeniowe i umowy.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie dopatrzyła się okoliczności, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Z brzmienia art. 179 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do
wniesienia odwołania przysługuje wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innej osobie
która ma lub miała interes w uzyskaniu zamówienia, zatem krąg podmiotów uprawnionych do
wniesienia odwołania nie ogranicza się wyłącznie do wykonawców w rozumieniu art. 2 pkt 11
ustawy
. W konsekwencji nie można uznać, że wykonawca, który złożył ofertę, nawet jeśli ta
oferta nie pozostaje już w terminie związania, nie jest wykonawcą uprawnionym do wniesie-
nia odwołania. Natomiast ocena istnienia interesu w uzyskaniu zamówienia i możliwości po-
niesienia szkody należy do oceny materialnoprawnej, do której Izba przystąpi oceniając, czy
przesłanka materialnoprawna z art. 179 ust. 1 ustawy została wypełniona.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwoła-
nia z art. 179 ust. 1 ustawy.
W pierwszej kolejności Izba dostrzega rozbieżność orzeczniczą
w postrzeganiu istnienia interesu i możliwości poniesienia szkody przez wykonawcę, który
przestał być związany ofertą w okresie pomiędzy czynnością zamawiającego, którą skarży, a
upływem terminu na wniesienie odwołania. Jednakże Izba przeanalizowała następujące oko-
liczności – wybór oferty najkorzystniejszej nastąpił w dacie 30 listopada 2020r., a więc kiedy
odwołujący był związany ofertą. Odwołujący właśnie w tej czynności wyboru upatruje naru-
szenia przez zamawiającego przepisów ustawy przez popełnione przez zamawiającego błę-
dy w zakresie badania i oceny oferty konkurencyjnej. Odwołujący uważa, że w dacie 30 listo-
pada 2020r. to jego oferta powinna być wybrana, a oferta konkurencyjna odrzucona jako
oferta wykonawcy podlega
jącego wykluczeniu, albo co najmniej wnikliwiej zbadana. Czyli to
czynność z 30 grudnia 2020r. miała generować dla odwołującego możliwość uzyskania za-
mówienia i możliwość poniesienia szkody. Trudno zatem odmówić odwołującemu interesu we
wniesieniu przedmio
towego odwołania, skoro gdyby (w ocenie odwołującego) zamawiający
prawidłowo zbadał ofertę konkurencyjną, to by jej nie wybrał, a wybrałby odwołującego. Ten
wybór mieściłby się zatem w terminie związania ofertą odwołującego i dawałby mu szansę
na uzyskanie
zamówienia, a tym samym odwołujący mógł ponieść szkodę, przez to, że nie
został wybrany jako najkorzystniejszy w dacie 30 listopada 2020r. Izba zauważa, że tok ro-
zumowania zaprezentowany przez zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie stwarza pe-
wien paradok
s, gdyż bieg terminu na wniesienie odwołania w niniejszej sprawie rozpoczął się
dnia następnego po przekazaniu wykonawcom informacji o wyborze oferty najkorzystniej-
szej, a więc 1 grudnia 2020r., a ponieważ odwołanie dotyczy czynności zamawiającego pod-
jętych w postępowaniu powyżej progów, o których mowa w art. 11 ust. 8 ustawy, to ostatnim
dniem terminu zawitego na wniesienie odwołania był dzień 10 grudnia 2020r. Oznacza to, że
według zamawiającego jeśli wykonawca samodzielnie nie przedłużył terminu związania, to
do 4 grudnia 2020r.
(terminu końcowego związania ofertą wynikającego z formularza oferto-
wego)
spełniałby przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwołania z art. 179 ust. 1
ustawy, a od 5 grudnia do 10 grudnia 2020r. tej przesłanki już nie spełniał. Ten tok rozumo-
wania powodowałby uzależnienie terminu na wniesienie środka ochrony prawnej od terminu
związania ofertą, co w ocenie Izby przeczy idei dostępności do środków ochrony prawnej,
jako mechanizmów kontroli realizowanych w ramach zasady przejrzystości. W ocenie Izby
element szkody w art. 179 ust. 1 ustawy jest wyraźnie związany z momentem dopuszczenia
się przez zamawiającego naruszenia ustawy, a nie z momentem wniesienia odwołania. Z
tego względu ustawodawca nie ograniczył przesłanki do posiadania interesu w uzyskaniu
zamówienia i poniesienia szkody, ale rozpisał ją szerzej, także jako interes przeszły „miał
interes” i potencjalną szkodę „mógł ponieść szkodę”, aby umożliwić wykonawcom podważa-
nie czynności przez pryzmat oceny wpływu tych czynności na interes wykonawcy i możli-
wość poniesienia przez nich szkody. Dlatego Izba uznała, że odwołujący wskazując w odwo-
łaniu, że gdyby zamawiający prawidłowo wykluczył konkurenta z postępowania, to wybrałby
odwołującego wykazał tak, że posiadał interes w uzyskaniu zamówienia, jak i został pozba-
wiony zamówienia, a więc mógł ponieść szkodę. Dodatkową argumentacją jest to, że oczy-
wistym jest, że skoro zamawiający wybrał ofertę najkorzystniejszą w terminie, to nie miał
potrzeby wzywać wykonawców do przedłużenia terminu związania ofertą, a więc odwołujący
nie miał szansy odmówić zamawiającemu zgody na przedłużenie terminu związania. Nadto
ewentualna ocena czy odwołujący skutecznie, czy nie, przedłużył samodzielnie termin zwią-
zania ofertą i z jaką konsekwencją dla jego bytu w postępowaniu wiązałoby się ustalenie, że
do takiego przedłużenia nie doszło, na obecnym etapie, w ocenie Izby, byłoby wkroczeniem
Izby w kompetencje zamawiającego. Zamawiający nie dokonał żadnych czynności po wybo-
rze oferty najkorzystniejszej, an
i nie odrzucił oferty odwołującego np. na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 7a ustawy, a więc nie był badany przez zamawiającego w toku postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego stan faktyczny, że w dacie 4 grudnia 2020r. upłynął pier-
wotny,
wynikający z oświadczeń zawartych w ofertach stan związania ofertą. Tym samym
pozbawianie odwołującego prawa do odwołania z uwagi na to, że być może zamawiający
ustali w przyszłości przy ewentualnym unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniej-
szej i ewentualnym
powtórzeniu czynności badania i oceny oferty, że dla odwołującego nie
istnieje stan związania ofertą, byłoby antycypowaniem czynności zamawiającego. Z tych
wszystkich względów Izba nie znalazła podstaw do oddalenia odwołania z powodu braku
spełnienia przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności odwołania, o której mowa w art.
179 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 12) w związku z art. 24 ust. 1 pkt
16) lub 17) ustawy w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 3) ustawy w zw. z art. art. 26 ustawy w tym w
szczególności w ust. 3 i 4 oraz art. 87 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji art. 89 ust. 1 pkt 5)
ustawy
, polegające na zaniechaniu wykluczenia z postępowania M. W. mimo, iż wykonawca
ten wprowadził zamawiającego w błąd co do spełnienia warunków udziału w postępowaniu
poprzez podanie informacji mogących mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zatajenie tych informacji lub brak
możliwości przedstawienia wymaganych dokumentów i` zaniechaniu odrzucenia jego oferty,
a w konsekwencji naruszenie art. 92 ust. 1 pkt 1) ustawy przez dokonanie wyboru i zawia-
domienie w dniu 30.11.2020 r. o wyborze jako najkorzystniejszej oferty M. W.
– w zakresie
zadania nr 11
Zarzut częściowo zasługuje na uwzględnienie. Izba uznała za zasadne zarzuty odwołania
związane zaniechaniem zastosowania przez zamawiającego wobec oferty wybranej art. 26
ust. 3 ustawy.
Izba stwierdziła, że według twierdzeń zamawiającego na rozprawie referencja
PHU WULKAN P. N.
została przedstawiona jako poświadczona elektronicznie przez wyko-
nawcę M. W., czego Izbie na podstawie przedłożonej dokumentacji postępowania nie udało
się ustalić, co nie zmienia faktu, że nie można jednak czy referencja ta została wystawiona
przez P. N.
, bo wprawdzie na końcu dokumentu jest napisane komputerowo „P. N.”, jednak z
dokumentacji przedłożonej przez zamawiającego Izbie wynika, że dokument ten był w pier-
wotnej formule dokumentem w formie papierowej na co wskazuje wydrukowanie go na pa-
pierze firmowym i cieniowanie w zakresie loga, nazwy i adresu firmy, ale nie ma śladu złoże-
nia na takim dokumencie papierowym odręcznego podpisu P. N. . Możliwe jest, że taki do-
kument przed
jego podpisaniem został zeskanowany i opatrzony podpisem elektronicznym P.
N.
zyskując status dokumentu elektronicznego, jednak został przekazany w sposób uniemoż-
liwiający stwierdzenie dokonania takiej czynności. Zatem w ocenie Izby powinno to wzbudzić
wątpliwości zamawiającego, czy M. W. dysponuje oświadczeniem wiedzy P. N. . Nawet
oświadczenie wiedzy dla oceny wiarygodności informacji zawartej w takim oświadczeniu
wymaga ustalenia, kto takie oświadczenie złożył. Od tego ustalenia zależy bowiem ewentu-
alne badanie, czy składający doświadczenie dysponował wiedzą, którą mógł zawrzeć w
oświadczeniu. Natomiast w przypadku braku możliwości ustalenia od kogo pochodzi oświad-
czenie nie można ocenić, czy podana informacja jest prawdziwa, czy też nie. Nie można bo-
wiem na obecny moment wykluczyć, że M. W. wykorzystał papier firmowy P. N. i sporządził
samodzielnie oświadczenie o stanie wzajemnej współpracy. Tym samym zamawiający nie
dążąc do wyjaśnienia braku możliwości ustalenia osoby sporządzającej referencję z dnia 1
września 2020r. nieprawidłowo uznał, że jest to dowód należytego wykonania usługi przez M.
W.
. Sytuacja ta w ocenie Izby wymagała bowiem skorzystania z art. 26 ust. 3 ustawy, gdyż
dokument b
ył niekompletny i w związku z tym wymagał wyjaśnień lub ewentualnego uzupeł-
nienia.
Drugim elementem, który w ocenie Izby został wykazany za pomocą materiału dowodowego
zgromadzonego przez odwołującego jest brak przez zamawiającego dostatecznego zbada-
nia w
ysokości kwot zamówień wykonanych przez M. W. . Zamawiający rzeczywiście w po-
stawionym przez siebie warunku wymagał przynajmniej jednego zamówienia o łącznej war-
tości usług dla zadania 11 minimum 1 600 000zł. Natomiast w ocenie Izby odwołujący wyka-
zał, że dla pozycji 1 wykazu istnieje co najmniej wątpliwość czy wartość usługi dotyczy usługi
świadczonej w 2016 (czyli od 1 listopada 2015 do 31 marca 2016r.- według wykazu usług),
czy też usługi świadczonej także w roku kolejnym tj. od 1 listopada 2016 do 31 marca 2017,
co odpowiadałoby oświadczeniu zawartym w referencji. W ocenie Izby nieustalenie tej oko-
liczności w drodze wezwania M. W. co najmniej do wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 3 ustawy tj.
do wyjaśnienia czy M. W. zrealizował usługi o wartości 820 tys. zł. w okresie od 1 listopada
2015 do 31 marca 2016, jak wynika to z wykazu usługi, czy zrealizował usługi o wartości
000 zł. w dwóch następujących po sobie okresach zimowego utrzymania dróg
(1.11.2015-31.03.2016 i 1.11.2016-
31.03.2017), czy też być może wartość ta dotyczy sezonu
1 listopada 2016 do 31 marca 2017r., co też może być wywiedzione na podstawie referencji
z dnia 1 września 2020r. Pomiędzy wykazem bowiem, a referencją wbrew stanowisku za-
mawiającego istnieje wątpliwość interpretacyjna, która może przełożyć się na ustalenie wa-
runek postawiony przez zamawiającego został spełniony co do wymaganej wartości usług.
Zwłaszcza, że możliwość osiągnięcia wartości 820 tys. na drogach wskazanych w liście refe-
rencyjn
ym tj. Gminy Bobrowo, Gminy Jabłonowo Pomorskie i Drogi Powiatowe Powiatu
Brodnica w świetle dowodów z ogłoszeń o udzieleniu zamówienia Zarządu Dróg Powiato-
wych w Brodnicy wskazują, że w jednym sezonie w latach późniejszych zbliżenie się do war-
tości 820 tys. nawet przy założeniu obsługi wszystkich 6 zadań przez P. N. i udzieleniu 100%
podwykonawstwa
nie zostało w żadnym z kolejnych lat osiągnięte, gdyż łączna wartość kon-
traktów zawartych przez ZDP w Brodnicy na sezon 2017/2018 to 513 324zł., na sezon
2018/2019 to 601
632,72zł. i na sezon 2019/2020 to 731 030,40zł., co więcej w tych trzech
kolejnych sezonach ujawnia się prawidłowość wzrostowa cen poszczególnych zamówień,
więc można założyć, że w sezonie 2015/2016 czy 2016/2017 te wartości były raczej niższe.
W świetle tych okoliczności wyjaśnienie czy podana wartość dotyczy jednego czy więcej se-
zonów zimowego utrzymania dróg w ocenie Izby jest konieczne i wymaga wystąpienia do
wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 ustawy o wyjaśnienie jak należy rozumieć oświadczenie
firmy PHU WULKAN P. N.
, że wartość usług w okresie 2016/2017 wykonanych przez M. W.
na ich rzecz wyniosła 820 000zł. w świetle oświadczenia złożonego przez M. W. w wykazie,
że kwota ta odnosi się do jednego sezonu w okresie 1.11- 31.03.2016 i jeśli w związku ze
złożonymi wyjaśnieniami będzie konieczna poprawa lub uzupełnienie złożonych dokumen-
tów, to wykonawca powinien je załączyć wraz z wyjaśnieniami. Izba wzięła pod uwagę, że
PHU Wulkan P. N.
wskazał także na świadczenie usług na drogach dla Gmin Bobrowo i Ja-
błonowo Pomorskie i z dowodów złożonych przez odwołującego wynika, że dla Gminy Bo-
browo w latach 2016- 2017 p. N.
nie świadczył usług, zaś z oświadczenia Gminy Jabłonowo
Pomorskie wyn
ika, że wprawdzie p. N. świadczył na rzecz tego zamawiającego usługi ale w
innych okresach niż wskazane w referencji i w wykazie, a nadto o tak nikłej wartości, że po
jej doliczeniu nawet do wartości usług wynikających z ogłoszenia o udzieleniu zamówienia
ZDP w Brodnicy dotyczącym sezonu 2019/2020, także nie przekroczyłoby to wartości 820
tys. zł. Zatem w ocenie Izby zamawiający na podstawie przedstawionych przez odwołujące-
go dowodów powinien powziąć wątpliwość, co do poprawności przedstawionych mu przez M.
W.
dokumentów wykazu i referencji w zakresie podanej wartości zamówienia. Zwłaszcza, że
sam zamawiający na rozprawie wskazywał, że ogłoszenia o udzieleniu zamówienia ZDP w
Brodnicy świadczą, że możliwe było osiągnięcie kwoty 800 000 zł. w dwóch kolejnych sezo-
nach.
Zamawiający powinien zatem wezwać M. W. do wyjaśnień, jakie wartości miały usługi
świadczone przez niego w związku ze zleceniem przez P. N. usług zimowego odśnieżania
dróg w rozbiciu na drogi Gminy Bobrowo, drogi Gminy Jabłonowo Pomorskie i drogi powia-
towe Powiatu Brodnica w sezonie/sezonach podzleconych mu przez P. N. i z czego wynika
oświadczenie Gminy Bobrowo i Gminy Jabłonowo Pomorskie, że w sezonie 2016/17 P. N.
nie świadczył usług zimowego odśnieżania dróg na ich rzecz. Odwołujący nie przedstawił
dowodu, choćby w postaci ogłoszeń o udzieleniu zamówienia przez ZDP w Brodnicy na
usługi zimowego odśnieżania dróg powiatowych w sezonach 2015/16 i 2016/17, stąd Izba
nie uznała za wykazane, że zamawiający powinien był powziąć wątpliwość, co do tego czy P.
N.
realizował samodzielnie czy wspólnie z M. W. jako podwykonawcą usługi zimowego od-
śnieżania dróg w sezonach 2015/16 i 2016/17, odwołujący jedynie poprzestał na oświadcze-
niu własnym, że nie uzyskał ogłoszeń o udzieleniu zamówienia z innych sezonów, w których
figurowałby p. N. jako podmiotu uzyskujący zamówienie. Tym samym tej okoliczności nie
można było uznać za udowodnioną. Tak samo jak nie można wyciągnąć dla przedmiotowej
sprawy jakichkolwiek wniosków z faktu, że w sezonach przedstawionych w ogłoszeniach
ZDP w Brodnicy według sekcji IV.7 wynika, że pan P. N. nie składał na etapie ofertowania
oświadczeń o zamiarze korzystania z podwykonawcy.
Nat
omiast Izba ustaliła, że odwołujący nie przedstawił jakichkolwiek dowodów podważają-
cych oświadczenie złożone przez WEGTRANS P. W. . W ocenie Izby skoro bez uzyskania
informacji w drodze dostępu do informacji publicznej odwołujący był w stanie uzyskać infor-
macje o zamówieniach udzielonych przez ZDP w Brodnicy P. N., to mógł pozyskać informa-
cje o zamówieniach udzielonych firmie WEGTRANS P. W. . W ocenie Izby nie stało tu na
przeszkodzie brak wskazania przez M. W., czy P. W.
rodzaju i miejsca utrzymywanych dróg.
O
dwołujący nie podjął nawet próby dowodu na okoliczność, że sam P. W. nie realizował kon-
traktów o wartości przekraczającej 800 000zł., a przeciwnie z wykazu i wystawionej referencji
m
ożna wywieść, że podana wartość dotyczy dwóch sezonów zimowego utrzymania dróg
2017/2018 i 2018/2019, a więc przedstawione przez odwołującego dowody – ogłoszenia o
udzieleniu zamówienia ZDP w Brodnicy świadczą o tym, że nawet na poziomie dróg powia-
towych m
ożliwe było wygenerowanie zamówień o łącznej wartości dwóch sezonów ponad
000zł. Z tego względu Izba nie uznała twierdzeń odwołującego w zakresie poz. 2 za
udowodnione i oceniła czynności zamawiającego w tym zakresie jako prawidłowe.
W ocenie Izby na
datę wyrokowania odwołujący nie przedstawił wystarczających dowodów,
aby ustalić, że M. W. nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, ani także tego, że złożył
oświadczenia świadomie czy jedynie z niedbalstwa nie odpowiadające rzeczywistemu sta-
nowi faktycznemu, które mogły wprowadzić zamawiającego w błąd, co do spełniania przez
M. W.
warunków udziału w postępowaniu. Nie mniej jednak odwołujący wykazał istnienie w
referencji P. N.
takich braków i nieprecyzyjności w stosunku do wykazu usług, które powodo-
wały, że dokument ten nie pozwalał na uznanie go za potwierdzający należyte wykonanie
usług wykazanych w wykazie, a to z uwagi na wątpliwość, co do autorstwa dokumentu refe-
rencji, a to z uwagi na zakres czasowy wykazany w
wykazie i w referencji, który mógł budzić
wątpliwości jakich sezonów dotyczy wykazana wartość 820 tys. złotych. Odwołujący w oce-
nie Izby również wykazał, że zamawiający powinien był powziąć wątpliwość czy w zakresie
rzeczowym (miejsc realizacji zimowego ut
rzymania dróg) wynikającym z referencji p. N. po-
zyskał w sporny okresie zamówienia, które następnie mógł zlecić M. W. o wartości
000zł. Wszystkie te wątpliwości powodują, że zamawiający na datę wyboru oferty najko-
rzystniejszej w
ocenie Izby nie dysponował jednoznaczną i nie budzącą wątpliwości informa-
cją wynikającą z JEDZa, wykazu usług poz. 1 i złożonej referencji z dnia 1 września 2020r.,
że M. W. spełnia warunki udziału w postępowaniu. Jednakże te wątpliwości nie dowodzą
jeszcze, że M. W. wprowadził zamawiającego w błąd co do tego, że spełnia warunki udziału
jak również bez wcześniejszego skorzystania z procedury wynikającej z art. 26 ust. 3 ustawy
nie pozwalają na przyjęcie, że M. W. nie spełnia warunków udziału w postępowaniu. Z tego
względu Izba uwzględniła jedynie zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy i nakazała zama-
wiającemu skierowanie do M. W. prowadzącego działalność pod firmą FHUT SPEED-MAR
M. W. wezwania
w trybie art. 26 ust. 3 ustawy do wyjaśnienia:
w jaki sposób i przez kogo został podpisany dokument referencji z dnia 1 września
2020r. i uzupełnienia braku dotyczącego pochodzenia dokumentu,
powodów, dla których w wykazie w poz. 1 wykonawca wskazał zakres czasowy usługi
zimowego utrzymania dróg jako 1 listopada – 31 marca 2016r. podczas, gdy z refe-
rencji z dnia 1 września 2020r. wynika, że usługi o wartości 820 000zł. zostały mu
zlecone w latach 2016-
2017 oraz wyjaśnienia czy wskazana wartość usług została
wykonawcy zlecona w ramach jednego czy dwóch sezonów zimowego utrzymania
dróg i w zależności od złożonych wyjaśnień ewentualnego poprawienia lub złożenia
prawidłowego wykazu lub odpowiadającej mu referencji,
jakie wartości miały usługi świadczone przez niego w związku ze zleceniem przez P.
N.
usług zimowego odśnieżania dróg w rozbiciu na drogi Gminy Bobrowo, drogi Gmi-
ny Jabłonowo Pomorskie i drogi powiatowe Powiatu Brodnica w sezonie/sezonach
podzleconych mu przez P. N. i z czego wynika
oświadczenie Gminy Bobrowo i Gminy
Jabłonowo Pomorskie, że w sezonie 2016/17 P. N. nie świadczył usług zimowego od-
śnieżania dróg na ich rzecz.
W pozostałym zakresie Izba uznała zarzuty odwołania za nieudowodnione i podlegające od-
daleniu.
Zarzu
t naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust. 1 ustawy polegające na niezgodnym z
przepisami ustawy wyborze oferty M. W.
– w zakresie zadania nr 11, w sposób naruszający
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Zarzut p
otwierdził się. Już z samego wykazu i załączonej do niej referencji w zakresie poz. 1
w ocenie Izby zamawiający powinien był powziąć wątpliwości, co do autorstwa referencji
oraz tego ile sezonów w rzeczywistości realizował M. W. na rzecz P. N., a tym samym już w
dacie podejmowania decyzji o uznaniu tych dokumentów jako potwierdzających spełnianie
warunku doświadczenia zawodowego wykonawcy zamawiający podjął swoją decyzję wadli-
wie nie dostrzegając tych niejednoznaczności. W konsekwencji dopuścił do wyboru jako naj-
korzystniejszej oferty, co do której nie ustalił prawidłowo czy wykonawca spełnia warunki
udziału w postępowaniu, co potencjalnie mogło prowadzić do nierównego traktowania wyko-
nawców, przez konieczność konkurowania wykonawcy, którego zdolność do wykonania za-
mówienia nie budzi wątpliwości z wykonawcą u którego takiej pewności nie ma. To w ocenie
Izby świadczy, że potwierdził się zarzut naruszenia art. 7ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i 3
pkt. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy,
tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 2972) zmienionego rozporządzeniem
Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47) obciążając kosztami
zamawiającego i nakazując zamawiającemu dokonanie zwrotu odwołującemu kwoty
000zł. tytułem zwrotu kosztów wpisu, 3 600zł. tytułem zwrotu kosztów zastępstwa
prawnego i 1332,58zł. tytułem zwrotu kosztów dojazdu na rozprawę.
Przewodniczący:…………………………..