Sygn. akt KIO 2018/20
WYROK
z dnia
1 października 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
29 września 2020 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 sierpnia 2020 r. przez
wykonawcę Tronus Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miejski Ośrodek Pomocy
Rodzinie w Zabrzu
przy udziale wykonawcy Iduro s.c. A.
Ł. M. S. z siedzibą w Katowicach, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru najkorzystni
ejszej oferty oraz powtórzenie czynności badania i oceny
ofert, w tym odrzucenie oferty wykonawcy Iduro s.c. A.
Ł. M. S. z siedzibą
w Katowicach
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
w Zabrzu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Tronus Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od zamawiającego Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Zabrzu na rzecz
wykonawcy
Tronus Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
kwotę 11 222 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy dwieście dwadzieścia
dwa złote zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
z tytułu wpisu od odwołania w kwocie 7 500 zł, wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie
600 zł oraz dojazdu na posiedzenie w kwocie 122 zł.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843
z poźn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gliwicach.
Przewodniczący: ………………………………
Sygn. akt KIO 2018/20
U z a s a d n i e n i e
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Zabrzu, dalej „Zamawiający”, prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Dostawa i montaż wyposażenia meblowego dla Programu Aktywności Lokalnej dzielnicy
Zandka oraz Centrum Wsparcia Rodziny przy ul. Stalmacha 7 w Zabrzu.
Postępowanie
prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. t.j. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 24 lipca 2020 r. pod numerem 566028-N-2020.
W dniu 19 sierpnia 2020 r.
wykonawca Tronus Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”,
wniósł odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Iduro s.c. A.
Ł., M. S., dalej „Iduro”, pomimo iż oferta ta powinna być odrzucona, gdyż
jej treść jest niezgodna z postanowieniami Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia;
art. 91 ust 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Iduro, pomimo iż oferta tego wykonawcy powinna być odrzucona i w
konsekwencji oferta ta nie powinna zostać wybrana jako najkorzystniejsza przy
ustalonych kryteriach oceny ofert.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert, odrzucenia z
postępowania oferty wykonawcy Iduro oraz dokonania wyboru oferty Odwołującego jako
oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazywał, że w wielu pozycjach znajdujących się w załączniku
Przystępującego oferowane są meble produkowane seryjnie, z czym wiązał się obowiązek
jednoznacznego sprecyzowania przedmiotu of
erty poprzez wskazanie na konkretny wyrób,
nazwanie, określenie marki, znaku towarowego oraz innych przypisanych wyłącznie temu
produktowi cech. Dokonane w ww. zakresie w ofercie Iduro oznaczenie towarów poprzez
wskazanie nazwy producenta i oznaczenie towaru w kol. 4 i 5, odpowiednio: producent MDD
- towar SHILA oraz producent PROFIM -
towar RAYA nie jest jednoznacznym określeniem
oferowanego dla tych pozycji towaru. Powoduje to niezgodność z wymaganiami SIWZ, w tym
załącznika nr 1 - Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia i załącznika nr 2A - wzoru
formularza Kalkulacji oferty.
Z daleko posuniętej ostrożności procesowej Odwołujący wskazywał, że krzesła z ww.
pozycji nie są meblami na zamówienie, dla których załącznik nr 1 do SIWZ formułował inne
wymagania dot. podania charakterystyki oferowanego przedmiotu.
Podobnie nawet jeśli
zakwalifikować te meble do „pozostałego wyposażenia", to i tak oferta Iduro byłaby
niezgodna z SIWZ -
dla takiego wyposażenia SIWZ nadal wymagały podania jednoznacznej
charakterysty
ki poprzez podanie producenta, modelu i nr katalogowego, któremu to
wymogowi Iduro uchybiło.
SHILA jest oznaczeniem serii produktów producenta MDD, a nie oznaczeniem
konkretnego produktu. W ramach serii SHILA producent oferuje gamę różnych produktów,
spośród których wiele nie odpowiada wymaganiom postawionym w SIWZ. Oferta Iduro nie
precyzuje tego, jaki dokładnie produkt z serii SHILA został w niej ujęty. Powoduje to, że
oferta w zakresie dwóch pozycji, w której zaoferowany został towar oznaczony w kol. 4 jako
„SHILA" jest niezgodna z SIWZ. RAYA jest oznaczeniem kolekcji produktów producenta
PROFIM, a nie oznaczeniem konkretnego produktu. W ramach kolekcji RAYA producent
oferuje gamę różnych produktów, spośród których wiele jest niezgodnych z wymaganiami
SIW
Z. Oferta Iduro nie precyzuje tego, jaki dokładnie produkt z kolekcji RAYA został w niej
ujęty. Powoduje to, że oferta w zakresie dwudziestu pozycji, w której zaoferowany został
towar oznaczony w kol. 4 jako „RAYA" jest niezgodna z SIWZ.
Jeżeli Zamawiający oczekiwał jednoznacznego sprecyzowania oferowanych towarów
poprzez wskazanie na konkretny wyrób, określenie marki, znaku towarowego oraz innych
przypisanych wyłącznie temu produktowi cech, to brak podania tych informacji w ofercie nie
pozwala na jednoznac
zną identyfikację tego towaru. To z kolei prowadzi do konieczności
uznania, że oferta w tym zakresie nie jest zgodna z SIWZ. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w
których np. przedstawiany w ofercie produkt może być oferowany w różnych wariantach,
posiadających, jak i nieposiadających cech wymaganych w SIWZ.
Także ogólne oświadczenia o zgodności towaru z SIWZ czy opisem przedmiotu
zamówienia nie mogą stanowić podstawy do uznania oferty za zgodną z SIWZ.
Nie ma też podstaw do dokonania poprawy oferty Iduro w zakresie ww. pozycji w
trybie art. 87 ust. 2 ustawy P
zp. Opisana powyżej niezgodność nie stanowi omyłki
rachunkowej. Nie ma także charakteru oczywistego, który umożliwiłby automatyczną
weryfikację i poprawę, jako oczywista omyłka pisarska. Brak podania wymaganych w
postępowaniu istotnych informacji precyzujących przedmiot nie może być także uznany za
poprawę innej omyłki w rozumieniu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Dokonanie poprawy
omyłki poprzez jednostronne określenie przez Zamawiającego, jakie dokładnie modele
towarów z serii SHILA czy RAYA mają być dostarczonej stanowiłyby niezgodną z art. 87 ust.
1 ustawy Pzp
zmianę treści oferty.
Do postępowania odwoławczego w dniu 21 sierpnia 2020 r. przystąpił po stronie
Zamawiającego wykonawca Iduro Spółka cywilna A. Ł., M. S. z siedzibą w Katowicach, dalej
również „Przystępujący”.
Pismem z dnia 28 września 2020 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie
wnosząc o oddalenie odwołania w całości i podnosząc, że przedłożone przez wykonawcę
dokumenty na we
zwanie Zamawiającego potwierdzają spełnienie wymagań zawartych w
ww. dokumentach także pod kątem analizy aranżacji poszczególnych pomieszczeń.
Zaproponowane krzesła RAYA i SHILA spełniają ww. warunki i co do tego Zamawiający nie
ma żadnych wątpliwości czego wyrazem jest wybór oferty najkorzystniejszej. W treści
załącznika nr 2A do SIWZ - Kalkulacja ceny w tabeli służącej określeniu przedmiotu oferty
oraz wyceny dla każdego z pomieszczeń Zamawiający sformułował wymóg w kolumnie 4
podania opisu mebli/symbolu/
znaku towarowego. Zamawiający wymagał także podania
nazwy producenta. Wykonawca Iduro
wskazał w pozycjach zakwestionowanych przez
Odwołującego oznaczenie towaru oraz producenta, a następnie w przesłanych
wyjaśnieniach dołączył dokumenty potwierdzające, iż zaoferowany towar odpowiada
wymaganiom zawartym w SIWZ i tym samym wskazał konkretny produkt.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron oraz uc
zestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szczególności: z protokołu postępowania o udzielenie zamówienia, ogłoszenia o
zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, pytań i odpowiedzi
Zamawiającego do treści dokumentacji postępowania, oferty Przystępującego, informacji
Zamawiającego o wyborze oferty najkorzystniejszej. Izba wzięła również pod uwagę
stanowiska wyrażone w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także oświadczenia i
stanowiska stron i uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu
posiedzenia i rozprawy w
dniu 29 września 2020 r.
Uwzględniając powyższe, Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest Dostawa i montaż wyposażenia meblowego dla
Programu Aktywności Lokalnej dzielnicy Zandka oraz Centrum Wsparcia Rodziny przy ul.
Stalmacha 7 w Zabrzu.
Zamawiający żądał złożenia wraz z ofertą kalkulacji ceny - wypełnionego załącznika
nr 2
a do SIWZ, który zawierał tabele do uzupełnienia w zakresie jednoznacznej
charakterystyki zaoferowanych mebli. Zgodnie z OPZ, stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ,
Wykonawca zobowiązany jest w załączniku nr 2 A - KALKULACJA CENY do jednoznacznej
charakterystyki zaoferowanych mebli:
- dla mebli produkowanych seryjnie -
poprzez krótki opis mebli, który wskazuje na spełnienie
wymogów zawartych w specyfikacji np.: wskazanie na konkretny wyrób, nazwanie,
określenie marki, znaku towarowego oraz innych przypisanych wyłącznie temu produktowi
cech.
dla mebli na zamówienie (dopuszcza się wyłącznie meble wyszczególnione w załączniku nr
2 A - KALKULACJA CENY, poz. 31 a, 31 e, 31, 23 (zabudowa meblowa - KOMODA), rys.
01.4, 31d, 31 f, 31 b, 31 c) poprzez przedstawienie np. w formie fotografii wykonanych
wcześniej realizacji o zbliżonym charakterze.
Dla pozostałego wyposażenia - poprzez podanie producenta, modelu i nr katalogowego.
Doprecyzowaniem
powyższego było ustalenie w treści załącznika nr 2A do SIWZ –
Kalkulacja ceny wymogu podania
przez wykonawców następujących danych: „Opis
mebli/symbol/znak/towarowy" (kolumna 4) oraz nazwy producenta (kolumna 5).
Do momentu upływu terminu składania ofert oferty złożyli m.in. Odwołujący oraz
Przystępujący, który w zakresie zaoferowania krzesła obrotowego sporządził załącznik nr 2a
do SIWZ, załączając go do oferty w następujący sposób:
SALA MULTIMEDIALNA B.03 (1 szt.) -
pozycja „Krzesło obrotowe" - oznaczenie
towaru: SHILA, producent MDD
BIBLIOTEKA B1.9 (2 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: SHILA,
producent MDD
SALA KOMPUTEROWA/Kawiarenka B.05 (9 szt.) -
pozycja „Krzesła" - oznaczenie
towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ BIUROWY 3 os. B.0.6A (3 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie
towaru: RAYA, producent PROFIM
RECEPCJA P.01 (2 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: RAYA,
producent PROFIM
POMIESZCZENIE SOCJALNE P.03 (2 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
BIBLIOTEKA B1.9 (1 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru; RAYA,
producent PROFIM
POKÓJ BIUROWY 2 os MGW Centrum Działań Rewitalizacyjnych B 1.6 A (2 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ BIUROWY 1 os MGW( Centrum Działań Rewitalizacyjnych B 1.6 B (1 szt) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
PUNKT ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE 4 os B
1.5 (4 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
PUNKT ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE 4 os
B.1.3 (4 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
PUNKT PORAD PRAWNYCH 8 1.10 (1 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
ZABRZAŃSKIE CENTRUM ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI B 1.11 (2 szt.) -
pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POWIATOWY URZĄD PRACY 1.12 (2 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ PSYCHOLOGA B 2.3 (1 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie
towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ KIEROWNIKA B 2.4 (1 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" - oznaczenie
towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ DLA 2 OSÓB SZKOLĄCYCH B 2.6 A (2 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ DO OBSŁUGI INTERWENCJI B 2.6 B (1 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ KOORYNATORÓW 4 osoby B 2.7 (4 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ KOORYNATORÓW 4 osoby B 2.8 (4 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ KOORYNATORÓW 3 osoby B 2.9 (3 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM
POKÓJ KOORYNATORÓW 3 osoby B 2.10 (3 szt.) - pozycja „Krzesła obrotowe" -
oznaczenie towaru: RAYA, producent PROFIM.
W dniu 14 sierpnia 2020 r. Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Za najkorzystniejszą ofertę uznano
ofertę złożoną przez Przystępującego.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, co uprawniało go do złożenia odwołania.
W ocenie Izby oferta Przystępującego podlega odrzuceniu z uwagi na brak określenia
co stanowi przedmiot jego oferty.
Wykonawca, będący profesjonalistą w swojej dziedzinie, a
ubiegający się o udzielenie zamówienia, winien mieć świadomość, że Zamawiający oczekuje
sprecyzowania przedmiotu oferty w zakresie
wyposażenia w taki sposób, aby można było
zweryfikować, czy spełniają one parametry i wymagania wynikające z opisu przedmiotu
zamówienia. W niniejszym postępowaniu Zamawiający w sposób jednoznaczny wymagał
sprecyzowania w treści oferty opisu mebli, symbolu lub znaku towarowego w stosunku do
poszczególnych elementów zamówienia. Informacje te nie zostały zawarte w ofercie
Przystępującego.
Brak sprecyzowania przedmiotu świadczenia pozbawia Zamawiającego możliwości
zweryfikowania na etapie badania złożonych ofert, czy jest on zgodny z wymaganiami opisu
przedmiotu zamówienia. Brak skonkretyzowania przedmiotu zamówienia na etapie składania
ofert należy uznać za niezgodność treści oferty z treścią SIWZ, polegającą na niewłaściwym,
tzn. niezgodnym z wymaganiami Zamawiającego, opisaniu przedmiotu dostawy. Wykonawca
nie wskazał bowiem jakie konkretnie wyposażenie oferuje. Powyższy brak trudno uznać za
nieistotny element oferty i pozwalający na konwalidację na późniejszym etapie, przykładowo
po uzyskaniu dokumentów przedmiotowych od wykonawcy, jak to próbował argumentować
Zamawiający. Załącznik nr 2a do SIWZ stanowił element oferty, więc nie podlegał
uzupełnieniu i nie można go traktować jako dokument, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp potwierdzający spełnienie przez oferowany produkt wymagań określonych przez
Zamawiającego.
Należy również podkreślić, że zgodność treści oferty z treścią specyfikacji nie jest
okolicznością, którą można domniemywać na podstawie ogólnego oświadczenia wykonawcy
wówczas, gdy wymagane jest w treści SIWZ sprecyzowanie przez wykonawcę
szczegółowych wymagań technicznych. Skoro Zamawiający w sposób jednoznaczny określił
procedurę weryfikacji istotnych aspektów oferowanego przez wykonawców wyposażenia, to
wykonawcy byli zobligowani się do niej dostosować. Nie jest obowiązkiem Zamawiającego
domniemywanie zgodności oferowanego produktu z ogólnego oświadczenia zawartego w
treści oferty, skoro określił on w jaki sposób wykonawcy ową zgodność winni mu wykazać.
To obowiązkiem wykonawcy jest dochowanie należytej staranności i postępowanie zgodnie z
procedurą określoną przez Zamawiającego. W ocenie Izby, jeżeli parametry oferowanego
wyposażenia ograniczały się w formularzu załączonym do oferty jedynie do wskazania serii,
gdzie producent oferuje różne produkty w ramach tejże serii, to nie można uznać, że oferta
spełnia wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ponadto, gdyby przyjąć
stanowisko
Przystępującego za zasadne, bezprzedmiotowym byłoby wymaganie przez
Zamawiającego jakichkolwiek oświadczeń wykonawcy co do parametrów oferowanych
urządzeń. Skoro bowiem ogólne oświadczenie złożone w formularzu oferty potwierdza, iż
wykonawca oferuje produkt zgodny ze SIWZ, to wszelkie dodat
kowe oświadczenia
należałoby uznać za zbędne.
Reasumując, Izba uznała, że oferta Przystępującego nie odpowiada treści SIWZ i
winna zostać odrzucona przez Zamawiającego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp,
a w konsekwencji
doszło do naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy Pzp, bowiem Zamawiający
nie
prawidłowo dokonał oceny i wyboru oferty Przystępującego.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na
podstawie art. 192 ust. 9 i 1
0 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy
§ 3 i § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………