Sygn. akt KIO 3405/20
POSTANOWIENIE
z dnia 31 grudnia 2020 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 31 grudnia 2020 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
21 grudnia 2020 roku przez
Odwołującego Remondis Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego Gminę Aleksandrów Łódzki
postanawia:
1. Uma
rza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego
Remondis
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr (piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
stan
owiącej wniesiony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1863 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 3504/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Aleksandrów Łódzki, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na zadanie pn. „Odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów
komunalnych z terenu gminy Aleksandrów Łódzki” Numer referencyjny: ZP.271.23.2020
(dalej „Postępowanie”), ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 20
listopada 2020 r. pod nr 2020/S 227-558257-2020.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz.
1843 ze zm.)
zwanej dalej „ustawą” lub „Pzp”. Wartość zamówienia przekracza kwoty
o
kreślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ww. ustawy.
W dniu 21 grudnia 2020
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesione odwołanie przez wykonawcę Remondis Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(zwanego dalej Odwołującym) wobec treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia
(dalej SIWZ)
oraz ogłoszenia o zamówieniu zmienionego w dniu 16 grudnia 2020 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
A.
zaniecha
nie dokonania zmiany treści SIWZ zgodnie z żądaniami odwołania, którego
zar
zuty Zamawiający uwzględnił w całości w postępowaniu o sygn. KIO 3170/20
skutkujące utrzymaniem zapisów niewyczerpującego, nieprecyzyjnego opisu przedmiotu
zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim:
Zamawiający nie precyzuje obowiązków Wykonawcy dot. korzystania z używanych
pojemników w zakresie utrzymania ich odpowiedniego stanu sanitarnego,
w szczególności nie wskazuje możliwego do dotrzymania terminu na umycie
i zdezynfekowanie pojemników; /zarzut nr 2 odwołania w spr. K/O 3170/20;
Zamawiający wskazał termin na opracowanie i dostarczenie harmonogramów,
który to termin może okazać się niemożliwy do dotrzymania; /zarzut nr 8 odwołania
w spr. KIO 3170/20;
czym Zamawiający naruszył art. 186 ust. 2 zd. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29
ust. 1 i 2 Pzp;
B.
zaniechanie dok
onania zmiany załącznika do SIWZ w postaci wzoru umowy zgodnie
z żądaniami odwołania, którego zarzuty Zamawiający uwzględnił w całości
w postępowaniu o sygn. KIO 3170/20 skutkujące utrzymaniem zapisów
niewyczerpującego, nieprecyzyjnego opisu przedmiotu zamówienia w sposób, który
mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim:
Zamawiający odnosi się do obowiązku potwierdzenia dostarczenia pojemników;
/zarzut nr
3 odwołania w spr. KIO 3170/20;
Zamawiający nie odniósł się w zakresie obowiązków dotyczących poziomów
przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych
do ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw zmieniającej art. 3b ust 1
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; /zarzut nr 15 odwołania
w spr. KIO 3170/20;
czym Zamawiający naruszył art. 186 ust. 2 zd. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29
ust. 1 i 2 Pzp;
C.
zaniechanie dok
onania zmiany załącznika do SIWZ w postaci wzoru umowy zgodnie
z żądaniami odwołania, którego zarzuty Zamawiający uwzględnił w całości
w postępowaniu o sygn. KIO 3170/20 skutkujące utrzymaniem zapisów we wzorze umowy
st
anowiącym załącznik do SIWZ uprawnień i obowiązków stron z rażącym naruszeniem
zasady równości stron stosunku cywilnoprawnego oraz przekroczeniem zasady swobody
umów w zakresie w jakim:
Zamawiający stosując wysokie kary umowne jednocześnie wprowadza niski
poziom ich tolerancji:
zapis, że Zamawiający ma uprawnienie do wypowiedzenia
umowy ze skutkiem natychmiastowy, w razie naliczenia kar umownych w łącznej
wysokości co najmniej 20% szacunkowej wartości wynagrodzenia; /zarzut nr 28
odwołania w spr. KIO 3170/20;
Zamawiający wprowadził do wzoru umowy katalog otwarty istotnych naruszeń
umowy, z których wystąpienie chociażby jednej skutkuje możliwością
wypowiedzenia przez Zamawiającego umowy ze skutkiem natychmiastowym, nie
podając jednocześnie definicji istotnego naruszenia; /zarzut nr 29 odwołania
w spr. KIO 3170/20;
czym Zamawiający naruszył art. 186 ust. 2 zd. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp i art.353
Kc
w zw. z art. 14 ust. 1 Pzp;
D.
7. zaniechanie dok
onania zmiany załącznika do SIWZ w postaci wzoru umowy
zgodnie z żądaniami odwołania, którego zarzuty Zamawiający uwzględnił w całości
w postępowaniu o sygn. KIO 3170/20 skutkujące utrzymaniem rozbieżnych
zapisów SIWZ i wzoru umowy dotyczących zabezpieczenia należytego wykonania
umowy /zarzut nr
26 odwołania w spr. KIO 3170/20;
czym Zamawiający naruszył art. 186 ust. 2 zd. 2 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z 36 ust. 1
pkt 15 oraz art. 147 ust. 1 Pzp;
8. wprowadzenie w dniu 11.12.2020 r. do SIWZ zapisu o zwrocie 70 %
zabezpieczenia należytego wykonania umowy podczas gdy w terminie 30 dni od
dnia wykonania zamówienia i uznania przez zamawiającego za należycie
wykonane Zamawiający zobowiązany jest zwrócić 100 % zabezpieczenia
czym Zamawiający naruszył art. 151 ust. 1 Pzp;
określenie w zmienionej SIWZ oraz w zmienionym ogłoszeniu o zamówieniu
warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz uniemożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wy
konania zamówienia w zakresie, w jakim Zamawiający nie wskazał,
że w sytuacji gdy Wykonawca składa ofertę na 1 i 2 część zamówienia powinien
wykazać się doświadczeniem w odbiorze 8000 Mg w ciągu następujących
po sobie 12 miesięcy
czym Zamawiający naruszył art. 7 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1a Pzp.
Wobec powyższego, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu zmiany treści SIWZ w sposób określony w treści odwołania
oraz o zasądzenia od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym zwrotu poniesionych kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, według
rachunku przedstawionego na rozprawie.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
W dniu 23 grudnia 2020 ro
ku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła
odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający oświadczył, że uwzględnił w całości zarzuty
podniesione w odwołaniu i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu
niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że wobec uwzględnienia w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu oraz wobec braku zgłoszenia przystąpienia po stronie
Zamawiającego, zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy, zaistniały przesłanki do umorzenia
postępowania odwoławczego.
Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 ustawy w przypadku umorzenia
postępowania
przez
Izbę
na
skutek
uwzględnienia
przez
Zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy, Izba
– zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2 ustawy Pzp
postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze.
O
kosztach
postępowania
orzeczono
stosownie
do
jego
wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1 Prawa zamówień
publicznych oraz w oparciu o
przepisy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu
ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………