Sygn. akt: KIO 98/20
WYROK
z dnia 29 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 stycznia 2020
roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 18 stycznia 2020 r. przez G. L.
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Kaliska w Kaliskach
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Gminie Kaliska w Kaliskach –
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, wykluczenie z
postępowania wykonawcy Ł. N. i dokonanie ponownej oceny ofert;
kosztami postępowania obciąża Gminę Kaliska w Kaliskach i
2.1. z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez G. L.
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Gminy Kaliska w Kaliskach na rzecz G. L. kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zam
ówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do
Sądu Okręgowego w Gdańsku.
………………………………..
Sygn. akt: KIO 98/20
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Kaliska w Kaliskach – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest pełnienie nadzoru inwestorskiego nad
realizacją inwestycji pn. budowa ulicy Ogrodowej wraz z siecią kanalizacji deszczowej z
odprowadzeniem do zbiornika retencyjnego w Kaliskach.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia
2004 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 18 stycznia 2020 roku wykonawca G. L.
(dalej: odwołujący) wniósł odwołanie
wobec niezgodnej z przepisami ustawy
czynności zamawiającego z dnia 14 stycznia 2020 r.
r., w c
zęści dotyczącej wyboru oferty wykonawcy SAN - TECHNIKA Ł. N., jako
najkorzystniejszej,
zarzucając jej naruszenie przepisów mających istotny wpływ na wynik
postępowania:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 i art. 7 ustawy P.z.p.
, poprzez wybór oferty Ł. N., jako
najkorzystniejszej
wskutek błędnego uznania przez zamawiającego, że wykonawca ten
wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej oraz sytuacji ekonomicznej określonych w ogłoszeniu o zamówieniu i specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.), tj.:
dysponowania 1 osobą do nadzorowania robót drogowych, która posiada
uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności inżynieryjnej
drogowej do kierowania i r
obotami budowlanymi bez ograniczeń,
wykazania, że jest ubezpieczony odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę nie mniejsza niż 50.000,00 zł;
wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz:
a)
nakazanie uniew
ażnienia zaskarżonej czynności zamawiającego polegającej na
wyborze oferty wykonawcy
Ł. N., jako najkorzystniejszej,
b)
nakazanie z
amawiającemu wykluczenie, na podst. art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy P.z.p.,
wykonawcy
Ł. N.,
c)
rozpoznanie sprawy na rozprawie, także w razie nieobecności odwołującego,
d)
orzeczeni
e o kosztach postępowania wg norm przepisanych.
W uzasadnieniu odwołujący wskazał, że zamawiający w treści s.i.w.z. określił, że w
postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy spełniają m.in. następujące warunki
udziału w postępowaniu:
w zakresie zdolności ekonomicznej - są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w
zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę nie
mniejszą niż 50.000,00 zł (pkt 5.1.2.2 s.i.w.z.)
- w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej - skierują do realizacji zamówienia
publicznego 1 (jedną) osobę do nadzorowania robót drogowych, która posiada uprawnienia
budowlane do kierowania robotam
i budowlanymi w specjalności inżynieryjnej drogowej do
kierowania
robotami budowlanymi bez ograniczeń, lub odpowiadające im ważne uprawnienia
budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów (pkt
5.1.2.3) lit b) tiret pierwsze s.i.w.z.)
Odwołujący wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego, dokonane w
trybie art. 26 ust. 2 ustawy P.z.p., wykonawca
Ł. N. złożył w dniu 15.11.2019 r. dokumenty
mające potwierdzać brak podstaw do wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w
postępowaniu, tj.:
polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa,
ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia
działalności gospodarczej lub użytkowania mienia,
wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia, gdzie wskazał pana A. S., jako
osobę skierowaną do nadzorowania robót drogowych,
zobowiązanie zakładu usługowo-projektowego „AS" H. S. do udostępnienia
wykonawcy
Ł. N. zasobów w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru robót branży
drogowej.
Na podstawie do
kumentów o powyższym brzmieniu zamawiający dokonał wyboru
oferty wykonawcy
Ł. N., o czyni poinformował odwołującego pismem z dnia 20 listopada
2019 r.
Na powy
ższą czynność odwołujący wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej
(sygn. akt: KIO 2368/19). Przedmiotowe odwołanie zostało uwzględnione przez
z
amawiającego. W dniu 12 grudnia 2019 r. zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty
wykonawcy
Ł. N. oraz wystosował do wykonawcy wybranego wezwanie do uzupełnienia
dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p. Wykonawca Ł. N. złożył w dniu 18 grudnia
2019 r.
dokumenty mające potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający w dniu 14 stycznia 2020 r. ponownie wybrał ofertę wykonawcy Ł. N. jako
najkorzystniejszą.
W ocenie odwołującego, czynność zamawiającego polegająca na wyborze oferty
wykonawcy
Ł. N. jako najkorzystniejszej, jest wadliwa z następujących powodów:
Wykonawca Ł. N. nie wykazał spełniania warunku zdolności technicznej i zawodowej.
W szczególności nie wykazał, że dysponuje osobą do nadzorowania robót drogowych, która
posiada uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności
inżynieryjnej drogowej do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń. Odwołujący
wskazał, że wykonawca Ł. N., w złożonej ofercie (strona 5) wyraźnie oświadczył (zwrot - nie
dotyczy), że w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu nie polega na
zasobach innych podmiotów. Tymczasem w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
dokonane w trybie art. 26 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p.
posiłkuje się zobowiązaniem podmiotu
trzeciego. Odwołujący wskazał, że jest to zachowanie bezskuteczne i nie może zostać
uznane, jako wykazanie spełniania warunku udziału w postępowaniu. Pogląd swój
odwołujący oparł na stanowisku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrażone w
wyroku z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie 0387/14 (tzw. wyrok w sprawie Esaprojekt) oraz w
wyroku KIO 1143/18.
Odwołujący wskazał, że wykonawca Ł. N. nie wykazał spełniania
warunku sytuacji ekonomicznej z następujących powodów:
z
łożona polisa nie wskazuje podmiotu ubezpieczonego. Można jedynie domniemywać
(bez jakiegokolwiek potwierdzenia w dokumentach), że polisa dotyczy podmiotu
udostępniającego zasoby wykonawcy Ł. N. . Domniemanie to wynika z kolejnego (złożonego
na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p.) zobowi
ązania zakładu usługowo – projektowego
„AS" H. S., poszerzonego (w stosunku do zobowiązania złożonego na wezwanie z art. 26
ust. 2 ustawy P.z.p.) o zasoby w zakresie sytuacji ekonomicznej.
wykonawca
Ł. N.i w złożonej ofercie (strona 5) wyraźnie oświadczył (zwrot - nie
dotyczy), że w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu nie polega na
zasobach innych podmiotów. Tymczasem w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
dokonane w trybie art. 26 ust. 2 i 3 ustawy P.z.p. posi
łkuje się zobowiązaniem podmiotu
trzeciego. Odwołujący wskazał, że jest to zachowanie bezskuteczne i nie może zostać
uznane, jako wykazanie spełniania warunku udziału w postępowaniu. Uzasadnienie swego
stanowiska o
dwołujący wskazał kwestionując, w analogicznym zakresie, wykazanie
spełniania warunku zdolności technicznej i zawodowej.
korzysta
nie z zasobów podmiotu trzeciego w zakresie zdolności ekonomicznej (gdyby
na
wet zastało przewidziane przez wykonawcę Ł. N. w ofercie), wymaga zagwarantowania,
że wykonawca będzie miał rzeczywisty dostęp do tych zasobów w trakcie realizacji
zamówienia. W zobowiązaniu podmiotu udostępniającego zasoby w tym zakresie zawarto
wyłącznie ogólnikowe stwierdzenie w brzmieniu: „sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad
realizacj
ą robót w branży drogowej w zakresie objętym przedmiotem zamówienia i pełnienie
funkcji inspektora nadzoru robót branży drogowej przez pracownika firmy A. S., przez cały
okres realizacji przedmiotowego zamówienia". Polisa OC ma, co do zasady, dotyczyć
s
ytuacji wykonawcy. Jeśli jest to ubezpieczenie zawarte przez inny podmiot i na jego rzecz,
to nie wystarczy samo złożenie dokumentu polisy, aby w jakikolwiek sposób sytuacja
ekonomiczna wykonawcy, który samodzielnie warunku udziału w postępowaniu nie spełnia,
uległa zmianie. Zobowiązanie podmiotu trzeciego w żaden sposób nie potwierdza, że
poprzez udostępnianie polisy OC w celu jej przedłożenia zamawiającemu, nastąpiło
jakiekolwiek wsparcie ekonomiczne wykonawcy
Ł. N. przez podmiot trzeci. Wykonawca Ł. N.
nie wskazał, w jaki sposób miałby zostać objęty ochroną ubezpieczeniową na podstawie
umowy ubezpieczenia zawartej przez inny podmiot, nie wykazał żadnej łączącej go z
ubezpieczycielem więzi prawnej, która gwarantowałaby możliwość skorzystania z
ubezp
ieczenia za zdarzenia wywołane jego działaniem lub zaniechaniem. W niniejszej
sprawie nie występują (a przynajmniej ich nie wykazano) żadne powiązanie kapitałowe czy
organizacyjne między wykonawcą Ł. N. a podmiotem udostępniającym zasoby, które
mogłyby ewentualnie uprawdopodobnić rzeczywisty charakter tego udostępnienia. Co
więcej, treść umowy ubezpieczenia wprost wyłącza odpowiedzialność za szkody, za które
osoba
objęta ubezpieczeniem jest odpowiedzialna wskutek umownego przejęcia (nawet
gdyby
takie istniało) odpowiedzialności cywilnej osoby trzeciej - § 8 ust. 1 pkt 1 ogólnych
warunków ubezpieczenia złożonych wraz z polisą. Taki stan faktyczny, zdaniem
o
dwołującego, przesądza o wyłącznie formalnym udostępnieniu dokumentów wykonawcy Ł.
N.
przez podmiot trzeci bez związku z realnym udostępnieniem zasobów i, jako taki, nie
znajduje akceptacji w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (np. KIO 2931/13).,
Odwołujący podniósł, że w związku z tym, że w sytuacji poprawnego procedowania
przez z
amawiającego w tym postępowaniu, oferta odwołującego zostałaby wybrana jako
najkorzystniejsza i realizowałby on zamówienie, odwołujący ma interes prawny we
wniesieniu niniejszego odwołania. Naruszenie przepisów ustawy P.z.p. przez
z
amawiającego miało istotny wpływ na wynik tej sprawy. Brak uwzględnienia odwołania
może narazić odwołującego na szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
przepisów tej ustawy, m.in. odwołujący może zostać pozbawiony możliwości podpisania i
realizacji
umowy a tym samym ponieść szkodę związaną choćby z brakiem uzyskania tego
zamówienia.
W odpowiedzi na odwołanie z dnia 28 stycznia 2020 roku zamawiający wniósł o
oddalenie odwołania w całości.
Ustosunkowując się do zarzutów odwołania zamawiający wskazał, iż;
1. Odnośnie zarzutu dotyczącego wyboru oferty najkorzystniejszej
W ocenie zamawiającego argumentacja odwołującego w jest niesłuszna i opiera się
na błędnych ustaleniach stanu faktycznego. Odwołujący złożył ofertę na Formularzu oferty
stanowiącym załącznik nr 2 do s.i.w.z. W złożonym Formularzu oferty w pkt 13 oświadczył,
że przedmiot zamówienia zamierza wykonać przy pomocy podwykonawców w zakresie
wskazanym w z
ałączniku nr 7 do s.i.w.z. (wykonawca wykreślił zapis o wykonaniu
zamówienia siłami własnymi).
Ponadto w ww. z
ałączniku nr 7, złożonym wraz z ofertą, wykonawca podał, że część
zamówienia w zakresie nadzoru nad robotami drogowymi zamierza powierzyć
podwykonawcy. Taki stan rzeczy nie z
aprzecza możliwości powołania się przez wykonawcę
na zasoby podmiotu trzeciego w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu.
Natomiast o
świadczenie, na które wskazuje odwołujący, złożone na załączniku nr 3
do s.i.w.z.
, to oświadczenie, o którym mowa w art. 25a ust, 1 ustawy P.z.p., składane w celu
wstępnego potwierdzenia przez wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu
oraz braku podstaw do wykluczenia. Takie
oświadczenie nie stanowi treści oferty, a
ewentualne braki w tym zakresie
są uzupełniane w trybie określonym w art. 26 ust. 3 ustawy
P.z.p.
Zamawiający zaznaczył, iż z inną sytuacją mielibyśmy do czynienia w przypadku,
gdyby w samej treści Formularza ofertowego— oświadczył, że nie będzie zatrudniał
podwykonawców (że wykona zamówienie siłami własnymi). Wówczas byłaby wyraźna
sprzeczność z powoływaniem się na zasoby podmiotu trzeciego. Podobnie, gdyby w ofercie
zawarto o
świadczenie, że wykonawca nie powołuje się na zasoby innych podmiotów.
Natomiast takiego oświadczenia w treści oferty nie ma, a odwołujący wyciąga błędne wnioski
z treści Załącznika nr 3 (oświadczenia o spełnianiu warunków i braku podstaw do
wykluczenia).
Zamawiający stwierdził, iż po unieważnieniu pierwotnego wyboru oferty
najkorzystniejs
zej ustalił, że skoro wykonawca podał w treści Formularza ofertowego, iż
zamówienie będzie realizował przy pomocy podwykonawcy, w załączniku nr 7 podał
konkretne dane te
go podwykonawcy, a następnie złożył zobowiązanie podmiotu trzeciego do
udostępnienia mu niezbędnych zasobów w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu, to nie ma wątpliwości, iż od samego początku wykonawca składał ofertę o
takiej samej t
reści. Podkreślił, iż w żadnym razie treść oferty nie wskazywała, iż wykonawca
sp
ełnia warunki udziału w postępowaniu samodzielnie.
Zamawiający przywołał wyrok KIO przywołany w odwołaniu, tj. wyrok z dnia
21.06.2018r. sygn. akt: 1143/18, który dotyczy sytuacji, gdzie wybrany wykonawca w wyniku
odpowiedz
i na wezwanie zamawiającego podał w wykazie nowe wcześniej niewskazane
usługi. Jednak Izba uznała akurat takie działanie za prawidłowe, a ponadto zaznaczyła, że:
Wyroki TSUE dotyczą konkretnych okoliczności faktycznych i prawnych, w związku z czym
stosowanie zawartych w nich dyrektyw w całkowicie innych stanach faktycznych powinno
następować z dużą ostrożnością, zwłaszcza w sytuacji, gdy dano kwestia jest normowana
przez przepis prawa krajowego, Wyrok z 11 maja 2017 r, w sprawie C-
13ú/16 (Archus et
Gama) w zakresie dotyczącym zarzutów odwołania ma za przedmiot możliwość uzupełniania
oferty, gdy zamawiający wymagał złożenia próbki. W wyroku z 4 maja 2017 r. w sprawie C-
387/14 (Esaprojekt) TSUE sprzeciwił się takiemu uzupełnianiu dokumentów warunkujących
tożsamość wykonawcy, któremu zostanie ewentualnie udzielone zamówienie oraz związany
z tym wynik weryfikacji zdolności tego wykonawcy do zrealizowania rozpatrywanego
zamówienia (pkt 30), Trybunał doprecyzował że dotyczy to sytuacji, gdy po upływie terminu
zgłoszeń do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca
przekazał instytucji zamawiającej, w celu wykazania, że spełnia on warunki uczestnictwa w
postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, dokumenty, których nie
zawierała jego pierwotna ofertą takle jak umowa zamówienia zrealizowanego przez podmiot
trzeci oraz jego zobowiązanie do oddania do dyspozycji tego wykonawcy zdolności i środków
niezbędnych do realizacji rozpatrywanego zamówienia (pkt 45).
Zamawiający stwierdził, że w badanej sprawie tako zmiana oferty nie nastąpiła, gdyż
przystępujący powołał się na realizację usług wykonanych przez siebie. Tożsamość
podmiotu, który wykona zamówienie nie uległa zmianie, tym samym. czynność uzupełnienia
dokonana zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 P.z.p. nie przekroczyła granic wyznaczonych
przez orzeczenie C-387/14.
Zamawiający wskazał, że w ramach przedmiotowego postępowania wykonawca
złożył ofertę (Formularz ofert na załączniku nr 2 do s.i.w.z.) wraz z oświadczeniem na
załączniku nr 3 do s.i.w.z.
Nast
ępnie w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego wystosowane na podstawie
art, 26 ust. 2 ustawy P.z.p. w
ykonawca przedłożył m.in, zobowiązanie podmiotu trzeciego do
udostępnienia mu niezbędnych zasobów oraz inne dokumenty potwierdzające spełnianie
warunków udziału w postępowaniu.
Taka sekwencja zdarzeń w żaden sposób nie stanowi, iż wykonawca w jakikolwiek
sposób zmienił treść swojej oferty. Wykonawca jednoznacznie w swojej ofercie, od samego
początku, oświadczał, że zrealizuje zamówienie przy pomocy podwykonawcy, którego
szczegółowe dane podał na załączniku nr 7 do s.i.w.z. (złożonym wraz z ofertą).
Zamawiający nie wymagał podania w ofercie innych informacji, w tym odnośnie powoływania
się na zasoby podmiotów trzecich.
Zamawiający podniósł, iż faktem jednak jest, iż oświadczenie o braku podstaw do
wykluczenia odnośnie podmiotu trzeciego powinno być zamieszczone na załączniku nr 3 do
s.i.w.z., czego wykonawca nie uc
zynił. Kolejnym faktem jest to, iż pierwotny wybór
najkorzystniejszej oferty został dokonany z pominięciem uzupełnienia powyższego braku.
Zamawiający stwierdził jednakże, że na skutek unieważnienia czynności wyboru i
ponownej oceny ofert zamawiający wystosował do wykonawcy wezwanie do uzupełnienia
brakujących dokumentów i oświadczeń, w tym oświadczenia o braku podstaw do
wykluczenia w stosunku do podmiotu udostępniającego zasoby, tj. co wykonawca uczynił.
Zamawiający wskazał, że wbrew stanowisku odwołującego, oświadczenie o braku
podstaw do wykluczenia nie stanowi treści oferty, a obowiązek jego złożenia wynika z
dyspozycji art. 25a ust. 1 oraz ust. 3 ustawy P.z.p. Zatem, w razie stwierdzenia
ewentualnych błędów lub braków w powyższym zakresie, zamawiający ma obowiązek
wystosować wezwanie do uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 P.z.p.
Zamawiający wskazał, że pogląd forsowany przez odwołującego zmierza jednak do
wykaz
ania, iż w sytuacji, w której wykonawca nie złoży wraz z ofertą oświadczenia w
stosu
nku do podmiotu, na którego zasoby się powołuje, to nie ma możliwości jego
uzupełnienia, albowiem stanowiłoby to ingerencję w treść oferty. Z takim stanowiskiem w
ocenie z
amawiającego nie można się zgodzić. Czym innym byłoby złożenie przez
w
ykonawcę wraz z ofertą jednoznacznego oświadczenia o woli realizacji zamówienia
samodzielnie i
wykazywanie spełniania warunków udziału w postępowaniu bez zasobów
innych podmiotów, a następnie, na etapie badania ofert, gdyby okazały się takie zasoby
niewystarczające, powołanie się na potencjał podmiotu trzeciego. Niemniej jednak w
przedmiot
owym postępowaniu przetargowym wykonawca od samego początku wskazywał
podwykonawcę, któremu zamierza podzlecić realizacje części' zamówienia i to ten sam
podwykonawca
udostępnia wykonawcy swoje zasoby (potencjał ekonomiczny, zdolność
techniczną i zawodową), a zatem o zmianie oferty nie ma tu mowy.
Z powyższych względów zamawiający wniósł o oddalenie zarzutu odwołującego.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego niespełnienia przez wykonawcę udziału w
postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej, zamawiający stwierdził, że w
dniu 18.12.2019r. wykonawca Ł. N. przedłożył zobowiązanie do udostępnienia zasobów
podmiotu trzeciego
, z którego treści wynika m.in. że udostępnia wykonawcy zasoby w
zakresie ubezpieczenia od OC poprzez sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją
robót w branży drogowej w zakresie objętym przedmiotem zamówienia i pełnienie funkcji
Inspektora Nadzoru Robót Branży Drogowej przez pracownika firmy Pana A. S. przez cały
okres realizacji przedmiotowego zamówienia,
Zamawiający wskazał, że Pan A. S., jak wynika z dokumentów przedłożonych przez
w
ykonawcę w dniu 15.11.2019r. (w odpowiedzi na wezwanie z art. 26 ust. 2 ustawy P.z.p.),
posiada uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie dróg,
typowych mostów i przepustów. Zaznaczył, że Pan A. S. jest członkiem Polskiej Izby
Inżynierów Budownictwa (co potwierdza złożone przez wykonawcę zaświadczenie Polskiej
Izby Inżynierów Budownictwa nr KUO-A9R-6E9-B75).
Zamawiający zauważył, że ww. osoba podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu z
tytułu wykonywania zawodu, zgodnie z treścią art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000
roku o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (tj.
Dz. U. z 2019 r., poz. 1117 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia
2003 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej architektów
oraz inżynierów budownictwa (Dz. U. Nr 220 poz. 2174). Zgodnie z § 3 przywołanego
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2003 roku obowiązek ubezpieczenia
OC powstaje w terminie do 30 dni od dnia wpisu na listę Członków izb architektów lub
inżynierów budownictwa, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia
wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Zatem Pan A. S.,
wpisany na listę inżynierów budownictwa, posiada stosowne ubezpieczenie od
odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania zawodu.
W ocenie z
amawiającego powyższego okoliczności świadczą jednoznacznie, iż
wykonawca
dysponuje niezbędnym potencjałem do realizacji przedmiotu zamówienia. Poza
tym, że sam posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (jako inżynier
budownictwa w branży sanitarnej), to dodatkowo wykazał, że osoba, która będzie pełnić
funkcję Inspektora Nadzoru Inwestorskiego w branży drogowej również posiada niezbędne
ubezpiec
zenie. Takie okoliczności dają zamawiającemu podstawę do pozytywnej weryfikacji
w
ykonawcy w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W ocenie z
amawiającego pozytywna ocena spełniania przez wykonawcę warunku
udziału w postępowaniu w zakresie wymaganego ubezpieczenia od OC w zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę 50.000 zł mogłaby
nastąpić już tylko na podstawie Polisy ubezpieczeniowej Nr 436000173…, która dotyczy
wykonawcy. Natomiast
fakt, iż osoba, która będzie pełnić funkcję Inspektora Nadzoru w
branży drogowej także posiada wymagane uprawnienia i ubezpieczenie, jest dodatkowym,
istot
nym potwierdzeniem, iż wybrany wykonawca dysponuje niezbędnym potencjałem.
Izba ustaliła, co następuje:
Szacunkowa wartość zamówienia jest niższa od kwot określonych na podstawie art.
11 ust. 8 ustawy P.z.p.
Zgodnie z pkt 5.1.2.2. i 3 s.i.w.z., o udzielenie
mogą ubiegać się wykonawcy, którzy
spełniają m.in. następujące warunki udziału w postępowaniu:
w zakresie zdolności ekonomicznej - są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej w
zakresie
prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę nie
mniejsza niż 50.000,00 zł (pkt 5.1.2.2 s.i.w.z.)
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej - skierują do realizacji zamówienia
publicznego 1 (jedną) osobę do nadzorowania robót drogowych, która posiada uprawnienia
budowlane do kierowania robotam
i budowlanymi w specjalności inżynieryjnej drogowej do
kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń, lub odpowiadające im ważne uprawnienia
budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów (pkt
5.1.2.3 lit. b tiret pierwsze s.i.w.z.).
Zgodnie z rozdziałem Vl pkt 6.3 s.i.w.z. wykonawca, który powołuje się na zasoby
innych podmiotów, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw do wykluczenia
oraz spełnienia w zakresie, w jakim powołuje się na ich zasoby — warunków udziału w
postępowaniu, zamieszcza informacje o tych podmiotach w oświadczeniu, o którym mowa w
rozdziale VI pkt 6.1 s.i.w.z.,
Wykonawca Ł. N. złożył wraz z ofertą oświadczenie, w którym oświadczył, że spełnia
warunki udziału w postępowaniu, natomiast odnośnie podmiotu, na którego zasoby się
powołuje wpisał „nie dotyczy”.
Zamawiający, na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy P.z.p., wezwał wykonawcę Ł. N.,
pismem z dnia 8 listopada 2019 roku do złożenia dokumentu potwierdzającego, że wybrany
wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę ubezpieczenia nie mniejszą niż
000,00 zł, wykazu usług wykonanych w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z
podaniem ich przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały
wykonane oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są
wykonywane należycie oraz wykazu osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z
informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami ( wg załącznika nr 5 do SIWO; wraz
z załączeniem dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe,
uprawnienia, niezbędne do wykonania zamówienia. Wykonawca winien wykazać, że skieruje
do realizacji zamówienia publicznego osoby, posiadające kwalifikacje zawodowe,
uprawnienia, niezbędne do wykonania zamówienia publicznego, tj.:
a)
1 (jedną) osobę do nadzorowania robót drogowych, która posiada uprawnienia
budowlane do kierowania robo
tami budowlanymi w specjalności inżynieryjnej drogowej bez
ograniczeń, lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na
podstawie wcześniej obowiązujących przepisów;
b)
1 (jedną) osobę do nadzorowania robót instalacyjnych, która posiada uprawnienia
budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych,
wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych do kierowania robotami
budowlanymi bez ograniczeń, lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które
zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów.
W odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego, dokonane w trybie art. 26 ust. 2 ustawy
P.z.p.,
wykonawca Ł. N. złożył, w dniu 15.11.2019, dokumenty mające potwierdzać brak
podstaw do wykluczenia oraz spełnianie warunków udziału w postępowaniu, tj.:
polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa,
ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia
działalności gospodarczej lub użytkowania mienia,
wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia gdzie wskazał pana A. S., jako
osobę skierowaną do nadzorowania robót drogowych,
zo
bowiązanie Zakładu Usługowo-Projektowego „AS" H. S. do udostępnienia
w
ykonawcy wybranemu zasobów w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru robót
branży drogowej.
Na podstawie do
kumentów o powyższym brzmieniu zamawiający dokonał wyboru
o
ferty wykonawcy, o czyni poinformował odwołującego pismem z dnia 20 listopada 2019 r.
Na powyższą czynność odwołujący wniósł odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej
(sygn. akt: KIO 2368/19). Przedmiotowe odwołanie zostało uwzględnione przez
z
amawiającego. W dniu 12 grudnia 2019 r. zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty
Ł. N. oraz wystosował do niego wezwanie do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust.
3 ustawy P.z.p.
Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w następującym zakresie:
W związku z tym, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z dnia
08.11.2019 r. w trybie art. 26 ust, 2 ustawy PZP do złożenia dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków w postępowaniu Wykonawca przedłożył m.in. zobowiązanie H. S.
prowad
zącej Zakład Usługowo Projektowy „AS" do oddania do dyspozycji Wykonawcy
niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia, tj, kwalifikacje zawodowe,
wiedza i doświadczenie w branży drogowej poprzez osobiste pełnienie funkcji inspektora
nadzoru robót branży drogowej do dnia 3108.2020r. — Zamawiający wezwał do wyjaśnienia
dlaczego w Wykazie osób został podany Pan A. S. do pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru
branży drogowej skoro zgodnie z treścią ww. zobowiązania zasoby w postaci kwalifikacji
zawodowych oraz wiedzy i doświadczenia w branży drogowej i uprawnienia „budowlane
udostępnia Pani H. S.?
Zamawiający wezwał także do wyjaśnienia na jakiej zasadzie Wykonawca dysponuje ww.
osobą do pełnienia funkcji Inspektora Nadzoru branży drogowej (Pan A. S. w sposób
pośredni (zgodnie z informacjami podanymi w Wykazie osób) ?
Jeżeli zaś Wykonawca w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w
zakresie dysponowania osobą do nadzorowania robot drogowych powołuje się na zasoby
podmiotu trzeciego to fakt ten powinien w sposób jednoznaczny wynikać z przedłożonego
zobowiązania.
W związku z tym Zamawiający wezwał do uzupełnienia dokumentów w powyższym zakresie
tak, aby jednoznacznie wynikało jakie zasoby zostały Wykonawcy udostępnione j jak będą
wykorzystane w ramach realizacji przedmiotowego zamówienia.
2. Wykonawca w celu potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu
dotyczącego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej
dzia
łalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę nie mniejszą niż 50 00000 zł—
przedłożył Polisę ubezpieczeniową odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa Nr
… .
Natomiast w związku z tym, że przedmiot zamówienia obejmuje usługi nadzoru
inwestorskiego zarówno w branży sanitarnej, jak j w branży drogowej, Zamawiający wskazał,
że ubezpieczenie od OC powinno obejmować ten zakres.
Jednakże w związku z tym, że na podstawie przedłożonych przez Wykonawcę dokumentów
Zamawiający nie może ustalić, na jakiej podstawie Wykonawca dysponuje Inspektorem
Nad
zoru branży drogowej, tj. Panem A. S. (zobowiązanie nie wskazuje, że podmiot trzeci
udostępnia Wykonawcy tę osobę), nie można uznać, że przedłożona Polisa
ubezpieczeniowa potwierdz
a spełnianie warunku udziału w postępowaniu w całym
wymaganym
zakresie. Jakkolwiek w ocenie Zamawiającego przedłożenie Polisy
ubezpieczenia OC I
nżynierów Budownictwa może być uznana za wystarczające dla
potwierdzenia
spełniania warunku udziału w niniejszym postępowaniu (zakres przedmiotu
zamówienia obejmuje pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru, a zatem pokrywa się z zakresem
ubezpieczenia ww. Polisy), to jednak powinna ona obejmować cały zakres przedmiotu
zamówienia. Natomiast na podstawie przedłożonych dokumentów Zamawiający może uznać
tylko Polisę ubezpieczeniową w stosunku do Inspektora Nadzoru branży sanitarnej.
Odnośnie Inspektora Nadzoru branży drogowej, tj. Pana A. S., Zamawiający nie dysponuje
dokumentami, które potwierdzałyby że Wykonawca dysponuje ww. osoba no podstawie
zobowiązania. Powyższa osoba nie znajduje się również w zasobach własnych Wykonawcy
(podano przez
Wykonawcę podstawa dysponowania „Pośrednie").
Mając na uwadze powyższe Zamawiający wezwał do uzupełnienia dokumentu
zobowiązania podmiotu trzeciego, który będzie potwierdzał również udostępnienie
Wykonawcy zasobów w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej (oddanie do
dyspozycji Wykonawcy osoby do pełnienia funkcji branży drogowej powinno obejmować
również udostępnienie w zakresie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie
prowadzonej działalności).
Względnie
Zamawiający
wezwał
do
przedłożenia
innego
dokumentu
potwierdzającego, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w
zakresie prowadzonej
działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę
ubezpieczenia nie mniejszą niż 50.000,00 zł,
W odpowiedzi na powyższe wezwanie zamawiającego wykonawca Ł. N. przedłożył:
Oświadczenie na załączniku nr 3 do s.i.w.z., dotyczące także braku podstaw do
wykluczenia w stosunku do podmiotu
, na którego zasoby się powołuje, w celu wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu;
Zobowiązanie do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na
potrzeby wykonania zamówienia na załączniku nr 5a do s.i.w.z., w którym Zakład Usługowo-
Projektowy
„AS” H. S., oświadczył, że zobowiązuje się do oddania wykonawcy zasobów w
zakresie:
Udostępnienia osoby— kwalifikacji zawodowych, wiedzy i doświadczenia w branży
drogowej pracownika firmy Pana A. S. poprzez o
sobiste pełnienie przez niego funkcji
Inspektora Nadzoru Branży Drogowej;
Wiedzy i doświadczenia w sprawowaniu nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót
w branży drogowej przy budowie dróg lub ulic o nawierzchni asfaltowej;
Sytuacji ekonomicznej i
finansowej poprzez udostępnienie ubezpieczenia od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie sprawowania nadzoru inwestorskiego w branży
drogowej,
Jednocześnie ww. podmiot oświadczył, że powyższe zasoby będą wykorzystane
poprzez:
Pełnienie funkcji Inspektora Nadzoru Robót Branży Drogowej przez pracownika firmy
— Pana A. S.
W zakresie udostępnionej wiedzy i doświadczenia — podmiot będzie uczestniczyć w
realizacji zamówienia poprzez sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót w
branży drogowej w zakresie objętym przedmiotem zamówienia;
W zakresie ubezpieczenia OC
— poprzez sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad
realizacją robot w branży drogowej w zakresie objętym przedmiotem zamówienia i pełnienie
funkcji Inspektora Nad
zoru Robót Branży Drogowej przez pracownika firmy A. S., przez cały
okres realizacji przedmiotowego zamówienia
Dodatkowo wykonawca
Ł. N. przedłożył Polisę Ubezpieczenia OC Inżynierów
Budownictwa Nr oraz Ogólne Warunki Ubezpieczenia OC z tytułu prowadzenia działalności
gospodarczej lub użytkowania mienia (dotyczące Zakładu Usługowo-Projektowego).
Na podstawie oceny powy
ższych dokumentów i oświadczeń zamawiający ustalił, iż
brak jest podstaw do wykluczenia w stosunku do
wykonawcy Ł. N., w związku z tym oferta
tego w
ykonawcy została wybrana jako najkorzystniejsza. Zamawiający poinformował
wykonawców o wyborze najkorzystniejszej oferty pismem z dnia 14 stycznia 2020 roku.
Izba zważyła, co następuje:
Odw
ołanie jest zasadne.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p.
W myśl art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy P.z.p., o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do potwierdzenia
zainteresowania.
Po myśli ust. 1b pkt 3, warunki mogą dotyczyć zdolności technicznej lub
zawodowej.
Przepisy ustawy P.z.p.
nie definiują pojęcia „warunki udziału w postępowaniu”. W
następstwie zastosowania wykładni językowej należy stwierdzić, iż pod tym pojęciem należy
rozumieć wszelkie okoliczności faktyczne lub prawne, od istnienia albo nieistnienia których
uzależniona jest możliwość uczestniczenia wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego, a tym samym ubiegania się o przedmiotowe zamówienie. Warunek
posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenie należy do tzw. „warunków pozytywnych”
rozumianych jako kwalifikacja podmiotowa wykonawcy dająca gwarancję należytego
wykonania zamówienia publicznego.
Rolę i znaczenie warunków udziału w postępowaniu potwierdza w swoim
orzecznictwie wielokrotnie Krajowa Izba Odwoławcza. W uzasadnieniu do wyroku z dnia 19
maja 2011r. (sygn. akt KIO 978/11) Izba wskazała, że „(…) ustalenie warunków udziału w
postępowaniu, w tym opisu oceny sposobu spełniania tych warunków jest jedną z
najważniejszych czynności zamawiających, którzy zobowiązani są do określenia tych
warunków w sposób dostatecznie jasny i precyzyjny, by zarówno wykonawcy zainteresowani
udziałem w postępowaniu jak i sami zamawiający dokonując oceny spełniania tych
warunków mogli ją przeprowadzić na zasadzie zerojedynkowej (inaczej określanej jako
zasada „spełnia – nie spełnia”).”
W myśl art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy P.z.p., w postępowaniu o udzielenie zamówienia
zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Oświadczenia lub dokumenty
potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji
zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków
zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
Zgodnie zaś z art. 25a. 1 pkt 1 ustawy P.z.p., do oferty lub wniosku o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu wykonawca dołącza aktualne na dzień składania ofert lub
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczenie w zakresie wskazanym
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że
wykonawca
nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Stosownie do ust. 3 pkt 2 wskazanego
artykułu, wykonawca, który powołuje się na
zasoby innych podmiotów, w celu wykazania braku istnienia wobec nich podstaw
wykluczenia oraz spełniania, w zakresie, w jakim powołuje się na ich zasoby, warunków
udziału w postępowaniu zamieszcza informacje o tych podmiotach w oświadczeniu, o którym
mowa w ust. 1
– jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Analiza wskazanych powyżej norm wskazuje na to, że wykonawca obowiązany jest
złożyć wraz z ofertą oświadczenie, że spełnia ustalone w postępowaniu warunki udziału w
postępowaniu. Warunki te muszą być spełnione przez wykonawcę na dzień składania ofert.
Równocześnie, to jest w złożonej ofercie, wykonawca, który dla wykazania warunku polega
na
zas
obach podmiotu trzeciego, powinien poinformować o tych podmiotach
zamawiającego.
Wykonawca Ł. N. złożył wraz z ofertą oświadczenie, w którym oświadczył, że spełnia
warunki udziału w postępowaniu, natomiast odnośnie podmiotu, na którego zasoby się
powołuje wpisał „nie dotyczy”. W ocenie Izby wykonawca oświadczył tym samym, że w dniu
składania ofert spełniał warunki udziału w postępowaniu samodzielnie i nie polegał w tym
zakresie na zasobach podmiotu trzeciego.
Izba nie podziela tu stanowiska z
amawiającego wyrażonego w odpowiedzi na
odwołanie, iż z treści oferty nie wynika, że wykonawca spełnia wskazane wyżej warunki
samodzielnie.
Ze złożonych przez wykonawcę Ł. N. wynika, iż spełnia on warunki udziału w
postępowaniu i nie polega w tym zakresie na zasobach podmiotu trzeciego, ergo – polega
wyłącznie na zasobach własnych. Odmienna interpretacja złożonych oświadczeń byłaby
nieuprawniona.
W szczególności o tym, iż wykonawca Ł. N. nie polega przy wykazaniu spełniania
waru
nków udziału w postępowaniu na zasobach podmiotu trzeciego, nie świadczy fakt, iż w
formularzu ofertowym oświadczył, że zamówienie będzie realizował przy pomocy
podwykonawcy.
Wskazać należy, że ustawodawca rozróżnia podmioty, na których zasobach
polega wyk
onawca, od podwykonawców, którym zamierza powierzyć wykonanie części
zamówienia (vide: art. 25a ust. 3 i 5 ustawy P.z.p.).
W wyroku z dnia 8 stycznia 2019 r., KIO 2597/18, Krajowa Izba Odwoławcza
odnosząc się do art. 22a ust. 1 i 4 ustawy P.z.p., uznała, że „ustawodawca w art. 22a ustawy
Pzp nie posłużył się pojęciem „podwykonawca”. Przepis art. 22a ust. 1 ustawy Pzp dotyczy
sytuacji, w której wykonawca, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w
postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub
jego części, polega na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej
lub ekonomicznej innych podmiotów. Zgodzić należy się z Odwołującym, iż w kontekście art.
22a ust. 4 ustawy Pzp, zgodnie z którym w odniesieniu do warunków dotyczących
wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia, wykonawcy mogą polegać na
zdolnościach innych podmiotów, jeśli podmioty te zrealizują roboty budowlane lub usługi, do
realizacji których te zdolności są wymagane, w praktyce udział podmiotu trzeciego
udostępniającego wykonawcy określony wyżej potencjał najczęściej przybierze formę
podwykonawstwa. Jednakże dostrzec trzeba, iż ocena przez zamawiającego realności
udostępnienia wykonawcy niezbędnych zasobów następuje, w szczególności poprzez
przedstawienie zobowiązania podmiotu trzeciego do oddania wykonawcy niezbędnych
zasobów na potrzeby realizacji zamówienia.”
W wyniku wezwania z dnia 8 listopada 2019 roku, wykonawca Ł. N. złożył w dniu
15.11.2019 r., d
okumenty mające potwierdzać brak podstaw do wykluczenia oraz spełnianie
warunków udziału w postępowaniu, tj.:
polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej inżynierów budownictwa,
ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia
działalności gospodarczej lub użytkowania mienia,
wykaz osób skierowanych do realizacji zamówienia, gdzie wskazał pana A. S., jako
osobę skierowaną do nadzorowania robót drogowych,
zo
bowiązanie Zakładu Usługowo-Projektowego „AS" H. S. do udostępnienia
w
ykonawcy wybranemu zasobów w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru robót
branży drogowej.
W wyniku kolejnego wezwania
, wystosowanego w związku z uwzględnieniem przez
zamawiającego odwołania o sygnaturze akt: KIO 2368/19 wykonawca Ł. N. złożył
Oświadczenie dotyczące także braku podstaw do wykluczenia w stosunku do
podmiotu, na którego zasoby się powołuje, w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu;
Zobowiązanie do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na
potrzeby wykonania zamówienia na załączniku nr 5a do s.i.w.z., w którym Zakład Usługowo-
Projektowy
„AS” H. S., oświadczył, że zobowiązuje się do oddania wykonawcy zasobów w
zakresie:
Udostępnienia osoby— kwalifikacji zawodowych, wiedzy i doświadczenia w branży
drogowej pracownika firmy Pana A. S.
poprzez osobiste pełnienie przez niego funkcji
Inspektora Nadzoru Branży Drogowej;
Wiedzy i doświadczenia w sprawowaniu nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót
w branży drogowej przy budowie dróg lub ulic o nawierzchni asfaltowej;
Sytuacji ekonomicznej i finansowej poprzez udostępnienie ubezpieczenia od
odpowiedzialności cywilnej w zakresie sprawowania nadzoru inwestorskiego w branży
drogowej (wraz z polisą ubezpieczenia OC).
Analiza wskazanych wyżej dokumentów wskazuje na to, że wykonawca Ł. N. w dniu
wyznaczonym na składanie ofert nie wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu w
zakresie zdolności ekonomicznej oraz technicznej lub zawodowej. Dopiero z dokumentów
złożonych na wezwanie zamawiającego wynika, że wykonawca polega na zasobach
podmiotu trzeciego, czego nie wskazał w złożonej ofercie.
Izba wskazuje na treść wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 4 maja 2017 r. w
sprawie C-387/14 Esaprojekt
, z którego wynika, co następuje:
Zasady równego traktowania i niedyskryminacji oraz obowiązek przejrzystości stoją
na przeszkodzie negocjacjom między instytucją zamawiającą a oferentem w ramach
postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego, w związku z czym co do
zasady oferta nie może być modyfikowana po jej złożeniu ani z inicjatywy instytucji
zamawiającej, ani oferenta. Wynika stąd, że instytucja zamawiająca nie może żądać
wyjaśnień od oferenta, którego ofertę uważa za niejasną lub niezgodną ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia (wyrok z dnia 7 kwietnia 2016 r., Partner A. . C-324/14,
EU:C:2016:214, pkt 62 i przytoczone tam orzecznictwo).
Trybunał zaznaczył jednak, że art. 2 dyrektywy 2004/18 nie stoi na przeszkodzie
poprawieniu lub uzupełnieniu szczegółów oferty, zwłaszcza jeżeli w sposób oczywisty
wymaga ona niewielkiego wyjaśnienia lub sprostowania oczywistej omyłki (wyrok z dnia 7
kwietnia 2016 r., Partner A. D., C-324/14, EU:C:2016:214, pkt 63 i przytoczone tam
orzecznictwo).
W tym celu instytucja zamawiająca musi zapewnić w szczególności, żeby żądanie
wyjaśnienia oferty nie prowadziło do rezultatu porównywalnego w istocie z przedstawieniem
przez oferenta nowej oferty (wyrok z dnia 7 kwietnia 2016 r., Partner A. D., C-324/14,
EU:C:2016:214, pkt 64 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, korzystając z przysługującego jej swobodnego uznania w zakresie
możliwości zwrócenia się do kandydatów o wyjaśnienie ofert, instytucja zamawiająca ma
obowiązek traktować kandydatów w sposób równy i lojalny, tak by żądania wyjaśnień nie
można było uznać po zakończeniu procedury wyboru ofert i w świetle jego wyniku za
nieuzasadnione
bardziej lub mniej korzystne traktowanie kandydata lub kandydatów, do
których żądanie takie skierowano (wyrok z dnia 7 kwietnia 2016 r., Partner A. D., C-324/14,
EU:C:2016:214, pkt 65 i przytoczone tam orzecznictwo).
W niniejszym przypadku Kon
sultant Komputer przedłożył instytucji zamawiającej po
upływie terminu zgłoszeń do udziału w rozpatrywanym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego dokumenty, które nie znajdowały się w jego pierwotnej ofercie. W
szczególności, jak wskazano w pkt 27 niniejszego wyroku, wykonawca ten wskazał
zamówienie zrealizowane przez podmiot trzeci oraz dostarczył zobowiązanie tego podmiotu
do oddania do dyspozycji wykonawcy zdolności i środków niezbędnych do realizacji
zamówienia rozpatrywanego w postępowaniu głównym.
Takie wyjaśnienia z pewnością zaś nie są jedynie zwykłym wyjaśnieniem szczegółów
lub sprostowaniem oczywistej omyłki w rozumieniu orzecznictwa przypomnianego w pkt 38
niniejszego wyroku i stanowią de facto istotną i znaczącą zmianę pierwotnej oferty,
przypominającą raczej przedstawienie nowej oferty.
Jak bowiem wskazał w istocie rzecznik generalny w pkt 30 opinii, takie uzupełnienie
dokumentów ma bezpośredni wpływ na kluczowe elementy postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, gdyż warunkuje samą tożsamość wykonawcy, któremu zostanie
ewentualnie udzielone zamówienie, oraz na wynik weryfikacji zdolności tego wykonawcy, a
zatem jego zdolności do zrealizowania rozpatrywanego zamówienia w rozumieniu art. 44 ust.
1 dyrektywy 2004/18.
W tych ok
olicznościach, gdyby instytucja zamawiająca dopuściła, by dany
wykonawca złożył omawiane dokumenty w celu uzupełnienia swej pierwotnej oferty, w
sposób nieuzasadniony potraktowałaby tego wykonawcę korzystniej w stosunku do innych
kandydatów i tym samym naruszyłaby zasady równego i niedyskryminacyjnego traktowania
wykonawców, a także wynikający z nich obowiązek przejrzystości, którym podlegają zgodnie
z art. 2 dyrektywy 2004/18 instytucje zamawiające.
Z powyższego wynika, że odpowiedź na pytania od pierwszego do trzeciego powinna
brzmieć tak, iż art. 51 dyrektywy 2004/18 w związku z art. 2 tej dyrektywy należy
interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu, by po upływie terminu
zgłoszeń do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca
przekazał instytucji zamawiającej, w celu wykazania, że spełnia on warunki uczestnictwa w
postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, dokumenty, których nie
zawierała jego pierwotna oferta, takie jak umowa zamówienia zrealizowanego przez podmiot
trzeci oraz jego zobowiązanie do oddania do dyspozycji tego wykonawcy zdolności i środków
niezbędnych do realizacji rozpatrywanego zamówienia.
W ocenie Izby wskazany wyżej wyrok jest adekwatny do rozpoznawanej sprawy.
Wykonawca Ł. N. nie składał co prawda dokumentów wraz z ofertą, lecz złożył
oświadczenie, z którego wynikało, że nie będzie korzystał z zasobów podmiotu trzeciego.
Następnie zaś złożył dokumenty zmieniające złożone wcześniej oświadczenie. Z wniosków
wskazanych
w wyroku TS wynika, że tego rodzaju działanie jest niedopuszczalne i – tym
samym
– brak jest podstaw do uznania, że wykonawca spełnia warunki udziału w
postępowaniu.
Izba nie podziela stanowiska zamawiającego, wyrażonego w odpowiedzi na
odwołanie, iż w związku z tym, że wykonawca Ł. N. złożył wraz z ofertą oświadczenie, w
którym odnośnie podmiotu, na którego zasoby się powołuje, wpisał „nie dotyczy”, należy
uznać, że wymagane oświadczenie zgodnie z rozdz. VI pkt 6.3. s.i.w.z. nie zostało złożone.
W ocenie Izby sformułowanie „nie dotyczy” wpisane przy informacjach dotyczących podmiotu
trzeciego, oznacza, że wykonawca nie powołuje się na zasoby podmiotu trzeciego.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy P.z.p., j
eżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o
którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności,
o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą
wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie
wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia
wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie
postępowania.
Z powyższego wynika, iż dyspozycja art. 26 ust. 3 dotyczy sytuacji, w których
wymagane jest uzupełnienie oświadczenia bądź jego poprawienie lub wyjaśnienie. Nie jest
je
dnak dopuszczalne dokonanie w tym trybie zmiany oświadczenia złożonego wcześniej w
treści oferty.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy P.z.p.,
czyli stosownie do wyniku postępowania.
…………………………………