Sygn. akt KIO 182/21
WYROK
z dnia 11 lutego 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Magdalena Grabarczyk
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lutego 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 stycznia 2021 r. przez wykonawcę SKAMEX Sp. z
o.o. Sp. j. w Łodzi w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Szpitalne Centrum
Medyczne w Goleniowie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Goleniowie
przy udziale wykonawcy Medtronic Poland Sp. z o.o. w Warszawie
zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża SKAMEX Sp. z o.o. Sp. j. w Łodzi i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez SKAMEX Sp. z o.o. Sp. j. w Łodzi tytułem
wpisu od odwołania;
2.2. zasądza od SKAMEX Sp. z o.o. Sp. j. w Łodzi na rzecz Szpitalnego Centrum Medycznego w
Goleniowie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Goleniowie kwotę 3.993 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt trzy złote zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów
dojazdu pełnomocnika na posiedzenie.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.)
w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2019
poz. 2020) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………
Sygn. akt KIO 182/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Szpitalne Centrum Medyczne w Goleniowie Spółka z ograniczoną
odpowiedzial
nością w Goleniowie – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze
zm.), dalej jako: „ustawa” lub „Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem
jest dostawa materia
łów medycznych, przyrządów używanych na salach operacyjnych, wyrobów
diagnostycznych, przyrz
ądów do endoskopii i endochirurgii, przyrządów do anestezji i resustytacji,
innych pojemników. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w 9 listopada 2020 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 607873-N-2020. Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota
wskazana w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Zamawiający rozstrzygnął postepowanie i w zakresie pakietu (części) 19 wybrał ofertą
Medtronic Poland Sp. z o.o. w
Warszawie, w związku z czym 13 stycznia 2021 r. wykonawca
SKAMEX Sp. z o.o. Sp. j. w Łodzi wniósł odwołanie. Zachowany został termin ustawowy i
obowiązek przekazania zamawiającemu kopii odwołania.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 91 ust. 1 ustawy przez wyb
ór oferty Medtronic Poland Sp. z o. o. w Warszawie, dalej
jako: „ Medtronic
”, która nie jest ofertą najkorzystniejszą w rozumieniu przepis ó w
ustawy;
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy przez zaniechanie odrzucenia
oferty Medtronic pomimo,
że jej treść jest niezgodna z wymaganiami Specyfikacji
Istotnych Warunk
ów Zamówienia, dalej jako: "SIWZ";
3) art. 7 ust. 1 ustawy przez prowadzenie post
ępowania z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców;
Odwo
łujący wnosi o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
uniewa
żnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, dokonanie powtórnej oceny ofert i
dokument
ów złożonych przez Medtronic oraz uznanie, że oferta złożona przez Medtronic podlega
odrzuceniu, a ofertę najkorzystniejszą złożył odwołujący.
W uzasadnieniu wskazał, że przedmiotem postępowania w pakiecie 19 w pozycji 4 był:
Uniwersalny adapter do dróg oddechowych z obrotowym portem do połączenia obwodu
oddechowego z obrotowym portem do po
łączenia z rurką intubacyjną/lub tracheotomijną, z
potwierdzon
ą w instrukcji użycia możliwością stosowania przez 7 dni, z portem dostępu w osi
adaptera i rurki pozwalaj
ącym bez rozłączania obwodu oddechowego oraz bez rozłączania
adaptera od rurki intubacyjnej/tracheotomijnej na odsysanie w systemie zamkni
ętym, otwartym,
wykonanie procedury bronchoskopii, mini-Bal, rozga
łęziony pod kątem 45 stopni, z
jednokierunkowym portem luer do przep
łukiwania cewnika umożliwiającym także podanie leku, z
silikonow
ą, bezobsługową, samouszczelniającą się, dwudzielną zastawką oddzielającą całkowicie
komor
ę płukania od dróg oddechowych pacjenta.
Odwołujący powołał także, że w odpowiedzi na zadane pytanie 70 zamawiający dopuścił
uniwersalny adaptera do dróg oddechowych z opisem:
Adapter zawieraj
ący obrotowy port do połączenia obwodu oddechowego z obrotowym portem do
po
łączenia z rurką Intubacyjną lub tracheotomijną. Adapter z gumową zatyczką w osi pozwalającą
bez
roz
łączania obwodu oddechowego oraz bez rozłączania adaptera od rurki
intubacyjnej/tracheotomijnej na odsysanie w systemie zamkni
ętym, otwartym, wykonanie
procedury bronchoskopii, mini-Gal, rozga
łęziony pod kątem 90 stopni.
Adapter bez jednokierunkowego portu luer do przep
łukiwania cewnika.
Odwołujący podniósł, że zgodnie z SIWZ zamawiający oczekiwał zaoferowania adaptera
pozwalaj
ącego bez rozłączenia obwodu oddechowego oraz bez rozłączenia adaptera od rurki
intubacyjnej/ tracheotomijnej na odsysanie w systemie zamkni
ętym. Tymczasem zaoferowany
przez Medtronic
łącznik o numerze katalogowym 331/5385 jest niezgodny zarówno z pierwotnymi
zapisami SIWZ, jak i parametrami dopuszczonymi w odpowiedzi na pytanie 70, nie pozwala on na
wykonanie procedury odsysania w systemie zamkni
ętym, możliwe jest tylko odsysanie w systemie
otwartym.
Odwołujący powołał fragment karty katalogowej.
Odwołujący wskazał, że w poz. 5 pakietu 19 zamawiający zgodnie z opisem przedmiotu
zam
ówienia oczekiwał zaoferowania steryInej wody do nawilżania tlenu w jednorazowym
pojemniku 500 ml, z adapterem do dozownika tlenu, z mo
żliwością użycia do wyczerpania
pojemno
ści opakowania przez okres minimum 30 dni. Dostarczany tlen przepływa przez dwie
komory (komor
ę boczną z otworami dyfuzyjnymi i komorę główną) co zapobiega osadzaniu się
cz
ąsteczek wody wewnątrz drenu tlenowego. Dźwiękowy alarm bezpieczeństwa uruchamiany
przez ci
śnieniową zastawkę upustową o czułości minimum 282 cm H20 (4 psi) zapobiegający
uszkodzeniu pojemnika przy przekroczeniu bezpiecznych warto
ści przepływu tlenu. Wyjaśnił, że
Medtronic zaoferowa
ł sterylną wodę do nawilżania tlenu Respiflo 500ml, której producentem jest
Covidien. Nie spe
łnia ona wymagań SIWZ, ponieważ dostarczony tlen nie przepływa przez dwie
komory tylko przez jedn
ą.
Tym samym, zdaniem odwołującego, treść oferty złożonej przez Medtronic odnośnie nie
odpowiada tre
ści SIWZ, zatem winna podlegać odrzuceniu.
Wykonawca
Medtronic
przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, zachowując termin ustawowy oraz obowiązek przekazania kopii przystąpienia
zamawiającemu i odwołującemu. Przystępujący wnieśli o oddalenie odwołania.
Zamawiający w pisemnej odpowiedzi z 8 lutego 2020 r. wniósł o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu i przeprowadziła rozprawę, w czasie której
strony i uczestnicy podtrzymali dotychczasowe stanowiska.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Okoliczności faktyczne sporu: wymagania zamawiającego wynikające z SIWZ i odpowiedzi na
pytanie
70 oraz przedmiot oferty Medtronic zostały przywołane w uzasadnieniu odwołania zgodnie z
rzeczywistym stanem rzeczy. Ich powielanie przez Izbę jest zbędne, zwłaszcza że są one między
stronami niesporne. Przedmiotem sporu jest, czy sprzęt oferowany przez przystępującego spełnia
wymagania zamawiającego.
Zgodnie z art. 90 ust. 1
u
stawy z dnia 11 wrze
śnia 2019 r. - Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020) do postępowań o udzielenie zamówienia
wszcz
ętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Natomiast stosownie do a
rt. 92 ust. 2 powołanej ustawy do postępowań odwoławczych oraz
post
ępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu wszczętych po dniu 31 grudnia 2020 r.,
dotycz
ących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r., stosuje
si
ę przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.
1843 ze zm.)
. W związku z tym Izba rozpoznała odwołanie stosując w zakresie procedury odwoławczej
przepisy ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz.
dalej jako: „nPzp”, natomiast do oceny zarzutów odwołania przepisy ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.).
Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 505 ust. 1 nPzp. Jest
wykonawcą, który złożył ofertę i ma interes w uzyskaniu danego zamówienia. Zarzucane
zamawiającemu naruszenia przepisów powodują, że odwołujący może ponieść szkodę w postaci
utraty możliwości uznania jego oferty za najkorzystniejszą.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach podniesionych w nim zarzutów. Stosownie do art.
555 nPzp
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Pojęcie zarzutu
w postępowaniu odwoławczym nie posiada definicji ustawowej, jednak orzecznictwo wypracowało
pogląd, zgodnie z którym zarzut tworzą okoliczności faktyczne i prawne wskazujące na naruszenie
przez zamawiającego przepisów ustawy w związku z dokonaną przez niego czynnością lub
zaniechaniem czynności, do której jest zobowiązany na podstawie ustawy. De lege lata potwierdza to
brzmienie art. 516 ust. 1 nPzp. Przepis ten stanow
i, że odwołanie zawiera wskazanie czynności lub
zaniechania czynności zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy,
zwięzłe przedstawienie zarzutów, wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających
wniesienie odwołania oraz dowodów na poparcie przytoczonych okoliczności. W konsekwencji
okoliczności faktyczne i prawne wskazane w odwołaniu zakreślają granice rozpoznania odwołania.
Izba zważyła, że odwołujący zakwestionował spełnianie przez urządzenie oferowane przez
przystępującego wymagań zamawiającego wynikających z odpowiedzi na pytanie 70 wyłącznie z
tego powodu, że adapter nie umożliwia pracy w systemie zamkniętym. W związku z tym
wywodzenie przez odwołującego na rozprawie niezgodności oferty przystępującego z SIWZ z
po
wodu sposobu podłączenia adaptera do cewnika, próba dokonania definicji systemu
zamkniętego na potrzeby badanego postępowania, czy kwestie sposobu spełniania wymagań
zamawiającego opisanych w tym pytaniu, stanowią w istocie nowy zarzut. Z uzasadnienia zarzutu
dotyczącego poz. 4 oraz treści odpowiedzi na pytanie 70 (treść podkreślona przez odwołującego)
jednoznacznie wynika, że zarzutem odwołania był jedynie brak możliwości pracy w systemie
zamkniętym, a nie sposób pracy w tym systemie.
Art. 89 ust. 1 pkt
2 Pzp, którego naruszenie odwołujący zarzuca zamawiającemu, stanowi, że
zamawiający odrzuca ofertę, jeśli jej treść jest niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Zamawiający udzielając odpowiedzi na pytanie 70 zmienił treść SIWZ dopuszczając
możliwość zaoferowania urządzenia, które będzie mogło pracować zarówno w systemie otwartym, jak i
systemie zamkniętym.
Izba nie miała wątpliwości, że przystępujący zaoferował takie rozwiązanie. Potwierdziła to
zarówno prezentacja oferowanego produktu przeprowadzona przez przystępującego, jak i zeznania
świadka. Na ich podstawie Izba ustaliła, że w istocie odwołujący i przystępujący oferują dwa różne
rozwiązania umożliwiające pracę w systemie zamkniętym, przy czym przystępujący oferuje cały
syste
m zamknięty, a odwołujący adapter umożliwiający pracę w systemie zamkniętym po podłączeniu
go do cewnika. W konsekwencji wymaganie zamawiającego dotyczące pracy w systemie zamkniętym
zostało spełnione w ofercie przystępującego. Oferowany przez niego zamknięty system do odsysania
pozwala na prowadzenie procedury odsysania bez rozłączania układu oddechowego. Za jego pomocą
możliwe jest wykonywanie procedur związanych z koniecznością uzyskania dostępu do dróg
oddechowych pacjenta (w tym odsysania) przez jeden
port, bez potrzeby rozłączania układu
oddechowego. Łącznik ten jest wyposażony w specjalny otwór obrotowy postu pacjenta, który
zapewnia odizolowanie jego dróg oddechowych, kiedy odsysanie nie jest potrzebne. Prezentacja
przeprowadzona przez odwołującego nie może stanowić dowodu na twierdzenie przeciwne. Nie
dotyczyła ona rozwiązania oferowanego przez przystępującego. Niezgodności treści oferty z
wymaganiami zamawiającego nie potwierdza również lektura karty katalogowej, gdyż nie wynika z niej
możliwość pracy jedynie w systemie otwartym lub wyłącznie możliwości pracy w systemie zamkniętym.
Kwestia sposobu łączenia cewnika z adapterem nie była wskazana w odpowiedzi na pytanie 70, w
związku z czym nie jest ujęta w treści SIWZ i nie może stać się podstawą oceny ofert w postępowaniu
potwierdzony.
Nie potwierdził się również zarzut dotyczący poz. 5 – pojemnika do steryInej wody służącej do
nawil
żania tlenu. Prezentacja przeprowadzona przez przystępującego potwierdziła, że tlen przepływa
przez dwie komory. Również w tym przypadku rozwiązania oferowane przez odwołującego i
przystępującego różnią się co do konstrukcji - rozmiarów jednej z komór, co nie ma znaczenia dla
spełniania wymagań zamawiającego. Rozmiary komór, ich położenie względem siebie nie były objęte
wym
aganiami zamawiającego, nie były opisane w SIWZ i pozostają bez znaczenia dla oceny oferty
przystępującego.
Wywodzenie przez odwołującego o przewadze systemu zamkniętego w stosunku do systemu
otwartego nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia. Po pierwsze, kwestie te były niesporne między
stronami. Po drugie, zamawiający wymagał możliwości pracy w systemie zamkniętym i spełnienie tego
wymagania w ofercie przystępującego było badane w postępowaniu odwoławczym.
Zamawiający nie wprowadził możliwości wartościującej oceny poszczególnych rozwiązań, nie
ustalił kryteriów jakościowych, ani estetycznych. Podjęta przez odwołującego próba wykazania
przewagi swej oferty nie ma znaczenia dla losów odwołania. Różnice w oferowanych rozwiązaniach
zgodnych z wymaganiami zamawi
ającego mogą dowodzić wyłącznie otwarcia postępowania na
konkurencję.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 ust. 1 oraz art. 554 ust. 1 n
Pzp orzekła, jak w
pkt 1 sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 574 i 575 nPzp, uwzględniając koszty związane
z
zastępstwem zamawiającego przez pełnomocnika w kwocie 3.993 zł 00 gr, zgodnie z § 7 ust. 1
pkt 1 oraz § 5 ust. 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 poz. 2137).
Pouczenie o długości terminu na wniesienie skargi od orzeczenia Izby oraz ustalenie sądu
okręgowego miejscowo właściwego do rozpatrzenia skargi Izba ustaliła na podstawie art. 580 ust.
1 i 2 nPzp z uwzględnieniem art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz.U z 2019 r. poz. 2020)
Przewodniczący: