Sygn. akt: KIO 2311/21
WYROK
z
24 września 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie 2
3 września 2021 roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 2 sierpnia 2021 r. przez Przedsiębiorstwo Robót
Budowlanych i Mostowych Sp. z o.o. z siedzibą w Sieradzu w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Województwo Łódzkie - Zarząd Dróg Wojewódzkich z siedzibą w
Łodzi
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania,
przeprowadzenie ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Województwo Łódzkie - Zarząd Dróg
Wojewódzkich z siedzibą w Łodzi i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego -
Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych i Mostowych Sp. z o.o. z siedzibą w
Sieradzu
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Województwa Łódzkiego - Zarządu Dróg
Wojewódzkich z siedzibą w Łodzi na rzecz Odwołującego - Przedsiębiorstwa
Robót Budowlanych i Mostowych Sp. z o.o. z siedzibą w Sieradzu kwotę 13 600 zł
00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu
od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 2311/21
U z a s a d n i e n i e
Województwo Łódzkie - Zarząd Dróg Wojewódzkich z siedzibą w Łodzi (dalej Zamawiający)
prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie podstawowym pod
nazwą: „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 480 w m.
Burzenin
”, numer: DZ.352.17.2021r., zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
2 czerwca 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00072049/01.
2 sierpnia 2021 r. wykonawca
Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych i Mostowych Sp. z o.o.
z siedzibą w Sieradzu (Dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne
z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 255 ust. 5 Pzp przez
unieważnienie postępowania (jak również unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz zawiadomienia o wyborze), mimo,
że nie zachodziły przesłanki pozwalające na unieważnienie postępowania z powodu
wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania
lub wykonanie zamówienia nie leżało w interesie publicznym, w tym nie wystąpiła
istotna zmiana okoliczności, która wcześniej nie istniała lub której nie można było
wcześniej przewidzieć;
2. art. 255 ust. 6 Pzp przez
unieważnienie postępowania (jak również unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz zawiadomienia o wyborze), mimo,
że postępowanie nie było obarczone żadną wadą mogącą skutkować nieważnością
umowy, a zwłaszcza nie było obarczone niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy;
3. art. 17 ust. 1 i 2 Pzp przez
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
jak i czynności zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty bez zaistnienia i
bez wskazania przez Zamawiającego podstaw prawnych i faktycznych
uzasadniających dokonanie tych czynności;
4. art. 17 ust. 1 - 3 Pzp przez
unieważnienie postepowania niezgodnie z przepisami
Pzp
w sposób skutkujący naruszeniem art. 17 ust. 1 - 3 Pzp przez naruszenie zasady
efektywności postępowania;
w konsekwencji naruszenie:
5. art. 16 Pzp przez niezapewnienie przez Z
amawiającego przestrzegania zasady
prawidłowego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, w tym
uczciwej konkurencji i równego traktowania jego uczestników,
oraz niezapewnienie
przejrzystości postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz unieważnienia czynności
unieważnienia przez Zamawiającego czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz
zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty;
wykonanie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz zawiadomienia o wyborze
najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący wniósł ponadto o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postepowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
W
uzasadnieniu unieważnienia postępowania Zamawiający powołał się na wzajemnie
sprzeczne okoliczności. W zakresie podstawy unieważnienia z art. 255 ust. 5 Pzp
Zamawiający wskazał, że przedmiot zobowiązania wykonawcy został jednoznacznie
określony i obejmował sporządzenie części dokumentacji projektowej, która została już
w pewnej części sporządzona przez inny podmiot, zaś odnośnie podstawy z art. 255 ust. 6
Pzp
Zamawiający wskazał natomiast, że przedmiot zobowiązania wykonawcy nie został
jednoznacznie określony i mógł skutkować niewytworzeniem po raz drugi części istniejącej
dokumentacji.
W ocenie Odwołującego dowodziło to poszukiwania przez Zamawiającego jakiejkolwiek
(nawet
wewn
ętrznie
sprzecznej)
argumentacji,
pozwalającej
na
unieważnienie
postępowania,
w sytuacji gdy
Odwołujący wypełnił wszystkie zobowiązania nałożone nań przez przepisy
Pzp oraz wymogi
Zamawiającego. Przyczyny unieważnienia postępowania w ogóle nie
dotycz
yły Odwołującego, nie leżały po jego stronie.
Odwołujący w postępowaniu złożył prawidłową, niepodlegającą odrzuceniu ofertę. Nadto
w konsekwencji wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej
, Odwołujący dopełnił wszelkich
niezbędnych czynności zmierzających do zawarcia umowy. Zawiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej
oferty zostało dokonane 8 lipca 2021 roku, zaś unieważnienie
postępowania nastąpiło 27 lipca 2021, zatem prawie 20 dni po dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty.
Wszelkie okoliczności, stanowiące podstawę faktyczną unieważnienia postępowania
dotycz
yły wyłącznie Zamawiającego i były mu znane przed terminem składania
ofert.
Zamawiający mimo wiedzy o ww. okolicznościach, przed terminem składania ofert
nie zdecydował się także na zmianę zasad przedmiotowego postepowania, w tym
m. in. postan
owień SWZ i wzoru umowy.
W konsekwencji wszelkie takie okoliczności, zawinione przez Zamawiającego, nie powinny
obarczać wykonawcy i nie powinny skutkować dla niego negatywnymi konsekwencjami.
W
uzasadnieniu unieważnienia postępowania Zamawiający w pierwszej kolejności podniósł,
że dokumentacja projektowa dotycząca kluczowej części zadania została opracowana
i przekazana przez Gminę Burzenin w ramach pomocy między jednostkami samorządu
terytorialnego na mocy umowy z
6 listopada 2018 r. i miała być wykorzystana w realizacji
rozbudowy
drogi wojewódzkiej nr 480 z drogą powiatową nr 170E i drogą gminną Nr
114214E w miejscowości Burzenin. Według Zamawiającego Gmina Burzenin poniosła z tego
tytułu wydatki przekraczające 130 000,00 zł.
Odwołujący wskazał, że przekazanie dokumentacji projektowej miało miejsce jeszcze
w 2018 r. Ponadto była to dokumentacja, którą Zamawiający wykorzystał przy opracowaniu
nini
ejszego przetargu, a więc miał pełną świadomość jej istnienia.
W
treści PFU zawarł informację, że dokumentacja projektowa dotycząca przedmiotu
zamówienia została opracowana na zlecenie Gminy Burzenin na podstawie porozumienia
pomiędzy Województwem Łódzkim, a gminą. Dokumentację tą należało potraktować jako
rozwiązanie koncepcyjne z uwzględnieniem potrzeby aktualizacji w celu osiągnięcia
zdolności z obecnie obowiązującymi przepisami, wytycznymi i współczesną wiedzą
techniczną.
W zakres przedmiotu zamówienia wchodziło sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej
umożliwiającej na jej podstawie realizację zamierzenia inwestycyjnego Zamawiającego, w
tym
sporządzenie m. in.:
1. mapy
do celów projektowych na papierze i w formie numerycznej - aktualizacja,
projektów budowlanych i wykonawczych (oddzielnie dla każdej z branż) i uzyskanie
dla nich wynikających z przepisów opinii, zgód, uzgodnień i pozwoleń oraz uzyskanie
decyzji umożliwiającej wykonanie robót budowlanych.
Odwołujący podkreślił wyjątkowy charakter unieważnienia postępowania. Wskazał ponadto,
że Zamawiający nie udowodnił, że w postępowaniu zaistniały przesłanki określone w art. 255
pkt 5 i 6 Pzp.
Zamawiający nie złożył pisemnej odpowiedzi na odwołanie. Nie stawił się również na rozprawie
23 września 2021 r.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowisko zawarte w odwołaniu oraz wyrażone przez Odwołującego
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole
, a także fakt, że Zamawiający nie podjął
próby polemiki z zarzutami i treścią odwołania, ustaliła i zważyła, co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
Z
amawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z punktem 5.3.1. SWZ przedmiotem zamówienia w postępowaniu jest:
„Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w systemie zaprojektuj i wybuduj
dotyczących rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 480 na odcinku od km 22+567,00 do ok. km
23+201,86, których zakres obejmuje:
a.
mapę do celów projektowych: na papierze i w formie numerycznej -aktualizacja,
b.
sporządzenie projektów budowlanych i wykonawczych (oddzielnie dla każdej z branż)
i uzyskanie dla nich wyni
kających z przepisów opinii, zgód, uzgodnień i pozwoleń
oraz uzyskanie decyzji umożliwiającej wykonanie robót budowlanych
c.
sporządzenie specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych,
d.
wykonanie projektów podziałów nieruchomości wraz z wyniesieniem w terenie,
e.
obsługę geodezyjną,
f.
obsługę geodezyjno – inżynierską,
g.
opracowanie i zatwierdzenie projektów organizacji ruchu na czas robót oraz stałej
organizacji ruchu,
h.
wykonanie robót budowlanych na podstawie powyższych projektów (...),
i.
przeprowadzenie wymaganych prób i badań oraz przygotowanie dokumentów
związanych z oddaniem zadania do użytkowania,
j.
uzyskanie w imieniu Zamawiającego pozwoleń na użytkowanie zgodnie
z
obowiązującymi przepisami,
k.
opłaty za wszelkie nadzory obce, badania, testy itp.,
l.
nadzór autorski projektanta,
m.
geodezyjną inwentaryzację powykonawczą,
n.
projektową dokumentację wykonawczą”.
Opis przedmiotu zamówienia stanowił Program Funkcjonalno-Użytkowy (dalej: PFU) w skład
którego wchodziło m. in.
1. koncepcj
a branży drogowej – rozwiązanie układu drogowego
2. archiwalna dokumentacja geotechniczna.
Na str. 4 PFU zawarta został informacja: „Spójnym elementem niniejszego Programu
Funkcjonalno-
Użytkowego jest archiwalna dokumentacja projektowa wykonana przez firmę
Pr
zedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Kępno ZUP-K. Powyższa archiwalna dokumentacja
projektowa jest dołączona do dokumentacji przetargowej”.
W Rozdziale I, cz. 1 Zamawiający wskazał: „Program funkcjonalno-użytkowy opracowano
w
oparciu o Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. (...), a także
archiwalną dokumentację projektową, wykonaną przez Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych Kępno ZUP-K z sierpnia 2019 r.”.
Punkt 1.3 PFU stanowi: „Program funkcjonalno-użytkowy określa wymagania dotyczące
zaprojektowania, realizacji, odbioru i przekazania w użytkowanie wszystkich elementów
budowanych, rozbudowywanych i rozbudowywanych obiektów. Podane w niniejszym
opracowaniu parametry charakterystyczne dla projektowany
ch ulic, skrzyżowań oraz innych
elementów infrastruktury technicznej należy traktować, jako dane wyjściowe i parametry
minimalne określone przez Zamawiającego. Dopuszcza się zastosowanie alternatywnych niż
podane w niniejszym opracowaniu konstrukcji w zakr
esie wzmocnienia podłoża gruntowego
(nie dopuszcza się zmian konstrukcji nawierzchni jezdni), rozwiązań techniczno –
materiałowych pod warunkiem, że nie będą one gorsze niż zaproponowane, uzyskają
akceptację Zamawiającego i zostaną poparte stosownymi badaniami, opiniami,
dokumentami, certyfikatami, itd. Wymienioną dokumentację projektową, na podstawie której
opracowano PFU, należy potraktować jako rozwiązanie koncepcyjne, które należy
zaktualizować w celu osiągnięcia zdolności z obecnie obowiązującymi przepisami,
wytycznymi i współczesną wiedzą techniczną”.
Wobec przytoczonych wyżej postanowień SWZ i PFU nie budzi wątpliwości, że
dokumentacja projektowa opracowana w 2019 r. na zlecenie Gminy Burzenin jako integralna
część PFU stanowiła element opisu przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z 24 czerwca 2021 r. w postępowaniu wpłynęła tylko
jedna oferta, złożona przez Odwołującego. Cena oferty wynosiła 6 922 440,00 zł i była
to wartość mieszcząca się w kwocie, jaką Zamawiający przeznaczył na realizację przedmiotu
zamówienia (6 920 829,16 zł).
8 lipca 2021 r. Zamawiający, po przeprowadzeniu oceny oferty, poinformował, że oferta
Odwołującego została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu.
27 lipca 2021 r.
Zamawiający poinformował o unieważnieniu postępowania na podstawie
art. 255 pkt 5 i 6 Pzp.
W uzasadnieniu Zamawiający wskazał m. in.:
„Powodem unieważnienia przetargu jest wyjście na jaw nowych okoliczności wskazujących,
że wykonanie zamówienia, w kształcie określonym w postępowaniu przetargowym, nie leży
w interesie publicznym, gdyż skutkowałoby wydatkowaniem środków publicznych
z naruszeniem zasady ich wydatkowania w sposób celowy i oszczędny, naruszający zasady
określone w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponadto, udzielenie
zamówienia powodowałoby naruszenie Porozumienia zawartego pomiędzy jednostkami
samorządu terytorialnego zawartego w dniu 6 listopada 2018 r. nr 139/2018 tj. Gminą
Burzenin a Województwem Łódzkim, na podstawie uchwał organów stanowiących tych
samorządów.
Informację o tym fakcie powziął kierownik zamawiającego już po dokonaniu wyboru oferty
i dokonaniu zawiadomienia o rozstrzygnięciu przetargu.
Zasadniczą okolicznością leżącą u podstaw unieważnienia postępowania jest fakt,
że dokumentacja projektowa dotycząca kluczowej części zadania została opracowana
i przekazana przez Gminę Burzenin w ramach pomocy między jednostkami samorządu
terytorialnego na mocy umowy nr 139/2018 z dnia 6 listopada 2018 r. Z umowy tej wynika
jednoznacznie, że przejęcie dokumentacji przez Województwo Łódzkie miało na celu
wykorzystanie jej realnie i praktycznie w realizacji zadania publicznego polegającego
na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 480 z drogą powiatową nr 1704E i drogą gminną
Nr 114214E w miejscow
ości Burzenin, w toku postępowania w trybie zamówień publicznych.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi rozszerzając zakres zadania o odcinki dróg przylegające
do ronda
— nie wykorzystał praktycznie opracowanej i przekazanej dokumentacji.
Dokumentacja ta (po ak
tualizacji) mogła stanowić pełną podstawę do przeprowadzenia
postępowania na realizację w/w inwestycji w zakresie ronda. Gmina Burzenin poniosła
koszty w/w dokumentacji projektowej przebudowy ronda wraz z doprojektowanymi
łącznikami. Koszt dokumentacji wyniósł łącznie ponad 130 000 zł. Tymczasem, gotowa
dokumentacja projektowa została załączona do Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU)
w/w postępowaniu jako „archiwalna dokumentacja projektowa”, będąca spójnym elementem
PFU. Jedno
cześnie zawarto informację, iż PFU został opracowany na podstawie tej
archiwalnej dokumentacji projektowej wykonanej przez Przedsiębiorstwo Robót
Inżynieryjnych Kępno ZUP-K z sierpnia 2019 r. Zakres zamówienia obejmował (pomimo
niejednoznacznych zapisów) ponowne sporządzenie nowych projektów budowlanych i
wykonawczych dla całego zadania, a więc powielający zakres dokumentacji opracowanej już
przez Gminę Burzenin.
Po otwarciu ofert i zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty kierownik
zamawiającego powziął wiadomość o zastrzeżeniach wójta Gminy Burzenin, z którego
wynika, iż środki publiczne wydatkowane przez tę gminę zostaną zmarnotrawione poprzez
ponowne projektowanie tego samego zadania i
nwestycyjnego i wydatkowanie środków
własnych Województwa Łódzkiego na ten sam cel (...).
Ponadto, analiza PFU
— nawet po jego zmianie dokonanej w trakcie postępowania - przed
otwarciem ofert, niejednoznacznie i niedostatecznie wskazuje jaki jest cel i znaczenie
załączenia gotowej dokumentacji projektowej w trybie postępowania, który zakłada
konieczność zarówno zaprojektowania jak i wybudowania konkretnego zadania
inwestycyjnego. Program funkcjonalno-
użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego,
w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane
im wymagania technicz
ne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne
(art. 103 ust. 3 ustawy PZP). Z istoty swej nie powinien zawierać więc dokumentacji
projektowej i narzucenia konkretnych założeń projektowych. Pomimo załączenia
jej uzupełnione zapisy niejednoznacznie wyjaśniają znaczenie i cel tej dokumentacji
dla Wykonawcy. Zapis PFU:
Dla zakresu objętego PW remontu drogi wojewódzkiej należy
opracować dokumentację projektową przebudowy lub rozbudowy drogi wojewódzkiej —
sugeruje, że w zakresie ronda Wykonawca nie musi sporządzać projektu, a może
wykorzystać (zaanektować) i przerobić załączony projekt. Jest to jednak także niezgodne z
przepisami ustawy w następującym zakresie:
Gmina Burzenin nie przeniosła na zamawiającego autorskich praw majątkowych
do dokumentacji i nie
wskazała pól eksploatacji, na których dokumentacja ta mogła
być wykorzystana — w szczególności poprzez publikację, wykorzystanie jako część
PFU - co narusza art. 41 ust. 2 i art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie
autorskim i prawach pokrewnych,
Zamawiający nie posiada tzw. zezwolenia na wykonywanie zależnego prawa
autorskiego zgodnie z art 2 i 46 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim
i prawach pokrewnych co wyklucza
możliwość udzielenia przez Zamawiającego
zezwolenia Wyk
onawcy na przeróbkę, adaptację tej dokumentacji.
Prawa te nie zostały przeniesione na Zamawiającego ani w umowie nr 139/2018
z dnia 6 listopada 2018 r. ani w protokole przekazania dokumentacji przez G
minę
Burzenin Zamawiającemu (...). Powyższe powoduje, że postepowanie obarczone jest
wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. Wada postępowania polega
na zadysponowaniu prawami autorskimi do dokumentacji projektowej, co do której
Z
amawiający nie posiadał uprawnienia umownego i ustawowego. Natomiast zawarcie
umowy
— dającej prawo wykonawcy do przeróbki lub adaptacji dokumentacji projektowej
naruszyłoby wskazane powyżej przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i
prawach pokrewnych, co z kolei zgodnie z art. 58
§ 1 kodeksu cywilnego powodowałoby
nieważność takiej umowy (...)”.
W ocenie Izby unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt 5 i 6 Pzp z przyczyn
wskazanych w przytoczonym wyżej uzasadnieniu było nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 255 pkt 5 Pzp z
amawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie
postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można
było wcześniej przewidzieć. Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny nie ma podstaw do
stwierdzenia,
że w postępowaniu doszło do wypełnienia przesłanek określonych w tym
przepisie.
By unieważnienie postępowania było dopuszczalne w świetle art. 255 pkt 5 Pzp istotna
zmiana okoliczności, o której mowa w tym przepisie musi nastąpić w toku prowadzonego
postępowania, a możliwości jej wystąpienia nie dało się przewidzieć. Tymczasem nie budzi
wątpliwości, że Zamawiający miał świadomość, że dysponuje archiwalną dokumentacją
projektową, skoro w treści SWZ i PFU jasno określił rolę tej dokumentacji w postępowaniu.
Nie sposób w tej sytuacji uznać, że zachowując należytą staranność, dopiero w toku
postępowania Zamawiający powziął wiadomość, że realizacja robót budowlanych ma zostać
przeprowadzona w oparciu i
zgodnie z dokumentacją przekazaną przez Gminę Burzenin.
Z całą pewnością nie była to okoliczność, której na gruncie przedmiotowego postępowania
nie dało się wcześniej przewidzieć.
Z powyższych względów w ocenie Izby Zamawiający nie miał podstaw do unieważnienia
postępowania na podstawie art. 255 pkt 5 Pzp.
Art. 255 pkt 6 Pzp stanowi, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Jako niemożliwą do usunięcia wadę postępowania Zamawiający wskazał fakt braku
dysponowania prawami autorskimi do projektu budowlanego opracowanego na rzecz Gminy
Burzenin.
Okoliczność ta miała skutkować niemożliwością zawarcia ważnej umowy
w postępowaniu. Podkreślenia wymaga jednak, że Zamawiający jasno wskazał,
że dokumentacja projektowa, określona w SWZ i PFU jako archiwalna, ma być traktowana
jako rozwiązanie koncepcyjne. Jednocześnie elementem przedmiotu zamówienia było
opracowa
nie przez wykonawcę kompletnej dokumentacji projektowej, a następnie
zrealizowanie na jej podstawie robót budowlanych. Brak jest zatem podstaw do stwierdzenia,
że w wyniku realizacji przedmiotu zamówienia doszłoby do naruszenia przysługujących
Gminie Burze
nin praw autorskich do wcześniejszego projektu budowlanego, skoro
w
ykonawca miał opracować własny projekt budowlany.
Z powyższych względów Izba uznała, że nie było podstaw do unieważnienia postępowania
także na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowód z następujących dokumentów
wchodzących w skład dokumentacji postępowania:
1. SWZ,
2. PFU,
3. informacji z otwarcia ofert z 24 czerwca 2021 r.,
4. informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 8 lipca 2021 r.,
5. zawiadomienia o unie
ważnieniu postępowania z 27 lipca 2021 r.
Biorąc pod uwagę, że Zamawiający nie podjął choćby próby polemiki z zarzutami odwołania
i stanowiskiem Odwołującego, na podstawie art. 533 ust. 2 Pzp Izba uznała za przyznane przez
Zamawiającego twierdzenia Odwołującego dotyczące stanu faktycznego postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………