Sygn. akt: KIO 2347/21
WYROK
z dnia 23
września 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie 21
września 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 4 sierpnia 2021 roku przez odwołującego R. E. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą WILD BEAR R. J. z siedzibą w
Poznaniu
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego 4 Regionalną Bazę
Logistyczną z siedzibą we Wrocławiu,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności z dnia 30
lipca 2021 r. polegającej na unieważnieniu postępowania o zamówienie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego 4 Regionalną Bazę
Logistyczną z siedzibą we Wrocławiu i:
Zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania, 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) tytułem kosztów zastępstwa przed Izbą, 321 zł 00 gr (słownie trzysta
dwadzieścia jeden złotych, zero groszy) tytułem kosztów noclegu, 535 zł 00 gr
(słownie: pięćset trzydzieści pięć złotych, zero groszy) tytułem kosztów dojazdu,
17 zł 00 gr (słownie: siedemnaście złotych, zero groszy) tytułem kosztów
poniesionej opłaty skarbowej od pełnomocnictwa;
Z
asądza od Zamawiającego, na rzecz Odwołującego kwotę 19 473 zł 00 gr
(słownie: dziewiętnaście tysięcy czterysta siedemdziesiąt trzy złote zero groszy).
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia j
ego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 2347/21
UZASADNIENIE
4 Regionalna Baza Logistyczna z siedzibą we Wrocławiu (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
, z uwzględnieniem art. 139 ustawy Pzp,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: dostawę sprzętu gastronomiczno –
chłodniczego, Numer postępowania: MAT/84/I/2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 26 kwietnia 2021
r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr
2021/S 080-205221.
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych, tj. z dnia 11 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze
zm.), tj. z dnia 18 maja 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129)
– dalej: „ustawa Pzp”.
W postępowaniu tym wykonawca R. E. J. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą WILD BEAR R. J. z siedzibą w Poznaniu (dalej: „Odwołujący”) 4 sierpnia 2021 r. złożył
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w na czynność Zamawiającego z 30 lipca
2021 r. polegającą na unieważnieniu postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp:
1) art.
255 pkt 6 ustawy przez unieważnienie postępowania, z powołaniem się na
niemożliwą do usunięcia wadę uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, w sytuacji gdy wada taka
nie występuje;
2) art. 260 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp i art. 457 ust. 1 ustawy
Pzp przez niedostateczne uzasadnienie czynności unieważnienia postępowania, tj.
przez zaniechanie wskazania okoliczności, która skutkowałaby koniecznością
unieważnienia umowy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności Zamawiającego, dokonanej w dniu 30 lipca 2021 r., a
polegająca na unieważnieniu postępowania;
nakazanie Zamawiającemu kontynuowania postępowania, według przyjętych zasad i
w ustalonym trybie;
obciążenia Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
Odwołujący w pierwszej kolejności wskazał, że przysługuje mu prawo do skorzystania
ze środków ochrony prawnej, ponieważ ma on możliwość uzyskania przedmiotowego
zamówienia (jego oferta jest jedną z dwóch mieszczących się w przewidzianych środkach na
część 1), a tym samym ma on interes w uzyskaniu danego zamówienia wymagany zgodnie z
art. 505 ust. 1 ustawy.
Ponadto Odwołujący argumentował, że interes prawny we wniesieniu
niniejszego odwołania materializuje się także w konieczności zapewnienia zgodności
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z przepisami (interes sensu largo) i
przywołał w tym zakresie stanowisko wyrażone w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej
w sądów okręgowych.
Uzasadniając podniesione zarzuty, Odwołujący wskazał, że Zamawiający naruszył
art. 255 pkt 6 ustawy przez
unieważnienie postępowania, z powołaniem się na niemożliwą
do usunięcia wadę uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w
sprawie zamówienia publicznego, w sytuacji gdy wada taka nie występuje. Odwołujący
zwrócił uwagę na treść uzasadnienia zaskarżonej czynności, podanego przez
Zamawiającego:
„Uzasadnienie faktyczne: Termin realizacji umowy w niniejszym postępowaniu został
określony w taki sposób, że ostatni dzień tego terminu przypadałby na początek 2022r., co
byłoby sprzeczne z dyscypliną finansów publicznych, gdyż postępowanie miało być
fin
ansowane ze środków w ramach PMT na 2021r.”
Zdaniem Odwołującego, taka okoliczność nie stanowi o niemożliwej do usunięcia
wadzie uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Odwołujący
wskazał, że unieważnienie umowy możliwe jest stosownym orzeczeniem KIO, wydanym na
podstawie art. 554 ust. 3 pkt 2 ustawy Pzp
i aby było możliwe koniecznym jest skuteczne
złożenie odwołania (ze spełnieniem wszystkich ustawowych wymogów, w tym wykazaniem
interesu i naruszenia prze
pisów ustawy mających wpływ na wynik postępowania) po
zawarciu umowy.
Odwołujący podkreślił, że w przedmiotowym postępowaniu nie mamy do
czynienia z jakimkolwiek zagrożeniem naruszenia przepisów ustawy Pzp a z ewentualną
sprzecz
nością z dyscypliną finansów publicznych (jak wskazuje Zamawiający). Ponieważ
Krajowa Izba Odwoławcza rozpatruje wyłącznie naruszenia ustawy Pzp (w pewnych
sytuacjach pośrednio związane z Kodeksem Cywilnym), to nie ma, zdaniem Odwołującego,
możliwości unieważnienia umowy w związku z naruszeniem dyscypliny finansów
publicznych. Nadto
, jak wskazał Odwołujący, przesłanki unieważnienia umowy określa art.
457 P
zp i brak w nim takich podstaw unieważnienia.
Ponadto Odwołujący wskazał, że przesłanka unieważnienia postępowania opiera się
na
trzech okolicznościach, których łączne wystąpienie skutkuje zastosowaniem tego
przepisu, tj.,
musi wystąpić naruszenie przepisów ustawy regulujących udzielenie
zamówienia (wada postępowania), wada ma skutkować niemożliwością zawarcia
niepodlegającej unieważnieniu umowy o udzielenie zamówienia publicznego, wada musi być
niemożliwa do usunięcia. Wada postępowania musi mieć charakter trwały, musi rzeczywiście
wystąpić i musi powodować niemożliwość zawarcia ważnej umowy (por. wyrok KIO z dnia 25
lipca 2017 r., sygn. akt KIO 1435/17 oraz z dnia 2 grudnia 2016 r., sygn. akt KIO 2066/16).
Odwołujący podkreślił, że instytucja unieważnienia postępowania ma charakter
wyjątkowy. Uchybienie przepisom ustawy musi być na tyle poważne, że zawarta w
następstwie dotkniętej nim procedury umowa w sprawie zamówienia publicznego
podlegałaby unieważnieniu. Odwołujący wskazał, że Zamawiający w tym postępowaniu
podał lakoniczne uzasadnienie podjętych decyzji, nie wskazał przepisów postępowania,
które zostały naruszone, a także nie przedstawił, na podstawie jakich okoliczności mogłoby
dojść do unieważnienia umowy. Tym samym Zamawiający zmusił Odwołującego do
domyślania się podstaw prawnych podjętej decyzji o unieważnieniu postępowania, co
stanowi samoistny z
arzut odwoławczy. Odwołujący argumentował, że Krajowa Izba
Odwoławcza wielokrotnie wskazywała, że przesłanka unieważnienia dotycząca wady
postępowania, która uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, nie jest
przesłanką samoistną i wymaga wskazania okoliczności wskazanych w ustawie Pzp, bądź
kodeksie cywilnym, skutkujących koniecznością unieważnienia umowy (por. wyrok KIO z
dnia 17 października, sygn. akt. KIO 2055/17).
Odwołujący wskazał, że postepowanie o udzielenie zamówienia, co do zasady,
kończyć się powinno wyborem oferty najkorzystniejszej i zawarciem umowy o udzielenie
zamówienia, a jego unieważnienie winno być jednie wyjątkiem od tej zasady i jako takie,
musi być ono dokonywane przez Zamawiającego z należytą starannością (por. wyrok KIO z
dnia 3 lutego 2021 r., sygn. akt. KIO 3529/20).
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający określił termin realizacji umowy przez
konstrukcję daty „niepewnej”, w tym zakresie Odwołujący wskazał na postanowienie § 4 ust.
1 wzoru umowy (zastosowanej w niniejszym postępowaniu) przewiduje, iż umowa ma być
zrealizowana do 150 dni od daty jej zawarcia. Z
daniem Odwołującego zapis taki oznacza, iż
nikt (tak Zamawiający jak i oferenci) nie zna terminu realizacji umowy, aż do momentu gdy
dojdzie do jej obustronnego podpisania (bo należy liczyć datę złożenia ostatniego z
podpisów — częstą praktyką jest wysyłanie jednostronnie podpisanych umów pocztą celem
ich podpisania przez drugą stronę i odesłania). Zamawiający, zamieszczając ogłoszenie o
zamówieniu w dniu 26 kwietnia 2021 r. musiał zdawać sobie sprawę z możliwości
przedłużenia postępowania (choćby poprzez skorzystanie ze środków ochrony prawnej,
sezonu urlopowego itp.).
Zdaniem Odwołującego takie przedłużenie nie stanowi więc
nieusuwalnej wady, co znajduje również potwierdzenie w przywołanym przez Odwołującego
orzecznictwie KIO, tj. wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 sierpnia 2016 r., sygn. KIO
Ponadto, Odwołujący podkreślił, że Zamawiający nie wskazał, jaki konkretnie przepis
ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpow
iedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2021r., poz. 289 z późn. zm.) czy ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.u. z 2021r., poz. 305 z późn. zm.),
podlegałby naruszeniu w razie zawarcia umowy, której termin realizacji byłby określony na
rok 2022 a nie do końca roku 2021. Odwołujący wskazał, że w trakcie realizacji umów,
zawartych w wyniku udzielenia zamówień publicznych, częstym jest zjawisko, iż realizacja
umowy przekracza założony pierwotnie termin, jak również sytuacja gdy umowy nie da się
rozliczyć w danym roku budżetowym. Zdaniem Odwołującego sytuacje takie nie są, same w
sobie, naruszeniem dyscypliny finansów publicznych — stanowią utrudnienie, zmuszają do
zmiany planów finansowych i przesunięcia przewidzianych środków w czasie, ale rozgrywają
się na gruncie cywilnoprawnym, gdyż realizacja umowy podlega regulacjom Kodeksu
Cywilnego.
Odwołujący wskazał, że w dacie podjęcia zaskarżonego czynności przez
Zamawiającego, tj. w dniu 30 lipca 2021 r., do końca roku pozostało 154 dni kalendarzowe.
Tym samym argument, iż termin realizacji umowy przypadałby na rok 2022 był
przedwczesny.
Zdaniem Odwołującego, Zamawiający nie musiał unieważniać postępowania, mógł zawrzeć
umowę z wyłonionym wykonawcą, po czym mógł zastosować procedurę zmiany umowy
przewidzianą w jej § 11 ust. 2 pkt 4, a tym samym zgodną z art. 455 ust. 1 ustawy.
Zamawiający nie ustalił (a mógł zwrócić się z takim zapytaniem do poszczególnych
oferentów), czy termin realizacji umowy do końca roku kalendarzowego jest możliwy.
Odwołujący zauważył, że otwarcie ofert nastąpiło 27 maja 2021 r., a unieważnienie
postępowania w dniu 30 lipca 2021 r. Upłynęły więc ponad dwa miesiące — jest to termin
relatywnie długi, ale co istotniejsze już w dniu otwarcia ofert widać było, iż realizacja umowy
może przypadać na rok 2022. Odwołanie od czynności wyboru najkorzystniejszej oferty —
przy założeniu, iż czynność ta dokonana byłaby po około 2 tygodniach od otwarcia ofert,
przeciągnęłoby termin podpisania umowy o przeszło miesiąc, czyli właśnie na koniec lipca
2021. Jeżeli do tego dodamy czas potrzebny na podpisanie umowy (np. przez pocztę czy
przez zaproszenie wykonawcy do złożenia podpisu w siedzibie Zamawiającego), to już w
dniu 27 maja 20
21 r. realizacja umowy w roku 2021 była wątpliwa. Zamawiający na ten fakt
nie reagował.
W ocenie Odwołującego nie ma podstaw do unieważnienia postępowania
MAT/84/l/2021, z uwagi na niemożliwą do usunięcia wadę uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zawarcie
umowy, której termin realizacji kończyłby się w kolejnym roku budżetowym nie powoduje
nieważności tej umowy (tak na gruncie prawa cywilnego jak i Pzp). Wobec czego
Zamawiający, unieważniając postępowanie na tej podstawie, dopuścił się, zdaniem
Odwołującego, naruszenia przepisów ustawy Pzp.
Krajowa Izba Odw
oławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 nowej ustawy Pzp przysługują środki
ochrony prawnej, ponieważ jest uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia i ma
interes w jego uzyskaniu.
Do przedmiotowego postępowania odwoławczego żaden wykonawca nie zgłosił chęci
udziału w charakterze uczestnika postępowania.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Jak wynika z treści SWZ przedmiotowe postępowanie zostało podzielone na trzy
części, tj. część 1, 2, i 3. Ponadto, jak wynika również z treści SWZ, zamówienie pn.
Dostawa sprzętu gastronomiczno – chłodniczego wg. Zestawienia asortymentowo –
ilościowego zawartego w załączniku nr 1 do SWZ, jest udzielane w czterech częściach,
gdzie każda część stanowi przedmiot oddzielnego postępowania o udzielenie zamówienia,
oznaczonych numerami MAT/84/E/2021, MAT/84/P/2021, MAT/84/K/2021, MAT/84/I/2021.
Zgodnie ze wzorem umowy, stanowiącym załącznik do SWZ, §4 ust. 1 „Wykonawca
zobowiązuje się dostarczyć wybory objęte zamówieniem gwarantowanym oraz udzielonym
zamówieniem opcjonalnym (ust. 2 ) w terminie do 150 dni od dnia zawarcia umowy (…)”.
30 lipca 2021 r.
Zamawiający unieważnił przedmiotowe postępowanie wskazując, że
„Termin realizacji umowy w przedmiotowym postępowaniu został określony w taki sposób, że
ostatni dzień tego terminu przypadałby na początek 2022 r., co byłoby sprzeczne z
dyscypliną finansów publicznych, gdyż postępowanie miało być finansowane ze środków w
ramach PMT na 2021 r.” Jako podstawę prawną Zamawiający wskazał, art. 255 pkt 6 ustawy
Pzp.
Izba zważyła co następuje.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie, z następujących powodów.
Jak wynika z treści art. 255 pkt 6) ustawy Pzp Zamawiający unieważnia postępowanie
o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego. Przepis ten
obejmuje zatem wszelkie sytuacje, w których występuje wada
postępowania, niedająca się naprawić w toku postępowania o udzielenie zamówienia oraz
uniemożliwiająca zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia.
Innymi słowy, podstawą unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie
art. 255 pkt 6) ustawy Pzp będzie wystąpienie nieusuwalnej wady postępowania, tj. takiej,
która nie może być przez Zamawiającego skorygowana w toku postępowania przez
unieważnienie czynności lub jej powtórzenie. Do tego rodzaju wad postępowania
orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej zalicza np. wadliwe opisanie przedmiotu
zamówienia, czy też okoliczność, że w postępowaniu złożono nieporównywalne oferty, a
źródłem tej nieporównywalności są postanowienia SWZ. Uchybienie to musi być na tyle
poważne, że zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego w świetle art. 457 ustawy
Pzp
podlega unieważnieniu. Ponadto między wadą a niemożnością zawarcia ważnej umowy
musi istnieć normalny związek przyczynowy.
Podejmując więc decyzję o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 255 pkt 6)
ustawy Pzp Zamawiający powinien dokonać analizy przesłanek wskazanych w ww. przepisie
ustawy i w sytuacji stwierdzenia,
iż w danym stanie faktycznym zostały one kumulatywnie
spełnione, jest wówczas uprawniony do skorzystania z jego dyspozycji.
W ocenie Izby,
Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia będącym
przedmiotem rozpoznania w tej sprawie odwoławczej zaniechał wykazania, iż wszystkie
p
rzesłanki, o których mowa w art. 255 pkt 6) ustawy Pzp, będącym podstawą czynności
unieważnienia postępowania z 30 lipca 2021 r., zostały spełnione. Ponadto, w ocenie Izby
przesłanki te nie zostały spełnione.
Przede wszystkim, w pierwszej kolejności, Izba wskazuje, że okoliczność, na którą
powołuje się Zamawiający w uzasadnieniu swojej czynności z 30 lipca 2021 r., tj. „Termin
realizacji umowy w przedmiotowym postępowaniu został określony w taki sposób, że ostatni
dzień tego terminu przypadałby na początek 2022 r., co byłoby sprzeczne z dyscypliną
finansów publicznych, gdyż postępowanie miało być finansowane ze środków w ramach
PMT na 2021 r.”, nie jest wadą postępowania, która uniemożliwiałaby zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Jak wynika z
wzoru umowy termin realizacji zamówienia został określony jako „do 150 dni od dnia
zawarcia umowy
” zatem w tych okolicznościach sprawy nie da się jednoznacznie przesądzić,
że termin realizacji zamówienia przypadłby na początek 2022 r. W ocenie Izby jest to
maksymalny termin realizacji przedmiotu zamówienia i Zamawiający nie wykazał, że nie
byłoby możliwe skrócenie tego terminu. Dodatkowo bez względu na możliwość skrócenia
terminu realizacji Izba podkreśla stanowczo, że w świetle art. 255 pkt 6) ustawy Pzp tego
rodzaju okoliczność, że termin realizacji zamówienia może przypadać na kolejny rok
budżetowy i wobec tego może zostać naruszony plan finansowy Zamawiającego, nie
wypełnia przesłanek zastosowania ww. przepisu ustawy Pzp. Nie ma wątpliwości, że właśnie
ten przepis stanowił podstawę prawną zaskarżonej czynności, a Zamawiający nie wykazał,
że zaistniały przesłanki do jego zastosowania.
Odnosząc się natomiast do stanowiska Zamawiającego zawartego w odpowiedzi na
odwołanie Izba ponownie wskazuje, że ewentualne naruszenie przez Zamawiającego
dyscypliny finansów publicznych z pewnością nie wpisuje się w dyspozycję art. 255 pkt 6)
ustawy Pzp, który odnosi się do wady postępowania o udzielenie zamówienia, a nie do
naruszenia dyscyplin
y finansów publicznych. Jednocześnie Izba wskazuje, że jak wynika z
treści art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o naruszeniu dyscypliny finansów
publicznych, tj. z dnia 22 stycznia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 289) - naruszeniem
dyscypliny fina
nsów publicznych jest unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego lub konkursu z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych,
określających przesłanki upoważniające do unieważnienia tego postępowania lub konkursu.
Z tych względów czynność Zamawiającego z 30 lipca 2021 r. jest wadliwa, wobec
czego odwołanie zostało uwzględnione. Wobec powyższego Izba nakazała Zamawiającemu
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania podjętej 30 lipca 2021 r.
Potwierdził się również zarzut naruszenia art. 260 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 255
pkt 6 ustawy Pzp i art. 457 ust. 1 ustawy Pzp przez niedostateczne uzasadnienie czynności
unieważnienia postępowania, tj. przez zaniechanie wskazania okoliczności, która
skutkowałaby koniecznością unieważnienia umowy. Jak zostało wyżej wskazane,
Zamawiający nie wykazał że przesłanki zastosowania art. 255 pkt 6) ustawy Pzp zostały
spełnione, ponadto uzasadnienie jest lakoniczne i nie został wykazany związek przyczynowy
między wadą postępowania a unieważnieniem umowy (art. 457 ust. 1 ustawy Pzp).
Dodatkowo jak wynika z odpowiedzi na odwołanie, podstaw unieważnienia
postępowania Zamawiający upatruje również w przesłance wskazanej w art. 255 pkt 3)
ustawy Pzp, co nie znalazło odzwierciedlenia w treści uzasadnienia czynności z 30 lipca
2021 r.
Cała argumentacja Zamawiającego w tym zakresie została przez Izbę pominięta jako
wykraczająca poza granice odwołania. Podkreślić bowiem należy, że czynność z 30 lipca
2021 r. dotyczyła unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy Pzp i
czynność ta została zaskarżone przez Odwołującego przedmiotowym odwołaniem w
granicach wynikających z uzasadnienia. Nie jest wobec tego możliwe rozszerzenie podstaw
unieważnienia na etapie postępowania odwoławczego. Izba jest bowiem związania
granicami odwołania. Jeśli Zamawiający uważa, że zastosowanie znajdą również inne
podstawy unieważnienia postępowania, to nie dał temu wyrazu w czynności z 30 lipca 2021
r.
Z tych względów odwołanie podlegało uwzględnieniu.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący:
……………………………….