KIO 2362/21 WYROK dnia 15 września 2021 r.

Stan prawny na dzień: 22.03.2022

Sygn. akt: KIO 2362/21 

WYROK 

z dnia 15 września 2021  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     

Ewa Kisiel 

Protokolant:    

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  10  września  2021  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  sierpnia  2021  r.  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  jako  Konsorcjum  firm:  1.  Comp  S.A.  z  siedzibą  w 

Warszawie,  2.  Enigma  Systemy  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w 

Warszawie, 

przy udziale wykonawców wspólnie obiegających się o udzielenie zamówienia jako Konsorcjum firm: 

Ratels 

Sp. 

o. 

siedzibą 

Warszawie, 

T-Systems 

Polska  

Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie zamawiającego 


orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  jako  Konsorcjum  firm:  1.  Comp  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  2.  Enigma 

Systemy  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  i  zalicza  w  poczet  kosztów 

postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających się  o  udzielenie zamówienia  jako 

Konsorcjum firm: 1. Comp S.A. z siedzibą w Warszawie, 2. Enigma Systemy Informacji Sp. 

z o.o. z siedzibą w Warszawie, tytułem wpisu od odwołania.

Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 

2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok    -    w  terminie  14  dni  od  

dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:     

………………..…..………. 


Sygn. akt KIO 2362/21 

Uzasadnienie 

Agencję  Restrukturyzacji  i  Modernizacji  Rolnictwa  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej: 

„Zamawiający”  lub  „ARiMR”)  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  19 września 

r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2019  ze  zm.)  -  zwanej  dalej: 

„ustawą”  lub  „Pzp”  w trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  „Świadczenie  usługi  polegającej  na  zapewnieniu  systemu 

ochr

ony  przed  wyciekiem  informacji  (DLP)  i  300  godzin  konsultacji”.  Ogłoszenie 

zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  7 

kwietnia 2021 r. pod nr 2021/S 067-173426. 

Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne 

wskazane w art. 3 ust. 1 Pzp. 

W  dniu  6  sierpnia  2021  r. 

wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  jako  Konsorcjum  firm:  1.  Comp  S.A.  z  siedziba  w  Warszawie,  2.  Enigma 

Systemy  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  –  dalej:  „Odwołujący”  lub  „AID 

„Konsorcjum  Comp”  lub  „Wykonawca”  wnieśli  odwołanie  od  niezgodnych  z  prawem 

czynności i zaniechań Zamawiającego w postępowaniu. 

Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 

pkt  1-3  Pzp  przez  odrzucenie  jego  ofert

y  pomimo,  iż  jej  treść  jest  zgodna  z  warunkami 

zamówienia. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

−  unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 


−  unieważnienia czynności odrzucenia oferty Konsorcjum Comp; 

−  dokonania  powtórnej  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  zarzutów 

postawionych w odwołaniu; 

−  dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.  

 W uzasadnieniu 

odwołania Odwołujący wskazywał, że Zamawiający podjął decyzję o 

odrzuceniu  oferty  na  podstawie  udzie

lanych  w  odpowiedzi  na  wezwanie  wyjaśnień  treści 

oferty,  będących  rezultatem  złożonych  wyjaśnień  w  zakresie  ceny,  w  których  Odwołujący 

prezentując kalkulację kosztów, wskazał również szczegółowo elementy oferowanego przez 

siebie  rozwiązania.  Zarzucana  przez  Zamawiającego  niezgodność  oferty  z  warunkami 

zamówienia  oparta  jest  na  interpretacji  treści  wymagań  dokonanej  przez  Zamawiającego, 

która,  jednakże  nie  znajduje  potwierdzenia  w  faktycznym  brzmieniu  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  Zamawiający  dopiero  w  treści  wezwania  do  udzielenia  wyjaśnień  i  następnie 

uzasadnieniu  odrzucenia  oferty,  wyraził  swoje  oczekiwania  w  zakresie  wymaganych 

funkcjonalności/elementów oferowanego rozwiązania, których nie dało się odczytać z treści 

udostępnionych wykonawcom dokumentów zamówienia. 

Zdaniem  Odwołującego  stanowi  to  naruszenie  zasad  równego  traktowania 

wykonawców  i  poszanowania  zasad  uczciwej  konkurencji.  Ponadto,  w  treści  SWZ 

Zamawiający nie zobowiązał wykonawców do określenia w ofercie, jakie rozwiązanie oferują 

oraz  nie  ocze

kiwał  podania  jakichkolwiek  szczegółów  dotyczących  jego  elementów, 

parametrów itp. Przewidziana w SWZ weryfikacja zgodności oferty z warunkami zamówienia 

w  zakresie  wymagań  dotyczących  systemu  DLP  polegała  na  potwierdzeniu  oferowanych 

parametrów zgodnie z Tabelą nr 1 zawartą w Formularzu ofertowym. Odwołujący zgodnie z 

wymaganiami SWZ wykazał zgodność rozwiązania w zakresie wymagań i w sposób zgodny 

z postanowieniami SWZ (tabelą zawartą w Formularzu ofertowym), a więc w taki sposób, jaki 

został  przewidziany  również  w  odniesieniu  do  pozostałych  wykonawców.  Wszystkie 

podnoszone  przez  Zamawiającego  rzekome  niezgodności  dotyczą  odrębnego  badania, 

skierowanego  tylko  w  stosunku  do  Odwołującego  na  podstawie  złożonych  wyjaśnień  w 

zakresie ceny, przy czym Zamawiający nie podał żadnych okoliczności świadczących o tym, 

iż oferta zawiera cenę rażąco niską. Również powyżej opisane podejście do badania oferty 

Odwołującego  nie  zasługuje  na  uznanie  za  prawidłowe  ze  względu  na  naruszenie  zasad 

ogólnych  postępowania  określonych  w  art.  16  Pzp  i  żądania  od  Odwołującego  podania 

informacji  i  przedstawienia  dokumentów  przedmiotowych  nie  przewidzianych  w 

postanowieniach SWZ. 

Odwołujący podnosił, że Zamawiający, przywołując punkty Rozdział I podrozdział I.1 

pkt 14 i 20 SWZ, wskazał, że oferta Odwołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia, 


ponieważ nie oferuje funkcjonalności Discovery dla aplikacji SaaS (m.in. SharePoint Online, 

Exchange  Online)  oraz  nie  posiada  możliwości  budowania  polityk  ochrony  informacji 

uwzględniając  kontekst,  w  jakim  informacja  jest  używana  (komponentu  Cloud  Access 

Security  Broker  (CASB)”.  Przy  czym,  w  kontekście  pkt  14  powołał  w  uzasadnieniu 

odrzucenia  stwierdzenie  niezgodności  w  zakresie  podpunktu  14.2,  bez  wskazania 

okoliczności  faktycznych  dotyczących  pozostałych  podpunktów  wymagania.  Opisana  przez 

Zamawiającego  niezgodność  nie  odpowiada  treści  wymagań  faktycznie  zawartych  w 

warunkach zamówienia.  

Odwołujący  podnosił,  że  Zamawiający  w  pkt  14  precyzyjnie  określił,  czym  jest  dla 

niego „kontekst  w  jakim informacja jest  używana”  wymieniając  4 konkretne  scenariusze. W 

pierwszym  podpunkcie  Z

amawiający  jasno  wskazał,  że  chodzi  mu  o  nadawcę  informacji 

„kto”.  Z  kolei  w  podpunkcie  14.2  Zamawiający  nie  użyl  już  określenia  adekwatnie 

precyzyjnego tzn. „do kogo”, ale posłużył się zaimkiem „gdzie”, który w języku polskim odnosi 

się  nie  do  osoby  odbiorcy  (jak  zaimek  „kto”),  ale  do  miejsca.  Sformułowanie  „gdzie 

informacje  s

ą  wysyłane”  jasno  wskazuje,  że  chodzi  o  lokalizację,  miejsce  lub  przestrzeń 

odbioru,  a  nie  o  adresata. 

Takie  rozumienie,  jak  przyjęte  przez  Wykonawcę,  właściwe  jest 

zarówno odnosząc się do literalnego brzmienia wymagania, jak i w kontekście branżowym, w 

odniesieniu  do  przedmiotu  zamówienia.  W  świecie  technologii  informacyjnych  określenie 

„gdzie”  może  oznaczać  aplikację,  serwer  przekazujący  informację,  adres  docelowy  do 

którego  informacja  jest  wysyłana,  udział  w  przesyłaniu  i  odbieraniu  cyfrowej  informacji. 

Gdyby  Zamawiający  chciał  wyrazić  wymaganie  wskazania  osoby  (użytkownika),  do  której 

informacje są wysyłane, posłużyłby się zaimkiem „do kogo”, odpowiednio do sposobu, w jaki 

wskazał  na  wymóg  uwzględnienia  okoliczności,  kto  jest  nadawcą  posługując  się  zaimkiem 

„kto”.  np.  adres  IP  sieci  odbiorcy  i  wiele  innych  elementów  pośrednich  biorących. 

Tłumaczenie  Zamawiającego  zawarte  w  uzasadnieniu  odrzucenia,  iż  „określenie  „gdzie” 

oznacza  kierunek  przepływu  informacji,  czyli  „do  kogo”  informacje  są  wysyłane”  stanowi 

nadinterpretację  postanowień  SWZ  niedopuszczalną  na  tym  etapie  i  wskazującą,  że  nawet 

jeśli  zamiar  Zamawiającego  byt  inny,  to  jego  potrzeby  zostały  określone  w  sposób 

nieprecyzyjny  i  nieodpowiadający  tym  intencjom.  Bowiem  „kierunek”  wysyłania  informacji 

cyfrowych nie jest powiązany bezpośrednio z użytkownikiem, a wynika ze sposobu działania 

całej  infrastruktury  np.  kierunkiem  może  być  firma/aplikacja/serwer,  do  którego  jest 

informacja  wysyłana  a  konkretny  użytkownik  definiowany  jest  jako  odbiorca  informacji. 

Wskazany  brak  precyzji  w  wyrażeniu  w  treści  wymagań  SWZ  faktycznych  intencji 

Zamawiającego  stanowi  okoliczność  obciążającą  tylko  samego  Zamawiającego,  który  nie 

może  oczekiwać  od  wykonawców  spełnienia  wymagań  niezamieszczonych  w  treści  SWZ  - 

byłoby  to  sprzeczne  zarówno  z  przepisami  dotyczącymi  sposobu  opisu  przedmiotu 


zamówienia,  jak  i  prowadziłoby  do  nieporównywalności  składanych  w  postępowaniu  ofert. 

Dodatkowo 

Odwołujący wskazywał, że wymaganie przez Zamawiającego dostarczenia przez 

Odwołującego  w  ramach  przedmiotu  zamówienia  licencji  dla  komponentu  Cloud  Access 

Security  Broker  (CASB)  jest  nieuzasadn

ione.  Zgodnie  z  udzielonymi  w  toku  postępowania 

wyjaśnieniami,  standardowa  licencja  na  oferowany  produkt  zapewnia  spełnienie  wymagań 

pkt  I

.1.14  SWZ,  w  szczególności  podpunktu  14.2  zgodnie  z  jego  faktycznym  i  literalnym 

brzmieniem.  Licencja  rozszerzona  o  ws

kazywany  przez  Zmawiającego  CASB  byłaby 

wymagana  tylko,  gdyby  w  treści  pkt  14  jako  okoliczność  wymagającą  uwzględnienia 

wskazano odbiorcę okoliczność „do kogo” informacje są wysyłane. 

Kolejno  Odwołujący  podnosił,  że  w  pkt  20,  Zamawiający  sformułował  wymaganie 

dzieląc  je  wyraźnie  na  dwie  części.  Odwołujący  podniósł,  że  wbrew  zatem  twierdzeniom 

Zamawiającego,  wykonawca  był  uprawniony  do  rozumienia  wymagania  w  sposób 

wyjaśniony Zamawiającemu w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 czerwca 2021 r. Podział 

wymagania 

na  dwa  zdania  i  użycie  odrębnych  sformułowań  wskazują,  że  należy  rozróżnić 

wymaganie  w  zakresie  funkcjonalności  Discovery  dla  serwerów  i  stacji  końcowych  w  sieci 

Zamawiającego  od  funkcjonalności  dla  folderów  Exchange,  Exchange  Online,  serwera 

SharePoint,  S

harepoint  Online.  Przytaczane  przez  Zamawiającego  przykłady  różnych 

stosowanych przez niego określeń nie mają przy tym kluczowego znaczenia w tej sytuacji, w 

której mówimy o zastosowaniu odrębnych pojęć w ramach jednego wymagania, zawartego w 

tym samym pun

kcie SWZ. Zatem również na płaszczyźnie wykładni językowej, zasadne jest 

rozumienie wymagania SWZ prezentowane przez Odwołującego. 

Odwołujący  podtrzymał  również  wyjaśnienia  udzielone  Zamawiającemu  w  dniu  28 

czerwca  2021  r.,  wskazujące,  iż  dostarczenie  funkcjonalności  Discovery  dla  folderów 

Exchange, Exchange Online, serwera SharePoint, Sharepoint Online nie stanowiło zakresu 

przedmiotu  zamówienia  w  ramach  tego  postępowania,  jakkolwiek  dostarczane  rozwiązanie 

miało  zapewnić  możliwość  uzyskania  licencji  w  takim  rozszerzonym  zakresie: 

„Funkcjonalność ta powinna być również oferowana”. 

Następnie Konsorcjum Comp powołało się na pkt I.1.28 SWZ, w którym jego zdaniem 

Zamawiający  wskazywał  wyraźnie,  że  zakres  ochrony  aplikacji  w  chmurze,  w  tym  pakietu 

Microsoft  Offi

ce  365,  pozostaje  opcjonalnie  jako  możliwość  rozbudowy,  a  zatem  nie  jest 

wymagane  dostarczenie  licencji  w  tym  zakresie  w  ramach  tego 

zamówienia.  W  opinii 

Odwołującego  wymaganie  nr  28  należało  rozumieć  jako  wyłączające  ochronę  informacji 

przechowywanej  w  ap

likacjach  oferowanych jako  SaaS  poza  zakres  zamówienia,  stawiając 

jedynie  wymóg  zapewniania  możliwości  rozbudowy  o  taki  zakres  licencji.  Zgodnie  z 

materiałami  producenta  tj.  firmy  Microsoft  (dostępne  przykładowo  pod  linkiem: 


https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365/compare-microsoft365-enterprise-plans), 

aplikacje  przechowujące  informacje  jako  SaaS  w  pakietach  Microsoft  365  (zgodnie  z 

informacjami Zamawiającego, posiada on obecnie pakiet Microsoft Office 365 w wersji E3) to 

między innymi chmurowa usługa SaaS Sharepoint Online oraz Exchange Online, a zatem te 

aplikacje, o których mowa w zdaniu 2-gim wymagania w pkt 20. Interpretacja przedstawiona 

przez Odwołującego wbrew obecnie podnoszonym argumentom Zamawiającego, jest zatem 

spójna  z  pozostałymi  postanowieniami  opisu  przedmiotu  zamówienia  i  logiczna.  Jeżeli 

Z

amawiający w osobnym punkcie 28. wskazuje, iż cały pakiet rozwiązań Microsoft 365 i jego 

ochronę  należy  traktować  jako  opcjonalną  rozbudowę  funkcjonalności,  to  brak  podstaw  do 

przyjęcia, że Odwołujący nieprawidłowo zrozumiał, iż również funkcjonalność Discovery dla 

takich aplikacji nie wchodzi w zakres aktualnego zamówienia i wymaga tylko zapewnienia, że 

jest  ona  „oferowana”  -  będzie  dostępna  na  wypadek  rozbudowy  systemu.  Funkcjonalność 

Discovery  służy  wykrywaniu  informacji  objętych  politykami  ochrony.  Jeśli  ochrona  aplikacji 

SaaS nie jest objęta tym postępowaniem i ma być jedynie możliwa w wyniku rozbudowy, to 

funkcjonalność  taka  znajdzie  zastosowanie  jedynie  „na  przyszłość”,  w  wyniku  rozbudowy, 

zaś obecnie dostarczany system ma umożliwiać jej oferowanie. 

Zdaniem Konsorcjum Comp n

ie jest zasadne powoływanie się przez Zamawiającego, 

w  celu  poparcia  jego  argumentacji,  na  wymaganie  w  pkt  29,  gdyż  w  żaden  sposób  nie 

potwierdza  ono  konieczności  zaoferowania  w  bieżącym  postepowaniu  funkcjonalności 

Discovery dla aplikacji SaaS. W punkcie tym, Zamawiający wymagał, aby ochrona informacji 

w  chmurze  wykorzystywała  te  same  mechanizmy,  co  w  przypadku  aplikacji  lokalnie 

instalowanych  w  sieci  zamawiającego.  Punkt  ten  należy  odczytywać  wspólnie  z 

poprzedzającym  go  pkt  28  oraz  pozostałymi  postanowieniami  SWZ.  Jeżeli  Zamawiający 

zdecyduje  się  na  opcjonalne  rozszerzenie  ochrony  o  aplikacje  SaaS  (zgodnie  z  pkt  28),  to 

producent  systemu  musi  zapewnić,  iż  w  tych  aplikacjach  funkcjonalność  Discovery  będzie 

wykorzystywała  te  same  mechanizmy.  Wymóg  taki  jest  spełniony  przez  rozwiązanie 

zaoferowane  przez  Konsorcjum  Comp,  jednak  dopiero  w  momencie,  gdy  Zamawiający 

zdecyduje się na rozszerzenie ochrony również na aplikacje SaaS. Zatem punkt ten w żaden 

sposób  nie  potwierdza,  iż  ochrona  dla  Exchange  online  czy  Sharepoint  online  musi  być 

dostarczona  w  niniejszym  postepowaniu,  lecz  jedynie  ze  musi  być  spełniona  wymagana 

funkcjonalność  dla  tych  aplikacji  w  momencie  rozbudowy  systemu.  Fakt  wskazania  przez 

Zamawiającego,  iż  w  bieżącej  działalności  wykorzystuje  m.  in.  aplikacje  Sharepoint  online 

oraz  Exchange  online  w  żaden  sposób  nie  potwierdza,  iż  wymaga  to  dostarczenia 

funkcjonalności, o której mowa w pkt 20 już na obecnym etapie, gdyż podobnie Zamawiający 

odpowiedział na pytanie nr 6 odnoszące się do całego pakietu Microsoft 365 (czyli aplikacji 

SaaS, której wyłączenie z zakresu przedmiotu zamówienia wyraźnie wynika z pkt 28 SWZ).  


W ocenie Odwołującego udzielona odpowiedź wskazująca na korzystanie obecnie z aplikacji 

chmurowych  (SaaS),  nie  zmienia  faktu,  iż  wiążące  jest  wymaganie  z  pkt  28  i 

wykorzystywane  pakiety  nie  są  przewidziane  do  ochrony  w  ramach  systemu  DLP  w  tym 

zamówieniu,  a  jedynie  na  wypadek  rozbudowy.  Zamawiający  w  ramach  postępowania 

określił zakres swoich zasobów, który ma być objęty ochroną systemu DLP i nie znaczy, że 

ma  być  nim  objęta  całość  tych  zasobów  -  pkt  28  wskazuje,  np.  że  z  zakresu  usługi 

wyłączono na tym etapie aplikacje SaaS, wymagając jedynie możliwości rozbudowy. 

Odwołujący następnie wyjaśniał, że w ramach wymagań dla funkcjonalności systemu 

opisanych w pkt I

.1.30 SWZ, Zamawiający twierdzi, iż zaoferowane rozwiązanie nie spełnia 

wymagania  w  ppkt  17,  tj.  funkcjonalności  „wymuszania  szyfrowania  poczty  elektronicznej”. 

Zamawiający,  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  w  sposób  zamienny  traktuje  dwie  różne 

funkcjonalności, tj. wymaganą w pkt 17 funkcję wymuszania szyfrowania i funkcję/narzędzie, 

które  taki  proces  szyfrowania  przeprowadza.  Zamawiany  system  DLP  ma  zgodnie  z  SWZ 

wymuszać  szyfrowanie,  ale  nigdzie  w  SWZ  nie  wskazano,  aby  takie  narzędzie  do 

szyfrowania  (czy  też  funkcjonalność  szyfrowania)  miało  zostać  dostarczone  w  ramach 

zamawianej  usługi.  Powyższego  zakresu  przedmiotu  zamówienia  nie  zmienia  przytaczana 

przez 

Zamawiającego  odpowiedź  na  pytanie  nr  12.  Ani  w  tej  odpowiedzi,  ani  w  żadnym 

punkcie  SWZ  Zamawiający  nie  oczekuje  dostarczenia  narzędzia  i  technologii  wykonującej 

szyfrowanie  danych.  Oczekuje  za  to,  by  system  klasyfikacji  wymuszał  szyfrowanie  poczty 

elekt

ronicznej  lub  jak  później  doprecyzował  właśnie  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  12:  by 

narzędzie  klasyfikacji  było  elementem  oznaczania  wiadomości  email  do  zaszyfrowania. 

„Wymuszenie  szyfrowania”  nie  oznacza,  że  system  klasyfikacji  czy  system  DLP  ma  być 

narzędziem  ją  wykonującym.  Wymuszenie możliwe  jest  poprzez  zlecenie  realizacji  tej  akcji 

do  narzędzia  dostarczanego  przez  podmiot  trzeci,  nie  wymaganego  w  niniejszym 

postępowaniu.  Doprecyzowanie  w  zakresie  „oznaczanie  wiadomości  email  do 

zaszyfrowania”  w  żaden  sposób  nie  jest  równoważne  twierdzeniu,  iż  to  system  klasyfikacji 

czy system  DLP ma  owe szyfrowanie  samodzielnie wykonać. Wymuszenie czy  oznaczenie 

nie jest tożsame z wykonaniem w ramach posiadanych w systemie narzędzi. 

Odwołujący  zapewnił,  iż  dostarcza  rozwiązanie,  które  zrealizuje  funkcjonalność 

wymuszenia szyfrowania informacji - 

wykazał to (mimo braku żądania takiego dokumentu w 

SWZ)  w  udzielonych  wyjaśnieniach  i  opisie  sposobu  realizacji  funkcjonalności.  Odwołujący 

wskazał na możliwość integracji systemu z narzędziami/technologiami innych producentów i 

podał przykładowe narzędzie wykonujące szyfrowanie np. Sealpath, ale jako takie narzędzie 

może  być  też  wykorzystany  posiadany  przez  zamawiającego  system  Microsoft  Information 

Protection,  będący  składową  pakietu  Microsoft  Office  365  E3  (zgodnie  z  informacją 

udzieloną przez Zamawiającego, iż posiada pakiet Microsoft Office 365 E3). Zatem realizacja 


funkcjonalności  opisanej  w  pkt  30  ppkt  17  SWZ  została  przez  Konsorcjum  Comp 

potwierdzona, zaś powoływane przez Zamawiającego w uzasadnieniu odrzucenia informacje 

uzyskane  ze  strony  internetowej  producenta  oprogramowania  dotyczą  funkcjonalności 

szyfrowania,  a  zatem  nie  mają  znaczenia  dla  oceny  zgodności  oferty  z  warunkami 

zamówienia. 

Stanowisko Zamawiającego. 

Zamawiaj

ący  odpowiedział  na  odwołanie,  w  którym  wniósł  o  jego  oddalenie  jako 

bezzasadnego. 

W ocenie Zamawiającego do spełnienia funkcjonalności systemu DLP niezbędne jest 

posiadanie  przez zaoferowany  produkt  komponentu  Cloud  Access  Security  Broker (CASB), 

który zapewni spełnienie wymagań dla pkt 20, oraz uwzględni kontekst np. dla punktu 14.2 

(przykładowo; czy pracownik A może przez komunikator Teams wysłać dane informacje do 

pracownika  B). 

Brak  licencji  CASB  de  facto  powoduje,  że  system  DLP  oferowany  przez 

Odwołującego  nie  spełnia  założeń  Zamawiającego  w  zakresie  kontroli  nad  sposobem 

korzystania ze swoich danych wysyłanych nie realizując identyfikowania i zwalczania cyber 

zagrożeń  (brak  kontroli  nad  przenoszeniem  danych  niezależnie  od  kierunku  przesyłania 

danych). 

Zamawiający  podkreślał,  że  usługa Microsoft  Cloud  App  Security  (licencja  CASB) 

musi być natywnie zintegrowana z rozwiązaniem dotyczącymi zabezpieczeń i tożsamości. W 

przypadku infrastruktury Zamawiającego jest to AD (MS Active Directory), co w konsekwencji 

sprawia, że zapis „gdzie są informacje wysyłane” odnosi się de facto do kogo w aspekcie tej 

integracji. 

Zamawiający wskazywał,  że Odwołujący  przyznał,  że  złożona przez  niego oferta 

nie zapewnia „funkcjonalności Discovery” dla folderów Exchange, Exchange Online, serwera 

SharePoint,  Sharepoint  Online.”,  tj.  wymagania  opisanego  w  pkt  20  zd.  2.  Odwołujący 

przyzna

ł  również,  że  jeśli  z  pkt  14  wynikałby  wymóg  uwzględnienia  pojęcia  „do  kogo",  to 

zaoferowanie  licencji  CASB  byłoby  niezbędne  dla  wypełnienia  tego  wymagania.  W  treści 

uzasadnienia zarzutu Odwołujący podaje mianowicie,  że  wymaganie  przez Zamawiającego 

dostarczenia przez Odwołującego w ramach przedmiotu zamówienia licencji dla komponentu 

CASB jest nieuzasadnione. Standardowa licencja na oferowany produkt 

zapewnia spełnienie 

wymagań  pkt  I.1.14  SWZ,  w  szczególności  podpunktu  14.2  zgodnie  z  jego  faktycznym  i 

literalnym  brzmieniem.  Licencja  rozszerzona  o  wskazywany  przez  Zmawiającego  CASB 

byłaby wymagana tylko, gdyby w treści pkt 14 jako okoliczność wymagającą uwzględnienia 

wskazano  odbiorcę  -  okoliczność  „do  kogo”  informacje  są  wysyłane”.  W  ocenie 

Zmawiającego  wymóg  dostarczenia  licencji  CASB  wynika  z  całego  kontekstu  punktu  14,  a 

budowa punktu 14 w podziale na podpunkty sprawia, że wszystkie wskazane tam argumenty 


należy traktować łącznie. Odwołujący bezpodstawnie zawęża przy tym branżowe znaczenie 

określenia  „gdzie”  sprowadzając  je  do  „aplikacji,  serwera  przekazującego  informację".  W 

sposób nieuzasadniony wyklucza z zakresu pojęciowego tego określenia pojęcie „do kogo”. 

Wbrew  tezom  Odwołującego  „kierunek”  wysyłania  informacji  obejmuje  swoim  znaczeniem 

także  użytkownika  będącego  odbiorcą  informacji.  Odpowiada  to  zresztą  potocznemu 

znaczeniu  sformułowania  „gdzie”.  W  odpowiedzi  na  zapytanie  „gdzie  idziesz”  wielokrotnie 

słyszymy  odpowiedź  wskazującą  w  sposób  niekiedy  bardzo  precyzyjny  konkretnego 

„adresata”, a nie wyłącznie miejsce (jak to sugeruje Odwołujący), jak np. „do kolegi”, „do M.”, 

„do  lekarza".  Uwzględnienie  zgodnie  z  zasadami  wykładni  językowej  znaczenia 

sformułowania „gdzie” nakazuje przyjęcie, iż obejmuje ono swoim zakresem znaczeniowym 

także  określenie  „do  kogo".  Podkreślenia  wymaga,  iż  Odwołujący  nie  oferuje  żadnego 

argumentu  mogącego  uzasadniać tezę,  iż  to  znaczenie  potoczne  nie  ma  zastosowania dla 

„języka  branżowego”  właściwego  dla  przedmiotu  postępowania.  Mając  na  względzie 

wskazane  wyżej  reguły  wykładni  językowej,  która  winna  mieć  zastosowanie  w  sprawie 

niniejszej  oraz  nie  budzące  wątpliwości  przyznanie  przez  samego  Odwołującego,  iż  w 

przypadku  w  k

tórym  zakresem  pojęciowym  spornego  wymagania  SWZ  należy  objąć  także 

„do  kogo",  to  wówczas  dla  spełnienia  wymagania  SWZ  niezbędne  byłoby  zaoferowanie 

licencji CASB, należy uznać, iż bezzasadne są zarzuty odwołania w zakresie referującym do 

niezgodności oferty z wymaganiem opisanym w Rozdziale l, podrozdział 1.1 pkt 14 SWZ. 

Następnie Zamawiający odniósł się do uzasadnienia zarzutu odwołania w zakresie w 

jakim  referuje  on  do  niezgodności  oferty  Odwołującego  z  wymaganiem  opisanym  w 

Rozdziale  l,  podrozdział  1.1  pkt  20.  ARiMR  wskazał,  że  sporna  jest  między  stronami 

wykładnia  znaczenia  zdania  2.  Odwołujący  twierdzi,  że  wymaganie  to  oznacza,  iż 

„dostarczenie funkcjonalności Discovery dla folderów Exchange, Exchange Online, serwera 

SharePoint, Sharepoint Online nie s

tanowiło zakresu przedmiotu zamówienia w ramach tego 

postępowania".  Dostarczane  rozwiązanie  miało  według  Odwołującego  jedynie  zapewnić 

możliwość uzyskania licencji w takim rozszerzonym zakresie, co wywodzi ze sformułowania 

„funkcjonalność  ta  powinna  być  również  oferowana”.  Zamawiający  wskazywał,  że  wszelkie 

użyte  w  opisie przedmiotu zamówienia w  SWZ  sformułowania takie jak: „musi  umożliwiać", 

„musi  realizować”,  „powinien  odbywać  się",  „musi  wykorzystywać”,  „musi  zawierać", 

„powinien  oferować”,  „musi  udostępniać",  „powinien  posiadać"  wskazywały  wymagane 

funkcjonalności  oferowanego  w  ramach  niniejszego  postępowania  systemu  DLP.  W 

przypadku  funkcjonalności  aplikacji,  które  nie  zostały  objęte  niniejszym  zamówieniem, 

posłużono  się  sformułowaniem  „powinien  posiadać  możliwość  rozbudowy”,  co  pozwoliłoby 

na rozwój systemu DLP w przyszłości (tzn. rozbudowę o inne niż wymienione w Rozdziale l, 

podrozdział  1.1  SWZ  aplikacje  SaaS  i/lub  funkcjonalności).  W  odniesieniu  do  usług 


Discovery  dla  Exchange  Online,  Sharepoint  Onli

ne  (które  są  usługami  SaaS),  należy 

zauważyć, iż zawierają się ona w przedmiocie niniejszego zamówienia, na co wskazuje zapis 

w  Rozdziale  l,  podrozdział  1.1  pkt  20  w  zdaniu  drugim,  tj.  „Funkcjonalność  ta  powinna  być 

również  oferowana  dla  folderów  Exchange,  Exchange  Online,  serwera  SharePoint, 

Sharepoint  Online”.  Ponadto  konieczność  zaoferowania  w  bieżącym  postępowaniu 

funkcjonalności Discovery dla usługi SaaS wynikała z wymagania określonego w Rozdziale l, 

podrozdział  1.1  pkt  29  SWZ:  „29.  Ochrona  informacji  w  chmurze  powinna  opierać  się  o  te 

same  mechanizmy  stosowane  w  rozwiązaniu  lokalnym  włączając  Fingerprinting  oraz 

Machine  Learning.”  Dodatkowo  w  piśmie  z  dnia  5  maja  2020  r.  znak: 

ZP.103.DPiZP.2610.30.2020.KaMa w sprawie wyjaśnienia SWZ, w odpowiedzi na pytanie nr 

5  zadane  przez  Wykonawcę,  Pyt.  „Dotyczy  punktu  1.1  SWZ  podpunkt  20.  Zdaniem 

Zamawiającego powyższe pytanie dowodzi tego, iż Wykonawcy, w tym sam Odwołujący, już 

na  tym  etapie  odróżniał  usługi  od  aplikacji  w  chmurze  Microsoft.  W  opinii  ARiMR 

potwi

erdzeniem  obligatoryjności  posiadania  funkcjonalności  opisanej  przy  pomocy 

sformułowania  „powinna  być  oferowana”  jest  również  wymaganie  zawarte  w  Rozdziale  l, 

podrozdział  1.1  pkt.  26,  co  do  którego  Wykonawca  nie  wskazał  żadnych  wątpliwości 

interpretacyjnyc

h  co  do  tego,  czy  jest  ono  objęte  przedmiotem  zamówienia.  Zdaniem 

Zamawiającego  nie  sposób  zgodzić  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego  wskazującym,  że 

„Zgodnie  z  pkt  1.1.28  SWZ:  „System  powinien  posiadać  możliwość  rozbudowy  o  ochronę 

informacji przechowywanej 

w aplikacjach oferowanych jako SaaS, w szczególności MS 0365 

oraz  Google  for  Business.”  Zamawiający  wskazywał,  zdaniem  Odwołującego,  że  zakres 

ochrony aplikacji w chmurze, w tym pakietu Microsoft Office 365, pozostaje opcjonalnie jako 

możliwość  rozbudowy,  a  zatem  nie  jest  wymagane  dostarczenie  licencji  w  tym  zakresie  w 

ramach  przedmiotowego  zamówienia.  Wymaganie  nr  28  należy  w  jego  ocenie  zatem 

rozumieć  jako  wyłączające  ochronę  informacji  przechowywanej  w  aplikacjach  oferowanych 

jako SaaS poza zakres przed

miotowego zamówienia, stawiając jedynie wymóg zapewniania 

możliwości rozbudowy o taki zakres licencji. 

W  ocenie  ARiMR 

powyższe  stanowisko  Odwołującego  stanowi  element  taktyki 

procesowej,  niezasadnie  utożsamiając  usługę i  aplikację jako  tożsamy  produkt (nawet sam 

producent na swoich stronach www stosuje podział). Odwołujący mianowicie pomija fakt, iż 

Zamawiający w pkt 20 zdanie 2 wymieniał bardzo konkretnie usługi obecnie używane przez 

Zamawiającego  z  Microsoft  Office  365,  których obsługi  wymaga  od  zamawianego  systemu 

DLP  (foldery  Exchange,  Exchange  Online,  Sharepoint,  Sharepoint  Online)  nie  wskazując 

całego  szeregu  pozostałych  aplikacji  wchodzących  w  skład  tego  pakietu.  Natomiast  w 

punkcie  28  zakładał  możliwość  rozbudowy  o  ochronę  aplikacji,  w  szczególności  MS  0365 

oraz  Google  for  Business. 

Innymi  słowy  zdaniem  Zamawiającego  Odwołujący  dokonuje 


zabiegu niezasadnego  z  punktu widzenia  zapisów  SWZ  oraz z  punktu  widzenia zawartości 

Microsoft Office 365. Zabieg ten skutkuje wywołaniem wrażenia utożsamienia jako jednego 

produktu różnych usług oraz aplikacji wchodzących w skład MS 0365. Utożsamienie to jest 

bezzasadne. 

Zamawiający  stwierdził,  że  wykładnia  proponowana  przez  Odwołującego 

prowadzi do absurdalnego wniosku. Z

godnie z nią Zamawiający w jednym miejscu wskazać 

by miał, iż oczekuje możliwości rozbudowy o niektóre elementy pakietu MS 0365, tylko po to, 

żeby  w  innym  miejscu  wskazać  na  potrzebę  zapewnienia  rozbudowy  uwzględniającej  cały 

pakiet  MS  0365.  Takie  sformułowanie  wymagań  należałoby  zaś  uznać  za  oczywiście 

niedorzeczne. Tym samym należy uznać, że wykładnia taka, jako prowadząca do wniosków 

niedorzecznych, absurdalnych jest nie do zaakceptowania jako poprawna z punktu widzenia 

podstawowych  zasad  dokonywania  wykładni  językowej.  Stanowisko  Odwołującego 

powodu

je,  że  Zamawiający  kupując  system  DLP,  który  miał  objąć  ochroną  wszystkie 

komponenty  obecnie  wykorzystywane  (enumeratywnie  wyszczególnione  w  zapisie  w 

Rozdziale l, podrozdział 1.1 pkt 20) de facto nie zapewniałby kompleksowej ochrony o usługi 

w  chmurze.  Ko

niunkturalność  i  sztuczność  wykładni  stworzonej  przez  Odwołującego  na 

potrzeby  p

ostępowania  i  odwołania  jawi  się  szczególnie  wyraźnie  w  treści  jego  własnych 

wyjaśnień z dnia 28 czerwca 2021 r. złożonych w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego. 

Unaocznia  ona 

w  sposób  jasny  różnicę  pomiędzy  naturalnym  rozumieniem  pojęcia 

oferowania  czegoś  w  przypadku  wszelkich  innych  wymagań  SWZ  w  postępowaniu 

przyjmowanym  przez  samego  Odwołującego,  a  zupełnie  sztuczną  wykładnią  wytworzoną 

przez niego na potrzeby zanegowani

a znaczenia spornego wymagania. A więc kolejno: 

W  ostatnim  wersie  na  str.  1  wyjaśnień  Odwołujący  pisze  o  „modelu  licencyjnym 

oferowanego pakietu (...)”  w pkt 3 na str. 2 wyjaśnień Odwołujący wskazuje: „Potwierdzamy, 

że  oferowane  rozwiązanie  spełnia  wymagania  pkt  1.1  pkt  5  SWZ(...)”,  a  następnie: 

„potwierdzamy,  iż  oferowane  rozwiązanie  spełnia  wymagania",  w  pkt  3  na  str.  3  ponownie 

wskazuje na: „Oferowane rozwiązanie w pkt 4 na str. 3: „Okoliczność, iż oferowane jest (...)”,   

w  zd.  1  ostatniego  akapitu  p

unktu 5 na str. 4: „Innymi słowy, oferowane przez Wykonawcę 

rozwi

ązanie spełnia wymagania", 

Zamawiający  stwierdził,  że  nie  ulega  jakiejkolwiek  wątpliwości,  że  w  każdym  z  tych 

przypadków Odwołujący pisząc o czymś co jest „oferowane” ma na myśli to co zaoferował w 

swojej  ofercie,  a  nie  to  co  „jest  oferowane  na  rynku”.  Dopiero  w  pkt  2  na  str.  5  wyjaśnień 

Odwołujący  dokonuje  (podobnie  jak  obecnie  w  odwołaniu)  całkowicie  odmiennej  wykładni 

znaczenia  słowa  „oferować".  Wskazuje  tamże,  iż  „ta  funkcjonalność  jest  oferowana 

(dostępna  w  ofercie  producenta),  jednak  nie  jest  elementem  oferowanej  licencji,  gdyż 

Zamawiający  nie  wymagał  jej  dostarczenia  w  ramach  obecnego  postępowania".  Co 

szczególnie widoczne, Odwołujący w tym samym zdaniu używa słowa „oferowana” w dwóch 


zu

pełnie odmiennych  znaczeniach.  Twierdzi  zarazem,  że funkcjonalność  jest  oferowana  (w 

ofercie producenta) i nie jest oferowana (w ofercie złożonej w  postępowaniu). Zamawiający 

stwierdził,  że  sposób  sformułowania  tego  zdania  uwidacznia  już  sam  w  sobie  sztuczność 

dokonywanej  przez  Odwołującego  na  potrzeby  postępowania  wykładni  znaczenia  słowa 

„oferowana” w świetle pkt 20 SWZ. Sam Odwołujący dokonać musiał tu bowiem koniecznych 

dodatkowych  oznaczeń,  dopełnień,  dla  nadania  takiego,  zupełnie  odmiennego  od 

przyjmo

wanego w zarówno w SWZ jak i zupełnie naturalnie w jego własnych wyjaśnieniach 

znaczenia.  W      jednym  przypadku  dodaje,  że  oferowana  „w  ofercie  producenta",  w  drugim 

dodaje do  oferowana „w  ofercie złożonej  w,  postępowaniu”.  Nie ulega wątpliwości,  że tego 

ro

dzaju  dodatkowych  elementów  istotnie  zmieniających  znaczenie  samodzielnie 

występującego słowa „oferowana” nie zawiera SWZ. Bez tego rodzaju zabiegów nie sposób 

z SWZ wywodzić znaczenia, jakie usiłuje mu nadawać Odwołujący w przypadku treści zd. 2 

pkt 20. 

C

o więcej, proponowana przez Odwołującego interpretacja postanowień SWZ prowadziłaby 

do  absurdalnych  wniosków.  Wystarczy  tu  wskazać  na  treść  formularza  ofertowego 

stanowiącego załącznik nr 1 do SWZ. W formularzu tym w drugiej kolumnie wpisane zostały 

„wymagane  minimalne  parametry  systemu  DLP".  W  kolumnie  trzeciej  zaś  wskazano  do 

zaznaczenia  przez  wykonawców  TAK  lub  NIE  „oferowany  parametr”.  Zgodnie  z  wykładnią 

proponowaną  przez  Odwołującego  należałoby  więc  uznać,  że  złożył  on  ofertę  nie 

obejmującą żadnego z parametrów wymaganych, a jedynie informującą o ich dostępności w 

ofercie producenta. 

Co  znamienne  w  dalszej  części  wyjaśnień  z  28  czerwca  2021  r.  Odwołujący  powraca  do 

naturalnego znaczenia pojęcia „oferowany”:   

w  ostatnim  akapicie  punktu  1  na  str.  6  „wezwanie  ma  charakter  wezwania  dot.  treści 

złożonej oferty i parametrów oferowanego rozwiązania”, podobnie w pkt 2 wielokrotnie mowa 

o  „oferowanym  rozwiązaniu”,  w  pkt  3  na  str.  6  pisze:  „potwierdzając  i  oświadczając  o 

spełnianiu  przez  oferowane  rozwiązanie”,  również  w  pkt  4na  str.  7  mowa  o  „oferowanym 

rozwiązaniu” 

Podobnie  w  innych  elementach  SWZ  Wykonawca  nie  dopatruje  się  znaczenia  jakie  usiłuje 

nadać sformułowaniu wymagania z pkt 20. 

Przykładowo w pkt 25 zostało ustanowione wymaganie zgodnie z którym „system powinien 

umożliwiać rozpoznawanie tekstu zawartego w plikach graficznych (OCR) i jego analizę pod 

względem wrażliwości informacji. Ta funkcjonalność powinna być oferowana co najmniej dla 

dokumentów graficznych wysyłanych poprzez styk z internetem (smtp, http, https)”. 


Zdaniem ARiMR z

wraca tu uwagę szczególnie to, iż podobnie jak w wymaganiu w pkt 20 w 

dwóch  zdaniach  składających  się  na  opis  wymagania  posłużono  się  innymi  zwrotami  (w 

zdaniach  pierwszych  mowa  jest  o  tym,  że  system  ma  coś  umożliwiać,  a  w  obu  zdaniach 

drugich  mowa  jest  o  tym,  że  coś  ma  być  oferowane).  Wykonawca  nie  twierdzi  zaś  w 

przypadku wymagania opisanego w pkt 25, iż część wyspecyfikowana w zdaniu drugim nie 

jest objęta przedmiotem zamówienia, lecz ma pozostawać jedynie „w ofercie producenta” i w 

tym  sensie  „być  oferowana".  Jest  to  więc  kolejny  element  wskazujący  na  całkowitą 

sztuczność  wykładni  dokonywanej  przez  Odwołującego  w  stosunku  do  treści  wymagania  z 

pkt 20. 

Kolejno  Zamawiający  podniósł,  że  w  Rozdziale  l,  podrozdział  1.1  SWZ  w 

wy

maganiach  dotyczących  zakresu  ochrony  informacji  określonych  w  pkt.  30  w  pkt.  17 

wskazano,  iż  system  powinien  posiadać  funkcjonalność  wymuszania  szyfrowania  poczty 

elektronicznej.  Wymaganie  to,  w  odpowiedzi  na  pytanie  nr  12  zadane  przez  Wykonawcę, 

zostało 

doprecyzowane 

piśmie 

dnia 

maja 

r. 

znak: 

ZP.103.DPiZP.2610.30.2020.KaMa  w  sprawie  wyjaśnienia  SWZ,  w  następujący  sposób 

„Zamawiający  potwierdza,  że  oczekuje,  aby  narzędzie  klasyfikacji  było  elementem 

oznaczania  wiadomości  email  do  zaszyfrowania”.  Odwołujący  wskazywał  w  uzasadnieniu 

zarzutu,  że  „nigdzie  w  SWZ  nie  wskazano,  aby  takie  narzędzie  do  szyfrowania  (czy  też 

funkcjonalność  szyfrowania)  miało  zostać  dostarczone  w  ramach  zamawianej  usług”.  W 

ocenie  Zamawiającego  teza  powyższa  jest  niezgodna  ze  stanem  faktycznym.  Odwołujący 

dokonuje wykładni wymagania opisanego w pkt I.1.30.17 SWZ w oderwaniu od pozostałych 

wymagań opisanych w tejże SWZ. W szczególności należy więc tu wskazać na konieczność 

wykładania powyższego wymagania bez pomijania treści wymagania opisanego w pkt 12.4 

SWZ,  zgodnie  z  którym  „system  DLP  musi  umożliwiać  tworzenie  polityk  uwzględniających 

takiej akcje jak szyfrowanie informacji". Tworzenie polityk przez system DLP nie jest samo w 

sobie celem a jedynie środkiem do osiągnięcia celu jakim jest opisana w pkt.12.4 możliwość 

zaszyfrowania  emaila/informacji.  Należy  wyraźnie  zaznaczyć,  że  pozostałe  podpunkty  tj. 

12.3 są analogicznie opisane i tu Odwołujący nie miał wątpliwości co do intencji 

Zamawiającego,  tzn.,  że  Zamawiający  oczekiwał  od  systemu  wykonania  konkretnej  akcji 

przez system na podstawie zdefiniowanych polityk a nie stworzenie samych polityk. Poczta 

elektroniczna  o  której  mowa  w  pkt  I.1.30.17  jest  jednym  z  nośników  informacji  o  których 

mowa w pkt 12.4 SWZ. Szyfrowanie informacji w systemach DLP jest stosowane nie tylko do 

wiadomości  email,  ale  również  w  przypadku  zapisywania  chronionych  danych  na  nośniki 

USB,  dyski  twarde  i  nośniki  zewnętrzne.  Mowa  tu  o  szyfrowaniu  wszelkich  informacji  jako 

takich,  także  tych  przekazywanych  pocztą  elektroniczną.  Wymaganie  wymuszania 

szyfrowania  poczty  elektronicznej  w  połączeniu  z  wymaganiem  umożliwiania  przez  system 


tworzenia  polityk  uwzględniających  w  szczególności  szyfrowanie  informacji  (wszelkich,  a 

więc  także  tych  przekazywanych  pocztą  elektroniczną),  prowadzi  do  wniosku,  zgodnie  z 

którym,  aby  system  spełniał  łącznie  te  ww.  wymagania  SWZ  musi  on  posiadać  narzędzie, 

które zapewni również realizację funkcjonalności szyfrowania poczty elektronicznej. 

W toku postępowania odwoławczego również Przystępujący złożył pismo procesowe, 

w  którym  wnosił  o  oddalenie  odwołania  i  na  poparcie  swojego  stanowiska  przestawił 

stosowną argumentację. 

Uwzględniając  dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

przedstawioną przez Zamawiającego, dowody oraz oświadczenia i stanowiska Stron i 

Przystępującego wyrażone w pismach procesowych oraz na rozprawie Izba ustaliła, co 

następuje. 

Przedmiotem zamówienia jest zakup przez ARiMR usługi polegającej na zapewnieniu 

systemu ochrony przed wyciekiem informacji (ang. DLP - 

Data Loss Protection, dalej „system 

DLP”) i 300 godzin konsultacji. 

W  Rozdziale  I. 

„Przedmiot  zamówienia”  podrozdziale  I.1.  „Opis  przedmiotu 

zamówienia” Zamawiający sprecyzował m. in.: 

„9.  System  musi  umożliwiać  monitorowanie  i  ochronę  wielu  typowych  kanałów 

komunikacyjnych, w szczególności: 

9.1. http oraz https, 

9.2. email, 

9.3. komunikatory internetowe. 

(…). 

12. System musi umożliwiać tworzenie polityk uwzględniających takie akcje jak: (…) 

12.4. szyfrowanie informacji, 

(…). 

14. System musi 

umożliwiać budowanie polityk ochrony informacji uwzględniając kontekst w 

jakim informacja jest używana, czyli musi uwzględniać okoliczności jak: 

14.1. kto wysyła informacje, 

14.2. gdzie informacje są wysyłane, 

14.3. w jaki sposób informacje są wysyłane, 

4.4. co jest wysyłane, czyli właściwa identyfikacja treści. (…). 


20.  System  musi  umożliwiać  zautomatyzowane  wykrywanie  informacji  objętych  politykami 

ochrony  na  serwerach  i  stacjach  końcowych  w  sieci  Zamawiającego  (funkcjonalność 

Discovery).  Funkcjonalność  ta  powinna  być  również  oferowana  dla  folderów  Exchange, 

Exchange Online, serwera SharePoint, Sharepoint Online. 

(…). 

28. System powinien posiadać możliwość rozbudowy o ochronę informacji przechowywanej 

w aplikacjach oferowanych jako SaaS, w szczególności MS O365 oraz Google for Business. 

30.  System  musi  posiadać  funkcjonalność  klasyfikowania  informacji  (w  tym  plików  oraz 

wiadomości pocztowych email), lub w pełni integrować się z takim rozwiązaniem. 

W  zakresie  klasyfikacji  informacji,  o  której  mowa  w  pkt.  30  powyżej,  system  powinien 

posiadać następujące funkcje: (…) 

17. Wymuszanie szyfrowania poczty elektronicznej. 

(…)”. 

 
Z  ustaleń  Izby  wynika,  że  Zamawiający  pismem  z  dnia  1  czerwca  2021  r.  wezwał 

Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących podejrzenia występowania w jego ofercie 

ceny  rażąco  niskiej.  Pismem  z  dnia  9  czerwca  2021  r.  Wykonawca  złożył  stosowne 

wyjaśnienia.  W  wyniku  wyjaśnień  złożonych  przez  Wykonawcę  Zamawiający  doszedł  do 

wniosku,  że  wystąpiła  konieczność  uzyskania  dodatkowych  wyjaśnień,  o  które  wystąpił  do 

Konsorcjum  Comp  pismem  z  dnia  21  czerwca  2021  r.  W  odpowiedzi  na  to  wezwanie 

Odwołujący złożył wyjaśnienia w piśmie z dnia 28 czerwca 2021 r. 

Zamawiający pismem z dnia 26 lipca 2021 r. poinformował Odwołującego o odrzuceniu 

jego oferty jako niezgodnej 

z warunkami zamówienia.  

W toku rozprawy zostały złożone następujące dowody: 

oświadczenie  producenta  z  dnia  8  września  2021  r.  na  okoliczności  wskazane  na 

stronie  1  złożonego  dowodu  wraz  z  dokumentem  potwierdzającym,  że  wystawca 

oświadczenia, jest przedstawicielem producenta w Polsce.  

wydruk  ze  strony  Microsoft,  w  treści  którego  dla  produktu  Microsoft  365  Business 

Standard  w  zakresie  dostępnych  usług  wymieniono  foldery  wskazane  przez 

zamawiającego w pkt 20 SWZ. 

Izba zważyła, co następuje. 


Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  o  którym  stanowi  przepis  art.  505  ust.  1  Pzp, 

według  którego  środki  ochrony  prawnej  określone  w  ustawie  przysługują  wykonawcy, 

uczestn

ikowi  konkursu, a także  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu 

danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.  

Izba  za  konieczne  uznała  przytoczenie  przepisów  Pzp,  których  naruszenie 

Za

mawiającemu zarzucał Odwołujący, które zostały powołane poniżej. 

Art.  16  Pzp 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób: 

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli:  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia; 

W oparciu o ustalony stan faktyczny sprawy Izba stwierdziła, że zarzuty odwołania w 

części okazały się zasadne. 

Na  wstępie  Izba  wskazuje,  że  chybione  są  twierdzenia  Odwołującego  zasadzające 

się  na  tym,  że  Zamawiający  dokonując  odrzucenia  oferty  Odwołującego  dopuścił  się 

naruszenia  zasad  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji,  ponieważ 

jedynie  względem  Konsorcjum  Comp  przeprowadził  szczegółową  procedurę  badania 

złożonej  przez  tego  wykonawcę  oferty.  Z  ustaleń  dokonanych  przez  Izbę  wynika,  że 

procedurę badania oferty pod kątem występowania w niej ceny rażąco niskiej Zamawiający 

prowadzi

ł  nie  tylko  względem  wykonawcy  Comp,  ale  również  w  stosunku  do 

Przystępującego. Natomiast w tym względzie treść wyjaśnień złożonych przez Odwołującego 

spowodowała  konieczność  wystąpienia  przez  Zamawiającego  o  dalsze  wyjaśnienia  w 

aspekcie stwierdzenia, czy 

oferta ta jest zgodna z warunkami zamówienia ustalonymi przez 

Zamawiającego w ramach prowadzonego postępowania. W związku z tym nie sposób czynić 

Zamawiającemu  zarzutu,  że  dążył  do  wyjaśnienia  wszelkich  wątpliwości  związanych  z 


rozwiązaniem zaoferowanym przez Konsorcjum Comp. Wręcz przeciwnie. Izba ocenia tego 

rodzaju  postępowanie  Zamawiającego  jako  wzorcowe  i  zmierzające  do  ustalenia  jego 

zgodności  z  ustalonymi  warunkami  zamówienia,  co  ma  bezpośrednie  przełożenie  na 

otrzymanie przez Zamawiającego produktu zgodnego z postawionymi wymaganiami. 

Wszechstronna 

i  wyczerpująca  analiza  zarzutów  zgłoszonych  w  odwołaniu 

przeprowadzona przez Izbę doprowadziła do wniosku, że z trzech zarzutów dwa uznała za 

nieuzasadnione,  tj.  zarzuty  dotyczący  niezasadnego  odrzucenia  oferty  Odwołującego  z 

powodu niespełnienia wymagań Zamawiającego odnoszących się do: 

−  budowanie polityk ochrony informacji z uwzględnieniem kierunku przepływu informacji 

(Rozdział I podrozdział I.1. pkt 14.2 SWZ)  

−  zaoferowania  funkcjonalności  Discovery  dla  aplikacji  typu  SaaS  (Rozdział  I 

podrozdział I.1. pkt 20 SWZ).  

W omawianym zakresie Izba nie stwierdziła naruszenia przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 

Pzp  w  zw.  z  art.  16  ust.  1-

3  Pzp  polegającego  na  niezasadnym  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego.  

W  tym  miejscu 

zasadnym  jest  odniesienie  się  przez  Izbę  do  zastrzeżeń 

Odwołującego  zgłoszonych  podczas  rozprawy,  który  stwierdził,  że  argumentacja 

zaprezentowana  przez  Zamawiającego  wykracza  poza  podstawy  odrzucenia  jego  oferty 

zawarte  w  informacji  przekazanej  Odwołującemu  w  piśmie  z  dnia  26  lipca  2021  r.  W 

omawianym  zakresie  Izba  przyznała  rację  Odwołującemu,  ale  jedynie  w  odniesieniu  do 

podstawy  odrzucenia  związanej  z  zapewnieniem  funkcjonalności  wymuszania  szyfrowania 

poczty elektronicznej. 

Zwrócić  uwagę  należy,  że  w  ww.  piśmie  Zamawiający  czynność  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  powiązał  z  niespełnieniem  wymogu  zawartego  w  SWZ  do  Rozdziale  I 

podrozdziału I.1.30 pkt 17, w którym wskazano, że system powinien posiadać funkcjonalność 

wymuszania  szyfrowania  poczty  elektronic

znej.  Ponadto  Zamawiający  wskazał,  że  jeden  z 

dokumentów,  który  został  złożony  przez  Odwołującego  wraz  z  wyjaśnieniami  z  dnia  28 

czerwca  2021  r.  został  sporządzony  i  przedstawiony  w  języku  obcym  bez  tłumaczenia  na 

język  polski.  Natomiast  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  w  toku  rozprawy  Zamawiający 

odwoływał się do wymogu zawartego w SWZ w Rozdziale I podrozdziale I.1. w pkt 12.4, w 

którym  stwierdzono,  że  „System  musi  umożliwiać  tworzenie  polityk  uwzględniających  takie 

akcje jak: szyfrowanie informacji”. Z tym że, tego rodzaju argumentacji wpierającej się o pkt 

12.4  SWZ  Zamawiający  nie  uczynił  podstawą  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  Z  tych 


względów Izba uznała ww. argumentację Zamawiającego za niedopuszczalne rozszerzenie 

podstaw  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  W  toku  rozprawy  Odwołujący  oświadczył,  że 

rozwiązanie, które zaoferował spełnia wymóg zawarty w Rozdziale I podrozdziału I.1.30 pkt 

17  dotyczący  posiadania  funkcjonalności  wymuszania  szyfrowania  poczty  elektronicznej. 

Zamawiający nie zaprzeczył temu, a jedynie powołując się na treść Rozdziału I podrozdziału 

I.1. pkt 12.4 twierdził, że nie spełnia ono wymogu szyfrowania poczty elektronicznej. Z tych 

względów Izba uznała zgłoszony zarzut za uzasadniony. 

W  pozostałym  zakresie  Izba  uznała  zastrzeżenia  Odwołującego  za  bezzasadne,  a 

stanowisko Zamawiającego za konsekwentne i spójne z treścią pisma z dnia 26 lipca 2021 r. 

Wobec tego  Izba  nie  doszukała się  nowych okoliczności  ponad  te  wskazane w  ww.  piśmie 

zawierającym podstawy i uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego. I tak. W przypadku 

zarzutu  Odwołującego,  że  argumentacja  o  kierunku  przesyłania  informacji  nie  została 

zawarta  w  piśmie  z  dnia  26  lipca  2021  r.  Izba  przytacza  jej  stosowną  część  (str.1):  „Do 

spełnienia  wskazanych  funkcjonalności  systemu  DLP  niezbędne  jest  posiadanie  przez 

zaoferowany  produkt  komponentu  Cloud  Access  Security  Broker  (CASB),  który  zapewni 

spełnienie wymagań dla pkt 20, oraz uwzględni kontekst np. dla punktu 14.2 (przykładowo: 

czy pracownik A może przez komunikator Teams wysłać dane informacje do pracownika B)”. 

Do  podobnego  przykładu  Zamawiający  odwołał  się  w  piśmie  z  dnia  21  czerwca  2021  r. 

zawierającym prośbę o złożenie wyjaśnień przez Odwołującego.  

Następnie wskazać należy, że w piśmie z dnia 26 lipca 2021 r. (str. 2) Zamawiający 

podał  również:  „Zamawiający  wskazuje,  iż  przywołany  przez  Wykonawcę  kontekst  słowa 

„gdzie"  odnosi  się  do  wskazania  lokalizacji  aplikacji,  w  której  przesyłane  są  informacje. 

Biorąc pod uwagę całościowy zapis wymagania określonego w Rozdziale I, podrozdział 1.1 

pkt. 14 określenie „gdzie” oznacza kierunek przepływu informacji, czyli, „do kogo” informacje 

są wysyłane”.  

Wobec  tego  Izba  w  omawianym  zakresie  (pkt.  14.2  oraz  20)  nie  stwierdziła,  aby 

Zamawiający rozszerzył podstawy odrzucenia ponad te wskazane w piśmie z dnia 26 lipca 

2021  r.  Natomiast  stanowisko  zawarte  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  prezentowane  na 

rozprawie  Izba  uznała  za  argumentację  wspierającą  podstawy  odrzucenia,  które  zostały 

opisane przez Zamawiającego w piśmie powołanym wyżej. 

Powracając do analizy pozostałych zarzutów odwołania, które nie zostały przez Izbę 

uznane  za  uzasadnione  Izba 

prezentuje  następujące  stanowisko,  które  zostało  wyrażone 

poniżej. 


Budowanie  polityk  ochrony  informacji  z  uwzględnieniem  kierunku  przepływu 

informacji (Rozdz

iał I podrozdział I.1. pkt 14.2 SWZ). 

Nie było sporne między stronami, że Zamawiający w Rozdziale I podrozdziale I.1. pkt 

14  SWZ  sprecyzował,  że  system  musi  umożliwiać  budowanie  polityk  ochrony  informacji 

uwzględniając kontekst w jakim informacja jest używana, czyli musi uwzględniać okoliczności 

jak: 

gdzie informacje są wysyłane. 

W treści odwołania Odwołujący podniósł, że Zamawiający posługując się określeniem 

„gdzie informacje są  wysyłane”  sformułował  wymaganie,  aby  system  umożliwiał  budowanie 

polityk  och

rony  informacji  uwzględniając  wyłącznie  lokalizację  lub  miejsce  przepływu 

informacji.  

W rozpoznawanym  zakresie Izba stanęła  na  stanowisku,  że  wymaganie postawione 

przez  Zamawiającego  w  pkt  14.2,  należy  odczytywać  literalnie  nie  pomijając  przy  tym 

kontekst

u w jakim informacje są używane, tj., gdzie informacje są wysyłane. Izba stwierdziła, 

że przez takie ukształtowanie omawianego wymagania Zamawiający chciał sobie zapewnić 

kontrolę  nad  kierunkiem  przesyłania  informacji.  Zatem  słusznie  Zamawiający  oczekiwał  od 

wykonawców  składających  oferty  w  tym  postępowaniu,  mającym  służyć  ochronie  zasobów 

informacyjnych i danych przed wyciekiem, iż zaoferowane systemy będą potrafiły rozróżniać 

kierunki przepływu informacji. Z tych względów niezbędnym było zaoferowanie komponentu 

CASB,  który  w  przypadku  przesyłania  informacji  przez  komunikatory  internetowe  potrafi 

rozpoznać  kierunek  przesyłania  informacji.  Podkreślić  należy  przy  tym,  że  nie  budziło 

żadnych  wątpliwości,  że  wymóg  z  pkt  14  SWZ  dotyczył  nie  tylko  kanałów  komunikacyjne 

takich jak: e-

mail czy też http lub też https, ale również komunikatorów internetowych (pkt 9 

w Rozdziale I podrozdziale I.1 SWZ).  

Izba  podziela  zapatrywania  Przystępującego,  że  posłużenie  się  w  tym  przypadku 

stwierdzeniem  „do  kogo”  nie  byłoby  do  końca  trafne,  ponieważ  dotyczyłoby  danych  ściśle 

związane  z  konkretnym  podmiotem,  np.  dane  o  IP  odbiorcy.  Zresztą  sam  Odwołujący  w 

treści  złożonego  odwołania  wskazuje,  że  „Kierunek  wysyłania  informacji  cyfrowych  nie  jest 

powiązany  bezpośrednio  z  użytkownikiem,  a  wynika  ze  sposobu  działania  całej 

infrastruktury,  np.  kierunkiem  może  być  firma/aplikacja/serwer,  do  którego  jest  informacja 

wysyłana  a  konkretny  użytkownik  definiowany  jest  jako  odbiorca  informacji”.  Powyższy 

wywód wydaje się potwierdzać słuszność użycia w pkt 14.2 przez Zamawiającego określenia 

„gdzie”, a nie „do kogo” skoro kierunek wysłania informacji nie jest powiązany bezpośrednio 

z  użytkownikiem.  Wobec  tego  Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający  odnosząc  się  do  kierunku 

przesyłu informacji użył więc odpowiedniego określenia „gdzie”. W omawianym zakresie Izba 


nie dopatrzyła się ze strony Zamawiającego nadinterpretacji wymogu opisanego w pkt 14.2 

SWZ.  

Jednocześnie  dostrzec  należy,  że  Zamawiający  posługując  się  słowem  „gdzie” 

zamiast „do kogo” przesądził, że jego celem było zapewnić sobie możliwość kontroli kierunku 

przepływu  danych  a  nie  informacji  o  IP  odbiorcy.  Powyższe  zostało  również  potwierdzone 

przez  Zamawiającego  w  toku  rozprawy,  który  w  odpowiedzi  na  pytanie  Przewodniczącej 

potwierdził ww. interpretację postanowień pkt 14.2 SWZ.  

Podkreślenia  wymaga,  że  w  toku  rozprawy  Odwołujący  potwierdził,  że  rozwiązanie, 

które zaoferował nie zapewnia omawianej funkcjonalności (w tym nie obejmuje komponentu 

CASB),  co  w  ocenie  izby  przesądza  o  tym,  że  jego  oferta  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia,  w  konsekwencji  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp. 

Konsekwencją  takiego  zapatrywania  jest  stwierdzenie  prawidłowości  czynności 

Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty Konsorcjum Comp. 

Zaoferowania funkcjonalności Discovery dla aplikacji typu SaaS (pkt I.1.20 SWZ).  

Po dokonaniu wnikliwej i 

dogłębnej analizy materiału dowodowego zgromadzonego w 

sprawie Izba nie podziela zapatrywań Odwołującego, że oferowany przez niego system musi 

posi

adać funkcjonalność Discovery wyłącznie w zakresie informacji zawartych na serwerach 

i stacjach końcowych w sieci Zamawiającego. Natomiast funkcjonalność Discovery nie musi 

być zapewniona w stosunku do folderów Exchange, Exchange Online, Serwera SharePoint, 

SharePont Online (które są usługami SaaS). 

Nie budzi żadnych wątpliwości Izby, że treścią pkt 20 SWZ Zamawiający nałożył na 

wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  obowiązek  zaoferowania  systemu, 

który  będzie  posiadał funkcjonalność  Discovery nie tylko  w  wyłącznie  w zakresie informacji 

zawartych  na  serwerach  i  stacjach  końcowych  w  sieci  Zamawiającego,  ale  również  w 

stosunku do folderów Exchange, Exchange Online, Serwera SharePoint, SharePont Online. 

Wynika  to  wprost  ze  zdania  drugiego  pkt  20  S

WZ,  w  którym  Zamawiający  jednoznacznie 

podał,  że  funkcjonalność  ta  powinna  być  również  oferowana  dla  poszczególnych  ww. 

folderów. Nie było sporne między stronami, że foldery te są w posiadaniu i funkcjonują już u 

Zamawiającego, jak również to, że mieszczą się w ramach rozwiązania Microsoft 365. Tym 

samym  należy  uznać  za  chybioną  argumentację  Odwołującego,  który  twierdził,  że 

stwierdzenie,  iż  funkcjonalność  Discovery  powinna  być  również  oferowana  dla  folderów 


Exchange,  Exchange  Online,  serwera  SharePoint,  Sharepoint  Online 

należy  odczytywać 

niejako „na przyszłość”.  

Powyższego rozumienia nie zmienia również treść pkt 28 SWZ, ponieważ należy go 

odczytywać z uwzględnieniem pkt 20, którego treść jest jednoznaczna. W tym kontekście za 

racjonalne  i  przekonywujące  należy  uznać  wyjaśnienia  Zamawiającego,  który  stwierdził,  że 

intencjonalnie rozdzielił treść obu tych wymagań. Zgodzić się należy z Przystępującym, który 

stwierdził,  że  „pkt  I.1.20  zd.  1  swz  wymaga  ściśle  -  zautomatyzowanego  wykrywania 

informacji  objętych  politykami  ochrony,  co  wyraża  się  w  opisywanej  szeroko  w  niniejszym 

piśmie  funkcji  Discovery.  Natomiast  pkt  I.1.28  swz  stanowi  o  ochronie  informacji 

przechowywanych w  aplikacjach  oferowanych  jako SaaS.  Z  porównania treści  obu  pkt  swz 

wynika  ewidentny  wnios

ek,  że  zakres  wymogów  określonych  w  tych  punktach  nie  jest 

tożsamy.  Zamawiający  w  pkt  I.1.20  zd.  2  swz  wymaga  funkcjonalności  Discovery  dla 

folderów Exchange, Exchange Online, serwera SharePoint, Sharepoint Online. Natomiast w 

pkt  I.1.28  zamawiający  odnosi  się  do  dalszej  ochrony  informacji  przechowywanej  w 

aplikacjach  oferowanych  jako  SaaS.  O  ile  funkcja  Discovery  dla  aplikacji  SaaS  powinna 

zostać  zaoferowana  bazowo  przez  wykonawcę,  to  w  odniesieniu  do  dalszej  ochrony 

informacji  przechowywanych  w  aplikacjac

h  oferowanych  jako  SaaS  zamawiający  wymaga 

jedynie możliwości rozbudowy”. 

Izba  za  chybioną  uznała  argumentację  Odwołującego  wspierającą  się  na 

postanowieniach wzoru umowy, ponieważ z ich treści nie płyną wnioski na które powołuje się 

Wykonawca,  a  co  najwyżej  należy  dokonywać  interpretacji  w  aspekcie  lokalizacji  realizacji 

prac, co zresztą słusznie zauważył zarówno Zamawiający jak i Przystępujący.  

Względy  opisane  powyżej  doprowadziły  Izbę  do  wniosku,  że  wskazana  w  pkt  28 

możliwość  rozbudowy  systemu  nie  dotyczy  wymagania  funkcjonalności  Discovery  dla 

folderów  wskazanych  w  pkt  20,  tj.  Exchange,  Exchange  Online,  Serwera  SharePoint, 

SharePont  Online,  która  zawiera  się  w  ramach  obecnego  zamówienia  i  nie  może  być 

odczytywana  jako  taka,  mam  być  oferowana  dopiero  w  przyszłości.  Tym  samym  system, 

który jedynie zapewnia możliwość rozbudowy na przyszłości należy uznać za taki który nie 

spełnia  wymagań  Zamawiającego,  a  zatem  oferta  ofertę  zawierającą  takie  rozwiązanie 

należy  uznać  za  podlegającą  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp,  jako  nie 

niezgodną z warunkami zamówienia. 

Odnosząc  się  do  dowodu  złożonego  przez  Odwołującego  w  postaci  oświadczenia 

pochodzącego od dystrybutora producenta systemu zaoferowanego przez Odwołującego w 

zakresie  interpretacji  sporny

ch  postanowień  SWZ  Izba  stwierdziła,  że  stanowisko  ww. 


podmiotu należy traktować z dużą ostrożnością z uwagi na to, że podmiot ten jako oferujący 

rozwiązanie  zawarte  w  ofercie  Odwołującego  jest  zainteresowany  tym,  aby  to  właśnie 

Odwołujący  uzyskał  zamówienie,  ponieważ  w  takim  przypadku  nabędzie  o  określone 

produkty  tego  właśnie  producenta.  Z  tych  względu  za  uzasadnione  należy  uznać 

stwierdzenie zarówno Zamawiającego jak i Przystępującego, że ww. oświadczenie powinno 

być  traktowane  nie  jako  dowód  pochodzący  od  bezstronnego  podmiotu  a  raczej  jako 

stanowisko własne Odwołującego. 

Biorąc pod uwagę powyższe Izba stwierdziła, że w sytuacji, gdy nie potwierdziły się 

dwa  zarzuty  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp  to  powoduje  to,  że  w  mocy  pozostaje 

czynność  Zamawiającego  polegająca  na  odrzuceniu  oferty  Odwołującego.  Bez  wpływu  na 

wynik  pozostaje  okoliczność  związana  z  uznaniem  przez  Izbę  za  zasadny  jednego  z 

zarzutów,  bowiem  nie  spowoduje  to  przywrócenia  oferty  Odwołującego  do  postępowania. 

Skutkiem powyższego była konieczność oddalenia odwołania. 

Zgodnie  z  art.  557 

Pzp,  w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym  postępowanie 

odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei w świetle art. 

575  Pzp  s

trony  oraz  uczestnik  postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą 

koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  W  związku  z  tym  Izba 

kosztami postepowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2362/21 zgodnie z art. 575 

Pzp  oraz 

§ 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 ust. 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) obciążyła Odwołującego. Izba wskazuje, że na koszty 

postępowania  odwoławczego  w  kwocie  15 000  zł,  na  którą  składał  się  koszt  wpisu  od 

odwołania uiszczony przez Odwołującego. 

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący:     ………………………….…