Sygn. akt: KIO 2364/21
WYROK
z 28
września 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie 24
września 2021 roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 6 sierpnia 2021 r. przez wykonawcę Petrojet Sp. z
o.o.
z siedzibą w Kieszku w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miejski
Zakład Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku, przy udziale wykonawcy Orlen Paliwa
Sp. z o
.o. z siedzibą w Widełce
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania,
przeprowadzenie ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu.
Kosztami postępowania obciąża Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą
w
Słupsku i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego -
Petrojet Sp. z o.o.
z siedzibą w Kieszku tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. z
siedzibą w Słupsku na rzecz Petrojet Sp. z o.o. z siedzibą w Kieszku kwotę 18 600
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu
od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 2364/21
U z a s a d n i e n i e
Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie sektorowego zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Sukcesywne dostawy paliw
ciekłych dla: 1) Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku,
2) Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Słupsku, 3) Wodociągów Słupsk
Sp. z o.o. w Słupsku”, numer: 4/NPR/2021, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
1 czerwca 2021 r. pod numerem 2021/S 104-274910.
6 sierpnia 2021 r. wykonawca Petrojet Sp. z o.o.
z siedzibą w Kieszku (Dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 19 Pzp
w zw. z Rozdziałem IV ust. 5 pkt 10 SWZ przez bezpodstawne odrzucenie oferty
Odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia podczas gdy:
a)
oferta Odwołującego była zgodna z warunkami zamówienia i wypełnione zostały
wszelkie wymogi postawione w SWZ;
b)
złożono wraz z ofertą, zgodnie z Rozdziałem V SWZ (w treści formularza
ofertowego) przedmiotowe środki dowodowe;
c)
Odwołujący na wadliwe wezwanie w trybie art. 187 Pzp (dotyczące dialogu
konkurencyjnego)
złożył poświadczoną elektronicznie kserokopię umowy
handlowej z producentem paliwa umowę z BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu,
działającym na terenie Polski przez BP Europa SE Spółka Europejska Oddział w
Polsce;
d)
Odwołujący na ponowne wezwanie, ale z art. 223 ust. 1 Pzp (mimo, że
Zamawiający wadliwie wezwał do złożenia ww. umowy - do czego w świetle tego
przepisu nie
był uprawniony) ponownie złożył poświadczoną elektronicznie
prawidłową umowę z BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działającym na
terenie Polski przez BP Europa
SE Spółka Europejska Oddział w Polsce;
e)
zgodnie z ust. 5 pkt 10 rozdziału IV SWZ „Zamawiający wymagać będzie,
aby
Wykonawca, którego oferta została wybrana, przed podpisaniem umowy
złożył Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopię
umowy handlowej z producentem paliwa, z której będzie wynikała dostępność
paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu.
Z wymogu zwolnieni będą
producenci paliw. Zamawiający dopuszcza złożenie przez Wykonawcę zamiast
ww.
umowy oświadczenia producenta paliwa, z którego będzie wynikała
dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu”, wybór zaś nastąpił
dopiero 28 lipca 2021 r., kiedy odrzucono ofertę Odwołującego, a zatem
Zamawiający nie miał prawa do żądania jakichkolwiek umów i tym bardziej w
oparciu o nie weryfikowania zgodności z warunkami zamówienia oferty
wy
konawców;
f)
umowa, o której mowa w ww. postanowieniu SWZ nie była przedmiotowym
środkiem dowodowym, gdyż ich lista była w Rozdziale V SWZ;
g)
żądanie przez Zamawiającego złożenia umów w producentem stanowiło
nadmiarowe wezwanie, nie znajdujące oparcia w postanowieniach SWZ,
ani w przepisach Pzp
, a zatem nie mogło wywołać negatywnych skutków
dla wykonawcy, gdyż nie określono w SWZ, że Zamawiający będzie w oparciu
o te dokume
nty weryfikował zgodność oferty z warunkami zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
3. dokonania pono
wnej oceny ofert z uwzględnieniem oferty Odwołującego.
Odwołujący wniósł ponadto o zasądzenie na jego rzecz od Zamawiającego kosztów
postepowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zama
wiający określił w Rozdziale IV ust. 5 pkt 10 SWZ: „Zamawiający wymagać będzie,
aby Wykonawca, którego oferta została wybrana, przed podpisaniem umowy złożył
Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kserokopię umowy handlowej
z producentem pal
iwa, z której będzie wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji
niniejszego przetargu. Z wymogu zwolnieni będą producenci paliw. Zamawiający dopuszcza
złożenie przez Wykonawcę zamiast ww. umowy oświadczenia producenta paliwa, z którego
będzie wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu”.
Analogiczne postanowienie
zostało zawarte w Rozdziale XX ust. 2 SWZ, mówiącym
o formaln
ościach przed podpisaniem umowy. Wymóg złożenia umowy lub oświadczenia,
o którym mowa w Rozdziale IV ust. 5 pkt 10 SWZ oraz czas, kiedy należy je złożyć
powod
ował, że te dokumenty nie były przedmiotowym środkiem dowodowym, gdyż nie były
składane wraz z ofertą. Ponadto wykaz przedmiotowych środków dowodowych znajdował się
w Rozdziale V SWZ, a tam nie
było mowy o umowie lub oświadczeniu z Rozdziału IV ust. 5
pkt 10 SWZ.
Co więcej, tylko w ww. przypadkach była mowa o złożeniu takiego dokumentu.
O
cena zgodności ofert z SWZ dokonywana miała być w oparciu o treść oferty wykonawcy,
a w zakresie producenta paliw, zgodnie ze
środkiem z Rozdziału V ust. 3 SWZ, czyli według
oświadczenia wykonawcy z formularza ofertowego. Mając powyższe na uwadze, przed
wyborem oferty najkorzystniejszej i opublikowania informacja o wyborze, nie było podstaw
do żądania przez Zamawiającego takich dokumentów jak sporna umowa.
Mimo braku umocowania w SWZ
, Zamawiający 13 lipca 2021 r. wezwał Odwołującego
do
złożenia tych dokumentów po otwarciu ofert, a przed wyborem oferty najkorzystniejszej.
Zamawiający wezwał Odwołującego w oparciu o art. 187 Pzp, który nie dotyczy przetargu
nieograniczonego, a dialogu konkurencyjnego. Mimo to w odpowiedzi
Odwołujący złożył
zeskanowaną kopię umowy z BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działającym na terenie
Polski przez BP Europa SE
Spółka Europejska Oddział w Polsce zaopatrzoną przez
Odwołującego w kwalifikowany podpis elektroniczny, co w świetle § 6 i 7 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania
i przekazywania informacji
oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych
oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego lub konkursie (Dz. U. poz. 2452),
było prawidłowym poświadczeniem. Mimo
zatem wadliwości i niedopuszczalności wezwania, Odwołujący je prawidłowo wykonał.
Mimo
powyższego Zamawiający w oparciu o art. 223 ust. 1 PZP ponownie wezwał 16 lipca
2021 r. do
złożenia umowy z producentem paliw. Odwołujący 19 lipca 2021 r. ponownie
przesłał poświadczą umowę z BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działającym na terenie
Polski przez BP EUROPA SE Spółka Europejska Oddział w Polsce.
Odwołujący przekazał Zamawiającemu trzy umowy:
umowa ze spółka z grupy kapitałowej producenta PKN ORLEN S.A. - Orlen Paliwa
Sp. z o. o wraz z deklaracją wolumenu,
umowa ze spółka z grupy kapitałowej producenta Grupy Lotos S.A. - Lotos Paliwa
Sp. z o.o. wraz z deklaracją wolumenu,
umowa z producentem BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działającym na
terenie Polski przez BP EUROPA SE Spółka Europejska Oddział w Polsce.
Odwołujący wskazał przy tym, że deklaracja wolumenowa w umowach z Orlen Paliwa
Sp. z o.o. oraz Lotos Paliwa Sp. z o.o. jest wymogiem wewnętrznym wymienionych spółek.
W zakresie BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działającym na terenie Polski przez
BP Europa SE Sp
ółka Europejska Oddział w Polsce zapewniona współpraca miała charakter
nieograniczony ilościowo, spełniający aż nadto zakresy ilościowe paliwa z SWZ. Mając
na uwadze wszystkie trzy
umowy, wolumen możliwych dostaw znacznie przekraczał
zapotrzebowanie Zamawiaj
ącego.
Odwołujący wskazał ponadto, że ze złożonej umowy z BP Europa SE z siedzibą w
Hamburgu wynika
ło, iż Odwołujący miał ważną umowę z producentem paliw. To, że ww.
podmiot jest producentem paliw
było bezsporne, gdyż znajdował się m.in. na liście Rejestru
Producentów i Handlowców (stan na 9 lipca 2021 r., numer koncesji OPZ/7/1031/W
/DRG/2014/MJ) -
w zakresie „Benzyny silnikowe, inne nafty, oleje napędowe, lekkie oleje
opałowe i pozostałe oleje napędowe”. Rejestr ten ma charakter rejestru publicznego i jest
prowadzony przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych.
Z uwagi na strukturę działalności BP Europa SE, Odwołujący wskazał, że ten podmiot jest
producentem paliwa i gwarantem produkcji i dostaw.
Na dowód złożył rejestr handlowy wraz
z tłumaczeniem przysięgłym, dotyczący spółki BP Europa SE z Hamburga, gdzie ujęto
przedmiot działalności m.in. produkcja paliwa. Dodatkowo wskazać należy, że BP Europa SE
powstała na skutek połączeniu wielu podmiotów, w tym BP Polska S.A. Jednostka BP
Europa SE Oddział w Polsce jest zaś oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy, przez który
ten podmiot zagraniczny musi działać, i nie jest podmiotem odrębnym od tego zagranicznego
przedsiębiorcy, a jest emanacją na terenie Polskie (zakres regionalny) wszystkich praw,
obowiązków, uprawnień i możliwości samego przedsiębiorcy zagranicznego - BP Europa SE
z Hamburga.
Na potwierdzenie powyższych okoliczności Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodu
z następujących dokumentów:
1. wezwanie z 13 lipca 2021 r. -
w aktach postępowania,
2. pismo z 15 lipca 2021 r. -
w aktach postępowania,
3. wezwanie z 16 lipca 2021 r. -
w aktach postępowania,
4. dwa pisma z 19 lipca 2021 r. -
w aktach postępowania,
5. rejestr
Producentów i Handlowców Paliw - załącznik 4 do odwołania,
umowa z BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działającym na terenie Polski przez
BP Europa
SE Spółka Europejska Oddział w Polsce, objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa - w aktach postępowania,
7. umowa z Lotos Paliwa S
p. z o.o. z deklaracją wolumenu, objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa - w aktach postępowania,
8. umowa z Orlen Paliwa S
p. z o.o. z deklaracją wolumenu, objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa - w aktach postępowania,
tłumaczenie przysięgłe rejestru handlowego BP Europa SE wraz z tekstem
oryginalnym w języku niemieckim - załącznik 5 do odwołania.
Odwołujący podniósł, że na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp można żądać złożenia wyjaśnień,
a nie dokumentów. Procedura uregulowana w art. 223 ust. 1 Pzp nie polega na uzupełnieniu
bądź negocjacji treści oferty, ani tym bardziej jej zmiany, ale służy do usunięcia wątpliwości
wynikających z jej treści i uczynienia jej bardziej zrozumiałą dla zamawiającego. Nie można
jednak
było utożsamiać żądania złożenia wyjaśnień z żądaniem złożenia dokumentów.
Niezgodne z Pzp
i SWZ działanie Zamawiającego nie mogło doprowadzić do odrzucenia
oferty Odwołującego w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
Zamawiający nie był uprawniony do wezwania Odwołującego do złożenia umów, które miały
zostać złożone dopiero na etapie przed podpisaniem umowy. Złożenie umowy nie było
zatem ko
nieczne i wymagane do weryfikacji zgodności oferowanego przedmiotu w zakresie
zgodności z warunkami zamówienia. Zamawiający przed wezwaniami z 13 i 16 lipca 2021 r.,
jak też i później, nie wezwał Odwołującego w trybie art. 126 Pzp w zw. z Rozdziałem X SWZ
do złożenia podmiotowych środków dowodowych.
Mając powyższe na uwadze, doszło również do naruszenia art. 134 ust. 1 pkt 19 Pzp,
ponieważ Zamawiający przypisał formalnościom przed zawarciem umowy, a realizowanym
po wyborze oferty, cechy podstawy faktycznej do odrzucenia ofert
y za rzekome niezgodności
z SWZ. Na etapie badania i oceny ofert Z
amawiający nie miał możliwości wymagania
od wykonawcy przedstawienia dokumentów związanych z formalnościami przed
podpisaniem umowy.
Zamawiający w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego wskazał, że nie złożono
poświadczonej umowy, co nie było prawdą, gdyż Odwołujący dwukrotnie złożył taką umowę.
Nietrafny był też zarzut braku dostępności paliwa na potrzeby przedmiotowego
postępowania. Dostępność paliwa wynikała ze złożonych umów jak i z treści wyjaśnień
Odwołującego. Złożona umowa ma charakter generalny, dzięki której BP Europa SE z
siedzibą w Hamburgu, działającym na terenie Polski przez BP Europa SE Spółka Europejska
Oddział w Polsce sprzedawała paliwo Odwołującemu i była do tego zobowiązania,
niezależnie od ilości tego paliwa. Z treści ww. umowy, jak też z treści wyjaśnień nie wynikało,
aby ta
przeczyła dostępności paliwa tego producenta w ramach zamówienia wykonywanego
przez Odwołującego. Dodatkowo złożono umowy z Lotos Paliwa Sp. z o.o. oraz Orlen Paliwa
Sp. z o.o. na określone wolumeny paliwa. Pokazuje to, że Odwołujący posiadał dostęp
i za
pewnienie w zakresie dostaw paliw w ilościach znacznie przewyższających potrzeby
Zamawiającego. Z treści SWZ nie wynikało, aby umowy miały być zawierane na potrzeby
przedmiotowe
go postępowania, a jedynie miały potwierdzać współpracę wykonawcy
umożliwiającą dostawy określonej ilości paliwa, czyli wskazywać na dostępność.
17 września 2021 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
Dokumenty
złożone przez Odwołującego w odpowiedzi na wezwania z 13 oraz 16 lipca 2021 r.,
nie pozwoliły Zamawiającemu ustalić, czy prawdziwe były oświadczenia Odwołującego w
zakresie spełniania warunków określonych w Rozdziale V pkt 3 SWZ - tj. wskazanie producenta
paliw,
od którego będzie nabywał paliwo celem odsprzedaży Zamawiającemu. Zamawiający
zastrzegł, że przed zawarciem umowy będzie wymagał przedstawienia umowy z producentem
paliw, z której będzie wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu (z
wymogu zwolnieni byli producenci paliw) lub oświadczeniem producenta paliwa, z którego będzie
wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu. Przedstawione przez
Odwołującego dokumenty nie pozwoliły pozytywnie zweryfikować jego oświadczeń, co do
posiadania umów z producentami paliw wskazanymi w ofercie, ani nie potwierdzały spełniania
warunku opisanego w Rozdziale IV pkt 5 ppkt 10 SWZ.
W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego z 13 lipca 2021 r., Odwołujący złożył
Zamawiającemu umowy z Lotos Paliwa Sp. z o.o., wraz deklaracją wolumenu, umowę z Orlen
Paliwa Sp. z o.o. wraz z deklaracją wolumenu oraz umowę z BP Europa Spółka Europejska z
siedzibą w Hamburgu, działającą na terenie Polski przez BP Europa Spółka Europejska Oddział
w Polsce.
Żadna z ww. umów nie była umową z producentem paliw zamawianych przez
Zamawiającego
w postępowaniu. W ogólnodostępnym wykazie koncesji dostępnym na stronie internetowej
Urzędu Regulacji Energetyki https://rejestry.ure.gov.pl/ Zamawiający sprawdził, że Lotos Paliwa
Sp. z o.o. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi, Orlen Paliwa Sp. z o.o., posiada także
koncesję na obrót paliwami ciekłymi, a BP Europa Spółka Europejska z siedzibą w Hamburgu,
działająca na terenie Polski przez BP Europa Spółka Europejska Oddział w Polsce posiada
koncesję na obrót paliwami ciekłymi i koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą.
Ponadto wszys
tkie wyżej wymienione umowy były ogólnymi umowami handlowymi, z których nie
wynika
ła dostępność paliw dla potrzeb realizacji przedmiotowego postępowania. Zamawiający
wskazał również, że wszystkie umowy złożone przez Odwołującego w odpowiedzi na wezwanie
z
13 lipca 2021 r. zostały zawarte na wiele lat przed wszczęciem przedmiotowego postępowania
i chociażby z racji tego nie mogły być gwarancją producenta zapewnienia dostępności paliw
dla potrzeb realizacji przedmiotowego
zamówienia.
W
ezwanie Zamawiającego oraz warunek określony w Rozdziale IV pkt 5 ppkt 10 SWZ zostały
sformułowany precyzyjnie i z ich treści jasno wynikało, że umowa lub oświadczenie producenta
paliwa, powinny odnosić się do przedmiotowego postępowania.
W związku, z tym, że dokumenty złożone przez Odwołującego nie potwierdziły spełnienia przez
niego ww.
warunku SWZ, Zamawiający ponownie, 16 lipca 2021 r., wezwał Odwołującego
do
złożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem umowy z producentem paliwa, z której
miała wynikać dostępność paliw dla potrzeb realizacji przedmiotowego postępowania (z wymogu
zwolnieni byli producenci paliw) lub oświadczeniem producenta paliwa, z którego będzie wynikała
dostępność paliw dla potrzeb realizacji przedmiotowego zamówienia.
W odpowiedzi
Odwołujący złożył dwa pisma. W pierwszym Odwołujący odniósł się do Umowy
z BP Europa Spółka Europejska z siedzibą w Hamburgu, działającą na terenie Polski przez BP
Europa Spółka Europejska Oddział w Polsce, i zapytał Zamawiającego o przyczynę, dla której ten
nie uważał powyższej umowy za wystarczającą na potwierdzenie spełnienia warunku
wymienionego w SWZ oraz wezwał Zamawiającego do wycofania wezwania z 16 lipca 2021 r.
W drugim piśmie Odwołujący poinformował Zamawiającego, że złożona przez niego umowa
z BP Europa Spółka Europejska z siedzibą w Hamburgu, działająca na terenie Polski przez
BP Europa Spółka Europejska Oddział w Polsce była umową z producentem paliwa i że umowa
gwarant
owała mu zakup każdej ilości paliwa tzn. również ilości potrzebnej do realizacji
przedmioto
wego zamówienia. Do pisma Odwołujący ponownie załączył umowę z BP Europa
SE oraz informację pochodzącą z rejestru producentów i handlowców Rządowej Agencji Rezerw
Strategicznych.
Zamawiający dokonał ponownej analizy tej umowy oraz informacji zawartej we wskazanym przez
Odwołującego rejestrze. Analiza wykazała, że BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działająca
na terenie Polski przez
BP Europa Spółka Europejska Oddział w Polsce nie jest producentem
paliwa, bowiem nie posiada koncesji na wytwarzanie paliw ci
ekłych. W tym miejscu Zamawiający
podkreśla odrębny zakres koncesji Polskiego Oddziału BP Europa SE uwidocznionej pod
adresem
https://reiestry.ure.gov.pl/ od informacji pochodzącej z rejestru handlowego, a
dotyczącej BP Europa SE załączonej do odwołania.
Zatem wbrew twierdzeniom przytoczonym w odwołaniu koncesja OPZ/7/1031/W/DRG/2014/MJ
nie potwierdza, żeby firma BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu, działająca na terenie Polski
przez
BP Europa Spółka Europejska Oddział w Polsce posiadała koncesję na wytwarzanie paliw
ciekłych. Zamawiający wskazał, że użyte w rejestrze oznaczenia są skrótami (pierwszymi literami
od rodzaju danej koncesji), stąd np. skrót WPC - oznacza wytwarzanie paliw ciekłych, OPC -
obrót paliwami ciekłymi, a OPZ - obrót paliwami ciekłymi z zagranicą.
Ponadto Zamawiający uznał, że sporna umowa jest ogólną umową handlową, z której nie
wynika
ło, żeby producent miał gwarantować Odwołującemu cokolwiek, co było zbliżone w
jakimkolwiek sensie do gwarancji dostawy produktów na potrzeby realizacji zadania. Z tego
względu Zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego w związku z tym, że jego
oferta była niezgodna z warunkami zamówienia, tj. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
Zamawiający w Rozdziale V pkt 3 SWZ zapisał, że „Wykonawca zobowiązany jest wskazać
producenta paliw, od którego będzie nabywał paliwo celem odsprzedaży Zamawiającemu przez
złożenie na tę okoliczność oświadczenia, a jeżeli Wykonawca jest równocześnie producentem
paliwa -
składa oświadczenie, iż jest producentem paliwa i że paliwo dostarczane
Zamawiającemu pochodzi z własnej produkcji”. Oświadczenie na wyżej wymienione okoliczności
zawarte
zostało w formularzu ofertowym.
Mając na względzie powyższe Zamawiający wezwał, wykonawców, którzy w przedmiotowym
przetargu nie brali udziału jako producenci paliwa, tj. Odwołującego i Orlen Paliwa Sp. z o.o.
z siedzibą w Widełce (dalej: Przystępujący), do złożenia wyjaśnień co do złożonych ofert, w celu
potwierdzenia spełnienia przez nich powyższego warunku dotyczącego przedmiotowych środków
dowodowych. Wykonawcy c
i w formularzu ofertowym, poinformowali, że producentem paliwa,
od którego będą nabywać paliwo celem odsprzedaży Zamawiającemu będą odpowiednio PKN
Orlen S.A., Grupa Lotos S.A. i BP Europa SE w przypadku
Odwołującego oraz PKN Orlen S.A.
w przypadku
Przystępującego.
Celem powyższego wezwania było wyjaśnienie wątpliwości Zamawiającego, czy wykonawcy,
którzy złożyli oferty nie będąc producentami paliwa, będą w stanie wypełnić złożoną deklarację.
Wprowadzenie w SWZ wymogu gwarancji producenta, co do zapewnienia wykonawcy dostaw
paliwa miało na celu dać Zamawiającemu, który świadczy usługi komunikacji miejskiej, które
charakteryzują się przede wszystkim regularnością i pewnością ciągłości, że paliwo będzie
wysokiej jakości, a komunikacja miejska będzie wykonywana zgodnie z rozkładem jazdy i nie
zostanie przerwana przez nieterminowość dostaw lub złą jakość paliwa.
Odwołujący złożył trzy, ogólne umowy handlowe z pośrednikami w handlu paliwem, które nijak
nie odnosiły się do przedmiotowego postępowania. Tym samym Odwołujący potwierdził obawy
Zamawiającego, że paliwo nie będzie pochodziło od producenta paliwa. Zamawiający podkreślił,
że warunek opisany w Rozdziale V pkt 3 SWZ, dotyczył wskazania producenta paliwa, od którego
w
ykonawca będzie nabywał paliwo celem odsprzedaży, a nie pośredników w handlu paliwem.
Należy tym samym uznać, że oświadczenie Odwołującego w przedmiocie producentów z którymi
współpracował zostało zweryfikowane negatywnie, bowiem Odwołujący nie miał zawartej żadnej
umowy na nabywanie paliw od PKN Orlen S.A., Grupa Lotos S.A.
Przystępujący złożył oświadczenie producenta paliwa, którego wymienił w formularzu ofertowym,
z którego to oświadczenia jasno wynikało, że producent paliwa, daje wykonawcy gwarancje
dostaw dotyczącą konkretnych produktów na potrzeby konkretnego postępowania. Treść takiego
oświadczenia nie budziła wątpliwości Zamawiającego.
Drugim celem,
dla którego Zamawiający zwrócił się do wykonawców o złożenie dokumentów
na potwierdzenie spełnienia warunków dotyczących przedmiotowych środków dowodowych, była
ochrona interesów wykonawcy, który na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 3 Pzp utraciłby wadium,
w
przypadku, gdyby jego oferta została wybrana, a on nie dysponował dokumentami wskazanymi
w Rozdziale IV pkt 5 ppkt 10 SWZ (wadium w
postępowaniu zostało określone na poziomie
500 000,00 zł). Zatem w interesie wykonawców, było złożenie dokumentów wskazanych
w niniejszej odpowiedzi na odwołanie, bowiem ich brak lub nieprawidłowość powodowałby utratę
wadium w znaczącej wysokości
Obawa o interes w
ykonawców znalazła swoje uzasadnienie w toku badania dokumentów,
złożonych przez wykonawców, bowiem dokumenty złożone przez Odwołującego nie potwierdziły,
żeby posiadał on potwierdzoną za zgodność z oryginałem, umowę handlową z producentem
paliwa, z której będzie wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji przedmiotowego
postępowania, ewentualnie dysponował oświadczeniem producenta paliwa, z którego będzie
wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji zamówienia.
Z uwagi na powyższe, Zamawiający wskazał, że uchronił Odwołującego od utraty wysokiego
wadium.
Zamawiający nie zgodził się również ze stanowiskiem Odwołującego, co do możliwości
naruszenia zasad uczciwej kon
kurencji oraz równego traktowania wykonawców. Zamawiający
podkreślił, że do wyjaśnień wezwał nie tylko Odwołującego, ale również Przystępującego.
Ponadto Odwołujący w żadnej części odwołania nie przytoczył okoliczności faktycznych
na potwierdzenie zarzutu.
Z
ostrożności, Zamawiający podniósł, że Odwołujący odpowiadał na każde kwestionowane
wezwanie do złożenia dokumentów, które uważał za przedwczesne na danym etapie
postępowania i - co więcej - przedkładał dokumenty, które jego zdaniem miały wypełnić warunek
opisany przez Zamawiającego w Rozdziale IV pkt 5 ppkt 10 SWZ. Stąd w ocenie Zamawiającego
zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 134 ust. 1 pkt 19
Pzp, w sytuacji, gdy
Odwołujący, jako profesjonalista w obrocie prawnym, per facta concludentia,
uznawał że postępowanie Zamawiającego domagającego się dokumentów było właściwe,
był zarzutem spóźnionym.
Zamawiający wskazał ponadto, że z całokształtu okoliczności wynikało, że Odwołujący
na etapie badania ofert w żadnym z złożonych pism nie podnosił, że wezwania Zamawiającego
były przedwczesne. Tym samym Odwołujący akceptował, jako uprawnione, postępowanie
Zamawiającego, które aktualnie kwestionuje. Zatem z uwagi na ww. okoliczności przedmiotowy
zarzut
był spóźniony, a korzystanie przez niego na etapie postępowania odwoławczego stanowiło
nadużycie przez Odwołującego prawa podmiotowego.
Przystępujący 12 sierpnia 2021 r. złożył pismo procesowe wraz ze zgłoszeniem przystąpienia
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Przystępujący wniósł o oddalenie
odwołania i wskazał:
Odwołujący w formularzu ofertowym złożył oświadczenie, iż producentem paliwa/dystrybutorem,
od którego będzie nabywał paliwo celem odsprzedaży Zamawiającemu będą PKN Orlen S.A,
Grupa Lotos S.A., BP Europe
SE. Natomiast w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego dot.
m.in.
złożenia kserokopii umowy handlowej z producentem paliwa, z której będzie wynikała
dostępność paliwa dla potrzeb realizacji zamówienia Odwołujący złożył umowy z Orlen Paliwa
Sp. z
o.o., Lotos Paliwa Sp. z o.o. oraz BP Europa SE w Hamburgu działająca w Polsce przez
BP Europa SE Oddz. w Polsce. Orlen Paliwa Sp. z o.o., Lotos Paliwa Sp. z o.o. oraz BP Europa
SE Oddz. w Polsce nie posiada
ły koncesji na wytwarzanie paliw w Polsce, a jedynie na obrót.
Tym samym ww. podmioty nie
były producentami paliw (informacje dostępne na stronie Urzędu
Regulacji
Energetyki https://rejestry.ure.gov.pl oraz na stronie Rządowej Agencji Rezerw
Strategicznych https://bip.rars.gov.pl/index.php). Przy
jmując nawet argumentację Odwołującego,
że BP Europa SE Oddz. w Polsce jest emanacją na terenie Polski BP Europa SS z siedzibą
w Hamburgu, a tym samym podmiotu,
który był producentem paliw należy wskazać, iż lektura
załączonych przez Odwołującego umów handlowych z Orlen Paliwa Sp. z o.o., Lotos Paliwa
Sp. z o.o. oraz BP Europa SE prowadzi
ła do wniosku, że były to umowy o charakterze ogólnym.
Nie potwierdzały one by Odwołujący miał zapewnioną dostępność paliw dla potrzeb realizacji
niniejszego przetargu - co b
yło wymogiem Zamawiającego. Nie można było w tym zakresie
przyjąć narracji Odwołującego, że z umowy zawartej z BP Europa SE wynikała dostępność
paliwa w każdej ilości.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron i Przy
stępującego zawarte w odwołaniu i pismach procesowych
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła,
co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem
odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
Z
amawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozdział V SWZ – Informacja o przedmiotowych środkach dowodowych, wprowadził
następujące wymogi w postępowaniu:
„Wykonawca, na potwierdzenie wymagań jakościowych składa oświadczenie,
że oferowane paliwa spełniają:
wymagania aktualnie obowiązujących Polskich Norm:
a) PN-EN 590+A1: 2017-06/Ap1 -
dla oleju napędowego,
b) PN-EN 228+A1:2017-06/Ap1
– dla benzyny bezołowiowej Pb95;
lub że oferowane paliwa spełniają wymagania jakościowe, które są równoważne
z wyżej wymienionymi normami.
W przypadku powołania się przez Wykonawcę na przesłankę równoważności
z normami określonymi przez Zamawiającego, Wykonawca wskazuje jakie normy
lub inne wymagania jakościowe spełniają dostarczane przez niego olej napędowy
i benzyna bezołowiowa Pb95.
wymagania jakościowe, określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia
9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych
(Dz. U. z 20
15 r., poz. 1680 z późn. zm.).
Oświadczenie na w/w okoliczności znajduje się w formularzu ofertowym.
Wykonawca składa oświadczenie, iż oferowane paliwo transportowane jest zgodnie
z wymaganiami przepisów szczegółowych o transporcie materiałów niebezpiecznych,
określonym w umowie ADR - oświadczenie na tę okoliczność zawarte jest w
formularzu ofertowym.
Wykonawca zobowiązany jest wskazać producenta paliw, od którego będzie nabywał
paliwo celem odsprzedaży Zamawiającemu poprzez złożenie na tę okoliczność
stosownego oświadczenia, a jeżeli Wykonawca jest równocześnie producentem
paliwa
– składa oświadczenie, iż jest producentem paliwa i że paliwo dostarczane
Zamawiającemu pochodzi z własnej produkcji, oświadczenie na wyżej wymienione
okoliczności zawarte jest w formularzu ofertowym.
Jeżeli Wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, Zamawiający wzywa do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie.
Zamawiający może żądać od Wykonawców wyjaśnień dotyczących przedmiotowych
środków dowodowych”.
Tym samym, na potwierdzenie spełniania przez oferowane paliwa kryteriów jakościowych,
jak
i pozostałych ww. wymogów Zamawiający żądał złożenia stosownych oświadczeń w
treści oferty. W formularzu ofertowym zawarte zostało również oświadczenie dotyczące
producenta oferowanych paliw.
W Rozdziale XX pkt 2 ppkt 1 Zamawiający wskazał: „Przed zawarciem umowy w sprawie
zamówienia publicznego, Zamawiający żąda od Wykonawcy, którego oferta została wybrana
do
przedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kserokopii umowy handlowej
z producentem paliwa, z której będzie wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji
niniejszego przetargu. Z wymogu
zwolnieni będą producenci paliw”.
Zamawiający nie ustanowił wymogu, by już na etapie składania ofert wykonawcy mieli
zawarte umowy handlowe z producentami paliw. Jedyna regulacja dotycząca momentu, w
którym wykonawcy obowiązani są do dysponowania taką umową zawarta została w
przytoczonym wyżej punkcie 2 ppkt 1 Rozdziału XX. Zamawiający nie ustanowił również
żadnych wymogów dotyczących treści umów z producentami paliw, czy stopnia ich
szczegółowości.
Odwołujący w punkcie 5 formularza ofertowego złożył następujące oświadczenie: „Składając
niniejszą ofertę Wykonawca oświadcza, że producentem paliwa/dystrybutorem, od którego
będzie nabywał paliwo celem odsprzedaży Zamawiającemu jest PKN ORLEN S.A., GRUPA
LOTOS S.A., BP EUROPE SE
”.
13 lipca 2021 r. Zamawiający skierował do Odwołującego następujące wezwanie:
„Działając w imieniu Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku, jako
Zamawiającego, na podstawie art. 187 ustawy z dnia 19 września 2019 r. Prawo Zamówień
Publicznych, wnoszę o wyjaśnienie oraz uszczegółowienie złożonej przez Państwa oferty
poprzez:
przedłożenie kserokopii umowy handlowej z producentem paliwa, z której będzie
wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu ewentualnie
oświadczenia producenta paliwa w tym przedmiocie (...)”.
W odpowiedzi, 15 lipca 2021 r. Odwołujący wskazał:
„W załączniku przesyłamy umowy z których wynika, że posiadamy dostępność paliw
dla potrzeb niniejszego przetargu z
zastrzeżeniem ze prezentowane obecnie dokumenty
stanowią tajemnicę handlową przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczci
wej konkurencji za tajemnicę handlową przedsiębiorstwa należy uznać umowy
i zawarte tam zapisy które podpisywane są w celu uzyskania jak najlepszej ceny zakupu
co w konsekwencji wiąże się z rozwojem oraz osiągnięciem zysków. :
− umowa z producentem BP Europa SE,
− umowa ze spółką z grupy kapitałowej producenta PKN ORLEN S.A. - Orlen Paliwa
Sp. z o. o wraz z
deklaracją wolumenu,
− umowa ze spółką z grupy kapitałowej producenta Grupy Lotos S.A. - Lotos Paliwa
Sp. z o.o. wraz z deklaracją wolumenu.
Deklaracja wolumenowa w umowach z Orlen Paliwa oraz Lotos Paliwa jest wymogiem
wewnętrznym wymienionych spółek (...)”.
16 lipca 2021 r. Zamawiający skierował do Odwołujące następujące wezwanie:
„Działając na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień
Publicznych, wzywam do przedłożenia Zamawiającemu poświadczonej za zgodność
z oryginałem kserokopii umowy handlowej z producentem paliwa, z której będzie wynikała
dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu ewentualnie do przedłożenia
oświadczenia producenta paliw w tym przedmiocie w terminie do dnia 19 lipca 2021 r.
do godziny 14:30.
Z załączonych przez Państwa dokumentów do pisma z dnia 15 lipca 2021 r, nie wynika,
aby dysponowali Państwo wskazanymi powyżej dokumentami”.
19 lipca 2021 r. Odwołujący udzielił odpowiedzi o treści:
„W nawiązaniu do otrzymanego pisma w dniu 16.07.2021 oraz przesłanego do Państwa
pisma w dniu 19.07.2021 dosyłam raz jeszcze potwierdzoną za zgodność z oryginałem
umowę z producentem BP Europa SE którego w Polsce reprezentuje Oddział BP Europa SE
z
siedzibą w Krakowie przy ul. Jasnogórskiej 1, 31- 358 Kraków z zastrzeżeniem ze
prezentowane obecnie dokumenty stanowią tajemnicę handlową przedsiębiorstwa (...). W
załączniku przesyłamy jednocześnie potwierdzenie, że BP Europa SE jest producentem i jest
wpisana
w Polski rejestr producentów i handlowców w Rządowej Agencji Rezerw
Strategicznych na stronie:
https://bip.rars.gov.pl/index.php?dz=rejestr_producentw_i_handlowcw
Oświadczamy jednocześnie, że przesłana umowa umożliwia nam zakup każdej ilości paliwa
tzn. również ilości potrzebnej do realizacji niniejszego przetargu. Zamawiający nie określił
w SWZ
, że umowa ma zawierać konkretne zapisy, a jedynie gwarantować dostępność paliw
dla potrzeb reali
zacji przetargu i przesłana umowa to gwarantuje. Mając to na uwadze
raz jeszcze wnosimy o uznanie przesłanej umowy jako spełnienie warunku postawionego
przez Zamawiającego (...)”.
28 lipca 2021 r. Zamawiający poinformował wykonawców biorących udział w postępowaniu o
wyborze, jako najkorzystniejszej w postępowaniu, oferty złożonej przez Przystępującego.
Zamawiający powiadomił uczestników postępowania także o odrzuceniu oferty
Odwołującego. Uzasadnienie odrzucenia oferty brzmiało:
„Zamawiający odrzucił ofertę nr 3, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, w związku z tym,
że Wykonawca nie przedłożył Zamawiającemu poświadczonej za zgodność z oryginałem
kserokopii umowy handlowej z producentem paliwa, z której będzie wynikała dostępność
paliw dla potrzeb real
izacji niniejszego przetargu lub oświadczenia producenta paliwa, z
którego będzie wynikała dostępność paliwa dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu.
Zamawiający wskazuje, że dwukrotnie wzywał Wykonawcę do przedłożenia w/w
dokumentów, najpierw pismem z dnia 13 lipca 2021 r., a następnie pismem z dnia 16 lipca
2021 r. Wykonawca nie złożył wymaganych dokumentów”.
W ocenie Izby ww. czynność odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania była
nieprawidłowa.
W pierwszym rzędzie podkreślenia wymaga, że zgodnie z przytoczonymi wyżej regulacjami
SWZ
, Zamawiający założył ocenę ofert pod kątem zgodności oferowanych mu paliw
z wymogami SWZ wyłącznie na podstawie oświadczeń wykonawców, które zostały zawarte
w formularzu ofertowym.
Zamawiający nie przewidział żadnej formy weryfikacji, czy na etapie
oceny ofert wykonaw
cy rzeczywiście dysponują paliwem na potrzeby realizacji przedmiotu
zamówienia. Weryfikacja taka nastąpić miała dopiero po wyborze najkorzystniejszej oferty –
Zamawiający przed podpisaniem umowy z wybranym wykonawcą zamierzał zażądać od
tego wykonawcy złożenia kserokopii umowy handlowej z producentem paliwa, z której
będzie wynikała dostępność paliw dla potrzeb realizacji przedmiotowego zamówienia.
Niewątpliwym jest, że kserokopie umów zawartych przez Odwołującego z Orlen Paliwa
Sp. z o. o. oraz Lotos Paliwa Sp. z o.o.
mogły budzić wątpliwości Zamawiającego w świetle
treści oświadczenia Odwołującego zawartego w formularzu ofertowym. Odwołujący wskazał
tam inne podmioty
– PKN Orlen S.A. oraz Grupę Lotos S.A. W przypadku BP Europa SE
podstaw do takich wątpliwości nie było – podmiot ten jest producentem paliw, co Odwołujący
udowodnił w oparciu o Rejestr producentów i handlowców paliw płynnych ze strony
internetowej Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. W dokumencie tym BP Europa SE
wymieniony j
est jako producent i handlowiec, który dysponuje koncesją OPZ, tj. koncesją
zezwalającą na obrót paliwami z zagranicą. Koncesja taka może uprawniać m. in. do importu
paliw do Polski. Tym samym zawarte w uzasadnieniu
odrzucenia oferty Odwołującego
stwierdzenie „Wykonawca nie przedłożył Zamawiającemu poświadczonej za zgodność
z oryginałem kserokopii umowy handlowej z producentem paliwa, z której będzie wynikała
dostępność paliw dla potrzeb realizacji niniejszego przetargu” nie było prawdziwe. BP
Europa SE jest producentem paliw dysponującym odpowiednią koncesją, a umowa zawarta
przez Odwołującego z tym podmiotem potwierdza, że Odwołujący dysponuje możliwością
nabycia paliwa na warunk
ach określonych w umowie. Fakt, że umowa nie została zawarta
na potrzebę realizacji zamówienia na rzecz Zamawiającego nie oznacza, że nie potwierdza
ona,
że Odwołujący dysponuje paliwem na cele realizacji tego zamówienia. W ocenie Izby
Zamawiający błędnie ocenił treść umowy i w konsekwencji nieprawidłowo uznał,
że Odwołujący nie wykazał dostępności paliw dla potrzeb realizacji zamówienia.
Odwołujący słusznie kwestionował moment wezwania go do złożenia kserokopii umów
handlowych oraz wskazane przez Zamawia
jącego podstawy prawne tych wezwań, ale mimo
to wykonał wezwania i nie wniósł odwołań przeciwko treści wezwań z 13 i 16 lipca 2021 r.
Nie zmienia to jednak faktu, że Zamawiający był uprawniony żądać kserokopii umów
z producentem paliw dopiero po wyborze najkorzystniejszej oferty. Chybiony
jest również
zarzut Zamawiającego dotyczący nadmiernego stopnia ogólności złożonych przez
Odwołującego umów z producentami paliw. Zamawiający, jak zostało stwierdzone wyżej, nie
ustanowił w tej mierze żadnych wymogów, nie może zatem na etapie oceny ofert
d
oprecyzować swoich oczekiwań, co do treści tych dokumentów.
Zawarta w odpowiedzi na odwołanie argumentacja Zamawiającego, który stwierdził,
że odrzucając ofertę Odwołującego działał w jego interesie, by uchronić go przed utratą
wadium urąga jednej z podstawowych zasad prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, tj. zasadzie równego traktowania wykonawców. Obowiązkiem
Zamawiającego jest rzetelne prowadzenie postępowania, w sposób w pełni odpowiadający
regulacjom Pzp oraz zasadom zawartym w SWZ.
W ocenie Izby Zamawiający naruszył
te zasady,
w sposób opisany wyżej.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia. W ocenie Izby w stosunku do oferty Odwołującego przesłanki
zawarte w tym przepisie nie zostały wypełnione, zatem odrzucenie oferty było błędne.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowód z następujących dokumentów:
dowodów załączonych do odwołania,
dowodu złożonego przez Odwołującego na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron,
tj.
wydruków ze strony internetowej www.bp.com, na potwierdzenie, że BP Europa SE
jest producentem paliw.
Ponadto
Izba przeprowadziła dowód z następujących dokumentów wchodzących w skład
dokumentacji
postępowania:
3. SWZ,
oferty Odwołującego,
wezwań skierowanych przez Zamawiającego do Odwołującego 13 i 16 lipca 2021 r. wraz
z odpowiedziami udzielonymi przez Odwołującego (w tym umów z Orlen Paliwa
Sp. z o. o., Lotos Paliwa Sp. z o.o. oraz BP Europa SE),
6. informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 28 lipca 2021 r.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………