KIO 2378/21 WYROK dnia października 2021 roku

Stan prawny na dzień: 23.05.2022

Sygn. akt: KIO 2378/21 

WYROK 

z dnia 

1 października 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Ewa Kisiel 

Bartosz Stankiewicz 

 Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  28 

września  2021  r.  w Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  9 sierpnia  2021  r.  przez 

wykonawcę  AMP  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą  w Warszawie 

postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Jedlnia - Letnisko 

przy  udziale  wykonawcy  E.  O. 

prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą  E.  O.  w 

Kor

czynie  zgłaszającej  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1.  u

względnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  Gminie  Jedlnia  -  Letnisko 

uniewa

żnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  w  części  I  zamówienia  oraz 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert w części I zamówienia, w tym wykluczenie 

wykonawcy E. O. 

prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą E. O. w Korczynie na 

podstawie  art.  108  ust.  1  pkt  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  odrzucenie 

oferty ww. wykonawcy 

na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Prawo zamówień 

publicznych; 

2.  koszt

ami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Jedlnia - Letnisko i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  Gminy  Jedlnia  -  Letnisko  na  rzecz  odwołującego 

AMP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie kwotę 11 

zł  00  gr  (słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

uzasadnione koszty 

postępowania poniesione przez odwołującego z tytułu wpisu 

od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 

……………………………….……… 

……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 2378/21 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Gmina  Jedlnia  -  Letnisko  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest  świadczenie 

usługi  dowozu  dzieci  oraz  dzieci  niepełnosprawnych  z  terenu  Gminy  Jedlnia-Letnisko  na 

zajęcia szkolne oraz do specjalistycznych placówek oświatowych od 01 września 2021 r. do 

30 czerwca 2022 r. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień 

Publicznych  z dnia  30  czerwca  2021  r.  pod  numerem  2021/BZP  00100048/01.  Do  ww. 

postępowania  o udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129,  dalej 

„ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza progów unijnych, o których 

mowa w art. 3 ustawy Pzp. 

W dniu 9 sierpnia 2021 r. wykonawca 

AMP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością 

siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec czynności wyboru 

oferty najkorzystniejszej 

ww. postępowaniu w części I. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu 

naruszenie: 

1.  art.  108  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  przez  niestwierdzenie  przy  istnieniu  obiektywnych 

przesłanek  porozumienia  między  wykonawcami  PKS  Kielce  sp.  z  o.o.  a  E.  O.  w  celu 

zakłócenia konkurencji; 

2.  naruszenie art. 108 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp przez niewyklucz

enie wykonawców E. O. i 

PKS  Kielce  sp.  z  o.o.,  co  do  których  stwierdzone  być  powinno  porozumienie  w  celu 

zakłócenia konkurencji; 

3.  naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp przez nieodrzucenie oferty wykonawcy 

wykluczonego, tj. E. O.; 

4.  art. 

16  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  przez  wybór  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

(c

zęść  I)  jako  najkorzystniejszej  oferty  E.  O.,  która  winna  być  odrzucona  jako  złożona 

przez wykonawcę wykluczonego z powodu zakłócenia konkurencji. 

W  oparciu  o  tak  postawion

e  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  stwierdzenie  naruszeń  ww. 

przepisów  ustawy  Pzp  i  nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  ofert 

w p

ostępowaniu o udzielenie zamówienia w zakresie części I, powtórzenie czynności oceny 

i wyboru  ofert  przez  Zamawia

jącego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  w  zakresie 

części I, wykonania czynności w postaci wykluczenia wykonawcy E. O. i odrzucenia oferty E. 

O. 

z uwagi na porozumienie z innym wykonawcą w celu zakłócenia konkurencji w zakresie 

części I. 


Odw

ołujący wniósł o przeprowadzenie dowodów z: 

dokumentacji  postępowania  o udzielenie zamówienia na  potwierdzenie faktu  legitymacji 

Odwołującego  do  złożenia  odwołania  z  uwagi  na  złożenie  oferty  przez  spółkę  AMP  sp. 

o.o. reprezentowaną przez A. P., a nie jednoosobowego przedsiębiorcę A. P.; 

2.  dokumentacji  p

ostępowania  o  udzielenie  zamówienia    na  potwierdzenie  faktu  udziału 

PKS Kielce sp. z o.o. i E. O. 

w postępowaniu i działań w porozumieniu, w szczególności: 

a)  ofert PKS Kielce sp.  z  o.o.  i E. O. 

– fakt złożenia oferty przez PKS Kielce sp. z o.o. 

najkorzystniejszej cenowo dla Zamawiającego, 

b)  zestawienia  ofert 

–  fakt  powstania  stanu  faktycznego,  w  którym  odrzucenie  oferty 

PKS  Kielce  sp.  z  o.o.  powodowałoby  korzyść  E.  O.,  której  oferta  była  druga 

kolejności, 

c) 

wyjaśnień PKS Kielce sp. z o.o. – fakt powstania przyczyn odrzucenia oferty, z czego 

korzystającą była E. O., 

d) 

odrzucenia  oferty  PKS  Kielce  sp.  z  o.o.  przez  Zamawiającego  –  fakt  powstania 

przyczyn  wykluczenia  wykonawcy  najkorzystniejszego  cenowo  dla 

Zamawiającego, 

czego korzystającą była E. O.; 

e)  wyboru  oferty  E.  O. 

–  fakt  skorzystania  przez  E.  O.  z  odrzucenia  oferty  PKS  Kielce 

sp. z o.o. i wykluczenia tego wykonawcy; 

3.  informacji  z  KRS  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o. 

–  na  urzędowe  potwierdzenie  faktu  adresu 

uczestnika porozumienia i powiązania osobowego świadczącego o porozumieniu; 

4.  informacji  z  CEIDG  dot.  E.  O. 

–  na  urzędowe  potwierdzenie  faktu  adresu  uczestnika 

porozumienia i powiązania osobowego świadczącego o porozumieniu; 

treści 

b

ranżowej 

strony 

internetowej 

pojazdami 

przewoźników 

https://phototrans.eu/autobusy.php?s=24&nr=13366&ticket=0  w  języku  HTML  –  na 

potwierdzenie  faktu  porozumień  pomiędzy  E.  O.  a  PKS  Kielce  sp.  z  o.o.  opisywanych 

jako „Grupa O.”; 

zeznań świadków: E. O., M. O., Ł. O., R. O. na potwierdzenie faktu powiązań rodzinnych 

i porozumienia pomiędzy PKS Kielce sp. z o.o. i E. O. . 

Uzasadniając  podniesione  zarzuty  Odwołujący  wskazał,  iż  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia  w  części  I  oprócz  niego  oferty  złożyli  PKS  Kielce sp.  z  o.o.,  E. O.  i 

„Usługi Transportowe” D. F. . W toku postępowania, mimo złożenia oferty z najniższą ceną 

przez  PKS  Kielce  sp.  z  o.o. 

oferent  ten  został  wykluczony  a  jego  oferta  odrzucona  po 

u

dzieleniu  wyjaśnień,  z  których  wynikało,  że  nie  spełnia  wymań  specyfikacji  warunków 

zamówienia.  Pozorna  neutralność  dla  konkurencji  takiego  stanu  faktycznego  wzbudzić 

powinna 

wątpliwości  Zamawiającego,  który  w  toku  badania  i  oceny  ofert  winien  zwrócić 

uwag

ę na: nienaturalnie bliski adres wykonawców PKS Kielce sp. z o.o. i E. O. (obie oferty 


z adr

esów w miejscowości Korczyn, poczta Strawczyn 26-067, różniących się tylko numerem 

posesji 

– „138” i „29”), zbieżność nazwisk E. O. i członkami zarządu PKS Kielce sp. z o.o. – 

wskazujące na powiązania rodzinne. Jednocześnie działania obu oferentów wskazywały na 

działanie  we  wspólnym  interesie.  PKS  Kielce  sp.  z  o.o.  złożył  bowiem  ofertę 

najkorzystniejszą  cenowo  dla  Zamawiającego  (cena  brutto  miesięcznie  za  bilet  88,74  zł). 

Drugą w kolejności była natomiast oferta E. O. (cena brutto miesięcznie za bilet 109,14 zł). 

Tym  samym 

odrzucenie  oferty  PKS  Kielce  i  wykluczenie  tego  wykonawcy  powodowałoby 

korzyść  E.  O.,  której  oferta  stawałaby  się  najkorzystniejszą  dla  Zamawiającego.  Zdaniem 

Odwołującego  niewątpliwie  działania  takie  zakłócają  konkurencję,  zbliżając  je  do  modelu 

działania wprost wymienionego w art. 108. ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp, tj. składania odrębnych 

ofert  w 

ramach  jednej  grupy  kapitałowej.  Domniemywanie  przez  ustawodawcę  istnienia 

porozumienia  przez  działania  w  ramach  jednej  grupy  kapitałowej  jest  w  przypadku  osób 

fizycznych  tożsame  z  działaniem  w  ramach  rodziny,  a  z  takim  przypadkiem  mamy  do 

czynienia w niniejszym p

ostępowaniu o udzielenie zamówienia, na co wskazują m.in. bliskie 

adresy  wykonawcy  i  spółki  z  członkami  zarządu  o  tym  samym  nazwisku.  Tym  samym 

Zamawiający  miał  wiarygodne  przesłanki  do  stwierdzenia  porozumienia  mającego  na  celu 

zakłócenie  konkurencji,  co  spełnia  hipotezę  art.  108  ust  1  pkt  5)  ustawy  Pzp.  Nawet  brak 

wiedzy  branżowej,  a  skorzystanie  z  wyszukiwarki  google,  prowadziłoby  Zamawiającego  do 

potwierdzenia istnienia tych przesłanek, gdyż obaj wykonawcy PKS Kielce sp. z o.o. i E. O. 

widnieją  w  bazie  danych  phototrans.eu  jako  grupa  podmiotów  powiązanych,  dysponujący 

wspólnym taborem pojazdów. Istnienie porozumienia potwierdza też znana Zamawiającemu 

okoliczność, iż w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia, ale w ramach części II, 

doszło  do  analogicznej  sytuacji,  w  której  to  E.  O.  została  wykluczona,  a  najkorzystniejszą 

ofertę,  drugą  w  kolejności  złożył  PKS  Kielce  sp.  z  o.o.  Z  przyczyn  niezależnych  od 

Odwołującego wadliwe rozstrzygnięcie w części II nie było jednak przedmiotem odwołania. 

W ocenie Odwołującego stan faktyczny, w którym osoby o jednym nazwisku znajdują 

się  w  zarządzie  jednego  z  oferentów  i  są  innym  oferentem  oraz  bliskość  adresów  obu 

podmiotów  potwierdzona  urzędowo  (informacje  z  KRS  i  CEIDG)  stanowią  wiarygodne 

przesłanki zawarcia porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji. Potwierdzeniem 

przesłanek  było  działanie  obu  podmiotów,  które  polegało  na  działaniu  jednego  z  nich, 

oferującego  niższą  cenę,  prowadzącym  do  wykluczenia  go  z  postępowania  i  odrzucenia 

oferty, skutkującego umożliwieniem wyboru oferty drugiego z nich, oferującego wyższą cenę. 

Powyższe  potwierdza realizację  hipotezy  z  art.  108  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  i  uzasadniało 

wykluczeniu  obu  wykonawców  z  tego  powodu,  a  zwłaszcza  E.  O.  (PKS  Kielce  sp.  z  o.o. 

został  wykluczony  z  innego  powodu)  na  podstawie  tego  przepisu.  Odwołujący  podniósł 

ponadto, iż zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp ofertę wykonawcy wykluczonego się 


odrzuca. 

Zamawiający nie odrzucił oferty E. O. mimo przesłanek wykluczenia, co uzasadnia 

zarzut  w  tym  zakresie  i 

żądanie  odrzucenia  oferty  E.  O.  .  Dalej  Odwołujący  wskazał,  iż 

Zamawiający  zgodnie  z art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na 

podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  dokumentach  zamówienia.  Wybór 

wykonawcy  musi  jednak  nastąpić  zgodnie  z art.  16  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  przy 

przeprowadzeniu postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji. 2. 

Wskutek  będącego  efektem  porozumienia  działania  E.  O.  i  PKS  Kielce  sp.  z  o.o. 

polegającego  na  doprowadzeniu  Zamawiającego  do  odrzucenia  oferty  najkorzystniejszej 

cenowo,  prowadzącego  do  wyboru  oferty  jednej  ze stron  porozumienia,  a  mniej  korzystnej 

dla Zamawiającego, doszło do naruszenia zasad uczciwej konkurencji. Uzasadnia to żądanie 

unieważnienia  czynności  wyboru  ofert  w  części  I  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  i 

powtórzenia  czynności  oceny  i  wyboru  ofert  z pominięciem  wykonawców  odrzuconych,  a 

więc nie tylko PKS Kielce sp. z o.o. (wykonawca wykluczony na innej podstawie niż art. 108 

ust.1 pkt 5) ustawy Pzp), ale i E. O.

, która winna być wykluczona na podstawie art. 108 ust. 1 

pkt 5) ustawy Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  27  września  2021  r.  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie, 

wnosząc  o  jego  oddalenie  w  całości.  Zamawiający  podniósł,  iż  wszczął  postępowanie  na 

do

wóz  dzieci  do  placówek  oświatowych  podzielone  na  dwie  części.  Dodatkowo  część  I 

postępowania  podzielona  została  na  wariant  I  (dowóz  i  odwóz  133  uczniów  [wszyscy 

uczniowie w gminie]) i wariant II (dowóz i odwóz 73 uczniów [uczniowie w gminie wyłącznie 

upraw

nieni]).  Powód,  dla  którego  Zamawiający  dopuścił  rozwiązanie  dwu  wariantowe  był 

taki, że na dzień ogłaszania postępowania trudna do przewidzenia pozostawała opłacalność 

ww. wariantów, a dokładniej sposób w jaki mają być wożeni uczniowie, co rozstrzygnąć się 

mogło wyłącznie po zapoznaniu się z proponowanymi przez wykonawców cenami za 1 bilet 

miesięcznie. Część II postępowania zakończyła się podpisaniem umowy z wykonawcą PKS 

Kielce Sp. z o.o. 

w dniu 3 sierpnia 2021 r. W części I postępowania, której dotyczy odwołanie 

od  zaniechania  czynności  Zamawiającego,  wykonawca,  którego  oferta  pierwotnie  została 

oceniona  jako  najkorzystnie

jsza,  w  ocenie  Zamawiającego  nie  wykazał  wystarczających 

przedmiotowych  środków  dowodowych.  Wskazane  przez  wykonawcę  pojazdy  nie  spełniały 

postawionych wymagań w SWZ rozdz. 5.3.2, tj. wskazanie trzech pojazdów z datą produkcji 

nie  wcześniej  niż  01.01.2008,  w  związku  z  czym  oferta  wykonawcy  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o., 

została odrzucona (zawiadomienie o odrzuceniu oferty z dnia 27.07.2021 r.). Po ponownym 

dokonaniu oceny ofert Zamawiający wezwał wykonawcę (wezwanie z dnia 27.07.2021 r.) E. 

O. 

do  uzupełnienia  swojej  oferty  w  podmiotowe  i  przedmiotowe  środki  dowodowe,  które 

uznał  za  wystarczające  (uzupełnienie  z  dnia  03.08.2021  r.),  a  następnie  zawiadomił 

pozostałych  wykonawców  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty.  W  Specyfikacji  Warunków 


Zamówienia  Zamawiający  nie  wymagał  dołączania  do  oferty  podmiotowych  dowodów  na 

niepodleganie przez w

ykonawców wykluczeniu takich jak wyciągi z KRS czy CEIDG zarówno 

na  etapie  składania  oferty,  ani  na  etapie  uzupełniania  oferty.  Zamawiający  w  toku 

postępowania  nie  uzyskał  informacji  nt.  okoliczności  świadczących  o  porozumieniu 

zakłócającym  konkurencję.  Przytoczone  przez  odwołującego  takie  dane,  jak  zbieżność 

nazw

isk oraz bliskość adresów wykonawców, są zdaniem Zamawiającego, niewystarczające 

do wykluczenia wykonawców zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania,  na 

podstawie  zgromadzonego  w sprawie 

materiału  dowodowego,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Wobec spełnienia wymogów określonych art. 525 ust. 1-3 ustawy Pzp Izba uznała za 

skuteczne  zgłoszenie  przystąpienia  dokonane  przez  wykonawcę  E.  O.  prowadzącą 

działalność gospodarczą pod firmą E. O. w Korczynie (dalej jako „Przystępujący”) i dopuściła 

ww. wykonawc

ę do udziału w postępowaniu odwoławczym. 

Izba  stwierdziła,  iż  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  uznała,  iż  Odwołujący,  którego  oferta  mogłaby  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza 

w części I zamówienia w przypadku potwierdzenia się zarzutów odwołania 

nakazania  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  Przystępującego  jako 

najkorzystniejszej  oraz 

wykluczenia  Przystępującego  z  postępowania  i  odrzucenia  jego 

oferty, 

wykazał, iż posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść szkodę w wyniku 

naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawne 

przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba  dokonała  ustaleń  faktycznych  w  oparciu  o  zgromadzony  w  sprawie  materiał 

dowodowy, tj. 

w oparciu o dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną 

prze

z  Zamawiającego,  w  szczególności  SWZ,  zestawienia  ofert  w  obu  częściach 

zamówienia,  oferty  wykonawców  na  część  I  i  II  zamówienia,  wezwania  kierowane  przez 

Zamawiającego do PKS Kielce Sp. z o.o. w części I zamówienia oraz udzielone na nie przez 

PKS Kielce S

p. z o. o. odpowiedzi wraz z podmiotowymi środkami dowodowi, zawiadomienie 

o  odrzuceniu  oferty  PKS  Kielce 

w  części  I  zamówienia,  informacja    o  wyborze  oferty 

Przystępującego  jako  najkorzystniejszej  w  części  I  zamówienia,  wezwania  kierowane  do 

Przystępującego  w  części  II  zamówienia  oraz  udzielone  przez  niego  odpowiedzi,  w  tym 

oświadczenie dotyczące ceny oferty, zawiadomienie o odrzuceniu oferty Przystępującego w 

części II  zamówienia,  zawiadomienie o wyborze oferty  PKS  Kielce w  części  II  zamówienia.  

Izba  dop

uściła i przeprowadziła ponadto dowody z dokumentów załączonych do odwołania, 


tj.  dokumentów  rejestrowych  PKS  Kielce  i  Przystępującego  oraz  wydruku  ze  strony 

internetowej 

pojazdami 

przewoźników 

https://phototrans.eu/autobusy.php?s=24&nr=13366&ticket=0,  z 

dokumentów  złożonych 

przez 

Odwołującego  na  rozprawie  dotyczących  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  prowadzonego  przez  Gminę  Zwoleń  na  dowóz  uczniów  do  Publicznych  Szkół 

Podstawowych  Gminy  Zwoleń  (nr  ref.  ES-ZP-271.8.2.20)  w  postaci  informacji  z  otwarcia 

ofert z dnia 3 sierpnia 2020 r., informacji z dnia 14 sierpnia 2020 r. o wykluczeniu wykonawcy 

E.  O.  i  odrzuceniu  jej  oferty  w  zakresie  zadania  1.,  informacji  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej  z  dnia  19  sierpnia  2020  r.,  a  także  z  dokumentów  złożonych  przez 

Przystępującego w postaci faktur wystawianych przez Przystępującego za korzystanie z jego 

pojazdów przez PKS Kielce Sp. z o.o., na okoliczności wynikające z treści tych dokumentów, 

wskazane 

w odwołaniu i podczas rozprawy. Odwołujący podczas rozprawy cofnął wskazany 

w odwołaniu wniosek o przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  postępowania  jest  świadczenie  usługi  dowozu  dzieci  oraz  dzieci 

niepełnosprawnych  z  terenu  Gminy  Jedlnia-Letnisko  na  zajęcia  szkolne  oraz  do 

specjalistycznych placówek oświatowych. Zamawiający podzielił zamówienie na dwie części 

tj.  Zadanie  nr  1 

(w  dwóch  wariantach)  –  dotyczy  dowozu  uczniów  w  roku  szkolnym 

2021/2022 od 1 września do 30 czerwca 2022 r. z trzech wskazanych w SWZ obwodów oraz 

Zadanie  nr  2  - 

dotyczy  dowozu  dzieci  niepełnosprawnych  (z  dysfunkcjami  ruchu  i 

dysfunkcjami  umysłowymi)  w  roku  2021/2022  od  1  września  do  30  czerwca  2022r:  do  6 

wskazanych 

placówek.  

Zamawiający  w  pkt  5.3.2 SWZ jako  warunek  udziału w  postępowaniu w  zadaniu  nr  1 

zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  wskazał  m.in.  na  konieczność 

dysponowania  przez  wykonaw

cę  co  najmniej    3  autokarami  z  datą  produkcji  nie  wcześniej 

niż  01.01.2008  rok  -  jakimi  dysponuje  wykonawca  z  informacjami  na  ich  temat  (kopie 

dowodów  rejestracyjnych  należało  dołączyć  do  wykazu  potencjału  technicznego.  Ocena 

spełniania  tego  warunku  następowała  na  podstawie  wykazu  niezbędnych  do  wykonania 

zamówienia  narzędzi  i urządzeń  (Załącznik  nr  5),  który  składany  był  na  wezwanie 

zamawiającego w trakcie oceny i badania ofert (pkt 5.6.4 SWZ).  

W postępowaniu na część I (zadanie nr 1) złożono następujące oferty: 

1.  PKS  Kielce 

–  wariant  I:  cena  brutto  miesięcznie/bilet  88,74  zł,  wariant  II:  cena  brutto 

miesięcznie/bilet 152,49 zł; 

2.  Przyst

ępujący - wariant I: cena brutto miesięcznie/bilet 109,14 zł, wariant II: cena brutto 

miesięcznie/bilet 196,86 zł; 


Odwołujący  -  wariant  I:  cena  brutto  miesięcznie/bilet  125,00  zł,  wariant  II:  cena  brutto 

miesięcznie/bilet 225,00 zł; 

Usługi Transportowe D.F. - wariant I: cena brutto miesięcznie/bilet 130,00 zł, wariant II: 

cena brutto miesięcznie/bilet 216,00 zł.  

Zamaw

iający  w  dniu  9  lipca  2021  r.  wezwał  wykonawcę  PKS  Kielce,  którego  oferta 

została oceniona najwyżej, do złożenia podmiotowych środków dowodowych, w tym wykazu 

narzędzi,  wyposażenia  zakładu  lub  urządzeń  technicznych  (Załącznik  nr  5)  dostępnych 

wykonawcy  w  c

elu  wykonania  zamówienia  publicznego  wraz  z  informacją  o  podstawie  do 

dysponowania  tymi  zasobami.  W  odpowiedzi  na  to  wezwanie  ww.  wykonawca  PKS  Kielce 

złożył  wykaz  narzędzi  i  urządzeń,  w którym  wskazał  dwa  pojazdy  Mercedes  Benz  814, 

załączając  ich  dowody  rejestracyjne,  w których  jako  rok  produkcji  wskazano  rok  2003.  

Zamawiający  pismem  z  dnia  20  lipca  2021  r.  wezwał  wykonawcę  PKS  Kielce  do  złożenia 

wyjaśnień  w  zakresie  przedmiotowych  środków  dowodowych.  Zamawiający  wskazał,  iż 

podane  przez  w

ykonawcę  pojazdy  nie  spełniają  postawionych  wymagań  w  SWZ  rozdz. 

5.3.2,  a  dokładniej  chodzi  o  wskazanie  trzech  pojazdów  z  datą  produkcji  nie  wcześniej  niż 

.01.2008.  W  uzupełnieniu  wykonawca  wskazuje  dwa  pojazdy,  obydwa  z  datą  produkcji 

2003  r. 

Zamawiający  poinformował  też  wykonawcę,  iż  nieuzupełnienie  powyższych 

dokumentów  skutkować  będzie  odrzuceniem  oferty  zgodnie  z  art.  226  ww.  ustawy.  W 

odpowiedzi na pow

yższe wezwanie wykonawca PKS Kielce uzupełnił wykaz o trzeci pojazd 

Mercedes Benz 814, załączając dowód rejestracyjny wskazujący na rok produkcji 2004. 

Zamawiający pismem z dnia 27 lipca 2021 r. powiadomił ww. wykonawcę o odrzuceniu 

jego  oferty  w  części  I.  Wskazał,  iż    w  uzupełnieniu  z  dnia  14  lipca  2021  r.  wykonawca 

wskazuje  dwa  pojazdy,  obydwa  z  datą  produkcji  2003  r.  W  odpowiedzi  na  wezwanie  do 

złożenia  wyjaśnień  z  dnia  20  lipca  2021  r.  w  trybie  art.  223  ust.  1  ustawy  Pzp  wykonawca 

uzupełnia  braki  poprzez  wskazanie  trzeciego  pojazdu  z  datą  produkcji  2004  r.  Wskazane 

przez  w

ykonawcę  pojazdy  nie  spełniają  postawionych  wymagań  w  SWZ  rozdz.  5.3.2,  tj. 

wskaz

anie trzech pojazdów z datą produkcji nie wcześniej niż 01.01.2008.  

Zamawiający  w  dniu  4  sierpnia  2021  r.  poinformował  wykonawców  o  wyborze  oferty 

Przystępującego jako najkorzystniejszej w części I zamówienia.  

W postępowaniu na część II (zadanie nr 2) złożono w terminie następujące oferty: 

1.  PKS Kielce 

– wariant I: cena brutto miesięcznie/bilet 583,00 zł; 

2.  Pr

zystępujący - wariant I: cena brutto miesięcznie/bilet 242,00 zł; 

Odwołujący - wariant I: cena brutto miesięcznie/bilet 815,00 zł.  

Zamawiający  pismem  z  dnia  9  lipca  2021  r.  wezwał  Przystępującego  m.in.  złożenia 


wyjaśnień  treści  oferty  w  zakresie  ceny  jaką  zaproponował  za  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia w związku z wątpliwościami co do oferty złożonej w postepowaniu. Zamawiający 

wskazał, iż ma wątpliwość, czy zaproponowana cena za wykonanie przedmiotu zamówienia 

nie  jest  rażąco  niska,  gdyż  cena  podana  w  ofercie  jest  niższa  o  ok.  70,87%  od  wartości 

zamówienia  oraz  55,73%  od  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert. 

Zamawiający poinformował także wykonawcę o brzmieniu art. 224 ust. 2 i ust. 5 ustawy Pzp. 

W  odpowiedzi  na  to  wezwanie  Przystępujący  złożył  w  dniu  12  lipca  2021  r.  oświadczenie 

treści:  „W  odpowiedzi  na  pismo  z  dnia  9  lipca  2021  r.  informuję,  iż  cena  jaką 

zaproponowałam  za  wykonanie  zamówienia  została  źle  skalkulowana.  Pracownik  pominął 

koszty paliwa. W związku z powyższym czy muszę przedkładać oświadczenia i dokumenty, 

które są wypunktowane w wezwaniu?”  

Zamawiający  pismem  z  dnia  13  lipca  2021  r.  poinformował  Przystępującego,  iż 

nieuzupełnienie  dokumentów  i  oświadczeń  wskazanych  w  wezwaniu  skutkować  będzie 

odrzuceniem  oferty  na  część  II  postępowania,  zaś  uzupełnienie  dokumentów  skutkować 

będzie  wyborem  Państwa  oferty  (o  ile  zostaną  poprawnie  zweryfikowane  w  procedurze 

badania ofert), co jest jednoznaczne z zobowiązaniem do podpisania umowy. Jednakowoż, 

jeżeli  Państwa  oferta  została  źle  skalkulowana  z  winy  pracownika,  wówczas  Zamawiający 

poprosił  o  jednoznaczną  deklarację  rezygnacji  z  dalszego  uczestnictwa  w  postępowaniu 

przetargowym  na  część  II,  w  której  oferta  wykonawcy  okazała  się  najkorzystniejsza. 

Umożliwi to szybsze dalsze procedowanie postępowania. 

Pismem z dnia 20 lipca 2021 r. Zamawiający odrzucił ofertę Przystępującego w części 

II  zamówienia  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp.  Zamawiający  wskazał,  iż 

zaproponowana  cena  za  w

ykonanie  przedmiotu  zamówienia  jest  rażąco  niska,  gdyż  cena 

podana w ofercie jest niższa o ok. 70,87% od wartości zamówienia oraz 55,73% od średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert.  Na  wezwanie  do  uzupełnienia  oferty  oraz 

złożenia wyjaśnień z dnia 09.07.2021 r. co do zaproponowanej ceny, wykonawca przyznał, 

że źle skonstruował ofertę omyłkowo umniejszając cenę o koszty paliwa. Tryb podstawowy 

na  podstawie:  art.  275  pkt  1  ustawy  Pzp

,  w  którym  prowadzone  jest  postępowanie,  nie 

przewiduje możliwości negocjacji złożonej oferty po otwarciu ofert.  

Zamaw

iający  w  dniu 27 lipca  2021 r.  zawiadomił  wykonawców  o  wyborze oferty  PKS 

Kielce  jako  najkorzystniejszej  i  z  tym  wykonawcą,  wedle  oświadczenia  złożonego 

odpowiedzi  na  odwołanie,  Zamawiający  w  dniu  3  sierpnia  2021  r.  zawarł  umowę  na 

realizację części II zamówienia.  

Izba zważyła, co następuje: 


Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia 

faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości. 

Na wstępie Izba  wskazuje,  iż  sprostowania wymaga przywołana przez Odwołującego 

petitum 

odwołania  podstawa  prawna  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty 

Przystępującego  –  Odwołujący  wskazał  bowiem  na  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp, 

referujący  do  przypadku  odrzucenia  oferty  wykonawcy  niespełniającego  warunków  udziału 

postępowaniu,  podczas  gdy  wywodził  konieczność  odrzucenia oferty Przystępującego  ze 

względu na fakt, iż powinien on podlegać wykluczeniu z postępowania z uwagi na zawarcie 

porozumienia w celu zakłócenia konkurencji. Mając na względzie, że Izba nie jest związana 

podstawam

i prawnymi zarzutów, gdyż co do zasady to okoliczności faktyczne przedstawione 

w  odwołaniu  zakreślają  granice  jego  rozpoznania,  Izba  ustaliła  jako  prawidłową  podstawę 

prawną  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a 

ustawy Pzp, gdyż to ten przepis odnosi się do odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę 

podlegającego wykluczeniu z postępowania.  

Uwzględniając  powyższe  Izba  stwierdziła,  iż  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie art. 108 ust. 1 pkt 5, art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a oraz art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 

tak postawione zarzuty okazały się zasadne.  

Zgodnie  z  art.  16  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp 

z

amawiający przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.

 Art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, 

iż  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  wykonawcę  jeżeli  zamawiający 

może  stwierdzić,  na  podstawie  wiarygodnych  przesłanek,  że  wykonawca  zawarł  z  innymi 

wykonawcami  porozumienie  mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji,  w  szczególności  jeżeli 

należąc  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r. 

ochronie  konkurencji  i  konsumentów,  złożyli  odrębne  oferty,  oferty  częściowe  lub  wnioski 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że przygotowali te oferty lub 

wnioski 

niezależnie  od  siebie.  Ponadto  zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a  ustawy  Pzp 

zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  została  złożona  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu z postępowania.  

Przedstawiając  w  pierwszej  kolejności  rozważania  natury  ogólnej  należy  wskazać,  iż 

pojęcie „porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji”, o którym mowa w art. 108 

ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, 

należy wykładać przez pryzmat przepisów ustawy z dnia 16 lutego 

2007  r.  o 

ochronie  konkurencji  i  konsumentów  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  275,  dalej  jako 

„u.o.k.k.”).  Zgodnie  z  art.  4  pkt  5  u.o.k.k.  przez  porozumienie  rozumie  się:  a)  umowy 

zawierane  między  przedsiębiorcami,  między  związkami  przedsiębiorców  oraz  między 


przedsiębiorcami  i ich  związkami  albo  niektóre  postanowienia  tych  umów,  b)  uzgodnienia 

dokonane w 

jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców lub ich związki, c) 

uchwały  lub  inne  akty  związków  przedsiębiorców  lub  ich  organów  statutowych.  Z  kolei 

zgodnie  z  art.  6  ust.  1  pkt  7  u.

o.k.k.  zakazane  są  m.in.  porozumienia,  których  celem  lub 

skutkiem  jest  wyeliminowanie,  ograniczenie  lub  naruszenie  w  inny  sposób  konkurencji  na 

rynku  właściwym,  polegające  w  szczególności  na  uzgadnianiu  przez  przedsiębiorców 

przystępujących  do  przetargu  lub  przez  tych  przedsiębiorców  i  przedsiębiorcę  będącego 

organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny 

(pkt 7). 

Porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji wpisuje się w porozumienie, o 

którym  mowa  w  art.  6  ust.  1  pkt  7  u.o.k.k.,  przy  czym  w  relacji  do  przepisów  ustawy 

o ochronie  konkurencji  i 

konsumentów  ustawa  Pzp  ogranicza  zakres  porozumień  mających 

na  celu  zakłócenie  konkurencji  do  tzw.  porozumień  horyzontalnych,  czyli  uzgodnień 

dokonywanych przez wykonawców, a nie przez wykonawcę i zamawiającego.  

Zawarcie  porozumienia 

mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji  nie  tylko  jest 

sprzeczne  z prawem,  ale  t

akże  z  dobrymi  obyczajami.  Ponadto  prowadzi  ono  do 

zniekształcenia  konkurencji  w  danym  postępowaniu,  naruszając  -  w  zależności  od 

ok

oliczności  stanu  faktycznego  -  interesy  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  lub  samego  zamawiającego.  Jak  wskazał  Sąd  Okręgowy  -  Sąd  Ochrony 

Konkurencji  i 

Konsumentów w wyroku z dnia 30 grudnia 2019 r., sygn. akt XVII AmA 4/18, 

zmowy  przeta

rgowe  mogą  przybierać  wiele  form,  jednak  zawsze  mają  na  celu  osłabienie 

konkurencji  między  potencjalnymi  wykonawcami,  co  ostatecznie  może  prowadzić  do 

zawyżenia  ceny  lub  pogorszenia  jakości.  Zmowy  przetargowe,  mogą  skutkować  stratami 

w postaci  wyboru  przez 

zamawiającego  oferty  mniej  korzystnej  ekonomicznie,  niż  ta  którą 

mógłby  wybrać,  gdyby  konkurencja  przy  wyłanianiu  zwycięzcy  przetargu  funkcjonowała 

prawidłowo.  

Ponadto wskazać należy, że dla wykazania zawarcia porozumienia mającego na celu 

zakłócenie  konkurencji  co  do  zasady  nie  jest  wymagane  dysponowanie  bezpośrednim 

dowodem  np.  w postaci 

pisemnego  porozumienia  określającego  taki  bezprawny  cel, 

pozyskanie  takiego  dowodu  przeważnie  jest  bowiem  niemożliwe.  Niedozwolone 

porozumienie  nie  musi  mieć  określonej  formy,  może  być  ustne,  a  nawet  dorozumiane.  W 

ocenie  zmów  przetargowych  -  jako  zakazanych  z  mocy  u.o.k.k.  –  obowiązują  obniżone 

standardy  dowodowe,  a  wykazanie  tego  rodzaju  porozumienia  opiera  się  przeważnie  na 

dowodach pośrednich oraz domniemaniach faktycznych, tj. ustalenia pewnych faktów mogą 

być  dokonane,  jeżeli  możliwe  jest  wyprowadzenie  takiego  wniosku  na  podstawie  innych 

faktów.  Dlatego  też wystarczające  jest,  aby  całokształt  okoliczności  sprawy  pozwalał  na 

racjonalne i logiczne wyprowadzenie wniosk

u, że doszło do zmowy przetargowej (por. m.in. 


wyrok  KIO  z dnia  13  lipca  2018  r.,  sygn.  akt  KIO  1279/18). 

Jak  wskazał  Sąd  Apelacyjny w 

Warszawie  w wyroku  z  dnia  3  lutego  2020  r.,  sygn.  akt  VII  Aga  1121/18,  fakt  zmowy 

powinien  być  oceniany  po  rezultatach,  przesłankach  i  całokształcie  okoliczności  sprawy, 

albowiem  w  przypadku  zmowy  przetargowej  jej  udowodnienie  w  oparciu  o  istnienie  umowy 

regulującej  zachowania  przedsiębiorców  przystępujących  do  przetargu  będzie  praktycznie 

niemożliwe.  Dlatego  też,  w sytuacji  braku  dowodów  bezpośrednich,  fakt  zawarcia 

zakazanego  porozumienia  może  być  udowodniony  w  sposób  pośredni,  jeśli  podobieństwo 

postępowania  przedsiębiorców  nie  da  się  wyjaśnić  bez  założenia  ich  uzgodnionego 

zachowania. 

Jak wskazuje się w doktrynie i orzecznictwie, przejawem takiego porozumienia  mogą 

być  przykładowo:  1) porozumienia  dotyczące  ograniczenia  składania  ofert  polegające  na 

rezygnacji  ze  złożenia  oferty  w  przetargu,  aby  zwiększyć  szanse  wygrania  innego 

przedsiębiorcy;  2)  składanie  tzw.  ofert  rotacyjnych,  które  polega  na  tym,  że  co  najmniej 

dwóch  wykonawców  startuje  w  kolejnych  postępowaniach  ustalając  jednocześnie,  który  z 

nich składa ofertę najkorzystniejszą w danym przetargu, podczas gdy pozostałe oferty mają 

stwarzać  wrażenie  istnienia  konkurencyjności;  3)  ustalanie  warunków  składanych  ofert  (np. 

cen,  okresu  gwarancji,  sposobu  postępowania  w aukcji,  itp.);  4)  porozumienia  dotyczące 

sposobu  postępowania  w  toku  postępowania  przetargowego,  które  ma  wpłynąć  na  wynik 

postępowania w sposób inny niż wynikający z ustalenia warunków ofert (np. spowodowanie 

odrzucenia  oferty  wskutek  nieuzupełnienia  dokumentów,  wadium  itp.);  5)  składanie  ofert 

wyłącznie  w  celu  wypełnienia  formalnego  wymogu  odpowiedniej  liczby  ofert  niezbędnej  do 

uznania  przetargu  za  ważny,  6)  składanie  tzw.  ofert  kurtuazyjnych;  7)  podział  rynku 

opierający się na różnego rodzaju kryteriach np.: kryterium geograficznym, przedmiotowym, 

podmiotowym  (co  do  klienta),  w  takim  wypadku  najczęściej  jeden  lub  więcej  oferentów 

powstrzymuje się od składania ofert w określonej części rynku, albo składa ofertę nieważną 

czy  też  tak  niekorzystną,  że  nie  ma  szans  na  wybór  (por.  m.in.  wyrok  KIO  z  dnia  11  maja 

2016 r., sygn. akt KIO 648/16

, W. Dzierżanowski, Ochrona konkurencji w prawie zamówień 

publicznych,  K.  Kohutek,  w:  K.  Kohutek  i  M.  Sieradzka,  Ustawa  o  ochronie  konkurencji  i 

konsumentów.  Komentarz,  Warszawa  2014,  s.  286;  D.  Miąsik,  Reguła  rozsądku  w  prawie 

antymonopolowym, Kraków 2004; E. Modzelewska-Wąchał, Ustawa o ochronie konkurencji i 

konsumentów. Komentarz, Warszawa 2002).  

UOKIK  w  licznych 

publikacjach  wskazuje  na  możliwe  do  zaobserwowania  symptomy 

zmowy  przetargowej  takie  jak  m.in.  ten  sam  adres,  więzy  rodzinne  czy  nieoczekiwana 

rezygnacja z  uczestnictwa w  przetargu  firmy,  która  złożyła  korzystniejszą ofertę.  UOKIK  za 

zmowę  przetargowa  uznaje  m.in.  działania  polegające  na  stosowaniu  mechanizmu 

rozstawienia  ofert,  a  następnie  wycofywania  ofert  bądź  podejmowania  innych  działań 


zmierzających  do  eliminacji  oferty  z  niższą ceną  z postępowania,  celem doprowadzenia do 

wyboru  oferty  z  wyższą  ceną.  Jako  przykłady  UOKIK  wskazuje  sytuacje,  kiedy  ceny 

wykonawców,  którzy  zawarli  porozumienie,  były  kolejno  niższe,  a  zwycięzca  rezygnował 

zawarcia umowy, aby umożliwić wybór oferty droższej, będącej propozycją przedsiębiorcy, 

z  którym  pozostawał  w  zmowie.  (por.  Urząd  Ochrony  Konkurencji  i Konsumentów  „Zmowy 

przetargowe”, wydanie drugie zaktualizowane, Warszawa 2013). 

W  ocenie  Izby  tego  rodzaju  symptomy  zmowy  przetargowej  miały  miejsce 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  na  świadczenie  usługi  dowozu  dzieci  oraz  dzieci 

niepełnosprawnych  z  terenu  Gminy  Jedlnia-Letnisko  na  zajęcia  szkolne  oraz  do 

specjalistycznych  placówek  oświatowych  od  01  września  2021  r.  do  30  czerwca  2022  r., 

wiarygodne  przesłanki  wskazujące  na  zawarcie  takiego  porozumienia  znajdują  się 

w dokumentacji 

postępowania o udzielenie zamówienia.  

Okolicznością bezsporną w przedmiotowej sprawie, przyznaną przez Przystępującego, 

było  istnienie  pomiędzy  panią  E.  O.  (Przystępującym)  a  panem  R.  O.  (członkiem  zarządu 

PKS  Kielce  Sp.  z  o.o. 

–  okoliczność  potwierdzona  informacją  z  KRS)  stosunku 

powinowactwa:  pan  R.  O. 

jest  bratem  męża  pani  E.  O.,  jej  szwagrem.  Z  kolei  pozostałych 

członków zarządu PKS Kielce Sp. z o.o. wiążą z panem R. O. więzy pokrewieństwa – pan Ł. 

O. i pan M. O. 

są braćmi pana R. O., co Przystępujący również przyznał na rozprawie. Oba 

ww.  podmioty  prowadzą  działalność  gospodarczą  w  bliskiej  lokalizacji  –  Przystępujący  w 

Korczynie 29, 26-067 Strawczyn, PKS Kielce Sp. z o.o. w Korczynie 138, 26-067 Strawczyn. 

Bezsporny  był  też  fakt,  że  ww.  podmioty  prowadzą  tożsamą  rodzajowo  działalność 

gospodarczą  -  przewóz  osób.

Ponadto  jak  wynika  z 

przedstawionego  przez  Odwołującego 

wydruku  ze  strony  internetowej 

Przystępujący  i  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.  współpracują  w 

ramach  grupy  podmiotów  trudniących  się  przewozem  osób  o nazwie „O.”.  Fakt  współpracy 

pomiędzy podmiotami potwierdził również Przystępujący, składając dowody w postaci faktur 

wystawianych przez Pr

zystępującego za korzystanie przez PKS Kielce sp. z o.o. z pojazdów 

Przystępującego.  Jakkolwiek  nie  jest  zabronione  działanie  na  jednym  rynku  podmiotów 

powiązanych  osobowo  czy  gospodarczo,  to  powyższe  okoliczności  wskazują  na  istnienie 

prawdopodobieństwa wymiany pomiędzy nimi istotnych informacji gospodarczych, które przy 

wystąpieniu  dodatkowych  okoliczności  może  uzasadniać  podejrzenie  naruszenia 

konkurencji. 

Takimi  dodatkowymi  okolicznościami  w  przedmiotowej  sprawie  było  zachowanie 

Przystępującego  i  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia. 

Zauważyć  należy,  że  w  obu  częściach  zamówienia  oferty  ww.  podmiotów  zajmowały 

pierwsze dwa miejsca w rankingu ofert 

– w części I korzystniejsza była oferta PKS Kielce Sp. 

z  o.o.,  a w 

części  II  oferta  Przystępującego.  Na  skutek  wyłącznie  działań  i  zaniechań  tych 


podmiotów,  Zamawiający  w  obu  częściach  zamówienia  zmuszony  został  do  dokonania 

wyboru  oferty  droższej,  drugiej  w rankingu,  którą  odpowiednio  w  części  I  była  oferta 

Przystępującego, a w części II oferta PKS Kielce Sp. z o.o.  

Analizując  przebieg  zdarzeń  w  części  I  zamówienia  Izba  stwierdziła,  iż  nie  znajduje 

racjonalnego  wytłumaczenia  działanie  wykonawcy  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.,  który  składał  na 

wezwanie  Zamawiającego  podmiotowe  środki  dowodowe  w  oderwaniu  od  treści  warunku 

udziału w postępowaniu określonego w pkt 5.3.2 SWZ, jak i w oderwaniu od treści wezwania 

skierowanego do niego przez Zamawiającego. Zauważyć należy, że przedmiotowy warunek 

dotyczył  konieczności  dysponowania  przez  wykonawcę  „co  najmniej    3  autokarami  z  datą 

produkcji  nie  wcześniej  niż  01.01.2008  rok.”  Warunek  ten  był  czytelny  i  jednoznaczny  – 

należało wykazać się dysponowaniem trzema autokarami z datą produkcji nie starszą niż 1 

stycznia  2008  r.  Tymczasem  wykonawca  PKS  Kielce  Sp.  z 

o.o.  w  wykazie  narzędzi  i 

urządzeń wskazał jedynie dwa a nie trzy pojazdy, do tego z datą produkcji wcześniejszą niż 

2008 rok. (konkretnie były to pojazdy z 2003 r.). Wykonawca, będący wszak profesjonalistą, 

niewątpliwie miał świadomość, że tak złożony podmiotowy środek dowodowy nie potwierdza 

spełnienia ww. warunku udziału w postępowaniu. Co więcej, w wezwaniu skierowanym przez 

Zamawiającego do wykonawcy PKS Kielce Sp. z o.o. w dniu 20 lipca 2021 r. Zamawiający 

wprost  wskazał  na  wymagania wynikające  z  treści  warunku  i  na  braki  w  wykazie złożonym 

przez wykonawcę, a pomimo tego wykonawca braków tych nie uzupełnił dodając do wykazu 

jedynie kolejny, trzeci pojazd z datą produkcji starszą niż rok 2008 (tj. pojazd z 2004 r.). Tak 

elementarne nieprawidłowości w wykazie narzędzi i urządzeń wskazują, iż działanie to miało 

charakter  pozorny  i  miało  doprowadzić  do  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  oraz 

odrzucenia jego oferty, wykonawca PKS Kielce Sp. z o.o. jako podmiot profesjonalny 

musiał 

bowiem 

zdawać  sobie  sprawę  z  tego,  jakie  wymagania  ustalono  w  warunku  udziału  w 

postępowaniu  i  jak  należy  wykazać  ich  spełnienie,  tym  bardziej,  że  Zamawiający  w  treści 

wezwania dokładnie mu to wytłumaczył.  

normalnych  warunkach  rynkowych  mało  prawdopodobne  jest,  aby  wykonawca 

u

biegający  się  o  udzielenie  zamówienia  składał  podmiotowe  środki  dowodowe  całkowicie 

nieodpowiadające  wymaganiom  określonym  w  warunku  udziału  w  postępowaniu,  tym 

bardziej,  że  opis  tego  warunku,  jak  i podmiotowych  środków  dowodowych,  jakie  należało 

złożyć  celem  wykazania  jego  spełnienia,  był  w  przedmiotowym  przypadku  jednoznaczny  i 

niebudzący  jakichkolwiek  wątpliwości.  Zauważyć  należy,  że  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.  na  tym 

etapie postępowania miał już świadomość, że drugą w kolejności w części I zamówienia jest 

oferta  Przyst

ępującego,  jak  i  zdawał  sobie  sprawę,  że  przedstawienie  nieprawidłowych 

podmiotowych środków dowodowych na wezwanie Zamawiającego spowoduje wykluczenie 


PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.  z  postępowania  i  może  doprowadzić  do  wyboru  oferty 

Przystępującego.  

Z  kolei  w  zak

resie  części  II  zamówienia  mamy  do  czynienia  z  sytuacją  analogiczną, 

tyle,  że  w  tym  przypadku  to  Przystępujący,  którego  oferta  wedle  zestawienia  ofert  byłaby 

najkorzystniejsza,  podjął  działania,  które  doprowadziły  do  odrzucenia  jego  oferty 

z post

ępowania oraz wyboru przez Zamawiającego oferty droższej, drugiej w kolejności, czyli 

oferty PKS Kielce Sp. z o.o. W 

ocenie Izby za trudne do wytłumaczenia w sposób racjonalny 

należy uznać także działanie Przystępującego, który mając świadomość, że jego oferta jako 

przedstawiająca  najkorzystniejszy  bilans  ceny  i  pozacenowych  kryteriów  oceny  ofert 

mogłaby zostać wybrana jako najkorzystniejsza, podejmuje decyzję o niezłożeniu wyjaśnień 

zakresie  rażąco  niskiej  ceny  i  rezygnacji  z  przetargu,  doprowadzając  tym  samym  do 

odrzucenia  jego  oferty.  Za 

niewiarygodne  Izba  uznała  wskazane  przez  ww.  wykonawcę 

uzasadnienie  dla  podjętego  działania,  tj.  rzekomą  złą  kalkulację  ceny  i  pominięcie  kosztów 

paliwa. 

Trudno  uznać,  aby  profesjonalny  wykonawca  zajmujący  się  zawodowo  przewozem 

osób,  składając ofertę w postępowaniu, którego przedmiotem jest dowóz dzieci do szkół, nie 

uwzględnił podczas wyceny kosztów paliwa, czyli jednego z najbardziej istotnych składników 

cenotwórczych  w  tego  rodzaju  usługach.  Świadoma  rezygnacja  z  uzyskania  zamówienia 

przez 

Przystępującego  może  być  trudna  do  zrozumienia  także  z  perspektywy  aktualnie 

panujących warunków rynkowych, kiedy to w obliczu istnienia stanu epidemii sytuacja wielu 

przedsiębiorstw, w tym także tych zajmujących się przewozem osób, pogorszyła się.  

Analiza  okoliczności  faktycznych  sprawy  pozwala  zdaniem  Izby  na  wyciągnięcie 

jednoznacznego wniosku, że Przystępujący oraz wykonawca PKS Kielce Sp. z o.o. zawarli 

porozumienie,  którego  celem  było  zakłócenie  konkurencji  w  ww.  postępowaniu  poprzez 

doprowadzenie  do  sytuacji,  w  której  Zamawiający  w  części  I  i  II  zamówienia,  na  skutek 

działań  podjętych  przez  ww.  wykonawców,  nie  mógł  wybrać  oferty  przedstawiającej 

najkorzystniejszy  bilans  ceny  i 

innych  kryteriów  oceny  ofert,  a  zarazem  mającej  najniższą 

cenę  (tj.  odpowiednio  w  części  I  oferty  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.,  a  w  części  II  oferty 

Przystępującego),  lecz  w  każdej  z tych  części  zmuszony  był  do  dokonania  wyboru  oferty 

droższej,  drugiej  w  kolejności  w rankingu  ofert  (odpowiednio  w  części  I  zamówienia  oferty 

Przystępującego, a w części II zamówienia oferty PKS Kielce Sp. z o.o.). Przy czym wyjaśnić 

należy,  iż  jakkolwiek  w przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym  Izba  nie  dokonuje 

oceny  działań  Zamawiającego  pod  kątem  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp  w  zakresie 

części II zamówienia, to cała dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia, również 

ta  dotycząca  części  II,  stanowi  materiał  dowodowy  w sprawie,  który  wskazuje  na  istnienie 

wiarygodnych  przesłanek  pozwalających  na  stwierdzenie,  że  doszło  do  zawarcia 

porozumienia w celu zakłócenia konkurencji.  


Zasadność  wyprowadzenia  powyższego  wniosku  potwierdza  także  dowód  złożony 

przez  Odwołującego  na  rozprawie  w  postaci  dokumentów  dotyczących  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  prowadzonego  przez  Gminę  Zwoleń  na  dowóz  uczniów  do 

Publicznych Szkół Podstawowych Gminy Zwoleń. W ww. postępowaniu doszło do podobnej 

jak  obecnie  sytuacji,  w  której  oferta  PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.  została  wybrana  jako 

najkorzystniejsza  w  części  I  zamówienia,  wobec  braku  przedstawienia  wymaganych 

dokumentów  przez  Przystępującego,  którego  oferta  była  korzystniejsza  i  wykluczenia  go  z 

postępowania.  Ponadto  Izba  miała  na  uwadze,  że  Przystępujący  w  postepowaniu 

odwoławczym  nie  przedstawił  żadnego  wiarygodnego  wytłumaczenia,  które  mogłoby 

usprawiedliwiać  działanie  obu  podmiotów  i wskazywać,  że  brak  przedstawienia 

podmiotowych środków dowodowych przez PKS Kielce Sp. z o.o. i wyjaśnień rażąco niskiej 

ceny 

przez  Przystępującego  był  efektem  innych  okoliczności  niż  zawarcie  porozumienia 

mającego ma celu doprowadzenie do wyboru przez Zamawiającego tej z ofert wykonawców 

działających w porozumieniu, która była droższa.  

Jak  wskazano  w  wyroku  KIO  z  dnia  10  listopada  2017  r.,  sygn.  akt  KIO  2213/17, 

stwierdzenie  zawarcia  porozumienia  mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji  między 

wykonawcami 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  wymaga  ustalenia,  że 

niepodobieństwem  jest,  by  określony  stan  rzeczy  zaistniał  w  wyniku  zwykłego  przypadku 

normalnego,  typowego  przebiegu  zdarzeń,  lecz  jego  źródłem  jest  porozumienie, 

uzgodnienie  zainteresowanych  podmiotów  mające  na  celu  określony  rezultat  rynkowy. 

Zdaniem  składu  orzekającego  znikomy  jest  stopień  prawdopodobieństwa,  by  taki  stan 

rzeczy,  jaki  miał  miejsce  w  przedmiotowym  postępowaniu,  zaistniał  w  wyniku  zwykłego 

przypadku  i 

normalnego,  typowego  przebiegu  zdarzeń  i  by  Przystępujący  oraz  wykonawca 

PKS  Kielce  Sp.  z  o.o.  zachowywali  się  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia    jak  niezależne  podmioty,  które  prowadzą  wobec  siebie  działalność 

konkurencyj

ną.    Wnioskując  na  podstawie  faktów,  jakie  wynikają  z materiału  dowodowego 

zgromadzonego w sprawie jedynym logicznym i racjonalnym wnioskiem jest stwierdzenie, 

iż 

obaj  przedsiębiorcy dokonali  uzgodnień  warunków  składanych  ofert  oraz  ich  zachowania  w 

toku p

rzetargu, a tym samym zawarli porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji, 

aby  doprowadzić  do  dokonania  przez  Zamawiającego  wyboru  oferty  droższej  drugiego  z 

podmiotów, czyli oferty mniej korzystnej dla Zamawiającego ekonomicznie poprzez podjęcie 

postępowaniu  działań  zmierzających  do  wyeliminowania  oferty  korzystniejszej  cenowo  w 

każdej  z  części  zamówienia.  W  oparciu  o materiał  dowodowy,  ale  też  zasady  logiki  i 

doświadczenia życiowego, zachowania obu wykonawców nie da się wyjaśnić bez założenia 

ich 

uzgodnionego działania. 


Mając  na  uwadze  wszystko  powyższe  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlega 

uwzględnieniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji. 

kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  i  575  ustawy  Pzp  oraz 

§    7  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  2  lit.  b) 

Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

od

wołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 

……………………………….……… 

……………………………….………