Sygn. akt: KIO 2422/21
WYROK
z dnia 2
7 września 2021 r.
K
rajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ewa Kisiel
Protokolant:
Marta Słoma
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
22 września 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 sierpnia 2021 r. przez
wykonawcę LUG Service sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Miasto Kutno z siedzibą w Kutnie,
przy udziale wykonawcy SPIE Elbud Gd
ańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Miastu Kutno z siedzibą w
Kutnie:
− unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
− unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy LUG Service
sp. z o.o. z
siedzibą w Zielonej Górze,
− odrzucenie oferty wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w
Gdańsku,
− przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem
oferty wykonawcy LUG Service sp. z o.o. z
siedzibą w Zielonej Górze.
Kosztami postępowania obciąża: zamawiającego Miasto Kutno z siedzibą w Kutnie
w części 4/5 i wykonawcę LUG Service sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze w
części 1/5 i:
2.1 zalicza w poczet kosz
tów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) uiszczone przez wykonawcę LUG Service sp. z o.o. z
siedzibą w Zielonej Górze, tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
zasądza od zamawiającego Miasto Kutno z siedzibą w Kutnie na rzecz wykonawcy
LUG Service sp. z o.o. z
siedzibą w Zielonej Górze kwotę 14 880,00 zł (słownie:
czternaście tysięcy osiemset osiemdziesiąt złotych zero groszy).
S
tosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….…..………….
Sygn. akt KIO 2422/21
Uzasadnienie
Miasto Kutno z siedzibą w Kutnie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z dnia 19 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 2019 ze zm.) -
zwanej dalej: „ustawą” lub „Pzp” w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Modernizacja oświetlenia
drogowego na terenie Miasta Kutno wraz
z instalacją autonomicznego systemu sterowania
oświetleniem”, znak sprawy: ZP.271.5.2021.TMa. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane
w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 31 maja
2021 r. pod pozycj
ą 2021/S 099-260771. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne
wskazane w art. 3 ust. 1 Pzp.
W dniu 13 sierpnia 2021 r. wykonawca LUG Service sp. z o.o. z sied
zibą w Zielonej
Górze (dalej: „Odwołujący” lub „Wykonawca”) wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami
Pzp
czynności Zamawiającego polegającej na:
− odrzuceniu przez Zamawiającego oferty Odwołującego;
− zaniechaniu odrzucenia przez Zamawiającego oferty wykonawcy SPIE ELBUD
Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej: „Przystępujący”);
− dokonania przez Zamawiającego wyboru oferty SPIE ELBUD Gdańsk S.A. jako oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucał Zamawiającego naruszenie następujących przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp i w konsekwencji art. 107 ust. 2 w zw. z art. 107 ust. 3 Pzp
przez błędne odrzucenie oferty Odwołującego w wyniku niesłusznego uznania, że
treść jego oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia, podczas gdy treść oferty
odpowiada warunkom określonym przez Zamawiającego w Specyfikacji Warunków
Zamówienia (dalej: „SWZ”), a w konsekwencji powyższego brak wezwania do
uzu
pełnienia dokumentów na podstawie art. 107 ust. 2 Pzp w sytuacji, gdy brak było
podstaw do odrzucenia oferty;
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
przez nieodrzucenie oferty SPIE ELBUD Gdańsk S.A.
pomimo, iż treść oferty złożonej przez tego wykonawcę jest niezgodna z warunkami
zamówienia ustalonymi przez Zamawiającego w SWZ;
3. art. 239 ust. 1 Pzp przez dokonanie wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty
złożonej przez SPIE ELBUD Gdańsk S.A. pomimo, iż treść oferty nie jest zgodna z
warunkami zamówienia ustalonymi przez Zamawiającego w SWZ.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o:
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą niniejszego odwołania i
jego
uwzględnienie w całości;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania, a także
innych
dowodów wskazanych w niniejszym odwołaniu oraz dowodów, które zostaną
powołane i przedłożone na rozprawie;
nakazanie Zamawiającemu:
a)
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego i wezwanie Odwołującego
do z
łożenia tłumaczeń dokumentów zgodnie z przepisem art. 107 ust. 2 Pzp;
b)
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
c)
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem okoliczności
wskazanych w odwołaniu;
d) odrzucenia oferty SPIE ELBUD G
dańsk S.A. jako oferty niezgodnej z wymogami
SWZ;
e) dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej po wykonani
u powyższych czynności.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazywał, że:
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez odrzucenie oferty Odwołującego
(zarzut oznaczony jako zarzut 1 odwołania).
Odwołujący podniósł, że w informacji z dnia 3 sierpnia 2021 r. Zamawiający wskazał,
że przyczyną odrzucenia jego oferty była niezgodność z warunkami zamówienia. Zdaniem
Zamawiającego niezgodność ta polega na braku złożenia sprawozdania z badania LM-80-08
źródeł światła LED w temperaturze (Ts[Tc]) wynoszącej 55
o
C. Zamawiający w swoim piśmie
stwierdz
ił, iż Odwołujący rzekomo złożył „przedmiotowy środek dowodowy w postaci
sprawozdania z badania LM-80-
08 źródeł światła LED”. Następnie Odwołujący wyjaśnił, że
o
koliczność braku złożenia przedmiotowego sprawozdania z badania w temperaturze 55
o
C
jest według Zamawiającego o tyle istotna, iż jako jedno z kryteriów oceny ofert Zamawiający
przyjął trwałość strumienia światła oprawy ulicznej mierzona parametrem L80B10.
W warunkach
ustalonych w SWZ Zamawiający wskazał, że przedmiotowym środkiem
dowodowym jest sprawozdanie z badania LM-80-08 lub inny dokument
równoważny,
jednocześnie szeroko opisując warunki uznania dokumentu za równoważny. Warunki
równoważności zostały określone szczegółowo przez Zamawiającego, który stwierdza, że
badanie strumienia następuje:
a) co ok. 1000 godzin;
b) przynajmniej 5 razy w ciągu testowanego czasu;
c) przez czas minimum 10 000 godzin;
d) w
temperaturach wskazanych jako referencyjne wraz z prognozą trwałości strumienia,
zgodną ze wzorem matematycznym używanym w przypadku Memorandum Technicznego
TM-21-11.
Zdaniem Wykonawcy o
dnosząc powyższe do treści oferty złożonej przez niego
należy stwierdzić, że Zamawiający niesłusznie uznał, że złożył on przedmiotowy środek
dowodowy w postaci „sprawozdania z badania LM-80-08”, bowiem w rzeczywistości
dokument przedstawiony przez Odwołujący jest dokumentem pn. „Raport z badania trwałości
strumienia światła LED wraz z prognozą trwałości strumienia światła LED”, a co za tym idzie
powinien zostać uznany za dokument równoważny do „sprawozdania z badania LM-80-08”.
Powyższe znajduje również potwierdzenie w treści samego dokumentu, który nie odnosi się
do zasad zawartych w normie LM-80-08, ale bazuje wprost na kryteriach
równoważności
określonych przez Zamawiającego, tj. badanie zostało przeprowadzone przez niezależne
laboratorium, nie rzadziej niż co 1000 godzin (a), nie mniej niż 5 razy (b) w ciągu
testowanego czasu minimum 10.000 godzin (c) w temperaturach referencyjnych (d) z
zastosowaniem wzorów matematycznych podanych w Memorandum Technicznym TM-21-
Wobec powyższego Odwołujący stwierdził, że raport z badania trwałości strumienia
światła LED wraz z prognozą trwałości strumienia światła LED przedstawiony przed
Odwołującego spełnia warunki równoważności ustalone przez Zamawiającego w treści SWZ
i Zamawiający powinien dokonać jego badania w toku badania ofert.
Odwołujący podał, że Zamawiający jednoznacznie wskazał, że kalkulator prognozy
trwa
łości zgodny z memorandum technicznym TM-21 dostępny jest dla temperatur 55
o
o
i
o
C
i nie ma możliwości weryfikacji danych dla innych temperatur Ts (Tc). Nie sposób w
takim przypadku zgodzić się z obecnym zarzutem Zamawiającego, który stwierdza, że nie
jest w stani
e stwierdzić, czy zadeklarowana w ofercie Odwołującego trwałość strumienia
światła mierzona parametrem L80B10 wynosi powyżej 140 000 godzin, chociaż wcześniej
jednoznacznie wskazał, że memorandum techniczne TM-21-11 przewiduje trzy temperatury,
tj. 55
o
o
i 105
o
C.
Zarzut odnoszący się do nieodrzucenia oferty SPIE ELBUD Gdańsk S.A. (oznaczony
jako
zarzut 2 i 3 odwołania).
a)
Odwołujący stwierdził, że w „Opisie wymagań dotyczących wydajności i
funkcjonalności modernizowanego systemu oświetlenia drogowego na terenie Miasta
Kutno” Zamawiający określił zakres wymagań odnoszących się do obliczeń
fotometrycznych wskazanych w pkt 3.7.1. ppkt 1 SWZ
. Zamawiający wskazał
jednoznacznie, że wymaga podania wyników obliczeń fotometrycznych dla dwóch
obserwato
rów. W rozpoznawanym postępowaniu wszyscy wykonawcy posłużyli się
obliczeniami fotometrycznymi wykonanymi w programie Dialux. W obliczeniach
fotometrycznych złożonych przez SPIE EBLUD Gdańska S.A. wraz z ofertą
zaprezentow
any został tylko jeden wynik – „Wyniki dla pól oceny”, który nie zawiera
wyników dla dwóch obserwatorów. Wobec powyższego Zamawiający nie ma możliwości
ustalenia poprawności wyników luminancji [L1 i L2] lub natężenia w odniesieniu do
obserwatora 1 i 2. W o
cenie Odwołującego tym samym należy uznać, że SPIE ELBUD
Gdańska S.A. nie potwierdził spełnienia przez oferowane dostawy wymagań lub cech
określonych przez Zamawiającego w SWZ i opisie wymagań. Jednocześnie, z uwagi na
brzmienie przepisu art. 107 ust. 3 Pz
p, Zamawiający nie ma możliwości wezwania do
poprawienia złożonych przedmiotowych środków dowodowych służących potwierdzeniu
zgodności z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert, którym w
przedmiotowym postępowaniu niewątpliwie są obliczenia fotometryczne wskazane przez
Zamawi
ającego w pkt 3.7.1. ppkt 1 SWZ. Zgodnie z powyższym Zamawiający powinien
odrzucić ofertę SPIE ELBUD Gdańsk na podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
b)
Kolejno Odwołujący podniósł, że w tabeli numer 8 zawartej w dokumencie pn. „Opis
wymagań dotyczących wydajności i funkcjonalności modernizowanego systemu oświetlenia
drogowego na terenie
Miasta Kutno” w wierszu 4 Zamawiający wskazał wymiary opraw
oświetlenia parkowego. Minimalna wysokość opraw parkowych wynosi 120 cm, natomiast
maksymalna wysokość 168 cm (120 cm*1,4). Wykonawca podkreślał, że zgodnie ze
wskazaną przez Zamawiającego tolerancją, dopuścił on jedynie zastosowanie oprawy
większej niż ustalone pierwotnie 120 cm, na co wskazuje jasno zapis „+40%”, nie natomiast
stosowany szeroko w praktyce za
pis „+/- 40%”. Jednak nawet przy założeniu, że
Zamawiający „miał na myśli” możliwość zwiększenia lub zmniejszenia rozmiaru,
dopuszczalna granica tolerancji wynosi 72 cm.
Zgodnie z Kartą Techniczną oprawy
parkowej TOWNTUNE CENTRAL POST-TOP
przedłożoną przez SPIE ELBUD Gdańsk
S.A., wysokość oprawy parkowej wynosi 70 cm lub 187 cm (w zależności od sposobu
pomiaru)
. Odwołujący podniósł, że żadna ze wskazanych wartości, tj. 70 lub 187 cm, nie
mieści się w zakresie pomiędzy 120 a 168 cm, a nawet w zakresie pomiędzy 72 a 168 cm,
w związku z czym zaoferowana oprawa parkowa nie spełnia warunków ustalonych przez
Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. Wobec powyższego oferta SPIE ELBUD
Gdańsk S.A. powinna zostać odrzucona na podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
jako niezgodna z warunkami
zamówienia.
c)
Następnie Odwołujący wskazywał, że Zamawiający wymagał plików fotometrycznych
zastosowanych w obliczeniach, które zostały opisanie w pkt. 3.7.1. ppkt 1. W
przedmiotowym po
stępowaniu SPIE ELBUD Gdańsk S.A. złożył szereg plików w formacie
.ltd, jednak po wczytaniu tych plików do programu Dialux, tj. programu wspomagającego
projektowanie, który w niniejszym postępowaniu zastał użyty przez wszystkich wykonawców,
zestaw prezento
wanych danych różni się od danych, które zostały zastosowane w
obliczeniach fotometrycznych.
Zdaniem Odwołującego porównanie wskazuje wprost, że
różnice nie zawierają się jedynie w warstwie nazewnictwa oprawy, ale obejmują również
cechy techniczne opraw:
a
) strumień świetlny – w obliczeniach fotometrycznych 7532 lm; w pliku ldt 7503 lm;
b) sprawności – w obliczeniach fotometrycznych 83.69%, w pliku ldt 83.36%.
Wobec powyższego zdaniem Odwołującego należało uznać, że pliki fotometryczne w
formacie .ltd, które zostały złożone przez SPIE ELBUD Gdańsk S.A. w tym postępowaniu nie
stanowią plików fotometrycznych zastosowanych w obliczeniach opraw. Tym samym
Zamawiający powinien odrzucić ofertę SPIE ELBUD Gdańsk S.A. na podstawie przepisu art.
226 ust. 1 pkt 5 Pzp jako niezgodn
ą z warunkami zamówienia.
Stanowisko Zamawiającego
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie w
której wnosił o jego oddalenie w całości. Do pisma Zamawiający załączył dowód w postaci
rekomendacji
dotyczących unijnych kryteriów zielonych zamówień publicznych na
oświetlenie drogowe i sygnalizację świetlną wydanych w Brukseli, dn. 10.12.2018 r. SWD
(2018) 494 finał opracowanych przez Komisję Europejską - strony 35 i 36.
W uzasadnieniu pisma
podniósł m. in., że zgadza się z twierdzeniem Odwołującego,
iż złożony przez niego dokument nie stanowi sprawozdania z badania LM-80-08.
Zamawiający wyjaśnił, że dokonując analizy treści złożonego wraz z ofertą Odwołującego
Raportu stwierdził, iż dokument ten nie spełnia wymogów wskazanych w SWZ dla
dokumentu równoważnego, bowiem nie zawiera badań we wszystkich temperaturach
referencyjnych wymaganych w SWZ. Pod pojęciem temperatur referencyjnych zgodnie z pkt
3.7.1. ppkt 3 SW
Z Zamawiający rozumiał temp. Ts (Tc) = 55
o
C oraz 85
C. Przedmiotowy
Raport jest zatem niekompletny,
ponieważ nie zawiera badań przeprowadzonych dla
wymaganej w SWZ temperatury Ts (Tc) = 55 0 C. Tym samym nie zawiera również prognozy
trwałości strumienia wykonanej zgodnie ze standardem TM-21-11 dla temperatury Ts (Tc) =
o
C. W tym zakresie Odwołujący posłużył się jedynie oświadczeniem producenta opraw
Cree LED, z treści którego wynika, iż badanie w temperaturze 85
o
C jest równoważne do
badania w temperaturze 55
o
C. Twierdzenie to nie stanowi spełnienia jednoznacznie
sformułowanego w treści SWZ wymogu przedłożenia przedmiotowego środka dowodowego
wskazanego w pkt 3.7.1. ppkt 3 SWZ tj. badań wraz z prognozą wykonanych w obydwu
referencyjnych temperaturach, tj. 55
o
C i 85
o
C, obligatoryjnych również dla dokumentu
r
ównoważnego. Zamawiający podkreślał, że żądał dokumentu stanowiącego przedmiotowy
środek dowodowy opisany w SWZ, potwierdzającego przez niezależny od producenta lamp
podmiot (jednostkę oceniającą zgodność - art. 105 Pzp) spełnienie wymogu trwałości źródeł
światła. Taki dokument wymagany był przez Zamawiającego w celu uzyskania zapewnienia
przez oferowane dostawy wymogów SWZ, zwłaszcza ze względu na fakt, iż przedmiotowe
zamówienie jako tzw. „zielone zamówienie” musi zapewniać uzyskanie efektu ekologicznego.
Zamawiający wskazywał, że przeprowadzenie badania w temperaturze 55
C oraz
załączenie prognozy dla temperatury 55
C było niezbędne w celu potwierdzenia zgodności
oferowanych dostaw z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert (w celu oceny
ofer
t). Przekazanie Zamawiającemu jedynie oświadczenia producenta opraw CREE LED z
treści, którego wynika, że projekcje TM - 21 na zestawach danych LM-80 testowane w
temperaturze 85
o
C s
ą ważne dla warunków pracy 55
o
C, zwłaszcza nie popartego żadnymi
dokumentam
i pochodzącymi od podmiotu niezależnego od producenta i Odwołującego (np.
akredytowanego laboratorium), nie jest wystarczające dla oceny, że zaoferowana przez
Odwołującego trwałość strumienia światła oprawy marki LUG ze źródłami światła LED marki
CREE rzec
zywiście wynosi powyżej 140 000 h, jak zadeklarował w swojej ofercie
Odwołujący. Złożenie takiego oświadczenia nie jest równoznaczne ze złożeniem
przedmiotowego środka dowodowego dla potwierdzenia przeprowadzenia badania w
temperaturze 55
o
C.
Mając na uwadze powyższe oraz z uwagi na brak ustawowej możliwości uzupełnienia
dokumentu, Zamawiający podtrzymał swoje stanowisko w kwestii konieczności odrzucenia
oferty Odwołującego, jako niezgodnej z warunkami zamówienia, bowiem w ocenie
Zamawiającego dokument oznaczony 1 3.7.1 3 Raport z badania trwałości strumienia światła
LED z prognozą trwałości z racji wyżej wskazanych powodów nie spełnia wszystkich
wymogów dla przedmiotowego środka dowodowego, który zgodnie z pkt 3.7.1. ppkt 3) SWZ
należało złożyć wraz z ofertą.
W zakresie z
arzut odnoszący się do nieodrzucenia oferty SPIE ELBUD Gdańsk S.A.
(oznaczony jako zarzut 2 i 3 odwołania) Zamawiający stwierdził, że każdy z wykonawców
miał złożyć wraz z ofertą pliki fotometryczne opraw, które były użyte do wykonania obliczeń
fotometrycznych wykazujący ich zgodność z Normą oświetleniową PN-EN 13201:2015. Pliki
te przez wszystkich wykonawców zostały prawidłowo złożone i podpisane podpisem
kwalifikowanym.
Wprowadzając te pliki do oprogramowania DIALUX, którego użycie było
prz
ewidziane w załączniku do Załącznika nr 1 do SWZ, eksperci Zamawiającego mogli
zweryfikować poprawność obliczeń a w sytuacji, kiedy wykonawca się pomylił zmieniając np.
geometrię drogi była możliwość poprawienia obliczeń z wykorzystaniem materiałów
źródłowych. Obliczenia bez prezentacji drugiego obserwatora są również prawidłowe.
ponieważ program DIALUX prezentuje obliczenia luminacji lub natężenia światła dla
obserwatora. którego wyniki były gorsze. Nie prezentuje tych lepszych. Tak samo były
wykonane obli
czenia fotometryczne w załączniku nr 1 do SWZ „Opis wymagań dotyczących
wydajności i funkcjonalności modernizowanego systemu oświetlenia drogowego na terenie
Miasta Kutno”. Zamawiający stwierdził, że obliczenia zostały wyrywkowo zweryfikowane i nie
została wykryta żadna sprzeczność z Normą PN-EN 13201:2016. W ocenie Zamawiającego
z
arzut ten nie zasługiwał również na uwzględnienie.
Odpowiadając na zarzut nr 3 dotyczący wymiarów oprawy parkowej Zamawiający
stwierdz
ił, że z treści oferty SPIE ELBUD S.A. wynika, że oprawy będą wyposażone w układ
steru
jący, który montowany jest na wierzchu oprawy. Po wyposażeniu oprawy w układ
sterujący wymiar zewnętrzny oprawy będzie większy od minimalnej, granicznej wartości
określonej w SWZ. Na podstawie złożonych dokumentów nie ma możliwości określenia tej
wartości z dużą dokładnością i Zamawiający dysponuje tylko wartością szacunkową.
Zaś odpowiadając na ostatni z zarzutów (nr 4) - różnice w danych fotometrycznych
opraw w plikach eulum.dat i skrócie parametrów w programie DIALUX - Zamawiający
stwierdz
ił, że skrót parametrów widocznych w programie DIALUX, których rozbieżność z
plikami źródłowymi w ofercie wykonawcy SPIE ELBUD SA można zaobserwować nie były
związane z kryteriami oceny ofert. Kryteria jakościowe to moc całkowita (która jest zgodna w
fotometrii i kalkulacji ceny oferty) oraz trwałość strumienia źródeł światła LED oprawy, przy
spełnieniu Normy PN-EN 13201:2016. Różnica wychwycona przez Odwołującego wynosi ok.
3,98 0/00 (promila) i jest wartością nieistotną, ponieważ jest na 3 miejscu po przecinku. Tak
nieznaczne różnice są praktycznie nie mierzalne i nie mają żadnego wpływu na parametry
podlegające ocenie. Tym bardziej, że obliczenia były weryfikowane przez ekspertów
Zamawiającego.
Również Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym wniósł o oddalenie
odwołania w całości i w tym zakresie zaprezentował stosowną argumentację. Do złożonego
pisma Przystępujący załączył dowody:
Przykładowe obliczenie „Kutno 1” wykonane w programie DIALUX,
Przykładowe obliczenie „Kutno 1” wykonane w programie DIALUX (wersja z
obserwatorami),
Instrukcja montażowa Philips Town Tune Central Post-Top.
W toku rozprawy zostały złożone następujące dowody:
− Raport z badań IES LM-80-2008 złożony przez Odwołującego w innym postępowaniu
o udziel
enie zamówienia.
− „Obliczenia wykonane przy wykorzystaniu danych plików fotometrycznych .ltd
załączonych do oferty”.
Uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia
przedstawioną przez Zamawiającego, dowody oraz oświadczenia i stanowiska Stron i
Przystępującego wyrażone w pismach procesowych oraz na rozprawie Izba ustaliła i
zważyła, co następuje.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdza, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do
korzystania ze środków ochrony prawnej, o którym stanowi przepis art. 505 ust. 1 Pzp,
według którego środki ochrony prawnej określone w ustawie przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.
Izba za konieczne uznała przytoczenie przepisów Pzp, których naruszenie
Zamawiającemu zarzucał Odwołujący, które zostały powołane poniżej.
Przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
stanowi, że Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zgodnie z art. 239 ust. 1 Pzp Zamawiający
wybiera najkorzystniejszą ofertę na
podstawi
e kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Po
dokonaniu
wszechstronnej
analiz
y zgłoszonych zarzutów w świetle
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego Izba doszła do przekonania, że zarzuty
zawarte w
odwołaniu w części należy uznać za uzasadnione.
1. Zarzut nr 1
– dotyczący naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 226 ust. 1 pkt
5 Pzp
przez odrzucenie oferty Odwołującego jako niezgodnej z warunkami
zamówienia.
Izba stwierdziła, że zgłoszony zarzut zasługuje na uznanie.
W zakresie rozpoznawanego zarzutu Izba
w oparciu informacje zawarte w piśmie
Zamawiającego z dnia 3 sierpnia 2021 r. ustaliła, że podstawą odrzucenia oferty
Odwołującego Zamawiający uczynił przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp wskazując
jednocześnie, że: „Wykonawca zgodnie z oświadczeniem złożonym w formularzu „Oferta
Wykonawcy" w pkt 3 zadeklarował trwałość strumienia światła proponowanej oprawy ulicznej
mierzoną parametrem L80B10 wynoszącą powyżej 140 000 h. Na potwierdzenie
powyższego Wykonawca złożył przedmiotowy środek dowodowy w postaci sprawozdania z
badania LM-80-
08 źródeł światła LED wykonanego przez laboratorium posiadające
akredytację niezależnego laboratorium. Zamawiający dokonując analizy przedmiotowego
sprawozdania uznał, iż dokument ten jest niezgodny z wymaganiami SWZ, bowiem nie
zawiera badań dla wymaganej w pkt 3.7.1. ppkt 3) SWZ temperatury Ts (Tc) = 55
o
C. W
konsekwencji Zamawiający nie jest w stanie stwierdzić czy zadeklarowana w ofercie
Wykonawcy trwałość strumienia światła oferowanej oprawy marki LUG ze źródłami światła
LED marki CREE, mierzona parametrem L80B10 wynosi powyżej 140 000 h dla prądu
roboczego, na którym pracują źródła światła w oprawie. Wobec niekompletności złożonego
przez Wykonawcę sprawozdania, należy uznać, że określone w SWZ warunki zamówienia
wynikające z kryterium oceny ofert, o którym mowa w pkt 16.2. ppkt 3) SWZ nie zostały
należycie udokumentowane i w konsekwencji Zamawiający nie może dokonać pełnej oceny
oferty we wskazanym kryterium.
Złożenie niekompletnego przedmiotowego środka dowodowego w celu potwierdzenia
zgodności oferowanych dostaw z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert (w
celu oceny ofert) skutkuje odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp.
Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy środek dowodowy wskazany w pkt 3.7.1. ppkt 3) SWZ
służył potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw z ww. kryterium oceny ofert,
Zamawiający zgodnie z pkt 3.7.4. SWZ w związku z przepisem art. 107 ust. 3 ustawy Pzp,
nie był uprawniony do wezwania Wykonawcy do jego uzupełnienia w dodatkowym terminie”.
Jednocześnie w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający stwierdził, że „Odwołujący w
uzasadnieniu w punkcie 1.4. i 1.5. (strona 5 Odwołania) słusznie zauważył, że faktycznie nie
załączył do oferty sprawozdania z badania trwałości strumienia diod LED wg standardu
określanego nazwą LM 80-08 dla żadnej temperatury wymaganej w SWZ, tj. 55
o
C i 85
o
C,
gdyż do oferty jako przedmiotowy środek dowodowy wymagany zgodnie z pkt 3.7.1. ppkt 3)
SWZ, Odwołujący załączył dokument pn. „Raport z badania trwałości strumienia światła LED
wraz z prognozą trwałości strumienia światła LED” dla temperatury 85
o
C i 105
o
C, mający w
ocenie Odwołującego stanowić dokument równoważny. (…) Zamawiający zgadza się z
twierdzeniem Odwołującego, iż w/w dokument nie stanowi sprawozdania z badania LM-80-
08. W opinii Odwołującego „Raport z badania trwałości strumienia światła LED wraz z
prognozą trwałości strumienia światła LED” został złożony jako dokument równoważny, który
zgodnie z treścią odwołania nie odnosi się do zasad zawartych w normie LM80-08, ale
bazuje wprost na kryteriach równoważności określonych przez Zamawiającego.
W toku rozprawy Zamawiający oświadczył, że „został popełniony błąd, ponieważ
Zamawiający przy badaniu oferty Odwołującego był przekonany, że raport z badania LM80-
08 jest załączony, tylko brak jest badania dla temperatury 55
o
C. Natomiast, po weryfikacji
stwierdził, że brak jest całego raportu LM80-08. Ponadto brak jest prognozy TN-21-11 dla
temperatury 55
o
C. Zamawi
ający wyjaśnia, że raport z badania trwałości strumienia światła
LED był traktowany przez Zamawiającego jako prognoza TN-21-11, natomiast nie był
traktowany jako dokument równoważny dla sprawozdania badania LM80-08”. Zamawiający
oświadczył również, że badał dokumentu złożonego przez Odwołującego pt. „Raport z
badania trwałości strumienia światła LED” pod kątem równoważności względem
sprawozdania LM 80-08.
W związku z powyższym Izba stwierdziła, że Zamawiający w toku rozprawy przyznał,
że błędnie uznał, iż dokument złożony przez Odwołującego stanowi sprawozdanie LM80-08
zamiast dokument równoważny i w toku prowadzonego postępowania nie prowadził żadnego
badania tego dokumentu względem ustalenia złożony dokument spełnia wymagania
równoważności ustalone przez Zamawiającego w SWZ. Powyższe przesądza o tym, że
odwołanie należy uwzględnić, co skutkować będzie tym, że Zamawiający zobowiązany
będzie przeprowadzić ponowne badanie dokumentu pn. „Raport z badania trwałości
strumienia światła LED” uwzględniając przy tym wymogi równoważności określone przez
Zamawiającego w SWZ.
Izba nie podziela zapatrywań Przystępującego, który powołując się na przepis art.
552 ust. 1 Pzp stwierdził, że tego rodzaju badanie powinna przeprowadzić Izba w toku
postepowania odwoławczego. Izba wskazuje, że podmiotem prowadzącym postępowanie o
udziele
nie zamówienia jest Zamawiający i to on, jako gospodarz postępowania dokonuje
wszelkich czynności w postepowaniu, jak również podejmuje wszelkie niezbędne działania i
idące za tym decyzje, w tym również te związane oceną wyjaśnień lub też złożonych
dokumen
tów. Tym samym rolą Zamawiającego w tym przypadku jest ocena dokumentów
złożonych przez Odwołującego wraz z ofertą, która będzie warunkować podjęcie kolejnych
czynności w postepowaniu. Izba zaś – jako organ kontrolujący czynności Zamawiającego w
postępowaniu – nie może za Zamawiającego (komisję przetargową) bądź równolegle z nim,
dokonywać czynności w postępowaniu a jedynie badać prawidłowość dokonanych już
czynności. Analogiczny pogląd został wyrażony przez Izbę w wyroku z dnia 18 grudnia 2020
r. w sprawie o sygn. akt KIO 3202/20.
Z tych względów Izba uznała zgłoszony przez Odwołującego zarzut naruszenia przez
Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, polegający na odrzuceniu oferty Wykonawcy
należy uznać za uzasadniony.
2. Zarzut nr 2
– dotyczący naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 226 ust. 1 pkt
5 Pzp z
uwagi na zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego jako niezgodnej z
warunkami zamówienia.
a) wyniki oblicze
ń fotometrycznych z uwzględnieniem dwóch obserwatorów
Izba uznała zgłoszony zarzut za uzasadniony.
Nie budziło żadnych wątpliwości Izby, że treścią pkt 6.1. lit. c (str. 20) załącznika nr 1
do SWZ Zamawiający nałożył na wykonawców obowiązek, aby obliczenia fotometryczne
zawierały luminację (L
i L
) lub natężenie w odniesieniu do obserwatora 1 i 2. Przystępujący
stosowne obliczenia fotometryczne
przedstawił Zamawiającemu. Z ustaleń Izby wynika, że
na ww. obliczenia zwierają schemat jezdni, który zawiera oznaczenie graficzne w postaci
strzałek jednak w treści obliczeń nie podano wyników dla dwóch obserwatorów. W
omawianym zakresie Izba
stwierdziła, że skoro Zamawiający wymagał przedstawienia
obliczeń w formule opisanej powyżej to na etapie badania i oceny ofert wykonawców nie
może odstępować od postawionych wymagań. Z taką sytuacja mielibyśmy do czynienia w
przypadku przyjęcia za prawidłowe obliczeń, w których nie podano wyników dla dwóch
obserwatorów. Nie budziło żadnych wątpliwości, że obliczenia fotometryczne przedstawione
przez Przystępującego wyników takich wyliczeń nie zawierały. Wobec tego nieprawidłowo
zachował się Zamawiający, który uznał, że oferta przystępującego jest zgodna z warunkami
zamówienia i nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
W ocenie Izby nie można uznać za przekonywujące i dające podstawę do
konwalidowania treści oferty Przystępującego złożone przez niego wyjaśnienia oraz
Zamawi
ającego, w których stwierdzono, że w tego rodzaju obliczeniach standardem jest
sporządzanie wydruku obliczeń z uwzględnieniem „najgorszego wyniku”. Izba wskazuje, że z
toku rozprawy, jak również ze złożonych dowodów wynika, że wydruk można również
sporządzić w formule żądanej przez Zamawiającego. W związku z tym błąd Przystępującego
popełniony przy wydruku nie może być naprawiony przez uzupełnienie, bowiem sprzeciwia
się temu postanowienia SWZ. Z tych względów oferta Przystępującego powinna podlegać
odrzuce
nia na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp jako niezgodna z warunkami zamówienia.
b)
wymiary opraw oświetlenia parkowego
Pod dokonaniu wszechstronnej i wyczerpującej analizy zgromadzonego materiału
dowodowego Izba uznała zgłoszony zarzut za uzasadniony.
Z ustaleń dokonanych przez Izbę, które nie były sporne wynika, że Zamawiający w
załączniku nr 1 do SWZ „Opis wymagań dotyczących wydajności i funkcjonalności
modernizowanego systemu oświetlenia drogowego na terenie Miasta Kutno” w Tabeli nr 8
wierszu 4
Zamawiający wskazał wymiary opraw oświetlenia parkowego w następujący
sposób: H=120 z tolerancją +40%. Na potwierdzenie ww. parametru wykonawcy
zobowiązani byli do złożenia karty katalogowej zaoferowanego urządzenia. Wobec Izba
stw
ierdziła, że minimalna wysokość opraw parkowych wynosi 120 cm, natomiast
maksymalna wysokość 168 cm.
W karcie katalogowej oprawy parkowej TOWNTUNE CENTRAL POST-TOP
złożonej
przez
Przystępującego wysokość oprawy parkowej wynosi 70 cm lub 187 cm (w zależności
od sposobu pomiaru).
Dane te podano na stronie 2 karty w rozdziale „Dane produktu” pod
opisem „Rysunek wraz z wymiarami”. Również Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie
oraz w toku rozprawy przyznał, że na podstawie złożonych przez Przystępującego
dokum
entów nie ma możliwości określenia wysokości opraw i „dysponuje tylko wartością
szacunkową”.
Wobec tego Izba należy przyznać rację Odwołującemu, który podnosił, że żadna ze
wskazanych wartości, tj. 70 lub 187 cm, nie mieści się w zakresie pomiędzy 120 a 168 cm, a
nawet w zakresie pomiędzy 72 a 168 cm, w związku z czym zaoferowana oprawa parkowa
nie spełnia warunków ustalonych przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia.
Wobec powyższego oferta Przystępującego powinna zostać odrzucona na podstawie
przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp jako niezgodna z warunkami
zamówienia.
Za spóźnioną i nie mającą oparcia w ofercie należy uznać argumentację
Przystępującego, który w złożonym piśmie procesowym stwierdził, że „Oferowane przez
Przystępującego oprawy są wyposażone w element sterowania zgodnie z wymaganiami
SWZ. Oferowane oprawy wraz z elementem sterowania umieszczonym na górze oprawy
posiadają łączny wymiar 136mm i tym samym mieszczą się w tolerancji określonej przez
Zamawiającego”.
Izba za chybioną uznaje argumentacje Zamawiającego, który wskazywał, że będzie
mógł dokonać weryfikacji wymiarów oprawy parkowej na późniejszym etapie postępowania,
tj. po podpisaniu umowy. Izba wskazuje, że Zamawiający zgodnie z wymaganiami SWZ
powi
nien dokonać weryfikacji postawionego wymogu na etapie badania i oceny ofert do
czego zobowiązują go postanowienia SWZ, które sam ustanowił w postepowaniu.
Późniejsza weryfikacja próbek dotyczy zupełnie innego etapu i nie może konwalidować
błędów popełnionych przez wykonawcę na etapie składania dokumentów w ramach
przedmiotowych środków dowodowych.
c) pliki w formacie .ltd
Izba oddaliła zgłoszony zarzut stwierdzając, że jest on bezzasadny. Argumentem
przesądzającym o niezasadności zgłoszonego zarzutu były następujące ustalenia Izby.
Z
amawiający w SWZ pkt 3.7.1. ppkt 2 wymagał dostarczenia wraz z ofertą plików
fotometrycznych użytych w obliczeniach fotometrycznych. Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie podał, że: „(…) skrót parametrów widocznych w programie DIALUX, których
rozbieżność z plikami źródłowymi w ofercie wykonawcy SPIE ELBUD SA można
zaobserwować nie były związane z kryteriami oceny ofert. Kryteria jakościowe to moc
całkowita (która jest zgodna w fotometrii i kalkulacji ceny oferty) oraz trwałość strumienia
źródeł światła LED oprawy, przy spełnieniu Normy PN-EN 13201:2016”.
Przystępujący w złożonym piśmie procesowym oświadczył, że „obliczenia dla
przedmiotowej inwestycji zostały wykonane w programie Dialux z użyciem bazy plików
fotometrycznyc
h Philips Product Selector i plików w formacie PHL. Później te same pliki
zostały wyeksportowane do formatu LDT i załączone do oferty, zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego. Takie działanie nie jest niezgodne z SWZ, Jednocześnie podkreślić należy,
że kryterium oceny ofert, w odniesieniu, do którego składane były te środki, była całkowita
moc oferowanych opraw. Ten parametr pozostał niezmieniony i pomimo niewielkich różnic w
strumieniu świetlnym moc w obu przypadkach jest taka sama. Otrzymane przez
Zamawiającego pliki pozwalają Zamawiającemu na weryfikację kryterium oceny ofert.
Kryteria te pozostają spełnione bez względu na to, z której metody obliczeń się korzysta”.
Odwołujący zarzucał, że porównanie wskazuje wprost, że różnice nie zawierają się
jedynie w warstwie nazewnictwa oprawy, ale obej
mują również cechy techniczne opraw:
strumień świetlny oraz sprawności.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba stwierdziła, że rację ma Zamawiający oraz
Przystępujący, którzy wskazywali występujące różnice wynikają z eksportu plików i pozostają
bez wpływu na kryteria oceny ofert, ponieważ wskazane dany miały służyć wykazaniu
wymogu zg
odności z normą PN-EN 13201:2016 oraz wielkości całkowitej mocy. W związku
z tym Izba stwierdziła, że zgłoszony zarzut nie zasługuje na uwzględnienie.
3. Zarzut nr 3
– dotyczący naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 239 ust. 1
Pzp przez dokonanie wybo
ru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Przystępującego pomimo, iż jej treść nie jest zgodna z warunkami zamówienia
ustalonymi przez Zamawiającego w SWZ.
Konsekwencj
ą uznania przez Izbę za uzasadnione zarzutów z pkt 1 i 2 jest uznanie,
że potwierdził się zarzut nr 3 dotyczący naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 239
ust. 1 Pzp przez dokonanie wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez
Przystępującego pomimo, iż jej treść nie jest zgodna z warunkami zamówienia ustalonymi
przez Zamawiającego w SWZ.
Konkludując Izba uznając za uzasadnioną część zarzutów uwzględniła odwołanie i
nakazała Zamawiającemu:
− unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
− unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
− odrzucenie oferty wykonawcy SPIE Elbud Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku,
− przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
Zgodnie z art. 557 Pzp, w w
yroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei w świetle art.
575 Pzp strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą
koszty po
stępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. W związku z tym Izba
kosztami postepowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2422/21 zgodnie z art. 575
Pzp oraz
§ 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 5 ust. 1 i ust. 2 lit. b oraz § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437) obciążyła Odwołującego i Zamawiającego.
Izba stwierdziła, że 3 z zarzutów zostały uwzględnione, natomiast dwa podlegały oddaleniu.
W związku z tym Izba obciążyła kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego w
/5 i Odwołującego w 1/5. W poczet kosztów postępowania odwoławczego Izba zaliczyła
kwotę wpisu 15 000 zł oraz kwotę 3 600 zł uiszczone przez wykonawcę LUG Service sp. z
o.o. tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika (łącznie 18 600 zł). W
związku z tym Izba zasądza od zamawiającego na rzecz Wykonawcy kwotę 14 880,00 zł.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………………………….…