KIO 245/21 WYROK dnia 22 lutego 2021 r.

Stan prawny na dzień: 14.04.2021

Sygn. akt: KIO 245/21 

WYROK 

z dnia 22 lutego 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Kuszel-Kowalczyk 

 Protokolant:             

Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2021 

roku w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej I

zby Odwoławczej w dniu 21 stycznia 2021 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia  VIK-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Łasku, VIK-BUD 

S. W. 

Sp. k. z siedzibą w Łasku w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Łódź - Zarząd 

Inwestycji Miejskich 

przy  udziale  wykonawcy 

Mostostal  Warszawa  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  Odwołującego  –  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia VIK-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Łasku, VIK-

BUD  S.  W. 

Sp.  k.  z  siedzibą  w  Łasku  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr. (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) 

uiszczoną  przez  Odwołującego  -  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  VIK-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Łasku, VIK-BUD S. W. Sp. k. z siedzibą 

w Łasku tytułem wpisu od odwołania, 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych (Dz.  U.  z  2019 r.  poz.  2019  ze zm.)  w  związku z  art.  92  ust.  2  ustawy 


dnia  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  –  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  2019,  poz.  2020),  na  niniejszy  wyrok  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

……………………………….. 


Sygn. akt: KIO 245/21 

Uzasadnienie 

Zamawiający  Miasto  Łódź  -  Zarząd  Inwestycji  Miejskich  w  Łodzi  –  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Rewitalizacja 

Obszarowa  Centrum  Łodzi  –  Projekt  6  –  Remont,  przebudowa  i  adaptacja  obiektu 

pofabrycznego  przy  ulicy  Sienkiewicza  75/77  wraz  z  zagospodarowaniem  terenu,  na  potrzeby 

Teatru  Pinokio  oraz  budowa  ciągu  pieszo  –  jednego  w  kwartale  ulic  Nawrot-  Piotrkowska  – 

Roosevelta 

– Sienkiewicza”. 

Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 

roku 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  roku,  poz.  1843  ze  zm.),  zwanej  dalej 

ustawą Pzp. 

W  dniu  21  stycznia  2021  roku 

wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  VIK-BUD Sp. z o.o. z siedzibą w Łasku, VIK-BUD S. W. Sp. k. z siedzibą w Łasku 

(dalej:  O

dwołujący)  wnieśli  odwołanie  od  następujących  niezgodnych  z  przepisami  ustawy 

zaniechań  oraz  czynności  zamawiającego  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia: 

zaniechania  zaproszenia 

Odwołującego do aukcji elektronicznej, mimo że oferta odwołującego 

nie  podlegała  odrzuceniu;  bezpodstawnego  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej,  mimo 

niezaproszenia  o

dwołującego  do  udziału  w  niej;  bezpodstawnego  przedstawienia  oferty 

wykonawcy Mostostal Warszawa S.A., jako ofe

rty najwyżej ocenionej; zaniechania powtórzenia 

aukcji  elektronicznej,  która  została  przygotowana  w  sposób  wadliwy,  uniemożliwiający 

o

dwołującemu udziału w niej, o czym odwołujący powiadomił Zamawiającego pismem z dnia 18 

stycznia 2021 r. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  dyspozycji  art. 

91b ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, 

a także postanowień 15.7, 15.9, 15.9.1 SIWZ, w sposób 

mający istotny wpływ na wynik postępowania. 

Odwołujący wniósł o: 

unieważnienie  oceny  oferty  wykonawcy  Mostostal  Warszawa  S.A.  jako  najwyżej 

ocenionej 

— czynności opisanej w informacji z dnia 18 stycznia 2021 r. 

unieważnienie  aukcji  elektronicznej  przeprowadzonej  przez  Zamawiającego  w  dniu  18 

stycznia 2021 r. 

prawidłowe  zaproszenie  odwołującego  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  i 

zarejestrowanie o

dwołującego na platformie aukcyjnej. 

ponowne przeprowadzenie aukcji elektronicznej. 


W uzasadnieniu wniesionego odwołania odwołujący odnośnie podniesionych zarzutów wskazał: 

Oferta  o

dwołującego  nie  podlegała  odrzuceniu,  wobec  tego  odwołujący  oczekiwał  na 

zaproszenie  do  udziału  w  przewidzianej  w  SIWZ  aukcji  elektronicznej.  W  dniu  18  stycznia 

2021 r.  o

dwołujący  powziął  informację  o  przeprowadzonej  aukcji,  w  wyniku  której  oferta 

wykonawcy  Mostostal 

Warszawa  S.A.  została  oceniona  najwyżej.    Odwołujący  w  tym  samym 

dniu  przesłał  do  Zamawiającego  wniosek  o  powtórzenie  aukcji,  w  związku  z  niezaproszeniem 

go  do  udziału w  niej.  Zamawiający,  do momentu  wniesienia odwołania,  nie unieważnił  aukcji  i 

nie podjął działań związanych z jej powtórzeniem.  

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  art.  91b  ust.  1  ustawy  Pzp,  Zamawiający  ma 

obowiązek  jednoczesnego  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  wszystkich 

wykonawców,  których  oferty  nie  podlegają  odrzuceniu.  Niestety,  Zamawiający  zaniechał  tej 

czynności w stosunku do Odwołującego. 

Zgodnie  z  postanowieniem  15.7  SIWZ,  Zamawiający  winien  wysłać  do  wszystkich 

wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu, zaproszenie do udziału w aukcji 

drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez wykonawcę w formularzu ofertowym. 

Odwołujący takiego zaproszenia od Zamawiającego nie otrzymał, mimo, że w formularzu 

ofertowym wskazał adres e-mail: [email protected]. 

Zgodnie z 

postanowieniem 15.9 SIWZ, wykonawcy zaproszeni do udziału w aukcji zostają 

zarejestrowani  na  platformie  aukcyjnej  przez  Zamawiającego.  Odwołujący  nie  został 

poinformowany przez Zamawiającego o zarejestrowaniu go na platformie aukcyjnej. 

Zgodnie z postanowieniem  15.9.1 SIWZ, na adres e-

mail wskazany przez wykonawcę w 

formularzu  ofertowym  zostanie  przesłane  zaproszenie  do  udziału  w  aukcji  wraz  z  loginem  i 

hasłem dostępu do platformy aukcyjnej. 

Do o

dwołującego nie zostało przesłane ani zaproszenie, ani login i hasło. Odwołujący nie 

miał możliwości udziału w aukcji elektronicznej w dniu 18 stycznia 2021 r. 

Zaniechaniem  tym  zamawiający  naruszył  art.  91b  ustawy  Pzp  oraz  wyżej  wskazane 

postanowienia SIWZ. 

Odwołujący  podniósł,  że  zgodnie  z  postanowieniem  15.10  SIWZ,  wskazanym  było,  aby 

niezwłocznie po otrzymaniu zaproszenia wykonawca zalogował się na platformie aukcyjnej (za 

pomocą  otrzymanego  wraz  z  zaproszeniem  loginu  i  hasła),  a  także  potwierdził  poprawność 

danych wprowadzonych przez z

amawiającego ze szczególnym zwróceniem uwagi na poprawne 

zdefiniowanie  przez  z

amawiającego  osoby  uprawnionej  do  składania  postąpień.  Zamawiający 

nie otrzymał od odwołującego potwierdzenia poprawności danych wprowadzonych przez siebie, 

jeśli takie dane wprowadził. 

Jeśli  zamawiający  wprowadził  na  platformie  dane  odwołującego  i  nie  otrzymał 


potwierdzenia  ich  poprawności,  to  należy  stwierdzić,  że  nie  wykazał  należytej  staranności  w 

przeprowadzeniu postępowania aukcyjnego, bowiem nie zwrócił się do odwołującego w żadnej 

formie, by zapytać o poprawność danych. Wprawdzie postanowienie 15.10 nakłada obowiązek 

na wykonawcę, ale sprawa była najwyższej wagi, stąd pobłażliwość Zamawiającego dziwi. 

Odwołujący  wskazał  ponadto,  że  zamawiający  nie  skorzystał  także  postanowienia  8.4 

SIWZ. Postanowienie to brzmi

Jeżeli Zamawiający lub Wykonawca przekazują oświadczenia, 

wnioski, zawiadomienia oraz informacje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, każda 

ze stron na żądanie drugiej strony niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania”. 

W  ocenie  odwo

łującego,  gdyby  Zamawiający  dochował  należytej  staranności,  i 

rzeczywiście przesłał do Odwołującego zaproszenie wraz z loginem i hasłem, to po przesłaniu 

zażądałby niezwłocznego potwierdzenia faktu otrzymania zaproszenia. 

Kwestia skutecznego zaproszenia wy

konawców do udziału w licytacji stanowiła kluczową 

czynność  Zamawiającego  w  ramach  przedmiotowego  postępowania  i  zasadniczą  czynność  w 

ramach  procesu  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej.  Zamawiający  nie  dochował  należytej 

staranności w tak ważnej kwestii, ze skutkiem negatywnym dla Odwołującego. 

Odwołujący  podniósł,  że  nie  jest  w  stanie  udowodnić,  że  zamawiający  nie  przesłał  do 

o

dwołującego  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej.  Natomiast  odwołujący 

jednoznacznie potwierdza, że na pewno nie otrzymał takowego zaproszenia.  

Zamawi

ający,  poprzez  uniemożliwienie  odwołującemu  udziału  w  aukcji  elektronicznej, 

naruszył  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  w  sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców, 

proporcjonalności i przejrzystości. 

W  związku  ze  specyfiką  dowodzenia  w  niniejszej  sprawie  i  faktem  niemożliwości 

wykazania,  że  odwołujący  nie  otrzymał  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej, 

odwołujący  wnioskował  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  aby  Izba  wezwała  zamawiającego  do 

przedstawienia: 

• 

dowodów potwierdzających skuteczne zaproszenie odwołującego do udziału w aukcji, 

• 

d

owodów  potwierdzających,  że  zamawiający  zażądał  od  odwołującego  potwierdzenia 

faktu otrzymania zaproszenia (postanowienie 8.4 SIWZ), 

• 

dowodów  potwierdzających,  że  zamawiający  zwrócił  się  do  odwołującego  o 

potwierdzenie poprawności danych wprowadzonych przez zamawiającego na platformie 

aukcyjnej (postanowienie 15.10 SIWZ). 

Odwołujący  wniósł  odwołanie,  bowiem  czuł  się  poszkodowany  działaniami 

Zamawiającego  bezpodstawnie  pozbawiającymi  go  możliwości  uzyskania  przedmiotowego 

zamówienia. 

Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  wydanie  wyroku  zgodnego  z  jego 


wnioskami zaprezentowanymi w części wstępnej oraz zasądzenie zwrotu kosztów. 


Zamawiający  pismem  z  16  lutego  2021  r.  ustosunkował  się  do  zarzutów  odwołania, 

przekazując odpowiedź na odwołanie. Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości 

jako bezzasadnego. 

W pierwszej kolejności zamawiający wskazał, że stanowczo zaprzecza, że (i) zaniechał 

zaprosić  odwołującego  do  aukcji  elektronicznej  oraz  że  (ii)  przeprowadził  aukcję 

elektroniczną  mimo  niezaproszenia  odwołującego  do  udziału  w  tej  aukcji.  W  istocie  stan 

faktyczny  w  sprawie  przedstawia  się  bowiem  zupełnie  odmiennie  aniżeli  kreowany  przez 

odwołującego w uzasadnieniu odwołania. 

Stosownie  do  art  9

1  b  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004r,  Prawo  Zamówień 

Publicznych: 

Art.  91  b.  [Zaproszenie  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej;  termin  otwarcia  aukcji; 

sposób  oceny  oferty]  1.  Zamawiający  zaprasza  droga  elektroniczna  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej 

jednocześnie  wszystkich  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  niepodlegające 

odrzuceniu. 

W myśl natomiast pkt. 15.7. SIWZ: 

15.7. Zaproszenie do udziału w aukcji zostanie wysłane drogą elektroniczną do wszystkich 

Wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  na  adres  e-mail 

wskazany przez Wykonawcę w Formularzu ofertowym. 

Zamawiający  podkreślił,  że  wypełnił  dyspozycję  przepisów  ustawy  Pzp  oraz  SIWZ 

wysyłając  drogą  elektroniczną  zaproszenie  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  jednocześnie 

do wszystki

ch Wykonawców, którzy złożyli niepodlegające odrzuceniu oferty na adres email 

wskazany  w  treści  formularza  oferty.  W  przypadku  odwołującego  był  to  adres  email:  vik-

[email protected]. 

Okoliczności  powyższych  dowodzą  dane  (tzw.  logi  systemowe)  pozyskane  przez 

Zamawiającego  od  Urzędu  Zamówień  Publicznych  -  administratora  platformy  aukcji 

elektronicznych z których jasno wynika, że w dniu 08.01.2021 r. o godzinie 09:23:41 wysłano 

zaproszeni

e  do  udziału  w  aukcji  do  odwołującego  na  adres  email  [email protected]  czyli 

adres  email  wskazany  w  treści  Formularza  Oferty.  Co  więcej,  korespondencję  oznaczono 

znacznikiem  not-

spam  celem  zachowania  najwyższej  staranności  w  zapewnieniu 

niezakłóconej transmisji wiadomości. 

Zamawiający  przedstawił  wyciąg  z  tzw.  logów  systemowych  potwierdzających  ww. 

okoliczności.  Nadto,  Zamawiający  załączył  do  odpowiedzi  na  odwołanie  pełną 

korespondencję z administratorem platformy tj. Urzędem Zamówień Publicznych. 

Zamawiający  podkreślił,  że  w  ten  sam  sposób  zostało  wysłane  zaproszenie  do  wszystkich 

pozostałych uczestników aukcji, którzy bez przeszkód stawili się do aukcji co dowodzi faktu, 

że system od strony Zamawiającego działał prawidłowo. 

Zamawiający  zauważył,  że  obowiązujące  przepisy  ustawy  Pzp  nie  wymagają  od 


adresata  maila,  aby  przekazywał  do  nadawcy  potwierdzenie  odbioru.  Zgodnie  z  pkt.  8.4 

SIWZ: 

8.4  Jeżeli  Zamawiający  tub  Wykonawca  przekazują  oświadczenia,  wnioski,  zawiadomienia 

oraz informacje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, każda ze stron na żądanie 

drugiej strony niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania. 

Zamawiający  stwierdził,  iż  wbrew  tezom  odwołującego  pkt.  8.4  SIWZ  nie  statuuje 

obowiązku  żądania  potwierdzenia  otrzymania  wiadomości  przez  zamawiającego  od 

w

ykonawców.  Tym  bardziej,  z  powołanego  postanowienia  SIWZ  nie  wymaga  obowiązek 

przedłożenia przez zamawiającego dowodu doręczenia zawiadomień. 

Zamawiający  wskazał,  że  jak  wynika  z  utrwalonego  orzecznictwa  KIO  oraz  Sądów 

Powszechnych,  Zamawiającego  nie  obciąża  obowiązek  wykazania,  że  treść  wiadomości 

została  skutecznie  odebrana  przez  aparat  odbiorcy.  Zamawiający  przywołał:  wyrok  KIO  o 

sygn. akt 

541/19 oraz wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 marca 2008 r., IV CSK 9/08, LEX 

nr  371831; 

uchwałę  Sądu  Najwyższego  z  dnia  2  października  2002  r.

t

  III  PZP  17/02,  OSP 

2004, z. 9, poz. 109 

W  konsekwencji,  potwierdzenie  wysyłki  wiadomości  stwarza  równocześnie 

domniemanie  prawne,  że  oświadczenie  doszło  do  adresata  w  sposób  określony  w  art.  61 

KC, to znaczy w sposób pozwalający mu zapoznać się z treścią oświadczenia woli nadawcy. 

Potwierdzenie wysyłki jest bowiem - podobnie jak recepis pocztowy - traktowany w doktrynie 

jako tzw. dowód prima facie, to znaczy dowód, który jest dowodem dojścia oświadczenia woli 

do adresata, 

Co  więcej,  w  treści  pkt.  15.7  SIWZ  jednoznacznie  wskazano  na  wysłanie 

zawiadomienia.  Pojęcie  wysłania  oznacza  wyłącznie  nadanie  zawiadomienia,  nie  zaś 

doręczenie drugiej stronie za co odpowiedzialności zamawiający z oczywistych przyczyn nie 

może ponosić. 

Zamawiający  uznał,  za  zupełnie  nie  zrozumiałe  zarzuty  odwołującego  w  obszarze 

rzekomego  naruszenia  przez  Zamawiającego  postanowienia  pkt.  15.10  SIWZ  zgodnie  z 

którym: 

„15.10. Wskazane jest, aby niezwłocznie po otrzymaniu zaproszenia Wykonawca zalogował 

się na platformie aukcyjnej (za pomocą otrzymanego wraz z zaproszeniem loginu i hasła), a 

także  potwierdził  poprawność  danych  wprowadzonych  przez  Zamawiającego  ze 

szczególnym  zwróceniem  uwagi  na  poprawne  zdefiniowanie  przez  Zamawiającego  osoby 

uprawnionej do składania postąpień.”  

Zamawiający  podniósł,  że  w  ocenie  Odwołującego:  „Zamawiający  nie  wykazał 

należytej staranności w przeprowadzeniu postępowania aukcyjnego, bowiem nie zwrócił się 

do  o

dwołującego  w  żadnej  formie,  by  zapytać  o  poprawność  danych.  Wprawdzie 

postanowienie  15.10  nakłada  obowiązek  na  wykonawcę,  ale  sprawa  była  najwyższej  wagi. 


stad  pobłażliwość  zamawiającego  dziwi".  Zamawiający  wskazał,  że  sam  odwołujący  zdaje 

się dostrzegać do kogo były adresowane postanowienia pkt. 15.10 SIWZ oraz że adresatem 

tych postanowień był odwołujący a nie zamawiający. 

Zamawiający  wskazał  ponadto,  że  trudno  przypuszczać  na  jakiej  podstawie 

o

dwołujący  oczekiwałby  zwrócenia  się  przez  zamawiającego  do  odwołującego  w  trybie 

nieprzewidzianym  ustawą  Pzp  oraz  postanowieniami  SIWZ  z  „zapytaniem  o  poprawność 

danych". 

W ocenie zamawiającego taka czynność zamawiającego, nieprzewidziana ustawą 

Pzp 

oraz  SIWZ,  kierowana  wyłącznie  do  odwołującego  z  całą  pewnością  stanowiłaby 

naruszenie  zasad  równego  traktowania  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia publicznego.  

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  dokumentację  przedmiotowego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  w  szczególności  treść 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i  stanowiska  stron  zawarte  w  odwołaniu,  odpowiedzi  na  odwołanie  a 

także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie  i  odnotowane  w  protokole,  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje.  

Na  wstępie  należy  zaznaczyć,  iż  w  przypadku  odwołań  wniesionych  po  31  grudnia 

2020 r., a dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych przed 

dniem  1  stycznia  2021  r.,  stosowanie  do  art.  92  ust.  2  ustawy  z  dn.  11  września  2019  r. 

przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2020) 

zastosowanie znajdują przepisy ustawy nPzp. 

I

zba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  ustawowych 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  wynikających  z  art.  528  ustawy  z  dn.  11  września 

2019r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) zwana dalej „nową 

Pzp” lub „nPzp”.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art. 

505 ust. 1 n

Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz 

możliwości  poniesienia  przez  odwołującego  szkody  w  wyniku  kwestionowanych  czynności 

zamawiającego.  


Izba  ustaliła,  że  do  postępowania  odwoławczego  zgłosił  skuteczne  przystąpienie 

wykonawca  Mostostal  Warszawa  S.A. 

z  siedzibą  w    Warszawie  zgłaszający  swoje 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. 

Izba ustaliła, że: 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  o 

udzielenie zamówienia pn. „Rewitalizacja Obszarowa Centrum Łodzi – Projekt 6 – Remont, 

przebudowa  i  adaptacja  obiektu  pofabrycznego  przy  ulicy  Sienkiewicza  75/77  wraz  z 

zagospodarowaniem terenu, na potrzeby Teatru Pinokio oraz budowa ciągu pieszo-jezdnego 

w  kwartale  ulic  Nawrot 

–  Piotrkowska  –  Roosevelta  -  Sienkiewicza”  w  ramach  projektu  pn. 

„Rewitalizacja  Obszarowa  Centrum  Łodzi  -  Projekt  6”  WNDRPLD.  06.03.01-10-0004/17. 

Zamawiający  otrzymał  dofinansowanie  w  ramach  Regionalnego  Programu  Operacyjnego 

Województwa  Łódzkiego  na  lata  2014-2020,  działania  nr  VI.3,  poddziałania  nr  VI.3.1  - 

Rewitalizacja i rozwój potencjału społeczno-gospodarczego – ZIT.  

Stosownie  do  pkt  8.4  SIWZ 

Jeżeli  Zamawiający  lub  Wykonawca  przekazują 

oświadczenia,  wnioski,  zawiadomienia  oraz  informacje  przy  użyciu  środków  komunikacji 

elektronicznej,  każda  ze  stron  na  żądanie  drugiej  strony  niezwłocznie  potwierdza  fakt  ich 

otrzymania. 

W  SIWZ,  w  pkt 

15  informacje  dotyczące  aukcji  elektronicznej,  Zamawiający  ustalił 

następujące zasady przygotowania aukcji elektronicznej: 

15.1. Zamawiający przewiduje dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej z zastosowaniem 

aukcji elektronicznej, zgodnie z art. 91a-91e ustawy Pzp. 

15.2. Aukcja elektroniczna jest jednoetapowa. 

15.3.  Zamawiający  przeprowadzi  aukcję  elektroniczną,  jeżeli  zostaną  złożone  w 

postępowaniu 

co najmniej 2 (dwie) oferty niepodlegające odrzuceniu. 

15.4.  Aukcja  elektroniczna  zostanie  przeprowadzona  na  platformie  aukcji  elektronicznych 

pod 

adresem:  https://aukcje.uzp.gov.pl.  Należy  zapoznać  się  z  samouczkiem  na  stronie 

internetowej https://aukcje.uzp.gov.pl 

15.5. Warunkiem wzięcia udziału w aukcji elektronicznej jest dysponowanie kwalifikowanym 

podpisem elektronicznym. 

15.6.  Do  momentu  zamknięcia  aukcji  elektronicznej  nie  ujawnia  się  informacji 

umożliwiających 

identyfikację Wykonawców. 


15.7.  Zaproszenie do  udziału w  aukcji  zostanie wysłane drogą elektroniczną  do  wszystkich 

Wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  na  adres  e-mail  wskazany 

przez Wykonawcę w Formularzu ofertowym. 

15.8.  Zamaw

iający  wymaga,  aby  w  trakcie  aukcji  zmiany  oferty/postąpienia  dokonywała 

osoba 

upoważniona  do  reprezentowania  Wykonawcy,  posiadająca  kwalifikowany  podpis 

elektroniczny 

15.8.1.  Upoważnienie  to musi  wynikać  wprost  z  dokumentu  stwierdzającego  status  prawny 

Wy

konawcy (odpisu z właściwego rejestru lub centralnej ewidencji i informacji o działalności 

gospodarczej)  lub  ze  stosownego  pełnomocnictwa  wystawionego  lub  udzielonego  przez 

osoby do tego upoważnione, załączonego do oferty lub dostarczonego do Zamawiającego w 

terminie przez niego wyznaczonym. Dane tej osoby należy podać w Formularzu ofertowym, 

stanowiącym Załącznik nr 3 do SIWZ; 

15.8.2.  w  przypadku  zmiany  osoby  uprawnionej  do  składania  postąpień  w  toku  aukcji 

elektronicznej,  Wykonawca  zobowiązany  jest  powiadomić  o  takiej  zmianie  Zamawiającego 

na minimum jeden dzień przed otwarciem aukcji. 

15.9.  Wykonawcy  zaproszeni  do  udziału  w  aukcji  zostają  zarejestrowani  na  platformie 

aukcyjnej przez Zamawiającego. 

15.9.1.  Na  adres  e-

mail  wskazany  przez  Wykonawcę  w  Formularzu  ofertowym  zostanie 

przesłane  zaproszenie  do  udziału  w  aukcji  wraz  z  loginem  i  hasłem.  LOGIN  i  HASŁO 

Wykonawcy są generowane automatycznie przez system; 

15.9.2.  Celem  zwiększenia  bezpieczeństwa,  system,  przy  pierwszym  logowaniu  się 

Wykonawcy  na  konto  za

łożone przez Zamawiającego, wymusza dokonanie zmiany HASŁA 

na nowe; 

15.9.3. Konto Wykonawcy umożliwia mu wzięcie udziału tylko w jednej aukcji. 

15.10. Wskazane jest, aby niezwłocznie po otrzymaniu zaproszenia Wykonawca zalogował 

się na platformie aukcyjnej (za pomocą otrzymanego wraz z zaproszeniem loginu i hasła), a 

także  potwierdził  poprawność  danych  wprowadzonych  przez  Zamawiającego  ze 

szczególnym  zwróceniem  uwagi  na  poprawne  zdefiniowanie  przez  Zamawiającego  osoby 

uprawnionej do składania postąpień. (…) 

W  SIWZ  pod  pkt  15.26  Zamawiający  zawarł  następującą  Uwagę:  „UWAGA:  Wykonawca 

ubiegający  się  o  niniejsze  zamówienie  nie  musi  brać  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  jeżeli 

stwierdzi,  że  jego  oferta  zawarta  w  formularzu  ofertowym  jest  wiążąca  i  nie  będzie  jej 

zmieniać  w  toku  aukcji  elektronicznej.  W  takiej  sytuacji  ich  oferty  będą  podlegały 

automatycznej  ocenie  w  toku  aukcji  elektronicznej  na  równi  z  ofertami  tych  Wykonawców, 

którzy zdecydują się zmienić swoje oferty składając kolejne postąpienia w toku aukcji. Udział 


w  aukcji  elektronicznej  nie  jest  obowiązkowy  –  w  takim  przypadku Wykonawcy  pozbawiają 

się możliwości składania  postąpień w aukcji elektronicznej ofert.” 

7 stycznia 2021 r. zamawiający wprowadził do platformy aukcji elektronicznych UZP 

oferty wstępne wykonawców i osoby uprawnione do składania postąpień przez wykonawcę   

8  stycznia  2021  r.  o  godz.  9:23:41 

poprzez  platformę  aukcji  elektronicznych  UZP 

wysłano  zaproszenia  do  aukcji  do  wykonawców  BUDIMEX  S.A.,  VIK-BUD  Sp.  z  o.o., 

Mostostal Warszawa S.A., Skanska S.A. 

18  stycznia  2021  r. 

o godz. 10:00 aukcja pn. Teatr Pinokio została otwarta, o godz. 

10:45  aukcja  została  zamknięta.  Postąpienia  w  toku  aukcji  składali  wykonawcy  BUDIMEX 

S.A.  oraz  Mostostal  Warszawa  S.A.  W  tym  samym  dniu  Zamawiający  poinformował,  że  w 

postępowaniu najwyżej oceniona została oferta wykonawcy Mostostal Warszawa S.A. 

18  stycznia    2021  r.  odwołujący  wystosował  do  Zamawiającego  wniosek,  w  którym 

wskazał,  że  nie  został  zaproszony  do  aukcji  elektronicznej  w  postepowaniu,  nie  otrzymał 

żadnego  maila  w  tej  sprawie  oraz  nikt  takiej  informacji  o  otrzymaniu  zaproszenia  z  jego 

strony nie potwierdził. Ponadto wykonawca poinformował, że nie zna wyników licytacji i żąda 

powtórzenia licytacji z jego udziałem zgodnie z zapisami SIWZ.  

Izba oceniła zgromadzony materiał dowodowy w następujący sposób: 

Izba oceniła, że materiał dowodowy jest wszechstronny i umożliwia wydanie rozstrzygnięcia 

w przedmiotowej sprawie.  

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Wydając wyrok Izba uznała za istotne dla sprawy  i rozstrzygające poniższe kwestie. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 91b ust. 1 i 2 w brzmieniu: 

1. Zamawiający zaprasza drogą elektroniczną do udziału w aukcji elektronicznej 

jednocześnie wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu. 

2. W zaproszeniu, o którym mowa w ust. 1, zamawiający informuje wykonawców o: 

pozycji złożonych przez nich ofert i otrzymanej punktacji; 

minimalnych wartościach postąpień składanych w toku aukcji elektronicznej; 

3) terminie otwarcia aukcji elektronicznej;  

terminie i warunkach zamknięcia aukcji elektronicznej;  

5) sposobie oceny ofert w toku aukcji elektronicznej;  

formule  matematycznej,  która  zostanie  wykorzystana  w  aukcji  elektronicznej  do 

automatycznego  tworzenia  kolejnych  klasyfikacji  na  podstawie  przedstawianych  nowych 

cen lub wartości; 


harmonogramie  dla  każdego  etapu  aukcji  elektronicznej,  jeżeli  zamawiający  zamierza 

zamknąć aukcję elektroniczną na podstawie art. 91e pkt 3. 

Odwołujący  kwestionował  naruszenie  powyższych  przepisów  przez  zamawiającego, 

twierdząc,  że  zamawiający  zaniechał  zaproszenia  go  do  aukcji  elektronicznej  (nie  otrzymał 

zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej),  mimo,  że  jego  oferta  nie  podlegała 

odrzuceniu,  na  skutek  czego  przeprowadzona  aukcja  elektroniczna  powinna  zostać 

powtórzona  z  jego  udziałem.  Podczas  rozprawy  odwołujący  podkreślał,  iż  zamawiający 

naruszył  art.  91b  ust.  1 ustawy  Pzp,  gdyż  nie  wystosował  do  wykonawców  jednoczesnego 

zaproszenia  tj.  nie 

przesłał  jednym  mailem  do  wszystkich  wykonawców  zaproszenia  do 

udziału w aukcji elektronicznej. W ocenie odwołującego, zamawiający nie dochował należytej 

staranności  przy  przekazywaniu  zaproszenia  do  aukcji,  gdyż  stosownie  do  pkt  15.9  SIWZ 

zamawiający  winien  wpierw  przesłać  takie  zaproszenie  wykonawcom  samodzielnie  z 

własnego adresu e-mail, a dopiero potem rejestrować wykonawców na portalu. Zamawiający 

nie  zaprosił  skutecznie  Odwołującego  do  udziału  w  tej  aukcji.  Gdyby  wykonawca  otrzymał 

maila  z  informacją  o  zaproszeniu  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  mógłby  monitorować 

dalsze  czynności  Zamawiającego,  w  tym  np.  brak  przekazania  loginu  i  hasła,  ale  takie 

okoliczności mogłyby wystąpić tylko w sytuacji, gdyby wiedział, że takie zaproszenie zostało 

wysłane.  Wobec braku takiej informacji i bezczynności w tym zakresie Zamawiającego, nie 

mógł podjąć jakichkolwiek działań. Odwołujący nie miał żadnej wiedzy, że takie zaproszenia 

zostały wysłane. 

W  ocenie  Izby  podniesione  zarzuty  nie  zasługują  na  uwzględnienie.  Brak  jest 

podstaw  do  uwzględnienia  odwołania  i  przypisania  zamawiającemu  odpowiedzialności  za 

brak  uczestnictwa 

odwołującego  w  aukcji  elektronicznej.  Odwołujący  formułując  odwołanie 

dokonał nadinterpretacji postanowień SIWZ i przepisów Pzp.  

Zamawiający  w  pkt  15.4.  SIWZ  wskazał,  że  aukcja  elektroniczna  zostanie 

przeprowadzona na platformie aukcji elektronicznych pod adresem: https://aukcje.uzp.gov.pl. 

Jednocześnie poinformował wykonawców, iż należy zapoznać się z samouczkiem na stronie 

internetowej  https://aukcje.uzp.gov.pl

.  Izba  uznała,  iż  to  postanowienie  SIWZ  nałożyło  na 

wykonawców  obowiązek  zapoznania  się  z  zasadami  prowadzenia  aukcji  elektronicznej  na 

wyżej  wskazanej  platformie.  Wykonawcy,  wobec  tej  informacji,  składając  oferty  w 

postępowaniu  godzili  się  na  zasady  regulujące  przeprowadzenie  aukcji  elektronicznej  na 

przedmiotowej  platformie.  Z  informacji  zawartych  w  samouczku  do  rejestracji  na  platformie 

aukcyjnej  UZP,  które  podczas  rozprawy  przywoływał  Przystępujący  wynika,  iż    wykonawcy 

nie  reje

strują  się  sami  –  konta  dla  wykonawców  uczestniczących  w  aukcji  tworzy 

zamawiający,  wpisując  wszystkie  informacje  żądane  przez  system.  Konto  wykonawcy 

umożliwia  mu  wzięcie  udziału  tylko  w  jednej  aukcji.  Zamawiający  nie  zna  haseł 


poszczególnych  wykonawców.  Login  i  hasło  wykonawcy  są  generowane  automatycznie 

przez  system,  a  następnie  przesyłane  wraz  z  zaproszeniem  do  aukcji.  Celem  zwiększenia 

bezpieczeństwa, system, przy pierwszym logowaniu się wykonawcy na konto założone przez 

zamawiającego,  wymusza  dokonanie  zmiany  hasła  na  nowe.  Zasady  te  zostały  przez 

zamawiającego  powtórzone  w  pkt  15.9  SIWZ  i  jego  rozwinięciu.  Powyższe  informacje, 

określają  sekwencję  czynności  zamawiającego  niezbędnych  do  przeprowadzania  aukcji 

elektronicznej.  Sekwencja  ta  kształtuje  się  następująco:  utworzenie  kont  wykonawców 

uczestniczących  w  aukcji,  następnie  przesłanie  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  wraz 

automatycznie  generowanymi  loginem  i  hasłem.  Nieuzasadnione  jest  zatem  oczekiwanie 

odwołującego  pierwotnego  przesłania  maila  z  zaproszeniem  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej, 

a  dopiero  w  kolejnej  korespondencji  przekazanie  loginu  i  hasła.  Odwołujący 

zarzucał  naruszenie  pkt  15.9  SIWZ  w  kontekście  zakłócenia  kolejności  czynności 

zamawiającego  i  z  użytego  przez  zmawiającego  sformułowania  „wykonawcy  zaproszeni  do 

udziału  w  aukcji  zostają  zarejestrowani  na  platformie  aukcyjnej  przez  zamawiającego” 

wywodził,  iż  czynność  rejestracji  winna  stanowić  czynność  następczą  w  stosunku  do 

przesłania  zaproszenia.  Izba  stwierdziła,  że  konieczność  „etapowania”  czynności 

zamawiającego  nie  znajduje  podstaw  zarówno  w  przytoczonych  powyżej  zasadach 

rejestracji  jaki  i  w  postanowieniach  SIWZ,  z  których  wprost  wynika  (pkt  15.9.1  SIWZ),  że 

zaproszenie  zostanie  przesłane  wraz  z  loginem  i  hasłem.  Ponadto  skumulowanie  tych 

czynności w jednej korespondencji nie naruszyło zasad określonych w ustawie Pzp, gdyż nie 

wpływało negatywnie na sytuację prawną wykonawców.  

W  toku  rozprawy  odwołujący  wskazywał  na  uchybienie  przez  zamawiającego 

przepisowi  art.  91b  ust.  1  ustawy 

Pzp  w  dwójnasób.  Po  pierwsze  odwołujący  wywodził,  iż 

z

amawiający  nie    wystosował  do  wykonawców  jednoczesnego  zaproszenia  tj.  nie  przesłał 

jednym mailem do wszystkich wykonawców zaproszenia do udziału w aukcji elektronicznej, a 

po  drugie  zamawiający  nie  przesłał  takiego  zaproszenia  wykonawcom,  gdyż  za  przesłanie 

zaproszenia  przez 

zmawiającego  odwołujący  uznawał  przesłanie  zaproszenia  tylko 

samodzielnie  przez  zamawiajacego 

z  własnego  adresu  e-mail  (czym,  w  ocenie 

odwołującego,  uchybił  również  pkt  15.9  SIWZ).  Izba  wskazuje,  że  z  przekazanych  przez 

zamawiającego  dowodów  w  postaci  logów  systemowych    wynika,  iż  zaproszenie  do  aukcji 

zostało  wysłane  jednocześnie  do  czterech  wykonawców  8  stycznia  2021 r.  o  godz.  9:23. 

Wśród tych wykonawców znajduje się odwołujący – zaproszenie zostało wysłane na adres e-

mail  wskazany  przez  odwołującego  w  formularzu  ofertowym  (zgodnie  z  pkt  15.7  SIWZ). 

Działanie  to,  w  ocenie  Izby  spełnia  wymóg  jednoczesności.  Co  do  kwestii  nie  wysłania 

zaproszenia 

przez  Zamawiającego  z  e-maila  należącego  do  zamawiającego,  stwierdzić 

należy,  że  obowiązek  taki  nie  wynika  z  przepisów  prawa  ani  (wbrew  twierdzeniom 

odwołującego)  z  pkt  15.7  SIWZ.  Art.  91  ust.  1  b  ustawy  Pzp  stanowi,  że  to  „Zamawiający 


zaprasza  drogą  elektroniczną”,  natomiast  pkt  15.7  SIWZ  informuje,  że  „zaproszenie  do 

udziału  w  aukcji  zostanie  wysłane  drogą  elektroniczną  do  wszystkich  wykonawców,  którzy 

złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  (…).  W  ocenie  Izby,  żadna  z  tych  regulacji  nie 

wymaga  dla  skuteczności  zaproszenia,  nadania  go  z  adresu  e-mail  należącego  do 

zamawiającego.  Jak  wynika  z  protokołu  z  posiedzenia  komisji  przetargowej,  w  niniejszym 

postępowaniu zastosowano szablon zaproszenia do aukcji elektronicznej generowany przez 

aukcje.uzp.gov.pl.  Niewątpliwie  to  zamawiający  wygenerował  zaproszenie  i  przesłał  je  za 

pośrednictwem  platformy  stosowanej  do  przeprowadzenia  aukcji.  Fakt,  iż  zaproszenie 

zostało  przesłane  z  e-maila:  [email protected]  nie  świadczy  o  tym,  że  ktoś  inny,  a  nie 

zamawiający  wystosował  zaproszenie.  Wniosek  taki  jest  uprawniony  tym  bardziej,  iż  jak 

wynika  z  wydruku  e-

maila  z  zaproszeniem  do  aukcji  przedłożonym  w  toku  rozprawy  przez 

Przystępującego,  przesłane  zaproszenie  zawierało  dane  identyfikujące  postępowanie  i 

zamawiającego. 

Odnośnie skuteczności złożonego przez zamawiającego oświadczenia woli w postaci 

zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  przekazanego  za  pośrednictwem  poczty 

elektronicznej,  Izba  stwierdza

,  że  podziela  stanowisko  KIO  wyrażone  w  wyroku  z  dnia  26 

sierpnia 2016 roku, sygn. akt KIO 1499/16, 

w którym czytamy, iż podstawą działania poczty 

elektronicznej  jest  pewność  dostarczenia  wiadomości  do  adresata.  Wszystkie  protokoły  i 

zasady  rządzące  działaniem  poczty  elektronicznej  mają  za  zadanie  zapewnienie,  danie 

pewności  wysyłającemu,  że  w  momencie  wysyłki  wiadomości  elektronicznej  do  odbiorcy, 

wiadomość ta zostanie do niego i tylko do niego dostarczona. W celu zapewnienia pewności 

dostarczenia poczty wprowadzono mechanizmy informujące nadawcę o nieprawidłowym lub 

błędnym  nadaniu  poczty  lub  też  o  błędzie  serwera  odbiorczego.  W  przypadku  błędów 

zarówno ze strony nadawcy w postaci np. nieprawidłowego adresu odbiorcy, jak i problemów 

z  dostarczeniem  wiadomości  do  serwera  pocztowego  odbiorcy,  nadawca  otrzymuje 

wiadomość zwrotną z informacją, że wysłana wiadomość nie została dostarczona oraz kod 

błędu opisujący przyczynę (np. niedostępność serwera pocztowego odbiorcy, przepełnienie 

skrzynki odbiorczej odbiorcy, itp.). Dlatego też, jeżeli nadawca w ciągu kilku, kilkunastu minut 

nie  otrzyma  informacji  o  błędzie  w  związku  z  wysłaną  wiadomością,  oznacza  to,  że 

wiadomość została prawidłowo dostarczona do serwera pocztowego odbiorcy, a tym samym, 

przy  najbliższym  połączeniu  klienta  pocztowego  odbiorcy,  zostanie  ona  pobrana  przez 

odbiorcę  na  jego  komputer.  (...)  Zgodnie  natomiast  z  teorią  domniemania  doręczenia, 

wyrażoną w przepisie art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2020 r. , 1740), która znajduje 

zastosowanie  w  niniejszej  sprawie  na  zasadzie  art.  art.  8  ust.  1  nPzp 

oświadczenie  woli 

wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do 

środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego 

treścią. Analogicznie wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 16 maja 2003 r. I CKN 


384/01 zgodnie z którym „złożenie oświadczenia woli wyrażonego w postaci elektronicznej - 

w  rozumieniu 

art.  61  §  2 KC  w  brzmieniu  nadanym  ustawą  z  dnia  14.2.2003  r.  o  zmianie 

ustawy  - 

Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 49, poz. 408) - polega na 

tym,  że  oświadczenie  jest  prawidłowo  wprowadzone  do  urządzenia  elektronicznego 

(komputera)  nadawcy,  i  przekazane  przez  internet  - 

za  pomocą  narzędzi  programowych 

umożliwiających  indywidualne  wysyłanie  i  odbieranie  danych  na  odległość  -  trafia  ono  do 

operatora usług telekomunikacyjnych (serwera dostawcy usług internetowych) i od razu jest 

dostępne dla adresata oświadczenia - posiadacza tzw. elektronicznej skrzynki pocztowej”. W 

związku  z  powyższym  brak  jest  podstaw  do  uznania,  że  zaproszenie  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej  przesłane  za  pośrednictwem  poczty  elektronicznej  (w  logach  systemowych 

widnieje status „wysłane”) na adres e-mail odwołującego podany w formularzu oferty, zostało 

wysłane w sposób wadliwy i nie doręczone. 

Izba  stwierdza  również,  że  odwołujący  nie  sprostał;;  ciężarowi  dowodu,  a  wręcz 

zaniechał dowodzenia w niniejszym postępowaniu odwoławczym. Ciężar dowodu, spoczywa 

na  wykonawcy,  który  ze  swoich  twierdzeń  wywodzi  skutek  prawny  w  postaci  obowiązku 

zamawiającego unieważnienia dokonanej czynności (art. 6 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 nPzp, art. 

534 ust. 1 nPzp). Zgodnie z art. 534 ust. 1 nPzp strony są obowiązane wskazywać dowody 

dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Ciężar dowodu rozumieć należy 

jako obarczenie strony procesu obowiązkiem przekonania sądu (w tym przypadku Krajowej 

Izby  Odwoławczej)  dowodami  o  słuszności  swoich  twierdzeń  oraz  konsekwencjami 

zaniechania  realizacji  tego  obowiązku,  lub  jego  nieskuteczności.  Tą  konsekwencją  jest 

zazwy

czaj  niekorzystny  dla  strony  wynik  postępowania.  Postępowanie  przed  Krajową  Izbą 

Odwoławczą toczy się kontradyktoryjnie, a w postępowaniu o charakterze spornym to strony 

obowiązane  są  przedstawiać  dowody  a  organ  orzekający  nie  ma  obowiązku  zastępowania 

str

on w jego wypełnianiu. W niniejszym postępowaniu Odwołujący nie przedstawił dowodów 

potwierdzających 

lub 

chociażby 

uprawdopodabniających, 

iż 

wysłanego 

przez 

zamawiającego zaproszenia do udziału w aukcji nie otrzymał np. poprzez wydruki z serwera 

pocztowego.  

W konsekwencji, jako zarzut wynikowy, oddaleniu podlegał również zarzut naruszenia 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp 

tj.  naruszenia  przez  Zamawiającego  zasad  uczciwej  konkurencji, 

równego traktowania wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości.   

Mając  na  uwadze  wszystko  powyższe  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlega  oddaleniu 

całości i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze ustawy nPzp orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie art. 

557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz §  5 pkt 1 i 2 lit. 


b)  w  zw.  z  §  8  ust.  2  pkt  1  Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437). 

……………………………….………