Sygn. akt: KIO 2457/21
WYROK
z
4 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 30
września 2021 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 17 sierpnia 2021 r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Usługowo – Produkcyjno - Handlowe OTECH Sp. z o.o. z siedzibą
w Gorlicach w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Baligród z
siedzibą w Baligrodzie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego z postępowania,
1.3 przeprowadzenie ponownej
czynności oceny ofert, w tym wezwanie odwołującego
do uzupełnienia certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność
lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę lub przez inne
równoważne jednostki oceniające zgodność, tj. dokumentu wskazanego
w Rozdziale 14
lit. F pkt 3 Specyfikacji warunków zamówienia.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Gminę Baligród z siedzibą
w Baligrodzie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez Odwołującego -
Przedsiębiorstwo Usługowo – Produkcyjno - Handlowe OTECH Sp. z o.o. z
siedzibą
w Gorlicach
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego - Gminy Baligród z siedzibą w Baligrodzie na rzecz
Odwołującego - Przedsiębiorstwa Usługowo – Produkcyjno - Handlowego OTECH
Sp. z o.o.
z siedzibą w Gorlicach kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy
złotych 00/100) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 2457/21
U z a s a d n i e n i e
Gmina
Baligród z siedzibą w Baligrodzie (dalej Zamawiający) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym
pod nazwą: „Budowa kotłowni opalanej zrębką w budynku Przedszkola wraz
z budową ciepłociągu”, numer: IV.271.1.2021, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
14 maja 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00055052/01.
17 sierpnia 2021 r. wykonawca
Przedsiębiorstwo Usługowo – Produkcyjno - Handlowe
OTECH Sp. z o.o.
z siedzibą w Gorlicach (Dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym
zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając
mu
naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 16 ust. 1, art. 107 ust. 2 i 4, art. 223 ust. 1 oraz art. 226 ust.1 pkt 5 Pzp przez
odrzucenie
oferty Odwołującego, co w konsekwencji doprowadziło do unieważnienia
postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
3. wezwanie
Odwołującego do wyjaśnienia/uzupełnienia przedmiotowego środka
dowodowego
wskazanego w Rozdziale 14 lit. F pkt C Specyfikacji warunków
zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
12 sierpnia
2021 r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty Odwołującego
z
postępowania oraz o unieważnieniu postepowania.
W uzasadnieniu dokonanych czynności Zamawiający stwierdził, że oferta Odwołującego
zawiera
ła wadę zasadniczą i nieusuwalną i podlegała odrzuceniu, wobec dołączenia do
oferty niespełniającego wymogów Specyfikacji warunków zamówienia (dalej: SWZ)
przedmiotowego środka dowodowego tj. deklaracji sporządzonej na podstawie raportu z
badań oferowanego kotła. Zamawiający uznał, że wada ta wykluczała zastosowanie art. 223
ust. 2 P
zp, który mówi o poprawieniu omyłek w ofercie. W konsekwencji Zamawiający
podstawie art. 226 ust. 1 art. 2 lit c. Pzp
odrzucił ofertę Odwołującego uznając, że jej treść
była niezgodna z warunkami zamówienia.
Na potwierdzenie zgodności oferowanych kotłów z wymogami dotyczącymi minimalnego
poziomu efektywności energetycznej oraz norm emisji zanieczyszczeń, które zostały
określone w środkach wykonawczych do dyrektywy 2009/125/WE z 21 października 2009 r.
ustanawi
ającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów
związanych z energią oraz wymogami klasy 5 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju
i Finansów z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Dz. U. z 2017
r
., poz. 1690), Odwołujący złożył wraz z ofertą dokument, sporządzony na podstawie raportu
z badań zgodnie z normą EN 303-5 akredytowanych instytutów badawczych potwierdzający,
że zaoferowany kocioł spełnia normę EN 303-5 – Klasa 5. Z załączonego dokumentu
wynika
ło jasno, że zaoferowany kocioł posiada klasę 5.
Dokument ten,
stanowiący przedmiotowy środek dowodowy załączony do oferty
Odwołującego potwierdzał spełnienie wymagania zawartego w rozdz. 14 pkt. F pkt 3 SWZ.
Z
jego treści wynikało, że został wystawiony na podstawie raportu (sprawozdania) z badań
zgodnie z normą EN 303-5. Potwierdzał on oznaczenie oferowanego kotła Turbomat TM250
Firmy
Fröling do klasy 5 według normy EN 303-5 jak żądał Zamawiający w SWZ oraz
inform
ował, że raport stanowi osobny dokument i został przeprowadzony przez
akredytowany instytut badawczy.
W przypadku wątpliwości, co do formy i treści dokumentu, Zamawiający był zobowiązany
do wezwania
Odwołującego do uzupełnienia lub wyjaśnienia oferty. Wezwanie to mógł
wystosować na mocy art. 107 ust. 2 lub 4 Pzp w przypadku przedmiotowych środków
dowodowych, a także art. 223 ust. 1 Pzp w przypadku innych, składanych dokumentów
lub oświadczeń, jeśli były one niejasne dla Zamawiającego lub niekompletne.
Odwołujący załączył do odwołania w charakterze dowodu pełny raport wykonany przez
akredytowany instytut badawczy
– TÜV Austria Services GmbH.
Przez
zaniechanie Zamawiającego, Odwołujący nie miał możliwości potwierdzenia klasy
oferowanego kotła i stracił możliwość uzyskania przedmiotowego zamówienia.
Środek dowodowy, który Zamawiający uznał za wadliwy, nie miał wpływu na punktację oraz
ranking ofert
zgodnie z SWZ, a miał jedynie potwierdzić wymagania dla oferowanego
urządzenia.
O
ferta Odwołującego została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu 6 sierpnia
2021 r. W toku badania oferty Odwołujący nie był informowany o brakach
i nieprawidłowościach w jego ofercie w odniesieniu do podmiotowych oraz przedmiotowych
środków dowodowych. Następnie, 11 sierpnia 2021 r., z nieznanych Odwołującemu
powodów Zamawiający unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty. Na żadnym
etapie badania oferty Odwołującego, Zamawiający nie wezwał go do wyjaśnienia i
uzupełnienia treści przedmiotowego środka dowodowego, który finalnie uznał za wadliwy.
Odwołujący wskazał ponadto, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów
z 5
września 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 1690 z późn. zm.) w sprawie wymagań dla kotłów
na paliwo stałe (o którym mowa w SWZ rozdz. 14 pkt. F 3) od 1 lipca 2018 r. nie można
sprzedawać kotłów poniżej 5 klasy, zaś od 2020 r. na rynku pozostaną tylko kotły spełniające
wymagania ekoprojektu.
Zatem odrzucenie oferty Odwołującego na podstawie wadliwego
dokumentu potwierdzającego oczywisty obecny stan prawny w Polsce było bezpodstawne.
K
ażdy obecnie dostarczany i montowany na terenie Polski kocioł musi być klasy 5 i takie
urządzenie Odwołujący zaoferował.
Przez
brak wezwania do wyjaśnień, Zamawiający naruszył również art. 16 ust. 1 Pzp.
6 i 21
września 2021 r. Zamawiający złożył pisemne odpowiedzi na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. W
uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 16 ust. 1, art. 107 ust. 2 i 4,
art. 223 ust. 1 oraz 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
Odwołujący nie zaskarżył zatem czynności
unieważnienia postępowania (art. 255 Pzp). Oznaczało to zatem, że Odwołujący zgodził
się z decyzją Zamawiającego w przedmiocie unieważnienia postępowania.
Zgodnie z art. 555 Pzp
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte
w odwołaniu, a zatem Izba na obecnym etapie nie będzie mogła orzekać, co do decyzji
Z
amawiającego w przedmiocie unieważnienia postępowania. Nie będzie również możliwości
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania, co powoduje brak spełnienia
przesłanki interesu po stronie Odwołującego. Nawet bowiem w przypadku stwierdzenia,
że odrzucenie oferty było sprzeczne z Pzp, czynność unieważnienia postępowania nie
będzie mogła zostać przez Izbę unieważniona, na skutek czego nie będzie możliwości
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
P
o uprzednim unieważnieniu czynności oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty, zgodnie
z wyrokiem KIO 1865/21 z 26 lipca
2021 r., Zamawiający przystąpił do ponownej oceny ofert
w postępowaniu. 3 sierpnia 2021 r. wezwano Odwołującego do uzupełnienia dokumentów
wymaganych w SWZ. Wykonawca złożył je 4 sierpnia 2021 r. i na tej podstawie
Zamawiający 6 sierpnia 2021 r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty. Po dokonaniu
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, Zamawiający dopatrzył się uchybienia w toku
czynności wyboru oferty, tj. że oferta złożona przez Odwołującego, mimo wezwania do
uzupełnienia dokumentów, była niekompletna. Odwołujący nie złożył przedmiotowego środka
dowodowego, tj. certyfikatu lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez jednostkę
oceniającą zgodność. Zgodnie z postanowieniami SWZ, Zamawiający wymagał: „W celu
potwierdzenia zgodności oferowanych kotłów z wymogami dotyczącymi minimalnego
poziomu efektywności energetycznej oraz norm emisji zanieczyszczeń, które zostały
określone w środkach wykonawczych do dyrektywy 2009/125/WE z 21 października 2009 r.
ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów
związanych z energią oraz wymogami klasy 5 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju
i Finansów z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe (Dz. U. z 2017
r., poz. 1690) należy złożyć wraz z ofertą certyfikat/-y wydany/-e przez jednostkę oceniającą
zgodność
lub sprawozdanie/-
a z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę lub przez inne
równoważne jednostki oceniające zgodność.
Przez jednostkę oceniającą zgodność rozumie się jednostkę wykonującą działania z zakresu
oceny zgodności, w tym kalibrację, testy, certyfikację i kontrolę, akredytowaną zgodnie
z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z 9 lipca
2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającym rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30)”.
W oparciu o powyższe, niemożliwa była ocena oferty Odwołującego, ponieważ
przedmiotowe środki dowodowe służyć miały potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw,
usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie
przedmiotu zamówienia lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia. Taka była
też intencja Zamawiającego, aby złożony certyfikat potwierdził, że oferowany kocioł spełnia
określone wymagania. Odwołujący w odwołaniu wskazał, że złożył wraz z ofertą dokument
sporządzony na podstawie raportu z badań zgodnie z normą EN 303-5 akredytowanych
instytutów badawczych potwierdzający, że zaoferowany kocioł spełnia normę EN 303-5 —
Klasa 5. Wraz z uzupełnieniem swojej oferty złożył ponadto deklarację zgodności.
Dokumenty te w żaden sposób nie potwierdzały parametrów kotłów. W przedstawionym
dokumencie nie ma nawet odniesienia do numeru badań. W deklaracji zgodności
wyszczególnionych jest kilkanaście modeli kotłów, a sprawozdanie z badań powinno odnosić
się do konkretnego modelu kotła. Ponadto w dokumencie tym wskazane jest jako paliwo
podstawowe
pellet,
a
nie
zgodnie
z wymaganiami Zamawiającego – zrębkę drzewną, co dodatkowo wykluczało ten dokument
jako potwierdzający zgodność z SWZ. Dlatego też nie można było uznać, że dokumenty
złożone przez Odwołującego to certyfikat wydany przez jednostkę oceniającą zgodność
lub sprawozdanie z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę lub przez inne równoważne
jednostki oceniające zgodność.
Konsekwencją odrzucenia jedynej ważnej oferty, jaka pozostała w postępowaniu po wyroku
KIO 1865/21
Zamawiający unieważnił postępowanie.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron zawart
e w odwołaniu i pismach procesowych, a także wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez Odwołującego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
Z
amawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
W zakresie twierdzenia Zamawiającego, który stwierdził, że brak zarzutu naruszenia art. 255
Pzp przez wadliwe unieważnienia postępowania Izba wskazuje, że Odwołujący wyraźnie
i w sposób nie budzący wątpliwości postawił zarzuty odwołania przeciwko czynności
odrzucenia jego oferty z postępowania. Odrzucenie oferty skutkowało brakiem ważnych ofert
mieszczących się w kwocie jaką Zamawiający przeznaczył na realizację przedmiotu
zamówienia, co z kolei doprowadziło do unieważnienia postępowania. Tym samym,
unieważnienie postępowania było skutkiem wadliwego odrzucenia oferty Odwołującego i nie
nastąpiłoby, gdyby Zamawiający nie dokonał tego odrzucenia. W konsekwencji Izba
wskazuje, że twierdzenie Zamawiającego jest błędne. Brak zarzutu wymierzonego wprost w
czynność unieważnienia postępowania nie oznacza, że Odwołujący z tą czynnością się
pogodził, zaakceptował ją czy uznał za prawidłową. Zamawiający myli się zatem twierdząc,
że Odwołujący nie miał interesu do wniesienia odwołania, a unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania na gruncie przedmiotowej sprawy nie może zostać orzeczone
przez Izbę, ze względu na dyspozycję art. 555 Pzp.
W Rozdziale 14 lit. F pkt 3 SWZ Zamawiający wskazał:
„W celu potwierdzenia zgodności oferowanych kotłów z wymogami dotyczącymi
minimalnego poziomu efektywności energetycznej oraz norm emisji zanieczyszczeń, które
zostały określone w środkach wykonawczych do dyrektywy 2009/125/WE z dnia 21
października 2009 r. ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących
ekoprojektu dla produktów związanych z energią oraz wymogami klasy 5 zgodnie z
Rozporządzeniem
Ministra
Rozwoju i Finansów z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe
Dz. U. z 2017 r., poz. 1690) należy złożyć wraz z ofertą certyfikat/-y wydany/-e przez
jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdanie/a z badań przeprowadzonych przez
tę jednostkę lub przez inne równoważne jednostki oceniające zgodność.
Przez jednostkę oceniającą zgodność rozumie się jednostkę wykonującą działania z zakresu
oceny zgodności, w tym kalibrację, testy, certyfikację i kontrolę, akredytowaną zgodnie
z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca
2008 r. ustan
awiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającym rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30)
”.
Dokument powyższy został określony przez Zamawiającego jako inny dokument składany
z ofertą, co wynika z tytułu Rozdziału 14 lit. F SWZ („Inne dokumenty składane przez
Wykonawcę w postępowaniu (razem z ofertą)”).
Poza przytoczoną wyżej, w SWZ brak jakiejkolwiek regulacji dotyczącej certyfikatu kotłów,
w szczególności brak przypisania temu dokumentowi znaczenia innego, niż potwierdzenia,
że oferowany kocioł jest zgodny z klasą 5 kotłów.
We wzorze formularza
oferty (Załącznik nr 1 do SWZ) Zamawiający wskazał m. in.:
„Oświadczam, że:
1. W cenie
naszej oferty zostały uwzględnione wszystkie koszty wykonania zamówienia.
Wykonam całość zamówienia publicznego w terminie do ……………………. r.
Termin płatności faktury: 14 dni.
Sprawność przy pełnym obciążeniu kotła: …………………….. %.
Sprawność przy częściowym obciążeniu kotła ……………………….. %.
Kocioł wyposażony w recyrkulację: tak / nie*
Okres gwarancji na roboty budowlane: ………..……… lat/a”.
Podkreślenia wymaga, że w żadnym miejscu formularza oferty, ani w żadnym dokumencie
składanym wraz z ofertą, zgodnie z treścią SWZ, wykonawcy nie mieli obowiązku wskazania
producenta, typu i modelu oferowanego kotła. Przytoczony wyżej fragment wzoru formularza
oferty
to jedyna jego część, w której wykonawcy mieli zawrzeć informacje dotyczące
parametrów oferowanego urządzenia.
O
dwołujący w formularzu oferty oświadczył m. in., że oferuje kocioł o następujących
parametrach:
Sprawność przy pełnym obciążeniu kotła: 94 %.
Sprawność przy częściowym obciążeniu kotła 91,6 %.
Wraz z formularzem oferty Odwołujący złożył dwa dokumenty dotyczące oferowanego kotła:
Sporządzony w języku niemieckim i polskim dokument „Deklaracja w sprawie
przyjaznej dla środowiska konstrukcji kotłów na paliwo stałe”. Dokument ten
pochodził od producenta kotła i dotyczył kotłów na zrębki (w trybie pelletu) o
oznaczeniach: T4e - 20, T4e - 25, T4e - 30, T4e - 35 , T4e - 40, T4e -45, T4e - 50,
T4e - 60, T4e - 80, T4e - 90, T4e - 100, T4e - 110, T4e - 120, T4e - 130, T4e - 140,
T4e - 150, T4e - 160 , T4e - 170, T4e - 175, T4e - 180, T4e - 200, T4e - 230, T4e -
T4e
T4e
TM 150, TM 200, TM 250, TM 300, TM 400, TM 500.
W treści dokumentu znajdowało
się jednoznaczne stwierdzenie, że ww. kotły spełniają wymogi klasy 5 według normy
EN 303-5.
2. Dokument (karta techniczna)
„Dane techniczne kotła Turbomat” dotyczący urządzeń
o oznaczeniach TM 150, TM 200 i TM 250.
Z tego dokumentu wynikało, że
sprawność kotła TM 250 przy pełnym obciążeniu to 94 %, a przy minimalnym
obciążeniu
to 91,6 %.
Kotły TM 150 i TM 200 miały inne parametry sprawności.
Porównanie parametrów sprawności określonych w formularzu oferty oraz w dokumencie
wskazanym wyżej, w punkcie 2, było jedynym sposobem pozwalającym na stwierdzenie,
że Odwołujący zaoferował Zamawiającemu kocioł Turbomat TM 250. Ustalenie to jest istotne
z
e względu na wyrażone przez Zamawiającego twierdzenie, że rolą certyfikatu kotła było
m. in. p
otwierdzenie jego zgodności z SWZ pod względem wymaganych parametrów.
3 sierpnia 2021 r. Zamawiający skierował do Odwołującego wezwanie:
„Działając na podstawie art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. — Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), zwanej dalej ustawą, wzywam do
złożenia oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających okoliczności, o których mowa w
rozdziale
14 pkt B SWZ
”.
Wspomniany w ww. wezwaniu Rozdział 14 lit. B SWZ stanowił:
B.
„Podmiotowe środki dowodowe jakie będzie musiał złożyć wykonawca którego
oferta została najwyżej oceniona, przed udzieleniem zamówienia w celu
potwierdzenia braku podstaw wykluczenia oraz potwierdzenia spełnienia
warunków udziału w postępowaniu (dot. oferty najwyżej ocenionej):
1. w zakresie braku podstaw do wykluczenia: nie dotyczy, 2. w zakresie
spełniania warunków udziału w postępowaniu:
dokument
potwierdzający,
że
wykonawca
jest
ubezpieczony
od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności
związanej z przedmiotem zamówienia ze wskazaniem sumy gwarancyjnej
tego ubezpieczenia.
Jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może złożyć wymaganych
przez zamawiającego podmiotowych środków dowodowych, o których mowa
w ust. 1, wykonawca składa inne podmiotowe środki dowodowe, które w
wystarczający
sposób
potwierdzają
spełnianie
opisanego
przez
zamawiającego warunku udziału w postępowaniu lub kryterium selekcji
dotyczącego sytuacji ekonomicznej lub finansowej.
wykaz robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich
5 lat
, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz
podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem
dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane
należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane
zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie
jest
w stanie uzyskać tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty, którego
wzór stanowi załącznik nr 5 do SWZ.
wykaz osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia
publicznego,
w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług,
kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami
na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia
i wyks
ztałcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie
do dysponowania tymi osobami, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do
SWZ
”.
W odpowiedzi na powyższe wezwanie 4 sierpnia 2021 r. Odwołujący złożył szereg
dokumentów adekwatnych do zakresu wezwania. Zamawiający nie kwestionował sposobu
realizacji wezwania przez Odwołującego i 6 sierpnia 2021 r. wybrał ofertę Odwołującego jako
najkorzystniejszą w postępowaniu.
11 sie
rpnia 2021 r. Zamawiający powiadomił wykonawców o unieważnieniu czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty wskazując:
„Pismem z dnia 06.08.2021r., Zamawiający poinformował wszystkich wykonawców o
wyborze najkorzystniejszej oferty Wykonawcy: Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjno
Handlowe OTECH, ul. Dukielska 83, 38-
300 Gorlice. Po dokonaniu czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty Zamawiający dopatrzył się uchybienia w toku czynności wyboru
ofert tj. niezbadania pełnych informacji zawartych w dokumentacji złożonej przez w/w
Wykonawcę.
W związku z powyższym Zamawiający unieważnił czynność oceny i wyboru
najkorzystniejszej oferty
”.
12 sierpnia 2021 r. Zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego
z postępowania. Decyzja została uzasadniona w następujący sposób:
„Zgodnie z zapisami SWZ do oferty oświadczeń oraz dowodu wpłaty wadium należało
również dołączyć przedmiotowe środki dowodowe opisane w rozdziale 14 pkt F podpunkt 3
tj. - certyfikat/-y wydany/-
e przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdanie/-a z
badań przeprowadzonych przez tę jednostkę lub przez inne równoważne jednostki
oceniające zgodność. Badając ofertę firmy Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjno
Handlowe „OTECH”, ul. Dukielska 83, 38-300 Gorlice, Zamawiający stwierdził, że dołączona
do oferty deklaracja nie spełnia wymogów SWZ, a zatem w związku z brakiem spełnienia
warunków określonych przez zamawiającego oraz stwierdzeniem że wada oferty jest
zasadnicza
i
nieusuwalna,
a jej charakter wyklucza zastosowanie art. 223 ust. 2 p.
z.p., oferta powinna zostać przez
zamawiającego odrzucona”.
W tym samym dniu Zamawiający powiadomił o unieważnieniu postępowania.
Biorąc pod uwagę ustalony i opisany wyżej stan faktyczny Izba uznała, że czynność
odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania była nieprawidłowa.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonego wyżej Rozdziału 14 lit. F pkt 3 SWZ jedynym celem,
dla którego wykonawcy mieli złożyć wraz z ofertą certyfikat lub sprawozdanie z badań kotła
było potwierdzenie, że oferowane urządzenie spełnia wymogi klasy 5 kotła. SWZ nie nadała
tym dokumentom jakiegokolwiek innego znaczenia w postępowaniu. Zamawiający wskazał
przy tym w sposób nie budzący wątpliwości, że certyfikat lub sprawozdanie z badań mają
pochodzić od jednostki wykonującej działania z zakresu oceny zgodności, w tym kalibrację,
testy, certyfikację i kontrolę, akredytowaną zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
Dokument złożony przez
Odwołującego nie spełniał tego wymogu, ponieważ został wystawiony przez producenta
kotła. Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego
nie
da
się stwierdzić, czy to tą niezgodność z SWZ Zamawiający uznał za nieusuwalną wadę,
ponieważ uzasadnienie jest lakoniczne i nie pozwala na stwierdzenie motywów, którymi
kierował się Zamawiający podejmując decyzję o odrzuceniu oferty.
Izba wskazuje, że nieprawdziwe jest twierdzenie Zamawiającego, że Odwołujący został
wezwany do uzupełnienia certyfikatu 3 sierpnia 2021 r. W odpowiedzi na odwołanie
z 6
września 2021 r. Zamawiający wskazał: „Zamawiający dopatrzył się uchybienia w toku
czynności wyboru oferty, tj. że oferta złożona przez Odwołującego, mimo wezwania
do uzupełnienia dokumentów, była niekompletna. Odwołujący nie złożył przedmiotowego
środka dowodowego, tj. certyfikatu lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez
jednostkę oceniającą zgodność”. Przytoczona wyżej treść przedmiotowego wezwania oraz
Rozd
ziału 14 lit. B jasno wskazuje, że Zamawiający wezwał Odwołującego wyłącznie
do uzupełnienia dokumentów podmiotowych. W wezwaniu nie było natomiast mowy
o uzupełnianiu dokumentów dotyczących oferowanego kotła.
Biorąc pod uwagę powyższe nie sposób ustalić przyczyn, dla których Zamawiający uznał,
że wezwanie do uzupełnienia certyfikatu odpowiadającego wymogom określonym w
Rozdziale 14 lit. F pkt 3 SWZ
jest niedopuszczalne. Jak zostało ustalone wyżej jedyną rolą
tego dokumentu było potwierdzenie, ze oferowany kocioł spełnia wymogi piątej klasy. Co za
tym idzie uzupełnienie tego dokumentu nie ma wpływu na treść oferty i nie będzie prowadziło
ani do negocjacji treści oferty, ani tym bardziej do jej zmiany.
W konsekwencji Izba uznała, że zarzuty odwołania potwierdziły się o czym orzekła w
sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowód z następujących dokumentów:
Ogłoszenia o zamówieniu oraz SWZ z załącznikami,
Oferty Odwołującego wraz z załącznikami,
3. Wezwania z 3
sierpnia 2021 r. wraz z odpowiedzią Odwołującego,
Korespondencji Zamawiającego z wykonawcami, w tym zawiadomienia o wyborze
najkorzystniejszej oferty z
6 sierpnia 2021 r., zawiadomienia o unieważnieniu wyboru
najkorzystniejszej oferty z 11 sierpnia 2021 r., zawiadomienia o odrzuceniu oferty
Odwołującego z postępowania oraz zawiadomienia o unieważnieniu postępowania.
Izba odmówiła przeprowadzenia dowodu z załączonego do odwołania raportu z badań kotła
Turbomat TM 250 uznając, że to rolą Zamawiającego jest ocena tego dokumentu. Dokument
ten nie miał jednak znaczenia dla oceny zasadności zarzutów odwołania, ponieważ nie odegrał
żadnej roli w ciągu zdarzeń, które doprowadziły do bezpodstawnego odrzucenia oferty
Odwołującego z postępowania oraz bezzasadnego unieważnienia postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b)
w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………