sygn. akt: KIO 2483/21
WYROK
z dnia
28 września 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Konrad Wyrzykowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
24 września 2021 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Preze
sa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2021 r. przez
wykonawcę
NETPRINT
s.c.
J.
W.,
B.
S.,
ul.
Unii
Europejskiej
600 Oświęcim, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa -
1 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Zgierzu, ul. Konstantynowska 85;
95-100 Zgierz,
przy udziale wykonawcy JM Data sp. z o.o. s
p.k., ul. Zwoleńska 65a, 04-761 Warszawa,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę NETPRINT s.c. J. W., B. S., ul. Unii
Europejskiej 10; 32-
600 Oświęcim i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczoną przez wykonawcę NETPRINT s.c. J. W., B. S., ul. Unii Europejskiej 10; 32-
600 Oświęcim, tytułem wpisu od odwołania.
Stoso
wnie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zam
ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 2483/21
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa - 31 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Zgierzu
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest
„Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kserokopiarek i faksów”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 5 maja 2021 r., pod nr 2021/S 087-224340.
Dnia 12 sierpnia 2021
roku, zamawiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 23 sierpnia 2021 roku wykonawca
wykonawcę NETPRINT s.c. J. W., B. S. (dalej
„Odwołujący”) wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1-3 w zw. z art. 105 ust. 1 w zw. z art. 106 ust. 1-3 w zw. z art. art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy Pzp
, poprzez: naruszające zasady proporcjonalności, przejrzystości
i równego traktowania nieuzasadnione przyjęcie, że przedłożone przez wykonawcę
przedmiotowe środki dowodowe (oświadczenie laboratorium TUV Rheinland Oddział
Poznań dla wszystkich zaoferowanych produktów równoważnych) nie spełniają
wymogów opisanych w rozdz. III - Opis przedmiotu zamówienia, pkt 27 ppkt 1-3 SWZ,
pomimo tego, że przedłożone przez odwołującego zaświadczenie Laboratorium
Badawczego TUV Rheinland Oddział Poznań jest „Zaświadczeniem niezależnego
podmiotu uprawnionego do kontroli jakości w postaci dokumentu równoważnego
odpowiadającego certyfikatowi odnoszącym się do wydajności produktów, albowiem
zaświadczenie wydane przez TUV Rheinland Oddział w Poznaniu zostało wystawione
przez akredytowaną (w rozumieniu ustawy) jednostkę oceniającą zgodność, która
przeprowadziła badania wszystkich wskazanych w zaświadczeniu produktów
w oparciu o odnośne normy ISO, a jego treść w istocie jest w całości zgodna z treścią
dokument
ów o nazwie „CERTYFIKAT” wystawianych przez tę jednostkę, co samo
w sobie świadczy o wadliwym zastosowaniu art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
2. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 65
§1 i art. 65
Kc - poprzez przy
jęcie
niekorzystnej dla o
dwołującego i subiektywnej, nieznajdującej odzwierciedlenia
w literalnych zapisach SWZ, wykładni treści SWZ w zakresie rozdz. III pkt 27 ppkt 1-3,
prowadzącej do uznania, że odwołujący się nie przedłożyli wraz z ofertą żądanych
w
tych punktach dokumentów, choć językowa i obiektywna wykładnia SWZ oraz treści
przedłożonych dokumentów do takiego wniosku nie prowadzi.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu: uchylenia czynności podjętej
w w/w postępowaniu w postaci wyboru najkorzystniejszej oferty oraz uchylenia
czynności odrzucenia oferty odwołującego, a także nakazanie zamawiającemu
dokonania oceny oferty odwołującego zgodnie z kryteriami przedstawionymi w SWZ
jako niepodlegającej odrzuceniu i dokonanie ponownego wyboru najkorzystniejszej
oferty,
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego uiszczonej opłaty od odwołania
oraz
kosztów obsługi prawnej w związku z wywiedzionym odwołaniem, zgodnie
z
zestawieniem kosztów i faktur, jakie zostanie dołączone na dalszym etapie
postępowania odwoławczego,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści odwołania na
okoliczności tam przytoczone.
Interes odwołującego. Odwołujący wskazał, że gdyby nie niezgodna z prawem czynność
z
amawiającego polegająca na odrzuceniu oferty odwołującego, to przy zastosowaniu
opisanych w SWZ kryteriów oceny ofert, oferta odwołującego powinna zostać oceniona
najwyżej.
Odwołujący wskazał, iż zamawiający dopuścił oferowanie produktów równoważnych (tzw.
zamienników) do produktów pochodzących od producenta urządzenia, pod warunkiem
spełnienia przez nie określonych norm i standardów jakościowych i technicznych.
Udowodnienie spełnienia owych kryteriów spoczywało na wykonawcy. W ramach
przedmiotowych środków dowodowych zamawiający zawarł przy tym następująco opisany
wymóg (rozdz. III pkt 27 ppkt 1-5), cyt.:
„Zamawiający żąda, by Wykonawca do zaoferowanych produktów równoważnych, w celu
potwierdzenia, że oferowane materiały odpowiadają wymaganiom określonym przez
Zamawiającego złożył wraz z ofertą następujące dokumenty:
1) Zaświadczenia niezależnego podmiotu uprawnionego do kontroli jakości,
posiadającego stosowną akredytację w zakresie badania produktów będących przedmiotem
zamówienia potwierdzającego, że dostarczone produkty odpowiadają określonym normom
lub specyfikacjom technicznym -
w postaci certyfikatu odnoszącego się do normy ISO 19752
dla tonerów monochromatycznych (w przypadku certyfikatu odnoszącego się do więcej niż
jednego
produktu, wyszczególnienie z nazwy na certyfikacie wszystkich produktów, do
których certyfikat się odnosi) lub dokument równoważny odpowiadający certyfikatowi
odnoszącego się do wydajności produktów.
Zaświadczenia niezależnego podmiotu uprawnionego do kontroli jakości,
posiada
jącego stosowną akredytację w zakresie badania produktów będących przedmiotem
zamówienia potwierdzającego, że dostarczone produkty odpowiadają określonym normom
lub specyfikacjom technicznym - w postaci certyfikatu
odnoszącego się do normy ISO 19798
dla to
nerów kolorowych (w przypadku certyfikatu odnoszącego się do więcej niż jednego
produktu, wyszczególnienie z nazwy na certyfikacie wszystkich produktów, do których
certyfikat się odnosi) lub dokument równoważny odpowiadający certyfikatowi odnoszącego
się do wydajności produktów.
Zaświadczenie niezależnego podmiotu uprawnionego do kontroli jakości,
posiadającego stosowną akredytację w zakresie badania produktów będących przedmiotem
zamówienia potwierdzającego, że dostarczone produkty odpowiadają określonym normom
lub specyfikacjom technicznym - w postaci certyfikatu
odnoszącego się do normy ISO 24711
dla at
ramentowych wkładów drukujących (w przypadku certyfikatu odnoszącego się do
więcej niż jednego produktu, wyszczególnienie z nazwy na certyfikacie wszystkich
produktów, do których certyfikat się odnosi) lub dokument równoważny odpowiadający
certyfikatowi od
noszącego się do wydajności produktów.
4) Certyfika
t potwierdzający, że proces produkcji materiałów eksploatacyjnych przebiega
zgodnie z normami ISO 9001:
2000 lub równoważnymi;
Raporty z testów wydajności przeprowadzone w akredytowanym laboratorium
zgodnie z normami:
a)
ISO/IEC 19725 dla tonerów do urządzeń monochromatycznych,
b)
ISO/IEC 19798 dla tonerów do urządzeń kolorowych,
c) ISO/IEC 24711/24712
dla wkładów atramentowych (tuszy)”.
Odwołujący się dla spełnienia tych wymogów przedłożył:
zaświadczenie wystawione przez akredytowaną jednostkę oceniającą zgodność (TUV
Rheinland Polska sp. z o.o. Oddział w Poznaniu), że wszystkie wskazane w tym dokumencie
produkty są zgodne z odnośnymi normami ISO (pkt 1-3),
- certyfikat ISO 9001
:2000 producenta materiałów równoważnych (pkt 4),
raporty z badań równoważnych materiałów eksploatacyjnych (pkt 5).
Do odwołania odwołujący załączył ofertę NETPRINT wraz z załącznikami, z pominięciem
jednak wydruków stron testowych oraz karty specyfikacji substancji dla wszystkich
oferowa
nych produktów zamiennych, gdyż załączniki te nie mają znaczenia dla
rozstrzygnięcia, a składałyby się z kilkudziesięciu stron. Dodatkowo część załączników
(raporty z testów) z uwagi na objęcie ich tajemnicą przedsiębiorstwa na etapie składania
oferty zost
ało przekazanych zamawiające mu wraz z odwołaniem w sposób umożliwiający
dochowanie tej tajemnicy.
O
dwołujący podniósł, iż zamawiający odrzucił jednak ofertę odwołującego uznając, że nie
wypełnił wymogu określonego w punkcie pkt 1-3 powyżej (tj. nie przedłożył „dokumentu” tam
opisanego), gd
yż uznał, że załączone oświadczenie potwierdza jedynie przeprowadzenie
testów na kilku produktach, zaś certyfikat dawałby gwarancję, że wyrób, proces i miejsce
produkcji są weryfikowane oraz nadzorowane przez niezależną jednostkę.
Zdaniem
odwołującego, zamawiający nie miał jednak racji przyjmując taką interpretację
oraz odrzucając ofertę odwołującego.
O
dwołujący zwrócił uwagę, że treść przedłożonego zaświadczenia jest w istocie
identyczna z treścią certyfikatu wydawanego przez ten sam podmiot. Dla wykazania tego
załączył do odwołania zarówno zaświadczenie, jakim NETPRINT posłuży się w toku
niniejszego postępowania, jak i publicznie dostępny certyfikat (umieszczony na stronie
jednego z producentów) wystawiony przez TUV Rheinland Poland sp. z o.o. Oba dokumenty
różni co najwyżej układ tekstu i szata graficzna dokumentu. Natomiast treść „oświadczeń”
złożonych przez podmiot oceniający zgodność jest identyczna. Zarówno sporne
„zaświadczenie”, jak i certyfikat stwierdzają, że wskazane w nich wyroby są zgodne
z wymaganiami opisanych w nich dokumentów odniesienia (norm ISO). Zatem oba
dokumenty w takim samym zakresie za
świadczają, że produkty spełniają określone normy.
Nie ma zatem racji z
amawiający, że certyfikat byłby „nośnikiem” jakichkolwiek innych
info
rmacji, czy gwarancji albo domniemań. Niezrozumiałe jest, dlaczego zamawiający
uważa, że certyfikat potwierdzałby, że wyrób, proces i miejsce produkcji są weryfikowane
oraz nadzorowane przez niezależną jednostkę, a owo zaświadczenie temu wymogowi nie
czyni
zadość. Jeżeli norma ISO (której treść nie jest powszechnie dostępna, stąd odwołujący
się nie mają możliwości jej przedłożenia) zakłada, że w ramach badania produktu w oparciu
o nią przeprowadzić należy także proces weryfikacji miejsca produkcji, technologii, itp., to
„zaświadczenie” przedłożone przez odwołujących się także spełnia ten wymóg, bo
potwierdza
, że produkty zostały przebadane zgodnie z tymi normami. Zgodnie - to znaczy
w pełni tak, jak wymaga tego norma. Co też istotne w niniejszej sprawie: zamawiający
kreując w SWZ wymogi dotyczące przedmiotowych środków dowodowych dla produktów
równoważnych nie zażądał wyłącznie certyfikatów i raportów z badań, ale oczekiwał
zaświadczeń pod postacią certyfikatu lub innego równoważnego dokumentu. Żądanym
środkiem dowodowym nie był zatem certyfikat, ale zaświadczenie, które mogło mieć postać
albo certyfikatu, alb
o innego równoważnego dokumentu. Co dodatkowo ważne:
zaświadczenie to miało potwierdzać, że dostarczone produkty odpowiadają określonym
normom lub specyfi
kacjom technicznym. Nie miało więc bynajmniej potwierdzać, że wyrób,
proces i miejsce produkcji są weryfikowane oraz nadzorowane przez niezależną jednostkę,
jak to wskazano w uzasadnieniu odrzucenia oferty odwołujących się. To odnośna norma
określa, co powinno być brane pod uwagę podczas badania i czego w ogóle badanie dotyczy
(czy procesu produkcji, czy w
ydajności, czy jakości, itp.). Jeśli więc zamawiający tak
ukształtował w SWZ stawiane przez siebie wymogi, to każdy wykonawca miał prawo
w zaufaniu do tre
ści SWZ przedstawić takie dokumenty, jakie uzna za stosowne, o ile
oczywiście będą one spełniały opisane wymogi.
Jak wykazano powyżej, przedłożone przez odwołującego „zaświadczenie” odpowiadało
wszystkim wymogom stawianym w SWZ, czyli było dokumentem równoważnym
certyfikatowi, gdyż:
pochodziło od niezależnego i certyfikowanego (przez PCA) podmiotu oceniającego
zgod
ność,
podmiot ten przeprowadził badania wszystkich wymienionych produktów w oparciu
o odnośną normę (czyli dokładnie tak samo jak na potrzeby certyfikatu),
podmiot wystawił zaświadczenie o treści równoważnej certyfikatowi, bo tak naprawdę
jego treść jest identyczna z treścią certyfikatu, gdy porówna się oświadczenia laboratorium
zawarte w obu dokumentach.
To, że zaświadczenie to jest zgodne z prawdą wynika ponadto z załączonych wraz
z ofe
rtą raportów z badań przeprowadzonych na wskazanych w zaświadczeniu produktach.
W istocie, to że odwołujący nie przedłożył certyfikatu ogólnego wystawionego przez TUV
Rheinland wynika wy
łącznie z tego, że dostawca materiałów eksploatacyjnych jest w toku
procedury certyfikacji. Procedura ta zakłada, że uzyskanie certyfikatu wymaga przebadania
określonej liczby produktów. Laboratorium badawcze przebadało dotychczas produkty
opisane w „zaświadczeniu” i jest w toku badania dalszych, stąd też w toku tego
pos
tępowania o udzielenie zamówienia odwołujący nie miał możliwości posłużenia się
certyfikatem.
Co też istotne: w ocenie odwołującego „zaświadczenie” przedłożone przez
odwołującego w sposób bardziej pewny potwierdza zgodność opisanych w nim produktów
z normami. Wynika bowiem z nie
go, że wszystkie wymienione w zaświadczeniu produkty
zostały przebadane zgodnie z określonymi normami odniesienia. Tymczasem w procedurze
certyfikacji zastrzeżone jest, że uzyskanie certyfikatu ogólnego na określoną liczbę
pro
duktów wymaga przeprowadzenia badania dużo mniejszej liczby produktów (np. dla
uzyskania certyfikatu na 500 produktów wystarczy przebadanie 50 produktów).
Jak wynika z załączonej do odwołania oferty certyfikacji skierowanej do producenta
materiałów zamiennych, od którego zamierzaliśmy nabyć na potrzeby tego postępowania
materiały eksploatacyjne, a wystawionej przez podmiot akredytowany przez PCA - TUV
Rheinland Polska, aby mieć możliwość zamieszczenia na certyfikacie ogólnym od 26 do 50
produktów, wystarczy poddać badaniu jedynie 22. Aby „wpisać” do certyfikatu od 151 do 280
prod
uktów - badaniu trzeba poddać 28, itd. Zatem certyfikat ogólny, na który powołali się inni
wykonawcy, których ofert nie odrzucono, wcale - i to już z samego założenia sposobu jego
tworzenia oraz celu, jakiemu ma
służyć - nie jest zaświadczeniem, że wszystkie opisane
w nim produkty zostały przebadane zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego.
Odwołujący wskazuje, że zamawiający popełnił nie tylko błąd logiczny i przedmiotowy
przy odrzucaniu oferty NETP
RINT s.c., ale także naruszył zasady, jakie rządzą wykładnią
treści SWZ, a które obowiązują wszystkie podmioty mające z nią do czynienia. Chodzi tu
o to, że zamawiający, choć zredagował SWZ w sposób umożliwiający wykonawcom
sk
ładanie różnorakich dokumentów, to przy ocenie ofert odszedł od racjonalnej i literalnej
wykładni stworzonej przez siebie specyfikacji na korzyść rozumienia zapisów SWZ tak, jak
subiektywnie uznał dla siebie za korzystne. Specyfikacja warunków zamówienia jest
podstawowym i najważniejszym dokumentem w postępowaniu o udzielenie zamówienia
public
znego. Określa ona wzajemne prawa i obowiązki stron wynikające z przystąpienia do
postępowania. Jest swoistym zaproszeniem wykonawców do składania ofert. Pozwala
wykonawcom dowiedzieć się, czego dokładnie oczekuje od nich zamawiający, czy są w
stanie wykon
ać dane zamówienie oraz jakie są warunki udziału w postępowaniu. Stanowi
ona oświadczenie woli zamawiającego, które podlega wykładni przy zastosowaniu zasad
określonych w art. 65 k.c. (tak wyrok z dnia 31 marca 2014 r., KIO 503/14).
Postępowanie o udzielenie zamówienia ma charakter cywilnoprawny. Artykuł 65 §1 k.c.,
zawierający dyrektywy wykładni oświadczeń woli, nakazuje uwzględniać kontekst danego
oświadczenia - zasady współżycia społecznego i ustalone zwyczaje. Wszelkie niejasności
treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy rozpatrywać na korzyść
wyko
nawców. W wyroku z dnia 18 marca 2015 r., III Ca 70/15, Sąd Okręgowy w Nowym
Sączu zwrócił uwagę, że „Zapisy w SIWZ (...) muszą mieć charakter precyzyjny
i jednoznaczny, a wątpliwości powstałe na tym tle muszą być rozstrzygane na korzyść
wykonawcy. Obowiązek takiego formułowania i tłumaczenia ma na celu realizację zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców przystępujących do
przetargu
”.
Z powyższych reguł interpretacyjnych wynika jasno, że zarówno treść oświadczeń
składanych przez strony postępowania w trybie zamówień publicznych, takich jak: SWZ, czy
ofert
a wykonawcy, podlegają regułom wykładni oświadczeń woli i wiedzy (art. 65 i 65
kc),
przy czym z tym zastrzeżeniem, że wszelkie wątpliwości interpretacyjne dotyczące SWZ
nale
ży tłumaczyć na korzyść wykonawców.
Jeżeli więc zamawiający tak opisał oczekiwane przez siebie przedmiotowe środki
dowodowe, że wymóg opisany w cytowanych zapisach SWZ spełniać może kilka różnych
dokumentów, to nie ma żadnych podstaw do tego, aby ową okoliczność rozstrzygać na
niekorzyść wykonawców i twierdzić, że wymóg taki spełnia wyłącznie certyfikat, jak
zaznaczono w uzasadnieniu odrzucenia oferty odwołujących się. Zamawiający
w uzasadnieniu odrzucenia oferty oraz pisma wysłanego odwołującym się później powołuje
się na zasadę równego traktowania wszystkich oferentów, ale w istocie - poprzez swoją
decyzję - zasadę tę naruszył.
dowód: SWZ wraz z załącznikami, oferta odwołującego wraz z załącznikami (bez
wydruku stron testowych), oferta TUV Rheinland Polska,
przykładowy certyfikat, zlecenie
oraz umowa o certyfikację z załącznikami).
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwołania. Zamawiający wskazał, iż odwołujący w przypadku zaproponowania produktów
równoważnych zobowiązany był złożyć wraz z ofertą m.in. certyfikat potwierdzający,
że proces produkcji materiałów eksploatacyjnych przebiega zgodnie z normami ISO19725,
ISO/IEC 19798, ISO/24711/24712 lub dokument równoważny odpowiadający certyfikatowi.
O
dwołujący nie załączył do oferty przedmiotowego certyfikatu, załączone zostało jedynie
„Zaświadczenie” tj. oświadczenie Laboratorium Badawczego TUV Rheinland Polska
sp. z
o.o. (odział w Poznaniu) w zakresie badań wydajnościowych materiałów
eksploatacyjnych (produktów równoważnych My Office) zaproponowanych przez
odwołującego potwierdzające, że badane wyroby są zgodne z wymaganiami przywołanych
dokumentów odniesienia i zostały przetestowanie w akredytowanym laboratorium. Dokument
ten zwany będzie dalej „Zaświadczeniem”.
W ocenie z
amawiającego przedłożone przez odwołującego Zaświadczenie wystawione
przez akredytowane Laboratorium Badawcze TUV Rheinland Polska sp. z o.
o. (oddział
w Poznaniu) nie spełnia wymogów certyfikatu, ani dokumentu równoważnego
odpowiadającego certyfikatowi. Celem właściwej oceny przedstawionych przez
odwołującego dokumentów zamawiający zwrócił się do ww. Laboratorium TUV Rheinland
Polska sp. z o.o.
oddział w Poznaniu z prośbą o ocenę ww. Zaświadczenia pod kątem jego
zgodności/równoważności z certyfikatem.
Zamawiający otrzymał od laboratorium wyjaśnienie - „Oświadczenie”, zgodnie z którym:
jedynym dokumentem potwierdzającym przeprowadzone badania w laboratorium wraz
z ich wynikami jest „Raport z badań”,
wystawione przez laboratorium „Oświadczenie” dla odwołującego nie jest w żaden
sposób jednoznaczne z certyfikatem i nie może być w żaden sposób tak interpretowane,
Zaświadczenie
jest
jedynie
jednostronicowym
dodatkowym
dokumentem
potwierdzającym jedynie fakt przeprowadzenia przywołanych testów i nie powinien być
przedstawiany bez raportów zawierających pełne wymagane informacje z badań.
(d
owód: pismo zamawiającego do laboratorium z dnia 22.07.2021 r., odpowiedź
laboratorium z dnia 22.07.2021 r. wraz z korespondencją mailową).
Takie brzmienie wyjaśnień Laboratorium, które samo było wystawcą Zaświadczenia nie
pozostawia wątpliwości, że przedłożony dokument nie spełnia wymogów certyfikatu, ani
d
okumentu równoważnego odpowiadającego certyfikatowi. Wobec kategorycznego
brzmienia wyjaśnień Laboratorium zamawiający już tylko na tej podstawie mógł odrzucić
ofert
ę odwołującego. Zamawiający dokonał jednak dodatkowo szczegółowej analizy
przedłożonego Zaświadczenia pod kątem jego równoważności z certyfikatem, o czym mowa
poniżej.
Zamawiający wskazał, iż w związku z treścią odwołania koniecznym jest przybliżenie
zagadnienia czym w istocie jest certyfikat.
Zamawiający w tym celu korzysta m.in. z danych
pn.
„Certyfikat a raport z badań” zawartych na stronie internetowej TUV Rheinland Polska
(źródło: https://www.tuv.com/content-mediafiles/poland/pdfs/0158-ce-mark/tuv-rheinland-pl-
certyfikat-a-raport-z-badan-folder.pdf). Zgodnie z zawartymi tam danymi certyfikat to
dokument, wystawiony przez stronę trzecią, poświadczający zgodność wyrobu
z deklarowanymi przez wytwórcę lub określonymi w przepisach bądź normach
właściwościami. Certyfikat jest gwarancją, że wyrób, proces i miejsce produkcji są
weryfikowane oraz nad
zorowane przez niezależną jednostkę.
Certyfikat powinien zawierać:
•
dane jednostki certyfikującej,
•
dane klienta,
•
datę wydania i czas na jaki certyfikat został wystawiony,
•
identyfikację wyrobów, dla których certyfikat jest wydany,
•
wyspecyfikowane wymagania, z którymi oceniana była zgodność wyrobów,
•
podpis przedstawiciela jednostki certyfikującej.
Z ww. danych zawartych na stronie internetowej TUV Rheinland wynika ponadto,
że certyfikat:
1) jest wystawiany przez jednostkę certyfikującą (a nie laboratorium badawcze),
2) dotyczy kontroli produkcji (a nie wyłącznie badanych egzemplarzy wyrobów),
3) jego w
ażność jest nadzorowana,
odnosi się do modelu/partii modelu wyrobu,
5) wystawiany jest na okres podany na certyfikacie,
upoważnia do korzystania ze znaków TUV Rheinland zawierających odpowiednie
słowa kluczowe w zależności od przeprowadzonych działań w procesie certyfikacji (np.
bezpieczeństwo, produkcja kontrolowana, funkcjonalność),
potwierdza, że wyrób będący w obrocie handlowym jest wyrobem poddanym ocenie,
jest wpisany do bazy Certipedia (stanowiącej ogólnodostępny wykaz certyfikowanych
wyr
obów, usług, firm, umożliwia weryfikację autentyczności i ważności certyfikatu).
(d
owód: „Certyfikat a raport z badań” zamieszczony na stronie internetowej TUV
Rheinland Polska (źródło: https://www.tuv.com/content-media-files/poland/pdfs/0158-ce-
mark/tuv-rheinland-pl-certyfikat-a-raport-z-badan-folder.pdf).
Ponadto z
amawiający wskazał, iż Polskie Centrum Akredytacji jest krajową jednostką
akredytującą upoważnioną do akredytacji jednostek oceniających zgodność na podstawie
ustawy z dnia 13.04.2016 r. o syste
mach oceny zgodności i nadzoru rynku (t.j. Dz. U. z 2021
r. poz.514). P
olskie Centrum Akredytacji posiada status państwowej osoby prawnej i jest
nadzorowane przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Kompetencje laboratorium badawczego i jednostki cert
yfikującej nie są tożsame.
Zdaniem z
amawiającego, z cytowanych przepisów wynika, że czym innym jest
akredytowane laboratorium badawcze, a czym innym akredytowana jednostka certyfikująca,
każdy z tych podmiotów pełni inną rolę w systemie oceny zgodności i nie można stawiać
pomiędzy nimi znaku równości, a każde z tych uprawnień wymaga oddzielnego procesu
akredytacji. Wystawcą certyfikatu może by wyłącznie jednostka certyfikująca, a sam
certyfikat może być wydany jedynie po przeprowadzeniu procesu certyfikacji.
TUV Rheinland Polska Sp. z o.
o. z siedzibą w Zabrzu, zgodnie z danymi zawartymi na
stronie internetowej Polskiego Centrum Akredytacji funkcjonuje zarówno jako:
1) Laboratorium Badawcze - Laboratorium Badawcze TUV Rheinland Polska ul.
Wolności 327; 41-800 Zabrze; jego zakres akredytacji stanowi dokument AB 904 - zgodnie
z danym zawartymi na stronie https://www.pca.qov.pl/akredytowane-podmioty/akredytacje-
aktywne/laboratoria-badawcze/AB%20904.podmiot.html
oraz jako Jednostka certyfikująca wyroby - jej zakres akredytacji stanowi dokument
AC
zgodnie
z
danym
zawartymi
na
stronie
https://www.pca.gov.pl/
akredytowane-podmioty/akredytacje-aktywne/jednostki-certyfikujace-wyroby/AC%20141.
podmiot.html
(d
owód: zakres akredytacji Laboratorium Badawczego dokument AB 904 (źródło:
https://www.pca.gov.pl/akredytowane-podmioty/akredytacje-aktywne/laboratoria-badawcze/
AB%20904.podmiot.html,
zakres akredytacji jednostki certyfikującej wyroby dokument AC
141 (źródło: https://www.pca.gov.pl/akredytowane-podmioty/akredytacje-aktywne/jednostki-
certyfikujace-wyroby/AC%20141.podmiot.html).
Zamawiający wskazał, iż odwołujący złożył wraz z odwołaniem dokument tj. „przykładowy
certyfikat”, co do którego zastrzegł tajemnicę przedsiębiorstwa. Jednocześnie jednak
z
amawiający wskazał, iż ów „przykładowy certyfikat” jest ogólnie dostępny we wspomnianej
wyżej
bazie
Certipedia
(https://www.certipedia.com/quality_marks/
0000039791?locale=pl&certyficate_
number=6100 0456) i z łatwością można do niego
dotrzeć by ustalić zakres i treść tego certyfikatu. Tym samym „przykładowy certyfikat”
pos
łużyć może jako materiał porównawczy do analizy czy przedłożone przez odwołującego
Zaświadczenie spełnia wymogi certyfikatu lub dokumentu równoważnego odpowiadającego
certyfikatowi. Różnice pomiędzy treścią Zaświadczenia i „przykładowego certyfikatu” są
oczywiste, co z
amawiający poniżej wykazuje.
Mając więc na uwadze ww. dane zawarte na stronie internetowej TUV Rheinland Polska
sp. z
o.o., Polskiego Centrum Akredytacji oraz „przykładowy certyfikat” zamawiający
stwierdz
ił, iż z całą pewnością złożone przez odwołującego Zaświadczenie w żaden sposób
nie spełnia wymogów certyfikatu, ani dokumentu równoważnego odpowiadającego
certyfikatowi. Zdaniem z
amawiającego Zaświadczenie nie jest jednoznaczne z certyfikatem
ani jemu równoważne. Jest ono dokumentem potwierdzającym jedynie fakt przeprowadzenia
testów na kilku wyrobach. Certyfikat natomiast jest gwarancją, że wyrób, proces i miejsce
produkcji są weryfikowane oraz nadzorowane przez niezależna jednostkę.
Do pos
tępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego, skuteczne przystąpienie
zgłosił wykonawca JM Data sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Warszawie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 528 ustawy Pzp.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust
awy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszen
ia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1
ustawy Pzp
, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są niezasadne.
Izba podzielając stanowisko prezentowane przez zamawiającego i przystępującego
podkreśla, że zgodnie z treścią rozdziału III SWZ, stanowiącego opis przedmiotu
zamówienia, zamawiający (na stronie nr 7) podał, cyt. „Z uwagi na to, iż powyższe
dokumenty
stanowią treść oferty, nie podlegają one uzupełnieniu”. Wskazana treść odnosi
się do sytuacji, z którą mamy do czynienia w przedmiotowym postępowaniu, tj. z sytuacją
w której wykonawca zaoferował zamawiającemu produkty równoważne. W takim przypadku
wykona
wca zobowiązany był, w celu potwierdzenia, że oferowane materiały odpowiadają
wymaganiom określonym przez zamawiającego, złożenia wraz z ofertą odpowiednich
dokumentów, tj. m.in. zaświadczeń, certyfikatów, raportów testów, itp.
W odniesieniu do zaświadczeń, zamawiający podał, że wymaga złożenia zaświadczenia -
w postaci certyfikatu odnoszącego się do określonej normy ISO lub dokumentu
równoważnego - odpowiadającego certyfikatowi - odnoszącego się do wydajności
produktów.
O ile można zgodzić się z odwołującym, iż zamawiający w swoim opisie odniósł się do
wydajno
ści produktów, to nie można zgodzić się z twierdzeniem, że przedłożone przez
odwołującego Zaświadczenie, odpowiada zakresowi informacji ujawnianych w certyfikacie,
w szczególności odnoszących się do określonej przez zamawiającego normy ISO.
Norma ISO (ang.
International Organization for Standarization), czyli Międzynarodowa
Organizacja Normalizacyjna, jest globalną organizacją pozarządową z siedzibą w Genewie
(Szwajcaria). Zajmuje się określaniem standardów dla produktów, usług i systemów
zarządzania, które odgrywają zasadniczą rolę w ułatwianiu prowadzenia handlu
zagraniczn
ego i międzynarodowej współpracy („Systemy zarządzania jakością
i środowiskiem”, T. Borys, P. Rogala, Wrocław 2012). Normy ISO są dokumentami
opracowywanymi przez międzynarodowych ekspertów z danej dziedziny. Zawierają
informacje i praktyczne wskazówki, a także dobre praktyki odnośnie wielu różnorodnych
aspektów działalności („Zintegrowane systemy zarządzania jakością, środowiskiem
i bezpieczeństwem pracy”, J. Ejdys, U. Kobylińska, A. Lulewicz-Sas, Białystok 2012).
Skoro zatem
zamawiający wymagał – dla produktu równoważnego – złożenia, jako
przedmiotowy środek dowodowy, stanowiący jednocześnie treść oferty, odpowiedniego
certyfikatu lub dokumentu
równoważnego odpowiadającego certyfikatowi, to stwierdzić
należało, iż Zaświadczenie złożone przez odwołującego jest jedynie dokumentem
potwierdzaj
ącym fakt przeprowadzenia testów na kilku wyrobach. Certyfikat natomiast jest
gwarancją, że wyrób, proces i miejsce produkcji są weryfikowane oraz nadzorowane przez
niezależna jednostkę, a co za tym idzie dokument równoważny certyfikatowi powinien takie
treści przenosić i gwarantować.
Zdaniem Izby, r
ozstrzygające w przedmiotowym postępowaniu było Oświadczenie
koordynatora Laboratorium Badawczego TUV Rheinland,
złożone zamawiającemu na jego
wniosek
, w którym wystawca Zaświadczenia, którym posługiwał się odwołujący wskazał,
iż „Wystawione przez nas dodatkowe „Oświadczenie” („Zaświadczenie” – przyp. Izby), nie
jest
w żaden sposób jednoznaczne z certyfikatem i nie może być w żaden sposób tak
interpretowane
”. Powyższe stanowi wykładnię autentyczną badanego Zaświadczenia, stąd
należy przypisać mu walor rozstrzygający postępowanie dowodowe.
Nie bez znaczenia pozostaje
również oświadczenie złożone przez odwołującego
w odwołaniu, iż „(…), to że odwołujący nie przedłożył certyfikatu ogólnego wystawionego
przez TUV Rheinland wynika wy
łącznie z tego, że dostawca materiałów eksploatacyjnych
jest w toku procedury
certyfikacji. Procedura ta zakłada, że uzyskanie certyfikatu wymaga
przebadania określonej liczby produktów”, co dodatkowo potwierdza, że złożone przez
odwołującego Zaświadczenie nie może być traktowane, jako dokument równoważny
Certyfikatowi, gdyż producent materiałów zamiennych jest dopiero w procesie certyfikacji.
Zatem,
aby można było Zaświadczeniu przypisać walor równoważności Certyfikatu,
producent powinien przejść i zakończyć cały proces certyfikacji. W przeciwnym razie nie ma
mowy o
równoważności przedmiotowego środka dowodowego. Dlatego też Izba stwierdziła,
że zamawiający prawidłowo dokonał czynności badania i oceny oferty odwołującego, czego
skutkiem było odrzucenie oferty odwołującego na podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp
, gdyż jej treść niezgodna jest z warunkami zamówienia.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 92 ust. 2
ustawy Przepisy wprowadzaj
ące ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r.
poz. 2020), art. 574
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019) oraz
w oparciu o
§ 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………………