Sygn. akt KIO 2504/21
KIO 2510/21
WYROK
z dnia 6 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant:
Aldona Karpńska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
1 października 2021 r. w Warszawie odwołań
wniesionych
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2021 r.
przez:
wykonawcę
Meran
Point Sp. z o.o. sp. k, ul. Kaczeńców 31, 05-400 Otwock (sygn.
akt KIO 2504/21)
wykonawcę SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya-Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów (sygn.
akt KIO 2510/21)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Sąd Apelacyjny w Krakowie
reprezentowany przez: Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucję Gospodarki
Budżetowej, ul. Wadowicka 6, 30-415 Kraków
przy udziale:
1. wykonawcy
Spire Sp
. z o.o.,
ul. Królewska 65A/1, 30-081 Kraków zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2504/21 i KIO
2510/21 po stronie
odwołującego,
wykonawcy SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya-
Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO
2504/21 po stronie
odwołującego,
wykonawcy MAXTO ITS Sp. z o.o. Sp. k., ul. Willowa 87, 32-085 Modlniczka
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO
2510/21 po stronie
odwołującego,
orzeka:
1. Oddala
odwołania.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę
Meran Point Sp. z o.o. sp.
k, ul. Kaczeńców 31, 05-400 Otwock (sygn. akt KIO 2504/21) i wykonawcę SUNTAR
Sp.
z o.o., ul. Boya-
Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów (sygn. akt KIO 2510/21) i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Meran Point Sp. z o.o. sp. k, ul. Kaczeńców 31, 05-400 Otwock (sygn. akt
KIO 2504/21) i
kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya-
Żeleńskiego
5B, 33-
100 Tarnów (sygn. akt KIO 2510/21) tytułem wpisu od odwołań,
zasądza od wykonawcy Meran Point Sp. z o.o. sp. k, ul. Kaczeńców 31
05-400 Otwock (sygn. akt KIO 2504/21) na rzecz
zamawiającego Sądu
Apelacyjnego w Krakowie reprezentowanego
przez: Centrum Zakupów dla
Sądownictwa Instytucję Gospodarki Budżetowej, ul. Wadowicka 6,
415 Kraków kwotę 290 zł 74 gr (słownie: dwieście dziewięćdziesiąt złotych
siedemdziesiąt cztery grosze), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu ½ kwoty dojazdu pełnomocnika na rozprawę i od wykonawcy
SUNTAR Sp. z o.o., ul. Boya-
Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów (sygn. akt
KIO 2510/21) na rzecz
zamawiającego Sądu Apelacyjnego w Krakowie
reprezentowanego
przez: Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucję
Gospodarki Budżetowej, ul. Wadowicka 6, 30-415 Kraków kwotę 290 zł 73 gr
(słownie: dwieście dziewięćdziesiąt złotych siedemdziesiąt trzy grosze),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu ½ kwoty
dojazdu
pełnomocnika na rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustaw
y z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 2504/21
KIO 2510/21
Uzasadnienie
Sąd Apelacyjny w Krakowie, zwany dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie
przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2019
r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia na „Dostawę drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych na rzecz sądów
powszechnych.”
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku
Urzędowym UE z dnia 13 sierpnia 2021 r., nr 2021/S 156-411655.
KIO 2504/21
W dniu 23 sierpnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Meran Point Sp. z
o.o. Sp. k. z siedzibą w Otwocku, zwany dalej „Odwołującym Meran Point”, wniósł odwołanie
w Części nr 1, od czynności Zamawiającego polegającej na unieważnieniu postępowania w
Części 1 postępowania od czynności Zamawiającego dokonanych w postępowaniu o
udzielenie zamówienia i polegających na:
• określeniu opisu przedmiotu zamówienia z naruszeniem zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez wskazanie w załączniku nr 2
„Opis Przedmiotu Zamówienia" do Specyfikacji Warunków Zamówienia w części I -
„DRUKARKA TYP 1 - T-05- 23-01-004- mono laser a4" w poz. 5 „Szybkość druku
jednostronnego, format A4" wskaźnika:
Parametry umożliwiające uzyskanie dodatkowych punktów:
Minimum 45 str./min
oraz
w poz. 13 „Możliwość rozbudowy kaset na papier" wskaźnika":
Parametry umożliwiające uzyskanie dodatkowych punktów:
Minimum 2500 arkuszy A4 (gramatura 80 g/m
podczas gdy takie parametry spełnia wyłącznie jeden produkt.
• opisaniu kryteriów oceny ofert wskazanych w rozdziale XI11 Specyfikacji Warunków
Zamówienia w części I w pkt c (przyznaniu dodatkowych 10 pkt wykonawcom, którzy
zaoferują urządzenie posiadające szybkość druku jednostronnego, format A4 min. 45
st
r./min) oraz w rozdziale XIII Specyfikacji Warunków Zamówienia w części I w pkt d
(przyznaniu dodatkowych 10 pkt wykonawcom którzy zaoferują urządzenie
posiadające możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 2500 arkuszy A4) - z
naruszeniem zasady uczci
wej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący Meran Point zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
• art. 16 ust. 1 w zw. z 99 ust. 4 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w
sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
poprzez wskazanie w Opisie Przedmiotu Zamówienia mechanizmów premiowania
jednego produktu podczas, gdy nie znajduje to uzasadnienia w obiektywnych
potrzebach Zamawiającego,
• art. 16 ust. 1 w zw. z 134 ust. 1 pkt 18 Pzp - poprzez opisanie kryteriów oceny
wskazanych w rozdziale XIII SWZ w części I w pkt c i d.
Odwołujący Meran Point wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu dokonanie
następujących zmian w treści SWZ:
a)
w rozdziale XIII SWZ w części I pkt c w kryterium „szybkość druku jednostronnego" -
poprzez przyznanie 10 pkt w sytuacji gdy urządzenie posiada urządzenie posiada
szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 44 str./mm,
b)
w rozdziale XIII SWZ w części I pkt d w kryterium „możliwość rozbudowy kaset na
papier" -
poprzez przyznanie 10 pkt w sytuacji gdy urządzenie posiada urządzenie
posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 2000 arkuszy A4,
c)
w Opisie przedmiotu zamówienia w załączniku nr 2 do SWZ w części I w poz. 5
„Szybkość druku jednostronnego, format A4" poprzez wprowadzenie zapisu:
Parametry umożliwiające uzyskanie dodatkowych punktów:
Minimum 44 str./min
d)
w Opisie przedmiotu zamówienia w załączniku nr 2 do SWZ w części I w poz. 13
„Możliwość rozbudowy kaset na papier" poprzez wprowadzenie zapisu:
Parametry umożliwiające uzyskanie dodatkowych punktów:
Minimum 2000 arkuszy A4 (gramatura 80 g/m
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego Meran Point zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący Meran Point podniósł, że Zamawiający w
treści SWZ dotyczącej części I - „DRUKARKA TYP 1 - T-05-23-01-004- mono laser a4"
zawarł opis przedmiotu zamówienia/opis kryteriów oceny ofert, które premiują wykonawców,
którzy zaoferują konkretne urządzenie. Wynika to z faktu, iż premiowane kryteria oceny, tj.
kryteria opisane w pkt XIII SWZ w części I w pkt c (przyznanie dodatkowych 10 pkt
wykonawcom, którzy zaoferują urządzenie posiadające szybkość druku jednostronnego,
format A4 min. 45 str./min) oraz w rozdziale XI1
1 SWZ w części I w pkt d (przyznanie
dodatkowych 10 pkt wykonawcom, którzy zaoferują urządzenie posiadające możliwość
rozbudowy kaset na papier do minimum 2500 arkuszy A4) -
spełnia jedynie urządzenie
Brother HL-L6400DW. Wymagania te nie zn
ajdują uzasadnienie w obiektywnych potrzebach
Zamawiającego. Parametr szybkość druku jednostronnego, format A4 min. 45 str./min
drastycznie ogranicza konkurencję podczas, gdy minimalne złagodzenie tego parametru
poprzez premiowanie szybkości wydruku na poziomie 44 str./min już znacząco zwiększa
konkurencyjność. Z kolei na poziomie użytkowania różnica jest niezauważalna. Podobnie
złagodzenie parametru rozbudowy kaset na papier do minimum 2000 (zamiast żądanych
2500) arkuszy A4 rozszerza konkurencję i pozwala na zaoferowanie szeregu innych
urządzeń. Zauważyć należy również, że premiowane tego parametru jedynie w przypadku
możliwości jego rozszerzenia dziesięciokrotnie jest zaskakujące i w praktyce nie występuje.
W dniu 24 sierpnia 2021 r. Zamawiający przesłał wykonawcom zawiadomienia o
wniesieniu odwołania wraz z kopią odwołania oraz informacją o możliwości zgłoszenia
przystąpienia wykonawców do postępowania odwoławczego.
W dniu 27 sierpnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Spire Sp. z o.o. z
siedzi
bą w Krakowie, zwany dalej „Wykonawcą Spire”, zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego, po stronie Odwołującego Merain Point, przekazując kopie przystąpienia
Odwołującemu Merain Point i Zamawiającemu.
W dniu 27 sierpnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) Wykonawca SUNTAR Sp. z
o.o., zwany dalej „Wykonawcą SUNTAR”, zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego, po stronie Odwołującego Merain Point, przekazując kopie przystąpienia
Odwołującemu Merain Point i Zamawiającemu.
KIO 2510/21
W dniu 23 sierpnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca SUNTAR Sp. z o.o.
z siedzibą w Tarnowie, zwany dalej „Odwołującym SUNTAR”, wniósł odwołanie w wobec
treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie oraz dokumentów zamówienia o
zamówieniu, w tym Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie następujących zapisów
zawartych w:
Rozdziale XIII SWZ. Opis kryteriów oceny ofert i sposobu obliczenia ceny w:
CZ
ĘŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4 KRYTERIUM WYBORU:
Szybkość druku jednostronnego, format A4 (D) 10 % pkt
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „szybkość druku jednostronnego, format A4" (D)
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium szybkość druku jednostronnego, format
A4 na podstawie deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący
sposób:
urządzenie posiada szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 40 str./min - 0 pkt;
rządzenie posiada szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 45 str./min. - 10
pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „szybkość druku
jednostronnego, format A4" wynosi 10
CZ
ĘŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4 KRYTERIUM WYBORU:
Możliwość rozbudowy kaset na papier (R) 10 % pkt
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „możliwość rozbudowy kaset na papier " (R);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium możliwość rozbudowy kaset na papier
na podstawie deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący
sposób:
urządzenie posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 1200 arkuszy A4 -
0 pkt;
urządzenie posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 2500 arkuszy A4 -
10 pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „możliwość rozbudowy kaset
na papier" wynosi 10.
CZ
ĘŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4 KRYTERIUM WYBORU:
Materiały eksploatacyjne (M) 10 % pkt
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „materiały eksploatacyjne" (M);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium materiały eksploatacyjne na podstawie
deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący sposób:
urządzenie obsługuje toner o wydajności minimum 12 000 stron A4 zgodnie z 5%
pokryciem zgodnie z normą ISO/IEC19752 lub równoważną - 0 pkt;
urządzenie obsługuje toner o wydajności minimum 20 000 stron A4 zgodnie z 5%
pokryciem zgodnie
z normą ISO/IEC 19752 lub równoważną -10 pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „materiały eksploatacyjne"
wynosi 10.
Odwołujący SUNTAR zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1) i 3) ustawy
Pzp w zw. z a art. 17 ustawy Pzp w zw. z art. 239, 241 i 242 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art.
99 ust. 1, 2 i 4 ustawy Pzp
poprzez ustanowienie w części 1 pozacenowego kryterium oceny
ofert -
Szybkość druku jednostronnego, format A4 (D) Możliwość rozbudowy kaset na papier
(R)
Materiały eksploatacyjne (M) w sposób, który narusza zasadę uczciwej konkurencji,
zasadę równego traktowania wykonawców, zasadę udzielania zamówienia zapewniającego
najlepszą jakość uzasadnioną charakterem zamówienia, oraz zasadę proporcjonalności, co
pozw
ala na premiowanie dodatkową ilością produktów produkty określonego producenta,
bez uzasadnienia w realnych potrzebach Zamawiającego a tym samym gwarantowanie
dodatkowych punktów produktom konkretnego producenta z naruszeniem zasad uczciwej
konkurencji i r
ównego traktowania Wykonawców.
Odwołujący SUNTAR wniósł o:
uwzględnienie odwołania;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów, które zostaną
przedłożone w toku rozprawy;
nakazanie Zamawiającemu zmiany kwestionowanych postanowień Ogłoszenia i SWZ
w następujący sposób:
CZ
ĘŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4 KRYTERIUM WYBORU:
Szybkość druku jednostronnego, format A4 (D) 10 % pkt
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „szybkość druku jednostronnego, format A4" (D);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium szybkość druku jednostronnego, format
A4 na podstawie deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący
sposób:
urządzenie posiada szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 40 str./min - 0 pkt;
urządzenie posiada szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 44 str./min. - 10
pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „szybkość druku
jednostronnego, format A4" wynosi 10
CZ
ĘŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4 KRYTERIUM WYBORU:
Możliwość rozbudowy kaset na papier (R) 10 % pkt
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „możliwość rozbudowy kaset na papier " (R);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium możliwość rozbudowy kaset na papier
na podstawie deklaracji
Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący
sposób:
urządzenie posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 1200 arkuszy A4 -
0 pkt;
urządzenie posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 2000 arkuszy A4 -
10 pkt;
Maksym
alna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „możliwość rozbudowy kaset
na papier" wynosi 10.
CZ
ĘŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4 KRYTERIUM WYBORU:
Materiały eksploatacyjne (M) 10 % pkt
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „materiały eksploatacyjne" (M);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium materiały eksploatacyjne na podstawie
deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący sposób:
urządzenie obsługuje toner o wydajności minimum 12 000 stron A4 zgodnie z 5%
pokr
yciem zgodnie z normą ISO/IEC19752 lub równoważną - 0 pkt;
urządzenie obsługuje toner o wydajności minimum 24 000 stron A4 zgodnie z 5%
pokryciem zgodnie z normą ISO/IEC 19752 lub równoważną -10 pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „materiały eksploatacyjne"
wynosi 10.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący SUNTAR podniósł m.in., że opis przedmiotu
zamówienia i tak ustanowione kryteria oceny ofert są celowym zawężaniem przez
Zamawiającego konkurencji i celowym premiowaniem sprzętu producenta Brother. Ustawa
Pzp nakłada na zamawiających obowiązek opisywania kryteriów oceny ofert w sposób
jednoznaczny i zrozumiały oraz ograniczając uznaniowość po stronie zamawiającego - z
jednej strony kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu
nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty, z drugiej zaś mają umożliwiać
weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na
podstawie informacji przedstawianych w ofertach. Kryteria oceny ofert m
uszą być
przejrzyste. Jednocześnie kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem
zamówienia
Odnosząc się do kryterium „Szybkość druku jednostronnego, format A4 (D)” i
„Możliwość rozbudowy kaset na papier (R)” Odwołujący SUNTAR podniósł, że kryteria te są
określone w sposób, który sprawia, że nie przyczyni się to ani ekonomicznie ani jakościowo
do uzyskania przez Zamawiającego optymalnego zamówienia a jedynym jego celem i
skutkiem będzie zasadnicze zawężenie konkurencji między wykonawcami i producentami
sprzętów, jakie mogą zostać zaoferowane w niniejszym postępowaniu. Wprowadzenie tego
zapisu w kryterium cenowym jest konsek
wencją przygotowania opisu przedmiotu
zamówienia w sposób premiujący firmę BROTHER. Opis przedmiotu zamówienia w
stosunku do poprzednio prowadzonych postępowań został tak zmodyfikowany, że z jednej
strony dopuszcza sprzęt znacznie gorszej jakości niż wcześniej wymagał tego Zamawiający
np. o mniejszej pojemności pamięci operacyjnej, obsługujący tonery o mniejszej pojemności
co finalnie wpłynie na wyższe koszty eksploatacji, o wykreślonych praktycznie wymaganiach
co do rodzaju i sposobu obsługi nośników i ich programowania, wreszcie co do braku tak
istotnych parametrów jak zużycie energii elektrycznej, z drugiej strony za pomocą kryteriów
oceny ofert tak dobranych, że nie mają one odzwierciedlenia w obiektywnych potrzebach
Zamawiającego faworyzuje produkty jednego producenta, aby sprzęt ten pomimo łącznie
gorszych parametrów technicznych niż wymagane dotychczas posiadał znaczną przewagę w
tych kryteriach w stosunku do sprzętu innych światowej klasy producentów.
W zakresie kryterium „Materiały eksploatacyjne (M) 10 % pkt”, Odwołujący SUNATR
podniósł, że nie premiuje ono produktów droższych w zakupie zaś tańszych w późniejszej
eksploatacji, co prowadzi do wypaczenia sensu postawionego kryterium. Kryterium to spełni
większość urządzeń wymaganej klasy przez co w istocie nie prowadzi ono do uzyskania
jakichkolwiek korzyści dla Zamawiającego czy to w cenie urządzenia czy w późniejszych
niższych kosztach eksploatacji.
W zakresie kryterium” Szybkość druku jednostronnego, format A4 (D)”, Odwołujący
SUNATR
podniósł, że Zamawiający premiuje rozwiązania w taki sposób aby urządzenia
segmentu drukarek nabiurkowych nie były w stanie konkurować z rozwiązaniem firmy
BROTHER w oderwaniu zupełnie od innych ważnych parametrów druku.
W zakresie kryterium „Możliwość rozbudowy kaset na papier (R)”, Odwołujący
SUNATR podniósł m.in., że Zamawiający premiuje rozwiązania w taki sposób aby
urządzenia segmentu drukarek nabiurkowych nie były w stanie konkurować z rozwiązaniem
firmy BROTHER. Parametr na poziomie rozbudowy podajni
ków do 2500 stron A4 wprost stoi
w sprzeczności z pozostałymi parametrami urządzenia.
W dniu 24 sierpnia 2021 r. Zamawiający przesłał wykonawcom zawiadomienia o
wniesieniu odwołania wraz z kopią odwołania oraz informacją o możliwości zgłoszenia
przystąpienia wykonawców do postępowania odwoławczego.
W dniu 27 sierpnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Spire Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie, zwany dalej „Wykonawcą Spire”, zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego, po stronie Odwołującego SUNTAR, przekazując kopie przystąpienia
Odwołującemu SUNTAR i Zamawiającemu.
W dniu 27 sierpnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) Wykonawca MAXTO ITS Sp. z
o.o. Sp. k., zwany dalej „Wykonawcą MAXTO ITS”, zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego, po stronie Odwołującego SUNTAR, przekazując kopie przystąpienia
Odwołującemu SUNTAR i Zamawiającemu.
W dniu 30 września 2021 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający złożył odpowiedź
na odwołanie, wnosząc o oddalenie obydwu odwołań w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia
publicznego,
jak
również
biorąc
pod
uwagę
oświadczenia
i stanowiska Stron oraz Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający
Izby ustalił i zważył co następuje:
Izba nie z
nalazła podstaw do odrzucenia żadnego z odwołań w związku z tym, iż nie
została wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne
rozpoznanie odwołań, wynikających z art. 528 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że
wypełniono przesłanki istnienia interesu odwołujących w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów art. 505 ust 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia Wykonawcy Spire do udziału w
postępowaniu odwoławczym w sprawach o sygn. akt: KIO 2504/21 i KIO 2510/21 po stronie
Odwołującego Meran Point i Wykonawcy SUNTAR do udziału w postępowaniu
odwoławczym w sprawie o sygn. akt KIO 2504/21 po stronie Odwołującego Meran Point oraz
Wykonawcy MAXTO ITS
do udziału w postępowaniu odwoławczym w sprawie o sygn. akt
KIO 2510/21 po stronie
Odwołującego SUNATR.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołania uznając, iż odwołania nie zasługują na uwzględnienie.
Zgodnie z ugruntowanym już stanowiskiem orzecznictwa i piśmiennictwa to
zamawiający jest gospodarzem postępowania i to do niego należy dobór kryteriów oceny
ofert, jak i przypisanie wagi ustalonych kryteriów. Zamawiający może tak ustalić kryteria
oceny ofert aby dokonać zakupu urządzenia, które najbardziej odpowiada jego potrzebom.
Jednak aby to było możliwe zamawiający musi jasno i precyzyjnie określić w SWZ na czym
będzie polegała ocena spełniania kryterium i co będzie brał pod uwagę, przyznając punkty w
danym kryterium. Kryteria oceny ofert musz
ą odnosić się do przedmiotu zamówienia. Jednak
nie do jakichkolwiek jego cech, ale jedynie takich, które są dla zamawiającego istotne i, które
powodują, że określone urządzenie jest lepsze od innego. Kryteria mogą dotyczyć zarówno
określonych parametrów technicznych, jak i funkcji urządzenia.
W niniejszym stanie faktycznym Zamawiający poza ceną przewidział kryteria
jakościowe, spośród których trzy zakwestionowali Odwołujący się wykonawcy. Zamawiający,
opisując kryteria oceny ofert, nie określił ich jednak w sposób dowolny, ale oparł je – jak
wy
kazał na rozprawie - na swych uzasadnionych potrzebach. W SWZ zamawiający określił
wymogi obligatoryjne
jakie powinny spełnić urządzenia, aby mogły być zaoferowane w tym
konkretnym postępowaniu. Dodatkowo poprzez ustalone przez zamawiającego kryteria
jakościowe punktowane mają być tylko takie urządzenia, które spełniając podstawowe
wymogi określone w SWZ, posiadają także dodatkowe parametry i funkcje.
Zarzut dotyczący kryterium „Szybkość druku jednostronnego, format A4” nie
potwierdził się.
Izba
ustaliła, iż Zamawiający w SWZ (rozdział XIII Opis kryteriów oceny ofert i
sposobu oceny) zamieścił następującą treść:
„CZEŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4
KRYTERIUM WYBORU: (…)
Szybkość druku jednostronnego, format A4 (D) 10 %
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „szybkość druku jednostronnego, format A4" (D)
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium szybkość druku jednostronnego, format
A4 na podstawie deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący
sposób:
urządzenie posiada szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 40 str./min - 0 pkt;
urządzenie posiada szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 45 str./min. - 10
pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „szybkość druku
jednostronnego, f
ormat A4" wynosi 10.”.
Kryterium to zostało zakwestionowane przez Odwołującego Meran Point oraz
Odwołującego SUNTAR. Odwołujący podnieśli m.in., że kryterium to nie przyczyni się ani
ekonomicznie ani jakościowo do uzyskania przez Zamawiającego optymalnego zamówienia
a jedynym jego celem i skutkiem będzie zasadnicze zawężenie konkurencji między
Wykonawcami i Producentami
sprzętów, jakie mogą zostać zaoferowane w niniejszym
postępowaniu.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Niewątpliwym jest, że Zamawiający w ramach tego kryterium, punktować będzie
„szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 45 str./min.”. Odwołujący Mera Point i
Odwołujący SUNTAR zażądali natomiast obniżenia tego dodatkowo punktowanego wymogu
na wymóg „szybkość druku jednostronnego, format A4 minimum 44 str./min.”, wskazując
m.in., że we wcześniej prowadzonych postępowaniach przez tego samego Zamawiającego
szybkość druku była określona na poziomie „minimum 44 str./min.”. Nawet jednak
postawienie tego wymogu na oczekiwany
m przez Odwołujących poziomie („minimum 44
str./min.”) nie oznacza, że w tym, kolejnym już postępowaniu ten konkretny wymóg nie mógł
ulec zmianie. Punktowanie tego parametru podyktowane jest
– jak podkreślał Zamawiający –
obiektywną potrzebą jednostek sądownictwa, które ze swej istoty wytwarzają dużą ilość
dokumentów. Zakładane obciążenie drukarek szacowane jest na poziomie 100 000 stron A4
miesięczne a szybkość druku (podstawowego 40 str./min. i punktowanego 45 str./min.)
przekłada się na zakładany czas wydrukowania nominalnej ilości stron. Czas ten będzie
krótszy w przypadku szybszego druku. I to na tym czasie Zamawiającemu zależy. Wymóg
ten
spełniają - jak wynika ze złożonego przez Zamawiającego zestawienia – drukarki
czterech producentów KYOCERA P3145dn, Brother HL-L6300dw, Xerox 8400 dn, Develop
ineo 5000 (niższy segment cenowy). Wymóg ten spełniają także – jak wskazał Odwołujący
SUNTAR - drukarki BROTHER, OKI oraz Konica
– Minolta. Oznacza to więc, że drukarki co
najmniej kilku producentów spełniają ten wymóg. Tym samym zarzut postawiony przez
Odwołujących nie potwierdził się.
Zarzut dotyczący kryterium „Możliwość rozbudowy kaset na papier” nie potwierdził
się.
Izba ustaliła, iż Zamawiający w SWZ (rozdział XIII Opis kryteriów oceny ofert i
sposobu oceny) zamieścił następującą treść:
„CZEŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4
KRYTERIUM WYBORU: (…)
Możliwość rozbudowy kaset na papier (R) 10 %
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „możliwość rozbudowy kaset na papier" (R);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium możliwość rozbudowy kaset na papier
na podstawie deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący
sposób:
urządzenie posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 1200 arkuszy A4 - 0
pkt;
urządzenie posiada możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 2500 arkuszy A4 -
10 pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „możliwość rozbudowy kaset
na papier" wynosi 10.”.
Kryterium to zostało zakwestionowane przez Odwołującego Meran Point oraz
Odwołującego SUNTAR. Odwołujący podnieśli m.in., że Zamawiający premiuje rozwiązania
w taki sposób aby urządzenia segmentu drukarek nabiurkowych nie były w stanie
konkurować z rozwiązaniem firmy BROTHER. Parametr na poziomie rozbudowy podajników
do 25
00 stron A4 wprost stoi w sprzeczności z pozostałymi parametrami urządzenia.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Zastosowane przez Zamawiającego kryterium wskazuje na określoną cechę
przedmiotu zamówienia, jego walor użytkowy, tj. „możliwość rozbudowy kaset na papier”.
Oceniana jest więc nie tylko dostępna funkcja, ale jej użyteczność i przydatność w
działalności Zamawiającego. Ta działalność jest jednak różna w zależności od wielkości
sądu, jak i wydziału sądu, w którym drukarka będzie pracować.
Wymogiem ubiegania się o udzielenie zamówienia jest możliwość rozbudowy kaset
na papier „do minimum 1200 arkuszy A4”. Natomiast dodatkowym i punktowanym walorem
jest „możliwość rozbudowy kaset na papier do minimum 2500 arkuszy A4”. Twierdzenia
Odwo
łującego SUNTAR jakoby Zamawiający nigdy miał nie dokonać rozbudowy podajnika,
chociażby z uwagi na to, że ewentualna rozbudowa spowoduje przekroczenie granicznych
wymagań dotyczących wagi urządzenia (waga graniczna urządzenia dotyczy drukarki bez
rozbudow
y podajnika), są niczym nie poparte. Dowodu na to nie może stanowić pismo
przedstawiciela LEXMARK INTERNATIONAL POLSKA Sp. z o.o., który powołuje się na
zrealizowane przez niego dostawy drukarek na rzecz sądów powszechnych i prokuratur i
informację, że we wskazanym okresie (ostatnich 6 lat) miała miejsce jedynie rozbudowa
pojedynczych podajników a ich ilość nie przekraczała 0,5%. Fakt, że tylko w takim zakresie
podajniki były rozbudowane nie oznacza, że potrzeby zamawiającego na przestrzeni
ostatnich lat s
ię nie zmieniły. Jak wskazał bowiem Zamawiający minimalne obciążenie
drukarek opisane w OPZ jako minimalne to aż 100 000 stron A4 miesięcznie. Wobec czego
nawet przy pełnej rozbudowie drukarki do zakładanych 25 000 stron A4 i przy pełnym
obciążeniu drukiem, maksymalnie rozbudowana drukarka będzie potrzebowała aż 40
pełnych uzupełnień papieru w każdym miesiącu (10 razy w tygodniu, 2 razy dziennie w 5
dniowym tygodniu pracy). Przeznaczenie drukarki w procesie eksploatacji a tym samym i jej
wydajność może się zmieniać wobec czego konieczność jej rozbudowy może się pojawić na
każdym etapie jej funkcjonowania. Tym samym brak jest podstaw do zmiany tego kryterium.
Zarzut dotyczący kryterium „Materiały eksploatacyjne” nie potwierdził się.
Izba ustaliła, iż Zamawiający w SWZ (rozdział XIII Opis kryteriów oceny ofert i
sposobu oceny) zamieścił następującą treść:
„CZEŚĆ 1: Drukarka typ 1 - MONO LASER A4
KRYTERIUM WYBORU: (…)
Materiały eksploatacyjne (M) 10 %
Sposób wyliczenia punktów w kryterium „materiały eksploatacyjne" (M);
Zamawiający będzie przyznawał punkty w kryterium materiały eksploatacyjne na podstawie
deklaracji Wykonawcy w Opisie przedmiotu zamówienia, w następujący sposób:
urządzenie obsługuje toner o wydajności minimum 12 000 stron A4 zgodnie z 5% pokryciem
zgodnie z normą ISO/IEC19752 lub równoważną - 0 pkt;
urządzenie obsługuje toner o wydajności minimum 20 000 stron A4 zgodnie z 5% pokryciem
zgodnie z normą ISO/IEC 19752 lub równoważną -10 pkt;
Maksymalna możliwa do uzyskania ilość punktów w kryterium „materiały eksploatacyjne"
wynosi 10.”.
Tak opisane kryterium zakwestionował Odwołujący SUNTAR podnosząc m.in., że
kryterium to nie premiuje produktów droższych w zakupie zaś tańszych w późniejszej
eksploatacji, co prowadzi do wypaczenia jego sensu.
Jednocześnie wniósł o zmianę tego
kryterium przez punktowanie tonera „o wydajności minimum 24 000 stron A4”.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Niewątpliwym jest, że Zamawiający w ramach tego kryterium, punktować będzie
drukarki wyposażone w toner o wydajności minimum 20 000 stron A4 zgodnie z 5%
pokryciem zgodnie z normą ISO/IEC 19752 lub równoważną. Odwołujący SUNTAR zażądał
natomiast podwyższenia punktowanej wydajności tonera do minimum 24 000 stron A4,
wskazując jako wadę tak postawionego kryterium okoliczność, że „spełni je większość
urządzeń wymaganej klasy”. Tymczasem uzyskanie dodatkowych punktów przez wielu
potencjalnych wykonawców mogących się ubiegać o udzielenie zamówienia, których
drukarki są wyposażone w tonery o wydajności minimum 20 000 stron A4, świadczy właśnie
o otwarciu tego kryterium na konkurencję. To Zamawiający wykazał, że w takie tonery
wyposażone są drukarki zarówno z niższego segmentu cenowego, tj.: Lexmark MS521 dn
(posiada w ofercie 4 tonery o wydajności minimum 20 000 stron A4), Develop ineo 5000i
(posiada w ofercie 1 toner o wydajności minimum 20 000 stron A4), Canon i-sensys
LBP325x (posiada w ofercie 1 toner o wydajności minimum 20 000 stron A4), jak i wyższego
segmentu cenowego, tj.: Brother HL-L6400dw (pos
iada w ofercie 1 toner o wydajności
minimum 20 000 stron A4) oraz Konica Minolta Bizhub 5000i (posiada w ofercie 1 toner o
wydajności minimum 20 000 stron A4). W sytuacji gdy wymóg wydajności tonera zostanie
podwyższony („do minimum 24 000 stron A4”), a więc w taki sposób jak oczekuje tego
Odwołujący SUNTAR, już tylko z zestawień drukarek złożonych przez Zamawiającego i
Odwołującego SUNTAR wynika, że punktowane będę drukarki wyłącznie dwóch
producentów Lexmark MS521 dn (posiada w ofercie 2 tonery o wydajności 25 000 stron A4
– zestawienie Zamawiającego i Odwołującego SUNTAR) oraz XEROX (posiada w ofercie 1
toner o wydajności 24 600 stron A4 – zestawienie Odwołującego SUNTAR). Brak jest
również – co także wykazał Zamawiający – związku pomiędzy większym tonerem (tonerem
o większej ilości wydruku) z kosztem druku strony A4 a tym samym z kosztem eksploatacji
urządzenia. Jak wynika z przedstawionego tabelarycznego zestawienia większa wydajność
tonera nie zawsze przekłada się na niższy koszt wydruku 1 strony. Przykładowo w niższym
segmencie cenowym najniższą cenę wydruku 1 strony A4 osiąga zarówno toner o
wydajności 12 500 stron A4, jak i toner o wydajności 20 000 stron A4, natomiast już w
wyższym segmencie cenowym najniższą cenę osiągają wyłącznie tonery o wydajności
minimum 20
000 stron A4. Tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia, że w ramach tego
kryterium preferowane jest urządzenie jednego producenta, jak i podstaw do zmiany tego
kryterium w sposób wskazany przez Odwołującego SUNTAR.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
Kosztami
postępowania odwoławczego poniesionymi z tytułu dojazdu pełnomocnika
Zamawiającego na rozprawę w kwocie 581,47 zł zostali obciążeni obydwaj Odwołujący (w ½
kosztów każdy), przy czym z uwagi na to, że najmniejszym nominałem bilonu jest 1 grosz, to
w konsekwencji
Izba dzieląc koszty postępowania zasądziła od wykonawcy Meran Point
(KIO 2504/21) na rzecz
zamawiającego Sądu Apelacyjnego w Krakowie reprezentowanego
przez: Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucję Gospodarki Budżetowej, kwotę 290 zł
74 gr
(słownie: dwieście dziewięćdziesiąt złotych siedemdziesiąt cztery grosze) a od
wykonawcy SUNTAR (KIO 2510/21) na rzecz
zamawiającego Sądu Apelacyjnego w
Krakowie reprezentowanego przez:
Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucję
Gospodarki Budżetowej kwotę 290 zł 73 gr (słownie: dwieście dziewięćdziesiąt złotych
siedemdziesiąt trzy grosze).
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy z
dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.)
oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………