Sygn. akt: KIO 2506/21
WYROK
z dnia
19 października 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Pakulska-Banach
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14
października 2021 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 23 sierpnia 2021 roku
przez wykonawc
ę SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym
przez
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
przy udziale: wykonawcy
Verbis.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu opisanego w punkcie 2 lit. b)
odwołania.
2. Oddala odw
ołanie w pozostałym zakresie.
3. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie i:
3.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od
odwołania;
zasądza od odwołującego – wykonawcy SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie na
rzecz zamawiającego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku kwotę 3 932 zł 65 gr
(słownie: trzy tysiące dziewięćset trzydzieści dwa złote sześćdziesiąt pięć groszy),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika zamawiającego oraz dojazdu na wyznaczone posiedzenie.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok –
w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………................................
Sygn. akt: KIO 2506/21
UZASADNIENIE
Zamawiający - Uniwersytet Medyczny w Białymstoku – prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego na realizację zadania: „Zakup i wdrożenie
Komplementarnego Systemu Obsługi Dydaktyki (KSOD) wraz z wymaganymi usługami
dla Un
iwersytetu Medycznego w Białymstoku”. Numer referencyjny: AZP.25.2.15.2021,
na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.)
– (zwanej dalej: „ustawą Pzp”).
Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej z dnia 11 sierpnia 2021 roku pod numerem 2021/S 154-409481.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
W dniu 23 sierpnia 2021 roku wykonawca
SIMPLE S.A. z siedzibą w Warszawie
(zwany
dalej: „Odwołującym”) wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami Pzp czynności
zamawiającego polegających na:
niepełnym i nieprawidłowym opisaniu przedmiotu zamówienia, który jednocześnie
w
nieuzasadniony sposób narusza konkurencję;
nieprawidłowym określeniu kryteriów oceny ofert, które jednocześnie w nieuzasadniony
sposób narusza konkurencję.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
przez opisane przedmiotu zamówienia
w
sposób niepełny i niejednoznaczny oraz w sposób nieuwzględniający wymagań
i
okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także w sposób, który może
utru
dniać uczciwą konkurencję, prowadząc do uprzywilejowania niektórych wykonawców,
wyrażające się w:
a)
uregulowaniu w Załączniku nr 2 do SWZ - Opis przedmiotu zamówienia, w pkt 10, 17 -
Wymagania ogólne oraz pkt 80 - Moduł dziekanatowy, wymagania zgodnie z którym,
zamawiany system jako całość musi być wykonany w architekturze trójwarstwowej z cienkim
klientem (wymaganie przeglądarki internetowej jako warstwy prezentacji dla całego systemu,
przy jednoczesnym wyłączeniu możliwości wykorzystania instalacji wtyczek po stronie
przeglądarki), pomimo, iż ustanowienie takiego wymagania dla całego systemu
nie ma
żadnego uzasadnienia funkcjonalnego i z punktu widzenia wielu potencjalnych
grup
użytkowników
tego
systemu,
co
najmniej
równoważnym
rozwiązaniem
jest oprogramo
wanie pracujące samodzielnie poza przeglądarką internetową. To
wymaganie, jednocześnie wraz z innymi wymaganiami OPZ wskazuje na konkretnego
producenta systemu informatycznego, potencjalnego uczestnika postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, ograniczając w ten sposób bezzasadnie konkurencję;
b)
uregulowaniu w Załączniku nr 2 do SWZ - Opisie przedmiotu zamówienia, pkt 11 -
Wymagania ogólne, wymagania zgodnie z którym, System (część serwerowa - serwer
aplikacyjny i baza danych) musi pracować pod kontrolą systemu operacyjnego z rodziny:
Linux lub Unix, co:
- wraz z postanowieniem pkt 6 -
Wymagania ogólne, w sposób nieuzasadniony wyklucza
możliwość złożenia oferty przez Wykonawców oferujących rozwiązania pracujące w oparciu
o systemy Windows, a jednocz
eśnie nie jest podyktowane żadnymi uzasadnionymi
potrzebami Zamawiającego czy względami funkcjonalnymi z punktu widzenia użytkowników
systemu,
jest jednocześnie wymaganiem sprzecznym z innymi postanowieniami OPZ,
w tym z
postanowieniem „Certyfikaty” - Infrastruktura Informatyczna, zgodnie z którym
oferowany serwer musi znajdować się na liście Windows Server Catalog i posiadać status
„Certified for Windows” dla systemów Microsoft Windows 2012, Microsoft Windows 2012
R2 x64, Microsoft Windows 2016, Microsoft Windows 2019;
c)
zaniechaniu zawarcia w Załączniku nr 2 SWZ - Opis przedmiotu zamówienia, wymagań
w
zakresie integracji systemu, w tym zwłaszcza przez nieuregulowanie na kim spoczywać
będzie obowiązek wykonania koniecznych prac po stronie integrowanych systemów,
w
sytuacji, gdy obowiązek ten spoczywać powinien na Zamawiającym, a także
przez
zaniechanie wskazania informacji na temat technicznych możliwości integracyjnych
systemów z którymi przeprowadzona ma zostać integracja, jak również doprecyzowania,
kto
poniesie koszty związane z integracją po stronie systemów „obcych” dla Wykonawcy,
jak
również doprecyzowania wymaganego przez Zamawiającego zakresu danych i
procesów, co do których ma nastąpić integracja wraz z określeniem kierunku przepływu tych
danych i
częstotliwości wymiany danych tj. nieokreślenie jakie dane mają trafiać do systemu
będącego przedmiotem zamówienia i jakie dane mają być przekazywane do systemów
Zamawiającego, co finalnie prowadzi do braku możliwości sporządzenia prawidłowo
skalkulowanej oferty.
2) art. 240 w zw. z art. 241 ust. 1 w zw. art. 242 ust. 2 pkt 1 z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
przez
ustanowienie kryteriów oceny ofert, które nie zmierzają do dokonania
przez
Zamawiającego oferty jakościowo najlepszej, nie są podyktowane uzasadnionymi
potrzebami Zamawiającego i wraz z innymi postanowieniami SWZ, naruszają konkurencję
przez preferowanie rozwiązania dostarczanego przez potencjalnego Wykonawcę
przedmiotowego zamówienia, wyrażające się w:
a)
uregulowaniu w pkt 2 części XVII Opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych
kryteriów i sposobu oceny ofert SWZ - kryterium „Uruchomienie systemu w środowisku
opensource oraz wykonanie całości Systemu w oparciu o technologie nie wymagające
do uruchomienia systemu zakupu jakiegokolwiek
oprogramowania firm trzecich” (jak również
w pkt 1 -
Funkcjonalności i cechy dodatkowe Załącznika nr 2 SWZ - Opis przedmiotu
zamówienia), co w istocie zmierza do premiowania rozwiązań nie gwarantujących jakości
i
stabilności systemu oraz niezapewniających żadnego wsparcia twórców oprogramowania
i
poddających w wątpliwość należyte świadczenie przez ewentualnego Wykonawcę usług
utrzymania systemu, a jednocześnie opisuje cechę systemu oferowanego przez
potencjalnego Wykonawcę zamówienia i uczestnika postępowania o udzielenie tego
zamówienia publicznego;
b)
uregulowaniu w pkt 5 części XVII Opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag
tych
kryteriów i sposobu oceny ofert SWZ - kryterium „Wsparcie wielojęzyczności
poprzez
możliwość wprowadzenia nowej wersji językowej jedynie poprzez dodanie nowego
pliku konfiguracyjnego zawierającego stosowne tłumaczenia na nowy język -
wielojęzyczność obejmująca wszystkie funkcjonalności Systemu” (jak również w pkt 3 -
Funkcjonalności i cechy dodatkowe Załącznika nr 2 SWZ - Opis przedmiotu zamówienia), co
w istocie nie stanowi jakościowego opisu cechy zamawianego systemu, a dokładne
odwzorowanie sposobu działania funkcjonalności ofertowanej przez jednego z potencjalnych
Wykonawców zamówienia (i potencjalnego uczestnika tego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego) i nie jest podyktowane żadnymi względami jakościowymi, bowiem
wsparcie wielojęzyczności można zapewnić w równoważny sposób niewpływający
odmiennie na walory funkcjonalne systemu od modelu opisanego w kryterium.
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i:
nakazanie Zamawiającemu dokonania czynności polegającej na modyfikacji dokumentacji
postępowania tj.:
a)
wykreślenie pkt 17 - Wymagania ogólne oraz wykreślenie pkt 80 - Moduł dziekanatowy
oraz
zmianę pkt 10 - Wymagania Ogólne - Załącznika nr 2 do SWZ - Opis przedmiotu
zamówienia przez zastąpienie jego treści następującą:
„10. System w zakresie modułów Internetowej Rekrutacji Kandydatów oraz Wirtualnego
Dziekanatu, musi być wykonany w architekturze trójwarstwowej z cienkim klientem
(serwer
bazy danych, serwer aplikacji jako jedyne miejsce implementacji procesów
biznesowych, standardowa przeglądarka internetowa jako warstwa prezentacji), jedynym
oprogramowaniem instalowanym na stanowisku dowolnego użytkownika wyżej
wymienionych modułów (kandydata, studenta, wykładowcy, pracownika dziekanatu,
administratora, pracownika innych jednostek uczelni itp.) może być standardowa
współczesna przeglądarka internetowa. System w zakresie Internetowej Rekrutacji
Kandydatów oraz Wirtualnego Dziekanatu do prawidłowej pracy nie może wymagać
doinstalowania na stanowisku użytkownika/administratora żadnych dodatkowych składników:
programów, wtyczek, rozszerzeń, skryptów itp. Niedopuszczalne jest przetwarzanie
procesów biznesowych w skryptach lub kodzie, przetwarzanych przez przeglądarkę
internetową. Przez współczesne przeglądarki internetowe Zamawiający rozumie
przeglądarki: Safari od wersji 12.1.2, Opera od wersji 63, Firefox od wersji 68, Chrome od
wersji 76 i Edge od wersji 45, działające na systemach macOS od wersji 10.12, Windows od
wersji 7, Linux (kernel od wersji 4.14) oraz
Safari od wersji 12 działającą na systemie iOS od
wersji 12 i Chrome od wersji 76 działającą na systemie Android od wersji 8..";
b)
zmianę pkt 11 - Wymagania ogólne Załącznika nr 2 do SWZ - Opis przedmiotu
zamówienia, przez zastąpienie jego treści następującą:
„ll.System (część serwerowa - serwer aplikacyjny i baza danych) musi pracować pod
kontrolą systemu operacyjnego z rodziny: Linux lub Unix lub Windows Server (do wyboru
Oferenta).";
c)
zmianę pkt 6 - Wymagania ogólne Załącznika nr 2 do SWZ - Opis przedmiotu zamówienia,
przez zastąpienie jego treści następującą:
„Wszystkie elementy Systemu (w tym baza danych) zostaną dostarczone wraz z licencją
użytkownika, która nie może zawierać ograniczeń ilościowych, w szczególności ograniczeń
na: liczbę studentów, liczbę wykładowców, liczbę pracowników dziekanatów i jednostek
centralnych Uczelni, liczbę stanowisk, liczbę jednocześnie zalogowanych użytkowników,
liczbę użytkowników bazy danych, liczbę jednoczesnych sesji/połączeń do bazy danych.
Licencje serwerowe systemu operacyjnego: będą dostarczone w ilości pozwalającej na pełne
wykorzystanie dostarczonego serwera (opisanego w części Infrastruktura serwerowa)
wraz
licencjami dostępowymi jeśli są wymagane, pozwalającymi na nielimitowany dostęp
do
systemu przez studentów oraz na dostęp dla x* pracowników i wykładowców."
(*przy czym
X musi być ograniczone);
d)
wprowadzenie do SWZ następujących wymagań i informacji w zakresie integracji
zamawianego syst
emu z systemami z którymi nastąpić ma integracja:
wymagania zgodnie z którym Zamawiający będzie odpowiedzialny za wykonanie wszelkich
prac po stronie integrowanych systemów z zakresu integracji (w tym udostępnienie
przez te systemy danych oraz ich
odebranie) tzn. że pozyska on we własnym zakresie
i na
własny koszt wszelkie niezbędne do przeprowadzenia integracji informacje i dane
od
producentów lub autorów eksploatowanych systemów i baz danych, z którymi ma
nastąpić integracja lub sam posiada niezbędną wiedzę w tym zakresie,
informacji na temat technicznych możliwości integracyjnych posiadanych systemów
(np.
dostępność API), które umożliwiłyby oszacowanie kosztów wykonania integracji
z nimi
przez Wykonawcę,
- informacji o zakresie danych i procesac
h co do których ma zostać przeprowadzona
integracja wraz z określeniem kierunku przepływu tych danych i częstotliwości wymiany
danych tj. jakie dane mają trafiać do systemu będącego przedmiotem zamówienia i jakie
dane mają być przekazywane do systemów Zamawiającego,
potwierdzenia, że lista systemów określona w OPZ listą zamkniętą i wymienia wszystkie
systemy zewnętrzne, których integracji z systemem będącym przedmiotem zamówienia
wymaga Zamawiający;
e)
wykreślenie kryterium oceny ofert uregulowanego w pkt 2 części XVII Opis kryteriów
oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert SWZ - „Uruchomienie
systemu w środowisku opensource oraz wykonanie całości Systemu w oparciu o technologie
nie
wymagające do uruchomienia systemu zakupu jakiegokolwiek oprogramowania firm
trzecich”, a także wykreślenie pkt 1 - Funkcjonalności i cechy dodatkowe Załącznika nr 2
do SWZ -
Opis przedmiotu zamówienia i dostosowania innych postanowień SWZ
do tych zmian;
f)
zmianę opisu kryterium oceny ofert uregulowanego w pkt 5 części XVII Opis kryteriów
oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert SWZ przez
zastąpienie jego dotychczasowej treści następującą „Wsparcie wielojęzyczności poprzez
możliwość wprowadzenia nowej wersji językowej - wielojęzyczność obejmująca wszystkie
funkcjonalności Systemu." i dostosowania innych postanowień SWZ do tej zmiany;
g)
zmianę pkt 3 - Funkcjonalności i cechy dodatkowe Załącznika nr 2 SWZ - Opis przedmiotu
zamówienia), przez zastąpienie jego dotychczasowej treści następującą: „Wsparcie
wielojęzyczności poprzez możliwość wprowadzenia nowej wersji językowej - wielojęzyczność
obejmująca wszystkie funkcjonalności Systemu." i dostosowania innych postanowień SWZ
do tej zmiany.
Ponadto, Odwołujący wnosił o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego
Zamawiającego, w tym zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podnosił co następuje.
W ocenie Odwołującego, dokumentacja postępowania w zakwestionowanym
przez niego
zakresie ustanawia niepodyktowane uzasadnionymi potrzebami Zamawiającego
w
ymagania w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i kryteriów oceny ofert, które znacznie
ograniczają konkurencję, bowiem możliwe są do spełnienia przez konkretny podmiot
funkcjonujący na rynku tj. Verbis.pl sp. z o.o. - potencjalnego uczestnika postępowania
o
udzielenie zamówienia publicznego z pokrzywdzeniem innych wykonawców.
Odnośnie zarzutu nr 1 Odwołujący wskazywał, że wymagania opisane w pkt 10 i 17 –
„Wymagań ogólnych” oraz w pkt 80 – „Modułu Dziekanatowego” załącznika nr 2 do SWZ
sumarycznie
zastrzegają obowiązek dostarczenia całego systemu informatycznego
o
konkretnej, narzuconej przez Zamawiającego architekturze w całości dostępnego
przez
przeglądarkę internetową, jako warstwę prezentacji. Odwołujący podnosił,
że zastosowanie różnego zakresu dostępnych funkcji w standardowej przeglądarce
internetowej jako warstwie prezentacji jest rozwiązaniem zależnym od danego producenta
systemu, o ile bowiem wymaganie pracy w przeglądarce jest uzasadnione dla odbiorców
typu student, dydaktyk,
o tyle użytkownik dziekanatu lub administracji pracuje w innym
zestawie funkcjonalności i uprawnień - tym samym, charakterystyka jego pracy z systemem,
nie tylko nie wymaga zapewnienia dostępu wyłącznie z poziomu przeglądarki, ale często to
dostęp aplikacyjny wspomaga i ułatwia jego pracę zapewniający szerszy zakres funkcji.
Odwołujący stwierdził, że dobrym przykładem może być wykorzystanie narzędzi biurowych
tak jak word, gdzie zdecydowane większość użytkowników wybiera korzystanie z aplikacji
instalowanyc
h bezpośrednio na dysku komputera, pomimo dostępu do usługi Microsoft 365.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający, zamiast opisać swoje potrzeby w tym
zakresie przez ww. wymagania narzuca Wykonawcom konkretne rozwiązania, które nie
muszą być jedyną drogą do realizacji potrzeb biznesowych Zamawiającego. Zamawiający
za
pośrednictwem omawianych wymagań wyklucza bowiem możliwość zaoferowania
rozwiązań w architekturze trójwarstwowej, jednak dostępnych z poziomu aplikacji
instalowanej na komputerze Użytkownika, które - dla wielu grup
użytkowników - umożliwiają
szybsze i
bardziej ergonomiczne działanie i z powodzeniem możliwe są do zastosowania w
większości funkcjonalności składających się na zamawiany system. Użytkownicy tzw.
"grubego klienta" szybciej wykonują złożone działania, na co wpływ ma chociażby łatwość
stosowania skrótów klawiaturowych. Podkreślił też, iż zastosowanie aplikacji instalowanej
na
komputerze Użytkownika nie musi ograniczać Zamawiającego w wykorzystaniu
technologii dostępu zdalnego Użytkownikom do interfejsu aplikacji, co zapewnić może,
wykluczone przez
Zamawiającego, wykorzystanie wtyczek po stronie klienta.
Odwołujący wskazał, że wspomniana architektura systemu z wykorzystaniem części
funkcji dla Użytkowników administracji i obsługi wewnętrznej poprzez aplikację instalowaną
na
komputerze Użytkownika, a części funkcji dostępnych dla Użytkowników masowych
(studentów, dydaktyków, jednostek dydaktycznych, podmiotów oraz Użytkowników
zewnętrznych (z poza struktur Uczelni), poprzez standardową przeglądarkę internetową
jako
warstwę prezentacji w żaden sposób nie umniejsza korzyści i oczekiwań
Zamawiającego, a dodatkowo zapewnia inne korzyści, jak chociażby te związane z
bezpieczeństwem danych. Ponadto stosując takie rozwiązanie Użytkownik systemu
otrzymuje szereg innych zalet:
niezależne środowiska stacji roboczej (wspierane są stacje m.in. z Windows, Linux,
macOS)
skalowaną warstwę serwerów terminalowych (w pionie i w poziomie);
niewielkie wymagania na zasoby stanowiska roboczego jak i łącz (internetowych).
Ponadto, zdaniem Odwołującego, praca za pośrednictwem aplikacji instalowanej
na
komputerze Użytkownika w zakresie typowych działań obsługi wewnętrznej przewyższa
rozwiązania dostępne wyłącznie przez przeglądarkę internetową o:
szybszą realizację zapytania - zapytania do bazy nie muszą przechodzić przez wszystkie
warstwy co go znacząco spowalnia;
lepszą obsługę błędów - sieć nie jest niezawodna, przez co musimy być gotowi na
obsługę błędów, które mogą wystąpić pomiędzy warstwami w architekturze wielowarstwowej;
mniejszy stopień skomplikowania - używa się mniej dodatkowych narzędzi oraz
technologii.
Odwołujący podniósł także, że technologia architektury trójwarstwowej z warstwą
prezentacyjną częściowo na poziomie przeglądarki internetowej, a częściowo
za
pośrednictwem dedykowanej aplikacji instalowanej na komputerze Użytkownika w wielu
aspektach jest bezpieczniejsza, a dodatkowo minimalizuje ilość przesyłanych danych
pomiędzy użytkownikiem a serwerem, co wpływa na dużo mniejsze potrzeby w zakresie
przepustowości łącz internetowych (co istotne zwłaszcza przy pracy zdalnej użytkowników).
Co do
możliwości wykorzystywania wtyczek, Odwołujący wskazał, że takie dodatki
do
środowiska są bezpłatne i powszechnie stosowane.
Odwo
łujący podkreślił, że wymagania opisane przez Zamawiającego ograniczają
konkurencję wskazując na rozwiązanie stosowane przez system Wykonawcy,
który prawdopodobnie ubiegał się o przedmiotowe zamówienie (podobne wymagania
znalazły się w dokumentacjach postępowań prowadzonych przez WSL w Poznaniu i
Ateneum w
Gdańsku).
W zakresie zarzutu nr 2 Odwołujący podnosił, że wymagania opisane w pkt 11 -
„Wymagań ogólnych”
z
ałącznika nr 2 do SWZ (którego wynikiem jest także wymaganie z
pkt 6
„Wymagań ogólnych”) stanowią znaczne ograniczanie konkurencji przez
Zamawiającego poprzez wykluczenie Wykonawców oferujących rozwiązania działające pod
innym systemem operacyjnym niż te z rodziny: Linux lub Unix. Zdaniem Odwołującego ww.
wymaganie nie jest podyktowane żadnymi uzasadnionymi względami i stanowi
nieuprawnione narzucenie Wykonawcom określonych technologii, zwłaszcza, że
Zamawiający posiada również licencję w zakresie Windows Server i ich wykorzystanie nie
wiązałoby się z żadnymi dodatkowymi kosztami przez Zamawiającego. Ponadto Odwołujący
zauważył, iż firma Microsoft w zakresie swoich rozwiązań oferuje specjalne, preferencyjne
warunki licencjonowania swoich produktów dla podmiotów edukacyjnych takich jak uczelnie.
Podkreślił, iż Microsoft jest wiodącym i sprawdzonym dostawcą systemów operacyjnych i
baz danych.
W ocenie Odwołującego nie sposób zatem znaleźć uzasadnienia dla
ograniczenia przez Zamawiającego możliwości dostawy rozwiązania pracującego wyłącznie
pod kontrolą systemu operacyjnego z rodziny: Linux lub Unix. Takim uzasadnieniem, w jego
opinii,
nie może być okoliczność, że 2 wspomniane systemy operacyjne w zakresie swoich
licencji nie zawierają ograniczeń ilościowych dla użytkowników, albowiem to, że licencje
Microsoft ograniczenia takie zawierają, nie stanowi jeszcze proporcjonalnego argumentu do
wyeliminowania tych produktów, bowiem limit tych ograniczeń zdecydowanie przewyższa
możliwości i potrzeby Zamawiającego, który byłby w stanie, nawet ze sporym zapasem,
wyrazić swoje zapotrzebowanie na ilość licencji, a które Wykonawca oferujący rozwiązanie
oparte o produkty Microsoft byłby w stanie spełnić.
Tym samym, zdaniem Odwołującego, powyższe wymagania ograniczają konkurencję
wskazując na rozwiązanie stosowane przez system Wykonawcy, który prawdopodobnie
ubiegał się o przedmiotowe zamówienie (podobne wymagania znalazły się w
dokumentacjach postępowań prowadzonych przez WSL w Poznaniu i Ateneum w Gdańsku).
Zdaniem Odwołującego, wymagania te są niespójne i sprzeczne z pozostałą treścią
OPZ
, w szczególności z postanowieniem „Certyfikaty” - Infrastruktura Informatyczna
Załącznika nr 2 do SWZ, zgodnie z którym: „Serwer musi być wyprodukowany zgodnie z
normą ISO-9001:2008 oraz ISO-14001 Serwer musi posiadać deklaracja CE. Oferowany
serwer musi znajdować się na liście Windows Server Catalog i posiadać status „ Certified for
Windows” dla systemów Microsoft Windows 2012, Microsoft Windows 2012 R2 x64,
Microsoft Windows 2016, Microsoft Windows 2019.”.
Z kolei w zakresie zarzutu nr 3 O
dwołujący zarzucał Zamawiającemu niepełne
opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie integracji zamawianego systemu z systemami
posiadanymi przez Zamawiającego. Wyjaśnił, iż integracja systemu to zapewnienie „zgrania”
tych systemów ze sobą, zapewnienia wzajemnej wymiany danych. Zauważył także,
że jak wynika z treści OPZ, zamawiany system ma zostać zintegrowany z systemami
posiadanymi przez Zamawiającego, co zawarte zostało w następujących wymaganiach:
• pkt 22 Moduł Finanse - Załącznika nr 2 do SWZ;
• pkt 1 Moduł Akademiki - Załącznika nr 2 do SWZ;
• Integracje - Załącznik nr 2 do SWZ;
• pkt 2 Funkcjonalności i cechy dodatkowe - Załącznika nr 2 do SWZ.
Odwołujący wskazał ponadto, że Zamawiający ustanowił też kryterium oceny ofert,
w
którym zamierza premiować zagadnienia związane z integracją systemu („Możliwość
integracji z serwisami rezerwacyjnym w Module Rezerwacja pokoi, pomieszczeń, obiektów”).
Wobec powyższego, Odwołujący stwierdził, iż Zamawiający określił tylko oczekiwany
finalny efekt integracji, bez
wskazania wykonawcom podstawowych danych, które umożliwią
złożenie oferty w tym zakresie. Natomiast dla przeprowadzenia integracji niezbędne jest
zapewnienie dokumentacji systemów z którymi przeprowadzona ma być integracja
oraz opisanie wszystkich techni
cznych danych wspomnianych systemów, przy czym
dokumentacje i dane muszą zostać pozyskane do producentów dotychczas funkcjonujących
u Zamawiającego systemów.
W ocenie Odwołującego dokumentacja Zamawiającego posiada istotne braki
w
powyższym zakresie, ponieważ:
nie rozstrzyga na kim spoczywać będzie obowiązek wykonania koniecznych prac po
stronie integrowanych systemów, w sytuacji, gdy obowiązek ten spoczywać powinien
na
Zamawiającym;
nie zawiera informacji na temat technicznych możliwości integracyjnych systemów z
którymi przeprowadzona ma zostać integracja;
nie precyzuje kto poniesie koszty związane z integracją po stronie systemów „obcych”
dla Wykonawcy;
nie precyzuje wymaganego przez Zamawiającego zakresu danych i procesów,
co do
których ma nastąpić integracja;
nie określa kierunku przepływu tych danych i częstotliwości wymiany danych.
Zdaniem Odwołującego, tak ukształtowany opis przedmiotu zamówienia jest wadliwy,
gdyż nie można na ten moment ocenić zakresu zamówienia i kosztów jego wykonania, a
także nawet rozstrzygnąć czy przeprowadzenie integracji jest technicznie wykonalne.
Niejasne
postanowienia SWZ mogą nawet posłużyć do przyjęcia argumentacji,
że za pozyskanie danych na potrzeby integracji odpowiedzialny będzie Wykonawca,
co jest
nieprawidłowe, podobnie jak wymóg podjęcia współpracy z podmiotami trzecimi.
Odwołujący w tym zakresie przywołał wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 9 stycznia
2018 r., sygn. akt: KIO 2682/17 oraz z dnia 21 lutego 2017 roku, sygn. akt: KIO 269/17.
Odnośnie zarzutu nr 4 Odwołujący wskazywał, iż dotyczy on wadliwie
skonstruowanego kryterium oceny ofert
„Uruchomienie systemu w środowisku opensource
oraz wykonanie całości Systemu w oparciu o technologie nie wymagające do uruchomienia
systemu zakupu jakiegokolwiek oprogramowania firm trzecich
”, opisanego w pkt 2 części
XVII SWZ. Natomiast wymaganie techniczne w tym zakresie opisano w pkt 1 -
Funkcjonalności i cechy dodatkowe Załącznika nr 2 SWZ: „System jest w całości wykonany
w oparciu o te
chnologie nie wymagające do uruchomienia systemu zakupu jakiegokolwiek
oprogramowania firm trzecich i umożliwiające uruchomienie Systemu w środowisku
opensource”.
W ocenie Odwołującego powyższe kryterium zastrzeżone zostało w oderwaniu
od uzasadnionych po
trzeb Zamawiającego i w żaden sposób nie zmierza do zapewnienia
sobie przez Zamawiającego świadczenia na wyższym jakościowo poziomie. Skutkiem
wprowadzenia takiego kryterium jest
– zdaniem Odwołującego - tylko nieuzasadnione
naruszenie konkurencji, bowiem to wspomniany Wykonawca Verbis.pl sp. z o.o. posiada
tego typu system w swojej ofercie (
Odwołujący nadmienił przy tym, że w postępowaniu
prowadzonym przez WSL w Poznaniu i Ateneum w Gdańsku, gdzie zastrzeżono tożsame
kryterium -
jedyną i zwycięską ofertę złożył ww. podmiot).
Odwołujący podkreślił, że przedmiotem zamówienia jest system, który ma służyć
do
obsługi całej uczelni wyższej prowadzonej przez Zamawiającego, zapewniając
prawidłowe funkcjonowanie tak istotnych obszarów jak m.in. obsługa studentów i toku
studiów, rekrutacja, finanse, pensum. Odwołujący wskazał, że w takich przypadkach
wymagana jest n
ajwyższa jakość zamawianego rozwiązania, jego stabilność, gotowość do
rozwoju, a przede wszystkim stały dostęp do ewentualnego wsparcia producenta danego
oprogramowania.
Zdaniem Odwołującego jakość taką zapewniają rozwiązania komercyjne, a
z kolei oprogram
owanie typu opensource nie gwarantuje jakości, stabilności oraz nie
zapewni żadnego wsparcia twórców takiego oprogramowania, co w konsekwencji może
prowadzić do braku możliwości świadczenia usług utrzymania systemu będącego
przedmiotem zamówienia przez dostawcę. Odwołujący podniósł że tym samym rozwiązania
typu opensource są jakościowo gorszymi rozwiązaniami, które w realiach tego zamówienia,
nie
będą tańsze.
Odwołujący zauważył, że biorąc pod uwagę wymagania Zamawiającego w zakresie
zapewnienia 5 letniego okresu wsparcia w przypadku komercyjnej wersji systemu
operacyjnego/baz danych, koszt takiego świadczenia zawarty będzie w ofercie wykonawcy.
W
ocenie Odwołującego bardziej uzasadnionym byłoby odwrotne podejście, gdzie
premiowani byliby Wykonawcy dostarcz
ający system oparty o rozwiązania komercyjne, a
więc dostawcy ponoszący z tego tytułu koszty (co byłoby zasadne w zakresie premiowania
dodatkowymi punktami w kryterium oceny ofert, chcąc zrekompensować niejako poniesione
większe koszty), dostarczający jednak rozwiązania bezpieczniejsze, stabilniejsze, a także
mające gwarancję dalszego rozwoju oraz wsparcia technicznego.
Odwołujący zwrócił też uwagę, że Zamawiający jest w posiadaniu licencji na systemy
komercyjne i z niewiadomych przyczyn nie reguluje możliwości ich wykorzystania
w zamawianym systemie.
Odnośnie zarzutu nr 5 Odwołujący wskazywał, że kwestionuje kryterium oceny ofert
„Wsparcie wielojęzyczności poprzez możliwość wprowadzenia nowej wersji językowej
jedynie poprzez dodanie nowego pliku konfigurac
yjnego zawierającego stosowne
tłumaczenia na nowy język - wielojęzyczność obejmująca wszystkie funkcjonalności
Systemu”, opisane w pkt 5 części XVII SWZ.
Jednocześnie podał, że wymaganie techniczne w tym zakresie opisano w pkt 3 -
Funkcjonalności i cechy dodatkowe Załącznika nr 2 SWZ: „Wsparcie wielojęzyczności
poprzez możliwość wprowadzenia nowej wersji językowej jedynie poprzez dodanie nowego
pliku konfiguracyjnego zawierającego stosowne tłumaczenia na nowy język -
wielojęzyczność obejmująca wszystkie funkcjonalności Systemu.”.
Odwołujący stwierdził, że treść przytoczonych wymagań dla kryteriów oceny ofert
wskazuje, że bardziej niż opis, cechę jakościową systemu, Zamawiający zdecydował się
premiować dokładny sposób działania funkcjonalności zbieżny z konkretnym rozwiązaniem
oferowanym na rynku.
Zdaniem Odwołującego treść specyfikacji w tym zakresie wskazuje,
że Zamawiającemu w istocie nie przyświecał cel w postaci pozyskania dodatkowej
funkcjonalności zapewniającej wsparcie wielojęzyczności poprzez możliwość wprowadzenia
nowej wersji językowej, albowiem zastrzeżenie określonego sposobu działania
tej
funkcjonalności jest irrelewantne dla jego jakości czy samego istnienia dodatkowej opcji,
którą Zamawiający mógłby uznawać za „wartość dodaną”. Odwołujący podniósł, że skutkiem
wprowadzania kwestionowanego rozwiązania jest pozbawianie wykonawców posiadających
możliwość wyboru innych języków bezpośrednio z aplikacji lub rozszerzenia systemu o nowe
wersje językowe poprzez wprowadzenie niezbędnych tłumaczeń przechowywanych
na
poziomie bazy danych dodatkowych punktów, mimo, że samo zapewnienie
wielojęzyczności (niezależnie nawet od sposobu) nie jest nawet „bazowym” wymaganiem
OPZ.
Zauważył też, że osiągnięcie wielojęzyczności poprzez wprowadzenie niezbędnych
tłumaczeń przechowywanych na poziomie bazy danych, a nie pliku konfiguracyjnego
ma
niepodważalne zalety stanowiące np. o integralności rozwiązania (np. przy tworzeniu
kopii bazy danych).
W oparciu o powyższe Odwołujący wnosił jak w petitum odwołania.
Zamawiający w dniu 24 sierpnia 2021 roku zamieścił na swojej platformie zakupowej
zawiadomienie o wniesieniu odwołania wraz z jego kopią.
W dniu 26 sierpnia 2021 roku wykonawca
Verbis.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(zwany dalej: „Przystępującym” lub „Verbis.pl”) zgłosił przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Izba ustaliła, że zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego
ww.
wykonawcy spełnia wymogi określone w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp i tym samym
wykonawca ten stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
W dniu 13 października 2021 roku Zamawiający przekazał do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż wnosi o oddalenie zarzutów
Odwołującego podniesionych w odwołaniu w pkt 1a) – zarzut 1, pkt 1b) – zarzut 2, pkt 1c) –
zarzut 3 i pkt 2a)
– zarzut 4 i jednocześnie oświadczył, że uwzględnia w części zarzut
podniesiony w
odwołaniu w pkt 2b) – zarzut 5.
Przystępujący w toku posiedzenia z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 14 października 2021 roku oświadczył, iż nie wnosi sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutu nr 5 odwołania.
Z kolei Odwołujący oświadczył, że zakres zmian dokonanych przez Zamawiającego,
w
związku z uwzględnieniem zarzutu 5 satysfakcjonuje go i odpowiada jego oczekiwaniom.
W związku z powyższym Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie
zarzutu opisanego
w punkcie 2 lit. b) odwołania (zarzut nr 5). W pozostałym zakresie Izba
skierowała odwołanie do rozpoznania na rozprawie.
Ponadto, w
dniu 14 października 2021 roku - w toku rozprawy - Przystępujący złożył
dodatkowe stanowisko pisemne w sprawie.
Po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 14
października 2021 roku z udziałem
stron i
uczestnika postępowania odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w
sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk stron i uczestnika
postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp.
Izba ustaliła, iż Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania,
o
których mowa w art. 505 ustawy Pzp.
Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z dokumentacji postępowania przekazanej
przez zamawiającego w szczególności z: ogłoszenia o zamówieniu oraz treści specyfikacji
warunków zamówienia (dalej zwanej: „SWZ”), a także dopuściła i przeprowadziła dowody
z
dokumentów złożonych przez strony. Skład orzekający Izby wziął także pod uwagę
stanowiska i oświadczenia stron i uczestnika postępowania odwoławczego złożone
w
odwołaniu, odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie, piśmie Przystępującego oraz ustnie
do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 14 października 2021 roku.
Izba ustaliła co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest zakup i wdrożenie Komplementarnego Systemu
Obsługi Dydaktyki (KSOD) wraz z wymaganymi usługami dla Uniwersytetu Medycznego
w
Białymstoku:
Zadanie 1
– zakup i wdrożenie KSOD,
Zadanie 2
– utrzymanie KSOD
Zadanie 3
– rozwój KSOD.
Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia (OPZ) stanowi załącznik nr 2 do SWZ
oraz
wzór umowy – Załącznik nr 7 do SWZ.
W OPZ Z
amawiający zawarł opis wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia
z
podziałem na: „Wymagania ogólne”, wymagania odnoszące się do poszczególnych
Modułów, czy na wymagania dotyczące: „Integracji”, „Funkcjonalności i cech dodatkowych”,
„Infrastruktury Informatycznej”.
W
„Wymaganiach ogólnych” OPZ Zamawiający zawarł następujące postanowienia:
- pkt 6:
„Wszystkie elementy Systemu (w tym system operacyjny i baza danych) zostaną
dostarczone wraz z licencją użytkownika, która nie może zawierać ograniczeń ilościowych,
w
szczególności ograniczeń na: liczbę studentów, liczbę wykładowców, liczbę pracowników
dz
iekanatów i jednostek centralnych Uczelni, liczbę stanowisk, liczbę jednocześnie
zalogowanych użytkowników, liczbę użytkowników bazy danych, liczbę jednoczesnych
sesji/połączeń do bazy danych.”;
- pkt 10:
„System musi być wykonany w architekturze trójwarstwowej z cienkim klientem
(serwer bazy danych, serwer aplikacji jako jedyne miejsce implementacji procesów
biznesowych, standardowa przeglądarka internetowa jako warstwa prezentacji), jedynym
oprogramowaniem instalowanym na stanowisku dowolnego użytkownika (kandydata,
studenta, wykładowcy, pracownika dziekanatu, administratora, pracownika innych jednostek
uczelni itp.) może być standardowa współczesna przeglądarka internetowa. System
do
prawidłowej
pracy
nie
może
wymagać
doinstalowania
na
stanowisku
użytkownika/administratora żadnych dodatkowych składników: programów, wtyczek,
rozszerzeń, skryptów itp. Niedopuszczalne jest przetwarzanie procesów biznesowych
w
skryptach lub kodzie, przetwarzanych przez przeglądarkę internetową. Przez współczesne
przeglądarki internetoweSystem musi być wykonany w architekturze trójwarstwowej z
cienkim klientem (serwer bazy danych, serwer aplikacji jako jedyne miejsce implementacji
procesów biznesowych, standardowa przeglądarka internetowa jako warstwa prezentacji),
jedynym op
rogramowaniem instalowanym na stanowisku dowolnego użytkownika
(kandydata, studenta, wykładowcy, pracownika dziekanatu, administratora, pracownika
innych jednostek uczelni itp.) może być standardowa współczesna przeglądarka internetowa.
System do
prawidłowej pracy nie może wymagać doinstalowania na stanowisku
użytkownika/administratora żadnych dodatkowych składników: programów, wtyczek,
rozszerzeń, skryptów itp. Niedopuszczalne jest przetwarzanie procesów biznesowych
w skryptach lub kodzie, przetwarzanych p
rzez przeglądarkę internetową. Przez współczesne
przeglądarki internetowe Zamawiający rozumie przeglądarki: Safari od wersji 12.1.2,
Opera od
wersji 63, Firefox od wersji 68, Chrome od wersji 76 i Edge od wersji 45, działające
na systemach macOS od wersji 10.12, Windows od wersji 7, Linux (kernel od wersji 4.14)
oraz
Safari od wersji 12 działającą na systemie iOS od wersji 12 i Chrome od wersji 76
działającą na systemie Android od wersji 8.”;
- pkt 11:
„System (część serwerowa – serwer aplikacyjny i baza danych) musi pracować
pod
kontrolą systemu operacyjnego z rodziny: Linux lub Unix (do wyboru Oferenta).”;
pkt 17: „System nie wymusza instalacji wtyczek po stronie klienta (przeglądarki). Nie
posiada wstawek JAVA, FLASH itp.
”.
W
„Module dziekanatowym” w OPZ w pkt 80 Zamawiający zawarł następujące
wymaganie:
„Dziekanat musi być obsługiwany przez przeglądarkę internetową wg wskazań w części
Wymagania ogólne.”.
W części „Integracje” w OPZ Zamawiający opisał następujące wymagania:
1. Wsz
ystkie integracje, zarówno pomiędzy elementami Systemu jak i pomiędzy Systemem
a
innymi systemami Zamawiającego muszą być wykonane bez używania dodatkowych
systemów integracyjnych takich jak szyna danych lub podobne oraz bez użycia plików
płaskich. Jeżeli dany system posiada API w technologii WebSerwis, to Wykonawca
jest
zobowiązany do użycia w integracji tego API.
2. Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z systemem eLearning (Moodle,
Blackboard, Eduportal).
Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z Pol-on, ORPD i JSA.
4. Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z systemem ERP: SAP co najmniej
w zakresie: Kadrowe:
Struktura Organizacyjna, MPK, Pracownik (określone dane kadrowe),
Zatrudnienie (okre
ślone typy umów), Nieobecności, Składniki płacowe. Finansowe: dekrety
księgowe dotyczące rozliczeń studenckich (np. akademiki, czesne, irk).
5. Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z systemem EZD.
6. Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z systemem Opteam obsługującym
legitymacje studenckie, doktoranckie oraz mLegitymacje. Cały proces obsługi cyklu życia
legitymacji musi się odbywać wyłączenie w ramach kartoteki studenta w Systemie
bez
konieczności kopiowania przez operatora jakichkolwiek danych do lub z natywnych
narzędzi Opteam, używania aplikacji serwerowej Opteam czy ręcznego przenoszenia
danych do
oprogramowania Opteam. Integracja musi być zrealizowana w taki sposób, aby
żaden z procesów związanych z obsługą legitymacji nie wymagał od operatora
bezpośredniego używania aplikacji serwerowej Opteam. Integracja z oprogramowaniem
Opteam może być wykonana wyłącznie przy użyciu usług sieciowych Web Service
udostępnianych przez serwer Opteam. Ewentualny obowiązek ustalenia z producentem
Oprogramowania Opteam oraz pokrycia kosztu potrzebnych zmian w Oprogramowania
Opteam leży po stronie Wykonawcy.
7. Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z platformą edukacyjną, którą
Zamawiający zamierza nabyć w trackie trwania wdrożenia Systemu.
8. Wykona
wca zapewni i wykona integrację Systemu z NBP w zakresie importu tabel
kursowych.
9. Wykonawca zapewni i wykona integrację Systemu z PIONIER.Id.”.
W części „Funkcjonalności i cechy dodatkowe” OPZ w pkt 3 Zamawiający zawarł
następujące wymaganie:
„Wsparcie wielojęzyczności poprzez możliwość wprowadzenia nowej wersji językowej
jedynie poprzez dodanie nowego pliku konfiguracyjnego zawierającego stosowne
tłumaczenia na nowy język – wielojęzyczność obejmująca wszystkie funkcjonalności
Systemu.”.
Z kol
ei w części „Infrastruktura informatyczna – Certyfikaty” w OPZ Zamawiający
wskazał:
„Serwer musi być wyprodukowany zgodnie z normą ISO-9001:2008 oraz ISO-14001.
Serwer musi posiadać deklaracja CE. Oferowany serwer musi znajdować się na liście
Windows Serv
er Catalog i posiadać status „Certified for Windows” dla systemów Microsoft
Windows 2012, Microsoft Windows 2012 R2 x64, Microsoft Windows 2016, Microsoft
Windows 2019.
W SWZ w części XVII Zamawiający opisał kryteria oceny ofert, w tym kryteria
pozacenowe m.in.:
Kryterium jakości – „Uruchomienie systemu w środowisku opensource oraz wykonanie
całości Systemu w oparciu o technologie nie wymagające do uruchomienia systemu zakupu
jakiegokolwiek oprogramowania firm trzecich” / Waga: 20 (część XVII SWZ pkt 2);
Kryterium jakości – „Wsparcie wielojęzyczności poprzez możliwość wprowadzenia nowej
wersji językowej jedynie poprzez dodanie nowego pliku konfiguracyjnego zawierającego
stosowne tłumaczenia na nowy język – wielojęzyczność obejmująca wszystkie
funkcjonalności Systemu” / Waga: 5 (część XVII SWZ pkt 5).
Izba zważyła co następuje:
Izba oddaliła odwołanie w zakresie zarzutów, które podlegały rozpoznaniu
na rozprawie, tj. w
zakresie zarzutów opisanych w punkcie 1 lit. a) – c) oraz w punkcie 2 lit.
a) odwołania.
W zakresie zarzutu opisanego w punkcie 2 lit. b) odwołania, który Zamawiający
uwzględnił, a Przystępujący nie zgłosił sprzeciwu, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.
Odnośnie zarzutów opisanych w punkcie 1 odwołania, tj. zarzutów dotyczących
naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez opisane przedmiotu
zamówienia w sposób niepełny i niejednoznaczny oraz w sposób nieuwzględniający
wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, a także w sposób,
który może utrudniać uczciwą konkurencję, prowadząc do uprzywilejowania niektórych
wykonawców, Izba podnosi, co następuje:
Zgodnie z art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Pzp:
1. Prz
edmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów
lub
pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi
dostarczane
przez
konkretnego
wykonawcę,
jeżeli
mogłoby
to
doprowadzić
do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
Z kolei stosownie do art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje
i
przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie
uczciwe
j konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Pierwsza grupa zarzutów podniesionych w odwołaniu dotyczy Opisu Przedmiotu
Zamówienia i poszczególnych wymagań w nim sformułowanych bądź braku odpowiednich
zapisów.
W kontekście zarzutów opisanych w punkcie 1 lit. a) i b) odwołania zarzut naruszenia
art. 99 ust. 1 ustawy Pzp jest nietrafny, gdyż w tym zakresie Odwołujący nie podnosił,
że przedmiot zamówienia jest opisany w sposób niejednoznaczny, czy niewyczerpujący.
Z
uzasadnienia tychże zarzutów wynika, że wymagania Zamawiającego są dla niego jasne,
lecz nieakceptowalne, niezasadne i
w ocenie Odwołującego utrudniają uczciwą konkurencję.
Jedynie w zakresie zarzutu opisanego w pkt 1 lit. c) odwołania Odwołujący w istocie
podnosił, że OPZ nie jest jednoznaczny i wyczerpujący i nie zawiera wszystkich okoliczności
mających wpływ na sporządzenie oferty.
A. Zarzut opisany w punkcie 1 lit. a) od
wołania a dotyczący wymagania, aby System został
wykonany w architekturze trójwarstwowej z cienkim klientem, przy czym jedynym
oprogramowaniem instalowanym na stanowisku dowolnego użytkownika może być
standardowa współczesna przeglądarka internetowa. System do prawidłowej pracy nie może
wymagać doinstalowania na stanowisku użytkownika/administratora żadnych dodatkowych
składników: programów, wtyczek, rozszerzeń, skryptów itp.
Odwołujący podczas posiedzenia z udziałem stron i uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 14 października 2021 roku, zmodyfikował swoje żądania w tym
zakresie
(ograniczył dodatkowo liczbę modułów, w ramach których domagał się
dopuszczenia możliwości zastosowania aplikacji instalowanej bezpośrednio na komputerze
Użytkownika).
W ocenie Izby Z
amawiający wskazał na zasadność tak skonstruowanego wymagania.
Odwołujący podnosił, że kwestionowane przez niego w tym zakresie wymagania
Zamawiającego sumarycznie zastrzegają obowiązek dostarczenia całego systemu
informatycznego, o konkretnej
, narzuconej przez Zamawiającego architekturze w całości
dostępnego przez przeglądarkę internetową, jako warstwę prezentacji. Jest to stwierdzenie
prawdziwe, ale
– co podkreślić należy – Zamawiający ma prawo do ukształtowania wymagań
w zakresie przedmiotu
zamówienia jeśli jest to uzasadnione jego potrzebami. Tym samym to,
że Zamawiający narzucił dostarczenie systemu w określonej przez niego architekturze
w
całości, bez różnicowania wymagań (bez odstępstw w tym zakresie) co do
poszczególnych modułów w ramach dostarczanego systemu samo przez się nie może
stanowić o wadliwości OPZ w tym zakresie. Nie jest prawdą, że to wyłącznie producent
(dostawca)
powinien decydować o wyborze konkretnego rozwiązania. W tym przypadku
Zamawiający wskazał na swoje konkretne i uzasadnione potrzeby w tym zakresie, czym w
sposób wystarczający wykazał, że wymagania przez niego ustanowione odzwierciedlają jego
rzeczywiste potrzeby, a nie ogranicz
ają w sposób nieuprawniony konkurencję w tym
postępowaniu. Znamiennym jest fakt, że Odwołujący nie negował tych wymagań
Zamawiającego w odniesieniu do niektórych grup użytkowników systemu tj. studentów,
dydaktyków (a tym samym w odniesieniu do niektórych Modułów dostarczanego Systemu,
przy czym jeszcze w toku posiedzenia ogr
aniczył swoje żądania w tym zakresie). Powyższe
oznacza, że jest w stanie zadośćuczynić wymaganiom Zamawiającego i nie ograniczają go
one co do możliwości złożenia oferty.
Przede wszystkim
należy zauważyć, że rozwiązanie, jakiego wymaga Zamawiający,
pozwa
la na dostęp do systemu przez jego użytkowników nie tylko z sieci wewnętrznej
U
czelni i z wykorzystaniem infrastruktury sprzętowej Zamawiającego, ale także z lokalizacji
środowiska rozproszonego i z wykorzystaniem infrastruktury sprzętowej prywatnej
użytkowników, czy na terenie innego pracodawcy, gdzie niejednokrotnie są zatrudnieni
pracownicy Zamawiającego (w szczególności nauczyciele akademiccy i doktoranci).
Zamawiający wskazywał w tym zakresie na swoją szczególną charakterystykę (szczególny
typ pracodaw
cy, struktura, ale i rozproszenie budynków). Faktem jest, że Odwołujący
postulował wprowadzenie zmian w zakresie w jakim miałoby się to odnosić tylko do
niektórych grup użytkowników, a mianowicie tzw. pracowników administracyjnych. Jednak w
ocenie Izby i w
tym zakresie Zamawiający wykazał swoje potrzeby, wskazując m.in. na
kwestię pracy zdalnej wymuszonej w dobie kryzysu pandemicznego. Słusznie zatem
Zamawiający wskazywał, że musi zabezpieczyć – jako pracodawca – możliwość
wykonywania obowiązków wynikających ze stosunku pracy poza siedzibą pracodawcy, w
tym w swoich domach. A to ma istotne znaczenie również w odniesieniu do pracowników
administracyjnych, przy czym argument Odwołującego, że Zamawiający i tak musi
zabezpieczyć sprzęt do pracy nie może przesądzać o tym, że to wymaganie staje się tym
samym niezasadne. Są możliwe też sytuacje, w których zaistnieje konieczność np.
korzystania ze swojego sprzętu.
Nie bez znaczenia jest także argument Zamawiającego, że wymagana przez niego
architektura systemu daje
możliwość korzystania z poszczególnych jego modułów zarówno
z
poziomu komputerów PC, ale także i urządzeń innego typu (smartfony, tablety), z których
korzystają nie tylko studenci i doktoranci, ale i pracownicy przebywający np. w podróży
służbowej.
Warto
też zaznaczyć, że przy takim rozwiązaniu system jest dostępny z poziomu
komputera użytkownika, bez konieczności dodatkowych instalacji aplikacji, czy aktualizacji.
Wystarczy standardowa przeglądarka www. Argumentem przemawiającym za takim
rozwiązaniem jest także to, że Zamawiający może posiadać stacje robocze z różnym
rozwojem technologicznym
, gdyż – jak wyjaśniał Zamawiający – system dostępny przez
www.
jest łatwo skalowalny, przez co Zamawiający uniezależnia się od wydajności
komputera końcowego w trakcie przetwarzania, gdyż moc obliczeniowa potrzebna jest na
serwerze, na
którym jest zainstalowane oprogramowanie.
Ponadto, jak Przystępujący wskazywał, rozwiązania w architekturze trójwarstwowej
z cienkim kl
ientem są przystosowane do umieszczenia w chmurze, co niewątpliwie jest
argumentem przemawiającym za wyborem tego typu rozwiązania.
Z drugiej
zaś strony, w ocenie Izby, Odwołujący nie wykazał, że wymóg ten w sposób
nieuprawniony
ogranicza konkurencję. Jak już powyżej zostało wskazane sam Odwołujący
uznawał zasadność wykonania części modułów systemu w architekturze trójwarstwowej
z
cienkim klientem, a kwestionował jedynie to, że przedmiotowe wymaganie dotyczy całego
zamawiającego systemu (wszystkich jego modułów). Niemniej jednak to, że Odwołujący
uznaje wyższość rozwiązania opartego na architekturze dwuwarstwowej, nie oznacza,
że Zamawiający nie ma prawa wyboru systemu opartego na architekturze trójwarstwowej,
w
szczególności w sytuacji, gdy przedstawił przekonującą argumentację przemawiającą
za wybran
ym rozwiązaniem w odniesieniu do całego systemu. W żaden zaś sposób
Odwołujący nie wykazał, że wymaganie to ogranicza konkurencję w tym postępowaniu.
A jak
wskazywał Zamawiający, Odwołujący składał oferty w postępowaniach, w których
takie
wymaganie obowiązywało (i w jednym z tych postępowań jego oferta została wybrana
jako najkorzystniejsza).
Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzut opisany w pkt 1 lit. a) odwołania.
B. Zarzut opisany w punkcie 1 lit. b
) odwołania a dotyczący wymagania, aby System
(część serwerowa – serwer aplikacyjny i baza danych) pracował pod kontrolą systemu
operacyjnego z rodziny: Linux lub Unix.
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie.
Jak wynika ze stanowiska Z
amawiającego, przedstawionego w odpowiedzi
na
odwołanie, kwestionowane przez Odwołującego wymaganie nie wyklucza zaoferowania
rozwiązań pracujących w oparciu o system Windows, tylko wskazuje na wymóg,
aby oferowany system
pracował pod kontrolą systemu operacyjnego z rodziny Linux lub
Unix.
W tym zakresie Odwołujący nie wykazywał, że nie będzie w stanie złożyć oferty,
a
jedynie na rozprawie wyjaśniał, że nie jest to rozwiązanie optymalne i nie stanowi dobrej
praktyki, albowiem w takiej sytuacji dostawca
systemów jest niejednolity. Inny jest dostawca
serwera.
Odwołujący wskazywał przy tym, iż to wykonawca odpowiada za niezawodność
s
ytemu i za jego utrzymanie przez 5 lat. Niejednorodność w zakresie systemu może
prowadzić do awarii w trakcie realizacji umowy lub powodować problemy już przy samym
wdrożeniu systemu. Nie potwierdził się tym samym argument podnoszony w odwołaniu, że
wymaga
nie stanowi znaczne ograniczenie konkurencji poprzez wykluczenie wykonawców
oferujących rozwiązania działające pod innym systemem operacyjnym niż te z rodziny: Linux
lub Unix.
Ponadto,
Zamawiający wskazywał na interes ekonomiczny w tym zakresie,
tj. w uzy
skaniu rozwiązań opartych na systemach opensource. Zamawiający przy tym
podnosił, że wszystkie liczące się bazy danych są w stanie pracować pod kontrolą systemu
z
rodziny Linux i Unix, przy czym dotyczy to też producenta Microsoft.
Zasadne jest także wymaganie opisane w pkt 6 „Wymagań ogólnych” OPZ,
iż: „Wszystkie elementy Systemu zostaną dostarczone wraz z licencją użytkownika,
która nie może zawierać ograniczeń ilościowych, w szczególności ograniczeń na: liczbę
studentów, liczbę wykładowców, liczbę pracowników dziekanatów i jednostek centralnych
Uczelni, liczbę stanowisk, liczbę jednoczesnych sesji/połączeń do bazy danych”, gdyż jak
wskazywał Zamawiający, zapewnia mu to swobodne korzystanie z całości zamawianego
systemu niezależnie od przyszłych zmian liczby użytkowników. Daje możliwość rozwoju
infrastruktury bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.
Z drugiej
zaś strony Odwołujący nie wykazał, że przy takim rozwiązaniu
nie
będzie w stanie złożyć oferty lub w jakimś stopniu będzie to utrudnione.
Nie jest
też to wymaganie sprzeczne z postanowieniem „Ceryfikaty – Infrastruktura
Informatyczna
”, które to postanowienie dotyczy wymagań sprzętowych (serwerów),
gdzie
certyfikacja sprzętu obejmuje także system operacyjny Windows.
Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzut opisany w punkcie 1 lit. b)
odwołania.
C. Zarzut opisany w punkcie 1 lit. c
) odwołania a dotyczący kwestii integracji zamawiającego
systemu z systemami posiadanymi przez Zamawiającego, w ramach którego Odwołujący
w
szczególności zarzucał niepełne opisanie przedmiotu zamówienia.
Zarzut w ocenie Izby nie zasługuje na uwzględnienie z następujących względów.
Po pierwsze, Odwołujący w ramach ww. zarzutu podnosił, że Zamawiający nie
wskazał na kim spoczywać będzie obowiązek wykonania koniecznych prac po stronie
integrowanych systemów, w sytuacji, gdy obowiązek ten, zdaniem Odwołującego, winien
spoczywać na Zamawiającym i domagał się wprowadzenia do SWZ wymagania zgodnie z
którym Zamawiający będzie odpowiedzialny za wykonanie wszelkich prac po stronie
integrowanych systemów z zakresu integracji (w tym udostępnienie przez te systemy danych
oraz ich odebranie).
Zdaniem Izby, żądanie, aby to na Zamawiającym spoczywał obowiązek dotyczący
wykonania koniecznych prac po stroni
e integrowanych systemów jest nieuzasadnione
i w
sposób
oczywisty
sprzeczne
z
oczywistym
interesem
Z
amawiającego.
Wykonawca wszelkie koszty
z tym związane (w szczególności koszty związane z integracją
po stronie systemów „obcych” dla Wykonawcy) oczywiście winien skalkulować w ofercie.
Niemniej
jednak
nie
jest uprawnione przerzucanie ciężaru z tym związanego
na
Zamawiającego.
Po drugie, Z
amawiający w OPZ wskazał w zakresie jakich systemów musi się odbyć
integracja, a nadto
– w toku rozprawy - wyjaśnił, że wszelkie informacje dotyczące wymagań
technicznych ze
strony systemów z którymi ma odbyć się integracja jest ogólnie dostępna
na
stronach internetowych producentów tychże systemów. Zresztą sam Odwołujący
przytoczył odpowiednie postanowienia OPZ wskazujące na obszary w ramach których
ma
zostać zapewniona integracja dostarczonego Systemu.
Z drugiej strony wskazać należy, że Odwołujący nie sprecyzował w żądaniu
jakie informacje konkretnie powinny
być zawarte w SWZ (OPZ), w szczególności nie
wskazał, które zakresy wymaganych integracji są dla niego niejasne, czy w zakresie których
nie jest w
stanie pozyskać informacji, aby skutecznie przeprowadzić integrację. Odwołujący
domagał się jedynie w sposób ogólny przedstawienia w SWZ informacji na temat
technicznych możliwości integracyjnych posiadanych systemów (np. dostępność API), które
umożliwiłyby oszacowanie kosztów wykonania integracji z nimi przez Wykonawcę, lecz nie
wskazywał na rzeczywiste trudności (czy wręcz brak możliwości) ze swojej strony. Jak
wskazał Zamawiający, to aktualnie Odwołujący obsługuje zintegrowany system
informatyczny Uczelni i ma najpełniejszą wiedzę co do systemów i oprogramowań
funkcjonujących u Zamawiającego, a zatem powinien mieć też wiedzę, gdzie może napotkać
trudności w ewentualnym pozyskaniu koniecznych danych na potrzeby integracji. Co jest tym
bardziej istotne w obliczu wyjaśnień Zamawiającego, który wskazywał, że te dane są
powszechnie dostępne, a ponadto sam nie dysponuje żadną dodatkową dokumentacją,
oprócz tej co jest dostępna na stronach internetowych producentów poszczególnych
systemów.
Tym samym Izba uznała, że Odwołujący nie sprecyzował swojego żądania
dotyczącego żądanego zakresu informacji na temat technicznych możliwości integracyjnych
systemów, z którymi ma zostać przeprowadzona integracja. Nawet jeśli uznać,
że Zamawiający powinien sprecyzować informacje w tym zakresie, to brak precyzyjnego
żądania i wykazania konkretnych informacji, których brakuje w SWZ, uniemożliwia
uwzględnienie zarzutu.
Kolejną kwestią, odnoszącą się do pozostałych żądań Odwołującego w ramach
ww. zarzutu,
jest to, że Zamawiający może nawet nie wiedzieć jaki jest czy będzie kierunek
przepływu danych i częstotliwość wymiany danych. Za to będzie odpowiadać wykonawca
i
zależeć to też będzie od oferowanego systemu. Dlatego też żądanie wprowadzenia do
SWZ (OPZ) informacji w tym zakresie jest nieuzasadnione. Podobnie jak
trudno zarzucać
Zamawiającemu, że nie sprecyzował wymaganego zakresu danych i procesów, co do
których ma nastąpić integracja.
Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzut opisany w punkcie 1 lit. c)
odwołania.
Odnośnie zarzutu opisanego w punkcie 2 lit. a) odwołania, tj. zarzutu dotyczącego
naruszenia
art. 240 w zw. z art. 241 ust. 1 w zw. art. 242 ust. 2 pkt 1 z art. 16 pkt 1 ustawy
Pzp przez ustanowienie kryteriów oceny ofert, które nie zmierzają do dokonania
przez
Zamawiającego oferty jakościowo najlepszej, nie są podyktowane uzasadnionymi
potrzebami Zamawiającego i wraz z innymi postanowieniami SWZ, naruszają konkurencję
przez preferowanie rozwiązania dostarczanego przez potencjalnego Wykonawcę
przedmiotowego zamówienia, Izba podnosi, co następuje:
Zgodnie z art. 240 ustawy Pzp:
1. Zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny i zrozumiały.
2. Kryteria
oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej
swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz umożliwiają weryfikację i porównanie
poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji
przedstawianych w ofertach.
Z kolei jak stanowi przepis art. 241 ust. 1 ustawy Pzp k
ryteria oceny ofert muszą być
związane z przedmiotem zamówienia.
Stosownie zaś do przepisu art. 242 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp kryteriami jakościowymi
mogą być w szczególności kryteria odnoszące się do jakości, w tym do parametrów
technicznych, właściwości estetycznych i funkcjonalnych takich jak dostępność dla osób
niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników.
Przepis art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, został już przywołany powyżej, zgodnie z jego
treścią: Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w
sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców.
Zarzut opisany w pkt 2 lit. a) odwołania w ramach którego Odwołujący domagał się
wykreślenia jednego z kryteriów jakościowych oceny ofert: „Uruchomienie systemu
w
środowisku opensource oraz wykonanie całości Systemu w oparciu o technologie
nie
wymagające do uruchomienia systemu zakupu jakiegokolwiek oprogramowania firm
trzecich” (pkt 2 części XVII SWZ Opis kryteriów oceny ofert), a w konsekwencji także
wykreślenia pkt 1 – Funkcjonalności i cechy dodatkowe OPZ i dostosowania innych
postanowień SWZ do tych zmian, nie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Izby Z
amawiający wykazał zasadność wprowadzenia przedmiotowego
kryterium oceny ofert
opartego na rozwiązaniach typu opensource, w szczególności,
jeśli chodzi o ekonomiczny aspekt. Zamawiający bowiem premiuje dodatkowo rozwiązania,
które nie będą wymagały poniesienia dodatkowych nakładów finansowych w zakresie
uruchomienia systemu.
Podnieść przy tym należy, że nietrafne, a co najmniej niezrozumiałe, jest stawianie
zarzutu naruszenia art. 240, art.
241 ust. 1 czy też art. 242 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w
opisanym przez O
dwołującego zakresie.
Pierwszy z powołanych przepisów ustawy Pzp w ustępie pierwszym nakazuje
opisywać kryteria oceny ofert w sposób zrozumiały i jednoznaczny. Z uzasadnienia zarzutu
nie wynika, że przedmiotowe kryterium oceny ofert byłoby dla Odwołującego w jakiś sposób
niejednoznaczne czy niezrozumiałe. Trudno także uznać, że opis przedmiotowego kryterium
dawałby Zamawiającemu nieograniczoną swobodę wyboru najkorzystniejszej oferty
czy
uniemożliwiałby porównanie poziomo oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia.
Kryterium oceny ofert, o którym mowa powyżej, jest w swoim opisie jasne i w sposób „zero –
jedynkowy” umożliwia ocenę czy konkretne rozwiązania, które premiuje Zamawiający,
są oferowane czy też nie. Nie ma tu pola do jakiejś swobody interpretacyjnej, a co najmniej
O
dwołujący tego nie podnosił. Odwołujący jedynie starał się wykazać „wyższość” rozwiązań
„komercyjnych” nad rozwiązaniami typu „opensource”.
Nietrafny jest też zarzut naruszenia art. 241 ust. 1 ustawy Pzp, albowiem Odwołujący
w żaden sposób nie wykazał, a nawet nie starał się wykazać, że przedmiotowe kryterium
nie
jest związane z przedmiotem zamówienia. Związek ten jest oczywisty w ocenie Izby.
Zamawiający zamawia dostawę Zintegrowanego Systemu Informatycznego, a w ramach
kwestionowanego k
ryterium oceny ofert, punktuje dodatkowo rozwiązania, które dają
możliwość uruchomienia tego systemu w środowisku opensource oraz wykonanie całości
s
ystemu w oparciu o technologie nie wymagające do uruchomienia systemu zakupu
jakiegokolwiek oprogramowania firm trzecich.
Niezasadny jest także zarzut naruszenia art. 242 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp,
gdyż ustanowione kryterium odnosi się do cech jakościowych zamawianego systemu i do
jego właściwości funkcjonalnych. Jak również niezasadny jest zarzut naruszenia art. 16 pkt 1
ustawy Pzp.
W ocenie Izby O
dwołujący nie wykazał, że w ramach przedmiotowego kryterium
oceny ofert Z
amawiający punktuje rozwiązania nie gwarantujące jakości i stabilności
systemu, co
podnosił w ramach zarzutu.
Odwołujący w ramach zarzutu podnosił, że kryterium to zostało zastrzeżone
w
oderwaniu od uzasadnionych potrzeb Zamawiającego i w żaden sposób nie zmierza
do
zapewnienia sobie świadczenia na jakościowo wyższym poziomie.
Izba nie zgadza się ze stanowiskiem, iż to kryterium nie ma odniesienia
do uzasadnionych potrzeb Z
amawiającego. Zamawiający bowiem wykazał, że ma przede
wszystkim interes ekonomiczny. Ponadto,
Zamawiający wskazywał na aspekt jednorodności
systemu, który jego zdaniem w większym stopniu gwarantuje stabilność systemu, niż system
oferowany przez Odwołującego, a na który składają się różne oprogramowania firm trzecich.
Słusznie też Zamawiający zauważył, że bezzasadny jest argument Odwołującego dotyczący
kwestii wsparcia producenta, gdyż w każdym z przypadków Zamawiający zastrzega
sobie
obowiązek świadczenia usług wsparcia przez Wykonawcę przez okres 5 lat.
Zamawiający podkreślił także, iż zasadne jest promowanie rozwiązań otwartych,
które są bardziej konkurencyjne.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, iż Odwołujący nie wykazał, że skutkiem
wprowadzenia przedmiotowego kryterium oceny ofert jest tylko
i wyłącznie nieuzasadnione
naruszenie konkurencji
. Zamawiający wskazał bowiem na swój niewątpliwy interes
w
punktowaniu rozwiązań opensource, a także zauważył, że rozwiązania takie są bardziej
konkurencyjne. Ponadto, przykładowe dwa postępowania, na które powoływał się
Odwołujący, nie dowodzą jeszcze tego, że tylko i wyłącznie Przystępujący jest w stanie
złożyć ofertę i skutecznie konkurować w tym postępowaniu w oparciu o tak ustanowione
kryterium oceny ofert, czy
też z uwzględnieniem kwestionowanych przez Odwołującego
postanowień OPZ.
Słusznie też zwrócił uwagę Zamawiający, że sam fakt, iż posiada aktualnie licencje
na
systemy informatyczne komercyjne, nie może definitywnie rozstrzygać o jego
uzasadnionych potrzebach na przyszłość (po zakończeniu okresu na jaki zostały udzielone
licencje).
Z uwagi na powyższe Izba oddaliła zarzut opisany w punkcie 2 lit. a) odwołania.
Wobec powyższego Izba oddaliła odwołanie w zakresie zarzutów, które nie zostały
uwzględnione przez Zamawiającego i zostały skierowane do rozpoznania na rozprawie.
O kosztach
postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp
w zw. z § 2 ust. 1 pkt 2, § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a) i b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1
w zw. z
§ 9 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z art. 557 ustawy Pzp w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Stosownie do art. 575 tejże ustawy strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego
wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Przepis § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia określa wysokość wpisu w postępowaniu
o udzielenie zamówienia na dostawy lub usługi o wartości równej progom unijnym
lub
przekraczającej te progi na kwotę 15 000 zł.
Z kolei § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. a) i b) powołanego rozporządzenia stanowi, że do kosztów
postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz uzasadnione koszty stron postępowania
odwoławczego, obejmujące koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie
lub
rozprawę,
a
także
wynagrodzenie
i
wydatki
jednego
pełnomocnika,
jednak nieprzekr
aczające łącznie kwoty 3 600 złotych.
Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w przypadku oddalenia odwołania
przez
Izbę w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o których mowa
w
§ 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego.
St
osownie zaś do § 9 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia w przypadku umorzenia
przez
Izbę postępowania odwoławczego w części, zgodnie z art. 522 ust. 4 ustawy,
jeżeli odwołanie w pozostałej części zarzutów, których zamawiający nie uwzględnił, zostało
przez Izbę odrzucone albo oddalone w całości - do ponoszenia i rozliczania kosztów stosuje
się odpowiednio § 8 ust. 1 albo ust. 2 pkt 1.
Wobec umorzenia p
rzez Izbę postępowania odwoławczego w zakresie zarzutu
opisanego w punkcie 2 lit. b) odwołania oraz oddalenia odwołania w pozostałej części
zarzutów, biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy ustawy Pzp i rozporządzenia,
Izba
zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł uiszczoną
przez O
dwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz zasądziła od Odwołującego
na rzecz Z
amawiającego kwotę 3 932,65 zł, stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego (w wysokości 3 600 zł)
oraz
z tytułu dojazdu na wyznaczone posiedzenie (w wysokości 332,65 zł), na podstawie
przedłożonego spisu kosztów.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodniczący: ...……………………………..………..