Sygn. akt: KIO 2526/21
WYROK
z 5
października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie
4 października 2021 roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 25 sierpnia 2021 r. przez wykonawcę Scientific S.A.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zachętę –
Narodową Galerię Sztuki z siedzibą w Warszawie, przy udziale:
1. wykonawcy Skanowanie.pl
Sp. z o.o. z siedzibą w Raszynie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Scientific S.A. z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego Scientific S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz
wykonawcy Skanowanie.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Raszynie kwotę 3 600 zł 00 gr
(trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez tego wykonawcę z tytułu kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 2526/21
U z a s a d n i e n i e
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki z siedzibą w Warszawie (dalej Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie podstawowym pn.
: „Digitalizacja obiektów znajdujących się w zbiorach Zachęty”,
numer: ZP/6/2021, zwane dalej p
ostępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
28 czerwca 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00097317/01.
25 sierpnia 2021 r. wykonawca Scientific S.A.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego w zakresie części I postępowania, zarzucając mu naruszenie następujących
przepisów Pzp:
1. art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 239 Pzp przez
brak prowadzenia postępowania w sposób
przejrzysty, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców, w szczególności przez bezpodstawne dokonanie wyboru oferty
wykonawcy Skanowanie.pl
Sp. z o.o. z siedzibą w Raszynie (dalej: Przystępujący)
jako najkorzystniejszej oferty i bezpodstawne przyznanie tej ofercie 30 punktów w
ramach kryterium „doświadczenie personelu (I)”,
2. art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp przez brak prowadzenia
postępowania w sposób przejrzysty, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji
i równe traktowanie wykonawców, przez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego jako złożonej przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału
w postępowaniu,
z ostrożności – art. 128 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania Przystępującego
do poprawienia lub uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, podmiotowego środka
dowodowego,
3. art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 74 ust. 1 i 2 Pzp przez
brak prowadzenia postępowania
w sposób przejrzysty, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców, w szczególności przez zaniechanie udostępnienia
Odwołującemu, na jego dwukrotny wniosek, protokołu postępowania wraz
z załącznikami.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty Przystępującego jako najkorzystniejszej,
niezwłocznego udostępnienia Odwołującemu protokołu postępowania wraz
z załącznikami,
dokonania ponownego badania i oceny złożonych ofert, w tym nie przyznania ofercie
Przystępującego jakichkolwiek punktów w ramach kryterium „doświadczenie
personelu (I)”,
4. odrzucenia oferty
Przystępującego jako złożonej przez wykonawcę niespełniającego
warun
ków udziału w postępowaniu, a w razie gdyby Izba uznała, że brak było
możliwości bezpośredniego odrzucenia oferty Przystępującego - nakazanie
Zamawiającemu wezwania tego wykonawcy do poprawienia lub uzupełnienia,
w wyznaczonym terminie, podmiotowego środka dowodowego,
dokonania ponownej czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
4 października 2021 r., w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron Odwołujący
oświadczył, że wycofuje zarzut wskazany w punkcie 2. Odwołujący oświadczył również,
że żądanie niezwłocznego udostępnienia mu przez Zamawiającego protokołu postępowania
wraz z załącznikami stało się nieaktualne.
W pozostałym zakresie Odwołujący podtrzymał zarzuty i żądania odwołania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zarzut nr 1
Zamawiający w Rozdziale X Specyfikacji warunków zamówienia (dalej: SWZ) wskazał,
że zgodnie z art. 274 ust. 1 Pzp, przed wyborem najkorzystniejszej oferty wezwie
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie,
nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania, aktualnych na dzień złożenia, określonych w SWZ
podmiotowych środków dowodowych.
Z kolei
w Rozdziale XX ust. 1 SWZ Zamawiający wskazał, że przy wyborze oferty będzie
kierował się następującymi kryteriami oceny ofert:
Całkowita cena oferty – waga 50%,
Doświadczenie personelu (I) – waga 30%,
Doświadczenie personelu (II) – waga 20%.
W zakresie
kryterium „Doświadczenie Personelu (I)” Zamawiający wskazał, że: kryterium
doświadczenie personelu rozpatrywane będzie na podstawie oświadczenia złożonego
w formularzu oferty oraz dokumentów potwierdzających posiadane doświadczenie złożone
wraz z ofertą, w następujący sposób:
Jeżeli osoba, którą dysponuje Wykonawca i która zostanie skierowana do realizacji
zamówienia, świadczyła usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów
przy użyciu skanera dla minimum 4 instytucji kultury – Wykonawca otrzyma 30 pkt,
Jeżeli osoba, którą dysponuje wykonawca i która zostanie skierowana do realizacji
zamówienia, świadczyła usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów
przy użyciu skanera dla minimum 2 instytucji kultury – Wykonawca otrzyma 15 pkt;
Wykonawca
miał oświadczyć powyższe w formularzu ofertowym, a w przypadku,
gdy oświadczyłby, że dysponuje ww. osobą zobowiązany był dołączyć do oferty dokumenty,
które potwierdzały posiadane doświadczenie (np. potwierdzenie podmiotu, na rzecz którego
wskazana osoba wykonywała usługę / oświadczenie osoby posiadającej wymagane
doświadczenie).
Wykonawca zobowiązany był, w przypadku dysponowania ww. osobą, zapewnić, aby osoba
ta brała udział w realizacji przedmiotu zamówienia.
W przypadku, gdy w
ykonawca oświadczyłby powyższe w formularzu ofertowym, ale nie
dołączył wymaganych dokumentów potwierdzających, Zamawiający nie przyznałby
dodatkowych punktów kryterium. Zamawiający zaznaczył przy tym, że dokumenty składane
przez wykonawców w celu oceny oferty w ramach ww. kryterium nie będą podlegały
uzupełnieniu.
Oferta Przystępującego w ramach tego kryterium uzyskała maksymalną liczbę punktów – 30.
W ocenie Odwołującego brak było podstaw do przyznania ofercie Przystępującego
jakichkolwiek punktów w ramach ww. kryterium.
W pkt 3 Formularza ofertowego (Załącznik nr 1 do SWZ) Przystępujący oświadczył,
że dysponuje osobą, która świadczyła usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja
zasobów przy użyciu skanera dla minimum 4 instytucji kultury, wskazując w tym punkcie
na panią M.M. oraz panią A.O. Na potwierdzenie złożonej deklaracji wykonawca załączył
oświadczenia ww. osób, wykaz doświadczenia ww. osób (w formie tabelarycznej) oraz cztery
referencje wystawione przez Klasz
tor Franciszkanów w Krakowie.
Po pierwsze, pani M.M. i pani A.O.
, zgodnie z informacjami podanymi w tabeli, nabyły swoje
doświadczenie w realizacji zamówień na rzecz Klasztoru Franciszkanów w Krakowie.
Z
godnie z postanowieniami Rozdziału XX ust. 1 SWZ Zamawiający wymagał, by osoba
wskazywana przez wykonawcę do punktacji w kryterium doświadczenie personelu (I)
świadczyła usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów przy użyciu skanera
dla
minimum
4 instytucji kultury
. Za internetową encyklopedią Wikipedia Odwołujący wskazał, że instytucją
kultury jest zakład o charakterze publicznym zajmujący się upowszechnianiem kultury
(państwowy lub samorządowy). Przybiera różne formy organizacji, np. teatr, kino, instytucja
filmowa, muzeum, biblioteka, opera, operetka, filharmonia, orkiestra, dom kultury, ognisko
artysty
czne, galeria sztuki, ośrodek badań i dokumentacji.
Zasady organizacji instytucji
kultury w Polsce reguluje ustawa z
25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej (Dz.U.2020.194 t.j. z 2020.02.07).
Analizując postanowienia przywołanej ustawy nie sposób było przyjąć, by Klasztor
Franciszkanów w Krakowie mógł być potraktowany jako wymagana przez Zamawiającego
w kryterium „instytucja kultury”. Klasztor Franciszkanów to miejsce kultu religijnego i nie
wpis
ywał się w pojęcie instytucji kultury w rozumieniu SWZ.
Zamawiający mógł przyznać ofercie Przystępującego 30 punktów w kryterium doświadczenie
personelu (I) jedynie wówczas, gdy osoba, którą dysponował ten wykonawca i która
zosta
łaby skierowana do realizacji zamówienia, świadczyła usługi digitalizacji rozumianej
jako dokumentacja zasobów przy użyciu skanera dla minimum 4 instytucji kultury.
Abstrahując
od tego, że Klasztor Franciszkanów w Krakowie nie był instytucją kultury, to Przystępujący
w złożonej ofercie wskazał wyłącznie jeden podmiot, na rzecz którego wykonane zostały
usługi. Wykonawca wykazał zatem doświadczenie ww. osób dla jednego podmiotu, nie zaś
dla minimum czterech instytucji kultury. Dlatego
Zamawiający nie miał nie był uprawniony
do przyznania ofercie
Przystępującego jakichkolwiek punktów w kryterium doświadczenie
personelu (I).
Zarzut nr 3
Stosownie do art. 74 ust. 1 i 2 Pzp
protokół postępowania jest jawny i udostępniany
na wniosek.
Zamawiający 20 sierpnia 2021 r. (piątek, godz. 18:52:53), za pośrednictwem platformy
zakupowej przekazał Odwołującemu zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
w części 1 postępowania.
Odwołujący w następnym dniu roboczym, tj. w poniedziałek 23 sierpnia 2021 r., za pomocą
platformy zakupowej złożył Zamawiającemu wniosek o przesłanie:
protokołu z postępowania przetargowego (w zakresie części 1 postępowania),
pełnej korespondencji prowadzonej w niniejszym postępowaniu między
Zamawiającym a Przystępującym.
Odwołujący wniósł, by powyższe dokumenty Zamawiający udostępnił (przesłał przy użyciu
środków komunikacji elektronicznej) najpóźniej do 24 sierpnia 2021 r., do godz. 12:00.
Zamawiający nie zareagował na złożony wniosek i nie udostępnił Odwołującemu żądanych
dokumentów. Następnie 24 sierpnia 2021 r., o godz. 13:22, Odwołujący po raz kolejny,
za pomocą platformy zakupowej, zawnioskował o udostępnienie dokumentów, wysyłając
do Zamawiającego następującą wiadomość :
„W związku z faktem, że na chwilę obecną (24.08 godz. 13.20) nie odpowiedzieli Państwo
na nasze wezwanie do przesłania protokołu z postępowania przetargowego oraz pełnej
korespondencji prowadzonej w postępowaniu - ponownie wnosimy o pilne (najpóźniej
dzisiejszym do godziny 15) udostępnienie dokumentów o których mowa w piśmie
kierowanym do Państwa 23 sierpnia 2021”.
Na drugi wniosek Odwołującego Zamawiający również nie zareagował i nie udostępnił
żądanych dokumentów.
Na
potwierdzenie powyższego Odwołujący załączył do odwołania wydruk korespondencji
z platformy zakupowej, na której prowadzone jest postępowanie. Odwołujący podkreślił,
że Zamawiający odczytał obie wiadomości Odwołującego, odpowiednio 23 i 24 sierpnia br.
Jeżeli Zamawiający nie mógł niezwłocznie udostępnić dokumentacji przetargowej
od 20 sierpnia
2021 r., to nie powinien w tym dniu dokonywać czynności wyboru
najkorzystniejszej
oferty. Zamawiający, mimo dwukrotnych próśb ze strony Odwołującego,
nie umożliwił w ogóle Odwołującemu zapoznania się z dokumentacją postępowania. Tym
samym zaniechanie niezwłocznego udostępnienia dokumentacji przetargowej przez
Zamawiającego wpłynęło na wynik postępowania, bowiem Odwołujący nie był w stanie
kompleksowo ocenić sytuacji w przetargu i w pełny sposób sformułować zarzutów, żądań i
argumentacji dotyczących oferty i dokumentów złożonych przez Przystępującego.
D
okonanie wglądu w protokół postępowania wraz z załącznikami było niezbędne i kluczowe
dla prawidłowego przygotowania odwołania, do wniesienia którego termin upływał 25
sierpnia
2021 r. Odwołujący nie posiadał kompletu dokumentacji postępowania i nie mógł
poddać
jej analizie, a następnie odpowiednio sformułować zarzuty odwołania. Treści wniesionego
odwołania nie można zmienić, nie można też cofnąć odwołania bez uszczerbku
finansowego.
10 września 2021 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i oświadczył,
że uwzględnia je w całości.
21 września 2021 r. Przystępujący został wezwany do złożenia oświadczenia, co do
uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego.
24 września 2021 r. Przystępujący oświadczył, że zgłasza sprzeciw wobec uwzględnienia
odwołania przez Zamawiającego. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania i wskazał m. in.:
Zarzut nr 1
W ocenie Przystępującego Odwołujący oparł zarzut na błędnym utożsamieniu warunków
udziału w postępowaniu (dotyczącym personelu, który wykonał bezpośrednio usługi
digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów przy użyciu skanera w ramach co
najmniej 2 zamówień – pkt. VIII.1.4) z kryterium oceny doświadczenia personelu
dedykowanego
do realizacji przedmiotu zamówienia (pkt. XX.1.2 SWZ).
Odwołujący podniósł, że Przystępujący na potwierdzenie oświadczenia złożonego w punkcie
3 formularza ofertowego (Załącznik nr 1 do SWZ), w przedmiocie dysponowania osobą,
która świadczyła usługi digitalizacji dla minimum 4 instytucji kultury, załączył do oferty:
oświadczenie osób dedykowanych do realizacji przedmiotu zamówienia;
wykaz doświadczenia ww. osób (w formie tabelarycznej);
cztery referencje wystawione przez Klasztor Franciszkanów w Krakowie.
W rzeczywistości Przystępujący, na potwierdzenie ww. oświadczenia, złożył wraz z ofertą
wyłącznie oświadczenia osób dedykowanych do realizacji przedmiotu zamówienia
z 13 lipca 2021 r. O
świadczenia te zgodnie z pkt. XX.1.2 SWZ były wystarczającym środkiem
dowodowym w p
ostępowaniu.
R
eferencje wystawione przez Klasztor Franciszkanów w Krakowie, na które wskazał
Odwołujący, zostały złożone w celu potwierdzenia spełniania warunków zdolności
zawodowej w p
ostępowaniu. Powyższe zostało wprost wskazane przez Przystępującego w
formularzu ofertowym
– Załącznik nr 4 do SWZ.
Odwołujący zatem myląc wykaz podmiotów, w których personel Przystępującego realizował
co najmniej 2 zamówienia, złożony w celu wykazania spełniania przez Przystępującego
warunków udziału w Postępowaniu, z dowodami na poparcie oświadczenia Przystępującego
o dysponowaniu personelem, który świadczył usług digitalizacji w co najmniej 4 instytucjach
kultury
tj. oświadczeniami tego personelu, postawił bezpodstawny zarzut odwołania.
W
toku badania oferty Zamawiający 21 lipca 21 r. wezwał Przystępującego do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie oświadczeń Pani M.M. oraz Pani
A.O.
wraz z prośbą o wskazanie nazw oraz adresów instytucji kultury, o których mowa
w oświadczeniach z 13 lipca 2021 r.
21 lipca
2021 r. Przystępujący w odpowiedzi na ww. wezwanie wskazał następujące
instytucje kultury:
Archiwum Państwowe w Kielcach;
2. Archiwum Akt Nowych;
Archiwum Państwowe w Siedlcach;
Archiwum Państwowe w Płocku.
Potwierdzeniem świadczenia przez Panią M.M. oraz A.O. usług digitalizacji na rzecz
ww. instytucji kultury
było oświadczenie Przystępującego, a także referencje z ww. instytucji.
Zarzut nr 3
Przystępujący nie podjął polemiki z zarzutem bowiem nie posiadał wiedzy w zakresie
udostępnienia dokumentacji Odwołującemu. Wskazał jednak, że Odwołujący posiadając
siedzibę w tym samym mieście co Zamawiający, bez większych problemów, mógł wykonać
fotokopię akt postępowania i w taki sposób powziąć wiedzę w zakresie załączników
do protokołu postępowania.
Przystępujący podniósł, że nawet jeżeli zarzut ten potwierdziłby się to i tak pozostałby bez
wpływu na wynik postępowania.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron i Przy
stępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła,
co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem
odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca Skanowanie.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Raszynie.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zarzut nr 1
W zakresie dotyczącym zarzutów odwołania Izba ustaliła co następuje:
Zamawiający określił następujące kryteria oceny ofert w postępowaniu:
Całkowita cena oferty – waga 50%,
Doświadczenie personelu (I) – waga 30%,
Doświadczenie personelu (II) – waga 20%.
W zakresie kryterium Doświadczenia personelu (I) Zamawiający określił następujące zasady
w Rozdziale XX ust. 1 pkt 2:
„Kryterium doświadczenie personelu (I) rozpatrywane będzie na podstawie oświadczenia
złożonego w formularzu oferty oraz dokumentów potwierdzających posiadane doświadczenie
złożone wraz z ofertą w następujący sposób:
➢ Jeżeli osoba, którą dysponuje Wykonawca i która zostanie skierowana do realizacji
zamówienia, świadczyła usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów
przy użyciu skanera dla minimum 4 instytucji kultury – Wykonawca otrzyma 30 pkt,
➢ Jeżeli osoba, którą dysponuje wykonawca i która zostanie skierowana do realizacji
zamówienia, świadczyła usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów
przy użyciu skanera dla minimum 2 instytucji kultury – Wykonawca otrzyma 15 pkt;
Wykonawca oświadczy powyższe w formularzu ofertowym, a w przypadku, gdy oświadczy,
że dysponuje ww. osobą zobowiązany jest dołączyć do oferty dokumenty, które potwierdzą
posiadane doświadczenie (np. potwierdzenie podmiotu, na rzecz którego wskazana osoba
wykonywała usługę / oświadczenie osoby posiadającej wymagane doświadczenie).
Wykonawca zobowiązany jest, w przypadku dysponowania ww. osobą, zapewnić, aby osoba
ta brała udział w realizacji przedmiotu zamówienia.
W przypadku, gdy Wykonawca oświadczy powyższe w formularzu ofertowym, ale nie
dołączy wymaganych dokumentów potwierdzających – Zamawiający nie przyzna
dodatkowych punktów w kryterium – dokumenty nie podlegają uzupełnieniu”.
Biorąc pod uwagę powyższe Zamawiający założył, że ocena ofert w ramach kryterium
zostanie przeprowadzona na podstawie oświadczeń złożonych w formularzu oferty oraz
dołączonych do oferty oświadczeń osób posiadających określone doświadczenie.
Zamawiający nie ustanowił przy tym żadnych wymogów dotyczących treści tych oświadczeń
personelu wykonawcy.
W formularzu ofertowym Przystępujący złożył oświadczenie, że dysponuje osobami, które
świadczyły usługi digitalizacji rozumianej jako dokumentacja zasobów przy użyciu skanera
dla minimum 4 instytucji kultury, tj. Pani
ą M.M. i Panią A.O. Wraz z ofertą Przystępujący
złożył podpisane przez obie ww. osoby oświadczenia o treści:
„Ja, (...) oświadczam, że posiadam wymagane doświadczeniem i świadczyłam usługi
digitalizacj
i rozumianej jako dokumentacja zasobów przy użyciu skanera dla minimum 4
instytucji kultury (...)
”.
Na okoliczność wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego
doświadczenia Przystępujący złożył (zgodny z Załącznikiem nr 4 do SWZ) Wykaz
zrealizowanych usług, oświadczenie o osobie, którą dysponuje wykonawca oraz wykaz
sprzętu do potwierdzenia spełniania warunku zdolność techniczna lub zawodowa
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na digitalizację obiektów znajdujących
się w zbiorach Zachęty. W wykazie tym Przystępujący wskazał realizację czterech usług
na rzecz Klasztoru Franciszkanów w Krakowie. Żaden z dokumentów czy oświadczeń
złożonych przez Przystępującego na potrzebę oceny oferty w ramach kryterium
doświadczenia personelu (I) nie dotyczył usług zrealizowanych na rzecz Klasztoru
Franciszkanów w Krakowie.
21 lipca 2021 r. Zamawiający skierował do Przystępującego wezwanie, w którym wskazał:
„Działając na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019r. poz. 2019) Zamawiający wzywa wykonawcę do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie oświadczeń Pani M.M. oraz Pani
A.O.
dotyczących posiadanego doświadczenia polegającego na dokumentacji zasobów przy
użyciu skanera dla minimum 4 instytucji kultury – proszę wskazać nazwy i adresy instytucji
kultury,
o których mowa w oświadczeniach dołączonych do oferty (…)”.
W odpowiedz
i Przystępujący wyjaśnił w tym samym dniu, że przedmiotowe usługi zostały
zrealizowane na rzecz:
Archiwum Państwowego w Kielcach,
Archiwum Państwowego w Siedlcach,
3. Archiwum Akt Nowych w Warszawie,
Archiwum Państwowego w Siedlach.
10 sierpnia 2021 r. Zamaw
iający wezwał Przystępującego do wyjaśnień:
„(…) Proszę potwierdzić, czy doświadczenie Pani Martyny Milewskiej oraz Anny Orzeszek
w realizacji usług na rzecz Archiwum Państwowego w Kielcach oraz Archiwum Akt Nowych
zostało nabyte podczas realizacji przez Wykonawcę zamówienia dla Instytutu Solidarności
i Męstwa im. Witolda Pileckiego w przedmiocie digitalizacji obiektów archiwalnych ze zbiorów
Archiwum Państwowego w Lublinie, Archiwum Państwowego w Kielcach, Archiwum Akt
Nowych w Warszawie
(…)”.
W odpowiedzi, 12 sierpnia 2021 r. Przystępujący wyjaśnił, że: „(…) Pani M.M. oraz Pani A.O.
są naszymi długoletnimi pracownikami firmy Mikrofilm-Service, a obecnie Skanowanie.pl
Sp. z o.o. Brały udział w wielu projektach digitalizacyjnych na przestrzeni kilku lat dla różnych
instytucji kultury, w tym dla przedstawionych przykładowych 4 instytucji kultury z przesłanego
do Państwa, Oświadczenia p. M.B. z dn. 21.07.2021”.
20 sierpnia 2021 r. Zamawiający powiadomił wykonawców biorących udział w postępowaniu,
że jako najkorzystniejsza w ramach części I postępowania została wybrana oferta
Przystępującego. Zamawiający wskazał m. in., że ofercie przystępującego zostało
przyznanych
30 punktów w ramach kryterium doświadczenia personelu (I).
Biorąc pod uwagę ustalony i opisany wyżej stan faktyczny w ocenie Izby Zamawiający
w prawidłowy sposób ocenił ofertę Przystępującego w ramach kryterium doświadczenia
personelu (I).
Przystępujący złożył w formularzu oferty oraz wraz z ofertą wymagane przez Zamawiającego
oświadczenia, a oświadczenia te były zgodne z wymogami określonymi w SWZ. W toku
rozprawy Odwołujący podniósł zarzut, że oświadczenia te były zbyt ogólnikowe i nie wynikało
z nich jakich usług dotyczą i na czyją rzecz zrealizowanych. Odwołujący wskazał ponadto,
że obowiązkiem wykonawców było złożenie oświadczenia zawierającego informacje
pozwalające na zidentyfikowanie podmiotów na rzecz których wykonawca zrealizował usługi.
Zamawiający nie określił jednak wymogu podania takich informacji w formularzu oferty bądź
w oświadczeniach personelu wykonawcy. Podkreślić należy, że na obecnym etapie
postępowania zawężająca wykładnia sposobu rozumienia wymogów SWZ jest
niedopuszczalna
. Dlatego też w ocenie Izby – jakkolwiek oświadczenia złożone przez
Przystępującego były bardzo lakoniczne, to w sposób niewątpliwy i zgodny z SWZ
potwierdzały, że Pani M.M. i A.O. posiadają odpowiednie doświadczenia. Dlatego też
Zamawiający ocenił ofertę Przystępującego w sposób zgodny z regułami określonymi w
SWZ.
Potwierdziło się przy tym twierdzenie Przystępującego, że usługi na rzecz Klasztoru
Franciszkanów w Krakowie wykazane w Załączniku nr 4 nie dotyczyły oceny ofert w ramach
kryterium doświadczenia personelu (I).
Z powyższych względów w ocenie Izba przyznając ofercie Przystępującego 30 punktów
w ramach oceny ofert
y w ww. kryterium Zamawiający nie naruszył art. 16 pkt 1 i 2 w zw.
z art. 239 Pzp.
Zarzut nr 3
O
kolicznością niesporną między stronami jest fakt udostępnienia przez Zamawiającego
żądanej dokumentacji dopiero 26 sierpnia 2021 r. Odwołujący złożył dowody, które
potwierdzały, że Zamawiający mimo dwukrotnej prośby ze strony Odwołującego nie
udostępnił mu dokumentacji postępowania. Odwołujący na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron złożył również dowód, z którego wynikało, że do przedmiotowego
zaniechania doszło w wyniku błędu Zamawiającego. Odwołujący oświadczył ponadto, że
dzień
po
wniesieniu
odwołania,
26 sierpnia 2021 r.
Zamawiający przekazał mu całość żądanej dokumentacji.
Wobec powyższego Izba uznała, że zarzut nr 3 odwołania potwierdził się. Zgodnie z art. 74
ust. 1 i 2 Pzp:
Protokół postępowania jest jawny i udostępniany na wniosek.
Załączniki do protokołu postępowania udostępnia się po dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, z tym że:
oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert,
nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem
art. 166 ust. 3 lub art. 291 ust. 2 zdanie drugie,
wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z załącznikami
udostępnia się od dnia poinformowania o wynikach oceny tych wniosków
– przy czym nie udostępnia się informacji, które mają charakter poufny, w tym
przekazywanych w toku negocjacji lub dialogu.
Biorąc pod uwagę zakres oczekiwanych dokumentów, oraz etap postępowania na którym
Odwołujący zwrócił się o ich udostępnienie, obowiązkiem Zamawiającego było udostępnić
te dokumenty.
Zaniechanie udostępnienia stanowiło zatem naruszenie art. 74 ust. 1 i 2 Pzp.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny w ocenie Izby naruszenie powyższe nie miało
jednak wpływu na wynik postępowania.
T
ermin wniesienia odwołania przeciwko wyborowi najkorzystniejszej oferty upływał, zgodnie
z art. 515 ust. 1 pkt 2 Pzp 25 sierpnia 2021 r.
i do upływu tego terminu Odwołujący nie
dysponował możliwością wglądu do dokumentacji postępowania. W tej sytuacji zasadne było
twierdzenie, że Zamawiający uniemożliwił mu pełne odniesienie się do wyboru jako
najkorzystniejszej w postępowaniu oferty Przystępującego. Nie można jednak pominąć faktu,
że Zamawiający 26 sierpnia 2021 r. udostępnił Odwołującemu tą dokumentację.
Zgodnie z art. 515 ust. 3 pkt 2 Pzp
odwołanie w przypadkach innych niż określone w ust. 1 i
2 wnosi się w terminie 5 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej
staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego
w
niesienia, w przypadku zamówień, których wartość jest mniejsza niż progi unijne. Co za
tym idzie Odwołujący miał możliwość wniesienia kolejnego odwołania, w oparciu o
przekazane mu 26 sierpnia dokumenty,
z powołaniem na termin do wniesienia odwołania
wynik
ający z art. 515 ust. 3 pkt 2 Pzp. Byłoby to tym bardziej zasadne, że w toku
posiedzenia niejawnego z udziałem stron Odwołujący złożył dowód, z którego wynikało, że
do czasu upływu terminu określonego w art. 515 ust. 1 pkt 2 Pzp, z winy Zmawiającego nie
by
ł
w
stanie
w
pełni
skorzystać
z możliwości wniesienia odwołania. Możliwość ta zaistniała dopiero z chwilą przekazania
dokumentacji przez Zamawiającego, co uzasadniało skorzystanie przez Odwołującego
z możliwości wniesienia dodatkowego odwołania w terminie określonym w art. 515 ust. 3
pkt 2 Pzp
. Z tej możliwości Odwołujący jednak nie skorzystał.
Zgodnie z art. 554 ust. 1 Pzp
Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
Na etapie rozprawy przez Krajową Izbą Odwoławczą pierwotne żądanie Odwołującego,
tj. żądanie przekazania mu dokumentacji było bezprzedmiotowe ponieważ Zamawiający
spełnił je jeden dzień po wniesieniu odwołania. Natomiast twierdzenie Odwołującego,
że unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty jest niezbędne dla zapewnienia
Odwołującemu możliwości skorzystania z prawa do wniesienia odwołania było bezzasadne
w świetle poczynionych ustaleń. Z tego względu w ocenie Izby zaniechanie przekazania prze
Odwołującego dokumentacji postępowania przed dokonaniem wyboru najkorzystniejszej
oferty nie wpłynęło na wynik postępowania wobec faktu, że Odwołujący nie skorzystał
z możliwości wniesienia odwołania w terminie wynikającym z art.515 ust 3 pkt 2 Pzp.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że odwołanie podlega oddaleniu w całości
i na podstawie art. 553 zdanie pierwsze
Pzp orzekła jak w sentencji.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
1. SWZ
z załącznikami,
2. oferty
Przystępującego,
korespondencji Zamawiającego i Przystępującego w zakresie dotyczącym wyjaśnienia
informacji zawartych w oświadczeniach dotyczących doświadczania personelu
Przystępującego,
4. informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty,
korespondencji Odwołującego i Zamawiającego dotyczącej udostępnienia Odwołującemu
dokumentacji postępowania,
dowodu złożonego przez Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego z udziałem stron
na okoliczność wykazania, że to z winy Zamawiającego nie doszło do terminowego
przekazania ww. dokumentacji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie
art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z 30 grudnia 2020 r.
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
………………................……………….………