Sygn. akt: KIO 2678/21
WYROK
z dnia 21
października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po r
ozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 października 2021r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 września 2021 r. przez
wykonawcę: STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu prowadzonym
przez za
mawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z siedzibą w
Warszawie
przy udziale wykonawcy Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o.
z siedzibą w
Gdańsku zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt
KIO 2678/21 po stronie zamawiaj
ącego
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w
Pruszkowie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: STRABAG
Sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie tytułem wpisu od odwołania;
2.2 zasądza od wykonawcy STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie na rzecz
zamawiającego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z siedzibą w
Warszawie
kwotę 4 364 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące trzysta sześćdziesiąt cztery złote
zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zwrotu
kosztów dojazdu na rozprawę i kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodn
iczący……………………
Sygn. akt: KIO 2678/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie z siedzibą w
Warszawie
wszczął postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w
trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie robót budowlanych na następujących
zadaniach:
1) „Przebudowa i umocnienie Kanału Węgorzewskiego”,
2) „Ubezpieczenie brzegów i udrożnienie rzeki Węgorapy” w ramach zadania:
„Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na
szkapach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i
remontem śluzy „Guzianka I” / Etap III – remont śluzy „Guzianka I”, remont śluzy i jazu w
Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne
przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki
Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin” numer referencyjny
zamówienia: BI.ROZ.2810.4.2021.AG.
Przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 28 kwietnia 2021 r. pod numerem
ogłoszenia: 2021/S 082-210143.
W dniu 31 sierpnia 2021 r.
Zamawiający poinformował o czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w postępowaniu oraz odrzuceniu oferty Odwołującego: STRABAG Sp. z
o.o.
z siedzibą w Pruszkowie w zadaniu I.
Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w 10
września 2021 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na niezgodną z
przepisami cz
ynność zamawiającego podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w c
zęści/zadaniu I jakiej dotyczy „Przebudowy i umocnienie Kanału
Węgorzewskiego”, polegającej na niezasadnym odrzuceniu jego oferty, zaniechaniu
czynności poprawienia oferty w trybie art. 223 ustawy PZP a przez to dokonanie czynności
wyboru oferty najkorzyst
niejszej z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), zwanej dalej ustawą Pzp lub
PZP.
Opisanym wyżej czynnościom Zamawiającego zarzucił naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP poprzez uznanie, że treść oferty Strabag jest
niezgodna z warunkami zamówienia podczas gdy oferta ta uwzględnia i wycenia wszystkie
elementy istotne do wykonania zamówienia a pozycje które swoim opisem odbiegają od
pomocnic
zego dokumentu w postaci przedmiaru nie stanowią podstawy do odrzucenia tej
oferty;
art. 223 ust 2 pkt 3 Ustawy PZP poprzez jego niezastosowanie i niedokonanie
poprawy innych omyłek polegających na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia,
niepowodującymi istotnych zmian w treści oferty, które to omyłki w ofercie Strabag polegały
na błędnym opisie pozycji a ich poprawa nie zmieniałaby treści oświadczenia woli
wykonawcy w zakresie wykonania zamówienia zgodnie z dokumentacją postępowania;
art. 17 ust 1 pkt 3 w zw. z art. 239 ust 1 i 2 ustawy PZP poprzez dokonanie
wyboru oferty, która nie jest ofertą najkorzystniejszą w Postępowaniu, zgodnie z ustalonymi
kryteriami oceny ofert a czynność ta jest konsekwencją błędnie dokonanej czynności
odrzucenia oferty Strabag.
Mając na uwadze powyższe, wnosił o nakazanie Zamawiającemu:
uwzględnienia odwołania i unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w Postępowaniu w zakresie zadania nr I;
dokonania ponownej oceny i badania ofert w tym dokonanie p
oprawy omyłek
w trybie art. 223 ust 2 ustawy PZP w stosunku do oferty Strabag;
dokonania ponownej oceny i badania ofert z przywróceniem oferty Strabag i
dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej w zadaniu nr I z uwzględnieniem w rankingu
ofert, oferty Od
wołującego i zastosowanie wobec niej ustalonych kryteriów oceny ofert.
Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający w dniu 31 sierpnia 2021 r. dokonał
wyboru oferty najkorzystniejszej odrzuca
jąc jednocześnie ofertę Strabag, gdzie z
uzasadnienia odrzucenia o
ferty wynika, iż Odwołujący w kosztorysie ofertowym,
stanowiącym obligatoryjny element oferty, w pozycjach 14 d.2, 17 d.2, 18 d.2, 41 d.3, 44 d.3,
45 d.3, 69 d.4, 71 d.4, 72 d.4, 95 d.5, 98 d.5, 99 d.5 zawarł odmienne pozycje, niż określone
zostały przez Zamawiającego w przedmiarze robót, który w wyniku udzielonych wyjaśnień i
zmian treści SWZ otrzymał nowe brzmienie i został zamieszczony na stronie internetowej
prowadzonego postępowania w dniu 17 czerwca 2021 r.
Odwołujący nie zgodził się z tą czynnością, gdyż odmienny opis pozycji w stosunku
do dokumentu, jakim jest przedmiar nie oznacza, że Odwołujący nie zamierza zrealizować
kontraktu zgodnie z jego wymaganiami.
Odwołujący podkreślił, iż zgodnie z złożoną ofertą oświadczył, iż zapoznał się ze
Specyfikacją Warunków Zamówienia, zwanej dalej SWZ nie wnosi do niej zastrzeżeń oraz
przyjmuje warunki w niej zawarte (vide pkt 7 tiret 2 oferty).
Wskazał przy tym, że zgodnie z SWZ rozdz. 4:
4.3 Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określają:
Opisy przedmiotu zamówienia stanowią załączniki Nr 4A do SWZ dla części 1.
zamówienia oraz nr 4B do SWZ dla części 2. zamówienia,
Dokumentacje projektowe stanowią załączniki Nr 5A do SWZ dla części 1.
zamówienia oraz nr 5B do SWZ dla części 2. zamówienia,
Specyfikacje Techniczne Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych stanowią
załączniki Nr 6A do SWZ dla części 1. zamówienia oraz nr 6B do SWZ dla części 2.
zamówienia,
Decyzje administracyjne stanowią załączniki Nr 7A do SWZ dla części 1.
zamówienia oraz nr 7B do SWZ dla części 2. zamówienia,
Przedmiary robót stanowią załączniki Nr 8A do SWZ dla części 1. zamówienia
oraz nr 8B do
SWZ dla części 2. Zamówienia.
4.8 Wymagania dotyczące robót:
wszystkie prace winny być zrealizowane zgodnie z przepisami,
obowiązującymi normami, warunkami technicznymi i sztuką budowlaną, przepisami bhp,
ppoż. zgodnie z poleceniami inspektora nadzoru;
roboty należy prowadzić zgodnie z wymogami dokumentacji określającej
przedmiot zamówienia, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych oraz
wymogami niniejszej SWZ;
użyte materiały i urządzenia powinny być w I gatunku jakościowym i
wymiarowym, powinny posiadać odpowiednie dopuszczenia do stosowania w budownictwie
oraz zapewnić sprawność eksploatacyjną.
Wobec powyższego – zdaniem Odwołującego - zaakceptował on warunki realizacji
zamówienia i zobowiązał się do wykonania robót zgodnie z zakresem i technologią jaka
wynika z całości dokumentacji postępowania.
Zauważył również, że w trakcie postępowania Zamawiający dokonał zmiany opisu
przedmiaru w odniesieniu do 3 elementów, której pojawiają się w różnych miejscach
kosztorysów, nie mniej niej jednak chodzi zasadniczo o 3 pozycje, a nie 12, które pojawiają
się w przypadku umocnienia, tj. zgodnie z kosztorysem ofertowym. W tym zakresie w swoim
odwołaniu przedstawił pozycje 14 d.2, 17 d.2 i 18 d.2. z kosztorysu ofertowego i w stosunku
do przedmiaru te same pozycje po jego modyfikacji.
Według Odwołującego – po modyfikacji przedmiaru należało wnioskować, że
z
aoferował on odpowiednie pozycje w przedmiarze, nie zmienił ich położenia, jednostek
miary, ilości, a przede wszystkim bazował na numerze SST odsyłającym do specyfikacji
technicznej, jako podstawy doboru materiału, a nie opisu pozycji przedmiaru.
W konsekwencji
– według Odwołującego - dokonał prawidłowej wyceny wymaganych
pozycji. Odmienność dotyczy jedynie opisu pozycji z przedmiaru, która uległa zmianie w
trakcie trwania p
ostępowania bez zmiany założeń i rozwiązań przyjętych w projekcie
budowlanym.
W odniesieniu do opisu pozycji w zakresie grodzic
zwrócił uwagę, że zmiana w
zakresie poz. 14 tj. grodzic dotyczyła gatunku stali, podczas gdy gatunek ten nie wyznaczał
rodzaju -
parametrów materiału, a stanowił podstawę do obliczeń. Tym samym zgodnie z
opisem przedmiaru każdy oferent miał wycenić w kosztorysie grodzice mające wymagane
przez Zamawiającego parametry.
Odwołujący podniósł, że w wyjaśnieniach treści SWZ z dnia 17 czerwca 2021 r.
Zamawiający wskazał jakie parametry decydują o doborze grodzic stalowych poprzez
udzielenie odpowiedzi na pytanie 67 i 83.
W ocenie Odwołującego - z powyższego wynika, że istotne i stanowiące o
zachowaniu zgodności oferowanego produktu z wymaganiami będą grodzice mające
wskaźnik ścianki szczelnej Wx> =1670cm3/m oraz szerokość profilu h=43 cm.
Wyjaśnił, że Odwołujący w swoim kosztorysie wycenił grodzice mające wskaźnik
ścianki szczelnej Wx> =1670cm3/m oraz szerokość profilu h=43 cm, wskazując ich
odpowi
ednią ilość i cenę, która pozostaje niezmienna.
Wywodził przy tym, że pozycja przedmiaru po dokonaniu modyfikacji w trakcie
trwania p
ostępowania wskazywała „że do obliczeń przyjęto grodzice GU 16N z gatunkiem
stali S355 GP”, co z samego literalnego brzmienia nie oznaczało że wykonawca ma
zaoferować tę konkretną stal, lecz stal spełniającą parametry wyspecyfikowane w tej pozycji.
Zdaniem Odwołującego - użycie słów „do obliczeń przyjęto” wskazywało na
przykładowy gatunek stali, który spełnia parametry.
Argumentował, że istnieją inne gatunki stali, które spełnią parametry techniczne i
jakościowe na tym samym lub wyższym poziomie, lecz sam dobór i wybór konkretnych
materiałów odbywa się na etapie realizacji Umowy. Wówczas wykonawca ma obowiązek
uzyskać akceptację Zamawiającego i przedstawić dokumenty potwierdzające właściwości
zastosowanych materiałów aby doszło do odbioru wykonanych przez niego prac.
W przekonaniu Odwołującego - odesłanie do poprzednio wskazanego gatunku stali
nie przesądza, że taka stal zostanie użyta przez wykonawcę do realizacji robót lub że wolą
Odwołującego jest zaoferowanie odmiennych materiałów.
Pozostawienie starego opisu pozycji wynikało z niedopatrzenia zmiany przedmiaru,
przy czym odesłanie do gatunku stali nie stanowi - w ocenie Odwołującego - istotnej treści
oświadczenia woli jego oferty.
Dodatkowo zauważył, że kosztorys wycenia wymaganą ilość materiału o parametrach
technicznych wytrzymałości i szerokości zgodnych z przedmiarem, co pozwala przyjąć
prawidłowość jego wyceny, a przez to potwierdza realizację zamówienia zgodnie z
wymogami dokumentacji projektowej.
Zdaniem Odwołującego - rozbieżności w samym opisie pozycji nie stanowią elementu
wskazującego na zły dobór materiałów, bowiem konkretne materiały będą przedstawiane do
akceptacji na etapie realizacji zamówienia, podczas gdy w momencie składania oferty
decydującym była wycena odpowiedniej ich ilości o odpowiednich parametrach, co zostało w
niniejszej sprawie zachowane.
Reasumując powyższe, wskazał na nieistotną omyłkę w stosunku do opisu
przedmiaru, a nie zaoferowanie mater
iału w innej technologii czy też z niezachowaniem jego
parametrów.
Według Odwołującego - nie ma to wpływu na oświadczenie woli wykonawcy, a jego
poprawa jest możliwa, a wręcz konieczna na podstawie art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy PZP.
Zwrócił uwagę iż poprawa opisu pozycji nie wymaga żadnej zmiany treści
oświadczenia woli, ani zwracania się o wyjaśnienia w tym zakresie.
W części dotyczącej opis pozycji w zakresie RUR PCV Odwołujący zwrócił uwagę, że
i
stotą oferowanego zamówienia było wykonanie robót budowlanych z uwzględnieniem rur w
techn
ologii PCV o wymaganej długości, a potwierdzeniem tego są odpowiedzi na pytania
Zama
wiającego nr 102 i 103.
W
związku z tym Odwołujący zapewnił, że wycenił rury PCV w wymaganej ilości i
posiadających prawidłowe parametry długości.
Wyjaśnił, że podobnie i w tym przypadku Odwołujący bazował na odesłaniu do
szczegółowej specyfikacji technicznej (SST) i projektu budowlanego. Przedmiar zaś
potraktował do wskazania ceny jednostkowej i wyliczenia jej w odniesieniu do ilości z
zachowaniem jakości i technologii, która wynikała projektu budowalnego i SST. Różnica
dotyczy następczo wskazanej w przedmiarze szerokości rur wynikającej z dokonanej zmiany
pozycji przedmiaru z 50 na 75 PCV przy czym jednoznaczne dla Odwołującego zostaje, że
jeżeli z projektu budowlanego wynika zastosowanie konkretnej szerokości rur, to materiał
użyty w trakcie realizacji prac nie będzie innej szerokości, gdyż zwyczajnie nie będzie
pasował, nie spełni swojej funkcji i nie zostanie zaakceptowany na etapie badania
materiałowego przez Zamawiającego.
Wskazał, że z udostępnionego projektu budowlanego i rysunku (stanowiącego dowód
nr 4 do odwołania - rysunek prętowe kotwy gruntowe - przed i po zmianach jako cześć
dokumentacji projektowej postępowania) wynika szerokość rur tj dn 75 PCV przez co
akceptując w ofercie wymogi dokumentacji w tym projektu budowlanego i specyfikacji
technicznych, a prze
z to i ich załączników Odwołujący potwierdził konieczność ich
zastosowania i dokonał wyceny pozycji w przedmiarze.
Podniósł przy tym, iż w ramach poz. 18, 45, 72, 99 kosztorysu doszło do nieistotnej
omyłki, polegającej na niezgodności z SWZ, która winna być wyeliminowana przez
Zamawiającego w trybie art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy PZP.
W odniesieniu do opisu z pozycji w zakresie
kotew iniekcyjnych odwołujący wskazał,
że
Wykonawca wyceniając ofertę miał na uwadze udostępnioną szczegółową specyfikację
techni
czną SST-03 dot. robót kafarowych.
Jednocześnie, podniósł, że Odwołujący składając ofertę miał na uwadze rysunek
Prętowych Kotew Gruntowych, na których wprost narysowana i podana jest odpowiednia długość
kotew. Już od samego początku długość buławy kotwiącej wskazywała na długość 3,3 m, a nie 1
m co oczywistym było, że wyceniając materiał Strabag akceptował konieczność użycia buław 3,3
m.
Dla Odwołującego nie ulega wątpliwości, że od samego początku z dokumentacji
projektowej wynikała inna długość buław kotwiących, niż opis w przedmiarze. Zamawiający
potwierd
ził w udzielonych odpowiedziach konkretne wymiary kotew i buławy, co miał na
uwadze Odwołujący, składając ofertę, a błąd w opisie pozycji przedmiaru (nota bene
wynikający z udostępnionego pierwotnie przedmiaru) nie powinien rzutować na
prawidłowość złożonej oferty. Odwołujący zaakceptował rodzaj i technologię wykonania
robót, składając oświadczenie w ofercie co do akceptacji warunków SWZ, a także wycenił
odpowiednią ilość materiału, wskazując na ceny jednostkowe, które pozostają nader
niezmienne.
Według Odwołującego - sumarycznie też dokonanie poprawy opisu pozycji
kosztorysów w ofercie Strabag nie zmieni istotnie jego treści w stosunku do zapisów umowy.
Zgodnie z umową kosztorys służy do rozliczenia pozycji i wypłaty wynagrodzenia, a nie
sprawdze
nia parametrów czy rodzaju oferowanych materiałów (które de facto wynikają z
Projektu budowlanego i specyfikacji technicznych a Odwołujący potwierdził ich realizację w
ofercie).
Zauważył przy tym, że zgodnie z § 3 ust 4 za wykonanie robót stanowiących
p
rzedmiot Umowy Zamawiający zapłaci wynagrodzenie kosztorysowe w oparciu o ceny
jednostkowe robót wyszczególnione w kosztorysie ofertowym oraz ilości rzeczywiście
wykonanych, robót potwierdzonych pod względem zasadności i ilości przez Zamawiającego i
przez niego odebranych.
Zaznaczył, że również umowa, stanowiąca załącznik do SWZ, który zaakceptował
Odwołujący składając ofertę, potwierdza konieczność wykonania zamówienia w oparciu o
dokumentacje projektową, a obowiązkiem wykonawcy zgodnie z § 7 ust 2 jest wykonanie
przedmiotu Umowy z wyrobów budowlanych własnych (dla których Wykonawca uzyska
akceptację Inspektora Nadzoru Inwestorskiego), zgodnie z dokumentacją budowlaną i
wykonawczą, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, SWZ (stanowiącym
załącznik nr 2 do Umowy), warunkami określonymi w decyzjach administracyjnych i
uzgodnieniach, zasadami wiedzy technicznej, Harmonogramem rzeczowo
– finansowym
(stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy), uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie i
przekaz
anie przedmiotu Umowy Zamawiającemu w terminie i na zasadach określonych w
Umowie oraz w ramach obowiązujących przepisów prawa.
Istota poprawy omyłek w oparciu o art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy PZP
Odwołujący dostrzegł, że przygotowując kosztorysy na bazie przedmiarów
Zamawiającego – mających zasadniczo charakter pomocniczy do udostępnionej
dokumentacji projektowej, często dochodzi do błędów w ilościach czy opisach pozycji.
W ocenie Odwołującego - otrzymując ofertę, która posiada nieścisłość w 12 z 140
pozycji Zamawiający powinien w pierwszej kolejności dokonać badania i oceny kosztorysu w
kontekście możliwości jego poprawy jako omyłek, zanim odrzuci ofertę. W sytuacji kiedy
wykonawca wycenia daną pozycję tj. podaje cenę jednostkową i zakładane ilości, a
jednocześnie oświadcza ze wykona zamówienie zgodnie z całością dokumentacji
projektowej to nie sposób uznać, że jego wolą jest realizacja zamówienia w sposób
niezgodny z przedmiarem lub z zastosowaniem innych/ gorszych materiałów.
Zdaniem Odwołującego - Zamawiający nie jest uprawniony domniemywać, że
Wykonawca miał zamiar złożyć ofertę niezgodną z SIWZ. Treść oferty Odwołującego
zawiera natomiast oświadczenie, że „cena obejmuje wszystkie koszty związane z
prawidłową realizacją zamówienia z uwzględnieniem postanowień zawartych w opisie
przedmiotu zamówienia, umowie, SWZ, wyjaśnień do SWZ i jej zmian” (pkt. 7 Oferty)
Instytucja poprawy omyłek w trybie art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy PZP zakłada wręcz
upewnienie się że wolą wykonawcy było zaoferowanie takiego świadczenia, jak po
dokonaniu poprawy ustanowił Zamawiający, co wyraża się w konieczności poinformowania
wykonawcy w trybie art. 223 ust 3 o dokonaj poprawie i konieczności pozyskania zgody
wykonawcy na taką poprawę jego oferty.
W związku z powyższym – w ocenie Odwołującego - Zamawiający winien w pierwszej
kolejności dokonać poprawy innych omyłek w ofercie wykonawcy Strabag w trybie art. 223
ust 2 pkt 3 ustawy PZP,
a następnie ocenić tą ofertę, zgodnie z kryteriami oceny ofert.
Odrzucenie oferty Straba
g spowodowało wybór innego oferenta, którego oferta nie jest
najkorzystniejsza zgodnie z ustalonymi kryteriami, co też w konsekwencji narusza zasady
równego traktowania wykonawców, uczciwej konkurencji jak i narusza normę art. 17 ust. 1
pkt 3 dotyczącej wyboru oferenta.
15 września 2021 r. zgłosił swoje przystąpienie do postepowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego wykonawca Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. z siedzibą w
Gdańsku.
Pismem z dnia 17 października 2021 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie wnosząc o jego oddalenie jak bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść SWZ, odwołania, oferty
Odwołującego, informacji Zamawiającego o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz o
wykonawcach, których oferty zostały odrzucone z dnia 31 sierpnia 2021 r., odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie z dnia 17 października 2021 r., a także na podstawie
złożonych przez strony i uczestnika wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 17 ust 1 pkt 3 w zw. z art. 239 ust 1 i
2, art. 223 ust 2 pkt 3 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5,
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) ustawą Pzp.
Rozpoznając meritum przedmiotowej sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy wykonawcy, w
tym Przystępujący złożył ofertę zgodną z warunkami zamówienia.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że Zamawiający w pkt 24 SWZ postanowił, że
integralną część SWZ stanowią załączniki: Przedmiary robót dla części 1 — zał. 8A, dla
części 2 — zał. 8B.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że Zamawiający w pkt 4.3, ppkt 5 SWZ uregulował
przedmiotowy zakres
zamówienia w ten sposób, że szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia określają: Przedmiary robót stanowią załączniki Nr 8A do SWZ dla części 1.
zamówienia oraz nr 8B do SWZ dla części 2. zamówienia.
Nadto, w pkt 12.1.1 ppkt 2 SWZ Zamawiający określił zawartość oferty wskazując, że
na ofertę składają się: Kosztorys ofertowy w wersji uproszczonej sporządzony na podstawie
przedmiaru robót stanowiącego załącznik nr 8A dla części 1. zamówienia i 8B dla części 2.
zamówienia.
Izba ustaliła również, że w pozycji 14 przedmiaru Zamawiający wymagał po
modyfikacji SWZ w zakresie tej pozycji zaoferowania stali do wykonania grodzic o
minimalnym parametrze S 355 GP.
Stwierdzono również, że w swoim kosztorysie ofertowym Odwołujący zaproponował
stal o minimalnym parametrze S 240 GP, podczas gdy w odpowiedzi na pytanie 65
Zamawiający w sposób jednoznaczny udzielił odpowiedzi wykonawcom, że grodzice nie
wymagają zabezpieczenia powłokami malarskimi. Ścianki szczelne należy wykonać ze stali
S355 GP
…
Mając na uwadze powyższe jednoznaczne unormowania SWZ Izba nie mogła
podzielić poglądu Odwołującego o jedynie pomocniczym znaczeniu treści przedmiaru dla
oceny składanych przez wykonawców kosztorysów ofertowych.
Według Izby – przedmiar na podstawie, którego miał być sporządzony kosztorys
ofertowy
był istotnym dokumentem merytorycznym w postępowaniu przetargowym
określającym rodzaj stali niezbędnej do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia.
Z tr
eści odwołania nie wynikało w sposób jednoznaczny jaka była ostatecznie wola
Odwołującego czy zaoferowania stali wymaganej przez Zamawiającego w przedmiarze czy
też możliwe byłoby ustalenie gatunku stali dopiero na etapie wykonywania przedmiotu
zamówienia.
Już chociażby z tego powodu należało uznać niespójną motywację Odwołującego za
chybioną.
Przyjęcie argumentacji zaprezentowanej w odwołaniu w istocie oznaczałoby
akcept
ację prawnej dopuszczalności kształtowania treści umowy w sprawie o udzielenie
zamówienia publicznego na etapie jej realizacji.
Takiej konstrukcji prawnej stoi na przeszkodzie przepis art.223 ust.1 zd.2, który
stanowi, że niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą
negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Idąc dalej, wymaga wskazania, że w warunkach jednoznacznego zaoferowania przez
Odwołującego wykonania grodzic o minimalnym parametrze stali S 240 GP, zamiast stali S
355 GP Zamawiający nie miał jakiejkolwiek podstawy prawnej do uruchomienia przepisu
art.223 ust.2 pkt ustawy Pzp
, zgodnie z którym Zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki
polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych
zmian w treści oferty ‒ niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona.
Sytuacja możliwości wystąpienia omyłki w kosztorysie mogłaby być rozważania przez
Izbę jedynie w okolicznościach udowodnienia przez Odwołującego, że w określonym
przypadku popełnił on omyłkę rozumianą jako złożenie oświadczenia niezgodnie z jego wolą.
Natomiast w rozpoznawanej sprawie oświadczenie woli Odwołującego zostało
złożone w sposób wystarczająco precyzyjny i nie wymagało dodatkowych zabiegów
interpretacyjnych.
Inną rzeczą jest sprawa, że Odwołujący zaprezentował swoje stanowisko w
odwołaniu w sposób nie konsekwentny i wykluczający się.
Nie można bowiem uznać za prawdziwe twierdzenie o wystąpieniu omyłki w podanym
przez Odwołującego gatunku stali w kosztorysie ofertowym, a następnie wywodzić, że w
istocie gatunek stali zadeklarowany w tym kosztorysie sporządzonym na podstawie
wymaganego przez Zamawiającego przedmiaru, może podlegać dodatkowym uzgodnieniom
na etapie realizacji zamówienia.
Nie potwierdziły się również zarzuty odnoszące się do innych elementów
wymienionych w kosztorysie ofertowym sporządzonym na bazie przedmiaru, bowiem
parametry tak określone, nie odpowiadały treści SWZ (spornym pozycjom przedmiarowym).
W związku z tym – w przekonaniu Izby - Zamawiający miał podstawę prawną do
działania w granicach przepisu art.226 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp, stosownie do którego
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia
W tym stanie
rzeczy Izba na podstawie art. 553 ustawy Pzp postanowiła oddalić
odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………