Sygn. akt: KIO 2719/21
WYROK
z dnia
21 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1
9 października 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 września 2021 r. przez
odwołującego: wykonawcę E. O. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą „Biker” E. O.
Usługi Transportowe Wywóz Nieczystości Płynnych i Stałych w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego: Powiat Opolski – Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
Sygn. akt: KIO 2719/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Powiat Opolski – Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Wykonanie w sezonie zima
2021/2022 usług związanych z zimowym utrzymaniem dróg powiatowych administrowanych
przez Zarząd Dróg Powiatowych z podziałem na 7 części”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w dniu 12 lipca 2021 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S
I. W dniu 13 września 2021 r. wykonawca E. O. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
„Biker” E. O. Usługi Transportowe Wywóz Nieczystości Płynnych i Stałych (odwołujący) wniósł
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności zamawiającego
polegającej na odrzuceniu jego oferty na część 6 zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 223
ust. 1 i art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.), dalej jako „ustawa Pzp”,
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności polegającej na odrzuceniu jego oferty
(oferty nr 5 złożonej na część 6).
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący wskazał w szczególności, że sporządzając
ofertę na część 6 omyłkowo wskazał inne wymiary placu, niż wymagane przez zamawiającego
(10 m x 10 m zamiast 10 m x 15 m), omyłkowo sugerując się wymaganiami dla zadania 3 oraz 4.
Miał zamiar podać wymiary placu zgodne z wymaganiami SWZ, gdyż takim (a w zasadzie
znacznie większym) dysponuje. Na potwierdzenie ww. okoliczności załączył do odwołania
dowody (umowa dzierżawy, umowa sprzedaży, oferty wraz z SIWZ z 2019 r. i 2020 r., umowa
na odśnieżanie, dokumentacja fotograficzna). Zauważył, że zamawiający ma wiedzę odnośnie
dysponowani
a przez odwołującego wymaganym placem
z poprzednich postępowań
o
udzielenie zamówienia.
II. Pismem z dnia 17 września 2021 r. zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie. Zarzuty
podniesione przez odwołującego uznał za niezasadne i w związku z tym wniósł o oddalenie
odwołania. Zamawiający wskazał w szczególności, że w odniesieniu do stwierdzonej
niezgodności treści oferty z warunkami zamówienia nie było możliwości dokonania jej
poprawienia na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp. Zastosowanie tego pr
zepisu może
mieć miejsce jedynie w odniesieniu do omyłki, która ma charakter oczywisty. W ocenie
zamawiającego za taką nie można uważać niezgodności z wymaganiami zamawiającego, jaka
wystąpiła w ofercie odwołującego.
III. Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Pismem z dnia 3 września 2021 r. zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
odwołującego złożonej na część zamówienia nr 6 na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
wskazując na stwierdzoną niezgodność treści oferty odwołującego na część 6 z warunkami
zamówienia w zakresie wymaganych wymiarów placu magazynowego: minimum 10 m x 15 m.
Okoliczność zaistnienia niezgodności treści oferty odwołującego na zadanie 6 z wymaganiami
zamawiającego nie była pomiędzy stronami sporna, jak i wynika z dokumentacji postępowania
(treść oferty odwołującego na część 6, pkt 5.3.6 2.2 SWZ). Spór dotyczył natomiast obowiązku
zamawiającego wystosowania do odwołującego wezwania do złożenia wyjaśnień dotyczących
powierzchni placu na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i poprawienia stwierdzonej
niezgodności na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp.
N
ależy zauważyć, że w informacji o odrzuceniu oferty odwołującego zamawiający wskazał
nie
właściwe postanowienie SWZ, tj. dotyczące warunku udziału w postępowaniu. Natomiast
podstawa odrzucenia oferty, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, dotyczy
merytorycznej treści oferty – zgodności oferowanego świadczenia z opisem przedmiotu
zamówienia. Wymaganie odnośnie przedmiotu zamówienia w zakresie wymiarów placu
magazynowego dla części 6 zostało przez zamawiającego wskazane w pkt 5.3.6 2.2 SWZ,
który winien zostać wskazany w informacji o odrzuceniu oferty. W ocenie Izby okoliczność ta
nie ma jednak istotnego znaczenia dla niniej
szej sprawy, gdyż z treści uzasadnienia decyzji
o
odrzuceniu oferty odwołującego w sposób nie budzący wynika, o które wymaganie
zamawiającego chodzi - tj. odnoszące się do wymiarów placu 10 m x 15 m. Natomiast Izba nie
rozpatrywała niniejszej sprawy pod kątem spełniania przez odwołującego warunku udziału
w
postępowaniu, gdyż nie wchodziło to w zakres rozpoznania sprawy, wyznaczany zakresem
zarzutów podniesionych w odwołaniu (art. 555 ustawy Pzp). Odwołujący nie podniósł zarzutów
dotyczących oceny zamawiającego w zakresie spełniania warunków udziałów w postępowaniu,
a jedynie zarzuty
naruszenia przepisów ustawy Pzp, które odnoszą się do treści oferty.
Zgodnie z przepisem art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp zamawiający poprawia w ofercie
oczywiste omyłki pisarskie. Chodzi tutaj o omyłki mające oczywisty charakter, co da się
wywieść z treści złożonej przez wykonawcę oferty. Konieczność odwoływania się do źródeł
zewnętrznych (jak np. dokumenty, które nie były składane przez wykonawcę w ramach oferty)
oznacza, że dana niezgodność - nawet jeśli stanowi omyłkę – nie posiada cechy oczywistości.
Z tego powodu wnioskowane przez odwołującego dowody zostały przez Izbę uznane za
niemające znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. Z treści oferty złożonej przez
odwołującego na część 6 nie da się wywieść, że wskazanie innych wymiarów placu niż
wymagane przez zamawiającego stanowiło oczywistą omyłkę pisarską odwołującego.
Dokon
ując oceny oferty odwołującego zamawiający zachował się prawidłowo nie
uwzględniając informacji (odnośnie placu, którym dysponuje odwołujący), które mógł posiadać
z
wcześniejszych postępowań o udzielenie zamówienia, gdyż stanowiłoby to naruszenie
zasady zachowania uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców (art. 16 pkt 1
ustawy Pzp). W związku z powyższym Izba stwierdziła, że zamawiający zasadnie uznał, że
brak jest podstaw do wezwania odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści
złożonej oferty jak i poprawienia stwierdzonej niezgodności z warunkami zamówienia jako
oczywistej omyłki pisarskiej i w konsekwencji prawidłowo podjął decyzję o odrzuceniu oferty
odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. W odniesieniu do zarzutu
naruszenia przez zamawiającego art. 223 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty należy dodać, że
stwierdzenie konieczności wystosowania takiego wezwania, oznacza, że omyłka nie jest
oczywista (skoro istnieje potrzeba jej wyjaśnienia).
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1) a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący: …..……………………………