KIO 2720/21 WYROK dnia 29 września 2021 r.

Stan prawny na dzień: 26.05.2022

Sygn. akt: KIO 2720/21 

WYROK 

z dnia 29 

września 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki 

Agata Mikołajczyk 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na 

rozprawie  w  dniu  27  września  2021  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  13  września  2021  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  IDOM  Inżynieria, 

Architektura i Doradztwo sp. z o. o. 

z siedzibą we Wrocławiu; BBF Sp. z o.o. z siedzibą 

w  Poznaniu;  Arcadis  sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez 

Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

przy udziale: 

A. 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Voessing Polska Sp. 

z  o.o.  z  siedzibą  w  Bydgoszczy,  Infra  Centrum  Doradztwa  Sp.  z  o.o. z  siedzibą w 

Warszawie,  Instytut  Kolejnictwa 

z  siedzibą  w  Warszawie,  Infrares  Sp.  z  o.o.  

siedzibą w Warszawie zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po 

stronie 

odwołującego, 

B.  wykonawcy 

Databout sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

C. 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Sweco Polska sp. z 

o.o. 

z  siedzibą w  Poznaniu; TECNICA  Y  PROYECTOS  S.A.  z  siedzibą w Madrycie 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 


orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie. 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  IDOM  Inżynieria,  Architektura  i 

Doradztwo  sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu;  BBF  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Poznaniu; Arcadis sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów 

postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy 

złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od wykonawców IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o. o. z 

siedzibą we Wrocławiu; BBF Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu; Arcadis sp. z o.o. z 

siedzibą w Warszawie na rzecz Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. z siedzibą 

w  Warszawie 

kwotę  3 734  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  siedemset  trzydzieści  cztery 

złote  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika, zwrotu kosztów dojazdu i opłaty skarbowej od dokumentu 

pełnomocnictwa.  

Stosownie  do  art.  580  ust

.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129 ze zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………………  

……………………………… 

………………………………. 


Sygn. akt: KIO 2720/21 

                                                    Uzasadnienie 

Zamawiający:  Centralny  Port  Komunikacyjny  sp.  z  o.o.    w  Warszawie  prowadzi 

postępowanie  o    udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  są  usługi  pn.: 

„Zawarcie  umowy  ramowej  dotyczącej  opracowania Studiów  Techniczno  —  Ekonomiczno - 

Środowiskowch (STEŚ) dla inwestycji  kolejowych związanych  z  budową Centralnego  Portu 

Komunikacyjnego”.  -  Część  I  Postępowania    Podstawowa,  Część  II  Postępowania  — 

Specjalistyczna. 

W  ramach każdej  z  Części  Zamawiający    przewiduje zawarcie odrębnej umowy  ramowej  z 

wybranymi wykonawcami.  

Postępowanie  prowadzone  jest  jako  sektorowe  w  trybie  przetargu  nieograniczonego. 

Ogłoszenie  zamieszczono w DzUrzUnii Europejskiej 2021/S 098-259584:   

Odwołujący:  IDOM  Inżynieria,  Architektura  i  Doradztwo  sp.  z  o.o.;  BBF  sp.  z  o.o.  oraz 

Arcadis sp. z o.o. 53-111 

Wrocław ul. Ślężna 104 wniósł odwołanie wobec dokonanej przez 

zamawiającego czynności oceny ofert dokonanej w ramach Części I Postępowania —(dalej 

jako „Część I”) oraz Części II Postępowania (dalej jako „Część II”), w tym:  

w zakresie Części I:  

. wyboru oferty złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: 

Sweco  Polska  sp.  z  o.o.  oraz  TECNICA  Y  PROYECTOS  S.A.,  dalej  j

ako:  „Konsorcjum 

Sweco”, jako 21;  

1.2. oceny ofert i zaniechania wykluczenia Konsorcjum Sweco na podstawie art. 109 ust. 1 

pkt  8  i  10  Pzp  mimo,  że  wykonawca  wprowadził    Zamawiającego  w  błąd,  przedstawiając 

nieprawdziwe informacje dotyczące spełniania przez niego warunku udziału w Postępowaniu 

w  zakresie  dysponowania  osobą  na  stanowisku  Koordynatora  Grupy  Roboczej  Analizy 

Środowiskowe z wymaganym doświadczeniem;  

1.3.  oceny  ofert  i  zaniechania  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Sweco  na  podstawie  art.  226 

ust.  1  pkt  2 

b  Pzp  mimo,  że  wykonawca  nie  spełniał  warunku  udziału  w  zakresie 

dysponowania osobą na stanowisku Koordynatora Grupy Roboczej Analizy Środowiskowe z 

wymaganym prz

ez Zamawiającego doświadczeniem;  

w zakresie Części II:  

1.4.  wy

boru  oferty  złożonej  przez  DATABOUT  sp.  z  o.o.,  dalej:  „Databout”  jako  jednej  z 

najkorzystniejszych ofert wy

konawców, z którymi zostanie podpisana umowa ramowa;  


1.5. oceny ofert i zaniechania wykluczenia Databout na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp 

mimo, że wykonawca przedstawił nieprawdziwe informacje w zakresie kryteriów oceny ofert 

co  do  dysponowania  dodatkowym  doświadczeniem,  tj.  osobą  na  stanowisku  Eksperta  ds. 

modelowania  ruchu  towar

owego  z  wymaganym  doświadczeniem  w  opracowywaniu 

Dokumentacji  Wykonawczej,  które  to  informacje  miały  istotny  wpływ  na  decyzję 

Zamawiającego  co  do  wyniku  Postępowania  tj.  wyboru  najkorzystniejszych  ofert 

wykonawców, z którymi zostanie podpisana umowa ramowa; 

2. zaskarżonym czynnościom zarzuca naruszenie:  

w  zakresie  Części  I:  2.1.  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  Pzp  przez  zaniechanie    wykluczenia 

Konsorcjum  Sweco,  gdy  wykonawca    wprowadził  Zamawiającego  w  błąd,  przedstawiając 

nieprawdziwe  informacje  co  do  spełniania  warunków  udziału  w  Postępowaniu,  co  miało 

istotny  wpływ  na  podjętą  przez  Zamawiającego  decyzję  co  do  wyboru  najkorzystniejszych 

ofert  wy

konawców,  z którymi  zostanie podpisana umowa ramowa  oraz naruszenie art.  226 

ust.  1  pkt  2  a  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Sweco,  jako  oferty 

wy

konawcy podlegającego wykluczeniu; 2.2. art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) w zw. z art. 128 ust. I 

Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Sweco  i  dokonanie  wyboru  oferty 

jako  jednej  z  najkorzystnie

jszych  ofert  wykonawców,  z  którymi  zostanie  podpisana  umowa 

ramowa, 

w sytuacji, gdy wykonawca ten nie spełnia warunków udziału w Postępowaniu oraz 

dokonanie  oceny  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  ze  strony  Konsorcjum  

Sweco  z  uwzględnieniem  wykazu  osób  skierowanych  przez  wykonawców  do  realizacji  

zamówienia, uzupełnionego z naruszeniem ww. przepisu ustawy nPzp,  

w  zakresie  Części  II:  2.3.  art.  109  ust.  1  pkt  10)  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  z 

Postępowania  Databout,  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  ten  przedstawił  nieprawdziwe 

informacje  w  zakresie  kryteriów  oceny  ofert  w  Postępowaniu  w  zakresie  dysponowania 

dodatkowym  doświadczeniem  tj.  osobą  na  stanowisku  Eksperta  ds.  modelowania  ruchu 

towarowego  z  wymaganym    doświadczeniem  w    Dokumentacji  Wykonawczej,  zgodnie  z 

definicją  zawartą,  w  SWZ,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego co do najkorzystniejszych ofert wykonawców, z którymi zostanie podpisana 

umowa  ramowa  oraz  naruszenie  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit.  a  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Databout, jako oferty wykonawcy podlegającego wykluczeniu;  

3.  z  uwagi  na  powyższe  zarzuty  wnosi  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: w zakresie Części I:  

unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszych ofert wykonawców, z 

którym zostanie podpisana umowa ramowa;  

3.2. wykluczenia Konsorcjum Sweco na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 lub  10 i odrzucenia 

oferty  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  a 

ze  względu  na  podanie  przez  wykonawcę 


nieprawdziwych,  wprowadzających  w  błąd  Zamawiającego  informacji  co  spełnienia  przez 

niego warunków udziału w postępowaniu;  

3.3. ewentualnie wobec pkt 3.2 odrzucenia oferty Konsorcjum Sweco na podstawie art. 226 

ust.  1  pkt  2  b 

Pzp  ze  względu  na  to,  że  wykonawca  nie  spełnia  warunków  udziału  w 

Postępowaniu;  

w zakresie Części II:  

3.4. unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszych ofert wykonawców, z 

którym zostanie podpisana umowa ramowa;  

3.5.  wykluc

zenia  z  Postępowania  Databout,  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  Pzp  i 

odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226 ust. I pkt a Pzp w sytuacji, gdy wykonawca ten 

przedstawił  nieprawdziwe  informacje  w  zakresie  kryteriów  oceny  ofert  w  Postępowaniu  w 

z

akresie  dysponowania  dodatkowym  doświadczeniem,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu;  

Zamawiający  powiadomił  o  wyborze  wykonawców,    z  którymi  zostanie  zawarta  umowa 

ramowa,  w  tym  o  uznaniu  jako  jednej  z  najkorz

ystniejszych  ofert  w  ramach  Części  I  oferty 

Konsorcjum Sweco  i oferty Databout 

w ramach Części,ll.  

Oferta  Odwołującego  została  wybrana  jako  jedna  z  najkorzystniejszych  w  ramach  obu 

części.  Zgodnie  R.  III  pkt  5  ppkt  2  SWZ,  Zamawiający  miał  zaprosić  do  zawarcia  umowy 

ramowej  wykonawców,  którzy  nie  podlegają  wykluczeniu,  spełniają  warunki  udziału  oraz 

uzyskają najwyższą ocenę punktów w ramach kryteriów oceny ofert, z zastrzeżeniem pkt 3, 

który  pozwalał  na  odstąpienie  od  badania    kryteriów  oceny  ofert  z  uwagi  na  liczbę 

wykonawców, którzy spełniają warunki udziału. 

W  toku  Postępowania  wystąpiły  przesłanki  zarówno  do  wkluczenia  lub  odrzucenia  oferty 

Konsorcjum  Sweco,  jak  i  wykluczenia  oferty  Databout.  W  tej  sytuacji  doszłoby  do 

zmniejszenia liczby wykonawców, z którymi zostanie podpisana umowa ramowa dla Części I 

z  pięciu  do  czterech  i  Części  II  z  trzech  do  dwóch.  Utrzymanie  w  mocy  czynności  wyboru 

ofert Konsorcjum Sweco i Databout może spowodować poniesienie ze strony Odwołującego 

szkody przez mniejsze szanse n

a  pozyskanie zamówienia wykonawczego. 

Zamawiający  przewidział  fakultatywne  podstawy  wykluczenia  w  R.  V  pkt  1  ppkt  1c  SWZ 

przewidując,  że  wykluczy  wykonawców,  wobec  których  takie  podstawy  zaistnieją. 

Konsorcjum  Sweco  przedstawił  nieprawdziwe  informacje    dotyczące  spełnienia  warunku 

udziału  w  zakresie  wymaganej  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  (dysponowania 

odpowied

nim  potencjałem  osobowym),  co  uzasadnia  zastosowanie  powyższych  podstaw 

wykluczenia  i  w  rezultacie  odrzucenie  oferty.  Wg  R.  VI  pkt  4  SWZ  wykonawca    powinien 

wykazać, że osoby, które zostaną skierowane przez wykonawcę do realizacji każdej Części 


zamówienia,  legitymują się kwalifikacjami zawodowymi  o doświadczeniem  odpowiednim  do 

funkcji,  jakie  zostaną  im  powierzone,  w  tym  Koordynatorem  Grupy  Roboczej  Analizy 

Środowiskowe. Osoba wskazana przez Zamawiającego miała spełniać wymagania opisane 

dla  Części  I  lub  dla  Części  II.  Zamawiający  wymagał,  by  osoba  posiadała  kwalifikacje 

(doświadczenie):  „W  okresie  ostatnich  8  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  brał 

udział  w  co  najmniej  6  projektach,  z  czego:  -  był  autorem/współautorem  co  najmniej  3 

raportów o oddziaływaniu na środowisko dla inwestycji liniowych takich jak: linie kolejowe lub 

drogi  krajowe  o  długości  nie  mniejszej  niż  15  km,  oraz  -  pełnił  funkcję 

koordynatora/kierującego  zespołem  środowiskowym  w  co  najmniej  3  projektach 

infrastrukturalnych  takich  jak:  linie  kolejowe,  drogi  krajowe,    magistralne  sieci  przesyłowe 

paliw  i  energii  o długości  nie mniejszej  niż  15  km”.  Przy  czym zgodnie z  Uwagami w  SWZ 

„przez  sformułowanie  „zrealizował”,  „wykonał”  i  „brał  udział”  Zamawiający  rozumie  udział 

danej  osoby  w  opracowaniu    dokumentacji  przez  okres  co  najmniej  12 m-c

y, a jeżeli okres 

opracowania dokumentacji  był krótszy, to przez cały okres opracowania dokumentacji, przy 

czym  w  takim  wypadku,    Wykonawca  zobowiązany  jest  złożyć  wraz  z  ofertą  wyraźne 

oświadczenie, że okres  opracowania dokumentacji był krótszy niż 12 miesięcy” (R. VI pkt 4 

ppkt 6 Uwag Zamawiającego w SWZ). W celu po potwierdzenia spełniania warunków udziału  

w  Postępowaniu  wraz  z  ofertą  wykonawca  przedkładał  wykaz  osób,  skierowanych  przez 

wykonawcę  do  realizacji  Zamówienia,  wymienionych  w  R.  VI  ust.  4,  w  szczególności 

odpowiedzialnych  za  świadczenie  usług,  wraz  z  informacjami  na    temat  ich  kwalifikacji 

zawodowych,  doświadczenia  i  wykształcenia  niezbędnych  do  wykonania  zamówienia,  a 

także  zakresu  wykonywanych  przez  nie  czynności  oraz  informacją  o  podstawie  do 

dysponowania tymi osobami 

— zgodnie ze wzorem stanowiącym  odpowiednio Zał. nr 9a do 

SWZ w zakresie Części I lub Zał 9b  w zakresie Części II (dalej „Wykaz osób”). W Wykazie 

osób  skierowanych  przez  Konsorcjum  Sweco  poz.  2.1  stanowiącym  załącznik  do  oferty, 

wykonawca wskazał jako Koordynatora Grupy Roboczej Analizy Środowiskowe panią K. K., 

która  była:  1)  współautorem  wykonanego  w  okresie  od  10-2013  do  07-2014  raportu 

oddziaływania na środowisko dla inwestycji liniowej o długości ok. 20 km w ramach zadania: 

Rozbudowa  i    przebudowa  drogi  krajowej  Nr  4  (E-

40)  Jędrzychowice  -  Korczowa  na 

odcinkach:  Głuchów  Przeworsk,  km  619+675,07  —  631+883,  Przeworsk  -  Jarosław,  km 

645+176,54,  Jarosław  -Radymno,  km  655+416,50  659+683,00;  2) 

współautorem  wykonanego  w  okresie  od  10-2013  do  09-2014  raportu  oddziaływania  na 

środowisko  dla    inwestycji  liniowej  o  długości  ok.  64  w  ramach  zadania:  Budowa  drogi 

ekspresowej  NR  S52  Bielsko  - 

Biała  -  Kęty  -  Andrychów  -  Wadowice  -  Kalwaria  — 

Głogoczów  (tzw.  Beskidzka  Droga  Integracyjna  -  BDI)  od  km  0+555  „Roboczy”  do  km 

64+522;  3)  współautorem  wykonanego  w  okresie  od  09-2019  do  11-2019  raportu 

oddziaływania na środowisko dla inwestycji liniowej o długości ok. 67 km w ramach zadania: 


Budowa  nowej  linii  kolejowej  Podłęże  —  Szczyrzyc  —  Tymbark/Mszana  Dolna  w  ramach 

Projektu:  „Budowa  nowej  linii  kolejowej  Podłęże  —  Szczyrzyc  —  Tymbark  /  Mszana  Dolna 

oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka — Nowy Sącz — Etap I: prace 

przygotowawcze”; 4) kierującym zespołem środowiskowym w okresie 11-2017 do 04-2019  w 

projekcie  infrastrukt

uralnym  o  długości  ok.  18  km  w  tramach  projektu:  Budowa  obwodnicy  

Opatowa  w  ciągu  drogi  S74  i  DK9;  5)  koordynatorem  w  okresie  od  3-2019  do  11-2019  w 

projekcie  infrastrukturalnym  linii  kolejowej  o  długości  ok.  100  w  ramach  projektu  

Modernizacja  linii  kolejowej  201  na  odcinku  Maksymilianowo 

—  Kościerzyna  w  ramach 

projektu:  Prace  na  alternatywnym  ciągu  transportowym  Bydgoszcz  —  Trójmiasto;  6) 

kierującym  zespołem  środowiskowym  w  okresie  7-2019  do  10-2019  w  projekcie  

infrastrukturalnym  linii  kolejowej  o 

długości  ok.  76  w  ramach  projektu:  Modernizacja 

istniejącej  linii  kolejowej  nr  104  Chabówka  —  Nowy  Sącz,  w  ramach  Projektu:  „Budowa 

nowej  linii  kolejowej  Podłęże  —  Szczyrzyc  —  Tymbark  /  Mszana  Dolna  oraz  modernizacja 

istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka — Nowy Sącz — Etap I: prace przygotowawcze”. 

Dnia 

30.07.2021 r.  Zamawiający na  podstawie art.  128  ust.  1  i  4  Pzp  wezwał    Konsorcjum 

Sweco do uzupełnienia lub wyjaśnienia oświadczeń i dokumentów złożonych z ofertą, w tym 

wezwał wykonawcę do wyjaśnienia, jaki był Całkowity okres opracowywania dokumentacji i 

czy  pani  K.  K. 

uczestniczyła  przy  ich  opracowywaniu  przez  cały  okres  opracowywania 

dokumentacji.  Jednocześnie  wskazał,  że  jeżeli  w  Wykazie  ww  dokumentacje  nie 

potwierdzają  spełnienia  warunku  udziału,  o  którym  mowa  w  SWZ,  Zamawiający  wzywa  do 

uzupełnienia  Wykazu  osób  w  zakresie  opisu  doświadczenia  osoby  wskazanej  do  pełnienia 

funkcji    Koordynatora  Grupy  Roboczej 

/…/  o  inne  dokumentacje,  na  potwierdzenie 

posiadania  przez  ww.  osobę  wymaganego  doświadczenia.  W  odpowiedzi  Konsorcjum 

Sweco wyjaśnił, że: „1) Doświadczenie /…/ Całkowity okres opracowywania ww. raportu był 

dłuższy  niż  wskazany  okres  zaangażowania  Pani  K.  K.  Tym  samym  Pani  K.  K.  nie 

uczestniczyła  przy    opracowaniu  dokumentacji  przez  cały  okres  jej  trwania.  2)  Osoba 

wskazana  uczestniczyła w  opracowaniu  raportu oddziaływania na  środowisko w  okresie  od 

10.2013  r.  do  09.2014  r.  Całkowity  okres    opracowywania  ww.  raportu  był  dłuższy  niż 

wskazany okres zaangażowania Pani K. K. Tym samym nie uczestniczyła przy opracowaniu  

dokumentacji przez cały okres jej trwania. 3) Osoba wskazana uczestniczyła w opracowaniu 

raportu oddziaływania na środowisko w okresie od 09.2019 r. do 11.2019 r. Całkowity okres  

opracowywania  raportu  był  dłuższym  niż  wskazany  okres  zaangażowania  Pani    K.  Tym 

samym  nie  uczestniczyła  przy  opracowaniu    dokumentacji  przez  cały  okres  jej  trwania.  4) 

Doświadczenie—  osoba  wskazana  koordynowała  zespół  środowiskowy  w  okresie  od 

03.2019 r. do 1 1.2019 

r. Całkowity okres koordynacji zespołu środowiskowego był dłuższy 

niż  wskazany  okres  zaangażowania  Pani  K.  Tym  samym  Pani  K.  nie  uczestniczyła  przy 

opracowaniu  dokumentacji  przez  cały  okres  jej  trwania.  5)  Doświadczenie  —  osoba 


wskazana powyżej koordynowała zespół środowiskowy w okresie od 07.2019 r. do 10.2019 

r.  Całkowity  okres  koordynacji  zespołu  środowiskowego  był  dłuższy  niż  wskazany  okres 

zaangażowania  Pani  K.  K.  Tym  samym  nie  uczestniczyła  przy  opracowaniu  dokumentacji 

przez cały okres.  

Zamawiający  wymagał,  by  osoba  skierowana  do  realizacji  zamówienia  na  to  stanowisku 

brała  udział  w  co  najmniej  6  projektach,  przy  czym  przez  sformułowanie  „zrealizował”, 

„wykonał” i  „brał udział” należało rozumieć udział danej osoby w opracowaniu dokumentacji 

przez okres co najmniej 12 miesięcy lub przez cały okres opracowania, przy czym w takim 

wypadku; Wykonawca zobowiązany był wówczas złożyć z ofertą wyraźne oświadczenie, że 

okres  opracowania   dokumentacji  był  krótszy  niż  12  miesięcy.  W  odpowiedzi  na  wezwanie 

Konsorcjum Sweco wprost wskazało, że udział pani K. w przygotowywaniu  dokumentacji był 

krótszy  niż  12  miesięcy  i  jednocześnie  okres  ten  był  krótszy  niż  całkowity  okres 

przygotowywania  dokumentacji.  Z  informacji  wynik

ało  też,  że  wskazany  w  Wykazie  osób 

okres  „wykonania”  raportów  dotyczył  w  istocie  udziału  pani  K.  K.  w  opracowywaniu 

dokumentacji, nie zaś całkowitego okresu  przygotowania dokumentacji. Informacje podane 

przez Konsorcjum Sweco 

w Wykazie osób nie miały więc potwierdzenia w rzeczywistości. W 

rezultacie  bowiem  okres    opracowywania  dokumentacji  był  inny  niż  podany  przez 

wykonawcę  w  Wykazie  osób,  co  potwierdził  sam  wykonawca  w  treści  wyjaśnień.  Uznać 

należy,  że    informacja  Konsorcjum  Sweco  w  Wykazie  była    nieprawdziwa  i  miała  na  celu 

zatajenie  braku  spełniania  przez  tego  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu. 

Zdaniem  Odwołującego  Konsorcjum  musiało  mieć  pełną  świadomość  podania 

Zamawiającemu nieprawdziwej informacji, co uzasadniałoby zastosowanie art. 109 ust. 1 pkt 

Pzp.  Odwołujący  wskazuje  na  sposób  sformułowania  informacji  w  wykazie  osób,  a 

mianowicie wskazywanie przez wykonawcę na sam okres opracowywania dokumentacji (np.  

„współautor  wykonanego  w  okresie  od  10-2013  do  09-2014  raportu  oddziaływania  na 

środowisko  (.  .  .)”),  bez  podawania  informacji,  w  jakim  okresie  przygotowywania  

dokumentacji brała udział pani K.  Odwołujący zwraca uwagę na cel przedkładanego wykazu 

osób. Wykaz osób jest dokumentem potwierdzających spełnianie przez warunków udziału w 

postępowaniu.  Stanowi  pisemne  oświadczenie  wykonawcy  ze  wskazaniem  konkretnych 

osób (z imienia i nazwiska); które spełniają postawione warunki. Powinno odpowiadać co do 

swej  treści  i  formy  wymogom  SWZ.  Zgodnie  z  treścią  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju, 

Pracy  i  Technologii  z  23  grudnia  2020  r.  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych 

oraz  innych dokumentów  lub  oświadczeń, jakich może  żądać   zamawiający od  wykonawcy 

(Dz.  U.  poz.  2415),  dokumentem,  którego  Zamawiający  mógł  żądać  w  celu  potwierdzenia 

spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  dotyczących  zdolności 

technicznej lub zawodowej, jest właśnie wykaz osób, skierowanych do realizacji zamówienia. 

Zamawiający  ma  przy  tym  prawo  ukształtować  treść  wymogów  i  żądać  takich    informacji, 


które w jego ocenie są wystarczające dla osiągnięcia założonego celu. W Postępowaniu, w 

celu  po  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  wraz  z  ofertą 

wykonawca przedkładał Wykaz osób, zgodnie ze wzorem  Zał 9a do SWZ w zakresie Części 

I Zamówienia. 

Wykonawca  nie  miał  więc  dowolności  w  formułowaniu  treści  oświadczenia  i  nie  mógł 

przedstawić  dowolnych  informacji,  które  są  oderwane  od  treści  SWZ  i    określonych  tam 

warunków  udziału.  Na  tej  podstawie  uznać  należy,  że  Konsorcjum  zamierzało  celowo 

wprowadzić  w  błąd  Zamawiającego  co  do  spełnienia    warunków  udziału  w  postępowaniu. 

Informacje podane przez Konsorcjum w Wykazie osób nie były prawdziwe. Ponadto, sposób 

podawania przez tego wykonawcę informacji w Wykazie osób, w kontekście celu, jaki dany 

dokument  miał  spełniać,  świadczy  o  woli  przemilczenia  przez  Konsorcjum  Sweco  braku 

spełniania warunków udziału. Oczywistym jest to, że podanie przez wykonawcę tego rodzaju 

informacji    mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  Zamawiającego.  Informacja  ta    dotyczyła 

ona bowiem spełnienia warunków udziału przez tego wykonawcę. Miała kluczowe znaczenie 

w  procesie  podejmowania 

decyzji  o  ewentualnym  wykluczeniu  ofert  wykonawców  z 

postępowania  i  w  rezultacie  decyzji  co  do    wyboru  ofert  wykonawców,  z  którymi  zostanie 

podpisana  umowa  ramowa.  N

ie  tylko  sama  treść,  ale  w  szczególności  sposób  i  kontekst 

przedstawienia  informacji,  ma  zasadnicze  znaczenie  dla  kwestii  ewentualnego  wykluczenia 

na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  Pzp.  Zgodnie  z  treścią  przepisu  również  zatajenie 

informacji  co  do  braku  spełnienia  przez  niego  warunków  udziału  w  postępowaniu  powinno 

skutkować  obowiązkiem  wykluczenia  wykonawcy  z    postępowania.  Niewątpliwie  też 

działanie Konsorcjum Sweco jest także przejawem co najmniej lekkomyślności i niedbalstwa 

w  przedstawianiu  informacji    wprowadzających  Zamawiającego  w  błąd,  a  mających 

znaczenie  dla  rozstrzygnięć  Zamawiającego.  Odwołujący  składając  ofertę  i  uzupełniając 

Wykaz    osób  powinien  bowiem  zachować,  szczególną  staranność  i  dokonać  szczegółowej 

analizy wymagań. Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa 

ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu, aby upewnił się, czy deklarowany w 

nich stan rzeczy  odpowiada rzeczywistości. Takie stanowisko potwierdza orzecznictwo KIO, 

w  tym:  - 

„Wykonawca biorący udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

obowiązany  jest  do  zachowania  należytej  staranności,  w  tym  obowiązany  jest  do 

uprzedniego  zweryfikowania  informacji  przekazywanych  w    postępowaniu  zamawiającemu. 

Szczególnej  staranności  wykonawca  winien  dołożyć  w  odniesieniu  do  informacji  mogących 

mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu [.. .]”  

W ocenie Odwołującego spełnione zostały więc również przesłanki wykluczenia wykonawcy 

na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp. Konsekwencją zaś wykluczenia Konsorcjum Sweco 

winno być odrzucenie oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 a Pzp. W efekcie, oferta tego 

wykonawcy  nie  powinna  zostać  uwzględniona  wśród  wykonawców,  z  którymi  ma  zostać 


podpisania  umowa  ramowa  dla  Części  I.  Wbrew  jednak  obowiązku  wykluczenia  tego 

wykonawcy i odrzucenia jego oferty z uwagi na podanie nieprawdziwych informacji; pismem 

z  dnia  25.08.2021  r.  Zamawiający  wykonawcę  do  uzupełnienia  Wykazu  osób  przez 

wskazanie  na  stanowisko  Koordynatora 

/…/  innej  osoby  posiadającej  doświadczenie 

potwierdzającej  spełnienie  warunków  udziału  zgodnie  z  wymaganiami.  W  odpowiedzi 

wykonawca  dokonał  modyfikacji  uprzednio  złożonego  Wykazu  osób  wskazując  jako 

Koordynatora M. L. V. S

. Takie działanie potwierdza, że pani K. nie posiadała wymaganego 

doświadczenia,  zaś    działanie  wykonawcy  nastawione  było  od  początku  na  zatajenie  tej 

informacji przed  Zamawiającym. Zamawiający nie był uprawniony do wezwania Konsorcjum 

Sweco  do  uzupełnienia Wykazu osób  w  dniu 25.08.2021  r., gdyż  instytucja ta nie służy  do 

zastępowania  informacji  nieprawdziwych  informacjami  prawdziwymi.  Taka  praktyka  jest 

sprzeczna z 

zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Art. 128 ust. 1 

Pzp stanowi, że uzupełnieniu podlega oświadczenie lub dokument, który nie został złożony, 

jest  niekompletny  lub  zawiera  błędy.  Dokument  lub  oświadczenie  zawierające    informacje 

niezgodne  ze  stanem  faktycznym  nie  dotyczy  żadnej  z  tych  sytuacji.  W  zaistniałej  sytuacji 

Zamawiający  miał  więc  obowiązek  wykluczenia  tego  Odwołującego  z  Postępowania  na 

podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp, bez możliwości zastosowania procedury  z art. 128 ust. 

1 Pzp.  Powyższe  stanowisko potwierdza  orzecznictwo KIO,  wydane  na gruncie poprzednio 

obowiązującej ustawy. (wyrok KIO 905/20, KIO 113/18, KIO 116/18, KIO 1036/19): 

Na  wypadek  uznania;  że  nie  zaistniały  podstawy  do  wykluczenia  Konsorcjum  Sweco  na 

podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  lub  10  Pzp  i  odrzucenia  ich  oferty  na  tej  podstawie, 

Odwołujący  wskazuje,  że  w  świetle  przedstawionych  okoliczności  uznać  należy,  że 

Konsorcjum  i  tak  nie  wykaza

ło  spełnienia  warunków  udziału  w  Postępowaniu.  Zaistniała 

sytuacja powinna więc skutkować odrzuceniem złożonej przez oferty na  podstawie art. 226 

ust.1 pkt 2 pkt 1 b Pzp. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę 

niespełniającego    warunków  udziału  w  postępowaniu.  W  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego  z  30.07.2021  r.  Konsorcjum  Sweco  wprost  wskazało,  że  udział  pani  K.  w 

przygotowywaniu  dokumentacji  był  krótszy  niż  12  miesięcy  i  jednocześnie  okres  ten  był 

krótszy  niż  całkowity  okres  przygotowywania  dokumentacji.  Odpowiedź  udzielona  przez 

Konsorcjum  była  więc  jednoznaczna  i  potwierdzała  brak  spełnienia  przez  tego  wykonawcę 

wymogu, by udział danej osoby w opracowaniu dokumentacji trwał przez okres co najmniej 

12  miesięcy,  a  jeżeli  okres  opracowania  dokumentacji  był  krótszy,  to  przez  cały  okres 

opracowania  dokumentacji.  Warto  zaznaczyć,  że  warunek  ten  był  znany  wszystkim 

wykonawcom, w tym Konsorcjum Sweco, albowiem wynikał wprost z treści SWZ. Biorąc pod 

uwagę  wymogi,  jak  i  treść  wezwania  z  30.07.2021  r.  oczywistym  było  dla  Konsorcjum,  że 

wskazana  osoba  nie  spełnia  wymogów  co  do    doświadczenia.  Wykonawca  nie  skorzystał 

przy  tym  z  drugiej  wskazanej  przez  Zamawiającego możliwości,  a mianowicie nie uzupełnił 


oświadczenia  zawartego  w  Wykazie      osób  i  nie  wskazał  na  tym  etapie  innej  osoby,  która 

pozwoliłaby  wykonawcy  potwierdzić  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu.  

Wykonawca  winien  zdawać  sobie  z  sprawę  z  faktu,  że  wezwanie  z  dnia  30.07.2021  r. 

kierowane jest na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp, co wynika wprost z treści pisma. Musiał też 

mieć więc świadomość  konsekwencji, jakie wiążą się z niezastosowaniem się do wezwania, 

w tym brakiem  możliwości uzupełnienia Wykazu osób na dalszym etapie Postępowania. W 

tym zakresie od wykonawcy wymaga się staranności profesjonalisty postępowaniu.   

Odwołujący wskazuje, że instytucja z art. 128 ust. 1 Pzp winna    być  przez  Zamawiającego 

stosowana z zachowaniem zasady jednokrotności wezwania do  uzupełnienia oświadczeń i 

dokumentów,  tj.  jednokrotnego  uprawnienia  zamawiającego  wystosowania  do  wykonawcy 

tego  rodzaju  wezwania  oraz      uprawnienia    wykonawcy  do  uzupełnienia  oświadczeń  i 

dokumentów, o którym mowa w przepisie. Wezwanie, o których mowa w art. 128 ust. 1 Pzp 

jest czynnością jednokrotną. Zasada ta wynika właśnie z konieczności zachowania uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Zamawiający,  stosując  się  do  zasady 

jednokrotności  wezwania  nie  mógł  już    skierować  kolejnego  wezwania  do  uzupełnienia 

Wykazu  osób.    Wezwanie  skierowane  do  Konsorcjum  Sweco  25.08.2021  r.  dotyczyło 

bowiem  tych  samych  okoliczności,  co  wezwanie  z  dnia  30.07.2021  r.  tj.  uzupełnienia 

oświadczenia  wykonawcy zawartego w Wykazie osób w celu potwierdzenia spełnienia przez 

wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowania  w  zakresie  dysponowania  osobą  na 

stanowisku  Koordynatora  Grupy  Roboczej  Analizy  Środowiskowe  z  odpowiednim 

doświadczeniem.  Podkreślić  należy,  że  tego  rodzaju  wykaz  stanowi  pisemne  oświadczenie 

potwierdzające  spełnianie  przez  wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Każde 

uzupełnienie,  zmiana takiego  wykazu,  stanowią więc  w  istocie  zmianę  oświadczenia  co  do  

potwierdzenia spe

łnienie przez niego warunków udziału w postępowaniu (KIO 1743/13). Na 

obecnym etapie Postępowania uzupełnienie Wykazu osób nie było już dopuszczalne. Mimo 

to, w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego wykonawca Konsorcjum dokonał modyfikacji 

uprzednio złożonego Wykazu, wskazując jako Koordynatora Grupy do realizacji zamówienia 

M.  L.  V.  S.  W  tej  sytuacji 

odpowiedź  doprowadziła  w  istocie  do  zmiany  Wykazu  osób, 

pomimo tego, że takie uzupełnienie powinno nastąpić nie później niż  w terminie wskazanym 

w  pierwszym  w

ezwaniu.  Mając  na  względzie  powyższe  uznać  należy,  że  spełnienie  przez 

Konsorcjum  Sweco  warunku  udziału  w  Postępowaniu  w  zakresie  dysponowania. 

odpowiednim,  potencjałem  osobowym  należy  oceniać  na  moment  upływu    terminu  do 

uzupełnienia  Wykazu  osób  w  terminie  zakreślonym  przez  Zamawiającego    wezwaniem  z 

30.07.2021 r. Na 

ten moment Konsorcjum nie spełniało warunków udziału w Postępowaniu, 

bowiem  wskazana  osoba, 

która  miała  zostać  skierowana  do  realizacji  zamówienia  na 

stanowisku  Koordynatora  Grupy  Roboczej  Ana

lizy  Środowiskowe  nie  posiadała 

wymaganego  przez  OPZ  doświadczenia.  Sam  Zamawiający  miał  świadomość  braku 


spełnienia  przez  Konsorcjum  Sweco  warunków    udziału  w  postępowaniu,  bowiem  w  treści 

pisma  wprost  wskazał,  że  pani  K.  nie  posiada  wymaganego  doświadczenia  w  zakresie 

potencjału  osobowego  w    odniesieniu  do  powołanej  osoby.  Wykonawca  będąc  świadomy 

braku posiadania przez panią K. doświadczenia, w ostateczności w odpowiedzi na wezwanie 

z  25.08.2021  r.  dokonało  zmiany  osoby  wskazanej.  Dokonana    ocena  ofert  w  oparciu  o 

wykaz przedłożony z pismem z  30.08.2021 r., została dokonana z naruszeniem art. 128 ust. 

1  Pzp  również  z  uwagi  na  naruszenie  zasady  jednokrotności  wezwania  wykonawcy  do 

uzupełnienia Wykazu osób.  

Odwołujący  wskazuje,  że  zaistniały  również    przesłanki  zobowiązujące  Zamawiającego  do 

wykluczenia 

wykonawcy Databout z Postępowania dla Części II na podstawie art. 109 ust. 1 

pkt  10  pz

p.    Zamawiający  ustalił  kryteria  oceny  ofert  odnoszące  się  do  kwalifikacji  i 

doświadczenia    zawodowego  części  osób  wchodzących  w  z  skład  personelu  wykonawcy. 

Punktowane  przez  Zamawiającego  na  etapie  oceny  ofert  jest  wykazanie  posiadania 

dodatkowego   

doświadczenia,  przez  niektóre  z  osób  wskazanych  przez  Wykonawcę  na 

potwierdzenie  spełnienia warunków udziału w Postępowaniu lub wykazanie doświadczenia 

osób  winnych    specjalnościach  niż  osoby  wskazane  przez  Wykonawcę  na  potwierdzenie 

warunków  udziału.  W  ramach  powyższego  Zamawiający  wskazał  m.in.,  że  w  Części  II 

punktowane  będzie  dodatkowe  doświadczenie  Eksperta  ds.  modelowania  ruchu 

towarowego,  za które  przewidziane jest  max.  6 punktów,  w  sposób  opisany  w  Zał.  nr  6  do 

OPZ  Kolumn  8.  Zgodnie  z  tym  osoba  skierowana  do  realizacji   

zamówienia  na  tym 

stanowisku musiała wykazać się doświadczeniem polegającym na tym, że okresie ostatnich 

8  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  wykonała  co  najmniej  2  analizy  na  potrzeby 

Dokumentacji Wstępnej, w której wykonano  prognozę ruchu towarowego z wykorzystaniem 

specjalistycznych narzędzi informatycznych (dedykowane oprogramowanie do modelowania 

ruchu),  w  którym  była  konieczna  budowa  modelu  popytu  ruchu  towarowego  z 

uwzględnieniem  następujących  kroków  5-stopniowego  modelu  ruchu  towarowego:  - 

kalkulacja  liczby  pojazdów  (pociągów)  niezbędna  do  przewiezienia  prognozowanej  masy 

oraz  - 

rozkład  ruchu  na  sieć  z  wykorzystaniem  specjalistycznych  funkcji  kosztu 

uogólnionego, dostosowanych do specyfiki ruchu towarowego. Jednocześnie wskazano, że 

definicje  i  uwagi  wskazane  w  R. 

VI  pkt  4  SWZ  mają    zastosowania  również  do  kryteriów 

oceny  ofert,  a  więc  i  również  definicja  Dokumentacji    Wstępnej.  Przez  „Dokumentację 

Wstępną”  Zamawiający  rozumie  jeden  z  poniżej    wskazanych  dokumentów:  -Studium 

Techniczno 

— Ekonomiczno — Środowiskowego lub „Studium Techniczno — Ekonomiczno 

— Środowiskowego z elementami koncepcji  programowe lub -Studium Wykonalności lub - 

Każde inne opracowanie zawierające łącznie co najmniej: kontekst przestrzenny i społeczno-

gospodarczy  inwestycji,  prognozy  ruchu,    analizy  ruchowo-eksploatacyjne,  konsultacje  ze 


społecznością  lokalną  i  Jednostkami  ST,  konsultacje  branżowe,  koncepcje  węzłów 

przesiadkowych,  wielobranżową  koncepcję  techniczną  wariantów,  analizy  środowiskowe, 

analizę  kosztów  i  korzyści,  analizę  wielokryterialną.  Celem  wykazania  posiadania  takiego 

doda

tkowego doświadczenia, jednocześnie z ofertą wykonawca przedkładał również wykaz 

osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia  na  potrzeby  kryteriów  

jakościowych  oceny  ofert  wskazanych  w  Rozdziale  XIX  SWZ,  zgodnie  ze  wzorem  

określonym jako Załącznik 1Oa w zakresie Części I Zamówienia lub Załącznik I do SWZ w 

zakresie  Części  II.  Wykonawca  Databout,  przedkładając  wykaz  osób  skierowanych  do 

realizacji  zamówienia  na  potrzeby  kryteriów  oceny  ofert  w  Części  II,  zgodnie  ze    wzorem 

Załącznik  10  do  SWZ,  wskazał  pana  A.  K.  jako    Eksperta  ds.  modelowania  ruchu 

towarowego. Pan K. 

miał wykonać m.in. w terminie od 2018-04-16 do   analizę na potrzeby 

Dokumentacji Wstępnej pn.  „Analiza sektora transportu  wodnego  śródlądowego w  zakresie 

wynikającym  z  modernizacji  Odrzańskiej  Drogi  Wodnej  oraz  Drogi  Wodnej  rzeki  Wisły”;  W 

ocenie  Odwołującego  wskazana  analiza  sporządzona  nie  spełnia  definicji  Dokumentacji 

Wstępnej  z    uwagi  na  to,  że  nie  uwzględnia  ona  analizy  środowiskowej,  analizy  kosztów  i 

korzyści oraz koncepcji węzłów przesiadkowych, co wynika wprost ze szczegółowego opisu 

przedmiotu  zamówienia  dla  zadania  obejmującego  jej  zlecenie  jej  opracowania.  Wskazać 

należy, że elementy te musiały zostać zawarte w danym opracowaniu, aby mogła ona zostać 

uznana za  spełniającą  definicję  Dokumentacji Wstępnej.  Z  szczegółowego opz  dla  zadania 

obejmującego  opracowanie  ww.    analizy  nie  wynika,  aby  jakiekolwiek  elementy  analizy 

środowiskowej były w jej ramach przeprowadzane. Co prawda Zamawiający nie zdefiniował, 

w  jaki  sposób  rozumie  analizę  środowiskową,  ale  w  opz  ramowego  (Zał.  nr  1  do  SWZ),  

wskazany został zakres, jaki wykonawca musi zrealizować w ramach analizy środowiskowej. 

Zgodnie z Analiza środowiskowa obejmować będzie w szczególności następujące elementy: 

(zgodnie  z  pkt  4.5.2.OPZ):  1)  opis  zagospodarowania  terenu  w  Obszarze  analiz  

środowiskowych,  2)  określenie  uwarunkowań  środowiskowych  (w  tym  identyfikację  i  opis 

zidentyfikowanych  elementów  środowiska)  dla  każdego  z  analizowanych  Wariantów,  3)  

omówienie  uwarunkowań  wynikających  z  ochrony  zabytków,  w  szczególności  ewidencji  i 

rejestru  zabytków,  4)  ocenę  i  porównanie  wpływu  każdego  z  Wariantów  na  poszczególne 

elementy  środowiska  (przeprowadzenie  analizy  porównawczej),  5)  wstępne  określenie 

urządzeń  Ochrony  środowiska  (np.  przejścia  dla  zwierząt  dużych)  oraz  wstępne 

oszacowanie  kosztów  ochrony  środowiska,  wraz  z  opisem  metodyki  wyceny  i  przyjętych 

założeń,  6)    określenie  zaleceń  środowiskowych  dla  dalszych  etapów  przygotowania 

przedsięwzięcia. Na tej podstawie uznać można, że, że skoro Zamawiający wymaga takich 

działań  od    wykonawców,  I  to  każdy  wykonawca  powinien  mieć  doświadczenie  w 

opracowywaniu    analogicznych  analiz,  przez 

co  musi  doświadczenie  w  takim  zakresie 

posiadać. Ponadto, analiza sporządzona przez pana K. nie zawiera w sobie analizy kosztów 


i  korzyści.  Na  stronie  2  szczegółowego  opisu  przedmiotu  zamówienia  dla  zadania  

obejmującego jej opracowanie jest wprost wskazane, że „Wyniki analizy będą wykorzystane 

między  innymi  w  procesie  przygotowania  programów  modernizacji  śródlądowych  dróg  

wodnych i analiz kosztów i korzyści oraz innych opracowań wymaganych przy ubieganiu się 

o  środki  na  realizację  inwestycji  W  ramach  rozwoju  korytarzy  sieci  bzowej  TEN-T.”  Z  tego 

wynika,  że  opracowanie  to  nie  zawierało  analizy  kosztów  i  korzyści,  tylko  opracowanie  to  

posłuży  dopiero  przeprowadzenia  jej  w  ramach  oddzielnego  zadania.  Warto  przy  tym  

wskazać,  że  definicja  "analizy  kosztów  i  korzyści”  oraz  zakres  prac,  jakie  w  jej  ramach ma 

wykonać  wykonawca  wskazane  są  w  pkt  5.2  OPZ  stanowiącego  Załącznik  nr  1  do  SWZ 

Postępowania.  Analiza  sporządzona  przez  pana  A.  K.  nie    zawiera  również  elementu 

koncepcji węzłów przesiadkowych. Jest to zaś opracowanie 

mające  na  celu  m.in. 

zaplanowanie  umiejscowienia  danego  węzła  przesiadkowego,    zawierające  dokładne 

umiejscowienie  przystanków,  zatoczek  autobusowych,  przejść  dla  pieszych.  Szczegółowy 

opz

a dla zadania obejmującego  opracowanie tej analizy nie wymaga zaś w żadnym miejscu 

dokonywania  analizy  takich  węzłów.  Dowód:  szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  dla 

zadania  „Analiza  sektora  transportu  wodnego  śródlądowego  w  zakresie  wynikającym  z 

modernizacji  Odrzańskiej    Drogi  Wodnej  oraz  Drogi  Wodnej  rzeki  Wisły”  (dostępny  na 

stronie:  https://gospodarkamorska.bip.gov.pl/publiccontracts/view/10531) 

—  Zał  8  do 

odwołania).  W  tym  stanie  rzeczy  informacje  Databout  w  wykazie  osób  stanowiącym 

Załącznik  nr  10b  okazały  się  nieprawdziwe.  Z  uwagi  na  to,  że  brak  było  możliwości 

uzupełniania  "wykazu  osób  w  ramach  kryterium  oceny  ofert,  jedynym  rozwiązaniem  tej 

sytuacji było wykluczenie Databout z Postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp. 

Przedstawianie w Postępowaniu informacji wprowadzających w błąd, a mających znaczenie 

dla  rozstrzygnięć    Zamawiającego  uznać  należy  za  przejaw  co  najmniej  lekkomyślności  i 

niedbalstwa ze strony 

wykonawcy. Odwołujący podtrzymuje argumentację prawną zawartą w 

odwołaniu, odnoszącą się do podania nieprawdziwych informacji przez Konsorcjum Sweco i  

zasadności wykluczenia tego wykonawcy z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 

Pzp.  C

hociaż  informacje  dotyczyły  kryteriów  oceny  ofert,  to  jednak  niewątpliwie  mogły  one 

mieć  wpływ  na  podejmowane  decyzje  Zamawiającego.  Oczywiste  jest,  że  oferty 

najkorzystniejsze  wy

bierane  są  w  oparciu  o  ustalone  kryteria,  a  zatem  informacja  ma  lub 

może  mieć  kluczowe  znaczenie  dla  wyboru.  Zgodnie  z  R.  III  pkt  5  ppkt  3  i  R.  XIX  pkt  13 

SWZ,  jeżeli  liczba  Wykonawców,  którzy  nie  podlegają  wykluczeniu  oraz  spełniają  warunki 

udziału  będzie  mniejsza  niż  12  w  Części  I  lub  8  w  Części  II  Postępowania,  Zamawiający 

zaprosi  do  zawarcia  Umowy    Ramowej  wszystkich  Wykonawców,  odstępując  od  badania 

kryteriów oceny ofert, z zastrzeżeniem art. 258 ust. 4 ustawy Pzp. Podanie nieprawdziwych! 

informacji winno  skutkować wykluczeniem tego wykonawcy z Postępowania i odrzuceniem 

jego  oferty.  W  rezultacie,  nie  powinni  znajdować  się  w  gronie  wykonawców,  z  którymi 


zostanie    podpisana  umowa  ramowa  na  Część  II.  Mając  na  uwadze  powyższe,  niniejsze 

odwołanie  należy uznać za uzasadnione i konieczne.  

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania w całości;  

Zamawiający  nie  zgadza  się  z  twierdzeniami  Odwołującego  o  przesłankach  wykluczenia 

konsorcjum Sweco oraz wykonawcy Databout. 

Ad. 1 Oferta Konsorcjum Sweco  

A

by  mogło  dojść  do  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego wykonawca musi wprowadzić w błąd Zamawiającego i to wprowadzenie w błąd 

musi  dodatkowo  skutkować  podjęciem  przez  Zamawiającego  decyzji,  która  miała  istotny 

wpływ na wynik Postępowania. Powyższe potwierdza wskazane w piśmie orzecznictwo KIO. 

W stanie faktycznym sprawy Konsorcjum Sweco 

nie wprowadziło Zamawiającego w błąd, ani 

Zamawiający  na  podstawie  –  jak  twierdzi  Odwołujący  –  wprowadzających  błąd  informacji  - 

nie  podjął  decyzji  mających  istotny  wpływ  na  wynik  Postępowania.  Konsorcjum  Sweco 

składając wraz z ofertą Wykaz osób wypełniło formularz według wzoru Zał. 9a do SWZ. W 

formularzu,  w  odniesieniu  do  doświadczenia  osoby  na  stanowisko:  Koordynator  Grupy 

Roboczej  Analizy  Środowiskowe  wykonawcy  musieli  wypełnić  m.in.  fragment: 

Autor/współautor* wykonanego w okresie od___ do ____ (należy wskazać miesiąc-rok) ___ 

raportu oddziaływania na  środowisko dla  inwestycji  liniowej:  linii  kolejowej/drogi  krajowej*  o 

długości  ____,    Linia  kolejowa  (odcinek)  /  droga  krajowa  (odcinek),  której  dotyczy 

opracowanie: ____  

Pełna nazwa wskazanej dokumentacji (opracowania):  __________________  

Wykonawcy, wypełniając Zał. 9a do SWZ wybierali więc jedynie, czy osoba wskazywana na 

potwierdzenie spełnienie Warunku była autorem, czy współautorem raportu oraz wskazywali 

datę  wykonania  raportu  oraz  dane  charakteryzujące  ten  raport.  Upada  więc  argumentacja 

dotycząca  rzekomego  wprowadzenia  w  błąd,  gdyż  de  facto  sprowadza  się  ona  do  użycia 

przez  Konsorcjum  Sweco  słów  o  wykonaniu  raportu,    podczas,  gdy  to  sformułowanie  było 

zwrotem przygotowanym przez Zamawiającego w formularzu, którego zasadniczo nie mogli 

zmieniać.   

Zamawiający  wyraźnie  przewidział  dla  podmiotowych  środków  dowodowych”,  że  Wykaz 

musi zostać złożony zgodnie ze wzorem, odpowiednio Zał. 9a do SWZ dla Części I lub Zał. 

9b  dla 

Części  II  Zamówienia  oraz  „Opisem  sposobu  przygotowania  oferty”,  że  dokumenty, 

dla których Zamawiający określił wzory w SWZ, powinny być sporządzone zgodnie z treścią 

tych wzorów.  

Konsorcjum  Sweco  składając Wykaz  dot.  doświadczenia  Pani  K.,  które było krótsze niż  12 

mcy

,  nie  dołączyło  wymaganego  oświadczenia,  czy  okres  opracowania  całej  dokumentacji 


był  krótszy  niż  12  miesięcy,  a  jeśli  tak,  czy  Pani  K.  K.  brała  udział  w  opracowaniu 

dokumentacji przez cały okres jej wykonywania.  

Ponieważ  złożenie  oświadczenia  było  obligatoryjne  na  potwierdzenie  spełnienia  Warunku, 

Zamawiający  z  ofertą  otrzymał  niepełne  informacje  dotyczące  doświadczenia  Pani  K. 

Wezwanie  Konsorcjum  do  uzupełnienia  oświadczenia  było  obligatoryjne  na  podstawie  art. 

128 ust. 1 Pzp, co też Zamawiający uczynił w dniu 30 lipca 2021 r.   

Po  wezwaniu  Konsorcjum  Sweco  udzieliło  szczegółowych  i  wyczerpujących  wyjaśnień,  z 

których wynikało, że Pani K. nie posiada wymaganego doświadczenia, gdyż całkowity  

okres opracowywania raportów wskazanych na potwierdzenie doświadczenia był dłuższy niż 

wskazany okres zaangażowania Pani K. K.   

O  ewentualnym  wprowadzeniu  w  błąd  Zamawiającego  można  by  mówić  więc  tylko 

wówczas,  gdyby  Konsorcjum,  na  wezwanie  z  30  lipca  2021  r.  potwierdziło,  że  Pani  K.  K. 

spełnia Warunek, a następnie na tej podstawie Zamawiający zdecydował  o wybraniu oferty 

Konsorcjum Sweco jako jednej z najkorzystniejszych. Taka sytuacja jednak nie miała miejsca 

i  tym  stanie  rzeczy,  nie  jest  możliwe  twierdzenie,  że  Konsorcjum  Sweco  wprowadziło,  czy 

z

amierzało wprowadzić Zamawiającego w błąd.  

Ponadto Zamawiający wskazuje, że mimo faktu, że istotna treść odwołania koncentruje się 

wokół zarzutu zamierzonego działania Konsorcjum Sweco wprowadzenia Zamawiającego w 

błąd,  to  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnego  dowodu  na  umyślne  działanie  Konsorcjum, 

mimo że to na Odwołującym spoczywa ciężar dowodu w tym zakresie. Odwołujący budując 

swoją  argumentację  skoncentrował  się  na  użyciu  przez  Konsorcjum  Sweco  słowa 

„wykonanego”  (które  to  słowo  było  zgodne  ze  wzorem  dokumentu  przygotowanym  przez 

Zamawiającego) oraz na późniejszych wyjaśnieniach Konsorcjum Sweco dotyczących czasu 

zaangażowania  Pani  K.  K.  w  okres  realizacji  raportów.  Tymczasem,  oba  te  działania 

Konsorcjum  Sweco,  jak  już  wykazał  Zamawiający  wyżej,  nie  potwierdzają  nawet  zamiaru 

wprow

adzenia  Zamawiającego  w  błąd  przez  Konsorcjum  Sweco,  a  tym  bardziej 

wprowadzenia w błąd.  

Z

amawiający  wskazuje,  że  konstrukcja  odwołania  w  zakresie  wprowadzenia  w  błąd  przez 

Konsorcjum  Sweco  jest  niespójna.  Odwołujący  w  jednym  miejscu  odwołania  zarzuca 

Zamawiającemu naruszenie zarówno art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, jednak wnosi o 

wyklucz

enie  wykonawcy  już  jedynie  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  lub  10  ustawy  Pzp 

(strona 2, 3, 9 odwołania). Czasem twierdzi, że Konsorcjum wprowadziło Zamawiającego w 

błąd, a czasem, że miało tylko taki zamiar (strona 9 odwołania).   

Zamawiający  wskazuje,  że  nie  jest  możliwe  jednoczesne  wypełnienie  dyspozycji  art.  109 

ust.  1  pkt  8    i  10  Pzp.  Celowe  działanie  z  art.  109    ust.  1  pkt  8  Pzp,  na  które  głównie 

wskazuje  Odwołujący,  jest  winą  umyślną  wykonawcy,  podczas  gdy  lekkomyślność  i 


niedbalstwo  stanowi  przej

aw  winy  nieumyślnej.  Działanie  wykonawcy  nie  może  poza  tym 

jednocześnie spełniać znamion lekkomyślności i niedbalstwa, jak twierdzi Odwołujący, gdyż 

z niedbalstwem mamy do czynienia wtedy, gdy podejmująca działania osoba nie przewiduje 

skutków  swoich  działań,  chociaż  powinna  i  mogła je  przewidzieć,  natomiast  lekkomyślność 

występuje,  gdy  dana  osoba  przewiduje  skutki  swoich  działań,  ale  bezpodstawnie 

przypuszcza, że ich uniknie.  

Również  niezasadny  jest  zarzut  Odwołującego  jakoby  oferta  Konsorcjum  Sweco  podlegała 

odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 ppkt 1 ustawy Pzp.  

Wbrew  twierdzeniu  Odwołującego  Zamawiający  nie  wezwał  dwukrotnie Konsorcjum  Sweco 

w tym samym zakresie do uzupełnienia dokumentów.  

30 lipca 2021 r. Zamawiający na podstawie art. 128 ust. 1 Pzp wezwał Konsorcjum Sweco 

do  wyjaśnienia  /  uzupełnienia  jedynie  doświadczenia  Pani  K.  K.  jako  osoby  wskazanej  na 

stanowisko Koordynatora Grupy Roboczej Analizy Środowiskowe.  

Z  wezwania  Zamawiającego  wyraźnie  wynika,  że  Zamawiający  wzywa  do  uzupełnienia 

wykazu  o  inne  przykłady  doświadczenia  Pani  K.  K.,  a  nie  o  wskazanie  innej  osoby  na 

potwierdzenie  spełniania  Warunku.  Z  uwagi  na  fakt,  że  Konsorcjum  13  sierpnia  2021  r. 

wyjaśniło, że Pani  K.  nie spełnia Warunku,  w tym  nie  przedstawiło innych dokumentacji  na 

potwierdzenie  spełniania  Warunku,  w  dniu  28  sierpnia  2021  r.  Zamawiający  wezwał 

Konsorcjum  do  uzupełnienia  Wykazu  przez  wskazanie  Koordynatora  Grupy  Roboczej 

Analizy  Środowiskowe  innej  osoby  posiadającej  doświadczenie  potwierdzające  spełnienie 

Warunku.  

W odpowiedzi na ww. wezwanie Konsorcjum Sweco w dniu 27 sierpnia 2021 r. wskazało na 

potwierdzenie spełnienia Warunku Panią M. L. V. S.  

Wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  28  sierpnia  2021  r.  było  więc  wezwaniem  w  innym 

zakresie. Dopiero w tym wezwani

u Zamawiający dał wykonawcy możliwość wskazania innej 

osoby  na  stanowisko  Koordynatora 

/…/.  Wezwanie  było  konieczne  i  jest  dopuszczalne  na 

podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp:  

Tylko z ostrożności Zamawiający wskazuje, że nawet jeśli treść wezwania do uzupełnienia z 

30 lipca 2021 r. budziła wątpliwości, czy Zamawiający wzywa jednocześnie, czy też nie, do 

wskazania  innej  osoby,  to  wszelkie  wątpliwości  w  postępowaniu  powinny  zostać 

rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy.  Również  w  tym  świetle  działanie  Zamawiającego 

polegające na wezwaniu do uzupełnienia z dnia 28 sierpnia 2021 r. było prawidłowe.  


Ad. 2 Oferta Databout  

Przedmiotem  Postępowania  jest  zawarcie  umowy  ramowej.  Zamawiający  przewidział  w 

Rozdziale III SWZ „Opis przedmiotu zamówienia” w ust. 5, że „Zamawiający zawrze Umowę 

Ramową  z  maksymalnie  12  (dwunastoma)  Wykonawcami  w  Części  I  Postępowania  i  z 

maksymalnie 8 (ośmioma) Wykonawcami w Części II Postępowania”.    

Jednocześnie, w Rozdziale XIX SWZ „Opis kryteriów wraz z podaniem wag tych kryteriów i 

sposobu oceny ofert w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej”, w ust. 13 Zamawiający 

zawarł  następującą  informację:  „Jeżeli  liczba  Wykonawców,  którzy  nie  podlegają 

wykluczeniu  z  Postępowania  oraz  spełniają  warunki  udziału  w  Postępowaniu  będzie 

mniejsza  ni

ż  12  w  Części  I  lub  8  w  Części  II  Postępowania,  Zamawiający  zaprosi  do 

zawarcia  Umowy  Ramowej  wszystkich  Wykonawców,  odstępując  od  badania  kryteriów 

oceny ofert, z zastrzeżeniem art. 258 ust. 4 ustawy Pzp.”  

Ponieważ  w  Postępowaniu  na  Część  I  Postępowania  oferty  złożyło  5  wykonawców,  a  na 

Część  II    Postępowania  4  wykonawców  Zamawiający  zastosował  przewidziane  wyżej 

postanowienie.   

Powyższe  oznacza,  że  Zamawiający  nie  badał  doświadczenia  żadnej  z  osób  wskazanych 

przez któregokolwiek z wykonawców na kryteria oceny ofert, w tym doświadczenia Pana A. 

K. 

jako  Eksperta  ds.  modelowania  ruchu  towarowego  wskazanego  przez  wykonawcę 

Databout,  a  tym  samym  Zamawiający  nie  podejmował  na  podstawie  podanych  informacji 

żadnych decyzji  w Postępowaniu.   

W  konsekwencji 

wykonawca  Databout  nie  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd,  co  mogło 

mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu, a tym 

samym  nie  doszło  do  wypełnienia  art.  109  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Pzp.  Zamawiający  w  tym 

zakresie  podtrzymuje 

również  odpowiednio  argumentację  prawną  wskazaną  w  pkt  Ad.  1 

odpowiedzi na od

wołanie.  

Dodatkowo  Zamawiający  zwrócił  uwagę,  że  jego  stanowisko  uzasadnione  jest  w  świetle 

orzecznictwa dot. art. 24 ust. 1 pkt 17 poprzedniej ustawy PZP, odpowiednika obecnego art. 

109 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP.  

Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił wykonawca 

Databout sp. z o.o. z/s w Warszawie oraz Konsorcjum: Sweco Polska sp. z o.o.; TECNICA Y 

PROYECTOS S.A. 

wnosząc o oddalenie odwołania. 


Przystępujący   Databout Sp. z o.o. wskazał, że w związku z mniejszą liczbą wykonawców 

Zamawiający  nie  był  zobowiązany  do  oceny  ofert  w  ramach  przyjętych  kryteriów.  Tym 

samym 

informacje związane z kryteriami oceny ofert w ogóle nie powinny być przedmiotem 

badania  i  nie  mają  wpływu  na  wynik  Postępowania.  Inne  podejście  byłoby  sprzeczne  z 

przyjętym systemem oceny ofert bowiem niezależnie od liczby wykonawców, Zamawiający w 

każdym  wypadku  musiałby  weryfikować  (de  facto  oceniać)  treść  złożonych  wykazów  w 

kontekście przyjętych kryteriów oceny ofert. Odnosząc się do przesłanki z art. 109 ust 1 pkt 

10  PZP,  przesłanka  ta  w  ogóle  nie  zachodzi  w  niniejszym  stanie  faktycznym  bowiem  w 

przep

isie  jest  mowa  o  okolicznościach,  które  mogły  mieć  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

przez  zamawiającego  w  postępowaniu.  Kwestionowane  przez  Odwołującego  informacje 

mogłyby mieć  wpływ  na  decyzje  Zamawiającego  tylko  w  sytuacji  uruchomienia  oceny  ofert 

mającej  na  celu  ograniczenie  liczby  wykonawców  z  którymi  zostanie  zawarta  umowa 

ramowa  zgodnie  z  kryteriami  oceny  ofert.  SWZ  określiła  sytuacje,  w  której  taka  ocena 

zostałaby  uruchomiona,  a    w  niniejszym  Postępowaniu  z  uwagi  na  liczbę  wykonawców 

Zamawiający  od  oceny  odstąpił.  Tym  samym  nie  może  być  mowy  o  wpływie  informacji 

przekazanych w ramach kryteriów oceny  

ofert  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  bowiem  etap  oceny  ofert  zgodnie  z 

kryteriami oceny ofert został całkowicie pominięty. 

Skoro zatem informacje 

podane przez wykonawców w wykazie do kryteriów oceny ofert: 

nie  podlegały  weryfikacji  i  ocenie  (zgodnie  z  SWZ),  nie  miały  wpływu  na  wynik 

Postępowania, 

to  uznać  należy,  iż  nie  mogą  być  rozpatrywane  w  kontekście  wykluczenia  wykonawcy  a 

badanie przesłanek wykluczenia w tym zakresie należy uznać za bezprzedmiotowe. 

ostrożności  wskazał,  iż  w  sytuacji  gdyby  Zamawiający  uznał,  że  wskazana  „Analiza”  nie 

spełnia  wymagań  dla  Dokumentacji  Wstępnej,  konsekwencją  jest  brak  punktów  w  ramach 

kryteriów  oceny,  a  nie  uznanie,  że  mamy  do  czynienia  z  nieprawdziwym  informacjami  lub 

wprowadzeniem w błąd. Należy wyraźnie odróżnić sytuację w której informacja „nie spełnia 

wymagań”  od  sytuacji  w  której  jest  „nieprawdziwa”  lub  „wprowadza  w  błąd”.  Aby  ziściły  się 

przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 10 PZP wykonawca powinien podać informacje 

obiektywnie nieprawdziwe i niezgodne z rzeczywistym stanem faktycznym. 

Odwołujący próbuje przeprowadzić etap Postępowania, który został pominięty. Nie wskazuje, 

że Pan K. nie wykonał „Analizy sektora transportu wodnego /…/”. Ocena czy Analiza spełnia 

wymagania odbywałaby się w ramach oceny ofert zgodnie z kryteriami oceny. Na tym etapie 

Zamawiający  oceniłby  czy  Analiza  spełnia  wymagania  dla  Dokumentacji  Wstępnej  czy  też 

nie  i  w  konsekwen

cji  czy  wykonawcy  powinny  zostać  przyznane  punkty.  Odwołujący  nie 

wykazał,  ze  mamy  do  czynienia  z  nieprawdziwą  informacją  a  jedynie  wskazał,  że 


potencjalnie  możemy  mieć  do  czynienia  z  sytuacją  w  której  wykazana  usług  nie  spełnia 

wymagań SWZ. 

W trakcie rozprawy strony i uczestnik przedstawili stanowiska na piśmie i do protokołu.  

Odwołujący  wskazał  na  szereg  możliwych  rodzajów  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego 

przez wykonawców. Przypomniał formy winy.  

Zauważył,  że  konsorcjum  Sweco  świadomie  przedstawiło  informacje  w  formularzu 

wykorzystując  użyte  tam  określenia,  w  tym  „raport”.  Wykonawca  oświadczył  w  JEDZ,  że 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  przedstawił  informacje  o  udziale  w 

sporządzaniu  raportów  z  pominięciem  danych  o  okresie  udziału  wskazanej  osoby,  tym 

samym nieprzypadkowy brak  informacji miał  na celu wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd 

lub  pozyskanie  czasu  w  celu  umożliwienia  sobie  przedstawienia  alternatywnego  zasobu 

osobowego.  O

bowiązkiem  wykonawcy  jest  uprzednia  weryfikacja  przedstawianych 

informacji. Z

atajenie informacji też jest rodzajem wprowadzenia w błąd. W sprawie dotyczyło 

to  zakresu  udziału  i  okresu  udziału  pani  K.  Przepis  art.  108  ust.  1  pkt  8  i  10,  wbrew 

stanowisku  Zamawiającego,  nie  wykluczają  się  wzajemnie.  Wykonawca,  który  przedstawił 

nieprawdziwe informacje, nie powinien mieć prawa zastąpić tych informacji nową informacją 

w  trybie  uzupełnienia  dokumentów.  Poparł  zarzut  alternatywny  niewykazania  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu. Przypomniał treść pisma Sweco z 12 sierpnia 2021, które 

nie zawierało kolejnego poprawnego wykazu.  

Podtrzym

ał  zarzuty  dotyczące  drugiego  wykonawcy.  Przypomniał,  że  Zamawiający 

potwierdził, iż zgodnie z SWZ odstąpił od badania ofert pod kątem kryteriów oceny z uwagi 

na  mniejszą  liczbę  ofert.  Zamawiający  jest  zobowiązany  zbadać  dokumenty  ofertowe  w 

zakresie  przesłanek  wykluczenia,  w  tym  także  przesłanek  wybranych  do  stosowania  w 

postanowieniach SWZ. Czynności takiej nie wykonał. Stwierdził, że w kontekście opisanych 

zdarzeń  wykonawca  stworzył  pozory  prawdziwości  składanych  informacji,  co  stanowiło 

wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  ze  skutkiem  w  postaci  braku  prawa  do  uzupełnienia 

dokumentów.  

Zamawiający  stwierdził,  iż  nie  doszło  do  wprowadzenia  w  błąd  przez  konsorcjum  Sweco. 

Złożony  wykaz  dotyczący  pani  K.  nie  zawierał  pełnej  informacji,  czego  następstwem  było 

wezwanie do złożenia wyjaśnień w sprawie doświadczenia tej pani. Było to wezwanie z 30 

lipca,  odpowiedź  z  12  sierpnia.  Potwierdził  się  brak  doświadczenia.  Pismem  z  25  sierpnia 

Zamawiający  zwrócił  się  do  wykonawcy  o  przedstawienie  nowego  wykazu  wobec 

uprzedniego  niewykazania  doświadczenia.  Po  otrzymaniu  odpowiedzi  dokonał  wyboru 

najkorzystniejszej oferty.  


Odno

śnie  wykonawcy  Databout  stwierdził,  że  nie  zaniechał  badania  ofert  pod  kątem 

ewentualnego  wykluczenia  wykonawców.  Wskazał  na  wymogi  SWZ,  z  czego  wynika,  że 

przedstawiona  osoba  nie  miała  obowiązku  wykazania  się  sporządzeniem  dokumentacji 

wstępnej,  lecz  wykonaniem  analiz  na  potrzeby  dokumentacji  wstępnej.  Stwierdził,  że 

sformułowanie  zarzutu  przez  Odwołującego  na  rozprawie jest  odmienne  od  wskazanego  w 

odwołaniu.  Z  uwagi  na  liczbę  złożonych  ofert  odstąpił  od  badania  ofert  w  kryteriach  ich 

oceny. 

Przystępujący  konsorcjum  Sweco  zauważył,  że  gdyby  nie  złożył  żadnego  wykazu,  to  w 

wyniku  wezwania  nastąpiłoby  uzupełnienie  dokumentów.  W  sprawie  rozpatrywanej  złożył 

wykaz bez jednej  informacji,  którą  uzupełnił  w  wyniku wezwania.  Stwierdził,  że  Odwołujący 

nie  wykazał,  by  zaistniały  brak  spowodował  wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd,  a  brak 

ten podlegał uzupełnieniu w trybie art. 128 ust. 1 Pzp. Wskazał na różnicę w przepisie art. 

109,  pkt  8  10. 

Zamawiającemu  udzielał  wyjaśnień  w  zakresie,  w  jakim  Zamawiający  tego 

oczekiw

ał.  

Uwzględniając  dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  jak 

również  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron  i  uczestnika  przedstawione  w  pismach 

procesowych,  jak  też  podczas  rozprawy,  Izba  stwierdziła,  iż  odwołanie  w  zakresie 

rozpoznaw

anych zarzutów nie zasługuje na uwzględnienie. 

Stan faktyczny sprawy jest niesporny i wobec obszernego przedstawienia go w stanowiskach 

stron,  w  szczególności  w  przywołanych  powyżej  pismach  procesowych  tj.  odwołaniu  i 

odpowiedzi na odwołanie, kolejne opisanie tego stanu jest zbędne.  

Skład  orzekający  przyznaje  rację  wywodom  odwołującego,  że  warunkiem  sine  qua  non 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  a  w  sprawie  rozpatrywanej  przyznania  statusu 

oferty  

jednej z  najkorzystniejszych ofert wykonawców, z którymi zostanie podpisana umowa 

ramowa,  jest 

uprzednie  pozytywne  rozstrzygnięcie  przez  zamawiającego,  że  wykonawca 

wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, 

czyli  że  nie  zaistniały  przesłanki  wykluczenia  go  z  postępowania  wynikające  wprost  i 

obligatoryjn

ie  z  postanowień  ustawy,  jak  i  te,  które  stały  się  obligatoryjne  na  podstawie 

decyzji  zamawiającego.  Kolejnym  warunkiem  uprzednim  i  koniecznym  jest  ustalenie  przez 

zamawiającego,  że  złożona  przez  wykonawcę  oferta  nie  podlega  odrzuceniu  na  podstawie 

art. 226 ust. 1 ustawy pzp. 


Za  utrwalone,  także  w  analogicznym  stanie  prawnym  uprzednio  obowiązującym    uznać 

należy także stanowisko, że instytucja z art. 128 ust. 1 Pzp  może być przez zamawiającego 

stosowana z zachowaniem zasady jednokrotności wezwania do  uzupełnienia oświadczeń i 

dokumentów,  tj.  jednokrotnego  uprawnienia  zamawiającego  wystosowania  do  wykonawcy 

wezwania  oraz      uprawnienia    wykonawcy  do  uzupełnienia  oświadczeń  i  dokumentów,  o 

którym mowa w przepisie. Wezwanie, o których mowa w art. 128 ust. 1 Pzp jest czynnością 

jednokrotną.  Zasada  ta  wynika  z  konieczności  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktow

ania wykonawców. Zasada ta oznacza jednak brak uprawnienia ponownego żądania 

wyjaśnień  tej  samej  okoliczności  w  tym  samym  zakresie.  Na  tę  okoliczność  istotne  jest 

ustalenie  konkretnego  stanu  faktycznego  co    do  treści  czynności  zamawiającego 

formułującego  wezwanie  kierowane  do  wykonawcy.  W  sprawie  rozpatrywanej  zamawiający 

wezwał  w  dniu  30  lipca  2021  Konsorcjum  Sweco  do  uzupełnienia  otrzymanego 

oświadczenia,  które  nie  zawierało  niezbędnych  informacji  co  do  zakresu  i  okresu  pracy 

osoby  wskazanej  w  wykazie.  W  odpowiedzi   

Konsorcjum  Sweco  udzieliło  wyjaśnień,  z 

których  wynikało,  że  Pani  K.  K.  nie  posiada  wymaganego  przez  Zamawiającego 

doświadczenia,  jako  że  całkowity  okres  opracowywania  raportów  wskazanych  na 

potwierdzenie doświadczenia tej Pani był dłuższy niż wskazany okres  jej zaangażowania. Z 

wezwania Zamawiającego wyraźnie wynika, że Zamawiający wzywa do uzupełnienia wykazu 

o inne przykłady doświadczenia Pani K. K., a nie o wskazanie innej osoby na potwierdzenie 

spełniania warunku. 

Wyjaśnienie  stanowiło  zatem  odpowiedź  na  wezwanie  w  zakresie  w  tym  wezwaniu 

określony,  a  jednocześnie  potwierdziło  brak  wymaganego  doświadczenia,  co  w  istocie 

wykonawca  potwierdzi.    W  takim  stanie  rzeczy  teza  odwołującego  o  wprowadzeniu 

zamawiającego w błąd  

lub  złożenie  nieprawdziwych  informacji  jest  niezasadna  i  nadmierna.    Przypisywanie 

wykonawcy  intencji  ukrywania  informacji  celem  uzyskania  dodatkowego  czasu  na 

pozyskanie nowych zasobów osobowych nie jest w ocenie Izby przekonujące. Wywodzenie 

zaś  z  takiego  hipotetycznego  zdarzenia  wniosku  o  wprowadzeniu  w  błąd  nie  znajduje 

uzasadnienia w sprawie. 

W obu wyżej wskazanych w odwołaniu przepisach ustawy pzp, aby 

mogło  dojść  do  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego, 

wykonawca musi wprowadzić w błąd zamawiającego i to wprowadzenie w błąd 

musi  dodatkowo  skutkować  podjęciem  przez  zamawiającego  decyzji,  która  miała  istotny 

wpływ  na  wynik  postępowania.  O  ewentualnym  wprowadzeniu  w  błąd  Zamawiającego 

można  by  mówić  więc  tylko  wówczas,  gdyby  Konsorcjum  Sweco,  na  wezwanie 

Zamawiającego  z  dnia  30  lipca  2021  r.  potwierdziło,  że  Pani  K.  K.  spełnia  warunek,  a 

następnie na tej podstawie zamawiający zdecydował  o wybraniu oferty Konsorcjum Sweco 

jako jednej z najkorzystniejszych. Taka sytuacja jednak nie miała miejsca i tym stanie rzeczy, 


nie jest 

możliwe twierdzenie, że Konsorcjum Sweco wprowadziło, czy też nawet zamierzało 

wprowadzić zamawiającego w błąd.  

Takiej okoliczności skład orzekający się nie dopatrzył. 

Uznano, że zamawiający nie wezwał dwukrotnie Konsorcjum Sweco w tym samym zakresie 

do  u

zupełnienia dokumentów. W toku  kolejnych czynności  zamawiający,  który  stwierdził,  w 

istocie  w  wyniku  konkretnej  informacji  uzyskanej  od  wykonawcy  o  braku  potwierdzenia 

spełnienia wymaganego warunku podmiotowego  wezwał  wykonawcę  –  przystępującego  do 

przedst

awienia  wykazu  potwierdzającego  spełnienie  warunku  z  osobą  wymaganą  na 

przedmiotowe stanowisko, którą nie jest, co ustalono niespornie, pani K.  

28  sierpnia  2021  r.    z

amawiający  wezwał  Konsorcjum  Sweco  do  uzupełnienia  Wykazu 

poprzez  wskazanie  na  stanowisko  Koordynatora  Grupy  Roboczej  Analizy  Środowiskowe 

innej  osoby  posiadającej  doświadczenie  potwierdzające  spełnienie  warunku:  „Zamawiający 

wzywa  Wykonawcę  do  uzupełnienia  Wykazu  poprzez  wskazanie  na  stanowisko 

Koordynatora  Grupy  Roboczej  Analizy  Środowiskowe  innej  osoby  posiadającej 

doświadczenie  potwierdzające  spełnienie  warunków  udziału  w  Postępowaniu  zgodnie  z 

wymaganiami Zamawiającego określonymi w Załączniku nr 5 do OPZ Ramowego (tabela) lp. 

4.”  

 W 

odpowiedzi na ww. wezwanie Konsorcjum Sweco w dniu 27 sierpnia 2021 r. wskazało na 

potwierdzenie spełnienia warunku Panią M. L. V. S.  

Wezwanie  z  dnia  28  sierpnia  2021  r.  było  więc  wezwaniem  w  innym  zakresie,  a  w  tym 

wezwaniu  z

amawiający  dał  wykonawcy  możliwość  wskazania  innej  osoby  na  stanowisko 

Koordynatora  Grupy  Roboczej  Analizy  Środowiskowe.  Takie  wezwanie  było  dopuszczalne 

na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp.  

Odnośnie  oferty  Databout  należy  wziąć  pod  uwagę  treść  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

gdzi

e  wskazano,  że  „Zamawiający  zawrze  Umowę  Ramową  z  maksymalnie  12 

(dwunastoma)  Wykonawcami  w  Części  I  Postępowania  i  z  maksymalnie  8  (ośmioma) 

Wykonawcami  w  Części  II  Postępowania”.      Jednocześnie,  w  Rozdziale  XIX  SWZ  „Opis 

kryteriów  wraz  z  podaniem  wag  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert  w  postępowaniu  o 

zawarcie  umowy  ramowej”,  w  ust.  13  zamawiający  zawarł  następującą  informację:  „Jeżeli 

liczba  Wykonawców,  którzy  nie  podlegają  wykluczeniu  z  Postępowania  oraz  spełniają 

warunki  udziału  w  Postępowaniu  będzie  mniejsza  niż  12  w  Części  I  lub  8  w  Części  II 

Postępowania,  zamawiający  zaprosi  do  zawarcia  Umowy  Ramowej  wszystkich 

Wykonawców, odstępując od badania kryteriów oceny ofert, z zastrzeżeniem art. 258 ust. 4 

ustawy  Pzp.”  Ponieważ  w  Postępowaniu  na  Część  I  Postępowania  oferty  złożyło  5 

wykonawców,  a  na  Część  II    Postępowania  4  wykonawców  zamawiający  zastosował 

przewidziane zacytowane postanowienie.  W konsekwencji  

nie badał doświadczenia żadnej 


z  osób  wskazanych  przez  wykonawców  przedstawionych  w  celu  oceny  w  kryteriach  oceny 

ofert

,  w  tym  doświadczenia  Pana  A.  K.  jako  Eksperta  ds.  modelowania  ruchu  towarowego 

wskazanego przez wykonawcę Databout. 

Otrzymane  informacje  uznawane  były  za  zgodne  z  rzeczywistością  ergo  wiarygodne  i  nie 

wymagające  szczegółowej  weryfikacji  wobec braku potrzeby  dokonywania rankingu ofert  w 

przyjętych  kryteriach.  Brak  odmiennych  dowodów  uzasadnia  stwierdzenie  o  poprawności 

działań  zamawiającego,  który  przeprowadził  czynności  oceny  ofert  w  sposób  ustalony  w 

postanowieniach specyfikacji war

unków zamówienia. W konsekwencji zasadne jest uznanie, 

że wykonawca Databout nie wprowadził zamawiającego w błąd, co mogło mieć istotny wpływ 

na  decyzje  z

amawiającego  w  postępowaniu,  a  tym  samym  nie  doszło  do  zaistnienia 

przesłanek zastosowania art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp wobec tego wykonawcy.  

Wobec  dokonanych  ustaleń  w  wyniku  przeprowadzonego  postępowania  dowodowego  z 

dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  sektorowego  zamówienia  publicznego  w  celu 

zawarcia  umowy  ramowej,  w  którym  przyjęto  za  wykazany  stan  faktyczny  sprawy  z 

uwzględnieniem  stanowisk  stron  i  czynnego  uczestnika  postępowania,  skład  orzekający 

stwierdził,  że  kwestionowanymi  czynnościami  i  zaniechaniami  wskazanymi  w  odwołaniu 

zamawiający nie naruszył przepisów ustawy pzp wskazanych przez odwołującego.  W takim 

stanie rzeczy orzeczono, jak w sentencji.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r, poz. 

1129  ze  zm.)   

oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania 

(Dz. U. poz. 2437). 

Przewodniczący:  …………………….. 

…………………….. 

……………………..