Sygn. akt KIO 2731/21
WYROK
z dnia
1 października 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30
września 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 września 2021 r.
przez
wykonawcę
Gabos
Software Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Mikołowska 100, 40-
Katowice
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Zespół
Opieki Zdrowotnej w Kazimierzy Wielkiej
, ul. Partyzantów 12, 28-500 Kazimierza Wielka
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje: unieważnienie czynności unieważnienia postępowania
oraz dokonanie badania i oceny ofert.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego Samodzielny Publiczny
Zespół Opieki Zdrowotnej w Kazimierzy Wielkiej, ul. Partyzantów 12,
28-500 Kazimierza Wielka i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Gabos Software Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Mikołowska 100,
40-065 Katowice
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Kazimierzy Wielkiej,
ul. Partyzantów 12, 28-500 Kazimierza
Wielka na rzecz wykonawcy Gabos
Software Sp. z o.o. z siedzibą w
Katowicach, ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do a
rt. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
I
zby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………
Sygn. akt KIO 2731/21
Uzasadnienie
Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Kazimierzy Wielkiej, zwany dalej
„Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na „Dostawę i wdrożenie infrastruktury
sprzętowej oraz oprogramowania dla szpitalnego systemu informatycznego.”
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku
Urzędowym UE z dnia 7 czerwca 2021 r., nr 2021/S 108-284156.
W dniu 7 września 2021 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający poinformował
wykonawcę Gabos Software Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, o czynności unieważnienia
postępowania w Części 1 zamówienia na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy Pzp. W
uzasadnieniu Odwołujący wskazał, że: „Postępowanie jest obarczone wadą polegającą na
niespójności zapisów w kryterium oceny oferty, tj. wskazanie w SWZ i ogłoszeniu o
zamówienia wagi kryterium „Gwarancja jako 40%, natomiast w opisie przyznawania punktów
(rozdział XV lit. A ust. 2 lit. b SWZ) wskazano najpierw, że w przedmiotowym kryterium
można uzyskać maksymalnie 40 pkt (1 pkt = 1%), a następnie wskazano punktacje za
rozszerzenie oferowanej gwarancji od 5 pkt do 20 pkt. Błąd ten powoduje, że nie jest
możliwe jednoznaczne i prawidłowe dokonanie oceny ww. kryterium, nie jest możliwe
określenie maksymalnej liczby punktów i uzyskanie maksymalnej liczny punktów z
uwzględnieniem przyjętej przez Zamawiającego wagi tego kryterium. Wykonawcy biorący
udział w postępowaniu nie mieli pełnej wiedzy dotyczącej sposobu oceny ofert w zakresie
jednego z dwóch ustalonych przez Zamawiającego kryterium."
W dniu 15 września 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Gabos Software
Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie od
czynności Zamawiającego polegającej na unieważnieniu postępowania w Części nr 1,
zarzuca
jąc Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 255 pkt 6) ustawy Pzp poprzez
unieważnienie Postępowania w zakresie Części nr 1, pomimo iż nie zaszły żadne
okoliczności i nie istnieją żadne podstawy uprawniające i/lub obligujące Zamawiającego do
unieważnienia Postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia dokonanej przez Zamawiającego czynności unieważnienia
postępowania w zakresie Części nr 1,
dalsze prowadzenie postępowania,
dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej w zakresie Części nr 1 postępowania oferty
złożonej przez Odwołującego.
W uzasadnieniu
odwołania Odwołujący wskazał m.in., że w zakresie unieważnionej
przez Zamawiającego Części nr 1 Odwołujący złożył jedyną ofertą opiewającą na kwotę 1
721 606,40 zł. Odwołujący podniósł, że nie zgadza się z dokonanym przez Zamawiającego
unieważnieniem postępowania w zakresie Części nr 1 na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy
Pzp, czyli na podstawie rzekomej wady p
ostępowania uniemożliwiającej Zamawiającemu
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Takie podstawy nie zachodzą.
Zgodnie z art. 255 pkt 6) ustawy Pzp
, aby zachodziła konieczność unieważnienia
postępowania musi być ono obarczone kwalifikowaną wadą, która uniemożliwia zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy. Musi więc mieć miejsce tak doniosłe naruszenie
przepisów ustawy Pzp, że gdyby umowa w sprawie zamówienia publicznego zostałaby
zawarta, to podlegałaby ona unieważnieniu.
Odwołujący podkreślił, że podstawy unieważnienia umowy w sprawie zamówienia
publicznego zostały określone w przepisie art. 457 ust. 1 ustawy Pzp. W tym stanie
faktycznym
żadna z ustawowych przesłanek wymienionych w przepisie art. 457 ust. 1
ustawy Pzp
z pewnością nie wystąpiła. Jeżeli zatem nie ma podstawy prawnej do
unieważnienia umowy na podstawie art. 457 ust. 1 ustawy Pzp to tym samym nie ma
podstawy do unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy Pzp. Wada (o
ile w ogóle można w tym przypadku mówić o wadzie) wskazana przez Zamawiającego jako
podstawa faktyczna unieważnienia postępowania w Części nr 1 jest całkowicie nieistotna. W
żadnym razie nie można przyjąć, że miała ona lub mogła mieć wpływ na wynik
p
ostępowania. Wskazana przez Zamawiającego „wada" jest drobną, pomijalną wręcz
nieścisłością. W żadnym razie nie powoduje ona, że ustalone kryteria oceny ofert są
nieprzejrzyste, uznaniowe, niejednoznaczn
e. Nie powoduje ona w szczególności sytuacji, w
której nie można by na podstawie ustalonych kryteriów dokonać prawidłowego wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Zamawiający na podstawie otrzymanej od Odwołującego oferty posiada
informacje o cenie i zna oferowany okres gwarancji dodatkowej. W oparciu o te informacje,
na podstawie ustalonych przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert Zamawiający bez
wątpienia jest w stanie dokonać oceny oferty w kryterium „Cena" oraz w kryterium
„Gwarancja".
Nadto
Odwołujący dodał, że unieważnienie postępowania jest wyjątkiem od zasady.
Zasadą jest, że zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w celu
udzielenia zamówienia. Jako wyjątki od reguły, wszystkie podstawy unieważnienia
postępowania powinny być wykładane w sposób zawężający. W tym stanie faktycznym
Zamawiający błędnie zastosował podstawę unieważnienia postępowania, o której mowa w
art. 255 pkt 6) ustawy Pzp.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia
publicznego,
jak
również
biorąc
pod
uwagę
oświadczenia
i stanowiska Stron złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył co
następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów
art. 505 ust 1 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie uznając, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w SWZ, Rozdział XV podał kryteria oceny ofert:
„1. Kryterium, którym zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty jest: 1) kryterium
dla Części 1:
a) Cena oferty (C)
b) Gwarancja (G)
Zasady przyznawania punktów dla Części 1:
Cena oferty (C) -
liczba punktów dla każdej ocenianej oferty zostanie wyliczona wg
poniższego wzoru, gdzie zaokrąglenia dokonane zostaną z dokładnością do dwóch miejsc
po przecinku (max 60 pkt):
C min
C = x 60 pkt gdzie 1 pkt = 1%
C bad
gdzie:
C
ilość punktów badanej oferty w kryterium ceny
C min -
cena oferty (brutto) najniższa spośród wszystkich ofert
C bad - cena oferty (brutto) badanej oferty
Gwarancja (G) - max 40 pkt, gdzie 1 pkt = 1%:
Rozszerzenie gwarancji dla oferowany oprogramowania SSI:
Okres gwarancji
Przyznane punkty
36 miesięczny okres gwarancji
5 pkt
48 miesięczny okres gwarancji
15 pkt
60 miesięczny okres gwarancji
20 pkt
Wykonawca wskaże okres gwarancji w Formularzu oferty.
2. Za
najkorzystniejszą zostanie uznana oferta, która w wyniku oceny uzyska największą
sumaryczną liczbę punktów - Wynik punktowy (Wp), obliczoną wg poniższego wzoru:
W
= C + G gdzie:
W
P
- wynik punktowy
C-
liczba punktów w kryterium Cena, wyliczona według wzoru z lit. a,
G-
liczba punktów w kryterium Gwarancja, wyliczona według zasad określonych w lit. b,
Maksymalna liczba punktów za w/w kryteria wynosi 100 punktów.”.
Odwołujący w złożonym Formularzu oferty (Dodatek nr 1 do SWZ) wskazał
„Oświadczamy, że oferujemy gwarancje na oprogramowanie SSI na okres:” „60 miesięcy”.
Zamawiający, pismem z dnia 7 września 2021 r., poinformował Odwołującego o
unieważnieniu postępowania w Części 1 zamówienia na podstawie art. 255 pkt 6) ustawy
Pzp
, tj. z uwagi na to, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 255 pkt 6) ustawy Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Wada postępowania, która może być przyczyną jego unieważnienia, musi mieć
charakter nieusuwalny i jednocześnie powodujący, że umowa zawarta w wyniku takiego
postępowania będzie wskutek wystąpienia takiej wady podlegała unieważnieniu. Przepis ten
odsyła do art. 457 ustawy Pzp , w którym wymieniono wszystkie przypadki naruszenia
ustawy Pzp skutkujące koniecznością unieważnienia umowy. Wystąpienie innych wada
post
ępowania nie może być przyczyną unieważnienia postępowania.
Wada musi mieć nieusuwalny charakter. Chodzi jedynie o takie uchybienia albo też o
takie wady,
które uniemożliwiłyby dalsze prowadzenie postępowania. W tym stanie
faktycznym tak nie jest. Mo
żliwe jest bowiem dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty,
gdyż sposób przyznania punktów w ramach ustalonych w SWZ kryteriów został
jednoznacznie
określony.
Zamawiający w SWZ dla kryterium „Gwarancja” podał wagę kryterium „max 40 pkt,
gdzie 1 pkt = 1%
”. Następnie, dookreślając „rozszerzenie gwarancji dla oferowanego
oprogramowania SSI
”, wskazał sposób przyznawania punktów w ramach tego kryterium,
gdzie wykonawca za „60 miesięczny okres gwarancji” mógł otrzymać maksymalną ilość
punktów, tj. 20. Tak więc, w ramach kryterium „gwarancja”, uwzględniając sposób
przyznawania
punktów, wykonawca mógł uzyskać maksymalnie 20 punktów a nie jak błędnie
podano w SWZ
40 punktów. W postępowaniu ofertę złożył jedynie odwołujący, który
zaoferował „60 miesięczną” gwarancję na oprogramowanie SSI. Tym samym odwołujący
uzyskałby w kryterium „gwarancja”, biorąc pod uwagę sposób przyznawania punktów
określony w „rozszerzeniu gwarancji dla oferowanego oprogramowania SSI” maksymalną
ilość punktów, tj. 20. Taka liczba punktów w ramach tego kryterium powinna być mu
przyznana.
Istotne znaczenie z punktu widzenia oceny zasadności unieważnienia postępowania
ma potrzeba poszanowania praw wykonawców, którzy uznali za wiążące postanowienia
SWZ, a potem złożyli zgodne z nimi oferty. W tym postępowaniu taką właśnie ofertę złożył
odwołujący. Zamawiający nie może swobodnie pozbawiać wykonawców, w tym przypadku
Odwołującego, możliwości uzyskania zamówienia ze względu na ryzyko unieważnienia
umowy.
Unieważnienie postępowania jest wyjątkiem i nie może w jego ramach dochodzić
do nadinterpretacji
a w tym stanie faktycznym doszło do takiej właśnie sytuacji.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………