KIO 2735/21 KIO 2747/21 WYROK dnia 19 października 2021 r.

Stan prawny na dzień: 26.05.2022

Sygn. akt: KIO 2735/21 

       KIO 2747/21 

WYROK 

z dnia 

19 października 2021 r.  

Krajowa 

Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Małgorzata Matecka 

Emil Kuriata 

Anna Kuszel-Kowalczyk 

Protokolant:  

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

14  października  2021  r.  w  Warszawie  odwołań 

wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A. 

w  dniu  16  września  2021  r.  przez  odwołującego:  wykonawcę  ALSA  A.A.  S.  Spółka 

Jawna z siedzibą w Legnicy (KIO 2735/21); 

B.  w  dniu  1

7  września  2021  r.  przez  odwołującego:  wykonawcę  ALSA  A.A.  S.  Spółka 

Jawna z siedzibą w Legnicy (KIO 2747/21) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych 

Autostrad Odział we Wrocławiu 

przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  A.  T. 

prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowy Dróg i Mostów  < Anbud > T. 

A.  oraz  A.  M. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Ogólnobudowlane  A. 

M., 

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o sygn.  akt  KIO  2735/21 

oraz sygn. akt KIO 2747/21 

po stronie zamawiającego 

orzeka: 

I. 

Sygn. akt KIO 2735/21: 

Oddala  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. T. prowadząca 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy  Dróg  i Mostów  < Anbud >  T.  A. 


oraz A. M. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Ogólnobudowlane 

A. M., na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy P

rawo zamówień publicznych. 

2.  W  pozosta

łym  zakresie  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie zadania 4 oraz 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie zadania 4, w tym odrzucenie 

oferty  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  A.  T.  prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy 

Dróg i Mostów  < Anbud > T. A. oraz A. M. prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą  Usługi  Ogólnobudowlane  A.  M.,  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy 

P

rawo zamówień publicznych. 

Kosztami postępowania obciąża zamawiającego, i:  

zalicza w  poczet  kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 

złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  odwołującego  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika  oraz  kwotę  357  zł  72  gr  (słownie:  trzysta  pięćdziesiąt  siedem 

złotych  siedemdziesiąt  dwa  grosze)  poniesioną  przez  odwołującego  tytułem 

dojazdu na posiedzenie i rozprawę; 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  18  957  zł  72  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  dziewięćset  pięćdziesiąt  siedem  złotych 

siedemdziesiąt  dwa  grosze)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 

ponies

ione  przez  odwołującego  z  tytułu  wpisu  od  odwołania,  wynagrodzenia 

pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie i rozprawę. 

II.  Sygn. akt KIO 2747/21: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża odwołującego, i:  

zalicza w  poczet  kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  zamawiającego 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika; 

zasądza

od 

odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:    trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  przez  zamawiającego  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11 

września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:    

….…………………………... 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2735/21 

       KIO 2747/21 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Odział we Wrocławiu prowadzi 

w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

pod  nazwą  „Bieżące  utrzymanie  dróg  administrowanych  przez  GDDKiA,  Odział  we 

Wrocławiu, Rejon w Lubaniu w latach 2021  – 2025 z podziałem na zadania”. Ogłoszenie o 

zamówieniu zostało opublikowane w dniu 16 czerwca 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii 

Europejskiej  pod  nr  2021/S  115-301159. 

Zamówienie zostało podzielone na cztery zadania 

(części), w tym: zadanie 2 – roboty na nawierzchniach betonowych oraz zadanie 4 – prace 

utrzymaniowe. 

KIO 2735/21 

I. W dniu 

16 września 2021 r. wykonawca ALSA A.A. S. Spółka Jawna z siedzibą w Legnicy 

(odwołujący)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  czynności 

zaniechań zamawiającego w zakresie zadania 4 – prace utrzymaniowe. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z  dnia 

września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129,  ze  zm.), 

dalej jako „ustawa Pzp”: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  6  i  7  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. T. prowadząca 

działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowy Dróg i Mostów  < Anbud >  T. A. 

oraz A. M. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Ogólnobudowlane 

A.  M.  w 

sytuacji,  gdy  istotne  jej  części  składowe  zostały  skalkulowane  poniżej 

kosztów przez co posiadają rażąco niskie ceny jednostkowe, sama zaś oferta została 

złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

–  oferta  opiera  się  na  tzw. 

"manipulowaniu ceną", co polega na określaniu cen jednostkowych w taki sposób, że 

cz

ęść cen określana jest na poziomie rażąco niskim, w oderwaniu od rzeczywistych 

kosztów  i  nakładów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  a  cześć  jest  bez 

uzasadnienia zawyżona, by rekompensować zaniżenie innych cen, przy czym celem 

dokonania  takiej  operacji  jest  zamierzona  optymalizacja  dokonanej  wyceny  i 

eliminacja ofert konkurencyjnych;  


2.  art.  224  ust.  1  i  2  oraz  art.  187  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  dokonania 

wyjaśnień,  zaniechania  dokonania  pogłębionej,  merytorycznej  analizy  wyjaśnień 

uszczegółowienia  kalkulacji  kwestionowanych  pozycji  ceny  kosztorysowej  oferty 

(istotnych  części  składowych)  złożonych  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających 

się  o  udzielenie  zamówienia:  A.  T.  prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Zakład Budowy Dróg i Mostów  < Anbud > T. A. oraz A. M. prowadzący działalność 

gospodarczą pod firmą Usługi Ogólnobudowlane A. M. oraz zaniechanie wyjaśnienia 

pozycji kosztorysu ofertowego 

złożonego przez ww. wykonawców nr 21, 86, 92, 115, 

co  doprowadziło  do  uznania,  że  przedstawione  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami 

uzasadniają  zaoferowane  ceny  jednostkowe,  w  sytuacji  gdy  nie  spełniały  one 

postawionych przez zamawiaj

ącego wymogów merytorycznych w zakresie żądanych 

wyjaśnień;  

3.  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp  poprzez  dokonanie  wadliwego  wyboru 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: A. T. prowadząca 

działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowy Dróg i Mostów  < Anbud >  T. A. 

oraz A. M. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Ogólnobudowlane 

A.  M.   

w  stanie  dokonania  naruszeń  opisanych  w  pkt  1  i  2  oraz  naruszenie  zasady 

uczciwej konkurencji, przejrzystości i proporcjonalności działań zamawiającego. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;  

dokonanie ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego, 

a w konsekwencji uznanie oferty o

dwołującego za najkorzystniejszą.   

O

dwołujący  zarzucił  w  szczególności,  że  zamawiający  nie  dokonał  weryfikacji  dokonanej 

przez 

ww. wykonawców wyceny oferty z uwzględnieniem treści oferty złożonej przez nich w 

2019  r.,  jak  i  nie  sprawdził  czy  kalkulacja  sporządzona  przez  tych  wykonawców 

odzwierciedla  rzeczywiste  koszty  świadczenia  usług.  Stwierdził,  że  z  treści  kosztorysu 

ofertowego złożonego przez ww. wykonawców wynika, że niektóre ceny jednostkowe zostały 

zaniżone,  zaś  inne  zawyżone,  w sposób  odbiegający  od  cen  zaoferowanych  przez 

konku

rentów. Zdaniem odwołującego ww. wykonawcy dopuścili się manipulacji cenowej, aby 

uzyskać  przewagę  konkurencyjną  nad  innymi  wykonawcami  biorącymi  udział  w 

postępowaniu.  Odwołujący  wskazał  na  zaniżenie  cen  jednostkowych  podanych  pod 

pozycjami:  1,  17,  21,  22,  23,  24,  59,  86,  92,  115  oraz  116. 

Odwołujący  powołał  się  na 

fragment  wyjaśnień  ww.  wykonawców  dotyczący  przyjętego  przez  nich  założenia  co  do 


braku zlecenia przez zamawiającego pełnego zakresu zadań w związku z przebudową drogi 

DK18.  

II. 

Zamawiający  nie  wniósł  odpowiedzi  na  odwołanie.  Stanowisko  w  sprawie  zamawiający 

przestawił  ustnie  do  protokołu  rozprawy.  Zamawiający  uznał  zarzuty  odwołania  za 

niezasadne i wniósł o jego oddalenie. Zamawiający wskazał w szczególności, że wykonawca 

ma  praw

o  zaoferować  wysokie  ceny,  natomiast  ocenie  zamawiającego  podlegają  ceny,  co 

do których pojawia się wątpliwość, czy nie są one rażąco niskie. W odniesieniu do niektórych 

cen  jednostkowych  zaoferowanych  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzieleni

e zamówienia: A. T. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Zakład Budowy 

Dróg i Mostów  < Anbud > T. A. oraz A. M. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą 

Usługi  Ogólnobudowlane  A.  M.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi 

Ogólnobudowlane  A.  M.  zamawiający  powziął  tego  rodzaju  wątpliwości  i  w  związku  z  tym 

w

ezwał  ww.  wykonawców  do  udzielenia  wyjaśnień.  W  ocenie  zamawiającego  ww. 

wykonawcy przedstawili 

wyczerpujące wyjaśnienia i wobec tego nie stwierdzono zaistnienia 

podstawy  do  odrzucenia  złożonej  przez  nich  oferty.  W  odniesieniu  do  zarzutu  zaniechania 

odrzucenia  oferty 

ww.  wykonawców  jako  złożonej  w  warunkach  czynu  nieuczciwej 

konkurencji  zamawiający  stwierdził,  że  odwołujący  nie  wykazał,  aby  działanie  tych 

wykonawców było nakierowane na eliminację innych przedsiębiorców.  

III.  Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosili 

wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: A. T. prowadząca działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy  Dróg  i  Mostów    <  Anbud  >  T.  A.  oraz  A.  M. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Ogólnobudowlane  A.  M.  (dalej  jako 

„przystępujący”).  Przystępujący  w  szczególności  wskazali,  że  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

zamawiającego  przedstawili  obszerne  wyjaśnienia  poparte  dowodami.  W  odniesieniu  do 

kwestii  uwzględnienia  w  ramach  kalkulacji  ceny  okoliczności  remontu  autostrady  A18  oraz 

drogi 

DK 18 zauważyli, że oficjalne informacje na ten temat zostały zamieszczone na stronie 

internetowej  zamawiającego.

P

oparli  stanowisko  przedstawione  przez  zamawiającego

odniesieniu  do  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  ich 

oferty jako złożonej w warunkach czynu 

nieuczciwej konkurencji. 

KIO 2747/21 


I. W dniu 17 

września 2021 r. wykonawca ALSA A.A. S. Spółka Jawna z siedzibą w Legnicy 

(odwołujący)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  wobec  czynności  i 

zaniechań zamawiającego w zakresie zadania 2 – roboty na nawierzchniach betonowych. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt    7  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

złożonej 

przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  A.  T. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy  Dróg  i  Mostów    < 

Anbud  >  T.  A.  oraz  A.  M. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi 

Ogólnobudowlane  A.  M.    w  sytuacji,  gdy  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji, 

polegający na:  

a) 

sprzedaży  usług  budowlanych objętych postępowaniem poniżej kosztów ich 

świadczenia w  celu  eliminacji  innych  przedsiębiorców  –  w  tym  odwołującego 

z rynku;  

b) 

działaniu  sprzecznym  z  prawem  i  dobrymi  obyczajami  w  zakresie  sposobu 

kalkulacji ceny kosztorysowyc

h i co za tym idzie ceny całej oferty poprzez tzw. 

"manipulowanie  ceną",  co  polega  na  określaniu  cen  jednostkowych  w  taki 

sposób, że część cen określana jest na poziomie rażąco niskim, w oderwaniu 

od  rzeczywistych  kosztów  i  nakładów  związanych  z  realizacją  zamówienia, 

cześć  jest  bez  uzasadnienia  zawyżona,  by  rekompensować  zaniżenie 

innych  cen,  przy  czym  celem  dokonania  takiej  operacji  jest  zamierzona 

optymalizacja dokonanej wyceny i eliminacja ofert konkurencyjnych.  

2.  art.  239  ust.  1    w  zw.  z  art.  16  ustawy  Pzp    poprzez  dokonanie  wadliwego  wyboru 

oferty  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  A.  T.  prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy 

Dróg i Mostów  < Anbud > T. A. oraz A. M. prowadzący działalność gospodarczą pod 

firmą Usługi Ogólnobudowlane A. M. w stanie dokonania naruszeń opisanych w pkt 1 

oraz naruszenie zasady uczciwej konkurencji. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;  

2.  dokonania 

ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego, 

a w konsekwencji uznanie oferty o

dwołującego za najkorzystniejszą.   

O

dwołujący  zarzucił  w  szczególności,  że  zamawiający  nie  dokonał  weryfikacji  dokonanej 

przez 

ww. wykonawców wyceny oferty z uwzględnieniem treści oferty złożonej przez nich w 

2019  r.,  jak  i  nie  sprawdził  czy  kalkulacja  sporządzona  przez  tych  wykonawców 


odzwierciedla  rzeczywiste  koszty  świadczenia  usług.  Stwierdził,  że  z  treści  kosztorysu 

ofertowego złożonego przez ww. wykonawców wynika, że niektóre ceny jednostkowe zostały 

zaniżone,  zaś  inne  zawyżone,  w  sposób  odbiegający  od  cen  konkurentów.  Zdaniem 

odwołującego  ww. wykonawcy  dopuścili  się  manipulacji  cenowej,  aby  uzyskać  przewagę 

konkurencyjną nad innymi wykonawcami biorącymi udział w postępowaniu. Odwołujący m.in. 

powołał  się  na  dane  historyczne  dotyczące  postępowania  z  2019  r.  oraz  porównanie  cen 

zaoferowanych  przez  ww. 

wykonawców  do  cen  zaoferowanych  przez  odwołującego  oraz 

kosztorysu inwestorskiego. 

II.  Zam

awiający  nie  wniósł  odpowiedzi  na  odwołanie.  Stanowisko  w  sprawie  zamawiający 

przestawił  ustnie  do  protokołu  rozprawy.  Zamawiający  uznał  zarzuty  odwołania  za 

niezasadne i wniósł o jego oddalenie. Odnosząc się do postawionego w odwołaniu zarzutu 

zaniechania  odrzucenia  oferty 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  A.  T.  prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy  Dróg  i 

Mostów  < Anbud > T. A. oraz A. M. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi 

Ogólnobudowlane  A.  M.  jako  złożonej  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji 

zamawiający  stwierdził  w  szczególności,  że  odwołujący  nie  wykazał,  aby  działanie  tych 

wykonawców było nakierowane na eliminację innych przedsiębiorców. 

III.  Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosili 

wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: A. T. prowadząca działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Zakład  Budowy  Dróg  i  Mostów    <  Anbud  >  T.  A.  oraz  A.  M. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Usługi  Ogólnobudowlane  A.  M.  (dalej  jako 

„przystępujący”).  Przystępujący  poparli  stanowisko  przedstawione  przez  zamawiającego. 

Wskazali, 

że nie byli wzywani do złożenia wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny. Działając 

z  ostrożności  złożyli  dowody  na  potwierdzenie  tego,  że  zaoferowana  przez  nich  cena  jest 

realna. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

KIO 2735/21 

Na podstawie dokumentacji p

ostępowania Izba ustaliła, że pismem z dnia 3 sierpnia 2021 r. 

zamawiający wezwał przystępujących, na podstawie art. 224 ust. 1 i 2 oraz art. 187 ustawy 

Pzp,  do  udzielenia  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających wpływ  na  wysokość 

zaoferowanej ceny 

oraz wyjaśnień dotyczących treści oferty. Zamawiający wskazał, że prosi 


o  wyjaśnienie,  czy  oferta  uwzględnia  wszystkie  wymagania  opisane  w  Specyfikacji 

W

arunków Zamówienia („SWZ”), a cena oferty uwzględnia wszystkie związane z tym koszty. 

Udzielając odpowiedzi na wezwanie zamawiającego przystępujący mieli złożyć wyjaśnienia, 

przedstawić  obliczenia  oraz  inne  dowody,  odnoszące  się  do  elementów  oferty  mających 

wpływ na cenę. Zamawiający wezwał do złożenia kalkulacji szczegółowej cen jednostkowych 

podanych w kosztorysie ofertowym dla zadania nr 4  pod pozycjami: 1, 2, 4,  14, 17, 20, 22, 

23,  24,  34,  59,  61  oraz 81. Odpowiedzi  na  ww. wezwanie przystępujący  udzielili  pismem  z 

dnia 4 sierpnia 2021 r. Do pisma zostały załączone dowody oraz kalkulacje (załącznik nr 17 

–  kalkulacja szczegółowa dotycząca pozycji:  1, 2,  4,  14,  17,  20,  57,  22,  23,  24,  34,  59,  61 

oraz 81, wraz z dowodami). 

Wyjaśnienia złożone przez przystępujących zostały zastrzeżone 

jako  zawierające  informacje  stanowiące  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  W  ramach  złożonych 

wyjaśnień  przystępujący  m.in.  wskazali,  że  z  uwagi  na  informacje  podane  na  stronie 

internetowej GDDKiA dotyczące przebudowy drogi DK18 część usług w zakresie bieżącego 

utrzymania  nie  zostanie  zrealizowana  w  pełnym  zakresie  –  zgodnie  z  wyliczeniem 

przedstawionym przez przystępujących dotyczy to w przeważającym zakresie usług objętych 

wezwaniem  wystosowanym  przez  zamawiającego  (poz.  1,  22,  23  oraz  81).  Jak  stwierdzili 

przystępujący, powyższa okoliczność stanowiła podstawę podjęcia ryzyka, aby obniżyć ceny 

jednostkowe kilku pozycji (str. 3 i 4 pisma przyst

ępujących z dnia 4 sierpnia 2021 r.). 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

złożonej  przez  przystępujących  w  sytuacji,  gdy  istotne  jej  części  składowe  zostały 

skalkulowane poniżej kosztów przez co posiadają rażąco niskie ceny jednostkowe; 

Zarzuty  naruszenia  art.  224  ust.  1  i  2  oraz  art.  187  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

dokonania  wyjaśnień,  zaniechania  dokonania  pogłębionej,  merytorycznej  analizy  wyjaśnień 

uszczegółowienia  kalkulacji  kwestionowanych  pozycji  ceny  kosztorysowej  oferty  (istotnych 

części  składowych)  złożonej  przez  przystępujących  oraz  zaniechanie  wyjaśnienia  pozycji 

kosztorysu  ofertowego  złożonego  przez  ww.  wykonawców  nr  21,  86,  92,  115,  116,  co 

doprowadziło  do  uznania,  że  przedstawione  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  uzasadniają 

zaoferowane  ceny  jednostkowe,  w  sytuacji  gdy  nie  spełniały  one  postawionych  przez 

zamawiającego wymogów merytorycznych w zakresie żądanych wyjaśnień. 

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że oceny co do zaistnienia podstawy do odrzucenia 

oferty  wykonawcy  jako  zawierającej  cenę  rażąco  niską  (art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp) 

dokonuje  się  w  odniesieniu  do  treści  wyjaśnień  wykonawcy  złożonych  w  odpowiedzi  na 

wezwanie  zamawiającego  (art.  224  ust.  1  –  6  ustawy  Pzp).  Natomiast  odnoszenie  się  do 

danych  historycznych  pochodzących  z  innego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  jak 

cen  zawartych  w  ofertach  innych  wykonawców  –  na  czym  skupił  się  odwołujący  w  treści 


złożonego  odwołania  –  może  mieć  istotne  znaczenie  dla  podjęcie  decyzji  o  wezwaniu 

wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień.  Dotyczy  to  sytuacji,  gdy  nie  występuje  obowiązek 

obligatoryjnego  wszczęcia  postępowania  wyjaśniającego  zgodnie  z  art.  224  ust.  2  pkt  1 

ustawy  Pzp. 

Natomiast  dla  oceny,  czy  zaoferowana  przez  wykonawcę  cena  jest  rażąco 

niska, 

podstawowe  znaczenie  ma  treść  udzielonych  przez  tego  wykonawcę  wyjaśnień, 

przedstawionych  kalkulacji  ceny,  złożonych  dowodów.  Dokonując  oceny  wyjaśnień 

złożonych  przez  przystępujących,  mając  na  uwadze  zakres  zarzutów  podniesionych  w 

odwołaniu,  Izba  stwierdziła,  że  potwierdził  się  zarzut  niedokonania  rzetelnej  wyceny 

przedmiotu  zamówienia.  Jak  bowiem  wskazali  przystępujący  w  treści  złożonych  wyjaśnień, 

dokonując kalkulacji  ceny  przyjęli  założenie,  że  część  przedmiotu  zamówienia  nie  zostanie 

zrealizowana 

(ww. fragment wyjaśnień dotyczący  przebudowy drogi DK18). Oznacza to, że 

przystępujący  dokonali  nieprawidłowej  kalkulacji  ceny  oferty,  nieuwzględniającej  pełnego 

zakresu  przedmiotu  zamówienia.  Tego  rodzaju  sytuacja  mogłaby  stanowić  przedmiot 

rozważań  Izby  w  odniesieniu  do  kilku  podstaw  odrzucenia  oferty  uregulowanych  przez 

ustawodawcę w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. W związku z regulacją art. 555 ustawy Pzp Izba 

obowiązana  jest  w  tym  zakresie  ograniczyć  się  do  zakresu  zarzutów  podniesionych  w 

odwołaniu.  Stwierdzenie  dokonania  przez  wykonawcę  wyceny  oferty  przy  założeniu  braku 

realizacji pełnego zakresu zamówienia prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do wycenionej 

w ten sposób oferty zachodzi podstawa do jej odrzucenia, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 

8  ustawy  Pzp.  Jak  w

skazano  powyżej,  z dokonanych  ustaleń  faktycznych  wynika,  że  taka 

sytuacja  wystąpiła  w  odniesieniu  do  oferty  przystępujących.  Mając  to  na  uwadze  Izba  za 

zasadny  uznała  zarzut  zaniechania  przez  zamawiającego  odrzucenia  oferty  złożonej  przez 

przystępujących  jako  oferty  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia (art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp). W konsekwencji powyższego potwierdził się 

również  zarzut  dokonania  przez  zamawiającego  nieprawidłowej  oceny  wyjaśnień 

przystępujących  w  zakresie  wyliczenia  wskazanych  cen  jednostkowych,  stanowiących 

istotne części składowe ceny. Należy jednak zauważyć, że tego rodzaju nieprawidłowość w 

prowadzeniu  postępowania  przez  zamawiającego  co  do  zasady  nie  przybiera  formy 

odrębnego  zarzutu  podnoszonego  w  ramach  odwołania,  lecz  zawiera  się  w  zarzucie 

zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp. 

Ponadto  wymaga  wyjaśnienia,  że  okoliczność  podania  przez  odwołującego  jako  podstawy 

prawnej zarzutu przepisu art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, a nie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy 

Pzp,  nie  stanowiła  przeszkody  w  jego  uwzględnieniu.  Z  treści  samego  zarzutu  jak 

przedstawionego w odwołaniu uzasadnienia w sposób nie budzący wątpliwości wynika, że 

odwołujący  stawiając  ten  zarzut  miał  na  myśli  naruszenie  przez  zamawiającego  drugiego 

wymienionych  powyżej  przepisów.  Natomiast  na  gruncie  przepisów  ustawy  Pzp 


regulujących postępowanie odwoławcze pod pojęciem zarzutu rozumie się przede wszystkim 

wskazane  w 

odwołaniu  okoliczności  faktyczne,  stanowiące  -  w  ocenie  odwołującego  -  o 

dokonaniu  przez   

zamawiającego  czynności  niezgodnych  z  przepisami  ustawy  Pzp  lub 

zaniechaniu 

dokonania czynności, do czego w świetle przepisów tej ustawy zamawiający był 

zobowiązany.  

Izba  uznała,  że  uwzględnieniu  podlega  również  zarzut  zaniechania  przeprowadzenia  przez 

zamawiającego  postępowania  wyjaśniającego  w  zakresie  wyliczenia  istotnych  części 

składowych  ceny,  tj.  cen  jednostkowych  wskazanych  przez  przystępujących  pod  pozycjami 

nr  21,  86,  92,  115  oraz  116  kosztorysu  ofertowego.  Uzasad

niając  podniesiony  w  tym 

zakresie  zarzut  odwołujący  podał  okoliczności,  które  w  jego  ocenie  powinny  stanowić 

podstawę uznania przez zamawiającego, że także w odniesieniu do ww. cen jednostkowych 

zachodzą uzasadnione wątpliwości co do ich realnego charakteru i uwzględnienia wszystkich 

kosztów.  Na  potwierdzenie  zaprezentowanego  stanowiska  odwołujący  przedstawił  dowody 

lub własne kalkulacje. Z uwagi na przewidziany sposób ustalenia wynagrodzenia wykonawcy 

(rozliczenie  zadaniowe) 

ww.  ceny  jednostkowe  podlegają  kwalifikacji  jako  istotne  części 

składowe  ceny.  Natomiast    zarówno  zamawiający  jak  i  przystępujący  nie  przedstawili 

żadnego  stanowiska  na  odparcie  ww.  zarzutu.  Zgodnie  z  przepisem  art.  534  ust.  1  ustawy 

Pzp strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla 

stwierdzenia  faktów,  z których  wywodzą  skutki  prawne.  W  związku  z  powyższym  Izba 

uznała, że podniesiony w ww. zakresie zarzut zasługiwał na uwzględnienie.  

Mając na uwadze zakres zarzutów podlegających uwzględnieniu, Izba uznała, że potwierdził 

się również zarzut dokonania wadliwego wyboru oferty złożonej przez przystępujących jako 

oferty najkorzystniejszej. 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

przystępujących,  która  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji 

w rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji 

– 

oferta opiera się na tzw. "manipulowaniu ceną", co polega na określaniu cen jednostkowych 

w  taki  sposób,  że  część  cen  określana  jest  na  poziomie  rażąco  niskim,  w  oderwaniu  od 

rzeczywistych  kosztów  i  nakładów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  a  cześć  jest  bez 

uzasadnienia  zawyżona,  by  rekompensować  zaniżenie  innych  cen,  przy  czym  celem 

dokonania takiej operacji jest zamierzona optymalizacja dokonanej wyceny i eliminacja ofert 

konkurencyjnych. 

Jak  wskazuje  się  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  ustawa  Pzp  nie  zawiera 

definicji legalnej czynu nieuczci

wej konkurencji i odsyła w tym zakresie do przepisów ustawy 

zwalczaniu nieuczciwej  konkurencji.  Art.  3 tej ustawy  określa katalog czynów  nieuczciwej 


konkurencji. Przepis ten posługuje się klauzulą generalną, która wyznacza kategorię czynów 

nieuczciwej  ko

nkurencji  poprzez  odwołanie  się  nie  tylko  do  sprzeczności  czynu  z  prawem, 

ale także z dobrymi obyczajami, oraz stawia wymóg, aby czyn zagrażał albo naruszał interes 

innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Ustawodawca  dostrzegając  niemożność  wyczerpującego 

wskaz

ania  działań,  które  będą  sprzeczne  z  uczciwą  konkurencją,  jedynie  przykładowo 

wskazał w art. 3 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czyny stanowiące delikty 

nieuczciwej  konkurencji,  nie  wykluczając  tym  samym  tzw.  niestypizowanych  czynów 

nieuc

zciwej  konkurencji.  W  wyroku  z  dnia  9  czerwca  2009  r.  sygn.  akt  II  CSK  44/09  Sąd 

Najwyższy  wskazał,  iż  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  może 

stanowić także samodzielną podstawę uznania określonego zachowania za czyn nieuczciwej 

kon

kurencji (tak np. w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 stycznia 2016 r. sygn. 

akt KIO 2786/15). W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli 

zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Jak  wskazała  Krajowa  Izba 

Odwoławcza w wyroku z dnia 17 listopada 2016 r. KIO 2091/16: „Dobre obyczaje, na które 

się  powołuje  w  cytowanym  przepisie  [art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji],  wskazują  na  działanie,  które  może  prowadzić  do  zniekształcenia  określonych 

interesów  i zachowań  gospodarczych  w  przeciętnych  warunkach  praktyki  rynkowej,  które 

jednocześnie  prowadzi  do  pogorszenia  sytuacji  innego  przedsiębiorcy  na  tym 

konkurencyjnym rynku, poprzez naruszenie w tym zakresie jego interesu.” W orzecznictwie 

Krajowej Izby Odwoławczej przyjmuje się, iż za czyn nieuczciwej konkurencji można między 

innymi  uznać  manipulację  przez  wykonawcę  cenami  jednostkowymi,  będącymi  odrębnymi 

kryteriami  oceny  ofert,  w  sytuacji  gdy  zaoferowane  ceny  jednostkowe  są  nierynkowe, 

nierealne  i  nakierowane wyłącznie na  uzyskanie lepszej  punktacji (tak  np.  w  wyroku Izby  z 

dnia 28 marca 2017 r. sygn. akt KIO 473/17). O tego rodzaju czynie nieuczciwej konkurencji 

(tzw. manipulacji cenowej) można mówić również w sytuacji zaoferowania nierynkowych cen 

jednostkowych,  niestanowiących  odrębnych  kryteriów  oceny  ofert.  Ma  to  miejsce  w 

przypadku  stwierdzenia,  że  niektóre  ceny  zostały  sztucznie  zawyżone,  a  inne  sztucznie 

zaniżone,  a  działanie  takie  było  nakierowane  na  uzyskanie  przewagi  konkurencyjnej. 

Uwzględnienie  podniesionego  w  tym  zakresie  zarzutu  wymaga  wykazania  przez 

odwołującego,  że  działanie  innego  wykonawcy  było  nakierowane  na  uzyskanie  przewagi 

konkurencyjnej,  która  by  nie  wystąpiła  w  przypadku  zaoferowania  realnych  cen 

jednostkowych. Nie jest wystarczające stwierdzenie samego faktu zawyżenia niektórych cen 

jednostkowych i zaniżenia innych, gdyż tego rodzaju sytuacja może mieć inne przyczyny, jak 

np.  nieumiejętne  sporządzenie  kalkulacji  ceny.  Ciężarowi  dowodu  w ww.  zakresie 

odwołujący  nie  sprostał.  Odwołujący  wielokrotnie  powtarzał,  że  zaoferowanie  przez 


przystępujących  zaniżonych,  a  z  drugiej  strony  zawyżonych  cen  jednostkowych,  miało  na 

celu  uzyskanie  przewagi 

konkurencyjnej.  Jednakże  okoliczności  tej  odwołujący  w  żaden 

sposób  nie  wykazał,  a  nawet  nie  wyjaśnił.  Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała,  że 

ww. 

zarzut nie podlega uwzględnieniu.  

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie I.1 oraz I.2 sentencji, na podstawie 

art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp. 

KIO 2747/21 

Na podstawie dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że na zadanie nr 2 zostały złożone 

dwie oferty 

– oferta odwołującego z ceną 5 962 548,00 zł oraz oferta przystępujących z ceną 

5  542  995,00  zł.  Zamawiający  nie  zwrócił  się  do  przystępujących  o  złożenie  wyjaśnień 

dotyczących wyliczenia ceny lub jej istotnych części składowych. 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt   7  ustawy Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

złożonej  przez  przystępujących  w  sytuacji,  gdy  jej  złożenie  stanowi  czyn  nieuczciwej 

konkurencji, polegający na :  

a) 

sprzedaży  usług  budowlanych  objętych  postępowaniem  poniżej  kosztów  ich 

świadczenia w celu eliminacji innych przedsiębiorców – w tym odwołującego z rynku. 

Należy  wskazać,  że  wykazanie  zasadności  tego  rodzaju  zarzutu  wymaga  w  pierwszej 

kolejności  stwierdzenia  okoliczności  zaoferowania  przez  wykonawcę  ceny  lub  jej  istotnych 

części składowych poniżej kosztów realizacji zamówienia. Zgodnie z przepisami ustawy Pzp 

dokonanie  oceny  w  tym  przedmiocie  może  być  stwierdzone  po  przedstawieniu  przez 

wykonawcę  wyjaśnień  w  zakresie  wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  lub  ich  istotnych  części 

składowych  -  art.  224  ust.  1  –  6  ustawy  Pzp.  Uwzględnienie  ww.  zarzutu bez  umożliwienia 

wykonawcy przedstawienia wyjaśnień dotyczących sporządzonej kalkulacji ceny stanowiłoby 

obejście ww. przepisów ustawy Pzp. Natomiast odwołujący nie podniósł zarzutu zaniechania 

przez zamawiającego wystosowania do przystępujących wezwania do udzielenia wyjaśnień 

na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp.  Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała,  że 

podniesiony w ww. zakresie zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt  7 ustawy Pzp nie podlega 

uwzględnieniu. 

Zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt   7  ustawy Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

złożonej przez przystępujących, polegający na : 

b) 

działaniu sprzecznym z prawem i dobrymi obyczajami w zakresie sposobu kalkulacji 

cen kosztorysowych i co za tym idzie ceny całej oferty poprzez tzw. "manipulowanie 

ceną",  co  polega  na  określaniu  cen  jednostkowych  w  taki  sposób,  że  część  cen 

określana  jest  na  poziomie  rażąco  niskim,  w  oderwaniu  od  rzeczywistych  kosztów 


nakładów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  a cześć  jest  bez  uzasadnienia 

zawyżona,  by  rekompensować  zaniżenie  innych  cen,  przy  czym  celem  dokonania 

takiej  operacji  jest  zamierzona  optymalizacja  dokonanej  wyceny  i  eliminacja  ofert 

konkurencyjnych.  

Izba  uznała,  że  również  drugi  z  zarzutów  dotyczących  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt    7 

ustawy  Pzp 

nie  zasługuje na  uwzględnienie.  W  tym  zakresie należy  w  pierwszej  kolejności 

odwołać się do stanowiska przedstawionego powyżej w odniesieniu do pierwszego zarzutu. 

Po  drugie,  należy  powtórzyć  stanowisko  przedstawione  uprzednio  w  odniesieniu  do 

podobnego  zarzutu  rozpoznanego  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  2735/21.  W  orzecznictwie 

Krajowej Izby Odwoławczej przyjmuje się, iż za czyn nieuczciwej konkurencji można między 

innymi  uznać  manipulację  przez  wykonawcę  cenami  jednostkowymi,  będącymi  odrębnymi 

kryteriami  oceny  ofert,  w  sytuacji  gdy  zaoferowane  ceny  jednostkowe  są  nierynkowe, 

nierealne  i  nakierowane wyłącznie na  uzyskanie lepszej  punktacji (tak  np.  w  wyroku Izby  z 

dnia 28 marca 2017 r. sygn. akt KIO 473/17). O tego rodzaju czynie nieuczciwej konkurencji 

(tzw. manipulacji cenowej) można mówić również w sytuacji zaoferowania nierynkowych cen 

jednostkowych,  niestanowiących  odrębnych  kryteriów  oceny  ofert.  Ma  to  miejsce  w 

przypadku  stwierdzenia,  że  niektóre  ceny  zostały  sztucznie  zawyżone,  a  inne  sztucznie 

zaniżone,  a  działanie  takie  było  nakierowane  na  uzyskanie  przewagi  konkurencyjnej. 

Uwzględnienie  podniesionego  w  tym  zakresie  zarzutu  wymaga  wykazania  przez 

odwołującego,  że  działanie  innego  wykonawcy  było  nakierowane  na  uzyskanie  przewagi 

konkurencyjnej,  która  by  nie  wystąpiła  w  przypadku  zaoferowania  realnych  cen 

jednostkowych. Nie jest wystarczające stwierdzenie samego faktu zawyżenia niektórych cen 

jednostkowych i zaniżenia innych, gdyż tego rodzaju sytuacja może mieć inne przyczyny, jak 

np.  nieumiejętne  sporządzenie  kalkulacji  ceny.  Ciężarowi  dowodu  w ww.  zakresie 

odwołujący  nie  sprostał  także  w  odniesieniu  do  zarzutu  przedstawionego  w niniejszej 

sprawie. 

Również  w  tym  przypadku  odwołujący  wielokrotnie  powtarzał,  że  zaoferowanie 

przez przystępujących zaniżonych, a z drugiej strony zawyżonych cen jednostkowych, miało 

na  celu  uzyskanie  przewagi 

konkurencyjnej. Jednakże okoliczności tej odwołujący w żaden 

sposób nie wykazał, a nawet nie wyjaśnił. Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że ww. 

zarzut nie podlega uwzględnieniu. 

W  konsekwencji  stwierdzenia 

braku  zasadności  ww.  zarzutów,  Izba  uznała,  że  nie 

potwierdził  się  również  zarzut  dokonania  wadliwego  wyboru  oferty  złożonej  przez 

przystępujących jako oferty najkorzystniejszej. 

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie II.1 sentencji, na podstawie art. 553 

oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp. 


KIO 2735/21 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557,  574  i  575 

ustawy Pzp oraz § 7 ust. 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

r. w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437), 

uwzględniając, że większość zarzutów podniesionych w odwołaniu podlegała uwzględnieniu, 

a  w  szczególności  zarzut  zaniechania  odrzucenia  oferty  przystępujących  i  w  konsekwencji 

zarzut  niezasadnego  dokonanie  wyboru  tej  oferty  jako  najkorzystniejszej.  W  zakresie 

kosztów  odwołującego  poniesionych  tytułem  dojazdu  na  posiedzenie  i  rozprawę  Izba 

uwzględniła ½ kwoty przedstawionej w tym zakresie w spisie kosztów złożonym łącznie do 

obydwu spraw (KIO 2735/21 oraz KIO 2747/21). 

KIO 2747/21 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557,  574  i  575 

ustawy Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w spra

wie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania. 

Przewodniczący:    

….…………………………... 

……………………………… 

………………………………