KIO 3070/21 WYROK dnia 9 listopada 2021 roku

Stan prawny na dzień: 01.06.2022

Sygn. akt: KIO 3070/21 

WYROK 

z dnia 9 listopada 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Katarzyna Poprawa 

Protokolant:            

Rafał Komoń  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  5  listopada 

2021  roku  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  października  2021  roku  

przez 

wykonawcę  Strabag  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w  Pruszkowie 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  PKP  Polskie  Linie 

Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie  

przy udziale wykonawc

ów wspólnie ubiegających się o zamówienie Trakcja System Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  we  Wrocławiu  oraz  Track  Tec 

Constuction  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  we  Wrocławiu 

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  3070/21  po 

stronie zamawiającego  

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Strabag  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie

i : 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Strabag 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Pruszkowie 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  Strabag  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Pruszkowie  na  rzecz  zamawiającego  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe 

Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  3  600  zł  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset złotych i 00/100 groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego 

poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i 

2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  z  późń.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………..   


Sygn. akt KIO 3070/21 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  Centrum  Realizacji  Inwestycji  z 

siedzib

ą  

Warszawie 

prowadzi 

post

ępowanie 

udzielenie 

zamówienia 

publicznego  

pn.:  „Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  budowlanych  dla  zadania  inwestycyjnego  

pn.  "Kompleksowa  wymiana  sieci  trakcyjnej  na  linii  kolejowej  nr  22  Etap  III"  realizowanego  

w ramach projektu pn. "Prace na linii kolejow

ej nr 22 i 25 na odcinku Gałkówek Tomaszów 

Maz. 

Radom 

oraz 

na 

przyległych 

łącznicach" 

(nr 

postępowania: 

9090/IRZR3/08211/02379/21/P). 

Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  na  podstawie  ustawy  

z dnia 11 września 2019 r Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. 

zm.)  Zwanej  dalej  „Pzp”  lub  „ustawą”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2021/S 090-234151 z dnia 10 maja 2021 r.  

W  dniu 

18  października  2021  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało 

wniesione  odwołanie  przez  wykonawcę  Strabag  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie 

(zwanego  dalej  Odwołującym)  od    niezgodnych  z  przepisami  Pzp  zaniechań  i  czynności 

Zamawiającego  podjętych  w  przebiegu  postępowania  a  polegających  na  zaniechaniu 

odrzucenia  oferty  Konsorcjum  spółek  Trakcja  System  Sp.  z  o.o.  (Lider)  i  Track  Tec 

Construction Sp. z o.o. (Partner), zwanych dalej w skrócie „Konsorcjum”, oraz wyborze oferty 

tego Wykonawcy jako najkorzystniejszej z n

aruszeniem przepisów Pzp, co doprowadziło do 

dokonania  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  Wykonawcy,  który  podlega  wykluczeniu  z 

postępowania, a jego oferta winna zostać odrzucona. 

Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie: 

1  .      art.  224  ust.  5  i  ust.  6  Pzp  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp 

poprzez  błędną  ocenę 

wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  złożonych  przez  Konsorcjum  i  w  konsekwencji 

zaniechanie odrzucenia oferty tego Wykonawcy, 

2.  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  w  zw.  z  art.  224  ust.  6  oraz  art.  224  ust.  1  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum, pomimo że oferta tego wykonawcy zawiera 

rażąco niską cenę,  

a w konsekwencji naruszeń wskazanych w pkt 1 i 2 naruszenie: 


3.    art.  16  pkt  1  i  2  oraz  art.  17  ust.  2  Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie  i  prowadzenie 

postępowania w sposób sprzeczny z zasadą uczciwej konkurencji, równego traktowania 

wykonawców,  przejrzystości  i  w  konsekwencji  wybór  oferty  Konsorcjum  niezgodnie  

z przywołanymi wyżej przepisami Pzp. 

W  oparciu  o 

przedstawione  wyżej  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  

w całości oraz nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

Konsorcjum, 

nakazanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Trakcja  System  Sp. z  o.o.  (Lider)  i  Track  Tec 

Construction Sp. z o.o. (Partner), a w konsekwencji: 

dokonanie  ponownej  oceny  ofert  i  dokonanie  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty 

Odwołującego, 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  treści  dokumentów  Postępowania, 

dowodów  załączonych  do  odwołania  oraz  ewentualnych  dowodów  złożonych  na 

rozprawie przed K

rajową Izbą Odwoławczą. 

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  prawny  w  rozumieniu  art.  505  ust.  1  Pzp  

we 

wniesieniu  odwołania.  Oferta  Odwołującego  została  sklasyfikowana  na  drugim  miejscu  

w rankingu ofert. W wyniku  naruszenia przez Zamawiającego ww. przepisów ustawy, interes 

Odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, albowiem został on pozbawiony 

możliwości realizacji przedmiotowego zamówienia. 

W  przypadku  zamówień  publicznych  za  szkodę  uznaje  się  zasadniczo  pozbawienie 

korzyści  wynikających  z  uzyskania  zamówienia  —  (  por.:  wyrok  KIO  z  08.08.2017r.,  sygn. 

KIO  1583/17).  Przy  prawidłowych  czynnościach  Zamawiającego,  Odwołujący  może 

pozyskać  przedmiotowe  zamówienie  do  realizacji.  Uwzględnienie  niniejszego  odwołania  i 
odrzucenie oferty Konsorcjum, spowodowałoby, że jako najkorzystniejsza zostałaby wybrana 

oferta  Odwołującego.  Wskutek  naruszenia  wskazanych  przepisów  Pzp  przez 

Zamawiającego, Odwołujący pozbawiony został możliwości wykonania zamówienia, pomimo 

że  złożona  przez  niego  oferta  nie  podlega  odrzuceniu  i  jest  najkorzystniejsza  w 

przedmiotowym postępowaniu. 

W dniu 6 

października 2021 r. Zamawiający dokonał wyboru - jako najkorzystniejszej - 

oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  spółek  Trakcja  System  Sp.  z  o.o.  (Lider)  i  Track  Tec 

Construction Sp. z o.o. (Partner), zwanych dalej w skrócie Konsorcjum. 

Wybór  oferty  Konsorcjum  poprzedziło  postępowanie  wyjaśniające  w  zakresie  rażąco 

niskiej ceny. Pismem z dnia 27 lipca 

2021 r. Zamawiający wezwał Konsorcjum do udzielenia 


szczegółowych wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny 

zaproponowanej  dla  przedmiotowego  zamówienia,  w  tym  do  złożenia  dowodów,  zgodnie  z 

art.  224  ust.  1  oraz  art.  224  ust.  2  pkt  1  Pzp

.  Zamawiający  wskazał,  że  oczekuje  podania 

istnienia  konkretnych  uwarunkowań  i  obiektywnych  czynników,  towarzyszących  realizacji 

zamówienia  

i mających wpływ na wysokość oferowanej ceny wraz z przedstawieniem ich opisu oraz skali 

tego wpływu (merytorycznego i finansowego). 

Złożone  przez  Konsorcjum  wyjaśnienia  ograniczają  się  do  ogólnikowych  zdań,  które 

nie  zawierają  jakichkolwiek  szczegółowych  wyjaśnień  co  do  zaoferowanej  ceny,  a  tym 

samym nie obalają domniemania rażąco niskiej ceny. 

Ad. 1 zarzutów odwołania 

W  realiach  niniejszej  sprawy  Konsorcjum  nie  udowodniło,  że  Jego  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny. 

Opierając  się  na  udostępnionej  przez  Zamawiającego  korespondencji  stanowiącej 

odpowiedź  na  wezwanie  Zamawiającego,  należy  zarzucić  Konsorcjum  złożenie  oferty 

zawierającej rażąco niską cenę. Konsorcjum nie sprostało wymogom określonym w art. 224 

ust. 5 PZP. Wykonawca ten w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego nie wykazał, że jest 

możliwe zrealizowanie przez niego zadania w zaoferowanej cenie. 

Z  treści  art.  224  ust.  5  i  6  PZP  oraz  ugruntowanego  orzecznictwa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  wynika,  że  w  przypadku  wystosowania  przez 

zamawiającego  do  wykonawcy  wezwania  o  złożenie  wyjaśnień  w  przedmiocie  ceny  lub 

kosztu oferty to na wykonawcy spoczywa obowiązek złożenia zamawiającemu kompletnych  

i  konkretnych  wyjaśnień,  wraz  z  dowodami.  Jak  wskazał  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie  

w wyroku z dnia 9 kwietnia 2010 r., sygn. akt IV Ca 1299/09, "Wy

jaśnienia powinny być jak 

najbardziej  szczegółowe  i  zawierać  wszystkie  aspekty  mające  wpływ  na  cenę,  tak  aby  nie 

pozostawiały  wątpliwości  co  do  prawidłowego  jej  wyliczenia,  a  jednocześnie  nie  mogą 

opierać się tylko na samych oświadczeniach wykonawcy”. 

Niep

rzedstawienie  kompletnych  i  wystarczająco  konkretnych  wyjaśnień  skutkuje 

ziszczeniem się przesłanki odrzucenia oferty wskazanej w art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 

224  ust.  6  PZP.  Jak  wynika  z  przepisu  art.  224  ust.  6  PZP  zaistnienie  przesłanki  do 

odrzuce

nia  oferty  ma  miejsce  wówczas,  gdy  Wykonawca  nie  udzielił  wyjaśnień  w 

wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z  dowodami  nie  uzasadniają 

podanej w ofercie ceny lub kosztu. 


Wyjaśnienia  złożone  przez  Konsorcjum  są  ogólnikowe,  lakoniczne  i  nie  wykazują 

faktycznych,  możliwych  do  uzyskania  oszczędności  zaoferowanej  ceny.  Konsorcjum 

ograniczyło się do stwierdzenia, że złożona oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny; w ofercie 

uwzględniono  koszty  pracy  i  pozostałe  koszty  wynagrodzenia,  a  także  oferty 

podwykonawcze  i  ceny  materiałów  uzyskane  od  dostawców.  Konsorcjum  wbrew  treści 

wezwania  Zamawiającego  nie  wskazało  konkretnych  uwarunkowań  i  obiektywnych 

czynników, towarzyszących realizacii zamówienia i mających wpływ na wysokość oferowanej 

ceny wraz 

z przedstawieniem ich opisu oraz skali tego wpływu zarówno merytorycznego jak  

i finansowego. 

Odwołujący  wskazuje,  że  wyjaśnienia  Konsorcjum,  udzielone  w  trybie  art.  224  ust.  1 

PZP,  nie  mogą  mieć  charakteru  ogólnego,  nie  mogą  ograniczać  się  do  zapewnienia,  

że  wykonawca  będzie  w  stanie  zrealizować  zamówienie  za  podaną  w  ofercie  cenę.  Takie 

wyjaśnienia  są  niewystarczające  dla  wykazania  przed  Zamawiającym  realności  ceny  

i możliwości zrealizowania zadania. 

Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 20.11.2020r., sygn. akt: KIO 

2788/20:  „Wyjaśnienia  wykonawcy,  udzielone  w  trybie  art.  90  ust.  1  ustawy  z  dnia  29 

stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych,  nie  mogą  mieć  charakteru  ogólnego,  nie 

mogą  ograniczać  się  do  zapewnienia,  że  wykonawca  będzie  w  stanie  zrealizować 

zamówienie za podaną w ofercie cenę. Wykonawca, wezwany do udzielenia wyjaśnień, jest 

zobowiązany  szczegółowo  wskazać  konkretne,  dające  się  zweryfikować  czynniki 

umożliwiające  mu

skalkulowanie  ceny  lub  kosztu  na  niskim  poziomie.  Tym  bardz

iej,  że  na 

mocy art. 90 ust. 3 ustawy zamawiający jest zobowiązany odrzucić ofertę wykonawcy, który 

nie  udzielił  wyjaśnień,  lub  jeżeli  dokonana  ocena  złożonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień 

oraz  dostarczonych  dowodów  potwierdzi,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w 

stosunku do przedmiotu zamówienia.” 

Odwołujący podnosi, że Konsorcjum nie przedstawiło — wbrew swojemu obowiązkowi 

dowodów  na  wykazanie,  że  uzyskało  oszczędności  umożliwiające  mu  uzyskać  tak  niską 

cenę. 

Jak  wskazała  Krajowa  Izba  Odwoławcza  „Przesłanka  braku  wyjaśnień  zostaje 

spełniona  także  w  przypadku  udzielenia  przez  wykonawcę  niewystarczających  wyjaśnień,  

w  szczególności  niekompletnych  i  zbyt  ogólnych,  nie  pozwalających  na  dokonanie  oceny 

oferty pod kątem tego czy nie zawiera rażąco niskiej ceny” — wyrok KIO z 13.11.20219r.  

KIO 2197/19. 


Z  wyjaśnień  Konsorcjum  wynika,  że  jako  jedyne  dowody  w  zakresie  wyliczenia  ceny  

lub  kosztu  zostały  do  nich  załączone  oferty  podwykonawcze  i  dostawców  materiałów  oraz 

kosztorys  ofertowy.  Zgod

nie  z  art.  224  ust.  5  PZP  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu,  spoczywa  na  wykonawcy.  W  postępowaniu 

wyjaśniającym prowadzonym przez zamawiającego ciężar dowodu spoczywa na wykonawcy 

i to on powinien obalić powyższe domniemanie stosownymi wyjaśnieniami. 

Konsorcjum  nie  udzieliło  szczegółowych  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty 

mających wpływ  na  wysokość  ceny  zaproponowanej  dla przedmiotowego zamówienia oraz 

nie  złożyło  dowodów  w  zakresie  wyliczenia  ceny  za  realizację  zamówienia,  a  tym  samym 

wbrew dyspozycji art. 224 ust. 5 PZP nie wykazało, że złożona przez Konsorcjum oferta nie 

zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu. 

Podane,  ogólnikowo  i  lakonicznie  okoliczności  bez  wykazania  ich  dowodami  nie 

stanowią  potwierdzenia  dla  realności  zaoferowanej  ceny  ani  możliwości  zrealizowania 

zadania. Niewystarczające dla obalenia domniemania rażąco niskiej ceny są również same 

deklaracje i zapewnienia wybranego Wykonawcy, że wycenił on swoją ofertę profesjonalnie. 

Ad. 2 zarzutów odwołania 

Konsorcjum zaoferowało realizację zamówienia za kwotę 29 537 994,77 zł netto, tj. 36 

331  733,57  zł  brutto.  Zaproponowana  cena  odbiega  od  pozostałych  cen  zaoferowanych  

w postępowaniu. 

Oferta  złożona  przez  Konsorcjum  jest  niższa  o  2.428.463,56  zł  netto  od  oferty 

Odwołującego; niższa o 2.900.712,03 zł netto od oferty Wykonawcy, którego oferta uzyskała 

w kryterium oceny ofert 3 miejsce (tj. Konsorcjum spółek ART In Energy Sp. z o.o. i INTOP 

Warszawa Sp. z o.o.) i niższa o 3.184.804,64 zł netto od oferty Wykonawcy, którego oferta 

uzyskała  w  kryterium  oceny  ofert  4  miejsce  (tj.  PKP  ENERGETYKA  S.A.).  Są  to  różnice, 

które  budzą  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymogami SWZ. 

Ponadto wskazać należy, iż lakoniczna treść złożonego przez Konsorcjum wyjaśnienia 

rażąco  niskiej  ceny  bez  wskazania  na  konkretne  uwarunkowania  i  obiektywne  czynniki 

mające  wpływ  na  zaoferowaną  cenę,  potwierdzają  domniemanie,  że  cena  oferty  tego 

wykonawcy jest ceną rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia.  

Jak  wskazała  Krajowa  Izba  Odwoławcza  „  (…)  punktem  odniesienia  dla  określenia 

rażąco  niskiej  ceny  są  przede  wszystkim:  wartość  przedmiotu  zamówienia,  ceny 

zaproponowane w innych ofertach, złożonych w postępowaniu oraz wiedza,  doświadczenie 

życiowe i rozeznanie warunków rynkowych jakimi dysponują członkowie komisji przetargowej 

zamawiającego.”  vide: wyrok KIO z 12.10.2020r. 


Zgodnie z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej — „Ceną rażąco niską jest cena 

nierealistyczna, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która 

wskazuje  na  zamiar  realizacji  zamówienia  poniżej  kosztów  własnych  wykonawcy, 

niepozwalająca  na  wygenerowanie  przez  niego  zysku.  W  orzecznictwie  wskazywano,  

iż  o  cenie  rażąco  niskiej  można  mówić  wówczas,  gdy  oczywiste  jest,  że  przy  zachowaniu 

reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne” (wyrok 

z dnia 17.01.2019r., sygn. akt: KIO 2685/19) 

O  zjawisku  rażąco  niskiej  ceny  będziemy  mówili,  kiedy  cena  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia będzie ceną odbiegającą  od  jego wartości,  a różnica ta nie będzie 

uzasadniona  obiektywnymi  względami  pozwalającymi  wykonawcy  bez  strat  i  finansowania 

wykonania  zamówienia  z  innych  źródeł  niż  wynagrodzenie  umowne,  to  zamówienie 

wyko

nać” - Wyrok KIO z 05.06.2018r. KIO 1012/18. 

Odwołujący  wskazuje,  że  oferta  złożona  przez  Konsorcjum  zawiera  nie  tylko  rażąco 

niską  cenę  całkowitą,  ale  w  szczególności  rażąco  niską  cenę  w  odniesieniu  do  istotnych 

części  składowych  ceny,  które  stanowią  pozycje  kosztorysowe  dotyczące  kotwień 

bezciężarowych  

i słupów strunobetonowych wirowanych. 

Ustawodawca  wprawdzie  nie  wyjaśnia  pojęcia  istotnej  części  składowej  ceny  lub 

kosztu,  jednak  zgodnie  z  ugruntowanymi  poglądami  doktryny  i  orzecznictwa  „Pojęcie 

istotno

ści części składowej ceny lub kosztu należy interpretować m.in. przez odniesienie się 

do  istotności  części  przedmiotu  zamówienia,  przynależnej  danej  części  składowej  ceny  lub 

kosztu.  Przykładowo  jeżeli  określone  prace  w  ramach  realizacji  zamówienia  mają  dla 

zamawiającego  istotne  znaczenie,  to  powinien  on  mieć  prawo  zbadania,  czy  za  prace  te 

wykonawca oferuje cenę, która nie została przez niego rażąco zaniżona. Istotnymi częściami 

składowymi  ceny  lub  kosztu  będą  te  części  składowe,  które  ze  względu  na  ich  wartość,  a 

także wielkość lub rozmiar, a tym samym znaczący udział w całości zamówienia, mają wpływ 

na  wykonanie  zamówienia.    (vide:  Gawrońska-Baran  Andrze}a  i  in.,  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz, WKP 2021). 

Jak  wskazała  Krajowa  Izba  Odwoławcza  w  wyroku  z  dnia  22  grudnia  201  7r.  (sygn. 

KIO  2588/17): 

„(…)  ceny  składowe  czy  ceny  jednostkowe  mogą  być  badane  w  zakresie 

rażąco  niskiej  ceny,  w  sytuacji  kiedy  mogą  zaważyć  na  należytym  wykonaniu  przyszłej 

umowy. Regulacje dot. rażąco niskiej ceny mają na celu zabezpieczenie zamawiającego (w 

tym interesu publicznego), przed koniecznością zawierania umowy z wykonawcą oferującym 

cenę na tyle niską, iż wątpliwym wydaje się, że wykonawca ten wykona umowę, ewentualnie,  

iż  wykona  ją  należycie.  A  zatem,  przesłanką  stosowania  regulacji  dot.  rażąco  niskiej  ceny 

powinno być zagrożenie należytego wykonania umowy”. 


Odwołujący  poniżej  przedstawia  zestawienie  cen  zaoferowanych  na  kotwienia 

bezciężarowe  i  słupy  strunobetonowe  wirowane  przez  Strabag  sp.  z  o.o.,  zwycięskie 

Konso

rcjum  spółek  Trakcja  System  Sp.  z  o.o.  i  Track  Tec  Construction  Sp.  z  o.o.  oraz 

Konsorcjum spółek ART In Energy Sp. z o.o. i INTOP Warszawa Sp. z o.o., którego oferta 

uzyskała w kryterium oceny ofert 3 miejsce. 

Nazwa firmy 

Wartość słupów 

strunobetonowych 

wirowanych 

(ETG) w PLN netto 

Wartość 

kotwień 

bezciężarowych w 

PLN netto 

Wartość materiału 
całościowo w PLN 

netto 

Konsorcjum (Trakcja 

System  

Sp. z o.o. oraz Track Tec 

Construction Sp. z o.o.) 

STRABAG 

2 700 090,oo 

Konsorcjum Art  

In Energy sp. z o.o. oraz  

Intop Warszawa sp. z o.o. 

Z  powyższego  zestawienia  wyraźnie  wynika,  że  cena  przyjęta  przez  Konsorcjum  dla 

pozycji:  kotwienia  bezciężarowe  oraz  słupy  strunobetonowe  wirowane,  jest  rażąco  niska  

w  stosunku  do  cen  podanych  przez  innych  Wykonawców,  przy  czym  Konsorcjum  nie 

przedłożyło  jakichkolwiek  dowodów  potwierdzających,  że  jest  w  stanie  uzyskać 

przedmiotowe ma

teriały w zaoferowanej wyjątkowo niskiej cenie. 

wyjaśnieniach 

Konsorcjum 

nie 

przedstawiło 

jakichkolwiek 

dowodów 

potwierdzających przyjętą cenę w odniesieniu do ceny oferty, w szczególności w odniesieniu 

do  następujących  pozycji:  kotwienia  bezciężarowe  i  słupy  strunobetonowe  wirowane,  w 

szczególności Konsorcjum nie przedstawiło ofert dostawców tychże materiałów. 

Odwołujący  podnosi,  że  kotwienia  bezciężarowe  i  słupy  strunobetonowe  wirowane  

są istotnymi częściami składowymi ceny. Zamawiający jednoznacznie określił w PFU rodzaj 

materiałów, które wykonawca ma zastosować do budowy sieci, wskazując właśnie na słupy 

strunobetonowe  wirowane  (str.  28  pkt  3.7.9.4  ppkt  1  PFU)  oraz  na  kotwienia  bezc

iężarowe  

(str. 29 pkt 3.7.9.5 ppkt 6 PFU). 

Odwołujący  wskazuje,  że  procentowy  udział  wszystkich  koniecznych  do  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  materiałów  w  ofercie  Konsorcjum  szacuje  się  na  poziomie  58  % 

wartości  oferty  netto,  w  tym  7,91  %  to  udział  samego  materiału  dotyczącego  słupów 


strunobetonowych  wirowan

ych  oraz  11,95%  kotwień  bezciężarowych.  Wskazuje  to  na 

znaczący  wpływ  powyższych  materiałów  na  wartość  oferty.  Obrazuje  to  tabelaryczne 

zestawienie  procentowych  udziałów  materiału  w  złożonych  ofertach  Odwołującego  oraz 

Konsorcjum  na  potwierdzenie,  iż  słupy  strunobetonowe  wirowane  oraz  kotwienia 

bezciężarowe stanowią istotną część zamówienia. 

Nanva firmy 

Watrość 

zł 

(netto) 

Procentowy 

udział materiału 

w ofercie 

Procentowy 

udział słupów 

ETG w ofercie 

Procentowy 

udział slupów 

ETG w 

materiale % 

Procentowy 

udział kotwień 

bezciężarowych 

w ofercie % 

Procentowy 

udział kotwień 

bezciężarowych 

w materiale % 

STRABAG oferta 

Wartość materiału całościowo 

Wartość słupów 
strunobetonowych wirowanych 
(ETG) 

Wartość kotwień bezciężarowych  2 700 090100   

Konsorcjum oferta 

Wartość materiału całościowo 

Wartość słupów 
strunobetonowych wirowanych 
ETG 

Wartość kotwień bezciężarowych  2 048 632.08   

Różnica STR -  Konsorcjum 

oferta: 

Różnica STR -  Konsorcjum 

materiał 

Różnica STR 
ETG: 

Konsorcjum 
slupy 

Różnica STR 
kotwienia: 

Konsorcjum 

Jednocześnie  należy  mieć  na  uwadze,  że  „Zamawiający  w  pkt.  12.5.  IDW  wskazał,  

iż  Wykonawca  musi  dołączyć  do  oferty  wypełnione  Rozbicie  Ceny  Ofertowej  („RCO”). 

Wykonawca musi wycenić wszystkie pozycje Rozbicia Ceny Ofertowej, gdzie zarówno ceny 

jednostkowe,  jak  i  cena  za  daną  pozycję  jest  podana  z  matematycznym  zaokrągleniem  

do  dwóch  miejsc  po  przecinku  i  jest  różna  od  zera.  Każda  pozycja  RCO  powinna  zostać 

wyceniona  zgodnie  z  zakresem  w  niej  opisanym.  Nie  dopuszcza  się  wliczania  kosztów 

wykonania jakiejkolwiek pozycji RCO w inną pozycie RCO.” 

Odwołujący  wskazuje,  że  w  przypadku  Konsorcjum  nie  istnieją  żadne  szczególne 

okoliczności, które byłyby właściwe wyłącznie dla niego, a które pozwoliły zaoferować mu tak 

niską cenę w porównaniu z innymi wykonawcami. 

W dniu 

20 października 2021 r. do postępowania odwoławczego zgłosili przystąpienie 

po  stronie  Zamawiaj

ącego  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie:  Trakcja 


System sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz Track Tec Construction sp. z o.o. z siedzibą  

we Wrocławiu (dalej jako Przystępujący) wnosząc o oddalenie odwołania.   

W dniu 4 

listopada 2021 r. Odwołujący złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł 

o  oddalenie  odwołania  w  całości  jako  bezzasadnego.  Wskazał,  że  Na  etapie  oceny  ofert, 

Zamawiający wezwał wykonawców:  

a)  Odwołującego,  który  zaoferował  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  za  cenę  całkowitą 

netto: 31 966 458,33 brutto: 39 318 743,75 zł; 

b)  Konsorcjum  w  składzie:  ART  In  Energy  Sp.  z  o.o.  (Lider)  ul.  11  Listopada  65  95-040 

Koluszki  INTOP  Warszawa  Sp.  z  o.o.  (Partner)  ul.  Łukasza  Drewny  70  02-968 

Warszawa,  które  zaoferowało  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  za  cenę  całkowitą 

netto: 32 438 706,80 brutto: 39 899 609,36 zł; 

c)  Konsorcjum  w  składzie:  TRAKCJA  SYSTEM  Sp.  z  o.o.  (Lider)  Al.  Lipowa  3  53-124 

Wrocław  TRACK  TEC  CONSTRUCTION  Sp.  z  o.o.  (Partner)  ul.  Wyścigowa  3  53-011 

Wrocław  (dalej:  „Konsorcjum  Trakcja”)  które  zaoferowało  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia za cenę całkowitą netto:: 29 537 994,78, brutto: 36 331 733,58 zł.,  

do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny, powołując się przy tym na art. 224 ust. 1 ustawy 

PZP i 224 ust. 2 pkt 1 ustawy PZP tj. okoliczność, że ceny całkowite ofert były niższe o co 

najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, 

ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich 

złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu. 

Po  przeanalizowaniu  złożonych  przez  ww.  wykonawców  wyjaśnień,  Zamawiający 

uznał, że wykazali oni, iż ich oferty nie zawierają rażąco niskiej ceny, w związku z czym, w 

dniu  

6  października  2021  r.,  Zamawiający  dokonał  wyboru  –  jako  najkorzystniejszej  –  oferty 

jednego  z  tych  wykonawców  –  Konsorcjum  Trakcja,  który  zaoferował  najniższą  cenę  za 

realizacje  przedmiotu  zamówienia,  i  jest  to  cena  stanowiąca  ok  7%  mniejszą  wartość  niż 

cena Odwołującego. 

Wskazał  również,  powołując  się  na  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  

że  w  zakresie  zarzutów  odnoszących  się  do  rażąco  niskiej  ceny  oferty,  należy  rozróżnić 

potrzebę  uwiarygodnienia  podnoszonego  zarzutu  od  ciężaru  dowodowego  wykazania,  

że  zaoferowana  w  ofercie  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Nie  jest  wystarczające  wskazanie 

ogólnikowe  w  odwołaniu  tylko  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  oferty,  ale  niezbędne  jest 

wykazanie poprzez opis stanu faktycznego i dokonane wyliczenia, że podniesiony zarzut jest 

uprawdopodobniony  (

wyrok z  dnia  6  kwietnia 2021  r.  sygn.  akt.  KIO  714/21),  a  odwołujący 

tak  rozumianej  konieczności  wykazania  zarzutu  nie  podał.  Wprawdzie  stwierdza,  że  oferta 
Konsorcjum  Trakcja  zawiera  rażąco  niską  cenę,  ale  czyni  to  niejako  jedynie  na  podstawie 


faktu, że jest to cena niższa niż cena zaoferowana przez Odwołującego, a na poparcie tych 

tez  służyć  mają  jedynie  sporządzone  wybiórczo  wyliczenia  (odpowiednio  tabela 

przedstawiająca  wartości  słupów,  kotwień  i  materiału  całościowo  -  str.  7  odwołania  oraz 

tabela  porównawcza  pozycji  w  ofertach  Odwołującego  i  Konsorcjum  Trakcja  –  str.  8 

odwołania). 

Należy zatem wskazać, że wyliczenia te przygotowane są pod z góry określoną tezę.  

W przypadku drugiej z tabel mającej świadczyć o zaniżeniu istotnej części składowej (słupy 

strunobetonowe  oraz  kotwienia  bezciężarowe)  różnice  w  poszczególnych  pozycjach  

w  porównywanych  ofertach  (3  ostatnie  wiersze)  według  wyliczeń  Odwołującego  –  zdaniem 

Zamawiającego  -  są  minimalne  (od  0,73  do  maksymalnie  2.11  punktu  procentowego). 

Wnioskiem  z  powyższych  porównań  powinno  być  stwierdzenie,  że  planowana  przez 

Konsorcjum  Trakcja  technologia  robót  jest  mniej  materiałochłonna,  chociaż  różnice  nie  są 

wielkie.  N

ależy  mieć  na  uwadze,  że  prace  będą  realizowane  w  systemie  Zaprojektuj-

Wybuduj. 

Analiza złożonych przez Konsorcjum Trakcja wyjaśnień w konfrontacji z wyjaśnieniami 

Odwołującego  wskazuje  m.in.  że  zaproponowany  niższy  poziom  cen  wynika  z  pozyskania 

niższych cenowo ofert podwykonawców i dostawców materiałów. 

Różnica pomiędzy  cenami  jednostkowymi  daje wartości  nie większe  niż  ok 5  %.  Jest  

to  różnica  nieznacząca.  Na  wartość  słupów  ogółem  ma  wpływ  również  ich  ilość.  Ilości  te  

(a  przez  to  wartości)  mogą  być  różne,  w  zależności  od  projektu  sieci  trakcyjnej,  co  jest 

przecież  w  gestii  samych  wykonawców  i  stanowi  przedmiot  zamówienia  (Odwołujący 

skalkulował  ogółem  791  słupów,  a  pozostali  badani  wykonawcy  odpowiednio  723  i  667 

słupów). 

Także w zakresie urządzeń TUN, w ofercie firmy STRABAG brak cen jednostkowych. 

Porównanie ofert Konsorcjum Trakcja oraz firmy AiE wykazuje niewielką różnicę w granicach 

7%. Wpływ na mniejszą cenę oferty TRAKCJI może mieć to, że oferta na ten asortyment jest 

pomniejszona  w  zakresie  śrub  rzymskich  oraz  izolatorów  cięgnowych,  które  to  urządzenia 

wycenione  zostały  w  RCO  Konsorcjum  Trakcja  odrębnie.  Nie  ma  przy  tym  żadnej 

niezgodności z dokumentami postepowania czy wymaganiami Zamawiającego. 

Także  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego  wyjaśnień  złożonych  przez  Konsorcjum 

Trakcja  nie  można  uznać  za  ogólnikowe,  czy  pozbawione  konkretnych  uwarunkowań 

pozwalających  na  obronę rynkowości  zaproponowanej ceny  oferty. Wyjaśnienia są  bowiem 

szczegółowe  i  drobiazgowe,  zawierają  dokładną  kalkulację  ceny  ofertowej  oraz  szereg 

dowodów  (oświadczeń  potencjalnych  dostawców)  potwierdzających,  że  zaoferowane  ceny 

jednostkowe  znajdują  oparcie  w  realiach  rynkowych,  a  w  konsekwencji  również  cena 

globalna została skalkulowana prawidłowo. 


W  dniu  5  listopada  2021  r.    Przystępujący  złożył  pismo  procesowe,  w  którym  wniósł  

o oddalenie odwołania w całości. 

Przystępujący  zauważył,  że  w  Postępowaniu  złożonych  zostało  11  ofert.  Większość 

spośród  złożonych  ofert  (w  tym  oferta  Przystępującego)  opiewała  na  porównywalne  kwoty.  

Powodem 

wszczęcia  procedury  wyjaśniającej  cenę,  była  wynosząca  ponad  30%,  różnica 

pomiędzy  ceną  ofertową  Przystępującego  a  szacunkową  wartością  zamówienia,  którą 

Zamawiający oszacował na wysokim poziomie. Oferta Odwołującego również była niższa od 

szacunkowej  wart

ości  zamówienia  o  ponad  30%  (i  była  badana  pod  kątem  rażąco  niskiej 

ceny).

  Przystępujący  nie  kwestionuje  prawa  Zamawiającego  do  badania  ceny  ofertowej 

przez  pryzmat  jej  relacji  z  szacunkową  wartością  zamówienia,  ale  to  właśnie  stosunek  do 

innych ofert odd

aje realny obraz prawidłowości wyceny (szczególnie w przypadku tak dużej 

konkurencyjności  jaka  miała  miejsce  w  Postępowaniu).  Przystępujący  wskazał,  że  oferta 

Odwołującego  jest  tylko  o  8%  wyższa  od  oferty  Przystępującego,  a  na  bardzo  zbliżonym 

poziomie  (różnica  ok.  10%)  wyceniło  swoje  oferty  jeszcze  trzej  inni  wykonawcy).  Ponadto  

w  zakresie  wyceny  kosztów  wymiany  sieci  trakcyjnej  dla  szlaków  wchodzących  w  zakres 

niniejszego zamówienia (co stanowi zdecydowaną większość zakresu zamówienia), jedynie  

w  przypadku  jednego  ze  szl

aków  Przystępujący  zaoferował  rozwiązanie  najtańsze.  

W pozostałym zakresie wycena Przystępującego była wyższa niż innych wykonawców. 

Przystępujący  podkreślił  również  powiązanie  udzielonych  wyjaśnień  z  treścią 

kierowanego  do  wykonaw

cy  wezwania,  na  które  również  zwraca  uwagę  Krajowa  Izba 

Odwoławcza  w  wyrokach  o  sygn.  akt  KIO  1/20  oraz  o  sygn.  akt  63/19.  Zakres  informacji, 

które  przedstawić  powinien  wykonawca  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  

w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  stanowi  konsekwencję  treści  wezwania.  Analiza  Wezwania 
pozwala  na  ustalenie,  że  Zamawiający  skierował  do  Przystępującego  żądanie  o  treści 

standardowej (często formułowanej przez instytucje zamawiające w przypadku, gdy wyceny 

ofertowe  nie  budzą  ich  wątpliwości,  lecz  zobligowani  są  do  przeprowadzenia  procedury 

wyjaśniającej).  Świadczy  o  tym:  (i)  brak  przywołania  konkretnych  pozycji  Rozbicia  Ceny 

Ofertowej  („RCO"),  które  budzą  wątpliwości  Zamawiającego,  (ii)  brak  przywołania 

konkretnych zakresów przedmiotowych (chociażby w odniesieniu do kluczowych materiałów, 

których  wartość  została  zagregowana  w  RCO)  w  kontekście  ich  wyceny  przez 

Przystępującego.  Obowiązkiem  Przystępującego,  zgodnie  z  treścią  Wezwania,  było  zatem 

„udzielenia  szczegółowych  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na 

wysokość ceny zaproponowanej dla przedmiotowego zamówienia, w tym złożenia dowodów 

w zakresie wyliczenia ceny za realizację zamówienia” (str. 1 Wezwania). Przystępujący miał 

wskazać uwarunkowania, które pozwoliły zaoferować wycenę na określonym poziomie, przy 

czym  Zamawiający  jednoznacznie  podkreślił,  że  obowiązkiem  Przystępującego  jest  złożyć 


dowody  potwierdzające  powyższe.  Podkreślił,  że  Przystępujący  wywiązał  się  
spoczywającego na nim obowiązku.  

Odwołujący  dysponował  większością  materiału  dowodowego  (w  tym  szczegółowym 

kosztorysem  Przystępującego)  składanego  wraz  z  Wyjaśnieniami  przez  Przystępującego,  

to  nie  sposób  zaakceptować  sytuacji,  w  której,  formułując  zarzut  dotyczący  rażąco  niskiej 

ceny, 

nie  stawia  On  skonkretyzowanych  (odnoszących  się  do  konkretnych  elementów 

wyceny)  zarzutów.  Dowodzi  to,  że  Odwołujący  nie  był  w  stanie  sformułować  precyzyjnych 

zarzutów,  które  w  jakimkolwiek  stopniu  potwierdzałyby  tezy  odwołania.  Odwołujący  buduje 

swoją  opinię  o  niewykazaniu  realności  ceny  ofertowej  przez  Przystępującego  w  oparciu  o 

dwa elementy wyceny (słupy strunobetonowe oraz kotwienia bezciężarowe) — są to jednak 

te  elementy,  które  objęte  są  ofertami,  których  Zamawiający  nie  odtajnił.  Na  uwagę  w  tym 

mie

jscu zasługuje, że to oczywiście Odwołującego obciąża ciężar wykazania, że postawione 

zarzuty  

są uzasadnione. W przypadku, w którym Odwołujący stawia je w oparciu o część Wyjaśnień, 

jednocześnie  nie  kwestionując  prawidłowości  zastrzeżenia  załączników  do  nich  jako 

tajemnicy przedsiębiorstwa, to tym samym stwierdzić należy, że Odwołujący uznał, że jest w 

stanie wykazać zasadność zarzutów, opierając się na posiadanych dokumentach. 

Przystępujący  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  że  relacje  z  podwykonawcami  

dostaw

cami  materiałów,  skutkujące  pozyskaniem  korzystnych  ofert,  nie  stanowią 

„uwarunkowań  i  obiektywnych  czynników”  mających  wpływ  na  cenę  ofertową,  których  brak 

zarzuca  Odwołujący.  Na  uwagę  zasługuje,  że  art.  224  ust.  3  Pzp,  który  wymienia 

okoliczności,  jakich  mogą dotyczyć  wyjaśnienia w  zakresie rażąco  niskiej  ceny,  stanowiący 

katalog  otwarty.

  To  zatem  do  wykonawcy  należy  dobór  argumentów  (okoliczności),  które 

użyte  zostaną  przez  wykonawcę  w  składanych  wyjaśnieniach.  Są  one  zawsze  pochodną 

specyfiki  danego  zam

ówienia,  sytuacji  wykonawcy  oraz  innych okoliczności  właściwych dla 

danego postępowania. Z niezrozumiałych dla Przystępującego względów, Odwołujący stara  

się narzucić Przystępującemu argumentację w zakresie okoliczności, które powinny znaleźć 

się  w  Wyjaśnieniach.  Jest  to  o  tyle  nieuzasadnione,  że  równałoby  się  z  przyzwoleniem  

na  ingerencję  w  sposób  budowania  ceny  ofertowej  (wskazywane  okoliczności  są  bowiem 

pochodną tego sposobu). Przystępujący zwraca uwagę na wymienione w art. 224 ust. 3 Pzp 

chociażby  wyjątkowo  korzystne  warunki  dostaw,  usług  albo  związanych  z  realizacją  robót 

budowlanych  lub 

wypełniania  obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania  części 

zamówienia  podwykonawcy.  A  zatem,  oferty  podwykonawcze  czy  materiałowe  (a  także, 

będący  ich  pochodną,  kosztorys  ofertowy)  stanowią  okoliczności  i  uwarunkowania  mogące 

potwierdzać  prawidłowość  wyceny  i  to  w  oparciu  o  te  dokumenty  Odwołujący  powinien 

wykazać,  że  cena  zaoferowana  przez  Przystępującego  jest  rażąco  niska  (czego  jednak 

Odwołujący nie uczynił). 


Dalej, 

Przystępujący  wskazał,  że  do  Wyjaśnień  załączone  zostały:  szczegółowy 

kosztorys, 

trzy oferty podwykonawców, sześć ofert dostawców materiałów, które to dowody  

w  prosty  i  niebudzący  wątpliwości  sposób  pozwoliły  Zamawiającemu  prześledzić  przebieg 

kalkulac

ji  ceny  oszacowanej  przez  Przystępującego  i  uznać,  że  jej  realność  nie  budzi 

wątpliwości. 

N

ie sposób zatem zgodzić się z Odwołującym, że Przystępujący uchybił jakimkolwiek 

obowiązkom  w  zakresie  wykazywania,  że  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Skoro  bowiem 

Przystępujący  pozyskał  atrakcyjne  oferty  od  podwykonawców  oraz  dostawców  materiałów,  

a  sposób  ich  uwzględnienia  został  szczegółowo  zaprezentowany  w  kosztorysie 

szczegółowym,  to  zarzut,  rzekomo,  lakonicznych  i  niewystarczających  wyjaśnień  uznać 

nal

eży  za  nieuzasadniony.  Trudno  również  wymagać  od  wykonawcy  przypisywania  sobie 

innych  okoliczności/  uwarunkowań,  które  miałyby  rzutować  na  określony  poziom  cenowy 

oferty,  skoro  to  właśnie  relacje  z  podwykonawcami  i  dostawcami  sprzętu  pozwoliły  na 

uzyskanie zaoferowanej ceny ofertowej. 

Odwołujący  wskazuje  również  na  wartość  słupów  strunobetonowych  oraz  kotwień 

bezciężarowych.  Zdaniem  Odwołującego  różnice  w  wycenach  pomiędzy  Przystępującym  

a Odwołującym i jeszcze jednym wykonawcą dowodzić mają rażąco niskiej ceny ofertowej. 

Również  z  takim  argumentem  Przystępujący  nie  może  się  zgodzić.  Po  pierwsze,  różnice 

cenowe w dostępie do materiałów są czymś zupełnie oczywistym i stanowią konsekwencję 

specyficznych  okoliczności  właściwych  dla  danego  wykonawcy  (jak  chociażby  relacje  

z  dostawcami  materiałów).Po  drugie,  różnice  w  cenach  materiałów  u  poszczególnych 

wykonawców  dowodzić  mogą  co  najwyżej  odmienności  w  sytuacji  tych  podmiotów.  

To, że dany wykonawca nie jest w stanie pozyskać oferty materiałowej o określonej wartości  
nie świadczy zatem o rażąco niskim poziomie ceny ofertowej innego podmiotu, lecz o tym,  

że  ten  konkretny  wykonawca  nie  ma  aktualnie  dostępu  do  materiałów  wycenionych  

na  poziomie  właściwym  dla  innego  wykonawcy.  Ostatecznie  dowodzi  tego  fakt 

dyspono

wania  przez  Przystępującego  ofertami  dostawców  opiewającymi  na  kwoty 

odpowiadające  ofertowej  wycenie  słupów  strunobetonowych  oraz  kotwień  bezciężarowych. 

Po trzecie, 

przywołując sumaryczne zestawienia wartości słupów i kotwień (str. 7 odwołania), 

Odwołujący 

zdaje  

się  pomijać,  że  przedmiot  zamówienia  obejmuje  zaprojektowanie  i  wykonanie  robót 

budowlanych, zatem liczba planowanych (na etapie opracowywania oferty słupów i kotwień)  

do wykorzystania w ramach zamówienia może się istotnie różnić w zależności od oferty. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika  postępowania,  

na  podstawie  zgromadzonego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  Krajowa  Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje


Izba  stwierdziła,  iż  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp.  

Izba  uznała,  iż Odwołujący  wykazał,  iż  posiada  interes  w  uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 

ust. 1 ustawy Pzp.  

Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  przekazał  w  ustawowym  terminie  kopię  odwołania 

Zamawiającemu,  co  zostało  potwierdzone  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestnika 

postępowania. 

Izba uznała za skuteczne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego  

po stronie Zamawiającego i dopuściła wykonawcę do udziału w postępowaniu odwoławczym   

w charakterze Ucze

stnika postępowania. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W przedmiotowym post

ępowaniu zostało złożonych 11 ofert. 

Przystępujący złożył ofertę z najniższą ceną, która wynosiła 36. 331.733,58 zł. brutto. 

Wartość przedmiotowego zamówienia została ustalona na kwotę 46. 587.668,88 zł. 

Zamawiający, na etapie oceny ofert wystąpił z wezwaniem na podstawie art. 224 ust. 1 oraz 

224  ust.  2  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  do  udzielenia  szczegółowych 

wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających  wpływ  na  wysokość  ceny 

zaproponowanej w ofertach dla przedmiotowego zamówienia, w tym do złożenia dowodów w 

zakresie wyliczenia ceny za realizacje zamówienia do następujących wykonawców: 

a)  Odwołującego,  który  zaoferował  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  za  cenę  całkowitą 

netto: 31 966 458,33 brutto: 39 318 743,75 zł; 

b)  Konsorcjum  w  składzie:  ART  In  Energy  Sp.  z  o.o.  (Lider)  ul.  11  Listopada  65  95-040 

Koluszki  INTOP  Warszawa  Sp.  z  o.o.  (Partner)  ul.  Łukasza  Drewny  70  02-968 

Warszawa,  które  zaoferowało  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  za  cenę  całkowitą 

netto: 32 438 706,80 brutto: 39 899 609,36 zł; 

c)  

Przystępującego,  który  zaoferowało  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  za  cenę 

całkowitą netto: 29 537 994,78, brutto: 36 331 733,58 zł. 

W odpowiedzi na ww. wezwanie z dnia 27 lipca 2021 r. Przystępujący pismem z dnia  

sierpnia  2021  r.  udzielił  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej  ceny.  Załącznikami  

do  udzielonych  wyjaśnień  były:    kosztorys  ofertowy-  informacja  objęta  tajemnicą 

przedsiębiorstwa Wykonawcy oraz 3 oferty podwykonawców i 6 ofert dostawców materiałów 


przeznaczonych do realizacji zamówienia. W treści pisma zawierającego wyjaśnienia rażąco 

niskiej    ceny,  Przystępujący  zastrzegł,  iż  informacje  w  nim  zawarte  oraz    załącznikach  do 

pisma  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  art.  11  ust  4  ustawy  z  dn.  16 

kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz.

U. 2020 poz 1913 z późn. zm.), 

co  do  której  Wykonawca  zgodnie  z  art.  18  ust  3  ustawy  z  dnia  z  dnia  11  września  2019  r 

Prawo zamówień publicznych zastrzega, że nie mogą być one udostępniane. 

Pismem  z  dnia  28  września  2021  r.  Zamawiający  poinformował  Przystępującego,  

i

ż 

dniem 

września 

r. 

odtajnia 

część 

wyjaśnień 

(pismo  

nr  TrakcjaSystem/LK22/ŁŻ/2021/08/126  z  dnia  03  sierpnia  2021  r.  wraz  z  załącznikami,  

za  wyjątkiem  ofert  podwykonawców:  Mabo  Sp.  z  o.o.  oraz  STRUNOBET  –  MIGACZ  sp.  z 

o.o.) dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny zaproponowanej, tj. 

pliki: 

„LK 22 etap 3 - wyjaśnienia rażąco niska cena”; 

„22RadziceRadomOfertowy – kosztorys”; 

„2021_05_31 RRG - lk22 Etap III Trakcja System”; 

„kol energo oferta”; 

„Oferta  Centrum  Paili  dla  TRAKCIA  SYSTEM  -  LINIA  22  Radom  -  Radzice  9-07-

2021”; 

„Oferta KOLMINEX 01.07. Trakcja System_000033 (1)”; 

„Oferta nr 307_6_2021 DROGTECH”; 

„TIM_WOI_026_DD_2021_01_Trakcja_System”; 

„ZK 2306_2021 FUK (1)” 

które  w  opinii  Zamawiającego  nie  stanowią  tajemnicy  przedsiębiorstwa  –  w  rozumieniu  art. 

11  ust.  2  ustawy  z  dnia 16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji (Dz.  U.  z 

2020 r. poz. 1913 ze zm.) (u.z.n.k)

, przedstawiając uzasadnienie decyzji. 

Pismem  z  dnia  6 

października  2021  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców  

o  wyborze    oferty  najkorzystniejszej,  za  którą  została  uznana  oferta  złożona  przez 

Przystępującego. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  poniższych  przepisów  Prawa  zamówień 

publicznych, zgod

nie z którymi: 

Art. 224 ust. 5 - 

Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu 

spoczywa na wykonawcy. 

Art.  224  ust.  6  - 

Odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta 

wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone 

wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 


226  ust.  1  pkt  8  - 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  

w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Art. 224 ust. 1 - 

Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają 

się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości 

zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami 

okre

ślonymi  

w  dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda  

od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu,  

lub ich istotnych części składowych. 

Art.  16  pkt  1  i  2  - 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób: 

1)  zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2)  przejrzysty. 

Art. 17 ust. 2 - 

Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. 

Izba 

zważyła co następuje: 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzoną  w  sprawie  dokumentację,  poczynione  ustalenia 

faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła,  

iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Na  wstępie  Izba  wskazuje,  że  rozpoznając  zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  ocenia 

czynności  podjęte  przez  Zamawiającego,  odpowiadając  na  pytanie  czy  Zamawiający 

poprzez  wykonanie  konkretnych  czynności  w  postępowaniu,  lub  poprzez  zaniechanie 

czynności  

do  których  wykonania  był  zobowiązany  na  podstawie  ustawy,  naruszył  przepisy  prawa 

zamówień publicznych. 

W  analizowanym  stanie  faktycznym  w  ocenie  Izby,  Zamawiający  nie  naruszył 

przepi

sów prawa zamówień publicznych w zakresie wskazanym w odwołaniu. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 224 ust. 5 i ust. 6 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 

pkt 8 Pzp poprzez błędną ocenę wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez Konsorcjum  

i  w  konsekwencji  zaniechanie  odrzucenia  oferty  tego  Wykonawcy,  w  ocenie  Izby  zarzut  

nie zasługuje na uwzględnienie.  


W  zakresie  możliwości  uznania  ceny  oferty  za  rażąco  niską  wskazać  należy  

za ugruntowaną linią orzeczniczą KIO i sądów, że za rażąco niską cenę należy uznać taką 

cenę  która  jest  niewiarygodna  dla  wykonania  przedmiotu  zamówienia  i  jest  całkowicie 

oderwana  o

d  realiów  rynkowych.  Jednakże  ocena  tej  okoliczności  zawsze  powinna  być 

dokonana  z  uwzględnieniem  przedmiotu  zamówienia,  jego  specyfiki  i  towarzyszących  mu 

realiów  rynkowych,  w  oparciu  o  dostępne  Zamawiającemu  informacje,  które  uzyskał  w 

wyniku  przedstawie

nia przez wezwanego wykonawcę wyjaśnień. Wykonawca winien podać 

Zamawiającemu  wszystkie  informacje  dotyczące  kalkulacji  zaoferowanej  ceny,  w  tym 

informacje  dotyczące  sposobu  kalkulacji,  uwarunkowań  w  jakich  dokonywał  kalkulacji, 

szczególnych  przesłanek  warunkujących  przyjęty  sposób  kalkulacji  oraz  innych  istotnych 

elementów  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny,  jak  np.  korzystne  upusty, 

sprzyjające w oparciu o konkretne informacje warunki finansowe, uzyskane specjalne oferty, 

a dowodzące możliwości zaoferowania ceny obniżonej w stosunku do wartości zamówienia. 

Wyjaśnienia  wykonawcy  stanowiące  informacje  w  zakresie  ceny    powinny  umożliwić 

Zamawiającemu  podjęcie  decyzji,  co  do  przyjęcia  bądź  odrzucenia  oferty.  Podkreślenia 

wymaga,  że Zamawiający  informacje dotyczące  indywidualnych  elementów  kalkulacji  danej 

ceny  jak  również  okoliczności,  które  wpływają  na  daną  kalkulację  uzyskuje  od  danego 

wykonawcy w wyniku wezwania do złożenia wyjaśnień w określonym przez Zamawiającego 

terminie.  Tym samym  wykonawca  sk

ładający wyjaśnienia Zamawiającemu, winien wskazać 

wszystkie  okoliczności,  które  stanowiły  podstawę  dokonanej  wyceny.  Wyjaśnienia  winny  

być  jasne,  konkretne  i  spójne.  Winny  być  adekwatne  do  przedmiotu  zamówienia, 

uwzględniać  jego  założenia  oraz  specyfikę  właściwą  np.  dla  danej  branży.  Ponadto  winny 

wskazywać  okoliczności  i  podstawę  obniżenia  przez  wykonawcę  ceny  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia.  Nie  ulega  wątpliwości,    iż  to  na  wykonawcy  ciąży  obowiązek 

wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. 

Izba  podziela  stanowisko  zawarte  w  wyroku  o  sygnaturze  akt  KIO  17/18,  zgodnie  

z  którym  nadal  aktualność  swą  zachowuje  stanowisko  wypracowane  w  dotychczasowym 

orzecznictwie  Izby  i  sądów  powszechnych,  wskazujące  że  Izba  może  ocenić  i  stwierdzić 

jedynie 

czy  wyjaśnienia  w  przedmiocie  elementów  zaoferowanej  ceny  były  wystarczające,  

a  ich  ocena  dokonana  przez  Zamawiającego  prawidłowa.  Konsekwencją  utrzymywanej 

wykładni  przepisów  jest  słuszne  stanowisko  w  sprawie,  odnoszące  się  do  konieczności 

odrzucenia  ofe

rty,  w  przypadku  gdy  złożone  wyjaśnienia  cenowe  były  zbyt  niekonkretne, 

lakoniczne i generalnie nie wykazywały możliwości zaoferowania przez danego wykonawcę 

ceny  tak  niskiej.  Mając  na  uwadze  iż  obowiązek  wykazania  że  cena  nie  jest  rażąco  niska 

spoczywa  na 

wykonawcy,  nadal  zachowuje  swoją  aktualność  wyrok  Sądu  Okręgowego  

w  Warszawie  z  dnia  30  lipca  2014  r.  (sygn.  akt  XXIII  Ga  1293/14),  w  którym  pokreślono 

znaczenie  staranności  wykonawcy  w  składaniu  wyjaśnień,  w  zakresie  ceny  lub  kosztu,  a 


także  wskazano  na  konieczność  uznania,  że  cena  ofertowa  jest  ceną  rażąco  niską,  w 

przypadku  braku  przedstawienia  przez  wykonawcę  takich  wyjaśnień,  które  wykażą  że 

oferowana  przezeń  cena  rażąco  niską  nie  jest.  Podane  tezy  odnoszące  się  do  wymaganej 

zawartości  i  jakości  wyjaśnień  składanych  Zamawiającemu  zostały  sformułowane  przez 

orzecznictwo 

jeszcze  

na  gruncie  uprzednio  obowiązujących  przepisów.  Natomiast  w  obecnie  obowiązującym 

stanie  prawnym  ustawodawca  właściwie  przesądził  ich  słuszność,  wprost  wskazując  w 

przepisie ust

awy, że to wykonawca powinien wykazać Zamawiającemu, że cena jego oferty 

lub cena istotnej części składowej oferty nie jest rażąco niska, i musi wykazać to na etapie 

postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym jak najbardziej aktualna i wymagająca 

podk

reślenia,  jest  wyrażana  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  i  sądów 

powszechnych teza o wymaganej staranności wykonawcy w składaniu wyjaśnień, w zakresie 

wyjaśnienia ceny lub kosztu lub ich istotnych części składowych a tym samym ryzyku jakie 

ponosi 

wykonawca w przypadku uznania, że wyjaśnienia są niewystarczające do wykazania 

legalnego  charakteru  jego  ceny.  Izba  wskazuje,  że  nie  istnieje  jeden  optymalny  i  właściwy 

kształt czy sposób dowodzenia okoliczności związanych z kalkulacją ceny dokonanej przez 

wykonawcę i sposobu prezentowania okoliczności umożliwiających mu jej zaoferowanie.  

Sposób wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny zależy od indywidualnych 

okoliczności sprawy, zwłaszcza w związku z rodzajem podawanych informacji, będzie można 

ocenić  i  przyjąć  konieczny  sposób  i  stopień  uwiarygodnienia  podawanych  danych. 

Niewątpliwie  można  natomiast  sformułować  jeden  generalny  postulat,  który  przy  ocenie 

wyjaśnień  wykonawców  powinien  być  bezwzględnie  egzekwowany  -  wyjaśnienia  powinny 

być konkretne, jasne, spójne i adekwatne do danego przedmiotu zamówienia.  

Przenosząc powyższe rozważania na grunt analizowanej sprawy,  nie sposób zgodzić 

się  z  Odwołującym,  iż  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  złożone  przez  Przystępującego  są 

zbyt  ogólne  i  niedokładne,  a także  że  należy je ocenić  w  taki  sposób,  jakby  Przystępujący 

wyjaśnień nie złożył.  

Odwołujący  stawia  zarzut  opierając  się  wyłącznie  na  samej  treści  pisma 

Przystępującego  dotyczącego  wyjaśnień  ceny,  całkowicie  pomijając  treśći  okoliczności 

przedsta

wione  w  załącznikach  do  pisma.  Tymczasem  mechanizm  udzielonych  wyjaśnień 

polega  na  złożeniu  ogólnego  pisma,  stanowiącego  wprowadzenie  do  konkretnej,  bardzo 

precyzyjnej  treści  wyjaśnień  ceny,  przedstawionej  przez  Przystępującego  wręcz  

z  matematyczną  dokładnością  w  kosztorysie  ofertowym,  oraz  ofertach  dostawców  

i  podwykonawców,  potwierdzających  realność  przyjętych  założeń  i  obliczeń.  Wyliczenia 

zawarte  w  kosztorysie  oraz  złożone  dowody  w  postaci  ofert  dostawców  i  podwykonawców 

stanowią  całość  z  pismem,  które  Przystępujący  złożył  w  odpowiedzi  na  wezwanie  do 


wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny,  zatem  ocena  wyjaśnień  zawartych  w  samym  piśmie  nie 

może  odbyć  się  z  pominięciem  załączonego  kosztorysu  ofertowego  i  dowodów,  bowiem 

Przystępujący  wyjaśnienia ceny  zawarł w każdym,  ze złożonych  dokumentów,  i  ich analiza 

musi być dokonana łącznie, w oparciu o treść zawartą w każdym z nich.   Samo pismo z 3 

sierpnia  2021  r.,  w  ocenie  Izby  stanowi

ć  może  jedynie  tło  dla  konkretnych  i  wymiernych 

danych  podawanych  w  ramach  wyjaśnień  oraz    dopełnienie  informacji  zawartych  w 

kosztorysie  

i  złożonych  dowodach.  W  żaden  sposób  nie  można  go  traktować  jako  samodzielnej 

podstawy  do  oceny 

złożonych  wyjaśnień  ceny  lub  ich  zasadniczej  treści,  jak  to  czyni 

Odwołujący,  opierając  się  wyłącznie  wybiórczo  na  wybranych  przez  siebie  fragmentach 

wyjaśnień złożonych przez Przystępującego. 

Podkreślenia  wymaga  również,  że  Odwołujący  stawiając  zarzut  naruszenia  art.  224 

ust.  5  i  ust.  6  Pzp  w  związku  z  art.  226  ust.  1  pkt  8  Pzp  poprzez  błędną  ocenę  wyjaśnień 

rażąco niskiej ceny złożonych przez Przystępującego, nie wykazał dlaczego w jego ocenie, 

złożone  wyjaśnienia  były  niewystarczające  dla  wykazania,  że  cena  zaoferowana  przez 

Przystępującego  nie  jest  ceną  rażąco  niską.  Odwołujący  nie  zakwestionował  żadnego  

z  elementów  kosztorysu  ofertowego  ani  złożonych  dowodów,  nie  zakwestionował  sposobu 

wyliczenia  ceny,  założeń  przyjętych  do  kalkulacji  ceny,  formy,  w  jakiej  Przystępujący 

przedstawił  wyliczenie  ceny,  nie  wykazał  dlaczego  cena  Przystępującego  jest  ceną 

nierealną, co potwierdza brak zasadności stawianego zarzutu. 

Należy  również  podkreślić,  że  w  wezwaniu  do  wyjaśnienia  ceny,  Zamawiający  nie 

żądał  wyjaśnienia  konkretnych  pozycji  Rozbicia  Ceny  Ofertowej  załączonych  do  oferty  

ani  odniesienia  się  do  jakiegokolwiek  skonkretyzowanego  elementu  ceny.  Wezwanie  było 

ogólne  i  odnosiło  się  do  całości  zaoferowanej  ceny.  Nie  można  zatem  w  oparciu  o  tak 

sformułowane  wezwanie,  stawiać  ogólnego  zarzutu,  że  złożone  wyjaśnienia  rażąco  niskiej 

ceny  są  niewystarczające  do  wykazania  że  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Zwłaszcza,  że  w 

treści wyjaśnień Przystępującego zawartych w kosztorysie ofertowym wynika jednoznacznie, 

w  jaki  sposób  oraz  w  oparciu  o  jakie  elementy  cenotwórcze  (potwierdzone  dowodami  w 

postaci  ofert  dostawców  i  podwykonawców)  Przystępujący  dokonał  kalkulacji  ceny. 

Przystępujący  wskazał  rzeczywiste  uwarunkowania  finansowe  w  jakich  dokonał  kalkulacji 

(potwierdzone  dowodami),  stawk

ę  roboczogodziny  dla  pracowników,  ustaloną  na  poziomie 

61  zł,  koszty  pośrednie,  koszty  finansowe,  marżę  ustaloną  na  poziomie  15%  (mające 

odniesienie  również  do  zakresu  realizowanego  samodzielnie),  wartość  zaangażowanego 

sprzętu  do  wykonania  zamówienia,  co  czyni  przedstawioną  szczegółową  kalkulację  ceny 

rzeteln

ą i realną.  

Wyjaśnienia  są  jasne,  konkretne  i  spójne,  a  także  adekwatne  do  przedmiotu 

zamówienia, uwzględniające założenia oraz specyfikę właściwą dla przedmiotu zamówienia, 


który 

co istotne, ma być realizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj”.  

Przedstawione wyjaśnienie wraz z dowodami umożliwiły ocenę zaoferowanej ceny jako 

realną, rzeczywistą, opartą na realiach rynkowych, dowodząc możliwości zaoferowania ceny 

obniżonej w stosunku do wartości zamówienia.  

Ponadto,  w  części  opisowej  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  (na  której  wyłącznie 

budowany  jest  zarzut  odwołania)  Przystępujący  wskazał  –  co  wykazał  w  załącznikach  

do  pisma

,  że  wykona  przedmiot  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  

w  dokumentacji  przetargowej,  w  tym  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz 

wymogami  wynikającymi  z  powszechnie  obowiązujących  przepisów,  regulacji,  norm,  w  tym 

sztuki  budowlanej.  W  ofercie  uwzględnił  koszty  pracy  i  pozostałe  koszty  wynagrodzenia, 

których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  była  wyższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  

za  pracę.  Oferta  uwzględnia  również  oferty  podwykonawcze  i  ceny  materiałów  uzyskane  

od dostawców. 

Ponadto,  załączony  do  wyjaśnień  kosztorys  ofertowy  stanowi  zindywidualizowane  na 
potrzeby  niniejszego  postępowania  opracowanie.  Wieloletnia  współpraca  Wykonawcy  z 

dostawcami  

i  podwykonawcami  pozwoliła  na  uzyskanie  ofert  na  podstawie  których  skalkulowano 

wynagrodzenie  Wykonawcy.  Poziom  cen  uzyskiwanych  od  dostawców  i  podwykonawców 

został uzyskany w wyniku połączenia w sposób przemyślany indywidualnie, kilku elementów, 

np.  terminu  płatności  faktur,  okresów  i  ilości  zamówień,  planów  dostaw,  warunków 

reklamacji, a co najważniejsze dotychczasowej wzorowej historii współpracy, w konsekwencji 

poziom cen stanowi szczególne know-how Wykonawcy.  

W  ocenie  Izby,  Przystępujący  udzielając  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny,  sprostał 

oczekiwaniom  Zamawiającego  zawartym  w  wezwaniu,  co do  podania  istnienia konkretnych 

uwarunkowań  

i  obiektywnych  czynników,  towarzyszących  realizacji  zamówienia  i  mających  wpływ  

na  wysokość  oferowanej  ceny  wraz  z  przedstawieniem  ich  opisu  oraz  skali  tego  wpływu 

(merytorycznego i finansowego). 

W  ocenie  Izby,  u

dzielone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny, 

potwierdzają  w  jaki  sposób  powyższe  okoliczności  mają  ekonomiczne  przełożenie  na  cenę 

końcową.  Informacje  podane  w  wyjaśnieniach  są  konkretne,  jednoznaczne,  dokładne,  

oraz  umożliwiają  weryfikację  zaoferowanej  ceny.  Wyjaśnienia  te,  nie  dają  możliwości 

uznania  zaoferowanej  ceny   

za  cenę  nierealną,  nierynkową,  niepozwalającą  na  wykonanie 

przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  zawartymi  w  dokumentacji  przetargowej. 

Tym samym, zaoferowana cena, nie może być uznana za cenę rażąco niską. 


Wobec powyższego zarzut należy uznać za niezasadny. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art.  226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 6  

oraz  art.  224 

ust.  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum,  pomimo  że 

oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę, rozwiniętego w uzasadnieniu odwołania, 

że  cena  Przystępującego  jest  rażąco  niska  w  szczególności  w  odniesieniu  do  istotnych 

części  składowych  ceny,  które  stanowią  pozycje  kosztorysowe  dotyczące  kotwień 

bezciężarowych  

i słupów strunobetonowych wirowanych, zarzut należy uznać za niezasadny.  

Odwołujący  zarzuca  Przystępującemu,  iż  dla  powyższego  asortymentu  zaoferował 

ceny rażąco niskie, opierając się wyłącznie na tym, iż ich wartość w kosztorysie ofertowym 

jest  niższa,  niż  wartość  zaoferowana  przez  Odwołującego  oraz  wykonawcę,  którego  oferta 

uzyskała 3 miejsce  w  kryterium  oceny  ofert. Odwołujący zarzuca również,  iż  Przystępujący 

nie przedsta

wił żadnych ofert, potwierdzających realność zaoferowanych cen.  

Izba  wskazuje,  iż  stanowisko  Odwołującego  w  zakresie  braku  ofert  potwierdzających 

ceny  dla 

kotwień  bezciężarowych  słupów  strunobetonowych  wirowanych  nie  znajduje 

potwierdzenia 

zgromadzonym 

materiale 

dowodowym. 

Oferty 

dostawców  

dla  ww.  asortymentu  zostały  objęte  przez  Przystępującego  tajemnicą  przedsiębiorstwa, 

jednakże  Izba  wskazuje,  że  wartości  podane  w  kosztorysie  ofertowym,  jak  i  ceny 

jednostkowe, 

znajdują  oparcie  w  treści  tych  ofert.  Ponadto,  podkreślenia  wymaga,  iż 

odniesienie  

się  wyłącznie  do  całościowej  wartości  słupów  strunobetonowych  (bez  odniesienia  do  cen 

jednostkowych i ich ilości) nie jest zasadne, z uwagi na to, że każdy wykonawca zaoferował 

inną  ilość  słupów.  Okoliczność  taka  jest  wynikiem  formuły  w  jakiej  prowadzone  jest 

postępowanie,  tj.  „zaprojektuj  i  wybuduj”,  a  ilość  uwzględnionych  w  wycenie  słupów 

strunobetonowych  wirowanych  jest  efektem 

założeń  przyjętych  w  indywidualnie 

opracowanym  projekcie 

przez  każdego  z  wykonawców.  Ilości  te  nie  zostały  wykonawcom 

narzucone  przez Zamawiającego,  zatem  wartość  podana  przez wykonawców  w  ramach tej 

pozycji, nie jest elementem porównywalnym, i nie może stanowić wyznacznika rażąco niskiej 

ceny  

w odniesieniu do 

istotnych części składowych ceny. 

W  konsekwencji  powyższego,  za  niepotwierdzony  i  niezasadny  Izba  uznała  również 

zarzut  naruszenia  art.  16  pkt  1  i  2  oraz  art.  17  ust.  2  Pzp  poprzez  ich  niezastosowanie  

i  prowadzenie  postępowania  w  sposób  sprzeczny  z  zasadą  uczciwej  konkurencji,  równego 

traktowania  wykonawców,  przejrzystości  oraz  wybór  oferty  Przystępującego  niezgodnie  

z przywołanymi wyżej przepisami Prawa zamówień publicznych.  


Izba, 

podziela  argumentację  zawartą  w  przywołanych  przez  Odwołującego  wyrokach 

Krajowej  Izby 

Odwoławczej,  które  odnoszą  się  do  sytuacji  odmiennych  niż  rozpatrywana,  

tj. 

sytuacji,  w  których  wykonawcy  nie  przedstawili  wyjaśnień  ceny,  potwierdzających,  

że  nie  ma  ona  charakteru  rażąco  niskiej.  Tymczasem  wyjaśnienia  ceny  złożone  przez 

Przystępującego  są  szczegółowe,  zawierają  precyzyjną  kalkulację  ceny  wraz  z  dowodami, 

potwierdzającymi możliwość zaoferowania cen na wskazanym poziomie, w oparciu o realne 

wartości  rynkowe,  zatem  tezy  zawarte  w  przywołanych  wyrokach  nie  korespondują  

z ok

olicznościami rozpoznawanej sprawy.  

W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  557  

oraz  art.  574  ustawy  z  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  w  oparciu  

o przepisy § 5 pkt 1 oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania  (Dz. U. poz. 2437).  

Przewodniczący: ……………………….