KIO 3102/21 WYROK dnia 15 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 01.06.2022

Sygn. akt: KIO 3102/21 

WYROK 

z dnia 15 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Agata Mikołajczyk 

Protokolant:               Szymon Grzybowski 

Konrad Wyrzykowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  10  listopada  2021  r.  w  Warszawie  o

dwołania 

wni

esionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  października  2021r.    przez 

odwołującego: KOMTUR POLSKA sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (Pl. Farmacji 1, 02-

699  Warszawa) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Instytut  Matki  i 

Dziecka 

z siedzibą w Warszawie (ul. Kasprzaka 17A, 01-211 Warszawa), 

przy  udziale  wykonawcy:  Genesis  Pharm  sp.  z  o.o.  sp.  k. 

z  siedzibą  w  Łodzi  (ul. 

Obywatelska  128/152,  94-

104  Łódź)  -  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy 

Genesis Pharm sp. z o.o. sp. k. 

z siedzibą w Łodzi na podstawie art. 226 ust.1 pkt 1 lit. c) 

oraz  pkt  5  ustawy  P

rawo  zamówień  publicznych  i  nakazuje  zamawiającemu 

unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Genesis Pharm sp. z o.o. sp. k. 

z  siedzibą  w  Łodzi  oraz  odrzucenie  oferty  tego  wykonawcy  jako  oferty  niezgodnej  z 

warunkami  zamówienia;  W  pozostałym  zakresie  zarzuty  odwołania  nie  podlegają 

uwzględnieniu; 

2.  Koszta

mi postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego: Instytut Matki i Dziecka 

z  siedzib

ą  w  Warszawie  i  odwołującego:  KOMTUR  POLSKA  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  7.500  zł  00  gr  (słownie: 

siede

m tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącą połowę kwoty uiszczonej przez 

odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 

580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby O

dwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………..………………….. 


Sygn. akt: KIO 3102/21 

Uzasadnienie 

Odwołanie  zostało  wniesione  w  dniu  18  października  2021r.    przez  odwołującego:  Komtur 

Polska  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego:  Instytut  Matki  i  Dziecka  z  siedzibą  w  Warszawie  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.),  [ustawa  Pzp  lub  Pzp  lub  Ustawa  PZP], 

którego przedmiotem jest „Dostawa produktów leczniczych, utensyliów aptecznych”, przetarg 

znak: A/ZP/SZP.26128/21

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dz. Urz. UE nr 

2021/S  266599-2021  z  dnia  28.05.2021  r.   

Odwołujący  podał,  że  zarzuty  podnoszone  w 

odwołaniu dotyczą zadania częściowego (części) nr 13 i wskazał na:     

1.  Zaniechanie 

wykonania  żądań  odwołania  wniesionego  przez  Odwołującego  w  dniu  20 

sierpnia 

2021 r., pomimo uwzględnienia zarzutów odwołania w całości, tj. zaniechanie: 

1)  odrzucenia oferty nr 8 Genesis Pharm sp. z o.o. sp.k. (dalej jako: Genesis Pharm, oferta 

nr  8)  jako  oferty  niezgodnej z  warunka

mi zamówienia na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 

Pzp; 

2)  wyboru oferty najkorzystniejszej, tj. of

erty nr 12 złożonej przez Odwołującego; 

2.  Niezgodne  z  przepisami  PZP  zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy Genesis  Pharm 

sp.  z  o.o.  sp.k.  (dalej  jako:  „Genesis  Pharm”,  „oferta  nr  8”),  mimo  iż  oferta  ta  podlega 

odrzuceniu jako niezgodna z 

warunkami zamówienia. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  522  ust.  1  i  2  PZP

tj.  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

przejrzystości  postępowania  poprzez  niewykonanie  żądań  odwołania  z  dnia  20  sierpnia 

2021 r. (KIO 2479/21), pom

imo uwzględnienia zarzutów tego odwołania w całości; 

2.  art. 5 kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 522 ust. 1 i 2 Pzp

, tj. nadużycie prawa 

po

dmiotowego  poprzez  pozorne  uwzględnienie  w  całości  zarzutów  odwołania  w 

p

ostępowaniu  prowadzonym  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  pod  sygnaturą  KIO 

2479/21  w  celu  umorzenia  postępowania  odwoławczego  i  z  zamiarem  pozbawienia 

odwołującego możliwości uzyskania prawomocnego wyroku; 

3.  art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

wykonawcy Genesis Pharm, mimo iż jej treść była niezgodna z warunkami zamówienia, a 

poprzez to naruszenie zasady uczciwej konkuren

cji i przejrzystości postępowania; 

4.  art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia 

oferty  wykonawcy  Genesis  Pharm,  mimo  iż  nie  złożył  on  w  zakresie  zadania  13 

przedmiotowego środka dowodowego wymaganego przez Zamawiającego; 


5.  art.  17  ust.  2  PZP  w  zw.  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit  c  i  pkt  5  Pzp,  poprzez  udzielenie 

zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z PZP. 

Mając na uwadze postawione zarzuty Odwołujący wniósł o: 

1.  nakazanie 

Zamawiającemu  przeprowadzenia  następujących  czynności  w  zakresie 

zadania częściowego nr 13: 

unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2)  odrzucenia oferty wykonawcy Genesis Pharm; 

3)  wy

boru oferty Odwołującego tj. Komtur Polska jako najkorzystniejszej. 

2.  dopuszczenie i przeprowadzenie dow

odów z dokumentów wskazanych w treści odwołania 

na okoliczności tam powołane; 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania 

wraz  z  opłatą  skarbową  od  pełnomocnictwa  oraz  zwrotu  kosztów  zastępstwa 

procesowego wraz z koszta

mi dojazdu na rozprawę według norm przepisanych. 

Odwołujący  wskazał,  że  (…)  do  zadania  częściowego  numer  13  ofertę  złożyło  3 

wykonawców: 1.Komtur Polska sp. z o.o. (odwołujący) - punktacja łączna 97,65 punktów; 2. 

Urtica  sp.  z  o.o. 

—  punktacja  łączna  93,24  punkty;  3.  Genesis  Pharm  sp.  z  o.o.  sp.k.  — 

punktacja  łączna  100  punktów.  W  konsekwencji  zaniechania  wykonania  żądań 

Odwołującego  w  sprawie prowadzonej  przez Krajową Izbę  odwoławczą pod sygnaturą KIO 

2479/21,  pomimo  uwzględnienia  zarzutów  odwołania  Komtur  Polska  Sp.  z  o.o.  z  dnia  20 

sierpnia  2018  r. 

w  całości,  w  tym  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Genesis  Pharm  jako 

n

iezgodnej  z  PZP,  Odwołujący  został  pozbawiony  możliwości  uzyskania  prawomocnego 

wyroku  w  powołanej  sprawie,  a  tym  samym  pozbawiony  możliwości  zawarcia  umowy  w 

sprawie  zamówienia  publicznego.  Gdyby  Zamawiający  wykonał  wszystkie  żądania 

Odwołującego w sprawie prowadzonej przez KIO 2479/21, a zatem postąpił zgodnie z PZP, 

to  oferta  Odwołującego  byłaby  ofertą  najkorzystniejszą.  Tym  samym  interes  prawny 

Odwołującego we wniesieniu odwołania nie może budzić żadnych wątpliwości w świetle art. 

505 ust. 1 PZP

”. 

W uz

asadnieniu zarzutów wskazał w szczególności: 

Opis stanu faktycznego 

Zamawiający  w  zadaniu  częściowym  nr  13  wymagał  zgodnie  z  SWZ  dostawy  leku, 

spełniającego następujące wymagania: 


Ponadto,  zamawiający  wymagał,  aby  dostarczony  produkt  leczniczy  zgodnie  z  Kartą 

Chara

kterystyki  Produktu  Leczniczego  miał  zastosowanie  w  leczeniu  hiperamonemii 

spowodowanej: 

kwasicą propionową 

kwasicą metylomalonową 

kwa

sicą izowalerianową 

pierwotnym niedoborem syntazy N-acetyloglutaminianowej. 

Dowód: Załącznik nr 2 SWZ tabele asortymentowo cenowe - na potwierdzenie faktu opisania 

przedmiotu zamówienia 

Zgodnie  z  treścią  SWZ  Zamawiający  w  części  X  pkt  1  opisanej  jako  Przedmiotowe  Środki 

dowodowe  wskazał,  iż  „żąda  złożenia  wraz  z  ofertą  pod  rygorem  nieważności  w  formie 

elektronicznej 

następujących  przedmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie,  że 

oferowane dostawy spełniają określone przez Zamawiającego wymagania: 

oświadczenie,  iż  zgłoszony  w  ofercie  lek  posiada  świadectwa  rejestracji.  Wykonawca 

każdorazowo  na  żądanie  Zamawiającego  zobowiązany  jest  do  przedstawienia  kopii 

aktualnych świadectw- odpowiednio do przedmiotu zamówienia”. 

Dowód:  SWZ,  na  potwierdzenie  faktu  rodzaju  żądanych  przedmiotowych  środków 

dowodowych 

Tymczasem 

wykonawca  Genesis  Pharm  złożył  wraz  z  ofertą  jako  przedmiotowy  środek 

dowodowy oświadczenie o następującej treści: 

„1.  Oświadczamy,  że  oferowany  przez  firmę  GENESIS  PHARM  Sp.  z  o.o.  Sp.k  przedmiot 

zamówienia  w  pakiecie  2  posiada  aktualne  i  ważne  dopuszczenia  do  obrotu  oraz 

zobowiązujemy się do okazania dokumentu pozwolenia na wyraźne żądanie Zamawiającego 


Oświadczamy, że zaoferowane produkty  lecznicze są dopuszczone do obrotu  zgodnie z 

ustawą Prawo farmaceutyczne (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 499 ze zm.) oraz zobowiązujemy się 

do okazania dokumentu pozwolenia 

na wyraźne żądanie Zamawiającego. 

Oświadczamy,  że  zaoferowany  produkt  posiada  kartę  charakterystyki  produktu 

leczniczego  potwierdzającą  wymogi  określone  przez  Zamawiającego  a  ponadto,  że 

Wykonawca je

st gotowy w każdej chwili na żądanie Zamawiającego potwierdzić to poprzez 

przesłanie odpowiedniej dokumentacji”

Dowód:  oświadczenie  wykonawcy  Genesis  Pharm  z  dnia  24  czerwca  2021  roku,  na 

potw

ierdzenie  faktu  braku  złożenia  przez  Wykonawcę  Genesis  Pharm  przedmiotowych 

środków dowodowych wskazanych w przez Zamawiającego w SWZ 

Pismem z dnia 25 czerwca 2021 roku Zamawiający wezwał wykonawcę Genesis Pharm do 

złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  i  dodatkowo  karty  charakterystyki,  zamiast 

kopii świadectwa rejestracji. Dowód: Pismo zamawiającego z dnia 25 czerwca 2021 roku na 

potwierdzenie  wezwania  wykon

awcy  Genesis  Pharm  do  złożenia  środków  dowodowych 

nieznanych SWZ. 

Następnie wykonawca Komtur wskazał Zamawiającemu, iż oferta złożona przez wykonawcę 

Genesis  Ph

arm  do  zadania  częściowego  nr  13  jest  niezgodna  z  treści  SWZ,  bowiem 

obowiązujące w dniu składania ofert pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w załączniku nr 

I  do  EPAR  opisanym  jako  charakterystyka  produktu  leczniczego  nie  potwierdza  posiadania 

przez ofero

wany produkt wskazań żądanych przez Zamawiającego.

Do

wód: Pisma wykonawcy Komtur z dnia: 2, 12 i 16 lipca oraz 4 sierpnia 2021 roku. 

Pomimo wątpliwości wskazanych przez Wykonawcę Komtur co do zgodności oferty Genesis 

Pharm  z  warunkami  zamówienia,  Zamawiający  nie  wezwał  tego  wykonawcy  do  złożenia 

kopii  świadectw  rejestracji  ani  nie  odrzucił  złożonej  przez  niego  oferty  jako  niezgodnej  z 

warunkami  zamówienia.  Zamawiający  w  dniu  10  sierpnia  opublikował  wybór  oferty 

najkorzystniejszej  wskazując,  iż  ofertą  najkorzystniejszą  w  zadaniu  częściowym  numer  13 

jest oferta wykonawcy Genesis Pharm.  

Dowód:  Protokół  zamówienia  wraz  z  załącznikami,  na  potwierdzenie  faktu  braku  wezwania 

wykonawcy  Genesis  Pharm  do  z

łożenia  kopii  świadectwa  rejestracji  (pozwolenia  na 

dopuszcze

nie  do  obrotu).  Ogłoszenie  z  dnia  10  sierpnia  2021  roku  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej w zakresie zadania częściowego numer 13. 

Z uwagi na powyższe nieprawidłowości, wykonawca Komtur w dniu 20 sierpnia 2021 r. złożył 

odwołanie  od  niezgodnej  z  przepisami  PZP  czynności  Zamawiającego  tj.  wyboru  oferty 

wykona

wcy  Genesis  Pharm  jako  oferty  najkorzystniejszej,  mimo  iż  oferta  ta  podlegała 

odrzuceniu  jako  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  oraz  od  czynności,  których 

Zamawiający  zaniechał,  mimo  że  obowiązek  ich  wykonania  określa  PZP  tj.  zaniechania 

wezwania  wykonawcy 

Genesis  Pharm  do  złożenia  kopii  aktualnych  świadectw  rejestracji 


(pozwolenia  na  dopuszczenie  do  obrotu)  oferowanego  produktu  leczniczego  Ucedane  i 

zaniechania  odrzucenia  oferty  Genesis  Pharm  jako  oferty  niezgodnej  z  warunkami 

zamówienia tj. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP. Jednocześnie, Odwołujący wniósł o: 

nakazanie  zamawiającemu  przeprowadzenia  następujących  czynności  w  zakresie 

za

dania częściowego nr 13: 

unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2)  dokonania  ponownego  badania  ofert  i  odrzucenie  oferty  wykonawcy  Genesis  Pharm;  3) 

dokonanie ponownej oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej. 

2.  dopuszczenia i przeprowad

zenia dowodów z dokumentów wskazanych w treści odwołania 

na o

koliczności tam powołane; 

W  dniu  2  września  2021  r.  Zamawiający  złożył  oświadczenie  o  uwzględnieniu  w  całości 

zarzutów  w/w  odwołania.  Natomiast  w  dniu  7  września  2021  r.  Przystępujący  do 

postępowania  Genesis  Pharm  po  stronie  Zamawiającego  oświadczył  o  braku  wniesienia 

sprzeciwu wobec uwzględnienia zarzutów odwołania przez Zamawiającego. W konsekwencji 

powyższego, postanowieniem z dnia 7 września 2021 r. Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła 

postępowanie odwoławcze wszczęte w przedmiotowej sprawie o sygn. akt KIO 2479/21 oraz 

zniosła  wzajemnie  koszty  postępowania  odwoławczego  pomiędzy  Stronami.  Dowód:    1. 

odwołanie z dnia 20 sierpnia 2021 r., 2. 

O

świadczenie  Zamawiającego  o  uwzględnieniu 

w  całości  zarzutów,  3  oświadczenie  Przystępującego  o  braku  wniesienia  sprzeciwu  wobec 

uwzględnienia  zarzutów  odwołania  przez  Zamawiającego,  4.  postanowienie  z  dnia  7 

września 2021 r. Krajowej Izby Odwoławczej o umorzeniu postępowania i zniesieniu kosztów 

postępowania odwoławczego 

W  dalszej  kolejności,  w  dniu  14  września  2021  r.  Zamawiający  poinformował  o 

unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty oraz powtórzeniu czynności badania i oceny 

ofert  w  zadaniu  częściowym  nr  13.  Następnie  wezwaniem  z  dnia  17  września  2021  r. 

Zamawiający wezwał Genesis Pharm do wyjaśnienia: 

1.  Czy  na  dz

ień  składania  ofert  tj.  25  czerwca  2021  r.  oferowany  przez  tego  Wykonawcę 

produkt  leczniczy  (Ucedane),  zgodnie  z  kartą  charakterystyki  produktu  leczniczego  (kartą 

charakterystyki  obowiązującą  w  dniu  25  czerwca  2021  r.),  miał  zastosowanie  w  leczeniu 

hiperamonem

ii  spowodowanej:  a)  kwasicą  propionową;  b)  kwasicą  metylomalonową;  c) 

kwasicą izowalerianową; d) pierwotnym niedoborem syntazy N-acetyloglutaminianowej. 

Kiedy została skutecznie zmodyfikowana karta charakterystyki produktu leczniczego w ten 

sposób,  że  obejmowała  wszystkie  cztery  przyczyny  wystąpienia  hiperamonemii,  o  których 

mowa w pkt 1 (proszę o wskazanie daty). 

W odpowiedzi na w/w wezwanie Genesis Pharm złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na 

przedłużenie terminu  związania ofertą  i  ważności  wadium  wraz z  podpisem  elektronicznym 

oraz pismo z dnia 21 w

rześnia 2021 r. zawierające następujące oświadczenia: 


W odpowiedzi na wezwanie: 

• potwierdzamy, iż oświadczenie złożone razem z ofertą dotyczy również pakietu 13 

•  potwierdzamy,  iż  zgłoszony  w  ofercie  lek  UCEDANE  posiada  świadectwa  rejestracji  oraz 

każdorazowo  na  żądanie  Zamawiającego,  Wykonawca  przedstawi  kopię  dokumentu  • 

potwierdzamy,  iż  na  dzień  składania  ofert  tj.  25  czerwca  2021  r.  zaoferowany  przez  nas 

produkt  leczniczy  (Ucedane),  zgodnie  z  kart

ą  charakterystyki  produktu  leczniczego  (kartą 

charakterystyki 

obowiązującą  w  dniu  25  czerwca  2021  r.),  miał  zastosowanie  w  leczeniu 

hiperamonemii spowodowanej: 

a) kwasica 

propionową; 

b)kwasica metylomalonowq; 

c)kwasica izowalerianowq; 

d)pierwotnym niedoborem syntazy N-acetyloglutaminianowej 

•  potwierdzamy,  iż  w  dniu  21.06.2021r  została  skutecznie  zaktualizowana  karta 

charakterystyki  produktu  leczniczego  w  ten  sposób,  że  obejmowała  wszystkie  cztery 

przyczyny wystąpienia hiperamonemii.” 

Wezwaniem  z  dnia  28  wr

ześnia  2021  r.  Zamawiający  wezwał  Genesis  Pharm  do  złożenia 

świadectwa  rejestracji  leku  dot.  cz.  13,  na  co  w  odpowiedzi  Wykonawca  ten  przedłożył 

Decyzję  Wykonawczą  Komisji  Europejskiej  z  dnia  23  czerwca  2017  r.,  tj.  świadectwo 

rejestracji  leku  Ucedane  -  kw

as  kargluminowy,  bez  załączonej  Charakterystyki  Produktu 

Leczniczego. 

W  dniu  8  października  2021  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej dotyczącej zadania częściowego nr 13, tj. oferty nr 8 wykonawcy Genesis 

Pharm. 

Dowód:  1.  zawiadomienie  o  unieważnieniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz  o 

powtórzeniu czynności badania i oceny ofert dot. części nr 13 z dn. 14 września 2021 r., 2. 

wezwanie  skierowane  do  Genesis  Pharm  z 

dnia  17  września  2021  r.,  28  września  2021  r. 

oraz  4  października  2021  r.  wraz  z  odpowiedziami  złożonymi  przez  tego  Wykonawcę,  3. 

zawiadomienie  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  dot.  części  nr  13  z  dn.  z  dn.  8 

października 2021r. 

Zgodnie  z  danymi  na  stronie  Europejskiej  Age

ncji  Leków  w  odniesieniu  do  leku  Ucedane 

https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/ucedane 

ostatnia 

aktualizacja 

Charakterystyki  Produktu  Leczniczego  miała  miejsce  w  dniu  13  lipca  2021  r.  Dopiero  na 

skutek w/w aktualizacji do Charakterystyki Produktu Leczniczego dodane 

zostały wskazania 

w leczeniu: 

•  hiperamonemii 

spowodowanej 

pierwotnym 

niedoborem 

syntazy 

N-

acetyloglutaminianowej; 

•  hiperamonemii spowodowanej kwasicą izowalerianową; 


•  hiperamonemii spowodowanej kwasicą metylomalonową; • hiperamonemii spowodowanej 

kwasicą propionową, tj. wskazania wymienione w opisie przedmiotu zamówienia zadania 

częściowego nr 13. 

Na  dzień  składania  ofert,  tj.  25  czerwca  2021  r.  jedynym  wskazaniem  leku  Ucedane  jest 

leczenie 

hiperamonemii 

spowodowanej 

pierwotnym 

niedoborem 

syntazy 

N-

acetyloglutaminianowej,  co  wynika  z  Charakterystyki  Produktu  Leczniczego  Ucedane 

stanowiącej  załącznik  do  decyzji  Komisji  Europejskiej  z  dnia  6  lutego  2020  r.  (świadectwo 

rejestracji  leku),  która  w  zakresie  wskazań  leczenia  stanowiła  powtórzenie  wskazań  z 

pierwotnej  decyzji  Komisji  Europejskiej  z  dnia  27 

czerwca  2017  r.  (świadectwo  rejestracji 

leku),  tj.  tej  której  treść  (bez  załącznika  w  postaci  Charakterystyki  Produktu  Leczniczego) 

przesłał Genesis Pharm. W/w decyzje wraz z załącznikami (w różnych wersjach językowych, 

w tym w polskiej wersji językowej) znajdują się w Unijnym Rejestrze Produktów Leczniczych 

stosowanych 

ludzi 

prowadzonym 

przez 

Komisję 

Europejską 

na 

stronie 

https://ec.europa.eu/health/documents/communityregister/html/h1202.htm. 

Powyższe oznacza, że Wykonawca Genesis Pharm nie spełniał na dzień składania ofert, tj. 

25  czerwca  2021  r.  wymogów  zawartych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  w  zakresie 

wskazań  do  leczenia  zawartych  w  Charakterystyce  Produktu  Leczniczego,  tj.  leczenie 

hiperamonemii  spowodowanej:  k

wasicą  propionową,  kwasicą  metylomalonową,  kwasicą 

izowalerianową  pierwotnym  niedoborem  syntazy  N-acetyloglutaminianowej.  Na  dzień 

składania  ofert,  tj.  25  czerwca  2021  r.  jedynym  wskazaniem  leku  Ucedane  było  leczenie 

hiperamonemii spowodowanej pierwotnym niedoborem syntazy N-acetyloglutaminianowej. 

Jednocześnie nieprawdziwe są złożone przez tego Wykonawcę oświadczenia, że oferowany 

przez  niego 

produkt  leczniczy  spełniał  wszystkie  wskazania  lecznicze  zawarte  w  opisie 

przedmiotu zamówienia na dzień składania ofert, tj. 25 czerwca 2021 r. 

Odwołujący po raz kolejny nie wykonał żądań Odwołującego zawartych w odwołaniu z dnia 

20  sierpnia  2021  r.  będących  następstwem  zakresu  odwołania,  tj.  podniesionych  w  nim 

z

arzutów, pomimo uwzględnienia przez Zamawiającego w/w odwołania w całości. 

Uzasadnienie prawne 

Stosownie  do  art.  522  ust.  1  PZP  w  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba  może  umorzyć  postępowanie 

odw

oławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy pod warunkiem. że 

w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

w

ykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu. 

Natomiast,  stosownie  do  ust.  2 

powołanego  przepisu  jeżeli  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie 


sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  przez 

zamawiającego,  Izba  umarza  postępowanie,  a  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym w odwołaniu. Jak wskazuje Marzena Jaworska [w:] Prawo zamówień publicznych. 

Komentarz  red.  Marzena  Jaworska,  Dorota  Grześkowiak-Stojek,  Julia  Jarnicka,  Agnieszka 

Matusiak,  2021  „Co  do  zasady  więc,  wykonanie  przez  zamawiającego  żądań  zawartych  w 

odwołaniu  jest  następstwem  zakresu  odwołania,  tj.  podniesionych  w  nim  zarzutów. 

Podkreślenia  jednak  wymaga,  że  jakkolwiek  zamawiający  jest  związany  dyspozytywną 

czynnością  uwzględnienia  zarzutów  odwołania,  to  winien  wykonać  w  ramach  tego 

uwzględnienia  czynności  w  zakresie  i  granicach,  jakie  stawiają  przepisy  prawa  i  jakie  są 

dopuszczalne  w  ustalonym  stanie  faktycznym.  W  przypadku  gdy  zamawi

ający zidentyfikuje 

konflikt pomiędzy obowiązkiem wynikającym z art. 522 ust. 1 zd. 2 PZP a przekonaniem, że 

wykonan

ie  tego  obowiązku  doprowadzi  do  niezgodności  z  prawem  przyrzeczonej  do 

wykonania czynności, prawidłowość postępowania o udzielenie zamówienia powinna być dla 

niego  nadrzędna.  Czynności  zamawiającego  podejmowane  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  są  czynnościami  zmierzającymi  do  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego  i  nie 

są one pozostawione pełnej swobodzie i niezależności zamawiającego. Z 

uwagi na to, że przepisy PZP są przepisami bezwzględnie obowiązującymi zamawiający, nie 

ma  pełnej  swobody  w  zakresie  procesu  decyzyjnego  co  do  tego,  z  którym  wykonawcą 

zawrze  umowę.  Może  się  więc  zdarzyć,  że  zamawiający  nie  będzie  mógł  wykonać  danej 

czynności  zgodnie  z  żądaniem  odwołania,  z  uwagi  na  jej  niezgodność  z  PZP.  W  takiej 

sytuacji  na  czynność  zamawiającego  wykonaną  niezgodnie  z  żądaniem  zawartym  w 

odwołaniu przysługują środki ochrony prawnej. ” 

Z  powyższego  wynika,  że  jedynym  przypadkiem  upoważniającym  Zamawiającego  do 

niewykonan

ia żądań  zawartych  w  odwołaniu będących następstwem  zakresu  odwołania, tj. 

podniesionych  w  nim  zarzutów  jest  przeszkoda  o  charakterze  prawnym  tj.  sytuacja,  gdy 

wykonanie  obowiązku  doprowadzi  do  niezgodności  z  prawem  przyrzeczonej  do  wykonania 

czynności. Taka przeszkoda nie wystąpiła w przedmiotowym stanie faktycznym. Oznacza to, 

że nie było żadnych podstaw do tego, aby Zamawiający nie wykonał żądań odwołania. 

Uznanie  przez  Zamawiającego  zarzutów  powołanego  odwołania,  w  tym  w  szczególności 

zarzutu  naruszenie  art. 16  ust.  1  pk

t 1 i 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP oznaczało, że 

Zamawiający  przyznaje  rację  Odwołującemu,  że  oferta  nr  8  złożona  przez  Genesis  Pharm 

jest niezgodna z warunkami zamówienia, a poprzez to narusza zasady uczciwej konkurencji i 

przejrzystości  postępowania  i  z  tego  też  powodu  podlegała  odrzuceniu.  Odwołujący  już  w 

odwołaniu  z  dnia  20  sierpnia  2021  r.  wskazał,  że  zakres  wskazań  w  Charakterystyce 

Produktu  Leczniczego  załączonej  do  decyzji  Komisji  Europejskiej  (świadectwo  rejestracji 

leku)  aktualnej  na  dzie

ń  składania  ofert,  tj.  25  czerwca  2021  r.  nie  zawiera  wszystkich 


wskazań  do  leczenia  wymaganych  w  opisie  przedmiotu  zamówienia.  Wszystkie  wskazania 

do  leczenia  wymagane  opisem  przedmiotu  zamówienia  pojawiły  się  dopiero  na  skutek 

aktualizacji Charakterystyki Produktu Leczniczego dokonanej w dniu 13 lipca 2021 r. 

Według  obecnego  stanu  prawnego  przedmiotowe  środki  dowodowe  mają  potwierdzać.  że 

oferta spełnia warunek nie później niż w dniu. w którym upłynął termin składania ofert (por. 

KIO  1899/10,  Legalis;  9.11

.2010  r.,  KIO  2351/10,  Legalis).  Przykładowo,  wykonawca  nie 

załączył do oferty w przetargu nieograniczonym certyfikatu termin składania ofert upłynął w 

dniu 10 maja, wykonawca ten został wezwany do uzupełnienia ww. dokumentu; uzupełniony 

dokument powinien 

potwierdzać spełnienie warunku przedmiotowego na dzień nie dalszy niż 

10  maja.  Zamawiający  będą  musieli  wyznaczać  odpowiednie  terminy  do  uzupełnienia 

dokumentów,  mając  na  względzie  możliwości  wykonawców.  Niczego  w  w/w  zakresie  nie 

zmieniło  ponowne  wezwanie  Wykonawcy  Genesis  Pharm  do  uzupełnienia  braków  w 

zakre

sie  świadectwa  rejestracji  leku  oraz  odpowiedź  tego  Wykonawcy  na  w/w  wezwanie. 

Powyższe  nie  zmienia  bowiem  faktu,  że  na  dzień  składania  ofert,  tj.  25  czerwca  2021  r. 

oferta Wykonawcy Genesis Pharm nie 

była zgodna z opisem przedmiotu zamówienia. Zatem 

niedo

konanie  odrzucenia  oferty  nr  8  wykonawcy  Genesis  Pharm  oraz  ponowny  jej  wybór 

jako  oferty  najkorzystniejszej  jest  czynnością  stojącą  w  całkowitej  sprzeczności  ze 

stanowiskiem  zawartym  w  w/w  odwołaniu  oraz  przepisami  PZP.  Ponadto,  stanowi  również 

nadużycie  prawa  podmiotowego.  Przyjąć  należy  bowiem,  że  uwzględnienie  odwołania  w 

sprawie  pod  sygnaturą  KIO  2479/21  w  całości  nastąpiło  jedynie  w  celu  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  i  z  zamiarem  pozbawienia  Odwołującego  możliwości 

uzyskania  prawomocnego  wyroku, 

a  tym  samym  pozbawienia  Odwołującego  możliwości 

wszczęcia postępowania egzekucyjnego w przypadku niewykonania tenoru wyroku. Przepis 

art.  2

26  ust.  1  PZP  wymienia  przesłanki  odrzucenia  oferty.  Ma  on  charakter  katalogu 

zamkniętego,  co  oznacza,  że  zamawiający  nie  może  z  innych  powodów  odrzucić  oferty 

złożonej  przez  wykonawcę  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  klasycznego 

(dodatkowe  podstawy 

odrzucenia  oferty  mogą  być  stosowane  w  przypadku  udzielania 

z

amówień sektorowych - art. 393 ust. 1 pkt 4 PZP, oraz zamówień w dziedzinach obronności 

i  bezpieczeństwa  -  art.  418  ust.  1  pkt  1  PZP).  Z  uwagi  na  restrykcyjny  charakter  tego 

przepisu wskazane w n

im przesłanki nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej. Przesłanki 

odrzucenia oferty jako  eliminacyjne,  podlegają wykładni  ścisłej  i  nie mogą być rozszerzane 

na sytuacje nie 

objęte zakresem przedmiotowym normy (tak KIO w "r. z 6 stycznia 2020 r., 

KIO  2593

/20,  Legalis).  Jednocześnie  w  przypadku  ustalenia  okoliczności  skutkujących 

koniecznością  odrzucenia  oferty,  zamawiający  nie  może  odstąpić  od  dokonania  tej 

czynności.  Takie  działanie  byłoby  sprzeczne  z  podstawowymi  zasadami  udzielania 

zamówień,  w  szczególności  zasadą  równego  traktowania  wykonawców  i  przejrzystości 

p

ostępowania. W konsekwencji zamawiający ma obowiązek zbadania oferty w celu ustalenia 


czy oferta 

odpowiada warunkom przedmiotowym określonym przez zamawiającego w SWZ 

oraz  ocenia,  czy  została  spełniona  którakolwiek  z  przesłanek  merytorycznych,  a  nie 

podmiotowych odrzucenia,  enumeratywnie wyliczonych w art. 226 ust. 1 PZP. Po zbadaniu 

przesłanek merytorycznych w procedurze odwróconej zgodnie z art. 126 PZP zamawiający 

wzywa  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej  oceniona  do  złożenia  podmiotowych 

środków dowodowych, o których mowa w art. 7 pkt 17 PZP. W odróżnieniu od podmiotowych 

środków dowodowych, które zgodnie z art. 126 ust. 1 PZP, co do zasady, składane są przed 

wyborem  najkorzystniejszej  o

ferty  przez  wykonawcę,  którego  oferta  została  najwyżej 

ocenio

na, przedmiotowe środki dowodowe składa się wraz z ofertą. Zakres stosowania art. 

107  ust.  2  PZP.  Przepis  art.  107  ust.  2  PZP  stanowi,  że  jeżeli  wykonawca  nie  złożył 

przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone  przedmiotowe  środki  dowodowe  są 

niekompletne

,  zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym 

terminie,  o  ile  przewidział  to  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia. 

Przepis  dotyczy  sytuacji,  w  której  wykonawca,  pomimo  obowiązku  wynikającego  z  art.  107 

ust.  1  PZP:  1)  ni

e  złożył  przedmiotowego  środka  dowodowego,  2)  złożony  przedmiotowy 

środek dowodowy jest niekompletny. Przepis ten nie znajdzie zastosowania w sytuacji, gdy 

przedmiotowe środki dowodowe zostały wprawdzie złożone i są kompletne, ale ich treść nie 

jest  wystar

czająca  do  pozytywnej  oceny  zgodności  oferowanego  zamówienia  z 

wymaganiami zamawiającego. Ustawodawca bowiem w sposób wyraźny dopuścił możliwość 

wezwania  do  złożenia  lub  uzupełnienia  przedmiotowych  środków  dowodowych,  tylko  jeśli 

dany środek nie został złożony albo wprawdzie został złożony, ale jest niekompletny. W tym 

miejscu warto porównać treść ust. 2 powołanego przepisu z treścią art. 128 ust. 1 PZP, który 

stanowi, że jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 PZP, 

podmiot

owych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  w 

postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę 

odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie.  Z 

zestawienia ob

u przepisów jasno wynika, że przedmiotowy środek dowodowy. jeżeli będzie 

zawierał błędy. nie będzie podlegał uzupełnieniu. Nie będzie również podlegał uzupełnieniu 

taki  przedmiotowy  środek  dowodowy,  który  potwierdza,  że  oferta  jest  niezgodna  z 

wymaganiami 

zamawiającego.  Oznacza  to,  że  przedmiotowe  środki  dowodowe  nie  będą 

uzupełniane,  jeżeli  na  skutek  merytorycznej  ich  oceny  zamawiający  uzna,  że  nie 

potwierdzają,  iż  wykonawca  oferuje  produkt  lub  usługę  spełniającą  oczekiwania 

zamawiającego.  

W  toku  przedmio

towego  postępowania  Zamawiający,  podobnie  jak  miało  to  miejsce  w 

pierwszym  badaniu  i  ocenie  ofert  zadania  częściowego  nr  13,  po  skierowaniu  do  Genesis 

Pharm  wezwania  z  dnia  17  września  2021  r.  ponownie  wzywał  tego  Wykonawcę  do 

uzupełnienia  danych  wezwaniem  z  dnia  28  września  2021  r.  Na  skutek  pierwszego 


wezwania Wykonawca nie przedstawił środka dowodowego potwierdzającego, że jego oferta 

jest  zgodna  z  wymaganiami  Zamawiającego.  Oferta  tego  Wykonawcy  powinna  zostać 

unieważniona już po udzieleniu przez Genesis Pharm odpowiedzi na pierwsze wezwanie. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  (pismo  z  dnia  3/11/21)  wniósł  o  jego 

oddalenie i wskazał w szczególności: 

Stan faktyczny  

(…)  Jedno  z  zadań  (nr  13)  dotyczyło  dostawy  produktu  leczniczego  Acidum 

carglumicum.  We  wskaz

anym  postępowaniu,  w  odniesieniu  do  wspomnianej  części  13, 

złożone zostały trzy oferty, z których wybrana została oferta Genesis Pharm Sp. z o.o. sp. k. 

(zwana  dalej:  „Genesis  Pharm”).  Należy  wyjaśnić,  że  zgodnie  ze  specyfikacją  warunków 

zamówienia  (zwaną  dalej:  „SWZ”),  Zamawiający  w  części  X  pkt  1  opisanej  jako 

„Przedmiotowe  Środki  Dowodowe”  wskazał,  że  żąda  złożenia  wraz  z  ofertą  pod  rygorem 

nieważności  w  formie  elektronicznej  następujących  przedmiotowych  środków  dowodowych 

na  potwierdzenie,  że  oferowane  dostawy  spełniają  określone  przez  Zamawiającego 

wymagania:  oświadczenie,  iż  zgłoszony  w  ofercie  lek  posiada  świadectwa  rejestracji. 

Zamawiający  zastrzegł  jednak,  że  Wykonawca  każdorazowo  na  jego  żądanie  zobowiązany 

jest do przedstawienia kopii aktua

lnych świadectw - odpowiednio do przedmiotu zamówienia. 

Wraz ze złożoną ofertą Genesis Pharm złożyła wspomniane oświadczenie.  

Dowód:    oświadczenie  Genesis  Pharm  z  dnia  25.06.2021  r.  złożone  wraz  z  ofertą  na  fakt 

złożenia wymaganych przez Zamawiającego przedmiotowych środków dowodowych.   

Zamawiający pismem z dnia 25 czerwca 2021 r. wezwał Genesis Pharm do złożenia 

podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  karty  charakterystyki  produktu  leczniczego 

u

względniającej zapisy o rejestracji stosowania zaoferowanego produktu leczniczego w:  

1) kwasicy propionowej; 2) kwasicy metylomalonowej; 3) kwasicy izowalerianowej.  

Dowód:    pismo  Zamawiającego  z  dnia 25.06.2021  r.,  na  fakt  wezwania Genesis  Pharm  do 

przedstaw

ienia  karty  charakterystyki  produktu  leczniczego  uwzględniającej  rejestrację 

produktu  leczniczego    w  zakresie  leczenia  hiperamonemii  wywo

łanej  określonymi 

przypadkami kwasicy.  

W  odpowiedzi,  pismem  z  dnia  5  lipca  2021  r.  Genesis  Pharm  przesłała  wszystkie 

p

odmiotowe  środki  dowodowe  oraz  kartę  charakterystyki  produktu  leczniczego,  z  której 

wynikało  (załącznik  1  ust.  4  pkt  4.1.),  że  zaoferowany  produkt  leczniczy  jest  zalecaną 

metodą  leczenia hiperamonemii  spowodowanej  wszystkimi  przypadkami  wskazanymi przez 

Za

mawiającego.   

Dowód:    pismo  Genesis  Pharm  z  dnia  5.07.2021  r.,  wraz  z  kartą  charakterystyki  produktu 

leczniczego  na  fakt  złożenia  przez  Genesis  Pharm  karty  charakterystyki  produktu 


leczniczego  uwzględniającej  zapisy  o  rejestracji  stosowania  zaoferowanego  produktu 

leczniczego w przypadkach wskazanych przez Zamawia

jącego.  

Zamawiający  dokonał  pierwotnego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  dniu  10 

sierpnia  2021  r.  wybierając  ofertą  Genesis  Pharm  i  zaoferowanego  przez  nią  produktu 

leczniczego  występującego  pod  nazwą  handlową  „Ucedane”.    Wskutek  wniesionego  przez 

Komtu

r  odwołania z  dnia 20  sierpnia 2021  r.  i  zaistniałych w  jego  następstwie wątpliwości, 

Zamawiający uwzględnił wspomniane odwołanie i unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty. 

Następnie  powtórzył  czynności  w  zakresie  oceny  ofert  złożonych  w  postępowaniu  o 

udzieleni

e  zamówienia  publicznego  A/ZP/SZP.261-28/21,  w  zakresie  części  nr  13  oraz 

pismem  z  dnia 17  września 2021 r.,  wezwał Genesis  Pharm  do  wyjaśnienia następujących 

kwestii   

czy złożone wraz z ofertą oświadczenie dotyczy również części nr 13 zamówienia;  

czy na dzień 25 czerwca 2021 r. oferowany przez Państwa produkt leczniczy (ucedane), 

zgodnie  z kartą charakterystyki produktu leczniczego (kartą charakterystyki obowiązującą w 

dniu  25  cz

erwca 2021 r.), miał zastosowanie w leczeniu hiperamonemii spowodowanej:  a) 

kwasicą  propionową;  b)  kwasicą  metylomalonową;  c)  kwasicą  izowalerianową;    d) 

pierwotnym niedoborem syntazy N-acetyloglutaminianowej.  

kiedy została skutecznie zmodyfikowana karta charakterystyki produktu leczniczego  w ten 

sposób,  że  obejmowała  wszystkie  cztery  przyczyny  wystąpienia  hiperamonemii,  o  których 

mowa w pkt 1 (proszę o wskazanie daty).  

Zam

awiający  w  piśmie  z  dnia  21  września  2021 r.  otrzymał  następującą  odpowiedź 

od Genesis Pharm:  

„- potwierdzamy, iż oświadczenie złożone razem z ofertą dotyczy również pakietu 13,  

potwierdzamy,  iż  zgłoszony  w  ofercie  lek  UCEDANE  posiada  świadectwa  rejestracji  oraz 

każdorazowo na żądanie Zamawiającego, Wykonawca przedstawi kopię dokumentu,  

potwierdzamy,  iż  na  dzień  składania  ofert  tj.  25  czerwca  2021  r.  zaoferowany  przez  nas 

produkt  leczniczy  (Ucedane),  zgodnie  z  kartą  charakterystyki  produktu  leczniczego  (kartą 

charakterystyki  obowiązującą  w  dniu  25  czerwca  2021  r.),  miał  zastosowanie  w  leczeniu 

hiperamonem

ii  spowodowanej:    a)  kwasicą  propionową;    b)  kwasicą  metylomalonową;    c) 

kwasicą izowalerianową;  d)  pierwotnym niedoborem syntazy N-acetyloglutaminianowej  

potwierdzamy,  iż  w  dniu  21.06.2021r  została  skutecznie  zaktualizowana  karta 

charakterystyki  produktu  leczniczego  w  ten  sposób,  że  obejmowała  wszystkie  cztery 

przyczyny wystąpienia hiperamonemii”.   

Dowód:  pismo  Zamawiającego  z  dnia  17  września  2021  r.  wzywające  do  wyjaśnień 

dokumentów na fakt wezwania Genesis Pharm do wyjaśnienia dokumentów;  pismo Genesis 

Pharm z dnia 21 września 2021 r., na fakt odpowiedzi uzyskanych od Genesis Pharm.  


Z kolei w dniu 28 września 2021 r. Zamawiający wezwał Genesis Pharm do złożenia 

świadectwa  rejestracji  zaoferowanego  produktu  leczniczego.  W  odpowiedzi  w  dniu  1 

października  2021  r.  Genesis    Pharm  przesłał  decyzję  przyznającą  pozwolenie  na 

dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego Ucedane, która jest świadectwem rejestracji.   

Dowód:    wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  28  września  2021  r.  wzywające Genesis  Pharm 

do złożenia świadectwa rejestracji zaoferowanego produktu leczniczego, odpowiedź Genesis 

Pharm  z  dnia  21  września  2021  r.,  na  fakt  przesłania  decyzji  przyznającej  pozwolenie  na 

dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego Ucedane.  

W  dni

u  8  października  2021  r.,  Zamawiający  poinformował  o  wyborze 

najkor

zystniejszej oferty dotyczącej zadania częściowego nr 13, tj. oferty Genesis Pharm.  

Wobec  pierwszego  z  zarzutów  Zamawiający  stwierdził,  że  „Nieprawdą  jest,  że 

Zamawiający  zaniechał  czynności  uwzględnionych  w  odwołaniu  z  dnia  20  sierpnia  2021  r. 

Należy  wyjaśnić,  że  Zamawiający  dokonał  –  zgodnie  ze  wspomnianym  odwołaniem  – 

następujących czynności: 1) unieważnił  wybór  najkorzystniejszej  oferty;  2)  dokonał 

ponownego  badania  ofert;  3) 

dokonał  ponownego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej. 

Jednocześnie Zamawiający nie mógł spełnić jedyne żądania, dotyczącego odrzucenia oferty 

firmy  Genesis  Pharm,  ponieważ  nie  wystąpiła  żadna  (ustawowa)  przesłanka  obligująca  do 

odrzucenia  oferty.  Z  kolei  w  odniesieniu  do  zarzutu  Kom

tur,  że  Zamawiający  zaniechał 

realizacji  żądania  w  postaci  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  tj.  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego,  Zamawiający  wskazuje,  że  Odwołujący  w  poprzednim  odwołaniu  nie 

wskazywał,  iż  żąda  wyboru  swojej  oferty  jako  najkorzystniejszej,  zatem  wskazany  zarzut 

opiera  się  na  błędnym  przywołaniu  zakresu  treści  odwołania  z  dnia  20  sierpnia  2021  r.  

Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  uwzględnił  uznane  zarzuty  w  zakresie,  w  jakim  było  to 

możliwe zgodnie z ustawą Pzp.  Nie sposób uznać, że Zamawiający nadużył prawa, z uwagi 

na  fakt,  że  faktycznie  wykonał  czynności  dozwolone  prawem  (przepisami  ustawy  Pzp),  tj. 

unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty i dokonał powtórzenia czynności w zakresie oceny 

ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego A/ZP/SZP.261-28/21. 

Automatyczne  odrzucenie  oferty  Genesis  Pharm,  bez  jej  ponownej  analizy  (zgodnie  z 

oczekiwaniem  Odwołującego),  stanowiłoby  czynność  niezgodną  z  ustawą  Pzp.  Odwołujący 

zdaje  się  nie  dostrzegać,  że  uznanie  odwołania  doprowadziło  do  powrotu  do  etapu 

postępowania,  na  którym  Zamawiający  dokonuje  oceny  złożonych prawidłowo ofert.  W tym 

miejscu  należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  223  ustawy  Pzp  „w  toku  badania  i  oceny  ofert 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert 

oraz  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub 

oświadczeń”.   


Podał,  że  Zamawiający  w  SWZ,  w  ramach  przedmiotowych  środków  dowodowych 

wymagał  złożenia  wraz  z  ofertą  oświadczenia,  iż  zgłoszony  w  ofercie  lek  posiada 

świadectwa  rejestracji,  które  faktycznie  zostało  przez  Genesis  Farm  złożone.  Dodatkowo 

Zamawia

jący korzystając z uprawnień przewidzianych we wspomnianym już art. 223 ustawy 

Pzp (już na etapie powtórnej oceny ofert) skorzystał z możliwości wyjaśnień treści złożonej 

oferty  oraz  uzyskał  od  Genesis  Pharm  świadectwo  rejestracji  zaoferowanego  produktu 

le

czniczego (które nie było przedmiotowym środkiem dowodowym). Zatem nie było podstaw 

do  odrzucenia  oferty  Genesis  Pharm,  a  nadinterpretacja  zap

isów  SWZ,  jakiej  dokonuje 

Odwołujący, również nie może stanowić podstawy odrzucenia oferty. W świetle powyższego 

o

czywiste jest, że Genesis Pharm złożyła wymagane przedmiotowe środki dowodowe.   

Należy  wyjaśnić,  że  SWZ  jest  podstawowym  dokumentem,  który  jest  niezbędny  do 

przeprowadzenia  przetargu  nieograniczonego.  Na  podstawie  informacji  w  niej  zawartych 

Wykonawcy  pod

ejmują decyzję   o  uczestniczeniu w  postępowaniu,  przygotowują  i  składają 

oferty.  Specyfikacja  warunków  zamówienia  od  momentu  jej  udostępnienia  jest  wiążąca  dla 

Zamawiającego – jest on obowiązany do przestrzegania warunków w niej określonych. Jest 

to rozwiązanie wskazane w art. 701 § 4 Kodeksu cywilnego, zgodnie  z którym: „Organizator 

od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty zgodnie  z ogłoszeniem 

aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia,  a 

także  warunków  aukcji  albo  przetargu”.  Z  uwagi  na  to,  że  obok  ogłoszenia  Zamawiający 

konkretyzuje  warunki  przetargu  zarówno  odnośnie  do  zamówienia  (umowy),  jak  i  do 

prowadzenia  postępowania    w  specyfikacji,  SWZ  należy  uznać  za  warunki  przetargu  w 

roz

umieniu  Kodeksu  cywilnego.  Udostępnienie  SWZ  jest  zatem  czynnością  prawną 

powodującą powstanie zobowiązania po stronie Zamawiającego, który jest związany swoim 

oświadczeniem  woli  co  do  warunków  prowadzenia  postępowania  i  innych  elementów 

wymienionych  w  SWZ.  Stanowisko  takie  ugruntowane  jest  w  orzecznictwie  KIO,  np.  w 

wyroku  z  5.12.2018 r., KIO  2420/18,  LEX  nr  2621396,  Izba  stwierd

za: „Treść SIWZ to opis 

wymagań  zamawiającego  stawianych  przedmiotowi  zamówienia  lub  warunkom  jego 

wykonania.  Opis  ten  ma  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  charakter  wiążący. 

Zamawiający  jest  związany  ustaloną  przez  siebie  treścią  SIWZ  i  nie  może  jej  zmienić. 

Urzecz

ywistnia  to  zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji,  gdyż 

zapobiega możliwości dokonywania przez zamawiającego ocen o charakterze subiektywnym 

i arbitralnym”  (podobnie w wyroku KIO z 25.06.2019 r., KIO 1038/19, LEX nr 2712291). - M. 

Stachowiak  [w:]  W.   

Dzierżanowski,  Ł.  Jaźwiński,  J. Jerzykowski, M.  Kittel,  M.  Stachowiak, 

Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz,  Warszawa  2021,  art.  134.  Powyższe  jest 

szczególnie  istotne  w  kontekście  przedmiotowych  środków  dowodowych,  jakich  wymagał 

Zamaw

iający, a które zostały złożone przez Genesis Pharm.   


Ponadto  związanie  postanowieniami  SWZ  oznacza  konieczność  stosowania  się  do 

przewidzianych rozwiązań w toku całego postępowania zarówno przez zamawiającego, jak i 

przez  wykonawcę.  Niedopuszczalne  jest  w  szczególności  odstępstwo  od  jej  postanowień 

przez  Zamawiającego  na  etapie  oceny  ofert,  kiedy  znani  są  Wykonawcy  i  warunki 

składanych przez nich ofert. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na wyrok KIO z 14.12.2018 

r.,  KIO  2458/18,  LEX  nr  2621353,  zgodnie  z 

którym:  „specyfikacja  istotnych  warunków 

zamówienia  jest  podstawowym  dokumentem  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  a  rozszerzanie  zawartych  w  niej  wymagań  na  etapie  oceny  ofert  narusza 

zasady  p.z.p.  Specyfikacja  wraz  z  opisem  przedmiotu  za

mówienia  i  wzorem  umowy 

precyzuje  wzajemne  prawa  i  obowiązki  stron  postępowania,  umożliwia  wykonawcom 

poznanie  ocz

ekiwań  zamawiającego  oraz  weryfikację  predyspozycji  do  należytego 

wykonania zamówienia”. Przyjęcie odmiennych zasad oceny spełniania warunków udziału w 

postępowaniu niż określone w SWZ czy też w kryteriach oceny ofert powodowałoby wprost 

naruszenie  zasady 

równego  traktowania  Wykonawców  oraz  nakazu  stworzenia  warunków 

uczciwej  konkurencji. 

Jeżeli  jednak  istnieją  rozbieżności,  to  wykładnia  niejasnych 

postanowień  SWZ  wymaga  przyjęcia  perspektywy  Wykonawcy,  który  może  odczytywać  te 

postanowienia w sposób dla siebie korzystny. Zgodnie więc z zasadą uczciwej konkurencji i 

mając  na  uwadze  cel  regulacji  zamówień  publicznych  polegający  na  umożliwieniu  dostępu 

do  nich  jak  najszerszemu  kręgowi  podmiotów  zdolnych  do  wykonania  danej  umowy, 

przyjmuje  się,  że  wątpliwości  powinny  być  rozstrzygane  na  korzyść  Wykonawcy  (tak  m.in. 

wyrok  SO    w  Szczecinie  z  7.03.2018  r.,  VIII  Ga  102/18,  LEX  nr  2477594;  wyrok  SO  w 

No

wym Sączu z 18.03.2015 r., III Ca 70/15, LEX nr 1835613).  

Całkowicie  chybiony  jest  również  zarzut  Odwołującego,  że  utracił  możliwości 

uzyskania prawomocnego wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, co potwierdza fakt, że toczy 

się niniejsze postępowanie na skutek kolejnego odwołania.  Ponadto Zamawiający dokonał 

wyboru  najkorzyst

niejszej  oferty,  ale  nie  doszło  do  czynności  udzielenia  zamówienia. 

Odwołujący zdaje się nie dostrzegać, że zgodnie art. 7 pkt 25 ustawy Pzp  przez udzielenie 

zamówienia  -  należy  rozumieć  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

podczas  gdy  Zamawia

jący  nie  zawarł  umowy  w  ramach  postępowania  nr  A/ZP/SZP.261-

28/21, zatem zarzut udzielenia zamówienia Wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami 

ustawy  Pzp  jest  przedwczesny  i  bezzasadny. 

Ustosunkowując  się  do  żądań  Odwołującego 

Zamawiający  wyjaśnia,  że  po  dokonaniu  badania  i  oceny  ofert  nie  znalazł  podstaw  do 

odrzucenia  oferty  Genesis  Pharm,  zatem  zmiana  decyzji  dotyczącej  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  nie  jest  możliwa,  a  sam  zarzut  Odwołującego  należy  uznać  za 

bezzasadny.  


Odnosząc  się  do  uzasadnienia  przedstawionego  przez  Komtur  Zamawiający 

pr

zedstawia następujące stanowisko:  

Zgodnie z zapisami SWZ Zamawiający żądał od Wykonawcy oświadczenia, iż zgłoszony  

w ofercie lek posiada 

świadectwo rejestracji. Jednocześnie Zamawiający dodatkowo zapisał, 

iż  na  każde  wezwanie  Wykonawca  będzie  zobowiązany  do  złożenia  kopii  aktualnych 

świadectw.  

Stwierdzenie  Odwołującego:  „Pismem  z  dnia  25  czerwca  2021  roku  Zamawiający 

wezwał  wykonawcę  Genesis  Pharm  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  i 

dodatkowo  karty  charakterystyki, 

zamiast  kopii  świadectwa  rejestracji”  błędnie  wskazuje,  iż 

Zamawiający  był  zobowiązany  do  wymagania  kopii  świadectwa  rejestracji.  W  związku  z 

brakiem ob

owiązku wezwania do złożenia kopii świadectwa rejestracji Zamawiający nie miał 

ob

owiązku wezwania do złożenia tego dokumentu. Zarzut stawiany przez Odwołującego ma 

błędną podstawę.  

Odwołujący powołuje się na to, że „pozwolenie na dopuszczenie do obrotu w załączniku 

nr  I  do  EPAR  opisanym  jako  charakterystyka  produktu  leczniczego  nie  potwierdza 

posiadania  przez  oferowany  produk

t  wskazań  żądanych  przez  Zamawiającego”,  jednak 

zgodnie z SWZ 

Zamawiający wymagał tylko, by złożyć oświadczenie, że zgłoszony w ofercie 

lek  po

siada  świadectwo  rejestracji,  a  ewentualnie  na  każde  żądanie  złożone  miało  być 

świadectwo.  Jednocześnie  nie  było  mowy,  że  Zamawiający  wymaga  posiadania  w 

świadectwie konkretnych zapisów.  

Odnosząc się do kwestii terminu aktualizacji Karty Charakterystyki Produktu Leczniczego 

na  stronie  Europejskiej  Agencji  Leków  to  Odwołujący  nie  wskazał  w  jakim  terminie 

zamieszcza

na  jest  aktualizacja  danych  (czy  w  dniu  ich  zajścia,  zaistnienia  –  tak  jak  np. 

ogłoszenia  w  BZP,  czy  w  terminie  do  „X”  dni  od  przekazania  informacji  –  jak  w  przypadku 

ogłoszeń  w  DUUE,  czy    w  terminie  wybranym  przez  instytucję  odpowiedzialną  za 

zamieszczanie  informacji 

–  jak  zmiany  w  Krajowym  Rejestrze  Sądowym  -  KRS).  W 

przypadku  zmian  w  KRS  zmiany  obowiązują  od  chwili  ich  faktycznego  dokonania,  jeszcze 

przed  oficjalnym  wpisem  do  rejestru,  z  kolei  sama  aktualizacj

a  jest  kwestią  wtórną  i  dla 

obowiązywania zmiany nie jest konieczne jej zamieszczenie w KRS. Odwołujący nie wskazał 

na  jakiej  podstawie  uważa,  że  tylko  i  wyłącznie  strona  EAL  jest  wiążąca.  Odwołujący  nie 

wyjaśnił  na  jakiej  podstawie  oświadczenie  złożone  przez  Genesis  Pharm  należy  uznać  za 

błędne  lub  fałszywe.  Wykonawca  wskazał  „powyższe  oznacza”,  lecz  nie  wskazał  żadnej 

podstawy prawnej. Jednocześnie nie było podstaw by uznać oświadczenie Odwołującego za 

bardziej  wiarygodne  od  oświadczenia  Genesis  Pharm.  Należy  zwrócić  uwagę,  że 

Zamawiający wymagał, aby produkt posiadał świadectwo rejestracji (bez określenia co ma w 

niej być ujęte) i kartę charakterystyki produktu leczniczego z odpowiednimi wskazaniami, co 

zostało wykazane  przez  Genesis  Pharm.  Po  raz  kolejny Odwołujący  nadinterpretuje  zapisy 


SWZ na użytek swoich potrzeb. Odwołujący niesłusznie oczekuje, że świadectwo rejestracji 

będzie  zawierało  konkretne  informacje,  mimo  iż  Zamawiający  nie  stawiał  takiego 

warunku/wymogu.  

Odwołujący przedstawia własną opinię, że produkt zaoferowany przez Genesis Pharm nie 

spełnia  wymagań  określonych  w  SWZ,  zaś  zgodnie  z  oświadczeniami  i  dokumentami 

przedstawionymi  przez  wspomnianego  Wykonawcę  produkt  Ucedane  spełnia  wymagania 

określone w SWZ.  

Informacja  Odwołującego,  iż  „Jednocześnie  nieprawdziwe  są  złożone  przez  tego 

Wykonawcę  (Genesis  Pharm)  oświadczenia,  że  oferowany  przez  niego  produkt  leczniczy 

spełniał  wszystkie  wskazania  lecznicze  zawarte  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  na  dzień 

składania  ofert,  tj.  25  czerwca  2021  r.”  nie  zostało  w  żaden  sposób  udowodnione,  a 

Odwołujący  nie  poinformował  czy  podjął  jakiekolwiek  prawne  kroki  w  tym  zakresie  (czy 

poinformował  odpowiednie  organy  o  fałszywym  oświadczeniu).  Zamawiający  nie  posiada 

prawomocnego wyroku lub decyzji administ

racyjnej potwierdzających powyższe.  

Odwołujący sam przyznał, że jeżeli nie ma możliwości, zgodnie z przepisami ustawy Pzp, 

wykonać  wyroku  KIO  lub  żądania  wynikającego  z  odwołania  to  Zamawiający  ma  prawo 

takiego żądania nie wykonać – co potwierdza przytoczony przez Odwołującego komentarz. 

Jednakże Zamawiający ma odmienne zdanie co do zaistniałej sytuacji – wg Zamawiającego 

sytuacja taka zaistniała, wg Odwołującego sytuacja taka nie zaistniała.  

Stwierdzenie  Odwołującego  „Uznanie  przez  Zamawiającego  zarzutów  powołanego 

odwołania, w tym w szczególności zarzutu naruszenie art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 

ust. 1 pkt 5 PZP oznaczało, że Zamawiający przyznaje rację Odwołującemu, że oferta nr 8 

złożona  przez  Genesis  Pharm  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia”  jest 

nadinterpretacją.  Zamawiający  uznał  zarzuty  i  zobowiązał  się  do  ponownego  zbadania 

oferty, a dopiero ponowne badanie oferty miało wykazać czy oferta Genesis Pharm podlega 

odrzuceniu.  

Należy  zauważyć,  iż  Zamawiający  wymagał  tylko,  żeby  karta  charakterystyki  produktu 

leczniczego zaw

ierała odpowiednie wskazania, a nie, aby odpowiednie wskazania były ujęte 

w ChLP załączonej do decyzji Komisji Europejskiej.  

Odwołujący nie wskazał jakie pismo (wezwanie) Zamawiającego uznaje za niewłaściwe 

lub skutkujące niezgodnym z ustawą uzupełnieniem przedmiotowych środków dowodowych. 

Należy  wskazać,  że  Genesis  Pharm  składał  przedmiotowe  środki  dowodowe  zgodnie  z 

wezwaniami 

Zamawiającego. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że ustawa Pzp (art. 223 

ust.  1

)  pozwala  na  wyjaśnienie  przedmiotowych  środków  dowodowych  –  co  Zamawiający 

poczynił w celu uzyskania maksymalnie dużej wiedzy od Wykonawcy na temat dokumentów 

złożonych wraz  z ofertą.   


Celem 

uznania 

wcześniejszego 

odwołania 

przez 

Zamawiającego 

było 

prze

prowadzenie czynności zgodnie z żądaniem Odwołującego, ale ponieważ Zamawiający 

nie  ma  możliwości  odrzucenia  oferty  Genesis  Pharm  to  zobligowany  był,  po  ponownym 

zdaniu  ofert,  do  wyboru  o

ferty  Genesis  Pharm  jako  najkorzystniejszej.  Odwołujący 

przedstawia  w 

swoim  odwołaniu  wiele  zarzutów  polegając  wyłącznie  na  własnych 

przypuszczeniach,  bez  dowodów  i  zarzucając  Zamawiającemu  działania,  których 

Zamawiający się nie dopuścił.  Niezależnie od kwestii związanych z przepisami ustawy Pzp, 

należy  podkreślić,  że  Odwołujący  jest  w  błędzie  co  chwili  aktualizacji  karty  charakterystyki 

produktu  leczniczego  produktu  Ucedane.  Komtur  stoi  na  stanowisku,  że  wspomniana 

aktualizacja  miała  miejsce  w  dniu  13  lipca  2021  r.    Nie  sposób  się  zgodzić  z  powyższym 

twierdzeniem.  Wyj

aśnienia  wymaga,  że  opisana  zmiana  karty  charakterystyki  Ucedane 

została  zakwalifikowana  na  podstawie  art.  2  pkt  5  Rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr 

1234/2008  z  dnia  24  listopada  2008  r.  dot

yczącego badania zmian w warunkach pozwoleń 

na dopuszczenie do obrotu 

dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi i weterynaryjnych 

produktów  leczniczych,  jako  zmiana  niewielka  typu  IB,  która  oznacza  zmianę,  niebędącą 

niewielką  zmianą  typu  IA,  ani  zmianą  istotną  typu  II,  ani  rozszerzeniem.  Zamawiający 

zweryfikował, że na stronie internetowej Europejskiej Agencji Leków (która w przypadku leku 

Ucedane,  jest  odpowiedzialna  za  rejestrację  zmian  związanych  z  charakterystyką produktu 

leczniczego) dostępnej pod adresem: „https(…)” widoczna jest wzmianka z dnia 16 czerwca 

r., o zmianie informacji o produkcie (zakładka: „Produkt information”) oraz dostępny jest 

link  do  pliku  w  formacie  PDF  pn.  „Ucedane  EPAR  –  Produkt  Information”,  który  jest  kartą 

charakterystyki  produktu  lecznic

zego  (złożoną  już  przez  Genesis  Pharm  w  postępowaniu 

A/ZP/SZP.261- 

28/21 wraz z tłumaczeniem przysięgłym na j. polski w dniu 5 lipca 2021 r.). Z 

analizy  wspomnianego  dokumentu  (str.  2,  us

t.  4  pkt  4.1)  jasno  wynika,  że  na  dzień  16 

czerwca  2021  r.  zmianie  ul

egła  karta  charakterystyki  Ucedane  jako  zmiana  IB/0009,  wedle 

której  lek  może  być  stosowany  we  wszystkich  czterech  przypadkach  powodujących 

hiperamonem

ie, które wskazał Zamawiający w załączniku nr 2 do SWZ. Dodatkowo należy 

zwrócić  uwagę  na  zakładkę  pn.  „Assessement  history”  tj.  historię  ocen,  która  obejmuje 

wszystkie  zmiany  od  czasu  pierwotnego  dopuszczenia  leku  do  obrotu. 

W  pliku  dostępnym 

pod wspomnianą zakładką jest  informacja,  o  wskazanej  aktualizacji karty  charakterystyki  w 

dniu  16  czerwca  2021  r.  IB/0009  (pierwszy  wiersz  na  stronie  nr  1).  Jedno

cześnie  należy 

wyjaśnić,  że  data  13  lipca  2021  r.,  na  którą  powołuje  się  Odwołujący,  jest  jedynie  datą 

aktualizacji  danych  na  stronie  internet

owej  i  nie  należy  jej  utożsamiać  z  datą  skutecznego 

rozszerzenia karty charakterystyki produktu leczniczego, ponie

waż są to dwie zupełnie różne 

rzeczy.   


Dowód:  zrzut  ekranu  ze  strony  (…)  (Podjęte  kroki  proceduralne  i  informacje  naukowe  po 

uzyskaniu  pozwolenia)  na  fakt  skutecznej  aktualizacji  karty  charakterystyki  produktu 

leczniczego Ucedane na dzień 16 czerwca 2021 r.   

Powyższe w ocenie Zamawiającego potwierdza dotychczas składane przez Genesis 

Pharm oświadczenia, które kwestionował Odwołujący.       

Podsumowując,  Genesis  Pharm  złożył  wymagane  zgodnie  z  SWZ  przedmiotowe 

środki  dowodowe.  Z  kolei  Zamawiający  podjął  wszelkie  możliwe  czynności  w  celu 

wyjaśnienia  wątpliwości  związanych  z  ofertą  złożoną  przez  wspomnianego  Wykonawcę  w 

tym:  

uzyskał dodatkowe wyjaśnienia w zakresie rejestracji oferowanego produktu leczniczego,  

uzyskał  kartę  charakterystyki  produktu  leczniczego,  która  zawiera  wszystkie  wymagane 

przypadki, do jakich ma być zastosowany lek;  

zweryfikował  dane  dostępne  w  publicznych  rejestrach,  w  tym  na  stronie  Europejskiej 

Agencji Lek

ów.    

Niezależnie  od  nacisku  wywieranego  przez  Odwołującego,  po  wyjaśnieniu  wspomnianych 

wątpliwości Zamawiający dokonał ponownej rzetelnej oceny złożonych ofert.    

Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Odwołanie  podlega  uwzględnieniu  w  zakresie  zarzutu  niezgodności  oferty 

wykonawcy 

Genesis Pharm sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Łodzi (wykonawca Genesis Pharm) 

dla zadania 13 

z warunkami zamówienia.  

Izba  nie  zgodziła  się  z  twierdzeniami  Zamawiającego,  że  wybór  oferty  wykonawcy 

Genesis  Pharm  dokonany  zo

stał  zgodnie  SWZ,  albowiem  wykonawca  ten  nie  złożył 

wymagan

ego  Świadectwa  rejestracji  -  przedmiotowego  środka  dowodowego  w  zakresie 

spornym. Tym samym 

nie wykazał, że na dzień składania oferty wskazany w ofercie produkt 

leczniczy Ucedane ma zastosowanie w leczeniu hiperamonemii spowodowanej: (1) 

kwasicą 

propionową;  (2)  kwasicą  metylomalonową;    (3)  kwasicą  izowalerianową;  (4)  pierwotnym 

niedoborem  syntazy  N-acetyloglutaminianowej,  co 

miało  potwierdzać  wymagane  SWZ 

świadectwo. 

Sto

sownie  do  postanowień  punktu  X.  SWZ  oznaczonym  jak:  „Informacje  o 

przedmiotowych środkach dowodowych” w jego pppkt  1. 1 wskazano: 


„1.  Zamawiający  żąda  złożenia  wraz  z  ofertą  pod  rygorem  nieważności  w  formie 

elektronicznej  następujących  przedmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie,  że  

dostawy spełniają określone przez Zamawiającego wymagania

oświadczenie,  iż  zgłoszony  w  ofercie  lek  posiada  świadectwa  rejestracji,  Wykonawca 

każdorazowo  na  żądanie  Zamawiającego  zobowiązany  jest  do  przedstawienia  kopii 

aktualnych świadectw odpowiednie do przedmiotu zamówienia”. 

Zamawiający  zgodnie  z  powołanym  postanowieniem  SWZ  w  piśmie  z  dnia  28 

września  2021  r.  wezwał    wykonawcę  Genesis  Pharm  (…)  do  przedstawienia  kopii 

aktualnych  na  dzień  składania ofert  świadectw  rejestracji  leku”.   Wykonawca w  odpowiedzi 

na  wezwanie  przedstawił  dokument  pn.  „Decyzja  wykonawcza  komisji  z  dnia  23.6.2017 

przyznająca  na  postawie  rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  (WE)  nr  

726/2004 pozwolenie na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego stosowanego u ludzi  

"Ucedane - kwas kargluminowy"

. Integralną część tej decyzji stanowią jej załączniki.  Takich 

załączników  do tej decyzji wykonawca Genesis Pharm nie złożył.   

Izba  zwraca  uwagę,  że  w  tej  decyzji  z  2017  r.  zgodnie  m.in.  z  artykułem  I  podano: 

Przyznaje  się  pozwolenie  na  dopuszczenie  do  obrotu,  o  którym  mowa  w  art.  3 

rozporządzenia  (WE)  nr  726/2004,  dla  produktu  leczniczego  „Ucedane  -  kwas 

kargluminow

y”,  którego  charakterystyka  znajduje  się  w  załączniku  I  do  niniejszej  decyzji. 

Produkt leczniczy 

„Ucedane - kwas kargluminowy” rejestruje się we wspólnotowym rejestrze 

produktów leczniczych pod numerem EU/1/17/1202”.  Zamawiający jak wynika z ustaleń Izby  

ocenę  zgodności  oferty  wykonawcy  Genesis  Pharm  co  do  oferowanego  produktu 

leczniczego  i  jego  zastosowania  w  leczeniu  hiperamonemii  spowodowanej:  (1) 

kwasicą 

propionową;  (2)  kwasicą  metylomalonową;    (3)  kwasicą  izowalerianową;  (4)  pierwotnym 

niedoborem  syntazy  N-acetyloglutaminianowej  - 

oparł  na  karcie  Charakterystyki  Produktu 

Leczniczego

,  która  nie  stanowiła  załącznika  do  tej  decyzji.  Wykonawca  –  jak  wynika  z 

ustaleń  Zamawiającego  –  powołał  się  na  charakterystykę  z  16  czerwca  2021  roku 

zaopiniowaną  przez  Agencję  Medyczną  Leków  (EMA).  Według  procedur  taka  opinia  – 

według  doktryny  -  w  większości  (jednakże  nie  w  każdym  przypadku)  stanowi  podstawę  do 

wydania  decyzji  przez  Komisję  europejską.  Tak  jak  wskazywał  Odwołujący  –  podobnie 

Przystępujący  wykonawca  -  zasady  wydawania  pozwoleń  określa  rozporządzenie 

Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 726/2004 z 

dnia 31 marca 2004 r. ustanawiające 

unijne  procedury  wydawania  pozwoleń  dla  produktów  leczniczych  stosowanych  u  ludzi  i 

nadzoru  nad  nimi  oraz  ustanawiaj

ące  Europejską  Agencję  Leków.  Z  kolei  rozporządzenie 

Komisji  (WE)  nr  1234/2008  z  dnia  24  listopada  2008  r

.    określa    (w  związku  z  art.  16 

wymienionego  rozporządzenia  726/2004)  klasyfikację  zmian  i  sposób  postępowania  w 


przypadku  zmian  pozwoleń  określa,  dotyczące  badania  w  warunkach  pozwoleń  na 

dopuszczenie  do  obrotu  dla  produktów  leczniczych  stosowanych  u  ludzi  i  weterynaryjnych 

produktów leczniczych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 rozporządzenia Komisji (M/E) nr 1234/2008 w 

zw.  z  art.  8  ust.  3  i  11  dyrektywy  2001/

83/WE  każda  zmiana  w  zakresie  charakterystyki 

produktu  leczniczego  jak  i  ulotki  informacyjnej  dla  pacje

nta  jest  zmianą  w  warunkach 

pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. 

Zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia Komisji (WE) 

nr  1234/2008  zmianą  istotną  typu  Il  jest  zmiana,  która  nie  jest  rozszerzeniem  i  która  może 

mieć  znaczący  wpływ  na  jakość?  bezpieczeństwo  lub  skuteczność  danego  produktu 

leczniczego. Rozszerzenie stanowi zmianę w2 substancji czynnej, mocy, postaci lub drodze 

podania  (Załącznik  nr  I  rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr  1_234/2008).  Do  zmian  typu  Il 

stosuje się procedurę wcześniejszego zatwierdzenia zmian istotnych typu II. To oznacza, że 

zmiana  zakresu  wskazań  jest  zmianą  pozwolenia  typu  II  i  stosuje  się  do  niej  procedury 

określone  dla  tego  rodzaju  zmian.  Zgodnie  z  art.  16  rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr 

1234/2008  posiadacz  pozwolenia  posiadacz  przedkłada  EMA  wniosek.  Następnie,  jeżeli 

wniosek  spełnia  wymogi  formalne  Agencja  potwierdza  otrzymanie  ważnego  wniosku  oraz 

informuje  posiadacza,  że  procedura  rozpoczyna  się  od  dnia  takiego  potwierdzenia. 

Następnie Agencja sporządza opinię dotyczącą wniosku. Jeżeli zmiana dotyczy zmiany lub 

dodania  wskazań  terapeutycznych,  to  termin  na  sporządzenie  wynosi  90  dni  od  daty 

potwierdzenia  otrzymania  ważnego  wniosku  przez  Agencję,  chyba  że  wnioskodawca  jest 

wzywany  do  złożenia  dodatkowych  wyjaśnień  lub  dokumentów.  W  terminie  15  dni  od 

przyjęcia  opinii  końcowej  dotyczącej  wniosku  Agencja  stosuje  następujące  środki:  a) 

informuje posiadacza o wyniku oceny; b) 

jeżeli zmiana jest odrzucona, informuje posiadacza 

o przyczynach odrzucenia; c) 

jeśli wynik oceny jest pozytywny, a zmiana wpływa na warunki 

decyzji  Komisji  przyznającej  pozwolenie  na  dopuszczenie  do  obrotu,  Agencja  przekazuje 

Komisji  swoją  opinię  wraz  z  uzasadnieniem  oraz  poprawione  wersje  dokumentów 

stanowiących  załączniki  do  pozwolenia  Następnie  Komisja,  uwzględniając  opinię  Agencji 

zmienia  w  stosownych  przypadkach  (np.  zmiana  wskazań  lub  dodanie  nowych  wskazań) 

decyzję przyznającą pozwolenie na dopuszczenie do obrotu. Taka zmiana -  zgodnie z art. 

13  ust.  2  i  3  Rozporządzenia  nr  726/2004  -  Notyfikacja  pozwolenia  na  dopuszczenie  do 

obrotu  zostaje  opublikowana  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej*  cytując  w 

szczególności datę wydania pozwolenia oraz numer wpisu do rejestru w Rejestrze unijnym, 

każdą nazwę powszechnie stosowaną (INN) substancji aktywnej w produkcie leczniczym, jej 

formę farmaceutyczną, i każdą Anatomiczno-Terapeutyczną Klasyfikację Chemiczną (ATC). 

Ponadto   

Agencja  niezwłocznie  publikuje  sprawozdanie  oceniające  w  sprawie  produktu 

leczniczego przeznaczonego do stosowania przez ludzi, przygotowanego przez Komitet ds. 

Produktów  Leczniczych  Stosowanych  u  Ludzi  i  przyczyny  wydania  swojej  opinii  w  celu 

przyznania  pozwolenia,  po  usunięciu  wszelkich  informacji  o  charakterze  tajemnicy 


handlowej.  Europejskie  Publiczne  Sprawozdanie  Oceniające  (EPAR)  zawiera  pisemne 

streszczenie,  które  jest  zrozumiałe  dla  ogółu  społeczeństwa  Streszczenie  zawiera  w 

szczególności  sekcję  odnoszącą  się  do  warunków  użycia  produktu  leczniczego.  Zgodnie  z 

art.  17  ust.  2  rozporządzenia  Komisji  (WE)  nr  1234/2008  w  przypadku  zmiany  pozwolenia 

typu  I

I  prowadzącej  do  zmiany  wskazań  lub  dodania  nowych  wskazań  aktualizowany  jest 

wspólnotowy rejestr produktów leczniczych. 

W  tym  postępowaniu  Zamawiający nie wprowadził  zwolnienia z  takiej  procedury,  co 

więcej  w  wezwaniu  z  20  września  br  wymagał  jednoznacznie  przedstawienia  aktualnych 

świadectw rejestracji leku, a nie pozytywnej opinii EMA.  Tak jak wskazywał Odwołujący  na 

dzień  25  czerwca  2021  r.  jedynym  wskazaniem  leku  Ucedane  jest  leczenie  hiperamonemii 

spowodowanej  pierwotnym  niedoborem  syntazy  N-acetyloglutaminianowej,  co  wynika  z 

Charakterystyki  Produktu  Leczniczego  Ucedane  stanowiącej  załącznik  do  decyzji  Komisji 

Europejskiej z dnia 6 lutego 

2020 r. (świadectwo rejestracji leku), która w zakresie wskazań 

leczenia stanowiła powtórzenie wskazań z pierwotnej decyzji Komisji Europejskiej z dnia 27 

czerwca  2017  r.  (świadectwo  rejestracji  leku),  której  treść  (bez  załącznika  w  postaci 

Charakterystyki Produktu 

Leczniczego) przesłał wykonawca Genesis Pharm na wezwanie z 

28 września 2021 r. 

Niewątpliwie jak wskazywał Zamawiający, treść SWZ to opis wymagań stawianych w 

danym  p

ostępowaniu  m.in.  przedmiotowi  zamówienia  lub  warunkom  jego  wykonania.  Opis 

ten  ma  w  danym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  charakter  wiążący.  Zamawiający 

jest  związany  ustaloną  przez  siebie  treścią  SWZ  i  nie  może  jej  zmienić.  Urzeczywistnia  to 

zasady  równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji,  gdyż  zapobiega 

możliwości  odstępstw  na  korzyść  danego  wykonawcy  skutkiem  subiektywnej  (a  nie 

obiektywnej)  oceny 

zamawiającego.  Powyższe  jest  szczególnie  istotne  w  kontekście 

przedmiotowych środków dowodowych w tym postępowaniu, jakich wymagał Zamawiający, a 

które zostały złożone przez Genesis Pharm.  Tylko w przypadku obiektywnych rozbieżności, 

możliwa jest wykładnia niejasnych postanowień SWZ, pozwalająca na przyjęcie perspektywy 

w

ykonawcy,  który  mógł  obiektywnie  odczytywać  postanowienia  w  sposób  dla  siebie 

korzystny.  Wymagane  jest jednocze

śnie dalej przestrzeganie zasady uczciwej konkurencji i 

celu 

regulacji zamówień publicznych. W przypadku tego postępowania postanowienia punktu 

X.1.1. SWZ 

nie wymagają wykładni. Wymagane jest w tym przypadku świadectwo rejestracji 

leku  a  procedura  uzyski

wania  świadectwa  jest  jednoznacznie  uregulowana.  Powoływane   

uproszczone  procedury  strategii 

UE  dotyczące  szczepionek  COVID-19  w  tej  sprawie  nie 

tylko  nie  mają  zastosowania,  ale  także  –  jak  wskazuje  się  w  Komunikatach  Komisji  – 


stosowana 

ma  być  m.in.  przyspieszona  procedura  autoryzacji,  ale  nie  odstępstwo  od 

procedury uzyskiwania zezwoleń Komisji. 

Izba zwraca także uwagę, że Przystępujący Genesis nie wykazał, że zmiana zakresu 

wskazań terapeutycznych poprzez dodanie nowych wskazań nie jest zmianą istotną typu Il i 

nie  wymaga  zmiany  pozwolenia,  w  sytuacji  gdy  ma  ona 

znaczenie  dla  bezpieczeństwa 

pacjenta.   

Tym  samym  uznanie  stanowiska  Zamawiającego  i  wykonawcy  Genesis  Pharm 

stanowiłoby  nadinterpretację  wymagania  SWZ,  albowiem  zgodnie  ze  wskazanym  punktem 

Zama

wiający  żądał  od  wykonawcy  oświadczenia,  że  zgłoszony    w  ofercie  lek  posiada 

świadectwa  rejestracji  i  wezwanie  –  którego  możliwość  wynika  z  SWZ  -  dotyczyło 

przedłożenia  takich  dokumentów.  Natomiast  zakres  tego  Świadectwa  określa 

rozporządzenie  i  jego  treść.  Z  kolei  Karta  charakterystyki  produktu  leczniczego  z 

odpowiednimi wskazaniami, 

nie została – jako wymagany samodzielny dokument – ujęta w 

punkcie  X  SWZ,  co  do  zadania  13.  Takie  wymaganie  w  punkcie  7  zamieszczono  w 

wezwaniu z dnia 25 czerwca 2021 r. oraz do 

tej karty Zamawiający nawiązał w wezwaniu z 

dnia 17 września 2021 r.  

Tym  samym  Izba  n

ie  zgodziła  się  z  Zamawiającym,  że    Genesis  Pharm  złożył 

wymagane  zgodnie  z  SWZ  przedmiotowe  środki  dowodowe,  potwierdzające  zgodność 

produktu 

z warunkami zamówienia.   

Izba natomiast 

zgodziła się ze stanowiskiem Zamawiającego, że nie jest zasadny  w 

zakr

esie  punktu  1  i  2  odwołania,  zarzut  naruszenia  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

przejrzystości postępowania poprzez niewykonanie żądań odwołania z dnia 20 sierpnia 2021 

r. (KIO 2479/21), pom

imo uwzględnienia zarzutów tego odwołania w całości (ze wskazaniem 

na  naruszenie  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  522  ust.  1  i  2  Pzp),  a 

także  zarzut  nadużycia 

prawa  po

dmiotowego  poprzez  pozorne  uwzględnienie  w  całości  zarzutów  odwołania  w 

p

ostępowaniu prowadzonym przed Krajową Izbą Odwoławczą pod sygnaturą KIO 2479/21 w 

celu 

umorzenia  postępowania  odwoławczego  i  z  zamiarem  pozbawienia  odwołującego 

możliwości uzyskania prawomocnego wyroku (ze wskazaniem na art. 5 kodeksu cywilnego w 

zw.  z  art.  8  ust.  1  i  art.  522  ust.  1  i  2  Pzp).  Tak  jak  wynika  z 

odpowiedzi  na  odwołanie  w 

sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2479/21  (pismo  z  dnia  2/09/2021)   

Zamawiający  podał:  „Na 

podstawie  art.  522  ust.  1  ustawy  Pzp 

uwzględniam  odwołanie  i  zobowiązuję  się  do 

uniew

ażnienia  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  powtórzenia  czynności  w  zakresie  oceny 

ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego A/ZP/SZP.261-28/21, 

w zakresie części nr 13. Jeśli w wyniku badania ofert wystąpią przesłanki odrzucenia oferty 


firmy  Genesis  Pharm  Sp.  z  o.o.,  Sp.  K.  Zamawiający  przystąpi  do  dalszych  czynności  

zgo

dnie z ustawą PZP”. 

Zamawiający  –  jak  wynika  z  akt  sprawy  -  dokonał  deklarowanych  czynności:  1) 

unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty; 2) dokonał ponownego badania ofert; 3) dokonał 

ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej. Jego ocena nie uzasadnia

ła  odrzucenia oferty 

firmy Genesis Pharm. Ponadto  

Zamawiający słusznie podnosił, że Odwołujący w odwołaniu 

z dnia 20 sierpnia 2021 r. 

nie wskazywał, że żąda wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej.   

Zamawiający uwzględnił zatem uznane zarzuty w zakresie, w jakim było to – w jego ocenie i 

w  zakresie  deklaracji  - 

możliwe  zgodnie  z  ustawą  Pzp.  Należało  także  zgodzić  się  z 

Zamawiającym, że  w stanie faktycznym tej sprawy chybiony jest zarzut, że Odwołującego – 

uwagi  na  umorzenie  postępowania  odwoławczego  -  utracił  możliwości  uzyskania 

prawomocnego  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  co  potwierdza  fakt,  że  toczy  się 

niniejsze  postępowanie  odwoławcze  na  skutek  odwołania  wniesionego  w  dniu  18 

października  2021  r.  i,  którego  kluczowy  zarzut  dotyczy  ponownego  wyboru  oferty  jako 

najkorzystniejszej wykonawcy Genesis Pharm.   

Także nie jest zasadny zarzut wskazany w punkcie 5 odwołania – naruszenia art. 17 

ust. 2 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit c i pkt 5 Pzp 

z uwagi na to, że w tym przetargu nie 

zostało  udzielone  zamówienie  wybranemu  wykonawcy  Genesis  Pharm.  Zamawiający 

dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  ale  nie  doszło  do  czynności  udzielenia 

zamówienia. Jak wskazał Zamawiający, zgodnie z art. 7 pkt 25 ustawy Pzp  przez udzielenie 

zamówienia  -  należy  rozumieć  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego, 

podczas  gdy  Zamawia

jący  nie  zawarł  umowy  w  ramach  postępowania  nr  A/ZP/SZP.261-

28/21, zatem zarzut udzielenia zamówienia Wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami 

ustawy Pzp podlega oddaleniu.  

kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z 

2020r.  poz.  2437)

,  w  tym  przypadku    §  7  ust.2  pkt  1  i  ust.  4.  W  myśl  tych  przepisów  w 

przypadku  uwzględnienia  odwołania  przez  Izbę  w  części,  koszty  ponoszą  odwołujący  i 

zamawiający,  oraz  rozdziela:  „1)  wpis  stosunkowo,  zasądzając  na  rzecz  odwołującego  od 

zamawiającego (…) kwotę, której wysokość ustali przez obliczenie proporcji liczby zarzutów 

uwzględnionych przez Izbę do liczby zarzutów, których Izba nie uwzględniła(…);”. 


Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

………………………………………