KIO 3148/21 WYROK dnia 16 listopada 2021 r.

Stan prawny na dzień: 01.06.2022

Sygn. akt: KIO 3148/21 

WYROK 

  z dnia 16 listopada 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Jolanta Markowska 

Protokolant:            

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12  listopada  2021  r.   

w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  października  2021  r.  przez 

wykonawc

ę:  Budimex  S.A.,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego:

Polska  Spółka  Gazownictwa  sp.  z  o.o.,  ul. 

Wojciecha Bandrowskiego 16, 33-

100 Tarnów,  

orzeka: 

oddala odwołanie, 

Kosztami 

postępowania 

obciąża 

wykonawcę: 

Budimex 

S.A., 

ul. 

Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę: 

Budimex  S.A.,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa, 

tytułem  wpisu  od 

odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy:  Budimex  S.A.,  ul.  Siedmiogrodzka  9,  01-204  Warszawa 

na  rzecz 

zamawiającego:  Polska  Spółka  Gazownictwa  sp.  z  o.o.,  ul.  Wojciecha 

Bandrowskiego  16,  33-

100  Tarnów  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 

sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione  koszty  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący 

………………………………    


Sygn. akt: KIO 3148/21 

Uzasadnienie 

Zamawiający Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  sektorowego  w  przedmiocie:  „Budowa 

gazociągu relacji Witnica — Gorzów Wkp. i sieci gazowej w Kostrzynie nad Odrą — etap II”. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w 

dniu 13 października 2021 r. pod nr 2021/S 199-520324. 

Wykonawca Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie na podstawie art. 513 pkt 1 w zw. 

z art. 505 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 

2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)

,  zwanej  dalej  „Pzp”,  wniósł  odwołanie  od  czynności 

Zamawiającego  polegającej  na  ustaleniu  treści  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  w 

sposób naruszający przepisy ustawy Pzp, tj: 

art. 436 pkt 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 6 Pzp w zw. 

z art. 16 pkt 1 - 3 Pzp w zw. z art. 353(1) KC w zw. z art. 387 ust. 1 KC w zw. z art. 8 Pzp, 

przez  oznac

zenie  terminu  realizacji  zamówienia w  odniesieniu  do  całkowitego  zakończenia 

robót  dotyczących  przedmiotu  umowy  z  zastosowaniem  konstrukcji  sztywnej  daty 

kalendarzowej, pomimo iż brak obiektywnych przyczyn uzasadniających takie działanie, co w 

konsekwencji 

oznacza  ustalenie  terminu  zakończenia  robót  w  sposób  odbiegający  od 

realnych możliwości realizacji, nieadekwatny do przedmiotu zamówienia i nieuwzględniający 

wszystkich okoliczności, a co za tym idzie - wyznaczenie go w sposób utrudniający uczciwą 

konkure

ncję  i  niemożliwy  do  spełnienia  przez  wykonawców  funkcjonujących  na  rynku,  a 

także  w  sposób  prowadzący do zachwiania równowagi  stron  stosunku  zobowiązaniowego i 

zasad współżycia społecznego; 

art.  16  Pzp  w  zw.  z  art.  8  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  647,  art.  654,  art.  5  i  art.  353

kodeksu cywilnego, 

przez przyznanie Zamawiającemu w ramach wzoru umowy i STWiORB 

prawa  do  odmowy  dokonania  odbioru  końcowego  i  odbioru  technicznego  w  przypadku 

zaistnienia  zastrzeżeń  zgłoszonych  do  protokołu  odpowiednio  odbioru  końcowego  i 

technicznego,  a  więc  do  czasu  usunięcia  wszelkich  usterek,  nawet  jeśli  usterki  mają 

charakter  nieistotny,  co  godzi  w  istotę  i  naturę  umowy  o  roboty  budowlane,  będąc 

jednocześnie 

postanowieniami 

niekorzystnymi 

dla 

wykonawców, 

naruszającymi 

bezwzględnie  obowiązujące  przepisy  prawa  oraz  równowagę  stron  umowy  i  prowadzącymi 

do naruszenia praw podmiotowych wykonawców. 


Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania zmiany treści SWZ i ogłoszenia w sposób wskazany w uzasadnieniu niniejszego 

odwołania. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  jest  wykonawcą  zainteresowanym  pozyskaniem 

przedmiotowego  zamówienia  i  może  ponieść  szkodę  na  skutek  naruszeń,  których  dopuścił 

się Zamawiający. Szkoda ta polega na wyłączeniu możliwości pozyskania zamówienia.  

Zarzut  nr  1  - 

dotyczący  oznaczenie  terminu  realizacji  zamówienia  poprzez  odniesienie  do 

sztywnej daty kalendarzowej. 

Zamawiający w Rozdziale 6 SWZ określił terminy wykonania zamówienia wskazując 

następująco: 

„6 Termin i miejsce wykonania Zamówienia 

6.1.  Termin  wykonania  przedmiotu  zamówienia:  540  dni  od  daty  podpisania  umowy,  nie 

później niż do dnia 04.07.2023." 

Zgodnie z § 5 wzoru umowy w sprawie zamówienia publicznego, Zamawiający ustalił 

terminy oraz zasady realizacji prac w sposób następujący: 

„6.  Odbiór  techniczny  Robót  zostanie  dokonany  w  terminie  526  dni  od  podpisania  umowy, 

nie 

później niż do 20.06.2023 r. ...) 

7. Odbiór końcowy Robót zostanie dokonany w terminie 540 dni od podpisania umowy, nie 

później niż do 04.07.2023 r. …) 

Odwołujący  wskazał,  że  za  uniemożliwiającą  prawidłowe  oszacowanie  i 

przygotowanie  oferty  uznać  należy  konstrukcję  zastosowaną  przez  Zamawiającego 

polegającą  na  oznaczeniu  terminu  całkowitego  zakończenia  robót  dotyczących  przedmiotu 

umowy 

sztywno  określoną  datą  kalendarzową.  O  ile  naturalnym  jest  przyznanie 

Zamawiającemu  prawa  do  nakreślenia  ram  czasowych  realizacji  zamówienia  (oraz  jego 

poszczególnych etapów), oczywiście pod warunkiem realności zaproponowanych terminów, 

o tyle założenia Zamawiającego koncentrować się powinny nie tyle na określeniu, do kiedy 

dane prace mają być wykonane, ale ile czasu ma wykonawca na ich realizację. Tylko takie 

określenie  ram  czasowych  na  wykonanie  poszczególnych  etapów  realizacyjnych  pozwala 

bowiem  na  uwzględnienie  takich  zmiennych  jak  ostateczna  data  składania  ofert,  długość 

procedury  przetargowej  oraz  data  podpisania  umowy,  co  w  konsekwencji  gwarantuje 

zachowanie  porównywalności  ofert  w  ramach  postępowania.  W  przeciwnym  przypadku 

każdy  z  wykonawców  będzie  wyceniał  ryzyka  związane  z  szacunkami  dotyczącymi  tego, 

kiedy  ostatecznie  zostanie  podpisana  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na 

zupełnie dowolnych, spekulacyjnych i nieporównywalnych poziomach. W tej sytuacji żaden z 

wykonawców  nie  będzie  de  facto  w  stanie  ocenić  realności  przyjmowanego  na  siebie 

zobowiązania  w  tym  zakresie,  a  w  konsekwencji  racjonalnie  i  rzetelnie  skalkulować 

wynagrodzenia za realizację przedmiotu zamówienia. 


Odwołujący  podniósł,  że  termin  całkowitego  zakończenia  robót  dotyczących 

przedmiotu  umowy  nie  mie

ści  w  sobie  ewentualnych  ryzyk  przedłużającej  się  procedury 

przetargowej i w związku z tym wymaga spekulacyjnych kalkulacji ryzyk w tym zakresie. W 

związku z tym, termin ten został oznaczony na nieadekwatnym poziomie, a jego nierealność 

wzmaga się tym bardziej jeśli wziąć pod uwagę jego sztywne określenie datą kalendarzową 

(odbiór  końcowy  do  dnia 4 lipca  2023 r.,  a odbiór  techniczny do  dnia 20 czerwca  2023 r.). 

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że pomimo, iż realizację całości prac w czasie 540 dni 

Odwołujący  ocenia  jako  możliwą,  o  tyle  niezbędne  jest  usunięcie  sztywnej  daty 

kalendarzowej  przewidzianej  na  całkowite  zakończenie  robót  również  z  tego  względu,  że 

Zamawiający  powiązał  ze  sztywno  określonymi  terminami  okoliczność  naliczenia  kar 

umownych. Okoliczno

ść ta została przewidziana w § 8 ust. 1 wzoru umowy.  

Zdaniem 

Odwołującego, 

analiza 

realności 

czasu 

zastrzeżonego 

przez 

Zamawiającego  dla  etapu  całkowitego  zakończenia  robót  dotyczących  przedmiotu  umowy 

wskazuje,  że  terminy  zastrzeżone  przez  Zamawiającego  w  tym  zakresie  są  nierealne, 

nieadekwatne do zakresu prac do wykonania w ramach przedmiotowego postępowania, a w 

konsekwencji niemożliwe do dotrzymania. 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  jako  podmiot  wydatkujący  publiczne  środki, 

powinien  zgromadzić  dane  pozwalające  określić,  jaki  czas  jest  niezbędny  na  realizację 

zamówienia,  który  powinien  -  zgodnie  z  przepisami  prawa  -  uwzględnić  przy  planowaniu 

zamówienia.  Czynnikami,  które  powinny  zostać  uwzględnione,  są  niewątpliwie  skala 

zamówienia,  szczegółowe  uwarunkowania  techniczne  i  organizacyjne  związane  z  jego 

realizacją,  a  także  specyfika  danych  elementów  realizacyjnych.  Zamawiający  narzuca 

wykonawcom termin wykonania zamówienia w  sposób niemożliwy do zachowania, przy tak 

ustalonych  innych  terminach,  tj.  terminie  składania  ofert,  terminie  związania  ofertą  i 

terminach  ogólnych  wynikających  z  Rozdziału  6  SWZ  oraz  postanowień  wzoru  umowy, 

całkowicie  oderwanych  od  standardów  rynkowych,  co  zdaniem  Odwołującego  narusza 

wyrażony  w  art.  353(1)  k.c.  postulat  poszanowania  zasad  współżycia  społecznego, 

przerzuca  bowiem  na  wykonawców  w  sposób  nieuzasadniony  ryzyko  ciężaru  dochowania 

terminów,  którym  realnie  nie  mogą  oni  sprostać.  Chcąc  składać  ofertę  w  przedmiotowym 

p

ostępowaniu,  z  góry  należałoby  przyjąć  opóźnienie  w  wykonaniu  robót  i  konieczność 

poniesienia  z  tego  tytułu  chociażby  sankcji  finansowych  związanych  z  naliczeniem 

zdefiniowanych w ramach umowy kar umownych. Wymuszanie takiego działania stoi jednak 

w jawnej sprzeczności z racjonalnością procesu ofertowania i uczestniczenia w publicznych 

przetargach. 

Opisywany  stan  faktyczny, 

zdaniem  Odwołującego,  stawia  wręcz  wykonawców  w 

sytuacji  niemożliwości  świadczenia.  Wedle  zgodnych  i  ugruntowanych  poglądów 

orzecznictwa  i  doktryny,  ze  świadczeniem  niemożliwym  mamy  do  czynienia  w  przypadku, 


gdyby  strony  umówiły  się  na  spełnienie  świadczenia,  które  już  w  chwili  zawarcia  umowy 

byłoby  nierealne,  niewykonalne.  Odwołujący  podniósł,  że  ekonomiczną  nieracjonalnością 

byłoby  składanie  ofert  z  założeniem  „z  góry”  opóźnień  w  realizacji  etapu  projektowania. 

Ponadto, Odwołujący podniósł, iż również w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, fakt 

narzucenia nierealnych terminów realizacyjnych, niedostosowanych do zakresu i przedmiotu 

zamówienia, oceniany jest przez pryzmat niemożliwości świadczenia (vide: wyrok KIO z dnia 

27 maja 2011 r., sygn. akt KIO 1006/11). 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  zgodnie  z  aktualnym  brzmieniem  przepisów  ustawy 

Pzp, 

zamawiający są zobowiązani do określania w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach 

konkretnych  terminów  zakończenia  realizacji  umowy  bądź  poszczególnych  jej  etapów  (art. 

436  pkt  1)  Pzp).  Wprowadzenie  przepisu  do  ustawy  było  zapewne  podyktowane  wolą 

uniknięcia  sytuacji,  w  których  prowadzenie  postępowania  przetargowego  konsumuje  termin 

na realizację zamówienia określony konkretną datą. Aktualnie, na podstawie obowiązujących 

przepisów,  Zamawiający  nie  ma  możliwości  określenia  w  umowie  planowanego  terminu 

zakończenia  robót  budowlanych  czy  ich  poszczególnych  części  w  formacie  innym  niż  w 

dniach, tygodniach, miesiącach lub latach. Co za tym idzie, Zamawiający nie zastosował się 

do  wprowadzonej  w  nowej  ustawie  Pzp  zasady  oznaczania  terminu  realizacji  zamówienia 

poprzez zagwarantowani

e wykonawcy określonego okresu czasu na realizację, która została 

w

yartykułowana  w  treści  art.  436  pkt  1)  Pzp.  Uwzględniając  motywy  przyświecające 

wprowadzonej regulacji oraz fakt, iż każdy wyjątek od zasady wymaga ścisłego traktowania, 

określenie  daty  realizacji  zamówienia  datą  kalendarzową  możliwe  jest  tylko  w  sytuacjach 

wyjątkowych,  o  obiektywnym  charakterze.  W  okolicznościach  przedmiotowego  przypadku 

brak jest  obiektywnych motywów  uzasadniających określenie terminu  realizacji  zamówienia 

sztywną datą kalendarzową. 

Odwołujący  podkreślił,  że  czynnikiem  kluczowym  jest  dysponowanie  przez 

wykonawcę  określonym  okresem  na  wykonanie  odpowiednich  czynności  wchodzących  w 

zakres  zamówienia,  zwłaszcza  przy  kontrakcie  o  takiej  skali  i  wartości  jak  będący 

przedmiotem  p

rzedmiotowego  postępowania.  Tylko  dysponowanie  wiedzą  co  do 

konkretnego  czasu  zagwarantowanego  na  wykonanie  zamówienia  z  zestawieniem  zakresu 

obowiązków nałożonych na wykonawców, pozwala na realną ocenę możliwości podjęcia się 

realizacji  danego  przedsięwzięcia  i  zabezpieczenia  wymaganych  nakładów  finansowych, 

sprzętowych  i  osobowych.  Bez  takiej  informacji,  wykonawcy  nie  mają  w  istocie  żadnej 

możliwości aby ocenić realność przyjmowanego zobowiązania, nie mówiąc już o racjonalnym 

i rzetelnym skalkulowaniu nal

eżnego wynagrodzenia. 

Zasadność  określenia  daty  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  poprzez 

odniesienie się do jednostek referujących do dni, tygodni bądź lat jest tym bardziej celowe, 

że  przez  wzgląd  na  poziom  skomplikowania  przedmiotowego  zamówienia  i  zakres 


dokumentacji  przetargowej,  w  tym  zakres  i  sposób  weryfikacji  kompetencji  technicznych  i 

zawodowych,  wysoce 

prawdopodobnym  jest  kwestionowanie  przez  znaczną  część 

uczestników rynku czynności zamawiającego związanych tak z ukształtowaniem treści SWZ, 

j

ak również z decyzjami na etapie badania i oceny złożonych ofert. Spowoduje to zapewne 

znaczne wydłużenie procedury przetargowej, determinujące, że pozostały czas na realizację 

zamówienia  będzie  czasem  absolutnie  niemożliwym,  generującym  wystąpienie  sytuacji 

świadczenia niemożliwego. 

Wszystkie  powyższe  okoliczności,  świadczą  zdaniem  Odwołującego  o  zasadności 

korekty  terminu  na  całkowite  zakończenie  robót  dotyczących  przedmiotu  umowy,  poprzez 

usunięcie  oznaczonych  na  sztywno  dat  zakończenia  realizacji.  Postulowana  modyfikacja, 

urealniająca  założenia realizacyjne,  nie  może  w  konsekwencji  wygenerować żadnej  szkody 

po  stronie  Zamawiającego, co oznacza,  iż  brak racjonalnych  podstaw  do utrzymywania tak 

zdefiniowanego terminu realizacji przedmiotu zamówienia. Odwołujący wniósł o modyfikację 

treści  SWZ,  poprzez  usunięcie  konkretnych  dat  kalendarzowych  wyszczególnionych  w 

Rozdziale  6  SWZ  oraz  S  5  wzoru  umowy,  w  ten  sposób,  że  postanowienia  te  uzyskają 

następujące brzmienie: 

W Rozdziale 6 SWZ•. 

„6. Termin i miejsce wykonania Zamówienia 

6.1. Termin wykonania przedmiotu zamówienia: 540 dni od daty podpisania umowy, Nie 

2) W 

§ 5 wzoru umowy: 

„6.  Odbiór  techniczny  Robót  zostanie  dokonany  w  terminie  526  dni  od  podpisania  umowy, 

Nie 

7. Odbiór końcowy Robót zostanie dokonany w terminie 540 dni od podpisania umowy, Nie 

później 

Zarzut nr 2 - 

dotyczący zastrzeżenia bezusterkowego odbioru w treści wzoru umowy. 

Zamawiający  opisał  zasady  odbioru  robót  w  trakcie  realizacji  zamówienia  i 

konsekwencje z nich wynikające, przedstawiając stosowne postanowienia w załączniku nr 9 

do  SWZ 

–  wzór  umowy  oraz  w  Specyfikacji  Technicznej  Wykonania  i  Odbioru  Robót 

Budowlanych. W r

amach ww. dokumentów wskazane zostało w szczególności, że: 

Umowa: 

§ 5 pkt 2 Umowy: 

„Z  chwilą  protokolarnego  przejęcia  terenu  budowy  na  Wykonawcę  przechodzą  wszelkie 

ryzyka 

związane  ze  szkodami  na  tym  terenie  do  czasu  podpisania  przez  Strony  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego” 

§ 5 pkt 6 Umowy: 


„Odbiór techniczny Robót zostanie dokonany w terminie 526 dni od podpisania umowy, nie 

później  niż  do  20.06.2023  r.  Za  faktyczny  termin  dokonania  odbioru  technicznego  Robót 

uznaje się dzień podpisania przez Strony bez zastrzeżeń protokołu odbioru technicznego.” 

§ 5 pkt 7 Umowy: 

„Odbiór  końcowy  Robót  zostanie  dokonany  w  terminie  540  dni  od  podpisania  umowy,  nie 

później  niż  do  04.07.2023  r.  Za  faktyczny  termin  wykonania  odbioru  końcowego  Robót 

uznaje się dzień podpisania przez Strony bez zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego.” 

§ 5 pkt 8 Umowy: 

„Za  datę  wykonania  Przedmiotu  Umowy  uznaje  się  dzień  podpisania  przez  Strony  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego Robót. Wykonawca zobowiązuje się do wykonania 

Przedmiotu Umowy w tym terminie.

” 

6 [Odbiory] 

§ 6 ust. 3 pkt 4 Umowy: 

„przedłożeniu  Zamawiającemu  dokumentów  podpisanych  przez  wszystkich  właścicieli, 

użytkowników  wieczystych  lub  zarządzających  terenem,  potwierdzających  doprowadzenie 

terenu, na którym były prowadzone prace do należytego stanu i jego odbiór bez zastrzeżeń 

(z  zastrzeżeniem  szczegółów  odbioru  terenu  opisanych  w  OPZ)  oraz  dokumentów 

gwarancyjnych producentów lub sprzedawców na materiały wykorzystane przy wykonywaniu 

Przedmiotu Umowy,

” 

§ 6 pkt 9 Umowy: 

„Z  dniem  podpisania  bez  zastrzeżeń  protokołu  odbioru  końcowego  na  Zamawiającego 

przechodzi ryzyko utraty lub uszkodzenia obiektu.

” 

§ 7 pkt 2 Umowy: 

„Wynagrodzenie płatne będzie w częściach, z zastrzeżeniem, że: 

2)  10  %  wynagrodzenia  płatne  będzie  po  podpisaniu  bezusterkowego  protokołu  odbioru 

technicznego na podstawie prawidłowo wystawionej faktury z tym, że wartość może zostać 

podzielona w przypadku wykonania kilku odbiorów technicznych;” 

§ 7 Umowy: 

„Wynagrodzenie płatne będzie w terminie 30 od dnia doręczenia, na adres wskazany w ust. 

12.2  lub  ust.  13,  albo  od  dnia  przesłania  na  platformę  o  elektronicznym  fakturowaniu, 

prawidłowo  wystawionej  faktury  wraz  z  oryginałem  lub  kopią  podpisanego  przez  Strony 

protokołu  odbioru.  Podstawą  do  wystawienia  faktury  częściowej  będzie  podpisany  bez 

zastrzeżeń przez Strony  protokół  odbioru  częściowego,  o którym  mowa w  ś  6.6.  Podstawą 

do wystawienia faktury za odbiór techniczny będzie sporządzony i podpisany bez zastrzeżeń 

przez  Strony  protokół  odbioru  technicznego  (dla  całości  robót  lub  dla  odcinka),  o  którym 

mowa 

w 5 6.2. Podstawą do wystawienia faktury końcowej będzie sporządzony i podpisany 

bez  zastrzeżeń  przez  Strony  protokół  odbioru  końcowego,  o  którym  mowa  w  5  6.5 


Wykonawca  wstawi  fakturę  w  terminie  7  dni  od  dnia  podpisania  bez  zastrzeżeń  protokołu 

odbioru.

” 

§ 10 ust 1 pkt 1), 2) i 3) Umowy: 

„roboty budowlano-montażowe na okres 36 miesięcy, liczony od dnia podpisania bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego; 

prace  nawierzchniowe 

—  prace  odtworzeniowe  w  zakresie  renowacji  jezdni, 

chodników,  placów,  parkingów  itp.  na  okres  36  miesięcy,  liczony  od  dnia  podpisania  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego, chyba że z decyzji zarządcy drogi wynika dłužszy 

termin  gwarancji,  a  na  prace  odtworze

niowe  w  zakresie  renowacji  pozostałych  terenów  na 

okres jednego roku od dnia odbioru końcowego, chyba że z decyzji zarządcy terenu wynika 

dłuższy termin gwarancji; 

na  materiały  i  urządzenia  użyte  do  wykonania  Przedmiotu  Umowy  na  okres 

odpowiadający  okresowi,  w  którym  w  terminie  36  miesięcy  od  dnia  podpisania  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego Przedmiotu Umowy nie obowiązuje juž gwarancja 

producenta materiałów i urządzeń.” 

§ 10 ust 4 Umowy: 

„Niezależnie od gwarancji jakości Strony ustalają, iż rękojmia na wady fizyczne Przedmiotu 

Umow

y  obowiązuje  przez  okres  36  miesięcy  licząc  od  dnia  podpisania  bez  zastrzeżeń 

protokołu  odbioru  końcowego  Robót,  za  wyjątkiem  wad  nieruchomości,  d/a  których  termin 

rękojmi wynosi 5 lat.” 

§ 10 pkt 5 Umowy: 

„Bieg okresu gwarancji i rękojmi rozpoczyna się od dnia podpisania bez zastrzeżeń protokołu 

odbioru końcowego, z zastrzeżeniem ust. 1 i za wyjątkiem okresu rękojmi za wady prawne, 

którego bieg rozpoczyna się stosownie do treści art. 576 k.c.” 

Specyfikacja 

Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych cz. ogólna, Rozdział 

VIII, pkt 3, tiret piąte [Odbiór częściowy] 

Bezusterkowe protokoły odbioru robót zanikowych i ulegających zakryciu. 

Z powyższych postanowień zdaniem Odwołujacego wynika, iż wystąpienie wszelkich 

usterek czy wad, zarówno o charakterze istotnym, jak i nieistotnym, może być podstawą do 

odmowy  odbioru  technicznego,  jak  i  końcowego.  Co  więcej,  Zamawiający  przewiduje 

płatność  części  wynagrodzenia  dopiero  po  podpisaniu  bezusterkowego  protokołu  odbioru 

technicznego, podobnie podstawą do wystawienia faktury częściowej będzie podpisany bez 

zastrzeżeń  protokół  odbioru  częściowego.  Zamawiający  zastrzegł  sobie  też  prawo  do 

ustalenia terminu gwarancji liczonego od dnia podpisania bez zastrzeżeń protokołu odbioru 

końcowego,  a  więc  dopiero  po  usunięciu  ewentualnie  stwierdzonych  wad  i/lub  usterek. 


Wszystkie powyższe okoliczności wskazują, że Zamawiający wprowadził za pośrednictwem 

tych postanowień odbiór bezusterkowy. 

Odnosząc  się  do  procedury  odbiorów  częściowych  czy  technicznych,  Odwołujący 

wskaz

ał,  iż  tożsame  regulacje  dotyczą  zarówno  odbiorów  końcowych,  jak  i  odbiorów 

częściowych / technicznych. Zasadność „usterkowego” odbioru częściowego / technicznego 

jest zresztą tym większa, że wielu komentatorów wskazuje, iż odbiór częściowy powinien być 

wręcz traktowany nieco bardziej liberalnie i nie wszystkie wady, które umożliwiałyby odmowę 

dokonania  odbioru  końcowego,  stanowiłyby  uzasadnienie  dla  odmowy  dokonania  odbioru 

częściowego (należy tu wziąć bowiem pod uwagę fazę realizacji, w której znajdują się roboty 

możliwość pewnej korekty na dalszym etapie prac). Niektórzy idą nawet dalej wskazując, że 

odbiór częściowy wypełnia raczej rolę „finansowego” kwitowania prac, niż oceny ich jakości, 

która  przeprowadzana jest  zasadniczo  w  ramach  odbioru  końcowego (tak:  Kodeks  cywilny. 

Komentarz  red.  prof.  ucz.  UW  dr  hab.  Konrad  Osajda;  ja

k  również  Kodeks  cywilny. 

Komentarz  red.  prof.  dr  hab.  Edward  Gniewek,  prof.  dr  hab.  Piotr  Machnikowski). 

Tymczasem  Zamawiający  w  treści  postanowień  projektowanej  umowy  nie  dopuszcza 

wystąpienia  ani  wad  istotnych,  ani  nieistotnych  (usterek),  niezależnie  o  którym  etapie  prac 

mowa, tj. czy o etapie odbioru częściowego / technicznego, czy też końcowego. 

Odnosząc  się  do  procedury  odbiorów  końcowych,  Odwołujący  wskazał,  że 

Zamawiający  uzależnia  datę  zakończenia  robót  budowlanych  i  odbioru  końcowego  od 

usunięcia wszystkich wad, a więc zarówno wad istotnych, jak i tych nieznaczących usterek, 

co determinuje, iż protokół taki z punktu widzenia kontraktowego traci swój walor. Co za tym 

idzie,  pozostałe postanowienia znajdujące  się w  treści  Umowy  zrównują  de  facto zaistniałą 

sytuację  z  sytuacją  odbioru  bezusterkowego,  jednoznacznie  sankcjonowanego  i 

wyłączonego w ramach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. 

Powyższe  generuje  sytuację,  w  której  pomimo  możliwości  korzystania  z  efektu 

wykonanych  prac  przez  Zamawi

ającego  i  pomimo  potencjalnego  istnienia  choćby 

nieznacznych jedynie uchybień w robotach wykonanych przez wykonawcę, może zostać on 

pozbawiony należnego wynagrodzenia, finansując de facto dany projekt w całości lub niemal 

w  całości  z  własnych  środków.  Uprawnienie  do  wypłaty  należnego  wynagrodzenia  jest  w 

umowie związane z podpisaniem protokołu odbioru bez wad, a konkretnie bez zastrzeżeń (a 

więc z usunięciem wszelkich wad tak istotnych jak i nieistotnych). Czyni to w konsekwencji 

projektowane  przez  Zamawiaj

ącego  postanowienia  dotyczące  czynności  odbiorowych  i 

wynikających z nich konsekwencji z jednej strony nieprawidłowymi, z drugiej zaś niespójnymi 

i nieczytelnymi, co już samo w sobie stanowi uchybienie przepisów ustawy Pzp. 

P

oprzez  tak  ukształtowane  postanowienia  umowne  Zamawiający  uchyla  się  od 

ciążącego  na  nim,  bezwzględnego  obowiązku  wynikającego  z  treści  art.  647  k.c.  Odbiór 

wykonanych robót jest kwestią kluczową w relacjach inwestor (zamawiający) — wykonawca. 


Stąd  też,  jakakolwiek  praktyka  uchylania  się  przez  inwestorów  od  tego  obowiązku,  i  to 

zarówno  przy  odbiorach  końcowych  jak  i  częściowych,  jest  jednoznacznie  sankcjonowana, 

zwłaszcza,  że  doświadczenie  realizacyjne  pokazuje,  że  na  etapie  odbioru  robót  może 

dochodzić  do  sporów  co  do  kwestii  istnienia  wad,  a  inwestorzy  wykorzystują  tego  typu 

abuzywne  postanowienia  np.  w  celu  nieuzasadnionego  blokowania  wypłaty  wynagrodzenia 

dla  wykonawcy,  próbując  wymusić  usunięcie  rzekomych  wad  stwierdzonych  podczas 

odbiorów, które realnie mają charakter nieznaczących uchybień. 

W  orzecznictwie  jednolicie  przyjmuje  się,  że  w  przypadku  kodeksowej  umowy  o 

roboty  budowlane, 

o  niewykonaniu  zobowiązania  nie  można  mówić,  jeżeli  wykonawca 

wykonał  roboty,  lecz  są  one  wadliwe.  Decydujące  znaczenie  ma  charakter  wad.  W 

konsekwencji 

niedopuszczalnym jest  wprowadzanie tzw.  bezusterkowego odbioru robót,  co 

potwierdza  jednolicie  zarówno  orzecznictwo  Krajowej  Izby  Odwoławczej  jak  i  sądów 

powszechnych (wyrok SN z 14.02.2007 r.; sygn. akt 11 CNP 70/06; w

yrok SA w Białymstoku 

z 04.04.2014 r.; sygn. akt I ACa 860/13; w

yrok SA we Wrocławiu z 18.12.2013 r.; sygn. akt I 

ACa 1302/13; w

yrok SA we Wrocławiu z 18.10.2012 r. 1 ACa 1046/12; wyrok Krajowej Izby 

Odwoławczej z dnia 8 listopada 2019 r. sygn. akt KIO 2017/19, KIO 2027/19). 

Odwołujący  wniósł  o  modyfikację  treści  SWZ,  poprzez  nadanie  postanowieniom 

przykładowo następującego brzmienia: 

§ 5 pkt 2 Umowy: 

„Z  chwilą  protokolarnego  przejęcia  terenu  budowy  na  Wykonawcę  przechodzą  wszelkie 

ryzyka  związane  ze  szkodami  na  tym  terenie  do  czasu  podpisania  przez  Strony  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego” 

§ 5 pkt 6 Umowy: 

„Odbiór techniczny Robót zostanie dokonany w terminie 526 dni od podpisania umowy, nie 

później  niż  do  20.06.2023  r.  Za  faktyczny  termin  dokonania  odbioru  technicznego  Robót 

uznaje  się  dzień  podpisania  przez  Strony  bez  zastrzeżeń  protokołu  odbioru  technicznego 

wraz  z  listą  nieistotnych  wad  lub  drobnych  prac  zaległych  i  uzgodnionym  terminem  ich 

usunięcia”. 

§ 5 pkt 7 Umowy: 

„Odbiór  końcowy  Robót  zostanie  dokonany  w  terminie  540  dni  od  podpisania  umowy,  nie 

później  niż  do  04.07.2023  r.  Za  faktyczny  termin  wykonania  odbioru  końcowego  Robót 

uznaje się dzień podpisania przez Strony 

protokołu odbioru końcowego wraz 

z listą nieistotnych wad lub drobnych prac zaległych i uzgodnionym terminem ich usunięcia.” 

§ 5 pkt 8 Umowy: 


„Za  datę  wykonania  Przedmiotu  Umowy  uznaje  się  dzień  podpisania  przez  Strony  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego Robót. Wykonawca zobowiązuje się do wykonania 

Przedmiotu Umowy w tym terminie

”. 

§ 6 ust. 3 pkt 4 Umowy: 

„przedłożeniu  Zamawiającemu  dokumentów  podpisanych  przez  wszystkich  właścicieli, 

użytkowników  wieczystych  lub  zarządzających  terenem,  potwierdzających  doprowadzenie 

terenu, na którym były prowadzone prace do należytego stanu i jego odbiór bez zastrzeżeń 

(z  zastrzeżeniem  szczegółów  odbioru  terenu  opisanych  w  OPZ)  oraz  dokumentów 

gwarancyjnych producentów lub sprzedawców na materiały wykorzystane przy wykonywaniu 

Przedmiotu Umowy

.” 

§ 6 pkt 9 Umowy: 

„Z dniem podpisania bez zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego wraz z listą nieistotnych 

wad lub drobnych prac zaległych i uzgodnionym terminem ich usunięcia na Zamawiającego 

przechodzi ryzyko utraty lub uszkodzenia obiektu.

” 

§ 7 pkt 2 Umowy: 

„Wynagrodzenie płatne będzie w częściach, z zastrzeżeniem, że: 

2)  10  %  wynagrodzenia  płatne  będzie  po  podpisaniu  bez  zastrzeżeń  protokołu  odbioru 

technicznego  bez  wad  istotnych,  limitujących  bezpieczną  eksploatację  Przedmiotu  Umowy, 

na podstawie prawidłowo wystawionej faktury z tym, że wartość może zostać podzielona w 

przypadku wykonania kilku odbiorów technicznych.” 

§ 7 pkt 4 Umowy: 

„Wynagrodzenie płatne będzie w terminie 30 od dnia doręczenia, na adres wskazany w ust. 

12.2  lub  ust.  13,  albo  od  dnia  przesłania  na  platformę  o  elektronicznym  fakturowaniu, 

prawidłowo  wystawionej  faktury  wraz  z  oryginałem  lub  kopią  podpisanego  przez  Strony 

protokołu  odbioru.  Podstawą  do  wystawienia  faktury  częściowej  będzie  podpisany  bez 

zastrzeżeń przez Strony protokół odbioru częściowego, o którym mowa w § 6.6. wraz z listą 

nieistotnych  wad  lub  drobnych  prac  zaległych  i  uzgodnionym  terminem  ich  usunięcia. 

Podstawą do  wstawienia faktury  za odbiór  techniczny będzie sporządzony  i  podpisany  bez 

zastrze

żeń przez Strony protokół odbioru technicznego (dla całości robót lub dla odcinka), o 

którym  mowa  w  5  6.2.  wraz  z  listą  nieistotnych  wad  lub  drobnych  prac  zaległych  i 

uzgodnionym  terminem  ich  usuni

ęcia  Podstawą  do  wystawienia  faktury  końcowej  będzie 

sporządzony i podpisany 

przez Strony protokół odbioru końcowego, o którym 

mowa  w 

§  6.5  wraz  z  listą  nieistotnych  wad  lub  drobnych  prac  zaległych  i  uzgodnionym 

terminem ich usunięcia Wykonawca wstawi fakturę w terminie 7 dni od dnia podpisania bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru. 

§ 10 ust 1 pkt 1), 2) i 3) Umowy: 


„roboty budowlano-montażowe na okres 36 miesięcy, liczony od dnia podpisania bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego; 

prace  nawierzchniowe 

—  prace  odtworzeniowe  w  zakresie  renowacji  jezdni, 

chodników,  placów,  parkingów  itp.  na  okres  36  miesięcy,  liczony  od  dnia  podpisania  bez 

zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego, chyba że z decyzji zarządcy drogi wynika dłuższy 

termin  gwarancji,  a  na  prace  odtworzeniowe  w  zakre

sie  renowacji  pozostałych  terenów  na 

okres jednego roku od dnia odbioru końcowego, chyba że z decyzji zarządcy terenu 

wynika dłuższy termin gwarancji; 

na  materiały  i  urządzenia  użyte  do  wykonania  Przedmiotu  Umowy  na  okres 

odpowiadający  okresowi,  w  którym  w  terminie  36  miesięcy  od  dnia  podpisania 

protokołu  odbioru  końcowego  Przedmiotu  Umowy  nie  obowiązuje  już 

gwarancja producenta materiałów i urządzeń.” 

§ 10 ust 4 Umowy: 

„Niezależnie od  gwarancji  jakości  Strony  ustalają,  ž  rękojmia na  wady  fizyczne  Przedmiotu 

Umowy  obowiązuje  przez  okres  36  miesięcy  licząc  od  dnia  podpisania 

protokołu  odbioru  końcowego  Robót,  za  wyjątkiem  wad  nieruchomości,  dla  których  termin 

rękojmi wynosi 5 lat.” 

§ 10 pkt 5 Umowy: 

„Bieg okresu gwarancji i rękojmi rozpoczyna się od dnia podpisania 

protokołu 

odbioru końcowego, z zastrzeżeniem ust. 1 i za wyjątkiem okresu rękojmi za wady prawne, 

którego bieg rozpoczyna się stosownie do treści art. 576 k.c.” 

Specyfikacja Techniczna Wyko

nania i Odbioru Robót Budowlanych cz. ogólna, Rozdział VIII, 

pkt 3, tiret piąte Odbiór częściowy 

- Bezusterkowe 

protokoły odbioru robót zanikowych i ulegających zakryciu. 

Odwołujący  rozwinął  przedstawioną  w  odwołaniu  argumentację  w  piśmie 

przygotowawczym  z  dnia  12  listopada  2021  r. 

Podtrzymał  wniosek  o  korektę  terminu 

całkowitego  zakończenia  robót  dotyczących  przedmiotu  umowy,  poprzez  usunięcie 

oznaczonych  na  sztywno  dat  zakończenia  realizacji.  Jednocześnie,  Odwołujący 

zmodyfikował  wniosek zawarty w treści odwołania - o dodatkowy, polegający na dodatkowej 

modyfikacji  SWZ,  poprzez  usunięcie  konkretnych  dat  kalendarzowych  zakończenia, 

wyszczególnionych  w  treści  Załącznika  nr  1  do  Umowy,  tj.  Harmonogramu  Terminowo-

Rzeczowo-Finansowego. 

Pismem  z  dnia  12  listopada 

2021  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie. 

Zamawiający  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości  i  obciążenie  Odwołującego  kosztami 

postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą, w tym kosztami zastępstwa procesowego.   


[ad. zarzut nr 1]  

Zamawiający wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniem rozdz. 6.1 SWZ, określił termin 

wykonania zamówienia w następujący sposób:   

6.1.  Termin  wykonania  przedmiotu  zamówienia:  540  dni  od  daty  podpisania  umowy,  nie 

później niż do dnia 04.07.2023 r.   

Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 6 i 7 załącznika nr 9 do SWZ – wzór Umowy:    

Odbiór  techniczny  Robót  zostanie  dokonany  w  terminie  526  dni  od  podpisania 

umowy,  nie  później  niż  do  20.06.2023  r.  Za  faktyczny  termin  dokonania  odbioru 

technicznego  Robót  uznaje  się  dzień  podpisania  przez  Strony  bez  zastrzeżeń  protokołu 

odbioru technicznego.  

Odbiór końcowy Robót zostanie dokonany w terminie 540 dni od podpisania umowy, 

nie  później  niż  do  04.07.2023  r.  Za  faktyczny termin  wykonania  odbioru  końcowego  Robót 

uzna

je się dzień podpisania przez Strony bez zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego.  

Zamawiający  wyjaśnił,  że  zgodnie  z  art.  436  pkt  1  Pzp,  umowa  zawiera 

postanowienia określające w szczególności: planowany termin zakończenia usługi, dostawy 

lub  robót  budowlanych,  oraz,  w  razie  potrzeby,  planowane  terminy  wykonania 

poszczególnych  części  usługi,  dostawy  lub  roboty  budowlanej,  określone  w  dniach, 

tygodniach,  miesiącach  lub  latach,  chyba  że  wskazanie  daty  wykonania  umowy  jest 

uzasadnione obiektywną przyczyną.  

Wymóg  określenia  terminu  wykonania  robót  i  terminów  pośrednich  w  dniach, 

tygodniach,  miesiącach  lub  latach  nie  ma  charakteru  bezwzględnego  i  o  ile  Zamawiający 

wykaże,  iż  wskazanie  daty  wykonania  umowy  uzasadnione  jest  obiektywną  przyczyną, 

regulacja ta spe

łnia wymogi ustawowe.  

W  niniejszym  postępowaniu,  wspomnianą,  obiektywną  przyczyną  jest  fakt,  że 

wykonanie  zamówienia  jest  w  istotnej  części  wspófinansowane  ze  środków  unijnych  w 

ramach  Programu  Operacyjnego  Infrastruktura  i  Środowisko  2014-2020  (wartość 

d

ofinansowania dla całego projektu wynosi 30.309.191,31 zł).   

Zamawiający  zawarł  w  tym  celu  w  dniu  20.04.2020  r.  umowę  o  dofinansowanie  z 

Instytutem Nafty i Gazu, w której termin kwalifikowalności wydatków określono pierwotnie na 

dzień 31 maja 2023 r. (§ 7 ust. 2), który to termin, na podstawie przepisu art. 13 ust. 1 pkt 2 

ustawy  z  dnia  3  kwietnia  2020  r,  o  szczególnych  rozwiązaniach  wspierających  realizację 

programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. poz. 694), 

został wydłużony o 90 dni, tj. do dnia 29 sierpnia 2023 r. Jak stanowi § 7 ust. 3 wspomnianej 

umowy  o  dofinansowanie,  Zamawiający  zobowiązany  jest  zakończyć  realizację  zakresu 

rzeczowego zamówienia oraz rozpocząć tzw. „fazę operacyjną” w okresie kwalifikowalności 

wydat

ków i w terminie 30 dni od dnia zakończenia tego okresu, złożyć wniosek o płatność. Z 

powyższego wynika, że aby móc sfinansować zamówienie ze środków unijnych, do dnia 29 


sierpnia 2023 r. Zamawiający musi wypłacić wynagrodzenie wynikające ze wszystkich faktur 

wystawionych  w  związku  z  realizacją  zamówienia  oraz  złożyć  wniosek  o  płatność  do 

Instytutu Nafty i Gazu. Wskazanie daty odbioru końcowego na dzień 4.07.2023 r., mając na 

uwadze  dalsze  postanowienia  Załącznika  nr  9  do  SWZ  -  Wzoru  Umowy  związane  z 

płatnościami,  umożliwi  przeprowadzenie  procedury  złożenia  faktur  przez  przyszłego 

Wykonawcę, opłacenie ich przez Zamawiającego oraz przygotowanie wniosku o płatność do 

Instytutu Nafty i Gazu.   

Powyższa okoliczność  stanowi  więc obiektywną i  uzasadnioną przyczynę,  dla której 

Zamawiający  uregulował  terminy  odbiorów  technicznego  i  końcowego,  jak  w  SWZ  –  w  ten 

sposób  umożliwił  sobie  w  istotnej  części  sfinansowanie  zamówienia  i  wywiązanie  się  z 

zawartej  umowy  o  dofinansowanie. 

Zamawiający  zauważył,  że  taka  okoliczność  została 

uznana za obiektywną i uzasadniona przyczynę określenia terminu wykonania umowy datą 

dzienną przez samego ustawodawcę w uzasadnieniu projektu ustawy Pzp (por. Druk nr 3624 

Rządowy  projekt  ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych).  Podobne  stanowisko  zajmuje 

doktryna  (

J.  Jerzykowski  [w:]  W.  Dzierżanowski,  Ł.  Jaźwiński,  M.  Kittel,  M.  Stachowiak,  J. 

Jerzykowski, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art. 436; H. Nowak 

i  M.  Winiarz  (red.)  Prawo  zamówień  Publicznych.  Komentarz.  UZP.  Warszawa,  2021,  s. 

Zamawiający  podniósł,  że  niezależnie  od  powyższego,  sposób  opisania  przedmiotu 

zamówienia  w  pozostałym  zakresie,  mimo  skorzystania  przez  Zamawiającego  z  tej 

możliwości,  nie  uniemożliwia  wykonawcy  ani  identyfikacji  przedmiotu  zamówienia,  ani 

należytego  skalkulowania  swojej  oferty.  Zamawiający  opublikował  komplet  informacji 

obrazujących skalę  i  rozmiary  zamówienia,  a  ustalone  przez  niego  terminy  końcowe są  na 

tyle odległe, aby wykonawcy zdołali w sposób należyty je wykonać, uwzględniając w swojej 

ofercie  ryzyko  związane  z  koniecznością  obiektywnie  nieznacznego  w  skali  całego  tego 

okresu  „przyśpieszenia”  realizacji  zamówienia.  Postanowienia  te  nie  ograniczają  też 

konkurencji,  bowiem  tak  określony  termin  wykonania  zamówienia  dotyczy  wszystkich 

wykonawców, którzy składać będą ofertę w przedmiotowym postępowaniu.    

[ad. zarzut nr 2]  

Zdaniem  Zamawiającego,  zarzut  jest  nietrafny  i  oparty  na  wybiórczej  wykładni 

postanowień  Załącznika  nr  9  do  SWZ  –  wzoru  umowy,  a  jego  argumentacja  całkowicie 

pomija specyfikę zamawianych robót polegających na budowie gazociągu.   

Zamawiający  wskazał,  że  postanowienia  umowy  licują  z  przepisem  art.  647  k.c.  w 

zakresie, 

w  jakim  przepis  ten  zobowiązuje  co  do  zasady  inwestora  do  dokonania  obioru 

robót.  Jak  bowiem  uregulowano  w  §  4  pkt  4  Załącznika  nr  9  do  SWZ  –  wzór  Umowy, 

Zamawiający  zobowiązany  jest  do  protokolarnego  odbioru  prac  i  Robót  z  udziałem 

przedstawicieli Wykonawcy (

§ 5 ust. 6 i 7, § 7 ust. 4 załącznika nr 9 do SWZ – wzór umowy).   


Procedurę  odbioru  reguluje  §  6  załącznika  nr  9  do  SWZ.  Wbrew  temu,  co  twierdzi 

Odwołujący, Zamawiający uregulował sytuację w której może odmówić dokonania odbioru i 

bynajmniej  nie  jest  w  tym  zakresie  niczym  nieskrępowany,  co  zdaje  się  zarzucać 

Odwołujący. Zgodnie bowiem z § 6 ust. 10-12 załącznika nr 9 do SWZ – wzór Umowy:   

Zamawiający  odmówi  odbioru,  jeżeli  w  toku  czynności  odbiorowych  zostanie 

stwierdzone,  że  obiekt  nie  osiągnął  gotowości  do  odbioru  z  powodu  niezakończenia  Robót 

lub  jego  wadliwego  wykonania,  co  uniemożliwia  użytkowanie  obiektu  zgodnie  z 

przeznaczeniem.  

Zamawiający  może  podjąć  decyzję  o  przerwaniu  czynności  odbiorowych,  jeżeli  w 

czasie  tych  czynności  ujawnione  zostaną  wady,  które  uniemożliwiają  użytkowanie  obiektu 

zgodnie z przeznaczeniem 

– aż do czasu usunięcia tych wad przez Wykonawcę.  

Jeżeli  wady  nie  nadają  się  do  usunięcia,  Zamawiający  ma  zagwarantowaną 

możliwość  obniżenia  wynagrodzenia  odpowiednio  do  utraconej  wartości  użytkowej  lub 

żądania  wykonania  przedmiotu  objętego  wadą  po  raz  drugi,  zachowując  przy  tym  prawo 

domagania się od Wykonawcy odszkodowania lub kary umownej wynikających z opóźnienia 

Robót.  

Możliwość  dokonania  odbioru  prac  i  Robót  pomimo  wystąpienia  wad  reguluje  też 

wprost postanowienie § 6 ust. 10 załącznika nr 9 do SWZ – wzór umowy, zgodnie z którym:    

.  O  wadach,  które  ujawnią  się  w  okresie  gwarancji  i  rękojmi,  Zamawiający  zobowiązany 

jest zawiadomić Wykonawcę w formie pisemnej w terminie 30 dni od ich ujawnienia.  Wady 

ujawnione  w  trakcie  procedury  odbioru,  jeżeli  zgodnie  z  Umową  nie  stanowią  podstawy  do 

odmowy  dokonania  odbioru,  będą  również  usuwane  w  ramach  udzielonej  gwarancji. 

Zawiadomienie o wadzie może być dokonane w każdej formie i jest zawsze skuteczne, jeżeli 

zostanie  dokonane  na  piśmie  i  dostarczone  na  adres  [***]  lub  zostanie  wysłane  drogą 

mailową na adres [***]. W przypadku zgłoszenia dokonanego na piśmie na adres pocztowy 

wystarczające  jest  nadanie  listu  poleconego  w  jakiejkolwiek  placówce  operatora  usług 

pocztowych.  Data  doręczania  takiego  listu  jest  datą  dokonania  zgłoszenia  wady  w 

rozumieniu Umowy.     

W  ocenie  Zamawiającego,  powyższe  postanowienia  nie  pozwalają  na 

zidentyfikowanie  zarzucanych  naruszeń,  ustanawiając,  zgodne  z  przepisami  prawa 

cywilnego, 

zasady  dokonywania  odbiorów  prac  i  Robót,  zapewniając  równowagę  stron 

umowy  i  zgodność  z  naturą  stosunku  jakim  jest  umowa  o  roboty  budowlane.  Ocena 

oko

liczności  uniemożliwiania  użytkowania  obiektu  zgodnie  z  przeznaczeniem  oceniana 

będzie  przez  pryzmat  charakteru  zamawianych  robót,  jakimi  będzie  w  znacznej  mierze 

budowa  gazociągu,  a  więc  obiektu  potencjalnie  niebezpiecznego,  znajdującego  się  pod 

ziemią,  jednak  specyfika  tego  rodzaju  prac  powinna  być  znana  wykonawcy  jako 

profesjonaliście.   


Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony 

postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  wykazał  posiadanie  legitymacji  uprawniającej  do 

wniesienia odwołania, stosownie do art. 505 ust. 1 Pzp.  

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu, 

stosownie do art. 555 Pzp.  

Przedmiotowe p

ostępowanie jest prowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 

11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  roku,  poz.  1129  z  późn. 

zm.), w trybie przetargu nieograniczonego stosownie do art. 132 i nast. Pzp w zw. z art. 376 i 

378 Pzp.  

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określonej  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 3 Pzp.  

Przedmiotem  z

amówienia  jest  budowa,  dokonanie  niezbędnych  sprawdzeń  i 

rozruchów  oraz  oddanie  do  użytkowania  gazociągu  wysokiego  ciśnienia  DN  300  i  DN  250 

stal  o  długości  około  43  km  na  odcinku  stacja  nadawcza  tłoka  w  Kłodawie  (dz.  27/39)  – 

stacja odbiorcza tłoka w Mościczkach (dz. 166/3, 166/4) zaprojektowanych w ramach Etapu 

II 

Projektu „Budowa gazociągu relacji Witnica  – Gorzów Wlkp. i sieci gazowej w Kostrzynie 

nad Odrą”. 

Przedmiotowe  zamówienie jest  realizowane  w ramach  zadania  pod  nazwą „Budowa 

gazociągu relacji Witnica – Gorzów Wlkp. i sieci gazowej w Kostrzynie nad Odra”, które jest 

współfinansowanie  ze  środków  Europejskiego  Funduszu  Rozwoju  Regionalnego  Unii 

Europejskiej  w  ramach  Programu  Operacyjnego  Infrastruktura  i  Środowisko  na  lata  2014-

2020, działanie 7.1 Rozwój inteligentnych systemów magazynowania, przesyłu i dystrybucji 

energii.  Projekt  - 

„Budowa  gazociągu  relacji  Witnica  –  Gorzów  Wlkp.  i  sieci  gazowej  w 

Kostrzynie  nad  Odra”  nr  POIS.07.01.00-00-0013/16.  Umowa  o  dofinansowanie  nr 

POIS.07.01.00-00-0013/16-00 z dnia 23 kwietnia 2020 roku. 


Szczegółowy  Opis  Przedmiotu  Zamówienia,  obowiązki  wykonawcy,  wymagania 

materiałowe  i  dla  armatury  oraz  inne  warunki  i  zasady  realizacji  zamówienia  stanowiące 

uszczegółowienie pkt 4 zawiera Załącznik nr 9 do SWZ – wzór umowy oraz Załącznik nr 2 do 

umowy - O

pis Przedmiotu Zamówienia (OPZ).  

Zamawiający zdefiniował w SWZ podstawowe pojęcia, w tym m.in.: 

Odbiór  końcowy  –  stwierdzenie  przez  komisję  odbiorową,  w  skład  której  wchodzą: 

przedstawiciel  Inwestora,  przedstawiciel  Wykonawcy,  kierownik  budowy,  inspektor  nadzoru 

inwestorskiego  oraz  przedstawiciel  przyszłego  użytkownika,  że  wybudowany  obiekt  sieci 

gazowej  jest  sprawny  technicznie,  rozruch  próbny  jest  zakończony,  a  dokumentacja 

odbiorowa jest kompletna.  

Odbiór techniczny – ocena zgodności wybudowanego obiektu sieci gazowej z dokumentacją 

projektową  oraz  sprawdzenie  poprawności  i  kompletności  dokumentacji  powykonawczej, 

dokonywana  przez  komisję  odbiorową,  w  skład  której  wchodzą:  przedstawiciel  Inwestora, 

przedstawiciel  Wykonawcy,  kierownik  budowy,  inspektor  nadzoru  inwestorskiego  oraz 

przedstawiciel przyszłego użytkownika, umożliwiająca rozruch próbny obiektu.  

W  rozdziale  6  SWZ  Zamawiający  określił  termin  realizacji  zamówienia:  „6.  Termin  i 

miejsce wykonania Zamówienia 6.1. Termin wykonania przedmiotu zamówienia: 540 dni od 

daty podpisania umowy, nie później niż do dnia 04.07.2023." 

Zgodnie z § 5 wzoru umowy, „Odbiór techniczny Robót zostanie dokonany w terminie 

526 dni od podpisania umowy, nie później niż  do 20.06.2023 r. 

Odbiór końcowy Robót 

zostanie  dokonany  w  terminie  540  dni  od  podpisania  umowy,  ale  nie  później  niż  do 

04.07.2023 r. (...)". 

Zgodnie z § 1 ust. 3 wzoru umowy, terminy określone w harmonogramie terminowo-

rzeczowo-

finansowym  mogą  ulec  zmianie  po  uzgodnieniu  przez  strony  i  takie  zmiany  nie 

będą stanowiły zmiany umowy.  

W ustalonym stanie faktycznym Izba zważyła, jak poniżej: 

Za niezasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 436 pkt 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 

i 4 Pzp w zw. z art. 134 ust. 1 pkt 6 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 Pzp w zw. z art. 353(1) KC w 

zw. z art. 387 ust. 1 KC w zw. z art. 8 Pzp, 

przez oznaczenie terminu realizacji zamówienia w 

odniesieniu  do  całkowitego  zakończenia  robót  dotyczących  przedmiotu  umowy  z 

zastosowaniem  konstrukcji  s

ztywnej  daty  kalendarzowej,  pomimo  iż  brak  obiektywnych 

przyczyn  uzasadniających  takie  działanie,  co  w  konsekwencji  oznacza  ustalenie  terminu 

zakończenia robót w sposób odbiegający od realnych możliwości realizacji, nieadekwatny do 

przedmiotu  zamówienia  i  nieuwzględniający  wszystkich  okoliczności,  a  co  za  tym  idzie  - 

wyznaczenie  go  w  sposób  utrudniający  uczciwą  konkurencję  i  niemożliwy  do  spełnienia 


przez wykonawców funkcjonujących na rynku, a także w sposób prowadzący do zachwiania 

równowagi stron stosunku zobowiązaniowego i zasad współżycia społecznego. 

Zgodnie  z  art.  436  pkt  1  Pzp,  u

mowa  zawiera  postanowienia  określające  w 

szczególności planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych, oraz, 

w razie potrzeby, planowane terminy wykonania 

poszczególnych części usługi, dostawy lub 

roboty  budowlanej,  określone  w  dniach,  tygodniach,  miesiącach  lub  latach,  chyba  że 

wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną. 

W ocenie Izby, okoliczności ustalone w postępowaniu uprawniały Zamawiającego do 

ustanowienia  terminu  odbioru  końcowego  i  terminu  odbioru  technicznego  w  sposób 

określony  datą  kalendarzową,  tj.  w  sposób  dopuszczalny  na  gruncie  uregulowanego  w 

przepisie art. 436 pkt 1 Pzp wyjątku, jako uzasadnione obiektywną przyczyną. 

Zgodnie 

z przytoczoną powyżej normą, wymóg określenia terminu wykonania robót i 

terminów  pośrednich  w  dniach,  tygodniach,  miesiącach  lub  latach  nie  ma  charakteru 

bezwzględnego. Przepis ten dopuszcza wyjątek od tej zasady w sytuacji, gdy  Zamawiający 

wykaże,  że  wskazanie  daty  wykonania  umowy  uzasadnione  jest  obiektywną  przyczyną. 

Wystąpienie zatem okoliczności, które w sposób obiektywny uzasadniają wskazanie terminu 

wykonania umo

wy datą kalendarzową, spełnia wymogi ustawowe wyjątku uregulowanego w 

art. 436 pkt 1 Pzp. 

Jak  wynika  z 

treści  SWZ,  wyjaśnień  Zamawiającego  oraz  złożonego  do  akt  sprawy 

dokumentu  umowy  o  dofinansowanie,  w 

niniejszym  postępowaniu  obiektywną  przyczyną 

uzasadniającą określenie terminu wykonania umowy datą kalendarzową jest okoliczność, że 

wykonanie  zamówienia  jest  w  istotnej  części  wspófinansowane  ze  środków  unijnych  w 

ramach  Programu  Operacyjnego  Infrastrukt

ura  i  Środowisko  2014-2020  (wartość 

dofinansowania  dla  całego  projektu  wynosi  30.309.191,31  zł),  w  związku  z  czym 

Zamawiający  zawarł  w  dniu  20.04.2020  r.  umowę  o  dofinansowanie  z  Instytutem  Nafty  i 

Gazu, 

w której termin kwalifikowalności wydatków określono na dzień 31 maja 2023 r. (§ 7 

ust. 2), który to termin, na podstawie przepisu art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 

2020 r, o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w 

związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. poz. 694), został wydłużony o 90 dni, tj. 

do dnia 29 sierpnia 2023 r. Z postanowienia 

§ 7 ust. 3 powyższej umowy o dofinansowanie, 

Zamawiający zobowiązany jest  zakończyć  realizację zakresu  rzeczowego zamówienia oraz 

rozpocząć tzw. „fazę  operacyjną”  w  okresie kwalifikowalności  wydatków i  w terminie 30  dni 

od dnia zakończenia tego okresu, złożyć wniosek o płatność.  

Z powyższego  wynika, że sfinansowanie zamówienia  ze  środków  unijnych  wymaga, 

aby 

do dnia 29 sierpnia 2023 r. Zamawiający wypłacił wynagrodzenie w związku z realizacją 

zamówienia  oraz  złożyć  wniosek  o  płatność  do  Instytutu  Nafty  i  Gazu.  Wskazanie  daty 


odbioru  końcowego  na  dzień  4  lipca  2023  r.  ma  na  celu  umożliwienie  właściwego 

przeprowadzenia procedury, w tym przygotowania 

wniosku o płatność.   

Powyższa okoliczność stanowi obiektywną przyczynę, którą Zamawiający uwzględnił 

przy uregulowaniu w SWZ termin

ów odbioru technicznego i końcowego, poprzez wskazanie 

konkretnych  dat  kalendarzowych

.  Regulacja  ta  umożliwia  sfinansowanie  przedmiotu 

zamówienia  (w  istotnej  części)  ze  środków  unijnych,  zapewniając  wywiązanie  się  przez 

Zamawiającego  z  zawartej  umowy  o  dofinansowanie,  tj.  zadośćuczynienie  zobowiązaniom 

Zamawiającego wynikającym z powyższej umowy. 

O

koliczność  wynikająca  z  zobowiązania  Zamawiającego  wynikającego  z  zawartej 

umowy  o  dofinansowanie  przedmiotu  zamówienia  została  wprost  wskazana  przez 

ustawodawcę  w  uzasadnieniu  projektu  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odnośnie  art. 

436  Pzp  (por.  Druk  nr  3624  Rządowy  projekt  ustawy  -  Prawo  zamówień  publicznych. 

https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3624

jako  przykład  obiektywnej  przyczyny 

uzasadniającej  określenie  terminu  wykonania  umowy  datą  kalendarzową.  Stanowisko 

powyższe  zostało  potwierdzone  także  w  doktrynie  (por.  J.  Jerzykowski  [w:]  W. 

Dzierżanowski,  Ł.  Jaźwiński,  M.  Kittel,  M.  Stachowiak,  J.  Jerzykowski,  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz,  Warszawa  2021,  art.  436;  H.  Nowak  i  M.  Winiarz  (red.)  Prawo 

zamówień Publicznych. Komentarz. UZP. Warszawa, 2021).   

Odnosząc  się  do  twierdzeń  Odwołującego  dotyczących  szczegółowych  terminów 

określonych w harmonogramie terminowo-rzeczowo-finansowym, Izba wzięła pod uwagę, że 

zgodnie  z  §  1  ust.  3  wzoru  umowy,  terminy  określone  w  ww.  harmonogramie  mogą  ulec 

zmianie  po  uzgodnieniu  przez  strony

,  które  to  zmiany  nie  będą  stanowiły  zmiany  umowy. 

Zamawiający  postanowił,  że  „Integralną  część  Umowy  stanowi  Harmonogram  terminowo–

rzeczowo-

finansowy (Harmonogram TRF), stanowiący Załącznik Nr 1. Harmonogram TRF w 

toku r

ealizacji Przedmiotu Umowy będzie mógł zostać zmieniony w zakresie dat zakończenia 

odbiorów  częściowych,  bez  możliwości  zmiany  terminów  podpisania  Protokołu  Odbioru 

Technicznego  i  Protokołu  Odbioru  końcowego,  na  uzasadniony,  pisemny  wniosek 

Wykonawcy  i  za 

pisemną,  pod  rygorem  nieważności,  zgodą  Zamawiającego.  Zmiana,  o 

której  mowa  w  zdaniu  drugim,  co  nie  stanowi  zmiany  Umowy.”  Powyższe  postanowienie 

umożliwia  wykonawcy  w  uzgodnieniu  z  Zamawiającym  elastyczne  reagowanie  na 

okoliczności powodujące przesunięcie terminów określonych w ww. harmonogramie.  

Ponadto,  Zamawiający  przewidział  we  wzorze  umowy  (§  8  wzoru  umowy)  kary 

umowne, w tym za niedotrzymanie terminu wykonania przedmiotu 

umowy przez wykonawcę, 

jako 

kary  za  zwłokę,  tj.  kary  za  zawinione  działanie  wykonawcy.  Wszelkie  zatem 

okoliczności,  które  wpłyną  na  przesunięcie  terminu  wykonania  umowy,  niezawinione  przez 

wykonawcę, nie będą skutkowały negatywnie dla wykonawcy. 


Reasumując, oznaczenie terminu realizacji zamówienia z zastosowaniem konstrukcji 

daty  kalendarzowej 

w  przedmiotowym  postępowaniu  jest  zgodne  z  art.  436  pkt  1  Pzp  z 

uwagi na obiektywn

ą przyczynę, którą Zamawiający wykazał w sposób jednoznaczny i którą 

miał obowiązek uwzględnić formułując SWZ.  

Ustalenie powyższego terminu zakończenia robót nie utrudnia uczciwej konkurencji, a 

tym samym nie narusza art. 99 ust. 1 i ust. 4 Pzp, 

zgodnie z którym, przedmiot zamówienia 

opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i 

zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na 

sporządzenie  ofert  oraz  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  w 

szczególności  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub  pochodzenia,  źródła  lub 

szc

zególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi  dostarczane  przez 

konkretnego  wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do  uprzywilejowania  lub 

wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.  

Ponadto,  o

znaczenie  terminu  realizacji  zamówienia  datą  kalendarzową  w 

przedmiotowym postępowaniu nie uniemożliwia realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z 

warunkami SWZ, biorąc pod uwagę całokształt regulacji zawartych we wzorze umowy, które 

przec

zą  twierdzeniom  Odwołującego  o  zachwianiu  równowagi  stron  przyszłego  stosunku 

zobowiązaniowego  pomiędzy  wykonawcą  a  Zamawiającym  oraz  naruszeniu  zasad 

wsp

ółżycia 

społecznego. 

Odwołujący, 

przedstawiając 

hipotetyczne 

przesunięcia 

poszczególnych  terminów  harmonogramu  terminowo-rzeczowo-finansowego,  w  tym  w 

wyniku  m.in.  ryzyka 

przedłużającej  się  procedury  przetargowej,  nie  wykazał,  że  termin 

końcowy  realizacji  zamówienia  określony  datą  kalendarzową  w  przedmiotowym 

postępowaniu jest niemożliwy do spełnienia przez wykonawców funkcjonujących na rynku, a 

w  szczególności,  że  niemożliwe  jest  zniwelowanie  ewentualnych  przesunięć  na 

poszczególnych  etapach  inwestycji  w  czasie  całkowitej  realizacji  zamówienia,  tj.  do  dnia  4 

lipca 2023 r. 

Za niezasadny Izba uznała także zarzut naruszenia art. 16 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w 

zw.  z  art.  647,  art.  654,  art.  5  i  art.  353

k.c., 

przez  przyznanie  Zamawiającemu  w  ramach 

wzoru  u

mowy  i  STWiORB  prawa  do  odmowy  dokonania  odbioru  końcowego  i  odbioru 

technicznego  w  przypadku  zaistnienia  zastrzeżeń  zgłoszonych  do  protokołu  odpowiednio 

odbioru końcowego i technicznego, a więc do czasu usunięcia wszelkich usterek, nawet jeśli 

usterki  mają  charakter  nieistotny,  co  godzi  w  istotę  i  naturę  umowy  o  roboty  budowlane, 

będąc  jednocześnie  postanowieniami  niekorzystnymi  dla  wykonawców,  naruszającymi 

bezwzględnie  obowiązujące  przepisy  prawa  oraz  równowagę  stron  umowy  i  prowadzącymi 

do naruszenia praw podmiotowych wykonawców. 


Zgodnie  z  postanowieniem  §  4  ust.  4  Załącznika  nr  9  do  SWZ  –  wzór  umowy, 

„Zamawiający  zobowiązany  będzie  do  protokolarnego  odbioru  prac  i  Robót  z  udziałem 

przedstawicieli Wykonawcy".  

Zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 6 i 7 załącznika nr 9 do SWZ – wzór umowy:   

Odbiór  techniczny  Robót  zostanie  dokonany  w  terminie  526  dni  od  podpisania 

umowy, nie później niż do 20.06.2023 r. Za faktyczny termin dokonania odbioru technicznego 

Robót  uznaje  się  dzień  podpisania  przez  Strony  bez  zastrzeżeń  protokołu  odbioru 

technicznego.  

Odbiór końcowy Robót zostanie dokonany w terminie 540 dni od podpisania umowy, 

nie  później  niż  do  04.07.2023  r.  Za  faktyczny  termin  wykonania  odbioru  końcowego  Robót 

uznaje się dzień podpisania przez Strony bez zastrzeżeń protokołu odbioru końcowego.  

Jak  stanowi  §  7  ust.  4  załącznika  nr  9  do  SWZ  –  wzór  umowy:    „Wynagrodzenie 

płatne będzie w terminie 30 od dnia doręczenia, na adres wskazany w ust. 12.2 lub ust. 13, 

albo od dnia przesłania na platformę o elektronicznym fakturowaniu, prawidłowo wystawionej 

faktury wraz z oryginałem lub kopią podpisanego przez Strony protokołu odbioru. Podstawą 

do  wystawienia  faktury  częściowej  będzie  podpisany  bez  zastrzeżeń  przez  Strony  protokół 

odbioru  częściowego,  o którym  mowa  w  § 6.6. Podstawą do  wystawienia faktury za odbiór 

techniczny  będzie  sporządzony  i  podpisany  bez  zastrzeżeń  przez  Strony  protokół  odbioru 

technicznego  (dla  całości  robót  lub  dla  odcinka),  o  którym  mowa  w  §  6.2.  Podstawą  do 

wystawienia faktury końcowej będzie sporządzony i podpisany bez zastrzeżeń przez Strony 

protokół odbioru końcowego, o którym mowa w §6.5. Wykonawca wystawi fakturę w terminie 

7 dni od dnia podpisania bez zastrzeżeń protokołu odbioru.”  

Procedurę odbioru robót przez Zamawiającego szczegółowo reguluje § 6 załącznika 

nr  9  do  SWZ 

–  wzór  umowy.  Zamawiający  uregulował  w  tych  postanowieniach  m.in. 

okoliczności,  w  których  może  odmówić  dokonania  odbioru.  Zgodnie  z  §  6  ust.  10-12 

załącznika nr 9 do SWZ – wzór umowy:   

„Zamawiający  odmówi  odbioru,  jeżeli  w  toku  czynności  odbiorowych  zostanie  stwierdzone, 

że  obiekt  nie  osiągnął  gotowości  do  odbioru  z  powodu  niezakończenia  Robót  lub  jego 

wadliwego wykonania, co uniemożliwia użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem.”  

„Zamawiający  może  podjąć  decyzję  o  przerwaniu  czynności  odbiorowych,  jeżeli  w  czasie 

tych czynności ujawnione zostaną wady, które uniemożliwiają użytkowanie obiektu zgodnie z 

przeznaczeniem 

– aż do czasu usunięcia tych wad przez Wykonawcę.”  

„Jeżeli  wady  nie  nadają  się  do  usunięcia,  Zamawiający  ma  zagwarantowaną  możliwość 

obni

żenia  wynagrodzenia  odpowiednio  do  utraconej  wartości  użytkowej  lub  żądania 

wykonania przedmiotu objętego wadą po raz drugi, zachowując przy tym prawo domagania 

się od Wykonawcy odszkodowania lub kary umownej wynikających z opóźnienia Robót.”  


Możliwość  dokonania  odbioru  prac  i  robót  pomimo  wystąpienia  wad  reguluje  też 

wprost postanowienie § 10 ust. 6 załącznika nr 9 do SWZ – wzór Umowy, zgodnie z którym 

O wadach, które ujawnią się w okresie gwarancji i rękojmi, Zamawiający zobowiązany jest 

zaw

iadomić  Wykonawcę  w  formie  pisemnej  w  terminie  30  dni  od  ich  ujawnienia.  Wady 

ujawnione  w  trakcie  procedury  odbioru,  jeżeli  zgodnie  z  Umową  nie  stanowią  podstawy  do 

odmowy  dokonania  odbioru,  będą  również  usuwane  w  ramach  udzielonej  gwarancji. 

Zawiadomienie o wadzie może być dokonane w każdej formie i jest zawsze skuteczne, jeżeli 

zostanie  dokonane  na  piśmie  i  dostarczone  na  adres  [***]  lub  zostanie  wysłane  drogą 

mailową na adres [***]. W przypadku zgłoszenia dokonanego na piśmie na adres pocztowy 

wystarczające  jest  nadanie  listu  poleconego  w  jakiejkolwiek  placówce  operatora  usług 

pocztowych.  Data  doręczania  takiego  listu  jest  datą  dokonania  zgłoszenia  wady  w 

rozumieniu Umowy.”     

W  ocenie  Izby,  w 

świetle  postanowień  wzoru  umowy  (Załącznika  nr  9 do  SWZ)  nie 

jest  uprawnione 

twierdzenie  Odwołującego,  że  przyznają  one  Zamawiającemu  prawo 

odmowy  dokonania  odbioru  końcowego  i  odbioru  technicznego  w  przypadku  zaistnienia 

zastrzeżeń  zgłoszonych  do  protokołów  odbioru  końcowego  i  technicznego  do  czasu 

usunięcia  usterek,  nawet  gdy  usterki  te  mają  charakter  nieistotny.  Postanowienia  te  nie 

narusza

ją  bezwzględnie  obowiązujących  przepisów  prawa  oraz  równowagi  stron  przyszłej 

umowy

,  w  tym  w  szczególności  art.  647  k.c.,  który  zobowiązuje  inwestora  do  dokonania 

obioru robót.    

Jak wynika z regulacji zawartych we wzorze umowy, 

Zamawiający zdefiniował odbiór 

„bez  zastrzeżeń”  (odbiór  bezusterkowy).    W  §  6  ust.  10  -  12  wzoru  umowy,  Zamawiający 

wyjaśnił,  jak  należy  na  potrzeby  tej  umowy  rozumieć  bezusterkowość.  Podobne  regulacje 

zostały sformułowane w §10 w warunkach gwarancji. 

P

rzytoczone powyżej postanowienia wzoru umowy ustanawiają, zgodne z przepisami 

prawa cywilnego, 

zasady dokonywania odbiorów prac i robót, zapewniając równowagę stron 

umowy i zgodność z naturą stosunku wynikającego z umowy o roboty budowlane.  

Za uzasadnione 

należy też uznać twierdzenie Zamawiającego, że ocena okoliczności 

uniemożliwiających użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem obiektu oceniana będzie 

przez  pryzmat  charakteru  robót  stanowiących  główny  przedmiot  zamówienia,  tj.  budowę 

gazociągu,  który  jest  obiektem  potencjalnie  niebezpiecznym,  znajdującego  się  pod  ziemią. 

N

ależy  mieć  tu  na  względzie  specyfikę  robót  objętych  zamówieniem  polegających  na 

budowie  gazociągu,  którą  to  specyfikę  Odwołujący  całkowicie  pominął  formułując  niniejszy 

zarzut w odwołaniu. Podkreślić należy, że przedmiot umowy obejmuje w szczególności:  

1) budowę gazociągu wysokiego ciśnienia Dn 250 i DN 300 stal zlokalizowanego na 

terenie  gmin  Kłodawa,  Lubiszyn,  Bogdaniec,  Witnica  oraz  miast  Gorzów  Wlkp.  i  Witnica  o 

długości: DN 250 ~ 30,56 km, DN 300 ~ 12,45 km;  


2) budow

ę śluzy nadawczej Kłodawa i Chróścik;  

3) budowę śluzy odbiorczej Chróścik i Mościczki;  

4)  budowę  zespołów  zaporowo-upustowych  Chróścik,  Bogdaniec,  Nowiny  Wielkie, 

Witnica;  

5) dostawę mediów rozruchowych oraz niezbędnych na etapie Robót;  

6)  wykonanie  pr

ac  towarzyszących  budowie.  Podkreślić  należy,  że  wykonawca  w 

ramach  przedmiotowej  umowy  będzie  zobowiązany  do  wybudowania  i  dokonania 

niezbędnych  sprawdzeń  i  rozruchów  oraz  oddania  do  użytkowania  gazociąg  wysokiego 

ciśnienia DN 300 i DN 250 stal na odcinku stacja nadawcza tłoka w Kłodawie (dz. 27/39) – 

stacja  odbiorcza  tłoka  w  Mościczkach  (dz.  166/3,  166/4),  zgodnie  z  dokumentacją 

projektową.  

Roboty  powyższe  w  istotnych  aspekcie  objęte  są  powszechnie  obowiązującymi 

przepisami  prawa  odnośnie  prac  niebezpiecznych  i  gazoniebezpiecznych  oraz  regulacjami 

wewnętrznymi  w  tym  zakresie  obowiązującymi  u  Zamawiającego.  Charakter  tej  inwestycji 

powoduje, że odbiór robót będzie mógł być dokonywany z uwzględnieniem przede wszystkim 

bezpieczeństwa i prawidłowości działania realizowanego obiektu, w tym na poszczególnych 

etapach realizacji robót i podlegających zakryciu. 

W  świetle  powyższego,  kompleksowa  wykładnia  omawianych  postanowień  wzoru 

umowy 

w zakresie odbiorów, prowadzi, w ocenie Izby, do wniosku o zgodności postanowień 

regulujących odbiór prac i robót przez Zamawiającego z przepisem art. 647 k.c., biorąc pod 

uwagę  całokształt  regulacji  dotyczących  czynności  odbiorowych  ustanowionych  we  wzorze 

umowy. 

Jak  wynika  z  tych  regulacji,  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  Zamawiający 

poddał  regulacji  we  wzorze  umowy  możliwość  dokonania  odbioru  prac  i  robót  pomimo 

wystąpienia  wad  wykonanych  robót,  które  nie  będą  kwalifikowane  jako  uniemożliwiające 

użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem. Zamawiający potwierdził również zawarte w 

SWZ regulacje dotyczące odbioru robót w odpowiedziach na pytania wykonawców z dnia 2 i 

4 listopada 2021 r.

, zgłoszone wobec treści SWZ.  

P

rzewidziane  w  umowie  szczegółowe  postanowienia  dotyczące  czynności 

odbiorowych  k

ształtują  prawa  i  obowiązki  stron  przyszłej  umowy  w  sposób  zgodny  w 

wykładnią  przepisu  art.  647  k.c.,  który  ustanawia  obowiązek  zamawiającego  dokonania 

odbioru  robót  wykonanych  przez  wykonawcę  zgodnie  z  projektem,  obowiązującymi 

przepisami i sztuką budowlaną, tj. w przypadku gdy obiekt budowalny osiągnął gotowość do 

odbioru 

pod  względem  kompletności  i  należytego  wykonania  zrealizowanych  prac,    co 

będzie umożliwiało użytkowanie wybudowanego obiektu, zgodnie z jego przeznaczeniem. 

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w sentencji wyroku. 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze 

zm.) 

oraz  na  podstawie  §  5  pkt  1  i  2  oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(D

z.U. z 2020 r. 2437). Izba uwzględniła w poczet kosztów postepowania kwotę 20 000,00 zł 

uiszczoną  przez  Odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  koszty  poniesione  przez 

Zamawiającego w wysokości 3 600,00 zł tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.  

Przewod

niczący: 

…………………………