Sygn. akt: KIO 3231/21
WYROK
z dnia 25 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22
listopada 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 listopada 2021 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Megatherm sp. z o.o. z
siedzibą w Opolu, A. Ś. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Usługowo-Handlowe Ann-Pol A. Ś.z siedzibą w Opolu w postępowaniu prowadzonym przez
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie działającego w imieniu i na rzecz Miasta
Stołecznego Warszawa
przy udziale wykonawcy A. Z.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
P.H.U.GAMMA A. Z.i
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 3231/21 po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w części, uznając za uzasadniony: zarzut naruszenia
przez Zamawiającego przepisu art. 224 ust. 1, 5, 6 w związku z art.16 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze
zm.),
oraz uznając za nieuzasadniony zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art.
226 ust.1 pkt 8
w związku z art.16 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.),
Nakazuje Zamawiającemu Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie
działającego w imieniu i na rzecz Miasta Stołecznego Warszawa unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy A.Z.
prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą P.H.U.GAMMA A. Zamawiający z siedzibą w Warszawie w części 2, 3, 4 oraz
nakazuje temu Zamawiającemu dalsze prowadzenie postępowania wyjaśniającego rażąco
niską cenę w trybie przepisu art. 224 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) w części 2, 3, 4,
Kosztami postępowania obciąża Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
działającego w imieniu i na rzecz Miasta Stołecznego Warszawa i wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Megatherm sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, A.Ś.
prowadz
ącą działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Ann-
Pol A.
Ś. z siedzibą w Opolu i:
3.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: Megatherm sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, A. Ś.
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Ann-
Pol A.
Ś. z siedzibą w Opolu tytułem wpisu od odwołania,
3.2. zasądza od Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie działającego w imieniu
i na rzecz Miasta Stołecznego Warszawa na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Megatherm sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, A. Ś. prowadzącą
działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Ann-Pol A. Ś. z
siedzibą w Opolu proporcjonalnie do liczby zarzutów uwzględnionych i nieuwzględnionych
kwotę 9 300 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy trzysta złotych zero groszy) stanowiącą
kos
zty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący………………………
Sygn. akt: KIO 3231/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie działający w imieniu i na
rzecz Miasta Stołecznego Warszawa wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem jest „Kompleksowe utrzymanie czystości na obiektach
administrowanych przez ZTM w Warszawie”, numer referencyjny: PN 35/2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 16 lipca 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021 /S 136-363305.
W dniu 21 października 2021 r. Zamawiający przekazał Odwołującemu -
wykonawcom
wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia: Megatherm sp. z o.o. z
siedzibą w Opolu, A. Ś. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Usługowo-Handlowe Ann-Pol A. Ś. z siedzibą w Opolu zawiadomienie o wyborze oferty
najkorzystniejszej, w którym wskazano, że za najkorzystniejszą ofertę w ramach części 2, 3 i
4 zamówienia została uznana oferta złożona przez A. Z. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą P.H.U.GAMMA A.Z. z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej GAMMA
lub Przystępującym.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 2
listopada 2021 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając mu
naruszenie przepisów art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej dalej PZP lub
ustawą Pzp w zw. z art. 224 ust. 1, 5 i 6 PZP w zw. z art. 16 pkt 1-3 PZP poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy GAMMA w ramach części 2, 3 i 4 zamówienia,
pomimo iż zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz
poprzez nieprawidłową ocenę wyjaśnień prowadzącą do uznania, że cena zaoferowana
przez GAMMA nie jest rażąco niska.
Jednocześnie Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu w zakresie części 2, 3 i 4 zamówienia:
unieważnienia czynności wyboru oferty GAMMA jako oferty najkorzystniejszej;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów
podniesionych w odwołaniu;
odrzucenia oferty GAMMA;
ponowienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu.
W odniesieniu do zarzutu
dot. rażąco niskiej ceny oraz nieprawidłowej oceny przez
Zamawiającego wyjaśnień złożonych przez GAMMA dla części 2, 3 i 4 zamówienia
Odwołujący zwrócił uwagę, że cena zaoferowana przez GAMMA dla części 2, 3 i 4
zamówienia ma charakter rażąco niskiej, co powinno skutkować odrzuceniem oferty złożonej
przez tego wykonawcę.
Według Odwołującego - zaniechanie dokonania tej czynności przez Zamawiającego
prowadzi do wniosku, że Zamawiający dokonał nieprawidłowej oceny wyjaśnień prowadzącej
do uznania, że oferta złożona przez GAMMA nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 1, 5 i 6 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp.
W pierwszej kolejności podniósł, że ciężar dowodu spoczywający na wykonawcy,
który został wezwany do ich złożenia.
W
skazał, że w świetle dyspozycji art. 224 ust. 6 Pzp, wezwanie wykonawcy do
złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 2 Pzp rodzi domniemanie, iż cena oferty jest rażąco
niska. Zgodnie zaś z treścią art. 224 ust. 5 Pzp, to na wykonawcy spoczywa obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu.
Z
daniem Odwołującego - Zamawiający, dokonując oceny złożonych wyjaśnień, ma
zatem obowiązek zweryfikowania, czy są one realne, poparte wiarygodnymi dowodami, tj.
czy w sposób skuteczny wykonawca obalił ciążące na nim domniemanie zaoferowania
rażąco niskiej ceny. Jak stanowi bowiem art. 224 ust. 6 Pzp, nie tylko brak złożenia
wyjaśnień, ale również złożenie wyjaśnień, które nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub
kosztu obliguje Zamawiającego do odrzucenia oferty.
W ocenie Odwołującego - Zamawiający w sposób nieprawidłowy dokonał oceny
wyjaśnień złożonych przez GAMMA uznając, że wykonawca wykazał, iż jego oferta złożona
na część 2, 3 i 4 zamówienia nie zawiera rażąco niskiej ceny, bowiem powinien on
szczególnie skrupulatnie zbadać wyjaśnienia wykonawcy, ocenić na ile przedstawione
uzasadnienie potwierdza rynkowy charakter oferty, czy podane informacj
e znajdują
uzasadnienie w przedstawionych dowodach. Jedynie rzetelne badanie takich wyjaśnień, a
nie poprzestanie na akceptacji ogólnikowych argumentów jest gwarantem zachowania
uczciwej konkurencji w postępowaniu przetargowym.
Wywodził, że nie chodzi bowiem o złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, a wyjaśnień,
które w sposób niebudzący wątpliwości pozwalają na ustalenie czy oferta zawiera rażąco
niską ceną. Zwłaszcza gdy tak jak w tym przypadku wezwanie nie stanowiło prostego
powtórzenia brzmienia art. 224 ust. 3 Pzp, lecz zawierało również wezwanie do złożenia
wyjaśnień w zakresie 11 szczegółowych kwestii właściwych dla przedmiotu zamówienia
objętego tym postępowaniem (6 z tych kwestii odnosiło się do wszystkich części
zamówienia, pozostałe 5 dotyczyło wyłącznie części 2 zamówienia).
W przekonaniu Odwołującego - prawidłowa ocena złożonych wyjaśnień powinna
uwzględniać zgodność oferty z przedmiotem zamówienia oraz konieczność wykazania przez
wykonawcę okoliczności, które są tylko dla niego właściwe (indywidualne), a jednocześnie
nie zachodzą w przypadku pozostałych wykonawców ubiegających się o tego rodzaju
zamówienia o podobnej skali i wartości. Złożone wyjaśnienia powinny były wykazać brak
domniemanego rażąco niskiego charakteru zaoferowanej przez wykonawcę ceny.
Wyjaśnienia powinny być wyczerpujące i szczegółowe, odnosić się do konkretnych
okoliczności złożonej oferty, a także zawierać wskazanie konkretnych elementów mających
wpływ na wysokość zaoferowanej ceny.
Argumentował, że nie jest wystarczające złożenie wyjaśnień wymieniających jedynie
wysokość ponoszonych kosztów, bez udowodnienia prawidłowości ich ujęcia stosownymi,
dołączonymi do wyjaśnień dowodami. Ponadto, wykonawca wskazując elementy oferty
mające wpływ na wysokość zaoferowanej ceny, oprócz ich wymienienia, musi wskazać
również, w jakim stopniu specyficzne dotyczące go okoliczności wpłynęły na obniżenie ceny
oferty, aż do poziomu wskazanego w ofercie.
Zaznaczył, że Wykonawca GAMMA zobowiązany był do udowodnienia, iż
zaoferowana przez niego cena m
a charakter realny, znajduje odzwierciedlenie w nakładach,
które należy ponieść na zrealizowanie przedmiotu zamówienia oraz że zachodzą po jego
stronie obiektywne czynniki, które umożliwiają obniżenie ceny oferty do zaoferowanego
poziomu. Wykonawca powinie
n był przedstawić wyjaśnienia konkretne i wyczerpujące, wraz
z dołączeniem dowodów na potwierdzenie podnoszonych twierdzeń i wskazywanych
wartości.
W
yraził pogląd, że cena zaoferowana przez GAMMA za realizację zamówienia w
zakresie części 2, 3 i 4 zamówienia nie ma charakteru realnego, nie jest ceną rynkową i nie
pozwala na należyte wykonanie zamówienia. Zamawiający nieprawidłowo ocenił złożone
przez GAMMA wyjaśnienia przyjmując, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco
niska.
Zarzucił przy tym, że wyjaśnienia rażąco niskiej ceny złożone przez GAMMA są
ogólnikowe, niepoparte dowodami oraz nie odpowiadają na wystosowane wezwanie, a
zatem powinny być uznane za niewystarczające w świetle art. 224 ust. 5 Pzp.
Zwr
ócił uwagę na następujące okoliczności świadczące o tym, że cena zaoferowana
przez wykonawcę GAMMA w ramach części 2, 3 i 4 zamówienia ma charakter ceny rażąco
niskiej:
a)
W pierwszej kolejności zauważył, że Wykonawca zobowiązany był
przedstawić konkretne wyjaśnienia oraz kalkulację i wyliczenia dotyczącej każdej części
zamówienia z osobna, gdyż zarówno same składniki kosztotwórcze jak i wysokość
ponoszonych kosztów, a co za tym idzie również zysk mogą się kształtować odmiennie w
zależności od części zamówienia, której dotyczą. Według Odwołującego - składając
wyjaśnienia wykonawca GAMMA w odniesieniu do żadnej z części zamówienia nie
przedstawił
szczegółowej
kalkulacji
ani
szczegółowych
wyliczeń
dotyczących
poszczególnych kwestii podniesionych przez Zamawiającego w wezwaniu i z tego powodu
należało dojść do wniosku, że wykonawca GAMMA nie sprostał ciążącemu na nim ciężarowi
dowodu, a złożone przez niego wyjaśnienia nie odpowiadają skierowanemu przez
Zamaw
iającego wezwaniu.
b)
W zakresie d
oświadczenia w realizacji analogicznych usług wskazał, że w
złożonych wyjaśnieniach GAMMA powołuje się na doświadczenie w realizacji analogicznych
usług jak usługi objęte przedmiotem zamówienia, w tym na doświadczenie zdobyte w
realizacji usług na rzecz Zamawiającego. W związku z tym przekonywał, że posiadanie
doświadczenia, nawet jeśli jest to doświadczenie zdobyte w wyniku realizacji usług na rzecz
Zamawiającego prowadzącego postępowanie, nie może zostać uznane za obiektywną
okoliczność właściwą tylko temu wykonawcy która realnie wpływa na koszty realizacji
zamówienia i przekłada się na zaoferowaną cenę. Posiadanie doświadczenia w realizacji
podobnych usług jest okolicznością właściwą wszystkim wykonawcom ubiegającym się o
ud
zielenie tego i podobnych zamówień.
c)
W odniesieniu do o
szczędności metody wykonania podniósł okoliczność
wskazania przez
GAMMA, że zaproponowanie zaoferowanej ceny było możliwe z uwagi na
oszczędność metody wykonania zamówienia „między innymi takie czynności jak odśnieżanie
ciągów ulicznych i pieszych może być wykonywane maszynowo przy użyciu posiadanego
przez firmę GAMMA na własność sprzętu (brak dodatkowych kosztów związanych z jego
zakupem czy wyposażeniem) - profesjonalnych ciągników komunalnych wyposażonych w
kompletny zestaw do odśnieżania i posypywania oraz myjek do powierzchni parkingowych.
Pozwala to
ograniczyć koszty 0 40%.” W dalszej części odpowiedzi na wezwanie zauważył,
że podniesiono, iż sprzęt ten został „zakupiony i zamortyzowany, a koszt ich zapewnienia nie
stanowi obciążenia dla obecnej kalkulacji, nowoczesny i wydajny i w całości jest własnością
firmy GAMMA.”
W związku z tym – w opinii Odwołującego - twierdzenie, że wykonawca GAMMA
dysponuje sprzętem, który może być wykorzystany do świadczenia usług na rzecz
Zamawiającego nie zostało poparte żądnymi dowodami. Do wyjaśnień nie dołączono
chociażby spisu sprzętu (z uwzględnieniem oznaczeń pozwalających na identyfikację tego
sprzętu np. w postaci numerów seryjnych) jaki wykonawca zamierza skierować do realizacji
zamówienia. Do wyjaśnień nie dołączono również żadnych dowodów potwierdzających, że
sprzęt został zamortyzowany.
Argumentował, że nawet jeśli sprzęt ten rzeczywiście uległ już amortyzacji, to
nieuprawnionym jest twierdzenie, że „koszt zapewnienia sprzętu nie stanowi obciążenia dla
obecnej kalkulacji”, bowiem Wykonawca zobowiązany był uwzględnić w kalkulacji ceny
ofertowej chociażby koszty bieżącej eksploatacji tego sprzętu w ramach realizacji przedmiotu
zamówienia takie jak np. koszty paliwa, koszty naprawa, ubezpieczenia, koszty związane z
obsługą sprzętu przez pracowników GAMMA.
Z
daniem Odwołującego - zaniechanie uwzględnienia kosztów eksploatacji sprzętu
powoduje, że cena zaoferowana przez GAMMA nie obejmuje wszystkich kosztów realizacji
przedmiotu zamówienia, a zatem ma charakter ceny rażąco niskiej.
Podniósł również, że twierdzenie o zastosowaniu tego sprzętu w sposób pozwalający
ograniczyć koszty o 40% należało uznać za nieudowodnione. GAMMA w złożonych
wyjaśnieniach nie podał od jakich kwot i w jaki sposób należy liczyć ten procentowy poziom
obniżenia ceny. Brak realnego przełożenia na cenę zaoferowaną w przedmiotowym
postępowaniu (nie wykazano realnej oszczędności wynikającej z zastosowania
wspomnianego sprzętu).
d)
W części dotyczącej ceny zakupu środków czystości i upusty na zakup
profesjonalnej chemii
zauważył, że w złożonych wyjaśnieniach podniesiono, że „PHU
GAMMA dzięki długotrwałej współpracy z dostawcami środków czystości wypracowało sobie
bardzo korzystne ceny odsta
w środków czystości na dowód czego dołączamy pismo z firmy
BHF Harendarczyk, wiodącej hurtowni profesjonalnych urządzeń i środków do utrzymania
czystości oraz BSM dostawcy środków przeciwoblodzeniowych. Obniża to koszty 0 10%.
Zaproponowanie zaoferowanych
cen jednostkowych było możliwe również z uwagi na
oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych,
wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia dostępnych dla firmy
GAMMA, takich jak na przykład stałe upusty dotyczące zakupu profesjonalnej chemii (...)”.
Zdaniem Odwołującego - przywołane okoliczności nie mogą być uznane za
obiektywne okoliczności właściwe tylko GAMMA, które mogłyby stanowić uzasadnienie dla
zaoferowania ceny na poziomie określonym w ofercie. Okoliczność posiadania upustów na
zakup środków czystości i profesjonalnej chemii jest okolicznością właściwą wszystkim
wykonawcom działającym się rynku i ubiegającym się o udzielenie zamówienia.
Przede wszystkim zauważył, że GAMMA w złożonych wyjaśnieniach nie podała
wysokości przyznanych jej upustów, ani nie udowodniła w żaden sposób, że ich udzielenie
realnie przekłada się na możliwość zaoferowania konkurencyjnej ceny w przedmiotowym
postępowaniu.
W ocenie Odwołującego - dołączone do odpowiedzi na wezwanie Wyjaśnienia BHF
Hendarczyk oraz
Referencje z BSM Salt, poza kilkoma ogólnymi stwierdzeniami o udzieleniu
GAMMA wysokich upustów nie zawierają informacji o ich wysokości. Tym samym, należało
uznać, że GAMMA nie wykazała wysokości udzielonych upustów i ich przełożenia na
zaoferowaną ceną. Twierdzenie o obniżeniu kosztów o 10% z uwagi na udzielone upusty
pozostało gołosłowne (nie zostało poparte żądnymi dowodami). Dodatkowo, wspomniane
Wyjaśnienia i Referencje nie mogą zostać uznane za dowód potwierdzający udzielenie
GAMMA upustów, gdyż żaden z tych dokumentów nie został opatrzony datą, a zatem nie
sposób przesądzić czy złożone w nich oświadczenia pozostają w dalszym ciągu aktualne.
Zwłaszcza, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że np. dołączona do wyjaśnień faktura pochodząca
od BSM Salt Polska sp. z o.o. pochodzi z 2019 r.
e) O
dnośnie osób skierowanych do realizacji zamówienia zaznaczył, że analiza
złożonych przez GAMMA wyjaśnień doprowadziła Odwołującego do wniosku, że wykonawca
ten nie podał żadnych informacji o tym, ile osób zamierza skierować do realizacji zamówienia
w ramach poszczególnych zadań oraz jakie koszty z tym związane (w tym koszty
pracodawcy) zostały przez niego uwzględnione przy dokonywaniu kalkulacji ceny ofertowej.
Na podstawie wyjaśnień nie sposób zatem ocenić czy koszty przyjęte przez GAMMA w tym
zakresie są realne. Za niewystarczające należy w tym zakresie uznać zadeklarowanie przez
GAMMA w wyjaśnieniach, że przy kalkulacji ceny zostały uwzględnione koszty co najmniej
minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Zd
aniem Odwołującego - jest to ogólna informacja, której nie sposób przełożyć na
zaoferowaną cenę.
Podniósł przy tym, że wbrew wyraźnemu żądaniu Zamawiającego zawartemu w pkt 6
wezwania z dnia 27 września 2021 r. (pierwsza część wezwania), GAMMA w złożonych
wyjaśnieniach nie odniosła się również w żaden sposób do kwestii ewentualnych
dodatkowych kosztów, które będzie ponosiła w związku z realizacją zamówienia takich jak
np. koszty urlopów, koszty zastępstwa oraz koszty pracy w soboty.
Podsumowując, Odwołujący stwierdził, że wyjaśnienia złożone przez GAMMA nie
tylko nie rozwiewają wątpliwości co do zaaferowania przez tego wykonawcę rażąco niskiej
ceny, ale nie odpowiadają również w pełni na skierowane przez Zamawiającego wezwanie.
f)
W zakresie pomocy publicznej udzielonej na podstawie ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz porozumienie w
ramach projektu na zatrudnienie stażystów Odwołujący zwrócił uwagę, że GAMMA w
złożonych wyjaśnieniach podał, że „Środki PFRON są udzielane firmie GAMMA na
podstawie pomocy publicznej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który PHU GAMMA planuje
zwiększyć ilość osób niepełnosprawnych realizujących przedmiotową usługę. Pozwoli to na
obniżenie kosztów pracy na poziomie 30%.”.
W związku z tym zarzucił, że pomimo deklaracji o korzystania ze środków PFRON
GAMMA nie podał informacji o wysokości uzyskanego dofinansowania i wbrew żądaniu
zawartemu w p
kt 5 wezwanie z dnia 27 września 2021 r. (pierwsza część wezwania),
GAMMA nie wyjaśnił, czy posiada przedwstępną umowę z PFRON-em, tj. dokument zwany
„promesą” zatrudnienia, oraz że będzie miał dofinansowanie miesięczne na okres zawartej
umowy dla osób niepełnosprawnych, do realizacji przedmiotu zamówienia (w wyjaśnieniach
brak informacji na ten temat).
Podniósł również, że z wyjaśnień nie wynika również, ile osób niepełnosprawnych
obecnie zatrudnia ten wykonawca i o ile osób planuje zwiększyć ilość osób
niepełnosprawnych realizujących przedmiotową usługę. Do wyjaśnień nie dołączono żadnej
kalkulacji czy wyliczeń dotyczących tego, że zwiększenie liczby zatrudnionych osób
niepełnosprawnych rzeczywiście przełoży się na obniżenie kosztów pracy aż o 30%.
Z
wrócił przy tym uwagę na niespójność pomiędzy wyjaśnieniami udzielonymi przez
GAMMA w odpowiedzi na wezwanie w zakresie zatrudn
ienia osób niepełnosprawnych, a
dowodami dołączonymi przez tego wykonawcę do złożonych wyjaśnień.
Nadto, zauważył, że do wyjaśnień GAMMA dołączył kopię wniosku Wn-D do PFRON
o miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, z którego
wynika, że został on wypełniony w dniu 24 września 2021 r., a zatem na kilka dni przed
złożeniem przez GAMMA wyjaśnień (wyjaśnienia zostały złożone w dniu 4 października
2021 r.). W sekcji dodatkowe informacje o pracodawcy, pkt D.5 Informacje o stanach
zatrudnienia wniosku podano następujące informacje dotyczące stanu zatrudnienia:
stan zatrudnienia w okresie sprawozdawczym, czyli w sierpniu 2021 r. ogółem
wynosił: 54,014; osoby niepełnosprawne: 8,000
bieżący stan zatrudnienia w okresie sprawozdawczym ogółem wynosił: 53,014;
osoby niepełnosprawne: brak (pole nieuzupełnione).
średni stan zatrudnienia za 12 miesięcy poprzedzających okres sprawozdawczy
ogółem wynosił 42,000; osoby niepełnosprawne: brak (pole nieuzupełnione).
Tym samym,
według Odwołującego - z wniosku wynika, że GAMMA w ciągu 12
miesięcy poprzedzających okres sprawozdawczy nie zatrudniała osób niepełnosprawnych.
Jeśli zaś chodzi o powołane przez GAMMA w wyjaśnieniach porozumienie w ramach
projektu „Pokonaj wkluczenie niepełnosprawność to nie ograniczenie” to zwrócił uwagę na
następujące okoliczności:
dołączone do wyjaśnień umowy stażowe już nie obowiązują (są nieaktualne),
w przypadku pierwszej z nich okres stażu zakończył się w dniu 30 czerwca 2021 r., zaś w
przypadku drugiej w dniu 14 lipca 2021 r.;
w przypadku obu umów stażowych wskazano konkretne adresy miejsca
odbywania stażu, które nie są adresami objętymi przedmiotem zamówienia;
wykonawca nie wskazał w wyjaśnieniach ilu stażystów zamierza skierować do
realizacji przedmiotu zamówienia oraz nie wykazał w jaki sposób skorzystanie ze stażystów
przełoży się to na zaoferowaną cenę.
Odwołujący wskazał również, że załączone do wyjaśnień porozumienie dotyczy
dodatku dla opiekuna stażysty, nie zaś finansowania kosztów zatrudnienia stażysty.
Według Odwołującego - twierdzenie o tym, że całość wynagrodzenia stażystów
pokrywana jest z programu należy zatem uznać za nieudowodnione.
Biorąc powyższe pod uwagę, okoliczność skierowania do realizacji przedmiotu
zamówienia stażystów, co w ocenie GAMMA korzystnie wpływa na kalkulację ceny
ofertowej, należy uznać za nieudowodnioną. Podniósł, że gdyby wykonawca faktycznie
zamierzał skierować do realizacji zamówienia stażystów to powinien przedstawić aktualne
umowy stażowe dotyczące lokalizacji objętych przedmiotem zamówienia.
g)
W odniesieniu do w
yjaśnienia dodatkowych kwestii ad. pkt 3 odnośnie kosztu
chlorku sodu
Odwołujący zauważył, że w złożonych wyjaśnieniach GAMMA podniosła, że „w
sezonie 2020/2021
uśredniając na 10000 m2 zużywane było 100 kg soli oraz 50 kg chlorku
wapnia i takie założenie zrobiliśmy do kolejnej umowy. Koszt chlorku sodu na 10000 m2 32
zł netto koszt chlorku wapnia na 10000 m2 58,53 zł w załączeniu faktury zakupowe.”.
Zaznaczył, że w tym zakresie do wyjaśnień dołączono fakturę z BSM Salt Polska sp.
z o.o. datowaną na dzień 19 listopada 2019 r. oraz fakturę VAT wystawioną w dniu 2
września 2020 r. przez Krzysztof Chechliński Firma Plonar dotyczącą chlorku wapnia (poz. 3
na fakturze).
Biorąc pod uwagę, że obie faktury zostały wystawione odpowiednio ponad 2 lata i
ponad rok przed datą rozpoczęcia realizacji usług w ramach realizacji przedmiotu
za
mówienia, podanych w nich cen nie można – zdaniem Odwołującego - uznać za ceny
odzwierciedlające obecne warunki rynkowe zakupu soli i chlorku wapnia, chociażby ze
względu na zmianę cen towarów i usług spowodowaną inflacją oraz problemami związanymi
z występowaniem pandemii COVID19.
W związku z tym Odwołujący oświadczył, że z informacji przez niego posiadanych
wynika, że ceny soli i chlorku wapnia oferowane obecnie przez BSM Salt kształtują się na
poziomie:
Sól drogowa w workach 25 kg 1 auto (24 tony): 530 zł tona/netto,
Chlorek wapnia: 1550 zł tona/netto z dostawą.
Podsumowując, w przekonaniu Odwołującego - wykonawca GAMMA do kalkulacji
ceny ofertowej przyjął koszty zapewnienia soli drogowej i chlorku wapnia nieadekwatne do
rzeczywistych i realnych kosz
tów rynkowych zakupu tych materiałów niezbędnych do
realizacji usług. Jest to tym bardziej istotne, że umowa zawarta w ramach przedmiotowego
postępowania zostanie zawarta na okres 24 miesięcy, a zatem należało przyjąć, że
obowiązujące obecnie ceny mogą jeszcze dodatkowo wzrosnąć - wykonawca powinien był
uwzględnić to ryzyko dokonując kalkulacji ceny ofertowej.
h)
Ponadto,
Odwołujący wskazał, że złożone przez GAMMA wyjaśnienia w
żaden sposób nie odnoszą się do kosztów pośrednich (kosztów związanych z prowadzeniem
działalności, które powinny zostać uwzględnione w odpowiedniej wysokości przypadającej
na ten projekt przy dokonywaniu kalkulacji ceny ofertowej) ani zysku jaki wykonawca ten
zamierza osiągnąć w wyniku realizacji zamówienia. Na podstawie wyjaśnień nie sposób
ustalić, czy wykonawca założył osiągnięcie jakiekolwiek zysku z tytułu realizacji przedmiotu
zamówienia.
Odwołujący zwrócił uwagę na wyrok KIO z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO
805/21, w którym Izba dokonała oceny złożonych przez GAMMA wyjaśnień, w których
wykonawca ten
– według zapatrywania Odwołującego - posłużył się analogicznymi
argumentami jak w przypadku przedmiotowego postępowania.
Biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej argumentację nie budził wątpliwości
Odwołującego fakt, że oferta GAMMA podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8
w zw. z art. 224 ust. 1, 5 i 6 w zw. z art. 16 pkt 1-3 Pzp.
Pismem z dnia
5 listopada 2021 r. zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawca A.Z. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą P.H.U.GAMMA A. Z. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej
Przystępującym.
Pismem z dnia 22 listopada 2021 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie
wnosząc o jego oddalenie w całości jako bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym ogłoszenia, Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SWZ, odwołania, oferty Przystępującego, podsumowania ofert z
przeprowadzonych aukcji elektronicznych w części 2, 3, 4, informacji o wyborze
najkorzystniejszej oferty z dnia 2
1 października 2021 r., odpowiedzi Zamawiającego na
odwołanie z dnia 22 listopada 2021 r., jak również na podstawie złożonych na rozprawie
wyjaśnień i przedłożonych dowodów Izba postanowiła odwołanie uwzględnić w części,
uznając za uzasadniony: zarzut naruszenia przez Zamawiającego przepisu art. 224 ust. 1, 5,
6 w związku z art.16 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j.
Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.),
oraz uznając za nieuzasadniony zarzut naruszenia
przez Zamawiającego przepisu art. 226 ust.1 pkt 8 w związku z art.16 ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze
zm.).
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Przechodząc do rozpoznania meritum sprawy, po przeprowadzeniu posiedzenia i
rozprawy w ramach postępowania odwoławczego, Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia powołanych wyżej przepisów prawa, zaś w pozostałym zakresie
zarzuty odwołania nie potwierdziły się.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do stwierdzenia istnienia rażąco niskiej ceny.
W związku z tym Izba ustaliła, że w części 2 Odwołujący po przeprowadzeniu aukcji
elektronicznej zaoferował w dniu 21 września 2021 r. cenę w wysokości 794 999,00 zł,
podczas gdy Przystępujący finalnie wylicytował cenę w wysokości 793 000,00 zł.
Dalej, odpowiednio w części 3 Odwołujący po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej
zaoferował w dniu 22 września 2021 r. cenę w wysokości 1 485 000,00 zł, podczas gdy
Przystępujący finalnie wylicytował cenę w wysokości 1 484 000,00 zł.
Ostatecznie dla części 4 Odwołujący po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej
zaoferował w dniu 23 września 2021 r. cenę w wysokości 1 588 600,00 zł, podczas gdy
Przystępujący na zamknięciu wylicytował cenę w wysokości 1 587 000,00 zł.
W dalszej kolejności Izba stwierdziła, że działając na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy
Pzp
, w związku z zaoferowanymi w wyniku powyższej aukcji elektronicznej cenami brutto
oferty w części 1,2,3 i 4 wezwał Przystępującego do wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych, wskazując, że
istotnymi częściami składowymi ceny lub kosztu w rozumieniu art. 224 ust. 1 ustawy Pzp
będą te części składowe ceny lub kosztu, które ze względu na wielkość lub rozmiar oraz
wartość stanowią przede wszystkim istotny element przy obliczaniu ceny, a więc mają istotny
wpływ także na należyte wykonanie zamówienia.
W związku z tym w powyższym wezwaniu zamawiający wnosił o następujące
wyjaśnienia:
Jakie oszczędności metody wykonania zamówienia będą zastosowane lub
zostały wypracowane przez firmę, które pozwalają obniżyć koszty wykonania świadczonej
usługi i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty wraz z ewentualnymi dowodami na
potwierdzenie
powyższej kalkulacji. Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące
tej kwestii.
Jakie rozwiązania techniczne zostały wypracowane przez firmę, które
pozwalają obniżyć koszty wykonania świadczonej usługi i w jaki sposób wpłynęły one na
kalkulację oferty- wraz z ewentualnymi dowodami na potwierdzenie powyższej kalkulacji.
Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Czy istnieją, a jeżeli tak to jakie, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania
zamówienia dostępne dla wykonawcy, które pozwalają obniżyć koszty wykonania
świadczonej usługi i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty- wraz z ewentualnymi
dowodami na potwierdzenie powyższej kalkulacji. Zamawiający prosi o szczegółowe
wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie wykonawca przewidział w swojej ofercie koszty pracy, których wartość
przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę
albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177, z
2019 r. poz. 1564. ) do realizacji zamówienia; wraz z ewentualnymi dowodami na
potwierdzenie powyższej kalkulacji. Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące
tej kwestii.
Czy, a jeżeli tak to jaka, pomoc publiczna zostaje / zostanie udzielona
wykonawcy na podstawie odrębnych przepisów i w jaki sposób wpłynęła ona na kalkulację
oferty-
wraz z ewentualnymi dowodami na potwierdzenie powyższej kalkulacji. Zamawiający
prosi
o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii. Dodatkowo w przypadku korzystania
przez wykonawcę z dofinansowania z PEFRON Zamawiający zwraca się z prośbą o
wyjaśnienie i przesłanie: czy posiadacie Państwo przedwstępną umowę z PEFRON-m, tj.
dokument zwany
„promesą” zatrudnienia, oraz że będziecie mieli dofinansowanie
miesięczne na okres zawartej umowy dla osób niepełnosprawnych, do realizacji przedmiotu
zamówienia.
Wynikającym z przepisów prawa pracy przepisów o zabezpieczeniu
społecznym, obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie ze
szczególnym uwzględnieniem kosztów pracodawcy tj. ubezpieczenia emerytalnego,
rentowego, wypadkowego, funduszu pracy, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
pracowniczych, PPK i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty (Zamawiający prosi o
szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii) oraz poprzez: wyjaśnienie kwestii dotyczących
ewentualnych dodatkowych kosztów, które wykonawca będzie ponosił w związku z realizacją
zamówienia takich np. jak: koszty urlopów, koszty zastępstwa oraz koszty pracy w soboty.
Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii .
Czy a jeżeli tak to jakie elementy wynikające z przepisów prawa ochrony
środowiska i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty- wraz z ewentualnymi
dowodami na potwierdzenie powyższej kalkulacji. Zamawiający prosi o szczegółowe
wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Ponadto,
Zamawiający zwrócił się o wyjaśnienie następujących kwestii:
Czy, a jeżeli tak to jakie, wykonawca przewidział w swojej ofercie koszty
powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy i w jaki sposób wpłynęły one na
kalkulację oferty. Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie wykonawca będzie ponosił koszty „gotowości” 24h/dobę do usługi
usuwania opadów śniegu i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający
prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z zapewnieniem substancji
zabezpieczającej przed zamarzaniem - chlorku sodu (NaCl) oraz jakie koszty pojemników na
substancje zabezpieczające przed zamarzaniem przewidział wykonawca w swojej ofercie i w
jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia
dotyczące tej kwestii.
Jaki
e koszty wykonawca poniesie w związku z koniecznością zakupu worków
do zewnętrznych koszy na śmieci i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty.
Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z możliwą koniecznością
wywozu śniegu z terenu obiektów i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty.
Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z koniecznością wywozu
nieczystości płynnych z pojemnika bezodpływowego zlokalizowanego na P+R Wawer SKM i
w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający prosi o szczegółowe
wyliczenia dotyczące tej kwestii.
W odniesieniu do
części II Zamawiający poprosił o wyjaśnienie:
W jak
i sposób wykonawca skalkulował usługę czyszczenia elementów
wyposażenia obiektów i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający prosi
o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z koniecznością zapewnienia
odpowiedniego do wykonywania zamówienia sprzętu i narzędzi wskazanych w OPZ i w jaki
sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia
dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z koniecznością zapewnienia
mat czyszczących i wycieraczek do wyłożenia na obiektach i w jaki sposób wpłynęły one na
kalkulację oferty. Zamawiający prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z przeszkoleniem pracowników
w zakresie BHP i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający prosi o
szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jakie koszty wykonawca poniesie w związku z zapewnieniem pracownikom
odzieży roboczej z logo firmy i w jaki sposób wpłynęły one na kalkulację oferty. Zamawiający
prosi o szczegółowe wyliczenia dotyczące tej kwestii.
Jednocześnie, Zamawiający zastrzegł, że wyjaśnienia muszą wyczerpująco
wskazywać wszelkie czynniki mające wpływ na cenę tak, aby potwierdzały prawidłowość w
obliczeniu zaoferowanej ceny.
W
następstwie powyższego wezwania Przystępujący w odpowiedzi na pismo z dnia 4
października 2021 r. przedstawił Zamawiającemu stosowne wyjaśnienia dotyczące zakresu
wyliczenia ceny lub kosztu oraz ich istotnych części składowych.
Na wstępie poinformował Zamawiającego, iż uzyskane przez P.H.U. GAMMA A. Z.
ceny w wyniku aukcji elektronicznej na
Część 1,2,3 i 4 dają pewność wykonania przedmiotu
zamówienia z należytą starannością przez wymagany okres 24 miesięcy zgodnie z
wymaganiami określonymi przez Zamawiającego.
Odnośnie ad. pkt. 1, pkt.2. pkt.3, pkt. 4, pkt. 5.pkt. 6, pkt. 7 Przystępujący w
pierwszej kolejności należy podkreślił, iż P.H.U. GAMMA A. Z. od ponad 10 lat jest
wykonawcą analogicznej usługi Kompleksowego utrzymanie czystości na obiektach
administrowanych przez ZTM w Warszawie.
Zwrócił uwagę, że w tym okresie firma poznała
w pełni specyfikę terenów. W związku z tym oświadczył, że dzięki temu doświadczeniu mógł
w sposób realny i bardzo dokładny ocenić koszty wykonania poszczególnej usługi, a także
możliwe było zoptymalizowanie wszelkich niezbędnych nakładów finansowych przy
zachowaniu zakładanej rentowności kontraktu w sposób rynkowy, obejmujący zysk oraz
wszystkie koszty związane z realizacją zamówienia, zarówno z uwzględnieniem kosztów
minimalnego wynagrodzenia
dla pracowników oraz obowiązkowych składek, który ponosi
pracodawca.
Z
auważył przy tym, że zaproponowanie zaoferowanej ceny było możliwe z uwagi na
oszczędności metody wykonania zamówienia, między innymi wskazał, że takie czynności
jak odśnieżanie ciągów ulicznych i pieszych może być wykonywane maszynowo przy użyciu
posiadanego przez firmę GAMMA na własność sprzętu (brak dodatkowych kosztów
związanych z jego zakupem czy wyposażeniem) - profesjonalnych ciągników komunalnych
wyposażonych w kompletny zestaw do odśnieżania i posypywania oraz myjek do
powierzchni parkingowych. Wyja
śnił, że pozwala to ograniczyć koszty o 40% w warunkach,
gdy o
dśnieżanie mechaniczne charakteryzuje się wysoką wydajnością (do 10000 m2/godz.),
niezawodnością oraz funkcjonalnością w każdych warunkach. Takie zestawy są
narzędziami, które znacznie usprawniają pracę i pozwalają skrócić czas przeznaczony na
usuwanie śniegu i likwidacji gołoledzi, co pozwala na znaczną optymalizacje kosztów pracy i
eksploatacji.
Stwierdził, że metody te pozwoliły na wyliczenie przedmiotowej ceny i miały wpływ jej
wysokość, a przy uwzględnieniu dotychczasowego doświadczenia firma GAMMA mogła w
sposób bardzo dokładny i realny ocenić koszty wykonywania przedmiotu zamówienia.
Dodatkowo, wskaz
ał, iż kalkulacja ta została sporządzona w oparciu o wieloletnie
doświadczenie firmy GAMMA w wykonywaniu tego rodzaju usług oraz faktu iż firma posiada
na własność cały sprzęt do wykonania usługi. Został on zakupiony i zamortyzowany a koszt
ich zapewnienia nie
stanowi obciążenia dla obecnej kalkulacji, co spowodowało obniżenie
ceny z uwagi na znaczne obniżenie kosztów. Podkreślił przy tym, iż jest to sprzęt
nowoczesny i wydajny i w całości jest własnością firmy GAMMA.
W swoich wyjaśnieniach również podniósł, że PHU GAMMA dzięki długoletniej
współpracy z dostawcami środków czystości wypracowało sobie bardzo korzystne ceny
dostawy środków czystości na dowód czego dołączył pismo z firmy BHF H., wiodącej
hurtowni profesjona
lnych urządzeń i środków do utrzymania czystości oraz BSM dostawcy
środków przeciwoblodzeniowych, co obniża to koszty o 10%.
Z
aznaczył również, że zaproponowanie zaoferowanych cen jednostkowych było
możliwe również z uwagi na oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych
rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonywania zamówienia
dostępnych dla firmy GAMMA, takich jak na przykład stałe upusty dotyczące zakupu
profesjonalnej chemii,
a także pomocy publicznej udzielonej na podstawie ustawy z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych których firma GAMMA już zatrudnia od dłuższego czasu.
W załączeniu przedstawił pismo z hurtowni BHF profesjonalnych środków i urządzeń
do utrzymania czystości, BSM – profesjonalnej hurtowni środków przemysłowo-
technicznych, oraz Wniosek Wn-
D o miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń
pracowników niepełnosprawnych.
Wyjaśnił, że środki PFRON są udzielane firmie GAMMA na podstawie pomocy
publicznej ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, gdzie PHU GAMMA planuje zwiększyć ilość osób
niepełnosprawnych realizujących przedmiotową usługę, co pozwoli to na obniżenie kosztów
pracy na poziomie 30%.
Dodatkowo podkreślił, że firma GAMMA ma zawarte porozumienie w ramach projektu
„Pokonaj wykluczenie - niepełnosprawność to nie ograniczenie” współfinansowane ze
środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu
Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na zatrudnianie stażystów. Pracownicy firmy
GAMMA przydzieleni jako opiekunowie
dostają dodatkowo dodatek ze środków projektu.
Całkowity koszt zatrudniania stażystów wraz z wynagrodzeniem jest pokrywany przez
Europejski Fundusz Społeczny w ramach tego projektu.
Zadeklarował, że jest to niezmiernie korzystny warunek względem zarówno
oszczędności kosztów pracy dla pracodawcy, jak i dla osób niepełnosprawnych
odbywających staż w firmie GAMMA, co pozwala w dużej mierze obniżyć koszty
zatrudnienia. W załączeniu przedstawił stosowne dokumenty (przykładowe umowy stażowe
oraz zawarte porozumienie dotyczące refundacji ).
Dalej, poinformował Zamawiającego, że przy kalkulacji ceny zostały uwzględnione
koszty co najmniej
minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie
przepisów ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz
zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym, wybrane
rozwiązania techniczne, metoda wykonania zamówienia zgodnie z informacjami złożonymi w
koncepcji do oferty.
W
dalszej kolejności Przystępujący złożył następujące wyjaśnienia dodatkowe
dotyczące poniższych kwestii:
Ad. pkt.1 -
Firma P.H.U. GAMMA zamierza zrealizować przedmiotowe zamówienia
własnymi siłami bez udziału podwykonawców.
Ad. pkt.2 -
Koszt gotowości 24/dobę do usługi usuwania opadów śniegu:
PHU GAMMA nie ponosi koszu gotowości. Prace będą wykonywać zatrudnieni
pracownicy a ich godziny pracy zostaną dopasowane do warunków atmosferycznych
wynikających z specjalistycznych prognoz pogodowych. Pracownicy będą dostawać
wynagrodzenie wynikające z wykonanej pracy a nie z gotowości do jej wykonania. Ich
wynagrodzenie jest ujęte w stawkach za odśnieżanie oraz usuwanie gołoledzi. Zamawiający
nie przewidział wynagrodzenia za tak zwaną gotowość w kosztorysach, dlatego też nie
zakładamy dodatkowych wynagrodzeń dla pracowników.
Ad.pkt. 3 -
Koszt chlorku sodu: w sezonie 2020/2021 uśredniając na 10000 m2
zużywane było 100 kg soli oraz 50 kg chlorku wapnia i takie założenie zrobiliśmy do kolejnej
umowy.
Koszt chlorku sodu na 10000 m2 32 zł netto koszt chlorku wapnia na 10000 m2 58,53
zł w załączeniu faktury zakupowe.
PHU GAMMA posiada własne pojemniki na substancje zabezpieczające, które
zostały już zamortyzowane podczas realizacji poprzedniej umowy i nie obciążają,
przedmiotowej kalkulacji ceny.
Ad. pkt.4
Koszty zakupu worków: koszty zakupu rolki worków 120l : 10 sztuk na rolce koszt za
1 worek 0,43 zł netto w załączeniu faktura
Ad pkt. 5
Koszty wywozu śniegu: koszty wywozu śniegu z terenu obiektów są skalkulowane na
podstawie średniej ilości wywiezionych z ostatnich 3 lat z obiektów ZTM. Przez ostatnie 3
lata śnieg nie był wywożony z obiektów. Jest to czynnik zmienny zależny od warunków
atmosferycznych. PHU GAMMA posiada własny plac w Broniszach do składowania śniegu,
więc nie ponosi kosztów jego składowania. Ewentualny wywóz oraz jego załadunek będzie
przy pomocy własnego sprzętu wykorzystywanego do odśnieżania oraz dostarczania
środków antypoślizgowych. Założył 5% kosztu stawki odśnieżania na ewentualny wywóz
śniegu.
Ad. pkt. 6
Koszt wywozu nieczystości płynnych z pojemnika na P+R Wawer SKM – około
200,00 zł jednorazowo 8m3 dla potwierdzenia faktura od innej firmy
W odniesieniu do w
yjaśnienia dotyczących Części II przestawił następujące
stanowisko:
Ad. pkt. 7
– koszt czyszczenia elementów wyposażenia parkingów:
PHU GAMMA zakłada koszt zatrudnienia na poziomie 24 zł brutto za godzinę pracy w
roku 2022. Kosz ten uwzględnia wszystkie koszty związane z wynagrodzeniem pracownika
przewidziane w Kodeksie Pracy i jest wyższy niż koszt minimalnego wynagrodzenia.
Z dotychczasowego doświadczenia wnioskował, że pracownik w ciągu godziny czyści
średnio 30 elementów wyposażenia parkingu i ta ilość została ujęta do kalkulacji.
W tym zakresie przedstawił poniższą kalkulację:
Koszt jednej godziny 24 zł podzielone na średnią ilość wyczyszczonych elementów
30 szt. daje koszt pracy przy wykonaniu czyszczeniu jednego elementu 0,8 zł
Koszt środków i materiałów 0,15 zł
Przy cenie 1 zł za element zysk 0,05 gr
Przy cenie 2 zł za element zysk 1,05 gr.
Ad. pkt. 8
– koszty zamówienia sprzętu i narzędzi - firma posiada na własność cały
sprzęt do wykonania usługi. Został on zakupiony i zamortyzowany, a koszt ich zapewnienia
nie stanowi obciążenia dla obecnej kalkulacji.
Ad. pkt. 9
– koszt mat czyszczących i wycieraczek do wyłożenia dla Części II – ilość
mat wejściowych została skalkulowana na podstawie realizacji dotychczasowej umowy.
Koszt maty na Dworcu Wschodnim i P&RAnin 2 maty po 8,03 zł netto 16,06 zł netto
miesięcznie.
Ad. pkt. 10
– koszt przeszkolenia pracowników w zakresie BHP: koszt
przeprowadzenia takich szkolenia na podstawie realizacji dotychczasowej umowy wyniósł
1500 rocznie 50 szkoleń.
Ad. pkt. 11
– koszt zapewnienia pracowników odzieży roboczej – około 150 zł za
pracownika na rok 40 sztuk odzieży daje 6000 netto rocznie.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz opis merytoryczny analizy kalkulacji cen,
zaoferowane przez GAMMA oferta cenowa na gwarantuje wykonanie przedmiotu
zamówienia z należytą starannością zgodnie z wymaganiami określonymi przez
Zamawiającego.
Na poparcie swoich wyjaśnień przedłożył następujące załączniki:
pismo z BHF H.,
pismo z BSM Salt,
Wniosek Wn-
D do PFRON o miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń
pracowników niepełnosprawnych,
Porozumienie w ramach projektu „ Pokonaj wykluczenie – niepełnosprawność
to nie wykluczenie” i umowy stażowe,
Faktura zakupu środków (worki na śmiecie itd.),
Faktura za maty,
Faktura za wywóz nieczystości płynnych,
Faktura za sól,
Faktura za chlorek,
Faktura za szkolenie BHP.
Przechodząc do oceny powyższych wyjaśnień Przystępującego należy wskazać, że
w znacznej części mają one walor dowodowy wyjaśniający pewne elementy cenotwórcze,
chociaż nie wszystkie.
Stosownie do przepisu art. 224 ust.5 ustawy Pzp obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Według zapatrywania Izby – Przystępujący powyższy obowiązek spełnił, jednak w
stopniu nie wystarczającym dla jednoznacznego stwierdzenia, że zaoferowane przez niego
ceny aukcyjne
nie były rażąco niskie.
Wymaga jednak wskazania, że powyższe wyjaśnienia wraz z dowodami nie miały
charakteru ogólnego czy lakonicznego powodującego konieczność przyjęcia tezy, że
Przyst
ępujący nie udowodnił braku istnienia rażąco niskiej ceny.
Wyjaśnienia te wymagały przeprowadzenia przez Zamawiającego dokładnej analizy,
czego
– w ocenie Izby – ten nie uczynił.
Zamawiający błędnie ocenił wyjaśnienia Przystępującego przyjmując, że ceny
jednostkowe, które zostały zadeklarowane przez wykonawców w załączniku nr 1 do umowy,
stanowią kalkulacje cenową. Z wezwania Zamawiającego nie wiadomo o jaką kalkulację
chodzi i czy w ogóle wykonawca miał taką kalkulację złożyć, chociaż z drugiej strony
Z
amawiający prosił o szczegółowe wyliczenia.
Przystępujący nie składając zatem szczegółowej kalkulacji ceny nie miał możliwości
przeprowadzenia dowodu dotyczącego wpływu posiadanego sprzętu na wysokość kosztów
odśnieżania. Wobec tego Zamawiający powinien zażądać dodatkowych wyjaśnień
dotyczących wykorzystanego sprzętu do tych czynności, z podaniem jego rodzaju i ilości,
kosztów jego eksploatacji, w tym kosztów paliwa, serwisowania i naprawy, ewentualnych
kosztów jego ubezpieczenia, kosztów związanych z jego obsługą.
Nadto, Zamawiający powinien oczekiwać od Przystępującego wyjaśnień w zakresie
wyliczenia w jaki sposób wykonawca ograniczył swoje koszty o 40 % żądając od niego
wyliczenia od jakich kwot
źródłowych takie obniżone koszty są liczone i z jakiego tytułu.
Jeżeli chodzi o koszty związane z zakupem środków czystości i chemii Przystępujący
powinien dostarczyć Zamawiającemu ich listę z podaniem ich ilości i cen jednostkowych tych
produktów z rynku, a także z podaniem cen zakupowych u podmiotów dających 10% upust.
Podane ceny powinny być aktualne, przynajmniej z ostatnich miesięcy.
Zamawiający powinien zażądać od wykonawcy podania ilości osób dedykowanych do
realizacji zamówienia ze wskazaniem dodatkowych kosztów zatrudnienia tych osób, tj.
kosz
ty urlopów, koszty zastępstwa oraz koszty pracy.
Zgodnie z art.226 ust. 6 ustawy Pzp
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub
kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie,
lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub
kosztu.
W przekonaniu Izby
– powyższy przepis dopuszczający możliwość odrzucenia oferty
wykonawcy z powodu rażąco niskie ceny może mieć zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy
wykonawca nie udzielił wyjaśnień w ogóle, a także jeżeli Zamawiający na podstawie
udzielonych wyjaśnień i dowodów uzna, że cena jest rażąco niska.
W sprawie tej zostało przyznane, że Zamawiający nie zbadał dokładnie kosztów, co
do których miał wątpliwości.
Zdaniem Izby
– Zamawiający nie mając pewności co do wszystkich budzących
wątpliwości elementów kosztotwórczych w ofercie Przystępującego powinien zmierzać do ich
pełnego wyjaśnienia poprzez skierowanie na zasadzie wyjątku ponownego wezwania do
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny lub kosztu.
Stosownie do art.224 ust.1 ustawy Pzp jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z
o
drębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Powołany wyżej przepis obowiązującego prawa nakłada na Zamawiającego
obowiązek żądania od wykonawców wyjaśnień oraz dowodów na okoliczność możliwości
wystąpienia rażąco niskiej ceny.
Zdaniem Izby
– Zamawiający nie jest zwolniony z tego obowiązku w warunkach
prowadzenia z danym
wykonawcą dotychczasowej pozytywnej współpracy w zakresie
realizacji umów podobnych.
Wymaga wskazania, że w swoim wyroku z dnia 25 czerwca 2019 r. Krajowa Izba
Odwoławcza w sprawie o sygn. akt KIO 1036/19 wyraziła pogląd, że skierowanie
powtórnego wezwania do złożenia wyjaśnień możliwe jest tylko w szczególnie
uzasadnionych przypadkach i może dotyczyć wykonawcy, który rzetelnie złożył pierwsze
wyjaśnienia, np. gdy w świetle złożonych wcześniej wyjaśnień pojawiły się u zamawiającego
nowe wątpliwości.
Izba uznała, że w sprawie tej taki przypadek zachodzi, w szczególności w
okolicznościach, w których obie oferty zarówno Odwołującego, jak i Przystępującego są na
prawie identycznym poziomie cenowym i powinny być one oceniane według tych samych
zasad i wymagań.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art.553 w związku z art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie
uwzględnić w części, uznając wyżej wskazany zarzut odwołania za uzasadniony, pozostałe
zaś zarzuty odwołania za nieuzasadnione.
W odniesieniu do kosztów postępowania odwoławczego należy wskazać, że zgodnie
z § 7 ust. 2 pkt 1) cyt. wyżej rozporządzenia w przypadku uwzględnienia odwołania przez
Izbę w części, koszty ponoszą: odwołujący i zamawiający, jeżeli w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych
w odwołaniu w całości albo w części.
Jednocześnie w ust. 3 powołanego wyżej przewidziano, że w przypadku, o którym
mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, Izba rozdziela:
1) wpis stosunkowo, zasądzając odpowiednio od zamawiającego albo uczestnika
postępowania odwoławczego wnoszącego sprzeciw na rzecz odwołującego kwotę, której
wysokość ustali, obliczając proporcję liczby zarzutów przedstawionych w odwołaniu, które
Izba uwzględniła, do liczby zarzutów, których Izba nie uwzględniła;
2) koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, w sposób określony w pkt 1 lub znosi te
koszty wzajemnie między odwołującym i odpowiednio zamawiającym albo uczestnikiem
postępowania odwoławczego wnoszącym sprzeciw.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………