Sygn. akt KIO 3277/21
WYROK
z dnia 23 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Piotr Cegłowski
po
rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 listopada 2021 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 listopada 2021 r.
przez
wykonawcę Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z
o.o., ul. Isep 2e, 31-
588 Kraków w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Tramwaje Śląskie S.A., ul. Inwalidzka 5, 41-506 Chorzów
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu 4 dotyczącego nieprawidłowego
sformułowania postanowień § 14 ust. 4 wzoru umowy.
2. Zarzut
1 dotyczący nieprawidłowego sformułowania postanowień § 1 ust. 12 wzoru
umowy
jako spóźniony nie podlegał rozpoznaniu, a odwołanie w tej części uznaje za
spóźnione.
Oddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę
Przedsiębiorstwo
Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o., ul. Isep 2e, 31-588
Kraków i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o.,
ul. Isep 2e, 31-
588 Kraków tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych
„TOR-KRAK” Sp. z o.o., ul. Isep 2e, 31-588 Kraków na rzecz zamawiającego
Tramwaje Śląskie S.A., ul. Inwalidzka 5, 41-506 Chorzów kwotę 4 032 zł 00 gr
(słownie: cztery tysiące trzydzieści dwa złote zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika,
koszt
ów dojazdu na rozprawę oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictw.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………..…....
Sygn. akt KIO 3277/21
Uzasadnienie
Tramwaje Śląskie S.A. z siedzibą w Chorzowie, zwana dalej „Zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dal
ej „ustawą Pzp”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu
ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu od ul. Gen. Andersa do ul. Orląt Lwowskich (dobudowa
drugiego toru)” – zadanie nr 2.4”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 15 września 2021 r., nr 2021/S 179-467010.
W dniu 8 listopada 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Przedsiębiorstwo
Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, zwany dalej
„Odwołującym”, wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
Zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, tj. sporządzenia treści
Załącznika nr 8 do Specyfikacji Warunków Zamówienia - Wzór Umowy, zwanego dalej „wzór
u
mowy”, w brzmieniu uwzględniającym modyfikację dokonaną przez Zamawiającego dnia 27
października 2021r, we wskazanym zakresie:
§ 1 ust. 12 wzoru umowy w brzmieniu: 12. Wykonawca zobowiązany jest do
wykonania w ramach wynagrodzenia określonego w § 9 ust. 1, robót oraz
obowiązków spoczywających na nim, w tym wynikających z umowy (w tym
dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych), przepisów prawa, aktów administracyjnych i zasad sztuki budowlanej”,
w zakresie w jakim przerzuca na wykonawcę ryzyko związane z niejednoznacznym,
niewyczerpującym i utrudniającym uczciwą konkurencję opisem przedmiotu
zamówienia;
§ 18 ust. 6 wzoru umowy w brzmieniu: „Wykonawca zobowiązany jest do
zapewnienia obecności osób wskazanych w ust. 1 tego paragrafu na terenie budowy
na każde telefoniczne wezwanie Zamawiającego lub Inżyniera Kontraktu w terminie 4
godzin od chwili przekazania im telefonicznego zgłoszenia”, w całości w tym w
szczególności, w zakresie w jakim nakłada na wykonawcę obowiązek prowadzący
realnie do dezorganizacji procesu budowlanego sprzeczny z istotą funkcji kierownika
budowy i kierownika robót elektrycznych, a także zasadą współdziałania,
efektywności i proporcjonalności oraz prowadzący do ingerowania przez
Zamawiającego i Inżyniera Kontraktu w organizację pracy kadry kierowniczej
wykonawcy;
§ 14 ust. 1 lit. r) wzoru umowy w brzmieniu: „Zamawiający jest uprawniony do
naliczenia Wykonawcy kar umownych w następujących przypadkach: r) za każdą
nieusprawiedliwioną nieobecność osoby wskazanej w § 18 ust. 1 lit. a) lub b) Umowy
na terenie budowy na wezwanie Inżyniera Kontraktu lub Zamawiającego, o którym
mowa w § 18 ust. 6 Umowy - w wysokości 1.000 zł za każdą nieobecność
potwierdzoną pisemna notatką Inżyniera Kontraktu lub Zamawiającego”, w całości;
§ 14 ust. 4 wzoru umowy w brzmieniu: „4. Niezależnie od kar umownych
zastrzeżonych w niniejszej umowie Wykonawca zobowiązuje się do pokrycia
wszelkich kos
ztów poniesionych przez Zamawiającego w związku z niewykonaniem
lub nienależytym wykonaniem przez niego zakontraktowanych u Organizatora
Komunikacji usług przewozowych z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego na czas
przekraczający okres prowadzenia Robót określony w § 5 ust. 5. ” w całości, w tym w
szczególności w zakresie w którym wprowadza odpowiedzialność wykonawcy za
opóźnienie oraz działania Zamawiającego, a także przerzuca na wykonawcę wszelkie
ryzyko związane z wykonaniem zamówienia;
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 16 punkt 1, 2 i 3 ustawy Pzp, poprzez
wprowadzenie do wzoru u
mowy stanowiącego załącznik do Specyfikacji Warunków
Zamówienia sprzecznego z ustawą § 1 ust. 12 oraz § 14 ust. 4 wzoru umowy i
dokonanie niejednoznacznego, nieprzejrzystego opisu przedmiotu zamówienia oraz
w związku z tym naruszenie podstawowych zasad postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego tj. zasady przejrzystości, proporcjonalności, a także zasady
zachowania uczciwej konkurencji i w rezultacie uniemożliwienie wykonawcom
dokonania rzetelnej wyceny zamówienia i złożenia porównywalnych ofert w
Pos
tępowaniu, a także przerzucenie na wykonawców ryzyka związanego z
niejednoznacznym opisem przedmiotu zamówienia;
2. art. 431 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt. 3 ustawy
Pzp
poprzez wprowadzenie do Wzoru Umowy stanowiącego załącznik do
Specyfikacji Warunków Zamówienia, zwany dalej „SWZ”, sprzecznego z ustawą § 18
ust. 6 wzoru u
mowy, zawierającego niecelowe prowadzące do dezorganizacji
procesu budowlanego, sprzeczne z zasadą współdziałania wykonawcy i
zamawiającego w wykonaniu zamówienia oraz zasadami efektywności i
proporcjonalności, uprawnienie po stronie Zamawiającego i Inżyniera Kontraktu do
wzywania do osobistego stawiennictwa w sztywnym czasie 4 godzin kadry
kierowniczej wykonawcy;
3. art. 96 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie do wzoru u
mowy stanowiącego
załącznik do Specyfikacji Warunków Zamówienia sprzecznego z ustawą § 18 ust. 6
wzoru u
mowy i ustanowienie dodatkowych wymagań związanych z realizacją
zamówienia wykraczających poza ramy art. 96 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, prowadzących
do ingerowania w stosunek pracy istniejący pomiędzy wykonawcą a jego
pracownikami i przyznania Zamawiającemu oraz Inżynierowi Kontraktu uprawnień do
pośredniego dysponowania czasem pracy kadry kierowniczej wykonawcy;
4. art. 433 pkt 2 ustawy Pzp w zw.
z art. 483 § 1 k.c. poprzez wprowadzenie do wzoru
u
mowy stanowiącego załącznik do SWZ sprzecznego z ustawą § 14 ust. 1 lit. r
Wzoru Umowy poprzez wprowadzenie kary umownej za zachowanie wykonawcy
niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jego
prawidłowym wykonaniem i jednoczesne nałożenie na wykonawcę sankcji za
niewykonanie obowiązku sprzecznego z ustawą;
5. art. 433 punkt 1 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie do wzoru u
mowy stanowiącego
załącznik do SWZ sprzecznego z ustawą § 14 ust. 4 wzoru umowy, nakładającego na
wykonawcę odpowiedzialność na opóźnienie w wykonaniu robót poprzez obciążenie
wykonawcy w każdym przypadku kosztami niewykonania lub nienależytego
wykonania przez Zamawiającego zakontraktowanych usług przewozowych w
przypadku prze
dłużenia terminu wykonania umowy oraz przerzucenie na wykonawcę
nadmiernego ryzyka związanego z wykonaniem zamówienia;
6. art. 433 punkt 3 ustawy Pzp
poprzez wprowadzenie do wzoru u
mowy stanowiącego
załącznik do SWZ sprzecznego z ustawą § 14 ust. 4 Wzoru Umowy przewidującego
odpowiedzialność wykonawcy za okoliczności leżące wyłącznie po stronie
Zamawiającego i przerzucenie na wykonawcę nadmiernego ryzyka związanego z
realizacją umowy o zamówienie publiczne.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz rozpatrzenie i uwzględnienie
odwołania i:
nakazanie Zamawiającemu odpowiednio zmiany lub usunięcia projektowanych
postanowień wzoru umowy, a to:
a) o
dnośnie § 1 ust. 12 wzoru umowy - nakazanie zmiany, poprzez nadanie mu
brzmienia:
„12. Wykonawca zobowiązany jest do wykonania w ramach
wynagrodzenia określonego w § 9 ust. 1 robót oraz obowiązków
spoczywających na nim, wynikających z Umowy (w tym dokumentacji
projektowej i specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót
budowlanych)
w
sposób
zgodny
z
przepisami
prawa,
aktami
administracyjnymi i zasadami sztuki budowlanej.”;
b) o
dnośnie § 18 ust. 6 wzoru umowy - nakazanie usunięcia w całości;
c) o
dnośnie § 14 ust. 1 lit. r) wzoru umowy - nakazanie usunięcia w całości;
d) odnośnie § 14 ust. 4 wzoru umowy
nakazanie usunięcia w całości;
nakazanie Zamawiającemu przekazania zmiany SWZ - treści Załącznika nr 8 wzoru
u
mowy niezwłocznie wszystkim wykonawcom oraz zamieszczenie jej na stronie
internetowej;
Obciążenie w całości Zamawiającego kosztami postępowania, w szczególności
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów wpisu od odwołania
oraz przyznanie Odwołującemu zwrotu pozostałych kosztów postępowania
odwoławczego w oparciu o spis kosztów przedstawiony na rozprawie;
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Odnośnie zarzutu dotyczącego § 1 ust. 12 wzoru umowy Odwołujący podniósł m.in.,
iż dokonana przez Zamawiającego zmiana prowadzi do niejednoznacznego opisania
przedmiotu zamówienia, utrudniającego konkurencję. Zamawiający jest zobowiązany opisać
przedmiot z
amówienia w sposób jednoznaczny to znaczy niebudzący wątpliwości oraz
precyzyjnie określony, a także wyczerpujący, czyli przedstawiający przedmiot zamówienia w
sposób wszechstronny i szczegółowy. W zmienionym brzmieniu wzoru umowy doszło do
nałożenia na wykonawcę obowiązku wykonania w ramach wynagrodzenia umownego robót
oraz obowiązków wynikających nie tylko z dokumentacji projektowej i specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, ale także z przepisów prawa, aktów
administracyjnych i zasad sztuki budowlanej. Projektowane postanowienie umowne prowadzi
de facto do konieczności przejęcia przez wykonawcę ryzyk związanych w szczególności z
treścią wydanych aktów administracyjnych w toku wykonania zamówienia (np. decyzji), także
nieznanych na
chwilę złożenia oferty. W tej sytuacji Wykonawca musi wycenić w zasadzie
nieznany zakres prac, bowiem z treści projektowanego § 1 ust. 12 umowy nie wynika w
sposób transparentny, jakie roboty oraz obowiązki wykonawca ma wycenić oraz wykonać w
ramach wynagrodzenia umownego.
Odnośnie zarzutu dotyczącego § 18 ust. 6 wzoru umowy Odwołujący podniósł m.in.,
że dodany do wzoru umowy przez Zamawiającego projektowany § 18 ust. 6, który przyznaje
Zamawiającemu oraz Inżynierowi Kontraktu prawo do wzywania, bez sprecyzowania
konkretnych okoliczności, pracowników Wykonawcy tj. kierownika budowy oraz kierownika
robót elektrycznych, do stawienia się na terenie budowy, na każde telefoniczne zgłoszenie w
terminie 4 godzin od jego otrzymania, jest niezgodny z przepisami ustawy. Postanowienie to
jest niecelowe i może w praktyce prowadzić do dezorganizacji pracy w Kontrakcie oraz w
zasadzie do utrudnienia realizacji zamówienia wykonawcy, co stanowi naruszenie zasady
współdziałania zamawiającego i wykonawcy zamówienia wyrażonej w art. 431 ustawy Pzp.
Jest ono sprzeczne także z zasadą efektywności i prowadzi do sytuacji, w której w
przypadku wzywania kadry kierowniczej wykonawcy przez Zamawiającego na plac budowy
może dojść do dezorganizacji procesu budowlanego, a także może nastąpić wzrost kosztów
wykonania zamówienia, co jest ewidentne sprzeczne z zasadą współdziałania oraz
efektywności. Nadto wskazał na treść art. 22 ustawy prawo budowlane, w którym wskazano
podstawowe obowiązki kierownika budowy, na którym w szczególności spoczywa
odpowiedzialność za przestrzeganie na terenie budowy przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy, zapewnienie prawidłowego przebiegu robót budowlanych. Kierownik budowy w trakcie
procesu budowlanego wykonuje szereg obowiązków, co za tym idzie jego stawiennictwo na
każde wezwanie Zamawiającego lub Inżyniera Kontraktu - bez podania przyczyny tego
wezwania i to w sztywnym terminie 4 godzin od zawiadomienia o tym Wykonawcy, stanowi
wymóg sprzeczny z istotą funkcji, którą pełni kierownik budowy, a także prowadzący do
braku jakiejkolwiek efektywności wykonywania zamówienia. Analogiczne uwagi zachowują
aktualność w odniesieniu do kierownika robót elektrycznych. Osoby te pełnią samodzielne
funkcje w budownictwie i muszą mieć zagwarantowaną realną możliwość wykonywania
spoczywających na nich zadań, bez ograniczeń wynikających z konieczności stawienia się w
ściśle oznaczonym czasie na każde wezwanie Zamawiającego czy Inżyniera Kontraktu.
Odnośnie zarzutu dotyczącego § 14 ust. 1 lit. r) wzoru umowy Odwołujący podniósł,
że pismem z dnia 27 października 2021 r. (punkt 5), Zamawiający do § 14 ust. 1 wzoru
umowy dodał w szczególności literę r), określają dodatkowy przypadek, w którym
Zamawiający jest uprawniony do naliczenia kary umownej „za każdą nieusprawiedliwioną
nie
obecność osoby wskazanej w § 18 ust. 1 lit. a) lub b) umowy na terenie budowy na
wezwanie Inżyniera Kontraktu lub Zamawiającego, o którym mowa w § 18 ust. 6 umowy - w
wysokości 1.000 zł za każdą nieobecność potwierdzoną pisemna notatką Inżyniera
Kontraktu lub Zamawiającego”. Kara umowna za naruszenie tej regulacji winna zostać
uznana za niedopuszczalną i wykreślona z projektu umowy. Zaproponowana kara umowna
jest sprzeczna z art. 433 pkt 2 ustawy Pzp zgodnie, z którym projektowane postanowienia
umowy nie mogą przewidywać naliczania kar umownych za zachowanie wykonawcy
niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym
wykonaniem. Okoliczność w jakim czasie kierownik budowy lub kierownik robót
elektrycznych stawi się na wezwanie Zamawiającego lub Inżyniera Kontraktu, czy będą to 4
godz
iny, 5 godzin, czy też 10 godzin, nie jest bezpośrednio związana z prawidłowym
wykonywaniem przedmiotu umowy. Kierownik budowy ma czuwać nad całym procesem
budowlanym i spoczywa na nim szereg obowiązków, brak jest jednak podstaw by nakazać
mu w ściśle określonym czasie, bez podania przyczyny, przybyć na wezwanie
Zamawiającego lub Inżyniera Kontraktu. Niniejsze w konsekwencji prowadzi do obarczenia
wykonawcy zbyt dużym i nieuzasadnionym ryzykiem kontraktowym, w stopniu
wykraczającym ponad uzasadnione potrzeby Zamawiającego.
Odnośnie zarzutu dotyczącego § 14 ust. 4 wzoru umowy Odwołujący podniósł, że
kwestionowane
postanowienie prowadzi do sytuacji, w której Wykonawca miałby ponosić
bliżej nieokreślone koszty niewykonania lub nienależytego wykonania przez Zamawiającego
usług transportowych, w przypadku wyłączenia ruchu tramwajowego na okres dłuższy niż
przewidziany w umowie termin końcowy wykonania robót. Analizowane postanowienie wzoru
umowy jest ewidentnie sprzeczne z ustawą i winno zostać skreślone. Zgodnie z art. 433 pkt
1 ustawy Pzp projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać odpowiedzialności
wykonawcy za opóźnienie, chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem
zamówienia. Nadto należy wskazać, że powyższe postanowienie jest również sprzeczne z
art. 433 pkt 3 ustawy Pzp, zgodnie, z którym projektowane postanowienia umowy nie mogą
przewidywać odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną
odpowiedzialność ponosi Zamawiający.
W przypadku, gdyby doszło do niewykonania lub
nienależytego wykonania przez Zamawiającego zakontraktowanych u Organizatora
Komunikacji usług przewozowych, okoliczność ta leży tylko i wyłącznie po stronie
Zamawiającego. Wyłącznie Zamawiający może zadbać o to by dostosować treść umów
zawieranych z Org
anizatorami Komunikacji usług przewozowych w taki sposób, by w
przypadku przesunięcia terminu wykonania robót na Kontrakcie nie ponosić dodatkowych
kosztów. Wykonawca nie ma żadnego wpływu na treść umów zawieranych przez
Zamawiającego z Organizatorami Komunikacji, ani na wykonanie przez Zamawiającego
zobowiązań z tych umów, nie jest także stroną tych umów, co za tym idzie brak jest
jakichkolwiek podstaw by ponosił on odpowiedzialność za skutki ich niewykonania ich lub
nienależytego wykonania przez Zamawiającego.
W dniu 9 listopada 2021 r. Zamawiający kopie otrzymanego odwołania zamieścił na
stronie internetowej prowadzonego postępowania oraz przekazał za pośrednictwem poczty
elektronicznej wykonawcom, którzy zarejestrowali się na Platformie zakupowej
Zamawia
jącego dotyczącej przedmiotowego postępowania.
W terminie na zgłoszenie przystąpienia do postępowania nie przystąpił żaden
wykonawca.
W dniu 18 listopada2021 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający złożył odpowiedź
na odwołanie, wskazując iż uznaje odwołanie w odniesieniu do zarzutu określonego w pkt 4
odwołania odnoszącego się do postanowień § 14 ust. 4 wzoru umowy. W zakresie
pozostałych zarzutów zawartych w pkt 1-3 wniósł o oddalenie odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym SWZ oraz dokonane modyfikacje SWZ, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron złożone podczas rozprawy, skład
orzekający Izby ustalił i zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp, jak również stwierdziła, że wypełniono
przesłanki istnienia interesu odwołującego w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów art.
505 ust 1 ustawy Pzp.
Postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu 4 dotyczącego nieprawidłowego
sformułowania postanowień § 14 ust. 4 wzoru umowy, stanowiącego załącznik nr 8 do SWZ
zostało umorzone na podstawie art. 522 ust. 4 ustawy Pzp.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut 1 dotyczący nieprawidłowego sformułowania postanowień § 1 ust. 12 wzoru
umowy jako spóźniony nie podlegał rozpoznaniu, a odwołanie w tej części Izba uznała
za spóźnione.
Izba ustaliła, iż Zamawiający w rozdziale XVIII SWZ „Projektowane postanowienia
umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w
sprawie zamówienia publicznego” pkt 1 wskazał, że wymaga od Wykonawcy zawarcia
umowy w sprawie zamówienia publicznego zgodnej ze wzorem stanowiącym załącznik nr 8
do SWZ.
W załączniku nr 8 zawierającym wzór umowy w § 1 ust. 12 Zamawiający zamieścił
następującą treść: „Wykonawca zobowiązany jest do wykonania w ramach wynagrodzenia
określonego w § 9 ust. 1, obowiązków spoczywających na nim, w tym wynikających z
u
mowy, przepisów prawa, aktów administracyjnych i zasad sztuki budowlanej, a także
wszelkich prac niezbędnych do wykonania Przedmiotu Umowy również tych, których
konieczność ujawni się w trakcie realizacji robót objętych umową, a które posiadający
odpowiednią wiedzę i doświadczenie Wykonawca powinien był przewidzieć na podstawie
dokumentacji projektowej, obowiązujących przepisów techniczno - budowlanych i
administracyjnych, jak również wiedzy i doświadczenia”.
W dniu 23 września 2021 r. wykonawca NDI S.A. wniósł odwołanie, w którym m.in.
zakwestionował treść § 1 ust. 12 wzoru umowy, tj. następującą treść „Wykonawca
zobowiązany jest do wykonania w ramach wynagrodzenia określonego w § 9 ust. 1,
obowiązków spoczywających na nim, w tym wynikających z Umowy, przepisów prawa, aktów
administracyjnych i zasad sztuki budowlanej, a także wszelkich prac niezbędnych do
wykonania Przedmiotu Umowy również tych, których konieczność ujawni się w trakcie
rea
lizacji robót objętych umową, a które posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie
Wykonawca powinien był przewidzieć na podstawie dokumentacji projektowej,
obowiązujących przepisów techniczno - budowlanych i administracyjnych, jak również
wiedzy i doświadczenia”. Odwołujący (NDI S.A.) wniósł o jego zmianę i nadanie mu treści:
„Wykonawca zobowiązany jest do wykonania w ramach wynagrodzenia określonego
w § 9 ust. 1, obowiązków spoczywających na nim, w tym wynikających z Umowy, przepisów
prawa, aktów administracyjnych i zasad sztuki budowlanej”.
Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z dnia 18 października 2021 r. w sprawie o
sygn. akt KIO 2809/21 w zakresie
wyżej wskazanego zarzutu uwzględniła odwołanie i
nakazała zmianę § 1 ust. 12 – w zakresie w jakim przenosi na wykonawcę ryzyko finansowe,
związane z niejednoznacznym i niewyczerpującym opisem przedmiotu zamówienia.
Zamawiający w dniu 27 października 2021 r. dokonał modyfikacji wzoru umowy m.in.
przez zmianę treści § 1 ust. 12 wzoru umowy, nadając mu następujące brzmienie:
„12. Wykonawca zobowiązany jest do wykonania w ramach wynagrodzenia określonego
w § 9 ust. 1, robót oraz obowiązków spoczywających na nim, w tym wynikających z umowy
(w tym dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wy
konania i odbioru robót
budowlanych), przepisów prawa, aktów administracyjnych i zasad sztuki budowlanej.”.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że postanowienie umowy w
kwestionowanym zakresie, tj. obowiązku wykonania zamówienia zgodnie z przepisami
prawa, aktami administracyjnymi i zasadami sztuki budowlanej jest niezmienne od daty
publikacji SWZ
, która miała miejsce w dniu 15 września 2021 r. Tak więc podnoszenie tego
zarzutu dopiero na tym etapie powoduje, że jest on spóźniony. Uznanie tego zarzutu, jako
skutecznie wniesionego licząc od modyfikacji SWZ, prowadziłoby faktycznie do przywrócenia
terminu na podważanie czynności Zamawiającego, która nie tylko, że była już
kwestionowana, ale była także przedmiotem rozpoznania przez Krajową Izbę Odwoławczą.
T
ym samym zarzut ten nie był rozpoznawany merytorycznie.
Zarzut 2
dotyczący nieprawidłowego sformułowania postanowień § 18 ust. 6 wzoru
umowy
nie potwierdził się
Izba ustaliła, iż Zamawiający w rozdziale XVIII SWZ „Projektowane postanowienia
umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w
sprawie zamówienia publicznego” pkt 1 wskazał, że wymaga od Wykonawcy zawarcia
umowy w sprawie zamówienia publicznego zgodnej ze wzorem stanowiącym załącznik nr 8
do SWZ.
W wyniku modyfikacji treści załącznika nr 8 zawierającego wzór umowy w § 18
dodano ust. 6 o
następującej treści: „Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia
obecności osób wskazanych w ust. 1 tego paragrafu na terenie budowy na każde
telefoniczne wezwanie Zamawiającego lub Inżyniera Kontraktu w terminie 4 godzin od chwili
przekazania im telefonicznego zgłoszenia”.
Odwołujący zakwestionował powyższe postanowienie wzoru umowy, podnosząc iż
kwestionowana treść nakłada na wykonawcę obowiązek prowadzący realnie do
dezorganizacji procesu budowlanego sprzeczny z istotą funkcji kierownika budowy i
kierownika robót elektrycznych, a także zasadą współdziałania, efektywności i
proporcjonalności oraz prowadzący do ingerowania przez Zamawiającego i Inżyniera
Kontraktu w organizację pracy kadry kierowniczej wykonawcy.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z
rozdziałem VI SWZ Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia
zobowiązany jest do dysponowania osobami odpowiedzialnymi za kierowanie robotami
budowlanymi posiadającymi określone kwalifikacje zawodowe, uprawnienia oraz
doświadczenie niezbędne do wykonania zamówienia publicznego tj.: jedną osobą, która
będzie pełnić funkcję Kierownika Budowy oraz jedną osobą, która będzie pełnić funkcję
Kierownika robót elektrycznych. Osoby wskazane na etapie postępowania o udzielenie
zamówienia – w myśl § 18 ust. 2 wzoru umowy - wykonawca jest zobowiązany skierować do
realizacji zamówienia. Tym samym wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia
dostępności wskazanych osób przez cały okres realizacji zamówienia. Kwestionowane
postanowienie ma na celu
zapewnienie Zamawiającemu, w określonych sytuacjach, które
mogą się pojawić w trakcie realizacji umowy, możliwość wezwania tych osób (kierownika
budowy, kierownika ro
bót elektrycznych) na teren budowy. Chodzi więc o realną dostępność
osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji tego zamówienia. Obowiązki kierownika
budowy
, co jest niewątpliwe, powstają na początku procesu budowlanego i wymagają
dbałości oraz systematycznego wykonywania. Przepisy dotyczące podstawowych
obowiązków i uprawnień kierownika budowy stosuje się odpowiednio do kierownika robót,
zatem kierownik rob
ót ma takie same obowiązki i uprawnienia jak kierownik budowy, z tym
że ograniczone do zakresu nadzorowanej branży. A ponieważ osoby te zobowiązane są do
podejmowania określonych czynności na budowie względem pozostałych uczestników
procesu budowlanego powinny być – jak słusznie wskazał Zamawiający - dostępne dla
Zamawiającego lub Inżyniera Kontraktu. Powyższe – wbrew twierdzeniom Odwołującego –
nie poz
ostaje w sprzeczności z obowiązkiem współdziałania stron umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Zasada ta statuuje przecież nakaz lojalnej współpracy celem
wywiązania się z wzajemnych zobowiązań. Obowiązek stawiennictwa w czasie 4 godzin od
chwili przekaz
ania im telefonicznego zgłoszenia wobec określonych obowiązków tych osób
nie jest nadmierny.
Należyty przebieg budowy pod względem zgodności z przepisami prawa,
bezpieczeństwa i poprawności technicznej jest przecież obowiązkiem kierownika budowy.
O
soby te powinny pozostawać w dyspozycji Zamawiającego i Inżyniera Kontraktu.
Wezwanie ich na teren budowy nie dezorganizuje procesu budowalnego a przeciwnie w
nieprzewidzianych wcześniej sytuacjach może go tylko usprawnić. Tym samym Izba uznała,
ze zarzut
ten nie potwierdził się.
Zarzut 3
dotyczący nieprawidłowego sformułowania postanowień § 14 ust.1 lit. r)
wzoru umowy
nie potwierdził się
Izba ustaliła, iż Zamawiający w rozdziale XVIII SWZ „Projektowane postanowienia
umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w
sprawie zamówienia publicznego” pkt 1 wskazał, że wymaga od Wykonawcy zawarcia
umowy w sprawie zamówienia publicznego zgodnej ze wzorem stanowiącym załącznik nr 8
do SWZ.
W wyniku modyfikacji treści załącznika nr 8 zawierającego wzór umowy w § 14 ust. 1
dodano lit. r)
o następującej treści: „Zamawiający jest uprawniony do naliczenia Wykonawcy
kar umownych w następujących przypadkach: r) za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność
osoby wskazanej w § 18 ust. 1 lit. a) lub b) Umowy na terenie budowy na wezwanie
Inżyniera Kontraktu lub Zamawiającego, o którym mowa w § 18 ust. 6 Umowy - w wysokości
1.000 zł za każdą nieobecność potwierdzoną pisemna notatką Inżyniera Kontraktu lub
Zamawiającego”,
Odwołujący zakwestionował powyższe postanowienie wzoru umowy,
podnosząc iż zaproponowana kara umowna jest sprzeczna z art. 433 pkt 2 ustawy Pzp
zgodnie, z którym projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać naliczania kar
umownych za zachowanie wykonawcy niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z
przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 433 pkt 2 ustawy Pzp stanowi, że „projektowane postanowienia umowne nie
mogą przewidywać: (…) 2) naliczania kar umownych za zachowania wykonawcy
niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym
wykonaniem”. Oznacza to, że Zamawiający nie może zastrzec w umowie kary umownej za
zachowania poboczne wykonawcy
, tj. takie, które są niezwiązane bezpośrednio lub
pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem. W tym konkretnym
przypadku przewidziane we
wzorze umowy kary umowne są związane z prawidłowym
wykonaniem umowy. Chodzi bowiem o stawiennictwo
i obecność kierownika budowy i
kierownika robót elektrycznych na budowie w przypadku zaistnienia sytuacji, w których
obecność tych osób na budowie z uwagi na obowiązek czuwania nad prawidłowym
przebiegiem realizacji umowy
będzie konieczna. Osoby te powinny być więc dostępne w
trakcie całej budowy. Temu przecież służy spełnienie wymogów SWZ i dysponowanie
osobami o określonym doświadczeniu, kwalifikacjach i uprawnieniach. Tym samym Izba
uznała, że zarzut ten nie potwierdził się.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.)
oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …………………..…....