Sygn. akt: KIO 3297/21
POSTANOWIENIE
z dnia 25 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem stron w dniu 25 listopada 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6
listopada 2021 r.
przez odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego (Konsorcjum): REMONDIS Medison sp. z o.o.; REMONDIS
Medi
son Chrzanów sp. z o.o.; PROMAROL-PLUS sp. z o.o. (ul. Puszkina 41, 42-530
Dąbrowa Górnicza) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
w Opolu (ul. Krakowska 44, 45-075 Opole),
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze;
2. N
akazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego (Konsorcjum): REMONDIS Medison sp. z o.o.; REMONDIS Medison
Chrzanów sp. z o.o.; PROMAROL-PLUS sp. z o.o. (ul. Puszkina 41, 42-530 Dąbrowa
Górnicza) kwoty 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z d
nia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Iz
by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt KIO 3297/21
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 8 listopada 2021 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego (Konsorcjum): REMONDIS Medison
sp. z o.o.; REMONDIS Medison Chrzanów sp. z o.o.; PROMAROL-PLUS sp. z o.o.
Odwołujący lub Konsorcjum Remondis) w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji na podstawie art. 275 pkt
1 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.
2019 ze zm.), [ustawa Pzp lub Pzp lub Ustawa PZP] przez z
amawiającego: Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w
Opolu, kt
órego przedmiotem jest: „Odbiór, transport i utylizację odpadów medycznych dla SP
ZOZ MSWiA w Opolu
”. Numer referencyjny: ZP-10/2021. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w BZP pod numerem 2021/BZP0022927 w dniu 12
października 2021 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art. 226
ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych poprzez przyjęcie, że oferta złożona przez firmę
ECO-ABC Sp. z o.o. nie podlega odrzuceniu
jako nieważna na podstawie odrębnych
przepisów, jak również jest niezgodna z warunkami zamówienia, które zostały przez
Zamawiającego przedstawione. Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o:
Unieważnienie czynności Zamawiającego o wyborze oferty firmy ECO - ABC Sp. z o.o.;
Dokonania powtórnej oceny ofert oraz podjęcie czynności wykluczenia firmy ECO — ABC
oraz odrzucenia oferty firmy ECO - ABC Sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art.
226 ust.
1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Także o zasądzenie na rzecz
odwołującego kosztów postępowania odwoławczego poniesionych z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden z wykonawców.
Zamawiający informację o wniesieniu odwołania i jego kopię przekazał za pośrednictwem
platformy zakupowej w dniu 10 listopada 2021 r.
Odwołujący w piśmie z dnia 25 listopada 2021 r. oświadczył „(…), cofam złożone
odwo
łanie wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów podniesionych w treści
odwołania i podjęciu decyzji o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz
powtórzeniu czynności badania i oceny ofert”.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie podlega umorzeniu na podstawie art.
568 pkt 2 ustawy Pzp.
Wskazany art. 568 wymienia trzy
przesłanki w myśl których: „Izba umarza
postępowania odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku:
cofnięcia odwołania;
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopuszczalne;
o którym mowa w art. 522”.
Zgodnie z dokumentacją przedmiotowego postępowania przekazaną do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 listopada 2021 r. Zamawiający w dniu 9 listopada
2021 r.
powiadomił wykonawców - w związku z wniesionym odwołaniem przez Konsorcjum
Remondis -
o unieważnieniu wyboru oferty wykonawcy ECO-ABC Sp. z o.o. jako
najkorzystniejszej oraz zawiad
omił – jak wskazał – „o powtórzeniu czynności badania i oceny
ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w
trybie podstawowym bez negocjacji
”. Izba zwraca uwagę, że zgodnie z odwołaniem
Odwołujący domagał się „1. Unieważnienie czynności Zamawiającego o wyborze oferty firmy
ECO - ABC Sp. z o.o.; 2.
Dokonania powtórnej oceny ofert oraz podjęcie czynności
wykluczenia firmy ECO
— ABC oraz 3. odrzucenia oferty firmy ECO - ABC Sp. z o.o. na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art. 226 ust.
1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień
publicznych
”.
W tej dokumentacji zamieszczono
także z datą 9 listopada 2021 r. zawiadomienie o
unieważnieniu prowadzonego postępowaniana na „Odbiór, transport i utylizację odpadów
medycznych dla SP ZOZ MSWiA w Opolu
”(Nr ref.: ZP-10/2021). W tym piśmie wskazując na
art. 260 ustawy Pzp
Zamawiający podał, że (…) po dokonaniu czynności powtórzonych
polegających na ponownym badaniu i ocenie ofert Zamawiający informuje, Iż unieważnia
postępowanie”. W uzasadnieniu prawnym Zamawiający wskazał na art. 255 ust.5 ustawy
Pzp. W uzasadnieniu faktyc
znym z kolei nawiązując do stanu faktycznego, decyzji wojewody
opolskiego z dnia 3 listopada 2021 r. oraz
odwołania z dnia 8 listopada 2021 r. i zarzutów w
nim podniesionych wobec oferty wykonawcy ECO-ABC Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej
podał: „W związku z powyższym zgodnie z art. 577 w przypadku wniesienia odwołania
Zamawiający nie może zawrzeć umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub
postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze. W/w sytuacja pomimo dochowanej
staranności nie była do przewidzenia wcześniej. Wystąpiła istotna zmiana okoliczności
powodująca, że prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym, czyli
zabezpiecz
eniu przez Zamawiającego ciągłości świadczeń zdrowotnych dla pacjentów z
potwierdzonym
zakażeniem SARS-COV-2”.
Czyn
ność Zamawiającego z dnia 9 listopada 2021 r. w przedmiocie unieważnienia
prowadzonego postępowania na: „Odbiór, transport i utylizację odpadów medycznych dla SP
ZOZ MSWiA w Opolu
” nie została zaskarżona do dnia 25 listopada 2021 r. w trybie
dopusz
czonym ustawą Pzp przez uczestniczących w tym postępowaniu wykonawców.
W związku z kolejnością zdarzeń i treścią oświadczenia Odwołującego z dnia
25.11.2021 r. w tej sprawie ma zastosowanie art. 568 pkt 2 P
zp, zgodnie z którym Izba
umarza p
ostępowanie odwoławcze w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało
się z innej przyczyny zbędne.
Niewątpliwie czynność cofnięcia odwołania, co do zasady, jest czynnością najdalej
idącą, powodującą zgodnie z art. 520 zdanie 2, że „Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków
prawnych,
jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby”. Jednakże w stanie
faktycznym co
fnięcie odwołania (jak podano w piśmie z 25/11/21) było tylko skutkiem decyzji
(pierwszej)
o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz powtórzeniu
czynności badania i oceny ofert. W tej sprawie natomiast także w dniu 9 listopada 2021 r.
nastąpiło unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, o której to
decyzji
– czynności dokonanej „po dokonaniu czynności powtórzonych polegających na
ponownym badaniu i ocenie ofert
” - wykonawcy zostali powiadomieni również w dniu
09.11.2021 r.
w sposób przewidziany w rozdziale II SWZ. W tym rozdziale wskazano, że:
„Zmiany i wyjaśnienia treści SWZ oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane
z postępowaniem o udzielenie zamówienia będą udostępniane na stronie platformy
zakupowej
pod
adresem
Zamawiającego:
https://platformazakupowa.pl/pn/spzozmswia_opole
”. Tak jak w decyzji podano została ona
zamieszczona na tej stronie internetowej oraz na tablicy
ogłoszeń w budynku Przychodni.
Zgodnie z art. 552 ust. 1 ustawy Pzp,
wydając orzeczenie bierze pod uwagę stan
rzeczy ustalony na moment zamknięcia postępowania odwoławczego. Ustawodawca
przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian w toku postępowania o udzielenie
zamówienia – co Izba w toku postępowania odwoławczego zobowiązana jest - po dokonaniu
bezspornych
ustaleń - uwzględnić wydając orzeczenie w sprawie. W niniejszej sprawie
Zamawiający w dniu 9 listopada 2021 r. pierwszą decyzją dokonał anulowania nie tylko
wyniku post
ępowania z dnia 3 listopada 2021r., czynności będącej podstawą wniesienia
od
wołania, a zatem – według oświadczenia Odwołującego - uwzględnił odwołanie,
aczkolwiek
nie wskazał w powiadomieniu do wykonawców podstawy prawnej (art. 522 Pzp)
stanowiska i takiej informacji
odrębnie nie przekazał do Prezesa KIO. Jednocześnie
unieważnił przedmiotowe postępowania – zatem anulował czynność ogłoszenia zamówienia
– o czym poinformował wykonawców i dwukrotnie informował Prezesa KIO pismem z dnia
14.11.2021 r. i z dnia 23.11.2021 r. wsk
azując na czynność unieważnienia postępowania. W
oświadczeniu o cofnięciu odwołania Konsorcjum Remondis powołuje się na uwzględnienie
zarzut
ów z odwołania, których to okoliczności dotyczyła pierwsza czynność Zamawiającego.
Niewątpliwie w stanie faktycznym brak jest substratu zaskarżenia i zdaniem Izby w
okolicznościach tej sprawy uzasadnione było wydanie postanowienia opartego na przesłance
wskazanej w art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 Pzp w zw. z
§ 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie s
zczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U.
z 2020 r. poz. 2437)
z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania
od
woławczego przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało
się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty znosi się wzajemnie, a przez art.
574 Pzp
należy rozumieć, że Izba orzeka o dokonaniu zwrotu Odwołującemu uiszczonego
wpisu w wysok
ości 7.500 zł, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
………………………………