Sygn. akt KIO 3299/21
WYROK
z dnia 26 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2
021 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 listopada 2021 r. przez
wykonawcę
TMS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez
Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce
przy udziale wykonawcy
„Creator-Comm” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża TMS Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez TMS Spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 3299/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „zakup rezonansu
magnetycznego wraz z adaptacją pomieszczeń dla Mazowieckiego Szpitala
Specjalistycznego im.
dr. Józefa Psarskiego w Ostrołęce” na podstawie ustawy z dnia
19 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 3 sierpnia 2021 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 148-
393365. Wartość zamówienia przekracza progi
unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
I Stanowi
sko Odwołującego
Odwołujący – TMS Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec wyboru oferty wykonawcy Creator-
-Comm Sp. z o.o.
, zwanego dalej „Przystępującym”, jako najkorzystniejszej, podczas gdy
zachodziły przesłanki odrzucenia oferty tego wykonawcy, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit.
c w związku z art. 107 ust. 2 i 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych przez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego, pomimo że wykonawca
ten nie złożył wymaganych przez Zamawiającego przedmiotowych środków dowodowych w
postaci określonej przez Zamawiającego w punkcie IV.1.2 specyfikacji warunków
zamówienia, tj. karty katalogowej producenta lub prospektu, a złożył jedynie oświadczenie,
którego Zamawiający nie dopuścił w treści specyfikacji warunków zamówienia ani w treści
odpowiedzi na pytania do
specyfikacji warunków zamówienia; ponadto oświadczenie to miał
w imieniu Philips Medical Systems Nederland B.V. podpisać F. G., lecz Przystępujący nie
wykazał umocowania tej osoby do reprezentowania Philips Medical Systems Nederland B.V.,
przez co oświadczenie to jest nieważne,
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego, pomimo że treść oferty tego wykonawcy jest
niezg
odna z warunkami zamówienia, co szczegółowo wskazano w uzasadnieniu odwołania,
3. art. 239 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez ocenę oferty
Przystępującego z naruszeniem ustalonych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów
oceny,
w szczególności poprzez przyznanie tej ofercie niewłaściwej liczby punktów, w zakresie
szczegółowo opisanym w uzasadnieniu odwołania, przez co wybór tej oferty jako
najkorzystniejszej jest nieprawidłowy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert,
3. odrzucenia oferty
Przystępującego,
4. wyboru ofer
ty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przypisanych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że zgodnie z punktem IV.1 specyfikacji
warunków zamówienia Zamawiający wymagał złożenia wraz z ofertą następujących
przedmiotowych środków dowodowych: 1) załącznik nr 5 do specyfikacji warunków
zamówienia – oświadczenie, iż oferowany przedmiot zamówienia posiada dokumenty
wymagane przez polskie prawo na podstawie których może być wprowadzony do
stosowania w placówkach ochrony zdrowia w RP, 2) kopie karty katalogowej producenta
(prospekt),
w którym został zaznaczony oferowany asortyment i podane zostały parametry techniczne
wymienione w z
ałączniku nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia. Zamawiający
zastrzegł, że w przypadku wątpliwości, czy przedmiot zamówienia spełnia wymagania
określone
w
specyfikacji warunków zamówienia, ma prawo do wezwania wykonawcy do złożenia kart
charakterystyki, certyfikatów, katalogów, opisów przedmiotu zamówienia, materiałów
informacyjnych, ulotek, oświadczeń producenta – potwierdzających że oferowane wyroby
spełniają wymagania określone przez Zamawiającego itp.
Zgodnie z art. 107 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający wskazał, że
jeżeli wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe będą niekompletne, Zamawiający wezwie do ich złożenia
lub
uzupełnienia
w wyznaczonym terminie
. Przepisu nie stosuje się, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy
służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów
oceny ofert lub, pomimo złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta podlega
odrzuceniu albo zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania (art. 107 ust. 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych).
Dodatkowo, w odpowiedziach na pytania, Zamawiający nie dopuścił potwierdzenia
parametrów technicznych oświadczeniem producenta.
W punkcie XIII
specyfikacji warunków zamówienia Zamawiający zawarł opis kryteriów,
którymi będzie się kierował przy wyborze oferty: cena – 60 %, okres gwarancji rezonansu
magnetycznego
– 5 %, jakość – 35%.
Zgodnie z informacją Zamawiającego ocena punktowej ofert złożonych w postępowaniu
przedstawia się następująco: Odwołujący: cena – 59,99; okres gwarancji – 5,00; jakość –
21,55, razem
– 86,54 pkt; Przystępujący: cena – 60,00; okres gwarancji – 4,00; jakość –
23,93; razem 87,93 pkt.
W ocenie Odwołującego prawidłowa ocena złożonych ofert w
kryterium jakość powinna być następująca: Odwołujący – 22,68; razem 87,67 pkt;
Przystępujący 23,01; razem – 87,01 pkt. Prawidłowa liczba „małych” punktów w kryterium
j
akość to: Odwołujący – 149,02; Przystępujący – 151,24.
Analiza
Przystępującego i dokonanej przez Zamawiającego oceny tej oferty ujawnia
następujące nieprawidłowości:
1. Pkt 7.3:
„Czas od planowanego wyłączenia pola do jego ponownego uruchomienia
i rozpoczęcia pracy systemu” – Zamawiający w pkt 7.3. załącznika nr 2 do specyfikacji
warunków zamówienia wymagał podania liczby dni. Przystępujący w ofercie wskazał: „Tak, 0
dni, 5 godzin w trybie planowanego wyłączenia pola i ponownego uruchomienia aparatu.
Procedura w trybie planowym nie wymaga obecności serwisu, dodatkowych narzędzi
i uzupełnienia helu.” Zamawiający nie dopuścił podawania czasu w godzinach – z punktu 7.3
Zestawienia warunków jednoznacznie wynika, że jednostką miary jest dzień, a nie godzina.
Przyznanie
Przystępującemu maksymalnej liczby 6 punktów za termin podany w godzinach
oznacza, że punkty te zostały przyznane niezgodnie z treścią dokumentacji postępowania –
a zatem oferta została oceniona niezgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia.
Zamawiający nie poprosił o wyjaśnienia oferty Odwołującego, mimo że podany przez
Odwołującego termin „1 dzień” może oznaczać od 1 do 24 godzin – a zatem biorąc pod
uwagę zmieniony przez Zamawiającego sposób oceny parametru w punkcie 7.3 Zestawienia
warunków, Odwołujący mógłby podać liczbę godzin mniejszą niż 5, a wówczas to jego oferta
otrzymałaby najwyższą liczbę punktów.
Zdaniem
Odwołującego obie oferty powinny otrzymać taką samą liczbę punktów
w przedmiotowym kryterium
– brak bowiem postaw do oceny liczby godzin, kiedy wprost
Zamawiający postanowił oceniać liczbę dni.
2. Pkt 15.
„Całkowita długość gantry aparatu (magnes z systemem „shim”, cewkami
gradientowymi, zintegrowaną cewką nadawczo-odbiorczą ogólnego zastosowania
i obudowami) liczona od przedniej do tylnej obudowy zewnętrznej” – Według matematycznej
proporcjonalności Zamawiający powinien przyznać punkty w następujący sposób: (wartość
graniczna
– wartość oferowana) ÷ (wartość graniczna – wartość najmniejsza) x maksymalna
ilość punktów możliwa do przyznania w kryterium, co w rezultacie powinno spowodować
przyznanie w danym parametrze
Odwołującemu – 2 pkt, Przystępującemu – 1,12 pkt.
3. Pkt 23
. „Szerokość pasma nadajnika RF” – według matematycznej proporcjonalności,
Zamawiający powinien przyznać punkty w następujący sposób: (wartość graniczna – wartość
oferowana) ÷ (wartość graniczna – wartość najmniejsza) x maksymalna ilość punktów
możliwa do przyznania w kryterium, co w rezultacie powinno spowodować przyznanie w
danym parametrze
Odwołującemu – 0,45 pkt, Przystępującemu – 2 pkt.
4. Pkt 47.
„Najniższe położenie stołu (od zewnętrznej krawędzi stołu do podłogi)” – według
matematycznej proporcjonalności Zamawiający powinien przyznać punkty w następujący
sposób: (wartość graniczna – wartość oferowana) ÷ (wartość graniczna – wartość
najmniejsza) x
maksymalna ilość punktów możliwa do przyznania w kryterium, co w
rezultacie powinno spowodować przyznanie w danym parametrze Odwołującemu – 2 pkt,
Przystępującemu – 0,12 pkt.
5. Pkt 71.1
„Maksymalny współczynnik przyspieszenia obrazowania równoległego” – według
matematycznej proporcjonalności Zamawiający powinien przyznać punkty w następujący
sposób: (wartość oferowana – wartość graniczna) ÷ (wartość największa – wartość
graniczna) x maksymalna ilość punktów możliwa do przyznania w kryterium, co w rezultacie
powinno spowodować przyznanie w danym parametrze Odwołującemu – 1,52 pkt,
Przystępującemu – 5 pkt.
6. Pkt
106.4 „Szybkość rekonstrukcji dla obrazów w matrycy 256 x 256 przy pełnym FOV >
30 000 obrazów/s” – według matematycznej proporcjonalności, Zamawiający powinien
przyznać punkty w następujący sposób: (wartość oferowana – wartość graniczna) ÷ (wartość
największa – wartość graniczna) x maksymalna ilość punktów możliwa do przyznania w
kryterium, c
o w rezultacie powinno spowodować przyznanie w danym parametrze
Odwołującemu – 0,05 pkt, Przystępującemu – 2 pkt
7. Pkt 148.
„Maksymalna temperatura w pomieszczeniu magnesu, przy której producent
gwarantuje poprawną pracę systemu (Podać [°C])” – Zamawiający zastosował niewłaściwą
(odwróconą) metodę oceny parametru: „Wartość największa – 0 pkt, Wartość najmniejsza –
5 pkt, Pozostałe proporcjonalnie”, która to metoda nie ma logicznego uzasadnienia, bowiem:
1) temperatura w pomieszczeniu magnesu ma znaczenie z punktu widzenia komfortu
pacjenta
, więc dopuszczalna temperatura powinna być jak najwyższa; 2) schłodzenie
pomieszczenia do temperatury niższej wymaga dodatkowego nakładu energetycznego
(klimatyzacja)
, więc dopuszczalna temperatura powinna być jak najwyższa – dla
oszczędności Zamawiającego i lepszego bilansu energetycznego; 3) urządzenia, które mają
wyższy limit dopuszczalnej temperatury pracy mają lepiej rozwiązany układ chłodzenia (w
domyśle: skuteczniejszy), więc urządzenia posiadające wyższe limity pracy powinny być
oceniane przyznaniem większej ilości punktów. Właściwa (logiczna) metoda oceny
parametru, w którym Zamawiający wymaga określenia maksymalnej temperatury w
pomieszczeniu, przy której producent gwarantuje poprawną pracę systemu, powinna być
następująca: „Wartość największa – 5 pkt, wartość najmniejsza – 0 pkt, pozostałe
proporcjonalnie”.
Ze względu na możliwość dokonywania przez Zamawiającego korekt oczywistych omyłek
Zamawiający powinien przyjąć właściwą, logiczną ocenę parametru: „Wartość największa –
5 pkt, wartość najmniejsza – 0 pkt, pozostałe proporcjonalnie”. Według właściwej, logicznej
oceny Zamawiający powinien przyznać punkty Odwołującemu – 5 pkt, Przystępującemu – 0
pkt.
8. Punkty: 7.2, 7.3, 15, 60, 76, 81, 81.1., 110.1, 110.2., 110.3., 119, 130.2, 142, 143, 144,
145, 146 i 147
„Zestawienia parametrów”: Zamawiający w punkcie IV1.2 specyfikacji
warunków zamówienia wymagał złożenia wraz z ofertą przedmiotowych środków
dowodowych, w tym karty katalogowej p
roducenta, potwierdzającej parametry techniczne
wymienione
w z
ałączniku nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia; jednocześnie w odpowiedziach na
pytania Zamawiający nie dopuścił potwierdzenia parametru oświadczeniem producenta lub
dystrybutora. W konsekwencji Zamawiający nie powinien przyznawać żadnych punktów
ofercie
Przystępującego w parametrach potwierdzonych wyłącznie oświadczeniem
producenta.
Zgodnie z art. 107 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający nie może żądać
uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy
służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów
oceny ofert. Zamawiający nie może zatem przyznać Przystępującemu punktów za parametry
wskazane w ww. p
unktach „Zestawienia parametrów”.
9. Pkt 81. i 81.1
: 81. „Rozwiązanie wykorzystujące algorytmy deep-learning do usuwania
szumu z obrazu (zwiększania SNR) w badaniach MR w każdej anatomii (AiCE, AIR Recon
DL lub równoważne, zgodnie z nomenklaturą producenta MR. Zamawiający dopuszcza
wyłącznie rozwiązanie pochodzące od producenta rezonansu, zintegrowane ze skanerem)”;
81.1 „Możliwość łączenia rozwiązania opisanego w pkt. 81. z technikami przyspieszania
akwi
zycji” – Przystępujący nie przedstawił podmiotowych środków dowodowych na
potwierdzenie następujących ww. parametrów. Wymagane przez Zamawiającego
rozwiązanie musi spełniać łącznie następujące wymagania: wykorzystywać algorytmy deep-
learning
usuwać
szum
z obrazu (zwiększać SNR) poprzez wykorzystanie algorytmów deep-learning, być
równoważne do obecnych na rynku rozwiązań (np. AiCE, AiR Recon DL), pochodzić od
producenta rezonansu, być zintegrowane ze skanerem. Zgodnie z posiadaną wiedzą
Odwołującego rozwiązanie opisane przez Zamawiającego oraz równoważne jest obecnie
spełniane przez produkty trzech producentów: GE Healthcare – AiR Recon DL, Canon
Medical Systems
– AiCE, Siemens Healthineers – Deep Resolve. Są to na dzień dzisiejszy
jedyne produkty posiadające oficjalne dopuszczenie do sprzedaży oraz zastosowań
klinicznych (CE, FDA). Wszelkie inne rozwiązania nie są certyfikowane, co oznacza, że nie
mogą być wykorzystywane do diagnostyki pacjentów. Brak jest jakichkolwiek informacji na
temat komercyjnej dostępności równoważnego rozwiązania w zaoferowanym przez
Przystępującego skanerze. Ponadto parametry wskazane w punkcie 81 i 81.1 „Zestawienia”
nie zostały potwierdzone w oficjalnych katalogach producenta, a jedynie w załączonym do
oferty oświadczeniu producenta, co było niedopuszczalne.
10. Punkty: 54, 90, 94.4, 97.3, 97.4, 101.8, 101.10: parametry wskazane w ofercie w tych
punktach
nie zostały w ogóle potwierdzone w dokumentacji producenta.
11. Pkt 95.4
„Minimum 15 wartości b dostępne w badaniach dyfuzyjnych” – w
potwierdzeniach producenta wskazano 16 wartości b.
12. Pkt 106.3
„Matryca rekonstrukcyjna ≥1024 x 1024” – dla tego parametru Przystępujący
nie podał wartości mimo takiego wymogu Zamawiającego.
13. Pkt 12.5, 105.2., 106, 106.1, 106.4
– w treści oferty znajdują się sprzeczne informacje.
a) Pkt 12.5 „O średnicy 50 cm lub dla objętości cylindrycznej DEV 50x50x45 cm
”, dotyczy
parametru „Homogeniczność pola – wartość gwarantowana mierzona w kuli metodą VRMS
w min. 24 punktach i min. 20 płaszczyznach) – zgodnie z informacjami podanymi
w specyfikacjach technicznych producenta:
Załączone do oferty dane potwierdzają wartości
dla elipsoidy (DEV
– dane producenta) oraz dla objętości cylindrycznej (oświadczenie).
O
bjętości pomiarowe stosowane w ocenie homogeniczności pola magnetycznego dzielą się
na sferyczne (DSV
– diameter of spherical volume), elipsoidalne (DEV – diameter of ellipsoid
volume) oraz cylindryczne (cylindical volume). Opisana przez Zamawiającego w parametrze
„objętość cylindryczna DEV” nie istnieje, w związku z tym potwierdzenie wartości dla takiego
opisu parametru jest potwierdzeniem nieprawdy. Tym samym nie ma również możliwości
spełnienia wymogu poprzez podanie wartości dla objętości elipsoidalnej czy też
cylindrycznej. O
dnosząc się do materiałów potwierdzających zaoferowane wartości w ofercie
Przystępującego – nie ma fizycznej możliwości, żeby w identycznych warunkach
pomiarowych w magnesach stosowanych w skanerach MRI homogeniczność pola w
objętości cylindrycznej miała identyczną wartość jak w przypadku objętości elipsoidalnej ze
względu na znaczące różnice w samej objętości.
b)
Pkt 105.2 „Pojemność HD [GB]” – wymagany był dysk 120 GB, w materiałach
potwierdzających występują trzy różne wartości: 120 GB, 250 GB i 512 GB).
c) Pkt 1
06 „Komputer obrazowy (procesor, system operacyjny)” – wymagany był procesor
ośmiordzeniowy, w materiałach potwierdzających występują zarówno procesor
sześciordzeniowy, jak i ośmiordzeniowy.
d) Pkt 106.1
„Pojemność pamięci RAM [GB]”, wymagana była pojemność 98 GB,
w
materiałach potwierdzających występuje zarówno wartość 98 GB jak i 32 GB.
e) Pkt 106.4 „Szybkość rekonstrukcji dla obrazów w matrycy 256 x 256 przy pełnym FOV >
30 000 obrazów/s” – wymagana była szybkość do 113.000 obrazów/s, w materiałach
potw
ierdzających występuje zarówno wartość 113.000 obrazów/s jak i 100.000 obrazów/s.
Na gruncie nowych regulacji w zakresie przedmiotowych środków dowodowych przyjmuje
się, że jeżeli z zapisów dokumentów postępowania w sposób jednoznaczny wynikał zakres
info
rmacji, które mają zostać podane przez wykonawców celem uzyskania punktów w
ramach jednego z kryteriów oceny ofert, ich brak lub niekompletność powinny skutkować
nieprzyznaniem punktów w tym kryterium; nie ma w tym przypadku możliwości uzupełnienia
brakujących informacji, ponieważ nie dopuszcza tego przepis art. 107 ust. 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Skoro zatem Zamawiający jednoznacznie wskazał, że wymaga
przedłożenia wraz z ofertą karty katalogowej producenta, która stanowić ma potwierdzenie
posiadania obligatoryjnych parametrów oraz parametrów punktowanych, a jednocześnie nie
dopuścił złożenia oświadczenia producenta lub dystrybutora, to brak w ofercie
Przystępującego wymaganego przedmiotowego środka dowodowego prowadzi do wniosku,
że oferta w tym zakresie jest niezgodna ze specyfikacją warunków zamówienia, a jej ocena
została przeprowadzona z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Co do
załączonego do oferty oświadczenia spółki Philips Medical Systems Nederland B.V.,
które ma potwierdzać, że system MRI SYSTEM – INGENIA AMBITION X spełnia wymagane
przez Zamawiającego parametry techniczne i funkcjonalne, to dodatkowo zostało ono
podpisane przez p. F. G.,
piastującego stanowisko Tender Business Support Manager, a nie
przez osoby uprawione do reprezentacji spółki Philips Medical Systems Nederland B.V. Brak
też w ofercie potwierdzenia umocowania pana G. do składania oświadczeń tak w imieniu
producenta, jak dystrybutora czy wykonawcy. O
świadczenie również z tego powodu jest
nieważne jako złożone przez podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z treścią art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Prawo zamówień publicznych
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w
przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowego
środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka dowodowego, lub innych dokumentów lub
oświadczeń – a zatem przepis ten wprost zobowiązuje zamawiającego do odrzucenia oferty
wykonawcy, który w wymaganym terminie nie złożył przedmiotowego środka dowodowego.
Celem,
jakiemu ma służyć przedstawienie przedmiotowych środków dowodowych, jest,
zgodnie z art. 7 pkt 20
ustawy Prawo zamówień publicznych, potwierdzenie zgodności
oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami
określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub
wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia. Ponadto, jak stanowi art. 106 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych, przedmiotowe środki dowodowe mają potwierdzać
spełnienie określonych przez zamawiającego wymagań. Zamawiający w treści specyfikacji
warunków zamówienia postanowił, że przedmiotowy środek dowodowy ma potwierdzać
wszystkie parametry zamawianego sprzętu – tak obligatoryjne, jak i punktowane. Brak
przedstawienia właściwego przedmiotowego środka dowodowego jest samodzielną
podstawą odrzucenia oferty, ponadto brak wykazania obligatoryjnych parametrów skutkuje
stwierdzeniem, że oferta jest niezgodna ze specyfikacją warunków zamówienia.
Zgodnie z treścią art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Niezgodność treści
oferty z treścią specyfikacji warunków zamówienia, stanowiąca przesłankę odrzucenia oferty
wykonawcy
ma miejsce w sytuacji, gdy oferowane przez wykonawcę w ofercie zobowiązanie
nie odpowiada zobowiązaniu określonemu w specyfikacji warunków zamówienia bądź też
polega na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami
zamawiającego, przy czym chodzi o wymagania, które dotyczą sposobu opisania, wyrażenia
i potwierdzenia zobowiązania oferowanego, tj. wymagania co do treści oferty, a nie jej formy.
W utrwalonym orzecznictwie jednoznacznie wskazuje się, że każda wada oferty skutkująca
niezgodnością oferty z wymogami merytorycznymi, określonymi przez zamawiającego
w
specyfikacji warunków zamówienia stanowi przesłankę odrzucenia oferty.
Obowiązkiem wykonawcy jest dochowanie należytej staranności i postępowanie zgodnie
z procedurą określoną przez Zamawiającego. W konsekwencji każde opisane powyżej
uchybienie oferty
Przystępującego indywidualnie stanowi niezgodność oferty z wymaganiami
Zamawiającego i każde stanowi samodzielną podstawę do obligatoryjnego odrzucenia oferty
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych, któremu to
obowiązkowi Zamawiający uchybił dokonując czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Ponadto
Zamawiający naruszył przepis art. 239 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych,
bowiem ocenił ofertę Przystępującego z naruszeniem ustalonych w specyfikacji warunków
zamówienia kryteriów oceny, poprzez przyznanie ofercie niewłaściwej liczby punktów, a
nawet przyznanie punktów za parametry, które nie zostały potwierdzone przez wykonawcę
w złożonym przedmiotowym środku dowodowym. Sposób dokonania oceny oferty
Przystępującego jest całkowicie dowolny i oderwany od treści specyfikacji warunków
zamówienia, mimo że ustawa Prawo zamówień publicznych zobowiązuje Zamawiającego do
oceny ofert zg
odnie z wcześniej określonymi kryteriami. Naruszenie ustawy Prawo
zamówień publicznych przy ocenie oferty skutkuje koniecznością uznania, że wybór tej oferty
jako najkorzystniejszej jest nieprawidłowy.
II Stanowisko Zamawiającego
W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości i
zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania, a w
przypadku
nieuznania
zasadności
twierdzeń
Zamawiającego,
o
nieobciążanie
Zamawiającego kosztami postępowania.
Zamawiający wskazał, ze zgodnie z punktem IV.1 specyfikacji warunków zamówienia
wymagał złożenia wraz z ofertą następujących przedmiotowych środków dowodowych:
1) z
ałącznik nr 5 do specyfikacji warunków zamówienia – oświadczenie, iż oferowany
przedmiot zamówienia posiada dokumenty wymagane przez polskie prawo na podstawie
których może być wprowadzony do stosowania w placówkach ochrony zdrowia w RP,
2) kopie karty katalogowej p
roducenta (prospekt), w którym został zaznaczony oferowany
asortyment i podane zostały parametry techniczne wymienione w załączniku nr 2 do
specyfikacji warunków zamówienia.
Wraz z ofertą Przystępujący złożył zgodnie z warunkami i wymaganiami specyfikacji
warunków zamówienia przedmiotowe środki dowodowe tj. karty katalogowe oraz
specyfikacje techniczne. Potwierdzeniem owego faktu jest wygenerowany RAPORT z
załączonych dokumentów do oferty z platformy www.marketplanet.pl. Nieprawdziwe jest
stwierdzenie Odwołującego, że Przystępujący złożył jedynie oświadczenie. Przystępujący
wraz z ofertą złożył nie budzące wątpliwości „przedmiotowe środki dowodowe”.
Odwołujący wskazuje, że przedmiotowy środek dowodowy w postaci „Specyfikacji
technicznej Philips Eindhoven-sig.pdf
”, złożony w języku angielskim, zatytułowany
„STATEMENT” został przetłumaczony na „OŚWIADCZENIE”. Angielskie wyrażenie
„STATEMENT” oznacza m.in.: deklaracja, instrukcja, raport, sprawozdanie. Specyfikacja
techniczna Philips Eindhoven nie jest dokumentem w rozumieniu Odwołującego, tj.
oświadczeniem producenta.
Specyfikacja techniczna Philips Eindhoven złożona wraz z ofertą potwierdza parametry
techniczne wymienione w z
ałączniku nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia, tj. punkty:
7.2; 7.3; 15; 60; 76; 81; 81.1; 110.1; 110.2; 110.3; 119; 130.2; 142; 143; 144; 145; 147 i na
jej podstawie Zamawiający przyznał punkty.
Zamawiający nie wzywa Przystępującego do uzupełnienia przedmiotowych środków
dowodowych, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności
z cechami lub kryteriami o
kreślonymi w opisie kryteriów oceny ofert, na co wskazuje
Odwołujący. Potwierdzeniem stanu faktycznego jest RAPORT z dokumentów załączonych
do oferty Przystępującego oraz korespondencja z Przystępującym. Błędne posiłkowanie się
przez Odwołującego art. 107 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadza w błąd,
nie miało miejsca uzupełnienie brakujących informacji przez dodatkowe złożenie
oświadczeń.
Błędne jest również stwierdzenie, że brak w ofercie potwierdzenia umocowania p. F. G. do
składania oświadczeń w imieniu producenta, wykonawcy. Specyfikacja techniczna Philips
Eindhoven
– dokument pdf złożony wraz z ofertą w wersji anglojęzycznej oraz w tłumaczeniu
na język polski, został podpisany przez K. M. – pełnomocnika Przystępującego. Zgodnie z
wyrokiem KIO 1723/21
środek dowodowy sporządzony w języku obcym musi być złożony
wraz z tłumaczeniem na język polski, co oznacza, że środek ten i tłumaczenie stanowią
nierozerwalną całość.
Na podstawie art. 106 usta
wy Prawo zamówień publicznych żądanie przedmiotowych
środków dowodowych nie może ograniczać uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli
potwierdzają, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez
zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria. Kierując się dobrem postępowania, na
podstawie art. 106 pkt 3
ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający zaakceptował
jako równoważne środki dowodowe złożone przez obu wykonawców. W przypadku oferty
Przystępującego zaakceptował dokument „Specyfikacja Techniczna Philips Eindhoven”, w
której bezpośrednio producent szczegółowo potwierdził spełnienie przez oferowany aparat
wymaganych parametrów, natomiast w ofercie Odwołującego dokument „Podstawowe
wymagania instalacyjne - 2A900-706EN*F / Vantage Orian XGO (MRT 1550
”.
Co do zarzutu
niepotwierdzenia w przedmiotowych środkach dowodowych parametrów:
a) z punktu 81 i 81.1
– parametry te zostały potwierdzone przez producenta systemu w
załączniku do oferty Specyfikacja Techniczna Philips Eindhoven, str. 5.
b) z punktów: 54, 90, 94.4, 97.3, 97.4, 101.8, 101.10 – parametry te zostały potwierdzone
przez producenta systemu w załączniku do oferty: pkt 54 – str. 20 Karta Katalogowa Philips
Ingenia X oraz str. 10 Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 90
– str. 8 Specyfikacja
Techniczna Philips MR, pkt 94.4
– str. 8 Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 97.3 – str.
5 Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 97.4
– str. 5 Specyfikacja Techniczna Philips MR,
pkt 101.8
– str. 8 i 9 Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 101.10 – str. 10 Specyfikacja
Techniczna Philips MR.
Dla Zamawiającego celem badania ofert jest porównanie cech/parametrów zaoferowanej
aparatury.
Zamawiający brał do oceny ofert parametry wyrażone wartością, którą mógłby
porównać. Te parametry były sprawdzane przez Zamawiającego w oparciu o załączone do
ofert przedmiotowe środki dowodowe. Natomiast parametry, które były do potwierdzenia
oświadczeniem „TAK” Zamawiający uznał, że nie wymagają potwierdzenia w Karcie
katalogowej i wystarczające jest oświadczenie wykonawcy „TAK”. W tej kwestii Zamawiający
również potraktował obu wykonawców w ten sam sposób. Zamawiający uznał, że oferty
spełniają w tym zakresie wymogi Zamawiającego, gdyż kluczowe jest potwierdzenie „TAK”
oceniane na zasadzie spełnia/nie spełnia oraz brak konkretnej wartości do porównania i tym
samym sprawdzenia w przedmiotowych środkach dowodowych.
Ponadto na tę okoliczność Zamawiający przewidział w punkcie IV.2 specyfikacji warunków
zamówienia możliwość, że „W przypadku wątpliwości czy przedmiot zamówienia spełnia
wymagania określone w SWZ, Zamawiający zastrzega sobie prawo do wezwania
Wykonawców do złożenia kart charakterystyki, certyfikatów, katalogów, opisów przedmiotu
zamówienia, materiałów informacyjnych, ulotek, oświadczeń producenta – potwierdzających
że oferowane wyroby spełniają wymagania określone przez Zamawiającego itp.” Jednakże
Zamawiający takich wątpliwości nie miał.
Co do punktu 7.3
„Czas od planowanego wyłączenia pola do jego ponownego uruchomienia
i rozpoczęcia pracy systemu” Zamawiający wskazał, że 1 dzień to 24 godziny, zatem w
prosty sposób można to przeliczyć jako 5/24, czyli 0,21 dnia i porównać oferty. Odwołujący
ni
e miał żadnych wątpliwości na wcześniejszym etapie postępowania i nie zadawał żadnych
pytań na ten temat.
Co do punktów: 15, 23, 47 i 71.1 – domyślnym wzorem na obliczenie proporcjonalności jest
wzór zastosowany przez Zamawiającego, Odwołujący proponuje stosowanie złożonego
wzoru, zawierającego wiele zmiennych i zależności. Odwołujący nie miał żadnych
wątpliwości na wcześniejszym etapie postępowania i nie zadawał żadnych pytań na ten
temat.
Co do punktu 148
. „Maksymalna temperatura w pomieszczeniu magnesu, przy której
producent
gwarantuje poprawną pracę systemu” – to zamawiający decyduje, w jaki sposób,
pod kątem własnych wymagań i potrzeb będzie oceniał poszczególne parametry.
Z doświadczenia Zamawiającego niższa temperatura w pomieszczeniu badań jest dużo
korzystniejsza z punktu widzenia pacjentów, których ciała są podgrzewane w czasie badania
na skutek emisji fal radiowych i działania układu gradientowego. Wyższa temperatura po
pierwsze będzie powodowała uczucie dyskomfortu dla pacjentów, a w skrajnych
przypadkach może powodować ich nadmierne pocenie się, co podnosi ryzyko poparzenia
pacjenta w czasie badania. Zamawiający chce uniknąć takich sytuacji. Wszelkie wątpliwości i
niejasności Odwołujący winien podnieść na etapie zadawania pytań, a nie po złożeniu ofert,
gdzie stwierdził niekorzystne dla niego ocenianie parametru. To, co dla jednego szpitala
może być korzystne, w innym może stanowić problem, a przywoływanie innych postępowań
nie ma wpływu na decyzję Zamawiającego.
Co do punktu 106.3
„Matryca rekonstrukcyjna ≥ 1024x1024” – parametr ten wynika
z załączonej do oferty Karty katalogowej systemu Philips Ingenia Ambition X, str. 11 „ Maks.
matryca rekonstrukcji 1024 (opcjonalnie 2048)
”. Producent nie podaje drugiego wymiaru,
gdyż jest to kwadrat.
Co do punktu 12.5
„O średnicy 50 cm lub dla objętości cylindrycznej DEV 50x50x45 cm
” –
j
ak zauważył Odwołujący, „DEV” jest parametrem określającym homogeniczność w objętości
elipsy (Diameter of Ellipsoid Volume). Taka wartość jest potwierdzona w dokumentacji
systemu i zgodnie z danymi produktowymi została podana w ofercie. W związku z
powyższym wywody Odwołującego nie mają żadnego znaczenia z punktu widzenia oceny
oferty Philips. Podano wartość zgodnie z jednoznacznymi wymaganiami Zamawiającego i
zgodnie ze stanem faktycznym.
Co do punktów: 105.2, 106 i106.1 – parametry te wynikają z załączonej do oferty karty
katalogowej systemu Philips Ingenia Ambition X.
Co do punktu 106.4
– wartość 113.000 została potwierdzona w trzech dokumentach:
wypełnionej tabeli, specyfikacji potwierdzonej przez producenta i danych produktowych
systemu Ingenia Ambition X.
W punkcie XIII
specyfikacji warunków zamówienia „Opis kryteriów, którymi zamawiający
będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem wag tych kryteriów” Zamawiający
wskazał na następujące kryteria: cena 60 % – 60 punktów, okres gwarancji rezonansu
magnetycznego 5 %
– 5 punktów, jakość 35% – 35 punktów.
W punkcie 1. ppkt 3. wskazał zasady oceny ofert w kryterium jakości: „3) Opis kryterium
jakość (J) punkty zostaną przyznane na następujących zasadach: W ramach kryterium
jakość Zamawiający będzie przyznawał punkty za określone w Zestawieniu warunków,
parametrów granicznych – Załącznik nr 2 do SWZ – cechy/właściwości/parametry
zaoferowanego pr
zez Wykonawcę asortymentu: Zamawiający zsumuje punkty przyznane w
ramach poszczególnych podkryteriów, do obliczenia całkowitej liczby punktów w ramach
kryterium jakość (J) zastosuje wzór: J = Jn÷Jmax x 35 pkt, J – liczba punktów badanej oferty
w
kryterium
oceny
Jakość,
J max
– największa całkowita liczba punktów możliwa do uzyskania w podkryterlach Jn –
całkowita liczba punktów uzyskana w podkryteriach w badanej ofercie.”
Wskazane w pkt XIII
specyfikacji warunków zamówienia kryteria, którymi kierował się
Z
amawiający przy wyborze oferty, znane były wszystkim zainteresowanym. Na etapie
prowadzenia postępowania uczestnicy postępowania przetargowego nie prosili o wyjaśnienie
treści specyfikacji warunków zamówienia w kryterium jakości. Zamawiający uznał milczenie
za zgodę uczestników na zaproponowane kryteria, uznając je za nie budzące wątpliwości.
III Stanowisko Przystępującego
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił wykonawca
„Creator-Comm” Sp. z o.o.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Jeśli chodzi o klasyfikację plików specyfikacji technicznej Philips Eindhoven powołał się na
wyroki KIO 397/20, KIO 179/19, 184/19, 187/19, KIO 1280/15 i
KIO 1292/17, z których
wynika, że określenie „karta katalogowa” jest niedodefiniowane i może przybrać różną formę.
Karty katalogowe i oświadczenia producentów nie są oświadczeniem woli, by domagać się
posiadania umocowania do reprezentacji. To oświadczenia wiedzy i ocenia się ich
wiarygodność oraz to, czy dana osoba była kompetentna, by poświadczyć dane parametry.
Według Przystępującego dokument zatytułowany „Statement” to prospekt, a p. G. jest
uprawniony do złożenia takiego oświadczenia, co potwierdza oświadczenie Philips Medical
Systems Nederland B.V. W
oświadczeniu tym Philips nie interpretuje wymagań
Z
amawiającego, lecz wskazuje, jakie znaczenie należy nadać dokumentowi „Statement”, tj.
liczy się treść i cel, w jakim jest on składany. Specyfikacja techniczna Philips Eindhoven nie
różni się treścią od dokumentów przedstawionych przez Odwołującego, a jedynie tym, że
posiada podpis. Zdaniem P
rzystępującego Odwołujący swoje dokumenty dostosował do
wymogów Zamawiającego – przedstawiony przez niego dokument to plik z nagłówkiem
i ciągiem tekstu, w którym dodano np. odniesienia do punktów specyfikacji warunków
zamówienia. Zamawiający wykluczył oświadczenia w takim znaczeniu, że podmiot
oświadcza „potwierdzamy spełnianie wymogów”.
Jeśli chodzi o liczenie proporcjonalności, to nawet uwzględnienie zarzutów dotyczących
punktacji „proporcjonalnie” i użycie innego wzoru nie zmienia rankingu ofert. Podstawowy
wzór na proporcjonalność to A/B=C/D, który to wzór stosuje Zamawiający, który porównywał
do siebie oferty. Zamawiający nie porównywał parametrów granicznych, ale to, co zostało
zaoferowane. Odwołujący chce modyfikacji tego wzoru.
Przystępujący wskazał, że zarzut dotyczący temperatury jest spóźniony, ponieważ odnosi się
do specyfikacji, a nie do jej zastosowania przy przyznawaniu punktów. Wniósł o odrzucenie
od
wołania w zakresie tego zarzutu. Nikt wskazanej punktacji nie kwestionował ani na etapie
specyfikacji warunków zamówienia, ani wcześniejszych konsultacji. Zamawiający napisał, że
chce podania maksymalnej temperatury i wskazał, ile punktów w tej pozycji przypisze.
Odwołujący otrzymał liczbę punktów zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia, a że
sama specyfikacja warunków zamówienia była błędna, należało podnosić na etapie
specyfikacji.
Według Przystępującego dokumenty dotyczące parametrów niepunktowanych w kryterium
można uzupełnić. Dlatego ofertę Przystępującego ewentualnie można uzupełnić, a nie
odrzucić.
Jeśli chodzi o punkt 12.5 („cylindryczność DEV”) – Zamawiający się pomylił, ale nie jest
prawdą, że już samo wskazanie wymiarów 50x50x45 cm
nie wskaz
uje na elipsoidalność,
ponieważ tak się wymiaruje elipsoidę, natomiast w walcu (cylindrze) podaje się wysokość
i średnicę. W karcie katalogowej Philips podano wymiary elipsoidy 50x50x45 cm
≥ 2 ppm.
„Ppm” oznacza „parts per million” i chodzi o homogeniczność cieczy. Wymóg ten dotyczył
każdego kształtu. Przystępujący powielił błąd Zamawiającego. Jeśli Zamawiający miałby
wątpliwości, mógł się spytać, o jaki kształt chodzi, ale widocznie tych wątpliwości nie miał.
Trudno więc uznać, że Przystępujący podał nieprawdę.
Jeśli chodzi o funkcję deep learning (pkt 81 i 81.1) zauważa, że z odwołania trudno
wnioskować, co Odwołujący zarzuca Przystępującemu. Według Odwołującego funkcja deep
learning
ma służyć do redukcji szumów w zapisanym obrazie. Natomiast Zamawiający
w specyfikacji nie ograniczył wymogu tylko do szumu obrazu, a wszystkie trzy funkcje
podane przez P
rzystępującego (Easy Switch, Smart Exam/Touch i Vital Eye) dotyczą
obrazu, wszystkie są zintegrowane ze skanerem, wszystkie pochodzą od producenta
rezonansu
i wszystkie wykorzystują aplikację deep learning. Jeśli Zamawiający miał wątpliwości, mógł
poprosić o wyjaśnienia. FDA to certyfikat amerykański i nie ma zastosowania na polskim
rynku. Zamawiający nie wskazał, że wymóg dotyczy rekonstruktora, jak wnioskuje
O
dwołujący, tylko że dotyczy systemu jako całości. Philips stosuje deep learning na poziomie
akwizycji i jest liderem w tej dziedzinie. SNR to stosunek szumów do jakości obrazowania.
Philips ma tu parametr o 30 decybeli niższy niż Odwołujący. W punkcie tym chodzi o
interpretację, na jakim etapie Zamawiający oczekiwał zastosowania tej technologii. Deep
learning
nie jest nazwą własną ani pojęciem zdefiniowanym. Oznacza, że oprogramowanie
uczy
się
różnych
funkcji
i samo rozwiązuje problemy. Według niego Zamawiającemu chodziło o wykorzystanie funkcji
deep learning
do redukcji szumów w obrazie, a nie tylko w obrazie otrzymanym.
Jeśli chodzi o punkt 106.3, to w tabeli Przystępujący odpowiedział „Tak”, ale w karcie
katalogowej są podane wymiary. Jest to kwadrat, więc dane są jasne. Ewentualnie można
dokonać poprawienia oferty wskazując drugą krawędź – jest to drobiazg.
Jeśli chodzi o punkty 105.2, 106, 106.1, 106.4 – Przystępujący spełnił wymagania, zostały
one opisane w karcie katalogowej. Ulotka Philips
– specyfikacja techniczna Philips MR była
przygotowana ogólnie, a nie do tego postępowania. Dlatego komputer Philips w ulotce jest
przykładowy, oferowany został opisany w załączniku nr 2. Karta katalogowa jest zaś
potwierdzeniem istni
enia takich parametrów.
Co do punktu 95.4
– w specyfikacji technicznej producent wskazał, że urządzenie osiąga do
16b, co potwierdza, że osiąga wymaganie wymaganych 15b. Oferta jest więc zgodna z
wymaganiami.
IV Stanowisko Izby
Na wstępie Izba stwierdziła, że nie zachodzi żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, opisanych w art. 528 ustawy Prawo zamówień publicznych, a Odwołujący ma
interes we wniesieniu odwołania w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Przepis art. 505 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że środki
ochrony prawnej przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy (ustawy
Prawo zamówień publicznych).
Izba ustaliła także, iż stan faktyczny postępowania, w szczególności treść specyfikacji
warunków zamówienia wraz ze zmianami i wyjaśnianiami oraz treść oferty Przystępującego
i oferty
Odwołującego, a także przyznana przez Zamawiającego punktacja w kryteriach
oceny ofert,
nie jest sporny między Stronami i Przystępującym.
Po zapoznaniu się z przedmiotem sporu oraz argumentacją Stron i Przystępującego,
w oparciu o stan faktyczny ustalony
na podstawie dokumentacji postępowania
przedstawionej przez Zamawiającego, złożonych pism oraz stanowisk Stron i
Przystępującego przedstawionych podczas rozprawy Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c w związku z art.
107 ust. 2 i 3, art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 239 ust. 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Powołane przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych stanowią:
Art. 226 ust. 1 pkt lit. c:
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art.
125 ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw
wyklu
czenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka
dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń.
Art. 226 ust. 1 pkt 5: Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia.
Art. 107 ust. 2 i 3: 2.
Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub
złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu
o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu
zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo
złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą
przesłanki unieważnienia postępowania.
Art. 239 ust. 1:
Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny
ofert określonych w dokumentach zamówienia.
Art. 16 pkt 1:
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców.
W zakresie zarzutu
dotyczącego naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c w związku z art. 107
ust. 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych przez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego, pomimo że wykonawca ten nie złożył wymaganych przez Zamawiającego
przedmiotowych środków dowodowych Izba stwierdziła, co następuje.
W rozdziale IV
specyfikacji warunków zamówienia „Informacja o przedmiotowych środkach
dowodowych” Zamawiający wskazał: „1. Zamawiający będzie wymagał złożenia wraz z
ofertą następujących przedmiotowych środków dowodowych: 1) Załącznik nr 5 do SWZ –
Oświadczenie, iż oferowany przedmiot zamówienia posiada dokumenty wymagane przez
polskie prawo,
na podstawie których może być wprowadzony do stosowania w placówkach
ochrony zdrowia w RP.
2) Kopie karty katalogowej Producenta (prospekt), w którym został zaznaczony oferowany
asortyment i podane zostały parametry techniczne wymienione w Załączniku nr 2 do SWZ;
2. W przypadku wątpliwości czy przedmiot zamówienia spełnia wymagania określone w
SWZ, Zamawiający zastrzega sobie prawo do wezwania Wykonawcy do złożenia kart
charakterystyki, certyfikatów, katalogów, opisów przedmiotu zamówienia, materiałów
informacyjnych, ulotek, oświadczeń producenta –potwierdzających że oferowane wyroby
spełniają wymagania określone przez Zamawiającego itp.
Jeżeli Wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe będą niekompletne, Zamawiający wezwie do ich złożenia
lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie (art. 107 ust. 2 ustawy PZP). Przepisu nie stosuje
się, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub
kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo złożenia przedmiotowego
środka dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą przesłanki unieważnienia
postępowania (art. 107 ust. 3 ustawy PZP). Zamawiający może żądać od Wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych (art. 107 ust. 4 ustawy
PZP).”
W odpowiedzi na pytania wykonawców dotyczące treści specyfikacji warunków zamówienia
z 6 września 2021 r. Zamawiający wskazał:
„Wniosek III Dotyczy SWZ Rozdział IV.1.2
1. Prosimy o p
otwierdzenie rozumienia wymogu, iż Zamawiający oczekuje potwierdzenia
w dokumentach typu katalog firmowy/dokumentacja techniczna jedynie parametrów
technicznych określonych w Załączniku nr 2 do swz, a nie np. wymogów odnoszących się
np. do usług (przykładowo: podłączenie urządzeń do systemu PACS/HIS/RIS), czy też
wymogów dotyczących np. dokumentacji, gwarancji itd.?
Odpowiedź: Zamawiający potwierdza, iż oczekuje potwierdzenia w dokumentach typu
katalog firmowy/dokumentacja techniczna jedynie parametrów technicznych określonych
w Załączniku nr 2 do SWZ.
2. Z uwagi na wyjątkową mnogość parametrów, jakimi cechują się urządzenia będące
przedmiotem zamówienia naturalnym jest, że nie wszystkie parametry wyspecyfikowane
w wymaganiach Zamawiającego znajdują się w dokumentach wymienionych w tym punkcie
SIWZ. Tak sformułowane wymaganie uniemożliwia złożenie oferty nie z powodu braku
spełnienia wymagań technicznych, ale przez fakt braku wyszczególnienia parametrów
technicznych w katalogach firmowych lub dokumentacji technicznej itp. oferowanego
sprzętu. W związku z powyższym wnosimy o dopuszczenie złożenia oświadczenia
producent
a lub autoryzowanego przedstawiciela/dystrybutora producenta potwierdzającego
spełnienie parametrów technicznych nie wyszczególnionych w katalogach firmowych.
Odpowiedź: Zgodnie z SWZ.”
„Pytanie 23 Dotyczy zapisów SW rozdział VI pkt 1 ppkt 2)
Czy z uwagi n
a to, że w instrukcjach, katalogach, ulotkach, folderach przedstawiona jest
tylko część parametrów i funkcjonalności sprzętu, Zamawiający w odniesieniu do
wymaganych przez siebie parametrów, które nie są prezentowane w tych dokumentach
dopuści ich potwierdzenie oświadczeniem Wykonawcy posiadającego pisemną autoryzację
producenta dla serwisu i sprzedaży oferowanego rezonansu magnetycznego?
Odpowiedź: Nie.”
W wyjaśnieniach specyfikacji warunków zamówienia z 14 września 2021 r. Zamawiający
wskazał:
„Wniosek XI Pytanie nr 1 – Dotyczy zapisów SWZ – Pkt. IV „Informacja o przedmiotowych
środkach dowodowych” ppkt 1.2
Czy z uwagi na to, że w kartach katalogowych, ulotkach, folderach zawarte są najważniejsze
parametry sprzętu, a producent sprzętu przygotowuje jednakowy dla wszystkich krajów
folder z parametrami technicznymi aparatu, Zamawiający dopuści potwierdzenie
parametrów, których brakuje w kartach katalogowych, ulotkach oświadczeniem Wykonawcy,
producenta lub autoryzowanego przedstawiciela producenta?
Odpowiedź: Zamawiający nie dopuszcza.
Pytanie nr 2
– Dotyczy zapisów SWZ – Pkt. IV „Informacja o przedmiotowych środkach
dowodowych” ppkt 1.1 i ppkt 1.2.
Zwracamy się z prośbą o potwierdzenie, że Zamawiający wymaga dostarczenia wraz z
ofertą przedmiotowych środków dowodowych jedynie dla głównego przedmiotu zamówienia
(tj. rezonansu magnetycznego) z wyłączeniem dodatkowego wyposażenia.
Odpowiedź: Zamawiający nie potwierdza.”
Przystępujący w ramach składanej oferty złożył m.in. szereg plików w formacie pdf
oznaczonych jako „karta katalogowa” oraz plik pdf o nazwie „Specyfikacja techniczna Philips
Eindhoven
– sig” oraz „Specyfikacja techniczna Phiplis MR – sig”.
Pierwszy z tych plików zawierał skan dokumentu opatrzonego logiem firmy Philips i danymi
spółki Philips Medical Systems Nederland B.V., był datowany na 10 września 2021 r., został
opatrzony podpisem pana F. G. (zeskanowanym wraz z dokumentem) ze wskazaniem jego
funkcji:
Tender
Business
Support
Manager
International
Business
Team
i zawierał treść „To whom it may concern STATEMENT We, Philips Medical Systems
Nederland B.V. Veenpluis 6, 5684 PC Best, The Netherlands, hereby confirm that the MRI
SYSTEM
– INGENIA AMBITION X meets the following technical and functional parameters:”,
co zostało przetłumaczone w załączonym tłumaczeniu jako „Do Wszystkich, których to
dotyczy: OŚWIADCZENIE My, spółka Philips Medical Systems Nederland B.V. Veenpluis 6,
5684 PC Best, Holandia niniejszym potwierdzamy, że system MRI SYSTEM – INGENIA
AMBITION X spełnia poniższe parametry techniczne i funkcjonalne:” – po czym została
zamieszczona tabela w poszczególnymi parametrami.
Plik
„Specyfikacja techniczna Phiplis MR – sig” zawierał informacje o systemie MRI 1.5T
firmy Philips, model 782109 Ingenia Ambition X.
Przedmiotem zar
zutu Odwołującego było to, że Przystępujący, zamiast wymaganej karty
katalogowej producenta lub prospektu
złożył oświadczenie w imieniu producenta, którego
Zamawiający nie dopuścił w treści specyfikacji warunków zamówienia i, przede wszystkim,
w ramach in
terpretacji (wyjaśnienia) treści specyfikacji. Dodatkowo oświadczenie to zostało
podpisane przez F. G.,
co do którego nie wykazano umocowania do reprezentowania spółki
Philips
, przez co oświadczenie to jest nieważne.
Jak wyjaśnił Zamawiający podczas rozprawy, w zakazie potwierdzania parametrów
oświadczeniem chodziło mu o to, by parametry nie były potwierdzane tylko przez krótkie
wskazania, że urządzenie dany parametr spełnia.
W rozdziale IV specyfikacji warunków zamówienia Zamawiający wskazał, że wymaga
pr
zedstawienia przez wykonawców kopii karty katalogowej producenta (prospektu), w którym
został zaznaczony oferowany asortyment i podane zostały parametry techniczne wymienione
w załączniku nr 2 do SWZ.
Problemem tego wymogu jest jednak zdefiniowanie, czym konkretnie jest karta katalogowa
i prospekt. Zgodnie z definicją „Słownika języka polskiego PWN” www.sjp.pwn.pl „prospekt”
to „broszura lub ulotka zawierająca tekst informacyjno-reklamowy”. Natomiast karta
katalogowa (
≈ karta produktu ≈ karta techniczna) to zbiór informacji, które będą użyteczne
dla osoby potencjalnie zainteresowanej kupnem towaru; dokument informacyjny, który
zawiera takie dane jak parametry techniczne oraz właściwości fizykochemiczne produktu,
jego przewidywane zastosowanie, ewentualnie zalecany sposób przetwórstwa oraz warunki
bezpiecznego magazynowania i transportu.
Oba te dokumenty mogą też zawierać zdjęcia
lub rysunki albo inne wizualizacje produktów, których dotyczą.
Cechą charakterystyczną powyższych dokumentów jest, że są opatrzone logiem lub nazwą
wystawcy, lecz nie są sygnowane.
Przystępujący kwestionowany dokument nazwał specyfikacją techniczną, a producent
„Statement”.
Z prawnego punktu widzenia wszystkie te dokumenty
można zakwalifikować jako
oświadczenia wiedzy. Przy czym kwestia ich nazewnictwa jest kwestią umowną i płynną,
trudno więc stwierdzić konkretnie, czym się różni czy powinna różnić „karta katalogowa” od
„specyfikacji technicznej” i jaki powinien być stopień szczegółowości czy wygląd każdej z
nich.
W erze dokumentów elektronicznych, kiedy posługiwanie się tradycyjnymi,
drukowanymi katalogami jest już mało powszechne (zwłaszcza przy składaniu ofert
elektronicznych)
, tym trudniej odróżnić od siebie te dokumenty i ich nazewnictwo zależy
wyłącznie od woli wystawcy lub odbiorcy.
Przy czym z praktyki wynika, że w postępowaniach o udzielenie zamówienia zamawiający
często stosują wymóg dotyczący przedstawienia „karty katalogowej” jako ogólny wymóg
przedstawienia dokum
entu, który będzie pochodził od producenta i zawierał dane techniczne
i inne informacje o produkcie, ewentualnie
także jego zdjęcia/wizualizacje, przy czym nazwa
tego dokumentu jest wtórna – może on być nazwany kartą produktu, kartą techniczną,
specyfikacją techniczną czy folderem informacyjnym.
Philips Medical Systems Nederland B.V. wystawiony przez siebie dokument nazwał
„Statement”, co, według słownika, można przetłumaczyć jako: komunikat, oświadczenie,
wypowiedź, zdanie, deklaracja, instrukcja, wyrażenie, wykaz, wyciąg, twierdzenie, rozkaz,
zeznanie, stwierdzenie, raport, sprawozdanie, podanie, orzeczenie.
Przystępujący
niefortunnie, w tych
okolicznościach sprawy (tj. wobec wyjaśnień specyfikacji warunków
zamówienia), przetłumaczył to jako „Oświadczenie”.
W oświadczeniu Philips Medical Systems Nederland B.V. z 18 listopada 2021 r.,
przedstawionym przez Przystępującego podczas rozprawy, przedstawiciele spółki nazwali
powyższy dokument „prospectus” i wskazali, że deklaracje tego typu są standardowym,
stosowanym przez spółkę sposobem informowania o cechach, funkcjonalnościach
i parametrach technicznych produktów w przypadku, gdy informacje tego typu nie są
pokrywane w innych materiałach informacyjnych spółki – jako uzupełniające prospekty
informacyjne (
„supplemental prospectuses”). W oświadczeniu dodatkowo wskazano, że
według standardowej praktyki tego typu materiały (karty katalogowe, foldery i inne prospekty)
nie s
ą podpisywane, a uwiarygadnia je samo logo spółki – natomiast pan G. posiada
uprawnienia do wystawiania dokumentów tego typu, co zostało ujawnione w rejestrze
handlowym
spółki (którego wydruk również przedstawił Przystępujący).
Jak więc wynika z powyższego, kwestia nazewnictwa dokumentu jest kwestią umowną i
zależy wyłącznie od woli wystawcy wynikającej z danych okoliczności: Przystępujący nazwał
plik specyfikacją techniczną, spółka Philips „Statement” ale, gdy było to dla niej wygodne –
„prospectus”.
Jednym z podstawowy
ch wymogów proceduralnych jest to, by zamawiający wymagane
przedmiotowe środki dowodowe wskazał a priori w ogłoszeniu o zamówieniu lub
dokumentach zamówienia (art. 106 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych), co służy
zachowaniu przejrzystości postępowania oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
Z kolei, zgodnie z art. 106 ust. 3 zdanie drugie
ustawy Prawo zamówień publicznych,
z
amawiający akceptuje równoważne (do wskazanych przez niego) przedmiotowe środki
dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają
określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria. Wykonawcy mają więc
prawo przedstawić dokumenty inne lub inaczej nazwane niż te wskazane przez
zamawiającego, ale, oczywiście, dla zachowania wskazanych w art. 16 ustawy Prawo
zamówień publicznych podstawowych zasad prowadzenia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, tj. zasady przejrzystości postępowania, zasady uczciwej
konkurencji i zasady
równego traktowania wykonawców, powyższe nie może być niezgodne
z
wymaganiami
wskazanymi
w specyfikacji warunków zamówienia i wyjaśnieniami do niej.
Zamawiający w wyjaśnieniach z 6 i 14 września 2021 r., na propozycję przedstawienia
dokumentów zamiennych w postaci: oświadczenia producenta lub autoryzowanego
przedstawiciela/dystrybutora producenta,
oświadczenia wykonawcy posiadającego pisemną
autoryzację producenta lub oświadczenia wykonawcy, producenta lub autoryzowanego
przedstawiciela producenta
, odpowiedział, iż podtrzymuje postanowienie specyfikacji
warunków zamówienia.
Z drugiej strony jednak
– jak wskazano w samych pytaniach do specyfikacji warunków
zamówienia i co nie było sporne podczas rozprawy – w standardowo sporządzanych kartach
katalogowych/prospektach
czy nawet specyfikacjach technicznych (które w praktyce są
bardziej szczegółowe niż karty katalogowe/prospekty), nie ma wszystkich i dokładnie takich
info
rmacji, jakich wymagał Zamawiający w tym postępowaniu. Wymagania Zamawiającego
należało jednak w jakiś sposób wypełnić. Zatem, aby spełnić te wymagania, wykonawca lub
producent musiał przygotować dodatkowy dokument odnoszący się wprost do parametrów
wymien
ionych w załączniku nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia. Odwołujący postąpił
tak samo, jedynie zgrabniej
od Przystępującego nazwał przedstawione dokumenty.
Nie zmienia to sytuacji, że każdy z tych dokumentów jest jednak oświadczeniem producenta,
także karta katalogowa i prospekt, różni je tylko nazwa.
Tym samym, w ocenie Izby, istotne jest, jaką treść dokument taki zawiera i czym miałby się
różnić w swojej treści od karty katalogowej/prospektu (gdyby oczywiście zawierały one te
dane, których nie zawierają), a także to, że wykonawca w jakiś sposób musiał spełnić
wymagania Zamawiającego, który doprowadził do sytuacji, w której jednocześnie wymagał
„jedynie” kart katalogowych i przedstawienia szeregu bardzo szczegółowych informacji,
których one nie zawierają (notabene Zamawiający, udzielając odpowiedzi na pytania, mógłby
poświęcić więcej uwagi wskazaniom wykonawców i przemyśleniu konsekwencji swoich
odpowiedzi, i
nie doprowadzać do sytuacji nierozwiązywalnych).
Co do kwestii podpisu
– jak wskazała Izba we wcześniejszych rozważaniach, i co
potwierdziła spółka Philips – dokumenty typu karta katalogowa, prospekt czy nawet
specyfikacja techniczna, z zasady są skierowane do nieokreślonych odbiorców i nie są
podpisywane, zatem kwestia podpisu pana G. nie ma znaczenia. Dodatkowo podczas
rozprawy
Przystępujący złożył dokumenty, w których Philips Medical Systems Nederland
B.V. potwierdził, że pan G. był uprawniony do tego typu deklaracji, zatem, w ocenie Izby, nie
ma potrzeby wzywania Przystępującego do uzupełniania dokumentów w tym zakresie.
Co do zarzutów naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego, pomimo że
treść oferty tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia oraz art. 239 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez ocenę oferty Przystępującego z naruszeniem
ustalonych
w specyfikacji
warunków zamówienia kryteriów oceny, w szczególności poprzez przyznanie
tej ofercie niewłaściwej liczby punktów, Izba stwierdziła, co następuje.
W zakresie
zarzutu dotyczącego punktu 7.3 załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Pozycja ta dotyczy parametru: „Czas od planowanego wyłączenia pola do jego ponownego
uruchomienia i rozpoczęcia pracy systemu”. W kolumnie „Parametr wymagany” Zamawiający
wskazał „Tak, podać dni, opisać”, a w kolumnie „Punktacja” określił: „Wartość najmniejsza 5
pkt. Wartość największa 0 pkt. Pozostałe proporcjonalnie”. W swojej ofercie Odwołujący
podał „1 dzień”, natomiast Przystępujący „0 dni, 5 godzin”.
W ocenie Izby z opisu parametru wynika, że Zamawiający żądał podania okresu w dniach
(„podać dni”), tak zatem czas ten powinien być oceniany zgodnie ze specyfikacją warunków
zamówienia (choć być może, w obliczu deklaracji w ofertach, bardziej miarodajne byłoby
żądanie w specyfikacji podania czasu w godzinach – jednak nie miało to miejsca).
5 godzin to 0 dni, zatem Przystępujący prawidłowo podał czas, a Zamawiający prawidłowo
przyznał punkty w tym kryterium, tj. 5 punktów Przystępującemu i 0 punktów Odwołującemu.
Niezależnie od powyższego, przy dwóch ofertach wartości te nie były oceniane
proporcjonalnie, lecz w systemie wartość najmniejsza – 5 punktów, a największa – 0
punktów, nie ma więc znaczenia kwestia przeliczania przy obliczaniu punktów dnia na liczbę
godzin
, jak też, szczęśliwie dla Zamawiającego, nie musiał on dokonywać dzielenia z
udziałem 0.
Z kolei Odwołujący w swojej ofercie jednoznacznie podał „1 dzień” i jedynie taką informację,
więc Zamawiający nie może prowadzić wyjaśnień treści oferty w celu zmiany tej deklaracji
(bo być może byłoby to mniej niż 1 dzień, tj. mniej niż 24 godziny, a w szczególności mniej
niż 5 godzin), byłoby to wprost niezgodne z dyspozycją art. 223 ust. 1 zdanie drugie ustawy
Prawo zamówień publicznych, w szczególności, że dotyczy to parametru ocenianego w
ramach kryteriów oceny ofert. Z art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych wynika,
że w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych
sk
ładanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym
a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187,
dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści (ust. 2 mówi o poprawianiu omyłek pisarskich,
rach
unkowych i innych omyłek polegających na niezgodności oferty z dokumentami
zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty, zaś art. 187 dotyczy dialogu
konkurencyjnego).
W zakresie zarzutu dotyczącego punktu 148. załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Pozycja ta dotyczy parametru: „Maksymalna temperatura w pomieszczeniu magnesu, przy
której producent gwarantuje poprawną pracę systemu (Podać [°C])”. W kolumnie „Punktacja”
Zamawiający określił sposób oceny określił: „Wartość największa 0 pkt. Wartość najmniejsza
5 pkt. Pozostałe proporcjonalnie”.
W swojej ofercie Odwołujący podał 24°C, natomiast Przystępujący 22°C, w konsekwencji
czego Odwołujący otrzymał 0 punktów, a Przystępujący 5 punktów.
Biorąc pod uwagę, że wskazany parametr dotyczył maksymalnej temperatury
w pomieszczeniu, przy której producent gwarantuje poprawną pracę systemu, oczywiste jest,
że z punktu widzenia jakości urządzenia, im wyższa owa temperatura maksymalna, tym
lepszy parametr, tzn. zakres temperatur 16-
24°C jest lepszy niż np. zakres 16-22°C, czy 18-
22 °C. Tym samym urządzenie, dla którego producent zadeklarował 24°C obiektywnie
powinno otrzymać więcej punktów niż urządzenie, dla którego producent zadeklarował 22°C.
Natomiast temperatura pomieszczenia, do której odnosił się Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie, zależy od tego, jaką temperaturę (wyższą lub niższą) sam Zamawiający ustawi
sobie
w pomieszczeniu i nie jest zależna od tego parametru urządzenia.
Zamawiający jednak w przeciwny sposób opisał sposób punktowania tego parametru, przy
czy
m z jego odpowiedzi wynika, że nie był to błąd pisarski w specyfikacji warunków
zamówienia (błędne, odwrotne przypisanie punktów parametrowi najlepszemu/najgorszemu),
którego poprawienie można by rozważać, lecz błąd założeń – Zamawiający błędnie przyjął,
że parametr, który jest obiektywnie gorszy, otrzyma lepszą ocenę. Błąd ten nie został przez
wykonawców zauważony przed oceną złożonych ofert.
Jest to zatem logiczny błąd specyfikacji warunków zamówienia, ale błąd, którego obecnie nie
można poprawić. Dokonując oceny w ten sposób Zamawiający dokonał więc oceny logicznie
błędnej, ale oceny zgodnej ze specyfikacją warunków zamówienia. Nie można zatem
stwierdzić, że dokonał oceny w tej pozycji niezgodnie z dyspozycją art. 239 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych i to właśnie propozycja Odwołującego, by dokonać oceny
punktowej
w inny sposób, choć logicznie prawidłowej, narusza powyższą dyspozycję i nie
może być przez Izbę zaakceptowana.
W zakresie zarzutu dotyczącego nieprawidłowego obliczenia proporcjonalności w punktach:
15, 23, 47, 71.1 i 106.4 załącznika nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia Izba
stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
W punkcie 15. „Całkowita długość gantry aparatu (magnes z systemem „shim”, cewkami
gradientowymi, zintegrowaną cewką nadawczo-odbiorczą ogólnego zastosowania
i obudowami) liczona od przedniej do tylnej obudowy zewnętrznej” Zamawiający wskazał
punktację: „Wartość graniczna – 0 pkt, Wartość najmniejsza – 2 pkt pozostałe
proporcjonalnie”.
W punkcie 23. „Szerokość pasma nadajnika RF” Zamawiający wskazał punktację: „Wartość
graniczna
– 0 pkt, Wartość największa – 2 pkt, pozostałe proporcjonalnie”.
W punkcie 47. „Najniższe położenie stołu (od zewnętrznej krawędzi stołu do podłogi)”
Zamawiający wskazał punktację: „Wartość graniczna – 0 pkt, Wartość najmniejsza – 2 pkt,
pozostałe proporcjonalnie”.
W punkcie 71.1 „Maksymalny współczynnik przyspieszenia obrazowania równoległego”
Zamawiający wskazał punktację: „Wartość graniczna – 0 pkt, Wartość największa – 5 pkt,
pozostałe proporcjonalnie”.
W punkcie 106.4 „Szybkość rekonstrukcji dla obrazów w matrycy 256 x 256 przy pełnym
FOV > 30 000 obrazów/s” Zamawiający wskazał punktację: „Wartość graniczna – 0 pkt,
Wartość największa – 2 pkt, pozostałe proporcjonalnie”.
W rozdziale XIII specyfikacji warunków zamówienia „Opis kryteriów, którymi zamawiający
będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów”, w punkcie 3.
dotyczącym opisu kryterium jakości Zamawiający wskazał jedynie, że punkty zostaną
przyznane na następujących zasadach: W ramach kryterium jakość Zamawiający będzie
przyznawał punkty za określone w Zestawieniu warunków, parametrów granicznych –
załącznik nr 2 do SWZ – cechy/właściwości/parametry zaoferowanego przez Wykonawcę
asortymentu:
Zamawiający zsumuje punkty przyznane w ramach poszczególnych
podkryteriów, do obliczenia całkowitej liczby punktów w ramach kryterium jakość (J)
zastosuje wzór:
J n
J = ------------- x 35 pkt
J max
J
– liczba punktów badanej oferty w kryterium oceny Jakość
J max
– największa całkowita liczba punktów możliwa do uzyskania w podkryteriach
J n
– całkowita liczba punktów uzyskana w podkryteriach w badanej ofercie.
Zatem w specyfikacji warunków zamówienia brak jest wskazania, według jakiego wzoru
będzie się dobywało przyznanie „małych” punktów w podkryteriach, w przypadku, gdy
miałyby być one obliczane „proporcjonalnie”.
Tym samym propozycja oceny według wzoru zaproponowanego w odwołaniu jest jedynie
jedną z możliwych opcji, a Zamawiający zastosował inne ujęcie proporcji i, jak oświadczył,
porównywał ze sobą bezpośrednio złożone oferty. Nie jest to może obliczanie proporcji
według wzoru najlepszego, nie odnosi się też do parametru granicznego wskazywanego w
po
zycji, jednak bez wątpienia jest „proporcjonalne”. Tym samym, w braku jakichkolwiek
innych wskazań w specyfikacji warunków zamówienia niż, że obliczenie liczby punktów
odbędzie się „proporcjonalnie”, nie można Zamawiającemu zarzucić w tym zakresie
niezgodn
ości
z postanowieniami specyfikacji warunków zamówienia.
Tym samym, choć działanie Zamawiającego nie było doskonałe matematycznie ani
logicznie, sam zarzut naruszenia prawa nie potwierdził się. Przy tym, jak wynika z obliczeń
zawartych
w odwołaniu, nie w każdym przypadku sytuacja ta była korzystana dla Przystępującego,
a niekorzystna dla Odwołującego, gdyż obliczenia według wzoru wskazanego w odwołaniu
zmieniałyby liczbę punktów obu wykonawcom.
W zakresie zarzutu dotyczącego punktów: 7.2, 7.3, 15, 60, 76, 81, 81.1., 110.1, 110.2.,
110.3., 119, 130.2, 142, 143, 144, 145, 146 i 147 załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Zarzut ten dotyczy przyznania punktów ofercie Przystępującego, pomimo że parametry
techniczne dotyczące tych pozycji zostały potwierdzone w dokumencie „Statement”, który
według Odwołującego nie powinien być brany pod uwagę przy ocenie oferty jako
niedopuszczalny.
Izba powyżej stwierdziła, że dokument ten został złożony prawidłowo, zatem Zamawiający
miał prawo wziąć go pod uwagę przy ocenie oferty Przystępującego.
W zakresie zarzutu dotyczącego punktu 81 i 81.1 załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Punkt 81. dotyczy p
arametru „Rozwiązanie wykorzystujące algorytmy deep-learning do
usuwania szumu z obrazu (zwiększania SNR) w badaniach MR w każdej anatomii (AiCE,
AIR Recon
DL lub równoważne, zgodnie z nomenklaturą producenta MR ----- Zamawiający
dopuszcza wyłącznie rozwiązanie pochodzące od producenta rezonansu, zintegrowane ze
skanerem)”, W kolumnie „Parametr wymagany” Zamawiający wskazał: „Tak, podać/Nie”,
który miał być oceniany w następujący sposób: „Nie – 0 pkt. Tak: Rozwiązanie dostępne
w następujących obszarach klinicznych (suma punktów): Sekwencje 2D – 1 pkt. Sekwencje
3D
– 1 pkt. Badania dyfuzyjne – 1 pkt. Badania perfuzyjne – 1 pkt. Traktografia – 1 pkt.
Badania dynamiczne
– 1 pkt. Badania z fatsat – 1 pkt.”
Punkt 81.1 to „Możliwość łączenia rozwiązania opisanego w pkt. 81. z technikami
przyspieszania akwizycji”, „Tak/Nie”, przy czym punktacja to „Nie – 0 pkt. Obrazowanie
równoległe – 2 pkt. Compressed sensing – 2 pkt”.
Przystępujący w ofercie w punkcie 81. wskazał: „Tak, Rozwiązanie dostępne w
następujących obszarach klinicznych: Sekwencje 2D, Sekwencje 3D, Badania dyfuzyjne,
Badania dynamiczne, Badania z fatsat
”, w związku z czym uzyskał łącznie 5 punktów.
Natomiast
w punkcie 81.1 wskazał „Tak, obrazowanie równoległe oraz compressed sensing”, za co
uzyskał po 2 punkty, łącznie 4 punkty.
Natomiast O
dwołujący w obu tych pozycjach udzielił odpowiedzi „Nie” i uzyskał 0 punktów.
Z treści zarzutu Odwołującego w odwołaniu wynika, że sprowadza się on do tego, że
Przystępujący nie przedstawił w ofercie „podmiotowych środków dowodowych na
potwierdzenie tych parametrów” (przy czym chodzi niewątpliwie o przedmiotowe środki
dowodowe).
Podczas rozprawy
Przystępujący wskazał elementy swojej oferty dotyczące pozycji 81 i 81.1
– str. 5 dokumentu „Specyfikacja techniczna Philips Eindhoven – sig” oraz „Karta katalogowa
Ingenia Ambition X”, str. 9, 14 i 16, czego Odwołujący nie zakwestionował skutecznie, jak też
zarzut nie dotyczył złożenia przez Przystępującego nieprawdziwych informacji (informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd) i podczas rozprawy spór sprowadził się do tego,
czy zastosowanie rozwiązań wykorzystujących algorytmy deep learning musi być na etapie
usuwania szumu z już powstałego obrazu, jak wskazywał Odwołujący, czy też może być
także na innych etapach (jeszcze przed powstaniem obrazu), jak twierdził Przystępujący, a
także czy zastosowane rozwiązania są takimi rozwiązaniami, do jakich odnosił się
Zamawiający
w tych pozycjach.
Pomijając kwestię, że powyższe zasadniczo nie zostało objęte zarzutem odwołania, zdaniem
Izby opisy pozycji 81 i 81.1 koncentrują się raczej na celu niż konkretnym rozwiązaniu, przy
tym Zamawiający dopuścił rozwiązania równoważne, zatem nie wynika z nich zakaz, by
usuwanie szumu z obrazu nie mogło polegać także na przeciwdziałaniu jego powstawaniu,
a nie tylko usuwaniu szumu już powstałego. Przy tym Odwołujący nie wykazał, że wskazane
rozwiązania nie wykorzystują algorytmów deep learning.
Należy także zauważyć, że Zamawiający w tej pozycji nie żądał wskazania szczegółowego
opisu oferowanych rozwiązań, jak też przedstawienia ich nazw i numerów katalogowych, nie
można więc czynić z tego zarzutu Przystępującemu.
W zakresie zarzutu dotyczącego punktów: 54, 90, 94.4, 97.3, 97.4, 101.8, 101.10 załącznika
nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Według Odwołującego parametry z tych pozycji wskazane w ofercie nie zostały
potwierdzone w dokumentacji producenta.
Według Zamawiającego parametry te zostały potwierdzone w następujących miejscach
dokumentacji: pkt 54
– str. 20 Karta Katalogowa Philips Ingenia X oraz str. 10 Specyfikacja
Techniczna Philips MR, pkt 90
– str. 8 Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 94.4 – str. 8
Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 97.3
– str. 5 Specyfikacja Techniczna Philips MR,
pkt 97.4
– str. 5 Specyfikacja Techniczna Philips MR, pkt 101.8 – str. 8 i 9 Specyfikacja
Techniczna Philips MR, pkt 101.10
– str. 10 Specyfikacja Techniczna Philips MR.
Również Przystępujący podczas rozprawy wskazał, że kwestionowane punkty zostały
potwierdzone odpowiednio na str. 20 „Karta katalogowa Ingenia Ambition X” oraz str. 10, 8, 5
i 9 „Specyfikacji Technicznej Philips MR”.
Odwołujący z tym zasadniczo nie polemizował.
W zakresie zarzutu dotyczącego punktu 95.4. załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Pozycja ta dotyczy: „Minimum 15 wartości b dostępne w badaniach dyfuzyjnych parametru”,
W kolumnie „Parametr wymagany” Zamawiający wskazał: „Tak, podać”, bez punktacji.
Przystępujący wskazał w ofercie, w załączniku nr 2: „Tak, 15 wartości b”. Odwołujący
wskazał, że z dokumentacji technicznej producenta wynika, że wartość ta to 16 wartości b.
Należy zauważyć, że Strony i Przystępujący zgodnie stwierdzili, że 16 wartości b to parametr
lepszy niż 15 wartości b, przy czym oba spełniają wymagania specyfikacji warunków
zamówienia. Tym samym w ocenie Izby nie ma znaczenia, że Przystępujący w załączniku nr
2 podał 15 wartości b, a nie 16 wartości b, gdyż nie zmienia to w żaden sposób sytuacji jego
oferty.
W zakresie zarzutu dotyczącego punktu 106.3 załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Pozycja ta dotyczy parametru „Matryca rekonstrukcyjna1024 x 1024”, W kolumnie „Parametr
wymagany” Zamawiający wskazał: „Tak, podać”, Punktacja: „bez punktacji”.
Przystępujący w załączniku nr 2 wskazał jedynie „Tak”.
Jak wskazał Zamawiający, parametr ten został podany na str. 11 pliku dotyczącego systemu
Philips Ingenia Ambition X, gdzie wskazano „Maks. matryca rekonstrukcji 1024 (opcjonalnie
2028)”, przy czym ze względu na kształt (kwadrat) wymiar jednego boku jest wystarczający.
Podobnie
Przystępujący wskazał podczas rozprawy, że na str. 11 „Karty katalogowej Philips
Ingenia Ambition X” podano maksymalną matryce rekonstrukcji. Odwołujący z tym nie
polemizował.
W ocenie Izby ze względu na to, że składana oferta jest całością, a parametr został w ofercie
wskazany i potwierdzony, drobne uchybienia w treści załącznika nr 2 nie stanowią wady
oferty
mogącej skutkować jej odrzuceniem czy nieprzyznaniem punktów w kryterium
(jakkolwiek parametr ten nie był punktowany).
W zakresie zarzutu dotyczącego punktu 12.5 załącznika nr 2 do specyfikacji warunków
zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Pozycja 12. dotyczy „Homogeniczności pola – wartość gwarantowana mierzona w kuli
metodą VRMS w min. 24 punktach i min. 20 płaszczyznach) zgodnie z informacjami
podanymi
w specyfikacjach technicznych producenta”, w kolejnych pozycjach zamawiający wskazywał
na inną średnicę kuli, przy czym w pozycji 12.5 wskazał „O średnicy 50 cm lub dla objętości
cylindrycznej DEV 50x50x45 cm
”, W kolumnie „Parametr wymagany” Zamawiający wskazał:
„ ≤ 3,0 ppm; podać wartość”. Dla tej pozycji Zmawiający ustalił punktację: „Wartość graniczna
– 0 pkt, Wartość najmniejsza – 5 pkt, pozostałe proporcjonalnie”.
Odwołujący wskazał w odwołaniu, że zgodnie z danymi producenta przedstawionymi w
ofercie Przystępującego wartość dla elipsoidy o wymiarach 50x50x48 cm
typowa to ≤ 1,8
ppm,
a gwarantowana to ≤ 2 ppm. Po czym zauważył, że parametr „objętość cylindryczna DEV”
nie istnieje, gdyż DEV jest objętością pomiarową odnoszącą się do elipsoidy. Kwestia ta nie
była sporna pomiędzy Stronami i Przystępującym. Zamawiający wyjaśnił, że chodziło mu
o objętość DEV, tj. elipsoidalną, a nie objętość cylindryczną.
W opinii Izby powyższy błąd jest niewątpliwie błędem Zamawiającego (błędem specyfikacji
warunków zamówienia) zawartym w opisie parametru i nie powinien obciążać
Przystępującego, nawet jeśli nie dokonał on jego sprostowania. W swojej ofercie
Przystępujący odniósł się do objętości DEV (≤ 2 ppm), a z załączonej specyfikacji
technicznej producenta wynika, że oferowane urządzenie wymóg Zamawiającego w zakresie
tego parametru spełnia. Powyższy błąd opisu parametru zatem nie ma żadnego znaczenia
dla oferty.
W zakresie zarzutu dotyczącego punktów: 105.2, 106, 106.1 i 106.4 załącznika nr 2 do
specyfikacji warunków zamówienia Izba stwierdziła, że zarzut nie potwierdził się.
Pozycje te dotycz
ą wymogów dla komputera sterującego i komputera obrazującego.
W pozycji 105.2 dotyczącej komputera sterującego Zamawiający wskazał „Pojemność HD
[GB],
W kolumnie „Parametr wymagany” Zamawiający wskazał: „Tak, podać”, w kolumnie
„Punktacja” określił: bez punktacji.
Przystępujący wskazał „120 GB”.
Odwołujący w odwołaniu stwierdził, że w materiałach producenta występują trzy pojemności:
120 GB, 250 GB i 512 GB. Tym samym oznacza to, że producent potwierdził deklarację
Przystępującego dotyczącą 120 GB. To, że występują też inne opcje pojemności, nie ma
znaczenia dla oferty.
Podobnie w poz. 106 „Komputer obrazowy (procesor, system operacyjny)”, W kolumnie
„Parametr wymagany” Zamawiający wskazał: „Tak, opisać”, w kolumnie „Punktacja” określił:
bez punktacji.
Pr
zystępujący w załączniku nr 2 zawarł opis: „Tak, komputer obrazowy (procesor
ośmiordzeniowy, częstotliwość min 3,4 GHz, system operacyjny)”.
Odwołujący w odwołaniu stwierdził, że w materiałach producenta występuje zarówno
procesor sześciordzeniowy, jak i ośmiordzeniowy. Oznacza to, że producent potwierdził
deklarację Przystępującego dotyczącą 8 rdzeni. To, że występują też inne opcje, nie ma
znaczenia dla oferty.
Poz. 106.1 dotyczy komputera obrazującego „Pojemność pamięci RAM [GB]”, W kolumnie
„Parametr wymagany” Zamawiający wskazał: „Tak, podać”, w kolumnie „Punktacja” określił:
„bez punktacji”.
Przystępujący wskazał w załączniku nr 2 „98 GB”.
Odwołujący w odwołaniu stwierdził, że w materiałach producenta występuje zarówno wartość
GB, jak i 32 GB. Oznacza to, że producent potwierdził deklarację Przystępującego
dotyczącą 32 GB. To, że występują też inne opcje pojemności pamięci RAM, nie ma
znaczenia dla oferty.
Poz. 106. 4 dotyczy parametru „Szybkość rekonstrukcji dla obrazów w matrycy 256 x 256
przy pełnym FOV > 30 000 obrazów/s”, W kolumnie „Parametr wymagany” Zamawiający
wskazał: „Tak, podać”, w kolumnie „Punktacja” określił: „Wartość graniczna – 0 pkt, Wartość
największa – 2 pkt, pozostałe proporcjonalnie”.
Przystępujący wskazał: „Tak, do 113 000 obrazów/s”.
Odwołujący w odwołaniu stwierdził, że w materiałach producenta występuje zarówno wartość
113.000 obrazów/s, jak i wartość 100.000 obrazów/s. Oznacza to, że producent potwierdził
deklarację Przystępującego dotyczącą 113.000 obrazów/s. To, że występują też inne opcje,
nie ma znaczenia dla oferty.
W związku z powyższym Izba nie znalazła podstaw ani do odrzucenia oferty
Przystępującego, ani do zmiany punktacji ustalonej przez Zamawiającego i orzekła jak w
sentencji oddalając odwołanie.
Należy też zauważyć, że Odwołujący w piśmie procesowym z 22 listopada 2021 r., złożonym
w odpowiedzi na
odwołanie, poruszył dalsze kwestie dotyczące oferty Przystępującego
w sp
ornych pozycjach załącznika nr 2 do specyfikacji warunków zamówienia, na które nie
wskazywał w odwołaniu, zatem Izba nie orzekała w tym zakresie, zgodnie z dyspozycją art.
ustawy Prawo zamówień publicznych, który stanowi, że Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2, § 5, § 8 ust.
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego. Zgodnie z art. 575 ustawy Prawo zamówień publicznych
s
trony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty
postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia na dostawy i usługi o wartości przekraczającej
progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, wynosi
15.000 złotych.
Zgodnie z § 5 rozporządzenia do kosztów postępowania odwoławczego, zalicza się wpis
oraz uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego w wysokości określonej na
podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące m.in. koszty
związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie lub rozprawę i wynagrodzenie i wydatki
jednego pełnomocnika, nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych.
Z kolei § 8 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że w przypadku oddalenia odwołania przez Izbę
w całości koszty ponosi odwołujący, a Izba zasądza od odwołującego na rzecz
zamawia
jącego koszty, o których mowa w § 5 pkt 2.
Zamawiający nie wniósł o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego, Izba
uwzględniła zatem uiszczony przez Odwołującego wpis w wysokości 15.000 złotych.
Przewodniczący: ……………………..…