sygn. akt KIO 3358/21
POSTANOWIENIE
z 22 listopada 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Ernest Klauz
iński
Beata Konik
Piotr Kozłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
22 listopada 2021 roku
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 15 listopada 2021 roku przez odwołującego: wykonawcę Zakłady Naprawcze
Taboru Kolejowego „Miński Mazowiecki” Spółka Akcyjna z siedzibą w Mińsku Mazowieckim
w p
ostępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Koleje Śląskie Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach przy udziale wykonawcy Public Transport
Service Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Odrzuca odwo
łanie.
2. K
osztami postępowania obciąża odwołującego: wykonawcę Zakłady Naprawcze
Taboru Kolejowego „Miński Mazowiecki” Spółka Akcyjna z siedzibą w Mińsku
Mazowieckim i zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do
art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.)
, na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dni
a jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący ………………………………………………
………………………………………………
………………………………………………
sygn. akt: KIO 3358/21
U z a s a d n i e n i e
Koleje Śląskie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Usługa naprawy
4 poziomu utrzymania elektrycznych zespołów trakcyjnych 9 szt. pojazdów 22WE (EN76)
wraz z wykonaniem prac dodatkowych
”, nr postępowania: KS/ZP/2/2021. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane 22 kwietnia 2021 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2021/S 078-199065.
15 listopada 2021 r. wykonawca
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Miński
Mazowiecki” Spółka Akcyjna z siedzibą w Mińsku Mazowieckim (dalej: Odwołujący), wniósł
odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp w zw. z art. 16 Pzp przez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Public Transport Service Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: PTS) i nieprawidłową ocenę złożonych przez PTS
wyjaśnień rażąco niskiej ceny, podczas gdy cena złożonej oferty PTS była rażąco
niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, zaś PTS w złożonych wyjaśnieniach
rażąco niskiej ceny nie wykazał i nie wyjaśnił należycie podanej w ofercie ceny
za wykonanie przedmiotu zamówienia, pomimo spoczywającego na nim w tym
zakresie ciężaru dowodu; w szczególności nie wyjaśnił i nie wskazał wyceny dla:
a)
czynności związanych z pozyskaniem właściwego poziomu certyfikacji IRIS
stosownie do wymagań Zamawiającego zawartych w OPZ lub oferty
od podwykonawcy z odpowiednim certyfikatem IRIS;
b)
wyposażenia i sprzętu objętego certyfikacją, tj. ofert podmiotów trzecich
posiadających wyposażenie i sprzęt w zakładzie scertyfikowanym
na wymaganym zakresie w stosunku do przedmiotu zamówienia;
c) licencji
na
wymagane
oprogramowanie
diagnostyczne
(serwisowe)
dl
a elementów odnoszących się do przedmiotu zamówienia lub ofert
podwykonawców świadczących ww. usługi, dla których licencje takie
są wymagane;
d)
objęcia certyfikacją zakładu Modertrans Poznań sp. z o.o. i kosztów z tym
związanych z podaniem informacji, czy zakład ten jest wyposażony w prasę
do pomia
rów/badania nacisków na wózki zgodnie z WTWiO i DSU pojazdów;
e)
najmu lub zlecenia do podwykonania czynności wymagających zaplecza
technicznego przy wykorzy
staniu specjalistycznej prasy dla pomiarów/badań
nacisków na wózki (zgodnie z WTWiO oraz DSU pojazdów);
f)
kosztów pozyskania dokumentacji konstrukcyjnej pojazdów (oferta
od producenta);
g)
kosztów prac projektowych dla wymaganych prac dodatkowych wskazanych
w Załączniku nr 2 do SWZ;
h)
kosztów pozyskania informacji i danych dla materiałów rodzimych produkcji
pojazdów w celu prowadzenia prac spawalniczych niezbędnych
do zaprojektowania i wykonania prac dodatkowych;
i)
kosztów badań, niezależnej oceny bezpieczeństwa i certyfikacji;
j)
kosztów
koniecznego
zastosowania
certyfikowanego
składnika
interoperacyjności w ramach kosztów wymiany foteli maszynisty.
Uwaga formalno-
prawna: Odwołujący nie posiada dostępu do wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
dlatego formułuje wniosek o dokonanie weryfikacji przez Izbę ww. elementów w kontekście
ewentualnych wyjaśnień PTS.
2. art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp w zw. z art. 16 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
PTS, która zawiera błędy w obliczeniu ceny i kosztów realizacji zamówienia
w zakre
sie, w jakim PTS nie uwzględnił w cenie ofertowej wszystkich elementów
ceno-
i kosztotwórczych, wynikających z opisu przedmiotu zamówienia oraz
wymagań określonych przez Zamawiającego w Specyfikacji Warunków Zamówienia;
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
PTS, podczas
gdy jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie
odnoszącym się do:
a)
posiadania przez wykonawcę wdrożonego systemu zarządzania jakością
w odniesieniu do branży kolejowej potwierdzonego certyfikatem IRIS (ISO/TS
22163) zgodnego z przedmiotem
zamówienia;
b)
realizacji zamówienia z zachowaniem standardów w zakresie jakości,
niezawodności i bezpieczeństwa technicznego zgodnymi ze standardami
IRIS;
c)
dysponowania przez wykonawcę wymaganym przez Zamawiającego
oprogramowaniem diagnostycznym (serwisowy
m) układu napędowego;
4. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty PTS, mimo iż PTS nie złożył w przewidzianym terminie przedmiotowego środka
dowodowe
go w postaci prawidłowego dokumentu potwierdzającego wdrożenie
systemu
zarządzania jakością w oparciu o ISO/TS 22163 (certyfikat IRIS)
potwierdzającego, że przedmiot zamówienia będzie realizowany przez Wykonawcę
z zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa
technicznego zgodnymi ze standardami IRIS;
a w związku z powyższymi zarzutami, Odwołujący zarzucił naruszenie:
art. 239 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 Pzp poprzez uznanie oferty PTS za ofertę
najkorzystniejszą, podczas gdy w rzeczywistości oferta ta nie jest ofertą
najkorzystniejszą, a w konsekwencji udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu
niezgodnie z przepisami Pzp;
art. 255 pkt 2 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez zaniechanie unieważnienia
Postępowania, mimo że prawidłowe badanie i ocena oferty PTS winny prowadzić
do odrzucenia tej oferty, a w konsekwencji w Postępowaniu brak jest ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Uzasadniając interes do wniesienia odwołania Odwołujący wskazał:
„Odwołujący posiada interes w złożeniu odwołania przewidziany w art. 505 ust. 1 Pzp.
W Postępowaniu złożone zostały oferty wyłącznie przez Odwołującego i PTS. Oferta
Odwołującego została następnie odrzucona przez Zamawiającego z Postępowania
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5) oraz art. 226 ust. pkt 8) Pzp w związku z wyrokiem
Kr
ajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 września 2021 r. (KIO 2459/21). Oznacza to zatem,
że oferta PTS stanowi jedyną pozostałą w Postępowaniu ofertę. Tym samym, gdyby
Zamawiający nie dokonał wskazanych w odwołaniu naruszeń i zaniechań, szczegółowo
opisanych w
dalszej części odwołania, Postępowanie podlegałoby unieważnieniu z uwagi
na brzmienie art. 255 pkt 2 Pz
p, zgodnie z którym Zamawiający unieważnia postępowanie
o udzielenie zamówienia, jeżeli wszystkie złożone wnioski o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu (…).
Odwołujący nadto zaznacza, że nawet w przypadku twierdzenia (np. przez Zamawiającego),
jakoby Odwołujący wskutek odrzucenia jego oferty z Postępowania nie posiadał obecnie
statusu wykonawcy w Postępowaniu (jakkolwiek tezę taką należy uznać za nieprawidłową
w świetle definicji pojęcia „wykonawcy” z art. 7 pkt 30 Pzp, zgodnie z którą wykonawcą jest
podmiot, który „oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego,
dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła
ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego” – bezspornie zaś ZNTK jest
podmiotem oferującym na rynku usługi takie jak objęte Postępowaniem oraz złożył ofertę
w Postępowaniu), z całą pewnością w takim przypadku Odwołującego należy uznać za tzw.
„inny podmiot”, o którym mowa w art. 505 ust. 1 Pzp. Jak bowiem wskazuje się w doktrynie
(na kanwie art. 179 poprzednio obowiązującej ustawy Pzp: „A contrario innym podmiotem
może być osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca
osobowości prawnej, która ubiegała się o udzielenie zamówienia publicznego (nagrodę
w konkursie), ale nie złożyła oferty (nie złożyła pracy konkursowej)i na etapie wnoszenia
środka ochrony prawnej straciła status wykonawcy (uczestnika konkursu)”.
Wskutek niezgodnych z przepisami prawa czynności Zamawiającego, Odwołujący utracił
natomiast możliwość uzyskania zamówienia, w szczególności w drodze nowego
postępowania o udzielenie zamówienia, które Zamawiający wszcząłby w przypadku, gdyby
dokonał prawidłowo czynności w Postępowaniu i odrzucił ofertę PTS. W wyniku naruszenia
przez Zamawiającego przywołanych przez Odwołującego przepisów Pzp, Odwołujący ponosi
zatem szkodę w postaci utraty możliwości zrealizowania zamówienia, a tym samym
osiągnięcia przychodu i zysku z realizacji zamówienia”.
Krajowa
Izba Odwoławcza wyrokiem KIO 2459/21 z 13 września 2021 r. uwzględniła
odwołanie wykonawcy PTS i nakazała Zamawiającemu unieważnienie wyboru jako
najkorzystniejszej oraz odrzucenie
z postępowania oferty wykonawcy Zakłady Naprawcze
Taboru Kolejowego „Miński Mazowiecki” Spółka Akcyjna z siedzibą w Mińsku Mazowieckim
(tj. obecnego Odwołującego). Wyrok nie został zaskarżony.
4 października 2021 r. Zamawiający unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty
w
postępowaniu, a 5 listopada 2021 r. wybrał jako najkorzystniejszą w postępowaniu ofertę
wykonawcy PTS.
Oferta Odwołującego zgodnie z wyrokiem KIO 2459/21 została odrzucona
z postępowania.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że Odwołujący utracił status wykonawcy
w postępowaniu. Odwołujący w przytoczonym wyżej uzasadnieniu interesu do wniesienia
odwołania potwierdził fakt, że jego oferta została odrzucona z postępowania, a on zamierza
dążyć do unieważnienia postępowania upatrując możliwości uzyskania zamówienia
w kolejnym
postępowaniu (na ten sam przedmiot zamówienia), które Zamawiający
prowadziłby po unieważnieniu obecnego postępowania.
Powyższe potwierdza, że w obecnym postępowaniu Odwołujący nie ma już możliwości
uzyskania zamówienia.
Zgodnie z art.
505 ust. 1 Pzp środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale
przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał
interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Biorąc pod uwagę
ustalony i opisany wyżej stan faktyczny Izba uznała, że Odwołującemu nie przysługiwało
prawo do wniesienia odwołania. Odwołujący definitywnie utracił status wykonawcy w tym
postępowaniu. Odwołujący wskazał, że prawo do wniesienia odwołania przysługiwało
mu jako innemu podmiotowi. W ocenie Izby stanowisko
to należy uznać za nieprawidłowe.
Innymi podmiotami w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp
są wszelkie osoby inne niż wykonawcy
ubiegający się o udzielenie zamówienia, których uprawnienie do wzięcia udziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zostało bezpodstawnie ograniczone
przez zamawiającego. Jako przykład takich podmiotów wskazać można wykonawców, którzy
kwestion
ują prawidłowość zastosowania trybów niekonkurencyjnych przez zamawiającego.
Podmioty te
nie mają możliwości wzięcia udziału w postępowaniu, którą miałyby, gdyby
za
mawiający prowadził postępowanie w trybie konkurencyjnym. Utrata statusu wykonawcy
w postępowaniu wbrew stanowisku Odwołującego nie spowodowała, że stał się on innym
podmiotem w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp.
W konsekwencji Izba uznała, że odwołanie polega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 2
Pzp
, zgodnie z którym Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało
wniesione przez podmiot nieuprawniony.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 8 ust. 1 zdanie pierwsze
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
w
ynika, że w przypadku odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi odwołujący.
Przewodniczący ………………………………………………
………………………………………………
………………………………………………