Sygn. akt KIO 3370/21
WYROK
z dnia 7 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2021 r. w
Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 listopada 2021 r.
przez wykonawcę
Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Województwo Kujawsko – Pomorskie Urząd
Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego, Plac Teatralny 2, 87-100 Toruń
przy udziale wykonawcy Asseco Poland S.A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie:
a)
zarzutu 2, tj. zarzutu dotyczącego naruszenia art. 99 ust. 4 ustawy Pzp oraz art. 16
ustawy Pzp,
b) zarzutu 3, tj.
zarzutu dotyczącego naruszenia art. 106 ust. 1 - 3 ustawy Pzp w zw.
z art. 16 ustawy Pzp,
c)
zarzutu 4a, tj. zarzutu dotyczącego naruszenia art. 112 ustawy Pzp w zw. z art. 16
ustawy Pzp.
2. Oddala
odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę
Comarch Healthcare S.A.,
Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Comarch
Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od wykonawcy Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31-864
Kraków na rzecz zamawiającego Województwa Kujawsko – Pomorskiego
Urz
ędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego, Plac
Teatralny 2, 87-
100 Toruń kwotę 4 227 zł 30 gr (słownie: cztery tysiące dwieście
dwadzieścia siedem złotych dwadzieścia groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów
dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia j
ego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 3370/21
Uzasadnienie
Województwo Kujawsko – Pomorskie Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko -
Pomorskiego, zwane dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.),
zwane
j dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na
„Przygotowanie i wdrożenie Regionalnego Repozytorium Elektronicznej Dokumentacji
Medycznej.”. Numer referencyjny: WZP.272.56.202.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 5 listopada 2021 r., nr 2021/S 565943-2021.
W dniu 15 listopada 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Comarch
Healthcare S.A. z siedzibą w Krakowie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec
treści specyfikacji warunków zamówienia, zwanej dalej „SWZ”, oraz ogłoszenia o
zamówieniu sformułowanych niezgodnie z ustawą Pzp, tj:
sformułowanie treści specyfikacji warunków zamówienia, a w szczególności opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób nieprzejrzysty, nieproporcjonalny i nieefektywny,
bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty, a także w sposób niezapewniający zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
sformułowanie specyfikacji warunków zamówienia w zakresie zakresu i
szczegółowych wymagań przedmiotowego środka dowodowego, a to próbki
oferowanego oprogramowania, zgodnie z załącznikiem nr 4 do szczegółowego opisu
przedmiotu zamówienia i działem XI ust. 1 SWZ, wadliwie co do jej zakresu i
szczegółowych wymagań, a także w sposób niezapewniający zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
określenie niezgodnych z przepisami ustawy Pzp warunków udziału w postepowaniu
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz w sposób, który nie
umożliwia oceny zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, gdyż
nie stanowią one minimalnych poziomów zdolności, przez co nie zapewniają
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 4 ustawy Pzp oraz art. 16 ustawy Pzp poprzez wymaganie realizacji w
ramach platformy regionalnej komponentów i funkcjonalności opartych wyłącznie o
jeden standard, a to openEHR, dla komponentu repozytorium danych medycznych
oraz dla funkcjonalności dzienniczka pacjenta oraz funkcjonalności e- ankiet oraz
zaniechanie dopuszczenia w realizacji standardów równoważnych w szczególności
HL7FHI
R, co bezzasadnie preferuje wykonawców, którzy dysponują gotowymi
systemami/komponentami/funkcjonalnościami
opartymi
o
ten
standard,
a
dyskryminuje wykonawców, którzy dysponują gotowymi systemami/komponentami/
funkcjonalnościami opartymi o inny standard, w szczególności HL7 FHIR, zgodnymi
w pozostałym zakresie z celami i wymaganiami opisu przedmiotu zamówienia oraz
potrzebami Zamawiającego, jak również rekomendowanymi standardami przez
Centrum e-
Zdrowia (jednostkę podległą Ministerstwu Zdrowia), a zatem jest
wymaganiem nieproporcjonalnym i nieefektywnym, niezapewniającym zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, a w konsekwencji
wadliwe ukształtowanie zakresu przedmiotowego środka dowodowego - próbki
systemu -
w zakresie następujących scenariusza dotyczącego następujących
funkcjonalności:
a) (pkt 5) System pozwala na dodanie do systemu archetypu zgodnego z
openEHR oraz utworzyć na jego podstawie formularz monitorujący parametry
pacjenta w ramach dzienniczka pacjenta,
b) (pkt 11) System po
winien umożliwiać ekstrakcję danych z dokumentów
medycznych, zawierających najważniejsze dane o pacjencie (min.
rozpoznania, lista hospitalizacji, przepisane leki) i zapisanie ich w
repozytorium openEHR,
c)
(pkt 12) System umożliwia prezentację danych przechowywanych w
repozytorium openEHR w postaci wykresu,
przez co Zamawiający naruszył także art. 106 ust. 1 - 3 ustawy Pzp z zw. art. 16
ustawy Pzp.
art. 99 ust. 4 ustawy Pzp oraz art. 16 ustawy Pzp poprzez określenie wymogów w
SWZ w zakresie zagwarantowania in
tegracji nabywanych w przyszłości systemów i
urządzeń, przy równoczesnym zaniechaniu określenia jakichkolwiek informacji w
zakresie przedmiotowej integracji,
zaniechaniu określenia wszystkich wymaganych
danych i informacji technicznych dotyczących integracji, co powoduje przeniesienie
na potencjalnego wykonawcę obowiązku uwzględnienia w cenie ofertowej wszelkich
kosztów wykonania tej operacji, co przy takim opisie SWZ jest w zasadzie
niemożliwe do wykonania, jest nieproporcjonalne i nieefektywne - a także narusza
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
art. 106 ust. 1 - 3 ustawy Pzp z zw. art. 16 ustawy Pzp poprzesz wadliwe
ukształtowanie zakresu przedmiotowego środka dowodowego - próbki systemu
(Tabela 1 wymaganie nr 1: System pozwala
na zalogowanie pacjenta za pomocą
Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej. W celu spełnienia wymogu należy
zalogować pacjenta do portalu pacjenta za pomocą Węzła Krajowego Identyfikacji
Elektronicznej), która w tym kształcie ma potwierdzać integrację tego systemu
oferowanego z system zewnętrznym (a to Krajowym Węzłem Identyfikacji
Elektronicznej)
z uwagi na konieczność zademonstrowania na próbce integracji z
zewnętrznym środowiskiem, podczas gdy wykonawca nie ma żadnego wpływu na to,
czy w momencie dem
onstracji próbki Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej
będzie działał w ogóle działał - ani czy będzie działał prawidłowo,
art. 112 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez określenie warunków udziału
opisanych szczegółowo w uzasadnieniu w pkt:
a)
Rozdział V pkt 1.4.1 SWZ,
b)
Rozdział V pkt 1.4.2.2 SWZ,
c)
Rozdział V pkt 1.4.3.4 SWZ,
w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, który zaburza możliwość
oceny zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia i nie wyraża
minimalnych poziomów zdolności, a zatem nie zapewnia uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz:
nakazanie Zamawiającemu zmiany SWZ - zgodnie ze szczegółowymi wnioskami,
opisanymi pod uzasadnieniem zarzutów odwołania,
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów przedłożonych w toku postępowania
odwoławczego przed Izbą, na okoliczności wskazane w dacie ich powołania,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, na podstawie w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocników, według
norm przepisanych i zgodnie z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na
rozprawie.
W uzasadnieniu odwołania odnośnie zarzutu 1 Odwołujący podniósł m.in.
Zamawiający sformułował wymagania, które nie zapewniają uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców, gdyż preferują jednego dostawcę poprzez wymaganie realizacji w
ramach platformy regionalnej komponentów i funkcjonalności opartych wyłącznie o jeden
standard, a to openEHR, dla komponentu repozytorium danych medycznych oraz dla
funkcjonalności dzienniczka pacjenta oraz funkcjonalności e-ankiet. Wymóg zastosowania
standardu openEHR ogranicza możliwość złożenia konkurencyjnej oferty przez
wykonawców, którzy mają potencjał do wykonania platformy regionalnej poprzez
dysponowanie systemami opartymi o inny standard. Wymóg ten nie ma uzasadnienia z kilku
przyczyn, o których mowa poniżej. Stosowanie standardu openEHR nie wynika z wytycznych
centralnych CeZ, zgodnie z informacjami na stronie internetowej: Standardy gromadzenia
danych - Centrum e-Zdrowia (cez.gov.pl)
. Wytyczne przewidują zastosowanie profili IHE,
standardu DICOM oraz HL7. Wśród standardów gromadzenia i wymiany danych w
medycynie
nie znalazło się miejsca na standard openEHR. Wynika to również z wytycznych
rady ds. interoperacyjności, które rekomendują stosowanie profili IHE. Stosowanie tych profili
w zamówieniach publicznych znalazło się również w decyzji Komisji (UE) nr 2015/1302 z
dnia 28 lipca 2015 roku
w sprawie wskazania profili organizacji „Integrating the Healthcare
Enterprise” na potrzeby dokonywania odniesień w zamówieniach publicznych.
Nadto podniósł, że żaden dotychczas zrealizowany projekt platformy regionalnej w
Polsce nie jest oparty o standard openEHR, zatem wymaganie w tym zakresie eliminuje
potencjalnych wykonawców tego typu projektów w ramach tegoż zamówienia. Zrealizowane
do tej projekty realizują standardy IHE, HL7CDA, HL7FHIR i zastosowanie tego typu
standardów jest wystarczające, aby zrealizować funkcjonalności przewidziane przez
Zamawiającego w niniejszym postępowaniu bez konieczności ograniczania się do standardu
openEHR.
Odnośnie zarzutu 2 Odwołujący podniósł m.in., że Zamawiający wymaga, aby
wdrażane oprogramowanie posiadało interfejs (przyp.: integracyjny) do systemu podmiotu
leczniczego w związku z czym, aby było zintegrowane z systemem obecnie
wykorzystywanym w placówce medycznej objętej przedmiotem zamówienia. W procesie
integracji wykonawca jest zmuszony do podjęcia współpracy ze swoim konkurentem -
dostawcą aktualnie wykorzystywanego oprogramowania - będącym jednocześnie podmiotem
zainteresowanym uzyskaniem zamówienia. Zamawiający nie podaje w SWZ informacji o
fakcie posiadania i przekazania potencjalnym wykonawcom dokumentacji technicznej
dotychczas używanego systemu, ani jego kodów źródłowych (API), do których dostęp jest
niezbędnym do przeprowadzenia integracji. Potencjalny wykonawca został obciążony
obowiązkiem pozyskania wspomnianych zasobów, a podmiotem do którego wykonawca jest
zobo
wiązany się zwrócić jest firma dostarczająca aktualne oprogramowanie - o której dla
części HIS medycznej Zamawiający nie wspomina.
Zapis pozostawiony w aktualnym brzmieniu stawia w uprzywilejowanej sytuacji
aktualnego wykonawcę z uwagi na fakt, iż na ten moment jako jedyny z kręgu potencjalnych
oferentów ma pewność, że przeprowadzenie integracji i rozbudowy w ogóle będzie możliwe i
wykonalne. Co więcej wykonawca ten, w przeciwieństwie do pozostałych, nie będzie musiał
występować o udostępnienie, jak i ponosić kosztów potencjalnej integracji, co znajdzie
odzwierciedlenie w cenie jego oferty. W procedurze konkurencyjnej Zamawiający ma
obowiązek zapewnić wszystkim wykonawcom jednakowe warunki ubiegania się o
zamówienie. W związku z tym jedynym źródłem danych na temat przedmiotu zamówienia
powinna być SWZ dostępna dla wszystkich wykonawców. Zamawiający powinien
udostępnić, jako element OPZ, zakres integracji oraz specyfikację techniczną systemów, z
którymi żąda integracji wraz ze szczegółowym opisem interfejsów wymiany danych.
Odnośnie zarzutu 3 Odwołujący podniósł m.in., że zakres próbki opisany w treści
Załącznika nr 4 do SOPZ wkracza w zakres implementacji i realizacji całego projektu, a który
w ramach próbki powinien być przygotowany już na etapie składania oferty. Zamawiający na
et
apie składania oferty wymaga zapewnienia próbki systemu stanowiącej potwierdzenie
posiadanie wymaganych w scenariuszu funkcjonalności. Zakres próbki w zakresie modułów
oraz konkretnych scenariuszy zawiera załącznik nr 4 do SOPZ w szczególności zakres
wymog
ów wskazanych w Tabeli nr 1 ww. załącznika. Aby spełnić wymaganie przygotowania
próbki w pełnym zakresie wymaganym w treści załącznika nr 4, wykonawcy muszą wykonać
prace dostosowawcze oferowanego przez siebie oprogramowania do wymogów
Zamawiającego. Przedmiot zamówienia realnie będzie realizowany przez okres wdrażania
projektu i w tym okresie prowadzone będą wszelkie prace dostosowawcze. Próbka systemu
powinna stanowić bowiem wyłącznie wycinek systemu, fragment najbardziej kluczowych
funkcjonalności, z punktu widzenia realizacji projektu. Tym bardziej, że Zamawiający
specyfikuje wyłącznie funkcjonalności obligatoryjne. Nie są to elementy dodatkowo
punktowane, które miały by wyróżnić oferowane rozwiązanie i interesem wykonawcy byłoby
dostarczenie elementów wyróżniających ofertę na tle konkurencji. W związku z czym
Zamawiający nakłada na potencjalnych wykonawców obowiązek realizacji szeregu
procesów, które są specyficzne dla realizacji tego konkretnego zamówienia.
Odnośnie zarzutu 4 Odwołujący podniósł m.in., że rzeczony warunek nie zapewnia
uczciwej konkurencji w postępowaniu. Zamawiający ogranicza się jedynie do wymogu
implementacji co najmniej profilu IHE XDS.b. natomiast zrealizowane do tej pory projekty w
skali kraju realizują nie tylko standardy IHE, ale również HL7CDA, HL7FHIR. W związku z
tym zastosowanie wszystkich tego typu standardów jest wystarczające, aby potwierdzić
doświadczenie Wykonawcy w realizacji tego typu projektów, a w konsekwencji w niniejszym
zamówieniu. Dodatkowo Zamawiający żąda wykazania się doświadczeniem w realizacji
dwóch takich systemów, dla których wymagana jest implementacja co najmniej profilu IHE
XDS.b, tym samym eliminując wykonawców, którzy mają takie doświadczeniem w
przynajmniej jednym projekcie -
co należy uznać za minimalny poziom zdolności. Posiadanie
takiego doświadczenia w realizacji przynajmniej jednego zamówienia, gdzie
zaimplementowany jest profil IHE XDS.b, już jest potwierdzeniem że wykonawca ma
potencjał realizacji niniejszego zamówienia. W ramach realizacji przedmiotowego
postępowania Zamawiający wymaga zastosowania HL7CDA, co dodatkowo potwierdza, że
zarzut Odwołującego jest w tym zakresie zasadny.
W dniu 16 listopada 2021 r. Zamawiający kopię otrzymanego odwołania przekazał
wykonawcom za pomocą platformy zakupowej.
W dniu 19 listopada 2021 r. (pismem z dnia 18 listopada 2021 r.) wykonawca Asseco
Poland S.A. z siedzibą w Rzeszowie, zwany dalej „wykonawcą Asseco”, zgłosił przystąpienie
do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przekazując kopie
przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 19 listopada 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca CompuGroup
Medical Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie, zwany dalej „wykonawcą CompuGroup”,
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego, po stronie Odwołującego, przekazując
kopie przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 2 grudnia 2021 r. (pismem z dnia 1 grudnia 2021 r.) Zamawiający złożył
odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia zarzut 3 i zmieni SWZ w tym
zakresie.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w pozostałej części.
Odwołujący na posiedzeniu w dniu 2 grudnia 2021 r. oświadczył, że cofa odwołanie w
zakresie zarzutu 2 i zarzutu 4a.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron oraz Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i
zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba
stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w
uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy Asseco do udziału w
postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7
ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska i oświadczenia Stron i uczestnika postępowania
odwoławczego wyrażone w pismach oraz złożone ustnie do protokołu posiedzenia i
rozprawy, w tym Opinię wykonaną przez eksperta Jakuba Kapuścińskiego w odpowiedzi do
odwołań w postępowaniu pn. „Przygotowanie i wdrożenie Regionalnego Repozytorium
Elektronicznej Dokumentacji Medycznej”.
Izba dopuściła zawnioskowane i złożone w trakcie rozprawy przez Strony i uczestnika
postępowania odwoławczego dowody:
1. Plik
dokumentów oznaczonych jako dowód nr 1, w tym decyzja komisji (UE)
2015/1302 z dnia 28 lipca 2015 r.;
2. M
ateriały ze szkolenia „Standardy interoperacyjności technicznej w systemach
medycznych” P. M., 22 listopada 2016 r.;
3. Informacj
ę z otwarcia ofert w postępowaniu prowadzonym przez Województwo
M
ałopolskie;
4. Informacj
ę z otwarcia ofert w postępowaniu prowadzonym przez Województwo
Pomorskie;
Rekomendacje dla podmiotów leczniczych – Partnerów MSIM – wyciąg;
6. Koncepcj
ę projektu „Zachodniopomorskie e-Zdrowie (ZeZe)” – wyciąg;
Jak skutecznie wykorzystać potencjał telemedycyny w polskim systemie ochrony
zdrowia? Warszawa, maj 2018 r.
– wyciąg’
8. SIWZ
Dolnośląskiego Szpitala Specjalistycznego im. T. Marciniaka Centrum
Medycyny Ratunkowej
– Usługa wykonania i wdrożenia Lokalnego Repozytorium
Elektronicznej Dokumentacji Medycznej
– wyciąg;
9. OPZ
Województwa Dolnośląskiego – wyciąg.
Postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu 3 odwołania dotyczącego naruszenia
art. 106 ust. 1 - 3 ustawy Pzp z zw. art. 16 ustawy Pzp podlega umorzeniu na podstawie art.
522 ust. 4 ustawy Pzp.
Odwołujący cofnął na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron odwołanie w zakresie
części podniesionych zarzutów, tj.: zarzutu 2 odwołania dotyczącego naruszenia art. 99 ust.
4 ustawy Pzp oraz art. 16 ustawy Pzp oraz
zarzutu 4a odwołania dotyczącego naruszenia
art. 112 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp.
Wobec powyższego odwołanie w tym
zakresie podlega umorzeniu.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołania uznając, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut 1 odwołania dotyczący naruszenia art. 99 ust. 4 ustawy Pzp oraz art. 16 ustawy
Pzp
nie potwierdził się.
Izba ustaliła, iż zgodnie z rozdziałem II SWZ „Opis przedmiotu zamówienia”
p
rzedmiotem zamówienia jest przygotowanie i wdrożenie Regionalnego Repozytorium
Elektronicznej Dokumentacji Medycznej zgodnie z zapisami szczegółowego opisu
przedmiotu zamówienia, stanowiącym załącznik nr 5 do SWZ oraz z projektem umowy
stanowiącym załącznik nr 6 do SWZ.
Zamawiający w załączniku nr 1 do Szczegółowego Opisu przedmiotu zamówienia
określił wymagania funkcjonalne zamawianego systemu.
Odwołujący zakwestionował OPZ z uwagi na zastosowanie w ramach platformy
regionalnej komponentów i funkcjonalności opartych o standard openEHR i wniósł o
dopuszczenie możliwości zastosowania standardu HL7FHIR.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Niewątpliwym jest, że przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wyznaczają
sposób dokonywania opisu przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego. Wskazują przy
tym, że przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję. Jednak pomimo konieczności zachowania uczciwej konkurencji
Zamawiający ma prawo tak opisać przedmiot zamówienia aby uwzględnione zostały jego
rzeczywiste potrzeby. To Zamawiający jest bowiem gospodarzem postępowania o udzielenie
zamówienia. To Zamawiający wie jaki cel chce osiągnąć i charakteryzuje go przygotowując
opis przedmiotu zamówienia. Celem tak przygotowanego opisu przedmiotu zamówienia jest
bowiem umożliwienie zaspokojenia potrzeb Zamawiającego w warunkach konkurencji, nie
zaś umożliwienie wzięcia udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców działających w
danej branży. Zamawiający w tym postępowaniu chce uzyskać produkt nowoczesny w
najwyższym stopniu spełniający wysokie standardy jakościowe, optymalne rozwiązania
dedykowane dla jego potrzeb a nie produkt gotowy (pochodzący „z półki”). Dlatego też
oczekuje produktu, który ma być przede wszystkim uniwersalny zwłaszcza w zakresie
standardów przechowywania danych (to zapewnia standard openEHR), opartego na szybkiej
i swobodnej możliwości podłączenia nowej placówki, ograniczającego zasoby personalne
(informatyczne) po stronie Zamawiającego oraz takiego produktu, który to produkt nie
uzależni go od jego dostawcy. Tak postawione wymogi spełnia platforma oparta o standard
openEHR, który – jak konsekwentnie podkreślał Zamawiający - umożliwi stworzenie
platformy danych, z której korzystać będą mogły aplikacje różnych twórców, co z kolei
wyeliminuje koszty integracji, a tym samym koszty migracji danych. Komunikacja z modułem
do obsługi openEHR odbywa się bowiem za pomocą interfejsu typu REST, co pozwala
dowolnym aplikacjom na współpracę z oprogramowaniem (dodanie nowych aplikacji innego
producenta w oparciu o tę samą bazę danych). Standard HL7FHR nie jest standardem
spełniającym te same wymagania co standard openEHR a tylko standardem ewentualnie
uzupełniającym standard openEHR w kontakcie ze światem zewnętrznym. Ma więc
zastosowanie tylko tam gdzie istnieje już baza danych. W tym stanie faktycznym
przedmiotem zamówienie jest zaprojektowanie bazy od początku. Dlatego też rozwiązaniem
uniwersalnym i odpowiadającym wymaganiom postawionym przez Zamawiającego jest
standard openEHR.
Jest to standard, który znajduje już zastosowanie przy tworzeniu regionalnych
repozytoriów medycznych. Istotnie – jak wskazał Odwołujący – standard openEHR nie jest
standardem, który jest wskazywany w wytycznych, rekomendacjach itp. jako zalecany czy
też preferowany. Nie oznacza to jednak, że jest on niedopuszczalny. Może on być i co jest
niewątpliwe, jest on stosowany. Jak wynika bowiem z materiałów złożonych w toku
postępowania odwoławczego produkty przeznaczone dla służby zdrowia wyposażone w
standard openEHR były już przedmiotem postępowań o udzielenie zamówienia. W
postępowaniu prowadzonym przez Województwo Dolnośląskie (w roku 2014) wymaganiem
obligatoryjnym były standard openEHR („RDM.18 Repozytorium obsługuje dokumenty w
formacie H
L&CDA Lv3 i pobiera osadzone archetypy openEHR”), podobnie w postępowaniu
prowadzonym przez Dolnośląski Szpital Specjalistyczny im. T. Marciniaka Centrum
Medycyny Ratunkowej (w 2015)
wymaganiem obligatoryjnym były także standard openEHR
(„RDM.45 Repozytorium udostępnia narzędzia do przeglądania szablonów i archetypów
zgodnych ze standardem openEHR”). Także Województwo Zachodniopomorskie,
przygotowując koncepcję projektu e-zdrowia (ZeZe) (w 2016), oparło ją na standardzie
openEHR jako otwartym standardzie po
zwalającym na przechowywanie danych
medycznych. Cechą standardu openEHR jest bowiem standaryzacja danych a dla
Zamawiającego ma to istotne znaczenie. W chwili obecnej w trzech województwach
(dolnośląskim, pomorskim i małopolskim) są w trakcie realizacji projekty oparte o ten
standard (standard openEHR). Nawet
Odwołujący przyznał na rozprawie, że jest w stanie
zrealizować przedmiotowe zamówienie z zastosowaniem standardu openEHR.
Tym samym stwierdzić należy, że przewidziany w art. 99 ust. 4 ustawy Pzp zakaz
utrudniania konkurencji przy opisywaniu przedmiotu zamówienia nie został przez
Zamawiającego naruszony.
Zarzut 4b i c odwołania dotyczący naruszenia
art. 112 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy
Pzp poprzez określenie warunków udziału opisanych szczegółowo w uzasadnieniu w
Rozdział V pkt 1.4.2.2 SWZ oraz Rozdział V pkt 1.4.3.4 SWZ nie potwierdziły się.
Izba ustaliła, iż zgodnie z Rozdziałem V SWZ Warunki udziału w postępowaniu
Zamawiający określił następujące warunki w postępowaniu:
„1.4.zdolności technicznej lub zawodowej. Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że:
1.4.2. w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem upływu terminu składania ofert, a
jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie: (…)
1.4.2.2 wdrożył system informatyczny o wartości co najmniej 1 miliona
złotych brutto implementujący repozytorium danych klinicznych w
standardzie openEHR;
dysponuje lub będzie dysponował na czas realizacji zamówienia osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia, tj.: (…)
1.4.3.4 Co najmniej jedną osobą przeznaczoną do pełnienia funkcji
Specjalisty ds. modeli danych,
która nabyła doświadczenie w
obszarze interoperacyjności systemów informatycznych w
ochronie zdrowia, poparte udziałem w realizacji projektu o wartości
co najmniej 1 miliona złotych brutto obejmującym co najmniej
wdrożenie repozytorium danych klinicznych implementujących
standard openEHR.”.
Odwołujący zakwestionował powyższe, podnosząc że żądanie jako minimalnego
poziomu zdolności wdrożenia repozytorium danych klinicznych implementujących standard
openEHR (lub osoby, która w takim projekcie wzięła udział) jest nadmiarowe i nie zapewnia
uczciwej konkurencji.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Warunki udziału w postępowaniu jakie postawił Zamawiający wykonawcom, którzy
będą ubiegać się o udzielenie przedmiotowego zamówienia, związane są z opisem
przedmiotu zamówienia, w którym przewidziano, że platforma Regionalnego Repozytorium
Elektronicznej D
okumentacji Medycznej oparta będzie o standard openEHR. Dlatego też
wykonawcy powinni posiadać nie tylko doświadczenie w realizacji projektów ze standardem
openEHR, ale dysponować osobami, które potrafią ten system wykonać. A ponieważ
realizacje oparte o
ten standard były lub też nadal są wykonywane są wykonawcy, którzy te
warunki mogą spełnić. Tak postawione warunki nie są warunkami nadmiernymi. Są one
proporcjonalne do przedmiotu zamówienia i gwarantują udzielenie zamówienia wykonawcom
posiadającym zdolności jego należytego wykonania. Tym samym Izba uznała, że zarzut ten
nie potwierdził się.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze
zm.)
oraz w oparciu o przepisy § 9 ust. 3 pkt 2) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …………………..