Sygn. akt: KIO 3389/21
WYROK
z dnia 02 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kawa
Protokolant:
Aldona Karpińska
p
o rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2021 roku w Warszawie, odwołania
wn
iesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18.11.2021 r. przez wykonawcę
Netprint s.c. J. W., B. S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-
600 Oświęcim w postępowaniu
prowadzonym przez
2 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Obornicka 100-102, 50-984
Wrocław.
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MULTIKOM A.P., ul.
Fabryczna 15, 85-741 Bydgoszcz
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.
Orzeka
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu pierwszego i nakazuje zamawiającemu
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, dokonania odrzucenia oferty
wykonawcy Przedsiębiorstwa Wielobranżowego MULTIKOM A. P., ul. Fabryczna 15, 85-741
Bydgoszcz oraz nakazuje ponowne badanie i ocenę ofert
Kosztami postepowania obciąża zamawiającego i odwołującego po połowie
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000,00 (piętnaście tysięcy) złotych
uiszczona przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania
zasądza od zamawiającego 2 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Obornicka 100-
984 Wrocław na rzecz odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia - Netprint s.c. J. W., B. S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-600 Oświęcim
kwoty 9 300,00 (dziewięć tysięcy trzysta ) złotych tytułem zwrotu po ½ kwoty wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
2.3 zasadza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 1800,00 (tysiąc osiemset)
złotych tytułem zwrotu połowy kosztu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego do
ręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący ………………………
Sygn. KIO 3389/21
UZASADNIENIE
2 Wojskowy Oddział Gospodarczy, ul. Obornicka 100-102, 50-984 Wrocław zwany dalej
„zamawiającym” prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego,
prowadzonego w trybie podstawowym, na dostawę materiałów eksploatacyjnych do
drukarek, faksów, urządzeń wielofunkcyjnych oraz drobnego sprzętu i taśm. Oznaczenie
sprawy: nr ref INF 353/2021.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej: Numer- 2021/S 164-430461.
Zamawiaj
ący dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty za którą została uznana oferta
złożona przez przystępującego do tego postępowania wykonawcy Przedsiębiorstwa
Wielobranżowego MULTIKOM A. P., ul. Fabryczna 15, 85-741 Bydgoszcz.
Od takiej czynności zamawiającego wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Netprint s.c. J. W., B. S., ul. Unii Europejskiej 10, 32-600 Oświęcim, zwany dalej
„odwołującym” wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
We wniesionym odwołaniu zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1-3 Pzp w
zw. z art. 99 ust. 6 Pzp w zw. z art. 101 ust. 6 Pzp w zw. z art. 105 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art.
107 ust. 1-3 Pzp w zw. z art. 223 ust. 1 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit c oraz art. 226 ust.
1 pkt 5 Pzp, poprzez:
skutkującą naruszeniem zasad równego traktowania, przejrzystości i
proporcjonalności ocenę oferty oraz załączników do oferty P.W. MULTTKOM A. P. z siedzibą
w Bydgoszczy, polegającą na przyjęciu, że wykonawca ten zaoferował produkty spełniające
wymagania ok
reślone w SWZ i przedłożył na żądanie Zamawiającego przedmiotowe środki
dowodowe w postaci raportu z testów wystawionych przez podmiot, o którym mowa w art.
105 ust. 2 Pzp, mające potwierdzać spełnienie przez zaoferowane produkty zamiennych
kryteriów zgodności z określonymi normami ISO/IEC, i tym samym wykazał równoważność
oferowanych produktów, choć badania produktów szczegółowo opisanych w uzasadnieniu
przeprowadzone zostały jeszcze przed uzyskaniem przez laboratorium akredytacji Polskiego
Centrum Akredyt
acji, a zatem nie mogą być traktowane jako odpowiadające normie art. 105
ust. 1-2 Pzp.
Nadto zarzucił, iż Raport z badania nr 47/2021.001 (opracowany 01/10/2021) dla produktu
Croton CGT-L-
L50F2U00, które miało być przeprowadzone w dniach 2021/09/27 -
/09/28, wskazuje na to, że badanie nie mogło być skutecznie przeprowadzone w tak
krótkim - dwudniowym - terminie, albowiem wymagało wydrukowania łącznie ponad 180.000
wydruków na trzech drukarkach (raport z testu wskazuje na użycie tylko jednego komputera),
czyli po ponad 60.000 wydruków na jednej drukarce, choć drukarka użyta do badania ma
wydajność maksymalną 47 stron na minutę przy miesięcznym przebiegu nie większym niż
16.000 stron, co z kolei sugeruje, iż raport ten jest nierzetelny.
Wobec sformułowania powyższych zarzutów wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie z
amawiającemu Skarbowi Państwa - 2 Wojskowemu Oddziałowi Gospodarczemu
we Wrocławiu uchylenia czynności podjętej w w/w postępowaniu w postaci wyboru
najkorzystniejszej oferty oraz nakazanie odrzucenia oferty P.W. MULTIKOM A. P. i
dokonania ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty.
W zakresie wniosków dowodowych wniósł o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego z
zakresu informatyki oraz sprzętu drukującego i kopiującego i zlecenie mu wydania opinii w
zakresie technicznych
możliwości dokonania wymaganych przez zamawiającego ilości kopii
w terminie podanym w Raporcie.
W ocenie odwołujących oferta PW MULTIKOM A. P. była dotknięta nieusuwalnymi
brakami, które powinny skutkować jej odrzuceniem. Zamawiający w SWZ zażądał, aby
wszyscy wykonawcy oferujący produkty równoważne (tzw. zamienniki do urządzeń
drukujących) wraz z ofertą złożyli między innymi raporty z testów wystawionych przez
niezależny od producenta podmiot, posiadający akredytację badawczą zgodnie z art. 105
ust. 2 ustawy Pzp i przygotowany zgonie z aktualną normą:
- ISO/IEC 19752 -
dla wkładów drukujących z tonerem monochromatycznym,
- ISO/IEC 24711 -
dla wkładów drukujących z atramentem,
- ISO/IEC 19798 -
dla wkładów drukujących z tonerem kolorowym.
Firma PW MULTIKOM A. P.
złożyła dla wszystkich zaoferowanych produktów równoważnych
raporty przygotowane przez laboratorium Centrum Badawcze NAVOR PPHU InterCom Plus
D. L.
z siedzibą w Nowym Sączu. Z informacji dostępnej publicznie na stronie Polskiego
Centrum Akredytacji wynika, że laboratorium to uzyskało akredytację w zakresie
prowadzenia badań dopiero w dniu 10.08.202lr.
W ocenie odwołujących oznacza to, że raporty te nie spełniają wymogów opisanych w art.
105 ust. 1 i 2 Pzp, a zatem n
ie odpowiadają także wymaganiom SWZ. Trudno jest zakładać,
że podmiot, który nie posiada jeszcze akredytacji do prowadzenia badań, przeprowadza te
badania, a następnie - już jako podmiot akredytowany - wystawia dokument, tj. raport z
badań, wskazujący, że badanie wykonane zostało przez uprawnione, niezależne i
akredytowane laboratorium badawcze w sytuacji kiedy
prezentowane badania miały miejsce
kilka miesięcy wcześniej.
Podkreślił, że jak długo laboratorium nie posiadało akredytacji, tak długo nie ma żadnej
pewności, że badanie zostało faktycznie przeprowadzone zgodnie z normami ISO/IEC.
Raport taki nie może też korzystać z domniemania prawnego opisanego w art. 10 ust. 1
ustawy z 13.04.2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz.U.2021.514 t.j.).
O nierzetelności przeprowadzonych badań można wnioskować chociażby z faktu, iż raport z
badania nr 47/2021.001 (opracowany 01/10/2021) dla produktu Croton CGT-L-L50F2U00 o
wydajności 20 tys stron, które miało być przeprowadzone w dniach 2021/09/27 - 2021/09/28,
wskazuje, iż do jego przeprowadzenia użyto: - jednego komputera połączonego z drukarką
przez kabel USB, - trzech drukarek LEXMARK Ms610dn, gdzie producent drukarki wskazuje,
iż maksymalna prędkość wydruku to 47 stron na minutę, a maksymalne obciążenie to 16.000
wydruków miesięcznie.
Badanie wymagało dokonania pełnego zużycia trzech wkładów (tonerów) o deklarowanej
wydajności 20.000 stron każdy, na każdej z trzech użytych drukarek.
Oznacza to, że każda z drukarek musiała wydrukować łącznie ponad 60.000 stron (bo wynik
testu wskazał, że średnia wydajność wyniosła 20.167 stron/wkład), a łącznie - ponad
180.000 stron.
Jeśliby przyjąć, że jedna drukarka pracowała w trybie ciągłym, to znaczy bez
żadnych przerw, to zgodnie z deklaracjami producenta sprzętu mogłaby wydrukować 67.680
stron na dobę. Trzeba jednak pamiętać, że jest to założenie wymagające ciągłej, 24-
godzinnej pracy. Tymczasem -
każda drukarka nagrzewa się w toku pracy, jej ciągłe użycie
przez kilkadziesiąt godzin wedle wiedzy odwołujących jest technicznie niemożliwe, -
drukarka wymaga ładowania papieru (zasobnik nie mieści wszak 60.000 stron, tylko
maksymalnie kilkaset), -
drukarka wymaga obsługi przez pracownika (ładowanie papieru,
odbieranie wydruków z tacy, by zapobiec „zapchaniu się”), - omawiany raport z testów
wskazuje, że raport opracował J. L., czyli jeden człowiek.
Ponadto badanie wymagało takich wydruków na 3 drukarkach. Jeśli więc użyto do pracy
jednego komputera (jak wynika z raportu), połączonego z drukarką kablem USB, to nie jest
nawet hipotetycznie możliwe, by 3 drukarki przetestowano w ciągu zaledwie 48 godzin. Co
ciekawe, do badań w tym samym laboratorium przyjęto w dniu 24.09.2021 produkty objęte
następnie raportami o numerach: 47/2021.001 51.2021.001 50/2021.001 48/2021.001
49/2021.001 Powyższe raporty zostały zatwierdzone na dzień przed upływem terminu
składania ofert, tj. 7-10-202lr. Wszystkie te badania przeprowadzono w dniach pomiędzy
6.10 2021 r., czyli w ciągu 10 dni. Dane z tych raportów wskazują, że łącznie
wydr
ukowano w toku tych testów 528 481 kartek papieru. Jeśliby nawet przyjąć średnią
prędkość „pracy” każdej z testowych drukarek na poziomie 45 stron na minutę, to
oznaczałoby to wymóg nieprzerwanej pracy, przez 24 godziny na dobę przez ponad 8 dni [!].
Wszys
tkie badania przeprowadził ta sama jedna osoba J. L.
Wszystko to wskazuje, że nasuwają się w pełni uzasadnione wątpliwości co do rzetelności
przedłożonych raportów.
Odwołujący podkreślił, że w jego ocenie uwzględnienie odwołania możliwe jest już
na pods
tawie pierwszego z podniesionych zarzutów, tj. po uznaniu, że w/w laboratorium
prowadząc zakwestionowane badania nie spełniało wymogów z art. 105 ust. 1 i 2 Pzp, czyli
nie posiadało akredytacji w chwili przeprowadzania testów.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania jako
niezasadnego.
Nadto wniósł o dopuszczenie dowodów a w szczególności notatki służbowej
sporządzonej przez Kierownika Sekcji Zamówień Publicznych Zamawiającego. W zakresie
odniesienia się do zarzutu pierwszego (którego dotyczy ww. pismo) podniósł, że w toku
czynności zamawiającego dnia 18.11.2021 r. przeprowadzono rozmowę telefoniczną z
przedstawicielem firmy Centrum Badawcze NAVOR PPHU InterComPlus D. L.
z siedzibą w
Nowym Sączu (dalej „Centrum Badawcze"). Przedmiotem rozmowy była weryfikacja, czy
ww. laboratorium było uprawnione do wykonywania testów zgodnie z odpowiednimi normami
ISO przed dniem 10.08.2021 r. (wg oficjalnej strony Polskiego Centrum Akredytacji
laboratorium otrzymało akredytację dnia 10.08.2021 r. - nr akredytacji AB 1796). Podał, że
p
rzedstawiciel Centrum Badawczego podczas rozmowy telefonicznej poinformował, że mimo
wystawienia akredytacji dnia 10.08.2021 r. uprawniony był do prowadzenia badań już od
03.03.2021 r., tak więc przed dniem wykonania każdego raportu, potwierdzającego
zgodność zaoferowanych produktów z wymaganiami Zamawiającego. Przedstawiciel
Centrum Badawczego kilkukrotnie zapewnił, iż posiada na tę okoliczność stosowny
dokument od PCA (uprawnienie do wykonywanie badań).
Powyższe okoliczności spowodowały, iż zamawiający postanowił podtrzymać swoją decyzję
o wyborze najkorzystniejszej oferty, przyjmując wyjaśnienia przedstawiciela Centrum
Badawczego, akredytowanego przez Polskie Centrum Akredytacji jako wiarygodne i
wystarczające.
N
awiązując do treści SWZ oraz udzielonych wykonawcom wyjaśnień podał, że z tych
wyjaśnień jednoznacznie wynika, że zamawiający nie dopuszczał zbiorczego certyfikatu
zawierającego tylko symbol (kod) produktu oraz wydajność. Wskazał, że etapie badania
ofert z
amawiający wezwał wykonawcę Multikom do uzupełnienia szczegółowych raportów z
testów dla każdego produktu do czego nie był uprawniony, gdyż w ofercie znajdował się
prawidłowy certyfikat zbiorczy zawierający wszystkie informacje, tj. symbol (kod) produktu,
wydajność oraz kompatybilność. Niemniej w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
zostały przesłane szczegółowe raporty z badań. Do każdego zaoferowanego produktu
równoważnego został dołączony raport z testów wystawiony przez niezależny od Producenta
podmiot
, posiadający akredytację badawczą zgodnie z art. 105 ust. 2 ustawy PZP i
przygotowany zgodnie z normą odpowiednio:
a)
ISO/IEC 19752 -
dla wkładów drukujących z tonerem monochromatycznym,
b)
ISO/IEC 24711 -
dla wkładów drukujących z atramentem,
c)
ISO/IEC 19798 -
dla wkładów drukujących z tonerem kolorowym.
Wszystkie badania zostały przeprowadzone po pozytywnym audycie przez PCA, który
potwierdził możliwość przeprowadzenia badań przez Centrum Badawcze NAVOR, a raporty
zostały wystawione po otrzymaniu Certyfikatu Akredytacji Centrum Badawczego.
Natomiast w zakresie drugiej grupy zarzutów dotyczących braku możliwości
wykonania w tak krótkim terminie wymaganych zgodnie z normą ISO badań to podał, że
o
dwołujący nie wykazał, że jest nierealne przeprowadzenie badania dla 1 typu tonera w tak
krótkim terminie oraz przeprowadzenie wszystkich testów w ciągu 10 dni. Są to jedynie
spekulacje oraz domniemania, nie poparte dowodami będące życzeniowym wyrazem woli
składającego odwołanie. Odwołujący nie posiada wiedzy na temat organizacji czasu pracy
Centrum Badawcze NAVOR oraz ilości personelu biorącego udziału w badaniu wydajności
zleconych tonerów marki Croton. Z żadnego dokumentu nie wynika również, że jedna osoba
(D. L.
) przeprowadzała wszystkie badania. Natomiast z prostego wyliczenia wynika, że skoro
użyta do testów drukarka ma wydajność 47 stron na minutę to wydrukowanie 20000 stron
zajmie z przybliżeniu 7 godzin, a wydrukowanie 60000 str. jest możliwe w ciągu 21 godzin.
Jeżeli tonery były badane przez 2 dni to osoby przeprowadzające testy miały 27 godzin na
dodatkową obsługę techniczną tj. wymianę papieru czy przerwy w drukowaniu w celu
chłodzenia urządzenia. Ponadto 1 komputer wystarczy do obsługi 3 drukarek jednocześnie
l
ub do uruchamiania wydruków przez komputer jeden po drugim co zajmuje ok. 1 minuty.
Przystępujący do postępowania wykonawca Przedsiębiorstwo Wielobranżowe
MULTIKOM A. P.,
poprał stanowisko zamawiającego wnosząc o oddalenie Odwołania. Izba
zauważa, że stanowisko przystępującego zawarte w uzasadnieniu przystąpienia stanowi
„kalkę” treści pisma odpowiedzi na odwołanie. Wobec powyższego Izba uznała
niezasadność ponownego prezentowania niemalże identycznej treści.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i przystępującego, na podstawie
zebranego mate
riału dowodowego w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk
zaprezentowanych na rozprawie, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje – odwołanie w zakresie zarzutu pierwszego jest zasadne, gdyż podniesione
zarzuty znalazły potwierdzenia w dowodach i dokumentach postępowania.
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z ustawowych przesłanek,
o których stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Za podstawę rozstrzygnięcia Izby został uznany stan faktyczny sprawy, ustalony na
podstawie dokumentacji postępowania przesłanej przez zamawiającego, treści odwołania,
pism i dowodów oraz stanowisk stron i przystępującego podanych do protokołu rozprawy.
Na wstępie Izba wskazuje, że pomimo przywołania znacznej liczby podstaw
prawnych z ustawy
Pzp, które według odwołującego zamawiający miałby naruszyć przy
badaniu i ocenie złożonych ofert, to z analizy ich treści Izba wywiodła i ustaliła, że w
postepowaniu odwoławczym odwołujący postawił de facto dwa zarzuty. Pierwszy dotyczył
nie spełnienia wymagań SWZ w zakresie dotyczącym przedłożenia przedmiotowych środków
dowodowych, gdyż załączone raporty z badań zostały wykonane jeszcze przed uzyskaniem
certyfikacji
przez podmiot wystawiający certyfikat. Natomiast drugi dotyczył braku możliwości
technicznych wykonania wymaganych w SWZ
testów, we wskazanym przez laboratorium
okresie.
Przechodząc do oceny zasadności zarzutu pierwszego oraz oceny czynności
zamawiającego podjętych w trakcie badania i oceny ofert Izba uznała, iż zamawiający wbrew
wyraźnym postanowieniom SWZ rozdział XIII ust.1 pkt 2 uznał za spełnienie postawionego
wymagania, pomimo tego,
iż wykonawca Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MULTIKOM A. P.
nie przedłożył raportu z testów wystawionych przez niezależny od Producenta podmiot
posiadający akredytację badawczą.
Zauważyć należy, że zamawiający był w pełni zorientowany o przedmiotowym braku, co w
sposób jednoznaczny wskazał na str. 3 odpowiedzi na odwołanie – akapit 1 i 2. Jednakże
zamawiający celem ustalenia, że przedłożone Raporty z badań zostały wykonane przez
akredytowany niezależny podmiot przeprowadził – jak twierdzi, rozmowę telefoniczną z
przedstawicielem PPHU InterComPlus celem uzyskania potwierdzenia,
iż podmiot ten
uprawniony był do przeprowadzania badań w dacie wskazanej w przedłożonych przez PW
Multikom raportach
– tj. w miesiącach maj; czerwiec; lipiec oraz 3 i 9 sierpnia 2021 roku. Z
rozmowy tej została sporządzona notatka w które zawarto informację, że Centrum Badawcze
NAVOR PPHU InterComPlus pomimo iż otrzymało akredytacje do badań z dniem 10 sierpnia
2021 roku to jednak miało już takie uprawnienia od 03 marca 2021 roku. Jednakże żadnego
w tym zakresie dowodu, co ustalono w trakcie rozprawy nie przedłożono zamawiającemu jak
i na rozprawie, Izbie.
Wskazać należy również na dowód złożony przez odwołującego na rozprawie tj.
pismo Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) z dnia 30 listopada 2021 roku w odpowiedzi na
pytanie odwołującego w zakresie uprawnień PPHU InterComPlus w zakresie dokonywania
testów urządzeń i wydawania raportów z badań podało, iż „Laboratorium PPHU
InterCom_plus D. L.
w wyniku przeprowadzonego procesu akredytacji uzyskało akredytację
w dniu 10.08.2021 r. Zgodnie z informacjami zawartymi w przedstawionych przy Państwa
wniosku kopiach raportów z badań (zestawienie kluczowych informacji w załączniku) wynika,
że wszystkie próbki do badań zostały dostarczone do laboratorium oraz czynności badań,
których wyniki przedstawiono w ww. raportach przeprowadzono w terminach przed
udzieleniem akredytacji ww. podmiotowi.
Akredytowane podmioty mogą powoływać się na
posiadaną akredytację tylko w odniesieniu i w zakresie potwierdzonych kompetencji,
przedstawionych w ich aktualnym zakresie akredytacji, wskazującym między innymi okres
obowiązywania potwierdzenia (termin obowiązywania cyklu akredytacji)”.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że PPHU !nterCom_plus D. L. posiada
certyfikację i akredytację PCA dopiero od 10 sierpnia 2021 roku i wszelkie twierdzenia, iż
takie uprawnienia posiadało od 3 marca 2021 roku są nieuprawnione. Tym samym dopiero z
dniem 10 sierpnia 2021 roku
podmiot może dokonywać badań i wykonywania testów, które
mogą mieć status – jako wydane przez akredytowane laboratorium badawcze, czego w SWZ
wymagał zamawiający. Niewątpliwym jest, że dopiero z datą wydania akredytacji taki
podmiot może być uznany za podmiot akredytowany uprawniony do wykonywania działań
badawczych.
Wpis do Rejestru podmiotów akredytowanych przez PCA ma charakter konstytutywny, gdyż
taki wpis
warunkuje powstanie prawa, którego wniosek o wpis dotyczy. Dopiero z momentem
dokonania wpisu,
określone prawo podmiotu uzyskującego akredytację do prowadzenia
przyznanych mu
czynności, staje się prawnie skuteczne – zaczyna obowiązywać, a tym
samym
dopiero od momentu dokonania wpisu możliwe jest powoływanie się na prawo -
przeprowadzania badań, jako wykonanych przez podmiot akredytowany.
W przedmiotowym stanie faktycznym przystępujący przedłożył raporty wystawione po
uzyskaniu certyfikacji, ale niewątpliwym jest, że badania wskazane w Raporcie zostały
przeprowadzone przez podmiot, który takiej akredytacji jeszcze nie posiadał.
Zamawiający z przedmiotowego pisma PCA – z ostatniego akapitu wywodził, że w
związku z tym, iż w przedmiotowym piśmie PCA nie stwierdziło nieważności dokonanych
badań to pomimo, iż zostały one przeprowadzone przed uzyskaniem certyfikatu badawczego
to winny być one uznane za prawidłowe. Otóż w tym zakresie Izba zauważa, iż taki wniosek
jest nieuprawniony, gdyż brak jest podstaw, aby PCA oceniało czynności podmiotu przed
da
tą otrzymania akredytacji i tym samym objęcia go nadzorem w zakresie prawidłowości
prowadzonych badań, czy testów.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że zamawiający dokonał wyboru oferty
przystępującego, jako najkorzystniejszej w postępowaniu z naruszeniem postanowień
rozdziału XII ust. 2 i rozdziału XIII ust.1 pkt 2 oraz przepisów art. 105 ust. 1 i 2oraz 107 ust.2
Pzp. Wobec powyższego na podstawie przepisu art. 226 ust.1 pkt 2c i pkt 5 Pzp oferta
przystępującego podlegała odrzuceniu.
W zakresie dru
giego zarzutu Izba uznała ten zarzut, jako nie udowodniony za
niezasadny. Ze względu na odrzucenie oferty przystępującego w wyniku potwierdzenia się
pierwszego zarzutu odwołania to przedmiotowy zarzut niezależnie od kierunku
rozstrzygnięcia nie ma wpływu na wynik postępowania odwoławczego. Odwołujący na
rozprawie nie podtrzymał wniosku dowodowego o przeprowadzenie dowodu z opinii
biegłego.
Izba wskazuje, że przedmiotowy zarzut był zbudowany przez odwołującego na
podstawie hipotez, które nie zostały w żaden miarodajny sposób wykazane i udowodnione.
Stanowisko odwołującego, że danej czynności (wykonania testów) nie jest się w stanie
wykonać w wskazanym w Raporcie z badań terminie, nie jest dowodem na którym Izba
mogłaby oprzeć rozstrzygniecie w zakresie zasadności tego zarzutu. Aby Izba mogła oprzeć
orzeczenie na złożonych dowodach to dowody te muszą być pewne i kategoryczne. Wyrok
SO w Wrocławiu z 6 lutego 2018 roku Sygn. akt XI Ga 692/17. Tutaj takich dowodów nie
przedstawiono i tym samym zarzut ten podlega
ł oddaleniu.
Postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą toczy się z uwzględnieniem zasady
kontradyktoryjności, zatem to strony obowiązane są przedstawiać dowody, a Krajowa Izba
Odwoławcza nie ma obowiązku wymuszania ani zastępowania stron w jego wypełnianiu
(wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 listopada 2007 r., sygn. akt II CSK 293/07, wyrok Sądu
Najwyższego z dnia 16 grudnia 1997 r., sygn. akt II UKN 406/97, wyrok Sądu Apelacyjnego z
dnia 27 maja 2008 r., sygn. akt V ACa 175/08, wyrok KIO 1639/11).
Zgodnie z art. 6 k.c.
ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.
Biorąc pod uwagę, iż w odwołaniu zostały postawione dwa zarzuty z których Izba
jeden oddaliła, a drugi uwzględniła to tym samym koszty postępowania pokrywają strony po
połowie. Z powodu niewykazania podstaw do wypłaty nie zasadzono dla pełnomocnika
zamawiającego połowy kosztu zakupu benzyny do samochodu dla wyjazdu na posiedzenie
przed KIO.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz § 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw.
z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………..