Sygn. akt: KIO 3404/21
WYROK
z 6 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie 6 grudnia 2021
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 19 listopada 2021 r. przez odwołującego: Fosfan
S.A.
z siedzibą w Szczecinie, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zakład
Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie
orzeka:
1. Oddal
a odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego Fosfan S.A. z siedzibą w Szczecinie
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu
od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy
tysiące sześćset złotych 00/100) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez zamaw
iającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 3404/21
U z a s a d n i e n i e
Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Gospodarowanie odpadami z
komunalnej oczyszczalni ścieków Pomorzany i z komunalnej oczyszczalni ścieków Zdroje
oraz z usuwania awarii wodociągowo-kanalizacyjnych w Szczecinie, w podziale na pakiety”,
nr
postępowania: 31/21. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 26 lipca 2021 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 142-378960.
19 listopada 2021 r. wykonawca Fosfan S.A.
z siedzibą w Szczecinie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie w zakresie Pakietu nr 4 zamówienia, w którym zaskarżył niezgodne
z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp, przez
jego błędną interpretację, podlegającą na przyjęciu,
że zastosowanie przez Odwołującego w swojej ofercie podstawowej stawki podatku
VAT stanowi
ło błąd w obliczeniu ceny, co w konsekwencji doprowadziło do
odrzucenia oferty Odwołującego z postępowania oraz
2. art. 255 ust. 2 pkt 3 Pzp, przez
jego niewłaściwe zastosowanie, co w konsekwencji
doprowadziło do unieważnienia postępowania.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
2. u
nieważnienia czynności w zakresie unieważnienia postepowania w zakresie
pakietu nr 4,
dokonania powtórnego wyboru najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem oferty
Odwołującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zamawiający decyzją z 12 listopada 2021 r. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp odrzucił
ofertę Odwołującego wskazując, że zawierała ona błąd w obliczeniu ceny, przez
zastosowanie przez niego błędnej stawki podatku VAT. Odwołujący w swojej ofercie wskazał
stawkę
VAT
w wysokości 23 %, zamiast stawki preferencyjnej w wysokości 8 %. W ocenie Odwołującego
odrzucenie jego oferty z powodu zastosowania podstawowej stawki VAT
było bezzasadne.
Z
astosowanie stawki podatku VAT w wysokości podstawowej zamiast preferencyjnej
w żadnym razie nie stanowiło błędu w obliczeniu ceny. Gdyby Odwołujący zastosował
w swojej ofercie niższą, niż tą wynikającą z obowiązujących przepisów, stawkę podatku
od towarów i usług, to wówczas godziłoby to w zasady wynikające z przepisów Pzp
i zmn
iejszałoby wpływy do budżetu. Natomiast posłużenie się stawką w wysokości
podstawowej nie wywołało żadnych negatywnych konsekwencji. Negatywny skutek
dla wykonawcy, miałoby wyłącznie nieuprawnione zastosowanie przez niego stawki
preferencyjnej.
Ustawa o
podatku od towarów i usług nie wiąże żadnych ujemnych konsekwencji
z zastosowaniem podstawowej stawki VAT. Taka sama reguła obowiązuje również przy
wykładni przepisów Pzp, dlatego też zastosowanie przez Odwołującego podstawowej stawki
VAT nie mo
gło być uznane za błąd w obliczeniu ceny. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art.
146a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawową stawką tego podatku jest
stawka 23%. P
ozostałe stawki VAT, w tym 8%, można stosować wyłącznie w sytuacji, gdy
nie ma wątpliwości co do możliwości zastosowania stawki preferencyjnej.
S
tosowanie preferencyjnych stawek podatkowych nie jest obowiązkiem podatników, lecz ich
uprawnieniem. Oznacza to, że podatnik nie miał obowiązku zastosowania stawek
preferencyjnych, gdyż ustawa o podatku od towarów i usług stawką podstawową uczyniła
stawkę 23%, tj. stawkę ze względu, na którą oferta Odwołującego została odrzucona. Zatem
podatnik zawsze ma prawo zastosować podstawową stawkę podatkową.
Niezależnie od fakultatywnego charakteru stosowania preferencyjnej stawki podatku VAT,
nieracjonalne i sprzeczne ze społeczno – gospodarczym przeznaczeniem prawa
Zamawiającego do badania ceny oferty byłoby przyjęcie, że oferta, w której cenie mieściła
się podstawowa stawka podatkowa, a która mimo tego była najkorzystniejsza, podlegała
odrzuceniu, tylko z tego powodu, że przy przyjęciu stawki preferencyjnej jej cena byłaby
niższa.
Przepisy Pzp
nie zawierają definicji legalnej błędu, dlatego też posługiwanie się przez
Zamawiającego tego typu sformułowaniem stanowiącym uzasadnienie odrzucenia oferty
Odwołującego przez zastosowanie przez niego podstawowej stawki VAT nie znajdowało
uzasadnienia.
Wobec powyższego zastosowanie przez Odwołującego stawki podstawowej nie uprawniało
Zamawiającego do odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp.
W dalszej kolejności, decyzją z 12 listopada 2021 r. Zamawiający, odrzucając ofertę
Odwołującego, w oparciu o przepis art. 255 ust. 2 pkt 3 Pzp unieważnił postępowanie
przetargowe dla pakietu nr 4. Zamawiający unieważnił postępowanie w zakresie ww. pakietu
z uwagi na fakt,
że cena pozostałej po odrzuceniu oferty Zamawiającego oferty
najkorzystniejszej (i jedynej) w pakiecie nr 4, przewyższała kwotę, którą Zamawiający
zamierza
ł przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a Zamawiający nie mógł zwiększyć
tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty. Zastosowanie przez Zamawiającego art. 255
ust. 2 pkt 3 Pzp
było konsekwencją bezpodstawnego odrzucenia oferty Odwołującego i z
tego względu było nieuzasadnione.
6 grudnia 2021
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Po dokonaniu czynności badania i oceny ofert najkorzystniejszych, na podstawie art. 128 ust. 1
Pzp
Zamawiający pismem z 22 października 2021 r. wezwał Odwołującego do złożenia
wyjaśnień w przedmiocie zastosowanej przez niego stawki VAT 23 % przy obliczaniu ceny oferty.
Odwołujący, w piśmie z 26 października 2021 r. wyjaśnił, że przy obliczaniu ceny brutto oferty
zastosował omyłkowo stawkę VAT w wysokości 23 % zamiast stawki 8 %. Wobec takiej treści
wyjaśnień złożonych przez Odwołującego Zamawiający na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp
odrzucił ofertę Odwołującego ponieważ oferta ta zawierała błąd w obliczeniu ceny - wykonawca w
ofercie zastosował błędną stawkę podatku VAT.
Zamawiający, w SWZ, w rozdziale XI wskazał sposób obliczenia ceny oferty. Zgodnie z treścią
punktu 3 w ofercie cenowej w
ykonawca miał wpisać cenę netto (za załadunek, transport,
gospodarowanie 1 Mg odpadu), stawkę podatku VAT i cenę brutto (zawierającą podatek VAT).
A zatem, istotne
były w tym przypadku wszystkie trzy elementy – cena netto, podatek VAT, cena
brutto. Zamawiający nie określił w SWZ stawki podatku VAT od towarów i usług jaką należało
przyjąć do obliczenia ceny. To wykonawca w ofercie, wraz z ceną powinien również przedstawić
prawidłową stawkę VAT.
Zgodnie z art. 41 ustawy
o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosiła 23%, natomiast
dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka ta wynosiła 8%. Zgodnie
z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z załącznikiem
nr 3 (pozycja 33 w tabeli) do tej ustawy,
stawka VAT dla usługi związanej z usuwaniem odpadów
innych niż niebezpieczne, wynosiła 8 %. Niezasadne było zatem twierdzenie Odwołującego
jakoby ten miał wybór stawki, bowiem stawka ta została ustalona ustawowo i należało ją
zastosować.
Odwołujący przyznał, że stawkę 23 % zastosował w wyniku omyłki. Miał zatem świadomość,
że prawidłową była stawka 8 %.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
SWZ
, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron zawarte
w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Zgodnie z Rozdziałem XVI SWZ przedmiotem zamówienia w postępowaniu jest
gospodarowanie odpadami z komunalnej oczyszczalni ścieków Pomorzany i z komunalnej
oczyszczalni ścieków Zdroje oraz z usuwania awarii wodociągowo-kanalizacyjnych
w Szczecinie, w podziale na pakiety
. Przedmiotem postępowania w Pakiecie nr 4 jest:
„Usługa polegająca na załadunku i gospodarowaniu odpadem o kodzie 19 01 12 żużle i
popioły paleniskowe z oczyszczalni ścieków Pomorzany”.
W Rozdziale XI SWZ
„Sposób obliczenia ceny” Zamawiający wskazał:
„Cena oferty musi zawierać wszystkie elementy zgodnie z Opisem przedmiotu
zamówienia.
Wykonawca obowiązany jest przedłożyć ofertę cenową zgodnie ze wzorem
stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ.
W ofercie cenowej Wykonawca wpisuje cenę netto za załadunek, transport
i gospodarowanie 1 Mg odpadu (Pakiet 1-11, Pakiet 12-13
— cena dotyczy przejęcia
odpadu, bez usługi transportu), stawkę podatku VAT i cenę brutto (zawierającą
podatek VAT) (...)
”.
Odwołujący złożył ofertę w zakresie Pakietu nr 4 zamówienia:
Cena netto [PLN] za załadunek, transport i gospodarowanie za 1 Mg odpadu - 80 zł,
2. Podatek VAT (stawka) - 23%,
Cena brutto [PLN] (zawierająca podatek VAT) za załadunek, transport
i gospodarowanie za 1 Mg odpadu -
98,40 zł.
22 października 2021 r. Zamawiający skierował do Odwołującego wezwanie do złożenia
wyjaśnień, w tym: „zastosowanej stawki VAT w wysokości 23 % przy obliczeniu ceny oferty.
Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stawka wynosi 8 %”.
W odpowiedzi, 26
października 2021 r. Odwołujący wyjaśnił, że przy obliczaniu ceny brutto
zastosowana została omyłkowo stawka VAT w wysokości 23%, zamiast stawki 8%, a cena
netto podana w ofercie jest prawidłowa.
16 listopada 2021 r. Zamawiający upublicznił informację o wyniku postępowania,
m.in. w zakresie Pakietu nr 4. Zamawiający wskazał:
„Zamawiający informuje, że na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp odrzucił ofertę firmy
FOSFAN Spółka Akcyjna, ul. Nad Odrą 44/65, 71-820 Szczecin, ponieważ zawiera błąd
w obliczeniu ceny. Wykonawca w swojej ofercie zastosował błędną stawkę podatku VAT
(…).
Zamawiający unieważnia postepowanie dla Pakietu nr 4 na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy
Prawo Zamówień Publicznych z uwagi na fakt, iż oferta z najkorzystniejszą ceną (361 350,00
zł netto/ 219,00 zł netto za 1 Mg) przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (325 000,00 zł netto / 196,97 zł netto za 1 Mg), a
Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty do ceny oferty najkorzystniejszej”.
W ocenie Izby powyższe czynności Zamawiającego były prawidłowe i uzasadnione.
W
ątpliwości w sprawie nie budzi fakt, że zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku
od towarów i usług obowiązującą stawką dla usług związanych z usuwaniem odpadów
innych niż niebezpieczne jest 8%. Do kategorii tej zaliczane są odpady o kodzie ex 19 01 12
Żużle paleniskowe inne niż wymienione w 19 01 11.
Podkreślenia wymaga, że wykonawca ma obowiązek zastosować prawidłową stawkę VAT,
tj. taką, jaka wynika z obowiązujących przepisów. Tym samym nie jest uprawnieniem
wykonawcy dokonanie wyboru stawki VAT przy kalkulacji ceny ofertowej. W konsekwencji
zastosowanie przez Odwołującego stawki VAT 23 % zamiast 8 % było niedopuszczalne.
Odwołujący w świetle obowiązujących przepisów podatkowych obowiązany był
do zastosowania do obliczenia ceny brutto
stawki ośmioprocentowej, a zastosowanie stawki
podstawowej stanowiło błąd w obliczeniu ceny.
W podobny sposób orzekł Sąd Najwyższy w Uchwale III CZP 52/11 z 20 października 2011
r.
, gdzie wskazano: „Określenie w ofercie ceny brutto z uwzględnieniem nieprawidłowej
stawki podatku od towarów i usług stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeżeli nie ma ustawowych
przesłanek wystąpienia omyłki (art. 89 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych, jedn. tekst: Dz.U. 2010 r. Nr 113,
poz. 759 ze zm.)
”. O ile przytoczone orzeczenie zapadło na gruncie przepisów poprzedniej
ustawy Prawo zamówień publicznych, to zachowało swoją aktualność.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem:
a) SWZ
wraz z załącznikami,
b) oferty
Odwołującego,
c)
korespondencji Zamawiającego i Odwołującego w zakresie wyjaśnienia
zastosowanej przez Odwołującego stawki VAT.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………