Sygn. akt: KIO 3408/21
WYROK
z dnia 7 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2021r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 listopada 2021 r. przez
wykonawc
ę 4Prime Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Mazowiecki Szp
ital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
orzeka:
1. oddala odwołanie;
2. kosztami postępowania obciąża 4Prime Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 4Prime Sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
2.2 zasądza od wykonawcy 4Prime Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rzecz
Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego w Warszawie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu zwrotu kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący……………………
Sygn. akt: KIO 3408/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
wszczął postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w
t
rybie przetargu nieograniczonego na „Zakup oprogramowania i sprzętu informatycznego dla
Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego w Warszawie Sp. z o.o.”, MSB/PN/32/07/2021,
(odwołanie w zakresie część II).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 9 sierpnia 2021 r. w
Dzienniku U
rzędowym Unii Europejskiej pod numerem 404090-2021-PL.
W dniu
10 listopada 2021 r. Odwołujący: 4Prime Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
powziął wiadomość o unieważnieniu przedmiotowego postępowania w części II.
Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 22
listopada 2021 r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zaskarżając
czynność unieważnienia postępowania.
Jednocześnie Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 255 pkt 6 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129
wraz ze zm.), zwanej dalej ustawa Pzp lub
PZP oraz 457 ust. 1 pkt 1 PZP w zw. z art. 387§1
K.c. poprzez unieważnienie postępowania mimo braku przesłanek do takiej czynności
Zamawiającego, w szczególności z uwagi na to, że:
a.
wbrew stanowisku Zamawiającego, postępowanie nie było obarczone
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz
b.
bezzasadnie przyjęto, iż ewentualnie zawarta umowa byłaby umową o
świadczenie niemożliwe, co usprawiedliwiało unieważnienie postępowania.
W związku z powyższym, Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania oraz o zasądzenie od Zamawiającego
na rzecz Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów pomocy
prawnej.
Odwołujący zwrócił uwagę, że złożył ofertę w Części II postępowania i po kilku
wezwaniach do uzupełnienia dokumentów, Zamawiający ostatecznie dokonał wyboru oferty
O
dwołującego jako najkorzystniejszej, tyle że zarazem unieważnił postępowanie.
Zauważył przy tym, że jednym z punktowanych kryteriów oceny ofert było wykonanie
zamówienia do 10 listopada, co Odwołujący zadeklarował.
Wyraził przekonanie, że Zamawiający projektując postanowienia SWZ błędnie
założył, że 10 listopada postępowanie będzie już zakończone, a umowa o udzielenie
postępowania podpisana, a nawet wykonywana.
W związku z powyższym, skoro projekcie Zamawiającego odnośnie przebiegu
p
ostępowania okazały się zbyt optymistyczne, nie widząc najwyraźniej innego wyjścia,
Zamawiający w tymże dniu 10 listopada 2021 roku unieważnił postępowanie (w tym samym
piśmie dokonując jednak wyboru oferty Odwołującego).
Zarzucił, że decyzja Zamawiającego o unieważnieniu postępowania jest błędna. Przy
czym
Odwołujący nie zakwestionował dokonanego wyboru swojej oferty, uznając tę decyzję
Zamawiającego za prawidłową (choć poprzedzoną niezasadnymi wezwaniami o
uzupełnienie dokumentów niewymaganych w SWZ, co niepotrzebnie przedłużyło
p
ostępowanie).
Odwołujący nie podzielił argumentacji Zamawiającego uzasadniającej unieważnienie
przetargu.
Według Odwołującego - zgodnie z ustawą PZP, nie każda wada postępowania
prowadzi do jego unieważnienia, a w analizowanej sprawie, mając na uwadze uzasadnienie
przedstawione przez Zamawiającego, aby unieważnienie postępowania mogło zostać
uznane za zasadne, musiałby wystąpić stan, w którym niemożliwe jest zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 255 pkt 6
PZP). W jakich sytuacjach umowa podlega unieważnieniu – ustawodawca definiuje z kolei w
art. 457 ust. 1 pkt 1 PZP.
Z
daniem Odwołującego - Zamawiający błędnie rozumie treść art. 457 ust. 1 pkt 1
PZP.
Wskazał, że Zamawiający rozumuje, że poniższy fragment przepisu:
Umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy udzielił
zamówienia, stanowi samoistną przesłankę unieważnienia postępowania.
Podniósł, że ze względów oczywistych nie jest tak, jako że wówczas stanowiłby on
klauzulę obejmującą wszelkie naruszenia ustawy i ustawodawca byłby zwolniony z
opisywania w artykule 457 PZP również innych przypadków naruszenia ustawy.
Argumentował, że skoro istniałaby norma ogólna, typu „catch all”, to bez sensu
byłoby wskazywanie w innych punktach tego samego przepisu innych, szczególnych
przypadków naruszenia ustawy.
Z
arzucił, że Zamawiający nie odkodował zatem należycie znaczenia art. 457 ust. 1
pkt 1 PZP. Przepis ten powinien być rozumiany w ten sposób, że fragment wskazany dla
ułatwienia w nawiasie kwadratowym powinien być czytany łącznie z fragmentem
podkreślonym:
Umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający:
z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił
dynamiczny system zakupów [bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień
Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia
wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie
wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert];
D
la porządku podniósł, iż nie istnieją również żadne inne przesłanki unieważnienia
umowy wskazane w art. 457 PZP, co wynika z literalnej treści tego przepisu.
Zastrzegł przy tym, że Odwołujący nie prowadzi dalszego wywodu w tym zakresie,
ponieważ Zamawiający wyraźnie wskazał, że powołuje się wyłącznie podstawę
unieważnienia umowy zawartą w art. 457 ust. 1 pkt 1 PZP.
Dalej wywodził, że umowa jest unieważnialna wyłącznie w ściśle określonych
okolicznościach wyliczonych jako katalog zamknięty w ustawie PZP. Trudności
Zamawiającego wynikające z wadliwego zorganizowania postępowania lub ze zbyt
optymistycznych projekcji co do sprawności jego przeprowadzenia nie powodują
„niemożliwej do usunięcia wady uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego”.
Oświadczył, że z okolicznością, że do zawarcia umowy dojdzie już po nominalnym
terminie realizacji zamówienia, Zamawiający będzie musiał sobie po prostu poradzić na
podstawie przepisów Kodeksu cywilnego o zobowiązaniach.
Z
daniem Odwołującego - Zamawiający nie ma również racji twierdząc, że zawarcie
22 listopada 2021 roku umowy, w której termin świadczenia przypada na 10 listopada 2021
roku, będzie skutkować umową o świadczenie niemożliwe, bowiem świadczenie co najwyżej
nie zostanie spełnione w terminie, z przyczyn za które odpowiada Zamawiający, ale nie jest
świadczeniem niemożliwym. „Świadczeniem” jest dostawa urządzeń, a nie termin w jakim
świadczenie ma być spełnione.
W analizowanej sprawie ma
my do czynienia (jeśli w ogóle) to z pierwszym
przypadkiem, który w żaden sposób nie skutkuje ani koniecznością zastosowania art. 387§1
K.c., ani tym bardziej nieważnością umowy o udzielenie zamówienia publicznego.
Podniósł również, że okoliczności związane z finansowaniem przedsięwzięcia,
powoływane przez Zamawiającego, są natomiast irrelewantne zarówno dla unieważnienia
postępowania, jak i dla ewentualnych dalszych losów umowy o udzielenie zamówienia
publicznego.
Przyznał, że nawet gdyby w/w okoliczności miały znaczenie, to Zamawiający
zapewnił, że „Przedmiot zamówienia uzyskał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego”,
nie czyniąc w tym przedmiocie żadnych zastrzeżeń ani nie informując wykonawców o
żadnych ryzykach związanych z ewentualnym cofnięciem dofinansowania.
Według Odwołującego - umowa nie tylko nie będzie nieważna z powodu ewentualnej
utraty dofinansowania, ale nawet nie będzie można z tego powodu od niej odstąpić.
Skoro zatem okoliczność zagrożenia utratą finansowania przedsięwzięcia nie jest
przyczyną nawet odstąpienia od umowy o udzielenie zamówienia publicznego, to tym
bardziej nie jest okolicznością skutkującą jej nieważnością.
Z
daniem Odwołującego - Zamawiający nie może również unieważniać postępowania
gdy doprowadził do sytuacji, która może grozić mu (cyt.) „naruszeniem art. 44 ust. 3 ustawy
o finansach publicznych, z którego wynika, że wydatki publiczne powinny być dokonywane:
w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a)
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b)
optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych
celów;
w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.”
Brak jest w przepisach takiej przesłanki unieważnienia postępowania i trudno nawet
sobie wyobrazić co byłoby, gdyby zamawiający publiczni mogli dointerpretowywać
samodzielnie przesłanki unieważnienia postępowania w taki sposób, jak czyni to
Zamawiający.
Wskaz
ał, że skoro Zamawiający w tej samej dacie i w tym samym piśmie dokonał
wyboru oferty Odwołującego i unieważnił postępowanie, to oznacza że w tej samej chwili
widział podstawy zarówno do kontynuowania postępowania (poprzez wybór) jak i do
unieważnienia postępowania. Przesłanki do unieważnienia postępowania nie powinny
„występować i nie występować” w tym samym momencie. Wybór oferty Odwołującego nie był
przesłanką jednoczesnego unieważnienia postępowania.
W dniu 26 listopada 2021 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: ComCERT S.A. i Asseco Poland S.A. zgłosili swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności
w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść ogłoszenia i Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SWZ, oferty Odwołującego, odwołania, informacji o wyborze
na
jkorzystniejszej oferty i unieważnienia przetargu w części 2 z dnia 10 listopada 2021 r.,
odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 1 grudnia 2021 r., a także na podstawie
złożonych przez strony wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie oddalić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Jednocześnie Izba postanowiła uznać za bezskuteczne zgłoszenie przystąpienia do
postepowa
nia odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: ComCERT S.A. i Asseco Poland S.A. z tego
powodu, że pełnomocnictwo z dnia 20 września 2021 r. zawierało klauzulę jego ważności
jedynie do momentu
rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia, podczas gdy
odwołanie zostało wniesione już po tej dacie.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w
działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 255 pkt 6 ustawy z dnia 11 września
2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.), zwanej
dalej ustawa Pzp lub PZP oraz 457 ust. 1 pkt 1 PZP w zw. z art. 387§1 K.c.
Rozpoznając meritum przedmiotowej sprawy należy wskazać, że podstawowym,
istotnym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia była kwestia oceny czy Zamawiający
miał dostateczną podstawę prawną do unieważnienia przedmiotowego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego.
Izba ustaliła, że Zamawiający pismem z dnia 10 listopada 2021 r. poinformował
wykonawców o unieważnieniu przedmiotowego przetargu, działając zgodnie z art. 254 pkt 2
w związku z art. 255 pkt 6 i art. 259 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r.
poz. 1129 z późn. zm.).
Zamawiający swoją czynność motywował tym, że unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Jednocześnie, Zamawiający w piśmie tym podał, że na podstawie art. 457 ust. I pkt I
ustawy Prawo zamówień publicznych umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z
naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny
system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo
przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie
lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie,
jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo ofert.
Izba stwierdziła również, że w swoim uzasadnieniu Zamawiający podkreślił, że ze
złożonej oferty wynika, że Wykonawca zrealizuje zamówienie w punktowanym terminie nie
później niż do 10.11.2021 r., a zatem biorąc pod uwagę fakt, iż umowa w sprawie
zamówienia publicznego może zostać zawarta w terminie nie krótszym niż 10 dni od dnia
przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to
zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, nie jest możliwe
zrealizowanie umowy w terminie wskazanym przez Wykonawcę.
Zamawiający również argumentował, że stosownie do art. 264 ustawy Prawo
zamówień publicznych:
. Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego, z
uwzględnieniem art. 577, w terminie nie krótszym niż 10 dni od dnia przesłania
zawiadomienia o wyborze najkor
zystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało
przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 15 dni - jeżeli zostało
przesłane w inny sposób.
2. Zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego przed
upływem terminu, o którym mowa w ust. I , jeżeli:
) w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w trybie:
a)
przetargu nieograniczonego złożono tylko jedną ofertę,
b)
przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego
oraz partnerstwa innowacyjneg
o złożono tylko jeden wniosek albo złożono tylko jedną ofertę
i upłynął termin do wniesienia odwołania na czynność odrzucenia wniosku albo w
następstwie wniesienia odwołania Krajowa Izba Odwoławcza ogłosiła wyrok lub
postanowienie kończące postępowanie odwoławcze;
umowa w sprawie zamówienia publicznego dotyczy zamówienia udzielanego w
trybie negocjacji bez ogłoszenia, w ramach dynamicznego systemu zakupów albo
na podstawie umowy ramowej.
Dalej, Zamawiający wywodził, że wyjątki wskazane w ust. 2 tego przepisu nie
znajdują zastosowania w niniejszym postępowaniu. Umowa w sprawie zamówienia
publicznego mogłaby zostać zawarta najwcześniej w dniu 22.11.2021 r., a więc 12 dni po
terminie realizacji wskazanym przez Wykonawcę w złożonej ofercie. W tym przypadku nie
jest możliwy wybór oferty Konsorcjum firm: ComCERT S.A. Asseco Poland S.A.
Z
amawiający wnioskował również, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy do czynności
podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz uczestników konkursu w
postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach zamówień
publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z
2020 r. poz. 1740 i 2320), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, a art. 70
§ 4 kodeksu
cywilnego stanowi, iż organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili
złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani postępować
zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu. Organizator
Przetargu, tj. Zamawiający oraz Oferent - Wykonawca od chwili udostępnienia warunków są
więc związani specyficznym stosunkiem zobowiązaniowym i tymi warunkami. W opiniowanej
sprawie są to postanowienia SWZ.
Poza tym Zamawiający zauważył, że na podstawie art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego
umowa o świadczenie niemożliwe jest nieważna. Niemożliwość świadczenia jest
obiektywnym i trwałym stanem, w którym dłużnik nie może spełnić świadczenia. Obiektywny
charakter tego stanu zachodzi wówczas, gdy dłużnik nie może spełnić określonego
świadczenia. Trwałość tego stanu polega zaś na tym, że nie jest on przejściowy. W tym
przypadku występuje niemożliwość pierwotna, która już istnieje w chwili nawiązania stosunku
obligacyjnego, a przyczyna ma zarówno naturę faktyczną (wskazany przez Wykonawcę
termin realizacji zamówienia), jak i prawną (przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, w
tym „okres zawieszenia standstill”). Umowa o świadczenie niemożliwe dotknięta jest sankcją
nieważności bezwzględnej.
Zwrócił przy tym uwagę, że występująca wada na obecnym etapie ma charakter
nieusuwalny. Na tym etapie nie istnieje możliwość jej sanowania przez Zamawiającego.
Naruszenie może skutkować unieważnieniem umowy z uwagi na okoliczności wskazane w
art. 457 ust. 1 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych. Stosownie do art. 457 ust. 1 pkt 1
ustawy Prawo zamówień publicznych umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający: z
naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny
system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo
przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie
lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie,
jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo ofert.
W
edług Zamawiającego - wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy jest
naruszenie przepisów, które w przypadku zawarcia umowy wywołuje skutek prawny w
postaci jej nieważności. Wada ta jest nieusuwalna i wywiera wpływ na umowę w sprawie
zamówienia publicznego, który powoduje jej bezwzględną nieważność.
W tej sytuacji -
w ocenie Zamawiającego - wystąpiła wada powodująca niemożliwość
zrealizowania przedmiotu umowy w terminie do dnia
10.11.2021 r. przez Wykonawcę 4Prime
sp. z o.o., w ramach dotacyjnej Nr W/UMWM-UU/UM/NW/813/2021 z dnia 23.04.2021 r.
zawartej Województwem Mazowieckim, a Mazowieckim Szpitalem Bródnowskim w
Warszawie Sp. z o.o.
Zdaniem Zamawiającego - powyższe okoliczności mogą być również uznane za
naruszające art. 17 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Jednocześnie Zamawiający wskazał, że z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach
publicznych wynika, że wydatki publiczne powinny być dokonywane:
) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a)
uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b)
optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych
celów;
w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
wy
sokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
W
ocenie Zamawiającego - powyższa nieprawidłowość powoduje wystąpienie wady
uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy.
Dalej, Izba ustaliła, że Zamawiający w pkt 7.1 Specyfikacji Warunków Zamówienia,
zwanej dalej SWZ postanowił, że wymagany termin wykonania zamówienia
został - nie
później do dnia 30 listopada 2021 r.
Ponadto, Izba stwierdziła, że w pkt 19 SWZ Zamawiający wprowadził Kryterium nr 2 -
t
ermin dostawy z wagą kryterium - 40%, gdzie stosownie do pkt.19.3 SWZ Zamawiający
postanowił, że cena terminu dostawy będzie dokonywana poprzez porównanie danych
zawartych w wypełnionym przez Wykonawcę załączniku nr 5A do SWZ. Punkty za kryterium
będą przyznane wg zasad określonych w załączniku nr 5A do SWZ.
W załączniku nr 5A do SWZ Zamawiający wprowadził wymagany przez
Zamawiającego termin dostawy do 30 listopada punktowany termin dostawy do 10 listopada
– 40 pkt.
Przechodząc do omówienia zgłoszonych przez Odwołującego zarzutów odwołania
Izba
w całej rozciągłości podzieliła zaprezentowane przez Zamawiającego powyższe
stanowisko uzasadniające prawne zastosowanie przepisu art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, który
stanowi, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zdaniem Izby
– Odwołujący w swoich wywodach przedstawionych w odwołaniu
stwierdzając, że „…Zamawiający projektując postanowienia SWZ błędnie założył, że 10
listopada postępowanie będzie już zakończone…” w istocie przyznał, że termin wykonania
przedmiotu zamówienia nie jest realny, a zatem jest on dotknięty niemożliwą do usunięcia
wadą.
Pomimo, tej wiedzy Odwołujący nie podjął się na etapie przygotowania opisu
przedmiotu zamówienia skorygowania tej wady, chociażby poprzez możliwość skorzystania
ze środka ochrony prawnej.
Z powyższych powodów argumentacja Odwołującego wykazująca, że w chwili
obecnej takiej wady nie ma jest nielogiczna i
nie jest spójna.
W przekonaniu Izby -
takiej wady nie można usunąć w trakcie obecnie toczącego się
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z tego względu, że termin wykonania
przedmiotu zamówienia stanowi essentialia negotii, które decyduje o uznaniu oferty za
ważną to znaczy odpowiadającą warunkom zamówienia.
Nie podlega kwestii, że brak w ofercie wykonawcy zadeklarowania terminu wykonania
zamówienia skutkowałby odrzuceniem jego oferty na zasadzie art.226 ust.1 pkt 5 ustawy
Pzp zgodnie,
z którym Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z
waru
nkami zamówienia.
Wymaga również wskazania, że raz zadeklarowany w ofercie w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego termin wykonania zamówienia nie podlega jakimkolwiek
zmianom
, w przeciwieństwie do obrotu powszechnego opartego o zasadę swobody umów,
gdzie taka modyfikacja terminu umownego za zgodą stron umowy może być według ich
uznania dokonana.
Pierwszorzędne znaczenie dla rozstrzygnięcia tego zagadnienia ma przepis art.223
ust.1 zd.2 ustawy Pzp jako lex specialis,
w myśl którego niedopuszczalne jest prowadzenie
między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z
uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Skoro zatem nie ma prawnej możliwości ustalenia nowego terminu wykonania umowy
na etapie prowadzo
nego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, to również
wadliwy opis terminu wykonania przedmiotu zamówienia nie jest możliwy do poprawienia, a
zatem wada ta nie jest możliwa do usunięcia.
Nadto, Odwołujący w swoich rozważaniach zupełnie pominął okoliczność możliwości
uzyskania
przez wykonawców dodatkowej punktacji na podstawie powołanego wyżej
drugiego kryterium oceny ofert
, którym był termin dostawy i tym samym zwiększenia
własnych szans na uzyskanie zamówienia publicznego dla tych wykonawców, którzy w
istocie zaoferowali wykonanie przedmiotu zamówienia w terminie niemożliwym do
dotrzymania.
Taka sytuacja byłaby równoznaczna z naruszeniem przepisu art. 239 ust.1 ustawy
Pzp, stosownie do którego Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.
W
związku z tym – w ocenie Izby - zawarcie takiej umowy ze zmienionym terminem
wykona
nia przedmiotu zamówienia stanowiłoby rażące naruszenie cytowanych wyżej
przepisów prawa.
Idąc dalej, w przekonaniu Izby - umowa dotknięta tak poważnymi wadami
podlegałaby unieważnieniu na podstawie art. 457 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp, który przewiduje,
że umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy
udzielił zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez
uprzedniego zamieszczenia w Biuletynie
Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego
ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały
znaczenie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert.
Co do zakresu zastosowania powyższego przepisu prawa Izba nie podzieliła
karkołomnej wykładni Odwołującego wykazującej, że samo naruszenie przepisów prawa nie
jest wystarczające do unieważnienia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Wymaga zauważenia, że art.8 ust.1 ustawy Pzp odsyła na grunt prawa cywilnego
normując, że do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz
uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w
sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320
), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej.
Natomiast przepis a
rt.58 § 1 kodeksu cywilnego przewiduje, że czynność prawna
s
przeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy
przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień
czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
Nie podlega kwestii, że zawarcie umowy o udzielenie zamówienia publicznego z
naruszeniem przepisu art.223 ust.1 zd.2, art.226 ust.1 pkt 5, art. 239 ust.1 ustawy Pzp jest
czynnością sprzeczną z prawem, a próba wprowadzenia nowego terminu wykonania umowy
byłaby oczywistym obejściem powołanych wyżej przepisów prawa.
Dodatkowym aspektem tej sprawy jest również okoliczność niemożności wykonania
przedmiotu umowy w zadeklarowanym terminie.
Stosownie do art. 387
§ 1 kodeksu
cywilnego u
mowa o świadczenie niemożliwe jest nieważna.
Należy wskazać, że przedmiotowe zamówienie publiczne miało być realizowane w
oparciu o zewnętrzne finansowanie podmiotu trzeciego i sytuacja ta ma istotny wpływ na
ocenę możliwości realizacji świadczenia pieniężnego stanowiącego ekwiwalent realizowanej
dostawy.
Ostatecznie, zasługuje na uwagę fakt, że inni potencjalni uczestnicy obrotu zamówień
publicznych w omawianej sytuacji dopuszczającej zmianę terminu wykonania zamówienia
mogli zostać pozbawieni prawa do ubiegania się o przedmiotowe zamówienie właśnie
wskutek określenia zbyt krótkiego terminu wykonania zamówienia, który okazał się być
terminem nierealnym.
Mając na uwadze wszystkie powyższe argumenty prawne Izba uznała, że
Zamawiający miał wystarczającą podstawę prawną do skorzystania z dyspozycji przepisu
art.255 pkt 6 ustawy Pzp.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 ustawy Pzp postanowiła oddalić
odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i art.576
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczeg
ółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………