sygn. akt: KIO 3480/21
WYROK
z dnia 9 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Emil Kuriata
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 grudnia 2021 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego
do Preze
sa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 listopada 2021 r. przez wykonawcę
Przedsiębiorstwo Geologiczne we Wrocławiu PROXIMA S.A., ul. Kwidzyńska 71;
415 Wrocław, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Polskie
Elektrownie Jądrowe sp. z o.o., ul. Mokotowska 49; 00-542 Warszawa,
przy udziale wykonawcy PM Ecology sp. z o.o.,
ul. Kielnieńska 136; 80-299 Gdańsk,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego - po stronie zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Przedsiębiorstwo Geologiczne we
Wrocławiu PROXIMA S.A., ul. Kwidzyńska 71; 51-415 Wrocław i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Geologiczne we
Wrocławiu PROXIMA S.A., ul. Kwidzyńska 71; 51-415 Wrocław, tytułem wpisu od
odwołania.
Stoso
wnie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zam
ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
sygn. akt: KIO 3480/21
Uzasadnienie
Zamawia
jący – Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Monitoring
hydrologiczny wód śródlądowych w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino i Żarnowiec”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 29 czerwca 2021 r., pod nr 2021/S 123-327061.
Dnia 25 listopada 2021 roku, zam
awiający poinformował wykonawców o wyniku
prowadzonego postępowania.
Dnia 29 listopada 2021 roku wykonawca
Przedsiębiorstwo Geologiczne we Wrocławiu
PROXIMA S.A.
(dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej od niezgodnych z przepisami ustawy czynności zamawiającego
w
postępowaniu, polegających na:
1) dokonaniu wyboru jako na
jkorzystniejszej oferty złożonej przez PM ECOLOGY sp.
z o.o. z siedzibą w Gdańsku,
2) zaniechaniu odrzucenia o
ferty złożonej przez PM ECOLOGY sp. z o.o. w warunkach,
w których oferta ta powinna zostać odrzucona z uwagi na fakt, że:
a)
zawiera rażąco niską ceną w stosunku do przedmiotu zamówienia,
b)
wykonawca nie obalił domniemania zaoferowania rażąco niskiej ceny,
w sz
czególności z powodu nieuwzględnienia w kalkulacji ceny wszystkich
wymagań zamawiającego dotyczących realizacji zamówienia.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224
ust. 5 i 6 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PM ECOLOGY sp. z o.o.,
podczas gdy wykonawca ten:
złożył nierzetelne, wybiórcze, ogólnikowe oraz lakoniczne wyjaśnienia co do
zaoferowanej przez siebie oferty oraz n
ie przedłożył odpowiednich dowodów,
z których wynikałaby wysokość zaproponowanej ceny,
nie uwzględnił w kalkulacji ceny wszystkich wymagań zamawiającego dotyczących
realizacji zamówienia, w szczególności:
1) wynagrodzeni
a 8 osób, stanowiących Kluczowy Personel Wykonawcy zgodnie ze
Specyfikacją Warunków Zamówienia,
kosztów wyjazdów pracowników na kampanie pomiarowe, w tym kosztów związanych
z samym transportem oraz kosztów niezbędnego wyposażenia pracowników oraz
sprzętu pomocniczego,
kosztów wykonania Umowy zgodnie z wymaganiami Podręcznika Jakości
Wykonawców w zakresie wymagań dla realizowanych prac,
kosztów wykonania Umowy zgodnie z wymaganiami wdrożonego Programu
Bezpieczeństwa i Higieny Pracy dla Badań Środowiskowych i Lokalizacyjnych,
kosztów opracowania i wdrożenia Instrukcji Bezpiecznego Wykonywania Robót
(IBWR), stanowiącej podstawowy dokument regulujący kwestię BHP w ramach
wykonywanych prac,
kosztów wykonania Umowy zgodnie z wymaganiami Podręcznika Ochrony
Środowiska,
kosztów wymiany zużytego sprzętu pomiarowego,
kosztów uzyskania formalnych zgód na korzystanie z działek, na których posadowione
są stacje monitoringowe,
kosztów dzierżawy działek, na których posadowione są stacje monitoringowe,
kosztów wypracowania i wdrożenia w laboratorium realizującym badania rumowiska
unoszonego i wleczonego celowych procedur badawczych,
kosztów okresowej weryfikacji i przeglądu europejskich i krajowych przepisów
prawnych, metodyk oraz wytycznych,
a
tym samym nie zdołał wykazać, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska,
co powinno skutkować uznaniem, iż złożone wyjaśnienia oraz dowody nie uzasadniały
podanej w ofercie ceny, a tym samym oferta ta powinna podlega
ć odrzuceniu, jako oferta
z
awierająca rażąco niską cenę.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o:
1) nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty PM ECOLOGY sp.
z o.o. z siedzibą w Gdańsku,
2) nakazanie zamawi
ającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert złożonych
w to
ku postępowania,
3) nakazanie z
amawiającemu odrzucenia oferty złożonej przez PM ECOLOGY sp. z o.o.
z siedzibą jako zawierającej rażąco niską cenę,
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, na które składają się koszty wpisu od odwołania oraz wynagrodzenie
pełnomocnika.
Ponadto
odwołujący wniósł o zobowiązanie zamawiającego do przedłożenia pełnej
dokumentacji związanej z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia
publicznego, w tym złożonych przez PM ECOLOGY sp. z o.o. wyjaśnień dotyczących
sposobu w
yliczenia ceny oferty oraz załączonych przez tego wykonawcę dowodów
potwierdzających przyjętą w tym zakresie kalkulację, na okoliczność nie uwzględnienia przez
PM ECOLOGY sp. z o.o. w kalkulacji ceny wszystk
ich wymagań zamawiającego
dotyczących realizacji zamówienia, a także nie przedstawienia w toku postępowania przez
tego wykonawcę dowodów, które potwierdzałyby przyjętą przez niego kalkulację.
Interes odwołującego. Odwołujący wskazał, że interes odwołującego wynika z faktu,
iż złożył ofertę w przedmiotowym postępowaniu i może ona zostać wybrana jako
najkorzystniejsza, albowiem w toku postępowania złożono jedynie dwie oferty. Niemniej
z uwagi na zaniechanie przez z
amawiającego odrzucenia drugiej ze złożonych ofert
o
dwołujący utracił możliwość otrzymania zamówienia. W konsekwencji oznacza to brak
możliwości uzyskania zysku z jego wykonania, a tym samym potwierdza możliwość
poniesienia szkody.
Odwołujący wskazał, iż w toku postępowania zamawiający na podstawie art. 224 ust. 2
pkt 1 oraz art. 224 ust. 1 ustawy Pzp,
wezwał wykonawcę PM ECOLOGY sp. z o.o. do
udzielenia wyjaśnień oraz załączenia dowodów je potwierdzających, w celu ustalenia czy
zaoferowane istotne części składowe ceny nie są rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia, w tym czy jest możliwe wykonanie zamówienia zgodnie z wymaganiami
z
amawiającego wynikającymi z SWZ oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego za
cenę wskazaną w ofercie. Zamawiający w wezwaniu wskazał, że w szczególności wymaga
wyjaśnienia przez wykonawcę czy i w jaki sposób uwzględnił w cenie:
koszty ewentualnych napraw bądź wymiany wszelkich urządzeń służących do
monitoringu zgodnie z pkt II. 4.21 OPU,
koszty ekipy serwisowej będącej w gotowości do zapewnienia przywrócenia
poprawnego działania systemu monitoringu w czasie nie dłuższym niż 72 godziny od
wykrycia awarii zgodnie z pkt II. 4.21 OPU,
koszty związane z koniecznością posiadania urządzeń zapasowych w liczbie 2 szt. dla
każdego z urządzeń: sondy pomiarowe, rejestratory danych i akumulatory zasilające,
konieczność przekazania na własność elementów systemu monitoringu oraz urządzeń
nabytych i wykorzystywanych w trakcie prowadzenia monitoringu na potrzeby
poprawnego wykonania prac,
koszty badań próbek w laboratorium akredytowanym (pkt III. 3.5 OPU, pkt 4.1.1.5
Załącznika H do Umowy),
koszty związane z możliwą długotrwałą, codzienną obserwacją i pomiarem zjawisk
lodowych
na terenie badań w sezonie zimowym (3-4 miesiące),
koszty związane z tłumaczeniem specjalistycznym na język angielski Produktów
Umowy -
Raporty Końcowe i Szczegółowa Metodyka, zgodnie z Załącznikiem N do
Umowy,
8) koszt roboczogodzin Personelu Kluczowe
go (wskazanego w SWZ) i pozostałego
personelu zaangażowanego w realizację Przedmiotu Umowy w tym w szczególności:
wykonywanie pomiarów i obserwacji terenowych, opracowywanie i analiza zebranych
danych i Produktów Umowy (Raporty Kwartalne, Raporty Końcowe, Szczegółowa
Metodyka).
Zdaniem
odwołującego, wyjaśnienia złożone przez PM ECOLOGY sp. z o.o. nie zawierają
żadnych konkretnych wyliczeń ani merytorycznych argumentów, bazując przy tym wyłącznie
na ogólnikowych i lakonicznych twierdzeniach i niepopartych żadnymi dowodami kwotach,
które w żaden sposób nie tłumaczą wysokości ceny zaoferowanej przez tego wykonawcę.
Podkreślenia wymaga również, że wykonawca ten nie przedstawił dowodów
potwierdzających przyjętą przez niego kalkulację kosztów, co do wszystkich elementów
składających się na wykonanie zamówienia.
Przepisy ustawy Pzp,
prowadzają możliwość odrzucenia oferty przez zamawiającego
z powodu rażąco niskiej ceny, nie precyzując jednak przy tym tegoż pojęcia. Zgodnie
z dyspozycją art. 226 ust. 1 pkt. 8) ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
ona rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Rozpatrując cel tej
regulacji należy przyjąć, że za ofertę z rażąco niską ceną trzeba uznać ofertę zawierającą
cenę niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do obowiązujących cen rynkowych (vide:
wyrok
Sądu Okręgowego w Katowicach z 28 kwietnia 2008 r., sygn. akt XIX Ga 128/08).
Przyczyną wskazania ceny rażąco niskiej może być przy tym świadome działanie
wykonawcy albo jego nierzetelność w dokonywaniu kalkulacji, w tym nieujęcie w niej
wszystkich niezbędnych kosztów wykonania przedmiotu umowy. Ponadto o cenie rażąco
niskie
j można mówić w sytuacji, w której oczywistym jest, że przy zachowaniu reguł
rynkowych wykonanie umowy za podaną cenę byłoby dla wykonawcy nieopłacalne.
W ocenie o
dwołującego zaproponowane przez PM ECOLOGY sp. z o.o. warunki cenowe
związane z wykonaniem przedmiotowego zamówienia w sposób znaczący odbiegają od
przyjętych reguł rynkowych oraz poddają w wątpliwość opłacalność złożonej oferty.
Kluczowym jes
t jednak to, że oferta ta nie uwzględnia szeregu okoliczności, które mają
znaczenie nie tylko dla prawidłowego wykonania umowy, ale przede wszystkim dla rzetelnej
wyceny złożonej oferty. W wycenie sporządzonej przez PM ECOLOGY sp. z o.o. nie
uwzględniono następujących kwestii:
1) wynagrodzenia zespołu stanowiącego Kluczowy Personel wykonawcy zgodnie z pkt
14.1.4 SWZ
, wedle których wykonawca winien uwzględnić w swojej kalkulacji wynagrodzenie
8 osób, mając na uwadze ich zdolności techniczne lub zawodowe.
Istotne znaczenie ma przy tym fakt, że od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie
będzie wynosić 3.010,00 zł brutto, co przy 8 osobach daje miesięcznie łącznie kwotę
24.080,00 zł brutto, do której należy doliczyć składki na obowiązkowe ubezpieczenia
społeczne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, to
jest 19,48%, a więc kwotę 4.690,78 zł (24.080,00 x 19,48% = 4.690,78 zł). Oznacza to,
że minimalny miesięczny koszt Kluczowego Personelu wynosi 28.770,78 zł, co przy 26
miesiącach trwania Umowy, daje łącznie kwotę 748.222.28 zł. Podkreślenia przy tym
wymaga, że specjaliści ze stażem oraz umiejętnościami wymaganymi przez zamawiającego
nie zarabiają minimalnej pensji, bowiem ich wynagrodzenia są znacznie wyższe, czego
w
ykonawca również nie wziął pod uwagę w swojej kalkulacji.
Ponadto
PM ECOLOGY sp. z o.o. nie uwzględniło koszt wyjazdów pracowników na
kampanie pomiarowe, w tym kosztów związanych z samym transportem (koszty zakupu
paliwa, naprawy samochodu, ubezpieczenia samochodu oraz koszt amortyzacji samochodu)
oraz kosztów niezbędnego wyposażenia pracowników oraz sprzętu pomocniczego, nie
stanowiącego elementów monitoringu, a które to koszty są niezbędne do bezpiecznego
i rzetelnego wykonania
pracy, zgodnego również z przepisami BHP (ubrania robocze, ponton
z wyposażeniem, sprzęt BHP zgodny z wytycznymi zamawiającego w IBWR przy obecnie
trwającej umowie).
2) k
osztów wykonania Umowy zgodnie z wymaganiami podręcznika jakości
w
ykonawców w zakresie wymagań dla realizowanych prac, stanowiącego załącznik do
umowy.
Zgodnie z zapisami tegoż Podręcznika (vide: pkt. 4.1.1.7 Podręcznika jakości
w
ykonawców) wykonawca jest zobligowany do dostarczenia swojej Polityki jakości oraz
ustanowionych celów jakościowych zdefiniowanych dla zakresu realizowanych prac.
W związku z tym, w przypadku zakwalifikowania zadania do zadań o średnim bądź dużym
ryzyku, należy stworzyć, a następnie, po uzyskaniu akceptacji zamawiającego, wdrożyć Plan
Zapewnienia Jakości wraz z Planem Kontroli i Badań. Wskazane dokumenty w sposób
kompleksowy określają sposób wykonywania wszystkich wymaganych umową prac wraz ze
stworzeniem i wdrożeniem celowych procedur, wspomagających realizację przygotowanego
Planu Zapewnienia Jakości. Podkreślenia przy tym wymaga, że Plan powinien zostać
przygotowany i wdrożony przez osobę mającą odpowiednie kwalifikacje i posiadającą
niezbędne ku temu doświadczenie, co wiążę się z koniecznością poniesienia kosztów
wynagrodzenia takiej osoby.
3) k
osztów wykonania umowy zgodnie z wymaganiami Programu Bezpieczeństwa
i Higieny Pracy dla Badań Środowiskowych i Lokalizacyjnych, stanowiącego załącznik do
umowy.
Ów Program zakłada między innymi opracowanie i wdrożenie Instrukcji Bezpiecznego
Wykonywania Robót (IBWR), stanowiącej podstawowy dokument regulujący kwestię BHP
w ramach wykonywanych prac (vide: pkt. 3.2 oraz 7.3 Programu BHP). Ponadto prace
należy prowadzić w oparciu o opracowany system zezwoleń na prace, jako że prace
prowadzone w ramach u
mowy, zaliczane są przez zamawiającego do prac szczególnie
niebezpiecznych (vide: pkt. 6.1 oraz 6.2. Programu BHP)
. Program taki powinien zostać
przygotowany i wdrożony przez osobę mającą odpowiednie kwalifikacje i posiadającą ku
temu konieczne doświadczenie (vide: pkt. 7.3. Programu BHP), co wiążę się z koniecznością
poniesienia kosztów wynagrodzenia takiej osoby.
4) k
osztów wykonania umowy zgodnie z wymaganiami Podręcznika Ochrony
Środowiska, stanowiącego załącznik do umowy, zawierającego zbiór wymagań, zaleceń
i wytycznych dla w
ykonawców Prac Terenowych. Związane jest to z wprowadzeniem
odpowiednich procedur do fun
kcjonowania firmy, co jest czasochłonne i generuje koszty.
5) k
osztów wymiany zużytego sprzętu pomiarowego. Należy bowiem założyć, że poza
zapewnieniem elementów zapasowych systemu monitoringu, zgodnie z wymaganiami
z
amawiającego, w trakcie prac monitoringowych konieczna będzie wymiana podstawowego
sprzętu pomiarowego, w szczególności dotyczy to urządzeń służących do pomiarów
prowadzonych manualnie.
Sprzęt, którym będzie dysponował zamawiający, jest bowiem
intensywnie użytkowany od czterech i pół roku, a co za tym idzie jest wyeksploatowany.
W
kosztach prowadzonych prac należało również uwzględnić koszty wymiany elementów
podlegających naturalnemu zużyciu, które wymagają regularnej wymiany, jak na przykład
specjalistyczne siatki do Łapaczy Rumowiska Dennego, stanowiące system monitoringu.
6) k
osztów uzyskania formalnych zgód na korzystanie z działek, na których
posadowione są stacje monitoringowe. Aktualnie obowiązujące umowy zawarte są w imieniu
obecnego wykonawcy prac i w przypadku wyboru nowego wykonawcy,
stracą ważność.
W
kosztorysie prac należało zatem uwzględnić czas na sformalizowanie spraw
administracyjnych związanych z dzierżawą działek oraz koszty z tym związane. Ponadto
w
ykonawca musi również brać pod uwagę same koszty dzierżawy, które zgodnie z pkt. 4.24
Opisu Przedmiotu Umowy, będą leżeć po jego stronie.
7) k
osztów wypracowania i wdrożenia w Laboratorium realizującym badania rumowiska
unoszonego i wleczonego celowych procedur badawczych.
Z uwagi na fakt, iż ani w Polsce, ani też w Europie, nie istnieją laboratoria posiadające
akredytowane badania tego ty
pu materiału, w celu zapewnienie wymaganej przez
z
amawiającego odpowiedniej jakości prowadzonych badań, procedury takie powinny zostać
opracowane. Koszt konieczny do poniesienia przy tego typu pracach, dla komercyjnego
laboratorium, będzie znaczny. Kwestie te szczegółowo regulują zapisy pkt. 4.1.1.6
Podręcznika Jakości Wykonawców, stanowiącego załącznik do umowy.
8) k
osztów realizacji prac i wykonywania Produktów Umowy w sposób zapewniający
właściwe i kompletne zastosowanie aktualnych na czas realizacji umowy przepisów prawa
europejskiego i krajowego regulujących zasady realizacji inwestycji polegających na budowie
obi
ektów jądrowych i inwestycji towarzyszących, a także z uwzględnieniem zgodności
z zalecanymi przez właściwe organy, instytucje i organizacje branżowe wytycznymi i dobrymi
praktykami.
Należy przez to rozumieć konieczność zapewnienia okresowej weryfikacji
i
przeglądu europejskich i krajowych przepisów prawnych, metodyk oraz wytycznych, tak aby
zapewnić ich zastosowanie na czas wykonywania kolejnych etapów zadania (vide: pkt. 3,
Opisu Przedmiotu Umowy).
Przeglądy takie powinny być wykonywane cyklicznie przez
o
soby biegłe w wymienionym zakresie, najlepiej prawników, co wiąże się z koniecznością
ponoszenia kosztów ich pracy.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem odwołującego, kwota wykonania przedmiotu
umowy zaoferowana przez PM ECOLOGY sp. z o.o. wynosi 1 092 240,
00 zł. Oznacza to,
że kwota ta wystarcza niemal wyłącznie na wynagrodzenie Kluczowego Personelu, bowiem
sam koszt jego wyn
agrodzenia powinien wynosić co najmniej 748.222,28 zł i to przy
założeniu minimalnego wynagrodzenia. Oczywistym przy tym jest, że koszt zatrudnienia
specjalistów w dziedzinach, których dotyczy przedmiot zamówienia, jest znacznie wyższy.
Zgodnie z zasadami
wiedzy i doświadczenia życiowego brak uwzględnienia wymienionych
powyżej w pkt 1-8 kosztów wykonywania umowy, ocenić należy jako zmierzający do
zaniżenia ceny ofertowej, która w związku z tym nie oddaje stanu rzeczywistego i nie została
skalkulowana z uwzg
lędnieniem całości przedmiotu zamówienia i wymagań stawianych
przez z
amawiającego. Nie bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że wykonawca przy
wykonaniu u
mowy wlicza w swoją ofertę również marżę, stanowiącą jego zysk. Tymczasem
kwota zaoferowana przez PM
ECOLOGY sp. z o.o. nie jest wystarczająca nawet do tego,
by wykonać prawidłowo umowę nie wspominając już, by gwarantowała ona tej spółce choćby
minimalny zysk.
Wykonawca zaoferował cenę nierealną, niewiarygodną i nie obejmującą całego zakresu
zamówienia. W świetle powyższego, zdaniem odwołującego, zamawiający dopuścił się
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty PM ECOLOGY sp. z o.o., podczas gdy wykonawca ten:
złożył nierzetelne, wybiórcze, ogólnikowe oraz lakoniczne wyjaśnienia co do
zaoferowanej przez siebie oferty oraz nie przedłożył odpowiednich dowodów, z których
wynikałaby wysokość zaproponowanej ceny,
nie uwzględnił w kalkulacji ceny wszystkich wymagań zamawiającego dotyczących
realizacji zamówienia, a tym samym nie zdołał wykazać, że zaoferowana przez niego cena
nie jest rażąco niska, co powinno skutkować uznaniem, iż złożone wyjaśnienia oraz dowody
nie uzasadniały podanej w ofercie ceny, a tym samym oferta ta powinna podlegać
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie
odwo
łania. Zamawiający wskazał, co następuje.
Zamawiający działając na podstawie art. 224 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1) ustawy Pzp, wezwał
obu wykonawców do złożenia wyjaśnień dotyczących sposobu kalkulacji zaoferowanej ceny,
w tym w szczególności istotnych elementów ceny wskazanych w pkt 1-6 formularza
cenowego (załącznik nr 2 do SWZ), w tym jakie elementy składowe wykonawcy uwzględnili
w kalkulacji ceny we wskazanych pozycjach formularza cenowego. Wyjaśnienia
wykon
awców miały w szczególności uwzględniać kwestie wynikające z art. 224 ust. 3 ustawy
Pzp
, o ile były brane przez wykonawców pod uwagę na etapie kalkulacji ceny, a także inne
czynniki, w przypadku gdy miały wpływ na cenę oferty.
Nadto, w wezwaniu do złożenia wyjaśnień zamawiający dodatkowo wezwał wykonawców
do wskazania, czy i w jaki sposób zostały uwzględnione w oferowanej cenie (elementy
wskazane jw.
– w odwołaniu – przyp. KIO).
W odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego, obaj wykonawcy złożyli wyjaśnienia
w wyznaczonym przez z
amawiającego terminie.
Od
nosząc się do twierdzeń odwołującego, zamawiający wskazał, że zarzuty podniesione
w
odwołaniu, nie zasługują na uwzględnienie. Zakres zarzutów odwołującego, które
zasadniczo są wynikiem analizy wyjaśnień, jakie złożył PM Ecology sp. z o.o. odnoszą się
do: 1) ni
erzetelnego, wybiórczego, ogólnikowego oraz lakonicznego wyjaśnienia co do
z
aoferowanej ceny oferty oraz nie przedłożenia przez PM Ecology sp. z o.o. odpowiednich
dowodów, z których wynikałaby wysokość zaproponowanej ceny, oraz 2) nie uwzględnienia
przez P
M Ecology sp. z o.o. w kalkulacji ceny wszystkich wymagań zamawiającego
do
tyczących realizacji zamówienia.
Zamawiający podniósł, że zarzuty odwołującego dotyczą wyjaśnień, jakie złożył PM
Ecology sp. z o.o. i ograniczają się jedynie do ogólnikowych twierdzeń. Odwołujący
wskazując na nierzetelność, lakoniczność i ogólnikowość wyjaśnień PM Ecology sp. z o.o.,
wywodzi wniosek o braku możliwości przyjęcia, iż oferta została skalkulowana poprawnie
i uwzględnia wszystkie koszty wykonawcy pomimo, że odwołujący nie miał dostępu do pełnej
treści wyjaśnień, objętych tajemnicą przedsiębiorstwa. Szczegółowe wyliczenia kosztów
zostały przedstawione w odrębnych załącznikach stanowiących integralną część wyjaśnień
wykonawcy PM Ecology sp. z o.o., a których treść została przez wykonawcę objęta
tajemnicą przedsiębiorstwa. Zamawiający podniósł, że dokonał rzetelnej analizy wyjaśnień
przedstawionych przez obu wykonawców. Ponieważ ustawodawca nie precyzuje oceny
wyjaśnień, jak również nie określa zasad, czy też matematycznych reguł analiz
otrzymywanych danych, w tym środków dowodowych, otrzymane informacje zostały
przeanalizowane przez pracowników merytorycznych zamawiającego, w tym specjalistów
branżowych. W ocenie zamawiającego wyjaśnienia złożone przez PM Ecology sp. z o.o.
w zakresie zaoferowanej ceny są konkretne i wyczerpujące, a zaoferowana przez niego cena
jest wiarygodna, realna i rynkowa.
Ponadto, zaoferowana cena uwzględnia uzyskanie przez
PM Eco
logy sp. z o.o. zysku z realizacji przedmiotu zamówienia. Zamawiający podniósł,
że w jego ocenie wykonawca PM Ecology sp. z o.o. odniósł się i uwzględnił w cenie oferty
wszystkie elementy, wyszczególnione w wezwaniu do złożenia wyjaśnień.
W
wezwaniu do złożenia wyjaśnień, co do kalkulacji cen, zamawiający wymienił koszty,
kt
óre powinny zostać wzięte pod uwagę przy kalkulacji ceny/kosztów, jednak nie wskazał
konkretnych założeń, które na tą kalkulację mogłyby wpłynąć. W związku z tym, wyjaśnienia
składane przez wykonawców w zakresie dotyczącym ceny mogły w odmienny sposób
prez
entować założenia przyjęte indywidulanie przy kalkulacji kosztów. Zamawiający
pozostawił wykonawcom swobodę w ustalaniu okoliczności, które mogłyby decydować
o niższym poziomie ceny. W związku z brakiem wskazania przez zamawiającego
konkretnych założeń w powyższym zakresie, wykonawca PM Ecology sp. z o.o. mógł przyjąć
odmienne założenia kalkulacyjne, niż uczynił to odwołujący, co zdaniem zamawiającego nie
przesądza o braku rzetelności kalkulacji dokonanej przez PM Ecology sp. z o.o. Zgodnie
z ugruntowanym
i poglądami doktryny i orzecznictwa to na wykonawcy ciąży obowiązek
wykazania, jakie obiektywne czynniki pozwoliły mu na obniżenie ceny oferty oraz w jakim
stopniu dzięki tym czynnikom cena oferty została obniżona (wyrok z dnia 2 lutego 2016 r.,
KIO 66/16).
Wykonawca PM Ecology sp. z o.o. w wyjaśnieniach przedstawił założenia
w zakresie kosztów pracowniczych polegających na oddelegowaniu do realizacji zamówienia
części swojego stałego personelu zatrudnionego na podstawie umowy o pracę tylko
w wymiarze god
zin wymaganych do jego realizacji, uzasadniając tym samym brak
konieczności alokowania do realizacji zamówienia pełnego kosztu zatrudnienia osób, które
w projekcie będą brały udział sporadycznie. Ponadto, wykonawca PM Ecology sp. z o.o.
w wyjaśnieniach wskazał również na inne okoliczności, które wpływają na różnicę ceny
w stosunku do pozostałych wykonawców i szacowanego przez zamawiającego kosztu
zamówienia, jak m.in. lokalizacja biura oraz bazy przechowywania sprzętu pomiarowego
wykonawcy, a także własnego warsztatu elektronicznego i mechanicznego, które mieszczą
się w Gdańsku, co wpływa na koszty logistyki i czasu pracy związane z przemieszczaniem
się pracowników, czy koszt wytworzenia rejestratorów, które są produkowane przez
wykonawcę we własnym zakresie (informacje wskazane w treści wyjaśnień nie objętych
tajemnicą przedsiębiorstwa). Szczegółowe wyliczenia kosztów zostały przedstawione
w odrębnych załącznikach stanowiących integralną część wyjaśnień wykonawcy PM Ecology
sp. z o.o., a których treść została przez wykonawcę objęta tajemnicą przedsiębiorstwa.
Zamawiający wskazał, że złożone przez PM Ecology sp. z o.o. wyjaśnienia pozwoliły na
uznanie, że wykonawca ten sprostał wynikającemu z art. 224 ust. 5 ustawy Pzp obowiązkowi
wykazania, że jego oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej. W związku z powyższym, brak
było podstaw do uznania ceny za rażąco niską w odniesieniu do oferty PM Ecology sp.
z o.o., a w konsekwencji do odrzucenia oferty.
Zdaniem z
amawiającego, odwołujący nie wykazał istnienia takiej okoliczności, która
mogłaby uzasadniać przyjęcie, iż PM Ecology sp. z o.o. nie uwzględnił w kalkulacji kosztów,
które miałyby czynić cenę nierealną, tj. taką, która nie pozwala uznać, że możliwe będzie
zrealizowanie świadczenia bez straty dla tego wykonawcy. Prezentowane wyliczenie
kosztów, jakie PM Ecology sp. z o.o. przyjął dla ustalenia ceny, stanowiło wynik
indywidualnej analizy, dla
której podważenia należałoby przedstawić obiektywnie
zmieniające kalkulację czynniki cenotwórcze.
Do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego - skuteczne przystąpienie
zgłosił wykonawca PM Ecology sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi
przepis art. 528 ustawy Pzp.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa I
zba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego
zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiaj
ącego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1
ustawy Pzp
, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach
procesowych, j
ak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na
uwzględnienie.
W oc
enie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne.
Izba,
w całości podzielając stanowisko zamawiającego, wskazuje, co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli
zawiera r
ażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp stanowi
ą, iż obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. Odrzuceniu, jako oferta z rażąco
niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień
w wyznaczonym terminie, lub j
eżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Zgodnie z przepisem art. 516 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
– odwołanie zawiera wskazanie
okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających wniesienie odwołania oraz dowodów
na poparcie przytoczonych okoliczności. Z tym, że ustawodawca odstąpił od wskazanej
zasady
dotyczącej obowiązku złożenia dowodów wraz z odwołaniem, dając uczestnikom
sporu przed Krajową Izba Odwoławczą obowiązek ich złożenia na zasadzie przepisu art. 535
ustawy Pzp, tj. d
owody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony
przeciwnej, strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do
zamknięcia rozprawy. Wynika to z charakteru rozpoznania sprawy odwoławczej, która ma
t
ryb kontradyktoryjny, co oznacza, że każdy z uczestników sporu ma możliwość odparcia
twierdzeń strony przeciwnej powołując się na własne środki dowodowe.
Powyższe oznacza, że bierność dowodowa strony, czy też uczestnika postępowania
odwoławczego, może wywołać skutek w postaci uznania przez Izbę, że strona bądź
przystępujący w sposób niewystarczający wykazali zasadność podnoszonych twierdzeń.
Powoływanie jedynie określonych tez, z przywołaniem okoliczności z nimi związanych
w niektórych przypadkach może okazać się wystarczające. Jednakże w sprawie będącej
przedmiotem rozpoznania, gdz
ie przedmiotem badania jest rażąco niska cena (rnc), zdaje
się, że obligatoryjnym obowiązkiem odwołującego, który kwestionuje cenę i wyjaśnienia
przyst
ępującego, musi być poza wykazaniem, powołanie określonych dowodów, z których
wynikać powinny okoliczności, na które powołuje się odwołujący.
O
dwołujący żadnych dowodów nie powołał.
W ocenie
Krajowej Izby Odwoławczej fakt, iż przepis art. 537 pkt 1 ustawy Pzp stanowi,
iż ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który
ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania odwoławczego, nie wyklucza
obowiązku odwołującego wynikającego z przepisu art. 535 ustawy Pzp. Zdaniem Izby, jeżeli
w
yjaśnienia wykonawcy, do których załączono stosowne dowody znajdują się już w aktach
postępowania, to wykonawca lub zamawiający (na zasadzie z art. 537 pkt 2 ustawy Pzp)
mogą się na nie powołać, uznając, że są one wystarczające i pełne (odwołujący wniósł o ich
włączenie w poczet materiału dowodowego - przyp. Izby).
W kontrze do tych
dowodów, odwołujący winien przedstawić swoje dowody, jednakże
odwołujący zaniechał swojego obowiązku.
Przechodząc do oceny podstaw, stanowiących zarzuty odwołania, Izba zwraca uwagę,
że w ramach złożonych przez przystępującego wyjaśnień, poza częścią ogólną (dostępną
odwołującemu), przystępujący złożył wyjaśnienia, które zostały objęte tajemnicą
przedsiębiorstwa (TP). Odwołujący na rozprawie potwierdził okoliczność, iż z częścią
wyjaśnień zastrzeżonych TP się nie zapoznał. Zdaniem Izby, to właśnie z treści tych
wyjaśnień, wraz z dowodami do nich załączonymi wynika, że ocena tych wyjaśnień,
dokonana przez
zamawiającego, jest prawidłowa, a co za tym idzie stanowisko
zamawiającego o braku podstaw do odrzucenia oferty przystępującego, było zasadne.
Izba stwierdziła, że w zastrzeżonych TP wyjaśnieniach, przystępujący bardzo
szczegółowo odniósł się do pytań zamawiającego, powołując w tym zakresie konkretne
wyliczenia
. Podał konkretnie, jakie osoby i w jakim zakresie będą realizowały zamówienie,
usta
lając dla nich konkretne wynagrodzenie, za każdym razem wyższe niż obowiązujące
i przewidywane
dotyczące minimalnego wynagrodzenia. Przystępujący podał i wyliczył
koszty związane z transportem pracowników, wymianą i serwisem urządzeń, elementy
dotyczące wszystkich niezbędnych elementów zamówienia, w tym związanych
z opracowaniem stosownych dokumentów, tłumaczeń, badań, itp., powołując się
w określonym przez siebie zakresie do dowodów, które załączył do wyjaśnień. Przystępujący
wyliczył i podał zysk, jaki zamierza osiągnąć na kontrakcie, przewidując i wyliczając
stosowne
ryzyka.
Całokształt wyjaśnień sporządzonych przez przystępującego,
uwzględniając również położenie siedziby przystępującego, dawało zamknięty obraz
sposobu realizacji zamówienia, uwzględniający wszystkie niezbędne elementy do
prawidłowego jego realizacji. Wyjaśnienia przystępującego dają podstawę do uznania,
że sposób realizacji zamówienia potwierdza, że cena oferty nie jest rażąco niska, a złożone
wyjaśnienia są zupełne.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy Pzp
oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wyso
kości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz.
Przewodn
iczący:
…………………………