KIO 3503/21
Sygn. akt: KIO 3503/21
WYROK
z dnia 10 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2021
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 listopada 2021 r. przez wykonawcę BIOŚ
sp. z o.o., ul. Lokalna 31, 09-410
Płock,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto i Gmina Drobin,
ul. Marsza
łka Piłsudskiego 12, 09-210 Drobin,
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego: BIOŚ sp. z o.o., ul. Lokalna 31, 09-410
Płock, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………
KIO 3503/21
Sygn. akt KIO 3503/21
UZASADNIENIE
Zamawiający – Miasto i Gmina Drobin, ul. Marszałka Piłsudskiego 12, 09-210 Drobin,
prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji,
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie gminy
Drobin
”, numer referencyjny: PZ.271.23.2021. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Biuletynie Z
amówień Publicznych w dniu 20.10.2021 r., nr 2021/BZP
Pismem z dnia 25.11.2021
r. zamawiający poinformował o odrzuceniu m.in. oferty
wykonawcy
BIOŚ sp. z o.o., ul. Lokalna 31, 09-410 Płock (dalej: „odwołujący”) oraz
o unieważnieniu postępowania.
W dniu 30.11.2021
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie,
w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze
zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, poprzez odrzucenie oferty, której treść jest zgodna
z warunkami zamówienia,
2) art. 101 ust. 5 ustawy Pzp
, poprzez odrzucenie oferty, w której odwołujący za pomocą
przedmiotowych środków dowodowych udowodnił, że proponowane rozwiązania
w równoważnym stopniu spełniają wymagani określone w opisie przedmiotu zamówienia,
3) art. 255 pkt 2 ustawy Pzp
, poprzez unieważnienie postępowania, w którym oferta
odwołującego nie podlegała odrzuceniu.
W
szczególności odwołujący podniósł, co następuje.
„Część I: Modernizacja energetyczna budynku OSP Rogotwórsk. (…)
Zaoferowana pompa ci
epła firmy Glen Dimplex LA 35TBS zgodnie z kartą techniczną
charakteryzuje się maksymalną temperaturą zasilania wynoszącą 64°C, zatem należy
stwierdzić, iż osiąga maksymalne parametry pracy wskazane przez zamawiającego
wynoszące 55°C zgodnie z pkt. 10.9 PFU. Pompa ciepła posiada regulacje, tak zwaną
krzywą grzewczą, gdzie eksploatator może regulować maksymalną temperaturę zasilania
według swoich potrzeb.
Dowody:
1) Oferta odwołującego złożona na część 1 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy
ciepła firmy Glen Dimplex LA 35TBS.
Część II: Modernizacja energetyczna budynku OSP Borowo. (…)
Zaoferowana pompa ciepła firmy Glen Dimplex LA 18S-TU zgodnie z kartą techniczną
KIO 3503/21
charakteryzuje się maksymalną temperaturą zasilania wynoszącą 60°C, zatem należy
stwierdzić, iż osiąga maksymalne parametry pracy wskazane przez zamawiającego
wynoszące 55°C zgodnie z pkt. 10.9 PFU. Pompa ciepła posiada regulacje, tak zwaną
krzywą grzewczą, gdzie eksploatator może regulować maksymalną temperaturę zasilania
według swoich potrzeb.
Dowody:
1) Oferta odwołującego na część 2 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy ciepła firmy
Glen Dimplex LA18S-TU.
Część III: Modernizacja energetyczna budynku OSP Chudzyn (…)
Zaoferowana pompa ciepła Glen Dimplex LAK 14, która zgodnie z kartą charakteryzuje się
zakresem pracy od -20
°C do +43°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby
zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +35°C. Zatem należy stwierdzić,
iż proponowana pompa ciepła spełnia wymagania przedstawione przez zamawiającego.
Zgodnie z normą EN 14825:2019 i PN-82/B-02403, gmina Drobin leży w III strefie
klimatycznej, zatem w odniesieniu do normy EN 14825:2019 i wytycznych PORT PC,
III strefa klimatyczna leży pomiędzy klimatem chłodnym a umiarkowanym czyli dla tej strefy
współczynnik SCOP wyliczany jest z poniższego wzoru: SCOP = 50% x SCOP klimatu
umiarkowanego + 50% x SCOP klimatu chłodnego.
Wynika zatem, że pompa ciepła dla w/w lokalizacji została dobrana właściwie i spełnia
wymagania określone w PFU, poza tym zamawiający w odpowiedziach do przetargi wskazał,
iż pompy ciepła na etapie realizacji inwestycji można dobierać według właściwego
zapotrzebowania na ciepło, wynikającego z audytu energetycznego.
Dowody:
) Oferta odwołującego złożona na część 3 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy
ciepła firmy Glen Dimplex LAK 14
2) Informacja od producenta pomp ciepła.
Część IV: Modernizacja energetyczna OSP w Nagórkach Dobrskich (…)
Zaoferowana pompa ciepła firmy Glen Dimplex LAK 6, która zgodnie z kartą techniczną,
charakteryzuje się zakresem pracy od -20°C do +43°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9
PFU wymaga, aby zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +35°C. Zatem
należy stwierdzić, iż proponowana pompa ciepła spełnia wymagania przedstawione przez
zamawiającego.
Dowody:
1) Oferta odwołującego złożona na część 4 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy
ciepła firmy Glen Dimplex LAK 6 2)
KIO 3503/21
Część V: Modernizacja energetyczna Świetlicy Wiejskiej w Siemieniu. (…)
Zaoferowana pompa ciepła Glen Dimplex LAK 9IMR, która zgodnie z kartą charakteryzuje
się zakresem pracy od -20°C do +43°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby
zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +30°C. Zatem należy stwierdzić,
iż proponowana pompa ciepła spełnia wymagania przedstawione przez zamawiającego.
Zgodnie z normą EN 14825:2019 i PN-82/B-02403, gmina Drobin leży w III strefie
klimatycznej, zatem w odniesieniu do normy EN 14825:2019 i wytycznych PORT PC,
III strefa klimaty
czna leży pomiędzy klimatem chłodnym a umiarkowanym czyli dla tej strefy
współczynnik SCOP wyliczany jest z poniższego wzoru:
SCOP = 50% x SCOP klimatu umiarkowanego + 50% x SCOP klimatu chłodnego.
Wynika zatem, że pompa ciepła dla w/w lokalizacji została dobrana właściwie i spełnia
wymagania określone w PFU, poza tym zamawiający w odpowiedziach do postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego wskazał, iż pompy ciepła na etapie realizacji inwestycji
można dobierać według właściwego zapotrzebowania na ciepło, wynikającego z audytu
energetycznego.
Dowody:
) Oferta odwołującego złożona na część 5 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy
ciepła firmy Glen Dimplex LAK 9)
Informacja od producenta pomp ciepła.
Cz
ęść VI: Modernizacja energetyczna Świetlicy Wiejskiej w Brzechowie (…)
Zaoferowana pompa ciepła Glen Dimplex LAK 9IMR, która zgodnie z kartą charakteryzuje
się zakresem pracy od -20°C do +43°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby
zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +30°C. Zatem należy stwierdzić,
iż proponowana pompa ciepła spełnia wymagania przedstawione przez zamawiającego.
Zgodnie z normą EN 14825:2019 i PN-82/B-02403, gmina Drobin leży w III strefie
klimatycznej, zatem w odniesieniu do normy EN 14825:2019 i wytycznych PORT PC,
III strefa klimatyczna leży pomiędzy klimatem chłodnym a umiarkowanym czyli dla tej strefy
współczynnik SCOP wyliczany jest z poniższego wzoru:
SCOP = 50% x SCOP klimatu umiarkowanego + 50% x SCOP klimatu chłodnego.
Wynika zatem, że pompa ciepła dla w/w lokalizacji została dobrana właściwie i spełnia
wymagania określone w PFU, poza tym zamawiający w odpowiedziach do przetargi wskazał,
iż pompy ciepła na etapie realizacji inwestycji można dobierać według właściwego
zapotrzebowania na ciepło, wynikającego z audytu energetycznego.
Dowody:
Oferta odwołującego złożona na część 6 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy
ciepła firmy Glen Dimplex LAK 9IMR
2) Informacja od producenta pomp
.”
KIO 3503/21
W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania,
uznania oferty odwołującego za najwyżej ocenioną i prowadzenia przez zamawiającego
dalszej procedury badania tej
oferty, a w szczególności skorzystania z możliwości żądania
wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych, zgodnie
z art. 107 ust. 4 ustawy Pzp.
Pismem z dnia 09.12
.2021 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na
terenie gminy Drobin.
Przedmiot zamówienia został podzielony na 6 części dotyczących:
budynku
OSP Rogotwórsk, budynku OSP Borowo, budynku OSP Chudzyno, budynku OSP
w Nagórkach Dobrskich, Świetlicy Wiejskiej w Siemieniu oraz Świetlicy Wiejskiej
w Brzechowie.
W pkt 11.12 i 11.13. swz zamawiający wskazał m.in.:
Zamawiający wymaga przedmiotowych środków dowodowych, jak następuje:
c) Kartę techniczną oferowanej pompy ciepła potwierdzające spełnianie przez te urządzenie
parametrów zawartych w PFU dla tego urządzenia. Dokumenty dla pomp ciepła powinny
przedstawiać właściwe parametry pomp ciepła obliczone na podstawie norm PN-EN 14511
lub PN-
EN 14825. Dokument winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu
elektronicznego lub elektronicznej kopii dokumentu poświadczonej za zgodność z
oryginałem.
d) Zaświadczenie lub dokument dotyczący Eco Design tj. zgodności oferowanych
powietrznych pomp ciepła z Rozporządzeniem Komisji (UE) 813/2013 z dnia 3 sierpnia 2013
r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE
w
odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla ogrzewaczy pomieszczeń i
ogrzewaczy wielofunkcyjnych (w tym pomp ciepła). Dokument winien być przekazany
w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub elektronicznej kopii dokumentu
poświadczonej za zgodność z oryginałem,
e) Certyfikat lub raport z badań potwierdzający wartość współczynnika COP zmierzonego
zgodnie z normą PN-EN 14511 „Klimatyzatory, ziębiarki cieczy i pompy ciepła ze
sprężarkami o napędzie elektrycznym, do grzania i ziębienia” lub normą PN-EN 16147
KIO 3503/21
„Pompy ciepła ze sprężarkami o napędzie elektrycznym - Badanie i wymagania dotyczące
oznakowania zespołów do ogrzewania pomieszczeń i ciepłej wody użytkowej”. Dokument
winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub elektronicznej
kopii dokumentu poświadczonej za zgodność z oryginałem.
11.13. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli
potwierdzają, że oferowane dostawy lub roboty budowlane spełniają wszystkie określone
w PFU wymagania.
Pismem z dnia 02.11
.2021 r. zamawiający odpowiedział na pytanie:
Zamawiający w pkt. 11.12 podpunkt e) cyt. Zamawiający wymaga przedmiotowych środków
dowodowych jak następuje: Certyfikat lub raport z badań potwierdzający wartość
współczynnika COP zmierzonego zgodnie z normą PN-EN 14511 „Klimatyzatory, ziębiarki
cieczy i pompy ciepła ze sprężarkami o napędzie elektrycznym, do grzania i ziębienia” lub
normą PN-EN 16147 „Pompy ciepła ze sprężarkami o napędzie elektrycznym - Badanie i
wymagania dotyczące oznakowania zespołów do ogrzewania pomieszczeń i ciepłej wody
użytkowej”. Dokument winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu
elektronicznego lub elektronicznej kopii dokumentu poświadczonej za zgodność z
oryginałem. Prosimy o korektę zapisu PFU strona 50 cyt. Pompa ciepła powinna posiadać
wartość średniej sezonowej sprawności wytwarzania na poziomie minimum równym 2,6
określonym w Audycie Energetycznym. Prosimy w SWZ o określenie konkretnego
minimalnego wskaźnika parametru COP przy parametrach dolnego źródła i górnego źródła,
czy ma to być przedstawiony przez oferenta wskaźnik, na przykład, A7/35 czy A7/55.
Prosimy również o doprecyzowanie czy pompa ciepła po określeniu wskaźnika COP ma
spełniać również parametry SCOP i przy jakich parametrach?
Odpowiedź:
Zamawiający podtrzymuje zapisy PFU odnośnie średniej sezonowej sprawności wytwarzania
równym 2,6, gdyż parametr ten jest parametrem równoważnym (odpowiednikiem) dla
parametru SCOP. Zamawiający wyjaśnia, iż parametr SCOP powinien być obliczony zgodnie
z normą EN 14825 dla klimatu chłodnego dla nastawy temperaturowej (temperatury
zastosowanej) 55 stopni Celsjusza. W przypadku wskaźnika COP, Zamawiający przychyla
się do prośby Wykonawcy i wskazuje w SWZ (zaktualizowany Program Funkcjonalno-
Użytkowy str. 50) minimalną wartość współczynnika COP obliczonego zgodnie z normą EN
14511 dla A7/W35 na poziomie minimum 4,3.
W pkt 10.9. PFU (po zmianie swz) zamawiający wskazał m.in.:
Obecnie budynki ogrzewane są za pomocą kotłów lub pieców węglowych. Nowymi źródłami
ciepła będą powietrzna pompa ciepła. Z wykonanego Audytu Energetycznego wielkość
KIO 3503/21
obliczeniowego obciążenia cieplnego budynku na cele c.o. po modernizacji wynosi:
Budynek
Obliczeniowa moc cieplna
systemu ogrzewania [kW]
Remiza w Nagórkach Dobrskich
Remiza w Rogotwórsku
Remiza w Borowie
Świetlica Wiejska Brzechowo
Remiza w Chudzynie
Świetlica Wiejska w Siemieniu
Moc do doboru urządzeń powinna zostać określona na podstawie wykonanego projektu.
Powietrzna pompa ciepła musi pracować co najmniej w zakresie temperatur od -20°C do
+35°C. Instalacja c.o. współpracująca z pompą ciepła powinna być niskotemperaturowa,
maksymalna temp. zasilania to 55°C. Źródłem energii dla powietrznych pomp ciepła może
być tylko powietrze atmosferyczne. Pompa ciepła powinna posiadać wartość średniej
sezonowej sprawności wytwarzania ciepła na poziomie minimum równym 2,6 określonym
w Audycie Energetycznym. Pompa ciepła powinna charakteryzować się również minimalną
wartością wskaźnika COP obliczonego zgodnie z normą EN 14511 dla A7/W35 na poziomie
Odwołujący zaoferował we wszystkich sześciu częściach zamówienia pompy ciepła
produkcji Glen Dimplex Polska sp. z o
.o. Odwołujący dołączył do oferty oświadczenie ww.
spółki o treści m.in.:
„Dobrane dla n/w zadania inwestycyjnego pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności
publicznej na terenie Gminy Drobin" spełniają wymagania Programu Funkcjonalno -
Użytkowego i Specyfikacja Warunków Zamówienia. W trakcie doboru obliczeniowa moc
cieplna systemu ogrzewania została potraktowana jako projektowe obciążenie cieplne
budynku przy temp. -20oC (III strefa klimatyczna).
”
„Niniejszym potwierdzam, że zadeklarowane niżej sezonowe współczynniki wydajności
SCOP dla pomp ciepła zostały określone zgodnie z normą PN-EN 14825 na podstawie
parametrów sezonowej efektywności energetycznej ogrzewania pomieszczeń dla wyższych i
niższych temperatur zasilania ɳs. Sezonowa efektywność energetyczna ɳs określona jest na
podstawie laboratoryjnych badań urządzeń zgodnie z wytycznymi ujętymi w normie PN-EN
1. Budynek 1: Split LAK 6
SCOP (35oC)= 3,93 SCOP (55oC)= 2,63
2. Budynek 2: Monoblok LA 35TBS
SCOP (35oC)= 3,88 SCOP (55oC)= 3,20
3. Budynek 3: Monoblok LA 18S-TU
KIO 3503/21
SCOP (35oC)= 4,55 SCOP (55oC)= 3,28
4. Budynek 4: Split LAK 9
SCOP (35oC)= 4,13 SCOP (55oC)= 2,88
5.Budynek 5: Split LAK 14
SCOP (35oC)= 3,85 SCOP (55oC)= 2,98
6.Budynek 6: Split LAK 9
SCOP (35oC)= 4,13 SCOP (55oC)= 2,88
”.
Pismem z dnia 25.11.2021 r. zamawiaj
ący poinformował o odrzuceniu m.in. oferty
odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oraz o unieważnieniu
postępowania we wszystkich sześciu częściach na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp.
Uzasadniając odrzucenie oferty odwołującego zamawiający wskazał w szczególności:
część I - OSP Rogotwórsk – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy Glen Dimplex
LA 35TBS, która charakteryzuje się parametrem „Maksymalna temperatura zasilania”
równym 64°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby „Maksymalna
temperatura zasilania” pompy ciepła wynosiła 55°C.”
część II – OSP Borowo – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy Glen Dimplex
LA18S-
TU, która charakteryzuje się parametrem „Maksymalna temperatura zasilania”
równym 60°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby „Maksymalna
temperatura zasilania” pompy ciepła wynosiła 55°C.”
3) cz
ęść III - OSP Chudzyno – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy Glen Dimplex
LAK 14, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od -20°C do
°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur pracy
pompy ciepła wynosiła od -20°C do +35°C. Dodatkowo, Zamawiający stwierdził
występowanie
niezgodności
również
pomiędzy
zaoferowaną pompą ciepła,
a wymaganiami postawionymi w Programie Funkcjonalno-
Użytkowym. W ramach
zamówienia wymaga się, aby pompa ciepła charakteryzowała się średnią sezonową
sprawnością wytwarzania (określoną za pomocą wskaźnika SCOP – jak wskazano w
odpowiedziach na pytania W
ykonawców z dnia 2 listopada 2021 r. – obliczonego zgodnie
z normą EN 14825 dla klimatu chłodnego dla nastawy temperaturowej 55°C) minimum
równym 2,6 [-]. Zaoferowana pompa charakteryzuje się wskaźnikiem SCOP dla klimatu
chłodnego na poziomie 2,33 [-].”
4) cz
ęść IV - OSP w Nagórkach Dobrskich – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy
Glen Dimplex LAK 6, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od
°C do +30°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur
pracy pom
py ciepła wynosiła od -20°C do +35°C.”
KIO 3503/21
5) cz
ęść V - Świetlica Wiejska w Siemieniu – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy
Glen Dimplex LAK 9, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od
°C do +30°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur
pracy pompy ciepła wynosiła od -20°C do +35°C. Dodatkowo, Zamawiający stwierdził
występowanie
niezgodności
również
pomiędzy
zaoferowaną pompą ciepła,
a wymaganiami postawionymi w Programie Funkcjonalno-
Użytkowym. W ramach
zamówienia wymaga się, aby pompa ciepła charakteryzowała się średnią sezonową
sprawnością wytwarzania (określoną za pomocą wskaźnika SCOP – jak wskazano w
odpowiedziach na pytania Wykonawców z dnia 2 listopada 2021 r. – obliczonego zgodnie
z normą EN 14825 dla klimatu chłodnego dla nastawy temperaturowej 55°C) minimum
równym 2,6 [-]. Zaoferowana pompa charakteryzuje się wskaźnikiem SCOP dla klimatu
chłodnego na poziomie 2,55 [-].”
część VI - Świetlica Wiejska w Brzechowie – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy
Glen Dimplex LAK 9, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od
°C do +30°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur
pracy pompy ciepła wynosiła od -20°C do +35°C. Dodatkowo, Zamawiający stwierdził
występowanie
niezgodności
również
pomiędzy
zaoferowaną pompą ciepła,
a wymaganiami postawionymi w Programie Funkcjonalno-
Użytkowym. W ramach
zamówienia wymaga się, aby pompa ciepła charakteryzowała się średnią sezonową
sprawnością wytwarzania (określoną za pomocą wskaźnika SCOP – jak wskazano w
odpowiedziach na pytania Wykonawców z dnia 2 listopada 2021 r. – obliczonego zgodnie
z normą EN 14825 dla klimatu chłodnego dla nastawy temperaturowej 55°C) minimum
równym 2,6 [-]. Zaoferowana pompa charakteryzuje się wskaźnikiem SCOP dla klimatu
chłodnego na poziomie 2,55 [-].”
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy,
zważyła, co następuje.
Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez
niego szkody z uwagi na kwestionowane
czynności zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
KIO 3503/21
Zgodnie z art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, z
amawiający może żądać od wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych.
Zgodnie z art. 233 ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i ocen
y ofert zamawiający może
żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych
środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne
jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej
oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zgodnie z art. 101 ust. 5 ustawy Pzp, w
przypadku gdy opis przedmiotu zamówienia
odnosi się do norm, ocen technicznych, specyfikacji technicznych i systemów referencji
technicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3, zamawiający nie może odrzucić
oferty tylko d
latego, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi nie są zgodne
z normami, ocenami technicznymi, specyfikacjami technicznymi i systemami referencji
technicznych, do których opis przedmiotu zamówienia się odnosi, pod warunkiem że
wykonawca udowodni w ofercie, w szczególności za pomocą przedmiotowych środków
dowodowych, o których mowa w art. 104-107, że proponowane rozwiązania w równoważnym
stopniu spełniają wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia.
Zgodnie z art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, z
amawiający unieważnia postępowanie
o udzielenie zamówienia, jeżeli wszystkie złożone wnioski o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu.
Odnosząc się do kwestii odrzucenia oferty odwołującego z powodu zaoferowania
pomp o niezgodnym z swz zakresie temperatur pracy (części III, IV, V, VI postępowania),
należy zauważyć, że zamawiający wymagał zakresu pracy od -20°C do + 35°C. Odwołujący
twierdzi, że zaoferowane przez niego pompy działają w zakresie temperaturowym od -20°C
do +43
°C. Należy jednak zauważyć, że odwołujący wywodzi taki zakres temperatur
z
danych technicznych pomp dotyczących:
dolnej/górnej granicy zastosowania źródła ciepła (tryb ogrzewania): -20°C do + 30°C,
dolnej/górnej granicy zastosowania źródła ciepła (tryb chłodzenia): +10°C do + 43°C.
Odwołujący powołuje się więc na łączny zakres działania pomp w trybie ogrzewania i
w trybie chłodzenia. Również producent tych pomp w oświadczeniu złożonym jako dowód na
rozprawie wskazuje na łączny zakres pracy urządzeń na cele grzania oraz chłodzenia.
Tymczasem zgodnie z informacjami zawartymi w PFU, pompy będące przedmiotem
niniejszego zamówienia mają być wykorzystywane wyłącznie do ogrzewania, co zresztą
pośrednio potwierdził na rozprawie także odwołujący powołując się na odpowiedź
zamawiającego na pytanie do swz, w której wskazano, że zamawiający nie przewiduje
KIO 3503/21
funkcji chłodzenia. Z uwagi zatem na określony przez zamawiającego sposób korzystania
z pomp, nie jest zasadne branie pod uwa
gę zakresu temperatur działania pompy w trybie
chłodzenia. Zakres temperatur w trybie ogrzewania wynosi zaś zgodnie z ofertą: od -20°C do
+ 30°C, co oznacza, że jest niezgodny z warunkami zamówienia. Dlatego Izba stwierdziła, że
oferta odwołującego złożona w częściach III-VI postępowania podlegała odrzuceniu na
podstawie art. 226 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp.
Odnosząc się do kwestii odrzucenia oferty odwołującego z powodu zaoferowania
pomp o niezgodnym z swz
wskaźniku SCOP (części III, V, VI postępowania), należy
zauważyć, że zamawiający wymagał, aby pompa posiadała wartość średniej sezonowej
sprawności wytwarzania ciepła na poziomie minimum równym 2,6 określonym w Audycie
Energetycznym.
Jednocześnie w odpowiedzi na pytanie do swz z dnia 02.11.2021 r.
zamawiający wyraźnie wskazał, że parametr SCOP powinien być obliczony zgodnie z normą
EN 14825 dla klimatu chłodnego dla nastawy temperaturowej (temperatury zastosowanej)
°C. Z danych technicznych pomp dołączonych do oferty odwołującego wynika, że:
- pompa LAK 14 ITR
– SCOP, klimat chłodny, temperatura zasilania 55°C – 2,33,
- pompa LAK 9 IMR
– SCOP, klimat chłodny, temperatura zasilania 55°C – 2,55,
- pompa LAK 9 IMR
– SCOP, klimat chłodny, temperatura zasilania 55°C – 2,55.
Z przedstawionych danych wynika zatem, że w pompach tych wymagany wskaźnik
nie osiąga poziomu 2,6 w klimacie chłodnym. Nie jest przy tym zasadna argumentacja
odwołującego dotycząca strefy klimatycznej, w której leży Gmina Drobin i właściwych
wyliczeń dla tej strefy. Oferta podlega bowiem ocenie pod kątem m.in. zgodności
z warunkami zamówienia określonymi przez zamawiającego, a nie z warunkami, które
wykonawcy sami
uznają za właściwe. Skoro zamawiający jednoznacznie wskazał, że ww.
parametr ma być spełniony w warunkach klimatu chłodnego, to na obecnym etapie
postępowania wymóg ten nie może zostać zmodyfikowany. W związku z powyższym pompy
osiągające wskaźniki 2,33 i 2,55 nie są zgodne z warunkami zamówienia, w których
wymagano osiągnięcia wskaźnika 2,6. Dlatego Izba stwierdziła, że oferta odwołującego
złożona w częściach III, V i VI postępowania podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226
ust.1 pkt 5 ustawy Pzp.
Odnosząc się do kwestii odrzucenia oferty odwołującego z powodu zaoferowania
pomp o niezgodnej z swz temperaturze zasilania
(części I i II postępowania), należy
zauważyć, że zamawiający wymagał, aby instalacja c.o. współpracująca z pompą ciepła była
niskotemperaturowa, maksymalna temperatura zasilania to
55°C. Zamawiający wskazał więc
konkretną wartość - 55°C. Z danych technicznych dołączonych do oferty odwołującego
wynika, że maksymalna temperatura zasilania wynosi:
KIO 3503/21
- pompa LA 35TBS - 65
°C,
- pompa LA 18S-TU - 60
°C.
Odwołujący zaoferował więc pompy, których maksymalna temperatura zasilania
przekracza wartość jednoznacznie określoną przez zamawiającego. Dodatkowo należy
zwrócić
uwagę,
że
zamawiający
wymaga
również
montażu
grzejników
niskotemperaturowych, które – jak stwierdził w odpowiedzi na odwołanie - pracują
najkorzystniej przy temperaturze zasilania do 55
°C, co oznacza, że
pompa
ciepła
wysokotemperaturow
a „byłaby nieodpowiednia dla projektowanego systemu grzewczego
oraz niezgodna z wymaganiami zamówienia”. Z powyższego wynika, że oferowane przez
odwołującego pompy nie są zgodne z warunkami zamówienia co do wymaganej
maksymalnej temperatury zasilania.
Dlatego Izba stwierdziła, że oferta odwołującego
złożona w częściach I i II postępowania podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp.
Odnosząc się do kwestii zastosowania art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, należy stwierdzić,
że przepis ten ma zastosowanie w sytuacji, gdy treść lub inne cechy złożonych przez
wykonawcę przedmiotowych środków dowodowych budzą lub powinny budzić wątpliwości
zam
awiającego. Tymczasem w niniejszym postępowaniu, dane dotyczące parametrów
wymagan
ych przez zamawiającego, wprost wynikają z kart katalogowych dołączonych do
oferty odwołującego. Nie ma zatem podstaw do stwierdzenia, że zamawiający zobowiązany
był wezwać odwołującego do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia te zresztą, zgodnie z art. 233
ust. 1 ustawy Pzp, nie mogłyby prowadzić do zmiany oferty, gdyż jest to niedopuszczalne.
Zatem nawet ewentualne wezwanie odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie
możliwości doregulowania pompy do wymaganej maksymalnej temperatury zasilania, bez
względu na to, jak wyjaśnienia te zostałyby następnie ocenione przez zamawiającego, nie
mogłyby zostać uwzględnione w sytuacji, gdyby skutkowały zmianą oferty odwołującego
(pomijając już fakt, że nie miałyby wpływu na wynik postępowania z uwagi na niezgodność
oferty z warunkami zamówienia co do zakresu temperatur pracy i wskaźnika SCOP).
Odnosząc się do powołanego przez odwołującego na rozprawie wyroku z dnia
14.11.2012 r. o sygn. akt KIO 2421/12
, należy zauważyć, że jego przedmiotem było
ustalenie, czy pompy zaoferowane przez wykonawcę wnoszącego odwołanie w tamtym
postępowaniu są równoważne pompom wskazanym wprost przez tamtego zamawiającego
w siwz. Przede wszy
stkim należy zwrócić uwagę na odmienności w opisie przedmiotu
zamówienia (wskazane i wymagane parametry) w tamtym i obecnym postępowaniu, jak też
należy zauważyć, że niezależnie od kwestii maksymalnej temperatury zasilania, oferta
KIO 3503/21
odwołującego jest niezgodna z swz co do zakresu temperatur pracy i wskaźnika SCOP.
Niezależnie zatem od tego, że podnoszony przez odwołującego wyrok KIO nie dotyczy
tożsamego stanu faktycznego, to nawet ewentualne uznanie argumentacji odwołującego
dotyczącej temperatury zasilania w świetle treści tego wyroku, nie mogłoby mieć wpływu na
wynik oceny oferty
odwołującego i na wynik postępowania.
Niezależnie od powyższego, odnosząc się do argumentacji odwołującego
podniesionej na rozprawie i dotyczącej wadliwości postanowień PFU wynikających
z niekonsekwencji zamawiającego, należy podkreślić, że po upływie terminu składania ofert,
treść swz staje się niewzruszalna. Dlatego też w interesie wykonawcy jest upewnienie się
przed terminem składania ofert, czy postanowienia swz (w tym także PFU) są jednoznaczne,
spójne i wystarczająco szczegółowe, a także czy w świetle tych postanowień dopuszczalne
będzie zaoferowanie przedmiotu zamówienia o określonych cechach, czy parametrach.
W ustawie Pzp przewid
ziano w tym celu możliwość zadawania przez wykonawców pytań do
swz i możliwość wniesienia odwołania na treść swz. Korzystanie z tych instrumentów służy
m.in. uniknięciu ryzyka złożenia oferty podlegającej odrzuceniu. Natomiast opieranie się
przez wykonawców wyłącznie na założeniu, że ich własna interpretacja postanowień siwz
jest właściwa, może prowadzić do odrzucenia oferty i utraty możliwości uzyskania
zamówienia. W przedmiotowej sprawie odwołujący nie kwestionował postanowień PFU
przed upływem terminu składania ofert, co oznacza, że na obecnym etapie argumenty
dotyczące niespójności tych postanowień, m.in. co do wymogów dla strefy klimatycznej czy
daty wydania wskazanej przez zamawiającego normy, są już spóźnione i nie mogą dowodzić
zgodności oferty odwołującego z warunkami zamówienia.
W sytuacji odrzucenia wszystkich ofert złożonych w postępowaniu, w tym również
oferty odwołującego, zamawiający zasadnie unieważnił postępowanie na podstawie art. 255
pkt 2 ustawy Pzp.
Orzeczenie Izby zostało wydane w oparciu o dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska stron przedstawione na rozprawie i
w pismach procesowych. Izba
uznała za nieprzydatne dowody złożone przez odwołującego
w postaci
kart katalogowych pomp ciepła produkcji ROTENSO, NIBE i BUDERUS, gdyż
dotyczą one innych pomp niż oferowane przez odwołującego, a ewentualny błąd
zamawiającego polegający na nieodrzuceniu ofert innych wykonawców z powodu
temperatury zasilania (choć ich oferty i tak zostały odrzucone z innych przyczyn) nie ma
wpływu na ocenę oferty odwołującego. Izba nie uwzględniła także informacji dotyczących
strefy klimatycznej
wynikających z dowodów złożonych przez odwołującego w postaci
KIO 3503/21
audytów energetycznych, ponieważ zawarte w nich informacje zostały jednoznacznie
zmodyfikowane przez
zamawiającego w odpowiedzi na pytanie do swz z dnia 02.11.2021 r.
Izba nie uwzględniła także dowodu złożonego przez odwołującego w postaci oświadczenia
producenta Glen Dimplex Polska
sp. z o.o., ponieważ producent odnosi się w nim do
łącznego zakresu temperatur w trybie ogrzewania i chłodzenia, natomiast zamawiający
w przedmiotowym postępowaniu nie przewiduje wykorzystania pomp do chłodzenia.
Wobec powyższego, Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na
podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 zdanie pierwsze w zw. z § 5 pkt 1
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Przewodniczący ...…………………..