KIO 3503/21 WYROK dnia 10 grudnia 2021 r.

Stan prawny na dzień: 08.06.2022

KIO 3503/21 

Sygn. akt: KIO 3503/21 

WYROK 

z dnia 10 grudnia 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2021 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 listopada 2021 r. przez wykonawcę BIOŚ 

sp. z o.o., ul. Lokalna 31, 09-410 

Płock, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Miasto  i  Gmina  Drobin,                              

ul. Marsza

łka Piłsudskiego 12, 09-210 Drobin, 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie

kosztami postępowania obciąża odwołującego: BIOŚ sp. z o.o., ul. Lokalna 31, 09-410 

Płock, i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: 

dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

Stosownie do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września 2019 r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………………… 


KIO 3503/21 

Sygn. akt KIO 3503/21 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  Miasto  i  Gmina  Drobin,  ul.  Marszałka  Piłsudskiego  12,  09-210  Drobin,

prowadzi  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji, 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.

„Termomodernizacja  budynków  użyteczności  publicznej  na  terenie  gminy 

Drobin

”,  numer  referencyjny:  PZ.271.23.2021.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w  Biuletynie  Z

amówień  Publicznych  w  dniu  20.10.2021  r.,  nr  2021/BZP 

Pismem  z  dnia  25.11.2021 

r.  zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  m.in.  oferty 

wykonawcy 

BIOŚ  sp.  z  o.o.,  ul.  Lokalna  31,  09-410  Płock  (dalej:  „odwołujący”)  oraz                          

o unieważnieniu postępowania.  

W  dniu  30.11.2021 

r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie,                 

w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze 

zm.),  zwanej  dalej:  „ustawą  Pzp”,  poprzez  odrzucenie  oferty,  której  treść  jest  zgodna                     

z warunkami zamówienia, 

2)  art.  101  ust.  5  ustawy  Pzp

,  poprzez  odrzucenie  oferty,  w  której  odwołujący  za  pomocą 

przedmiotowych  środków  dowodowych  udowodnił,  że  proponowane  rozwiązania                      

w równoważnym stopniu spełniają wymagani określone w opisie przedmiotu zamówienia, 

3)  art.  255  pkt  2  ustawy  Pzp

,  poprzez  unieważnienie  postępowania,  w  którym  oferta 

odwołującego nie podlegała odrzuceniu. 

szczególności odwołujący podniósł, co następuje.  

„Część I: Modernizacja energetyczna budynku OSP Rogotwórsk. (…) 

Zaoferowana  pompa  ci

epła  firmy  Glen  Dimplex  LA  35TBS  zgodnie  z  kartą  techniczną 

charakteryzuje  się  maksymalną  temperaturą  zasilania  wynoszącą  64°C,  zatem  należy 

stwierdzić,  iż  osiąga  maksymalne  parametry  pracy  wskazane  przez  zamawiającego 

wynoszące  55°C  zgodnie  z  pkt.  10.9  PFU.  Pompa  ciepła  posiada  regulacje,  tak  zwaną 

krzywą  grzewczą,  gdzie  eksploatator  może  regulować  maksymalną  temperaturę  zasilania 

według swoich potrzeb. 

Dowody: 

1)  Oferta  odwołującego  złożona  na  część  1  zamówienia,  w  tym  karta  katalogowa  pompy 

ciepła firmy Glen Dimplex LA 35TBS. 

Część II: Modernizacja energetyczna budynku OSP Borowo. (…) 

Zaoferowana  pompa  ciepła  firmy  Glen  Dimplex  LA  18S-TU  zgodnie  z  kartą  techniczną 


KIO 3503/21 

charakteryzuje  się  maksymalną  temperaturą  zasilania  wynoszącą  60°C,  zatem  należy 

stwierdzić,  iż  osiąga  maksymalne  parametry  pracy  wskazane  przez  zamawiającego 

wynoszące  55°C  zgodnie  z  pkt.  10.9  PFU.  Pompa  ciepła  posiada  regulacje,  tak  zwaną 

krzywą  grzewczą,  gdzie  eksploatator  może  regulować  maksymalną  temperaturę  zasilania 

według swoich potrzeb. 

Dowody: 

1) Oferta odwołującego na część 2 zamówienia, w tym karta katalogowa pompy ciepła firmy 

Glen Dimplex LA18S-TU. 

Część III: Modernizacja energetyczna budynku OSP Chudzyn (…) 

Zaoferowana pompa ciepła Glen Dimplex LAK 14, która zgodnie z kartą charakteryzuje się 

zakresem  pracy  od  -20

°C  do  +43°C.  Zamawiający  zgodnie  z  pkt.  10.9  PFU  wymaga,  aby 

zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +35°C. Zatem należy stwierdzić, 

iż  proponowana  pompa  ciepła  spełnia  wymagania  przedstawione  przez  zamawiającego. 

Zgodnie  z  normą  EN  14825:2019  i  PN-82/B-02403,  gmina  Drobin  leży  w  III  strefie 

klimatycznej,  zatem  w  odniesieniu  do  normy  EN  14825:2019  i  wytycznych  PORT  PC,                      

III strefa klimatyczna leży pomiędzy klimatem chłodnym a umiarkowanym czyli dla tej strefy 

współczynnik  SCOP  wyliczany  jest  z  poniższego  wzoru:  SCOP  =  50%  x  SCOP  klimatu 

umiarkowanego + 50% x SCOP klimatu chłodnego. 

Wynika  zatem,  że  pompa  ciepła  dla  w/w  lokalizacji  została  dobrana  właściwie  i  spełnia 

wymagania określone w PFU, poza tym zamawiający w odpowiedziach do przetargi wskazał, 

iż  pompy  ciepła  na  etapie  realizacji  inwestycji  można  dobierać  według  właściwego 

zapotrzebowania na ciepło, wynikającego z audytu energetycznego. 

Dowody: 

)  Oferta  odwołującego  złożona  na  część  3  zamówienia,  w  tym  karta  katalogowa  pompy 

ciepła firmy Glen Dimplex LAK 14  

2) Informacja od producenta pomp ciepła. 

Część IV: Modernizacja energetyczna OSP w Nagórkach Dobrskich (…) 

Zaoferowana  pompa  ciepła  firmy  Glen  Dimplex  LAK  6,  która  zgodnie  z  kartą  techniczną, 

charakteryzuje  się  zakresem  pracy  od  -20°C  do  +43°C.  Zamawiający  zgodnie  z  pkt.  10.9 

PFU wymaga, aby zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +35°C. Zatem 

należy  stwierdzić,  iż  proponowana  pompa  ciepła  spełnia  wymagania  przedstawione  przez 

zamawiającego. 

Dowody: 

1)  Oferta  odwołującego  złożona  na  część  4  zamówienia,  w  tym  karta  katalogowa  pompy 

ciepła firmy Glen Dimplex LAK 6 2) 


KIO 3503/21 

Część V: Modernizacja energetyczna Świetlicy Wiejskiej w Siemieniu. (…) 

Zaoferowana  pompa  ciepła  Glen  Dimplex  LAK  9IMR,  która  zgodnie  z  kartą  charakteryzuje 

się zakresem pracy od -20°C do +43°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby 

zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +30°C. Zatem należy stwierdzić, 

iż  proponowana  pompa  ciepła  spełnia  wymagania  przedstawione  przez  zamawiającego. 

Zgodnie  z  normą  EN  14825:2019  i  PN-82/B-02403,  gmina  Drobin  leży  w  III  strefie 

klimatycznej,  zatem  w  odniesieniu  do  normy  EN  14825:2019  i  wytycznych  PORT  PC,                        

III strefa klimaty

czna leży pomiędzy klimatem chłodnym a umiarkowanym czyli dla tej strefy 

współczynnik SCOP wyliczany jest z poniższego wzoru: 

SCOP = 50% x SCOP klimatu umiarkowanego + 50% x SCOP klimatu chłodnego. 

Wynika  zatem,  że  pompa  ciepła  dla  w/w  lokalizacji  została  dobrana  właściwie  i  spełnia 

wymagania  określone  w  PFU,  poza  tym  zamawiający  w  odpowiedziach  do  postępowania              

o udzielenie zamówienia publicznego wskazał, iż pompy ciepła na etapie realizacji inwestycji 

można  dobierać  według  właściwego  zapotrzebowania  na  ciepło,  wynikającego  z  audytu 

energetycznego. 

Dowody: 

)  Oferta  odwołującego  złożona  na  część  5  zamówienia,  w  tym  karta  katalogowa  pompy 

ciepła firmy Glen Dimplex LAK 9) 

Informacja od producenta pomp ciepła. 

Cz

ęść VI: Modernizacja energetyczna Świetlicy Wiejskiej w Brzechowie (…) 

Zaoferowana  pompa  ciepła  Glen  Dimplex  LAK  9IMR,  która  zgodnie  z  kartą  charakteryzuje 

się zakresem pracy od -20°C do +43°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby 

zakres temperatur pracy pompy ciepła wynosił od -20°C do +30°C. Zatem należy stwierdzić, 

iż  proponowana  pompa  ciepła  spełnia  wymagania  przedstawione  przez  zamawiającego. 

Zgodnie  z  normą  EN  14825:2019  i  PN-82/B-02403,  gmina  Drobin  leży  w  III  strefie 

klimatycznej,  zatem  w  odniesieniu  do  normy  EN  14825:2019  i  wytycznych  PORT  PC,                       

III strefa klimatyczna leży pomiędzy klimatem chłodnym a umiarkowanym czyli dla tej strefy 

współczynnik SCOP wyliczany jest z poniższego wzoru: 

SCOP = 50% x SCOP klimatu umiarkowanego + 50% x SCOP klimatu chłodnego. 

Wynika  zatem,  że  pompa  ciepła  dla  w/w  lokalizacji  została  dobrana  właściwie  i  spełnia 

wymagania określone w PFU, poza tym zamawiający w odpowiedziach do przetargi wskazał, 

iż  pompy  ciepła  na  etapie  realizacji  inwestycji  można  dobierać  według  właściwego 

zapotrzebowania na ciepło, wynikającego z audytu energetycznego. 

Dowody: 

Oferta  odwołującego  złożona  na  część  6  zamówienia,  w  tym  karta  katalogowa  pompy 

ciepła firmy Glen Dimplex LAK 9IMR 

2) Informacja od producenta pomp

.” 


KIO 3503/21 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego, 

unieważnienia czynności unieważnienia postępowania, 

uznania  oferty  odwołującego  za  najwyżej  ocenioną  i  prowadzenia  przez  zamawiającego 

dalszej procedury badania tej 

oferty, a w szczególności skorzystania z możliwości żądania 

wyjaśnień  dotyczących  treści  przedmiotowych  środków  dowodowych,  zgodnie                  

z art. 107 ust. 4 ustawy Pzp. 

Pismem  z  dnia  09.12

.2021  r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

wniósł o jego oddalenie.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje. 

Przedmiotem  zamówienia  jest  termomodernizacja  budynków  użyteczności  publicznej  na 

terenie  gminy  Drobin. 

Przedmiot  zamówienia  został  podzielony  na  6  części  dotyczących: 

budynku 

OSP Rogotwórsk, budynku OSP Borowo, budynku OSP Chudzyno, budynku OSP 

w  Nagórkach  Dobrskich,  Świetlicy  Wiejskiej  w  Siemieniu  oraz  Świetlicy  Wiejskiej                            

w Brzechowie. 

W pkt 11.12 i 11.13. swz zamawiający wskazał m.in.: 

Zamawiający wymaga przedmiotowych środków dowodowych, jak następuje: 

c) Kartę techniczną oferowanej pompy ciepła potwierdzające spełnianie przez te urządzenie 

parametrów  zawartych  w  PFU  dla  tego  urządzenia.  Dokumenty  dla  pomp  ciepła  powinny 

przedstawiać właściwe parametry pomp ciepła obliczone na podstawie norm PN-EN 14511 

lub  PN-

EN  14825.  Dokument  winien  być  przekazany  w  oryginale  w  postaci  dokumentu 

elektronicznego  lub  elektronicznej  kopii  dokumentu  poświadczonej  za  zgodność  z 

oryginałem.  

d)  Zaświadczenie  lub  dokument  dotyczący  Eco  Design  tj.  zgodności  oferowanych 

powietrznych pomp ciepła z Rozporządzeniem Komisji (UE) 813/2013 z dnia 3 sierpnia 2013 

r.  w  sprawie  wykonania  dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2009/125/WE                           

odniesieniu  do  wymogów  dotyczących  ekoprojektu  dla  ogrzewaczy  pomieszczeń  i 

ogrzewaczy  wielofunkcyjnych  (w  tym  pomp  ciepła).  Dokument  winien  być  przekazany                       

w  oryginale  w  postaci  dokumentu  elektronicznego  lub  elektronicznej  kopii  dokumentu 

poświadczonej za zgodność z oryginałem,   

e)  Certyfikat  lub  raport  z  badań  potwierdzający  wartość  współczynnika  COP  zmierzonego 

zgodnie  z  normą  PN-EN  14511  „Klimatyzatory,  ziębiarki  cieczy  i  pompy  ciepła  ze 

sprężarkami  o  napędzie  elektrycznym,  do  grzania  i  ziębienia”  lub  normą  PN-EN  16147 


KIO 3503/21 

„Pompy  ciepła  ze  sprężarkami  o  napędzie  elektrycznym  -  Badanie  i  wymagania  dotyczące 

oznakowania  zespołów  do  ogrzewania  pomieszczeń  i  ciepłej  wody  użytkowej”.  Dokument 

winien być przekazany w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub elektronicznej 

kopii dokumentu poświadczonej za zgodność z oryginałem. 

11.13.  Zamawiający  akceptuje  równoważne  przedmiotowe  środki  dowodowe,  jeśli 

potwierdzają,  że  oferowane  dostawy  lub  roboty  budowlane  spełniają  wszystkie  określone                

w PFU wymagania. 

Pismem z dnia 02.11

.2021 r. zamawiający odpowiedział na pytanie: 

Zamawiający w pkt. 11.12 podpunkt e) cyt. Zamawiający wymaga przedmiotowych środków 

dowodowych  jak  następuje:  Certyfikat  lub  raport  z  badań  potwierdzający  wartość 

współczynnika  COP  zmierzonego  zgodnie  z  normą  PN-EN  14511  „Klimatyzatory,  ziębiarki 

cieczy  i  pompy  ciepła ze  sprężarkami  o  napędzie  elektrycznym,  do  grzania  i  ziębienia”  lub 

normą  PN-EN  16147  „Pompy  ciepła  ze  sprężarkami  o  napędzie  elektrycznym  -  Badanie  i 

wymagania  dotyczące  oznakowania  zespołów  do  ogrzewania  pomieszczeń  i  ciepłej  wody 

użytkowej”.  Dokument  winien  być  przekazany  w  oryginale  w  postaci  dokumentu 

elektronicznego  lub  elektronicznej  kopii  dokumentu  poświadczonej  za  zgodność  z 

oryginałem.  Prosimy  o  korektę  zapisu  PFU  strona  50  cyt.  Pompa  ciepła powinna  posiadać 

wartość  średniej  sezonowej  sprawności  wytwarzania  na  poziomie  minimum  równym  2,6 

określonym  w  Audycie  Energetycznym.  Prosimy  w  SWZ  o  określenie  konkretnego 

minimalnego wskaźnika parametru COP przy parametrach dolnego źródła i górnego źródła, 

czy  ma  to  być  przedstawiony  przez  oferenta  wskaźnik,  na  przykład,  A7/35  czy  A7/55. 

Prosimy  również  o  doprecyzowanie  czy  pompa  ciepła  po  określeniu  wskaźnika  COP  ma 

spełniać również parametry SCOP i przy jakich parametrach? 

Odpowiedź: 

Zamawiający podtrzymuje zapisy PFU odnośnie średniej sezonowej sprawności wytwarzania 

równym  2,6,  gdyż  parametr  ten  jest  parametrem  równoważnym  (odpowiednikiem)  dla 

parametru SCOP. Zamawiający wyjaśnia, iż parametr SCOP powinien być obliczony zgodnie 

z  normą  EN  14825  dla  klimatu  chłodnego  dla  nastawy  temperaturowej  (temperatury 

zastosowanej)  55  stopni  Celsjusza.  W  przypadku  wskaźnika  COP,  Zamawiający  przychyla 

się  do  prośby  Wykonawcy  i  wskazuje  w  SWZ  (zaktualizowany  Program  Funkcjonalno-

Użytkowy str. 50) minimalną wartość współczynnika COP obliczonego zgodnie z normą EN 

14511 dla A7/W35 na poziomie minimum 4,3. 

W pkt 10.9. PFU (po zmianie swz) zamawiający wskazał m.in.:  

Obecnie budynki ogrzewane są za pomocą kotłów lub pieców węglowych. Nowymi źródłami 

ciepła  będą  powietrzna  pompa  ciepła.  Z  wykonanego  Audytu  Energetycznego  wielkość 


KIO 3503/21 

obliczeniowego obciążenia cieplnego budynku na cele c.o. po modernizacji wynosi: 

Budynek  

Obliczeniowa moc cieplna               
systemu ogrzewania [kW]  

Remiza w Nagórkach Dobrskich  

Remiza w Rogotwórsku  

Remiza w Borowie  

Świetlica Wiejska Brzechowo  

Remiza w Chudzynie  

Świetlica Wiejska w Siemieniu  

Moc do doboru urządzeń powinna zostać określona na podstawie wykonanego projektu. 

Powietrzna  pompa  ciepła  musi  pracować  co  najmniej  w  zakresie  temperatur  od  -20°C  do 

+35°C.  Instalacja  c.o.  współpracująca  z  pompą  ciepła  powinna  być  niskotemperaturowa, 

maksymalna  temp.  zasilania  to  55°C.  Źródłem  energii  dla  powietrznych  pomp  ciepła  może 

być  tylko  powietrze  atmosferyczne.  Pompa  ciepła  powinna  posiadać  wartość  średniej 

sezonowej  sprawności  wytwarzania  ciepła  na  poziomie  minimum  równym  2,6  określonym                    

w  Audycie Energetycznym.  Pompa  ciepła  powinna  charakteryzować  się również minimalną 

wartością wskaźnika COP obliczonego zgodnie z normą EN 14511 dla A7/W35 na poziomie 

Odwołujący  zaoferował  we  wszystkich  sześciu  częściach  zamówienia  pompy  ciepła 

produkcji Glen  Dimplex Polska  sp.  z  o

.o.  Odwołujący dołączył do oferty oświadczenie ww. 

spółki o treści m.in.:  

„Dobrane  dla n/w  zadania inwestycyjnego  pn.  "Termomodernizacja  budynków  użyteczności 

publicznej  na  terenie  Gminy  Drobin"  spełniają  wymagania  Programu  Funkcjonalno  - 

Użytkowego  i  Specyfikacja  Warunków  Zamówienia.  W  trakcie  doboru  obliczeniowa  moc 

cieplna  systemu  ogrzewania  została  potraktowana  jako  projektowe  obciążenie  cieplne 

budynku przy temp. -20oC (III strefa klimatyczna).

” 

„Niniejszym  potwierdzam,  że  zadeklarowane  niżej  sezonowe  współczynniki  wydajności 

SCOP  dla  pomp  ciepła  zostały  określone  zgodnie  z  normą  PN-EN  14825  na  podstawie 

parametrów sezonowej efektywności energetycznej ogrzewania pomieszczeń dla wyższych i 

niższych temperatur zasilania ɳs. Sezonowa efektywność energetyczna ɳs określona jest na 

podstawie laboratoryjnych badań urządzeń  zgodnie z  wytycznymi  ujętymi  w  normie PN-EN 

1. Budynek 1: Split LAK 6 

SCOP  (35oC)= 3,93   SCOP (55oC)= 2,63 

2. Budynek 2: Monoblok LA 35TBS 

SCOP  (35oC)= 3,88   SCOP (55oC)= 3,20 

3. Budynek 3: Monoblok LA 18S-TU  


KIO 3503/21 

SCOP  (35oC)= 4,55   SCOP (55oC)= 3,28 

4. Budynek 4: Split LAK 9 

SCOP  (35oC)= 4,13   SCOP (55oC)= 2,88 

5.Budynek 5: Split LAK 14 

SCOP  (35oC)= 3,85   SCOP (55oC)= 2,98 

6.Budynek 6: Split LAK 9 

SCOP  (35oC)= 4,13   SCOP (55oC)= 2,88

”. 

Pismem  z  dnia  25.11.2021  r.  zamawiaj

ący  poinformował  o  odrzuceniu  m.in.  oferty 

odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  oraz  o  unieważnieniu 

postępowania  we  wszystkich  sześciu  częściach  na  podstawie  art.  255  pkt  2  ustawy  Pzp. 

Uzasadniając odrzucenie oferty odwołującego zamawiający wskazał w szczególności: 

część I  - OSP  Rogotwórsk  –  „Wykonawca zaoferował  pompę  ciepła firmy  Glen  Dimplex 

LA  35TBS,  która  charakteryzuje  się  parametrem  „Maksymalna  temperatura  zasilania” 

równym  64°C.  Zamawiający  zgodnie  z  pkt.  10.9  PFU  wymaga,  aby  „Maksymalna 

temperatura zasilania” pompy ciepła wynosiła 55°C.” 

część  II  –  OSP  Borowo  –  „Wykonawca  zaoferował  pompę  ciepła  firmy  Glen  Dimplex 

LA18S-

TU,  która  charakteryzuje  się  parametrem  „Maksymalna  temperatura  zasilania” 

równym  60°C.  Zamawiający  zgodnie  z  pkt.  10.9  PFU  wymaga,  aby  „Maksymalna 

temperatura zasilania” pompy ciepła wynosiła 55°C.” 

3)  cz

ęść  III  -  OSP  Chudzyno  –  „Wykonawca  zaoferował  pompę  ciepła  firmy  Glen  Dimplex 

LAK  14,  która  charakteryzuje  się  zakresem  temperatur  pracy  w  przedziale  od  -20°C  do 

°C.  Zamawiający  zgodnie  z  pkt.  10.9  PFU  wymaga,  aby  zakres  temperatur  pracy 

pompy  ciepła  wynosiła  od  -20°C  do  +35°C.  Dodatkowo,  Zamawiający  stwierdził 

występowanie 

niezgodności 

również 

pomiędzy 

zaoferowaną  pompą  ciepła,                                   

a  wymaganiami  postawionymi  w  Programie  Funkcjonalno-

Użytkowym.  W  ramach 

zamówienia  wymaga  się,  aby  pompa  ciepła  charakteryzowała  się  średnią  sezonową 

sprawnością  wytwarzania  (określoną  za  pomocą  wskaźnika  SCOP  –  jak  wskazano  w 

odpowiedziach na pytania W

ykonawców z dnia 2 listopada 2021 r. – obliczonego zgodnie 

z  normą  EN  14825  dla  klimatu  chłodnego  dla  nastawy  temperaturowej  55°C)  minimum 

równym  2,6  [-].  Zaoferowana  pompa  charakteryzuje  się  wskaźnikiem  SCOP  dla  klimatu 

chłodnego na poziomie 2,33 [-].” 

4)  cz

ęść  IV  -  OSP  w  Nagórkach  Dobrskich  –  „Wykonawca  zaoferował  pompę  ciepła  firmy 

Glen Dimplex LAK 6, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od 

°C do +30°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur 

pracy pom

py ciepła wynosiła od -20°C do +35°C.” 


KIO 3503/21 

5)  cz

ęść  V  -  Świetlica  Wiejska  w  Siemieniu  –  „Wykonawca  zaoferował  pompę  ciepła  firmy 

Glen Dimplex LAK 9, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od 

°C do +30°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur 

pracy  pompy  ciepła  wynosiła  od  -20°C  do  +35°C.  Dodatkowo,  Zamawiający  stwierdził 

występowanie 

niezgodności 

również 

pomiędzy 

zaoferowaną  pompą  ciepła,                                     

a  wymaganiami  postawionymi  w  Programie  Funkcjonalno-

Użytkowym.  W  ramach 

zamówienia  wymaga  się,  aby  pompa  ciepła  charakteryzowała  się  średnią  sezonową 

sprawnością  wytwarzania  (określoną  za  pomocą  wskaźnika  SCOP  –  jak  wskazano  w 

odpowiedziach na pytania Wykonawców z dnia 2 listopada 2021 r. – obliczonego zgodnie 

z  normą  EN  14825  dla  klimatu  chłodnego  dla  nastawy  temperaturowej  55°C)  minimum 

równym  2,6  [-].  Zaoferowana  pompa  charakteryzuje  się  wskaźnikiem  SCOP  dla  klimatu 

chłodnego na poziomie 2,55 [-].” 

część VI - Świetlica Wiejska w Brzechowie – „Wykonawca zaoferował pompę ciepła firmy 

Glen Dimplex LAK 9, która charakteryzuje się zakresem temperatur pracy w przedziale od 

°C do +30°C. Zamawiający zgodnie z pkt. 10.9 PFU wymaga, aby zakres temperatur 

pracy  pompy  ciepła  wynosiła  od  -20°C  do  +35°C.  Dodatkowo,  Zamawiający  stwierdził 

występowanie 

niezgodności 

również 

pomiędzy 

zaoferowaną  pompą  ciepła,                                

a  wymaganiami  postawionymi  w  Programie  Funkcjonalno-

Użytkowym.  W  ramach 

zamówienia  wymaga  się,  aby  pompa  ciepła  charakteryzowała  się  średnią  sezonową 

sprawnością  wytwarzania  (określoną  za  pomocą  wskaźnika  SCOP  –  jak  wskazano  w 

odpowiedziach na pytania Wykonawców z dnia 2 listopada 2021 r. – obliczonego zgodnie 

z  normą  EN  14825  dla  klimatu  chłodnego  dla  nastawy  temperaturowej  55°C)  minimum 

równym  2,6  [-].  Zaoferowana  pompa  charakteryzuje  się  wskaźnikiem  SCOP  dla  klimatu 

chłodnego na poziomie 2,55 [-].” 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego oraz stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy, 

zważyła, co następuje.  

Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  istnienie  po 

stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość  poniesienia  przez 

niego szkody z uwagi na kwestionowane 

czynności zamawiającego. 

Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.  


KIO 3503/21 

Zgodnie  z  art.  107  ust.  4  ustawy  Pzp,  z

amawiający  może  żądać  od  wykonawców 

wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych. 

Zgodnie z art. 233 ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i ocen

y ofert zamawiający może 

żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych 

środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne 

jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej 

oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp,  zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej 

treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. 

Zgodnie z art. 101 ust. 5 ustawy Pzp, w 

przypadku gdy opis przedmiotu zamówienia 

odnosi  się  do  norm,  ocen  technicznych,  specyfikacji  technicznych  i  systemów  referencji 

technicznych,  o  których  mowa  w  ust.  1  pkt  2  oraz  ust.  3,  zamawiający  nie  może  odrzucić 

oferty  tylko  d

latego,  że  oferowane  roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi  nie  są  zgodne                    

z  normami,  ocenami  technicznymi,  specyfikacjami  technicznymi  i  systemami  referencji 

technicznych,  do  których  opis  przedmiotu  zamówienia  się  odnosi,  pod  warunkiem  że 

wykonawca  udowodni  w  ofercie,  w  szczególności  za  pomocą  przedmiotowych  środków 

dowodowych, o których mowa w art. 104-107, że proponowane rozwiązania w równoważnym 

stopniu spełniają wymagania określone w opisie przedmiotu zamówienia. 

Zgodnie  z  art.  255  pkt  2  ustawy  Pzp,  z

amawiający  unieważnia  postępowanie                         

o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli  wszystkie  złożone  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału                     

w postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu. 

Odnosząc  się  do  kwestii  odrzucenia  oferty  odwołującego  z  powodu  zaoferowania 

pomp  o  niezgodnym  z  swz  zakresie  temperatur  pracy  (części  III,  IV,  V,  VI  postępowania), 

należy zauważyć, że zamawiający wymagał zakresu pracy od -20°C do + 35°C. Odwołujący 

twierdzi, że zaoferowane przez niego pompy działają w zakresie temperaturowym od -20°C 

do  +43

°C.  Należy  jednak  zauważyć,  że  odwołujący  wywodzi  taki  zakres  temperatur                          

danych technicznych pomp dotyczących:  

dolnej/górnej granicy zastosowania źródła ciepła (tryb ogrzewania): -20°C do + 30°C, 

dolnej/górnej granicy zastosowania źródła ciepła (tryb chłodzenia): +10°C do + 43°C. 

Odwołujący powołuje się więc na łączny zakres działania pomp w trybie ogrzewania i 

w trybie chłodzenia. Również producent tych pomp w oświadczeniu złożonym jako dowód na 

rozprawie  wskazuje  na  łączny  zakres  pracy  urządzeń  na  cele  grzania  oraz  chłodzenia. 

Tymczasem  zgodnie  z  informacjami  zawartymi  w  PFU,  pompy  będące  przedmiotem 

niniejszego  zamówienia  mają  być  wykorzystywane  wyłącznie  do  ogrzewania,  co  zresztą 

pośrednio  potwierdził  na  rozprawie  także  odwołujący  powołując  się  na  odpowiedź 

zamawiającego  na  pytanie  do  swz,  w  której  wskazano,  że  zamawiający  nie  przewiduje 


KIO 3503/21 

funkcji  chłodzenia.  Z  uwagi  zatem  na  określony  przez  zamawiającego  sposób  korzystania                

z  pomp,  nie  jest  zasadne  branie  pod  uwa

gę  zakresu  temperatur  działania  pompy  w  trybie 

chłodzenia. Zakres temperatur w trybie ogrzewania wynosi zaś zgodnie z ofertą: od -20°C do 

+ 30°C, co oznacza, że jest niezgodny z warunkami zamówienia. Dlatego Izba stwierdziła, że 

oferta  odwołującego  złożona  w  częściach  III-VI  postępowania  podlegała  odrzuceniu  na 

podstawie art. 226 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp.  

Odnosząc  się  do  kwestii  odrzucenia  oferty  odwołującego  z  powodu  zaoferowania 

pomp  o  niezgodnym  z  swz 

wskaźniku  SCOP  (części  III,  V,  VI  postępowania),  należy 

zauważyć,  że  zamawiający  wymagał,  aby  pompa  posiadała  wartość  średniej  sezonowej 

sprawności  wytwarzania  ciepła  na  poziomie  minimum  równym  2,6  określonym  w  Audycie 

Energetycznym. 

Jednocześnie  w  odpowiedzi  na  pytanie  do  swz  z  dnia  02.11.2021  r. 

zamawiający wyraźnie wskazał, że parametr SCOP powinien być obliczony zgodnie z normą 

EN  14825  dla  klimatu  chłodnego  dla  nastawy  temperaturowej  (temperatury  zastosowanej)  

°C. Z danych technicznych pomp dołączonych do oferty odwołującego wynika, że: 

- pompa LAK 14 ITR 

– SCOP, klimat chłodny, temperatura zasilania 55°C – 2,33, 

- pompa LAK 9 IMR 

– SCOP, klimat chłodny, temperatura zasilania 55°C – 2,55, 

- pompa LAK 9 IMR 

– SCOP, klimat chłodny, temperatura zasilania 55°C – 2,55. 

Z  przedstawionych  danych  wynika  zatem,  że  w  pompach  tych  wymagany  wskaźnik 

nie  osiąga  poziomu  2,6  w  klimacie  chłodnym.  Nie  jest  przy  tym  zasadna  argumentacja 

odwołującego  dotycząca  strefy  klimatycznej,  w  której  leży  Gmina  Drobin  i  właściwych 

wyliczeń  dla  tej  strefy.  Oferta  podlega  bowiem  ocenie  pod  kątem  m.in.  zgodności                           

z  warunkami  zamówienia  określonymi  przez  zamawiającego,  a  nie  z  warunkami,  które 

wykonawcy  sami 

uznają  za  właściwe.  Skoro  zamawiający  jednoznacznie  wskazał,  że  ww. 

parametr  ma  być  spełniony  w  warunkach  klimatu  chłodnego,  to  na  obecnym  etapie 

postępowania wymóg ten nie może zostać zmodyfikowany. W związku z powyższym pompy 

osiągające  wskaźniki  2,33  i  2,55  nie  są  zgodne  z  warunkami  zamówienia,  w  których 

wymagano  osiągnięcia  wskaźnika  2,6.    Dlatego  Izba  stwierdziła,  że  oferta  odwołującego 

złożona  w  częściach  III,  V  i  VI  postępowania  podlegała  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226 

ust.1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Odnosząc  się  do  kwestii  odrzucenia  oferty  odwołującego  z  powodu  zaoferowania 

pomp  o  niezgodnej  z  swz  temperaturze  zasilania 

(części  I  i  II  postępowania),  należy 

zauważyć, że zamawiający wymagał, aby instalacja c.o. współpracująca z pompą ciepła była 

niskotemperaturowa, maksymalna temperatura zasilania to 

55°C. Zamawiający wskazał więc 

konkretną  wartość  -  55°C.  Z  danych  technicznych  dołączonych  do  oferty  odwołującego 

wynika, że maksymalna temperatura zasilania wynosi: 


KIO 3503/21 

- pompa LA 35TBS - 65

°C, 

- pompa LA 18S-TU - 60

°C. 

Odwołujący  zaoferował  więc  pompy,  których  maksymalna  temperatura  zasilania 

przekracza  wartość  jednoznacznie  określoną  przez  zamawiającego.  Dodatkowo  należy 

zwrócić 

uwagę, 

że 

zamawiający 

wymaga 

również 

montażu 

grzejników 

niskotemperaturowych,  które  –  jak  stwierdził  w  odpowiedzi  na  odwołanie  -  pracują 

najkorzystniej  przy  temperaturze  zasilania  do  55

°C,  co  oznacza,  że

pompa 

ciepła 

wysokotemperaturow

a  „byłaby  nieodpowiednia  dla  projektowanego  systemu  grzewczego 

oraz  niezgodna  z  wymaganiami  zamówienia”.  Z  powyższego  wynika,  że  oferowane  przez 

odwołującego  pompy  nie  są  zgodne  z  warunkami  zamówienia  co  do  wymaganej 

maksymalnej  temperatury  zasilania. 

Dlatego  Izba  stwierdziła,  że  oferta  odwołującego 

złożona w częściach I i II postępowania podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226  ust. 1 

pkt 5 ustawy Pzp. 

Odnosząc się do kwestii zastosowania art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, należy stwierdzić, 

że  przepis  ten  ma  zastosowanie  w  sytuacji,  gdy  treść  lub  inne  cechy  złożonych  przez 

wykonawcę  przedmiotowych  środków  dowodowych  budzą  lub  powinny  budzić  wątpliwości 

zam

awiającego.  Tymczasem  w  niniejszym  postępowaniu,  dane  dotyczące  parametrów 

wymagan

ych  przez  zamawiającego,  wprost  wynikają  z  kart  katalogowych  dołączonych  do 

oferty odwołującego. Nie ma zatem podstaw do stwierdzenia, że zamawiający zobowiązany 

był wezwać odwołującego do złożenia wyjaśnień.  Wyjaśnienia te zresztą, zgodnie z art. 233 

ust.  1  ustawy  Pzp,  nie mogłyby prowadzić  do  zmiany  oferty,  gdyż  jest to niedopuszczalne. 

Zatem  nawet  ewentualne  wezwanie  odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie 

możliwości  doregulowania  pompy  do  wymaganej  maksymalnej  temperatury  zasilania,  bez 

względu  na  to,  jak  wyjaśnienia  te  zostałyby  następnie  ocenione  przez  zamawiającego,  nie 

mogłyby  zostać  uwzględnione  w  sytuacji,  gdyby  skutkowały  zmianą  oferty  odwołującego 

(pomijając już fakt, że nie miałyby wpływu na wynik postępowania z uwagi na niezgodność 

oferty z warunkami zamówienia co do zakresu temperatur pracy i wskaźnika SCOP).  

Odnosząc  się  do  powołanego  przez  odwołującego  na  rozprawie  wyroku  z  dnia 

14.11.2012  r.  o  sygn.  akt  KIO  2421/12

,  należy  zauważyć,  że  jego  przedmiotem  było 

ustalenie,  czy  pompy  zaoferowane  przez  wykonawcę  wnoszącego  odwołanie  w  tamtym 

postępowaniu  są  równoważne  pompom  wskazanym  wprost  przez  tamtego  zamawiającego                       

w  siwz.  Przede  wszy

stkim  należy  zwrócić  uwagę  na  odmienności  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia (wskazane i wymagane parametry) w tamtym i obecnym postępowaniu, jak też 

należy  zauważyć,  że  niezależnie  od  kwestii  maksymalnej  temperatury  zasilania,  oferta 


KIO 3503/21 

odwołującego  jest  niezgodna  z  swz  co  do  zakresu  temperatur  pracy  i  wskaźnika  SCOP. 

Niezależnie  zatem  od  tego,  że  podnoszony  przez  odwołującego  wyrok  KIO  nie  dotyczy 

tożsamego  stanu  faktycznego,  to  nawet  ewentualne  uznanie  argumentacji  odwołującego 

dotyczącej temperatury zasilania w świetle treści tego wyroku, nie mogłoby mieć wpływu na 

wynik oceny oferty 

odwołującego i na wynik postępowania. 

Niezależnie  od  powyższego,  odnosząc  się  do  argumentacji  odwołującego 

podniesionej  na  rozprawie  i  dotyczącej  wadliwości  postanowień  PFU  wynikających                            

z niekonsekwencji zamawiającego, należy podkreślić, że po upływie terminu składania ofert, 

treść  swz  staje  się  niewzruszalna.  Dlatego  też  w  interesie  wykonawcy  jest  upewnienie  się 

przed terminem składania ofert, czy postanowienia swz (w tym także PFU) są jednoznaczne, 

spójne i wystarczająco szczegółowe, a także czy w świetle tych postanowień dopuszczalne 

będzie  zaoferowanie  przedmiotu  zamówienia  o  określonych  cechach,  czy  parametrach.                   

W ustawie Pzp przewid

ziano w tym celu możliwość zadawania przez wykonawców pytań do 

swz i możliwość wniesienia odwołania na treść swz. Korzystanie z tych instrumentów służy 

m.in.  uniknięciu  ryzyka  złożenia  oferty  podlegającej  odrzuceniu.  Natomiast  opieranie  się 

przez  wykonawców  wyłącznie  na  założeniu,  że  ich  własna  interpretacja  postanowień  siwz 

jest  właściwa,  może  prowadzić  do  odrzucenia  oferty  i  utraty  możliwości  uzyskania 

zamówienia.  W  przedmiotowej  sprawie  odwołujący  nie  kwestionował  postanowień  PFU 

przed  upływem  terminu  składania  ofert,  co  oznacza,  że  na  obecnym  etapie  argumenty 

dotyczące niespójności tych postanowień, m.in. co do wymogów dla strefy klimatycznej czy 

daty wydania wskazanej przez zamawiającego normy, są już spóźnione i nie mogą dowodzić 

zgodności oferty odwołującego z warunkami zamówienia. 

W  sytuacji  odrzucenia  wszystkich  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  w  tym  również 

oferty odwołującego, zamawiający zasadnie unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 

pkt 2 ustawy Pzp.  

Orzeczenie  Izby  zostało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o  udzielenie  zamówienia  oraz  w  oparciu  o  stanowiska  stron  przedstawione  na  rozprawie  i                

w pismach procesowych. Izba 

uznała za nieprzydatne dowody złożone przez odwołującego 

w  postaci 

kart  katalogowych  pomp  ciepła  produkcji  ROTENSO,  NIBE  i  BUDERUS,  gdyż 

dotyczą  one  innych  pomp  niż  oferowane  przez  odwołującego,  a  ewentualny  błąd 

zamawiającego  polegający  na  nieodrzuceniu  ofert  innych  wykonawców  z  powodu 

temperatury  zasilania  (choć  ich  oferty  i  tak  zostały  odrzucone  z  innych  przyczyn)  nie  ma 

wpływu  na  ocenę  oferty  odwołującego.  Izba  nie  uwzględniła  także  informacji  dotyczących 

strefy  klimatycznej 

wynikających  z  dowodów  złożonych  przez  odwołującego  w  postaci 


KIO 3503/21 

audytów  energetycznych,  ponieważ  zawarte  w  nich  informacje  zostały  jednoznacznie 

zmodyfikowane przez 

zamawiającego w odpowiedzi na pytanie do swz z dnia 02.11.2021 r. 

Izba  nie  uwzględniła także dowodu złożonego  przez odwołującego  w  postaci  oświadczenia 

producenta  Glen  Dimplex  Polska 

sp.  z  o.o.,  ponieważ  producent  odnosi  się  w  nim  do 

łącznego  zakresu  temperatur  w  trybie  ogrzewania  i  chłodzenia,  natomiast  zamawiający                   

w przedmiotowym postępowaniu nie przewiduje wykorzystania pomp do chłodzenia.  

Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.   

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy 

§  8  ust.  2  zdanie  pierwsze  w  zw.  z  §  5  pkt  1 

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437).                   

Przewodniczący   ...…………………..