Sygn. akt: KIO 3540/21
WYROK
z dnia 20 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2021 r.
w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 6 grudnia 2021 r. przez
wykonawcę: Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjno-Handlowe OTECH Sp. z o.o.
z siedzibą w Gorlicach
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Baligród
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności odrzucenia
oferty
złożonej przez wykonawcę: Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjno-Handlowe
OTECH Sp. z o.o. z siedzibą w Gorlicach z postępowania oraz powtórzenie czynności
oceny ofert;
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Gminę Baligród, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez wykonawcę:
Przedsiębiorstwo Usługowo - Produkcyjno - Handlowe OTECH Sp. z o.o.
z siedzibą w Gorlicach tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego: Gminy Baligród na rzecz wykonawcy:
Przedsiębiorstwa Usługowo - Produkcyjno - Handlowego OTECH Sp. z o.o.
z siedzibą w Gorlicach kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych
) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
o
dwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący :
………………………………
Sygn. akt: KIO 3540/21
U z a s a d n i e n i e
Gmina Baligród (dalej „zamawiający”) prowadzi na podstawie przepisów ustawy
z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129
ze zm.) - dalej:
„ustawa Pzp” postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym
pod nazwą: „Budowa kotłowni opalanej zrębką w budynku Przedszkola wraz
z budową ciepłociągu”, numer sprawy: IV.271.1.2021, zwane dalej postępowaniem.
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 14 maja 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00055052/01.
W dniu 6 grudnia 2021 r. wykonawca:
Przedsiębiorstwo Usługowo - Produkcyjno
Handlowe OTECH Sp. z o.o. z siedzibą w Gorlicach (dalej: „odwołujący”) wniósł odwołanie,
w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności zamawiającego, polegające
na odrzuceniu oferty odwołującego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów
ustawy Pzp: art. 16 ust. 1 oraz art. 226 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
un
ieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego i przywrócenia jej do postępowania
oraz dokonanie wyboru na realizację zamówienia oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Uzasadniając powyższe odwołujący wskazał, że pismem z dnia 1 grudnia 2021 r.
zamawiający poinformował odwołującego o odrzuceniu jego oferty w niniejszym
postępowaniu. Z treści przedmiotowego pisma wynika, że zamawiający stwierdził,
iż po wyjaśnieniach treści oferty, jakie złożył odwołujący w dniu 9 listopada 2021 r., jego
oferta
jest niezgodna z warunkami zamówienia określonymi w specyfikacji warunków
zamówienia (dalej „SWZ”), a charakter tej niezgodności wyklucza zastosowanie art. 223
ust. 2 ustawy Pzp
i powinna zostać przez zamawiającego odrzucona.
Odwołujący podkreślił, że na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia oraz odrzucenia oferty złożył,
na wezwanie za
mawiającego, wszelkie możliwe wyjaśnienia, z których jasno wynikał brak
podstaw do czynności podjętych przez zamawiającego w piśmie z dnia 1 grudnia 2021 r.
Z
amawiający już raz został zobligowany wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 4 października 2021 r. o sygn. akt KIO 2457/21 wykonać czynności, których zaniechał
i odrzucił ofertę odwołującego, po raz pierwszy, niezgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Działając zgodnie z ww. wyrokiem zamawiający wezwał odwołującego do złożenia
przedmiotowych środków dowodowych, na które to wezwanie w dniu 29 października 2021 r.
otrzymał odpowiedź wraz z załącznikiem, jakim było sprawozdanie akredytowanej jednostki
badawczo -
kontrolującej z badań kotła Turbomat TM250. Miało to na celu potwierdzenie
spełnienia warunku SWZ, pkt 14 F ppkt 3 który to, zdaniem zamawiającego, był przez
o
dwołującego niedotrzymany i które to czynności zamawiającego ww. wyrok KIO
zakwestionował i uznał je jako niezgodne z ustawą Pzp. Zamawiający, po zapoznaniu się
z treścią przedmiotowego środka dowodowego spełniającego zapisy SWZ, wystosował
do o
dwołującego w dniu 5 listopada 2021 r. żądanie wyjaśnień treści oferty. Wynikało
z niego, iż zamawiający ponownie bada treść oferty, już nie tylko pod kątem samego
sprawdzenia zgodności jej treści z wcześniej kwestionowanym przy pierwotnym odrzuceniu
oferty zagadnieniu (potwierdzenie spełnienia warunku SWZ pkt 14 F ppkt 3), ale także
innych parametrów, nie opisanych w SWZ, pod kątem równoważności czy też ewentualnego
odrzucenia oferty w przypadku braku
ich spełniania.
W dniu 9 listopada 2021 r. o
dwołujący udzielił zamawiającemu szczegółowych
i wyczerpujących odpowiedzi na wezwanie, w których to jego zdaniem były rozwiane
wszelkie wątpliwości zamawiającego co do kwestii przedstawionych w wezwaniu,
a związane z oferowanym urządzeniem tj. kotłem typu Turbomat TM250. Odwołujący w tym
miejscu
podkreślił, iż od początku trwania postępowania przetargowego, złożył
z
amawiającemu korzystną ofertę, zgodną z zapisami SWZ. Zamawiający w sposób
naruszający uczciwe traktowanie i subiektywnie próbuje podważyć treść oferty i znaleźć
niezgodności jej treści z zapisami SWZ. Mając na uwadze, iż to zamawiający opisał w SWZ
przedmiot zamówienia i kryteria oceny ofert (wraz z późniejszymi odpowiedziami na pytania
w
ykonawców), to na nim ciążył zatem obowiązek jednoznacznego i wyczerpującego opisu
przedmiotu zamówienia i wskazanie rzeczywistych i uzasadnionych potrzeb zamawiającego
w zakresie jego przedmiotu.
Odwołujący wskazał, że SWZ w przedmiotowym postępowaniu zakłada dwa
przypadki odrzucenia oferty wykonawcy tj. (1) w przypadku jej wykluczenia; (2) w przypadku
zaoferowania terminu gwarancj
i poniżej 60 miesięcy (pkt 19 ust. 3 ppkt.5, str. 25 SWZ).
Z kolei
SWZ opisuje w swojej treści równoważność oferowanych urządzeń, odnosząc
się tylko i wyłącznie do rusztu schodkowego kotła - pkt 5, str. 5 SWZ i spełnienia przez niego
wyszczególnionych w treści SWZ wymagań, jakie zamawiający uzna za równoważne.
Nigdzie natomiast w treści SWZ nie ma opisanych innych wymagań równoważności
urządzenia. Jest jedynie opis pewnych parametrów jakie ma urządzenie spełniać - pkt 5
strona 3 tj.
wilgotność względna zrębka Wmax 40%, moc 2x250 kW +0,5% (po
wyjaśnieniach), temperatura dopuszczalna zasilania 95 st. C.
Zamawiający w SWZ zawarł kryteria oceny ofert - pkt 19 ust. 1 (str. 23) oraz wzory
i sposoby obliczania punktowego ustalonych kryteriów - pkt 5 ust. 3 (str. 24). W ppkt. 2 i 3
ustalono punktację za sprawność nominalną oraz minimalną kotła (co zostało zmienione
wyjaśnieniami do SWZ - pytanie i odpowiedź nr 4 jako sprawność przy pełnym obciążeniu
i sprawność przy częściowym obciążeniu. Zamawiający nie zawarł w treści SWZ zapisu
o odrzuceniu oferty,
której kocioł będzie posiadał którąkolwiek z ww. sprawności poniżej
tak jak to zrobił w przypadku kryterium gwarancja (str. 25 - w przypadku poniżej 60
miesięcy - odrzucenie oferty). Zamawiający zdecydował się na punktowanie sprawności
w
edług opisanych przez siebie kryteriów. Określono w SWZ, iż za sprawność kotła (przy
pełnym oraz przy częściowym obciążeniu) na poziomie 0-93,4% będzie przyznanych 0 pkt.
Nie zawarł w żadnym miejscu SWZ warunku, że poniżej sprawności 92,5% będzie odrzucał
oferty (tak jak zapis w kryterium gwarancja), co dopiero teraz,
na etapie powtórnej oceny
ofert,
subiektywnie uczynił.
Odwołujący, składając ofertę, zdawał sobie sprawę z opisanych warunków SWZ
i wobec tych zapisów zdecydował się na przedstawienie takiej treści oferty jaką otrzymał
z
amawiający, czyli spełniającej warunki SWZ. Brał pod uwagę, że zgodnie z kryteriami,
za sprawność przy częściowym obciążeniu otrzyma 0 pkt i tak też pierwotnie przyznał to sam
z
amawiający, wybierając jego ofertę jako najkorzystniejszą (pismo z 6 sierpnia 2021 r.)
i przyznając jej w tym kryterium 0 pkt. Wobec powyższego i na podstawie wcześniejszych
wyjaśnień odwołującego w tej kwestii, podstawa odrzucenia oferty na podstawie pkt 1
wezwania oraz us
tosunkowanie się do niego w odrzuceniu (ad. 1) jest bezpodstawna i nie
ma odzwierciedlenia w zapisach SWZ. Zamawiający nie jest uprawniony, aby dopiero na
etapie oceny ofert nadawać postanowieniom SWZ inne, niż pierwotnie ustalone, znaczenie.
Zamawiający, dokonując badania i oceny oferty, zobowiązany jest bowiem interpretować
SWZ tak, jak wskazuje na to jej brzmienie i okoliczności.
Dalej odwołujący wskazywał, że innymi kwestiami, na podstawie których zamawiający
stwierdza niezgodność oferty z warunkami zamówienia są: (ad 2) emisja pyłu, (ad 3)
modulacja mocy. Odnosząc się do tych zarzutów zamawiającego, dodatkowo poza
szczegółowymi wyjaśnieniami złożonymi zamawiającemu w postępowaniu stwierdził,
iż kocioł Turbomat TM250 spełnia zapisy SWZ które opisał zamawiający. Odwołujący nie
miał możliwości odniesienia się do przedstawionych przez zamawiającego ww. parametrów
ponieważ SWZ ich nie opisywał. Zamawiający w sposób wybiórczy traktuje zapisy Projektu
budowlanego,
do którego odnosi się w punktach dotyczących emisji pyłu (ad 2) oraz
modulacji mocy (ad 3).
Odwołujący zwrócił uwagę, że poziom emisji pyłu został wielokrotnie w Projekcie
opisany i jednoznacznie dla oferowanego kotła ma wynosić (zgodnie z pkt. 3.3.10 oraz 3.4
Projektu): dla
warunków normalnych 1013 mbar i temperatury spalin 0
o
C zawartości tlenu
10%: Pył (TSP) < 20 mg/ Nm
Oferowane urządzenie ma ten parametr równy 19 mg/ Nm3
i mieści się w ww. przedziale. Zamawiający odrzucając ofertę wybiórczo wskazuje na pkt.
3.3.8. Projektu, który odnosi się do Automatyki, a nie samego kotła.
Natomiast modulacja mocy została przez zamawiającego na nowo sformułowana
w trakcie badania oferty,
ponieważ nigdzie wcześniej przy opisywaniu wymaganych
parametrów dla kotła nie widniał zapis, iż zamawiający wymaga modulacji mocy w zakresie
30% do 100%
dla paliwa o wilgotności do 40%. Owszem był zapis (jak wyżej
przedstawiono), iż kocioł ma dopuszczać spalanie zrębków o wilgotności do 40% i taki
warunek oferowane urządzenie spełnia. Był też zapis w Projekcie budowlanym, iż zakres
modulacji mocy kotła będzie w przedziale od 30% do 100% i też ten parametr Turbomat
TM250 spełnia. Jednakże w żadnym miejscu (szczególnie w SWZ) nie było zapisu łączącego
(koniunkcji) te dwa warunki w jeden i dopiero teraz z
amawiający sam tego dokonuje, badając
ofertę odwołującego i na tej podstawie odrzuca ofertę.
Odwołujący zauważył ponadto, iż technologicznie (zgodnie ze schematem
w Projekcie) poprzez wykorzystanie w układzie zbiornika buforowego 5000 litrów kotły
muszą pracować cały czas pełną mocą dla zapewnienia temperatury w zbiorniku (a tylko
w razie mniejszego zapotrzebowania na moc jeden z kotłów będzie wyłączany). Duża
modulacja mocy jest potrzebna tylko w układach bez zbiornika buforowego, by zachować
stałe pokrycie zmieniającego się zapotrzebowania na energię cieplną. Dlatego zapewne opis
projektu powyższe parametry rozdzielał (wilgotność i modulacja) co jest prawidłowe dla
takiego rozwiązania hydraulicznego. Stwierdzanie przez zamawiającego, dopiero po złożeniu
ofert, że pewne funkcjonalności lub parametry są dla niego istotne jest zatem spóźnione i nie
może skutkować odrzuceniem oferty.
W świetle powyższego, stwierdzić należy jednoznacznie, że oferta odwołującego jest
zgodna z zapisami SWZ, wobec czego niniejsze odwołanie winno zostać uwzględnione
w całości.
Zamawiający, działając na podstawie art. 524 ustawy Pzp poinformował wykonawców
o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.
Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy Pzp, złożył do akt sprawy
odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie w całości jako niezasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie, na
podstawie zebranego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania złożoną przez zamawiającego na rozprawie, a także
po zapoznaniu się z odwołaniem, odpowiedzią na nie, po wysłuchaniu oświadczeń, jak
też stanowisk stron, złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła,
co następuje
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 528 ustawy
Pzp, s
kutkujących odrzuceniem odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania
ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę interesu
w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością
poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności. Odwołujący
jest wykonawcą i ubiega się o udzielenie zamówienia. Zamawiający, w dniu 1 grudnia 2021 r.
poinformował odwołującego o odrzuceniu jego oferty, jako niezgodnej z treścią SWZ, z czym
ten się nie zgadza. Gdyby zarzuty sformułowane w treści odwołania potwierdziły się,
zamawiający przywróciłby ofertę odwołującego do postępowania, a następnie wybrałby ją
jako najkorzystniejszą. W konsekwencji odwołujący miałby możliwość zrealizowania
przedmiotowego zamówienia i osiągnięcia zysku z jego wykonania.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, złożonej przez zamawiającego na rozprawie (dokumentacja
w wersji elektronicznej
została przez zamawiającego przesłana drogą pocztową i wpłynęła
do Krajowej I
zby Odwoławczej w dniu 16 grudnia 2021 r., a zatem po zamknięciu rozprawy).
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że przedmiotem postępowania, zgodnie
z opisem zamieszczonym w ogłoszeniu o zamówieniu i SWZ jest budowa kotłowni opalanej
zrębką w budynku przedszkola wraz z budową ciepłociągu. Zamawiający w pkt 5 SWZ opisał
szczegółowo przedmiot zamówienia, precyzując jednocześnie, że jego opis zamieszczono
także w załączonych do SWZ dokumentach: Projekcie budowlanym kotłowni, Projekcie
budowlanym sieci ciepłowniczej, Zgłoszeniu robót budowlanych (kotłownia), Pozwoleniu
na budowę (sieć ciepłownicza), Przedmiarze robót (kotłownia), Przedmiarze robót (sieć
ciepłownicza), Specyfikacji dostaw (monitoring - budynek kotłowni), Specyfikacji Technicznej
Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (kotłownia), Specyfikacji Technicznej Wykonania
i Odbioru Robót Budowlanych (sieć ciepłownicza), Obliczeniach do sieci ciepłowniczej,
Profilach sieci ciepłowniczej, Uzgodnieniach Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
na wykonywanie prac przy Cerkwi, Uzgodnieniu z narady koordynacyjnej, Uzgodnieniu
z zarządcą drogi o prowadzeniu robót w pasie drogowym i przejściach przez drogę.
Odwołujący w formularzu oferty oświadczył między innymi, że oferuje kocioł
o następujących parametrach: (1) Sprawność przy pełnym obciążeniu kotła: 94 %; (2)
Sprawność przy częściowym obciążeniu kotła: 91,6 %.
Izba ustaliła ponadto, że zamawiający wezwał odwołującego pismem z 5 listopada
2021 r., wsk
azując jako podstawę prawną art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty. Zamawiający wskazał, że zgodnie z pkt 5 SWZ (Opis
przedmiotu zamówienia, str. 7 szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarty został
między innymi w dokumencie: Projekt budowalny kotłowni. Dokument ten zawiera
wymagania co do przedmiotu zamówienia m.in. w następujących obszarach: automatyka
kotła, emisja pyłu, modulacja mocy, maksymalna temperatura pracy kotła. Zamawiający,
po analizie przedłożonego przez odwołującego przy piśmie z dnia 29 października 2021 r.
sprawozdania akredytowanej jednostki badawczo -
akredytującej z badań oferowanego
przez odwołującego kotła Froling typu Turbomat 250 (TM 250) oraz przedłożonych kart
katalogowych
stwierdz
ił istotne rozbieżności między parametrami wymaganymi,
a parametrami oferowanego kotła. Wezwanie dotyczyło między innymi następujących
parametrów: (1) automatyka kotła według projektu: sprawność kotła dla mocy nominalnej
i minimalnej nie mniejsza niż 92.5%, według przedstawionego sprawozdania: sprawność
kotła dla mocy nominalnej - 94%, sprawność kotła dla mocy minimalnej - 91,6%; (2) emisja
pyłu według projektu: emisje pyłu przy zawartości tlenu w spalinach 10% nie więcej niż 15
mg/ Nm3,
według przedstawionego sprawozdania: emisje pyłu przy zawartości tlenu
w spalinach 10% - 19 mg/ Nm3; (3) modulacja mocy
według projektu: zakres 30-100%
płynna w czasie pracy, według przedstawionej karty katalogowej: 60-100%. Mając
na uwadze powyżej stwierdzone rozbieżności, zamawiający wezwał do wyjaśnień
w przedstawionym zakresie.
Odwołujący, pismem z 11 listopada 2021 r., na wezwanie zamawiającego udzielił
wyjaśnień wskazując co następuje. Odnosząc się do parametru sprawności oferowanego
kotła zauważył, że w przypadku oferowanego przez niego kotła typu TURBOMAT TM250
Firmy Froling sprawa ta
jest oczywista i jednoznaczna, została przedstawiona zgodnie
z wymogami SWZ w formularzu ofertowym i podlegała kryteriom oceny ofert zgodnie z pkt
19 SWZ punkty 1, 2 i 3 wraz ze zmi
anami zgodnie z wyjaśnieniami do SWZ (odpowiedź Nr 4
na zapytanie). Podana sprawność w formularzu ofertowym to: przy pełnym obciążeniu
94%, przy częściowym/minimalnym obciążeniu - 91,6%, co wynika również oczywiście
z załączonych do oferty Danych technicznych kotła Turbomat TM250, jak i badań jednostki
akredytowanej TUV Austria.
Odwołujący przypomniał, że sam zamawiający przedstawiając
warunki SWZ i wyjaśniając kilkukrotnie jej treść wskazał, że kocioł mający sprawność przy
pełnym bądź częściowym obciążeniu od 0 do 93,4% otrzyma 0 pkt w danym kryterium.
Najkorzystniejszy bilans (sumaryczna ilość punktów ze wszystkich kryteriów) oferty będzie
decydowało o uznaniu jej za najkorzystniejszą. Zaznaczył także, że w innym dokumencie,
stanowiącym załącznik do SWZ, a będącym szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia
tj. Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (dalej „STWiOR”)
kotłownia (ST-02), na str. 52 dotyczącym wymogom dla użytych materiałów: Kocioł na
biomasę o mocy 2x250 kW - jest informacja o sprawności kotła, tj. zapis: „Sprawność
grzewcza powyżej 90% w pełnym zakresie mocy 30-100% obciążenia kotła - potwierdzona
certyfikatem zgodnie z normą PN EN 303-5”. Oferowany kocioł TURBOMAT TM250 spełnia
zatem ten wymóg. Następnie, w zakresie dotyczącym emisji pyłu, odwołujący zwrócił uwagę
z
amawiającemu na jego błędny odczyt wymaganego parametru z „Projektu budowalnego
kotłowni”. W pkt 3.3.10. dotyczący wymogu dla kotła jest zapis: „Dla warunków normalnych
1013 mbar i temperatury spalin 0 st.
C zawartości tlenu 10% Pył (TSP) < 20 mg/ Nm3 oraz
pkt 3.4. (ppkt 19) dla warunków normalnych 1013 mbar i temperatury spalin 0 st. C
zawartość tlenu 10% - Pył (TSP) nie więcej niż 20 mg/ Nm3. Tym samym zamawiający
ma ten parametr opisany jednoznacznie
dla pyłu, który kocioł TURBOMAT TM250 zgodnie
z przedstawionymi dokumentami spełnia. Odnosząc się do parametru „modulacja mocy”
odwołujący stwierdził z kolei, że skoro zakres mocy kotła jest przedstawiony zgodnie
z dokumentami do oferty od 75 do 250 kW t
o jasno wynika, że jest od 30 do 100% mocy
(75kW to jest 30% z 250 kW).
Stąd niezrozumiałe jest stanowisko zamawiającego, który
wywnioskował z przedstawionych dokumentów zakres mocy „tylko” w przedziale 60-100%.
W dalszej kolejności Izba ustaliła, że zamawiający w dniu 1 grudnia 2021 r. podjął
decyzję o odrzuceniu oferty odwołującego z postępowania. Uzasadniając swoją decyzję,
odn
iósł się do stwierdzonych w ofercie odwołującego niezgodności z treścią SWZ.
W zakresie dotyczącym parametru „automatyka kotła” argumentował, że proponowane przez
odwołującego kotły nie oferują wymaganej sprawności kotła dla mocy nominalnej
i minimalnej,
określonej przez zamawiającego na poziomie 92,5%. Z przedłożonych przez
odwołującego dokumentów wynika, że wartość ta wynosi 91,6%. Bez znaczenia dla oceny
tego parametru pozostają uwagi, wskazujące na określone przez zamawiającego zakresy
wartości w kryterium oceny oferty, gdyż wartości te nie mogą i nie modyfikują opisu
przedmiotu zamówienia. W konsekwencji kotły te nie spełniają warunku zawartego w opisie
przedmiotu zamówienia. Dalej, w zakresie parametru dotyczącego emisji pyłu, zamawiający
stwierdził, że brak jest spełnienia wymogu zawartego w projekcie budowlanym (pkt 3.3.8)
emisje pyłu zgodnie z PN EN 303-2012 dla mocy nominalnej i minimalnej nie więcej niż
15 mg/
Nm3 przy zawartości tlenu w spalinach 10%. Z przedłożonych przez odwołującego
dokumentów wynika wartość 19 mg/ Nm3. Z kolei co do parametru „modulacja mocy”
zamawiający stwierdził, że wymaga możliwości modulacji mocy w zakresie 30% do 100%
dla paliwa o wilgotności do 40%. Jak wynika z dołączonej przez odwołującego instrukcji
obsługi kotła Turbomat w pkt 2.4.1 Paliwa dozwolone (data otrzymania instrukcji 6 sierpnia
2021 r., strona 12) -
niedopuszczalny jest odbiór mocy poniżej 65% znamionowej mocy
cieplnej,
w przypadkach paliw o zawartości wody większej niż 35%, zatem zakres modulacji
mocy został określony w przedziale 65-100%.
Izba, biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, jak też zakres zarzutów podniesionych
w odw
ołaniu stwierdziła, że w niniejszym postępowaniu doszło do naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy Pzp, które miało lub mogło mieć istotny wpływ na wynik
postępowania o udzielenie zamówienia, a tym samym na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy
Pzp rozp
oznawane odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W pierwszej kolejności Izba pragnie sformułować kilka uwag natury ogólnej,
odnoszących się do treści naruszonych przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że zamawiający zgodnie z treścią art. 226 ust.
1 pkt 5 odrzuca
ofertę wówczas, gdy stwierdzi, że jej treść jest niezgodna z warunkami
zamówienia. Badając zatem czy doszło do naruszenia cytowanego przepisu ustawy Pzp Izba
oceni
a wyłącznie czy w danej sprawie mamy do czynienia z niezgodnością treści oferty
z SWZ,
polegającą albo na niezgodności zobowiązania, które w swojej ofercie wyraża
wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje (zaciąga), z zakresem zobowiązania,
którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał i skonkretyzował w treści dokumentów
zamówienia, albo też czy mamy do czynienia z niezgodnym z SWZ sposobie wyrażenia,
opisania i potwierdzenia zakresu owego zobowiązania w ofercie.
Izba wielokrotnie w swoich orzeczeniach przypominała, że obowiązkiem
zamawiającego jest prowadzenie postępowania o udzielnie zmówienia publicznego
z poszanowaniem zasad zamówień publicznych oraz w zgodzie z obowiązkami nałożonymi
przez przepisy ustawy Pzp. Przepisy ustawy Pzp
zobowiązują z kolei zamawiającego między
innymi do odrzucenia oferty, na podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
jeśli treść złożonej oferty nie odpowiada treści SWZ, jednakże dotyczy to wyłącznie takich
sytuacji, w których niezgodność treści oferty z SWZ ma charakter zasadniczy, dotyczy sfery
niezgodności zobowiązania zamawianego i szczegółowo opisanego w SWZ oraz
zobowiązania oferowanego w ofercie lub też polegać może na sporządzeniu i przedstawieniu
oferty w sposób niezgodny z wymaganiami SWZ (z zaznaczeniem, że chodzi tu
o wy
magania dotyczące sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia zobowiązania/
świadczenia ofertowego, a więc wymagania, co do treści oferty, a nie wymagania co do jej
formy, które to również są zamieszczane w dokumentach postępowania). Innymi słowy, aby
zama
wiający odrzucił ofertę wykonawcy, musi stwierdzić po pierwsze, że w treści SWZ
zawarł określone, sprecyzowane wymaganie, po drugie, że wymaganie to nie zostało przez
wykonawcę spełnione, co wynika bezsprzecznie z treści złożonej przez tego wykonawcę
ofert
y. Jeśli natomiast wymagania w danym zakresie nie zostały czy to dookreślone, czy też
precyzyjnie opisane, lub też w treści SWZ znalazły się sprzeczności, które nie pozwalają
w sposób jednoznaczny stwierdzić, że treść złożonej oferty nie odpowiada treści SWZ
zamawiający nie ma podstawy, aby taką ofertę odrzucić.
Na co należy również zwrócić uwagę w okolicznościach niniejszej sprawy
to
skierowany do zamawiającego wymóg aby ten, podejmując decyzję o odrzuceniu oferty,
w piśmie kierowanym do wykonawcy, przedstawił zarówno uzasadnienie prane, jak też
faktyczne
dokonanej przez siebie czynności. Oznacza to, że jego obowiązkiem jest opisanie
w sposób wyczerpujący, rzetelny i przejrzysty, co legło u podstaw jego decyzji i wskazanie
z jakimi, sprecyzowanymi w
SWZ zapisami, treść złożonej przez wykonawcę oferty, jest
niezgodna. Co należy także podkreślić Izba ocenia prawidłowość czynności zamawiającego,
polegającej na odrzuceniu oferty wykonawcy, wyłącznie w zakresie uzasadnienia
faktycznego tej czynności, zawartego w piśmie zamawiającego. W konsekwencji wszelkie
próby i dążenia zamawiającego do rozszerzenia uzasadnienia faktycznego ww. czynności
czy to
w piśmie procesowym, czy też na rozprawie, jest działaniem spóźnionym. Ocenie Izby
mogą podlegać wyłącznie okoliczności zakomunikowane wykonawcy w decyzji o odrzuceniu
oferty.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy Izba uznała, że rację
ma odwołujący twierdząc, że decyzja zamawiającego o odrzuceniu jego oferty,
w okolicznościach niniejszej sprawy, była nieuprawniona. Podstawą decyzji zamawiającego
było stwierdzenie niezgodności pomiędzy treścią SWZ a treścią oferty odwołującego
w zakresie trzech parametrów. Żadna ze wskazywanych podstaw faktycznych, mając na
uwadze przedstawione przez zamawiającego uzasadnienie, w ocenie Izby, nie stanowiła
podstawy do uznania, że treść złożonej przez odwołującego oferty jest niezgodna z treścią
SWZ.
W pierwszej kolejności, zamawiający w piśmie z 1 grudnia 2021 r., informującym
o odrzuceniu oferty odwołującego stwierdził, że kotły nie oferują wymaganej sprawności kotła
dla mocy nominalnej i minimalnej określonej przez zamawiającego na poziomie 92,5%.
Z przedłożonych przez odwołującego dokumentów wynika, że wartość ta wynosi 91,6%.
Zamawiający nie wskazał w piśmie które zapisy SWZ, czy też innych załączonych do niej
dokumentów parametry te określają. Swoją argumentację w tym zakresie uzupełnił w piśmie
procesowym, przywołując zapisy Projektu budowlanego, pkt 3.3.8 i 3.3.10, w których
wskazano, że sprawność kotła dla mocy nominalnej i minimalnej nie może być mniejsza niż
Bezspornym jest, że oferowany przez odwołującego parametr, co wynika z treści
złożonej przez niego oferty, jest na poziomie 91,6%. Umknęło jednak uwadze
zamawiającego, że w innym dokumencie załączonym do SWZ, stanowiącym opis
przedmiotu zamówienia tj. w STWiOR - kotłownia (ST-02), na str. 52 tego dokumentu
w opisie dotyczącym wymagań dla użytych materiałów: Kocioł na biomasę o mocy 2*250 kW
jest informacja o sprawności kotła, tj. zapis „Sprawność grzewcza powyżej 90% w pełnym
zakresie mocy 30-
100% obciążenia kotła - potwierdzona certyfikatem zgodnie z normą PN
EN 303-
5”. Mamy zatem w tym przypadku do czynienia z pewną rozbieżnością opisanych
wymagań, zawartych w dokumentacji postępowania, przy czym nie sposób zgodzić się
z zamawiającym, że dokument STWiOR ma mniejszą wagę niż opis znajdujący się
w Projekcie budowlanym. Obydwa dokumenty stanowiły załączniki do SWZ i obydwa
opis
ywały przedmiot niniejszego zamówienia. Zamawiający zatem, z niewiadomych
powodów, przyznaje prymat jednemu z dokumentów, wywodząc dodatkowo na ich
podstawie niezgodność treści oferty odwołującego z treścią SWZ.
Dodatkowo, należy zauważyć, że podana w Formularzu oferty sprawność kotła
oferowanego przez odwołującego wynosi: przy pełnym obciążeniu - 94%, przy częściowym/
minimalnym obciążeniu - 91,6%. Potwierdzają to załączone do oferty dokumenty: Opis
d
anych technicznych kotła Turbomat TM250, jak też raport z badań jednostki akredytowanej
TUV Austria.
Z kolei zamawiający zdecydował się na punktowanie tych parametrów
w kryteriach oceny ofert. W pkt. 19 SWZ, gdzie opisane zostały kryteria oceny ofert oraz
zasady przyznawania punktów w ramach kryteriów, zamawiający ustalił jako jedno z nich
kryterium pn. „sprawność minimalna kotła”. W treści SWZ opisał także, że punkty w ramach
tego kryterium zostaną przyznane w następujący sposób: dla sprawności kotła przy pełnym
obciążeniu od 0 do 93,4 % - 0 punktów, sprawność kotła przy pełnym obciążeniu od 93,5 %
do 93,9 % - 3 punkty, s
prawność kotła przy pełnym obciążeniu powyżej 94,0 % - 5 punktów.
Tym samym z tego zapisu SWZ również wynikało, że w przypadku, gdy parametr ten jest
na poziomie niższym niż opisywany przez zamawiającego - wykonawca otrzyma 0 pkt.
W żadnym miejscu SWZ zamawiający nie przesądził, że niespełnienie tego parametru
będzie skutkowało odrzuceniem oferty.
Bez znaczenia przy tym jest okoliczność, że zamawiający w pierwszej kolejności
bada czy złożona przez wykonawcę oferta jest zgodna z wymaganiami SWZ, a następnie
dokonuje oceny złożonych ofert. W niniejszej sprawie nie sposób bowiem, w świetle zapisów
STWiOR taką niezgodność przesądzić. Z kolei w świetle ustalonych przez zamawiającego
kryteriów oceny ofert, wykonawcy mieli prawo oczekiwać, że w przypadku, gdy wskazany
przez nich parametr będzie na poziomie niższym, niż ustalony w kryterium oceny ofert
skutkiem tego będzie przyznanie wykonawcy 0 pkt w ramach kryterium, nie zaś odrzucenie
złożonej w postępowaniu oferty.
W konsekwencji stwierdzić należy, że oferowany przez odwołującego kocioł
TURBOMAT TM250 spełnia wymagania SWZ w zakresie sprawności. Jak słusznie zauważył
odwołujący, zgodnie z ustaloną przez zamawiającego zasadą kryteriów oceny i punktacji
ofert
, odwołującemu w tym kryterium zamawiający mógł przyznać 0 pkt.
Kolejny z kwestionowanych przez zamawiającego parametrów, który stał się
podstawą stwierdzenia niezgodności treści oferty z treścią SWZ, był parametr emisji pyłu.
Z
amawiający w piśmie z 1 grudnia 2021 r. stwierdził, że brak jest spełnienia wymogu
zawartego w projekcie budowlanym (pkt 3.3.8) -
emisje pyłu zgodnie z PN EN 303-2012 dla
mocy nominalnej i minimalnej nie więcej niż 15 mg/ Nm3 przy zawartości tlenu w spalinach
10%. Z przedłożonych przez odwołującego dokumentów wynika wartość 19 mg/ Nm3.
W tym zakresie Izba zgadza się z odwołującym, że zamawiający w sposób wybiórczy
ocenia i odczytuje parametry opisane w pkt 3.3.8. Projektu budowlanego, który odnosi się
do automatyki, pomijając inne opisy zamieszczone w tym dokumencie. Parametr w postaci
poziomu emisji pyłu został wielokrotnie w Projekcie opisany i jednoznacznie dla oferowanego
kotła (a przecież to parametry samego kotła podlegać mają ocenie) ma wynosić (zgodnie
z pkt. 3.3.10 oraz 3.4 Projektu): dla
warunków normalnych 1013 mbar i temperatury spalin
o
C zawartości tlenu 10%: Pył (TSP) < 20 mg/Nm
Oferowane urządzenie ma ten parametr
równy 19 mg/ Nm3 i mieści się w ww. przedziale.
Tym samym ocena zamawiającego i w tym zakresie jest nietrafiona, nie sposób
bowiem stwierdzić aby treść oferty odwołującego była niezgodna z treścią SWZ.
Ostatnim, kwestionowanym przez zamawiającego parametrem była „modulacja
mocy”. W odniesieniu do niego zamawiający stwierdził, że wymaga możliwości modulacji
mocy w zakresie 30% do 100% dla paliwa o wilgot
ności do 40%. W piśmie z dnia
1 grudnia 2021 r. zamawiający przytoczył treść dołączonej przez odwołującego instrukcji
obsługi kotła Turbomat, w której w pkt 2.4.1 Paliwa dozwolone (data otrzymania instrukcji
- 6 sierpnia 2021 r., strona 12) - niedopuszcz
alny jest odbiór mocy poniżej 65% znamionowej
mocy cieplnej,
w przypadkach paliw o zawartości wody większej niż 35%, zatem zakres
modulacji mocy został określony w przedziale 65-100%. Tu ponownie zamawiający swoją
argumentację rozszerzył w złożonym piśmie procesowym (odpowiedzi na odwołanie)
wskazując, że precyzyjnie wskazał w pkt 3.3.10 Projektu, że paliwem podstawowym będą
zrębki drzewne o wilgotności 40% i jakiej modulacji kotła oczekuje.
Oceniając przedmiotowe wymaganie Izba wzięła pod uwagę zapisy cytowanego pkt
3.3.10 Projektu. Zamawiający wskazał, że jako paliwo podstawowe wykorzystywane będą
zrębki drzewne: M40, P45, A1.0 P16 P31,5 P45A. W kolejnym tirecie tego fragmentu
Projektu opisał: „możliwość modulacji mocy w zakresie 30 do 100% płynna w czasie pracy
urządzenia”. Są to dwa odrębnie sformułowane zapisy i wymagania, które zamawiający
oceniając ofertę łączy wywodząc, że w treści SWZ sformułowano wymaganie modulacji
mocy w zakresie 30% do 100% dla paliwa o wilgotności do 40%. Zamawiający nie
kwestio
nuje spełnienia wymagań polegających na tym, że konstrukcja kotła dopuszcza
spalanie zrębków o wilgotności do 40%, jak też tego, że Turbomat TM250 spełnia warunek
zakresu modulacji mocy w przedziale od 30% do 100%
. Zamawiający dopiero na etapie
oceny złożonych ofert łączy te dwa wymagania w jedno, wywodząc brak spełnienia opisu
przedmiotu zamówienia.
Takie działanie zamawiającego, na tym etapie postępowania, jest nieuprawnione jako
niezgodne z przepisami ustawy Pzp, nie można bowiem stwierdzić niezgodności treści oferty
z treścią SWZ w przypadku, gdy dane wymagania nie zostało wprost opisane
i wyartykułowane w treści SWZ. Tym samym, w ocenie Izby, i w odniesieniu do trzeciego
z parametrów, brak jest takiej niezgodności treści oferty odwołującego z treścią SWZ, która
powodowałaby sankcję w postaci odrzucenia oferty.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji wyroku.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art. 575 ustawy Pzp oraz §7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący : ………………………………