Sygn. akt: KIO 3603/21
WYROK
z 28 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie 28 grudnia 2021 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej 13 grudnia 2021 roku przez odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Solid Security Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie i Solid Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: 23 Bazę Lotnictwa Taktycznego z siedzibą w Mińsku
Mazowieckim, przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Poczty Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie i Naftor Sp. z o.o. z siedzibą w
Rasztowie
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
Unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w ramach zadań nr 2 i 3,
1.2 Odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp
w ramach zadań nr 2 i 3 oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: Poczty Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie i Naftor Sp. z o.o. z
siedzibą w Rasztowie,
Dokonanie ponownej czynności oceny ofert w zakresie zadań nr 2 i 3.
Kosztami postępowania obciąża w zamawiającego: 23 Bazę Lotnictwa Taktycznego
z siedzibą w Mińsku Mazowieckim i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
zasądza od zamawiającego: 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego z siedzibą w Mińsku
Mazowieckim na rzecz o
dwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Solid Security Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i
Solid Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie kwotę 18 600 zł 00 gr (osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 3603/21
U z a s a d n i e n i e
23 Baza Lotnictwa Taktycznego
z siedzibą w Mińsku Mazowieckim (dalej: Zamawiający)
prowadzi
postępowanie w trybie przetargu ograniczonego w dziedzinie obronności
i bezpieczeństwa w oparciu o przepisy art. 410 i nast. ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm., dalej: Pzp) pn.: „Ochrona
fizyczna osób i mienia, realizowana przez SUFO, na rzecz jednostek wojskowych”, numer:
ZP/25/2021, zwane dalej p
ostępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa
zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w 11 października 2021 r.
pod numerem: Dz.U.2021/S 197-515160.
13 grudnia 2021 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Solid
Security Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie i Solid Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej:
Odwołujący), wnieśli odwołanie dotyczące zadania nr 2 i 3 postępowania, w którym
zaskarżyli niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu
naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez:
a)
wybór jako najkorzystniejszej oferty wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: Poczty Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie i
Naftor Sp. z o.o. z siedzibą w Rasztowie (dalej: Przystępujący), mimo, że
zawiera
ła ona cenę rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia;
b) zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego, mimo, że zawierała ona cenę
rażąco niską w stosunku do przedmiotu zamówienia.
2. art. 224 ust 6 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp przez
niewłaściwe uznanie, że złożone
przez
Przystępującego wyjaśnienia w kształcie odpowiadającym treści pisma
z 1 grudnia 2021 r. uzasadnia
ły w sposób wystarczający to, że oferta nie zawierała
rażąco niskiej ceny oraz że przedmiotowe wyjaśnienia korelowały z treścią
doręczonego Przystępującemu wezwania do złożenia wyjaśnień ceny oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej,
2. odrzucenia oferty
Przystępującego jako zawierającej rażąco niską cenę w stosunku
do przedmiotu zamówienia,
dokonania ponownej oceny ofert i dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej.
Ponadto Odwołujący wniósł o obciążenie kosztami postepowania odwoławczego
Zamawiającego, w tym zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa przez
Krajową Izbą Odwoławczą.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Oferta
Przystępującego dla zadania 2 opiewała na wartość 2 726 862,77 zł brutto (2 216
961,60 zł netto).
Odwołujący na podstawie przeprowadzonej analizy oferty Przystępującego wskazał,
że Przystępujący zaoferował stawkę za 1 roboczogodzinę w wysokości 31,13 zł brutto
(wynika
ła ona z ilorazu kwoty zaoferowanej i ilości rbg przewidzianych do realizacji usługi tj.:
2 726 861,77 / 87 600 = 31,13 zł brutto) czyli 25,31 zł netto (2 216 961,60 / 87 600 = 25,31 zł
netto).
Wartości te znajdowały odzwierciedlenie w wyjaśnieniach złożonych przez
Przystępującego.
Przystępujący uwzględnił w kalkulacji stanowiącej element wyjaśnień również dodatkowe
koszty dla każdego zadania - koszt Grupy interwencyjnej w wysokości 500 zł miesięcznie
oraz koszt środków łączności w wysokości 200 zł miesięcznie. Łączny miesięczny koszt za
Grupy interwencyjne i środki łączności wskazane przez Przystępującego wynosił 700 zł.
Miesięczna wartość realizacji usługi dla posterunku dowódca ochrony wynosiła 19 432,60 zł
netto i wynika
ła z kalkulacji: stawka za dowódcę ochrony 26,62 zł netto * 730 rbg
(miesięczna liczba godzin) = 19 432,60 zł netto.
Miesięczna wartość realizacji usługi dla posterunku pracownik ochrony wynosiła 72 240,80 zł
netto i wynika
ła z kalkulacji: stawka za dowódcę 24,74 zł netto * 2920 rbg (miesięczna liczba
godzin) = 72 240,80 zł netto.
Łącznie miesięczna wartość wynosi 92 373,40 zł netto i wynikała z sumy: 19 432,60 zł netto
+ 72 240,80 zł netto + 700 zł netto (miesięczny koszt za Grupy interwencyjne i środki
łączności wskazane przez Przystępującego).
W skali 24 miesięcy kontraktu dawało to łącznie zaoferowaną przez Przystępującego
wartość 2 216 961,60 zł netto ( 92 373,40 zł netto * 24 msc) czyli 2 726 862,77 zł brutto (2
216 961,60 zł netto + 23% VAT).
W kalkulacjach poczynionych przez
Przystępującego nie uwzględniono jednak szeregu
istotnych czynników mających ogromny wpływ na koszt usługi. Jednym z tych czynników
było nieuwzględnienie w kalkulacji kosztu związanego z dodatkiem za godziny nocne jaki
otrzymywać będą zarówno dowódcy ochrony jak i pracownicy ochrony. Usługa realizowana
na rzecz Zamawiającego miała bowiem polegać na całodobowej, stałej, bezpośredniej
ochron
ie fizycznej terenów, obszarów, urządzeń stanowiących ich wyposażenie i innego
mienia. Powod
owało to niedoszacowanie kontraktu, a w konsekwencji zaoferowanie usługi
poniżej kosztów jej świadczenia, a co za tym idzie czyn nieuczciwej konkurencji.
Strata na kontrakcie jaka zostanie poniesiona przez
Przystępującego wynosiła 65 875,20 zł
(i wynika
ła z kalkulacji 0,32 zł * 17 520 rbg + 0,86 zł * 70 080 rbg).
W zakresie zadania nr 3 Od
wołujący wskazał, że podobnie jak i w przypadku zadania nr 2
Przystępujący również nie skalkulował swojej oferty w sposób prawidłowy, pomijając koszty
związane z koniecznym zaangażowaniem. Przystępujący w swoich założeniach założył koszt
grupy interwencyjnej na poziomie niemożliwym w ujęciu właściwości lokalnego rynku tego
rodzaju
usług. Odwołujący, mimo, że jest liderem usług ochrony na rynku polskim,
posiadającym zasoby Grup Interwencyjnych na poziomie niedostępnym dla konkurencji nie
posiada
ł w destynacji objętych zadaniem nr 3 własnej Grupy Interwencyjnej. Z rozpoznania
lokalnego rynku wynika
ło, że grupę taką, a zarazem możliwość świadczenia usługi w
zakresie podjazdów Grupy Interwencyjnej posiadał jedynie jeden podmiot. Ceny usług tej
firmy
sięgały kwot wielokrotnie wyższych niż te deklarowane przez Przystępującego.
Odwołujący podkreślił, że utrzymanie grupy interwencyjnej w lokalizacji objętej zadaniem nr
3 wiązałoby się z kosztami jeszcze wyższymi, niż pozyskanie tej usługi od jej lokalnego
dostawcy, co samo w sobie
było dowodem, że kalkulacje Przystępującego w zakresie grupy
interwencyjnej
były nieprawidłowe lub niepoprzedzone analizą własnych możliwości
i właściwości lokalnego rynku. Kwota założona przez Przystępującego w założeniu realizacji
własnymi środkami nie wystarczyłaby nawet na utrzymanie właściwego i koniecznego
obowiązku zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników, czy nawet kosztów utrzymania
czy eksploatacji pojazdu.
W ocenie
Odwołującego Zamawiający błędnie uznał, że wyjaśnienia z 1 grudnia 2021 r.
złożone przez Przystępującego były adekwatne do wezwania z 30 listopada 2021 r.,
a tym samym stanowi
ły podstawę do uznania że cena oferty Przystępującego nie była
rażąco niska.
W treści wezwania skierowanego do Przystępującego Zamawiający wskazał w sposób
wyraźny, że oczekuje wyjaśnień potwierdzających, że zaoferowana cena lub koszt lub inna
istotna część składowa oferty zostały skalkulowane prawidłowo z uwzględnieniem wszelkich
wymogów realizacji przedmiotu zamówienia, w tym złożenia dowodów dotyczących
elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Zamawiający równie wyraźnie
wskazał, że oczekuje wyjaśnień, które nie będą ogólnikowe i które będą korelować z treścią
wezwania z
amawiającego. Wyjaśnienia miały być konkretne, przedstawiać precyzyjnie
przyjęte przez Przystępującego założenia oraz kalkulacje i miały zawierać stosowne dowody.
Złożone w odpowiedzi wyjaśnienia były ogólnikowe i nieprecyzyjne, nie korelowały z treścią
wezwania
i
były pozbawione jakichkolwiek dowodów stanowiących poparcie
dla wyartykułowanych w nich okoliczności.
Przystępujący przedstawił jedynie argumentację w zakresie kosztów zatrudnienia
pracowników, która w ocenie Odwołującego była błędna. Wszelkie inne, istotne dla realizacji
przedmiotu zamówienia kwestie pozostawione zostały bez wyjaśnienia i udowodnienia.
Przystępujący wskazując na koszty Grupy Interwencyjnej, koszty środków łączności,
kosztów umundurowania, czy enigmatycznie brzmiące „inne koszty (wyposażenie
dodatkowe)” winien był wykazać dlaczego plasowały się one w takich, a nie innych
wartościach.
Abstrahując
od k
onieczności złożenia w tym zakresie dowodów takich jak: zestawienia magazynowe,
oferty na zakup setów mundurowych, koszty zakupu elementów wyposażenia, kosztów
prania mundurów lub wysokość wypłacanego z tego tytułu dodatku dla pracownika, ofert w
zakresie
usług podjazdów Grupy interwencyjnej lub dowodów potwierdzających posiadanie
własnych jednostek w tym zakresie, Przystępujący nie wyjaśnił nawet w oparciu o jakie
czynniki kalkulował poszczególne wartości.
W ocenie
Odwołującego niedopuszczalne było operowanie przez Przystępującego pojęciami
o tak wysokim stopniu niedookreślenia jak „Inne koszty” lub „umundurowanie i wyposażenie”
(w szczególności zwrot wyposażenie). Tym samym przyjęcie przez Zamawiającego takich
wyjaśnień było nieprawidłowe. Przystępujący nie wykazał nawet kosztów wynikających
z potrzeby zabezpieczenia technicznego broni, które dla usług objętych przedmiotem
zamówienia było niezwykle istotne. Przystępujący nie wykazał nawet dlaczego jako wskaźnik
urlopowy przyj
ął wartość 10%. Odwołujący nie twierdził, że to nie było możliwe, ale powinno
zostać rzetelnie wykazane przez złożenie chociażby wyciągów z dokumentów kadrowych
Przystępującego.
Odwołujący opierając się na swojej wiedzy wynikającej ze znajomości rynku usług ochrony
osób i mienia, wskazał, że w rejonie realizacji zamówienia działa tylko jeden wykonawca
dysponujący własną grupą interwencyjną SUFO i koszt jego usługi w ujęciu miesięcznym
byłby wyższy niż założył to Przystępujący.
Za
mawiający nie złożył pisemnej odpowiedzi na odwołanie, a w toku rozprawy wniósł
o oddalenia odwołania i zaprzeczył stanowisku Odwołującego.
16 grudnia 2021 r.
Przystępujący wraz ze zgłoszeniem przystąpienia do postępowania
odwoławczego złożył pisemne stanowisko wobec zarzutów odwołania i wniósł o jego
oddalenie. W uzasadnieniu swojego stanowiska
Przystępujący wskazał m. in.:
Przystępujący oświadczył, że zaoferowana całkowita cena oferty obliczona została przy
zachowaniu należytej staranności, zgodnie z wytycznymi Zamawiającego, zawartymi w treści
SWZ
oraz wyjaśnieniach do SWZ. Zaoferowana przez Przystępującego cena dawała
gwarancję prawidłowego wykonania przedmiotowego zamówienia i nie miała charakteru
rażąco niskiej. Całkowita wartość oferty bez podatku VAT została skalkulowana jako iloczyn
ilości godzin podanych szczegółowo przez Zamawiającego w Opisie Przedmiotu Zamówienia
oraz stawki roboczogodziny bez podatku Vat skalkulowanej dla przedmiotowego
zamówienia.
Stawkę 1 roboczogodziny netto ustalono na podstawie stawki miesięcznego wynagrodzenia
brutto pracownika zatrudnionego na umowę o pracę oraz dodatkowych kosztów takich jak
ubezpieczenie społeczne, umundurowanie i wyposażenie. Jako miesięczny wymiar czasu
pracy przyjęto 168 godzin / etat
W pozycji 3
tabeli załączonej do wyjaśnień Przystępujący oprócz rezerwy urlopowej ujął
również wypłatę dodatków za pracę w porze nocnej. Dodatkowe koszty przyjęte przy
kalkulacji oferty dla zadania 2
to koszt Grupy interwencyjnej w wysokości 500 zł miesięcznie
oraz koszt środków łączności w wysokości 200 zł miesięcznie ustalony na podstawie
wstępnych ofert przekazanych przez ewentualnych podwykonawców.
Z
aoferowanie cen na poziomie wynikającym ze złożonej oferty, było możliwe z uwagi na fakt
uzyskania przez
Przystępującego istotnych oszczędności przy wykonywaniu przedmiotu
zamówienia, wynikających ze specyfiki prowadzonej przez niego działalności. Poczta Polska
S.A. jako operator wyznaczony zobowiązany jest bowiem i będzie w dalszym ciągu
zobowiązany do utrzymywania na terenie całego kraju określonej infrastruktury pocztowej,
a także posiadania personelu zapewniającego prawidłowe i ciągłe świadczenie usług
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z 29 kwietnia 2013 roku w
sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego.
Obowiązki nałożone na Przystępującego są przez niego realizowane bez względu na udział
w t
ym postępowaniu, co w konsekwencji oznaczało, że Przystępujący nie będzie ponosił dla
potrzeb realizacji przedmiotu zamówienia po raz kolejny kosztów związanych z
koniecznością posiadania odpowiedniej infrastruktury pocztowej lub zatrudnienia
odpowiedniego personelu. W
szystkie niezbędne do realizacji zamówienia narzędzia,
znajd
owały się w dyspozycji Przystępującego, a koszty ich utrzymania obciążały budżet
Spółki w ramach kosztów mających charakter stały, w związku z czym możliwe było przyjęcie
przesłanej wyceny oferty na usługi przewidziane przez Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron zawar
te w odwołaniu, piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie
zamawiającego zgłosili wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Solid
Security Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Solid Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Mając na uwadze powyższe Izba
merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając, że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
SWZ z załącznikami,
Oferty Przystępującego, wezwania Zamawiającego z 30 listopada 2021 r. do wyjaśnienia
ceny oferty skierowanego do Przystępującego oraz odpowiedzi Przystępującego
na to wezwanie,
Dowodów złożonych przez Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego z udziałem
stron.
Przedmiot zamówienia podzielony został na trzy zadania. Zgodnie z Rozdziałem III SWZ
punkt 2
przedmiotem zamówienia jest:
„(…) Zadanie 2: (…)
Opis przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest całodobowy stały dozór sygnałów alarmowych przesyłanych
gromadzonych i
przetwarzanych w elektronicznych urządzeniach i systemach alarmowych
zamontowanych w w/w kompleksach wojskowych, całodobowa, stała, bezpośrednia ochrona
fizyczna terenów, obszarów, urządzeń stanowiących ich wyposażenie i innego mienia
realizowanej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r.
o ochronie osób i
mienia
(tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz.
838) oraz innymi aktami wykonawczymi obowiązującymi
w tym zakresie przez uzbrojonych, umundurowanych i kwalifikowanych pracowników
ochrony fizycznej.
Usługa będzie polegała na stałej, bezpośredniej ochronie fizycznej osób i
mienia, realizowana przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne (SUFO) uzbrojone w
broń palną, zorganizowana min. w oparciu o:
Dowódcę ochrony;
Posterunki ruchome;
Grupa interwencyjna;
Zadanie 3
(…)
Opis przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług w zakresie ochrony osób, terenów,
obiektów, urządzeń oraz mienia ruchomego w Wojskowej Komendzie Uzupełniającej w Białej
Podlaskiej przez Specjalistyczną Uzbrojoną Formację Ochronną w systemie całodobowego
monitoringu obiektów WKU, służbie pełnionej przez portiera, polegającą na bezpośredniej
ochronie fizycznej -
stałej w godzinach pracy WKU, zapewnienie dodatkowej ochrony
związanej
z osiąganiem gotowości do podjęcia działań oraz podczas prowadzonych przez WKU
szkoleń.
Usługa będzie polegała na stałej, bezpośredniej ochronie fizycznej osób i mienia,
realizowana przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne (SUFO), zorganizowana
min. w oparciu o:
Portier WKU (pracownik SUFO)
Monitoring w tym grupa interwencyjna
”.
Przystępujący złożył ofertę obejmującą wszystkie trzy zadania, przy czym za realizację
zadania nr 2 zaoferował cenę netto: 2 216 961,60 zł (brutto: 2 726 862,77 zł), a za realizację
zadania nr 3
– cenę netto: 136 665,30 zł (brutto: 168 098,32 zł).
Ceny zaoferowane przez Przystępującego były cenami najniższymi spośród wszystkich cen
ofert złożonych w postępowaniu, przy czym jedynie w stosunku do ceny dotyczącej zadania
nr 3 spełnione zostały przesłanki wskazane w art. 224 ust. 2 pkt 1 Pzp.
30 listopada 2021 r. Zamawiający skierował do Przystępującego wezwanie do wyjaśnień
ceny oferty
i wskazał m. in.:
„(…) Zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień wskazujących na to, że zaoferowana
cena lub koszt
lub inne istotne części składowe zostały skalkulowane prawidłowo,
z uwzględnieniem wszelkich wymogów realizacji przedmiotu zamówienia, w tym złożenia
dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie mogą być ogólnikowe i powinny w sposób szczegółowy
odnosić się do treści zapytania zamawiającego, zawierać konkretne założenia i kalkulacje
oraz dowody.
Zamawiający dokonując oceny wyjaśnień wraz z dowodami na ich potwierdzenie, będzie brał
pod uwag
ę w szczególności czynniki wskazane w treści art. 224 ust. 3 ustawy Pzp
dotyczące:
• zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy,
• wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług
albo
związanych z realizacją robót budowlanych,
• oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę,
• zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta
do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy
z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę lub przepisów
odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie,
• zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie oraz wszelkie inne
obiektywne czynniki, wpływające na wysokość ceny oferty, które wskaże wykonawca,
jeżeli będą zgodne z prawem oraz nie zakłócają uczciwej konkurencji.
Wykonawca musi wyjaśnić w sposób należyty w jaki sposób skalkulował cenę oraz to, że jest
ona rzeczywista, zapewnia należyte i całościowe wykonanie zamówienia. W trakcie oceny
przedstawionych przez Wykonawcę wyjaśnień, dotyczących składników cenotwórczych
elementów oferty, weźmie pod uwagę przedstawione przez Wykonawcę – na poparcie
złożonych wyjaśnień – dowody. Wyjaśnienia elementów mających wpływ na wysokość ceny
muszą być konkretne, wyczerpujące i nie mogą pozostawiać jakichkolwiek wątpliwości
co do rzetelności kalkulacji ceny oferty”.
W odpowiedzi Przystępujący złożył następujące wyjaśnienia:
„Odpowiadając na wezwanie do złożenia wyjaśnień z dnia 30.11.2021 r. uprzejmie informuję,
że wartość oferty netto bez podatku VAT została skalkulowana jako iloczyn ilości godzin
podanych przez Zamawiającego w dokumencie Opis Przedmiotu Zamówienia stanowiącego
załącznik do przedmiotowego postępowania oraz średniego kosztu roboczogodziny netto
bez podatku VAT.
Koszt 1 roboczogodziny ustalono na podstawie stawki miesięcznego wynagrodzenia brutto
pracownika zatrudnionego na umowę o pracę oraz dodatkowych kosztów takich jak
ubezpieczenie społeczne, umundurowanie i wyposażenie. Szczegółową kalkulację kosztu
roboczogodziny przedstawia poniższa tabela. Jako miesięczny wymiar czasu pracy przyjęto
168 godzin / etat
”.
W treści wyjaśnień Przystępujący zawarł tabelaryczne zestawienie zakładanych kosztów
realizacji przedmiotu zamówienia, przy czym ceny i stawki dotyczyły odpowiednio dowódcy
ochrony i pracownika ochrony:
1. Wynagrodzenie brutto -
3 135,00 zł; 3 010,00 zł
Ubezpieczenia i składki społeczne - 642,05 zł; 616,45 zł
3. Urlop (10%) -
377,71 zł; 362,65 zł
4. Koszty pracy -
4 154,76 zł; 3 989,10 zł
Umundurowanie i wyposażenie - 54,67; 34,67
Inne koszty (wyposażenie dodatkowe) - 49,77; 11,49
7. Razem koszt pracownika -
4 259,20 zł; 4 035,26 zł
Marża - 5%; 3%
9. Stawka roboczogodziny netto -
26,62 zł; 24,74 zł.
Przystępujący wskazał ponadto: „Dodatkowe koszty przyjęte przy kalkulacji oferty dla
każdego zadania to koszt Grupy interwencyjnej w wysokości 500 zł miesięcznie oraz koszt
środków łączności w wysokości 200 zł miesięcznie.
Wartość oferty brutto wyliczono jako wartość oferty netto plus podatek VAT w wysokości
”.
Zamawiający 3 grudnia 2021 r. poinformował o wyborze oferty Przystępującego jako
najkorzystniejszej w zakresie wszystkich trzech zadań wchodzących w skład przedmiotu
zamówienia.
W ocenie Izby powyższa czynność, będąca konsekwencją uznania przytoczonych wyjaśnień
Przystępującego była nieprawidłowa.
Zgodnie z art. 224 ust. 6 Pzp o
drzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem,
podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli
złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają rażąco niskiej ceny lub kosztu tej
oferty.
Powyżej zostały w całości przytoczone wyjaśnienia Przystępującego stanowiące odpowiedź
na wezwanie do wyjaśnienia cen w złożonej przez niego ofercie.
Zamawi
ający nie ograniczył wezwania do wyjaśnień do określonego zadania w ramach
postępowania, tym samym Odwołujący obowiązany był wyjaśnić sposób kalkulacji cen
dla wszystkich części oferty. Tymczasem Odwołujący nawet nie wskazał, czy wyjaśnienia
mają charakter uniwersalny tj. czy dotyczą wszystkich zadań, czy dotyczą któregoś z nich.
Zgodnie z przytoczonym wyżej opisem przedmiotu zamówienia dla zadania nr 3 wycenić
należało
m. in. koszty pracy portiera WKU. W wyjaśnieniach Przystępującego brak jakiegokolwiek
odniesienia do tych kosztów. Stawki ujęte w kalkulacji zawartej w wyjaśnieniach obejmowały
jedynie koszty pracy dowódcy ochrony oraz pracownika ochrony. Stąd wniosek,
że Przystępujący w ogóle nie odniósł się do zadania nr 3. W toku rozprawy Przystępujący
odnosząc się do zarzutu Odwołującego dotyczącego nieujęcia w kalkulacji stawek za pracę
w godzinach nocnych
wskazał, że zawarte zostały one w punkcie 3 kalkulacji dotyczącej
urlopów. W treści wyjaśnień brak jednak było informacji na ten temat, co jak przyznał
Przystępujący było wynikiem jego przeoczenia. Odwołujący złożył z kolei jako dowody
kalkulacje dotyczące minimalnych stawek za pracę w godzinach nocnych oraz stawki jakie
należało przyjąć w ramach kosztów urlopów pracowniczych. Kalkulacje Odwołującego oparte
zostały na odpowiednich przepisach prawa. Z tych dowodów Odwołujący wywiódł, że nie
dało się w przyjętych przez Przystępującego kwotach zmieścić kosztów stawek za pracę
w godzinach nocnych i kosztów urlopów, czemu z kolei Przystępujący nie zaprzeczył.
W złożonych wyjaśnieniach Przystępujący nie wskazał na szczególne okoliczności, które
pozwoliły mu obniżyć cenę oferty, ale argument o takich okolicznościach pojawił się w piśmie
procesowym Przystępującego. Tym samym nie budzi wątpliwości, że Przystępujący nie
udzielił Zamawiającemu odpowiedzi na zawarte w wyjaśnieniach pytanie dotyczące
wystąpienia takich okoliczności, jak również nie złożył dowodów potwierdzających, że takie
okoliczności rzeczywiście zaistniały i miały wpływ na wysokość cen oferty.
W toku rozprawy Przystępujący przyznał, że zaniechanie złożenia wraz z wyjaśnieniami
jakichkolwiek dowodów na potwierdzenie prawdziwości złożonych wyjaśnień i prawidłowości
przedstawionej Zamawiającemu kalkulacji było jego błędem.
Biorąc pod uwagę powyższe nie ulega wątpliwości, że Przystępujący nie wypełnił obowiązku
wynikającego z art. 224 ust. 5 Pzp, zgodnie z którym obowiązek wykazania, że oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. W konsekwencji w ocenie
Izb
y wypełnione zostały przesłanki określone w art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp: zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu
zamówienia.
Mając na uwadze powyższe Izba na podstawie art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła
jak w sentencji.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
………………................……………….………