Sygn. akt KIO 3614/21
WYROK
z dnia 28 grudnia 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 grudnia 2021 r. przez wykonawcę Ever
Cleaning Sp. z o.o., ul. Arkuszowa 39, 01-934 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym
pr
zez zamawiającego Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Al. Racławicka 1, 20-059 Lublin
przy udziale wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Praxima
Krakpol Sp. z o.o., ul. Dworcowa 2, 32-540 Trzebinia (lider konsorcjum) i Impel Facility
Services Sp. z o.o., ul.
Ślężna 118, 53-11 Wrocław zgłaszających swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę
Ever Cleaning Sp. z o.o.,
ul. Arkuszowa 39, 01-934 Warszawa i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Ever Cleaning Sp. z o.o., ul. Arkuszowa 39, 01-934 Warszawa
tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od wykonawcy Ever Cleaning Sp. z o.o., ul. Arkuszowa 39,
01-934 Warszawa
na rzecz zamawiającego Uniwersytetu Medycznego
w Lublinie, Al. Racławicka 1, 20-059 Lublin kwotę 3 794 zł 77 gr (słownie: trzy
tysiące siedemset dziewięćdziesiąt cztery złote siedemdziesiąt siedem groszy)
stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego
poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika, kosztów dojazdu na posiedzenie i rozprawę oraz
kosztów opłaty skarbowej od pełnomocnictw.
Stoso
wnie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …….………………
Sygn. akt KIO 3614/21
Uzasadnienie
Uniwersytet Medyczny w Lublinie, zwany dalej „Zamawiającym”, działając na
podstawie
przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.
U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia na „Usługę kompleksowego utrzymania czystości w budynkach
Uniwersytetu Medycznego w Lublinie -
zadanie nr 1”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 1 października 2021 r. pod nr 2021/S 191-496597.
W dniu 13 grudnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Ever Cleaning Sp. z
o. o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie na niezgodne z
przepisami ustawy czynności i zaniechania Zamawiającego podjęte w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, tj. na:
1) zaniechanie odtajnienia w
całości wyjaśnień (wraz z załącznikami) w zakresie rażąco
niskiej ceny złożonych przez Wykonawcę Praxima Krakpol Sp. z o.o. oraz Impel
Facility Services Sp. z o.o., zwanych dalej „konsorcjum Praxima”, pomimo faktu, że
informacje w nich zawarte nie stanowi
ą tajemnicy przedsiębiorstwa;
zaniechanie wezwania do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny wykonawców: -
Przedsiębiorstwo Usług Porządkowych MAAG, K. B., zwany dalej „wykonawcą
MAAG) oraz - konsorcjum Ekotrade Sp. z o.o.; Ekotrade Serwis FM Sp. z o.o.; Silesia
Ekotrade Sp. z o.o.,
zwane dalej „konsorcjum Ekotrade”, pomimo faktu, że ceny
zaoferowane przez ww. oferentów budzą istotne wątpliwości co do możliwości
realizacji zamówienia na wskazanych przez Zamawiającego warunkach;
3) a w konsekwencji
– dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty z pominięciem ww.
kluczowych czynności, które mogły bezpośrednio wpłynąć na rozstrzygnięcie w
przedmiotowym postepowaniu;
zarzucając Zamawiającemu zarzucam naruszenie:
1) art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, art. 18 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj.: Dz. U. z 2020 r,.
poz. 1913 ze zm.), zwaną dalej „ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”, w zw.
z art. 226 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy Pzp poprzez za
niechanie odtajnienia wyjaśnień w
zakresie rażąco niskiej ceny złożonych przez konsorcjum Praxima mimo, że
informacje te nie przedstawiają wartości gospodarczej, są jednorazowe z uwagi na
możliwość ich wykorzystania wyłącznie w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia, a ich ujawnienie nie może narazić wykonawcy na szkodę i jako takie nie
stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji
, czego konsekwencją jest niemożność pełnego uzasadnienia zarzutu w
z
akresie rażąco niskiej ceny oraz czynu nieuczciwej konkurencji w ofercie konsorcjum
Praxima;
art. 224 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania wykonawców MAAG i
Ekotrade do wyjaśnień rażąco niskich cen zaprezentowanych w ich ofertach pomimo
faktu, że ich wysokość budzi istotne wątpliwości w zakresie możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia na warunkach określonych w dokumentach zamówienia i
odrębnych przepisach;
art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez przedwczesny wybór oferty najkorzystniejszej.
Od
wołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
odtajnienia w całości wyjaśnień rażąco niskiej ceny konsorcjum Praxima
zastrzeżonych częściowo jako tajemnica przedsiębiorstwa oraz załączników do
wyjaśnień, w tym w szczególności kalkulacji ceny koszty składników wymaganych
przez Zamawiającego do realizacji usług - m.in. kosztów środków do dezynfekcji,
mydła, ręczników papierowych, sprzętu niezbędnego do realizacji itp. kosztów
wynagrodzenia oraz pochodnych od wynagrodzenia w przeliczeniu na 1 etat oraz
ilości etatów - z podaniem wymiaru czasu pracy - przewidzianych do realizacji
zamówienia - za wyjątkiem ewentualnych danych osobowych pracowników, takich
jak: im
ię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL oraz danych kontrahentów
wykonawcy takich jak: nazwa prowadzonej działalności gospodarczej, adres, NIP;
wezwania wykonawcy MAAG do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny;
5) wezwania konsorcjum Ekotrade do
złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej
ceny.
rozstrzygnięcie o kosztach postępowania, w tym kosztach zastępstwa procesowego
według norm przepisanych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Odnośnie zarzutu zaniechania odtajnienia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny
oferty konsorcjum Praxima Odwołujący podniósł, że utajnione elementy wyjaśnień nie
stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, odnosząc się do poszczególnych utajnionych
elementów zawartych w złożonych wyjaśnieniach.
Utajnienie listy elementów cenotwórczych (wstępna część wyjaśnień) - odnośnie
tego elementu Odwołujący wskazał na bezprawne utajnienie ogólnej listy okoliczności, które
wpływają na cenę oferty konsorcjum Praxima (str. 1 wyjaśnień z dnia 23 listopada 2021 r.).
Przedmiotowa lista elementów mających budować przewagę konkurencyjną konsorcjum
Praxima stanowi niejako spis treści dla dalszej części wyjaśnień. Wyłącznie ogólne
wymienienie ww. elementów nie ma żadnej wartości gospodarczej, ponieważ nie wskazuje
szc
zegółów, które mogłyby być realnie wykorzystane przez jakiegokolwiek konkurenta.
Utajnienie tego fragmentu uniemożliwia zrozumienie w pełni pozostałej części wyjaśnień,
gdyż konsorcjum Praxima wielokrotnie odwołuje się do punktów, które zostały bezzasadnie
utajnione.
Koszty pracownicze (pkt 1 wyjaśnień) – odnośnie tego elementu Odwołujący wskazał
na wyjątkowo niską liczbę etatów przewidzianych dla personelu realizującego zadanie nr 1
(49,75 etatu
– druga strona wyjaśnień). Zamawiający w Opisie przedmiotu zamówienia
wskazał dla każdej z lokalizacji liczbę osób, godzin oraz dni w których realizowana ma być
usługa serwisu dziennego i serwisu zasadniczego. Zamawiający wymagał (pytanie 8) aby
osoby wykonujące zadania serwisu dziennego były stale obecne w godzinach oraz ilościach
wskazanych w Opisie przedmiotu zamówienia dla każdego budynku. Zgodnie z tym
założeniem Zamawiający wymaga aby wykonawca przez cały rok pracy serwisu dziennego
skierował odpowiednią liczbę osób, która łącznie przepracuje 91 206,90 godzin w skali roku,
co przekłada się na następujące wartości średniomiesięczne: 7600 roboczogodzin
średniomiesięcznie oraz 45,24 etatów średniomiesięcznie przy założeniu, że 1 etat równy
jest 168 roboczogodzinom pracy. Konsorcjum Praxima w wyjaśnieniach z rażąco niskiej ceny
wskazało, że „do realizacji zamówienia zamierza zatrudnić łącznie 49,75 etatów …”.
Powyższe każe domniemywać, że Wykonawca mógł przy wycenie pominąć realizacje
istotnej części zamówienia tj. zadań realizowanych w ramach serwisu zasadniczego.
Zamawiający nakazał aby wykonawcy skierowali do tej czynności co najmniej 38 osób.
Oznacza to, że Konsorcjum Praxima na realizację serwisu zasadniczego przeznaczy 4,51
etatu miesięcznie co przekłada się na 757,68 roboczogodzin miesięcznie. Oznacza to, że
k
ażda z 38 osób przepracuje przy realizacji zamówienia około 20 roboczogodzin
miesięcznie, tj. około 1 roboczogodzinę dziennie. Taka forma zatrudnienia jest daleko
odmienna od praktyki rynkowej oraz każe domniemywać, że cena zaoferowana przez
konsorcjum Pra
xima nie uwzględnia wszystkich wymagań Zamawiającego.
Koszty materiałów i usług (pkt 2, 3 i 4 wyjaśnień) - odnośnie tego elementu
Odwołujący wskazał, że koszty zakupu materiałów bez danych kontrahentów nie stanowią
tajemnicy przedsiębiorstwa. Samo ukazanie ogólnego kosztu materiałów nie ma żadnej
wartości gospodarczej dla przedsiębiorcy. Taką stanowić by mógł np. sposób uzyskania
korzystnych cen, ale nie sam efekt końcowy precyzujący ponoszone koszty, które są
kluczowe dla analizy oferty pod kątem wystąpienia rażąco niskiej ceny.
Pozostałe koszty (pkt 5 i 6 wyjaśnień) - odnośnie tego elementu Odwołujący wskazał,
że z treści tych punktów wyjaśnień nie sposób wywieść jakichkolwiek konkretów nie tylko na
temat treści, ale i cech zastrzeżonych informacji. Konsorcjum Praxima nie odniosło w żaden
sposób w tym wątku do definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, nie wyjaśniło na czym polegać
ma wartość zastrzeżonych informacji (czymkolwiek są), dlaczego mają one charakter poufny.
Tym samym, nie dochowano należytej staranności wymaganej przez art. 18 ust. 3 pzp, co
skutkować powinno ujawnieniem zastrzeżonych danych.
Niezależnie od powyższego Odwołujący wskazał na brak wykazania przez
konsorcjum Praxima, że informacje wskazane w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa Uzasadnienie w tym zakresie jest wyjątkowo ogólne, lakoniczne,
niekonkretne i z dużą dozą prawdopodobieństwa uniwersalne dla wielu wyjaśnień, których
ww. wykonawca dokonuje w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. W
zasadniczym stopniu jego treść stanowią tezy orzecznicze z wyroków KIO, co w żadnej
mierze nie koresponduje z wymogiem konkretnego odniesienia się do każdej zastrzeganej
informacji i wyjaśnienia jej charakteru w kontekście każdego elementu definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa.
W dniu 14 grudnia 2021 r. Zamawiający kopię otrzymanego odwołania przekazał
wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu za pośrednictwem platformy zakupowej.
W dniu 16 grudnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) konsorcjum
Praxima zgłosiło
przystąpienie do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przekazując
kopie przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 27 grudnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający złożył odpowiedź
na odwołanie, wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym SWZ, złożone oferty, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego złożone podczas rozprawy,
skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w
uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów art. 505 ust 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy - konsorcjum Praxima
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7
ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska oraz oświadczenia Stron i Przystępującego
wyrażone w pismach oraz złożone ustnie przez Strony do protokołu posiedzenia i rozprawy.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołania uznając, iż odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, art. 18 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11
ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 7 i 8
ustawy Pzp poprzez zaniechanie odtajnienia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny
złożonych przez konsorcjum Praxima nie potwierdził się.
Izba ustaliła, co następuje:
Szacunkową wartość zamówienia Zamawiający ustalił dla zadania nr 1 na kwotę
825,16 zł, co stanowi równowartość 635.894,68 euro (protokół postępowania - DRUK
ZP-PN, str. 2).
Zamawiający przed otwarciem ofert poinformował wykonawców, iż na sfinansowanie
zadania nr 1 przeznaczył kwotę w wysokości 3.339.234,95 zł brutto (protokół postępowania -
DRUK ZP-PN, str. 6).
W postępowaniu dla zadania nr 1 oferty złożyło 7 wykonawców: konsorcjum Praxima
z ceną oferty 2.951.707,02 zł; wykonawca Clar System S.A. z ceną oferty 4.640.490,45 zł;
Przedsiębiorstwo Usług Porządkowych MAAG, K. B. z ceną oferty 3.496.942,09 zł;
Konsorcjum DGP z ceną oferty 2.843.342,87 zł; Konsorcjum Ekotrade z ceną oferty
819,07 zł; Odwołujący z ceną oferty 3.952.533,89 zł; Konsorcjum Izan 4.404.272,28
zł.
Odwołujący, pismem z dnia 27 października 2021 r., poinformował Zamawiającego, iż
z analizy ofert złożonych przez konsorcjum Proxima oraz konsorcjum DGP wynika, że oferty
te budzą wątpliwości, co do zaoferowanych w formularzu cenowym wartości za realizację
przedmiotu zamówienia i w ofercie tych wykonawców można dopatrzeć się zaoferowania
rażąco niskiej ceny. Wobec powyższego wniósł o wnikliwe zbadanie oferty tych
wykonawców z tytułu rażąco niskiej ceny poprzez zastosowanie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp,
doda
jąc że w przypadku braku podjęcia działań przez Zamawiającego, wykorzysta dostępne
środki ochrony prawnej.
Pismem z dnia 16 listopada 2021 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 224
ust. 1 ustawy Pzp zwrócił się do konsorcjum Praxima o udzielenie pisemnych wyjaśnień, w
tym złożenie dowodów, w zakresie wyliczenia zaoferowanej ceny i jej istotnych części
składowych, podnosząc że, dokonując badania oferty konsorcjum Praxima stwierdził, że
zaoferowana całkowita cena oferty w zakresie zadania nr 1 (tj. 2.951.707,02 zł brutto),
wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, tym samym budzi
wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w SWZ.
W dniu 23 listopada 2021 r. konsorcjum Praxima złożyło – jak wskazało -
szczegółowe kalkulacje i dowody potwierdzające, że zaoferowana cena jest realną ceną
rynkową, umożliwiającą prawidłową realizację zamówienia. Jednocześnie zastrzegło, że
złożone wyjaśnienia stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w zakresie określonym w treści
pisma.
Oferta konsorcjum Praxima została wybrana jako najkorzystniejsza.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Jedną z podstawowych zasad przewidzianych w ustawie prawo zamówień
publicznych jest zasada jawności postępowania, której ograniczenie może zachodzić
wyłącznie w przypadkach określonych ustawą. Takim ustawowym ograniczeniem jest
wyłączenie udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Zgodnie z
art.
11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez tajemnicę przedsiębiorstwa
rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do
których, przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Tak
więc, aby dana informacja mogła być uznana za tajemnicę przedsiębiorstwa muszą być
łącznie spełnione powyżej wskazane przesłanki.
W przypadku zastrzeżenia określonych informacji to wykonawca zobowiązany jest do
wykazania
Zamawiającemu,
że
zastrzeżone
informacje
stanowią
tajemnicę
przedsiębiorstwa. Natomiast rolą Zamawiającego w toku badania zasadności zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa jest ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał
udowadniając, że zastrzeżone informacje stanowią faktycznie tajemnicę przedsiębiorstwa.
W niniejszym stanie faktycznym konsorcjum Praxima w
treści jawnych wyjaśnień
zawar
ło uzasadnienie zastrzeżenia określonych informacji jako stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa. Uzasadnienie to zawiera zarówno wskazanie, jak i uzasadnienie
wszystkich
przesłanek, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji i wbrew twierdzeniom
Odwołującego, nie jest ani lakoniczne, ani też ogólnikowe.
Zastrzeżenie to odnosi się bowiem do całości zastrzeżonych informacji i załączonych do nich
dokumentów.
Zastrzeżone informacje zawierają metodologię kształtowania ceny oferty tego typu
usługi. Wszystkie pojedyncze informacje zastrzeżone w treści wyjaśnień (ich zbiór), ale i
złożone wraz z wyjaśnieniami dowody (dokumenty potwierdzające prawidłowość
dokonanych kalkulacji)
tworzą całość kalkulacji ceny ofertowej. Tego typu informacje, jak
podkreślało w złożonych wyjaśnieniach konsorcjum Praxima, stanowią wartość gospodarczą
i organizacyjną wykonawcy, gdyż wskazują na rodzaj zastosowanej metodologii. Ich
ujawnienie pozwoliłoby na poznanie metodologii zastosowanej do ustalenia ceny tej usługi,
jak również sposobu kalkulowania ceny ofert składanych przez tego wykonawcę także w
innych postępowaniach. Zastrzeżone informacje to bowiem nie tylko dane handlowe na
temat elementów ceny i sposobu jej budowania, ale także dane podmiotów
współpracujących z konsorcjum Praxima, w tym uzyskiwanych rabatów. Metodologia ta
oparta
jest na odpowiednim doborze dostępnych wykonawcy własnych środków realizacji
zamówienia i siatki współpracujących kooperantów, oferujących temu konkretnemu
wykonawcy
korzystne warunki świadczenia usługi. To ta właśnie proporcja, jak dalej
podkreślało konsorcjum Praxima, ma decydujące znaczenie dla jego pozycji rynkowej i może
zostać odczytana w warstwie ekonomicznej i rachunkowej na skutek udostępnienia jej
podmiotom profesjonalnie działającym na rynku. Konsorcjum Praxima przedstawiło
argumenty i
wyjaśnienia wskazujące na zasadność zastrzeżenia tych informacji ze
wskazaniem ich konkretnej wartości gospodarczej oraz szkody mającej powstać na skutek
ich ujawnienia
. Wykonawca wykazał, że elementy składowe kalkulacji ceny stanowią
informacje mające wartość gospodarczą i są oparte o indywidualne uwarunkowania
niedostępne dla innych podmiotów działających w branży. Przykładowo uzyskane rabaty, na
które powołało się konsorcjum Praxima, nie są informacjami powszechnie dostępnymi dla
podmiotów działających w tej branży. Dostawca, udzielając temu wykonawcy określonego
rabatu,
uznał bowiem te informacje – informacje o udzielonych rabatach za poufne, co
wynika wprost z zawartych z nim umów (załączonych do złożonych wyjaśnień). Podkreślić
przy tym należy, że udzielone rabaty dotyczyły jedynie kilku elementów (kosztów zakupów
niektórych tylko materiałów) składających się na cenę oferty, wobec czego tylko te elementy
ceny, zresztą słusznie, zostały objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. Ujawnienie tych danych,
na co wskazało konsorcjum Praxima, zagraża jego interesom, gdyż uzyskanie tych informacji
da
łoby możliwość ich wykorzystania przez konkurujących wykonawców.
Konsorcjum
Praxima
poza
wskazaniem
środków jakie zastosowało do
zagwarantowania określonym informacjom charakteru tajemnicy przedsiębiorstwa
przedstawiło także dowody na potwierdzenie działań jakie zostały przez niego podjęte w celu
zachowania ich poufności. Informacje te i dokumenty, a w szczególności ich kompilacja, nie
są dostępne dozwoloną i zwykłą drogą, a dostęp do nich mają jedynie podmioty, których te
informacje dotyczą. Informacje te nie są bowiem udostępniane w jakichkolwiek dostępnych
publicznie mat
eriałach, a system informatyczny, w którym są przechowywane, został
zabezpieczony, zaś fakt ochrony został zakomunikowany osobom biorącym udział w
sporządzaniu oferty i kalkulacji. Konsorcjum Praxima podjęło także szereg
wyspecyfikowanych w wyjaśnieniach działań systemowych, w tym polegających m.in. na:
zawieraniu z pracownikami i osobami współpracującymi umów o zakazie konkurencji i
zachowaniu poufności, ograniczeniu liczby osób mających dostęp do danych technicznych i
technologicznych,
wprowadzeniu
system
u
monitorowania
pracy
komputerów,
zabezpieczeniu nośników informacji utajnionych, wdrożeniu wewnętrznych regulacji
określających zasady bezpieczeństwa informacji, zaniechaniu publikacji danych dotyczących
nowych produktów w pismach branżowych ewentualnie ograniczeniu ich treści, zawieraniu
umów o zachowaniu poufności z kontrahentami, które obejmują również jego pracowników i
osoby z nim współpracujące, opracowano także stosowne polityki bezpieczeństwa
informacji
. Na potwierdzenie tych argumentów wykonawca (konsorcjum Praxima) załączył do
wyjaśnień dokumenty potwierdzające poufność tych informacji, jak i wskazujące na podjęte
działania organizacyjne, prawne i teleinformatyczne mające na celu zachowanie ich
poufności.
Niezależnie od powyższego Odwołujący wskazał na wyjątkowo niską – w jego ocenie
– liczbę etatów przewidzianych dla personelu realizującego zadanie nr 1 (49,75 etatu),
uzasadniając swe stanowisko stwierdzeniem, że taka forma zatrudnienia jaką przewiduje
konsorcjum Praxima jest odmienna od praktyki rynkowej.
Domniemywał bowiem, że
wykonawca mógł przy wycenie realizacji pominąć realizację istotnej części zamówienia, tj.
za
dań realizowanych w ramach serwisu zasadniczego. Niemniej jednak, jak wskazał
Zamawiający, podana przez konsorcjum Praxima liczba etatów przekracza liczbę personelu
przewidzianą do obsługi serwisu dziennego przez Zamawiającego. Zamawiający nie
wymagał bowiem aby osoby, których liczbę wskazał dla konkretnego budynku pracowały na
nim na pełen etat. W jego ocenie 46 etatów w zupełności wystarczy do realizacji tego
zamówienia. Odwołujący nie wykazał przy tym, że zaoferowana przez konsorcjum Praxima
cena a co z
a tym idzie ilość podanych przez tego wykonawcę etatów nie jest wystarczająca
do realizacji tego zamówienia.
W kontekście powyższego Izba za nieuzasadniony uznała zarzut zastrzeżenia jako
tajemnicy przedsiębiorstwa informacji zawartych w części wyjaśnień oraz załączonych do
wyjaśnień dowodów złożonych w dniu 16 listopada 2021 r. przez konsorcjum Praxima
składanych w zakresie rażąco niskiej ceny.
Zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
wykonawców MAAG i Ekotrade do wyjaśnień rażąco niskich cen zaprezentowanych w
ich ofertach nie potwierdził się.
Izba ustaliła, co następuje:
Szacunkową wartość zamówienia dla zadania nr 1 Zamawiający ustalił na kwotę
2.714.825,16 zł, co stanowi równowartość 635.894,68 euro (protokół postępowania - DRUK
ZP-PN, str. 2).
Zamawiający przed otwarciem ofert poinformował wykonawców, iż na sfinansowanie
zadania nr 1
przeznaczył kwotę w wysokości 3.339.234,95 zł brutto (protokół postępowania -
DRUK ZP-PN, str. 6).
W postępowaniu dla zadania nr 1 oferty złożyło 7 wykonawców: konsorcjum Praxima
z ceną oferty 2.951.707,02 zł; wykonawca Clar System S.A. z ceną oferty 4.640.490,45 zł;
Przedsiębiorstwo Usług Porządkowych MAAG, K. B. z ceną oferty 3.496.942,09 zł;
Konsorcjum DGP z ceną oferty 2.843.342,87 zł; Konsorcjum Ekotrade z ceną oferty
3.727.819,07 zł; Odwołujący z ceną oferty 3.952.533,89 zł; Konsorcjum Izan 4.404.272,28
zł.
Odwołujący we wniesionym odwołaniu zarzucił Zamawiającemu, iż zaniechał
wezwania wykonawcy MAAG oraz konsorc
jum Ekotrade do złożenia wyjaśnień rażąco
niskich cen ich ofert
, uzasadniając ten zarzut wartością obecnie realizowanej przez
Odwołującego usługi (3.053.492,34 zł) i zakresem usługi, która ma być realizowana w
wyniku prowadzonego obecnie postępowania przetargowego.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 224 ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z
odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Przepis ten
nakłada na Zamawiającego obowiązek żądania w określonych
okolicznościach wyjaśnień dotyczących ceny oferty, tj. w sytuacji gdy zaoferowana cena
wydaje się niewiarygodna, budzi wątpliwości i odbiega od cen rynkowych.
Natomiast w sytuacji,
gdy wystąpi co najmniej jedna z okoliczności wskazanych w
art. 224 ust. 2 ustawy Pzp, Zamawiający w każdym przypadku będzie miał obowiązek
wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień.
Art. 224 ust. 2 ustawy
Pzp stanowi bowiem, że w przypadku gdy cena całkowita oferty
złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od:
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w
ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia,
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
W niniejszym stanie faktycznym nie w
ystąpiła żadna z okoliczności, o których mowa
w art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Tymczasem z
wrócenie się przez Zamawiającego do
wykonawcy
o wyjaśnienia powinno mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy cena zarówno wydaje
się rażąco niska, jak i budzi wątpliwości co do możliwości wykonania zamówienia. Samo
podejrzenie rażącego zaniżenia nie uprawnia do badania jej realności. Dopiero zaniżenie w
połączeniu z obawą braku możliwości wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę daje
prawo do badania ceny.
Bezpodstawne żądanie wyjaśnień stanowi naruszenie przepisów
prawa. W tym przypadku b
rak jest jakichkolwiek podstaw do żądania wyjaśnień ceny ofert
wskazanych wykonawców. Ceny zaoferowane przez wskazanych wykonawców (wykonawcy
MAAG i konsorcjum Ekotrade)
nie tylko, że przekraczają szacunkową wartości zamówienia
dla tego konkretnego zadania, ale i kwot
ę jaką Zamawiający przeznaczył na jego
sfinansowanie.
Nie można więc uznać, że są one zaniżone i w konsekwencji żądać złożenia
takich
wyjaśnień jakich oczekuje Odwołujący. Reasumując wobec braku zaistnienia
przesłanek ustawowych do wzywania wskazanych wyżej wykonawców do złożenia
wyja
śnień rażąco niskiej ceny Izba uznała, że zarzut ten nie potwierdził się.
Zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 i 2
ustawy Pzp poprzez przedwczesny wybór oferty
najkorzystniejszej nie potwierdził się.
Niewątpliwym jest, że zarzut ten stanowi konsekwencję wcześniej postawionych
zarzutów i wobec uznania, że zarzuty odwołania (zarzut nr 1 i nr 2) nie potwierdziły się to i
ten zarzut nie potwierdził się.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.)
oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 1) lit. a) oraz pkt 2) lit. a), b) i d)
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …….………………