sygn. akt: KIO 3638/21
POSTANOWIENIE
z 30 grudnia 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Protokolant: Magdalena Pazura
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w Warszawie w dniu
30 grudnia
2021 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
15 grudnia 2021 r. przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
Gniewińskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Gniewinie i Fundację D.T.
SPORT w Lesznie w
postępowaniu prowadzonym przez Ośrodek Sportu i Rekreacji
w Olsztynie
postanawia:
1 . umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Gniewińskiego
Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Gniewinie i Fundacji D.T.
SPORT w Lesznie kwoty 15 0
00 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………………
sygn. akt: KIO 3638/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olsztynie - prowadzi na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r.
poz. 1129)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego, k
tórego przedmiotem jest świadczenie kompleksowej usługi
ratowników wodnych w obiekcie Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olsztynie: WCRS
Aquasfera przy al. Piłsudskiego 69B i ZKOS II przy ul. Mariańskiej 1 w Olsztynie w
2022 r.
W tymże postępowaniu odwołujący - wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia Gniewińskie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w
Gniewinie i Fundacja D.T. SPORT w Lesznie -
złożył ofertę.
W dniu w dniu 2 grudnia 2021 r. zamawiający zawiadomił wszystkich
wykonawców, ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, o wyborze
najkorzystniejszej oferty, za którą została uznana oferta odwołującego.
Następnie w dniu 8 grudnia 2021 r. zamawiający poinformował o
unieważnieniu
czynności
wyboru oferty
najkorzystniejszej
i unieważnieniu
postępowania. W uzasadnieniu podał, że już po wyborze oferty najkorzystniejszej
stwierdził, że „oferta wybrana jako najkorzystniejsza została złożona z naruszeniem
art. 226 ust. 1 pkt. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. nie została sporządzona
lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi
sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
określonymi przez zamawiającego” (zamawiający jedynie zacytował przepis art. 226
ust. 1 pkt. 6 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie podając żadnego uzasadnienia
faktycznego). W związku z powyższym zamawiający unieważnił czynność wyboru
oferty najkorzystniejszej, odrzucił ofertę odwołującego, a wobec braku środków do
wysokości ceny kolejnej oferty w rankingu ofert, unieważnił postępowanie na postawie
art. 255 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Na tą czynność odwołujący w dniu 15 grudnia 2021 r. złożył odwołanie,
rozpatrywane w
niniejszym postępowaniu odwoławczym. W odwołaniu zarzucał
zamawiającemu naruszenie art. 16 oraz art. 17 ustawy Prawo zamówień publicznych,
polegające na nieuprawnionym unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty i odrzuceniu oferty złożonej przez odwołującego, naruszenie art. 226 ust. 1 pkt
6 us
tawy Prawo zamówień publicznych, polegające na nieprawidłowym ustaleniu, iż
oferta wybrana jako najkorzystniejsza została złożona z naruszeniem art. 226 ust. 1
pkt 6
ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. nie została sporządzona lub
przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi
sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
określonymi przez zamawiającego i naruszenie art. 308 ust. 2 oraz 577 ustawy Prawo
zamówień publicznych, polegające na braku zawarcia z wybranym wykonawcą
umowy o świadczenie kompleksowej usługi ratowników wodnych w obiekcie Ośrodka
Sportu i
Rekreacji w Olsztynie: WCRS Aquasfera przy al. Piłsudskiego 69B i ZKOS II
przy ul.
Mariańskiej I w Olsztynie w 2022 r.
W uzasadnieniu
odwołania odwołujący wskazał, że z uzasadnienia odrzucenia
swojej oferty nie uzyskał informacji, o jakie konkretnie uchybienie miałoby chodzić.
Podkreślał, że ,,wszelkie dokumenty zostały przekazane w terminie za pośrednictwem
właściwego portalu komunikacji, o czym świadczy dobitnie fakt, iż oferta
odwołującego została przyjęta, rozpoznana i finalnie wybrana jako najkorzystniejsza.
Na żadnym wcześniejszym etapie przetargu zamawiający nie zgłaszał żadnych
zaostrzeń co do kompletności dokumentów, czy innych kwestii formalnych”.
Zamawiający w dniu 16 grudnia 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie. Wnosił
o
oddalenie odwołania i wyjaśnił, że w dniu 6 grudnia 2021 r. do Zamawiającego
wpłynęła informacja od innego wykonawcy, biorącego udział w postępowaniu, o
czynn
ości zamawiającego niezgodnej z prawem, mianowicie czynności polegającej
na naruszeniu przez z
amawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Prawo zamówień
publicznych
poprzez wybór oferty, która nie została w sposób prawidłowy podpisana
przez uprawnione do te
go osoby, bowiem podpisy złożone w przesłanej ofercie – jak
wskazywał wykonawca - są prawdopodobnie tylko i wyłącznie odbiciem graficznym
podpisu w/w, nie zaś zaszytym w plik oferty prawidłowo złożonym podpisem.
Biorąc pod uwagę powyższą okoliczność zamawiający podjął decyzję o
ponownej walidacji podpisu dokumentu pn. oferta_104724_Gniewińskie Wodne
Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe wszystkie załączniki (1)-zip oraz formularz
ofertowy z załącznikami (pdf), która to walidacja potwierdziła, że wskazane
dokument
y nie zawierają uwierzytelnienia elektronicznego. Zamawiający uznał zatem,
że oferta odwołującego została złożona z naruszeniem art. 226 ust. 1 pkt 6) ustawy
Prawo zamówień publicznych, tj. nie została sporządzona lub przekazana w sposób
zgodny z wymagania
mi technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub
przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi
przez z
amawiającego.
W związku z powyższym Zamawiający doszedł do konkluzji, że oferta
odwołującego została uznana za najkorzystniejszą z naruszeniem art. 17 ust. 2 oraz
art. 16
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Następnie zamawiający w dniu 27 grudnia 2021 r. zawiadomił, że „unieważnia
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oferty oraz unieważnia postępowanie z
dnia 8 grudnia 2021
r. jednocześnie informując, że dokona ponownego badania i
oceny ofert” (pismo przekazane mailem do sekretariatu Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 29 grudnia 2021 r.).
Treść powyżej przywołanych pism ustalono na podstawie dokumentów
złożonych przez strony do akt postępowania odwoławczego.
W dniu 30 grudnia 2021 r.
przed Krajową Izbą Odwoławczą odbyło się
posiedzenie niejawne z udziałem stron.
Na posiedzeniu zamawiający złożył do akt pismo z dnia 27 grudnia 2021 r., w
którym zawiadomił, że odrzuca ofertę odwołującego. W tymże piśmie zamawiający
podał szerszą podstawę prawną oraz uzasadnienie faktyczne odrzucenia oferty
Odwołującego (nie było tego ostatniego elementu w piśmie z dnia 8 grudnia 2021 r.
zawiadamiającym o pierwszym odrzuceniu oferty odwołującego).
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności Izba stwierdziła, że ziściła się
przesłanka do umorzenia postępowania, opisana w art. 568 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych tj. dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
Odwołujący złożył odwołanie na czynność, która została przez zamawiającego
unieważniona i ponowiona. Mimo że efekt pierwotnej i ponowionej decyzji
zamawiającego – odrzucenie oferty odwołującego i unieważnienie postępowania –
jest dla odwołującego taki sam, to w uzasadnieniu ponowionej czynności
zamawiający podał uzasadnienie faktyczne odrzucenia, którego wcześniej w ogóle
nie opisał. W konsekwencji Izba stwierdziła, że niniejsze postępowanie odwoławcze
stało się zbędne, ponieważ brak substratu zaskarżenia, skoro kwestionowana
odwołaniem czynność została unieważniona. W rezultacie spór stał się
bezprzedmiotowy.
Z
amawiający, odrzucając ponownie ofertę odwołującego, po raz pierwszy
podał uzasadnienie faktyczne tej decyzji, z którym odwołujący może polemizować w
nowym odwołaniu na ponowioną czynność (termin na ewentualne kolejne odwołanie
biegnie od dnia przekazania informacji o ponowionej czynności zamawiającego).
Odwołanie wniesione w niniejszym postępowaniu odwoławczym miało lakoniczne
uzasadnienie,
bowiem odwołujący mógł jedynie suponować powody odrzucenia jego
oferty.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 568 pkt 2
ustawy Prawo zamówień
publicznych wydała postanowienie, w którym umorzyła postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i
ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), nakazując dokonanie na
rzecz o
dwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………………………