KIO 3659/21 WYROK dnia 30 grudnia 2021 roku

Stan prawny na dzień: 09.06.2022

Sygn. akt: KIO 3659/21 

WYROK 

z dnia 30

grudnia 2021 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Danuta Dziubińska 

Protokolant:         Rafał Komoń 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 grudnia 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 grudnia 2021 r. przez wykonawcę Biuro 

Projektowo  - 

Usługowe  Automatyki  i  Informatyki  "MERPRO"  Spółka  z  ograniczoną 

odpowi

edzialnością  z  siedzibą  w  Poznaniu,  ul.  Starołęcka  7/10,  61—361  Poznań  w 

postępowaniu prowadzonym przez „ZGO Sp. z o.o. w Jarocinie – Wielkopolskie Centrum 

Recyklingu” Witaszyczki, ul. Mariusza Małynicza 1, 63-200 Jarocin 

przy udziale: 

A.  wykonawcy  J.  G., 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  J.  G.  "GRAJAN" 

Zakład  Produkcyjno-Usługowo-Handlowy,  Sierniki  1,  64-610  Rogoźno  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego, 

B.  wykonawcy  B.  G., 

prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Zakład 

Budownictwa Ogólnego „MODUŁ” B. G., Stróżówka 67, 38-300 Gorlice zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie;  

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  Biuro  Projektowo  -  Usługowe 

Automatyki  i  Informatyki  "MERPRO"  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Poznaniu, i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu 

od odwołania. 


Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 

14  dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………. 


Sygn. akt KIO 3659/21 

U z a s a d n i e n i e 

ZGO  Sp.  z  o.o.  w  Jarocinie 

–  Wielkopolskie  Centrum  Recyklingu  (dalej: 

Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  podstawie  ustawy  z  11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129), dalej: „Pzp”, 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Rozbudowa  Zakładu 

Zagospodarowania  Odpadów  Jarocin  –  Wielkopolskie  Centrum  Recyklingu;  zadanie  nr  3B: 

część  biologiczna  –  rozbudowa  o  m.in.  tunele  kompostowe  oraz  zadania  nr  3C:  część 

biologiczna 

–  rozbudowa  o  fermenter”,  numer  referencyjny:  ZGO/ZP/28/2021.  Wartość 

szacunkowa zamówienia została określona na kwotę powyżej progów unijnych. Ogłoszenie o 

zamówieniu  zostało  opublikowane  25  października  2021  r.  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod numerem: 2021/S 207-540496.  

grudnia  2021  r.  Zamawiający  zamieścił  na  platformie  zakupowej  zmiany 

postanowień  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (dalej:  „SWZ”),  a  10  grudnia  2021  r. 

zmiany  te  zostały  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  -  ogłoszenie  o 

zmianie nr 2021/S 240-629479. 

Z  zachowaniem  terminu  ustawowego  wykonawca  Biuro  Projektowo 

—  Usługowe 

Automatyki i Informatyki „MERPRO” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w  

Poznaniu 

(dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie    wobec  ww.  zmiany  postanowień  SWZ  w 

zakresie  warunku  udziału  w  postępowaniu,  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej (VII. 1.2 oraz SWZ rozdz. VII pkt 2.4 lit. a).  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu 

naruszenie: 

1)   art.  16  pkt  1  i  3  w  zw.  z  art.  112  ust.  1 

i  ust.  2  pkt  4  Pzp  poprzez  określenie  warunku 

udziału  w  Postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  z 

naruszeniem  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców i zasady proporcjonalności,  

2)   art.  137  ust.  4  i  5  w  zw.  z  art.  88  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp  poprzez 

udostępnienie  zmiany  treści  SWZ  na  stronie  internetowej  prowadzonego  postępowania 

przed publikacją ogłoszenia o zmianie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, czym 

Zamawiający  naruszył  zasadę  prowadzenia  postępowania  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  i 

równe  traktowanie  wykonawców  oraz  w  sposób 

przejrzysty,  a  także  innych  przepisów  wskazanych  lub  wynikających  z  uzasadnienia 

o

dwołania 


W

skazując  na  powyższe  zarzuty  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu 

dokonania zmiany treści zakwestionowanych postanowień SWZ w następujący sposób:  

Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  7  lat;  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie:  

wybudował przynajmniej 2 instalacje stabilizacji tlenowej o wydajności min. 16 000 Mg/rok 

każda,  wyposażonej  w  system  automatycznego  napowietrzania  wraz  z  systemem 

nawadniania  odpadu

,  składającej  się  z  min.  5  tuneli  w  konstrukcji  żelbetowej,  zgodne  z 

wym

ogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla  przetwarzania  odpadów,  lub  w  innej 

równoważnej  technice,  o  ile  zapewnia  ona  co  najmniej  równoważny  poziom  ochrony 

środowiska,  

wybudował przynajmniej 2 instalacje do stabilizacji beztlenowej o wydajności min. 15 000 

Mg/rok każda, składającej się z komory fermentacyjnej w technologii suchej ciągłej poziomej 

termofilowej  z  mieszaniem  poziomym  oraz  przepływem  tłokowym  fermentatu  wraz  z 

niezbędna infrastrukturą,  

alternatywnie:  

Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  7  lat,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie:  

wybudował przynajmniej 2 instalacje stabilizacji tlenowej o wydajności min. 16 000 Mg/rok 

każda,  wyposażonej  w  system  automatycznego  napowietrzania  wraz  ż  systemem 

nawadniania  odpadu,  składającej  się  z  min.  5  tuneli  w  konstrukcji  żelbetowej,  zgodne  z 

wymogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla  przetwarzania  odpadów,  lub  winnej 

równoważnej  technice,  o  ile  zapewnia  ona  co  najmniej  równoważny  poziom  ochrony 

środowiska,  

wybudował  przynajmniej  2  instalacje  do  stabilizacji  beztlenowej  o  wydajności  min.  15000 

Mg/rok każda, składającej się z komory fermentacyjnej w technologii suchej ciągłej poziomej 

termofilowej  z  mieszaniem  poziomym  oraz  przepływem  tłokowym  fermentatu  wraz  z 

niezbędna  infrastrukturą,  zgodne  z  wymogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla 

przetwarzania odpadów lub w innej  równoważnej technice, o ile zapewnia ona co najmniej 

równoważny poziom ochrony środowiska  

W  uzasadnieniu  odwołania,    w  uwagach  ogólnych,  Odwołujący  wskazał,  że 

z

amówienia  polega  na  rozbudowie  istniejącej  części  biologicznej  ZZO  Jarocin  o  instalację 

stabilizacji tlenowej oraz beztlenowej odpadów biodegradowalnych.  Inwestycja składa się z 

rozbudowy  o  dodatkowe  tunele  kompostowe  wraz  z  komorą  fermentacyjną  do  produkcji 

biogazu.  Zadanie  obejmuje  wykonanie  kompletnej  dokumentacji  projektowej  wraz  z 


uzyskaniem  wszelkich  wymaganych  przepisami  prawa  uzgodnień,  opinii  i  pozwoleń,  z 

zastrzeżeniem wydanej dla inwestycji decyzji środowiskowej.  

W

arunek  udziału  w  postępowaniu,  dotyczący  zdolności  technicznej  lub  zawodowej 

jest  już  kolejny  raz  zmieniany  przez  Zamawiającego.  Wcześniejsza  zmiana  została 

wprowadzona 25.10.2021 r. i 

polegała na ograniczeniu terytorialnym wykonanych instalacji, 

których  dotyczył  warunek  udziału,  do  obszaru  UE.  Jednak  zmiana  ta  została  skutecznie 

zaskarżona odwołaniem do KIO w sprawie KIO 3261/21. Zamawiający uwzględnił wówczas 

złożone  odwołanie,  zgadzając  się  z  zarzutem  wprowadzenia  zmian  ograniczających 

konkurencję.  Obecna  zmiana  została  wprowadzona  w  odpowiedzi  na  zapytanie  jednego  z 

wykonawców,  który  wskazał:  „Warunkiem  koniecznym  dla  rozpoczęcia  funkcjonowania 

rozbudowanej  instalacji jest  zmiana  obecnego  Pozwolenia  Zintegrowanego  (

…) Warunkiem 

uzyskania  Pozwolenia  Zintegrowanego  jest  wykonanie  instalacji  zgodnie  z  Dokumentem 

Referencyjnym  BAT,  jak  i  konkluzjami  BAT  (art.  202  Prawa  ochrony  środowiska)  (...)  W 

realizacji  zadania  kluczowe  zatem  nie  są  same  roboty  budowlane,  lecz  rozwiązania 

technologiczne i ich parametry techniczno - eksploatacyjne oraz emisyjne, wymagane przez 

jednolite  prawne  regulacje  środowiskowe,  obowiązujące  na  obszarze  Unii  Europejskiej”.  W 

ocenie  Odwołującego  wprowadzona  przez  Zamawiającego  zmiana  warunku,  która  miała 

korespondować  z  przedstawionym  zapytaniem,  nie  jest  precyzyjna,  a  to  na  Zamawiającym 

ciąży  obowiązek  określenia  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  jednoznaczny, 

obiektywny i niebudzący wątpliwości, a ocena kwalifikacji wykonawców powinna być oparta 

na jasnych i przejrzystych przesłankach, jakimi kierował się będzie Zamawiający.  

Uzasadniając zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 

Pzp  - 

wniosek  o  zmianę  warunku  w  zakresie  doświadczenia  dot.  instalacji  stabilizacji 

tlenowej 

Odwołujący  podkreślił brak doprecyzowania, jakiego rodzaju wymagania Pozwoleń 

Zintegrowanych  referencyjne  instalacje  miałyby  spełniać.  Tymczasem  wymagania,  które 

nale

ży  spełnić  celem  uzyskania  Pozwolenia  Zintegrowanego,  są  nie  tylko  niejednorodne 

przedmiotowo 

w  zakresie  korzystania  z  warunków  środowiska,  ale  także  niejednorodne 

terytorialnie.  Oznacza  to, 

że  normy  i  standardy  emisyjne  mogą  się  różnić  w  zależności  od 

prz

episów,  obowiązujących  na  terenie  poszczególnych  państw  członkowskich  Unii 

Europejskiej, 

zwłaszcza przy uwzględnieniu okresu 7 ostatnich lat, o których mowa w treści 

warunku  udziału.  Brak  wskazania  określonych  wymagań,  z  którymi  miałyby  być  zgodne 

wykonane 

Instalacje,  z  jednoczesnym  nawiązaniem  w  treści  warunku  do  Pozwoleń 

Zintegrowanych, powoduje, że warunek ten uprzywilejowuje tylko jedną grupę wykonawców, 

a  mianowicie  tych,  którzy  w  ciągu  ostatnich  7  lat  uzyskali  Pozwolenie  Zintegrowane  dla 

wybudowanych 

Instalacji, zgodne z przepisami obowiązującymi na terenie UE. Chodzi zatem 

de facto o grupę wykonawców, którzy zrealizowali referencyjną inwestycję na terenie UE w 


ciągu  ostatnich  7  lat.  Oznaczałoby  to  sprowadzenie  dokonanej  zmiany  warunku  do  tego 

samego  b

rzmienia,  które  zostało  zaskarżone  w  postępowaniu  KIO  3261/21.  Tymczasem  w 

ocenie  Odwołującego  wprowadzenie  warunku  w  rozumieniu  wyżej  wskazanym  jest  

niedopuszczalne i stanowiłoby obejście prawa co najmniej z dwóch powodów. Po  pierwsze, 

skoro Zamawiający uwzględnił odwołanie w sprawie KIO 3261/21, to zgodnie z art. 522 ust. 

1  Pzp  w  takiej  sytuacji  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Na 

gruncie niniejszego p

ostępowania Zamawiający po uwzględnieniu odwołania w sprawie KIO 

3261/21 wycofał się z wymogu wykonania instalacji referencyjnych na terenie UE i wszelkie 

próby ponownego wprowadzenia tego wymogu, poprzez odniesienie do wymagań Pozwoleń 

Zintegrowanych zgod

nych z przepisami obowiązującymi na terenie UE, stanowiłoby obejście 

prawa.  Po  drugie, 

takie  rozumienie  warunku  oznaczałoby  wykluczenia  z  ubiegania  się  o 

zamówienie  wykonawców,  którzy  co  prawda  mają    doświadczenie  w  realizacji  instalacji 

zgodnych z wymogam

i PFU, jednak w miejscu jej wykonania przepisy prawa nie przewidują 

wydania  pozwolenia  zintegrowanego.  Po  trzecie,   

sytuacja,  w  której  Zamawiający  uzna  za 

spełniające warunek udziału wykonanie instalacji spełniającej wymagania wydanego dla niej 

pozwolenia zintegrowanego, zgodnego z 

przepisami obowiązującemu na terenie UE, byłaby 

równoznaczna  z  brakiem  jednakowego  dla  wszystkich  wykonawców  miernika  oceny 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  W  pozwoleniu  zintegrowanym  ustala  się 

dopuszczalne 

wielkości  emisji  gazów  lub  pyłów  wprowadzanych  do  powietrza  zgodnie  z 

obowiązującymi  normami.  Jednak  normy  w    poszczególnych  państwach  członkowskich  UE 

mogą  się  różnić,  zwłaszcza  że  Zamawiający  zakreślił  długi  7  -  letni  okres  dla  realizacji 

inwestycji  ref

erencyjnych,  w  którym  to  okresie  standardy  emisyjne  nie  były  ujednolicone 

unijnie.  W  związku  z  powyższym  w  ocenie  Odwołującego  uzasadnione  pozostaje  żądanie 

odwołania  dotyczące  doprecyzowania  warunku  udziału  w  taki  sposób,  aby  nie  budziło 

wątpliwości,  jakie  konkretnie  wymogi  będą  podstawą  oceny  spełnienia  tego  warunku  w 

zakresie  doświadczenia  wykonawcy.  Wyłącznie  odniesienie  brzmienia  warunku  udziału  do 

Konkluzji  BAT  stanowić  będzie  o  jednoznaczności  tego  warunku,  a  dodatkowo  umożliwi  

Zamawiającemu  dokonanie  oceny  spełnienia  warunku  w  sposób  zapewniający  równe  

traktowanie wykonawców.  

Odwołujący  podał,  że  poprzez  konkluzje  BAT  zgodnie z  art.  3 pkt  8d  ustawy  Prawo 

ochrony  środowiska  -  rozumie  się  dokument  sporządzony  na  podstawie  dokumentu 

referencyjnego  BA

T,  przyjmowany  przez  Komisję    w  drodze  decyzji,  zgodnie  z  przepisami 

dotyczącymi  emisji  przemysłowych,  formułujący  wnioski  dotyczące  najlepszych  dostępnych 

technik, ich opisu, informacji służącej ocenie ich przydatności, wielkości emisji powiązanych 

z  najl

epszymi  dostępnymi  technikami,  powiązanego  monitoringu,  powiązanych  poziomów 


zużycia  oraz,  w  stosownych  przypadkach,  odpowiednich  sposobów  przeprowadzenia 

remediacji.  Dokumentem,  o  którym  mowa  w  powyżej  definicji,  jest  decyzja  wykonawcza 

Komisji  (UE)  2018/

1147  z  dnia  10.08.2018  r.  ustanawiająca    konkluzje  dot.  najlepszych 

dostępnych  technik  (BAT)  w  odniesieniu  do  przetwarzania  odpadów  zgodnie  z  dyrektywą 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady 

2010/75/UE.  Zgodnie  zaś  z  preambułą  tejże  decyzji  - 

Konkluzje  dotyczące  najlepszych  dostępnych  technik  (BAT)  służą  jako  odniesienie  przy 

ustalaniu 

warunków  pozwolenia  w  przypadku  instalacji  objętych  zakresem  rozdziału  II 

dyrektywy  2010/75/UE. 

Zaś  Właściwe  organy  powinny  określać    dopuszczalne  wartości 

emisji dzięki którym w normalnych warunkach eksploatacji emisje nie przekroczą poziomów 

powiązanych z najlepszymi dostępnymi technikami określonymi w  konkluzjach dotyczących 

BAT. Tym samym biorąc pod uwagę art. 202 ust. 2 Prawa ochrony środowiska - Do instalacji 

wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego nie stosuje się przepisów art. 224 ust. 

3 i 4; dla tych instalacji ustala się w szczególności  dopuszczalną wielkość emisji gazów lub 

pyłów  wprowadzanych  do  powietrza:  1)    wymienionych  w  konkluzjach  BAT,  a  jeżeli  nie 

zostały  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  -  w  dokumentach 

referencyjnych  BAT; 

2)  objętych  standardami  emisyjnymi)  -  za  uzasadnione  należy  uznać 

wprowadzenie  do  treści  warunku  udziału  bezpośrednie  i  jednoznaczne  odniesienie  do 

wymogów wynikających z Konkluzji BAT.  

W uzasadnieniu zarzutu naruszenia art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 112 ust. 1 i ust. 2 pkt 

4  Pzp  - 

wniosek  o  zmianę  warunku  w  zakresie  doświadczenia  dot.  instalacji  stabilizacji 

beztlenowej 

Odwołujący  wskazał,  że  w  przypadku  wymaganego  doświadczenia, 

odnoszącego  się  do  wykonania  instalacji  do  stabilizacji  beztlenowej,  odniesienie  do 

wymogów Pozwoleń Zintegrowanych zgodnych z przepisami obowiązującymi na terenie UE 

jest  nieuzasadnione  również  wymaganiami  wynikającymi  z  opisu  przedmiotu  zamówienia. 

Zgodnie  z  opisem  technologii  zawartymi  w  dokumentacji  zamówienia  do  obowiązków 

Wykonawcy nie należy wykonanie pełnej linii procesowej związanej z procesem fermentacji 

wraz  z  modułem  wykorzystania  gazu.  Zakres  związany  z  kogeneracją  oraz  oczyszczaniem 

gazu  jest  bowiem  objęty  oddzielnym  postępowaniem,  w  którym  to  postępowaniu 

wprowadzenie  jakichkolwiek  odniesień  do  standardów  emisyjnych  można  by  uznać  za 

celowe,  j

ednak  podobne  obostrzenia  w  warunkach  udziału  nie  są  proporcjonalne  do 

wymogów  niniejszego  postępowania,  którego  przedmiot  dotyczy  rozbudowy  istniejącej 

instalacji  o  halę  przygotowania  wsadu  oraz  fermenter  (przy  spełnieniu  określonych 

parametrów)  i  podłączenia  się  do  istniejącej    infrastruktury  -  bez  jakichkolwiek  istotnych 

ingerencji.  Tym  samym  zakwestionowany  warunek  nie  jest  w  ogóle  adekwatny  i 

proporcjonalny do zakresu rzeczowego 

zamówienia w tej właśnie części, odnoszącej się do 

procesów fermentacyjnych. A zatem za wystarczające uznać należy doświadczenie, którego 


wymagał Zamawiający przed zmianą warunku udziału, zwłaszcza że uzyskanie Pozwolenia 

Zintegrowanego leży w gestii samego Zamawiającego, nie zaś wykonawcy. Warunki udziału 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  mogą  być  nadmierne  oraz  nie 

mogą w nieuzasadniony sposób eliminować z udziału w postępowaniu wykonawców w pełni 

zdolnych  do  jego  wykonania.  Zamawiający  powinni  zatem  kształtować  warunki  udziału  w 

sposób,  który  będzie  uzasadniony  ich  rzeczywistymi  potrzebami,  przy  zachowaniu  

odpowi

edniego poziomu konkurencyjności postępowania. Odwołujący wskazał, że zmieniony 

przez  Zamawiającego  warunek  udziału,  odnoszący  się  do  doświadczenia  wykonawcy  w 

zakresie  wykonania  instalacji  stabilizacji  beztlenowej,  jest  nadmiemy  i  nieuzasadniony 

przedmiot

em  zamówienia.  W  przypadku  uznania,  że  proporcjonalne  i    adekwatne  do 

przedmiotu zamówienia jest wymaganie zgodności wykonanych instalacji stabilizacji tlenowej 

zgodnych  z 

przepisami  obowiązującymi  na  terenie  UE,  Odwołujący  wnosi  o  nakazanie 

Zamawiającemu  wprowadzenia  takiej  zmiany,  która  w  sposób  jednoznaczny  odnosić  się 

będzie  do  zgodności  z  wymaganiami,  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla  przetwarzania 

odpadów lub z inną równoważną techniką, o ile zapewnia, co najmniej równoważny poziom 

ochrony środowiska.  

W uzasadnieniu naruszenia art. 137 ust. 4 i 5 w zw. z art. 88 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 

1  i  2  1.  Odwołujący  wskazał,  że  8  grudnia  2021r.  Zamawiający  wprowadził  na  stronie 

prowadzonego  postępowania  informację  o  dokonanej  zmianie  warunku  udziału  w 

postępowaniu.  Dodatkowo tego dnia opublikował brzmienie wysłanego do Urzędu Publikacji 

UE ogłoszenia o zmianie. Jednak publikacja tego ogłoszenia nastąpiła 10 grudnia 2021 r. i 

tego  dnia  Zamawiający  opublikował  na  stronie  prowadzonego  postępowania  stosowne 

ogłoszenie o zmianie. Wbrew dyspozycji przepisu art. 137 ust. 5 Pzp  udostępnienie zmiany 

treści  SWZ  na  stronie  internetowej  prowadzonego  postępowania  nastąpiło  na  2  dni  przed 

publikacją ogłoszenia  o zmianie.  Jednocześnie  korelacja  czasowa między  wysłaniem  przez 

Zamawiającego  ogłoszenia  o  zmianie  do  Dziennika  Urzędowego  UE,  a  jego  publikacją  nie 

wskazuje na to, by Zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 48 godzin 

od  potwierdzenia przez Urząd  Publikacji  UE  otrzymania ogłoszenia  o  zmianie (co  wynika z 

dokumentów  zamieszczonych przez  Zamawiającego na  stronie internetowej  prowadzonego 

postępowania).  Tym  samym  nie  wystąpiła  sytuacja  opisana  w  art.  137  ust.  5  Pzp,  która  w 

drodze  wyjątku  dopuszczałby  zamieszczenie  zmiany  treści  SWZ  na  stronie  internetowej 

prowadzonego  postępowania  przed  publikacją  zmiany  w  Dzienniku  Urzędowym  UE.  Nie 

ulega przy tym wątpliwości, że zaistniała sytuacja w sposób istotny ograniczyła konkurencję 

w  niniejszym  postępowaniu.  Wykonawcy  spoza  Polski,  dla  których  podstawowym  źródłem 

informacji  o  postępowaniu  pozostają  ogłoszenia publikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  UE, 

nie  mieli  bowiem  w  zakresie  zmienionego  warunku  udziału  jednakowego  dostępu  do 


informacji.  Ogłoszenie  o  zmianie  ogłoszenia  (i  to  w  newralgicznym  zakresie  dotyczącym 

wa

runków  udziału  w  postępowaniu)  zostało  bowiem  opublikowane  2  dni  po  zamieszczeniu 

informacji  o  zmianie  SWZ na  stronie  internetowej  prowadzonego  postępowania.  Stanowi  to 

naruszenie zasady wyrażonej w art. 16 pkt 1 i 2 Pzp.   

Zamawiający  w  pisemnej    odpowiedzi  na  odwołanie  z  29  grudnia  2021  r.  wniósł  o 

oddalenie odwołania.  

W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający podał m.in., że 17 grudnia (piątek) 

o  godz.  16.41  do  Zamawiającego  wpłynęło  zawiadomienie  o  wniesieniu  Odwołania  do 

Krajowej  Izby  Odwo

ławczej,  natomiast  20  grudnia  2021  r.  doszło  do  otwarcia  ofert  w 

p

ostępowaniu.  Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 112 ust. 1 i 

ust. 2 pkt 4 Pzp 

Zamawiający wskazał, że podejmując decyzję o realizacji inwestycji, objętej 

post

ępowaniem,  wykonawca  musi  mieć  na  uwadze  regulacje  prawne,  których  spełnienie 

będzie od wykonawcy wymagane na każdym z etapów istnienia przedsięwzięcia. Jednym z 

warunków funkcjonowania (eksploatacji) instalacji, kwalifikowanych jako mogące powodować 

znacz

ne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako 

całości, jest uzyskanie Pozwolenia Zintegrowanego.  W myśl art. 204 ust.1 ustawy z dnia 27 

kwietnia  2001  r.  Prawo  ochrony  środowiska  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1973  z  późn.  zm.) 

(dalej:  ustawa  POŚ)  „instalacje  wymagające  pozwolenia  zintegrowanego  spełniają 

wymagania  ochrony  środowiska  wynikające  z  najlepszych  dostępnych  technik,  a  w 

szczególności nie mogą powodować przekroczenia granicznych wielkości emisyjnych”. Brak 

spełnienia  ww.  przesłanki  stanowi  podstawę  odmowy  wydania  pozwolenia  przez  organ 

właściwy (art. 186 ust. 1 pkt 1 ustawy POŚ). Instalacja będąca przedmiotem postępowania 

objęta  została  decyzją  wykonawczą  Komisji  (UE)  2018/1147  z  dnia  10  sierpnia  2018  r. 

ustanawiającą konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do 

przetwarzania odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 

(Dz.  U.  UE.  L.  z  2019  r.  Nr  92,  str.  12).  A  zatem,  z 

punktu  widzenia  Zamawiającego 

konieczne j

est osiągnięcie w ramach postępowania celu w postaci spełnienia warunków BAT 

potrzebnych  dla  uzyskania  Pozwolenia  Zintegrowanego.    Kluczową  kwestią  dla  możliwości 

uzyskania  pozwolenia  na  eksploatację  ww.  instalacji,  staje  się  więc  spełnienie  przez 

instalac

ję  wymagań  wynikających  z  „najlepszych  dostępnych  technik”,  przez  które  rozumie 

się najbardziej efektywny i zaawansowany poziom rozwoju technologii i metod prowadzenia 

danej  działalności,  który  wskazuje  możliwe  wykorzystanie  poszczególnych  technik,  jako 

po

dstawy  przy  ustalaniu  dopuszczalnych  wielkości  emisji  i  innych  warunków  pozwolenia 

mających na celu zapobieganie powstawaniu, a jeżeli nie jest to możliwe, ograniczenie emisji 

i oddziaływania na środowisko jako całość, z tym że:  


a)  technika - 

oznacza zarówno stosowaną technologię, jak i sposób, w jaki dana instalacja 

jest projektowana, wykonywana, eksploatowana oraz likwidowana,  

b) 

dostępne  techniki  -  oznaczają  techniki  o  takim  stopniu  rozwoju,  który  umożliwia  ich 

praktyczne  zastosowanie  w  danej  dziedzini

e  przemysłu,  z  uwzględnieniem  warunków 

ekonomicznych  i  technicznych  oraz  rachunku  kosztów  i  korzyści,  a  które  to  techniki 

prowadzący daną działalność może uzyskać,  

c)  najlepsza  technika  - 

oznacza  najbardziej  efektywną  technikę  w  osiąganiu  wysokiego 

ogólnego poziomu ochrony środowiska jako całości.  

Przesłanki jakimi należy się kierować przy ustalaniu wymagań stawianych najlepszym 

dostępnych  technikom,  zawarte  zostały  w  art.  207  ust.  1  i  ust.  1a  ustawy  POŚ,  zgodnie  z 

którym  najlepsze  dostępne  techniki  powinny  spełniać  m.in.  wymagania  zawarte  w 

dokumentach  referencyjnych  BAT  oraz  konkluzjach  BAT,  o  ile  zostały  opublikowane  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej.  Aby  więc  uznać,  że  najlepsze  dostępne  techniki 

zostały  przez  instalację  spełnione,  w  sytuacji,  gdy  wydane  zostały  konkluzje  BAT  ją 

obejmujące,  konieczne  jest  odniesienie  się  do  ich  treści.  Jak  wskazuje  się  w  literaturze: 

„oznacza  to,  że  w  tym  zakresie  działalność  podmiotów  i  organów  administracji  jest 

zdeterminowana  danymi  zawartymi  w  tych  źródłach  informacyjnych”  (K.  Gruszecki  [w:] 

Prawo  ochrony  środowiska.  Komentarz,  wyd.  V,  Warszawa  2019,  art.  207).  Konkluzje 

dotyczące  najlepszych  dostępnych  technik  (konkluzje  BAT)  służą  jako  odniesienie  przy 

ustalaniu  warunków  pozwolenia  w  przypadku  instalacji  objętych  obowiązkiem  uzyskania 

Pozwolenia  Zintegrowanego,  zaś  rolą  organu  właściwego  do  jego  wydania  jest  określenie 

dopuszczalnych  wartości  emisji,  dzięki  którym  w  normalnych  warunkach  eksploatacji  nie 

przekroczą one poziomów powiązanych z najlepszymi dostępnymi technikami określonymi w 

konkluzjach  dotyczących  BAT.  Jeżeli  konkluzje  BAT  nie  określają  granicznych  wielkości 

emisyjnych,  określone  w  Pozwoleniu  Zintegrowanym  warunki  powinny  odpowiadać 

poziomowi  ochrony  środowiska  określonemu  w  konkluzjach  BAT.  Choć  w  Pozwoleniach 

Zintegrowanych  ustala  się  warunki  emisji,  bez  zalecania  jakiejkolwiek  techniki  czy 

technologii,  elementem  wniosku  o  jego  wydanie  jest  wykazanie  że  zastosowane  najlepsze 

dostępne  techniki  spełniają  m.in.  wymagania  określone  w  konkluzjach  BAT,  a  brak 

wypełniania  wymagań  konkluzji  BAT  będzie  skutkować  odmową  wydania  Pozwolenia 

Zintegrowanego,  a  brak  Pozwolenia  Zintegrowanego  niedopuszczeniem  do  użytkowania  i 

eksploatacji instalacji.  

Przenosząc powyższe na treść Odwołania, Zamawiający wskazał, iż wobec faktu, że 

warunkiem otrzymania Pozwolenia Zintegrowanego jest spełnienie wymagań wynikających z 

konkluzji  BAT,    bezzasadny  jest  wniosek  Wykonawcy  o  zmianę  w  kwestionowanych 


zapisach  SWZ  frazy  „wymogi  Pozwoleń  Zintegrowanych  zgodnych  z  przepisami 

ob

owiązującymi  na  terenie  UE”  frazą  „wymogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla 

przetwarzania  odpadów”.  Zdania  te  mają  bowiem  tożsame  znaczenie.  Dla  prawidłowego 

wykonania  zamówienia,  niezbędne  jest  spełnienie  wymagań  koniecznych  do  uzyskania 

Pozwolenia  Zinte

growanego,  a  więc  odpowiadających  konkluzjom  BAT.  Postawienie 

warunku  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  wykonawcy,  odwołujące  się  do 

doświadczenia  w  wykonaniu  instalacji  zgodnie  z  wymogami  dla  uzyskania  Pozwolenia 

Zintegrowanego, jest zatem uz

asadnione z uwagi na przedmiot i charakterystykę przedmiotu 

zamówienia. Podkreślenia przy tym wymaga, że kwestionowane przez Odwołującego zapisy 

nie  odwołują  się  do  warunku  uzyskania  przez  wykonawcę  Pozwoleń  Zintegrowanych,  ale 

wykonania  instalacji,  które  spełniają  wymagania  takich  Pozwoleń,  a  więc  także  takich,  dla 

których  Pozwolenie  Zintegrowane  nie  jest  wydawane,  ale  które  odpowiadają  konkluzjom 

dotyczącym  najlepszych  dostępnych  technik.    Zgodnie  z  utrwalonym  orzecznictwem 

Krajowej  Izby  Odwoławczej,  choć  stawiane  wykonawcom  przez  Zamawiającego  wymogi  w 

opisie  warunku muszą  być  proporcjonalne,  a tym  samym  nie  mogą  one  być  nadmierne,  to 

jednak  mogą  one  być  postawione  na  wysokim  poziomie,  zbliżonym,  czy  niekiedy  nawet 

tożsamym z zakresem ujętym w opisie przedmiotu zamówienia. Jak bowiem zauważa się w 

doktrynie  i  orzecznictwie,  opis  oceny  spełniania  warunków  jest  podyktowany  specyfiką 

zamówienia,  jego  zakresem  lub  rozmiarem,  a  także  stopniem  złożoności  i  nie  musi 

zapewniać możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia każdemu zainteresowanemu. 

Nie  stanowi  zatem  utrudniania  uczciwej  konkurencji  fakt,  że  warunków  udziału  w 

postępowaniu  nie  będą  mogli  spełnić  wszyscy  zainteresowani  ubieganiem  się  o  udzielenie 

zamówienia.  Zamawiający  może  określać  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób 

odpowiadający  jego  potrzebom,  pod  warunkiem  że  nie  spowoduje  to  wyeliminowania  z 

ubiegania  się  o  zamówienie  wykonawców,  którzy  mogą  to  zamówienie  wykonać. 

Przestrzeganie zasady zachowania uczciwej konkurencji nie może być zatem utożsamiane z 

dopuszczeniem  do  udziału  w  postępowaniu  wykonawców  niezdolnych  do  należytego 

wykonania  zamówienia  publicznego  (J.  Nowicki  [w:],  Prawo  zamówień  publicznych. 

Komentarz,  wyd.  IV,  WKP,  Warszawa  2019,  art.  22].  Z  poglądów  doktryny  wynika,  że 

warunki 

udziału  w  postępowaniu,  określone  zgodnie  z  m.in.  zasadami  proporcjonalności  i 

uczciwej konkurencji, mają odpowiadać potrzebom zamawiającego, dotyczącym przedmiotu 

zamówienia.  W  ocenie  Zamawiającego,  analizowane  zapisy  SWZ  zostały  sformułowane 

zgodnie z tymi wytycznymi.     

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 137 ust. 4 i ust. 5 w zw. z art. 88 ust. 1 w 

zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp 

Zamawiający  podał,  że  ogłoszenie  o  zmianie    SWZ  zostało 

wysłane  do  Urzędu  Publikacji  Unii  Europejskiej  6  grudnia  2021  r.  natomiast  na  stronie 


prowadzonego  Postępowania  odpowiedzi  i  zmiana  SWZ  zostały  zamieszczone  8  grudnia 

2021  r.,  po  upływie  48  godzin  po  wysłaniu  ogłoszenia  i  jego  otrzymaniu  przez  UPUE. 

Dowód:  Wysłane  ogłoszenie  o  zmianie  z  poświadczeniem  daty  wysłania  dokumentu  dnia 

06.12.2021 r. , 

Opublikowane ogłoszenie o zmianie - Suplement do Dziennika Urzędowego 

Unii  Europejskiej,  2021/S  207-

540496  z  poświadczeniem  daty  otrzymania  dokumentu  dnia 

06.12.2021  r.  [Roboty  budowlane  -  629479-2021  -  TED  Tenders  Electronic  Daily 

(europa.eu))  

Wykonawcy:  J.  G. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firma  J.  G.  „GRAJAN” 

Zakład  Produkcyjno-Usługowo-Handlowy  (dalej:  „Przystępujący  Grajan”)  oraz  B.  G. 

prowadząca działalność gospodarcza pod firmą Zakład Budownictwa Ogólnego „MODUŁ” B. 

G. 

(dalej:  „Przystępujący  Moduł”)  zgłosili  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie 

Odwołującego  wskazując  swój  interes  w  rozstrzygnięciu  odwołania  na  korzyść 

Odwołującego.  Żadna ze stron  nie

zgłosiła opozycji  wobec  przystąpienia ww.  wykonawców 

do  postępowania  odwoławczego.  W  związku  z  powyższym  ww.  wykonawcy  stali  się 

uczestnik

ami postępowania.  

Swoje zgłoszenie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił 

wykonawca  Strabag  sp.  z  o.o.  Odwołujący  zgłosił  opozycję  wobec  przystąpienia  tego 

wykonawcy  do  postępowania  odwoławczego  podnosząc,  że  nie  wykazał  on  interesu  w 

przystąpieniu  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  i  nie  ma  statusu 

wykonawcy, bowiem swoje zgłoszenie przystąpienia poczynił 22 grudnia 2021 r. Tymczasem 

w  dniu  20  grudnia  2021  r.  nastąpiło  otwarcie  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  wśród  tych 

ofert  nie  ma  oferty  wykonawcy  Strabag 

Sp.  z  o.  o.  Z  uwagi  na  to,  że  podmiot  ten  zgłosił 

przystąpienie do  postępowania odwoławczego po stronie  Zamawiającego niezbędne  było  z 

jego  strony  złożenie  oferty  w  postępowaniu  dla  wykazania  interesu  w  zgłoszeniu 

przystąpienia. W ocenie Odwołującego, mimo iż wykonawca Strabag sp. z o.o. nie  stawił się 

na  posiedzeniu,  zgłoszenie  opozycji  jest  uzasadnione,  bowiem  chodzi  o  to,  aby  podmiot 

nieuprawniony nie mógł ewentualnie korzystać z dalszych środków ochrony prawnej.  

Izba  postanow

iła  uwzględnić  opozycję  Odwołującego  wobec  przystąpienia 

wykonawcy  Strabag  sp.  z  o.o. 

do  postępowania odwoławczego po  stronie Zamawiającego, 

podzielając  stanowisko  o  braku  interesu  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  strony  do 

której  przystępuje.  Nie  jest  sporne,  że  wykonawca  ten  nie  złożył  swojej  oferty,  na  złożenie 

której  termin  upłynął  20  grudnia  2021  r.  Trudno  zatem  przyjąć,  że  ma  interes  w 

rozstrzygnięciu odwołania na korzyść Zamawiającego.  

Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania złożonej przez Zamawiającego 

oraz dowody załączone do złożonych pism i złożone na rozprawie. 


Kr

ajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  odwołanie,  uwzględniając  dokumentację 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz  stanowiska  Stron  i 

Przystępujących, a także zgromadzone dowody, ustaliła i zważyła co następuje: 

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych.  Wpis  w  prawidłowej  wysokości  został 

wniesiony w ustawowym terminie.  N

ie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących 

odrzuceniem odwołania, o których stanowi art. 528 ustawy Pzp. 

Wykazując  swoje  uprawnienie  do  skorzystania  ze  środków  ochrony  prawnej 

Odwołujący  m.in.  wskazał,  że  jest  zainteresowany  pozyskaniem  zamówienia  i  posiada 

zdolność  do  jego  wykonania  zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  Odwołujący  chciałby  mieć  zatem  możliwość  złożenia  swojej  oferty  w 

postępowaniu,  jednak  dokonana  przez  Zamawiającego  w  dniu  8.12.2021  r.  zmiana 

postanowie

ń  SWZ  w  zakresie  warunków  udziału,  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej, jest na tyle niejednoznaczna, że pozostawia wątpliwości interpretacyjne do tego, 

co  Zamawiając  rozumie  przez  dodane  sformułowanie  „wymogi  Pozwoleń  Zintegrowanych 

zgodnych  z  przepisami  obowiązującymi  na  terenie  UE”,  co  stanowi  o  naruszeniu  zasady 

zachowania  uczciwej  konkurencji,  równego  traktowania  wykonawców  oraz  zasady 

proporcjonalności.  Wobec  niejasnego  brzmienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  złożenie 

oferty  przez  Odwołującego  wiązałoby  się  z  ryzykiem  jej  odrzucenia  na  podstawie  art.  226 

ust.  1 

pkt  2  lit.  b  Pzp.    Natomiast  brak  złożenia  oferty  przez  Odwołującego  oznacza  brak 

pozyskania przez niego zamówienia, a tym samym brak osiągniecia przychodu i zysku.

W  ocenie  Izby  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  skorzystania  w 

postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Zostały wypełnione przesłanki, o których mowa 

w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Kwestionowany 

w  odwołaniu  zmieniony  przez  Zamawiającego  warunek  udziału  w 

postępowaniu, określony w rozdziale VII pkt 2.4 lit a SWZ, brzmi:  

„Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  7  lat,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie:   

wybudował  przynajmniej  2  instalacje  stabilizacji  tlenowej  o  wydajności  min.  16  000 

Mg/rok każda, wyposażonej w system automatycznego napowietrzania wraz z systemem 

nawadniania  odpadu,  składającej  się  z  min.  5  tuneli  w  konstrukcji  żelbetowej,  w  tym 

przynajmniej  jedną  instalację  z  dachem  żelbetowym,  które  spełniły  wymogi  Pozwoleń 

Zintegrowanych zgodnych z przepisami obowiązującymi na terenie UE,  


wybudował przynajmniej 2 instalacje do stabilizacji beztlenowej o wydajności min. 15 000 

Mg/rok  każda,  składającej  się  z  komory  fermentacyjnej  w  technologii  suchej  ciągłej 

poziomej  termofilowej  z  mieszaniem  poziomym  oraz  przepływem  tłokowym  fermentatu 

wraz 

z  niezbędna  infrastrukturą,  które  spełniły  wymogi  Pozwoleń  Zintegrowanych 

zgodnych z przepisami obowiązującymi na terenie UE,”.  

Odwołujący,  wnioskuje o zmianę ww. warunku w następujący sposób, tj.: 

Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  7  lat;  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie:  

wybudował przynajmniej 2 instalacje stabilizacji tlenowej o wydajności min. 16 000 Mg/rok 

każda,  wyposażonej  w  system  automatycznego  napowietrzania  wraz  z  systemem 

naw

adniania  odpadu,  składającej  się  z  min.  5  tuneli  w  konstrukcji  żelbetowej,  zgodne  z 

wymogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla  przetwarzania  odpadów,  lub  w  innej 

równoważnej  technice,  o  ile  zapewnia  ona  co  najmniej  równoważny  poziom  ochrony 

środowiska,  

-  w

ybudował przynajmniej 2 instalacje do stabilizacji beztlenowej o wydajności min. 15 000 

Mg/rok każda, składającej się z komory fermentacyjnej w technologii suchej ciągłej poziomej 

termofilowej  z  mieszaniem  poziomym  oraz  przepływem  tłokowym  fermentatu  wraz  z 

niezbędna infrastrukturą,  

alternatywnie:  

Wykonawca  spełni  warunek,  jeżeli  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  7  lat,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie:  

wybudował przynajmniej 2 instalacje stabilizacji tlenowej o wydajności min. 16 000 Mg/rok 

każda,  wyposażonej  w  system  automatycznego  napowietrzania  wraz  ż  systemem 

nawadniania  odpadu,  składającej  się  z  min.  5  tuneli  w  konstrukcji  żelbetowej,  zgodne  z 

wymogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla  przetwarzania  odpadów,  lub  w  innej 

równoważnej  technice,  o  ile  zapewnia  ona  co  najmniej  równoważny  poziom  ochrony 

środowiska, 

wybudował  przynajmniej  2  instalacje  do  stabilizacji  beztlenowej  o  wydajności  min.  15000 

Mg/rok każda, składającej się z komory fermentacyjnej w technologii suchej ciągłej poziomej 

termofilowej  z  mieszaniem  poziomym  oraz  przepływem  tłokowym  fermentatu  wraz  z 

niezbędna  infrastrukturą,  zgodne  z  wymogami  wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla 

przetwarzania odpadów lub w innej  równoważnej technice, o ile zapewnia ona co najmniej 

równoważny poziom ochrony środowiska  

Izba zważyła, co następuje: 


Odwołanie podlega oddaleniu.  

Ad zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 3 w zw. z art. 112 ust. 1 i 2 pkt 4 Pzp poprzez określenie 

warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  z 

naruszeniem  zasady  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wyk

onawców i zasady proporcjonalności  

Stosownie  do  art.  16  Pzp:

Zamawiający przygotowuje i  przeprowadza  postępowanie 

o udzielenie zamówienia w sposób: 1)  zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz 

równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3)  proporcjonalny. 

Zgodnie  z  art.  112  ust.  1  i  2  pkt  4  Pzp: 

1.  Zamawiający  określa  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 

wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy  zdolności.  2.  Warunki  udziału  w  postępowaniu  mogą 

dotyczyć:  zdolności technicznej lub zawodowej. 

Z uwagi na treść zarzutu w sprawie kluczowe jest po pierwsze, jak należy rozumieć 

sporny warunek udziału w postępowaniu, określony w rozdz. VII pkt 2.4.lit a SWZ, po drugie, 

czy narusza on wskazane 

w odwołaniu przepisy Pzp, a także - z uwagi na fakt, że w dniu 20 

grudnia 2021 r. nastąpiło otwarcie ofert złożonych w postępowaniu - czy postępowanie winno 

zostać unieważnione na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp w związku z art. 457 ust. 1 pkt 1 Pzp, o 

co na rozprawie wnosił Odwołujący i przystępujący po jego stronie wykonawcy. 

Zauważenia  wymaga,  że  Odwołujący  z  jednej  strony  podnosi  niejednoznaczność 

warunku i z tym wiąże swój interes w skorzystaniu ze środków ochrony prawnej, wskazując 

na ryzyko ewentualnego odrzucenia jego oferty, a z drugiej strony na rozprawie stwierdz

ił, że 

powyższe  sformułowanie  wskazuje  na  wymóg  posiadania  doświadczenia  w  wykonaniu 

instalacji, która uzyskała Pozwolenie Zintegrowane, za czym jego zdaniem przemawia użycie 

wyrazu  „spełniły”,  nadto  stanowi  on  zawężenie  do  instalacji  wykonanych  na  terenie  Unii 

Europejskiej.  Tymczasem 

Zamawiający  podnosi,  że  objęty  sporem  warunek  udziału  w 

postępowaniu należy rozumieć w ten sposób, że instalacja referencyjna ma jedynie spełniać 

wymogi dla wydania Pozwolenia Zintegrowanego, a zatem nie musiało być do niej wydane 

takie  P

ozwolenie,  nadto,  że  warunek  ten  nie  zawęża  instalacji  do  takich,  które  zostały 

wykonane  na  terenie  Unii  Europejskiej

,  lecz  dotyczy  instalacji  wykonanych  także  poza  jej 

obszarem. 

Nadto  Zamawiający  stwierdził,  że  postawienie  warunku  w  zakresie  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  wykonawcy,  odwołującego  się  do  doświadczenia  w  wykonaniu 

instalacji zgodnie z wymogami dla uzyskania Pozwolenia Zintegrowanego, jest uzasadnione 

z  uwagi  na  przedmiot  i  charakterystykę  przedmiotu  zamówienia  objętego  analizowanym 


postępowaniem, w tym pozostaje w związku z zamiarem pozyskania przez Zamawiającego 

Pozwolenia Zintegrowanego dla wykonanej instalacji.  

Następnie  zauważenia  wymaga,  że  Odwołujący  nie  zanegował  twierdzeń 

Zamawiającego,  że  warunkiem  otrzymania  Pozwolenia  Zintegrowanego  jest  spełnienie 

wymagań wynikających z konkluzji BAT. Przeciwnie, na rozprawie przyznał, że techniki BAT 

stanowią  odniesienie  przy  określaniu  Pozwolenia  Zintegrowanego,  dodał  jednak,  że  dla 

uzyskania Pozw

olenia Zintegrowanego konieczne jest także poczynienie szeregu uzgodnień 

administracyjnych, w tym w zakresie ochrony sanitarnej, 

p.poż., wodnoprawnej. Odwołujący  

stwierdził  również,  że  techniki  BAT  są  stosowane  przy  wykonywaniu  instalacji  także  poza 

teren

em UE, gdzie nie są wydawane Pozwolenia Zintegrowane.  

W  dalszej  kolejności  zauważenia wymaga,  że zdaniem  Zamawiającego bezzasadny 

jest wniosek Wykonawcy o zmianę w kwestionowanych warunkach frazy „wymogi Pozwoleń 

Zintegrowanych  zgodnych  z  przepisami  obowi

ązującymi  na  terenie  UE”  frazą  „wymogami 

wynikającymi  z  Konkluzji  BAT  dla  przetwarzania  odpadów”,  ponieważ  zdania  te  mają 

tożsame  znaczenie.  Natomiast  zdaniem  Odwołującego  pomiędzy  tym  sformułowaniami  nie 

można postawić znaku równości m.in. z uwagi na wyżej wskazane uzgodnienia. 

Jak  wynika  z  pkt  1.2.1  Programu  Funkcjonalno-

Użytkowego  wchodzącego  w  skład 

dokumentacji  postępowania  wśród  celów  i  oczekiwanych  rezultatów  realizacji  przedmiotu 

zamówienia  jest  m.in.  maksymalna  redukcja  ilości  składowanych  odpadów,  dotrzymanie 

obowiązujących przepisów prawnych, a w szczególności dotyczących odpadów ulegających 

biodegradacji, zastosowanie w rozbudowie najnowszej dostępnej technologii (BAT).  

Obie  strony  zgodziły  się,  że  ważne  jest  literalne  brzmienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu. 

W  tych  okolicznościach  w  pierwszej  kolejności  rozstrzygnięcia  Izby  wymaga,  czy 

sposób  zredagowania  przez  Zamawiającego  przedmiotowego  warunku  udziału  w 

postępowaniu  uniemożliwia  wykazanie  się  przez  wykonawcę  wykonaniem  instalacji,  które 

wprawdzie 

spełniały  wymogi  dla  uzyskania Pozwolenia Zintegrowanego,  jednak  nie  zostało 

ono dla nich wydane. 

W ocenie Izby w tym zakresie należy podzielić stanowisko Zamawiającego.  

W treści warunku nie ma sformułowania, że chodzi o instalacje wykonane na terenie 

UE

,  dla  których  zostało  wydane  Pozwolenie  Zintegrowane,  lecz  o  takie,  które  spełniły 

wymogi 

takiego Pozwolenia. Oznacza to, że chodzi  o szerszy katalog instalacji, niż ten, na 

który  wskazuje  Odwołujący.  Wbrew  stanowisku  Odwołującego  sam  wyraz  „spełniły”  nie 

przesądza o tym, że koniecznie dla wykonanych instalacji musiało być wydane Pozwolenie 

Zintegrowane. 


W  ocenie  Izby  z

a  wiarygodne  należy  uznać  twierdzenie  Zamawiającego,  że  użył 

czasu  przeszłego,  ponieważ  czasookres,  z  jakiego  wykonawca  może  się  legitymować 

wykonaniem  instalacji, wynosi 7 lat. N

a przestrzeni tego czasu zmieniały się wymogi w tym 

zakresie,  a 

chodziło  o  to,  aby  instalacja  wykonana  w  danym  czasie,  spełniała  wymogi  dla 

uzyskania Pozwolenia Z

integrowanego, które obowiązywały w czasie jej wykonania. 

Takie  rozumienie  przedmiotowego  warunku  udziału  w  postępowaniu  znajduje swoje 

potwierdzenie  także  w  piśmie  przywołanym  przez  Odwołującego  na  rozprawie,  tj.  piśmie 

Przystępującego  Grajan  z  14  grudnia  2021  r.,  w  którym  wykonawca  ten  zwrócił  się  do 

Zamawiającego o to, aby potwierdził, że: 

nie  wymaga,  by  dla  wykonanych  zadań  referencyjnych  (tj.  zrealizowanych  instalacji) 

wydane  zostały  Pozwolenia  Zintegrowane  zgodne  z  przepisami  obowiązującymi  na 

terenie UE, 

poprzez  sformułowanie  „wymogi  Pozwoleń  Zintegrowanych  zgodnych  z  przepisami 

obowiązującymi  na  terenie  UE”  należy  rozumieć  zgodność  wykonania  Instalacji  z 

Dokumentami  Referencyjnymi  BAT  oraz  konkluzjami  BAT  obowiązującymi  na  dzień 

wykonania określonej Instalacji? 

Powyższe wskazuje, że Przystępujący  Grajan rozumiał ten warunek tak, jak rozumie 

go  Zamawiający,  ale  z  uwagi  na  stwierdzoną  jego  niejednoznaczność,  oczekiwał 

potwierdzenia ze strony Zamawiającego w tym zakresie. 

W ocenie Izby podnoszona 

przez Odwołującego niejednoznaczność przedmiotowego 

warunku 

udziału  w  postępowaniu,  nawet  przyjmując,  że  warunek  ten  mógłby  być  bardziej 

precyzyjnie  sformułowany,  to  jednak,  zgodnie  z  utrwaloną  linią  orzeczniczą,    nie  może  on 

być  interpretowany  na  niekorzyść  wykonawców.  W  konsekwencji  brak  wydania  dla 

referencyjnej  instalacji  Pozwolenia  Zintegrowanego,  w  sytuacji  gdy  spe

łniała  ona  wymogi 

takiego 

Pozwolenia  zgodnie  z  przepisami  obowiązującymi  na  terenie  UE,  nie  może 

negatywnie skutkować dla wykonawcy. Wykonawcy którzy legitymują się doświadczeniem w 

wykonaniu instalacji spełniających wymogi Pozwoleń Zintegrowanych zgodnych z przepisami 

obowiązującymi  na  terenie  UE  mogli  zatem  złożyć  oferty  w  postępowaniu,  nawet,  jeśli 

Pozwolenia  te  nie  zostały  wydane  dla  tych  instalacji,  np.  tak  jak  w  przypadku 

Przystępującego  Grajan,  który  stwierdził  na  rozprawie,  że  wykonał  instalacje  spełniające 

wymogi  Pozwolenia  Zintegrowanego,  ale 

dla  niektórych  z  nich  nie  było  konieczności 

występowania o wydanie Pozwolenia Zintegrowanego.   

Z  analizy  stanowisk  stron 

i  uczestników  postępowania  wynika,  że  jest  dla  nich 

wiadome,  jakie  wymogi  obowiązują  dla  Pozwoleń  Zintegrowanych,  w  szczególności 

znaczenia  w  tym  zakresie  Konkluzji  BAT,  a  skoro  tak,  to  jest  możliwe  wykazanie  przez 


wykonawców,  że  wymogi  te  w  odniesieniu  do  referencyjnych  instalacji  są  spełnione.  Tym 

bardziej, że z treści załącznika nr 5 do SWZ, według którego wykonawcy na potwierdzenie 

spełniania  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu  mieli  złożyć  Wykaz  robót  budowlanych, 

wynika,  że  wykonawcy  musieli  m.in.  podać  wartość,  datę  wykonania,  podmiot  na  rzecz 

którego robota budowlana została wykonana, a także krótki opis robót oraz ich szczegółową 

zawartość  zgodnie  z  postawionymi  warunkami  udziału  w  postępowaniu.  Wykonawcy  mieli 

zatem  możliwość  wykazania,  że  wskazane  w  Wykazie  roboty  budowlane  spełniają  warunki 

udziału  w  postępowaniu.  Zauważenia  wymaga,  że  w  katalogu  dokumentów  żądanych  od 

wykonawcy  nie  ma  Pozwolenia  Zintegrowanego,  jest  natomiast  ww. 

Wykaz  robót  wraz  z 

dowodami  potwierdzającymi  ich  należyte  wykonanie  (referencje  lub  inne  wystawione  przez 

podmiot na rzecz którego były wykonane). 

Powyższe wskazuje, że nie potwierdził się zarzut ograniczenia uczciwej konkurencji w 

postępowaniu i równego traktowania wykonawców w odniesieniu do wymogu legitymowania 

się doświadczeniem w wykonaniu instalacji stabilizacji tlenowych i beztlenowych.  

Nie  potwierdził  się  także  zarzut  dotyczący  określenia  warunku  w  odniesieniu  do 

instalacji stabilizacji beztlenowych 

w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. 

Jak stwierdził Zamawiający instalacje beztlenowe także są objęte przepisami BAT. W 

odniesieniu  do  przedmiotu  zamówienia  są  one  emitorami,  co  najmniej  w  3  miejscach,  co 

wynika  z  PFU, 

gdzie zostało wskazane, że chodzi o wykonanie instalacji wraz z niezbędną 

infrastrukturą, a ta ma spełniać wymagania BAT.   

W  związku  tym  postawienie  ww.  wymogu  w  odniesieniu  także  do  tych  instalacji  nie 

wskazuje na naruszenie ww. przepis

ów Pzp.   

Nie zostało wykazane, aby sporny warunek udziału w postępowaniu nie uwzględniał 

ch

arakteru  przedmiotu  zamówienia,  aby  był  nieodpowiedni  do  osiągnięcia  celu,  jakiemu 

służy,  tj.  wyboru  wykonawcy  dającego  rękojmię  należytego  wykonania  zamówienia,  aby 

ogranicza

ł  dostęp  do  zamówienia  wykonawcom  zdolnym  do  jego  wykonania,  aby  nie 

uwzględniał sytuacji rynkowej. Jak wynika z informacji z otwarcia ofert z 20 grudnia 2021 r. w 

postępowaniu  oferty  złożyło  trzech  wykonawców.  Oznacza  to,  że  jest  krąg  wykonawców 

zainteresowanych  udziałem  w  postępowaniu  przy  obecnym  brzmieniu  warunku  udziału  w 

postępowaniu.  

Ad zarzut naruszenia art.  137  ust.  4  i  5  w  zw.  z  art.  88  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  Pzp 

poprzez  udostępnienie  zmiany  treści  SWZ  na  stronie  internetowej  prowadzonego 

postępowania  przed  publikacją  ogłoszenia  o  zmianie  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 


Zgodnie z art. 137 ust. 4 i 5 Pzp: 

4. W przypadku gdy zmiana treści SWZ prowadzi do 

zmi

any  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu,  zamawiający  przekazuje  Urzędowi  Publikacji  Unii 

Europejskiej ogłoszenie, o którym mowa w art. 90 ust. 1. 5. W przypadku, o którym mowa w 

ust.  4,  udostępnienie  zmiany  treści  SWZ  na  stronie  internetowej  prowadzonego 

postępowania nie może nastąpić przed publikacją ogłoszenia, o którym mowa w art. 90 ust. 

, z wyjątkiem przypadku gdy zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 

48  godzin  od  potwierdzenia  przez  Urząd  Publikacji  Unii  Europejskiej  otrzymania  tego 

ogłoszenia.

Art.  90  ust.  1  Pzp  stanowi: 

Zamawiający  może  zmienić  ogłoszenie,  przekazując 

Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  sprostowanie,  ogłoszenie  zmian  lub  dodatkowych 

informacji. Przepisy art. 87 i art. 88 

stosuje się.

Zgodnie  z  art.  87  Pzp 

1.  Zamawiający  przygotowuje  ogłoszenia  zgodnie  z  wzorami 

standardowych  formularzy,  określonymi  w  rozporządzeniu  wykonawczym  Komisji 

(UE) 2015/1986 

z  dnia  11  listopada  2015  r.  ustanawiającym  standardowe  formularze  do 

publikacji  ogłoszeń  w  dziedzinie  zamówień  publicznych  i  uchylającym  rozporządzenie 

wykonawcze  (UE)  nr 842/2011 (Dz.Urz.  UE  L  296  z  12.11.2015, str.  1

,  z  późn.  zm.).  2. 

Zamawiający  przekazuje  ogłoszenia  zgodnie  z  formatem  i  procedurami  elektronicznego 

przesyłania  ogłoszeń,  ustanowionymi  przez  Komisję  Europejską,  dostępnymi  na  stronie 

internetowej,  o  której  mowa  w  ust.  3  załącznika  VIII  do  dyrektywy 2014/24/UE.  3. 

Z

amawiający  jest  obowiązany  udokumentować  datę  przekazania  ogłoszenia,  w 

szczególności przechowywać dowód przekazania tego ogłoszenia. 

W  myśl  art.  88  Pzp:  Zamawiający  udostępnia  ogłoszenie  również  na  stronie 

internetowej  prowadzonego 

postępowania,  od  dnia jego publikacji  w  Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej. 

W  odwołaniu  Odwołujący  stwierdził,  że  korelacja  czasowa  między  wysłaniem  przez 

Zamawiającego  ogłoszenia  o  zmianie  do  Dziennika  Urzędowego  UE,  a  jego  publikacją  nie 

wskazuje na t

o, by Zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 48 godzin 

od potwierdzenia przez Urząd Publikacji UE otrzymania ogłoszenia o zmianie.   

Jak natomiast 

wykazał Zamawiający ogłoszenie o zmianie  SWZ zostało wysłane do 

Urzędu  Publikacji  Unii  Europejskiej  6  grudnia  2021  r.  natomiast  na  stronie  prowadzonego 

p

ostępowania  zmiana  SWZ  została  zamieszczona  8  grudnia  2021  r.,  co  wynika  z 

załączonych  do  odpowiedzi  na  odwołanie  ogłoszenia  o  zmianie  z  poświadczeniem  daty 

wysłania dokumentu tj. 6 grudnia 2021 r. oraz opublikowanego ogłoszenia o zmianie.  

Potwierdzenie  odebrania  ogłoszenia  i  nadania  mu  tymczasowego  numeru 

referencyjnego  nastąpiło  6  grudnia  2021  r.  o  godz.  12:15,  natomiast  zmiana  SWZ  została 


opublikowana  na  platformie  zakupowej  8  grudnia  2021  r.  o  godz.  14:23  tj. 

po  upływie  48 

godzin  po  wysłaniu  ogłoszenia  i  jego  otrzymaniu  przez  UPUE.  Wynika  to  z  przekazanych 

przez  Zamawiającego  w  toku  rozprawy  dowodów  w  postaci    potwierdzenia  odebrania 

ogłoszenia przez TED oraz  zrzutu z ekranu z platformy zakupowej. 

Nie potwierdził się zatem także drugi z zarzutów odwołania. 

Powyższe  wskazuje,  że  nie  można  podzielić  stanowiska  Odwołującego 

zaprezentowanego  na  rozprawie

,  że  wystąpiła  wada  postępowania,  która    uzasadnia 

unieważnienie  postępowania  na  podstawie  art.  255  pkt  6  Pzp,  który  stanowi

Zamawiający 

unieważnienia  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli  postępowanie  obarczone  jest 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy w sprawie zamówienia publicznego.  Przepis ten powinien być bowiem stosowany z 

uwzględnieniem przepisu art. 457 ust.1 Pzp, który zawiera katalog przesłanek unieważnienia 

umowy

.  Odwołujący  powinien  zatem  wskazać  wadę  postępowania,  wykazać  na  czym 

polega,  dlaczego  nie  jest  możliwa  do  usunięcia  i  wykazać  związek  przyczynowy  pomiędzy 

stw

ierdzoną  wadą  postępowania  a  brakiem  możliwości  zawarcia  niepodlegającej 

unieważnieniu  umowy,  w  tym  wskazując  spełnienie  określonej  przesłanki  z  art.  457  ust.  1 

Pzp

, zgodnie z którym: 

Umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający: 

1)   z  naruszeniem  ustaw

y  udzielił  zamówienia,  zawarł  umowę  ramową  lub  ustanowił 

dynamiczny  system  zakupów  bez  uprzedniego  zamieszczenia  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych 

albo  przekazania  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  ogłoszenia 

wszczynającego  postępowanie  lub  bez  wymaganego  ogłoszenia  zmieniającego  ogłoszenie 

wszczynające  postępowanie,  jeżeli  zmiany  miały  znaczenie  dla  sporządzenia  wniosków  o 

dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert; 

zawarł  umowę  z  naruszeniem art.  264 lub art.  308  ust.  2  lub  3 lub art.  421  ust.  1  lub 

albo art. 577

, jeżeli uniemożliwiło to Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania 

przed zawarciem umowy; 

zawarł umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust. 2; 

4)   z  naruszeniem art.  314  ust.  1  pkt  3,  ust.  3  i  4, art.  315 lub art.  422  ust.  2  lub  3 

udzielił 

zamówienia objętego umową ramową; 

5)   z  naruszeniem art.  323, art.  324 lub art.  391  ust.  4  lub  5 

udzielił  zamówienia  objętego 

dynamicznym systemem zakupów. 

 W  ocenie  Izby 

Odwołujący,  na  którym  w  tym  zakresie  spoczywał  ciężar  dowodu, 

bowiem to on wywodził ze swoich twierdzeń skutki prawne, nie wykazał, że postępowanie, z 

uwagi na podany warunek udziału w postępowaniu, obarczone jest wadą, która stosownie do 


przepisów  ustawy  Pzp,  powoduje  brak  możliwości  zawarcia  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy,  a  w  konsekwencji  skutkuje  unieważnieniem  postępowania.  Sama  okoliczność,  iż 

Zamawiający po otrzymaniu odwołania nie dokonał żądanej w nim zmiany warunków udziału 

w  postępowaniu,  jak  też  nie  dokonał  zmiany  terminu  składania  ofert,  wobec  braku 

potwierdzenia  się  zarzutów  odwołania  oraz  braku  wykazania  istnienia  podstaw  do 

unieważnienia  umowy,  nie  może  uzasadniać  żądania  unieważnienia  postępowania  o 

udzielenie zamówienia publicznego.  

Zgodnie z przepisem art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,  Izb

a uwzględnia odwołanie w 

całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub 

może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub 

systemu kwalifikowania wykonawców. 

 W  analizowanej  spraw

ie  nie  zostało  stwierdzone  zarzucane  przez  Odwołującego 

naruszenie przepisów Pzp, które miało lub mogłoby mieć wpływ na wynik postępowania, co 

musiało skutkować oddaleniem odwołania.  

Mając  powyższe  na  uwadze,  na  podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  ustawy  Pzp, 

orzeczono jak w sentencji. 

Zgodnie  z  art.  557  ustawy  Pzp, 

w  wyroku  oraz  w  postanowieniu  kończącym 

postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach  postępowania  odwoławczego.    Izba 

oddaliła  odwołanie.  W  związku  z  tym  odpowiedzialność  za  wynik  postępowania  ponosi 

Odwołujący,  który  został  obciążony  kosztami  postępowania,  na  które  składał  się  uiszczony 

przez Odwołującego wpis od odwołania. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie  do  wyniku  postępowania  w  oparciu  o  przepisy  §  5  pkt  1  rozporządzenia  Prezes 

Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:    ………………….………..