KIO 515/21 POSTANOWIENIE dnia 30 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 14.05.2021

Sygn. akt: KIO 515/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 30 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:     

Justyna Tomkowska 

Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  posiedz

eniu  z  udziałem  stron  w  dniu  30  marca  2021  r. 

w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

15  lutego  2021  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  

Konsorcjum  Firm:  1)  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.  (Lider),  2)  SEBAN  Sp.  z  o.o.,                       

ul. Jesionowa 9A, 40-159 Katowice, 3) DGP PROVIDER 

Sp. z o. o., ul. Środkowa 20, 59-

220  Legnica  4)  7  MG  Sp.  z  o.  o., 

ul.  Najświętszej  Marii  Panny  14,  59-220  Legnica                         

5)  Partner  Medica  Sp.  z  o.o., 

ul.  Najświętszej  Marii  Panny  5e,  59-220  Legnica;  z 

adresem  dla  lidera  konsorcjum:  ul.  Zygmunta 

Słomińskiego  15/52,  00-195  Warszawa                               

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne 

Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ul. Banacha 1a, 02-097 Warszawa  

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum 

Firm:  1)  GOLKONDA  M.  R.  B.  S.  Sp.  j.  (Lider),  2)  M.  C. 

prowadząca  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  GOLKONDA  M.  C.  (Partner),  ul.  Sułkowicka  8/20,  00-746 

Warszawa  3)  B.  S. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  GO  CARE  B.  S. 

(Partner),  ul.  W.  Górskiego  6/56,00-033  Warszawa;  adres  dla  siedziby  lidera:  ul. 

Wiśniowa  40B/10,  02-520  Warszawa  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 


umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty  15 000 

zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) kwoty uiszczonego wpisu na 

rzecz  wykonawcy  Konsorcjum  Firm:  1)  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.  (Lider),                   

2) SEBAN Sp. z o.o., ul. Jesionowa 9A, 40-159 Katowice, 3) DGP PROVIDER Sp. 

z  o.  o.,  ul.  Środkowa  20,  59-220  Legnica  4)  7  MG  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Najświętszej 

Marii  Panny  14,  59-

220  Legnica  5)  Partner  Medica  Sp.  z  o.o.,  ul.  Najświętszej 

Marii Panny 5e, 59-220 Legnica; z adresem dla lidera konsorcjum: ul. Zygmunta 

Słomińskiego 15/52, 00-195 Warszawa. 


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie - 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 515/21 

UZASADNIENIE 

Dnia  15  lutego  2021  r. 

(wpływ bezpośredni) do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  

w  Warszawie,  w  oparciu  o  art.  505  ust.1,  513  pkt  1  i  2,  art.  515  ust.  1  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  /Dz.U.2019r.,  poz.  2019  ze  zmianami/ 

stosowanym  na mocy  dyspozycji  art.  92  ust. 

2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy 

wprowadzające ustawę Prawo zamówień publicznych /Dz.U.2019r., poz. 2020/, zwana dalej: 

„ustawą Pzp” odwołanie złożył Wykonawca wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia 

–  Konsorcjum  Firm:  1)  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.  (Lider),  2)  SEBAN  Sp.  z  o.o.,                       

ul.  Jesionowa  9A,  40-

159  Katowice,  3)  DGP  PROVIDER  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Środkowa  20,                    

59-220  Legnica  4)  7  MG  Sp.   

z  o.  o.,  ul.  Najświętszej  Marii  Panny  14,  59-220  Legnica                   

5)  Partner  Medica  Sp.  z  o.o., 

ul.  Najświętszej  Marii  Panny  5e,  59-220  Legnica;                               

z adresem dla lidera konsorcjum: 

ul. Zygmunta Słomińskiego 15/52, 00-195 Warszawa 

(dalej jako: 

„Odwołujący”).  

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn: 

„Usługa  sprzątania  pomieszczeń  i  powierzchni  UCK  WIJM  Szpitala 

Klinicznego  Dzieciątka  Jezus  w  Warszawie”,  Znak  sprawy:  DZPUCK.262.153.2020  zostało 

wszczęte  ogłoszeniem  w  ogłoszeniem  opublikowanym  w    Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej  w  dniu  24.12.2020  r.  pod  nr  2020/S  251-631255 

przez  Zamawiającego  – 

Uniwersyteckie  Centrum  Kliniczne  Warszawskiego  Uniwersytetu  Medycznego,                        

ul. Banacha 1a, 02-097 Warszawa.  

O

dwołanie  złożono  od  niezgodnych  z  przepisami  ustawy  czynności  i  zaniechań 

czynności przez Zamawiającego polegających na: 

1) wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Konsorcjum Firm: 1) GOLKONDA 

M.  R.  B.  S.  Sp.  j.  (Lider),  2)  M.  C. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

GOLKONDA M. C. 

(Partner), ul. Sułkowicka 8/20, 00-746 Warszawa 3) B. S. prowadząca 

działalność gospodarczą pod firmą GO CARE B. S. (Partner), ul. W. Górskiego 6/56,00-

033 Warszawa; adres dla siedziby lidera: ul. Wiśniowa 40B/10, 02-520 Warszawa (dalej: 

„Konsorcjum GOLKONDA” albo „Przystępującym” albo „Wykonawca”), 

2)  nieprawidłowym  badaniu  i  ocenie  oferty  Wykonawcy,  w  konsekwencji  zaniechaniu 

odrzucenia  oferty  Wykonawcy  pomimo,  że  jest  ofertą,  która  zawiera  nieusuwalny  błąd                                      

w obliczeniu ceny lub kosztu w zakres

ie pozycji pn. Szpitalny Oddział Ratunkowy- Pawilon nr 

20  Zadaszony  podjazd zewnętrzny  dla tetetek  zawartej formularzu ofertowym  stanowiącym 

załącznik  nr  1  do  SIWZ  oraz  w  pozycji  nr  20  formularza  asortymentowo-  cenowego 


stanowiącego  załącznik  nr  2  do  SWZ  (załącznik  nr  2  do  umowy)  a  opisanej  w  punkcie  20 

Opisu  Przedmiotu  Zamówienia  (stanowiącego  załącznik  nr  2.1  do  SIWZ)  tj.  nieprawidłową 

stawkę podatku od i usług; usługa ujęta w przywołanej pozycji  zgodnie z ustawa z dnia 11 

marca  2004  r.  o  podatku  od  towar

ów  i  usług  (tj.  Dz.U.  z  2020  poz.  106  z  późn.zm.,  dalej: 

„ustawa  o  VAT")  podlega  opodatkowaniu  stawka  23%,  Wykonawca  w  formularzu 

asortymentowo-

cenowym wskazał stawkę 8%, 

3)  nieprawidłowym  badaniu  i  ocenie  zastrzeżenia  informacji  jako  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  w  konsekwencji  uznaniu  za  skuteczne  zastrzeżenia  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa, informacji znajdujących się w załącznikach do wyjaśnień (datowanych na 

dzień 29 stycznia 2021 r.) dotyczących rażąco niskiej ceny złożonych przez Wykonawcę na 

wezwanie  do  udzielenia  wyjaśnień  dotyczących  wyliczenia  ceny  lub  kosztów  na  podstawie 

art. 90 Pzp, tj. informacji znajdujących się w złożonych dowodach w postaci: przykładowych 

zanonimizowanych  umów  o  pracę,  faktur  zakupowych  środków  czystość,  zestawienia 

dotyczącego pomocy publicznej, wyciągu z kalkulacji cenowej, w konsekwencji zaniechaniu 

udostępnienia Odwołującemu informacji znajdujących się w ww. dokumentach, 

4)  nieprawidłowym  badaniu  i  ocenie  oferty  Wykonawcy  w  zakresie  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu  i  uznaniu  że Wykonawca  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu      

w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej  tj.  zrealizowało  w  okresie  ostatnich trzech 

lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności krótszy — 

w tym okresie, co najmniej 2 usługi kompleksowego sprzątania, gdzie każda z tych 2 usług 

powinna spełniać łącznie następujące warunki: 

świadczenie  usługi,  nieprzerwanie  przez  co  najmniej  12  miesięcy  „w  ramach  jednego 

kontraktu;   

- gdzie war

tość usługi za 12 miesięcy wynosiła minimum 1.200.000,00 zł brutto;  

świadczenie  usługi  kompleksowego  sprzątania  wykonywanej  na  minimum  15.000  m2 

powierzchni 

wewnętrznej 

podmiotu 

leczniczego, 

szczególności, 

przedrożyło                                

postępowaniu  na  wezwanie  Zamawiającego  z  art.  26  ust.  1  Pzp  na  tą  okoliczność 

stosowne  dowody,  w  konsekwencji,  uznaniu,  iż  wykazało  spełnianie  warunków  udziału                       

w postępowaniu, podczas gdy: 

a)  na  potwierdzenie  należytego  wykonania  usługi  na  rzecz  CM  Pro-MED.  Centrum 

Medyczne  ProMED.  Sp.  z  o.o.  Niepubliczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Pabianicach 

przedstawił  referencje  wystawione  w  dniu  30  września  2019  r.  tj.  została  wystawiona                        

w trakcie trwania usługi, której okres realizacji wynosił od dnia 2 stycznia 2018 r. do dnia 31 

grudnia  2019  r.  .  Biorąc  pod  uwagę,  iż  przedmiotowy  dokument  nie  został  wystawiony  po 

ukończeniu  świadczenia  usług,  należy  przyjąć,  iż  nie  potwierdza  on  należytego  wykonania 

tych usług, 


b)  obiekt  w 

których  świadczona  była  usługa  sprzątania  nie  spełnia  warunku  udziału                          

w postępowaniu w zakresie powierzchni minimum 15 000 m2  

c)  na  potwierdzenie  należytego  wykonania  usługi  realizowanej  w  pomieszczeniach 

Przychodni  grupy  VITA-ME

D  przedstawił  referencje  wystawione  przez  Black  Tegu  Capital 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  brak  jest  udokumentowania  jakiegokolwiek  powiązania 

wystawcy dokumentu referencji z przychodniami VITA-MD., 

d)  na  potwierdzenie 

należytego  wykonania  usługi  realizowanej  w  pomieszczeniach 

Przychodni  grupy  VITA-

MED  przedstawił  referencje  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  wystawione 

przez Black Tegu Capital Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w konsekwencji przedstawiony 

dokument  nie  potwierdza  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  świadczenia  usługi, 

nieprzerwanie  przez  co  najmniej  12  miesięcy  w  ramach  jednego  kontraktu,  albowiem 

zgodnie  z  treścią  referencji  potwierdzone  zostało  należyte  wykonanie  usługi  do  dnia  30 

grudnia 2020 r. a usługa rozpoczęła się 3 stycznia 2020 r., 

e)  na  potwierdzenie  należytego  wykonania  usługi  realizowanej  w  pomieszczeniach 

Przychodni  grupy  VITA-

MED  przedstawił  referencje  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  wystawione 

przez Black Tegu Capital Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w konsekwencji przedstawiony 

dokument  nie  potwierdza  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  świadczenia  usługi, 

nieprzerwanie przez co najmniej 12 miesięcy w ramach jednego kontraktu, albowiem z treści 

referencji z dnia 30 grudnia 2020 r. wynika, iż Wykonawca świadczy usługi specjalistycznego 

sprzątania  w  placówkach  leczniczych  o  łącznej  powierzchni  przekraczającej  15000  m

Literalne  brzmienie referencji  wskazuje,  iż  usługa świadczona  w  oparciu  o  więcej  niż  jedną 

umowę zawartą z każdą z przychodni 

f)  obiekt  w  których  świadczona  była  usługa  sprzątania  nie  spełnia  warunku  udziału                             

w postępowaniu w zakresie powierzchni minimum 15 000 m

w  konsekwencji  zaniechaniu  wezwania  Wykonawcy  do:  przedłożenia  dokumentów 

potwierdzających,  iż  Wykonawca  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące 

zdolności  zawodowej,  tj.  zaniechaniu  wezwania  do  przedstawienia  poprawnego  wykazu 

usług  oraz  uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających  należyte  wykonanie  usług  objętych 

wykazem  zrealizowanych  usług,  w  tym  przedstawienie  umów  zawartych  z  podmiotami 

wystawiającymi referencje, 

w konsekwencji zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy, 

5)  przeprowadzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z  naruszeniem 

zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  co  przejawiało  się                       

(1)  wybór  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty  podlegającej  odrzuceniu  z  uwagi  na  fakt,  iż 

zawiera błąd w obliczeniu ceny lub kosztu; (2) utajnienia informacji i dokumentów, które nie 

zostały  skutecznie  zastrzeżone  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  (3)  przedwczesnemu 


uznaniu,  iż  Wykonawca  wykazał  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

zdolności technicznej lub zawodowej, 

Odwołujący  oświadczył,  iż  -  przekazano  informacji  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej:  przeka

zano  Odwołującemu  za  pośrednictwem  środków  komunikacji 

elektronicznej 

tj. 

Platformy 

zakupowej 

„e-zamawiający”, 

dostępnej 

pod 

https://uckwum.aamawiajacy.pl zwa

nej dalej „Platformą", w dniu 9 lutego 2021 r. 

Z  kolei  p

rzekazanie  informacji  o  odmowie  udostępnienia  informacji  stanowiącej 

tajemnicę  przedsiębiorstwa  przekazano  Odwołującemu  za  pośrednictwem  środków 

komunikacji elektronicznej tj. poczty elektronicznej w dniu 5 lutego 2021 r. 

Termin na wniesienie odwołania został zachowany (art. 515 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy 

NPzp

). Kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu (art. 514 ust. 2 i 3 

ustawy NPzp

). Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości.  

Odwołujący zarzucił naruszenie następujących przepisów prawa: 

1)  art.  89  ust.  1  pkt  6  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  l  i  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  91  Pzp  poprzez 

nieprawidłowe  badania  i  ocenę  oferty  Wykonawcy,  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy  pomimo,  że  jest  ofertą,  która  zawiera  nieusuwalny  błąd  w  obliczeniu  ceny  lub 

kosztu  w  zakresie  pozy

cji  pn.  Szpitalny  Oddział  Ratunkowy  -  Pawilon  nr  20  Zadaszony 

podjazd 

zewnętrzny dla karetek zawartej w formularzu ofertowym stanowiącym załącznik nr 

1  do  SIWZ  oraz  w  pozycji  nr  20  formularza  asortymentowo  - 

cenowego  stanowiącego 

załącznik  nr  2  do  SIWZ  (załącznik  nr  2  do  umowy)  a  w  punkcie  20  Opisu  Przedmiotu 

Zamówienia stanowiącego załącznik nr 2.1 do SIWZ)   polegający na podaniu nieprawidłowej 

stawki podatku od towarów i usług za 1 m2 jak i za jeden miesiąc kalendarzowy; usługa ujęta 

w  przywołanej  pozycji  zgodnie  z  ustawą  o  VAT  (tj.  Dz.U.  z  2020  poz.  106  z  późn.zm.) 

podlega  opodatkowaniu  stawką  23%,  Wykonawca  w  formularzu  asortymentowo  -cenowym 

wskazał stawkę 8%, 

co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  przeprowadzenia  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania 

wykonawców  co  przejawiało  się  poprzez  (1)  wybór  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty 

podlegającej odrzuceniu z uwagi na fakt, iż jest ofertą zawierająca błąd w obliczeniu ceny lub 

kosztu; 

2) art. 8 ust. 1, ust.2 i ust. 3 Pzp , art. 96 IR. 3 PZP w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (  tj.  Dz.  U.  z  2020  poz.  1913  z  dalej 

jako „ustawa o znk") w zw. z art. 11 ust. 4 znk w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o znk w zw. z art. 

7  ust  1  i  ust.  3  Pzp  w  zw.  z  art.  91  Pzp  poprzez  błędną  ocenę  i  uznanie  skuteczności 

zastrzeżenia  przez  Wykonawcę  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  całości  treści  dowodów 


załączonych do pisma datowanego na dzień 29 stycznia 2021 r. stanowiącego odpowiedź na 

wezwanie  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp,  polegającą  w  szczególności  na  przyjęciu,  że  całość 

treści  dowodów  w  postaci:  przykładowych  zanonimizowanych  umów  o  pracę,  faktur 

zakupowych  środków  czystości,  zestawienia  dotyczącego  pomocy  publicznej,  wyciągu                         

z kalkulacji cenowej utajnieniu, mimo iż: (1) Wykonawca nie wykazał, że zastrzegane przez 

niego  informacje  maja  walor  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  w  szczególności  nie  dokonał 

skutecznego  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  wobec  nie  wykazania  przesłanek 

opisanych w art. 11 znk, m.in. że są to informacje techniczne, organizacyjne, przedstawiają 

wartość  gospodarczą,  nie  wykazał  podjęcia  działań  zmierzających  do  zachowania  ich                      

w  poufności  (2)  wyłącznie  niektóre  informacje  zwarte  w  załączonych  dowodach  mogły 

ewentualnie  stanowić  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  ustawy  znk  oraz  (3)  mimo  że 

informacje  zawarte  w  wyjaśnieniach  —  załączonych  dowodach  w  szczególności  wyciąg                    

z  kalk

ulacji  cenowej  czy  też  zestawienie  dotyczące  publicznej  mają  charakter  wyłącznie 

jednorazowy i na obecnym etapie postępowania pozbawione są wartości gospodarczej, 

co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  przeprowadzenia  postepowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania 

wykonawców  co  przejawiało  się  poprzez  utajnienie  informacji  i  dokumentów,  które  nie 

zostały skutecznie zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa, 

3) art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, art. 22 ust. 1b pkt 3 ustawy PZP w zw. z art. 22d ust. 1 ustawy 

Pzp  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp,  w  zw.  z  art.  25a  ust.  1  ustawy  Pzp,                    

w zw. z art

. 26 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju                 

z dnia 27 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (tj.  Dz.  U.  z  2020  poz.  1282                            

z późn.zm. dalej: „rozporządzenie ws. dokumentów”) w zw. z art. 91 ust 1 ustawy Pzp w zw. 

z art. 2 pkt 5 Pzp w zw. z art 7 ust. 1 i ust. 

3 ustawy Pzp, w związku z treścią postanowień 

SIWZ  poprzez  błędną  ocenę  oferty  dokumentów  oraz  oświadczeń  przedłożonych  na 

potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  przedwczesne  uznanie,  iż 

Wykonawca  wykazał  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  konsekwencji 

zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  do  przedłożenia  dokumentów  potwierdzających,  iż 

Wykonawca  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  zdolności  zawodowej,  tj. 

zaniechaniu  wezwania  do  przedstawienia  poprawnego  wyłazu  usług  wraz  z  dowodami                    

w  postaci  umów  zawartych  z  podmiotami  wystawiającymi  referencje  oraz  uzupełnienia 

dokumentów potwierdzających należyte wykonanie usług objętych Wykazem zrealizowanych 

usług, w sytuacji gdy: 

a)  na  potwierdzenie  należytego  wykonania  usługi  na  rzecz  CM  Pro-MED.  Centrum 

Medyczne  ProMED.  Sp.  z  o.o.  Niepubliczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w  Pabianicach 

przedstawił referencje wystawione w dniu 30 wrzenia 2019 r. tj. została wystawiona w trakcie 


trwania usługi, której okres realizacji wynosił od dnia 2 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 

2019 r. . Biorąc pod uwagę, iż przedmiotowy dokument nie został wystawiony po ukończeniu 

świadczenia usług, należy przyjąć, iż nie potwierdza on należytego wykonania tych usług, 

b)  obiekt  w  których  świadczona  była  usługa  sprzątania  nie  spełnia  warunku  udziału                           

w postępowaniu w zakresie powierzchni minimum 15 000 m

c)  na  potwierdzenie 

należytego  wykonania  usługi  realizowanej  w  pomieszczeniach 

Przychodni grupy VITA-

MD przedstawił referencje wystawione przez Black Tegu Capital Sp. 

z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  brak  jest  udokumentowania  jakiegokolwiek  powiązania 

dokumentu referencji z przychodniami VITA-MED., 

d)  na  potwierdzenie  należytego  wykonania  usługi  realizowanej  w  pomieszczeniach 

Przychodni  grupy  VITA-

MED  przedstawił  referencje  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  wystawione 

przez Black Tegu Capital Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w konsekwencji przedstawiony 

dokument  nie  potwierdza  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  świadczenia  usługi, 

nieprzerwanie  przez  co  najmniej  12  miesięcy  w  ramach  jednego  kontraktu,  albowiem 

zgodnie  z  treścią  referencji  potwierdzone  zostało  należyte  wykonanie  usługi  do  dnia  30 

grudn

ia 2020 r. a usługa rozpoczęła się 3 stycznia 2020 r., 

e) na potwierdzenie należytego wykonania usługi realizowanej w pomieszaniach Przychodni 

grupy  VITA-

MED  przedstawił  referencje  z  dnia  30 grudnia  2020  r.  wystawione  przez  Black 

Tegu  Capital  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w Warszawie,  w  konsekwencji  przedstawiony  dokument 

nie  potwierdza  warunku  udziału  w  postepowaniu  w  zakresie  świadczenia  usługi, 

nieprzerwanie przez co najmniej 12 

miesięcy w ramach jednego kontraktu albowiem z treści 

referencji z dnia 30 grudnia 2

020 r. wynika, iż Wykonawca świadczy usługi specjalistycznego 

sprzątania  w  placówkach  leczniczych  o  łącznej  powierzchni  przekraczającej  15000  m

Literalne  brzmienie  referencji  wskazuje,  iż  usługa  świadczona  jest  w  oparciu  o  więcej  niż 

jedną umowę zawartą z każdą z przychodni, 

f)  obiekt  w  usługa  sprzątania  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  powierzchni 

minimum 15 000 m2. 

a w konsekwencji zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1) u

względnienie odwołania w całości, 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  polegającej  na  ocenie  ofert                   

i wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę, 

uznanie  za  bezskuteczne  zastrzeżenia,  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  informacji 

znajdujących się w treści dowodów załączonych do pisma datowanego na dzień 29 stycznia 

2021  r.  stanowiącego  odpowiedź  na  wezwanie  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp,  tj.  dowodów                     

w  postaci:  przykładowych  zanonimizowanych  umów  o  pracę,  faktur  zakupowych  środków 


czystości,  zestawienia  dotyczącego  pomocy  publicznej,  wyciągu  z  kalkulacji  cenowej 

podlega utajnieniu i udostępnienie Odwołującemu powyższych dokumentów i informacji, 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  ponownej  czynności  badania  i  oceny  ofert,                       

z uwzględnieniem wyników powtórzonych czynności o których mowa powyżej, a w tym:  

- odrzucenie oferty Wykonawcy, 

wybór jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego,  

ewentualnie z ostrożności procesowej: 

uwzględnienie odwołania w całości 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  polegającej  na  ocenie  ofert                           

i wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Wykonawcę, 

uznanie  za  bezskuteczne  zastrzeżenia,  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  informacji 

znajdujących się w treści dowodów załączonych do pisma datowanego na dzień 29 stycznia 

2021  r.  stanowiącego  odpowiedź  na  wezwanie  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp,  tj.  dowodów                      

w  postaci:  przykładowych  zanonimizowanych  umów  o  pracę,  faktur  zakupowych  środków 

czystości,  zestawienia  dotyczącego  pomocy  publicznej,  wyciągu  z  kalkulacji  cenowej 

podlega utajnieniu i udostępnienie Odwołującemu powyższych dokumentów i informacji, 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  ponownej  czynności  badania  i  oceny  ofert,                      

z uwzględnieniem wyników powtórzonych czynności o których mowa powyżej, a w tym:  

wezwanie  Wykonawcy  do  przedłożenia  dokumentów  potwierdzających,  iż  Wykonawca 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące  zdolności  zawodowej,  tj.  wezwanie  do 

przedstawienia  poprawnego  wykazu  usług  wraz  z  dowodami  w  postaci  umów  zawartych                  

z  podmiotami  wystawiającymi  referencje  oraz  uzupełnienia  dokumentów  potwierdzających 

należyte wykonanie usług objętych wykazem zrealizowanych usług,  

wykluczenie  Wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu  z  uwagi  na  niewykazanie  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu,  

- odrzucenie oferty Wykonawcy,  

wybór jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego, 

ponadto wnosił o: 

1) obciążenie kosztami postępowania odwoławczego Zamawiającego, w tym zasądzenie od 

Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa prawnego przed KIO. 

Dodatkowo wnosił o dopuszczenie dowodu z dokumentów w postaci: 

zdjęcia nr 1- wewnątrz, 

zdjęcia nr 2- wewnątrz (drugi koniec pomieszczenia), 

zdjęcia nr 3 — widok z zewnątrz na bramę wjazdowa do podjazdu, 

dot.  obiektu  podlegającego  wycenie  w  pozycji  20  formularza  asortymentowo- 

cenowe

go  stanowiącego  załącznik  nr  2  do  SIWZ  (załącznik  nr  2  do  umowy)  pn.  Szpitalny 

Oddział  Ratunkowy  -  Pawilon  nr  20  Zadaszony  podjazd  zewnętrzny  dla  karetek,  na 


okoliczność  usytuowania  tegoż  podjazdu,  jego  wyglądu,  konstrukcji,  w  szczególności  na 

okoliczność umieszczenia podjazdu w kubaturze budynku Szpitala, 

4.  Pabianice rzut 1, 

Pabianice rzut 1 z powierzchnią budynku, 

6.  Pabianice rzut 2, 

7.  Pabianice rzut 3, 

8.  Pabianice rzut 4, 

oraz  pomiarów  wykonanych  na  google  maps  odnoszących  się  do  obiektu  CM  Pro-

MED.  Centrum  Medyczne  Pro-

MED.  Sp.  z  o.o.  Niepubliczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej                     

w  Pabianicach  na  okoliczność  rzeczywistej  powierzchni  obiektu  objętego  przedmiotową 

usługą, 

9.  Meissnera 7 - 

zdjęcie nr 1, 

10.  Meissnera 7- 

zdjęcie nr 2, 

11.  Meissnera 1/3- 

zdjęcie nr 1, 

12.  Meissnera 1/3- 

zdjęcie nr 2, 

13.  Meissnera 1/3 

— zdjęcie nr 3, 

14.  Meissnera 1/3 

— zdjęcie nr 4, 

JIN Jeziorańskiego 6 — zdjęcie nr 1, 

JN Jeziorańskiego 6 — zdjęcie nr 2, 

JN Jeziorańskiego 6 — zdjęcie nr 3,  

JN Jeziorańskiego 6 — zdjęcie nr 4, 

na  okoliczność  rzeczywistej  powierzchni  obiektu  objętego  usługą  realizowaną                                 

w pomieszczeniach grupy VITA- MED. 

Odwołujący wskazał, że ma interes określony w art. 505 ust 1 ustawy NPzp. Zgodnie 

z  tym  przepisem,  środki  ochrony  prawnej  określone  w  Dziale  IX  ustawy  NPzp  przysługują 

wykonawcy,  uczestnikowi  konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi,  jeżeli  ma  lub  miał  interes                

w  uzyskaniu  zamówienia  lub  nagrody  w  konkursie  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę            

w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy nPzp. Tym zakresie aktualne 

pozostaje  stanowisko  prezentowane  w  orzecznictwie  i  doktrynie  zamówień  publicznych, 

przesłanki  określone  w  przytoczonym  wyżej  przepisie  muszą  zostać  spełnione  łącznie. 

Jednocześnie interes w orzecznictwie z zamówień publicznych definiuje się jako obiektywną, 

a więc wynikającą z rzeczywistej utraty możliwości uzyskania zamówienia lub ubiegania się 

o udzielenie zamówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia odnoszącą się do 

postępowania, w którym środek ochrony prawnej jest wnoszony i które ma doprowadzić do 

zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Łącznie  z  w  uzyskaniu  zamówienia 

powinna zostać  wykazana szkoda, która  zasadniczo ma szkody  majątkowej  wskutek  utraty 


możliwości uzyskania zamówienia, przy czym szkoda ta musi być wynikiem naruszenia przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp.  Uwzględniając  powyższe,  bez  wątpienia                                

w przedmiotowej spraw

ie Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia i interes ten jest 

kwalifikowany  szkodą  zostanie  przez  niego  poniesiona  wskutek  naruszenia  przepisów 

ustawy  Pzp  przez  Zamawiającego.  Skutkiem  zaskarżonych  czynności  Zamawiającego 

pozbawienie  Odwołującego  możliwości  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  w  sytuacji, 

gdy  Odwołujący  złożył  ofertę  sporządzoną  w  sposób  prawidłowy,  która  to  stanowi  dla 

Zamawiającego „ofertę najkorzystniejszą”, w znaczeniu określonym przez ustawę PZP oraz 

Zamawiającego,  spośród  ofert  nie  podlegających  odrzuceniu,  w  szczególności  jest  ofertą                      

z ceną rynkową gwarantującą należyte wykonanie przedmiotu zamówienia. 

Wskutek  bowiem  naruszenia  wskazywanych  w  niniejszym 

odwołaniu  przepisów 

ustawy  Pzp  - 

czynności  oceny  i  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  przeprowadzone  zostały 

nieprawidłowo, co spowodowało, że oferta Odwołującego została sklasyfikowana na drugim 

miejscu w klasyfikacji ofert. W związku z powyższym, z Odwołującym nie zostanie zawarta 

umowa  o  zamówienie,  a  tym  samym  Odwołujący  utraci  możliwość  uzyskania  przychodów                 

z  jej  realizacji,  wskutek  czego  poniesie  szkodę.  Szkoda  ta  jest  normalnym  następstwem 

naruszenia przepisów ustawy Pzp, bowiem gdyby te przepisy nie zostały naruszone, oferta 

Wykonawcy,  która  aktualnie  sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu  zostałaby  odrzucona                   

z  uwagi  na  fakt,  iż  ofertę  zawierającą  błąd  w  obliczeniu  ceny  lub  kosztu  polegający  na 

zastosowaniu  nieprawidłowej  stawkj  podatku  od  towarów  i  usług  w  pozycji  pn.  Szpitalny 

Oddział  Ratunkowy-  pawilon  20.  Zadaszony  podjazd  zewnętrzny  dla  karetek  zawarty                      

w  formularzu  cenowym  stanowiącym  załącznik  nr  1  do  SIWZ  oraz  formularzu 

asortymentowo- 

cenowym stanowiącym załącznik nr 2 do SIWZ (załącznik nr 2 do umowy). 

Ponadto  w  oparciu  o  przedłożone  Zamawiającemu  dokumenty  Wykonawca  nie  wykazał 

spełniania  warunków  udziału  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,                                

a  w  przypadku  nie  przedstawienia  na  wezwanie  prawidłowego  wyłazu  usług  oraz 

dokumentów  potwierdzających  należyte  wykonanie  usług,  będzie  podlegał  wykluczeniu                          

z  udziału  w  postępowaniu.  W  konsekwencji  oferta  Odwołującego  sklasyfikowana  zostałaby 

na  pierwszym  miejscu  i  wówczas  Odwołujący  zawarłby  z  Zamawiającym  umowę                               

o  zamówienie  publiczne.  Wobec  zaistnienia  podstawy  do  odrzucenia  oferty  Wykonawcy, 

oferta złożona przez Odwołującego mogłaby zostać uznana za ofertę najkorzystniejsza. Tym 

samym Odwołujący mógłby uzyskać zamówienie stanowiące przedmiot prowadzonego przez 

Zamawiającego postępowania. 

Uzasadniając  interes  we  wniesieniu  odwołania  na  czynność  Zamawiającego 

polegającą  na  uznaniu  zasadności  zastrzeżenia  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  całości 

dokumentów złożonych jako załączniki do pisma z dnia 29 stycznia 2021 r. tj. przykładowych 

zanonimizowanych  umów  o  pracę,  faktur  zakupowych  środków  czystości,  zestawienia 


dotyczącego  pomocy  publicznej,  wyciągu  z  kalkulacji  cenowej,  a  w  konsekwencji 

zaniechaniu  ujawnienia  wskazuj

ę,  iż  Odwołujący  może  ponieść  szkodę  w  przypadku 

nieuprawnionej  odmowy  udostępnienia  ww.  dokumentów.  Odwołujący  dąży  do  sanowania,  

w  jego  ocenie niezgodnej  z  ustawą czynności  (zaniechań)  Zamawiającego, które  pozbawia 

go  wglądu  do  ww.  dokumentów.  Skutkiem  nieodtajnienia  informacji  zawartych  w  ww. 

dokumentach  było  uniemożliwienie  Odwołującemu  dokonania  oceny  czy  wyjaśnienia  są 

rzetelne i wystarczające do wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny bądź ceny 

jednostkowej  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia;  czy  oferta  jest  zgodna  z  SIWZ  i  czy 

Wykonawca  prawidłowo  przypisał  poszczególne  koszty  realizacji  zmówienia.  Ponadto 

Zamawiający swoim zaniechaniem znaczono ograniczył lub wręcz uniemożliwił postawienie  

i  odpowiednie  uzasadnienie  zarzutów  związanych  z  rażąco  niską  ceną  Wykonawcy.                         

W  sytuacji  gdyby  Zamawiający  zbadał  rzetelnie  prawidłowość  zastrzeżenia  w  całości 

informacji  załączonych  w  ww.  dokumentach,  to  udostępniłby  Odwołującemu  co  najmniej 

informacje  zawarte  w  przedmiotowy

ch  dokumentach,  co  do  których  nie  wykazano 

skutecznie,  że  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  ustawy  o  znk.  W  takim 

przypadku  Odwołującemu  umożliwiono  by  ocenę  wyjaśnień  Wykonawcy  i  skorzystanie                     

w  pełnym  zakresie  ze  środków  ochrony  prawnej  co  do  czynności  Zamawiającego 

związanych z ofertą Wykonawcy. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Ustalono,  że  odwołanie  wniesiono  zostało  w  ustawowym  terminie.  Kopia  odwołania 

została  prawidłowo  przekazana  Zamawiającemu.  Odwołujący  uiścił  wpis  w  wymaganej 

wysokości  na  rachunek UZP. Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych i  podlegało 

merytorycznemu rozpoznaniu. 

W  związku  z  tym,  że  postępowanie  o  udzielenie  niniejszego  zamówienia  zostało 

wszczęte  przed  1  stycznia  2021  r.,  jest  ono  prowadzone  na  podstawie  przepisów  ustawy 

29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm.), 

stosownie do art. 92 

ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2020  ze  zm.),  który  stanowi,  że  do 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w art.  89, 

wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  1  stycznia  2021  r.  stosuje  się  przepisy 

dotychczasowe

Jednocześnie przepisy ustawy z Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. 

(tekst  jednolity  Dz.U.2019  r.,  poz.  2019  ze  zmianami) 

znajdują  zastosowanie  do 

postępowania  odwoławczego  w  przedmiotowej  sprawie.  Zgodnie  bowiem  z  art.  92  ust.  2 


ustawy  z  11  września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  ‒  Prawo  zamówień 

publicznych, 

do  postępowań  odwoławczych  oraz  postępowań  toczących  się  wskutek 

wniesienia  skargi  do  sądu,  o  których  mowa  w  ustawie  uchylanej  w  art.  89,  wszczętych  po 

dniu  31  grudnia  2020  r., 

dotyczących  postępowań  o  udzielenie  zamówienia  wszczętych 

przed dniem 1 stycznia 2021 roku stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w art. 1. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  iż  do  postępowania  odwoławczego  zgłoszenie 

przystąpienia po stronie Zamawiającego, na podstawie art. 525 ustawy NPzp, złożył w dniu 

18  lutego  2021  r. 

(na  wezwanie  z  16  lutego  2021  r.  zamieszczone  poprzez  platformę 

internetową https://uckwum.ezamawiajacy.pl/) wykonawców Konsorcjum GOLKONDA. Izba 

potwierdziła skuteczność złożonego przystąpienia.  

W  dniu  26  marca  2021  r. 

Zamawiający  na  podstawie  trybie  art.  521  ustawy  NPzp 

złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  uznał  w  całości  zarzuty  Odwołującego.  Wobec 

uwzględnienia zarzutów Zamawiający wnosił o umorzenie postępowania.  

W  dniu  29  marca  2021  r.  (e-mailem)  Prezes  K

IO  w  związku z  postanowieniem  Izby              

29.03.2021  r.  wezwał  Konsorcjum  GOLKONDA  na  podstawie  §  13  ust.  1  pkt  5  lit.  a) 

Rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  regulaminu 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2453)  do  złożenia 

oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu, w terminie 3 dni.  

Izba  uznała,  że  niestawiennictwo  na  posiedzeniu  przed  Izbą  –  Konsorcjum 

GOLKONDA, 

tj.  Przystępującego  po  stronie  Zamawiającego,  mimo  prawidłowego 

z

awiadomienia  o  terminie  posiedzenia  (dowód  w  aktach  postępowania),  należy  uznać  za 

rezygnację  z  uprawnień  do  reprezentowania  swoich  interesów.  Należało  bowiem  uznać 

o

dnosząc  do  uwzględnienie  w  całości  –  co  do  sprzeciwu,  że  wyznaczona  do  rozpoznania 

sprawy 

rozprawa i  poprzedzające  ją  posiedzenie z  udziałem  stron to ta faza postępowania 

odwoławczego,  w  której  następuje  koncentracja  czynności,  wniosków  i  oświadczeń  stron 

oraz uczestników postępowania zmierzająca do zakończenia postępowania toczącego się na 

sku

tek  wniesienia  odwołania.  Z  powyższego  wynika,  że  po  skierowaniu  odwołania  na 

posiedzenie z udziałem stron lub na rozprawę odwołanie, co do zasady, będzie rozpatrzone 

na  tym  posiedzeniu  lub  rozprawie  i  tam  też  rozpatrzone  zostaną  ewentualne  zgłoszone 

wnios

ki  i  oświadczenia  stron,  takie jak  oświadczenie  co  do  uwzględnienia  odwołania  przez 

zamawiającego czy ewentualny sprzeciw co do uwzględnienia odwołania.    

Skoro  zatem  uwzględnienie  odwołania  przez  Zamawiającego  może  nastąpić 

najpóźniej  do  ostatecznego  rozstrzygnięcia  w  przedmiocie  wniesionego  odwołania,  co  –              

w razie wyznaczenia posiedzenia lub rozprawy  mających na celu rozpatrzenie odwołania  – 


odbędzie się na tym posiedzeniu lub rozprawie, ewentualny sprzeciw w tym zakresie również 

można  zgłosić  w  tym  czasie.  W  warunkach  prawidłowego  powiadomienia  Przystępującego 

po  stronie  Zamawiającego  o  terminie  posiedzenia,  na  którym  ma  zostać  rozpatrzone 

odwołanie,  uznać  należy  że  na  tym  posiedzeniu  Przystępujący  może  zgłosić  ewentualny 

sprzeciw  co  do  uwzg

lędnienia  odwołania.  Niestawiennictwo  wykonawcy  -  Przystępującego 

po  stronie  Zamawiającego,  mimo  prawidłowego  zawiadomienia  o  terminie  posiedzenia, 

należy  uznać  za  rezygnację  z  uprawnień  do  reprezentowania  swoich  interesów,  tożsame                        

niezłożeniem sprzeciwu co do uwzględnienia odwołania.  

Inaczej mówiąc, Przystępujący po stronie Zamawiającego, prawidłowo zawiadomiony 

o terminie posiedzenia w sprawie nie skorzystał z prawa do wniesienia sprzeciwu pisemnie 

lub  ustnie  do  protokołu  posiedzenia  (albo  przedstawienia  dowodu  że  kopia  przystąpienia 

została przekazana Odwołującemu). Skoro odwołanie zostało skierowane do rozpoznania na 

posiedzenie  z  udziałem  stron,  Izba  nie  wzywała  oddzielenie  Przystępującego  po  stronie 

Zamawiającego,  do  złożenia  oświadczenia  w  przedmiocie  sprzeciwu,  uznając,  iż  jego 

nieusprawiedliwione  niestawiennictwo  na  posiedzeniu  oznacza  rezygnację  z  prawa  do 

zgłoszenia  sprzeciwu  (albo  przedstawienia  dowodu  że  kopia  przystąpienia  została 

przekazana Odwołującemu). 

W  konsekwencj

i,  w  niniejszej  sprawie  umorzenie  postępowania  nastąpiło  na 

posiedzeniu niejawnym prowadzonym z udziałem stron, na którym Przystępujący po stronie 

Z

amawiającego  mógł  wnieść  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przez 

Zamawiającego  (albo  przedstawić  dowód  że  kopia  przystąpienia  została  przekazana 

Odwołującemu).  Brak  stawiennictwa  Przystępującego  po  stronie  Zamawiającego  nie 

uniemożliwiał  zatem  umorzenia  postępowania  odwoławczego  na  podstawie  art.  186  ust.  3 

Pzp. 

Izba  uznaje  także,  że  profesjonalny  uczestnik  postępowania,  którym  bezsprzecznie 

jest  Przystępujący  po  stronie  Zamawiającego,  rozumiał  status  w  jakim  występują                      

w  przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym  i  znał  wszystkie  konsekwencje  i  skutki 

wynikające  z  niniejszego  stanu  rzeczy.  Zamawiający,  nadto  oświadczył  na  posiedzeniu,  że 

przesłał Przystępującemu po jego stronie (zgłaszającemu przystąpienie)  – e-mailem - swoją 

odpowiedź  na  odwołanie  w  ramach  której  uwzględnia  odwołanie  w  całości  (dowód  na  tą 

okoliczność została okazana na posiedzeniu). Izba wskazuje, że nie pozostało to bez wpływu 

na  jej  stanowisko.  Dodatkowo  Izba  wzięła  pod  uwagę  również  konieczność  sprawnego 

prowadzenia postępowania,  profesjonalny  charakter  jego  uczestników    i  przysługujący  jego 

uczestnikom środek zaskarżenia w postaci skargi.  

Tym  samym,  Izba  w  pełni  podzieliła  stanowisko  i  argumentację  wyrażoną,                        

w  odniesieniu  do  analogicznej  sytuacji,  w  postanowieniach  KIO:  z  09.06.2010  r.,  sygn.  akt: 

KIO  991/10,  z  11.08.2010  r.,  sygn.  akt:  KIO  1575/10,  z  27.06.2012    r.,  sygn.  akt:  KIO 


1264/12,  z  23.08.2012  r.,  sygn.  akt:  KIO  1722/12,  z  10.03.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  360/14,               

z  20.03.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  442/14;  z  07.08.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  1524/14,  z  05.09. 

2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  1744/14,  z  04.02.2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  151/15,  z  01.12.2015  r., 

sygn. akt: KIO 2534/15, z 16.12.2015 r., sygn. akt: KIO 2637/15, z 26.04.2016 r., sygn. akt: 

KIO 523/16, z 20.07.2016 r., sygn. akt: KIO 1259/16, z 31.08.2016 r., sygn. akt: KIO 1563/16 

oraz  z  06.09.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  1770/17. 

Jednocześnie  w  trakcie  trwania  posiedzenia 

Przystępujący  –  przesłał  pismo  z  30.03.2021  r.    (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji 

elektronicznej  podpisane  podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki 

podawczej - ePUAP)  - 

w ramach którego oświadczył, że nie zgłasza sprzeciwu.  

Powyższe oznacza, że postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art. 522 

ust. 1 oraz art. 568 pkt 3 ustawy NPzp 

– należało umorzyć. 

W  sytuacji  umorzenia  postępowania  w  związku  z  uwzględnieniem  zarzutów, 

ustawodawca  nałożył  na  Zamawiającego  obowiązek  wykonania,  powtórzenia  lub 

unieważnienia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym  w  odwołaniu.  Zamawiający  zatem  zobowiązany  jest  do  dokonania  czynności,  

w taki sposób, który uczyni zadość postulatom postawionym w odwołaniu.  

Skoro  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oświadczył,  że  23  lutego  2021  r. 

unieważniono  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  stwierdził  także,  że  otrzymał 

informa

cję  pismem  z  17  marca  2021  r.  o  odstąpieniu  od  przetargu  przez  Konsorcjum 

GOLKONDA,  który  przyznał  że  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu.                                  

W  konsekwencji  pismem  z  19  marca 

2021  r.  wykluczył  Konsorcjum  GOLKONDA  na 

podstawie art. 24 ust.1 pkt 16 i 17 ustawy Pzp

, a następnie dokonał w dniu 24 marca 2021 r. 

nowego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

–  Konsorcjum  DGP.  Wobec  powyższego  należy 

stwierdzić,  że  Zamawiający  uznał  w  całości  słuszność  argumentacji  Odwołującego                                

i  uwzględnił  odwołanie  w  całości,  natomiast  przystępujący  do  postępowania  po  stronie 

Zamawiającego  podmiot,  który  mógłby  skorzystać  z  prawa  do  wniesienia  sprzeciwu  wobec 

uwzględnionych zarzutów, nie skorzystał z przysługującego mu prawa, to stwierdzić należy, 

że  -  stosownie  do  dyspozycji  art.  522  ust.  2  ustawy  NPzp,  postępowanie  odwoławcze 

podlega umorzeniu.  

Zatem mając na uwadze, że: 

Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,  

do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpili  wykonawcy, 

którzy nie skorzystali z prawa do wniesienia sprzeciwu 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  zachodzą  przesłanki  do  wydania 

postanowienia 

o umorzeniu postępowania odwoławczego. 


Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

wzięła  pod  uwagę  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia i rozprawy, zatem koszty te znoszą się wzajemnie stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020r.,  poz.  2437  ze 

zmianami), 

orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez 

Odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

 
………………………………