KIO 2814/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia 29 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 20.09.2024

Sygn. akt: KIO 2814/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 29 sierpnia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Aleksandra Patyk 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu 

bez  udziału  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego w dniu 29 sierpnia 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej  w  dniu  6  sierpnia  2024  r.  przez  wykonawcę  RDF  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Ostrołęce w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Łyse 

postanawia: 

1.  U

morzyć postępowanie odwoławcze. 

2.  Nakaz

ać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

Odwołującego – wykonawcy RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce kwoty 7 500 zł 00 

gr 

(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od 

odwołania. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca:      ……………………………..  


Sygn. akt: KIO 2814/24 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Gmina  Łyse  [dalej  „Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  podstawowym,  o  którym  mowa  w  art.  275  

pkt  1  ustawy  Pzp  na  o

dbiór  i  transport  odpadów  komunalnych  terenu  Gminy  Łyse  (znak 

postępowania: GZP.271.8.2024).  

Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 1 sierpnia 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00440559/01. 

W  dniu  6  sierpnia  2024  r.  wykonawca 

RDF Sp. z  o.o.  z  siedzibą  w Ostrołęce  [dalej 

„Odwołujący”]  wniósł  odwołanie  wobec  postanowień  dokumentów  zamówienia  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  99  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  2  Pzp  poprzez  zaniechanie  opisania  przedmiotu 

zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  

i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na 

sporządzenie oferty, co przejawia się brakiem szczegółowego wskazania wszystkich kodów 

opadów,  które  Wykonawca  będzie  miał  obowiązek  odebrać  od  właścicieli  nieruchomości 

zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Łyse;  

2. art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 114 pkt 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp i art. 17 ust. 1 

Pzp 

poprzez  wprowadzenie  w  Rozdziale  XIV  pkt  14.2.2.  lit.  b)  SWZ  warunku  udziału  

w Postępowaniu, zgodnie z którym wykonawca musi posiadać wpis do rejestru działalności 

regulowanej  (dalej:  RDR)  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości  na  terenie  Gminy  Łyse,  który  to  warunek  nie  pozwala  na  ocenę  zdolności 

Wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, bowiem nie wskazuje wprost, że wpis do 

RDR, którym legitymuje się Wykonawca powinien zawierać wszystkie kody odpadów, które 

odbierać i transportować będzie Wykonawca, co czyni go też warunkiem nietransparentnym  

i  budzącym  wątpliwości  interpretacyjne,  a  tylko  precyzyjny  i  jasny  warunek  pozwoli  na 

zapewnienie  równego  traktowania  wykonawców,  proporcjonalności  i  efektywności  

w Postępowaniu;  

3.  art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. w zw. z art. 116 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp  

i art. 17 ust. 1 Pzp poprzez wprowadzenie w Rozdziale XIV pkt 14.2.4. lit. d) SWZ warunku 

udziału  w  Postępowaniu,  zgodnie  z  którym  wykonawca  musi  dysponować  do  realizacji 

zamówienia bazą magazynowo – transportową, usytuowaną w odległości nie większej niż 60 

km  od  granicy  Gminy  Łyse,  która  wyposażona  ma  być  między  innymi  w  miejsca  do 

magazynowania  selektywnie  zebranych  odpadów  z  grupy  odpadów  komunalnych, 


zabezpieczone  przed  emisją  zanieczyszczeń  do  gruntu  oraz  zabezpieczone  przed 

działaniem  czynników  atmosferycznych,  a  także  w  urządzenia  lub  systemy  zapewniające 

zagospodarowanie  wód  opadowych  i  ścieków  przemysłowych,  co  czyni  ten  wymóg 

nieproporcjonalnie  wysokim  do  przedmiotu  zamówienia,  w  szczególności  wobec  faktu,  że 

przedmiotem  zamówienia  jest  odbiór  i  transport  odpadów,  co  oznacza,  że  Wykonawca  

(w świetle powszechnie obowiązujących przepisów prawa) ma możliwość świadczenia usługi 

w taki sposób, że nie będzie w ogóle magazynował odpadów, co oznacza, że nakładanie na 

niego  obowiązku  dysponowania  bazą  magazynowo-  transportową  wyposażoną  w  miejsca 

magazynowania  selektywnie  zebranych  odpadów  z  grupy  odpadów  komunalnych  jest 

wymogiem nadmiarowym, zawężającym konkurencję w Postępowaniu;  

4.  art.  455  ust.  1  pkt  1  Pzp  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  Pzp  i  art.  17  ust.  1  Pzp 

poprzez  zaniechanie  wprowadzenia  do  Wzoru  Umowy  postanowień  określających  zasady 

wprowadzenia  zmian  do  umowy  w  związku  z  niemożliwymi  do  przewidzenia  w  momencie 

składania  oferty  skutkami  wejścia  w  życie  ustawy  dnia  13  lipca  2023  r.  o  zmianie  ustawy  

o gospodarce opakowaniami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1852, dalej 

jako:  „Nowelizacja  u.g.o.”),  która  wprowadza  tzw.  system  kaucyjny  od  1  stycznia  2025  r. 

Pomimo  tego,  że  treść  aktu  prawnego  jest  znana  wykonawcom,  to  nie  są  jeszcze  znane 

konsekwencje wejścia w życie nowych przepisów np. co do wielkości i jakości strumienia, co 

ma  wpływ  na  realizację  zamówienia  i  jego  koszty.  Zamawiający  nie  zawarł  we  Wzorze 

Umowy  postanowień,  które  pozwalałyby  na  jej  dostosowanie  do  nowych  warunków,  

w  których  wykonawca  będzie  świadczył  usługę  (w  zakresie  co  najmniej  ilości  odbieranych 

odpadów,  harmonogramu  odbioru  odpadów,  liczby  pojazdów  przeznaczonych  do  realizacji 

zamówienia oraz zmiany wynagrodzenia wykonawcy), co narusza równowagę stron umowy, 

nie  zapewnia  ekwiwalentności  świadczeń  stron  umowy  i  przerzuca  na  wykonawcę  ryzyka 

związane ze zmianą warunków realizacji zamówienia, których wykonawca (składając ofertę) 

nie  jest  w  stanie  przewidzieć  –  powyższe  powoduje,  że  dokonanie  opisu  przedmiotu 

zamówienia  nastąpiło  w  sposób  niejednoznaczny,  niewyczerpujący  i  nieprecyzyjny,  który 

narusza  zasady  efektywności,  zachowania  uczciwej  konkurencji,  proporcjonalności  oraz 

równego  traktowania  wykonawców,  a  co  uniemożliwia  wykonawcom  prawidłowe 

skalkulowanie ryzyk kontraktowych;  

5. art. 134 ust. 1 pkt 20 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w z art. 3531 k.c. oraz art. 5 k.c. w zw.  

z art. 483 § 1 k.c. poprzez zastrzeżenie na rzecz Zamawiającego kar umownych § 10 ust. 1 

lit.  b  Wzoru  Umowy  za  każdy  inny,  niż  określony  w  przywołanym  ustępie,  przypadek 

naruszenia  obowiązków  Wykonawcy  określonych  w  niniejszej  umowie  z  przyczyn  leżących 

po stronie Wykonawcy. Tak ukształtowana przesłanka do nałożenia kar umownych, stanowi 

nadużycie prawa podmiotowego Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych i 

jest  sprzeczna  z  zasadami  współżycia  społecznego,  a  nadto  uniemożliwia  wykonawcy 


należyte oszacowanie ryzyk kontraktowych z uwagi na brak jednoznacznego sprecyzowania, 

w  jakich  sytuacjach  Zamawiający  będzie  mógł  dochodzić  od  wykonawcy  zapłaty  kary 

umownej;  

6.  art.  99  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  Pzp  poprzez  zaniechanie  opisania  przedmiotu 

zamówienia w  sposób  jednoznaczny i  wyczerpujący,  za  pomocą dostatecznie dokładnych i 

zrozumiałych, w szczególności poprzez:  

a) brak jednoznacznego wskazania miejsca ważenia pojazdów na terenie Gminy Łyse oraz 

informacji,  czy  waga  na  której  ważone  będą  pojazdy  posiada  aktualną  legalizację,  jak 

również  godzin,  w  jakich  Wykonawca  będzie  mógł  dokonywać  ważeń  (godzin,  w  jakich 

będzie  czynny  punkt  ważenia  pojazdów),  co ma  wpływ  na  kalkulowanie przez  Wykonawcę 

ceny ofertowej w szczególności w odniesieniu do kosztów transportu związanych z dojazdem 

pojazdów do miejsca ważenia;  

b)  w  rozdziale  V  pkt  5.3.  SWZ  miejsca  dostarczania  odpadów  selektywnie  zbieranych,  tj. 

tworzywa i szkła, podczas gdy Zamawiający nie wymaga od Wykonawcy zagospodarowania 

tych frakcji odpadów;  

c) brak jednoznacznego wskazania, w jakich godzinach Wykonawca będzie mógł świadczyć 

usługę,  przy  jednoczesnym  zobowiązaniu  Wykonawcę  do  zapewnienia  kontaktu 

telefonicznego co najmniej w godz. 7:30 

– 15:30, celem nadzorowania przez Zamawiającego 

odbierania odpadów na terenie gminy, co ma wpływ na kalkulowanie przez Wykonawcę ceny 

ofertowej w szczególności w odniesieniu do kosztów pracy i całej logistyki zadania;  

d) nie wskazanie we Wzorze Umowy i nie zapewnienie czasu pracy instalacji, pozwalającego 

Wykonawcy  na  przekazanie  odpadów  odebranych  od  mieszkańców  Gminy  Łyse  

w godzinach pracy Wykonawcy.  

Wobec  podniesiony

ch  zarzutów  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  

i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  zmiany  warunków  zamówienia  w  sposób 

uwzględniający  argumentację  zawartą  w  odwołaniu,  w  szczególności  polegającą  na 

dokonaniu: 

1) Ad. zarzut z pkt 1 

– wprowadzenia w Rozdziale V SWZ kodów odpadów przeznaczonych 

do  odebrania  i  transportu  przez  Wykonawcę  od  właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych, 

położonych na terenie Gminy Łyse;  

2)  Ad.  zarzut  z  pkt  2  - 

zmiany  w  Rozdziale  XIV  pkt  14.2.2.  lit.  b  SWZ  warunku  udziału  

w Postępowaniu na: jest wpisany do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania 

odpadów  komunalnych  wskazanych  w  Rozdziale  V  SWZ  od  właścicieli  nieruchomości  na 

terenie Gminy Łyse, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu 

czystości i porządku w gminach (t.j. z 2024 r. poz. 399)”;  


3)  Ad.  zarzut  z  pkt  3  - 

zmiany  w  Rozdziale  XIV  pkt  14.2.4  lit.  d  SWZ  warunku  udziału  

w  Postępowaniu  na:  bazą  magazynowo  –  transportową,  usytuowaną  w  odległości  nie 

większej niż 60 km od granicy Gminy Łyse, usytuowaną na terenie, do którego posiada tytuł 

prawny,  zabezpieczony  w  sposób  uniemożliwiający  wstęp  osobom  nieupoważnionym, 

wyposażaną  w  miejsce  do  parkowania  pojazdów,  zabezpieczone  przed  emisją 

zanieczyszczeń  do  gruntu,  wyposażoną  w  pomieszczenia  socjalne  dla  pracowników 

odpowiadające  liczbie zatrudnionych  osób,  na  terenie której  znajduje  się punkt  konserwacji  

i  napraw  pojazdów  oraz  miejsce  do  mycia  i  dezynfekcji  pojazdów  –  zgodnie  

z  Rozporządzeniem  Ministra  Środowiska  z  dn.  11.01.2013  r.  w  sprawie  szczegółowych 

wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.  

4)  Ad.  zarzut  z  pkt  4  - 

wprowadzenia do Wzoru Umowy postanowień określających zasady 

wprowadzenia  zmian  do  umowy  w  związku  z  niemożliwymi  do  przewidzenia  w  momencie 

składania oferty  skutkami  wejścia  w  życie Nowelizacji  u.g.o.,  która  wprowadza tzw.  system 

kaucyjny  od  1  stycznia  2025  r.,  które  z  pewnością  wpłyną  na  realizowane  zamówienie,  

a  wpływ  ten  będzie  wymagał  merytorycznej  zmiany  umowy  (w  zakresie  co  najmniej  ilości 

odbieranych  odpadów,  harmonogramu  odbioru  odpadów,  liczby  pojazdów  przeznaczonych 

do realizacji zamówienia) oraz zmiany wynagrodzenia wykonawcy.  

5)  Ad. zarzut z pkt 5  - 

zmiany § 10 ust. 1 lit. b Wzoru umowy poprzez usunięcie przesłanki 

umownej;  

6) Ad. zarzut z pkt 6 a) 

– wprowadzenia w Rozdziale V SWZ miejsca ważenia pojazdów oraz 

godzin pracy punktu ważenia pojazdów na terenie Gminy Łyse oraz informacji, czy waga na 

której ważone będą pojazdy posiada aktualną legalizację;  

Ad.  zarzut  z  pkt  6  b)  -  wprowadzenia  w  Rozdziale  V  pkt  5.3.  SWZ  miejsca  dostarczania 

odpadów selektywnie zbieranych, tj. tworzywa i szkła.  

Ad.  zarzut  z  pkt  6  c) 

–  wprowadzenia  w  Rozdziale  V  pkt  5.10.  lit.  k  SWZ  czasu  odbioru 

odpadów przez Wykonawcę, w godzinach od 6:00 – 22:00;  

Ad.  zarzut  z  pkt  6  d)  - 

wprowadzenia  w  §5  Wzoru  Umowy  ust.  4:  „zapewnienia  godzin 

otwarcia  Instalacji  w  celu  wysypania  odpadów  odebranych  od  mieszkańców  Gminy  Łyse  

w godzinach pracy Wykonawcy, min. 1 godzinę po zakończeniu zbiórki odpadów.” 

Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień. 

W dniu 8 sierpnia 2024 r. Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  poinformował,  że  przedmiotowe  postępowanie  

o udzielenie zamówienia zostało unieważnione na podstawie art. 256 ustawy Pzp.  


Jednocześnie w dniu 8 sierpnia 2024 r. Odwołujący złożył do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej wniosek o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 

ustawy  Pzp 

wskazując,  iż  pismem  z  dnia  8  sierpnia  2024  r.  Zamawiający  unieważnił 

przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. 

Wobec ustalenia, iż Zamawiający w dniu 8 sierpnia 2024 r. unieważnił przedmiotowe 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  co  do  której  to  czynności  nie  został 

zastosowany  środek  ochrony  prawnej  w  postaci  wniesienia  odwołania  w  ustawowo 

określonym  terminie,  Izba  stwierdziła,  że  w  niniejszym  przypadku  zachodzi  podstawa  do 

umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. 

Zgodnie  z  art.  568  pkt  2  ustawy  Pzp 

Izba  umarza  postępowania  odwoławcze,  

w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej 

przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.  

W  związku  ze  skutecznym  unieważnieniem  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego pod nazwą odbiór i transport odpadów komunalnych terenu Gminy Łyse (znak 

postępowania:  GZP.271.8.2024),  prowadzenie  postępowania  odwoławczego  wywołanego 

odwołaniem z dnia 6 sierpnia 2024 r. stało się zbędne. 

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, art. 574 

art. 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodnicząca:      ……………………………..