Sygn. akt: KIO 2814/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 29 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 29 sierpnia 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 6 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę RDF Sp. z o.o. z siedzibą
w Ostrołęce w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Łyse
postanawia:
1. U
morzyć postępowanie odwoławcze.
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego – wykonawcy RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce kwoty 7 500 zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2814/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Łyse [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275
pkt 1 ustawy Pzp na o
dbiór i transport odpadów komunalnych terenu Gminy Łyse (znak
postępowania: GZP.271.8.2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 1 sierpnia 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00440559/01.
W dniu 6 sierpnia 2024 r. wykonawca
RDF Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce [dalej
„Odwołujący”] wniósł odwołanie wobec postanowień dokumentów zamówienia zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 2 Pzp poprzez zaniechanie opisania przedmiotu
zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych
i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty, co przejawia się brakiem szczegółowego wskazania wszystkich kodów
opadów, które Wykonawca będzie miał obowiązek odebrać od właścicieli nieruchomości
zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Łyse;
2. art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 114 pkt 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp i art. 17 ust. 1
Pzp
poprzez wprowadzenie w Rozdziale XIV pkt 14.2.2. lit. b) SWZ warunku udziału
w Postępowaniu, zgodnie z którym wykonawca musi posiadać wpis do rejestru działalności
regulowanej (dalej: RDR) w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości na terenie Gminy Łyse, który to warunek nie pozwala na ocenę zdolności
Wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, bowiem nie wskazuje wprost, że wpis do
RDR, którym legitymuje się Wykonawca powinien zawierać wszystkie kody odpadów, które
odbierać i transportować będzie Wykonawca, co czyni go też warunkiem nietransparentnym
i budzącym wątpliwości interpretacyjne, a tylko precyzyjny i jasny warunek pozwoli na
zapewnienie równego traktowania wykonawców, proporcjonalności i efektywności
w Postępowaniu;
3. art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. w zw. z art. 116 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp
i art. 17 ust. 1 Pzp poprzez wprowadzenie w Rozdziale XIV pkt 14.2.4. lit. d) SWZ warunku
udziału w Postępowaniu, zgodnie z którym wykonawca musi dysponować do realizacji
zamówienia bazą magazynowo – transportową, usytuowaną w odległości nie większej niż 60
km od granicy Gminy Łyse, która wyposażona ma być między innymi w miejsca do
magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych,
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed
działaniem czynników atmosferycznych, a także w urządzenia lub systemy zapewniające
zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, co czyni ten wymóg
nieproporcjonalnie wysokim do przedmiotu zamówienia, w szczególności wobec faktu, że
przedmiotem zamówienia jest odbiór i transport odpadów, co oznacza, że Wykonawca
(w świetle powszechnie obowiązujących przepisów prawa) ma możliwość świadczenia usługi
w taki sposób, że nie będzie w ogóle magazynował odpadów, co oznacza, że nakładanie na
niego obowiązku dysponowania bazą magazynowo- transportową wyposażoną w miejsca
magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych jest
wymogiem nadmiarowym, zawężającym konkurencję w Postępowaniu;
4. art. 455 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 Pzp i art. 17 ust. 1 Pzp
poprzez zaniechanie wprowadzenia do Wzoru Umowy postanowień określających zasady
wprowadzenia zmian do umowy w związku z niemożliwymi do przewidzenia w momencie
składania oferty skutkami wejścia w życie ustawy dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy
o gospodarce opakowaniami oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1852, dalej
jako: „Nowelizacja u.g.o.”), która wprowadza tzw. system kaucyjny od 1 stycznia 2025 r.
Pomimo tego, że treść aktu prawnego jest znana wykonawcom, to nie są jeszcze znane
konsekwencje wejścia w życie nowych przepisów np. co do wielkości i jakości strumienia, co
ma wpływ na realizację zamówienia i jego koszty. Zamawiający nie zawarł we Wzorze
Umowy postanowień, które pozwalałyby na jej dostosowanie do nowych warunków,
w których wykonawca będzie świadczył usługę (w zakresie co najmniej ilości odbieranych
odpadów, harmonogramu odbioru odpadów, liczby pojazdów przeznaczonych do realizacji
zamówienia oraz zmiany wynagrodzenia wykonawcy), co narusza równowagę stron umowy,
nie zapewnia ekwiwalentności świadczeń stron umowy i przerzuca na wykonawcę ryzyka
związane ze zmianą warunków realizacji zamówienia, których wykonawca (składając ofertę)
nie jest w stanie przewidzieć – powyższe powoduje, że dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia nastąpiło w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący i nieprecyzyjny, który
narusza zasady efektywności, zachowania uczciwej konkurencji, proporcjonalności oraz
równego traktowania wykonawców, a co uniemożliwia wykonawcom prawidłowe
skalkulowanie ryzyk kontraktowych;
5. art. 134 ust. 1 pkt 20 Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w z art. 3531 k.c. oraz art. 5 k.c. w zw.
z art. 483 § 1 k.c. poprzez zastrzeżenie na rzecz Zamawiającego kar umownych § 10 ust. 1
lit. b Wzoru Umowy za każdy inny, niż określony w przywołanym ustępie, przypadek
naruszenia obowiązków Wykonawcy określonych w niniejszej umowie z przyczyn leżących
po stronie Wykonawcy. Tak ukształtowana przesłanka do nałożenia kar umownych, stanowi
nadużycie prawa podmiotowego Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych i
jest sprzeczna z zasadami współżycia społecznego, a nadto uniemożliwia wykonawcy
należyte oszacowanie ryzyk kontraktowych z uwagi na brak jednoznacznego sprecyzowania,
w jakich sytuacjach Zamawiający będzie mógł dochodzić od wykonawcy zapłaty kary
umownej;
6. art. 99 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp poprzez zaniechanie opisania przedmiotu
zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych, w szczególności poprzez:
a) brak jednoznacznego wskazania miejsca ważenia pojazdów na terenie Gminy Łyse oraz
informacji, czy waga na której ważone będą pojazdy posiada aktualną legalizację, jak
również godzin, w jakich Wykonawca będzie mógł dokonywać ważeń (godzin, w jakich
będzie czynny punkt ważenia pojazdów), co ma wpływ na kalkulowanie przez Wykonawcę
ceny ofertowej w szczególności w odniesieniu do kosztów transportu związanych z dojazdem
pojazdów do miejsca ważenia;
b) w rozdziale V pkt 5.3. SWZ miejsca dostarczania odpadów selektywnie zbieranych, tj.
tworzywa i szkła, podczas gdy Zamawiający nie wymaga od Wykonawcy zagospodarowania
tych frakcji odpadów;
c) brak jednoznacznego wskazania, w jakich godzinach Wykonawca będzie mógł świadczyć
usługę, przy jednoczesnym zobowiązaniu Wykonawcę do zapewnienia kontaktu
telefonicznego co najmniej w godz. 7:30
– 15:30, celem nadzorowania przez Zamawiającego
odbierania odpadów na terenie gminy, co ma wpływ na kalkulowanie przez Wykonawcę ceny
ofertowej w szczególności w odniesieniu do kosztów pracy i całej logistyki zadania;
d) nie wskazanie we Wzorze Umowy i nie zapewnienie czasu pracy instalacji, pozwalającego
Wykonawcy na przekazanie odpadów odebranych od mieszkańców Gminy Łyse
w godzinach pracy Wykonawcy.
Wobec podniesiony
ch zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany warunków zamówienia w sposób
uwzględniający argumentację zawartą w odwołaniu, w szczególności polegającą na
dokonaniu:
1) Ad. zarzut z pkt 1
– wprowadzenia w Rozdziale V SWZ kodów odpadów przeznaczonych
do odebrania i transportu przez Wykonawcę od właścicieli nieruchomości zamieszkałych,
położonych na terenie Gminy Łyse;
2) Ad. zarzut z pkt 2 -
zmiany w Rozdziale XIV pkt 14.2.2. lit. b SWZ warunku udziału
w Postępowaniu na: jest wpisany do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania
odpadów komunalnych wskazanych w Rozdziale V SWZ od właścicieli nieruchomości na
terenie Gminy Łyse, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (t.j. z 2024 r. poz. 399)”;
3) Ad. zarzut z pkt 3 -
zmiany w Rozdziale XIV pkt 14.2.4 lit. d SWZ warunku udziału
w Postępowaniu na: bazą magazynowo – transportową, usytuowaną w odległości nie
większej niż 60 km od granicy Gminy Łyse, usytuowaną na terenie, do którego posiada tytuł
prawny, zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieupoważnionym,
wyposażaną w miejsce do parkowania pojazdów, zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu, wyposażoną w pomieszczenia socjalne dla pracowników
odpowiadające liczbie zatrudnionych osób, na terenie której znajduje się punkt konserwacji
i napraw pojazdów oraz miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów – zgodnie
z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dn. 11.01.2013 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
4) Ad. zarzut z pkt 4 -
wprowadzenia do Wzoru Umowy postanowień określających zasady
wprowadzenia zmian do umowy w związku z niemożliwymi do przewidzenia w momencie
składania oferty skutkami wejścia w życie Nowelizacji u.g.o., która wprowadza tzw. system
kaucyjny od 1 stycznia 2025 r., które z pewnością wpłyną na realizowane zamówienie,
a wpływ ten będzie wymagał merytorycznej zmiany umowy (w zakresie co najmniej ilości
odbieranych odpadów, harmonogramu odbioru odpadów, liczby pojazdów przeznaczonych
do realizacji zamówienia) oraz zmiany wynagrodzenia wykonawcy.
5) Ad. zarzut z pkt 5 -
zmiany § 10 ust. 1 lit. b Wzoru umowy poprzez usunięcie przesłanki
umownej;
6) Ad. zarzut z pkt 6 a)
– wprowadzenia w Rozdziale V SWZ miejsca ważenia pojazdów oraz
godzin pracy punktu ważenia pojazdów na terenie Gminy Łyse oraz informacji, czy waga na
której ważone będą pojazdy posiada aktualną legalizację;
Ad. zarzut z pkt 6 b) - wprowadzenia w Rozdziale V pkt 5.3. SWZ miejsca dostarczania
odpadów selektywnie zbieranych, tj. tworzywa i szkła.
Ad. zarzut z pkt 6 c)
– wprowadzenia w Rozdziale V pkt 5.10. lit. k SWZ czasu odbioru
odpadów przez Wykonawcę, w godzinach od 6:00 – 22:00;
Ad. zarzut z pkt 6 d) -
wprowadzenia w §5 Wzoru Umowy ust. 4: „zapewnienia godzin
otwarcia Instalacji w celu wysypania odpadów odebranych od mieszkańców Gminy Łyse
w godzinach pracy Wykonawcy, min. 1 godzinę po zakończeniu zbiórki odpadów.”
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
W dniu 8 sierpnia 2024 r. Zamawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odpowiedź na odwołanie, w której poinformował, że przedmiotowe postępowanie
o udzielenie zamówienia zostało unieważnione na podstawie art. 256 ustawy Pzp.
Jednocześnie w dniu 8 sierpnia 2024 r. Odwołujący złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wniosek o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2
ustawy Pzp
wskazując, iż pismem z dnia 8 sierpnia 2024 r. Zamawiający unieważnił
przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Wobec ustalenia, iż Zamawiający w dniu 8 sierpnia 2024 r. unieważnił przedmiotowe
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, co do której to czynności nie został
zastosowany środek ochrony prawnej w postaci wniesienia odwołania w ustawowo
określonym terminie, Izba stwierdziła, że w niniejszym przypadku zachodzi podstawa do
umorzenia postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 2 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
W związku ze skutecznym unieważnieniem postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą odbiór i transport odpadów komunalnych terenu Gminy Łyse (znak
postępowania: GZP.271.8.2024), prowadzenie postępowania odwoławczego wywołanego
odwołaniem z dnia 6 sierpnia 2024 r. stało się zbędne.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, art. 574
i
art. 575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca: ……………………………..