Sygn. akt: KIO 528/21
POSTANOWIENIE
z dnia 3 marca 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Anna Osiecka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 3 marca 2021 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 lutego 2021 r. przez ZAZ Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Skarb Państwa - 17 Terenowy Oddział Lotniskowy z siedzibą w
Gdańsku
orzeka:
Odrzuca odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego
ZAZ Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
ZAZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, tytułem
wpisu od odwołania;
zasądza od odwołującego
ZAZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego Skarbu Państwa - 17 Terenowy
Oddział Lotniskowy z siedzibą w Gdańsku kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
2.3 nakazuje
zwrot na rzecz odwołującego ZAZ Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych kwoty 7
500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
, tytułem nadpłaconego wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) w związku z art. 92 ust. 2 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. 2019, poz. 2020), na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 528/21
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa - 17 Terenowy Oddział Lotniskowy z siedzibą w Gdańsku, dalej
„Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w dziedzinie
obronności i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego na opracowanie koncepcji
architektoniczno - urbanistycznej dla kompleksu lotniskowego 21 Bazy Lotnictwa
Taktycznego Świdwin. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem 570150719-N-2020 w dniu 12 sierpnia 2020 r.
W dniu 17 lutego 2021 r. wykonawca
ZAZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie, dalej „Odwołujący”, wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, polegające na
wyborze oferty, która zgodnie z ustawą Pzp podlegała odrzuceniu, co doprowadziło do
nierównego traktowania Odwołującego oraz art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 3 ustawy Pzp,
polegające na braku zaniechania oferty wykonawcy ZEUS S.A., pomimo złożenia wyjaśnień
przez ww. wykonawcę niemających charakteru merytorycznego, po terminie wskazanym
przez Zamawiającego, w następstwie czego doszło do wyboru oferty, która faktycznie nie
jest ofertą najkorzystniejszą.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenia oferty ZEUS S.A. oraz
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Pismem z dnia 26 lutego 2021 r. Zamawiaj
ący złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 w związku z art. 131b i art. 4
pkt 5 lit. a) ustawy Pzp.
Izba
ustaliła i zważyła, co następuje.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 17 lutego 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego,
zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), znajdują zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
2019 ze zm., dalej jako „ustawa nPzp”).
Izba ustaliła, że do Prezesa KIO w ustawowym terminie nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Izba na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron dokonała czynności
formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdziła, że w tak ustalonym stanie
faktycznym przedmiotowe odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 1)
ustawy nPzp. Zgodnie z tym przepisem, I
zba odrzuca odwołanie, jeżeli
stwierdzi, że w
sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy.
Zgodnie z art. 4 pkt 5 lit. a) ustawy Pzp
ustawy nie stosuje się do zamówień lub konkursów którym nadano klauzulę zgodnie z
przepisami o ochronie informacji niejawnych.
Stosownie do
art. 131a ust. 1 ustawy Pzp przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do
zamówień udzielanych przez zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli
przedmiotem zamówienia są: 1) dostawy sprzętu wojskowego, w tym wszelkich jego części,
komponentów lub podzespołów; 2) dostawy newralgicznego sprzętu, w tym wszelkich jego
części, komponentów lub podzespołów; 3) roboty budowlane, dostawy i usługi bezpośrednio
związane ze sprzętem, o którym mowa w pkt 1 i 2, i wszystkich jego części, komponentów i
podzespołów związanych z cyklem życia tego produktu; 4) roboty budowlane i usługi do
szczególnych celów wojskowych lub newralgiczne roboty budowlane lub usługi. Zgodnie z
art. 131b ustawy Pzp ustawy nie
stosuje się do udzielania zamówień w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa na dostawy lub usługi, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Izba ustaliła, że w niniejszym postępowaniu wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo
zamówień publicznych. Zgodnie z § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 16
grudnia 2019 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od którego jest
uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (Dz.
U. z 2019 r. poz. 2450) ogłoszenia dotyczące zamówień publicznych przekazuje się
Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, jeżeli wartość zamówień w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 428 000
euro -
dla dostaw lub usług. Zgodnie z informacją wskazaną w odpowiedzi na odwołanie
wartość szacunkowa zamówienia została określona na kwotę 1.679.245,05 zł (393.330,30
euro) i była tożsama z kwotą, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia. Kwota ta została wskazana również w treści informacji z otwarcia ofert.
Równocześnie Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że przedmiotem
zamówienia jest opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla wojskowego
kompleksu lotniskowego oraz kompleksów zabezpieczających w Świdwinie, m.in. w celu
opracowania rozmieszczenia samolotów F-35. Mapy zasadnicze ww. kompleksów mają
nadaną klauzulę tajności „poufne". Realizacja przedmiotu zamówienia wiąże się z dostępem
do informacji niejawnych o klauzuli POUFNE i NATO RESTRICTED.
Izba ustaliła, że w załącznikach do wniosku o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu Zamawiający zamieścił informację, iż postępowanie prowadzone jest w
oparciu o postanowienia Regulaminu Udzielania Zamówień Publicznych Obronność i
Bezpieczeństwo obowiązującego w 17. Terenowym Oddziale Lotniskowym w Gdańsku dot.
zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi w dziedzinach obronności i
bezpieczeństwa o równowartości w złotych nieprzekraczających kwoty określonej na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych
oraz zamówień, o których mowa w art. 4 pkt 5) w związku z art. 131b ustawy Pzp.
Izba ustaliła, że wykonawcy składający wnioski o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu byli zobowiązani do złożenia oświadczeń o posiadaniu ważnego
akredytowanego systemu teleinformatycznego do przetwarzania informacji niejawnych o
klauzuli minimum POUFNE zgodnie z wymogami opisanymi w Rozdziale 8 Ustawy o
ochronie informacji niejawnych (tj. z dnia 15 marca 2019 r., Dz.U. z 2019 r. poz. 742, art. 48 i
nast.) i akredytowany system teleinformatyczny up
oważaniający do przetwarzania informacji
niejawnych o klauzuli minimum NATO RESTRICTED.
Dalej, Izba ustaliła, że Odwołujący pismem z dnia 14 stycznia 2021 r. zwrócił się do
Zamawiającego z wnioskiem o udostępnienie regulaminu postępowania, na podstawie
którego prowadzone jest postępowanie i tego samego dnia Zamawiający udostępnił drogą
el
ektroniczną Regulamin Udzielania Zamówień Publicznych w dziedzinach „Obronność i
Bezpieczeństwo” obowiązujący w 17. Terenowym Oddziale Lotniskowym w Gdańsku.
Jak wynika z p
owyższego, zamówienie winno być klasyfikowane jako zamówienie z
dziedziny obronności i bezpieczeństwa zarówno z uwagi fakt, iż usługi są bezpośrednio
związane ze sprzętem, o którym mowa w art. 131a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, jak i na fakt,
iż są to usługi do celów bezpieczeństwa, które wiążą się z korzystaniem z informacji
niejawnych, wymagają ich wykorzystania i je zawierają. Nadto, w niniejszym postepowaniu
wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 u
st. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od którego jest
uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, a
samo
postępowanie prowadzone jest nie w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień
publicznych, ale Regulamin Udzielania Zamówień Publicznych w dziedzinach „Obronność i
Bezpieczeństwo” obowiązujący w 17. Terenowym Oddziale Lotniskowym w Gdańsku.
W tym stanie rzeczy Izba
odrzuciła odwołanie na podstawie art. 528 pkt 1) nPzp w zw.
z art. 131b i art. 4 pkt 5) ustawy Pzp,
orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 553
zdanie drugie ustawy nPzp.
Zgodnie z art. 529 ust. 1 ustawy nPzp, Izba może odrzucić
odwołanie na posiedzeniu niejawnym.
Mając na uwadze powyższe, Izba postanowiła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy nPzp w zw. z § 8 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Należy jednocześnie zauważyć, że w przedmiotowej sprawie Odwołujący wniósł wpis
w
wysokości 15.000,00 zł. Ponieważ wysokość wpisu od odwołania w przypadku zamówień
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa o wartości mniejszej niż kwoty określone w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy n
Pzp, nie została wskazana w
rozpo
rządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), Izba zastosowała § 2 ust. 1 pkt
1 ww. rozporządzenia, który przewiduje wpis w wysokości 7.500,00 zł dla zamówień na
usługi o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3
ust. 1 ustawy nPzp. W kon
sekwencji, Izba nakazała zwrot Odwołującemu kwoty 7.500,00 zł z
tytułu nadpłaconego wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………