Sygn. akt: KIO 532/21
POSTANOWIENIE
z dnia 1 marca 2021 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 1 marca 2021 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 lutego
2021 r. przez wykonawcę Rotomat Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Kąty
Wrocławskie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Rotomat Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
kwoty 10 000
zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem
wpisu od
odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 532/21
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Kąty Wrocławskie (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu
pn.: Poprawa transportowej mobilności mieszkańców poprzez budowę sieci dróg
rowerowych oraz budo
wę obiektów Parkuj i Jedź (P&R) i B&R na terenie gmin Jelcz-
Laskowice, Kąty Wrocławskie, Sobótka, zadanie ścieżka rowerowa Małkowice - stacja
kolejowa
Sadowice” (numer referencyjny: ZP.271.55.2020). Ogłoszenie o zamówieniu
zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 23 grudnia 2020 r. pod
numerem 771401-N-2020.
Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z art. 90
ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2019 poz.
2020), jako wszczętego i niezakończonego przed dniem 1
stycznia 2021 r., stosuje się przepisy dotychczasowe, tj. przepisy ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1843 ze zm., dalej „ustawa
Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza kwot określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W
dniu
17 lutego
r.
wykonawca
Rotomat Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty
złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Mabud
Invest Sp. z o.o. oraz Mabud s.c. M. C., A. A.
(dalej jako „Mabud”). Odwołujący zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt. 12 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Mabud pomimo
braku wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie osoby
wskazanej na stanowisko kierownika budowy oraz osoby wskazanej na stanowisko
projektanta głównego;
2. art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust 2 pkt 5 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
dokonanie oceny oferty Mabud niezgodnie z przyjętymi w SIWZ kryteriami oceny ofert,
skutkującej zawyżeniem o 12 liczby punktów przyznanych Mabud w kryterium
doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko projektanta głównego, podczas gdy
Mabud
winien otrzymać co najwyżej 8 punktów w tym kryterium, a nie 20 punktów;
3. art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez wybranie oferty złożonej przez Mabud jako oferty
najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta Mabud nie spełnia warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko kierownika
budowy oraz osoby wskazanej na stanowisko projektanta głównego jak również oferty,
która nie powinna uzyskać maksymalnej ilości punktów w kryterium oceny ofert w
zakresie doświadczenie osoby wskazanej na stanowisko projektanta głównego.
Na wypadek uznania
, iż zarzut wskazany w pkt. 1 się nie potwierdził Odwołujący zarzucił
naruszenie:
4. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Mabud
do uzupełnienia/zmiany
wykazu osób w zakresie kierownika budowy oraz projektanta głównego poprzez
przedłożenie dokumentów wskazanych w rozdział VI pkt. 2.3.2 oraz 2.3.3
potwierdzających posiadanie przez osoby wskazane w wykazie osób 5 lat doświadczenia
na stanowisku kierownik budowy oraz projektant główny lub dokonanie wymiany tych
osób na osoby spełniające powyżej wskazany warunek udziału w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty Mabud jako najkorzystniejszej, a na wypadek nie
uwzględnienia zarzutu nr 1 nakazanie Zamawiającemu wezwania Mabud do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
osoby wskazanej na stanowisko kierownika budowy oraz osoby wskazanej na stanowisko
projektanta głównego w zakresie posiadania 5 lat doświadczenia na tych stanowiskach lub
wymiany tych osób na inne spełniające warunek udziału w postępowaniu.
Mając na uwadze, iż odwołanie zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 17 lutego 2021 r., do przedmiotowego postępowania odwoławczego,
zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy
dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę -
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 2020), znajdują zastosowanie przepisy
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz.
2019 ze zm.
, dalej jako „ustawa nPzp”).
Izba ustaliła, iż Zamawiający przekazał kopię odwołania innym wykonawcom w dniu 18
lutego
2021 r. W terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy nPzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Zamawiający w dniu 19 lutego 2021 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości oraz wniósł o umorzenie postępowania
odwoławczego na posiedzeniu niejawnym.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy nPzp. Zgodnie z treścią tego
przepisu
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka
sytuacja zaistniała w przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił
w
całości zarzuty odwołania, natomiast po jego stronie w ustawowym terminie nie przystąpił
do postępowania odwoławczego żaden wykonawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu
i obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego. Powyższe powoduje zakończenie
postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy nPzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3
ustawy nPzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy nPzp
w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………