KIO 540/21 POSTANOWIENIE dnia 17 marca 2021 r.

Stan prawny na dzień: 24.05.2021

Sygn. akt: KIO 540/21 

POSTANOWIENIE 

z dnia 17 marca 2021 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Renata Tubisz 

Członkowie:   

Ernest Klauziński 

Anna Katarzyna Wojciechowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 17 marca 

2021  r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  18  lutego 

2021r.  

przez odwołującego: FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k. 95-200 Pabianice, Kudrowice 12,  

w postępowaniu powadzonym   

przez zamawiającego: Gmina Lipusz 83-424 Lipusz, ul. Wybickiego 27 

prz

y  udziale  przystępującego  po  stronie  zamawiającego:  Pro-eco  Sp.  z  o.o.  81-525 

Gdynia, Al. 

Zwycięstwa 245/7 

postanawia : 

Umorzyć postępowanie odwoławcze 

Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczonej  przez 

wykonawcę  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  95-200  Pabianice,  Kudrowice  12 

tytułem zwrotu wpisu od odwołania 


Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy  z dnia 11 września 2019 r.  - Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie  – w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: …..…………………….. 

Członkowie: …………………………… 

…………………………… 


Sygn. akt KIO 540/21  

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

pn.:   

„Budowa  odnawialnych  źródeł  energii  w  gminie  Lipusz  i  gminie  Nowa  Karczma  - 

instalacje fotowoltaiczne”. Numer postepowania: RG.271.19.2020 

Ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej  2020/S 227-556477 

Odwołanie zostało złożone wobec wyboru najkorzystniejszej oferty oraz odrzucenia oferty. 

Na podstawie art. 513 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień 

publicznych  zwanej  dalej  p.z.p./ustawa 

wniesiono  odwołanie  wobec  czynności 

Zamawiającego polegających na wyborze jako najkorzystniejszej oferty Pro-Eco sp. z 

o.o.,  oraz  zaniechania  odrzucenia  tejże  oferty  w  postępowaniu  na  budowę 

odnawialnych  źródeł  energii  w  gminie  Lipusz  i  gminie  Nowa  Karczma  -  Instalacje 

fotowoltaiczne. 

Zamawiającemu zarzucono: 

 
naruszenie  art.  91  ust.  1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  Prawo 

zamówień  publicznych  (zwanej  dalej  d.p.z.p.)  w  zw.  z  art.  90  ust.  1  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  Przepisy  wprowadzające  ustawę  -  Prawo  zamówień  publicznych  (zwanej 

dalej  p.w.u.p.z.p.)  poprzez  dokonanie  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  Pro-Eco sp.  z  o.o.  w 

sytuacji, w której jest ona niezgodna z SIWZ, ustawą oraz zawiera rażąco niską cenę, 

II. 

naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  2  d.p.z.p.  w  zw.  z  art.  90  ust.  1  p.w.u.p.z.p.  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty Pro-

Eco sp. z o.o. podczas gdy oferta ta podlegała odrzuceniu 

jako  niezgodna  z  SIWZ  w  zakresie  w  jakim  zaoferowane  falowniki  produkcji  Afore  New 

Energy Technology (Shanghai) Co., Ltd o nazwach BNT003KTL, BNT006KTL, BNT010KTL 

oraz BNT015KTL nie spełniają warunków opisu przedmiotu zamówienia określonych w 

a. 

punkcie 2.5.2 OPZ, 

b. 

punkcie 4.1.2. projektu PV, 

a  przedstawione  przez  Wykonawcę  Pro  -  Eco  sp.  z  o.o.  dokumenty  nie  potwierdzają 

zgodności oferowanych dostaw lub zostały potwierdzone przez dystrybutora tychże urządzeń 

nie posiadającego umocowania producenta, 


III. 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 1 d.p.z.p. w zw. z art. 90 ust. 1 p.w.u.p.z.p. w zw. z art. 5 

i  6 

ustawy  o  systemach  oceny  zgodności  i  nadzoru  rynku  w  zw.  z  art.  30  ust.  4 

Rozporządzenia  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  NR  765/2008  z  dnia  9  lipca  2008  r. 

ustanawiającego  wymagania  w  zakresie  akredytacji  i  nadzoru  rynku  odnoszące  się  do 

warunków  wprowadzania  produktów  do  obrotu  i  uchylającego  rozporządzenie  (EWG)  nr 

339/93  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Pro  - 

Eco  sp.  z  o.o.  w  sytuacji,  w  której  w 

ofercie  tej  Wykonawca  deklaruje  realizację  zamówienia  z  użyciem  urządzeń  (falowników), 

które  nie  zostały  poddane  ocenie  zgodności  z  dyrektywą  Parlamentu  Europejskiego  i Rady 

2014/35/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w  sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw 

członkowskich  odnoszących  się  do  udostępniania  na  rynku  sprzętu  elektrycznego 

przewidzianego  do  stosowania 

w  określonych  granicach  napięcia  oraz  dyrektywą 

Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2014/30/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w  sprawie 

harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  odnoszących  się  do  kompatybilności 

elektromagnetycznej, co uniemożliwia ich wprowadzenie do obrotu na terenie Europejskiego 

Obszaru Gospodarczego, 

IV. 

naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 4 d.p.z.p. w zw. z art. 90 ust. 1 d.p.z.p. w zw. z art. 90 

ust.  1  pkt  1  d.p.z.p.  w  zw.  z  art.  90  ust.  2  i  3  d.p.z.p.  w  zw.  z  art.  90  ust.  1  p.w.u.p.z.p. 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Pro-

Eco  sp.  z  o.o.  będące  skutkiem  błędnej  i 

dowolnej 

oceny  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  udzielonych  na  wezwanie  Zamawiającego  przez  tego 

Wykonawcę,  w  sytuacji,  w  której  złożone  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  w  zakresie 

p

rzedstawionej  szczegółowej  kalkulacji  ceny  nie  obejmują  zastosowania  rozwiązań 

technicznych  określonych  wymogami  punktu  1.5.4  oraz  5.1.5.  OPZ,  co  wskazuje  na  to,  że 

zaoferowana cena ma charakter dumpingowy, 

V. 

naruszenie  art.  7  ust.  1  p.z.p.  w  zw.  z  art.  7  ust.  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  90  ust.  1 

p.w.u.p.z.p.  poprzez  nierówne  traktowanie  wykonawców  w  szczególności  zaś  przez  wybór 

jako najkorzystniejszej w postępowaniu oferty, która zgodnie z ustawą podlegała odrzuceniu 

i traktowaniu jej na równi z ofertą wykonawców, których oferta nie podlegała odrzuceniu. 

Wskazując na powyższe zarzuty, wnoszę o: 

uwzględnienie odwołania, 

nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej 

oferty, 

III. nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty Pro-Eco sp. z o.o. nadto, odwołujący wnosi  

o: 

V.  orzeczenie  na  rzecz  odwołującej  się  uzasadnionych  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  obejmujących  w  szczególności  wynagrodzenie  pełnomocnika  w  wysokości 

3.600 złotych, określonej na podstawie rachunku, który zostanie przedłożony do akt sprawy, 


VII. 

dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych do odwołania 

na okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania, 

VIII. 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  z  zakresu  BHP  ze 

specjalizacją w zakresie certyfikacji wyrobów na znak CE oraz oceny zgodności z wymogami 

dyrektyw  UE  i  norm  zharmonizowanych  (biegli  o  takiej  specjalizacji  znajdują  się  na  liście 

biegłych Sądu Okręgowego w Warszawie) na okoliczność: 

czy  w  razie  zmiany  konstrukcji 

falownika  poprzez  montaż  chłodzenia  aktywnego  w 

formie wentylatora w miejsce chłodzenia pasywnego konwekcyjnego jest zmianą konstrukcji 

urządzenia uzasadniającymi przeprowadzenie nowego badania w zakresie zgodności 

z normami EN 50549-1, EN 50549-2, 

z  wymogami  dyrektywy  UE  2014/35/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w  sprawie 

harmonizacji  ustawoda

wstw  państw  członkowskich  odnoszących  się  do  udostępniania  na 

rynku  sprzętu  elektrycznego  przewidzianego  do  stosowania  w  określonych  granicach 

napięcia oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 

r.  w  sprawie  harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  odnoszących  się  do 

kompatybilności elektromagnetycznej? 

czy  w  razie  zmiany  konstrukcji  falownika,  w  wyniku  której  zmienia  się  zakres 

temperatury pracy koniecznym jest przeprowadzenie nowego badania w zakresie zgodności 

z normami EN 50549-1, EN 50549-2,. 

z  wymogami  dyrektywy  UE  2014/35/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.  w  sprawie 

harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  odnoszących  się  do  udostępniania  na 

rynku  sprzętu  elektrycznego  przewidzianego  do  stosowania  w  określonych  granicach 

napięcia oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE z dnia 26 lutego 2014 

r. w sprawie 

harmonizacji  ustawodawstw  państw  członkowskich  odnoszących  się  do  kompatybilności 

elektromagnetycznej? 

czy  w  razie  zmiany  przez  producenta  zakresu  temperatury  pracy  dotychczasowy 

certyfikat  nr  200300616SHA-

V3  może  potwierdzać  zgodność  urządzenia  z  normami  EN 

50549-1, EN 50549-2? 

czy falowniki 

produkcji Afore New Energy Technology (Shanghai) Co., Ltd, które nie 

zostały  poddane  wyżej  określonym  badaniom,  powinny  zostać  poddane  przedmiotowym 

badaniom przed wprowadzeniem na rynek Europejskiego Obszaru Gospodarczego? 

VII. 

zobowiązanie  Zamawiającego  do  załączenia  dokumentacji  postępowania  oraz 

dokumentacji  postępowania  w  postaci  elektronicznej  o  udzielenie  zamówienia  na  budowę 

odnawialnych źródeł energii w gminie Lipusz i gminie Nowa Karczma - Instalacje  

fotowoltaiczne. 


Izba ustaliła, co następuje:  

Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty zostało przesłane odwołującej się w dniu 

8 lutego 2021 roku. W związku z powyższym dziesięciodniowy termin o którym mowa w art 

515  ust.  1  pkt  1  p.z.p.  zostanie  dochowany  w  przypadku  złożenia  go  najpóźniej  w  dniu  18 

lutego 2021 r.

, co powyższe nastąpiło. 

W dniu 22 luty 2021r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie 

przystąpił wykonawca Pro-eco Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni w terminie trzech dni, licząc od 

dnia  19  lutego  2021,w  którym  to  dniu  zamawiający  przesłał  pocztą  elektroniczną  kopię 

odwołania. Zatem zgodnie z dyspozycją art. 525 ust.1 PZP termin zgłoszenia przystąpienia 

upływa w dniu 22 lutego 2021roku, co powyższe nastąpiło. 

W  dniu  3  marca  2021  r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  na  Epuap,  w  której 

uwzględnił zarzuty odwołania w całości i wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.  

W dniu 05.03.2021r. przystępujący po stronie zamawiającego został wezwany przez Prezes 

Krajowej Izby Odwoławczej w trybie art.508 ustawy do złożenia oświadczenia w przedmiocie 

wniesienia  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawionych w odwołaniu, w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem 

umorzenia post

ępowania.   

Wyznaczony 

termin  przystępującemu  po  stronie zamawiającego,  3  dni  na oświadczenie co 

do wniesienia sprzeciwu na uwzględnienie odwołania, upłynął bezskutecznie. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, które mogłyby skutkować odrzuceniem odwołania 

na podstawie art. 528 ustawy.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  przesłankę  materialnoprawną  dopuszczalności 

odwołania z art. 505 ust. 1 ustawy.  

Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości 

zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy  pod  warunkiem,  że  w 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 


wykonawca. 

W  przedmiotowej  sprawie  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca, 

który  w  wyznaczonym  terminie  nie  wniósł  sprzeciwu.  W  takim  przypadku  zamawiający, 

wsku

tek  umorzenia  postępowania  odwoławczego,  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia 

czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w 

odwołaniu. 

Podsumowując Izba ustaliła i zważyła, o zaistnieniu  wszystkich przesłanek, o których mowa 

w  przepisach  ustawy 

tj.  zamawiający  uwzględnił  zarzuty  odwołania  w  całości  i  zgłaszający 

się  do  postępowania  uczestnik  po  stronie  zamawiającego,  pomimo  wezwania  nie  złożył 

sprzeciwu

, z tego względu postępowanie odwoławcze należało umorzyć, o czym orzeczono 

w  pkt 1 sentencji orzeczenia.   

Na  podstawie  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 

r. poz. 2437) w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na 

skutek uwzględnienia w całości zarzutów przez zamawiającego, koszty, o których mowa w § 

5 pkt 2

, znosi się wzajemnie, a Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu uiszczonego  

wpisu 

w wysokości 15 000zł., o czym orzeczono w pkt. 2 sentencji orzeczenia.  

Przewodniczący: …..…………………….. 

Członkowie: …………………………… 

……………………………